Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.717 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
TheGhostInc schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Belangrijkste oorzaak van de diepte van de crash in 2008+, de overheid ging met gestrekt been in op de woningmarkt, die trok de bouw mee en voila, je hebt een extra diepe recessie.

Hadden ze de markt wat tijd gegeven om zich voor te bereiden, dan was de hele crisis een stuk minder diep geweest. Had de woningcorporaties een paar miljard gegeven om woningen te bouwen en je had nu compleet geen problemen meer gehad.
Echter vielen de bouwbedrijven stil, die gingen failliet, paar % BNP eraf, bezuinigingen erover en je hebt het resultaat wat we zien.

Zelfde zie je nu met PAS en andere maatregelen gebeuren, de overheid creëert ineens een probleempunt, bedrijven/(lokale) overheid hebben te weinig tijd om zich aan te passen en de pleuris breekt uit.
Gedeeltelijk eens, 2008 was natuurlijk wel gevoed door externe globale factoren. Denk niet dat als de overheid stimulerend te werk was gegaan we het heel veel minder erg hadden gezien. Het herstel had weliswaar sneller kunnen gaan en misschien hadden we dan zelfs niet de problemen gezien die we nu hebben zoals je aangeeft.

Blijft echter allemaal speculeren natuurlijk want als de ene maatregel er wel/niet was geweest had dat weer effect op andere maatregelen natuurlijk.

Op dit moment zou ik dan ook geen voorspelling aandurven anders dan dat de betaalbaarheid van woningen in relatie tot inkomen van mensen de max. heeft bereikt en er daardoor geen verdere stijging te verwachten zou moeten zijn. (Al dacht ik dat ca. 1 jaar geleden ook al :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35

FunkyTrip

Funky vidi vici!

izdp schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:56:
Mijn mening is dat de markt meer dicteert dan de ECB.
QE heeft geen effect op de inflatie.
Het geld rolt slecht door alle opslag.
Als de ECB de inflatie naar 2% had willen hebben, dan hadden ze al die miljarden elke maand gewoon als helicoptergeld moeten uitdelen aan de burgers ipv de banken ;)

Wellicht hadden ze dan met de helft minder per maand in een aantal maanden die 2% al bereikt.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:08
FunkyTrip schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Als de ECB de inflatie naar 2% had willen hebben, dan hadden ze al die miljarden elke maand gewoon als helicoptergeld moeten uitdelen aan de burgers ipv de banken ;)

Wellicht hadden ze dan met de helft minder per maand in een aantal maanden die 2% al bereikt.
Leuk, was er nog meer naar de beurs gegaan en waren de koersen nog wat verder opgeblazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Leuk, was er nog meer naar de beurs gegaan en waren de koersen nog wat verder opgeblazen.
Zou het? Denk dat mensen als een malloot hun schulden gingen afbetalen, toch die lang uitgestelde reparatie doen en goed shoppen. Mensen die nooit belegden (het overgrote deel van Europa) gaan dat niet ineens wel doen dan.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:23
Wilf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:11:
Investeringsbureaus snappen dat niet. Miljardairs interesseert het niet. Het systeem gaat een keer stokken. Je kan niet eerst je bevolking veranderen in precariaat en ze daarna verder uitpersen met exorbitante huur- en koopprijzen. Erg benieuwd hoe lang dit door zal gaan. Volgend jaar toch weer een flinke stijging? Zodat we straks huizen vol mensen hebben die moeten werken om hun onderdak te kunnen betalen?
We (o.a. starters) piepen wel heel hard, maar écht onbetaalbaar is het ook weer niet natuurlijk. Er zijn best wel wat huizen te koop, je betaalt alleen bijna 3 ton voor een klein dorpje of bouwval, in ieder geval buiten de grote steden waar de meeste van ons willen wonen.

Kortom, er zit nog héél wat rek op voordat het onbetaalbaar wordt. Grootste frustratie is dat ik nu niet kopen kan wat mijn 5-10 oudere collega's wel nog net konden. Laat staan onze ouders, die voor een (achteraf) habbekrats een vrijstaand huis in de binnenstad hebben bemachtigt wat nu dik in de tonnen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FunkyTrip schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Zou het? Denk dat mensen als een malloot hun schulden gingen afbetalen, toch die lang uitgestelde reparatie doen en goed shoppen. Mensen die nooit belegden (het overgrote deel van Europa) gaan dat niet ineens wel doen dan.
Ik betaalde mijn huis af, dat ging de verhuur in en ik ging de wereld rond met me campertje van de inkomsten :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:05
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

We (o.a. starters) piepen wel heel hard, maar écht onbetaalbaar is het ook weer niet natuurlijk. Er zijn best wel wat huizen te koop, je betaalt alleen bijna 3 ton voor een klein dorpje of bouwval, in ieder geval buiten de grote steden waar de meeste van ons willen wonen.

Kortom, er zit nog héél wat rek op voordat het onbetaalbaar wordt. Grootste frustratie is dat ik nu niet kopen kan wat mijn 5-10 oudere collega's wel nog net konden. Laat staan onze ouders, die voor een (achteraf) habbekrats een vrijstaand huis in de binnenstad hebben bemachtigt wat nu dik in de tonnen loopt.
Onbetaalbaar is een ruim begrip, maar voor een stel dat net is begonnen op de arbeidsmarkt, allebei MBO geschoold, is het geen vetpet. Die kunnen geen 300.000 lenen. En van dit soort stellen zijn er heeeeeel veel. Deze woningen zijn schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:28
aschja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:06:
Onbetaalbaar is een ruim begrip, maar voor een stel dat net is begonnen op de arbeidsmarkt, allebei MBO geschoold, is het geen vetpet. Die kunnen geen 300.000 lenen. En van dit soort stellen zijn er heeeeeel veel. Deze woningen zijn schaars.
Nou, 300k is ook wel ruim buiten schot voor mij, en ik ben wat hoger geschoold dan MBO (en, ik vermoed, langer op de arbeidsmarkt dan sommige mensen in dit topic). Ik weet niet of jonge tweeverdieners zo'n grote groep zijn dat ze de maatstaf voor betaalbaarheid moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Nouja, dat een krappe bovenwoning met 1 extra slaapkamer een dubbel modaal inkomen vereist en ruim een derde van het netto gezamenlijk inkomen van een stel met enige werkervaring... dat is dan nog wel betaalbaar als in 'financierbaar', maar een veilige maandlast voor de komende 30 jaar is het ook niet per se.

Er is wel een glijdende schaal in woonstandaarden zichtbaar als je het mij vraagt. Dat een steeds lagere standaard door 2 goede inkomens nog steeds betaalbaar is, betekent niet dat dat gezond is :P
Grootste frustratie is dat ik nu niet kopen kan wat mijn 5-10 oudere collega's wel nog net konden. Laat staan onze ouders, die voor een (achteraf) habbekrats een vrijstaand huis in de binnenstad hebben bemachtigt wat nu dik in de tonnen loopt.
Daar kan ik me wel in herkennen, inderdaad.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Net als mensen het verleden romantiseren, romantiseren mensen ook de huizenmarkt van het verleden. Er wordt vooral gekeken naar de succesverhalen.

Mijn opa (overleden ruimte tijd) had verschillende winkelpanden in de jaren 80. Daar liepen toentertijd alle rentevasteperiodes vrij snel na elkaar af. Helaas was de hypotheekrente (aldus hij, ik heb dit niet gefactcheckt) ineens bizar veel gestegen.

Betekende voor hem een hele grote en niet vermijdbare stijging van de financieringslasten en uiteindelijk ging vlgs mij de zaak toen ook kopje onder.

Ongetijweld zullen de huizenbezitters toen hier ook erg veel last van hebben gehad. Same met de 09-13 crisis, dat heeft toch ook wel tot veel pijn geleid.

Het was niet alleen maar manengeur en rozenschijn in het verleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
aschja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:06:
[...]

De vraag is ook of je de dag dat je van school komt (recht op) een koophuis moet hebben. Als stel moet je voor je 35e toch wel kansen kunnen krijgen op de woningmarkt, maar voor wie geboren en getogen is in Amsterdam of één van de andere grote steden gaat dat niet snel op.

Zelf wek ik ook wel eens de indruk dat oudere generaties het een stuk makkelijker hadden en (achteraf) flink hebben kunnen profiteren, maar ook hun is het niet aankomen waaien. Zij hebben vaak ook flink moeten sparen voor hun huis, ook al was dat toen nog maar 30.000fl. Dat het 30 jaar later 2 ton in euro's op zou leveren konden zij ook niet weten.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 07-10-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fraggert schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Ik betaalde mijn huis af, dat ging de verhuur in en ik ging de wereld rond met me campertje van de inkomsten :+
Lijkt me knap als je dat met die grofweg 100 euro per maand voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FunkyTrip schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Nee, bij een groot deel van de mensen gaat het inderdaad niet naar de beurs maar naar de spaarrekening, waardoor de rente nog weer wat lager zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Lijkt me knap als je dat met die grofweg 100 euro per maand voor elkaar krijgt.
was ook maar een geintje, ontopic waren we toch al niet meer zoals wel vaker hier, er begon iemand over dat die bankensteun bij de burgers terecht had moeten komen, dan ouwehoer ik toch lekker slap mee :P

alsof dat sowieso ooit een optie zou zijn _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Wij zijn aan het denken om nu ons huis in Zuid-Limburg te verkopen, 8-12 maanden in een vakantiepark te zitten (a 400 euro de maand) en dan aan het einde van die periode een huis in Ede/Wageningen te kopen.

We zouden ook kunnen wachten totdat we die 8-12 maanden verder zijn (en dan pas verkopen-kopen), maar als ik zo zie wat er nu met de economie gebeurt, weet ik niet of we nog met net zoveel winst als nu het huis kunnen verkopen (vraagprijs zal rond de 220k liggen). We willen kopen rond de 410k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 22:02
Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Bij de huidige lage rentes zal (versneld) afschaffen van de HRA geen grote klappen veroorzaken. Mensen met een lage rente hebben weinig baat bij de HRA (omdat verschil tussen betaalde rente en het EWF klein is) en mensen met een hoge rente zullen de hypotheek al een tijd geleden hebben afgesloten (toen de rente hoger stond) en zullen ofwel een deel hebben afgelost, ofwel overwaarde hebben. Maar zullen dus zeker geen starters zijn of aan het begin van hun wooncarriere staan.
Voor de meeste mensen maakt afschaffen HRA niet veel uit inderdaad. Het moet iets extra's zijn en niet meer dan dat.
Maar er is een klein groepje dat het waarschijnlijk niet kan missen.
Hetzelfde geldt voor een klein groepje dat een 2e salaris nodig heeft om een huis te kunnen kopen.
Nu zijn die groepen waarschijnlijk een minderheid lijkt mij, anders brengt men zichzelf in een kwetsbare positie.
De meeste mensen kijken gelukkig wat verder vooruit ipv leven met de dag en merken weinig van politiek beleid zoals afschaffen HRA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Basekid schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:15:
Wij zijn aan het denken om nu ons huis in Zuid-Limburg te verkopen, 8-12 maanden in een vakantiepark te zitten (a 400 euro de maand) en dan aan het einde van die periode een huis in Ede/Wageningen te kopen.

We zouden ook kunnen wachten totdat we die 8-12 maanden verder zijn (en dan pas verkopen-kopen), maar als ik zo zie wat er nu met de economie gebeurt, weet ik niet of we nog met net zoveel winst als nu het huis kunnen verkopen (vraagprijs zal rond de 220k liggen). We willen kopen rond de 410k.
En wat nu als de woningprijzen blijven stijgen in Ede/Wageningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mddd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:44:
@TheGhostInc Ik ben het met je eens over de analyse over dips in de woningmarkt in relatie tot onder water staan.

Wat betreft PAS zie ik het net anders. De overheid creëert niet OPEENS een probleempunt. Dit is iets wat men ook binnen de overheid al lang zag aankomen. Diverse interne adviezen hadden al aangegeven dat de "aanpak" niet houdbaar was. Ook nogal logisch want de aanpak was slechts op papier, in werkelijkheid werd er niks aangepakt. Dit is 100% een zelf gecreëerd probleem, de overheid had ook over 10 jaar tijd langzaam normen kunnen aanscherpen en handhaven, maar koos ervoor om een papieren werkelijkheid te maken mbt. stikstofproblematiek.
En dus ben je een probleem aan het creëren. Het is alsof je doorrijdt met het servicelampje aan, daarna gaat het olielampje aan en opeens sta je stil en heb je OPEENS een probleem ;). Maar misschien had ik beter kunnen zeggen 'op de spits drijven'. Volgens mij zijn we het verder eens.

Overigens is dit de reden waarom ik bij sommige onderwerpen fan ben van de EU. Die komen met maatregelen die soms (achterlijk) ver in de toekomst liggen, met verzachtende overgangsregelingen en compensatie maatregelen en een wirwar aan gekkigheid. Maar het einddoel verandert niet. Denk aan GDPR/Privacy, Roaming, RoHS, PAS en CO2 reductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:15:
We zouden ook kunnen wachten totdat we die 8-12 maanden verder zijn (en dan pas verkopen-kopen), maar als ik zo zie wat er nu met de economie gebeurt, weet ik niet of we nog met net zoveel winst als nu het huis kunnen verkopen (vraagprijs zal rond de 220k liggen).
Vooral in die regio (Zuid-Limburg) kunnen er wel klappen vallen. De grote steden blijven eigenlijk altijd wel lopen, maar juist de wat minder hippe gebieden doen er lang over om weer te herstellen. Ook kun je last gaan krijgen van 'problemen bij de buren'.

Ede/Wageningen, ik woon er net, heeft wat typische problemen. Het ligt echt aan wat je zoekt of je het makkelijk gaat vinden. Kijk vooral ook naar nieuwbouw, want het is juist heel nieuw of redelijk gedateerd. In jouw prijsrange is het heel druk. En met de opkomst van Food Valley en de komst van meer bedrijven gaat de druk hier alleen maar toenemen en heb je ook nog de concurrentie met de randstad door de goede verbinding met Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ben ook in de regio Ede/Wageningen aan het kijken. De huizen zijn wel redelijk aan de prijs, maar de markt is niet zo overspannen als rondom Utrecht of Den Haag.

De regio heeft inderdaad wel een aantal nadelen, waaronder openbaar vervoer en snelwegen. Op zich zijn die er genoeg, maar je moet vaak wel even om de bossen of rivieren heenrijden wat al snel 20m extra reistijd oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
TheGhostInc schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:29:
En met de opkomst van Food Valley en de komst van meer bedrijven gaat de druk hier alleen maar toenemen en heb je ook nog de concurrentie met de randstad door de goede verbinding met Amsterdam.
Een van de vreemdere onderdelen van dit topic is dat allerlei plaatsen die op een uur of meer rijden van Amsterdam liggen "een goede verbinding met Amsterdam" blijken te hebben. Is daar zo weinig werk dat het een redelijk idee is om ervoor naar Amsterdam te reizen?

Net zoals Amsterdammers die blijkbaar zo talrijk zijn dat ze overal in Nederland huizen opkopen. Dat kan natuurlijk niet.

Het valt op dat de vierkantemeterprijzen in Noord-Holland bijzonder schappelijk zijn. In Zaandam is de vierkantemeterprijs blijkbaar €2600/m². Niet goedkoop, maar een stuk goedkoper dan Ede of "Het nieuwe Utrecht" Zwolle. Als er echt een "Amsterdam-effect" was zou je verwachten dat de prijsverhouding omgekeerd zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

fisherman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Voor de meeste mensen maakt afschaffen HRA niet veel uit inderdaad. Het moet iets extra's zijn en niet meer dan dat.
Maar er is een klein groepje dat het waarschijnlijk niet kan missen.
Hetzelfde geldt voor een klein groepje dat een 2e salaris nodig heeft om een huis te kunnen kopen.
Nu zijn die groepen waarschijnlijk een minderheid lijkt mij, anders brengt men zichzelf in een kwetsbare positie.

De meeste mensen kijken gelukkig wat verder vooruit ipv leven met de dag en merken weinig van politiek beleid zoals afschaffen HRA.
Eh… ik denk dat de mensen die níét maximaal moeten lenen met twee inkomens in de minderheid zijn. Niet iedereen werkt op de Zuidas ;)
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Een van de vreemdere onderdelen van dit topic is dat allerlei plaatsen die op een uur of meer rijden van Amsterdam liggen "een goede verbinding met Amsterdam" blijken te hebben. Is daar zo weinig werk dat het een redelijk idee is om ervoor naar Amsterdam te reizen?

Net zoals Amsterdammers die blijkbaar zo talrijk zijn dat ze overal in Nederland huizen opkopen. Dat kan natuurlijk niet.

Het valt op dat de vierkantemeterprijzen in Noord-Holland bijzonder schappelijk zijn. In Zaandam is de vierkantemeterprijs blijkbaar €2600/m². Niet goedkoop, maar een stuk goedkoper dan Ede of "Het nieuwe Utrecht" Zwolle. Als er echt een "Amsterdam-effect" was zou je verwachten dat de prijsverhouding omgekeerd zou zijn.
Wat dacht je van mensen die met plezier werken bij een geweldig bedrijf in Amsterdam en daar graag willen blijven werken? Moeten die daar dan maar mee stoppen omdat ze geen huisvesting kunnen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Ja, dat viel me laatst ook op :P heb toch altijd het idee 'het is maar Zwolle' tijdens mijn zoektocht, maar meanwhile is het hier duurder dan in veel stukjes Randstad aan het worden :+

Anyhow, het "Amsterdam-effect" is wel degelijk een bestaand ding. De prijzen stijgen daar wel degelijk het eerste, en het hardste. Het 'waterbed-effect' trekt over heel Nederland heen, en begint naar mijn idee toch wel degelijk in onze hoofdstad. Ook verschillende mensen die 'er verstand van hebben' zoals Boelhouwer en Du Pont evenals verschillende artikelen noemen dat effect wel degelijk.

Of het ook daadwerkelijk komt door Amsterdammers die overal in Nederland huisjes opkopen, dat zal inderdaad wel niet zo zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Wilf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:31:
Wat dacht je van mensen die met plezier werken bij een geweldig bedrijf in Amsterdam en daar graag willen blijven werken? Moeten die daar dan maar mee stoppen omdat ze geen huisvesting kunnen betalen?
Alsjeblieft. 175k, twee-onder-een-kap, 28 minuten deur tot deur naar kantoor aan het Gustav Mahlerplein. Ik zou de vloerbedekking niet durven te verwijderen zonder een bouwkundige te raadplegen, maar ik vind het er nog best charmant uitzien.

Of er voor alle getogen Amsterdammers een mogelijkheid is om in de stad te blijven wonen weet ik niet, maar ik heb zo mijn twijfels over het idee dat "De Randstad" de woningmarkt in de rest van Nederland omhoog duwt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Groningen stad begint ook al aardig richting Utrechtse prijzen te gaan, net als andere kleinere steden als Den Bosch en Eindhoven. Je hebt daar dan nog wel de keuze om er vlak buiten te gaan wonen, maar je hebt al snel een hoog 'ons kent ons' gehalte.

Ik vraag me ook wel eens af of dat laatste niet een probleem begint te worden. Bijna niemand kan nog wonen waar diegene is opgegroeid of zou willen wonen. We beginnen een soort woon-crisis-migranten in ons eigen land te worden met als gevolg dat het me echt letterlijk niets meer interesseert wie m'n buren zijn.

Laatst kwam dit artikel voorbij: "Verhuizen? 'Dertigers stellen zichzelf niet voor aan nieuwe buren". Voor iemand die is opgegroeid in een klein dorpje was het aan het begin echt ff wennen. Simpel hallo zeggen mag soms nog net, maar kan met enige regelmaat al op een vreemde blik rekenen. Verder interesseert het mij ook weinig wie er naast me woont, en als ik straks voor de 4e keer in 10 jaar weer verhuis hoeven de buren ook niet op de koffie te komen (wel ff hallo zeggen, zodat ik een adres heb voor m'n pakketjes :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Wilf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:31:
[...]
Eh… ik denk dat de mensen die níét maximaal moeten lenen met twee inkomens in de minderheid zijn. Niet iedereen werkt op de Zuidas ;)
Als je maximaal moet lenen met 2 inkomens zijn mensen toch echt heel verkeerd bezig. Ik zou niet eens maximaal op 1 salaris willen lenen.
Je weer niet wanneer de top van de markt bereikt is, maar wel dat de huizenprijzen momenteel alles behalve bodemprijzen zijn. Dat huizenprijzen gaan zakken is gezien resultaten uit het verleden bij een crisis meer dan reeel. Dat huizenprijzen daarna weer stijgen is niet vanzelfsprekend een reeel beeld. Dan zit je mooi te kijken met een torenhoge schuld en een huis dat minimaal 30 procent onder water staat.

Beter gewoon pakweg 25 procent direct aflossen en op 1 salaris financieren. Dan zit je na een paar jaar niet met een schuld die niet reeel is tov van de waarde van je huis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
fisherman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Als je maximaal moet lenen met 2 inkomens zijn mensen toch echt heel verkeerd bezig. Ik zou niet eens maximaal op 1 salaris willen lenen.
Je weer niet wanneer de top van de markt bereikt is, maar wel dat de huizenprijzen momenteel alles behalve bodemprijzen zijn. Dat huizenprijzen gaan zakken is gezien resultaten uit het verleden bij een crisis meer dan reeel. Dat huizenprijzen daarna weer stijgen is niet vanzelfsprekend een reeel beeld. Dan zit je mooi te kijken met een torenhoge schuld en een huis dat minimaal 30 procent onder water staat.

Beter gewoon pakweg 25 procent direct aflossen en op 1 salaris financieren. Dan zit je na een paar jaar niet met een schuld die niet reeel is tov van de waarde van je huis.
Goed advies, maar je doet net alsof het een keuze is. Ik verdien goed, maar heb als starter geen 50-75k aan spaargeld en huizen van 150k zijn er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Dan moet de modale gezinswoning er dus eentje zijn van rond de 190000 euro. Op een enkel modaal salaris kun je 170k lenen. We willen niet maximaal lenen, dus laten we daar 150k van maken. De overgebleven 40k en kosten koper sparen we even.

Let wel, dit is dus voor een gemiddeld gezin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]

Als je maximaal moet lenen met 2 inkomens zijn mensen toch echt heel verkeerd bezig.
Je weet dat maximaal voor de meeste tweeverdieners €325.000 is? En dat de gemiddelde huizenprijs €387.000 is? En dat modaal geen startersinkomen is?

Dus ja, maximaal lenen is wel normaal als je normaal wil wonen.

@CVTTPD2DQ 50% van de huishoudens heeft 12.000 euro spaargeld of minder dus eigen geld mag je ook vergeten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 07-10-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
[...]

In dat geval zal niemand het kunnen financieren.
Zelfs toen wij kochten in 2015 voor 2 ton was dat niet mogelijk.
Wel losten wij ongeveer 10 procent af meteen naar 183 k hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:34:
Ben ook in de regio Ede/Wageningen aan het kijken. De huizen zijn wel redelijk aan de prijs, maar de markt is niet zo overspannen als rondom Utrecht of Den Haag.

De regio heeft inderdaad wel een aantal nadelen, waaronder openbaar vervoer en snelwegen. Op zich zijn die er genoeg, maar je moet vaak wel even om de bossen of rivieren heenrijden wat al snel 20m extra reistijd oplevert.
Gelukkig heb ik net een contract bij de WUR, dus ik verwaht geen grote reistijd :)
Partner moet nog wel iets vinden, maar plan is om dat ook in de regio te doen. Die bossen/rivieren zijn juist de redenen waarom we daar gaan willen wonen, dus niks te klagen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Laatst online: 09:31
FunkyTrip schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Zonder meer, maar bedenk dan ook even waarom dat een onmogelijke optie was en is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
[...]

Grapjas. Een modaal inkomen is anno 2020 ongeveer 36.500. Over het algemeen vindt men het maximaal aanvaardbaar om 4,5 X het jaarinkomen te lenen. Dan mag je voor 164.000 een woning zoeken. Volgen we jouw advies dan mag hier nog 25% van af.
Om je even uit je droom te helpen. In Amsterdam vind je daar precies 0 woningen voor als je zoekt tot 150.000. Wel vind je 108 parkeerplaatsen en één opslagruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
In het kader van goede adviezen; mocht een koopwoning te duur zijn, huur dan gewoon een mooie woning voor €450 p/m en spaar €1.500 per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik probeer me een beetje in te beelden hoe @fisherman z'n sollicitatiegesprek ging voor z'n startersbaan:
"Wat voor salaris had je in gedachten?".
"Nou ik dacht aan 70k per jaar met 50k netto bonus".
" _O- "

;)

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2020 21:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:34:
In het kader van goede adviezen; mocht een koopwoning te duur zijn, huur dan gewoon een mooie woning voor €450 p/m en spaar €1.500 per maand.
Ga je in Friesland wonen dan?
Sociale huur kom je sowieso niet in als je dat bedrag wilt en kan sparen, en beetje huur voor een woning is 1000+ sinds de laatste jaren. :)

Zelfs mijn vriendin betaald sociale huur in Heeswijk-Dinther nog meer dan dat voor een oudere woning met enkel glas, dus tsja. Helaas :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Alsjeblieft. 175k, twee-onder-een-kap, 28 minuten deur tot deur naar kantoor aan het Gustav Mahlerplein. Ik zou de vloerbedekking niet durven te verwijderen zonder een bouwkundige te raadplegen, maar ik vind het er nog best charmant uitzien.
Zaandam is berucht om de funderingsproblemen. Bij een woning waarbij niet expliciet staat dat de fundering goed is (of al aangepakt is) zul je dus op korte termijn enkele tienduizenden euro's lichter zijn (en een heleboel rompslomp op de koop toe moeten nemen) om dat op orde te maken.

Die woningen zie je dus voor een schijnbaar lage prijs te koop staan, maar goedkoop is duurkoop. En door deze woningen wordt de gemiddelde prijs in Zaandam wel lekker laag natuurlijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• izdp
Wilf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

Je weet dat maximaal voor de meeste tweeverdieners €325.000 is? En dat de gemiddelde huizenprijs €387.000 is? En dat modaal geen startersinkomen is?

@CVTTPD2DQ 50% van de huishoudens heeft 12.000 euro spaargeld of minder dus eigen geld mag je ook vergeten ;)
Je laatste conclusie kan je niet trekken zo.
Dat is geen percentage wat betrekking heeft op degenen die willen gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

izdp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Je laatste conclusie kan je niet trekken zo.
Dat is geen percentage wat betrekking heeft op degenen die willen gaan kopen.
Dat ben ik met je eens. Mijn punt is dat het niet vanzelfsprekend is om zoveel spaargeld te hebben binnen een huishouden. Persoonlijk vind ik €10.000 al veel en €40.000 onvoorstelbaar, maar dat is een ander verhaal.

Als ik nooit had gestudeerd had ik dat waarschijnlijk al dik bij elkaar gehad maar ja, ik wilde zo nodig verder leren.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilf op 07-10-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Hoe moet ik dit rijmen?
Ik herinner me van samen verdienen, geen kinderen en goedkoop huren.
Of herinner ik dit fout of heb ik iets gemist?

Zelf zou ik zo ongeveer in paniek raken met bedragen die jij veel en onvoorstelbaar vind ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:34:

Sorry ik kom uit die regio.

En mijn woning is in 2 jaar, 80k gestegen en een nieuwbouw die 3 jaar terug 269.000 VON koste, begint nu bij verkoop bij 369.000 k.k.

In andere steden is het nog gekker uiteraard maar het is hier ook naar mijn mening “overspannen”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

izdp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:22:
Hoe moet ik dit rijmen?
Ik herinner me van samen verdienen, geen kinderen en goedkoop huren.
Of herinner ik dit fout of heb ik iets gemist?

Zelf zou ik zo ongeveer in paniek raken met bedragen die jij veel en onvoorstelbaar vind ;-)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Helemaal prima.
Krek eender als sommige mensen die geregeld ongeregeld voor me werkten om bij te tanken, zodat ze weer een tijdje zich konden uitleven met wat ze het liefste deden.
Grappig genoeg waren dat hoogopgeleiden. 1 met een bijzonder talent waar ze enkel gebruik van maakte als soort sociaal werk.
Geld was enkel nodig voor hele basale levensbehoeften.
Zo ook met wonen ;-)

Ik hou van architectuur en bijzondere spullen en toch als ik heel eerlijk ben interesseert een huis me vrij weinig.
Aldus heb ik een vrij brak huis (en moet ik toch wat gaan beslissen!), maar wel heel veel ruimte wat ik veel meer waardeer.
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen zoveel in hun huis stoppen boven noodzakelijk en daarom beperkt moeten leven en lang moeten werken.

Edit: veel ruimte buiten dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:34:
In het kader van goede adviezen; mocht een koopwoning te duur zijn, huur dan gewoon een mooie woningstudentenkamer voor €450 p/m en spaar €1.500 per maand.
fixed!

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-10-2020 03:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
izdp schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 01:08:

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen zoveel in hun huis stoppen boven noodzakelijk en daarom beperkt moeten leven en lang moeten werken.

Edit: veel ruimte buiten dus :)
Dat begint al als kleuter; als het lego huisje helemaal af is ga je hem slopen en opnieuw opbouwen :P

Sommige mensen hebben ook gewoon plezier in klussen en mooi wonen. Dat je dan niet in Zwitserland vanuit het hotel door de bergen gaat lopen mist niet iedereen he.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:32
[...]

Typisch zo'n reactie die mijn moeder zou kunnen sturen. Terwijl het in de huidige tijd nergens op slaat. De kaarten zijn in deze huizenmarkt echt anders verdeeld.

Maximaal lenen is met deze rente juist mogelijk. Je maandlasten zijn dan helemaal niet zo hoog of gek ten opzichte van minder maximaal lenen. De rente is juist historisch (!) laag.

Het is dus vrij normaal geworden om maximaal te lenen juist in deze tijd. Sterker nog, ik denk dat het één van de redenen is waardoor de prijzen zo gestegen zijn. Het is betaalbaar geworden.

Vroegah, zeiden veel mensen dat je niet maximaal moest lenen. Dat was toen verstandig. Maar toen kon je voor dat bedrag, zonder maximaal te lenen, nog een huis kopen, en waren er dus hogere maandlasten.

Als ik met mijn salaris maximaal leen zou ik nu bijvoorbeeld maximaal 1100 euro per maand kwijt zijn. Terwijl ik toch +55k op jaarbasis (3k per maand). En mijn huur 1200 euro per maand kost. Is het dan gevaarlijk om 'maximaal te lenen'? Nee, natuurlijk niet. Ik zou juist nog meer willen lenen - wat gezien mijn jaarsalaris niet kan. Ik zou makkelijk 500 meer kunnen betalen per maand, en dan nog sparen ook.

En daarnaast: je gaat (overigens ook, net als mijn moeder ;) ) alweer uit van allerlei doemscenarios terwijl de prijzen vooralsnog gewoon overeind blijven. Ik heb 6 maanden geleden in mijn eentje midden in de crisis een huis gekocht - en dat huis is echt niet in elkaar gezakt. Iedereen blijft kopen, juist door de lage rente.

En dan nog...... beter maximal lenen en gewoon aflossen. Wonen moet je toch ;) Ook als je huis 20% minder waard is. Dat heeft geen enkele invloed op je maandelijkse aflossing.

[ Voor 35% gewijzigd door MaStar op 08-10-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
MaStar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

Typisch zo'n reactie die mijn moeder zou kunnen sturen. Terwijl het in de huidige tijd nergens op slaat. De kaarten zijn in dezs huizenmarkt echt anders verdeeld.

Maximaal lenen is met deze rente juist mogelijk. Je maandlasten zijn dan helemaal niet gek ten opzichte van minder maximaal lenen. De rente is historisch laag.

Het is dus vrij normaal geworden om maximaal te lenen juist in deze tijd. Vroegah, zeiden veel mensen dat je niet maximaal moest lenen. Dat klopt, maar toen kon je voor dat bedrag nog een huis kopen, en waren er andere maandlasten. Je gaat alweer uit van allerlei doemscenarios terwijl de prijzen vooralsnog gewoon overeind blijven..

Als ik maximaal leen zou ik 1100 euro per maand kwijt zijn. Terwijl huren mij 1200 euro per maand kost. Is het dan gevaarlijk om maximaal te lenen?

En dan nog. Beter maximal lenen en gewoon aflossen. Wonen moet je toch. Ook als je huis 20% minder waard is. Dat heeft geen enkele invloed op je aflossing.
Exact! Zolang je de maandlasten kan betalen is er sowieso geen probleem al staat je huis onder water. Eventueel kun je je nog indekken met een woonlastenverzekering voor het geval je in de WW komt of ziek wordt. Kost vaak een paar tientjes per maand. Maakt de kans dat je je huis gedwongen moet verkopen alweer een stuk lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:58

HellBeast

Oh My GoT!

De banken beginnen nu al terug te krabbelen van de voorspellingen van nog geen twee maanden geleden. Nu is het een stabilisatie i.p.v. een daling. O-)

ABN AMRO origineel artikel

[ Voor 20% gewijzigd door HellBeast op 08-10-2020 09:00 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
HellBeast schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:55:
De banken beginnen nu al terug te krabbelen van de voorspellingen van nog geen twee maanden geleden. Nu is het een stabilisatie i.p.v. een daling. O-)
Met alle winden meepraten, ze hebben het al vaker gezegd het gaat weer stijgen !!!

En toen ging het echt van 1,4 naar 1,6 ofzo.

Voor dat de rente weer op 5/8% zit dan zijn we echt echt echt een hele tijd verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:04:
Zaandam is berucht om de funderingsproblemen. Bij een woning waarbij niet expliciet staat dat de fundering goed is (of al aangepakt is) zul je dus op korte termijn enkele tienduizenden euro's lichter zijn (en een heleboel rompslomp op de koop toe moeten nemen) om dat op orde te maken.
Maar geldt dat voor Amsterdam niet net zo goed? Nu kost funderingsherstel van een woning die op papier 8 ton waard is vast hetzelfde als een van één ton.

Maar ook als je filtert op nieuwere woningen zie je in gemeenten als Heemskerk, Beverwijk of Lelystad woningen voor prijzen te koop staan die in de grote steden buiten de Randstad niet meer te vinden zijn. Als ik in Amsterdam werk/vrienden/familie zou hebben zou ik daar iets gaan zoeken, en niet in Zwolle of 's Hertogenbosch.

Overigens geloof ik best dat het "waterbed-effect" bestaat, maar dan zou je verwachten dat het min-of-meer gelijkmatig verspreid is rond het gebied met de hoogste huizenprijzen. Als het 20km vanaf Amsterdam al uitgewerkt is, ga je het zeker niet voelen 100km verderop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
MaStar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

Als ik maximaal leen zou ik 1100 euro per maand kwijt zijn. Terwijl huren mij 1200 euro per maand kost. Is het dan gevaarlijk om maximaal te lenen?
Alleen zodra je CV kapot gaat in je koopwoning moet je voor deze kosten zelf opdraaien, waar je bij huur de huurbaas een belletje geeft en hij dit moet fixen voor je.

Dus ja, wat je maandelijks overmaakt voor de woning is minder, maar er zitten in dat aspect toch echt wel meer kosten aan een koopwoning, iets wat veel mensen vergeten.

Even een ander puntje, gister heb ik nog even aan de lijn gehangen met m'n hypotheek adviseur.
De overdracht van mijn woning staat op 2 nov. Nu heb ik natuurlijk het balletje opgegooid wat de mogelijkheden zijn m.b.t. de overdrachtsbelastingen waar ik voor in aanmerking zou komen > 1 jan.

Hij gaf aan dat het nog alles behalve zeker is dat het doorgaat. Er zou twijfels zijn dat het de eerste kamer niet door zou komen.
Omdat mijn rente offerte (welke reeds getekend is) tot 7 nov geld is, zou hier verlenging voor gevraagd moeten worden en ook zou met de verkopers overlegd moeten worden om de datum op te schuiven.
Nou hebben zij nog geen nieuwe woning dus verwacht dat ze daar graag in mee gaan, maar ze kunnen daar natuurlijk wel een vergoeding voor vragen (zou ik ook doen; €1000 is €1000).

Zijn advies was lekker de datum laten staan. Voor hetzelfde geld maak je nu kosten om het op te schuiven en krijg je daarna alsnog de overdrachtbelasting om je oren.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

izdp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

Zonder meer, maar bedenk dan ook even waarom dat een onmogelijke optie was en is.
Hooguit dat de burger zich dan pas echt realiseert wat geld is? Een fictief ding gebaseerd op vertrouwen dat je naar hartelust kan bijdrukken en dus in essentie niets waard is behalve dan wat je met elkaar hebt afgesproken?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Het is inderdaad nog niet zeker dat de overdrachtsbelasting komt te vervallen, maar als ik in mijn glazenbol kijk en een beetje logisch redeneer, dan zie ik dat er in maart verkiezingstijd aan zit te komen en adviezen wel vaker in de wind geslagen worden door het kabinet. Ze hebben het op dusdanige wijze gepresenteerd dat het doorgaat, terwijl je de tegengeluiden echt moet zoeken. Mocht nu blijken dat het tóch niet doorgaat, dan moet iemand het boetekleed aantrekken wat hem/haar de politieke carrière kost.

Kortom; die regel komt er gewoon, ook al kan het tot 31 dec nog afgeblazen worden.

Zou ik daardoor mijn overdracht proberen uit te stellen? Proberen wel ja, lukt het niet dan is het pech. Na 1 januari zijn alle starterswoningen 5k duurder en heb je als enige voordeel dat het geen spaargeld is maar dat je het voordelig kunt financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:18
Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Die woningen zie je dus voor een schijnbaar lage prijs te koop staan, maar goedkoop is duurkoop. En door deze woningen wordt de gemiddelde prijs in Zaandam wel lekker laag natuurlijk...
Gelukkig heeft de gemeente Zaanstad een fatsoenlijke tool om dit te bekijken: https://funderingen.zaanstad.nl/funderingen/funderingskaart

In dit geval is het niet onderzocht en is de kans op noodzakelijk funderingsherstel redelijk aanwezig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:08:
[...]

Alleen zodra je CV kapot gaat in je koopwoning moet je voor deze kosten zelf opdraaien, waar je bij huur de huurbaas een belletje geeft en hij dit moet fixen voor je.
Klopt, en daarom moet je ook sparen. En zelfs met een modaal inkomen is dat mogelijk met dit soort maandlasten. En als je 1100 euro op maximale hypotheek aan hypotheeklasten hebt, verdien je zo'n 50k-60k , dus kan je echt wel een CV-ketel betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:08:
[...]

In de ideale situatie staat de huurbaas direct op de stoep met een nieuwe ketel.

In de praktijk laat hij je in de winter gerust een paar dagen zitten om vervolgens een beunhaas te sturen die het probleem pas na 3x terugkomen kan verhelpen.

Een eigen woning is ook een stukje gebruikersgemak/comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2020 09:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
MaStar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Klopt, en daarom moet je ook sparen. En zelfs met een modaal inkomen is dat mogelijk met dit soort maandlasten. En als je 1100 euro op maximale hypotheek aan hypotheeklasten hebt, verdien je zo'n 50k-60k , dus kan je echt wel een CV-ketel betalen ;)
Dat is ook wel zo, maar mensen gaan wel de mist in door te denken 900-1100 p/m hypotheek t.o.v. 1200p/m huur.
Koophuis zit je nou eenmaal met meer extra kosten dan alleen je hypotheek.
Sport_Life schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

In de ideale situatie staat de huurbaas direct op de stoep met een nieuwe ketel.

In de praktijk laat hij je in de winter gerust een paar dagen zitten om vervolgens een beunhaas te sturen die het probleem pas na 3x terugkomen kan verhelpen.

Die ervaring heb ik ook.
Maar ik heb ook een huurbaas gehad welke diezelfde zaterdag nog langskwam om het te fixen.
En bij oplevering v/d woning hebben we samen even 2 muurtjes en wat plekjes staan witten waar ik schade had gemaakt met het verhuizen.
Ypuh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:17:
Het is inderdaad nog niet zeker dat de overdrachtsbelasting komt te vervallen, maar als ik in mijn glazenbol kijk en een beetje logisch redeneer, dan zie ik dat er in maart verkiezingstijd aan zit te komen en adviezen wel vaker in de wind geslagen worden door het kabinet. Ze hebben het op dusdanige wijze gepresenteerd dat het doorgaat, terwijl je de tegengeluiden echt moet zoeken. Mocht nu blijken dat het tóch niet doorgaat, dan moet iemand het boetekleed aantrekken wat hem/haar de politieke carrière kost.

Kortom; die regel komt er gewoon, ook al kan het tot 31 dec nog afgeblazen worden.

Zou ik daardoor mijn overdracht proberen uit te stellen? Proberen wel ja, lukt het niet dan is het pech. Na 1 januari zijn alle starterswoningen 5k duurder en heb je als enige voordeel dat het geen spaargeld is maar dat je het voordelig kunt financieren.
Ik verkoop de huid liever niet voordat de beer geschoten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:05:
Ik verkoop de huid liever niet voordat de beer geschoten is.
Dat zou ik ook zeggen als ik in jouw situatie zat ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Ypuh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Dat zou ik ook zeggen als ik in jouw situatie zat ;).
Dat gezegd hebbende, heb ik er natuurlijk wel even naar geïnformeerd. 5k is 5k.
Maar gezien de rompslomp eromheen en dat het niet in steen geschreven staat heb ik besloten de overdracht te laten staan.
Het zijn al 5 lange maanden wachten geweest! En dan moet ik ook alle leveranciers voor badkamer, keuken, meubels etc gaan bellen om alles later te laten leveren heb ik ook geen zin meer in tbh.
Wil nu ook gewoon lekker gaan beginnen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:41
Sport_Life schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Meh. Tot je dak lekt en je zelf het halve land af mag bellen om een dakdekker te vinden die überhaupt wil komen kijken wat er mis is... En dan moet je nog maar zien wie je krijgt / of en hoe het opgelost wordt. :/

Nieuwe CV ketel komt als het goed is volgende week, maar afgaande op wat ik tot nu toe hoor lijkt dit dak geintje zomaar een veelvoud van de installatie van een nieuwe ketel te gaan kosten. :o

Wat dat betreft is huisbaas bellen en die het laten uitzoeken zo gek nog niet... Of gewoon maandelijks een bedrag naar de VVE overmaken en die het laten regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 08-10-2020 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uit de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de woningmarkt blijken de prijzen in augustus met 8,2 procent te zijn gestegen. Dat is de hoogste stijging in anderhalf jaar tijd.
Hoe moet ik dit lezen?
Vergeleken met augustus een jaar eerder, denk ik? Lijkt me niet vergeleken met juli, toch?
Al kijk ik tegenwoordig nergens meer van op :+

Deze is trouwens ook een mooie :D
Op termijn gaan de huizenprijzen wel dalen, denkt de bank. Maar wanneer dat is, kan Bokeloh niet voorspellen.
Hahaha, ja, zo kan ik het ook :P
Op termijn zal het ophouden met regenen, maar wanneer dat is kan ik niet voorspelen :P

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 08-10-2020 10:36 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
anandus schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:34:
[...]
Hoe moet ik dit lezen?
Vergeleken met augustus een jaar eerder, denk ik? Lijkt me niet vergeleken met juli, toch?
Al kijk ik tegenwoordig nergens meer van op :+

Deze is trouwens ook een mooie :D

[...]
Hahaha, ja, zo kan ik het ook :P
Op termijn zal het ophouden met regenen, maar wanneer dat is kan ik niet voorspelen :P
Idd. Ik zie hier ook steeds minder posts van Mikss die vol ging op "Wacht maar, de klap die gaat komen".
Die zien we wellicht over 2 jaar weer :+ Ondertussen blijven huren...

Dan hebben veel mensen die nu kopen hun Hypotheek al voor 10.000-en euro's afbetaald door de strenge regels.

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 08-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Door de lage hypotheekrente zijn woningen iets betaalbaarder geworden
Bij gelijkblijvende prijzen ja... :') Ben benieuwd naar de ontwikkeling van Jan Modaal's leencapaciteit en de prijsontwikkeling van een gemiddelde woning. Zouden de twee lijntjes gelijk lopen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:54:
[...]

Goed advies, maar je doet net alsof het een keuze is. Ik verdien goed, maar heb als starter geen 50-75k aan spaargeld en huizen van 150k zijn er niet.
Ik had als starter gelukkig wel wat meer dan 75K, maar goed ik was ook al 26 jaar toen ik mijn eerste huis kocht en al 2 jaar aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Dan moet de modale gezinswoning er dus eentje zijn van rond de 190000 euro. Op een enkel modaal salaris kun je 170k lenen. We willen niet maximaal lenen, dus laten we daar 150k van maken. De overgebleven 40k en kosten koper sparen we even.

Klopt, Fisherman heeft geen beeld van de realiteit van velen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

sylvesterrr schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

[...]

Bij gelijkblijvende prijzen ja... :') Ben benieuwd naar de ontwikkeling van Jan Modaal's leencapaciteit en de prijsontwikkeling van een gemiddelde woning. Zouden de twee lijntjes gelijk lopen? :+
Het is gewoon grappig om die onzinvoorspellingen van banken te zien buigen en breken. Het gaat er een beetje zo aan toe:

ABNAMRO Juni 2020: Volgend jaar GROTE BRAND. Alles in de fik
ABNAMRO Augustus 2020: Nog steeds een behoorlijke fik hoor.
ABNAMRO Oktober 2020: Het kan zijn dat er nog iets brand.
ABNAMRO December 2020: Niks aan de hand hoor.
ABNAMRO Februari 2021: Zie je wel, niks aan de hand. Dat hadden we natuurlijk ook voorspeld!

8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

De gemidddelde eengezinswoning kost tegenwoordig al richting de 350K. Inderdaad is men tegenwoordig heel slecht in sparen en vooral goed in maximaal lenen en leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Wilf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

Nee dat iedereen zoveel wil lenen wil niet zeggen dat dat normaal is en dat je dat normaal mag vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

fisherman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

De gemidddelde eengezinswoning kost tegenwoordig al richting de 350K. Inderdaad is men tegenwoordig heel slecht in sparen en vooral goed in maximaal lenen en leasen.
Niet heel veel anders dan het altijd is geweest, iedere keer weer die bubbel wat dan weer klapt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fisherman
Maestro1990 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Grapjas. Een modaal inkomen is anno 2020 ongeveer 36.500. Over het algemeen vindt men het maximaal aanvaardbaar om 4,5 X het jaarinkomen te lenen. Dan mag je voor 164.000 een woning zoeken. Volgen we jouw advies dan mag hier nog 25% van af.
Om je even uit je droom te helpen. In Amsterdam vind je daar precies 0 woningen voor als je zoekt tot 150.000. Wel vind je 108 parkeerplaatsen en één opslagruimte.
Iemand met een modaal inkomen hoeft helemaal geen huist te kunnen kopen. Het is geen recht om een huis te kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Wat me toch wat bevreemdt, is dat gemiddelde salarissen van alle NL-ers op 1 hoop gegooid worden en in relatie gebracht worden met de gemiddelde huizenprijs in alleen het koopsegment.

Gemiddelde waarde gemeten over alle huizen (huur en koop) is natuurlijk veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sport_Life schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:46:
Ik probeer me een beetje in te beelden hoe @fisherman z'n sollicitatiegesprek ging voor z'n startersbaan:
"Wat voor salaris had je in gedachten?".
"Nou ik dacht aan 70k per jaar met 50k netto bonus".
" _O- "

;)
Je moet gewoon al heel vroeg beginnen met sparen. Als je tegen de tijd dat je een huis wil gaan kopen niet genoeg hebt, dan heb je niet genoeg gespaard.

Bedenk wel dat de overheid van plan is om een maximale LTV van 80% in te gaan voeren voor hypotheken. Als je op dat moment te weinig geld hebt, dan kan je dus geen huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Jopie035 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:12:
Wat me toch wat bevreemdt, is dat gemiddelde salarissen van alle NL-ers op 1 hoop gegooid worden en in relatie gebracht worden met de gemiddelde huizenprijs in alleen het koopsegment.

Gemiddelde waarde gemeten over alle huizen (huur en koop) is natuurlijk veel lager.
Vandaar mijn opmerking ook dat mensen die bereid zijn om op 2 salarissen maximaal te lenen eigenlijk niet goed bij hun hoofd zijn.
Zij zijn de oorzaak van de hoge huizenprijzen namelijk en niemand anders.
Ook zijn zij bijvoorbeeld de oorzaak dat mijn WOZ waarde zoveel gestegen is en ik nu veel meer gemeentebelasting moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh

De reden hiervoor is overduidelijk de afschaffing van de overdrachtsbelasting en de verruiming van de leennormen. Die hadden banken ook niet kunnen voorzien.

Een stabilisatie van de prijzen (naar ~ 0% verandering dus)... terwijl huizen voor starters 2% goedkoper worden door de afschaffing van de overdrachtsbelasting en het 2e inkomen 10% extra leenruimte oplevert... dat is toch wel veelzeggend. Sterker nog: als de hypotheekrente ook nog daalt...

Wellicht stijgen de prijzen dan nog wel, maar de betaalbaarheid/haalbaarheid voor starters neemt zo gigantisch toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
fisherman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Je moet gewoon al heel vroeg beginnen met sparen. Als je tegen de tijd dat je een huis wil gaan kopen niet genoeg hebt, dan heb je niet genoeg gespaard.
.
Met een startsalaris en de huidige huurprijzen zit er alleen niet heel veel sparen in.
Kip en ei verhaal.
fisherman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Ik had als starter gelukkig wel wat meer dan 75K, maar goed ik was ook al 26 jaar toen ik mijn eerste huis kocht en al 2 jaar aan het werk.
En niet iedereen kan, door wat voor omstandigheden dan ook, of wil tot zijn/haar 26ste bij de ouders wonen.
Dit vul ik even in aan de hand van de gegevens; 2 jaar werken, 75K sparen.

Maar respect voor de discipline om 75K in 2 jaar te sparen... Moet een leuk startsalaris geweest zijn.
Maar denk dat dit niet helemaal representatief is voor de gemiddelde starter...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
fisherman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Goed gedaan hoor (dat wil je horen toch?), maar totaal niet representatief. De gemiddelde starters (en de goede ook niet) verdienen nog geen eens 75k netto in hun eerste 2 jaar. In mijn geval stonden er geen ouders klaar die mijn studie konden bekostigen en thuis blijven wonen/sparen was geen optie.

Het leven bestaat natuurlijk uit keuzes en ik zal niet ontkennen dat ik evenveel uren in de kroeg als in de schoolbanken doorgebracht heb, maar die €450 die ik per maand verdiende met mijn bijbaan waren al op voordat de huur, collegegeld, sportvereniging en overige vaste lasten als boodschappen betaald waren. Mijn huisgenoten liepen ook altijd te pochen met hoeveel spaargeld ze hadden of wat hun aandelen gedaan hadden die maand nadat ouders de huur, het collegegeld en zakgeld overgemaakt hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Richh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

De reden hiervoor is overduidelijk de afschaffing van de overdrachtsbelasting en de verruiming van de leennormen. Die hadden banken ook niet kunnen voorzien.
Dit geeft precies mijn punt aan. Wat heeft het voor nut om voorspellingen te doen over zaken die je niet kunt voorzien? Zeker niet over de huizenmarkt over een jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
fisherman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Totale bullcrap. Ik ken heel veel generatiegenoten die >25k spaargeld hebben en er niet tussen komen. Met 50k spaargeld kom je eigenlijk helemaal nergens als je net ietsje onder modaal verdient.
En 25k spaargeld en een afgeloste studieschuld, dat is anno 2020 best wel een uitdaging hoor. Ik ken er ook genoeg die ruim een halve ton in de min staan. De gemiddelde student rond de boel af met -20k.

Als je uit je studentenkamer wordt gezet omdat je student-af bent, en je moet huren in de vrije sector, is sparen vrijwel niet mogelijk. Dan mag je in je handjes knijpen als je 5k per jaar overhoudt. Als je kan thuiswonen ben je nog steeds een hele tijd aan het aflossen en sparen. Met 8% prijsstijging jaar op jaar ben je de afgelopen 3 jaar letterlijk geen cent dichterbij gekomen.
Bedenk wel dat de overheid van plan is om een maximale LTV van 80% in te gaan voeren voor hypotheken. Als je op dat moment te weinig geld hebt, dan kan je dus geen huis kopen.
DNB zou dat graag willen. De overheid is dat helemaal niet van plan.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 08-10-2020 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59
HellBeast schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Het is gewoon grappig om die onzinvoorspellingen van banken te zien buigen en breken.

8)7 :D
Dat voorspellingen niet uitkomen maakt het nog niet een onzinvoorspelling. Een voorspelling heet niet voor niets een voorspelling; op basis van bepaalde gegevens en een model probeer je te berekenen wat er waarschijnlijk kan gaan gebeuren. Maar door allerlei omstandigheden (zeker nu met al die ontwikkelingen) kan dit natuurlijk anders uitvallen. Als er voorspeld was dat het gaat regenen en het blijft droog vind je de hele weersverwachting van het knmi dan ook onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
HellBeast schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Dit geeft precies mijn punt aan. Wat heeft het voor nut om voorspellingen te doen over zaken die je niet kunt voorzien? Zeker niet over de huizenmarkt over een jaar.
Ja, dat is eigenlijk wel waar.

Glazen bol-voorspellingen hebben totaal geen nut, zolang onze overheid maar zo regelingen doorzet die de Raad van State (en vrijwel iedereen trouwens) met klem afraad :+

Had ik al gezegd dat de afschaffing van de overdrachtsbelasting volgens RvS naar verwachting minimaal 40.000 euro per extra starter kost, als je uitrekent hoeveel starters er straks extra tussenkomen, gedeeld door de gemiste belastinginkomsten? 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Richh op 08-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Richh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Ja, dat is eigenlijk wel waar.

Glazen bol-voorspellingen hebben totaal geen nut, zolang onze overheid maar zo regelingen doorzet die de Raad van State (en vrijwel iedereen trouwens) met klem afraad :+
Het punt is dat mensen wanhopig naar informatie zoeken voor lange termijn beslissingen en al helemaal als het om heel veel geld gaat. Maar eigenlijk hebben ook deze voospellingen door topeconomen weinig waarde in een dynamische markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Ben wel benieuwd hoe RVS aan 40k per starter komt... die kan ik maar moeilijk begrijpen.

Ik denk dan als eenvoudige boerenlul... 2% van 350K = 7k wat je misloopt. Via beleggers krijg je nog iets terug (die van 2% naar 8% gaan)... Waar komt die extra 33k vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjurm
  • Laatst online: 10:40
Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

Met een startsalaris en de huidige huurprijzen zit er alleen niet heel veel sparen in.
Kip en ei verhaal.
[...]

En niet iedereen kan, door wat voor omstandigheden dan ook, of wil tot zijn/haar 26ste bij de ouders wonen.
Dit vul ik even in aan de hand van de gegevens; 2 jaar werken, 75K sparen.

Maar respect voor de discipline om 75K in 2 jaar te sparen... Moet een leuk startsalaris geweest zijn.
Maar denk dat dit niet helemaal representatief is voor de gemiddelde starter...
Ik woon ook bij mijn ouders, werk ongeveer 2 jaar en heb zo'n 35k aan spaargeld. 75K kom ik netto echt niet aan. Uiteraard is thuiswonen verder ook niet gratis.

In de regio waar ik wat zoek zijn nog wel woningen te vinden voor circa 160.000. Ik hoop volgend jaar iets te kunnen kopen en anders huren. Maar het gaat hard omhoog, vergelijkbare appartementen stonden begin dit jaar zo'n 10-15k goedkoper op Funda. Daar kan ik nauwelijks tegenop sparen helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Citroentjuh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:22:
[...]
Als er voorspeld was dat het gaat regenen en het blijft droog vind je de hele weersverwachting van het knmi dan ook onzin?
Het geeft minimaal aan dat je de voorspellingen niet kunt vertrouwen. Nu kun je het weer ook niet over een jaar voorspellen, waarom zouden economen dat dan wel met de huizenmarkt accuraat kunnen? Soms op de tiende procent af. Ik vind het vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Jopie035 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:33:
Ben wel benieuwd hoe RVS aan 40k per starter komt... die kan ik maar moeilijk begrijpen.

Ik denk dan als eenvoudige boerenlul... 2% van 350K = 7k wat je misloopt. Via beleggers krijg je nog iets terug (die van 2% naar 8% gaan)... Waar komt die extra 33k vandaan?
Volgens de toelichting kan het totaal aantal starters dat de woningmarkt betreedt naar schatting met circa 2 tot 10% stijgen. In 2018 waren er bijna 52.000 koopstarters zoals gedefinieerd in het voorstel. (zie noot 15) Dit betekent dat in absolute aantallen het aantal extra starters dat de woningmarkt betreedt, ligt tussen de 1040 (2%) en 5.200 (10%). Het structurele budgettaire beslag van deze maatregel bedraagt € 221 miljoen. Omgerekend per extra starter belopen de kosten van deze maatregel dus ergens tussen de € 212.500 en € 42.500. (zie noot 16)
Extra starters door maatregel: 1040 tot 5200.
Budgettair beslag: 221 miljoen euro.
Kosten per starter: 42.500 tot 212.500 euro.

Hoe men tot dit budgettair beslag komt, weet ik niet, maar daar zal vast ook goed over nagedacht zijn.
Is een best simpel rekensommetje volgens mIJ :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014

kgl

fisherman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Vandaar mijn opmerking ook dat mensen die bereid zijn om op 2 salarissen maximaal te lenen eigenlijk niet goed bij hun hoofd zijn.
Ook zijn zij bijvoorbeeld de oorzaak dat mijn WOZ waarde zoveel gestegen is en ik nu veel meer gemeentebelasting moet betalen.
Je beseft je dat de onroerende zaak belasting (OZB) van je gemeente wordt gemanaged naar de gewenste opbengsten? Met andere woorden, de WOZ waarde is slechts een verdeelsleutel. Er vanuitgaande dat de WOZ waarde van jouw woning ten opzichte van andere woningen in je gemeente gelijk is gestegen, heeft dit dus geen effect op je OZB. Die OZB was ook gestegen als de WOZ waarde gelijk was gebleven; sterker nog, hij was ook gestegen als je WOZ waarde was gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Zo, die is kort door de bocht.

Het is meer een gevolg dat zij wel moeten, de oorzaak ligt in de krapte op de huizenmarkt, het uberhaupt mógen lenen van zulke hoge bedragen (dus de overheid die dat prima vind), de lage rentestand (want hoog leenbedrag met relatief lage maandlasten).

Halen die kopers niet het onderste uit de kan voor de woning die ze willen hebben dan piesen ze naast die woning. Kopen zij die tent niet, dan wel 1 van de tientallen andere gegadigden.

Oorzaak.......echt niet.

Maar goed.....tot zover mijn 2 centjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Richh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

[...]

Extra starters door maatregel: 1040 tot 5200.
Budgettair beslag: 221 miljoen euro.
Kosten per starter: 42.500 tot 212.500 euro.

Hoe men tot dit budgettair beslag komt, weet ik niet, maar daar zal vast ook goed over nagedacht zijn.
Is een best simpel rekensommetje volgens mIJ :)
De kosten zijn dus per EXTRA starter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]

Uiteindelijk is de OZB gewoon een belasting die gevraagd wordt om de gemeentekas voldoende te spekken. Als je een lagere OZB wil betalen, moet je zorgen dat er meer nieuwbouw in je gemeente plaatsvind. Het liefst betaalbaar. Dan zijn er namelijk veel meer mensen waarover de belastingdruk verdeeld wordt. En met een beetje geluk daalt de WOZ-waarde ook nog een beetje.

Over het algemeen zijn koopwoningbezitters echter enorm bang voor nieuwbouw, nieuwe wijken en nieuwe buren. Dat drijft hun eigen belastingdruk in the long run enkel op.

Vind het zelf wel lollig. Massaal circlejerken rondom je 100.000 euro aan overwaarde, maar oei oei oei, ik moet nu een paar honderd euro extra belasting betalen... :+

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 08-10-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Jopie035 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

De kosten zijn dus per EXTRA starter?
Ja, excuus als dat niet helemaal duidelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Sjurm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Ik woon ook bij mijn ouders, werk ongeveer 2 jaar en heb zo'n 35k aan spaargeld. 75K kom ik netto echt niet aan. Uiteraard is thuiswonen verder ook niet gratis.

In de regio waar ik wat zoek zijn nog wel woningen te vinden voor circa 160.000. Ik hoop volgend jaar iets te kunnen kopen en anders huren. Maar het gaat hard omhoog, vergelijkbare appartementen stonden begin dit jaar zo'n 10-15k goedkoper op Funda. Daar kan ik nauwelijks tegenop sparen helaas :(
Wat dat betreft vraag ik me ook af wat je mist als je thuis blijft wonen. Niet in de zin van uitgaan en feesten, maar in de zin van volwassen worden, verantwoordelijkheidsgevoel kweken, leren omgaan met geld en het hooghouden van meerdere balletjes. Tegenwoordig gaat alles in de IT bijna via traineeships, maar je pikt ze er zo uit wie op hun 18e op kamers zijn gaan wonen en wie de eerste jaren van hun werkende leven nog thuiswonen.

Er is geen goed of fout en het is ook eerder een gevolg van dan een bewuste keuze, maar als ik naar mijn eigen omgeving kijk dan heb ik het stempel 'junior' over geslagen en zie ik collega's met 4 jaar werkervaring die zich nog gedragen als een stel brugklassers, met een fluwelen handschoen behandeld en iedere stap bij de hand genomen moeten worden (uiteraard wel gewoon in bezit van een enkele of dubbele master met bijbehorende theoretische kennis). Professionaliteit, zelfstandigheid, klantgerichtheid is dan ver te zoeken, maar ik ben er nog niet achter of dat nou leeftijd- of regio gebonden is (dat Rotterdammers niet lullen maar poetsen is ook een fabeltje) of het te maken heeft met langer thuiswonen, al sla je me dood. Dat verschil zie je ook duidelijk terug in de beloning, functie en verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Sjurm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Mag ik vragen waarom je dan volgend jaar hoopt wat te kunnen kopen en niet nu al?
Je geeft zelf al aan daar niet tegenop te kunnen sparen.

Als je rond modaal verdient en 35k spaargeld hebt, kan je die woning van 160k toch aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Mag ik vragen waarom je dan volgend jaar hoopt wat te kunnen kopen en niet nu al?
Je geeft zelf al aan daar niet tegenop te kunnen sparen.

Als je rond modaal verdient en 35k spaargeld hebt, kan je die woning van 160k toch aanschaffen?
Dat niet op kunnen sparen is overigens iets wat ik gaandeweg dit jaar ontdekt heb.
Dat ik het niet nu al doe heeft te maken met ontwikkelingen op het werk. Volgend jaar (en dan heb ik het gewoon over het nieuwe jaar) heb ik de verwachting dat ik in inkomen er op vooruit zal gaan, wat qua hypotheek meer mogelijkheden zal bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Uitgaande van een omslaand politiek krachtenveld voor de OVB en zoals vandaag weer blijkt een flinke tweede golf, lijkt het me echt onwaarschijnlijk dat we volgend jaar een 0% groei van de prijzen gaan zien. Ik zie nog steeds een verslechterend klimaat in de steden wat een leeglopend waterbed kan gaan betekenen voor de rest van het land.

Historisch gezien is een gelijkblijvend prijsniveau ook onwaarschijnlijk.

Al met al betekent een 0% stijging goed nieuws voor de starter, want huizen worden dan beter betaalbaar (en dat is hard nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
FunkyTrip schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Hooguit dat de burger zich dan pas echt realiseert wat geld is? Een fictief ding gebaseerd op vertrouwen dat je naar hartelust kan bijdrukken en dus in essentie niets waard is behalve dan wat je met elkaar hebt afgesproken?
Neen, de ECB is de centrale bank van de eurogroep.
Niet van de hele EU en daarom is het een onmogelijke weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Dat plan ligt er al sinds mei volgens mij, dus dat hadden ze best kunnen voorzien.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
fisherman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Dan draaien we de berekening eens om. 350k financieren we met 90k spaargeld en 262k lening. Je kunt 260k lenen met een inkomen van 55k, maar we willen niet maximaal lenen, dus nemen we een inkomen van 60k per jaar.

60k per jaar is (ongeveer 40k) netto, en als we naar De inkomensverdeling in Nederland kijken, zie je dat je dan in het 93e percentiel zit kwa inkomen. Hoor je bij de top 7% inkomens, en dan kun je in een gemiddeld huis wonen.

Je kan dat als wenselijk zien, maar met jouw financieringsregels zou ongeveer 80% van de Nederlandse bevolking in een huurwoning moeten verblijven. Die huurwoningen zijn er natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Als ik alle berichten lees van 'experts' heb ik wel een beetje het gevoel dat er een langzame omslag is qua verwachtingen.

Lijkt erop dat er in ieder geval op dat de consensus is dat korte termijn geen grote daling verwacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

anandus schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:12:
[...]
Dat plan ligt er al sinds mei volgens mij, dus dat hadden ze best kunnen voorzien.
Als een bank zich zou baseren op politieke en plannetjes/uitspraken dan kunnen ze elke maand van koers wijzigen. Politiek is onbetrouwbaar en vooral met deze casus.

[ Voor 3% gewijzigd door pizzacabonara op 08-10-2020 13:37 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
pizzacabonara schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Als een bank zich zou baseren op politieke en plannetjes/uitspraken dan kunnen ze elke maand van koers wijzigen. Politiek is onbetrouwbaar en vooral met deze casus.
Je zal politieke plannen toch in je scenario moeten meewegen:

als plan x doorgaat, dan verwachten we effect y.
Pagina: 1 ... 134 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.