Dat verschilt nogal denk ik. Buiten de grote steden is het aandeel van beleggers een stuk kleiner en zijn de prijzen beter behapbaar voor de starters. Daarentegen is in bijvoorbeeld Amsterdam het aandeel beleggers aanzienlijk hoger en het aandeel starters dat 400k voor een (starters-)appartement kan neerleggen is ook beperkt. Dit is ook een belangrijke drijfveer waarom Amsterdam hoog staat in de UBS real estate bubble index. Een groot aandeel beleggers leidt tot meer volatiliteit in de prijzen.Requiem19 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:35:
Precies, je hebt gewoon een aantal lagen van kopers:
- Beleggers
- doorstromers / vermogende kopers
- starters
Als de 1e laag wegvalt is er nog weinig aan de hand. Vraag wordt opgevuld door de lagen hieronder. Pas als de laatste laag verzadigd is gaat er wat gebeuren.
Maar hoe snel is die laag verzadigd?
WIj hebben er even naar gekeken, maar dichtbij het knooppunt A2/A27. Dat leek ons niks.Requiem19 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:52:
[...]
Wij hebben daar ook een optie gehad en gesprek gehad. Erg leuk nieuwbouwdorp. Lekker afwisselend qua bouwstijl. Maar uiteindelijk wel de absolute hoofdprijs, stuk duurder dan wat we nu hebben 20 min boven Amsterdam.
Los van het feit dat een nieuwbouwwijk de eerste 3 jaar toch een soort camperen is, aangezien voorzieningen vaak pas in de laatste fase komen.
Nu de absolute cijfers nog. Graag t.o.v de andere groepen..Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:15:
Dit is nieuws wat ik niet zag aankomen. Het aantal starters op de woningmarkt is juist sterk gestegen in het derde kwartaal van dit jaar.
[...]
https://www.gelderlander....nog-erg-krap-is~afc18448/
Ze zijn al 3 jaar onderweg natuurlijk.koentjuh schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:45:
[...]
WIj hebben er even naar gekeken, maar dichtbij het knooppunt A2/A27. Dat leek ons niks.
Los van het feit dat een nieuwbouwwijk de eerste 3 jaar toch een soort camperen is, aangezien voorzieningen vaak pas in de laatste fase komen.
Qua praktische ligging/uitvalswegen is het ideaal, doch erg rustig. Het ligt middenin de Polder aan de Lek, maar zodra je de brug over bent zit je eigenlijk al in Utrecht, met Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam, Arnhem etc. allemaal binnen een uurtje rijden (ik woon er nu redelijk in de buurt namelijk).
Klopt ja, ook nog geen basisschool / supermarkt in Hoef en Haag. Daarnaast.. ik heb paar keer wat kaartjes gezien over luchtvervuiling / luchtkwaliteit en dan zit je zo midden langs de A2/A27 niet echt lekker.koentjuh schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:45:
[...]
WIj hebben er even naar gekeken, maar dichtbij het knooppunt A2/A27. Dat leek ons niks.
Volgens mij is luchtkwaliteit voor maar weinig mensen een specifieke overweging trouwens?
Voor mij wel.Requiem19 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:04:
Volgens mij is luchtkwaliteit voor maar weinig mensen een specifieke overweging trouwens?
Maar aan de andere kant, hoe kleiner de postzegel waarop je woont, hoe meer vervuiling je per m2 hebt. Een mooi ruim kavel/ruime wijk scheelt ook flink.
Maar dat bedoel je dan meer vanuit een maatschappelijk perspectief denk ik?TheGhostInc schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Voor mij wel.
Maar aan de andere kant, hoe kleiner de postzegel waarop je woont, hoe meer vervuiling je per m2 hebt. Een mooi ruim kavel/ruime wijk scheelt ook flink.
Ik bedoelde zelf meer mijn (egoistische) wens om zo gezond mogelijke lucht in te ademen. Je ziet op de kaartjes van Nederland toch wel een bizar groot verschil in luchtkwaliteit in de industriële / geurbaniseerde gebieden tov de minder dichtbevolkte gebieden.
Nee hoor, als je moet kiezen tussen 2 woningen, dan zal de woning in de ruimere wijk met grotere tuinen vaak een betere luchtkwaliteit hebben. In de meeste nieuwbouwwijken heb je her en der een boompje staan, terwijl iets oudere wijken mooie groenstroken met flinke begroeiing hebben.Requiem19 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:16:
Maar dat bedoel je dan meer vanuit een maatschappelijk perspectief denk ik?
https://www.trouw.nl/cult...ebsite-met-tips~b8f31ccf/
Ook hier wordt opgemerkt dat de website startenopdewoningmarkt.nl, gefinancierd door de overheid, met content van belanghebbende partijen, toch wel een beetje gek is.
Ook hier wordt opgemerkt dat de website startenopdewoningmarkt.nl, gefinancierd door de overheid, met content van belanghebbende partijen, toch wel een beetje gek is.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Huidige situatie; Randstad, huurhuis 1200€ kaal.
Toekomstplannen; Noord-Brabant, koophuis in een dorp.
1. Nog niet eerder gekocht of bij een hypotheekadviseur langs geweest
2. Volgens de Hypotheker.nl komt er een hypotheekberekening uit van 325.000€
Vrijdag een huis gezien wat particulier word aangeboden. Bij het parkeren voor de deur kwam de eigenaar uit z’n woning lopen en zag dat ik wat interesse toonde voor het huis. Binnen 5 minuten kreeg ik een rondleiding door het huis en vertelde de eigenaar wat die ervoor wou. 225.000€ vraagprijs! In de omgeving waar we ons nu in bevinden vragen ze 350.000€ voor. Alles klopt aan het huis voor ons en qua locatie zit het perfect gelegen aangezien m’n schoonfamilie er rondom heen wonen.
Mijn vraag is...
Morgen ga ik bellen met een hypotheekadviseur. Dat zal wel ff duren totdat we een afspraak kunnen inplannen. Dan de aanvraag etc. Er gaan gewoon weken over heen totdat wij überhaupt een bod kunnen uitbrengen. Natuurlijk een mooi systeem omdat je zekerheid moet hebben wat je wel of niet kan etc.
Maar hoe gaat dit in z’n werking?
Toekomstplannen; Noord-Brabant, koophuis in een dorp.
1. Nog niet eerder gekocht of bij een hypotheekadviseur langs geweest
2. Volgens de Hypotheker.nl komt er een hypotheekberekening uit van 325.000€
Vrijdag een huis gezien wat particulier word aangeboden. Bij het parkeren voor de deur kwam de eigenaar uit z’n woning lopen en zag dat ik wat interesse toonde voor het huis. Binnen 5 minuten kreeg ik een rondleiding door het huis en vertelde de eigenaar wat die ervoor wou. 225.000€ vraagprijs! In de omgeving waar we ons nu in bevinden vragen ze 350.000€ voor. Alles klopt aan het huis voor ons en qua locatie zit het perfect gelegen aangezien m’n schoonfamilie er rondom heen wonen.
Mijn vraag is...
Morgen ga ik bellen met een hypotheekadviseur. Dat zal wel ff duren totdat we een afspraak kunnen inplannen. Dan de aanvraag etc. Er gaan gewoon weken over heen totdat wij überhaupt een bod kunnen uitbrengen. Natuurlijk een mooi systeem omdat je zekerheid moet hebben wat je wel of niet kan etc.
Maar hoe gaat dit in z’n werking?
@Haaglanden
Hier ben je niet op het juiste adres, maar wel in het topic: Ervaring met huis kopen - Deel 8
Hier ben je niet op het juiste adres, maar wel in het topic: Ervaring met huis kopen - Deel 8
Ik moest lachen. Ondanks dat het triest is. Maar gewoon VVD stemmen volgend jaar, mensen!Richh schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:15:
https://www.trouw.nl/cult...ebsite-met-tips~b8f31ccf/
Com este nome deves ser Portuguese..Tortuga90 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:05:
[...]
Dat verschilt nogal denk ik. Buiten de grote steden is het aandeel van beleggers een stuk kleiner en zijn de prijzen beter behapbaar voor de starters. Daarentegen is in bijvoorbeeld Amsterdam het aandeel beleggers aanzienlijk hoger en het aandeel starters dat 400k voor een (starters-)appartement kan neerleggen is ook beperkt. Dit is ook een belangrijke drijfveer waarom Amsterdam hoog staat in de UBS real estate bubble index. Een groot aandeel beleggers leidt tot meer volatiliteit in de prijzen.
On topic: Ik was afgelopen week een woning aa het bezichtigen in Almere Poort en had alleen maar beleggers voor me die de huis prijs van 305.000 naar 340/355.000 brengen.
Zelfs buiten Amsterdam stijgt het nu net zo hard..
Ongetwijfeld zijn dit ook weer gekleurde berichten vanuit de 'woning lobby', maar toch:
https://nos.nl/artikel/23...-maar-groei-vlakt-af.html
https://nos.nl/artikel/23...-maar-groei-vlakt-af.html
In de afgelopen drie maanden zijn bijna 120.000 nieuwe hypotheken aangevraagd, 15 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Wel vlakt de groei van de hypotheekmarkt af, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN) dat de cijfers bijhoudt.
Bijna twee derde van de hypotheekaanvragen was bedoeld voor de aanschaf van een nieuwe woning. In de andere gevallen gaat het om het oversluiten van een andere hypotheek of het aanvragen van een tweede hypotheek.
In het tweede kwartaal was het aantal hypotheekaanvragen, ondanks de coronacrisis, nog met een recordhoogte van 40 procent gestegen ten opzichte van diezelfde periode in 2019.
Volgens het HDN steeg de waarde van een gemiddelde koopwoning in de afgelopen drie maanden met 10.000 euro naar 387.000 euro. De meeste kopers waren te vinden in Zuid-Holland, gevolgd door Noord-Holland en Noord-Brabant. Groningen was de enige provincie waar minder aanvragen voor een hypotheek waren in vergelijking met een jaar eerder.
Volgens makelaarsvereniging NVM heeft de woningmarkt niet of nauwelijks te lijden onder de coronacrisis. In de laatste kwartaalcijfers van de NVM bleek ook al dat de huizenprijzen blijven stijgen. Het aantal verkopen is in het tweede kwartaal wel iets gedaald.
Dat past wel in het verhaal dat meer starters 'ertussen' komenBijna twee derde van de hypotheekaanvragen was bedoeld voor de aanschaf van een nieuwe woning.
Zelfs met anderhalf modaal inkomen wat je 100% op je spaarrekening dumpt, kan je netto nog niet genoeg sparen om dat bij te houdenVolgens het HDN steeg de waarde van een gemiddelde koopwoning in de afgelopen drie maanden met 10.000 euro naar 387.000 euro.

Ooit zal de bubbel een beetje leeglopen.Richh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:30:
[...]
Dat past wel in het verhaal dat meer starters 'ertussen' komen
[...]
Zelfs met anderhalf modaal inkomen wat je 100% op je spaarrekening dumpt, kan je netto nog niet genoeg sparen om dat bij te houdenen dat terwijl de hypotheekrentes hooguit vergelijkbaar, maar grofweg ietsje hoger zijn.
Ik hoop dat hij nog een beetje blijft stijgen. In januari/februari gaat ons huis de verkoop in. Hoop er een mooie prijs voor te krijgen.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
En dat is het lastige, iedereen heeft verschillende belangen op de huizenmarkt.
.
Persoonlijk hoop ik ook op een stijging, dat zou goed zijn voor mijn persoonlijke situatie. Maar ik zie ook wel in dat een nog grotere stijging voor Nederland als geheel niet echt goed is.
Persoonlijk hoop ik ook op een stijging, dat zou goed zijn voor mijn persoonlijke situatie. Maar ik zie ook wel in dat een nog grotere stijging voor Nederland als geheel niet echt goed is.
helemaal mee eens, een vriend van mij zoekt een nieuw huis, die wordt gek, alles stijgt, iedereen overbiedt, hij komt er niet tussen.Requiem19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:50:
En dat is het lastige, iedereen heeft verschillende belangen op de huizenmarkt..
Zelf hebben we het geluk dat we ingeloot zijn bij een nieuwbouw woning, dus hoe meer ik krijg voor m'n huidige woning, hoe beter het is.
Het waterbed is ook een beetje aan de gang, Amsterdam en Utrecht koelen een beetje af, waar de rest van de randstad juist harder lijkt te gaan.sacaji schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:29:
[...]
Com este nome deves ser Portuguese..
On topic: Ik was afgelopen week een woning aa het bezichtigen in Almere Poort en had alleen maar beleggers voor me die de huis prijs van 305.000 naar 340/355.000 brengen.
Zelfs buiten Amsterdam stijgt het nu net zo hard..
Ik luisterde daarnet even naar de minister van wonen, ze klopt zichzelf op de borst dat ze al 3 jaar keihard werken, en er de voorgaande 2 jaren 75000 woningen per jaar werden gebouwd. Ze doet het klinken alsof zijzelf aan het bouwen is...
Gezien de lange ambtelijke trajecten zijn geen van die woningen te danken aan het huidige kabinet. De bouwblokkades vanwege een door de overheid verzonnen stikstofnorm daarentegen wel!
Misschien een ideetje voor Rutte: bied eens PERSPECTIEF aan de starters mensen die een huis willen! Na een paar weken thuiszitten hebben veel mensen blijkbaar opeens enorme behoefte aan "perspectief", maar over decennialange tekorten hoor je ze niet.
Gezien de lange ambtelijke trajecten zijn geen van die woningen te danken aan het huidige kabinet. De bouwblokkades vanwege een door de overheid verzonnen stikstofnorm daarentegen wel!
Misschien een ideetje voor Rutte: bied eens PERSPECTIEF aan de starters mensen die een huis willen! Na een paar weken thuiszitten hebben veel mensen blijkbaar opeens enorme behoefte aan "perspectief", maar over decennialange tekorten hoor je ze niet.
[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 05-10-2020 16:39 ]
Dit is toch standaard? Politiek die de credits pakken voor iets wat anderen hebben gedaan?RemcoDelft schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:39:
Ik luisterde daarnet even naar de minister van wonen, ze klopt zichzelf op de borst dat ze al 3 jaar keihard werken, en er de voorgaande 2 jaren 75000 woningen per jaar werden gebouwd. Ze doet het klinken alsof zijzelf aan het bouwen is...
Maar ik moet er niet aan denken om nu starter te zijn, ik zou gillend gek worden.
@RemcoDelft Perspectief, vies woord... lijkt op visie.
Neoliberalisme leidt niet, biedt geen perspectief of oplossingen.
Het reageert alleen post-actief door scherven te vegen maar het liefst trekt het de handen overal vanaf behalve als enabler voor grootbedrijven. Er zal niets gebeuren.
@Mad-Matt wachten, wachten, wachten. Als we allemaal wachten zal het toch een keer moeten stoppen.
Neoliberalisme leidt niet, biedt geen perspectief of oplossingen.
Het reageert alleen post-actief door scherven te vegen maar het liefst trekt het de handen overal vanaf behalve als enabler voor grootbedrijven. Er zal niets gebeuren.
@Mad-Matt wachten, wachten, wachten. Als we allemaal wachten zal het toch een keer moeten stoppen.
Als starter heb ik me er al bij neergelegd dat het de hoofdprijs betalen wordt en tot je kin in de schulden zitten de rest van je leven. Enige probleem; dat is ook niet genoeg.
Ik heb echt geen zin om honderden euro’s per maand meer te betalen om in een klein krot te gaan wonen dus ik wacht nog wel even een jaar, of twee.
Het zou mij ernstig verbazen als jij in je leven ooit een woning kooptWilf schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:40:
Ik heb echt geen zin om honderden euro’s per maand meer te betalen om in een klein krot te gaan wonen dus ik wacht nog wel even een jaar, of twee.
Het zou mij verbazen als ik binnen nu en twee jaar géén huis koop. Maar ik weet alleen nog niet wat ik wil in gaan leveren aan wooncomfort in ruil voor een eigen plek.
Nog beter, credits pakken voor iets wat nooit gebeurt is.Mad-Matt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:49:
[...]
Dit is toch standaard? Politiek die de credits pakken voor iets wat anderen hebben gedaan?
Maar ik moet er niet aan denken om nu starter te zijn, ik zou gillend gek worden.
Overigens is het niet enkel bij starters een probleem.
Alleenstaande ouder met kinderen, echtscheidingen, mensen die van baan -> locatie veranderen, ik kan nog wel even doorgaan.
Dan ook vooral over dat veel van zulke situaties op zichzelf al zeer vervelend zijn.
En dan inmiddels is dit al zeker voor een jaar of 15 een probleem denk ik?
en ja, beetje huurwoning is 800-1200 euro.
Heb je een mooie hypotheek voor, maar helaas kan dat dan ook weer niet met een tijdelijk contract.
Ondanks dat je inmiddels al minstens 10 jaar zeer trouw een huur betaald die het dubbele is.

Maak daar maar 6 van denk ikWilf schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:40:
Zuid-Limburg nog te betalen? Of AchterhoekWilf schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:40:
Eens met de rest van je verhaal, maar PAS is in werking getreden onder minister Kamp in het vorige kabinet Rutte II, en bedacht onder minister Verburg en (volgens de kranten) staatssecretaris Bleker tijdens het kabinet Balkenende-IV. Niets gaat snel in Den Haag.RemcoDelft schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:39:
Dat is prima. Niemand verplicht je om te verhuizen, toch? Er komt vanzelf een moment waarop je voorkeuren/prioriteiten veranderen. Of niet.Wilf schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:40:
Dat je nu geen huis wil kopen, omdat het echt extreem duur is snap ik deels.
Maar realiseer wel dat onze generatie (de jongere garde ) , eigenlijk wel zelf op een of andere manier hun eigen pensioen opzij moeten leggen.
Met een huis is dat een stuk makkelijker, als je na 30 jaar je huis hebt af betaald heb je gewoon een totaal hypotheeksom wat je maandelijks niet meer hoeft te betalen, dus kan je tegen die tijd minder gaan werken.
Indien je blijft huren, bouw je bijna tot niks op, de Pensioenen worden alleen maar minder met deze lage rentes voor onze generatie... dus ik zou toch echt wel op een of andere manier je geld opzij leggen voor de toekomst.
Pensioen??.. denk dat wij dat tegen de tijd van 71 jaar pas krijgen.. kans dat ik dan al bijna dood ben.. is groot aanwezig (onderkant samenleving ) want die worden minder oud.. is een feit.
Maakt niet uit.. maar dan kan je beter vooruitkijken, en dan is een huis toch het meeste Safe spelende ..
Dus onder andere Wilf, ik zou nu nog niet kopen inderdaad want nu is het te duur, maar als ze echt wat zakken zou ik toch echt overwegen om het te doen.
Maar realiseer wel dat onze generatie (de jongere garde ) , eigenlijk wel zelf op een of andere manier hun eigen pensioen opzij moeten leggen.
Met een huis is dat een stuk makkelijker, als je na 30 jaar je huis hebt af betaald heb je gewoon een totaal hypotheeksom wat je maandelijks niet meer hoeft te betalen, dus kan je tegen die tijd minder gaan werken.
Indien je blijft huren, bouw je bijna tot niks op, de Pensioenen worden alleen maar minder met deze lage rentes voor onze generatie... dus ik zou toch echt wel op een of andere manier je geld opzij leggen voor de toekomst.
Pensioen??.. denk dat wij dat tegen de tijd van 71 jaar pas krijgen.. kans dat ik dan al bijna dood ben.. is groot aanwezig (onderkant samenleving ) want die worden minder oud.. is een feit.
Maakt niet uit.. maar dan kan je beter vooruitkijken, en dan is een huis toch het meeste Safe spelende ..
Dus onder andere Wilf, ik zou nu nog niet kopen inderdaad want nu is het te duur, maar als ze echt wat zakken zou ik toch echt overwegen om het te doen.
Nou kijk, bij mij speelt er nog wat mee: mn studieschuldterugbetalingsverplichting is bijna klaar. Dat is 1/6e van mn inkomsten wat ik elke maand afdraag waar ik dan van af ben. Dus iets opbouwen is al lastig en een hypotheek te duur.
En het hele idee van pensioen was altijd al dat de leeftijd hoger lag dan de leeftijd waarop de gemiddelde man (destijds enige kostganger) stierf. Dus de enige reden waarom ik pensioen afdraag is voor de boomers van nu. Ik verwacht ook niet dat er straks nog pensioen is. Maar ik verwacht dat er wel meer niet meer is dan, en je huis zou daar onderdeel van kunnen zijn door klimaatverandering. Dus over geld in een toekomst kan ik me niet eens druk maken.
De huizenmarkt is iets van nu, dat soort triviale dingen bestaan wellicht over 30 jaar niet meer. Nog 30 jaar neoliberalisme is totaal onhoudbaar voor mens en milieu.
En het hele idee van pensioen was altijd al dat de leeftijd hoger lag dan de leeftijd waarop de gemiddelde man (destijds enige kostganger) stierf. Dus de enige reden waarom ik pensioen afdraag is voor de boomers van nu. Ik verwacht ook niet dat er straks nog pensioen is. Maar ik verwacht dat er wel meer niet meer is dan, en je huis zou daar onderdeel van kunnen zijn door klimaatverandering. Dus over geld in een toekomst kan ik me niet eens druk maken.
De huizenmarkt is iets van nu, dat soort triviale dingen bestaan wellicht over 30 jaar niet meer. Nog 30 jaar neoliberalisme is totaal onhoudbaar voor mens en milieu.
Huizen zullen nooit (veel) goedkoper worden. Daarvoor zit er simpelweg te weinig verandering in de macro economische trends. Tenzij er ineens bovengemiddeld veel mensen omvallen, oorlog uitbreekt, revoluties ontstaan in de bouw etc. is die kans gewoon klein.
Wat wel kan veranderen is de betaalbaarheid. De werkende bevolking wordt al lange tijd kort gehouden door werkgevers. Er wordt gigantisch veel geld in de economie gepompt, wat op termijn de positie van de werknemer kan verbeteren (effectief wordt geld dan gewoon minder waard).
Om daar nou op te wachten heb je vooral jezelf mee lijkt me.
Wat wel kan veranderen is de betaalbaarheid. De werkende bevolking wordt al lange tijd kort gehouden door werkgevers. Er wordt gigantisch veel geld in de economie gepompt, wat op termijn de positie van de werknemer kan verbeteren (effectief wordt geld dan gewoon minder waard).
Dankzij de corona crisis, merk je nu al dat de klimaat doelen al opzij worden geschoven.Wilf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:55:
Nou kijk, bij mij speelt er nog wat mee: mn studieschuldterugbetalingsverplichting is bijna klaar. Dat is 1/6e van mn inkomsten wat ik elke maand afdraag waar ik dan van af ben. Dus iets opbouwen is al lastig en een hypotheek te duur.
Verwacht ook niet dat ze dat zo extreem door zullen draven dan dat ze in eerste instantie wilde.. is ook niet mogelijk.
Het CBS verwacht dat de levensverwachting op 65-jarige leeftijd 20,75 jaar zal zijn in 2025.
(https://www.cbs.nl/nl-nl/...ensverwachting-65-jarigen)
Qua bevolkingsopbouw (cbs) zie je een flike bubbel van de bevolking nu 75-50 jaar is.
De vraag is dus: Wanneer komt die verkoopgolf op gang?
1) Over 10 jaar (2030) als de eerste babyboomer generatie 85 wordt. (en gemiddelde overlijdens flink gaan stijgen)
2) Eerder, omdat ze hun grotere huis inwisselen voor een aanleunwoning/bejaardenhuis/...
Zo ja, hoeveel jaar is dit gemiddeld eerder?
3) Eerder, omdat veel jongere mensen/gezinnen te veel schulden hebben en door baanverlies (crisis) of andere redenen hun huis moeten verkopen.
De eerste is onoverkomenlijk. Tweede en derde zijn veel afhankelijk van politiek, beleid en ingeval van de derde ook van de economie, werkgelegenheid en rente.
ik verwacht dat 2e soort verkopen op dit moment bijna begint maar wordt uitgesteld door corona angst en thuiszorg. Maar ook gestimuleerd door latere babyboomers (50+) die een top van huizenmarkt vermoeden, aan hun erfenis denken en hun ouders pogen te laten verhuizen (zelf paar voorbeelden gezien)
De 3e is op dit moment uitgesteld door de overheid. De rekening hiervan volgt over 2~10+ jaar.
Als je hierbij rekent dat er een omslagstelsel is voor de zorgkosten, de meeste zorgkosten in de laatste (5~10) levensjaren zitten en de gemiste pensioenkortingen nog een keer afgewenteld gaan worden snap je het vooruitzicht de komende jaren...
Qua bevolkingsopbouw (cbs) zie je een flike bubbel van de bevolking nu 75-50 jaar is.
1) Over 10 jaar (2030) als de eerste babyboomer generatie 85 wordt. (en gemiddelde overlijdens flink gaan stijgen)
2) Eerder, omdat ze hun grotere huis inwisselen voor een aanleunwoning/bejaardenhuis/...
3) Eerder, omdat veel jongere mensen/gezinnen te veel schulden hebben en door baanverlies (crisis) of andere redenen hun huis moeten verkopen.
De eerste is onoverkomenlijk. Tweede en derde zijn veel afhankelijk van politiek, beleid en ingeval van de derde ook van de economie, werkgelegenheid en rente.
ik verwacht dat 2e soort verkopen op dit moment bijna begint maar wordt uitgesteld door corona angst en thuiszorg. Maar ook gestimuleerd door latere babyboomers (50+) die een top van huizenmarkt vermoeden, aan hun erfenis denken en hun ouders pogen te laten verhuizen (zelf paar voorbeelden gezien)
De 3e is op dit moment uitgesteld door de overheid. De rekening hiervan volgt over 2~10+ jaar.
Als je hierbij rekent dat er een omslagstelsel is voor de zorgkosten, de meeste zorgkosten in de laatste (5~10) levensjaren zitten en de gemiste pensioenkortingen nog een keer afgewenteld gaan worden snap je het vooruitzicht de komende jaren...
1) Dan gaat het huis over naar de erfgenamen en die denken "He, met verhuren is best een mooi maandbedrag binnen te krijgen en we hoeven er niet veel voor te doen als we het uitbesteden via bedrijf xx"Mickz schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:16:
2) Die denkt hetzelfde als 1, "waarom het huis verkopen als ik het kan verhuren en zo mijn pensioen kan aanvullen."
3) Dit zal een druppel op een hete plaat zijn en als het een emmer is, dan is de kopende groep ook kleiner geworden door de ellende in de wereld op dat moment.
Mijn ouders zijn nu 62 en 64 jaar, willen inderdaad eigenlijk een soort van bungalow woning (dus een verdieping laag ) , maar wat er hier vrij komt zijn enorm duur ten opzichtten van wat je er voor krijgt.Mickz schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:16:
Het CBS verwacht dat de levensverwachting op 65-jarige leeftijd 20,75 jaar zal zijn in 2025.
Hun blijven inderdaad zitten, en willen hun grote huis zelf blijven wonen en beneden verdieping indelen dat ze daar ook gewoon een slaapkamer en douche maken waardoor ze daar kunnen blijven wonen.
(beneden verdieping van hun is wel groot ) met 100 vierkante meter benedenverdieping is dat ook makkelijk mogelijk met 2 personen.
En zo zullen er inderdaad meer ouderen denken, om te verhuizen maar dat het niet rendabel is ten opzichtten van wat ze krijgen.
Logisch dat je dan blijft zitten, en ook omdat ze in een huis wonen waar ze alles hebben meegemaakt wat ook dus een sentimentele waarde voor hun betreft.
N=2Mark31 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:21:
[...]
Mijn ouders zijn nu 62 en 64 jaar, willen inderdaad eigenlijk een soort van bungalow woning (dus een verdieping laag ) , maar wat er hier vrij komt zijn enorm duur ten opzichtten van wat je er voor krijgt.
Hun blijven inderdaad zitten, en willen hun grote huis zelf blijven wonen en beneden verdieping indelen dat ze daar ook gewoon een slaapkamer en douche maken waardoor ze daar kunnen blijven wonen.
(beneden verdieping van hun is wel groot ) met 100 vierkante meter benedenverdieping is dat ook makkelijk mogelijk met 2 personen.
En zo zullen er inderdaad meer ouderen denken, om te verhuizen maar dat het niet rendabel is ten opzichtten van wat ze krijgen.
Logisch dat je dan blijft zitten, en ook omdat ze in een huis wonen waar ze alles hebben meegemaakt wat ook dus een sentimentele waarde voor hun betreft.
Afgelopen drie jaar veel nagedacht en gekeken naar verhuizen naar een appartement of bungalow maar er is echt NIETS wat wij vonden waar we naar toe hadden willen verhuizen.
Hebben ons huidige, veel te grote woning, dus inderdaad verbouwd om de komende dertig jaar hier met veel plezier te blijven wonen.
Daarnaast lekker aflossen waardoor de hypotheek straks vele malen lager is dan een huurhuis.
Dus deze vrijstaande woning komt, hopelijk, pas over 20+ jaar op de markt.
En ik denk dat met mij vele ouderen er net zo in zitten.
Dus dat beschikbaar komen van veel huizen kon nog best wel eens even duren.
Zo werkt neoliberalisme niet. Neoliberalisme in de huidige praktijk is:Ypuh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:00:
Huizen zullen nooit (veel) goedkoper worden. Daarvoor zit er simpelweg te weinig verandering in de macro economische trends. Tenzij er ineens bovengemiddeld veel mensen omvallen, oorlog uitbreekt, revoluties ontstaan in de bouw etc. is die kans gewoon klein.
- Terugtrekkende overheid (privatisering)
- Financialisatie (economisch beleid gericht op geldmarkt ipv maakindustrie)
- Ondersteuning bedrijfsleven
- Afbouw sociale vangnetten
- Privatiseren van winsten, schulden publiek maken (geld vloeit naar bedrijven en schuld wordt betaald door het volk)
- Mensen / het volk als consumenten behandelen / benoemen
- Organisatie van werkenden (unies) demotiveren
- Sturen op eigen verantwoordelijkheid van het volk (lees: consumenten) in gedrag, ziekte en werk
Dit leidt tot de situatie dat mensen hun eigen toko zijn zonder vangnet. Het precariaat van de ‘gig economy’, oftewel vrijwillige slavernij. “Ik ben een entrepreneur”, zeggen ze dan.
Ondertussen worden prachtige bedrijven die hoogkwalitatieve fysieke spullen maken ontmanteld door ‘investerings’maatschappijen om deze, als een spin die een vlieg in zijn web heeft, helemaal financiëel leeg te zuigen en het karkas de samenleving in te dumpen. De overheid ruimt dat wel op. En als dat dreigt mis te gaan tijdens een pandemie of crisis dan krijgen ze toch wel bailout helikoptergeld.
Denk je nou werkelijk dat met dit beleid mensen méér geld krijgen? Dat ze rijk worden van hun spaargeld met negatieve rente? Dat mensen er toe doen?
Waarom zijn er dan nu megabedrijven met tig miljard waarde waar ze niets mee doen? Waarom staat werkelijke innovatie al jaren stil? Omdat innovatie geld kost en het doel van bedrijven tegenwoordig is om aandeelhouders blij te maken op de financiële markt, niet om daadwerkelijk intrinsieke waarde te verschaffen.
En in dat licht is de woningmarkt en de kunstmarkt nog het enige waar je als (kleinere) ondernemer of belegger nog in kan investeren. En Porsches. De rest is waardeloos geworden. Geld is waardeloos geworden. Schuld is waardevol geworden. Daar kan je zelfs geld bij voor krijgen.
En wat gebeurt er als een investeringsmarkt een setback heeft? Dan is dat kunststuk, dat huis of die Porsche ineens niet meer zo interessant. Zit je daar met je 16m^2 zolderkamer aan de Amsterdamse gracht met 2 miljoen hypotheekschuld er op.
De woningmarkt is nu wat Bitcoin 10 jaar geleden was en de financiële markt in de jaren negentig; zodra het klootjesvolk ook gelooft in het ‘investeren in de toekomst’ en in bijzonder volatiele constructies instapt moet je oppassen. Nou was dat de stand van de huizenmarkt voor 2009 natuurlijk al, en inmiddels zijn er ‘checks & balances’ toegevoegd wat betreft hypotheken, maar die worden langzaam weer afgebroken omdat mensen ‘het anders niet kunnen betalen’ en bij een piramidespel betekent dat dat de mensen onderaan meer ruimte moeten krijgen want zonder upselling stort de piramide in.
Nouja, bovengemiddeld veel mensen omvallen als in, coronacrisis? Dat gaat denk ik wel gebeuren.Ypuh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:00:
Het grootste risico zit hem denk ik vooral in de rente - als die stijgt, dalen huizen per direct in waarde. Nu lijkt rentestijging wellicht gestoord in een periode waarin de overheid massaal geld bijdrukt om maar enige inflatie te kunnen behouden. Echter: er komt een moment dat ook dat onhoudbaar wordt YouTube: How The Economic Machine Works by Ray Dalio
Ooit zal de rente omhoog geschroefd moeten worden, met een daling in huizenprijzen tot gevolg (let wel, niet in maandlasten, zeker als men ondertussen even de HRA afschaft). Wel zullen er minder mensen zijn die dan doorstromen, en de 'overwaarde-lucht' wordt uit de prijzen gehaald. Buy-to-let wordt ook een stuk minder aantrekkelijk met hogere rentes.
Het geld wat nu wordt bijgedrukt gaat enkel bedrijven en bijv. de aandelenmarkt in. Assets, waaronder woningen, die stijgen in waarde. Jan met de pet heeft helemaal niks aan dat bijgedrukte geld.Wat wel kan veranderen is de betaalbaarheid. De werkende bevolking wordt al lange tijd kort gehouden door werkgevers. Er wordt gigantisch veel geld in de economie gepompt, wat op termijn de positie van de werknemer kan verbeteren (effectief wordt geld dan gewoon minder waard).
Tja, dat is volledig afhankelijk van je toekomstvisie denk ik. En afhankelijk van je wensen.Om daar nou op te wachten heb je vooral jezelf mee lijkt me.
Ik weiger er in te geloven dat over 30 jaar tijd, de hypotheekrente op 1% blijft, of zelfs nog lager. Voor mij is de vraag wanneer de rente stijgt. Dat kan over 2 jaar zijn, maar ook best over 20 jaar. Als het binnen 5 jaar is, dan loop je een noemenswaardig risico onder water te staan, ondanks je aflossing. En dat is geen probleem - tenzij je nu voor 4 ton een appartementje of bovenwoning koopt zonder uitbreidperspectief (mocht je die wens hebben).
Als je nu wil kopen, koop een huis waar je >15 jaar in kan overleven mocht het nodig zijn. Dan kom je iedere schommeling waarschijnlijk wel te boven.
Helemaal met bovenstaande eens.Mark31 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:58:
Dat je nu geen huis wil kopen, omdat het echt extreem duur is snap ik deels.
Het probleem zit hem vooral bij de mensen die niet voldoende inkomen hebben om een woning te kopen met toekomstperspectief, maar noodgedwongen net een appartementje kunnen kopen. Mogelijk gaat dat goed, maar je neemt simpelweg een risico, wat best levensbepalend kan uitpakken.
Toevallig hebben we het dan over dezelfde groep die tegenwoordig niet meer sociaal mag huren en anders 1200 euro per maand in de vrije sector mag betalen, mochten ze dat koop-appartement als een hoog risico inschatten.
Toevallig is dat zo ongeveer het modale inkomen, het meest voorkomende inkomen van Nederland...

N=3, mijn ouders ook (69/66). Grote opknapbeurt (vloeren, kunstof kozijnen etc. etc.). Die kunnen er qua woning weer even tegenaan. Die zitten echt nog niet te wachten op een bejaardenwoning. Je weet nooit hoe het loopt natuurlijk. maar het staat niet in de planning.killerbee1958 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:28:
[...]
N=2(Hier 62 en 57 jaar)
Afgelopen drie jaar veel nagedacht en gekeken naar verhuizen naar een appartement of bungalow maar er is echt NIETS wat wij vonden waar we naar toe hadden willen verhuizen.
Hebben ons huidige, veel te grote woning, dus inderdaad verbouwd om de komende dertig jaar hier met veel plezier te blijven wonen.
Daarnaast lekker aflossen waardoor de hypotheek straks vele malen lager is dan een huurhuis.
Dus deze vrijstaande woning komt, hopelijk, pas over 20+ jaar op de markt.
En ik denk dat met mij vele ouderen er net zo in zitten.
Dus dat beschikbaar komen van veel huizen kon nog best wel eens even duren.
Default blanke hetero
Dat ben ik met je eens. Wat wel zo is, is dat wanneer de rente een lichte stijging laat zien, dat de huizen daarna juist een korte periode even nog iets duurder worden. Dit komt doordat veel mensen nog snel willen profiteren van de op dat moment nog lage rente en dat creëert een kortstondige (nog) grotere vraag.Richh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Ooit zal de rente omhoog geschroefd moeten worden, met een daling in huizenprijzen tot gevolg
Beauty is in the eye of the beerholder
Als huizenbezitter profiteer je dan toch bijna evenredig mee? Duurdere huizen zullen in verhouding sneller in waarde dalen, waardoor een hogere rente relatief gezien minder impact heeft. Je komt pas in de problemen als je financiele situatie verslechterd is en je kleiner gaat wonen of dat je van koop naar huur gaat.Richh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Tja, dat is volledig afhankelijk van je toekomstvisie denk ik. En afhankelijk van je wensen.
Ik weiger er in te geloven dat over 30 jaar tijd, de hypotheekrente op 1% blijft, of zelfs nog lager. Voor mij is de vraag wanneer de rente stijgt. Dat kan over 2 jaar zijn, maar ook best over 20 jaar. Als het binnen 5 jaar is, dan loop je een noemenswaardig risico onder water te staan, ondanks je aflossing. En dat is geen probleem - tenzij je nu voor 4 ton een appartementje of bovenwoning koopt zonder uitbreidperspectief (mocht je die wens hebben).
Als je nu wil kopen, koop een huis waar je >15 jaar in kan overleven mocht het nodig zijn. Dan kom je iedere schommeling waarschijnlijk wel te boven.
Een huis kopen voor >15 jaar lijkt me verstandig, maar niet realistisch voor een starter. Dan heb je het over huizen van 3-4 ton die je een beetje op de groei koopt. Alles tot 2 ton is geschikt voor nu, maar over 5 jaar met een mogelijke gezinsuitbreiding al snel te klein.
Indien het alternatief is nog 5-10 jaar huren en 'wachten' tot de markt in elkaar zakt (wat ook 20 jaar kan duren), dan verlies je altijd meer dan wat je anders zou aflossen.
Grof rekenvoorbeeld:
5 jaar huur = 60 * 1.000 = €60.000 kosten, vermogensopbouw €0
5 jaar koop = 60 * 500 aflossing + 200 rente + 200 onderhoud/belasting + 100 k.k. = €60.000 kosten, vermogensopbouw €30.000
Dan mag je starterswoning van 200k zo'n 30k aan waarde verliezen de komende 5 jaar voordat je het break even punt behaalt. Dat lijkt me een realistisch verlies (diezelfde woning kostte 3 jaar geleden 40-50k minder), maar wel een acceptabel risico als je de schaarste meeweegt. Verder zie ik nog geen oplossingen voor het woningprobleem en in corona geen direct gevaar (wie geraakt wordt kon toch al niet kopen), dus is waard behoud of stijging net zo realistisch. Daar tegenover staan alsmaar stijgende huren.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 06-10-2020 11:28 ]
Dat is het grootste probleem ook met de boomers; hun ouders waren echt op rond hun 65e. Als je foto's ziet uit die tijd van mensen van 65 zou je denken dat ze 85 waren.Ebayzo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:39:
[...]
N=3, mijn ouders ook (69/66). Grote opknapbeurt (vloeren, kunstof kozijnen etc. etc.). Die kunnen er qua woning weer even tegenaan. Die zitten echt nog niet te wachten op een bejaardenwoning. Je weet nooit hoe het loopt natuurlijk. maar het staat niet in de planning.
Boomers denken echter dat ze eeuwig jong blijven. Die krijg je echt met geen mogelijkheid een bejaardenhuis in. Ze zijn de eeuwige oudere jongeren. Het is ook de laatste generatie die zeer oud gaat worden. Op papier stijgt de leeftijdsverwachting nog, maar dat is puur op conto van deze groep. De generaties erna zullen gemiddeld weer jonger sterven (jongeren die sterven aan armoede en geweld trekken het gemiddelde natuurlijk flink naar beneden). Ook dat zijn dingen om rekening mee te houden met de toekomst.
Om maar even een neoliberaal stokpaardje te berijden: TINA.Ypuh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Indien het alternatief is nog 5-10 jaar huren en 'wachten' tot de markt in elkaar zakt (wat ook 20 jaar kan duren), dan verlies je altijd meer dan wat je anders zou aflossen.
Je kan geen hypotheek krijgen voor een huis, je kan de huur niet betalen, en woonwagenkampen worden ook niet snel genoeg gerealiseerd. En boomers zijn verwende pubers die geen volwassen kinderen onder hun dak terug willen.
[ Voor 21% gewijzigd door Wilf op 06-10-2020 11:31 ]
Tsjonge Wilf ik krijg echt wel eens de indruk dat jij een doomdenker bent hoor door je input op dit forum.Wilf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
Dat is het grootste probleem ook met de boomers; hun ouders waren echt op rond hun 65e. Als je foto's ziet uit die tijd van mensen van 65 zou je denken dat ze 85 waren.
Boomers denken echter dat ze eeuwig jong blijven. Die krijg je echt met geen mogelijkheid een bejaardenhuis in. Ze zijn de eeuwige oudere jongeren. Het is ook de laatste generatie die zeer oud gaat worden. Op papier stijgt de leeftijdsverwachting nog, maar dat is puur op conto van deze groep. De generaties erna zullen gemiddeld weer jonger sterven (jongeren die sterven aan armoede en geweld trekken het gemiddelde natuurlijk flink naar beneden). Ook dat zijn dingen om rekening mee te houden met de toekomst.
[...]
Om maar even een neoliberaal stokpaardje te berijden: TINA.
Je kan geen hypotheek krijgen voor een huis, je kan de huur niet betalen, en woonwagenkampen worden ook niet snel genoeg gerealiseerd. En boomers zijn verwende pubers die geen volwassen kinderen onder hun dak terug willen.
Ik hoop dat je toch nog een beetje geluk in dit leven kunt ervaren want met alle ellende die jij voorspelt zou ik zowat depressief worden.
Ik heb inmiddels een belangrijker levensles geleerd en die is
De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.
Maar goed, we zijn wie we zijn en je hebt het volste recht om zo te denken hoor. Maar let op dat je in veel gevallen lijden vreest en dat
1. het nog maar moet blijken of dat ook echt gebeurd
2. Als het gebeurd is het vaak beter te dragen en te handelen dan alle vrees die je vantevoren daarover had.
Dit is natuurlijk onzin, in die tijd voor de boomers waren ze nog niet zo ver kwa medicaties, kwa ziekenhuizen etc.Wilf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
Dat is het grootste probleem ook met de boomers; hun ouders waren echt op rond hun 65e. Als je foto's ziet uit die tijd van mensen van 65 zou je denken dat ze 85 waren.
[...]
Om maar even een neoliberaal stokpaardje te berijden: TINA.
Nu zijn we veel verder door ontwikkelt waardoor de mensen ouder worden.
Wat wel een feit is, dat in verhouding tot welgestelde mensen, degene die onderkant samenleving zitten (dus de zwaardere beroepen lichamelijk moeten doen ) , die zijn eerder op, en gaan eerder dood dan degene die een kantoorbaantjes hebben.
Dat is wel een feit, maar dan nog worden de lage opgeleiden ouder dan in de generaties daarvoor, omdat de zorg een stuk verder door ontwikkelt is.
Dus jij denkt dat armoede en geweld gaat toenemen waardoor de levensverwachting daalt? Dat lijkt me discutabel, armoede en geweld is de afgelopen decennia enorm gedaald wereldwijd. En in Europa is dit al helemaal geen issue natuurlijk.Wilf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
En waarom dan geen lift geplaatst?Mark31 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:21:
[...]
Mijn ouders zijn nu 62 en 64 jaar, willen inderdaad eigenlijk een soort van bungalow woning (dus een verdieping laag ) , maar wat er hier vrij komt zijn enorm duur ten opzichtten van wat je er voor krijgt.
Dat zijn de kosten niet.
Ik bedoel uiteraard geen traplift wat ik ondingen vind voor ouderen.
Dat zou ook een optie kunnen zijn, maar ze vonden dat niet echt heel erg prettig(mijn moeder is sowieso claustrofobisch ) dus wil geen lift.izdp schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:05:
[...]
En waarom dan geen lift geplaatst?
Dat zijn de kosten niet.
Ik bedoel uiteraard geen traplift wat ik ondingen vind voor ouderen.
En zo een Stoeltjes/Traplift had ons Oma ook, maar dat zien ze niet zitten, dat duurt een eeuwigheid voordat je onderhand een keer boven bent.
Lift kan een soort open model zijn, dus dat claustrofobische is prima te ondervangen.
Google maar eens, er zijn hele mooie oplossingen.
Thx,izdp schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:13:
Lift kan een soort open model zijn, dus dat claustrofobische is prima te ondervangen.
Zal het ze voorleggen dan kunnen ze alsnog die keuzes maken.
Zou wel makkelijker zijn , dan kan je alles zo behouden hoe het nu is.
Dit is een aanname. Ik denk dat we eerder een andere munt of een burgeroorlog krijgen.Richh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Ooit zal de rente omhoog geschroefd moeten worden,
Inflatie en rente worden vaak in één adem genoemd, maar dat verband is met de toenemende omvang van bedrijven inmiddels zoek. Als dat verband nog sterk zou zijn geweest, was het de ECB ook wel gelukt om de inflatie omhoog te krijgen. Maar, dat lukt niet. In die zin ben ik het grotendeels een met het betoog van @Wilf. Er zit wel degelijk een kern van waarheid in.
Lenen om bezit te kopen is verstandig. Of dat nu een huis, edelmetaal, kunst of oldtimer is. En je kan beter nú instappen, want de rente gaat de komende jaren niet meer omhoog. Zelfs een geforceerde crisis kan (zo nu blijkt) geen rente-schok teweeg brengen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En da's de paradox. Juist omdat mensen goed zijn in hun kop in het zand steken gaan die voorspellingen van Wilf uitkomen. Dat zijn namelijk geen doemscenario's, maar gewoon conservatieve extrapolaties van wat er nu bekend is.killerbee1958 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:00:
Tsjonge Wilf ik krijg echt wel eens de indruk dat jij een doomdenker bent hoor door je input op dit forum.
Ik hoop dat je toch nog een beetje geluk in dit leven kunt ervaren want met alle ellende die jij voorspelt zou ik zowat depressief worden.
Depressiviteit is een mechanisme manier waarmee de geest zich voorbereid op het doorkomen van een moeilijke tijd.
Het is alleen verstandig als de waarde van het bezit stijgt en niet daalt. Leen je voor een "gewone" auto, dan haalt de afschrijving je rendement onderuit. Voor huizen is het risico dan ook een stuk minder groot dan voor andere bezittingen.JanHenk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:39:
[...]
Lenen om bezit te kopen is verstandig. Of dat nu een huis, edelmetaal, kunst of oldtimer is.
Beauty is in the eye of the beerholder
Time will tellCVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
En da's de paradox. Juist omdat mensen goed zijn in hun kop in het zand steken gaan die voorspellingen van Wilf uitkomen. Dat zijn namelijk geen doemscenario's, maar gewoon conservatieve extrapolaties van wat er nu bekend is.
Depressiviteit is een mechanisme manier waarmee de geest zich voorbereid op het doorkomen van een moeilijke tijd.
En als het zover is dan deal ik er dan wel mee.
Tot die tijd ben ik in ieder geval een stuk zorgelozer dan de gemiddelde doemdenker.
En daarmee ook niet aankomend depressief want ik hoef me niet voor te bereiden.
Of Wilf gelijk heeft of niet kan ik niet beoordelen. Mijn glazen bol werkt niet.
Maar ik loop in ieder geval niet het risico dat ik depressief wordt van mij er zorgen om te maken. En dat is niet hetzelfde als kop in het zand steken overigens.
Het is allemaal karakter. En ik gun anderen vooral dat ze, net als ik, wat meer genieten van het leven. Maar goed karakter is nu net iets wat je niet zo makkelijk verandert, dus waarschijnlijk is mijn goed bedoelde advies van geen enkele waarde.
Doe wat je goeddunkt.
Tob of leef. It's your choice
Ik ben het eens met zowel @Wilf als met u. Op dit forum is echter moeilijk inschatten in wat voor situatie iemand privé zit.killerbee1958 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Time will tell
Tot die tijd ben ik in ieder geval een stuk zorgelozer dan de gemiddelde doemdenker.
Of Wilf gelijk heeft of niet kan ik niet beoordelen. Mijn glazen bol werkt niet.
Maar ik loop in ieder geval niet het risico dat ik depressief wordt van mij er zorgen om te maken. En dat is niet hetzelfde als kop in het zand steken overigens.
Het is allemaal karakter. En ik gun anderen vooral dat ze, net als ik, wat meer genieten van het leven. Maar goed karakter is nu net iets wat je niet zo makkelijk verandert, dus waarschijnlijk is mijn goed bedoelde advies van geen enkele waarde.
Doe wat je goeddunkt.
Laat ik het anders stellen; "u heeft makkelijk praten" en heeft een fijn dak boven het hoofd. Misschien ook nog een fatsoenlijke pensioenaanspraak en een leuk spaarportje. Dan nu de doorsnee jongvolwassene waar o.a. ik onder val. Zij hebben een heel ander perspectief op de toekomst (langere termijn, andere uitgangspositie). Het aantal burn-outs onder jongvolwassenen is niet voor niets historisch hoog. Het heeft allemaal met elkaar te maken..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Toen de Corona crisis begon was er hier een redelijk aantal mensen dat 1000000% zeker was dat je NU geen huis moet kopen en dat de markt heel snel zou instorten. Een plekje kopen op een vakantiepark of bij ouders blijven was het absolute advies. De miserie stond op basis van de extrapolaties van wat er ging gebeuren al vast.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
En da's de paradox. Juist omdat mensen goed zijn in hun kop in het zand steken gaan die voorspellingen van Wilf uitkomen. Dat zijn namelijk geen doemscenario's, maar gewoon conservatieve extrapolaties van wat er nu bekend is.
Uiteindelijk is het (nog) niet gebeurd en zijn de prijzen de afgelopen 6 maanden zelfs doorgestegen tov vorig jaar.
Je kunt de toekomst dus niet voorspellen. Je kunt het negatieve scenario niet voorspellen en je kunt het positieve scenario niet voorspellen, dus zul je een keuze moeten maken met wat je nu weet.
Om deze bekende meneer maar eens te quoten:

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 06-10-2020 14:29 ]
Nou ja, ik zit wellicht anders in elkaar maar ik word juist gerustgesteld en rustig van het feit dat je dingen aan kan zien komen. Ik heb ook nooit ‘voorpret’ van iets maar geniet van het moment. Daarom heb ik ook nooit echt teleurstellingen; als je de toekomst veridealiseert kan het alleen tegenvallen. Als je de toekomst met wetenschappelijke onderbouwing tegemoet gaat kan het ook meevallen terwijl de mensen die de kop in het zand steken huilen in een hoekje; ‘waarom ik?’
En als je ziet dat we op een verkeerde koers varen kan je daar wat tegen doen. Ik ben politiek actief om de toekomst die wij tegemoet zullen gaan bij status quo, want dát bepaalt of die toekomst zich zo zal ontwikkelen, tegen te werken.
Ergo: ik word actief en gemotiveerd van een realistisch negatief toekomstbeeld, waar een ander liever blijft leven tot alles op is en dan in paniek raakt. Ik heb geen depressie of paniek omdat mitigatie en adaptatie realistische doelen zijn.
Het is simpelweg niet realistisch om te geloven in een eeuwigdurende hosanna-neoliberale economie en onveranderend klimaat. Je ziet dat de tanker op ramkoers is. Ga je aan het stuur draaien of blijf je op het dek in de zon liggen?
Maar goed, de economische doctrine is nou eenmaal de huidige religie en het zal even duren voordat men beseft dat we gewoon nog mensen zijn in plaats van consumerende carrièretijgers die werken voor alsmaar hogere inkomsten. Volgens mij een goed recept voor een midlife.
Anyway: de huizen’markt’ is daar een behoorlijke spiegel van. Alle maat is weg. Want winst winst winst.
En als je ziet dat we op een verkeerde koers varen kan je daar wat tegen doen. Ik ben politiek actief om de toekomst die wij tegemoet zullen gaan bij status quo, want dát bepaalt of die toekomst zich zo zal ontwikkelen, tegen te werken.
Ergo: ik word actief en gemotiveerd van een realistisch negatief toekomstbeeld, waar een ander liever blijft leven tot alles op is en dan in paniek raakt. Ik heb geen depressie of paniek omdat mitigatie en adaptatie realistische doelen zijn.
Het is simpelweg niet realistisch om te geloven in een eeuwigdurende hosanna-neoliberale economie en onveranderend klimaat. Je ziet dat de tanker op ramkoers is. Ga je aan het stuur draaien of blijf je op het dek in de zon liggen?
Maar goed, de economische doctrine is nou eenmaal de huidige religie en het zal even duren voordat men beseft dat we gewoon nog mensen zijn in plaats van consumerende carrièretijgers die werken voor alsmaar hogere inkomsten. Volgens mij een goed recept voor een midlife.
Anyway: de huizen’markt’ is daar een behoorlijke spiegel van. Alle maat is weg. Want winst winst winst.
Zoals ook @Requiem19 aangegeven gaat het in veel gevallen niet om BESTAAND leed maar om de inschatting (vrees) dat de toekomst leed zal brengen.JanHenk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:27:
[...]
Ik ben het eens met zowel @Wilf als met u. Op dit forum is echter moeilijk inschatten in wat voor situatie iemand privé zit.
Laat ik het anders stellen; "u heeft makkelijk praten" en heeft een fijn dak boven het hoofd. Misschien ook nog een fatsoenlijke pensioenaanspraak en een leuk spaarportje. Dan nu de doorsnee jongvolwassene waar o.a. ik onder val. Zij hebben een heel ander perspectief op de toekomst (langere termijn, andere uitgangspositie). Het aantal burn-outs onder jongvolwassenen is niet voor niets historisch hoog. Het heeft allemaal met elkaar te maken..
Voor mensen die nu in een uitzichtloze situatie zitten heb ik heel veel sympathie en begrip en daar help ik zelfs, binnen de mij beperkte mogelijkheden.
Wat je hier ziet zijn toch teveel mensen die vooral lijden onder wat MOGELIJK komen gaat.
En daar probeer ik een ander perspectief op te plaatsen.
De toekomst staat niet vast. Zowel optimisten als pessimisten KUNNEN gelijk krijgen.
En Steven Covey heeft mij geleerd me alleen druk te maken om dingen die binnen mijn cirkel van invloed liggen.
En dat laatste is dus hoe ik met tegenslagen, als die optreden, omga.
Ik sta zeker niet bekend als de grootste optimist onder mijn vrienden en collega's. Ik zit in een rol die van mij vraagt om risico's vroegtijdig te zien (dus doemdenken kan ik heel goed) maar ook om die te mitigeren.
En daar probeer ik, denk ik, hier een positieve inbreng te geven.
Het leven staat bol van de risicio's en ik ben de laatste om te zeggen dat je die moet negeren.
Maar apatisch in je hoekje gaan zitten wachten totdat je gelijk hebt lijkt mij een beter recept om depressief te worden dan een beetje vertrouwen hebben in je eigen vermogen om tegenslagen op te vangen.
en nu stop ik met Dr. Freud hier uit te hangen.
Ik wens de jeugd niets dan een heel gelukkig leven toe. Of dat nu in huur of koophuis is, alleen of samen, in Nederland of in Timboektoe, maakt niet uit. Maar be Happy en werk daar zelf aan.
Halleluja.
Tja, waar zou je je zorgen over moeten maken? Je zit immers al in een woning die eigenlijk nog te ruim is ookkillerbee1958 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Time will tell
Je hebt dan ook geen enkele reden om hier depressief van te worden als je al in een koopwoning zitMaar ik loop in ieder geval niet het risico dat ik depressief wordt van mij er zorgen om te maken.
Nouja, het heeft wel een hoog 'na mij de zonvloed'-factor. Dat is ook niet hetzelfde als je kop in het zand steken, maar ergens komt het wel nogal op hetzelfde neer.En dat is niet hetzelfde als kop in het zand steken overigens.
Hoe dan? Nog los van hoe de oudere generatie neerkijkt op jongeren die wel vliegvakanties doen en avocado's eten - van welk geld gaan ze leuke dingen doen?En ik gun anderen vooral dat ze, net als ik, wat meer genieten van het leven.
Genieten van welke vierkante meter in mijn appartementje?
Na een hypotheekafschrijving kijk je vast anders dan na een (hogere) huurafschrijving.
Ja, het draait allemaal om keuzes en karakterMaar goed karakter is nu net iets wat je niet zo makkelijk verandert, dus waarschijnlijk is mijn goed bedoelde advies van geen enkele waarde.
Doe wat je goeddunkt.

Om dan toch hier mee af te sluitenkillerbee1958 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:00:
Ik heb inmiddels een belangrijker levensles geleerd en die is
De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.
Je kunt de toekomst niet timen. Misschien wordt de klimaatcrisis over 10 jaar al zo akelig dat discussies over de huizenmarkt niet meer zo relevant zijn, misschien duurt het nog 50 jaar en gaat het zo geleidelijk dat we het allemaal niet (bewust) meemaken.Requiem19 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:29:
Je kunt de toekomst dus niet voorspellen. Je kunt het negatieve scenario niet voorspellen en je kunt het positieve scenario niet voorspellen, dus zul je een keuze moeten maken met wat je nu weet.
Maar dat er iets gaat veranderen? Dat is de kennis van nu.
Mensen lijken alleen uit te willen gaan van het positieve scenario, namelijk dat 2020-2060 niet wezenlijk zal verschillen van 1980-2020. Dat is met de kennis van nu bijzonder onwaarschijnlijk.
Het hangt er een beetje vanaf hoe je dit topic wil invullen. Gaat het om de individuele beslissing kopen/verkopen? Dan zijn vergezichten niet zo zinnig. Maar mensen discussieren hier ook over hoe we in Nederland zullen wonen over 10-20-30 jaar.
Dat is helemaal niet de kennis van nu, want jij weet evenmin als ik welke slimme oplossingen / uitvindingen etc er worden bedacht die een grote impact hebben en voorspelde verwachtingen tegengaan.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Je kunt de toekomst niet timen. Misschien wordt de klimaatcrisis over 10 jaar al zo akelig dat discussies over de huizenmarkt niet meer zo relevant zijn, misschien duurt het nog 50 jaar en gaat het zo geleidelijk dat we het allemaal niet (bewust) meemaken.
Maar dat er iets gaat veranderen? Dat is de kennis van nu.
Mensen lijken alleen uit te willen gaan van het positieve scenario, namelijk dat 2020-2060 niet wezenlijk zal verschillen van 1980-2020. Dat is met de kennis van nu bijzonder onwaarschijnlijk.
Het hangt er een beetje vanaf hoe je dit topic wil invullen. Gaat het om de individuele beslissing kopen/verkopen? Dan zijn vergezichten niet zo zinnig. Maar mensen discussieren hier ook over hoe we in Nederland zullen wonen over 10-20-30 jaar.
Je kunt ontwikkelingen van nu niet extrapoleren omdat externe factoren geen constante zijn.
Ben ik wel met je eens hoorYpuh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Als huizenbezitter profiteer je dan toch bijna evenredig mee? Duurdere huizen zullen in verhouding sneller in waarde dalen, waardoor een hogere rente relatief gezien minder impact heeft. Je komt pas in de problemen als je financiele situatie verslechterd is en je kleiner gaat wonen of dat je van koop naar huur gaat.
Een huis kopen voor >15 jaar lijkt me verstandig, maar niet realistisch voor een starter. Dan heb je het over huizen van 3-4 ton die je een beetje op de groei koopt. Alles tot 2 ton is geschikt voor nu, maar over 5 jaar met een mogelijke gezinsuitbreiding al snel te klein.
Grof rekenvoorbeeld:
5 jaar huur = 60 * 1.000 = €60.000 kosten, vermogensopbouw €0
5 jaar koop = 60 * 500 aflossing + 200 rente + 200 onderhoud/belasting + 100 k.k. = €60.000 kosten, vermogensopbouw €30.000
Dan mag je starterswoning van 200k zo'n 30k aan waarde verliezen de komende 5 jaar voordat je het break even punt behaalt. Dat lijkt me een realistisch verlies (diezelfde woning kostte 3 jaar geleden 40-50k minder), maar wel een acceptabel risico als je de schaarste meeweegt. Verder zie ik nog geen oplossingen voor het woningprobleem en in corona geen direct gevaar (wie geraakt wordt kon toch al niet kopen), dus is waard behoud of stijging net zo realistisch. Daar tegenover staan alsmaar stijgende huren.
Het is overigens niet enorm onrealistisch dat je financiele situatie verslechterd als er een recessie opduikt. En/of dat de huidige huurprijzen inclusief bijbehorende stijging, ook tot in de eeuwigheid houdbaar blijven. En heel flauw wellicht, maar: als het in 5 jaar in waarde kan verdubbelen, dan kan het ook best door de helft in zo'n zelfde periode. Ik verwacht het niet hoor - maar met de huidige economische ontwikkelingen kunnen je fundamentals nog zo sterk zijn, zekerheid is het nooit.
Voor de huizenmarkt heeft dat wel een soortgelijk gevolgJanHenk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:39:
Dit is een aanname. Ik denk dat we eerder een andere munt of een burgeroorlog krijgen.
Het grootste risico in die 'doom and gloom'-hoek is dan nog wel hyperinflatie. Dan heb je je huis opeens snel afbetaald
Excuseer, maar dat is net zoiets als zeggen "Ja, er gaat elke maand meer geld uit dan er binnenkomt, maar je kunt helemaal niet zeggen dat ik in 2021 failliet ga, want je kunt niet uitsluiten of ik misschien nog de loterij win of een erfenis krijg."Requiem19 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:56:
Dat is helemaal niet de kennis van nu, want jij weet evenmin als ik welke slimme oplossingen / uitvindingen etc er worden bedacht die een grote impact hebben en voorspelde verwachtingen tegengaan.
Tenzij zoiemand echt een suikeroom heeft die op sterven ligt, ga ik toch liever uit van het huishoudboekje.
Met het grote verschil dat jouw verhaal niet goed over 2021, maar over de komende 10-20-30-40 jaar tot 2060.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:17:
[...]
Excuseer, maar dat is net zoiets als zeggen "Ja, er gaat elke maand meer geld uit dan er binnenkomt, maar je kunt helemaal niet zeggen dat ik in 2021 failliet ga, want je kunt niet uitsluiten of ik misschien nog de loterij win of een erfenis krijg."
Tenzij zoiemand echt een suikeroom heeft die op sterven ligt, ga ik toch liever uit van het huishoudboekje.
Of ga je nu ook beweren dat je huishoudboekje van 2020 kan voorspellen dat je in 2060 failliet gaat?
In science fiction reviews hebben ze het wel eens over AM/FM. Actual Machines versus F*cking Magic.
In de vergezichten naar de toekomst wordt ook altijd gesproken over hoe FM de wereldproblemen op gaan lossen. Dat scheelt weer activisme / engagement. “Ze” vinden “iets” uit en lossen alles op. Nice!
Wie gaat overigens al die verduurzaming en funderingen betalen van al die huizen die van het gas af moeten, geïsoleerd moeten worden en opnieuw gestut omdat de grond verzakt/uitdroogt/wegspoelt?
Nu snap ik wel waarom oude huizen stijgen in prijs; die kosten lopen makkelijk boven de 2 ton uit en als het huis dan 4 ton heeft gekost voelt dat wat minder pijnlijk in verhouding.
Ik kijk hier naar huizen in de omgeving en ‘betaalbaar’ zijn alleen de kwaaitaaldoorzonrijtjeshuizen die zonder fundering op zandgrond zijn neergezet, zonder isolatie en met verrotte enkelglaskozijnen. Die koop je wel voor €350.000 hier. Terwijl in de steden rondom al gewaarschuwd wordt voor de verzakkende woningen op zandgrond.
Één makelaar wist mij te vertellen: “Geen zorgen want juist omdat deze rij huizen direct op zandgrond staat zonder fundering zal het niet scheuren want ze zakken allemaal even snel.”
In de vergezichten naar de toekomst wordt ook altijd gesproken over hoe FM de wereldproblemen op gaan lossen. Dat scheelt weer activisme / engagement. “Ze” vinden “iets” uit en lossen alles op. Nice!
Wie gaat overigens al die verduurzaming en funderingen betalen van al die huizen die van het gas af moeten, geïsoleerd moeten worden en opnieuw gestut omdat de grond verzakt/uitdroogt/wegspoelt?
Nu snap ik wel waarom oude huizen stijgen in prijs; die kosten lopen makkelijk boven de 2 ton uit en als het huis dan 4 ton heeft gekost voelt dat wat minder pijnlijk in verhouding.
Ik kijk hier naar huizen in de omgeving en ‘betaalbaar’ zijn alleen de kwaaitaaldoorzonrijtjeshuizen die zonder fundering op zandgrond zijn neergezet, zonder isolatie en met verrotte enkelglaskozijnen. Die koop je wel voor €350.000 hier. Terwijl in de steden rondom al gewaarschuwd wordt voor de verzakkende woningen op zandgrond.
Één makelaar wist mij te vertellen: “Geen zorgen want juist omdat deze rij huizen direct op zandgrond staat zonder fundering zal het niet scheuren want ze zakken allemaal even snel.”
Dat is helemaal geen gek idee. Het huishoudboekje van de overheid wordt bijvoorbeeld voor decennia doorgerekend. Dat heet het Houdbaarheidstekort. En ook de discussie over pensioenen ging over hetzelfde onderwerp; niet of er voldoende geld was om de premies van nú uit te betalen, maar over de premies van straks.Requiem19 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:21:
Met het grote verschil dat jouw verhaal niet goed over 2021, maar over de komende 10-20-30-40 jaar tot 2060.
Of ga je nu ook beweren dat je huishoudboekje van 2020 kan voorspellen dat je in 2060 failliet gaat?.
Maar nog een analogie. Stel je kent iemand van 20 die rookt. Je weet natuurlijk niet zeker of die persoon daar op latere leeftijd gezondheidsklachten door gaat krijgen: sommige rokers worden gezond oud. Bovendien is er een kans dat longkanker over veertig jaar met een simpel spuitje te genezen is.
Met de kennis van nu, geef je zoiemand een vuurtje, of het advies om te stoppen?
Of mm in de woorden van Heer Bommel te spreken: "Tom Poes, verzin een list!"Wilf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:34:
In science fiction reviews hebben ze het wel eens over AM/FM. Actual Machines versus F*cking Magic.
En dat laatste kan heel goed kloppen!Wilf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:34:
Als onder het zand bijvoorbeeld het veen inklinkt dan zakt de massa egaal.
Vergelijk het maar met plaatfunderingen die zonder heipalen op kleigrond staan.
Oude grote kerken staan zo al eeuwen zonder probleem.
Wat in het westen meer het probleem is, is het verwoestende werk van waterschappen ten behoeve van de landbouw.
Door de voortdurende peilverlagingen hebben ze een steeds diepere badkuip gecreëerd. Dijken nog hoger, nog breder in een continue herhaling.
Niet de rivieren maar zware regenval in het gebied zelf is nu de grootste dreiging.
Maar nog steeds zijn ze daar doof voor en verwaarlozen ze datgene waar onze voorouders zich juist op richtten: Namelijk de afwatering.
Je rook analogie laat behoorlijk goed zien waarom je theorie niet klopt:CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:55:
[...]
Dat is helemaal geen gek idee. Het huishoudboekje van de overheid wordt bijvoorbeeld voor decennia doorgerekend. Dat heet het Houdbaarheidstekort. En ook de discussie over pensioenen ging over hetzelfde onderwerp; niet of er voldoende geld was om de premies van nú uit te betalen, maar over de premies van straks.
Maar nog een analogie. Stel je kent iemand van 20 die rookt. Je weet natuurlijk niet zeker of die persoon daar op latere leeftijd gezondheidsklachten door gaat krijgen: sommige rokers worden gezond oud. Bovendien is er een kans dat longkanker over veertig jaar met een simpel spuitje te genezen is.
Met de kennis van nu, geef je zoiemand een vuurtje, of het advies om te stoppen?
[...]
Of mm in de woorden van Heer Bommel te spreken: "Tom Poes, verzin een list!"
A) niet iedereen die rookt krijgt de facto longkanker - dit is een feit
C) Zelfs als A en B waarheid zijn tegen 2060, weet je niet of er wel/niet een succesvolle behandeling is tegen die tijd.
Er zijn dus meerdere variabelen waardoor je niet met zekerheid kunt voorspellen wat er gaat gebeuren. Zo weten wij bijv niet of het beleid / regelgeving danig gaat veranderen, we weten niet hoe accuraat de modellen zijn die de voorspellingen doen en we weten niet welke oplossingen er over 40 jaar zijn tegen eventuele problemen.
Dat is dus evident de reden dat je niet zonder meer ontwikkelingen uit het verleden kunt extrapoleren. Er zijn teveel variabelen om met zekerheid iets over de toekomst te zeggen.
Het meest dichtbij dat je kunt komen is naar mijn mening (bijvoorbeeld) het volgende statement:
'Als er geen aanpassingen plaatsvinden van de huidige regels inzake x en het gedrag van mensen inzake x blijft tevens ongewijzigd en we weten met een redelijke zekerheid dat er in termijn y geen oplossing komt voor x, dan zal x op moment z probleem q veroorzaken'.
Feit is dat de kopers van nu het renterisico voor een geringe extra premie volledig kunnen afdekken.
En uiteraard in een meeneemhypotheek gegoten.
Als de markt met 50% daalt?
De woningbouw ligt dan stil en de banken?
Als die klap komt door een renteschok die in een paar jaar bijvoorbeeld naar de 5% is gegaan, dan is het gevaar van een mismatch door de banken bepaald geen denkbeeldige.
Herhaling van 2009 kan dan zomaar.
En de les van toen?
Geen probleem voor de woningbezitters buiten de standaard probleemgevallen.
Groot probleem voor de banken en het financiële stelsel.
En uiteraard in een meeneemhypotheek gegoten.
Als de markt met 50% daalt?
De woningbouw ligt dan stil en de banken?
Als die klap komt door een renteschok die in een paar jaar bijvoorbeeld naar de 5% is gegaan, dan is het gevaar van een mismatch door de banken bepaald geen denkbeeldige.
Herhaling van 2009 kan dan zomaar.
En de les van toen?
Geen probleem voor de woningbezitters buiten de standaard probleemgevallen.
Groot probleem voor de banken en het financiële stelsel.
Dan hebben we vooral een ander beeld over de keuzes die je maakt op basis van de kennis die je nu hebt. Mijn strategie is om van het negatieve scenario uit te gaan. Als er onverwacht iets positiefs gebeurt, valt het altijd mee.Requiem19 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:13:
Er zijn dus meerdere variabelen waardoor je niet met zekerheid kunt voorspellen wat er gaat gebeuren. Zo weten wij bijv niet of het beleid / regelgeving danig gaat veranderen, we weten niet hoe accuraat de modellen zijn die de voorspellingen doen en we weten niet welke oplossingen er over 40 jaar zijn tegen eventuele problemen.
Dat is dus evident de reden dat je niet zonder meer ontwikkelingen uit het verleden kunt extrapoleren. Er zijn teveel variabelen om met zekerheid iets over de toekomst te zeggen.
Voor jou maken die onzekerheden elke strategie zinloos. "De kennis van nu" heeft voor jou enkel betrekking op nu. Dus steek maar een sigaret op, de kans dat je er binnen een paar jaar aan dood gaat is immers nihil.
Nu is het met het klimaat zo dat je de sigarettenrook uitblaast in het gezicht van mensen die wél bezorgd zijn. Ooit gaat daar heibel van komen.
daar zit wat in... heb hier na 3 jaar nog steeds geen gordijnen in m'n woonkamerRichh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:39:
het gros van de jongeren maakt er geen thuis van, want te duur en over 2 jaar loopt het tijdelijke huurcontract toch af, dus... waar doen we het voor. Je eigen thuis opbouwen, je eigen stukje grond wat je zelf aflost is nou precies van enorme psychologische waarde om ervan te kunnen genieten.
zou kunnen dat je dan al die tijd beter af bent geweest als huurder, als je higher grounds moet opzoekenCVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Je kunt de toekomst niet timen. Misschien wordt de klimaatcrisis over 10 jaar al zo akelig dat discussies over de huizenmarkt niet meer zo relevant zijn,
[ Voor 27% gewijzigd door lama83 op 06-10-2020 17:37 ]
Flauw hoor, niemand voorspelt hier de toekomst. Het zijn allemaal verwachtingen, geen voorspellingen.Requiem19 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:29:
[...]
Toen de Corona crisis begon was er hier een redelijk aantal mensen dat 1000000% zeker was dat je NU geen huis moet kopen en dat de markt heel snel zou instorten. Een plekje kopen op een vakantiepark of bij ouders blijven was het absolute advies. De miserie stond op basis van de extrapolaties van wat er ging gebeuren al vast.
Uiteindelijk is het (nog) niet gebeurd en zijn de prijzen de afgelopen 6 maanden zelfs doorgestegen tov vorig jaar.
Je kunt de toekomst dus niet voorspellen.
...
Ik durf overigens nog niet te zeggen dat het in april wél een goed moment was om een huis te kopen.
De ECB heeft aangegeven dat de inflatie, en daarmee de rente nog best eens flink kan gaan stijgen de komende tijd. Dat kan dus een lange tijd van prijsdalingen betekenen.
Ik heb je zes maanden duidelijk geprobeerd te maken dat jouw 100% zekere voorspellingen veel te ongenuanceerd waren en dat je altijd rekening moet houden met meerdere scenario’s.Miks schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:15:
[...]
Flauw hoor, niemand voorspelt hier de toekomst. Het zijn allemaal verwachtingen, geen voorspellingen.
Ik durf overigens nog niet te zeggen dat het in april wél een goed moment was om een huis te kopen.
De ECB heeft aangegeven dat de inflatie, en daarmee de rente nog best eens flink kan gaan stijgen de komende tijd. Dat kan dus een lange tijd van prijsdalingen betekenen.
Fijn om te lezen dat het uiteindelijk goed is overgekomen :-).
Dat de rente stijgt geloof ik nog wel.Miks schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:15:
[...]
Flauw hoor, niemand voorspelt hier de toekomst. Het zijn allemaal verwachtingen, geen voorspellingen.
Maar dat de rente extreem zal stijgen geloof ik niks van want dan gaat geheel zuid Europa failliet .
Lijkt mij niet handig voor de ECB.
Er is in mijn optiek weinig reden meer om te denken dat prijzen nog verder zullen stijgen er niet een enorme dip aan zit te komen.
Allereerst de "waarde" van een woning:
2008:
Gemiddelde verkoopprijs: €255.000
Rente (10jr): 5,15%
Maandlast: Netto €991 Bruto: €1.391
Modaal inkomen: €31.500
Overig:: Overdrachtsbelasting 6%, maar ook meefinancierbaar net als veel andere dingen.
2015:
Gemiddelde verkoopprijs: €230.000
Rente (10jr): 3,4%
Maandlast: Netto €797 Bruto: €1.020
Modaal inkomen: €35.000
Overig: Overdrachtsbelasting 2%, 103% maximaal lenen.
Dat wetende baal ik enorm van het feit dat ik toen pas net was begonnen met werken en nog geen vast contract had om een huis te kopen
.
2020:
Gemiddelde verkoopprijs: €336.000(!!)
Rente (10jr): 1,27%
Maandlast: Netto €1.046 Bruto: €1.123
Modaal inkomen: €36.500
Overig: Overdrachtsbelasting 2% 103% maximaal lenen.
Omdat ik geen goede grafieken kan vinden van een gemiddeld inkomen, moet ik het met een modaal inkomen doen (die kan per definitie niet de hypotheek krijgen die wordt gesteld, maar toch). De netto woonlast in 2008 t.o.v. het modaal inkomen was 37%, bruto: 53%. De netto woonlast in 2015 t.o.v. modaal was: 27%. Bruto: 35%. In 2020 is dat t.o.v. modaal netto: 35%, bruto: 37%.. Aardig gelijk met 2008.
De woonlasten zijn dus weer als vanouds hoog, de rente is laag. Een stijging van de rente leidt tot nog verder stijgende woonlasten wanneer de hypotheekrenteaftrek afgebouwd blijft, dat zou niet echt moeten leiden tot stijgende prijzen. Er is ook geen ruimte om extra te lenen, dus men moet meer vermogen inbrengen dan in 2008 of 2015, en toch is die prijs zo hard gestegen..
Daarnaast:
- De inflatie is erg beperkt. Sinds 2008 zijn consumentenprijzen als 2008=100: gestegen naar: 118. dus ca 18%. Dat huis is gestegen met 31% sinds 2008 terwijl de voorwaarden zijn verslechterd. Goed, ik heb niet de tijd, expertise of middelen om hier heel gedegen onderzoek naar te doen buiten dit zoekwerk..
- Het aantal huishoudens was in 2008 7,24 miljoen, dat zijn er nu 7,9 miljoen (stijging: 9%).. Niet evenredig met woningprijzen
- Is er nu een crisis met een hoge stijging van het aantal werklozen, waarvan dit nog het topje van de ijsberg is.
- Is er mijn inziens een soort hamstergedrag op woningen, zoals dat ook het geval was op toiletpapier in het begin van corona.
- Voorspellen de banken een daling.
Kortom: De huizenprijzen zijn onevenredig gestegen aan het aantal huishoudens. De huizenprijzen zijn sterker gestegen dan de consumentenprijzen. De gemiddelde woningprijs is 31% hoger dan in 2008. De rente is zo laag dat er niks meer aan voordeel te halen is. De leennorm ligt lager waardoor meer eigen geld nodig is..
Maar... De maandlast van 2008 (€991) is gestegen naar (€1046). Een stijging van 5,2%. Maar ook 31,2% sinds 2015 (€797 toen vs €1.046 nu)..
.
Allereerst de "waarde" van een woning:
2008:
Gemiddelde verkoopprijs: €255.000
Rente (10jr): 5,15%
Maandlast: Netto €991 Bruto: €1.391
Modaal inkomen: €31.500
Overig:: Overdrachtsbelasting 6%, maar ook meefinancierbaar net als veel andere dingen.
2015:
Gemiddelde verkoopprijs: €230.000
Rente (10jr): 3,4%
Maandlast: Netto €797 Bruto: €1.020
Modaal inkomen: €35.000
Overig: Overdrachtsbelasting 2%, 103% maximaal lenen.
Dat wetende baal ik enorm van het feit dat ik toen pas net was begonnen met werken en nog geen vast contract had om een huis te kopen

2020:
Gemiddelde verkoopprijs: €336.000(!!)
Rente (10jr): 1,27%
Maandlast: Netto €1.046 Bruto: €1.123
Modaal inkomen: €36.500
Overig: Overdrachtsbelasting 2% 103% maximaal lenen.
Omdat ik geen goede grafieken kan vinden van een gemiddeld inkomen, moet ik het met een modaal inkomen doen (die kan per definitie niet de hypotheek krijgen die wordt gesteld, maar toch). De netto woonlast in 2008 t.o.v. het modaal inkomen was 37%, bruto: 53%. De netto woonlast in 2015 t.o.v. modaal was: 27%. Bruto: 35%. In 2020 is dat t.o.v. modaal netto: 35%, bruto: 37%.. Aardig gelijk met 2008.
De woonlasten zijn dus weer als vanouds hoog, de rente is laag. Een stijging van de rente leidt tot nog verder stijgende woonlasten wanneer de hypotheekrenteaftrek afgebouwd blijft, dat zou niet echt moeten leiden tot stijgende prijzen. Er is ook geen ruimte om extra te lenen, dus men moet meer vermogen inbrengen dan in 2008 of 2015, en toch is die prijs zo hard gestegen..
Daarnaast:
- De inflatie is erg beperkt. Sinds 2008 zijn consumentenprijzen als 2008=100: gestegen naar: 118. dus ca 18%. Dat huis is gestegen met 31% sinds 2008 terwijl de voorwaarden zijn verslechterd. Goed, ik heb niet de tijd, expertise of middelen om hier heel gedegen onderzoek naar te doen buiten dit zoekwerk..
- Het aantal huishoudens was in 2008 7,24 miljoen, dat zijn er nu 7,9 miljoen (stijging: 9%).. Niet evenredig met woningprijzen
- Is er nu een crisis met een hoge stijging van het aantal werklozen, waarvan dit nog het topje van de ijsberg is.
- Is er mijn inziens een soort hamstergedrag op woningen, zoals dat ook het geval was op toiletpapier in het begin van corona.
- Voorspellen de banken een daling.
Kortom: De huizenprijzen zijn onevenredig gestegen aan het aantal huishoudens. De huizenprijzen zijn sterker gestegen dan de consumentenprijzen. De gemiddelde woningprijs is 31% hoger dan in 2008. De rente is zo laag dat er niks meer aan voordeel te halen is. De leennorm ligt lager waardoor meer eigen geld nodig is..
Maar... De maandlast van 2008 (€991) is gestegen naar (€1046). Een stijging van 5,2%. Maar ook 31,2% sinds 2015 (€797 toen vs €1.046 nu)..
@Flipswix Je mist natuurlijk talloze factoren om enige zinnige info te kunnen generen. Zo lang ze nog blijven sleutelen aan de leennormen, vergunningsafgifte, HRA, overdrachtsbelasting, sociale huurmarkt etc. zijn er nog teveel randzaken die direct invloed hebben.
2008 was eerder een trendbreuk, en de markt heeft zich eigenlijk bovengemiddeld snel weer teruggevochten naar de trend waar het al jaren mee bezig was.
Overigens is de betaalbaarheid redelijk constant gebleven. Waarom de gemiddelde Nederlander nu een groter deel van zijn salaris kwijt is, ligt met name aan onze woonsituatie, met minder mensen in grotere huizen. Het aantal m2 per inwoner is even hard gestegen als het % van het inkomen wat we uitgeven aan woonruimte. We zijn dus gewoon letterlijk onze eigen gouden kooitjes aan het bouwen, en dat klopt ook wel wat ik om me heen zie (starters die een huis van 450k kopen en vervolgens niet meer uiteten gaan omdat dat te duur is).
De relaties die je dus zoekt tussen woningprijzen, modaal inkomen en rentes zijn naar mijn beleving nietszeggend. Of er nog een nieuwe crisis komt; waarschijnlijk wel ja (o.a. corona), maar of die de woningmarkt ook raakt is geen gegeven.
2008 was eerder een trendbreuk, en de markt heeft zich eigenlijk bovengemiddeld snel weer teruggevochten naar de trend waar het al jaren mee bezig was.
Overigens is de betaalbaarheid redelijk constant gebleven. Waarom de gemiddelde Nederlander nu een groter deel van zijn salaris kwijt is, ligt met name aan onze woonsituatie, met minder mensen in grotere huizen. Het aantal m2 per inwoner is even hard gestegen als het % van het inkomen wat we uitgeven aan woonruimte. We zijn dus gewoon letterlijk onze eigen gouden kooitjes aan het bouwen, en dat klopt ook wel wat ik om me heen zie (starters die een huis van 450k kopen en vervolgens niet meer uiteten gaan omdat dat te duur is).
De relaties die je dus zoekt tussen woningprijzen, modaal inkomen en rentes zijn naar mijn beleving nietszeggend. Of er nog een nieuwe crisis komt; waarschijnlijk wel ja (o.a. corona), maar of die de woningmarkt ook raakt is geen gegeven.
[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 06-10-2020 19:26 ]
@Flipswix Deze vergelijking mist elke grond: Het aantal huishoudens was in 2008 7,24 miljoen, dat zijn er nu 7,9 miljoen (stijging: 9%).. Niet evenredig met woningprijzen.
Zonder je cijfer na te lopen zijn het rond de 700k wooneenheden.
Zegt niets over tekort of overschot.
Zelfs niet als je het verloop van de woningvoorraad erbij zou halen.
Zegt immers niets over de gedwongen zijlijners cq wachtende huishoudens.
Het gaat om de aloude vraag versus aanbod.
Betaalbaarheid, leencapaciteit en consumentenvertrouwen bepalen vervolgens de prijs.
Zie nu dat Ypuh dezelfde conclusie trekt: nietszeggend.
Zonder je cijfer na te lopen zijn het rond de 700k wooneenheden.
Zegt niets over tekort of overschot.
Zelfs niet als je het verloop van de woningvoorraad erbij zou halen.
Zegt immers niets over de gedwongen zijlijners cq wachtende huishoudens.
Het gaat om de aloude vraag versus aanbod.
Betaalbaarheid, leencapaciteit en consumentenvertrouwen bepalen vervolgens de prijs.
Zie nu dat Ypuh dezelfde conclusie trekt: nietszeggend.
Nou de ECB heeft al heel veel jaren als doelstelling om de inflatie op te krikken naar een procent of 2.Miks schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:15:
[...]
Wishfull thinking en meer niet.
Algemeen wordt in de wereld geen flinke rentestijging verwacht.
Lange tijd van prijsdalingen heet trouwens deflatie
En de huizenmarkt reageert vaak enkele jaren nadat de ECB wat doet.izdp schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:08:
[...]
Nou de ECB heeft al heel veel jaren als doelstelling om de inflatie op te krikken naar een procent of 2.
Wishfull thinking en meer niet.
Algemeen wordt in de wereld geen flinke rentestijging verwacht.
Lange tijd van prijsdalingen heet trouwens deflatie
Dus dat gaat nog wel even duren, net als het tekort aan woningen.
Er moet echt een 3e wereld oorlog nu beginnen wil de helen markt en het hele stelsel nu in elkaar klappen.
Mijn mening is dat de markt meer dicteert dan de ECB.
QE heeft geen effect op de inflatie.
Het geld rolt slecht door alle opslag.
Huh?? Wat zou volgens jou de relatie daartussen moeten zijn danFlipswix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:59:
Kortom: De huizenprijzen zijn onevenredig gestegen aan het aantal huishoudens.
En neemt tijdens het rollen voor rijken wat meer harde assets mee.izdp schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:56:
Mijn mening is dat de markt meer dicteert dan de ECB.
[ Voor 37% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-10-2020 00:40 ]
@Ypuh @izdp @kabeltjekabel Klopt. Jullie hebben gelijk, daar hoeft niet per sé een relatie in te zitten. Ik ging wat op in mijn "data". Er zijn inderdaad meerdere factoren van kracht, een belangrijke is denk ik ook dat binnenstedelijk verdichten de norm is geworden. Dit laat grond in steden sterk in waarde stijgen en dit effect heeft zich langzamerhand naar het omliggende gebied verspreid. Binnenstedelijk verdichten acht ik zelf overigens wel wenselijk om zo ook achterlopende wijken te revitaliseren (al slaat het nu wel erg door).
Nogmaals ben ik geen econoom en heb ik niet de data om het helemaal te kunnen verklaren. Bottom line van mijn pleidooi was dat er momenteel veel factoren zijn die de prijzen kunnen drukken (werkeloosheid, onbetaalbaarheid voor huishoudens, hogere rente, verminderd vertrouwen, wegblijven expats) en ook maatregelen en effecten zijn die de prijzen kunstmatig hebben gestuwt (binnenstedelijke verdichting, duurzaamheidsmaatregelen, hoge aannemerskosten als gevolg van bouwwoede na de crisis etc.).
Ik denk dat (het verschijnen of juist wegvallen van) veel van die aspecten de komende tijd hun weerslag gaan zien op de huizenmarkt. Zeker vanwege de werkeloosheid en als het rijk nu meer regie gaat nemen in de woningbouwopgave en deels binnenstedelijke verdichting wordt losgelaten.
Edit: Oh en dan hebben we het nog niet eens over de veranderende woonwensen en locatiekeuze a.g.v. de coronacrisis van mensen.
Nogmaals ben ik geen econoom en heb ik niet de data om het helemaal te kunnen verklaren. Bottom line van mijn pleidooi was dat er momenteel veel factoren zijn die de prijzen kunnen drukken (werkeloosheid, onbetaalbaarheid voor huishoudens, hogere rente, verminderd vertrouwen, wegblijven expats) en ook maatregelen en effecten zijn die de prijzen kunstmatig hebben gestuwt (binnenstedelijke verdichting, duurzaamheidsmaatregelen, hoge aannemerskosten als gevolg van bouwwoede na de crisis etc.).
Ik denk dat (het verschijnen of juist wegvallen van) veel van die aspecten de komende tijd hun weerslag gaan zien op de huizenmarkt. Zeker vanwege de werkeloosheid en als het rijk nu meer regie gaat nemen in de woningbouwopgave en deels binnenstedelijke verdichting wordt losgelaten.
Edit: Oh en dan hebben we het nog niet eens over de veranderende woonwensen en locatiekeuze a.g.v. de coronacrisis van mensen.
[ Voor 5% gewijzigd door Flipswix op 07-10-2020 08:40 ]
Daar hebben we in feite geen complexe berekening en vergelijk voor nodig anders dan de relatie inkomen tot woningprijs nu.Flipswix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:59:
Er is in mijn optiek weinig reden meer om te denken dat prijzen nog verder zullen stijgen er niet een enorme dip aan zit te komen.
Het is nu steeds moeilijker geworden voor diverse groepen (starters en doorstromers) om aan een voldoende grote hypotheek te komen om dat ene droomhuis te kunnen kopen. Gevolg is dat iedereen blijft zitten waar die zit en de doorstroming stokt.
Gevolg daarvan is dat het aanbod wat er komt nog een tijdje door gaat op (te) hoge prijzen, doorlooptijd wordt langer, prijzen gaan toch iets zakken, vertrouwen van eigenaren en kopers daalt, markt in zijn geheel gaat naar beneden.
Wat een onzekere factor is in deze is de gedachtegang van mensen bij een dalende prijs. Gaan er meer 'paniekverkopen' plaats vinden waardoor de prijs nog iets harder daalt over het geheel genomen of creëert een prijsdaling juist lucht waardoor woningzoekers gewoon vol door gaan met kopen.
Vooralsnog is het aanbod kapitaal voldoende groot, alleen is het kapitaal (hypotheek) wat kopers kunnen krijgen niet meer toereikend bij wat ze willen en dus besluiten niks te doen. Zodra de volgende woning wel binnen handbereik komt binnen de te krijgen hypotheek kan er weer wel beweging komen. Dit kan er voor zorgen dat een prijsdaling klein is en we daling/stijging/daling zien als een soort golf beweging.
Zolang de mogelijkheden om überhaupt een hypotheek te krijgen niet veel veranderen zal een grote prijsdaling in de markt mogelijk beperkt blijven. Als er bijvoorbeeld meer ontslagen vallen of bredere economische terugval waarbij ook banken meewariger worden in het verstrekken van kapitaal dan verandert het speelveld.
Punt is wel dat kapitaal meer dan voldoende aanwezig is en het bovendien zo goedkoop is en stallen van geld te duur is dat het wel de markt in moet.
Dit is dé belangrijkste factor in welke voorspelling/aanname we hier met z'n allen doen, mijzelf incluis. Als de overheid morgen besluit de HRA om te gooien of wat dan ook dan gaat de markt ook gek doen en dan hebben we daar geen globale invloed voor nodig.Ypuh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:25:
@Flipswix Je mist natuurlijk talloze factoren om enige zinnige info te kunnen generen. Zo lang ze nog blijven sleutelen aan de leennormen, vergunningsafgifte, HRA, overdrachtsbelasting, sociale huurmarkt etc. zijn er nog teveel randzaken die direct invloed hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door Beanie op 07-10-2020 10:35 ]
voor de liefhebber: https://innovation.ortecfinance.com/Maandalert-Woningmarkt/
"Appartementen in trek in de randstad; vraagprijzen worden structureel flink overboden, doorlooptijden zijn kort"
"Appartementen in trek in de randstad; vraagprijzen worden structureel flink overboden, doorlooptijden zijn kort"
Interessante aanname.Requiem19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:47:
[...]
Het zou mij ernstig verbazen als jij in je leven ooit een woning koopt.
7 jaar geleden wilde ik niet kopen omdat ik niet goed wist wat ik wilde + ik had weinig te besteden.
Nu 7 jaar later weet ik precies wat ik wil maar kan ik het niet (meer) betalen
Ga je dan maar door met huren en wachten op betere tijden. Of geef je het op en koop je toch maar iets wat niet helemaal naar je wens gaat zijn. Inclusief waarschijnlijk een stressvol proces; overbieden, weinig tijd om te beslissen etc.
Als je dat niet wilt doen, dan wil je ook niet in een situatie terecht gaan komen dat je uiteindelijk nooit een huis gaat kopen.
BlaBlaBla
Om een huis te kopen moet je als eerste loslaten dat alles perfect is. Hij staat niet exact op de plek waar jij wil én is net iets groter dan wat je nu hebt én is perfect afgewerkt én heeft alle voorzieningen in de buurt én is dicht bij je werk én heeft een keurig afgewerkte keuken/badkamer én een leuke tuin. Ik durf te stellen dat dat je zelfs met een miljoen niet gaat lukken, met de simpele redenen dat ze er niet zijn (of te koop staan).
Je (eerste) huis zal dus hoe dan ook bestaan uit concessies. Geef je voorkeur aan locatie, dan krijg je minder m2. Wil je meer ruimte, dan zal dat waarschijnlijk iets betekenen voor de voorzieningen/reistijd of onderhoud. Dit hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.
Enige nadeel, als starter moet je wel heel veel concessies maken. Ik krijg regelmatig te horen van mensen dat onze generatie te veeleisend is, terwijl ze zelf begonnen met een vrijstaande woning of 2 onder 1 kap met een garage. Zo mooi als dat het was gaat het nooit meer worden, dat weet ik wel zeker.
Je (eerste) huis zal dus hoe dan ook bestaan uit concessies. Geef je voorkeur aan locatie, dan krijg je minder m2. Wil je meer ruimte, dan zal dat waarschijnlijk iets betekenen voor de voorzieningen/reistijd of onderhoud. Dit hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.
Enige nadeel, als starter moet je wel heel veel concessies maken. Ik krijg regelmatig te horen van mensen dat onze generatie te veeleisend is, terwijl ze zelf begonnen met een vrijstaande woning of 2 onder 1 kap met een garage. Zo mooi als dat het was gaat het nooit meer worden, dat weet ik wel zeker.
Die aanname komt natuurlijk ook beetje voort uit het beeld dat ik van de betreffende poster in dit topic heb (kan ook aan mij liggen natuurlijkStrider schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
Interessante aanname.
7 jaar geleden wilde ik niet kopen omdat ik niet goed wist wat ik wilde + ik had weinig te besteden.
Nu 7 jaar later weet ik precies wat ik wil maar kan ik het niet (meer) betalen(in perspectief, dus eigenlijk nog steeds weinig te besteden)
Ga je dan maar door met huren en wachten op betere tijden. Of geef je het op en koop je toch maar iets wat niet helemaal naar je wens gaat zijn. Inclusief waarschijnlijk een stressvol proces; overbieden, weinig tijd om te beslissen etc.
Als je dat niet wilt doen, dan wil je ook niet in een situatie terecht gaan komen dat je uiteindelijk nooit een huis gaat kopen.
In jouw geval is de vraag misschien hoe ver je onder je wensen moet gaan zitten om iets te kunnen kopen.
Als je een gezin hebt met 3 kinderen en je kunt alleen een 2 kamer appartement betalen.. tjah, dan kun je beter niet kopen natuurlijk.
Dus om jou als voorbeeld te nemen, wat zijn je wensen en wat is je budget?
Tuurlijk zal je water bij de wijn moeten doen.Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:52:
Om een huis te kopen moet je als eerste loslaten dat alles perfect is. Hij staat niet exact op de plek waar jij wil én is net iets groter dan wat je nu hebt én is perfect afgewerkt én heeft alle voorzieningen in de buurt én is dicht bij je werk én heeft een keurig afgewerkte keuken/badkamer én een leuke tuin. Ik durf te stellen dat dat je zelfs met een miljoen niet gaat lukken, met de simpele redenen dat ze er niet zijn (of te koop staan).
Maar daar moet je voor jezelf wel grenzen voor trekken. Je moet uiteindelijk ook niet kopen waar je echt niet gelukkig van wordt.
PSN: Flix20-NL
Lastig. Als je een koop blijft uitstellen of altijd boven je stand gehuurd hebt, dan zul je ergens toch een keuze moeten maken om jezelf niet al te veel financieel te benadelen. Je kunt als eind twintiger wel €1.200 huur betalen hartje centrum Utrecht, maar de kans dat je die woning dan ook ooit kunt kopen is niet zo groot. Alles zal dan als een stap terug voelen.Flix20 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Tuurlijk zal je water bij de wijn moeten doen.
Maar daar moet je voor jezelf wel grenzen voor trekken. Je moet uiteindelijk ook niet kopen waar je echt niet gelukkig van wordt.
Moet je een bouwval kopen in de middle of nowhere omdat dat het enige is dat binnen je budget ligt, dan heb je gewoon een ander probleem waar ik de oplossing ook niet voor weet. Heb je wel de financiele macht om iets te kopen, maar is het net iets verder of kleiner dan je eigenlijk zou willen of nu huurt, dan zou ik het wel overwegen. Met 5-10 jaar aflossing komt die ideale woning dan misschien wel binnen bereikt, wat met huren niet zou lukken.
Bij de huidige lage rentes zal (versneld) afschaffen van de HRA geen grote klappen veroorzaken. Mensen met een lage rente hebben weinig baat bij de HRA (omdat verschil tussen betaalde rente en het EWF klein is) en mensen met een hoge rente zullen de hypotheek al een tijd geleden hebben afgesloten (toen de rente hoger stond) en zullen ofwel een deel hebben afgelost, ofwel overwaarde hebben. Maar zullen dus zeker geen starters zijn of aan het begin van hun wooncarriere staan.Beanie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:32:
[...]
Dit is dé belangrijkste factor in welke voorspelling/aanname we hier met z'n allen doen, mijzelf incluis. Als de overheid morgen besluit de HRA om te gooien of wat dan ook dan gaat de markt ook gek doen en dan hebben we daar geen globale invloed voor nodig.
Je verbindt niet stijgen aan een enorme dip en daar ben ik het niet mee eens.Flipswix schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:59:
We verkopen in NL een dikke 200.000 woningen op jaarbasis. Er zijn zo'n 4 miljoen koopwoningen, dat betekent dat gemiddeld een woning 1x in de 20! jaar wordt verkocht. Als je naar het totaal van 8 miljoen woningen kijkt zelfs nog minder. Dus effectief kijken we naar 5% van de koopwoningvoorraad (per jaar) om de betaalbaarheid/prijzen te bepalen.
Elke berekening/aanname over risico's gaat alleen over de groep die daadwerkelijk een transactie deed. Dat er in 2008 een piek was, is niet relevant als ik in 2007 of 2009 heb gekocht. Het lijkt soms in discussies alsof iedereen elk jaar zijn woning opnieuw koopt.
Het probleem was echter dat aflossingsvrij voor meer dan de woningwaarde heel normaal was in 2008 (en eerder) en daarmee heb je een heel ander risicoprofiel. Stel je kocht in 2005, 108% aflossingsvrij, dan was je in 2008 misschien net 'boven water' en stond je in 2013 weer dik onder water. Verkopen voor de aankoopprijs was niet mogelijk, wat eigenlijk best gek is, dat je je woning niet kunt verkopen de dag nadat je de woning gekocht hebt. Eigenlijk was de hypotheek een stuk speculeren op een prijsstijging, toen die niet kwam, klapte de markt.
Tegenwoordig is dat stuk er gewoon helemaal uit. Als je in 2019 je woning hebt gekocht, kun je in 2020 de woning voor je aankoopprijs verkopen en loop je weg zonder schuld. Volstrekt anders dan 2008-2009.
En eigenlijk zou je dus een staartje moeten maken voor welke prijs je een woning vandaag kunt verkopen zonder vast te komen zitten. Fictief voorbeeld:
In 2018 gekocht voor €300k, nu 'waard' €330k, 100% annuitair, minimale verkoopprijs €285k, minimaal 85% van de 'piek' waarde in 2020.
Doe je hetzelfde voor 2008:
In 2006 gekocht voor €300k, in 2008 €330k 'waard', 110% LTV aflossingsvrij, minimale verkoopprijs €330k, minimaal 100% van de 'piek' in 2008.
Dat verklaart ook meteen waarom de markt in 2008 enorm hard op slot ging, het waren niet alleen de mensen die dat jaar hadden gekocht die verlies gingen lijden, maar meerdere jaren. Een crash in 2021 zou betekenen dat iedereen die in 2020 heeft gekocht (misschien) een probleem heeft. Heb je in 2019 gekocht moet de markt echt fors gaan dalen + moet je niet afgelost hebben, anders is er nog niks aan de hand. Anders gezegd, voor de crisis in 2008 stonden al een half miljoen mensen onder water., dat is dus grofweg 3 jaar verkopen. Die mensen zouden al vastzitten als de markt niet omhoog gaat (dus geen daling) en die groep zou ook alleen maar groter worden bij een gelijkblijvend prijsniveau.
Anno nu is dat bij nieuwe verkopen praktisch nul en die groep wordt niet groter, want elke verkoop is een verkoop waar geen onderwaarde is.
Een gelijk prijsniveau is in de huidige markt dus ook geen enkel probleem en is ook zo'n beetje de voorspelling, in 2008 was een gelijk prijsniveau al een kleine ramp. Daarom vind ik vergelijkingen met 2008 als voorspelling voor een dip altijd wat scheefgaan. We kunnen in 2021 prima een huizenmarkt hebben die 'horizontaal' beweegt, in 2009/2010 was dit echter al funest en zorgde voor het dichtslibben van de markt. Zelfs mensen die 'horizontaal' wilden verhuizen konden dit niet meer.
Belangrijkste oorzaak van de diepte van de crash in 2008+, de overheid ging met gestrekt been in op de woningmarkt, die trok de bouw mee en voila, je hebt een extra diepe recessie.Beanie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:32:
Dit is dé belangrijkste factor in welke voorspelling/aanname we hier met z'n allen doen, mijzelf incluis. Als de overheid morgen besluit de HRA om te gooien of wat dan ook dan gaat de markt ook gek doen en dan hebben we daar geen globale invloed voor nodig.
Hadden ze de markt wat tijd gegeven om zich voor te bereiden, dan was de hele crisis een stuk minder diep geweest. Had de woningcorporaties een paar miljard gegeven om woningen te bouwen en je had nu compleet geen problemen meer gehad.
Echter vielen de bouwbedrijven stil, die gingen failliet, paar % BNP eraf, bezuinigingen erover en je hebt het resultaat wat we zien.
Zelfde zie je nu met PAS en andere maatregelen gebeuren, de overheid creëert ineens een probleempunt, bedrijven/(lokale) overheid hebben te weinig tijd om zich aan te passen en de pleuris breekt uit.
@TheGhostInc Ik ben het met je eens over de analyse over dips in de woningmarkt in relatie tot onder water staan.
Wat betreft PAS zie ik het net anders. De overheid creëert niet OPEENS een probleempunt. Dit is iets wat men ook binnen de overheid al lang zag aankomen. Diverse interne adviezen hadden al aangegeven dat de "aanpak" niet houdbaar was. Ook nogal logisch want de aanpak was slechts op papier, in werkelijkheid werd er niks aangepakt. Dit is 100% een zelf gecreëerd probleem, de overheid had ook over 10 jaar tijd langzaam normen kunnen aanscherpen en handhaven, maar koos ervoor om een papieren werkelijkheid te maken mbt. stikstofproblematiek.
Wat betreft PAS zie ik het net anders. De overheid creëert niet OPEENS een probleempunt. Dit is iets wat men ook binnen de overheid al lang zag aankomen. Diverse interne adviezen hadden al aangegeven dat de "aanpak" niet houdbaar was. Ook nogal logisch want de aanpak was slechts op papier, in werkelijkheid werd er niks aangepakt. Dit is 100% een zelf gecreëerd probleem, de overheid had ook over 10 jaar tijd langzaam normen kunnen aanscherpen en handhaven, maar koos ervoor om een papieren werkelijkheid te maken mbt. stikstofproblematiek.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
https://www.nu.nl/economi...bedrijf-als-woonhuis.html
Als het niet in de lengte wilt, pakken ze wel de breedteAgrarische bedrijven die te koop worden aangeboden, worden steeds vaker gekocht door particulieren die er willen wonen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van NVM Agrarisch & Landelijk naar de vastgoedmarkt.
Twee berichten die meer met elkaar te maken hebben dan men wellicht denkt:
Miljardairs worden rijker door Corona
Huizenprijzen Eurozone verder in de lift
Maar ook:
UBS waarschuwt voor vastgoedzeepbel in Duitse steden
Zoals al gezegd: een huis is een belegging in tijden van waardeloos fiatgeld.
Henry Ford was een nazi, een lul, een moordenaar en tegen unies, maar één ding snapte hij wél: als je je werknemers minder en minder betaalt en je product duurder en duurder maakt heb je op den duur geen klanten meer. Dus deed hij precies het omgekeerde.
Investeringsbureaus snappen dat niet. Miljardairs interesseert het niet. Het systeem gaat een keer stokken. Je kan niet eerst je bevolking veranderen in precariaat en ze daarna verder uitpersen met exorbitante huur- en koopprijzen. Erg benieuwd hoe lang dit door zal gaan. Volgend jaar toch weer een flinke stijging? Zodat we straks huizen vol mensen hebben die moeten werken om hun onderdak te kunnen betalen?
Miljardairs worden rijker door Corona
Huizenprijzen Eurozone verder in de lift
Maar ook:
UBS waarschuwt voor vastgoedzeepbel in Duitse steden
Zoals al gezegd: een huis is een belegging in tijden van waardeloos fiatgeld.
Henry Ford was een nazi, een lul, een moordenaar en tegen unies, maar één ding snapte hij wél: als je je werknemers minder en minder betaalt en je product duurder en duurder maakt heb je op den duur geen klanten meer. Dus deed hij precies het omgekeerde.
Investeringsbureaus snappen dat niet. Miljardairs interesseert het niet. Het systeem gaat een keer stokken. Je kan niet eerst je bevolking veranderen in precariaat en ze daarna verder uitpersen met exorbitante huur- en koopprijzen. Erg benieuwd hoe lang dit door zal gaan. Volgend jaar toch weer een flinke stijging? Zodat we straks huizen vol mensen hebben die moeten werken om hun onderdak te kunnen betalen?
Verwijderd
Miks schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:15:
[...]
Ja beetje flauw inderdaad om een uitspraak als "Bij de huidige vooruitzichten gaan de huizenprijzen de komende 10 jaar niet stijgen." te bestempelen als een verwachting en niet als een voorspelling.....Miks schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:09:
[...]
Compleet mee oneens. Echt het slechtste advies dat je op dit moment kan geven.
Als je nu kan huren ipv kopen ben je spekkoper. Voor 20k waardeverlies bij een koophuis kan je zeer lang wonen in een relatief duur huurhuis. Denk ook aan dat huurkosten niet goed te vergelijken zijn met hypotheeklasten.
Het omslagpunt tussen huren en kopen ligt zo rond de 6-10 jaar. En dat is in een licht stijgende markt. Bij de huidige vooruitzichten gaan de huizenprijzen de komende 10 jaar niet stijgen.
Daarnaast is huren veel handiger als je bijvoorbeeld op korte termijn genoodzaakt bent om te verhuizen ivm werk. Bedenk ook dat financiële problemen een probleem kunnen vormen voor veel relaties.
En het geld dat je op korte termijn uitspaart kan je gebruiken voor je financiële buffer die je nu en in de komende 2 a 3 jaar heel hard nodig gaat hebben.
Nee kopen is op vele vlakken niet slim op dit moment. Tenzij je 100% zeker bent dat je je baan niet gaat verliezen, en je met je huidige relatie oud gaat worden. Maar wie durft daar nou zijn/haar hand voor in het vuur te steken?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.