Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.020.844 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Z___Z schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:54:
[...]

Valt wel mee, als je de verdienmogelijkheden in Nederland vergelijkt met het buitenland, dan zal je zien dat in het buitenland op locaties met vergelijkbare verdienmogelijkheden, je net zo goed weinig m2 krijgt voor je geld. Dat gemiddeld de m2 prijs lager ligt in Duitsland of Frankrijk vergeleken met Nederland is logisch. Er zijn veel meer uithoeken in die landen waar weinig mensen willen wonen om de simpele reden. Op die locaties is geen werk. Dus uiteindelijk gaat vrijwel iedereen wonen binnen een uur reistijd van de grote steden, waar het werk is.
Je begrijpt mijn punt verkeerd. Ik wijs op twee dingen. A: In Westerse landen zal men defacto de grenzen opzoeken w.b. hoeveel ze kunnen consumeren. B: In Nederland hebben we historisch gezien hard gepushed op vroeg kopen en via de koop door te stromen, waar je in andere landen hoger instapt en desnoods langer huurt. Daarmee geloof ik niet dat dit een "Nederlands" iets is, en dat wij veel geleidelijker lopen met andere landen dan men stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Aerevan schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:44:
[...]
Misschien als er een overschot aan huizen ontstaat... en op dit moment zal de bouw ook stoppen. Ik betwijfel het echter.
Met een overschot van huizen daalt de prijs van huizen. Als er iets wat huizenbezitters niet willen, is dat het wel.
Het is ook een cultureel 'dingetje' in Nederland om een zo groot mogelijk huis te kopen.
Ik ben wel benieuwd waar je dit op baseert. Bedoel je dat iedereen aan de max zit van wat ze kunnen betalen?

Aan mijn eigen eisen zit gewoon een flink bedrag vast en dat geldt voor veel mensen. Huizen zijn gewoon duur, dan kun je het beter in één keer goed doen.
Daarnaast kunnen we op de wat langere termijn beter investeren in huurwoningen die betaalbaar zijn; idealiter een mix van 60/40 koop/huur.
Hoe zie je dit gebeuren dan? Volgens mij is er gewoon een te groot gat tussen de sociale en vrije huursectoren. Hoe ga je dit gat opvullen? Kan dat überhaupt zonder de huursector enorm te reguleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tk55 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:09:
[...]

Hoe zie je dit gebeuren dan? Volgens mij is er gewoon een te groot gat tussen de sociale en vrije huursectoren. Hoe ga je dit gat opvullen? Kan dat überhaupt zonder de huursector enorm te reguleren?
Enkele oplossingen om e.e.a. wat meer in lijn te brengen:

Het gat tussen sociale huur en vrije huur te groot, omdat a. de toeslaggrens (nu € 720) inmiddels uit de pas loopt bij de huurprijzen en b. deze toeslag (als percentage van het inkomen) te snel afneemt, de inkomensgrens moet m.i. ook omhoog (nu iets meer dan € 30.000 voor samenwoners).

Iemand met een sociale huurwoning kan nooit overstappen naar een iets grotere vrije huur woning, omdat de toeslag ineens vervalt. Wat mij betreft moet deze overgang meer geleidelijk -> toeslaggrens omhoog en inkomensgrens omhoog. De tweedeling op de huurmarkt is zeer grof, net als de tweedeling huur/koop. Beleidsmatig is hier best wat aan te doen.

Renteaftrek moet overigens ook z.s.m. volledig geschrapt worden. Bij lage rentes blijft er überhaupt al niets over van de aftrek en de uitvoering is nodeloos ingewikkeld. Eigen woning, wat mij betreft, gewoon naar box 3 (dus ook geen eigenwoningforfait meer).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Tk55 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:09:
[...]

Met een overschot van huizen daalt de prijs van huizen. Als er iets wat huizenbezitters niet willen, is dat het wel.
Zeker, daar is ceteris paribus ook wel bewijs voor. Zie de krimpgebieden. Het oplossen van de schaarste zal echter niet leiden tot een prijsdaling. De DNB heeft daar wat mij betreft adequate redenering voor geleverd: https://www.dnb.nl/nieuws...lletin-2020/dnb389563.jsp
[...]

Ik ben wel benieuwd waar je dit op baseert. Bedoel je dat iedereen aan de max zit van wat ze kunnen betalen?

Aan mijn eigen eisen zit gewoon een flink bedrag vast en dat geldt voor veel mensen. Huizen zijn gewoon duur, dan kun je het beter in één keer goed doen.
Ja. Je eisenpakket schuift toch op naarmate je meer geld verdiend. Dat is logisch, maar ook cultureel ingegeven. Ik ben ook begonnen met een woning in een achterstandswijk en ik woon nu vrijstaand aan de rand van een middelgrote stad. In die achterstandswijk woonden bijvoorbeeld best veel allochtone ondernemers (horeca) die in hun sociale huurwoning bleven, omdat de familie daar ook in die buurt woonde. Het geld ging dan naar een dure Mercedes. Andere prioriteiten.
[...]

De sociale huursector moet een brede categorie worden voor de onder- en lage-middenklasse (scheefwonen is geen probleem, maar juist strevenswaardig voor veel wijken). Het dumpen van alleen onderklasse in sociale huur levert een segregatie op die we niet zouden moeten nastreven, en wederom een negatief effect heeft op de woningmarkt (wijken worden 'tuigbuurten', waar mensen met een (lager)middeninkomen niet willen wonen, wat op z'n beurt de achterstandsstatus van zo'n wijk versterkt en er voor zorgt dat wijken die deze status niet hebben extra gewaardeerd worden - in prijs).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaiberia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Aerevan schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:28:
[...]
Zeker, daar is ceteris paribus ook wel bewijs voor. Zie de krimpgebieden. Het oplossen van de schaarste zal echter niet leiden tot een prijsdaling. De DNB heeft daar wat mij betreft adequate redenering voor geleverd: https://www.dnb.nl/nieuws...lletin-2020/dnb389563.jsp
Bedankt, erg duidelijke uitleg. Die grafieken geven het punt erg goed weer.
[quote]
Ja. Je eisenpakket schuift toch op naarmate je meer geld verdiend. Dat is logisch, maar ook cultureel ingegeven. Ik ben ook begonnen met een woning in een achterstandswijk en ik woon nu vrijstaand aan de rand van een middelgrote stad. In die achterstandswijk woonden bijvoorbeeld best veel allochtone ondernemers (horeca) die in hun sociale huurwoning bleven, omdat de familie daar ook in die buurt woonde. Het geld ging dan naar een dure Mercedes. Andere prioriteiten.
Ha ik heb een soortgelijke ervaring. Mijn eisen lijken vooral te zijn ingegeven door hoe ik zelf ben opgegroeid: 2-onder-1-kap, ruime tuin, veel groen, in een dorp. Al snel zoek je iets wat daarbij past en dan kom je al snel bij dure woningen uit. Momenteel woon ik in de stad en daar zie ik hetzelfde. Relatief arme buurt, veel sociale huur, maar auto's waar je u tegen zegt.
De sociale huursector moet een brede categorie worden voor de onder- en lage-middenklasse (scheefwonen is geen probleem, maar juist strevenswaardig voor veel wijken). Het dumpen van alleen onderklasse in sociale huur levert een segregatie op die we niet zouden moeten nastreven, en wederom een negatief effect heeft op de woningmarkt (wijken worden 'tuigbuurten', waar mensen met een (lager)middeninkomen niet willen wonen, wat op z'n beurt de achterstandsstatus van zo'n wijk versterkt en er voor zorgt dat wijken die deze status niet hebben extra gewaardeerd worden - in prijs).
Mooi beschreven.

Hoe ga je om met de "oneerlijkheid" van sociale woningen ten opzichte van koopwoningen / vrije huur sector in dit soort gemixte buurten? Armere mensen in sociale huur die de buurt uit worden gekeken door hun buren met koophuizen. Of andersom.

Uiteindelijk zie je (zeker in steden) vaak dat "soort zoekt soort" en gentrificatie een buurt veranderen, waarbij de oorspronkelijke bewoners zich zullen verplaatsen naar andere buurten. Een buurt is dan ook nooit statisch.

Hoe zou je beleid inrichten om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Iemand gister toevallig “Paradijs Canada” gekeken? Over de huizenmarkt in Vancouver? Het deed me wel weer even realiseren dat huizenmarkten niet alleen door bewoners, verhuurders en beleggers opgekocht worden (in grote steden). Crimineel geld koopt grote steden ook op. Dat maakt het extra lastig om in zulke steden te blijven wonen.

Daar uit zich dat dan in werkende daklozen; zo ver als daar zijn we nog niet maar het risico ligt zeker op de loer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
In Nederland wordt het steeds lastiger om met crimineel geld woningen te kopen.

Maar goed, meestal zijn wij 'normale burgers' vrij naïef in de mogelijkheden voor zwart geld ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

In Nederland zijn wij juist vooral erg naïef ten opzichte van zwart geld. Het lijkt ons in het gelaat maar wij kijken weg. En het is er in vele vormen; boerderijen voor drugs, drugspanden in de stad, illegale huisvesting slaven of Slavische seizoensarbeiders, rijke lokale sportclubs, shoarmazaken, kappers en pizzeria’s die bijna geen klandizie hebben… ik durf de stelling aan dat als er één West-Europees land in de zakken van criminelen en crimineel vastgoed zit dat het onze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

*verkeerde edit-knop*

[ Voor 94% gewijzigd door Wilf op 21-09-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik heb de beredenering gezien, maar vind het geen bewijs. Het is meer om aan te geven waar een relatie tussen zit.
Ik vermoed dat die hoge huizenprijzen eerder te maken heeft met dat nieuw gebouwde huizen van de laatste tientallen jaren flink beter zijn doordat er betere bouwmaterialen zijn gebruikt, en dat ze beter zijn geïsoleerd.
Ook de grondprijs (die elk jaar zomaar duurder is) is zeker een significant deel van de prijs van een huis.

Merk overigens op dat wij het juist over de huizen in de goedkopere klasse hebben, terwijl het artikel over de gemiddelde huizenprijs heeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik vind dat artikel van DNB ook maar half relevant eigenlijk. Ja, inderdaad, de recente prijswijzigingen hebben een sterke relatie met de leencapaciteit, en niet met de woningschaarste. Maar in recente tijden is de woningschaarste ook nagenoeg constant. Dus dan is het logisch dat verandering in schaarste weinig heeft bijgedragen aan prijsverandering.

Heel erg simpel gesteld: er is een serieuze schaarste en die leidt ertoe dat huizen weggaan voor het maximale wat mensen maar kunnen betalen. Immers er is altijd wel iemand die de woning wél wil kopen. Een kleine verandering in leencapaciteit heeft meteen als resultaat dat die prijs verder omhoog gaat (of omlaag als lenen duurder wordt). Een kleine verandering in woningschaarste heeft op dit moment nauwelijks invloed want als er iets meer beschikbaar komt dan is het totaalplaatje nog steeds hetzelfde: zoveel mensen die willen kopen dat een huis altijd wel verkocht wordt.

Pas als vraag en aanbod dichter bij elkaar komen dan zal er een balans kunnen ontstaan waarbij een ruimer aanbod daadwerkelijk tot prijsdemping kan leiden.

Het DNB artikel stelt zelf al: woningtekort is er al heel erg lang. Ik vind het raar om dan tegelijk de conclusie te trekken dat oplossen van schaarste niet tot prijsdaling zal leiden. Een serieuze verandering in schaarste is er al heel lang niet geweest dus de invloed daarvan is ook niet vast te stellen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 22:15

drooger

Falen is ook een kunst.

Aerevan schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:44:
Het is ook een cultureel 'dingetje' in Nederland om een zo groot mogelijk huis te kopen.
offtopic:
Gelukkig is er voor de non-conformisten de mogelijkheid op Funda om een filter in te stellen op max m².
Ik maak daar zelf gretig gebruik van, gezien ik geen 110+ m² hoef en wil als alleenstaande. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:28
mddd schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:38:
Ik vind dat artikel van DNB ook maar half relevant eigenlijk. Ja, inderdaad, de recente prijswijzigingen hebben een sterke relatie met de leencapaciteit, en niet met de woningschaarste. Maar in recente tijden is de woningschaarste ook nagenoeg constant. Dus dan is het logisch dat verandering in schaarste weinig heeft bijgedragen aan prijsverandering.

Heel erg simpel gesteld: er is een serieuze schaarste en die leidt ertoe dat huizen weggaan voor het maximale wat mensen maar kunnen betalen.

Immers er is altijd wel iemand die de woning wél wil kopen. Een kleine verandering in leencapaciteit heeft meteen als resultaat dat die prijs verder omhoog gaat (of omlaag als lenen duurder wordt). Een kleine verandering in woningschaarste heeft op dit moment nauwelijks invloed want als er iets meer beschikbaar komt dan is het totaalplaatje nog steeds hetzelfde: zoveel mensen die willen kopen dat een huis altijd wel verkocht wordt.

Pas als vraag en aanbod dichter bij elkaar komen dan zal er een balans kunnen ontstaan waarbij een ruimer aanbod daadwerkelijk tot prijsdemping kan leiden.

Het DNB artikel stelt zelf al: woningtekort is er al heel erg lang. Ik vind het raar om dan tegelijk de conclusie te trekken dat oplossen van schaarste niet tot prijsdaling zal leiden. Een serieuze verandering in schaarste is er al heel lang niet geweest dus de invloed daarvan is ook niet vast te stellen.
Het staat inderdaad niet erg duidelijk beschreven in het artikel van DNB, maar eigenlijk komt het daar natuurlijk wel op neer: er is 'altijd' (zeg maar na WOII) een tekort aan woningen geweest in Nederland, en daardoor worden de prijzen opgeblazen na wat men kan betalen :P
Feitelijk is er dus ook helemaal niet echt marktwerking.

Het streven is ook helemaal niet om dat op te lossen. De doelstelling om in 2030 +845k woningen neer te zetten, is nog steeds streven na een tekort van 2%.

Gegeven dat niemand het tekort wil oplossen (ik denk zelfs dat je kan stellen: het is op afzienbare tijd helemaal niet op te lossen, we kunnen lang niet snel genoeg bouwen daarvoor) - is het ook helemaal niet verkeerd om ook op prijstechnisch gebied maatregelen door te voeren.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
D66 heeft z'n verkiezingsprogramma gepubliceerd
http://d66.nl/wp-content/...-een-nieuw-begin-2021.pdf (pdf)
Voor zover mijn vooroordeel klopt (blijkbaar niet!) is de D66-achterban relatief jong en hoger opgeleid, een doelgroep die volgens mij ook veel met de woningmarkt te maken heeft. Nou: dan hebben ze het (na mijn mening) mooi verpest :+ Volgens mij is het vooral regelgeving wat nieuwbouw blokkeert. En... D66 heeft vooral meer regels bedacht:
  • We bouwen in eerste instantie binnen de bebouwde kom
  • Nieuwe wijken moeten binnen 10 minuten van een station liggen.
  • Bouw moet emissieloos plaatsvinden.
  • Stadsuitbreiding moet in Almere Pampus, vliegveld Valkenburg en de vaker genoemde usual suspects. Noord-Oost Nederland, ondanks grote vraag rondom bijvoorbeeld Groningen (stad) is blijkbaar niet de bedoeling.
  • "Gemeentes krijgen meer geld als grond een bouwbestemming krijgt, want als de gemeente meeprofiteert komt nieuwbouw sneller van de grond" - terwijl juist nu blijkt dat 'volgend jaar de grond meer waard is' dus 'beter verkopen we het volgend jaar pas'...
  • Verderop: een 'materialenpaspoort', 'vanaf 2023 alleen circulair aanbesteden', 'klimaatneutraal bouwen en bouwstoffen', 'milieueisen'...
Een nieuw ministerie waar (oa) de woningmarkt onder valt, daar is iedereen het al over eens. Een crisisbouwfonds, dat wil ook zo'n beetje iedere partij wel...

De woningmarkt moet ook 'eerlijk' worden, aldus D66. Ik zie daar de volgende stukken.
  • Groepswonen stimuleren. Ik snap die wens best wel als je naar cijfers kijkt hoeveel m2 de gemiddelde Nederlander aan woning heeft. Het probleem is denk ik juist dat de bezittende generatie dan met grote woning blijft zitten, en een groep jongeren nu met meerdere jongeren in een klein hokje gaat wonen.
  • Hypotheekrenteaftrek afschaffen, helemaal mooi. Maar: daarmee vervalt dan ook de standaardduur van hypotheken: die mag dan kiezen voor 35 of 40 jaar betalen. Gevolg: ipv 30 jaar X per maand betalen, wordt dat dus 40 jaar X per maand betalen, voor hetzelfde huis. Prijsopdrijvend.
  • "50% van de woningwaarde mag aflossingsvrij worden geleend". Leuk voor je maandlasten, maar heeft ook als enig gevolg: men gaat meer lenen. Het staat er letterlijk: "het moet makkelijker worden weer meer bij te lenen na eerdere aflossing" -> lenen, lenen, lenen!
  • "Werkelijke last van studieschulden rekenen bij rekenen van de hypotheek". Leuk idee, maar de huidige regeling is volgens mij al heel goed onderbouwd: de studieschuldrente is ook niet 100% zeker, dus het is niet gek om die onzekerheid in te prijzen. Bovendien, het werkt uiteindelijk prijsopdrijvend.
  • "Hypotheekprijs mag hoger als je energielasten lager zijn". Lijkt mij een prima maatregel, maar uiteindelijk... is het prijsopdrijvend.
  • "Huishoudens die twee jaar op rij meer verdienen dan het inkomensplafond voor sociale huur gaan voor hun woning een marktconforme huurprijs betalen" huh, sociale huurwoningen worden toch gewaardeerd met een puntensysteem wat een marktconforme prijs bepaald? Of zijn die dure vrije sectorwoningen die qua punten er vaak net bovenvallen voor 300/maand meer, toch marktconform? 8)7
  • "We beperken wettelijk de jaarlijkse huurstijging, ook in de vrije sector en verhuurders mogen een
  • inkomenseis stellen van maximaal driemaal de huur" schijnoplossing; uiteindelijk zal de verhuurder toch gaan kiezen voor de huurder met de meeste inkomenszekerheid.
En dan mis ik de belangrijkste nog: D66 wil 1 miljoen woningen erbij in 2035. Dat is gek, want het onderzoek dat Ollongren had aangevraagd, vraagt om 845k woningen voor 2030, om het woningtekort (ja, tekort ja) op 2% te houden. D66 wil dus een groter tekort.
1 miljoen klinkt als veel en wordt mooi verkocht aan de buitenwereld, maar feitelijk willen ze dus minder dan wat er nodig is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
En ik kwam deze blog nog tegen van Cody Hochstenbach; hij vind dat jongeren wel wat meer in opstand mogen komen :)
https://www.rtlnieuws.nl/...r-kabinet-protest-opstand

Volgens mij een mening die al vaker in dit topic gedeeld is, maar hij vat het weer mooi samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Richh schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:35:
[...]
En dan mis ik de belangrijkste nog: D66 wil 1 miljoen woningen erbij in 2035. Dat is gek, want het onderzoek dat Ollongren had aangevraagd, vraagt om 845k woningen voor 2030, om het woningtekort (ja, tekort ja) op 2% te houden. D66 wil dus een groter tekort.
1 miljoen klinkt als veel en wordt mooi verkocht aan de buitenwereld, maar feitelijk willen ze dus minder dan wat er nodig is...
1 miljoen in 2035 en 845K in 2030 zijn niet tegenstrijdig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mddd schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:38:
DNB benadert de markt als een bank. Dus een huis vertegenwoordigd een monetaire waarde en dan hoef je nergens meer naar te kijken.

Juist als er ruimte in de markt komt, ontstaat er weer ruimte voor prijsdifferentiatie, niet zozeer 'prijsdemping'. Kijk maar naar krimpgebieden, daar zie je dat een compleet nieuwe dynamiek is ontstaan, met 'rotte kiezen'.
Zo zou de gemiddelde verkoopprijs kunnen oplopen, juist doordat de 'bagger' gesloopt wordt en vervangen wordt door nieuwbouw (+ sloopkosten).

In krimpregio's hoor je ook van jongeren die vertrekken. Niet omdat er geen huizen zijn, maar omdat een 50 jaar oud, uitgewoonde bouwval niet iedereen zijn droom is. Zelf die woning kopen en vervangen voor nieuwbouw is echter weer een stap te ver. Dus daar zie je dat gemeenten gaan bouwen om ook de woningvoorraad op niveau te houden.

Als je bedenkt dat we nu 200+k transacties per jaar hebben, dan kun je best 50-100k leegstand hebben, dat is nog geen 6 maanden. Een klein overschot is nog helemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
o1o92o2o schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:39:
[...]

1 miljoen in 2035 en 845K in 2030 zijn niet tegenstrijdig :?
Niet per se natuurlijk. Maar als je rekent naar doelen per jaar: dan wel. Dan scheelt het 10k per jaar. En uiteindelijk gaat het komende kabinet alleen naar dat cijfer kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 21-09-2020 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
  • Groepswonen stimuleren. Ik snap die wens best wel als je naar cijfers kijkt hoeveel m2 de gemiddelde Nederlander aan woning heeft. Het probleem is denk ik juist dat de bezittende generatie dan met grote woning blijft zitten, en een groep jongeren nu met meerdere jongeren in een klein hokje gaat wonen.
[...]

Misschien is het wel iets realistischer? In plaats van weer onmogelijke aantallen te roepen (en die dan niet te halen), een iets langere horizon en wat tijdelijke oplossingen?

Voor de rest ben ik benieuwd of andere partijen met een dergelijk uitgebreid programma komen, we hebben hierbij alvast iets te discussiëren.
Richh schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:41:
Niet per se natuurlijk. Maar als je rekent naar doelen per jaar: dan wel. Dan scheelt het 10k per jaar. En uiteindelijk gaat het komende kabinet alleen naar dat cijfer kijken.
Maar die 845K is toch alleen de uitkomst van een rapport? Of dat realiseerbaar & wenselijk is, dat is verder niet onderzocht.
Ik wil ook geen criminaliteit, maar als dat 100 Miljard kost en ik maar 20 Miljard er voor over heb, ben ik dan ineens iemand die criminaliteit wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
  • We bouwen in eerste instantie binnen de bebouwde kom
  • Bouw moet emissieloos plaatsvinden.
  • Stadsuitbreiding moet in Almere Pampus, vliegveld Valkenburg en de vaker genoemde usual suspects. Noord-Oost Nederland, ondanks grote vraag rondom bijvoorbeeld Groningen (stad) is blijkbaar niet de bedoeling.
  • "Gemeentes krijgen meer geld als grond een bouwbestemming krijgt, want als de gemeente meeprofiteert komt nieuwbouw sneller van de grond" - terwijl juist nu blijkt dat 'volgend jaar de grond meer waard is' dus 'beter verkopen we het volgend jaar pas'...
  • Verderop: een 'materialenpaspoort', 'vanaf 2023 alleen circulair aanbesteden', 'klimaatneutraal bouwen en bouwstoffen', 'milieueisen'...
Met deze lijst ben ik het anders wel eens hoor. Meer bouwen binnen bebouwde kom en binnen 10 minuten van een station zijn gewoon goede doelstellingen. Ook als de bestemming van landbouw naar woningbouw gaat, moet het prijsverschil naar de gemeenschap gaan en niet naar de boer of naar grondspeculanten. Het is een bestemmingswijziging die het geld oplevert, niet de grond, waarom zou iemand anders dan de gemeenschap hier van moeten profiteren?

Milieumaatregelen spreken voor zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020

Ik reis altijd een afstand, niet een tijd. Wat voor minuten? Loop minuten (=max 1 km dus)? Fietsminuten? (ca. 3 km dus)?
Richh schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:41:
[...]

Inderdaad. Dat zou wel een forse afname zijn per jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door o1o92o2o op 21-09-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
o1o92o2o schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:04:
[...]

Ik reis altijd een afstand, niet een tijd. Wat voor minuten? Loop minuten (=max 1 km dus)? Fietsminuten? (ca. 3 km dus)?

[...]

Inderdaad. Dat zou wel een forse afname zijn per jaar.
Lijkt me de snelst mogelijke manier van transport. In een dorp zal dat de auto zijn in een drukke stad een fiets. Lopend is in Nederland een utopie voor nieuwbouw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43
http://d66.nl/wp-content/...-een-nieuw-begin-2021.pdf (pdf)
Voor zover mijn vooroordeel klopt (blijkbaar niet!) is de D66-achterban relatief jong en hoger opgeleid, een doelgroep die volgens mij ook veel met de woningmarkt te maken heeft. Nou: dan hebben ze het (na mijn mening) mooi verpest :+ Volgens mij is het vooral regelgeving wat nieuwbouw blokkeert. En... D66 heeft vooral meer regels bedacht:
De huidige minister op dit gebied is van D66. Doorzoek dit topic op haar naam en beoordeel zelf of D66 onderdeel van de oplossing of het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Wilke schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:58:
[...]

De huidige minister op dit gebied is van D66. Doorzoek dit topic op haar naam en beoordeel zelf of D66 onderdeel van de oplossing of het probleem is.
Haha, dat weet ik :P toch; partijen leveren regelmatig ministers die enkel uitvoeren wat er hogerop besloten is.

Desalniettemin is het inderdaad overduidelijk dat Ollongren weinig positiefs heeft gedaan (ik heb zelfs het idee dat iedereen die wat over de huizenmarkt denkt het daar mee eens is).

Jessica van Eijs, het D66-Kamerlid die Wonen in haar portefeuille (en oordopjes in haar oren) heeft zit er naar mijn mening ook regelmatig volledig naast. Beide kunnen ze eeuwig dingen 'onderzoeken' / uitstellen en vooral maatregelen verzinnen die structureel helemaal niks oplossen, maar zelfs het probleem verergeren.

En dat is zonde, want als ik zo naar https://nos.nl/l/2163382 kijk, zijn er vrij veel hoger opgeleide jongere mensen die D66 stemmen. Wellicht moet die achterban, als ze nog geen huis hebben gekocht althans, toch even verder kijken :)
[...]

Ze stellen dat je op deze manier ook bijvoorbeeld bussen kan meenemen in je afstandsmeting. Of deelauto's enzo.

ik ben geboren en getogen in Drenthe in een klein dorpje, waar het dichtstbijzijnde treinstation 20 min fietsen was. Bussen rijden er nog steeds niet :+ deze 'reistijd' wordt in grote delen van Nederland gewoon niet gehaald. Wellicht is het dan ook iets overtrokken om er een harde eis van te maken. Zeker omdat je stations niet even uit de grond stampt... dat vertraagt de boel vooral denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 21-09-2020 20:32 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
"Ze hieven het glas, deden een plas.. En alles bleef, zoals het was.."

Wanneer is de laatste keer dat een kabinet een significante hervorming op poten heeft gezegd? Mijns inziens is het al 20 jaar lang enkel wat percentages en cijfertjes tweaken. Woningmarkt, arbeidsmarkt, zorgstelsel. Alles piept en kraakt, maar er veranderd niets. We wijzen allemaal naar de ECB, die de virtuele geldpers maar weer aan moet zetten. Die doet vervolgens meer kwaad dan goed voor de woningmarkt..

D66. Ruim 200 pagina's. Veel geblaat, weinig wol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
TheGhostInc schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:49:
[...]

Misschien is het wel iets realistischer? In plaats van weer onmogelijke aantallen te roepen (en die dan niet te halen), een iets langere horizon en wat tijdelijke oplossingen?
Dat zegt Van Eijs zelf ook, inderdaad:

Al moet ik daarop zeggen dat 15 jaar wel een erg lange termijn is, waarop er toch echt ietsje meer mogelijk moet zijn - als je dat zou willen.
Maar die 845K is toch alleen de uitkomst van een rapport? Of dat realiseerbaar & wenselijk is, dat is verder niet onderzocht.
Ik wil ook geen criminaliteit, maar als dat 100 Miljard kost en ik maar 20 Miljard er voor over heb, ben ik dan ineens iemand die criminaliteit wil?
Dat klopt. Het rapport streeft naar een woningtekort van 2% in 2030. Daarmee is er dus nog steeds geen echte 'marktwerking' op de huizenmarkt, maar nog altijd een tekort. Het lijkt mij daarom wel degelijk wenselijk om daar naar toe te streven.
Het klopt inderdaad dat dat rapport niet heeft gekeken of het realiseerbaar is.
Voor de rest ben ik benieuwd of andere partijen met een dergelijk uitgebreid programma komen, we hebben hierbij alvast iets te discussiëren.
_/-\o_
Z___Z schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:58:
[...]

Met deze lijst ben ik het anders wel eens hoor. Meer bouwen binnen bebouwde kom en binnen 10 minuten van een station zijn gewoon goede doelstellingen.

[...]

Ik denk dat het an sich prima doelstellingen zijn, maar dat de schaarste nu wel dergelijke vormen gaat aannemen dat we wel iets verder mogen kijken.
We zitten nog steeds met stijgende prijzen ondanks een pandemie 8)7 het tekort is drastisch, het aantal daklozen is hoog en wachtlijsten zijn nog nooit zo lang geweest. Juist op korte termijn moet er gas op als je het mij vraagt. En dat je dan nu misschien wat huizen moet neerzetten op een plek waar het station misschien pas over 5 jaar gebouwd wordt, is dan eventjes niet anders.
Dat de uitstoot bij de bouw gelijkstaat aan 1 maand extra varkensstal die normaliter op dezelfde plek stond, maar nu weg moet omdat de uitstoot omlaag moet - dat moeten we wel kunnen slikken.
Ook als de bestemming van landbouw naar woningbouw gaat, moet het prijsverschil naar de gemeenschap gaan en niet naar de boer of naar grondspeculanten. Het is een bestemmingswijziging die het geld oplevert, niet de grond, waarom zou iemand anders dan de gemeenschap hier van moeten profiteren?
Daar ben ik het opzich helemaal mee eens, maar deze regeling heeft een heel nadelig effect. Je haalt namelijk marktwerking volledig uit de woningmarkt, omdat nieuwbouw eigenlijk altijd ietsje duurder moet worden dan bestaande bouw. Je krijgt dan onmogelijk de situatie dat nieuwbouw de prijzen drukt, hoe laag de nieuwbouwkosten van een woning ook worden.

Laten we niet vergeten dat onze staat de kosten voor de aanleg van Almere en Lelystad ook gewoon uit eigen zakken heeft betaald om de drukte op de woningmarkt in de Randstad te verlichten. Het inpolderen van Flevoland heeft ook een ton per woning gekost, terwijl de kopers in die tijd minder voor hun woning betaalden.

Nee, we moeten écht niet willen dat de jonge generatie ooit overwaarde ontwikkeld. Dat is namelijk van iedereen, aldus de huizenbezitter met 2 ton overwaarde :+ zeker niet persoonlijk bedoeld trouwens, maar je snapt wat ik bedoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 21:54

De sociale huursector moet een brede categorie worden voor de onder- en lage-middenklasse (scheefwonen is geen probleem, maar juist strevenswaardig voor veel wijken).
inderdaad (meende dat boelhouwer daar ook voor is ivm verpaupering). loopt bij mij ook veel tuig (en hangouderen die wat bier en sigaretten nuttigen) rond dat ie allerlei dingen probeert te verkopen (geen idee waar ze het vandaan hebben, ga ze niet belonen d.m.v. heling). ze zouden mensen moeten belonen om daar tussen te wonen met een lage huur. voor 800 wil je daar echt niet tussen wonen.
Richh schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:36:

Het streven is ook helemaal niet om dat op te lossen. De doelstelling om in 2030 +845k woningen neer te zetten, is nog steeds streven na een tekort van 2%.
zou houd je het in stand dat een middenklasser een aanzienlijke schuld aangaat waardoor die voor de rest van zijn/haar leven in het systeem vast zit. mooi toch ;)?

[ Voor 28% gewijzigd door lama83 op 21-09-2020 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:42
Wilf schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:47:
Iemand gister toevallig “Paradijs Canada” gekeken? Over de huizenmarkt in Vancouver? Het deed me wel weer even realiseren dat huizenmarkten niet alleen door bewoners, verhuurders en beleggers opgekocht worden (in grote steden). Crimineel geld koopt grote steden ook op. Dat maakt het extra lastig om in zulke steden te blijven wonen.

Daar uit zich dat dan in werkende daklozen; zo ver als daar zijn we nog niet maar het risico ligt zeker op de loer.
Ja, wij gezien en vonden het schokkend.
Omdat het Canada betrof waar we het wisten van de VS.

Maar ook hier heb je werkende daklozen.
De altijd aanwezige noodvoorraad qua huisvesting is beperkter dan ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
Z___Z schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:58:
[...]

Met deze lijst ben ik het anders wel eens hoor. Meer bouwen binnen bebouwde kom en binnen 10 minuten van een station zijn gewoon goede doelstellingen. Ook als de bestemming van landbouw naar woningbouw gaat, moet het prijsverschil naar de gemeenschap gaan en niet naar de boer of naar grondspeculanten. Het is een bestemmingswijziging die het geld oplevert, niet de grond, waarom zou iemand anders dan de gemeenschap hier van moeten profiteren?

Zeer niet mee eens.
Van rechtmatig verkregen eigendom blijf je in principe van af.
Moet een boer boeten omdat zo ongeveer iedereen op een kluitje wilt wonen?
Nee, dan betaal je wat hij wilt hebben en anders even goede vrienden.
Kijk dan naar de rendementen van grootgrondbezitters over lange tijd.
Uiterst gering al maken ze hier en daar een klapper.
Gemeenten hebben al machtsmiddelen die ze in kunnen zetten tegen korte termijnspeculanten.
Nee, daar is echt niet veel winst te behalen voor de woningmarkt, al bekt het wel lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:29
[...]

Voor de meeste mensen is vooral de reistijd belangrijk en niet zozeer de afstand. Dus 10 minuten reistijd kan 10 minuten lopen zijn of 10 minuten fietsen, maar het kan ook dat je in 10 minuten vanuit je voordeur met de bus naar een station zou moeten kunnen gaan. En vaak is het ook wederkerig, als je meer dan 10 minuten zou moeten lopen, dan zullen de meeste mensen voor zo'n trip de fiets willen nemen. En als je veel meer dan 10 minuten moet fietsen, dan komt bij veel mensen de verleiding van een auto of de bus ook om de hoek kijken.

Ik vraag me af of ze deze eis ook in twee richtingen willen uitvoeren. Komen de nieuwe wijken bij het spoor, of gaan ze spoorlijnen en stations aanleggen op plekken waar gebouwd wordt/veel mensen wonen? Ik ken diverse gebieden waar men al jarenlang om een spoorverbinding vraagt, maar die wensen lijken ook bij D66 aan dovemansoren gericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:45:
[...]

Voor de meeste mensen is vooral de reistijd belangrijk en niet zozeer de afstand. Dus 10 minuten reistijd kan 10 minuten lopen zijn of 10 minuten fietsen, maar het kan ook dat je in 10 minuten vanuit je voordeur met de bus naar een station zou moeten kunnen gaan. En vaak is het ook wederkerig, als je meer dan 10 minuten zou moeten lopen, dan zullen de meeste mensen voor zo'n trip de fiets willen nemen. En als je veel meer dan 10 minuten moet fietsen, dan komt bij veel mensen de verleiding van een auto of de bus ook om de hoek kijken.

Ik vraag me af of ze deze eis ook in twee richtingen willen uitvoeren. Komen de nieuwe wijken bij het spoor, of gaan ze spoorlijnen en stations aanleggen op plekken waar gebouwd wordt/veel mensen wonen? Ik ken diverse gebieden waar men al jarenlang om een spoorverbinding vraagt, maar die wensen lijken ook bij D66 aan dovemansoren gericht.
We hanteren hierbij de veronderstelling dat kantoren en bedrijven gevestigd zijn waar ze zitten en de werknemers en de huisvesting van werknemers zijn hier een afgeleide van. Grote kantoren en bedrijven zitten veelal middenin een stadscentrum of in ieder geval een bepaalde concentratie, alwaar totaal onbereikbaar voor het gros van de mensen. Nu lees ik dus ook (weer) bouwen in de buurt van openbaar vervoer, zodat iedereen weer kan forenzen... Oude wijn in nieuwe zakken.

Waarom niet die kantoren of bedrijven stimuleren om zich wat meer over de windstreken uit te spreiden? Want "dichter bij werk wonen" kan zowel betekenen dat we de woningen bij het OV of de bedrijven zelf in de buurt bouwen óf dat we de bedrijven stimuleren om zich uit te spreiden over het land.

De overheid probeert hier in meer of mindere mate wel voor te zorgen, maar wordt tegenwoordig ook teruggefloten als ze een overheidsdienst in 'de regio' willen plaatsen (zie bijvoorbeeld marinierskazerne Vlissingen..). Naar mijn bescheiden mening erg treurig en dit versterkt de polarisatie "randstad" versus rest van het land.

Ik zie met lede ogen aan hoe in de loop der tijd veel vooraanstaande bedrijven in regio Friesland hun hoofdkantoor hebben verplaatst naar schier onmogelijk bereikbare plaatsen (Zuidas Amsterdam, Amersfoort centrum, etc.)

De huidige woningmarkt is een uitvloeisel van een giftige cocktail van de demografische ontwikkeling (vergrijzing, afgenomen huishoudgrootte, migratie maar ook scheefgroei van vermogen tussen generaties) en verdeling van werkgelegenheid (bedrijven trekken naar de grote steden).

Al het andere speelt wat mij betreft slechts zijdelings een rol (lage rentestand, uitponden sociale huur, etc.). Veel maatregelen zijn op deze symptomen gericht, terwijl de onderliggende problemen niet worden aangepakt. Alles in het verkiezingsprogramma ademt ook weer symptoombestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:59:
[...]

We hanteren hierbij de veronderstelling dat kantoren en bedrijven gevestigd zijn waar ze zitten en de werknemers en de huisvesting van werknemers zijn hier een afgeleide van.
Volgens mij hanteert je hier impliciet de veronderstelling dat bereikbaarheid van het station vooral voor het reizen naar en van het werk is. Wat dus helemaal niet zo hoeft te zijn.

Overigens vind ik de Zuidas qua bereikbaarheid juist een van de beste locaties. Er stoppen vele intercity's uit alle windstreken en als je dan nog toch met de auto wilt komen, dan loopt de zuidelijke ring ook voor de deur. Maar vanuit Friesland inderdaad een lange reistijd. Ik ben het daarbij met je eens dat die concentratie van werk voor een hoop mensen niet bepaald gunstig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:44:
[...]

Volgens mij hanteert je hier impliciet de veronderstelling dat bereikbaarheid van het station vooral voor het reizen naar en van het werk is. Wat dus helemaal niet zo hoeft te zijn.

Overigens vind ik de Zuidas qua bereikbaarheid juist een van de beste locaties. Er stoppen vele intercity's uit alle windstreken en als je dan nog toch met de auto wilt komen, dan loopt de zuidelijke ring ook voor de deur. Maar vanuit Friesland inderdaad een lange reistijd. Ik ben het daarbij met je eens dat die concentratie van werk voor een hoop mensen niet bepaald gunstig is.
Toch is het bijzonder als een goedlopende (groeiende) onderneming geworteld in Friesland, z'n "hoofdkantoor" verplaatst naar de Zuidas. Dan kan de bereikbaarheid verhoudingsgewijs wel oké zijn, maar de mensen die hier hun inkomen vergaren gaan niet mee verhuizen. Het gros neemt ontslag, een enkeling neemt de reistijd maar op de koop toe.

Een klant van mij gevestigd in Utrecht centrum. Je kan er slecht komen en de werknemers wonen ook allemaal ver buiten Utrecht en forenzen iedere dag gezamenlijk duizenden kilometers.. Het is een prestigeobject en het voegt niets toe.

Op de woningmarkt zorgt juist dit soort bewegingen voor een opwaartse druk op de prijzen daar waar die al groot is. De grootste verdieners of de aandeelhouders wonen het dichtst bij het vuur, de rest steeds verder weg.

Mijn punt is dat de woningmarkt een uitvloeisel is van een andere giftige cocktail en dat ik een discussie over de overdrachtsbelasting of de hypotheekrente wel begrijp, maar we moeten m.i. veel "dieper" graven naar de trends. Een betere verdeling van ruimte moet écht topprio #1 worden van onze overheid.

Project Zuidasdok, ca. 2 miljard voor ondertunneling van een paar kilometer A10. Maatschappelijke waarde? Een parkje? Project Lelylijn, 3 à 4 miljard. Zou een enorme boost kunnen geven aan Noord Nederland en de bedrijven hier ook beter bereikbaar maken, zodanig dat ze hier wellicht ook wel willen blijven. Te koppelen aan HSL Hamburg-Scandinavië. Maatschappelijke waarde erg groot. Gaat ie er komen? Ik denk het niet. Gebrek aan visie m.b.t. structuur van Nederland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:44:
[...]
Dat is in Nederland volgens mij ook precies het bereikbaarheidsprobleem: de locatie en verbindingen op zich zijn prima, behalve dat het één locatie is waar nog een paar duizend anderen om dezelfde tijd willen/moeten wezen en dat het diep in de Randstad ligt, wat zowiezo al geen rustige vervoersregio is.
Zie ook Utrecht: prachtige locatie doordat het aan de rand van de Randstad ligt en makkelijk bereikbaar is vanuit alle windstreken. Maar steeds meer verkeersproblemen doordát het makkelijk bereikbaar is en iedereen er dus wil zitten.

De oplossing moet volgens mij inderdaad ook maar beperkt zitten in 'beter vervoer', maar wel spreiding en meer locaties met 'goed vervoer'. Maar ja... de overheid zelf centreert haar bezigheden net zo hard als alle bedrijven (mogen we nog geluk hebben dat overheid traditioneel in Den Haag zit en niet Amsterdam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaiberia
JanHenk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:33:
[...]
Mijn punt is dat de woningmarkt een uitvloeisel is van een andere giftige cocktail en dat ik een discussie over de overdrachtsbelasting of de hypotheekrente wel begrijp, maar we moeten m.i. veel "dieper" graven naar de trends. Een betere verdeling van ruimte moet écht topprio #1 worden van onze overheid.
DIt mag nog wel een paar maal extra onderstreept worden, specifiek het dieper graven. We hameren hier continu op het woningtekort en het bouwen, maar ik zie woningtekort zelf als een symptoom, en het bouwen als symptoombestrijding, waarbij we achter de feiten aanlopen. De politiek die op de verkeerde plekken ingrijpt. Jongeren die voor werk, relaties en toekomst steeds meer naar de stad trekken (deels willen, deels kansen vergroten omdat het risico anders te groot wordt). Mensen in het algemeen die naar de stad trekken voor werk, dichtbij de steden blijven om reistijd te verkleinen. De salarisverhoudingen tussen Randstad en niet-Randstad t.o.v. de verhouding in huisprijzen. De focus om alles en iedereen in een tijdsvenster van drie uur, tweemaal per dag, specifiek maandag tot vrijdag op de weg te pushen.

N=1 anecdote: als er zekerheid komt dat onze cultuur (uit zichzelf of via stimulatie van de overheid) naar minder moeten reizen en minder focus op 9-5 ma-vr gaat, zou ik Drenthe een stuk interessanter vinden dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Na D66 heeft nu ook de SP zijn concept verkiezingsprogramma vrijgegeven: https://www.sp.nl/sites/d...conceptverkprogr_2020.pdf (pdf)
De woningmarkt wordt besproken in hoofdstuk 6 / pagina 19.

Ook hier een aantal standpunten die ik opvallend vond, maar in ieder geval: voer voor discussie.
  • ‘Nul is genoeg’: in deze regeerperiode gaan de huren niet omhoog - ook in de vrije sector? Of alleen in de sociale sector? En hoe zit het met de inflatiecorrectie? Ik ben voorstander hoor :P - maar kán de overheid dit zomaar bepalen?
  • Op termijn streven we naar een systeem waarin alle huishoudens maximaal een kwart van hun inkomen kwijt zijn aan woonlasten - lijkt mij een heel gezond streven! :)
  • Een nieuw ministerie van wonen - no suprises here, er is een kamerbrede motie aangenomen dat er een ministerie terug komt, iedere partij lijkt dit wel een goed plan te vinden. Dit is vrijwel zeker als er een nieuw kabinet gevormd wordt.
  • Woningcorporaties worden verenigingen waar de huurders het voor het zeggen hebben. De verhuurdersheffing en winstbelasting voor corporaties schaffen we af - lijkt me lastig uitvoerbaar. Ga je de huidige eigenaren met winstoogmerk uitkopen? En wanneer is iets een wonincorporatie? Het idee is niet zo gek, in lijn met wat de SP wil (minder markt), maar volgens mij is het lastiger om de markt ergens uit te halen, dan andersom.
  • Invoeren woonplicht, hogere overdrachtsbelasting voor beleggers, dat laatste is al en het eerste kan op gemeentelijk niveau al geregeld worden.
  • Door speculatie metde grondprijzen is grond veel te duur geworden. - eens :P
  • Hypotheekrenteaftrek. SP wil het behouden voor hypotheken tot 350.000 euro. Daarboven wordt het 'beperkt'. Ik denk dat dat best een goed plan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Richh Ik ben het aardig met je eens behalve op het punt HRA. Mijns inziens is HRA een gedrocht, het werkt alleen maar prijsopdrijvend, marktverstorend en bevordert ongelijkheid tussen huurders en kopers. De gedachte achter het idee dat je "lagere" inkomens meer wilt steunen dan hogere daar sta ik helemaal achter maar HRA is daar een raar instrument voor.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaiberia
Richh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:08:
Ook hier een aantal standpunten die ik opvallend vond, maar in ieder geval: voer voor discussie.
Tijd om specifiek in te haken:
Op termijn streven we naar een systeem waarin alle huishoudens maximaal een kwart van hun inkomen kwijt zijn aan woonlasten - lijkt mij een heel gezond streven! :)
Veeeeeeeel te abstract. Een kwart t.o.v. wat voor combinatie woningtype en huishouden? En inkomen o.b.v. wat, bruto, netto? En hoe willen ze dit bereiken? Concrete invulling is wel een eis om de haalbaarheid te bepalen: makkelijk voor 100m2 per tweeverdieners, toch wat moeilijker voor een gezin met drie kinderen die zo nodig 150m2+ willen leven. Ook nu men erachter komt dat (de mogelijkheid tot) een werkkamer toch wel een goed concept was.

Het is een leuk streven, zeer leuk zelfs. Maar zonder concrete invulling klinkt het voor mij erg populistisch, en ik verwacht toch dat ze een idee hebben hoe ze dit willen bereiken (prima als het concept niet werkt, maar kom minimaal met een concept om men mee te overtuigen).

De rest heb ik weinig op te zeggen / eens met je punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
mddd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:28:
@Richh Ik ben het aardig met je eens behalve op het punt HRA. Mijns inziens is HRA een gedrocht, het werkt alleen maar prijsopdrijvend, marktverstorend en bevordert ongelijkheid tussen huurders en kopers. De gedachte achter het idee dat je "lagere" inkomens meer wilt steunen dan hogere daar sta ik helemaal achter maar HRA is daar een raar instrument voor.
Helemaal mee eens. Ik vind sowieso niet dat we dingen moeten gaan subsidiëren waar al ruim voldoende vraag naar is. Het is een extreem dure regeling voor de overheid, die óók betaald wordt door vrije-sector huurders die maar wat graag een koopwoning zouden willen.

Toch heeft het verkiezingsprogramma van D66 me er ook wel weer wat anders over doen denken. Ik denk dat het namelijk wel verstandig is om aan de 30-jaar termijn voor hypotheken vast te houden. En aflossingsvrij moeten blijven weren. Zonder HRA, of wat voor incentive dan ook, is overheidssturing op dat gebied (denk ik?) lastiger en ook minder goed te verdedigen.

Ik weet ook niet wat de juiste middenweg is op dat gebied.
Kaiberia schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:29:
[...]

Tijd om specifiek in te haken:

[...]

Veeeeeeeel te abstract. Een kwart t.o.v. wat voor combinatie woningtype en huishouden? En inkomen o.b.v. wat, bruto, netto? En hoe willen ze dit bereiken? Concrete invulling is wel een eis om de haalbaarheid te bepalen: makkelijk voor 100m2 per tweeverdieners, toch wat moeilijker voor een gezin met drie kinderen die zo nodig 150m2+ willen leven. Ook nu men erachter komt dat (de mogelijkheid tot) een werkkamer toch wel een goed concept was.

Het is een leuk streven, zeer leuk zelfs. Maar zonder concrete invulling klinkt het voor mij erg populistisch, en ik verwacht toch dat ze een idee hebben hoe ze dit willen bereiken (prima als het concept niet werkt, maar kom minimaal met een concept om men mee te overtuigen).

De rest heb ik weinig op te zeggen / eens met je punten.
Yep, ook wel eens. Ik vind het hele programma weinig concreet, ook op andere gebieden. Tja :P
Ook is de woonquote ontzettend regiogebonden, daar moet je toch iets in meenemen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Op termijn streven we naar een systeem waarin alle huishoudens maximaal een kwart van hun inkomen kwijt zijn aan woonlasten[/i] - lijkt mij een heel gezond streven! :)
Voor of na huurtoeslag? Inclusief of exclusief HRA (zie laatste punt)? En welk woongenot is daarbij de 'standaard'? Want ik zou nog altijd de keuzevrijheid moeten hebben om zelf te beslissen of ik luxer gaan wonen (en daarvoor meer inkomen kwijt ben) of juist meer frugal (en dus meer inkomen overhoud).
Een nieuw ministerie van wonen[/i] - no suprises here, er is een kamerbrede motie aangenomen dat er een ministerie terug komt, iedere partij lijkt dit wel een goed plan te vinden. Dit is vrijwel zeker als er een nieuw kabinet gevormd wordt.
Mijn inziens gewoon geldverspilling. Eigen kantoor, ambtenaren verhuizen, extra ambtenaren erbij om het nieuwe ministerie op te tuigen. Wat is het doel? Waarom kan het niet onder I&M blijven?
Woningcorporaties worden verenigingen waar de huurders het voor het zeggen hebben. De verhuurdersheffing en winstbelasting voor corporaties schaffen we af[/i] - lijkt me lastig uitvoerbaar. Ga je de huidige eigenaren met winstoogmerk uitkopen? En wanneer is iets een wonincorporatie? Het idee is niet zo gek, in lijn met wat de SP wil (minder markt), maar volgens mij is het lastiger om de markt ergens uit te halen, dan andersom.
De SP snapt volgens mij niet helemaal hoe woningcorporaties werken. De meeste woningcorporaties zijn volgens mij stichtingen en hebben dus geen winstoogmerk. Door ze om te toveren naar verenigingen (waarbij het bestuur wordt gekozen i.p.v. aangesteld) krijg je alleen maar populistische, korte termijn maatregelen om electorale zieltjes te winnen. En dat terwijl een woningcorporatie strategische beslissingen neemt van 100-den miljoen euro's voor perioden van 30 tot 50 jaar (de levensduur van een sociale woning). Daarnaast kennen we al de 70% regeling waarbij 70% van de huurders moet instemmen bij ingrijpende maatregelen.

Dat er bij woningcorporaties pijnpunten zitten is te onderkennen, maar dit is niet de oplossing. Dit is zieltjes proberen te winnen door een beeld te schetsen dat huurders invloed kunnen uitoefenen op een woningcorporatie.
Door speculatie metde grondprijzen is grond veel te duur geworden.[/i] - eens :P
Dan zal de SP ook de gemeentelijke verdienmodellen aan moeten pakken. Grondspeculatie is een belangrijke inkomstenbron. En daarmee wordt o.a. de zorg van betaald waar gemeentes sinds een paar jaar verantwoordelijk voor zijn. En nee, de WOZ of precariorechten omhoog gooien is geen oplossing.
Hypotheekrenteaftrek. SP wil het behouden voor hypotheken tot 350.000 euro. Daarboven wordt het 'beperkt'. Ik denk dat dat best een goed plan is.[/li]
[/list]
Dit soort subsidies (net zoals huursubsidie) moet gewoon verdwijnen. Het is onnodig geschuif met gelden, voert de huizenprijzen op en maakt het voor de 'gewone' burger alleen maar onoverzichtelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaiberia
Richh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:37:
[...]

Yep, ook wel eens. Ik vind het hele programma weinig concreet, ook op andere gebieden. Tja :P
Ook is de woonquote ontzettend regiogebonden, daar moet je toch iets in meenemen denk ik.
Exact. Teveel variabelen. Locatie, grootte, structuur, type, bruto of netto, gezinsstructuur. Hoe pak je iemand aan die groter wil wonen? Overigens is die kwart t.o.v. netto inkomen voor een deel van de populatie al makkelijk te halen (tweeverdieners die een koopappartement of rijtjeshuis bezitten).

Maar ja, met concreet zijn kan je niemand erin tuimelen. Het blijft toch altijd een spel.

[ Voor 13% gewijzigd door Kaiberia op 22-09-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 21:54
JanHenk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:59:

Ik zie met lede ogen aan hoe in de loop der tijd veel vooraanstaande bedrijven in regio Friesland hun hoofdkantoor hebben verplaatst naar schier onmogelijk bereikbare plaatsen (Zuidas Amsterdam, Amersfoort centrum, etc.)

De huidige woningmarkt is een uitvloeisel van een giftige cocktail van de demografische ontwikkeling (vergrijzing, afgenomen huishoudgrootte, migratie maar ook scheefgroei van vermogen tussen generaties) en verdeling van werkgelegenheid (bedrijven trekken naar de grote steden).
ik denk dat het ook een verstoring in de buitengebieden oplevert; mensen met een loon in de buitengebieden worden nu er uitgedrukt door mensen met een Amsterdams 'op-afstand' loon:

https://www.lc.nl/economi...id-is-groot-26038277.html

(hoewel sommigen gillend gek worden en terug willen omdat ze het te rustig vinden of de lokale cultuur hen niet aanspreekt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
Na D66 heeft nu ook de SP zijn concept verkiezingsprogramma vrijgegeven: https://www.sp.nl/sites/d...conceptverkprogr_2020.pdf (pdf)
De woningmarkt wordt besproken in hoofdstuk 6 / pagina 19.

• ‘Nul is genoeg’: in deze regeerperiode gaan de huren niet omhoog - ook in de vrije sector? Of alleen in de sociale sector? En hoe zit het met de inflatiecorrectie? Ik ben voorstander hoor :P - maar kán de overheid dit zomaar bepalen?
  • Op termijn streven we naar een systeem waarin alle huishoudens maximaal een kwart van hun inkomen kwijt zijn aan woonlasten - lijkt mij een heel gezond streven! :)
  • Een nieuw ministerie van wonen - no suprises here, er is een kamerbrede motie aangenomen dat er een ministerie terug komt, iedere partij lijkt dit wel een goed plan te vinden. Dit is vrijwel zeker als er een nieuw kabinet gevormd wordt.
  • Woningcorporaties worden verenigingen waar de huurders het voor het zeggen hebben. De verhuurdersheffing en winstbelasting voor corporaties schaffen we af - lijkt me lastig uitvoerbaar. Ga je de huidige eigenaren met winstoogmerk uitkopen? En wanneer is iets een wonincorporatie? Het idee is niet zo gek, in lijn met wat de SP wil (minder markt), maar volgens mij is het lastiger om de markt ergens uit te halen, dan andersom.
  • Invoeren woonplicht, hogere overdrachtsbelasting voor beleggers, dat laatste is al en het eerste kan op gemeentelijk niveau al geregeld worden.
  • Door speculatie metde grondprijzen is grond veel te duur geworden. - eens :P
  • Hypotheekrenteaftrek. SP wil het behouden voor hypotheken tot 350.000 euro. Daarboven wordt het 'beperkt'. Ik denk dat dat best een goed plan is.
Het is dan ook de vraag wat je onder woonlasten schaart? Dat lijkt mij dan breder dan enkel de huur en hypotheek.

Overigens wordt er bij de verstrekking van nieuwe hypotheken al rekening gehouden met de woonquote van het Nibud. Bij de huidige langjarige rentes (1.5%-2.0%) varieert die woonquote van 13,5% van het bruto inkomen tot 23,% bij tweemaal modaal (€74.000,--). Daarboven neemt de woonquote toe tot 25% nu de tabel niet verder rekent tot het inkomen van € 110.000,--.

Bij een inkomen van gezamenlijk 110K zou dat betekenen dat je 23,5% bruto mag verwonen is zo'n
€ 2.150,-- per maand. Stel de hypotheek is echter € 1.300,-- bruto per maand.
Die € 1.300,-- zal met de lage rente zo'n € 1.200,-- netto zijn. Op een netto inkomen van ongeveer
€ 5.500,-- verwoon je dus netto zo'n 22%. Komt daar echter nog 150,-- aan energie, 50,-- verzekeringen, 150 gemeenteheffingen en waterkosten, zeg totaal € 275,-- dan zijn de woonlasten opeens € 1.675,-- hetgeen totaal bijna 30% uitmaakt van het netto inkomen. Dat zou dan al ver boven de max zijn die de SP voor ogen heeft terwijl het prima te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
lama83 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:56:
[...]

ik denk dat het ook een verstoring in de buitengebieden oplevert; mensen met een loon in de buitengebieden worden nu er uitgedrukt door mensen met een Amsterdams 'op-afstand' loon:

https://www.lc.nl/economi...id-is-groot-26038277.html

(hoewel sommigen gillend gek worden en terug willen omdat ze het te rustig vinden of de lokale cultuur hen niet aanspreekt)
In die zin heeft de hele coronacrisis mogelijk een trendbreuk gebracht met betrekking tot ruimtelijke ordening (ten gunste van de regio, ten nadele van metropool randstad). Werknemers die niet noodzakelijk meer vijf dagen in de week zich dienen te melden, accepteren nu al een langere reistijd voor de dagen dat ze wél onderweg moeten zijn.

Mogelijk zullen de bedrijven hierna volgen en hun (verhoudingsgewijs dure) huisvesting op "A-locaties" gaan evalueren. Opties zijn inkrimping van ruimte en zelfs verplaatsing naar goedkopere en minder prestigieuze locaties.

Waar de werkgelegenheid zich de afgelopen decennia juist meer bewoog naar de metropoolregio, kan dit het tij wel doen keren. De tijd zal het leren, voorlopig ben ik niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:33:
[...]

Toch is het bijzonder als een goedlopende (groeiende) onderneming geworteld in Friesland, z'n "hoofdkantoor" verplaatst naar de Zuidas. Dan kan de bereikbaarheid verhoudingsgewijs wel oké zijn, maar de mensen die hier hun inkomen vergaren gaan niet mee verhuizen. Het gros neemt ontslag, een enkeling neemt de reistijd maar op de koop toe.
Dat kan dus ook een bewuste actie zijn. Zo raak je een hoop 'ballast' kwijt zonder dat je een ontslagplan hoeft te maken.
Een klant van mij gevestigd in Utrecht centrum. Je kan er slecht komen en de werknemers wonen ook allemaal ver buiten Utrecht en forenzen iedere dag gezamenlijk duizenden kilometers.. Het is een prestigeobject en het voegt niets toe.
Hangt er ook vanaf hoe je naar je werk gaat. Ik heb zowel op locaties in de buurt van een station als op bedrijventerreinen gewerkt. Bij het bedrijventerrein zie je dus dat iedereen in zijn eentje met de auto naar het werk gaat, omdat dat de enige manier is om er te komen. En dus met z'n alleen files veroorzaken. In de buurt van het station had je in elk geval de keus of je met trein of auto wou en het gros ging dan ook met de trein. Een locatie in het centrum van Utrecht zou ik ideaal vinden. Die gezamenlijke duizenden km forenzen naar het centrum van Utrecht zou ik dan ook met het OV doen.

Los daarvan ben ik met je eens dat dat kantoor dan zeker niet altijd in een van de vier grote steden hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
JanHenk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:14:
[...]

Waar de werkgelegenheid zich de afgelopen decennia juist meer bewoog naar de metropoolregio, kan dit het tij wel doen keren. De tijd zal het leren, voorlopig ben ik niet overtuigd.
Op het moment zie je een grote tegenstrijd. Rutte die probeert iedereen nog thuis te laten werken waar mogelijk, terwijl werkgevers en ook werknemers het ongelofelijk vrij interpreteren. Tot het niveau dat men gewoon nog dagelijks naar kantoor gaat voor IT-gerelateerde activiteiten (en nee, geen fysieke) en (bewust of onbewust) anderen pushen om het ook te doen. Maar ook een kamp die probeert de nieuwe vrijheid te behouden.

Of je hebt die leuke personen die de statistieken qua productiviteit erbij halen, zeggen "Zie!? Thuiswerken is slecht!" en het compleet niet bekijken vanuit het perspectief dat men halsoverkop moest thuiswerken in een veelal ongeschikte omgeving (geen werkkamer of kamer moeten delen met kinderen / partner die veel telecommuniceert). Het feit dat we zonder voorbereiding van een normale naar een abnormale omstandigheid zijn gegaan met zo veel succes is juist benoemenswaardig. En dat een thuiswerksituatie zonder coronamaatregelen iets compleet anders is dan een met coronamaatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 08:03
Kaiberia schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:29:
[...]
Buiten de spreekwoordelijke box denkende, wie zegt dat de SP de oplossing uberhaupt aan de kant van de huizenbezitter of huurder zoekt? Wie weet is het idee wel om de huren verplicht te verlagen bij inkomensterugval, of een nivelleren d.m.v. inkomensafhankelijke hypotheekrentes :+
Maestro1990 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:08:
[...]

Het is dan ook de vraag wat je onder woonlasten schaart? Dat lijkt mij dan breder dan enkel de huur en hypotheek.

[Helder rekenvoorbeeld]
Ik noem hierboven inkomensterugval in een gekscherende zin, maar een belangrijk onderdeel van de uitvoering zou ook de vraag zijn of het gaat om een momentopname (bijv. aanvang hypotheek/huur) of toegepast moet worden door de tijd heen. Wat doe je in het laatste geval wanneer je op 2 inkomens huurt of een hypotheek hebt, en een inkomen valt (deels) weg?

[ Voor 1% gewijzigd door BoB_HenK op 22-09-2020 17:49 . Reden: Woorden typen, moeilijk ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:35
mddd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:28:
Als je de huidige situatie bekijkt werkt de HRA niet prijs opdrijvend. Om HRA te kunnen krijgen conformeren mensen zich aan regels voor annuïteiten of lineaire hypotheken. Die hypotheken hebben best wel een hoge maandlast, omdat er wordt afgelost. De koopprijzen zouden veel hoger zijn als mensen aflossingsvrij zouden financieren.
De HRA die mensen vervolgens genieten is niet eens zoveel
46% * (rente * hypotheeksom - 0,6% * WOZ waarde)
bij een huis van 100.000 met een hypotheek van 100.000 en rente 1,6% kom je op een voordeel van ca. 38 euro /maand. De aflossing is ca 277 euro/maand. Kiezen voor een hypotheek die aan de HRA eisen voldoet resulteert in hogere maandlasten cq lagere leencapaciteit. (Maar natuurlijk wel kapitaal opbouw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De hypotheekrenteaftrek wanneer we het hebben over de "nieuwe rentes" van zeg rond de 1%, is inderdaad voor de meeste mensen vrijwel weg te strepen tegen het eigenwoningforfait, de aftrek zet tegenwoordig helemaal geen zoden meer aan de dijk.

Wat @MeTooPV zegt met betrekking tot: "de koopprijzen zouden veel hoger zijn als mensen aflossingsvrij zouden financieren", is echter niet helemaal juist.

Momenteel wordt de leencapaciteit bepaald door de Tijdelijke regeling hypothecair krediet. Hierbij wordt, ongeacht de daadwerkelijke leenvorm, de maximale leencapaciteit berekend met een "minimaal annuïtair" aflossingsschema in 30 jaar. Dit is (niet geheel toevallig) in overeenstemming met de eisen die worden gesteld aan de "eigenwoningschuld" in box 1. Bij rente van 10 jaar vast wordt gerekend met de werkelijke "geoffreerde" rente. Bij looptijden korter dan 1 jaar wordt gerekend met 5% rente. Het Nibud doet hier vervolgens z'n plasje over met betrekking tot de "woonquote" en voilà, uw maximum leencapaciteit.

Ik voorzie een terugkeer van de aflossingsvrije lening (tot bepaalde hoogte), welke bij afschaffing van "box 1 eigen woning" in een stroomversnelling komt. Dat gaat echter, zolang de maximum leencapaciteit wordt bepaald aan de hand van de genoemde regeling, geen opdrijvend effect op de woningprijzen hebben. Wel geeft het de nodige verlichting in de maandlasten..

• Rubbergrover1
Kaiberia schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:24:
N=1 anecdote: als er zekerheid komt dat onze cultuur (uit zichzelf of via stimulatie van de overheid) naar minder moeten reizen en minder focus op 9-5 ma-vr gaat, zou ik Drenthe een stuk interessanter vinden dan nu.
Dat zal eerder van de bedrijfscultuur van jouw werkgever afhangen, en dus in zekere zin van de keuzes die je zelf maakt. Ik ken een hoop bedrijven waar ook voor corona het niet vreemd was om een of twee dagen per week thuis te werken en waarbij overleggen in de regel op een zodanige tijd waren dat ook mensen zonder 9-tot-5 ritme erbij kunnen zijn.

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
JanHenk schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:50:
De hypotheekrenteaftrek wanneer we het hebben over de "nieuwe rentes" van zeg rond de 1%, is inderdaad voor de meeste mensen vrijwel weg te strepen tegen het eigenwoningforfait, de aftrek zet tegenwoordig helemaal geen zoden meer aan de dijk.

Wat @MeTooPV zegt met betrekking tot: "de koopprijzen zouden veel hoger zijn als mensen aflossingsvrij zouden financieren", is echter niet helemaal juist.

Momenteel wordt de leencapaciteit bepaald door de Tijdelijke regeling hypothecair krediet. Hierbij wordt, ongeacht de daadwerkelijke leenvorm, de maximale leencapaciteit berekend met een "minimaal annuïtair" aflossingsschema in 30 jaar. Dit is (niet geheel toevallig) in overeenstemming met de eisen die worden gesteld aan de "eigenwoningschuld" in box 1. Bij rente van 10 jaar vast wordt gerekend met de werkelijke "geoffreerde" rente. Bij looptijden korter dan 1 jaar wordt gerekend met 5% rente. Het Nibud doet hier vervolgens z'n plasje over met betrekking tot de "woonquote" en voilà, uw maximum leencapaciteit.

Ik voorzie een terugkeer van de aflossingsvrije lening (tot bepaalde hoogte), welke bij afschaffing van "box 1 eigen woning" in een stroomversnelling komt. Dat gaat echter, zolang de maximum leencapaciteit wordt bepaald aan de hand van de genoemde regeling, geen opdrijvend effect op de woningprijzen hebben. Wel geeft het de nodige verlichting in de maandlasten..
Die verlichting in de maandlasten bij een aflossingsvrije hypotheek is slechts schijn. Het bedrag dat je maandelijks aan de bank betaalt is lager doordat het enkel toeziet op rente. Je lost niet af. Uiteindelijk is het uitgangspunt dat je na dertig jaar de schuld toch dient af te lossen. Of je moet hopen dat je de lening onder net zo gunstige voorwaarden mag voortzetten of je moet er vrede mee hebben om je huis te verkopen om daarmee de schuld te voldoen. Ga je niet uit van die twee scenarios' dan is aflossingsvrij nog altijd duurder doordat je over een looptijd van dertig jaar meer rente betaalt en zal je alsnog een voorziening moeten treffen om uiteindelijk de schuld te kunnen voldoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
De nieuwe Wet Differentiatie Overdrachtsbelasting heeft nog een extra effect: https://www.vastgoedactue...erkoop-onder-voorwaarden/

Financieringsopties zoals 'Koopgarant' en 'Slimmer Kopen' bestaan al een tijdje, zijn vaak afhankelijk van regio. Hierbij koopt een coöperatie eigenlijk de woning, zodat jij korting kan krijgen op het bedrag dat je zelf moet financieren. In ruil daarvoor krijgt de coöperatie ook een aandeel in de waardestijging/daling.

De situatie die nu ontstaat, omdat beleggers 8% overdrachtsbelasting moeten betalen, zorgt ervoor dat er opeens een flinke kostenpost ontstaat aan de kant van de coöperatie - wat de hele financiering een stuk onaantrekkelijker maakt.

Ik denk dat deze prijsopdrijvende financiële producten ook snel van de markt kunnen verdwijnen zo *O*

• TheGhostInc
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:50:
Wel geeft het de nodige tijdelijke verlichting in de maandlasten..
Dan is het correct. Nadat de woning geheel is afgelost zakken de maandlasten namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Maestro1990 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:31:
[...]

Die verlichting in de maandlasten bij een aflossingsvrije hypotheek is slechts schijn. Het bedrag dat je maandelijks aan de bank betaalt is lager doordat het enkel toeziet op rente. Je lost niet af. Uiteindelijk is het uitgangspunt dat je na dertig jaar de schuld toch dient af te lossen.
Ik ken de werking van de "aflossingsvrije" hypotheek. De term impliceert dat je niet hoeft af te lossen, maar na looptijd moet je natuurlijk alles ineens aflossen, dat begrijp ik. Ik begrijp ook dat hier weinig "fans" van de aflossingsvrije hypotheek zitten, gezien ik meteen wordt gecorrigeerd..

Ik vind persoonlijk de hetze door de overheid voor verplichte aflossing in 30 jaar overdreven. Ik begrijp dat 100% aflossingsvrij zoals een tijdje is geweest niet wenselijk is, dit kan schokken op de markt behoorlijk versterken. Maar 100% aflossen is het andere uiterste..

Ik heb het voorbeeld van mijn ouders al eens aangehaald hier. Die hebben in hun hele leven nooit een euro afgelost op hun hypotheek. Alleen rente betaald. Tussendoor wel een keer een herfinanciering en tevens wat bij geleend voor verbouwing etc. Ze betalen nu letterlijk twee a drie tientjes per maand voor hun hypotheek. Nogmaals, nooit afgelost.

Inflatie doet z'n werk en eet de schuld op. Ze zouden nu hun woning kunnen verkopen, een royaal appartement midden in de stad kunnen kopen en de rest van hun leven hypotheekvrij wonen en er nog wat aan overhouden ook.

Kom ik aan, met m'n verplichte aflossing in 30 jaar... Kansloos. Ik heb opgroeiende kroost waar ik ook diep voor in de buidel moet tasten. Te beginnen nu bij de kinderopvang, die is na toeslag nog steeds net zo hoog als mijn hele hypotheek. Als ze willen studeren en ik wil ze net zo'n start geven als ikzelf heb gehad (geen studieschuld, wat spaargeld), mag ik ook daarvoor nu al een significant deel van m'n inkomen voor opzij zetten. Ik begrijp wel dat men zegt dat mijn generatie de klappen mag opvangen ;) .

Desniettemin vind ik niet dat we de financieringsruimte moeten verruimen, dat staat nu prima! Verruiming heeft geen impact op het bereikbaar worden van de woningen, maar dat is hier al vaker gezegd.

• Rubbergrover1
Maestro1990 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:31:
[...]

Die verlichting in de maandlasten bij een aflossingsvrije hypotheek is slechts schijn. Het bedrag dat je maandelijks aan de bank betaalt is lager doordat het enkel toeziet op rente. Je lost niet af. Uiteindelijk is het uitgangspunt dat je na dertig jaar de schuld toch dient af te lossen.
Nee hoor. Dat is helemaal aan jezelf, aan de afspraken die je maakt op het moment dat je de hypotheek afsluit. Je kunt gewoon kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek die je tot je dood kunt aanhouden.

Daarnaast betekent het op een gegeven moment (moeten) aflossen van de lening niet dat de vastgelegde maandlasten stijgen.

(Los daarvan zijn er in de praktijk maar weinig mensen die 30 jaar lang in de zelfde woning blijven wonen.)

• Requiem19
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:01:
[...]

Ik ken de werking van de "aflossingsvrije" hypotheek. De term impliceert dat je niet hoeft af te lossen, maar na looptijd moet je natuurlijk alles ineens aflossen, dat begrijp ik. Ik begrijp ook dat hier weinig "fans" van de aflossingsvrije hypotheek zitten, gezien ik meteen wordt gecorrigeerd..

Ik vind persoonlijk de hetze door de overheid voor verplichte aflossing in 30 jaar overdreven. Ik begrijp dat 100% aflossingsvrij zoals een tijdje is geweest niet wenselijk is, dit kan schokken op de markt behoorlijk versterken. Maar 100% aflossen is het andere uiterste..

Ik heb het voorbeeld van mijn ouders al eens aangehaald hier. Die hebben in hun hele leven nooit een euro afgelost op hun hypotheek. Alleen rente betaald. Tussendoor wel een keer een herfinanciering en tevens wat bij geleend voor verbouwing etc. Ze betalen nu letterlijk twee a drie tientjes per maand voor hun hypotheek. Nogmaals, nooit afgelost.

Inflatie doet z'n werk en eet de schuld op. Ze zouden nu hun woning kunnen verkopen, een royaal appartement midden in de stad kunnen kopen en de rest van hun leven hypotheekvrij wonen en er nog wat aan overhouden ook.

Kom ik aan, met m'n verplichte aflossing in 30 jaar... Kansloos. Ik heb opgroeiende kroost waar ik ook diep voor in de buidel moet tasten. Te beginnen nu bij de kinderopvang, die is na toeslag nog steeds net zo hoog als mijn hele hypotheek. Als ze willen studeren en ik wil ze net zo'n start geven als ikzelf heb gehad (geen studieschuld, wat spaargeld), mag ik ook daarvoor nu al een significant deel van m'n inkomen voor opzij zetten. Ik begrijp wel dat men zegt dat mijn generatie de klappen mag opvangen ;) .

Desniettemin vind ik niet dat we de financieringsruimte moeten verruimen, dat staat nu prima! Verruiming heeft geen impact op het bereikbaar worden van de woningen, maar dat is hier al vaker gezegd.
Je had ook 49% aflossingsvrij kunnen financieren he? Nergens staat dat je verplicht 100% moet aflossen :).

Je ouders hebben een gelukkige situatie: gekocht op een moment dat er nog veel waardegroei mogelijk was. Dat is een typische n=1 situatie.

Om kopers te beschermen is verplicht (deels) aflossen een uitstekende zet. Het voorkomt voor een deel de 2009-2013 situatie waarbij veel mensen onder water kwamen te staan doordat ze nooit afgelost hebben.

Je moet zo'n regeling dus niet op jezelf betrekken, maar bekijken vanuit het grotere perspectief.

Ik ga overigens mijn nieuwe hypotheek absoluut niet 100% aflossen, maar zeker een deel aflossingsvrij doen. Omdat het a) mij flexibiliteit geeft en b) de maandlasten verlaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:23:
[...]

Je ouders hebben een gelukkige situatie: gekocht op een moment dat er nog veel waardegroei mogelijk was. Dat is een typische n=1 situatie.
Dit is toch geen typische n=1 situatie? Huizenprijzen zijn toch de afgelopen 30 jaar significant gestegen, de gemiddelde koopsom was in 1995 93.750 en nu in augustus 2020 336.227 https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED. Dit maakt dat aflossen op de lange termijn niet strikt noodzakelijk lijkt te zijn, want bij verkoop zit je op de lange termijn redelijk safe. Alleen al door een gemiddelde inflatie van 3% zou de gemiddelde verkoopprijs in 2020 196k moeten zijn en daarmee 100k boven je hypotheek van 1995 :z

Dat het op de korte termijn verstandig is af te lossen is evident, want daarmee vang je correcties in de markt op. Maar 100% aflossen gaat mij ook wat ver, gelukkig mag je bij de meeste banken 50/50 doen. Met de huidige rente mis je toch bijna geen HRA meer.

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh op 23-09-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:23:
[...]

Je had ook 49% aflossingsvrij kunnen financieren he? Nergens staat dat je verplicht 100% moet aflossen :).

Om kopers te beschermen is verplicht (deels) aflossen een uitstekende zet. Het voorkomt voor een deel de 2009-2013 situatie waarbij veel mensen onder water kwamen te staan doordat ze nooit afgelost hebben.

Je moet zo'n regeling dus niet op jezelf betrekken, maar bekijken vanuit het grotere perspectief.

Ik ga overigens mijn nieuwe hypotheek absoluut niet 100% aflossen, maar zeker een deel aflossingsvrij doen. Omdat het a) mij flexibiliteit geeft en b) de maandlasten verlaagt.
Ik ben belastingadviseur voor zowel (vermogende) particulieren als ondernemers. Niet enkel n=1, onze klanten van de "oudere generatie" hebben allemaal grotendeels hetzelfde doorgemaakt. Weinig tot niets afgelost, hun woning vooral in waarde zien stijgen (of hun schuld door inflatie opgegeten zien worden, net hoe je het bekijkt) en veel kiezen ervoor om op enig moment kleiner te gaan wonen, waardoor ze "opeens" geen hypotheek meer hebben. De meesten verhuizen overigens weinig tot helemaal niet.

Toen ik destijds mijn woning kocht (jaar of 5 geleden) had ik dat inderdaad kunnen doen, maar in relatie tot de omvang van de hypotheek had dat ook weer niet heel veel gescheeld.

Bij mijn volgende woning ga ik ook zeker een deel aflossingsvrij financieren. Renteaftrek kan me inmiddels niets meer schelen.. :)

Zoals ik zeg: om kopers te beschermen is het inderdaad raadzaam om niet meer de 100% aflossingsvrij situaties te creëren. Ik vind echter het beleid nu wat doorgeslagen de andere kant op. Daar komt nu langzaam verandering in, omdat steeds meer mensen inzien dat HRA nauwelijks effect heeft met de lage rentes.

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:01:
[...]
Dat is ook voor een groot deel te danken aan de veranderde algemene houding van minder overheidsbemoeienissen en meer zelf doen. Dat heeft in de loop der jaren geleid tot iets lagere algemene belastingen en tegelijk minder (geld voor) specifieke subsidies. In de tijd dat je ouders een huis kochten, kregen een hoop zaken waarschijnlijk meer directe subsidies en leken voor 'de consument' goedkoper, maar tegelijk lag het hoogste belastingtarief waarschijnlijk boven de 70%.

(En los daarvan, kinderopvang? Dat bestond vroeger niet eens. Dat betekende dus gewoon zelf iemand inhuren tegen de volle mep of onderling met andere ouders iets 'regelen'. Wat nu ook nog kan, natuurlijk.)

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik word zoveel wijzer van deze topic: ik ben voornemens om volgend jaar of het jaar daarop te gaan kopen. De belachelijk hoge hypotheeklasten per maand (veel hoger dan huur) hik ik tegen aan. Met gedeeltelijk aflossingsvrij zou dat getal dus makkelijk 25% lager kunnen liggen als ik het goed begrijp? Dan komt het bijna in de buurt van huur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wilf schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:41:
Ik word zoveel wijzer van deze topic: ik ben voornemens om volgend jaar of het jaar daarop te gaan kopen. De belachelijk hoge hypotheeklasten per maand (veel hoger dan huur) hik ik tegen aan. Met gedeeltelijk aflossingsvrij zou dat getal dus makkelijk 25% lager kunnen liggen als ik het goed begrijp? Dan komt het bijna in de buurt van huur.
Bij veel mensen zijn de hypotheeklasten juist lager dan bij huur. Dus of je huurt nu heel voordelig, of je kijkt naar te dure huizen :p

Aflossingsvrij is natuurlijk een optie om je maandlasten omlaag te krijgen, maar ik zou vooral berekenen wat het je extra kost over de looptijd van de hypotheek om een deel niet af te lossen en enkel rente te betalen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Requiem19
  • Nu online
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:37:
[...]

Dit is toch geen typische n=1 situatie? Huizenprijzen zijn toch de afgelopen 30 jaar significant gestegen, de gemiddelde koopsom was in 1995 93.750 en nu in augustus 2020 336.227 https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED. Dit maakt dat aflossen op de lange termijn niet strikt noodzakelijk lijkt te zijn, want bij verkoop zit je op de lange termijn redelijk safe. Alleen al door een gemiddelde inflatie van 3% zou de gemiddelde verkoopprijs in 2020 196k moeten zijn en daarmee 100k boven je hypotheek van 1995 :z

Dat het op de korte termijn verstandig is af te lossen is evident, want daarmee vang je correcties in de markt op. Maar 100% aflossen gaat mij ook wat ver, gelukkig mag je bij de meeste banken 50/50 doen. Met de huidige rente mis je toch bijna geen HRA meer.
Het is een N=1 situatie omdat het een specifiek voorbeeld zonder onderbouwing betreft. Los daarvan ziet de regel van verplicht aflossen op de situatie na 2012. Dus de waardestijging van de afgelopen 30 jaar staat toch los van de regels inzake verplicht (gedeeltelijk) aflossen.
JanHenk schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:37:
[...]

Ik ben belastingadviseur voor zowel (vermogende) particulieren als ondernemers. Niet enkel n=1, onze klanten van de "oudere generatie" hebben allemaal grotendeels hetzelfde doorgemaakt. Weinig tot niets afgelost, hun woning vooral in waarde zien stijgen (of hun schuld door inflatie opgegeten zien worden, net hoe je het bekijkt) en veel kiezen ervoor om op enig moment kleiner te gaan wonen, waardoor ze "opeens" geen hypotheek meer hebben. De meesten verhuizen overigens weinig tot helemaal niet.

Toen ik destijds mijn woning kocht (jaar of 5 geleden) had ik dat inderdaad kunnen doen, maar in relatie tot de omvang van de hypotheek had dat ook weer niet heel veel gescheeld.

Bij mijn volgende woning ga ik ook zeker een deel aflossingsvrij financieren. Renteaftrek kan me inmiddels niets meer schelen.. :)

Zoals ik zeg: om kopers te beschermen is het inderdaad raadzaam om niet meer de 100% aflossingsvrij situaties te creëren. Ik vind echter het beleid nu wat doorgeslagen de andere kant op. Daar komt nu langzaam verandering in, omdat steeds meer mensen inzien dat HRA nauwelijks effect heeft met de lage rentes.
Ook hier: de situaties die jij noemt hebben allemaal lang geleden gekocht. Voor hen is verplicht aflossen a) niet nodig (want zulke hoge waardestijging dat ze hoe dan ook spekkoper zijn) maar b) is verplicht aflossen ook niet verplicht.

Verplicht aflossen moet je relateren aan de huidige situatie. Voorbeelden van 30 jaar geleden staan hier los van.

• koentjuh
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:44:
[...]

Het is een N=1 situatie omdat het een specifiek voorbeeld zonder onderbouwing betreft. Los daarvan ziet de regel van verplicht aflossen op de situatie na 2012. Dus de waardestijging van de afgelopen 30 jaar staat toch los van de regels inzake verplicht (gedeeltelijk) aflossen.

[...]
Ik heb het toch over specifiek de langer termijn. Dat onderschrijft niet de noodzaak van aflossen. Als ik puur kijk naar de waarde ontwikkeling vanaf 2012 tot nu (ruim 100k stijging) dan zie ik helemaal geen noodzaak meer om af te lossen. Overigens is het de vraag of de aflossingsplicht niet ook een prijsopdrijvend effect heeft. Vooral de doorstromers hebben zo meer overwaarde op moment van verkoop (want al bijna acht ongemerkt toch iets afgelost) en kunnen dus meer bieden op hun volgende woning.

Het niet aflossen op je hypotheek geeft alleen op de relatieve korte termijn het risico dat de marktdip groter is dan de prettige werking van inflatie op je schuld. Dat risico moet je kunnen opvangen, en omdat veel mensen dat niet vrijwillig kunnen of willen heeft de overheid ingegrepen en verplichte aflossing in het leven geroepen.

[ Voor 12% gewijzigd door koentjuh op 23-09-2020 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:48:
[...]

Ik heb het toch over specifiek de langer termijn. Dat onderschrijft niet de noodzaak van aflossen. Als ik puur kijk naar de waarde ontwikkeling vanaf 2012 tot nu (ruim 100k stijging) dan zie ik helemaal geen noodzaak meer om af te lossen.

Het niet aflossen op je hypotheek geeft alleen op de relatieve korte termijn het risico dat de marktdip groter is dan de prettige werking van inflatie op je schuld. Dat risico moet je kunnen opvangen, en omdat veel mensen dat niet vrijwillig kunnen of willen heeft de overheid ingegrepen en verplichte aflossing in het leven geroepen.
100k stijging als je in 2012 gekocht hebt.

Maar de regel van verplicht aflossen is ook voor mensen die in 2014 - vandaag gekocht hebben. Er is geen zekerheid dat als je vandaag koopt, je over 8 jaar 100k stijging hebt. Dat is precies de denkfout die in het systeem verweven was voor de financiële crisis. Een vrij duur denkfoutje achteraf :).

• koentjuh
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:51:
[...]

100k stijging als je in 2012 gekocht hebt.

Maar de regel van verplicht aflossen is ook voor mensen die in 2014 - vandaag gekocht hebben. Er is geen zekerheid dat als je vandaag koopt, je over 8 jaar 100k stijging hebt. Dat is precies de denkfout die in het systeem verweven was voor de financiële crisis. Een vrij duur denkfoutje achteraf :).
We lezen langs elkaar heen. Ik heb het over de lange termijn. Die is altijd redelijk safe door de inflatie ambitie van europa van ongeveer 2%. Op de korte termijn heb je een punt, maar ik vind niet dat de overheid daar zo hard op in had moeten grijpen. Juist die aflossingsregels zijn gekomen door de hier zo gehate n=1 situaties.

• Requiem19
  • Nu online
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:53:
[...]

We lezen langs elkaar heen. Ik heb het over de lange termijn. Die is altijd redelijk safe door de inflatie ambitie van europa van ongeveer 2%. Op de korte termijn heb je een punt, maar ik vind niet dat de overheid daar zo hard op in hadden moeten grijpen. Juist die aflossingsregels zijn gekomen die de hier zo gehate n=1 situaties.
Hmm, denk dat we niet langs elkaar heen lezen.

Ik denk dat het verstandig is om ook vandaag te verplichten een deel af te lossen. Er zijn verschillende omstandigheden denkbaar waardoor woningen enkele jaren meer in waarde kunnen zakken dan de inflatie.

Edit: de inflatie kan overigens ook fluctueren...

Kortom, een 'safety mechanism' inbouwen in de woningmarkt lijkt mij hoe dan ook verstandig.

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 23-09-2020 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:53:
Die is altijd redelijk safe door de inflatie ambitie van europa van ongeveer 2%.
Daar doen ze inderdaad keihard hun best voor, maar de laatste tijd lukt dat niet echt he :P
https://nos.nl/artikel/23...op-door-coronacrisis.html
De Europese Centrale Bank stuurt met haar monetair beleid op een eurozone-inflatie die dicht tegen de 2 procent ligt als meest wenselijk prijsniveau. De inflatie ligt echter al jaren daar ver onder, ondanks opeenvolgende renteverlagingen. Lage inflatie en lage rente lijken het nieuwe normaal.
En daar kraakt het een beetje. De hele wereldeconomie kraakt een beetje op dit gebied; los van alle corona-spanningen zaten we sowieso al op het einde van een conjuctuurcyclus en zitten we met nogal wat internationale gebeurtenissen, nog los van de vergrijzing. Japan is een mooi voorbeeld hoe vergrijzing impact kan hebben op je monetaire doelstellingen.
Op de korte termijn heb je een punt
Dan moet je burgers wel gaan wijzen op het risico op korte termijn. Dat gebeurt niet. Er zijn net een paar starterswebsites opgetuigd ter informatievoorziening, geen woord daarover hoor :P Probeer anders eens met een hypotheekadviseur te spreken over 'risico' _O-

Ik ben het opzich wel met je eens dat het in sommige situaties niet gek is om aan aflossingsvrij te denken. Zeker wie zijn huishoudboekje goed op orde heeft en bewust is van het feit dat er ooit wel degelijk moet worden afgelost - daar is het een prima financieel product voor. Maar een zeer groot deel van Nederland is daar toch niet echt tot in staat, terwijl het streven nog altijd is dat iedereen in een koophuis moet kunnen wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:00:

Ik ben het opzich wel met je eens dat het in sommige situaties niet gek is om aan aflossingsvrij te denken. Zeker wie zijn huishoudboekje goed op orde heeft en bewust is van het feit dat er ooit wel degelijk moet worden afgelost - daar is het een prima financieel product voor. Maar een zeer groot deel van Nederland is daar toch niet echt tot in staat, terwijl het streven nog altijd is dat iedereen in een koophuis moet kunnen wonen.
Misschien moeten we dat streven dan maar los laten... Begrijp me niet verkeerd, ik vind aflossen ook verstandig (heb in 2008 ooit een huis gekocht met 100% aflossing, die adviseur zag water branden), maar heb altijd een beetje moeite met het verplichte aspect.

Daarbij, als de markt binnen nu en 2 jaar crasht dan heeft de koper van morgen waarvan de relatie overmorgen uitgaat toch een giga probleem, ondanks zijn verplichte aflossing voor de komende 30 jaar. Aan het kopen van een huis zitten risico's verbonden, als je die niet wilt of kunt aangaan moet je niet gaan kopen :)

• Richh
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:05:
[...]

Misschien moeten we dat streven dan maar los laten...
Eens :P Maar dan moeten we tegelijkertijd wel naar een wereld toe waarin huren (in de vrije sector) niet fors duurder is dan een koophuis. Huurlasten van >40% van het inkomen zijn tegenwoordig heel normaal; er is eigenlijk geen enkele drukkende regelgeving.
De huren moeten keihard omlaag en het aanbod moet fors omhoog om dit mogelijk te maken. Dat is, zeker op korte termijn, onmogelijk.

Nog los van dat het 'eigen huis' heel hard verbonden is met fiscale systeem in Nederland; het is (na de pensioenen) by far de grootste spaarpot van Nederland en enorm bepalend. Dat loslaten betekent dat je enorm hard moet hervormen. Dat is politiek gezien heel eng.

Voorlopig denk ik dat we vooral dit soort informatiesites https://www.hurenoftochkopen.nl, ontwikkeld met belastinggeld door SVn, blijven zien :P

Verder volledig met je eens, trouwens.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:29
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:05:
[...]
Misschien moeten we dat streven dan maar los laten...
Dat het streven van alleen koophuizen niet logisch is ben ik het helemaal mee eens. Beide hebben nl. hun voor en nadelen en zouden veel meer vergelijkbaar moeten zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind aflossen ook verstandig (heb in 2008 ooit een huis gekocht met 100% aflossing, die adviseur zag water branden), maar heb altijd een beetje moeite met het verplichte aspect.
Helaas kijken veel mensen niet naar de risico's en is een verplicht aspect dus zeker noodzakelijk.
Daarbij, als de markt binnen nu en 2 jaar crasht dan heeft de koper van morgen waarvan de relatie overmorgen uitgaat toch een giga probleem, ondanks zijn verplichte aflossing voor de komende 30 jaar. Aan het kopen van een huis zitten risico's verbonden, als je die niet wilt of kunt aangaan moet je niet gaan kopen :)
Het grote verschil is dat als je aflost dat risico snel steeds kleiner wordt. Binnen 3 a 4 jaar is je eerste 10% afbetaald. Daardoor krijg je binnen een korte tijd al een aardige marge voor als er iets niet goed gaat. Op het moment dat je niet aflost gaat dat risico niet omlaag. Daarnaast is 1 van de redenen van verplichte aflossing dat je rente-schommelingen moet kunnen opvangen. Met een aflossingsvrije gaat dat nu eenmaal een stuk lastiger.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Richh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:20:
[...]

Voorlopig denk ik dat we vooral dit soort informatiesites https://www.hurenoftochkopen.nl, ontwikkeld met belastinggeld door SVn, blijven zien :P
Dat blijft echt een stomme site. Ik blijf het b.v. apart vinden dat als ik aangeef dat ik graag over 5 jaar in het buitenland wil wonen, ik alsnog gewoon een huis moet kopen..... In alle reeele gevallen die je in kunt vullen kom je op kopen uit, hoe onlogisch ook.

[removed]

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
Richh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:36:
De nieuwe Wet Differentiatie Overdrachtsbelasting heeft nog een extra effect: https://www.vastgoedactue...erkoop-onder-voorwaarden/

Financieringsopties zoals 'Koopgarant' en 'Slimmer Kopen' bestaan al een tijdje, zijn vaak afhankelijk van regio. Hierbij koopt een coöperatie eigenlijk de woning, zodat jij korting kan krijgen op het bedrag dat je zelf moet financieren. In ruil daarvoor krijgt de coöperatie ook een aandeel in de waardestijging/daling.

De situatie die nu ontstaat, omdat beleggers 8% overdrachtsbelasting moeten betalen, zorgt ervoor dat er opeens een flinke kostenpost ontstaat aan de kant van de coöperatie - wat de hele financiering een stuk onaantrekkelijker maakt.

Ik denk dat deze prijsopdrijvende financiële producten ook snel van de markt kunnen verdwijnen zo *O*
Bijvoorbeeld zo'n Duokoop constructie? Ik word daar helemaal gestoord van op Funda, want dan zie ik goedkope woningen in mijn zoekresultaten staan met zo'n sterretje *. Geen idee of ik dat uit kan zetten :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
noslen schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:30:
[...]

Bijvoorbeeld zo'n Duokoop constructie? Ik word daar helemaal gestoord van op Funda, want dan zie ik goedkope woningen in mijn zoekresultaten staan met zo'n sterretje *. Geen idee of ik dat uit kan zetten :>
Ik denk dat Duokoop het fiscaal op precies dezelfde manier regelt, inderdaad.

En ja, dat huizen te koop worden gezet op Funda met Duokoop heb ik ook nooit begrepen; slaat nergens op. Het is inderdaad niet uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:21:
[...]

Het grote verschil is dat als je aflost dat risico snel steeds kleiner wordt. Binnen 3 a 4 jaar is je eerste 10% afbetaald. Daardoor krijg je binnen een korte tijd al een aardige marge voor als er iets niet goed gaat. Op het moment dat je niet aflost gaat dat risico niet omlaag. Daarnaast is 1 van de redenen van verplichte aflossing dat je rente-schommelingen moet kunnen opvangen. Met een aflossingsvrije gaat dat nu eenmaal een stuk lastiger.
Maar nogmaals... Waarom moet je dat geld verplicht in een woning stoppen, waar het rendement van je aflossing ongeveer 60% van 1,8% rente is, en vervolgens zit je geld vast in stenen?

Leuk dat je dan een crash overleeft zonder dat je woning onder water komt te staan, maar minder leuk is het feit je dan misschien -alsnog- je huis moet verkopen, omdat je tijdens die crash werkloos bent geworden en je hypotheek niet meer kan betalen. Met die 30k aflossing (10% van gemiddelde koopsom van 300k) had je misschien wel 2-3 jaar lang werkloosheid kunnen opvangen als je het minder vast had geinvesteerd, of gewoon als buffer had aangehouden op je spaarrekening. En had je in een aantrekkende economie weer een baan gevonden en was je zo die crisis doorgekomen. Zonder al het gedoe van verplicht verhuizen, stress van een dure tijdelijke huurwoning enz enz.

Het niet aflossen wil niet zeggen dat je op een andere manier niet voor een - meer logische - buffer kunt zorgen. Maar ik berust in de discussie. Zelf los ik nu ook ongeveer 2/3 van mijn woningwaarde af gedurende de looptijd van de hypotheek, dus ik ben niet per definitie tegen het begrip aflossen O-)

• redwing
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:37:
[...]
Maar nogmaals... Waarom moet je dat geld verplicht in een woning stoppen, waar het rendement van je aflossing ongeveer 60% van 1,8% rente is, en vervolgens zit je geld vast in stenen?
Omdat je een lening afsluit om die woning te kopen? Dan is het toch ook nogal logisch om een lening af te betalen aangezien dat precies is waar een lening voor is :)
Leuk dat je dan een crash overleeft zonder met je woning onder water komt te staan, maar minder leuk is dat je dan misschien alsnog je huis moet verkopen omdat je tijdens die crash werkloos bent geworden en je hypotheek niet meer kan betalen. Met die 30k aflossing (10% van gemiddelde koopsom van 300k) had je misschien wel 2-3 jaar lang werkloosheid kunnen opvangen als je het minder vast had geinvesteerd, of gewoon op als buffer op je spaarrekening. En had je in een aantrekkende economie weer een baan gevonden en was je zo die crisis doorgekomen. Zonder al het gedoe van verplicht verhuizen, stress van een dure tijdelijke huurwoning enz enz.
Ervaring uit het verleden leert dat er haast niemand is die het geld dat ze overhouden daadwerkelijk zo apart zetten. Meestal wordt er puur naar de maandlasten gekeken en een duurder huis gekocht met de extra ruimte die aflossingsvrij geeft/gaf. Er is een (goede) reden dat het verplicht is geworden om af te lossen, een goede crisis heeft nl. laten zien dat dat gewoon nodig is.

Dus leuke situatie die je schetst, maar de kans dat iemand daadwerkelijk door het extra geld door een crisis komt is heel klein. De kans is veel groter dat degene die heeft afgelost iig zonder schuld zit, of zelfs met de bank heeft kunnen regelen dat hij even minder hoeft te betalen.
Het niet aflossen wil niet zeggen dat je op een andere manier niet voor een - meer logische - buffer kunt zorgen. Maar ik berust in de discussie. Zelf los ik nu ook ongeveer 2/3 van mijn woningwaarde af gedurende de looptijd van de hyptoheek, dus ik ben niet per definitie tegen het begrip aflossen O-)
Het grootste probleem is dat de meeste mensen hun extra geld niet in een meer logische buffer stoppen. Mensen gebruiken dat extra geld om een groter huis te kopen. En of het nu om 100% of 50% aflossen gaat, maakt mij ook weinig uit. Maar dat een gedeelte verplicht afgelost moet worden snap ik helemaal en voorkomt ook een hoop problemen. En heel persoonlijk gesproken vind ik dat je een lening altijd helemaal af moet betalen. Daarom is het ook een lening (en ja, ook ik heb een hypotheek welke gedeeltelijk aflossingsvrij is, welke ik aflos met geld dat ik extra heb ivm flexibiliteit)

[removed]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

fsfikke schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:44:
[...]

Bij veel mensen zijn de hypotheeklasten juist lager dan bij huur. Dus of je huurt nu heel voordelig, of je kijkt naar te dure huizen :p

Aflossingsvrij is natuurlijk een optie om je maandlasten omlaag te krijgen, maar ik zou vooral berekenen wat het je extra kost over de looptijd van de hypotheek om een deel niet af te lossen en enkel rente te betalen.
We kijken naar huizen tussen 2 en 3 ton. Huur zit nu < €8,- per meter per maand (tel ik oppervlakte 1 verdieping, niet zolder, terras en gang/trap).

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt wat het extra kost om niet af te betalen. Gaan de rekenrentes dan omhoog? Tot nu toe heb ik helemaal nog niet gekeken naar aflossingsvrij. En als ik het zou doen zou dat echt naar een spaarpot gaan. Ik hoef geen supergrote woning of nieuwe auto.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wilf schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:13:
[...]
We kijken naar huizen tussen 2 en 3 ton. Huur zit nu < €8,- per meter per maand (tel ik oppervlakte 1 verdieping, niet zolder, terras en gang/trap).

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt wat het extra kost om niet af te betalen. Gaan de rekenrentes dan omhoog? Tot nu toe heb ik helemaal nog niet gekeken naar aflossingsvrij. En als ik het zou doen zou dat echt naar een spaarpot gaan. Ik hoef geen supergrote woning of nieuwe auto.
Op een aflossingsvrije hypotheek los je niet af, dat is duidelijk denk ik. Je schuld blijft dus gewoon staan. Na 30 jaar €300k aflossingsvrij tegen 2% bijv. betaal je per maand €500 rente. Na 30 jaar heb je €180.000,- (€500 * 12 * 30) naar de bank overgemaakt en heb je nog steeds een schuld van €300.000. Als je die op dat moment aflost heb je dus in totaal €480.000 betaald voor dat huis.

Doe je hetzelfde trucje met een annuitaire hypotheek betaal je de hypotheek over 30 jaar langzaam helemaal af. Uiteindelijk heb je dan in hetzelfde voorbeeld €50.000 rente betaald en €0 schuld aan het eind en heeft het je in totaal €350.000 gekost.

Dus aflossingsvrij en lage maandlasten klinkt natuurlijk helemaal gaaf en fantastisch, maar je krijgt niet opeens gratis geld. Over de looptijd betaal je in dit voorbeeld €130.000 voor die fijne lage maandlasten. Dat mensen dit niet snappen is deels de oorzaak van de crisis een paar jaar terug :X

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 23-09-2020 13:35 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• koentjuh
  • Nu online
[...]
Nouja, als je morgen 100,- aflost hoef je daar 29 jaar en 11 maanden geen rente over te betalen tov aflossing einde looptijd. De flexibiliteit heeft wel een kostenplaatje alsin dat je rente betaald over een hoofdsom die je niet aflost. Normaal wordt je rente aspect in de hypotheeksom steeds lager, omdat je aflost. Bij een aflossingsvrije hypotheek heb je dat niet, omdat je alleen rente over de hoofdsom betaald en dus ergens na 30 jaar aflost. Dat kun je dan doen met de verkoopopbrengst van je woning, maar in the end is het wel iets duurder dan gedurende de looptijd aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaiberia
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:58:
[...]

Dat zal eerder van de bedrijfscultuur van jouw werkgever afhangen, en dus in zekere zin van de keuzes die je zelf maakt. Ik ken een hoop bedrijven waar ook voor corona het niet vreemd was om een of twee dagen per week thuis te werken en waarbij overleggen in de regel op een zodanige tijd waren dat ook mensen zonder 9-tot-5 ritme erbij kunnen zijn.
Laat de overheid die trend doorbreken en als vangnet voor de werkgevers fungeren. Dit zijn juist dingen die je niet op de individu kan leggen. Te gedecentraliseerd, te tegendraads t.o.v. de status quo. Zeker in Neder-"doe normaal, dan doe je gek genoeg"-land.
[...]
Geloof dat je je situatie al een keer had toegelicht. Als ik het goed interpreteer als 8 per m2, is het echt aanzienlijk laag. Realistischer pak je in de particuliere huursector 1k per 50m2, dan zou het 20 per m2 zijn. Pak je een koopwoning van 2 ton, laten we stellen hetzelfde formaat, heb je maandlasten van 620 p/m. Komt uit op 12,5 per m2. Voor de koopwoning ben je eerste jaren wat hoger uit dan dat bedrag wegens vaste kosten, maar bij huur krijg je die heerlijke huurstijging die lange termijn tegenwerkt.Kapitaalopbouw buiten beschouwing gelaten. Maandlasten gebasseerd op annuiteitenhypotheek, netto.

[ Voor 37% gewijzigd door Kaiberia op 23-09-2020 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Duidelijk uitgelegd, @fsfikke en @koentjuh; ik ging bij deels aflossingsvrij uit van dat je dan beter kan timen wanneer je afbetaald zodat je op die manier optimaal kan profiteren van dure (dec/jan) en goedkope (mei/Jin) maanden en van eventuele inflatie. Als je rebtecomponent erg hoog is schiet dat natuurlijk niet op.

edit:
reactie op @Kaiberia hierboven

Klopt, per m2. Ik heb het nog echt een paar keer gecontroleerd maar het klopt echt. Veel m2 voor weinig hebben we nu.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilf op 23-09-2020 14:30 ]

• Rubbergrover1
Kaiberia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:57:
[...]
Laat de overheid die trend doorbreken en als vangnet voor de werkgevers fungeren. Dit zijn juist dingen die je niet op de individu kan leggen. Te gedecentraliseerd, te tegendraads t.o.v. de status quo. Zeker in Neder-"doe normaal, dan doe je gek genoeg"-land.
Wat voor 'vangnet' hebben die werkgevers nodig? Waarom heb je bij thuiswerken in plaats van op kantoor werken een vangnet nodig? Waarom heb je bij kiezen voor later of juist vroeger beginnen of eindigen met werken een vangnet nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:15:
Duidelijk uitgelegd, @fsfikke en @koentjuh; ik ging bij deels aflossingsvrij uit van dat je dan beter kan timen wanneer je afbetaald zodat je op die manier optimaal kan profiteren van dure (dec/jan) en goedkope (mei/Jin) maanden en van eventuele inflatie. Als je rebtecomponent erg hoog is schiet dat natuurlijk niet op.
Dat is de manier om ernaar te kijken als 'aflossingsflexibele' hypotheek in plaats van het starre annuiteiten of lineair. Als je op deze manier in de loop van de tijd wel gewoon je hypotheek aflost, dan hoeft het in principe niet duurder te zijn.

Maar als je ernaar kijkt als 'ik los niets af'-hypotheek, dan blijf je tot in het oneindige rente over de volledige lening betalen. Dat is dus wel een dure variant.

• Kaiberia
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:18:
[...]

Wat voor 'vangnet' hebben die werkgevers nodig? Waarom heb je bij thuiswerken in plaats van op kantoor werken een vangnet nodig? Waarom heb je bij kiezen voor later of juist vroeger beginnen of eindigen met werken een vangnet nodig?
Je loopt nu tegen het probleem aan dat er veel van die roeptoeters bang zijn tegen de cultuur in te gaan. Die voorzien en denken vooral in problemen, zowel korte termijn als lange termijn, en vaak gegrond op emotie i.p.v. logica en feiten. Gegeven de machtsverhouding en de gedecentraliseerde natuur van werknemers, is het logisch dat het incentief vooral vanuit de werkgeverskant moet komen. Dan heb je m.i. eigenlijk maar twee opties: of positief simuleren via vangnetten en beloftes, of negatief simuleren door te forceren en te beboeten als men zich er niet aan houdt. Beide vanuit de overheid.

Moet er een vangnet komen? Nee dus. Bijdragen aan het oplossen van problemen in de woningmarkt, klimaat en gezondheid van het volk zou genoeg reden moeten zijn. Het is slechts een wat positievere incentief dan verplichtingen voor de hardnekkigen met gedachten die nog stammen uit de industriele revolutie.

Maar we dwalen af. Het hele 'vangnet' is compleet niet belangrijk aan het hoofdpunt: de overheid moet dingen in gang zetten, want wachten op de werkgevers of centraliseren van werknemers is een Hail Mary.

[ Voor 8% gewijzigd door Kaiberia op 23-09-2020 15:11 ]

• Rubbergrover1
Kaiberia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:06:
[...]

Maar we dwalen af. Het hele 'vangnet' is compleet niet belangrijk aan het hoofdpunt: de overheid moet dingen in gang zetten, want wachten op de werkgevers of centraliseren van werknemers is een Hail Mary.
Waarom 'moet' de overheid dingen in gang zetten? Het is vrij simpel, jij hebt die wens, dus jij kunt de keus maken om bij een werkgever te gaan werken die dit aanbiedt. Als je bij een werkgever zit die alleen maar beren op de weg ziet en liefst met een prikklok bijhoudt of iedereen wel om half 9 op het werk is en niet voor 5 uur weer naar huis gaat, dan kun je nog zo veel vanuit de overheid 'stimuleren', maar dat verandert niets aan de attitude van je baas.

• Kaiberia
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:46:
[...]

Waarom 'moet' de overheid dingen in gang zetten?
Moet ik dit nu echt voor de derde keer herhalen? Omdat werknemers gedecentraliseerd zijn en de machtsverhouding tussen werkgever en werknemer ver in het voordeel van de werkgever zit. Met andere woorden, het is veel moeilijker voor de individu om dit te pushen / eisen, dan voor de werkgever om niet toe te geven. Voor mij zijn er wellicht honderd anderen die makkelijker bezwijken, waarvan ik niet weet en verder de eisen van de werkgever prima volbrengen.

De overheid is er toch om zaken die te decentraal staan voor de individuen maar wel wenselijk zijn om aan te pakken, te kunnen centraliseren en stroomlijnen? Of ben ik nu gek?

• koentjuh
  • Nu online
Kaiberia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:00:
[...]

Moet ik dit nu echt voor de derde keer herhalen? Omdat werknemers gedecentraliseerd zijn en de machtsverhouding tussen werkgever en werknemer ver in het voordeel van de werkgever zit. Met andere woorden, het is veel moeilijker voor de individu om dit te pushen / eisen, dan voor de werkgever om niet toe te geven. Voor mij zijn er wellicht honderd anderen die makkelijker bezwijken, waarvan ik niet weet en verder de eisen van de werkgever prima volbrengen.

De overheid is er toch om zaken die te decentraal staan voor de individuen maar wel wenselijk zijn om aan te pakken, te kunnen centraliseren en stroomlijnen? Of ben ik nu gek?
Corona is daarin wel helpend. Mijn werkgever was altijd redelijk anti thuiswerken, maar nu blijkt dat werknemers veel meer werk gedaan krijgen thuis. Die kantoor tuin ziet er mooi uit maar functioneel helpt het niet. Denk dat ik nu eerder zou kunnen overwegen om wat verder van Amsterdam te wonen en minder op kantoor te komen. Of dit op langer termijn stand houdt is de vraag. Het thuiswerken roept weer andere vraagstukken op zoals binding met collega’s en het ‘wij’ gevoel. Het thuiswerken zal eerst wat meer normaal moeten worden voordat het echt effect op de huizenmarkt gaat hebben denk ik. Hoe wil de overheid dit gaan stimuleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Er zijn genoeg mogelijkheden voor werknemers om zich te verenigen. Een wettelijke bescherming van werknemers is de verplichting om een OR te hebben vanaf een bepaalde bedrijfsgrote.

Daarnaast hebben we natuurlijk vakbonden... al is die populariteit wel even wat minder dan 30 jaar geleden.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
Het is trouwens niet zo dat er hier in Drenthe 10.000 verbouwde boerderijtjes te koop staan om al die 2x in de week naar Amsterdam reizende thuiswerkers te huisvesten.

• Rubbergrover1
[...]
het is veel moeilijker voor de individu om dit te pushen / eisen, dan voor de werkgever om niet toe te geven.
Dus omdat jij iets wil, MOET de overheid dat maar voor je regelen. Ik wil, ik wil, ik wil, dus de overheid moet dat voor mij regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:31:
[...]

Op een aflossingsvrije hypotheek los je niet af, dat is duidelijk denk ik. Je schuld blijft dus gewoon staan. Na 30 jaar €300k aflossingsvrij tegen 2% bijv. betaal je per maand €500 rente. Na 30 jaar heb je €180.000,- (€500 * 12 * 30) naar de bank overgemaakt en heb je nog steeds een schuld van €300.000. Als je die op dat moment aflost heb je dus in totaal €480.000 betaald voor dat huis.

Doe je hetzelfde trucje met een annuitaire hypotheek betaal je de hypotheek over 30 jaar langzaam helemaal af. Uiteindelijk heb je dan in hetzelfde voorbeeld €50.000 rente betaald en €0 schuld aan het eind en heeft het je in totaal €350.000 gekost.

Dus aflossingsvrij en lage maandlasten klinkt natuurlijk helemaal gaaf en fantastisch, maar je krijgt niet opeens gratis geld. Over de looptijd betaal je in dit voorbeeld €130.000 voor die fijne lage maandlasten. Dat mensen dit niet snappen is deels de oorzaak van de crisis een paar jaar terug :X
De catch zit hem er in dat de Euro van 2020 niet evenveel waard is als de Euro van 2050. Dus als je de verwachte inflatie meerekent en als die hoger is dan de rente die je betaalt, zou het zomaar kunnen dat de aflossingsvrije hypotheek goedkoper is in werkelijke Euro's dan in absolute Euros

• Kalentum
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:37:
[...]

Dus omdat jij iets wil, MOET de overheid dat maar voor je regelen. Ik wil, ik wil, ik wil, dus de overheid moet dat voor mij regelen.
Ik vind het zelf helemaal niet zo'n hele rare gedachte dat de overheid op de een of andere manier een 'recht op thuiswerken' vastlegt. Uiteraard met een hoop mitsen en maren, niet iedereen kan het, niet alle typen werk zijn er geschikt voor, etcetera. Maar dat werkgevers in elk geval uitgedaagd worden om dit te faciliteren. Net als ouderschapsverlof, arbo regels en andere dingen die de overheid regelt in de verhouding tussen werkgever en werknemer. En waar ook niet elke werkgever zin in heeft.

De 'overheid' (= wij allen) hebben er ook een belang bij: thuiswerken helpt om mensen over het land te spreiden. Nu is de huizenmarkt regionaal gezien nogal scheef en door thuiswerken sterker te stimuleren kun je dus de stijging van de huizenprijzen wat beter spreiden over het land waardoor de druk in de gebieden met veel vraag wat afneemt.

En zelfs al gaan mensen daardoor niet naar de rustiger delen van het land verhuizen: het scheelt al enorm als de treinen minder vol zijn en de wegen een stuk leger. Dat dagelijks heen- en weer gereis kost een hoop energie en is niet per definitie nodig.

• izdp
Richh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:36:

Ik kan het mis hebben, maar je beschrijft het volgens mij niet geheel juist.
Ik ken dan koopgarant: de woco verkoopt de woning met een korting met een terugkoopgarantie/verplichting.
En ja delen in de winst en dan komen de problemen, want taxatie( en woco's zijn goede klanten) en wat is er door de eigenaar verbetert en hoe wordt dat gewaardeerd.
Eén doffe ellende en voor de koper zaak om alles, maar dan ook alles vast te leggen en zeker ook in beeld hoe het was en wat gedaan.
Voorbeelden van ellende zijn aardig wat op de beeldbuis voorbij gekomen.

Hoe nu te corrigeren? Ooit verkocht met 6 en 2% overdrachtsbelasting.
De woco's behalen hier enorme winsten op en willen ze nu als starter behandeld worden?
Bovendien binnen 6 maanden doorverkoop teruggaaf overdrachtsbelasting toch of heb ik dat mis?

• Richh
izdp schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:27:
Ik kan het mis hebben, maar je beschrijft het volgens mij niet geheel juist.
Er zijn verschillende methoden. Koopgarant werkt inderdaad ietsje anders dan 'Slimmer kopen' en ook weer iets anders dan 'Duokoop'.
Wel hebben ze allen hetzelfde 'doel' als je het mij vraagt: je wordt slechts eigenaar van een gedeelte van de woning ipv de volledige woning, en in ruil daarvoor kan [financieel product] meeprofiteren van woningwaarde.

Waarom zou je dat als koper willen? Omdat je iets meer kan financieren met dergelijke truukjes, dat is het enige 'voordeel' voor een koper...
De woco's behalen hier enorme winsten op en willen ze nu als starter behandeld worden?
Ja, dat laatste willen ze ja. "Ze helpen immers de starter aan meer financieringsruimte"... :+

Het lijkt me echter gestoord als dat ook daadwerkelijk zou gebeuren :P dikke kans dat ze per 1-1-2021 opeens 8% overdrachtsbelasting moeten betalen. Dat maakt het hele financieringsplaatje een heel stuk minder interessant voor de starter die overweegt hier gebruik van te maken - en de financieringsmogelijkheid is immers de enige reden waarom een starter hiervoor zou kiezen.

Het lijkt mij dat deze financiele producten van de markt gaan verdwijnen, en dat zie ik als een goed ding.
Bovendien binnen 6 maanden doorverkoop teruggaaf overdrachtsbelasting toch of heb ik dat mis?
Ja, geen idee hoe dat eigenlijk in z'n werk gaat...?

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:55:
[...]

Ik vind het zelf helemaal niet zo'n hele rare gedachte dat de overheid op de een of andere manier een 'recht op thuiswerken' vastlegt. Uiteraard met een hoop mitsen en maren, niet iedereen kan het, niet alle typen werk zijn er geschikt voor, etcetera.
Ik ben het met je eens dat een 'voorwaardelijk' recht op thuiswerken of flexibele begin en eindtijden prima ideeën zijn. Je poneert Kaliberia poneerde het hier echter alsof de overheid dat per se zou moeten regelen omdat hij/zij dat wil. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
Richh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:18:
[...]

Er zijn verschillende methoden. Koopgarant werkt inderdaad ietsje anders dan 'Slimmer kopen' en ook weer iets anders dan 'Duokoop'.
Wel hebben ze allen hetzelfde 'doel' als je het mij vraagt: je wordt slechts eigenaar van een gedeelte van de woning ipv de volledige woning, en in ruil daarvoor kan [financieel product] meeprofiteren van woningwaarde.

Waarom zou je dat als koper willen? Omdat je iets meer kan financieren met dergelijke truukjes, dat is het enige 'voordeel' voor een koper...

[...]

Ja, dat laatste willen ze ja. "Ze helpen immers de starter aan meer financieringsruimte"... :+

Het lijkt me echter gestoord als dat ook daadwerkelijk zou gebeuren :P dikke kans dat ze per 1-1-2021 opeens 8% overdrachtsbelasting moeten betalen. Dat maakt het hele financieringsplaatje een heel stuk minder interessant voor de starter die overweegt hier gebruik van te maken - en de financieringsmogelijkheid is immers de enige reden waarom een starter hiervoor zou kiezen.

Het lijkt mij dat deze financiele producten van de markt gaan verdwijnen, en dat zie ik als een goed ding.

[...]

Ja, geen idee hoe dat eigenlijk in z'n werk gaat...?
Ik zal het navragen, want ik ken iemand met koopgarant.
Volgens mij ben je juridisch de enige eigenaar.
Je bent echter wel verplicht als je wilt verkopen dit dan aan de woco te doen.
Voornaamste punt was de worst dat je geen verlies erop had bij verkoop.
Dus zo konden de woco's in de jaren 2010-2014 , toch het nodige aan angstige kopers verkopen om hun dure apparaat te financieren.
Je kocht eigenlijk met korting een putoptie en een gedeelde calloptie.

• izdp
koentjuh schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:37:
[...]

De prijzenvergelijking is niet bepaald hard bewijs.
Al gezegd van inflatie, maar die huizen van toen zijn niet te vergelijken met de huizen van nu gemiddeld bekeken.
Met aflossingsvrij moet je wel bedenken hoe je inkomen is als je voor een nieuwe hypotheek moet gaan als je niet kan aflossen.
50% vind ik zelf een prima middenweg en al helemaal met deze rente die je lang kan afdekken tegen weinig.
Voor zulke termijnen is het welhaast onmogelijk om geen hoger rendement te behalen voor je besparingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:56:
[...]

Ik ben het met je eens dat een 'voorwaardelijk' recht op thuiswerken of flexibele begin en eindtijden prima ideeën zijn. Je poneert het hier echter alsof de overheid dat per se zou moeten regelen omdat jij dat wil. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Nou, dat valt toch wel mee? Ik lees mijn reactie terug en heb niet het idee dat ik ergens schrijf of suggereer dat de overheid iets moet doen omdat ik het wil. Wellicht bedoel je @Kaiberia ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:41:
[...]

Nou, dat valt toch wel mee? Ik lees mijn reactie terug en heb niet het idee dat ik ergens schrijf of suggereer dat de overheid iets moet doen omdat ik het wil. Wellicht bedoel je @Kaiberia ?
Klopt, excuses, met jouw post ben ik het dus juist wel eens. Ik pas mijn reactie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 21:06

Jiffy

God, you're ugly!

izdp schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:27:
[...]
Dat werkt als volgt (ter info: relevante wetsartikel is artikel 13 WBR): als je binnen een bepaalde termijn (die is momenteel idd 6 maanden, maar is ten tijde van de vorige crisis opgerekt naar 2 jaar, later weer ingekort naar de gebruikelijke 6 maanden) een registergoed waarover overdrachtsbelasting was verschuldigd bij de eerste overdracht gaat doorleveren, hoeft bij de tweede levering niet nogmaals overdrachtsbelasting betaald te worden over het bedrag waar bij de eerste overdracht al overdrachtsbelasting over is betaald.

Stel: op datum X koop je een (bestaande) woning voor 300.000. Je betaalt dan 6.000 overdrachtsbelasting (uitgaande van kosten koper wordt dit voldaan door de koper). Wordt diezelfde woning binnen zes maanden doorgeleverd voor wederom 300.000 hoeft er geen overdrachtsbelasting betaald te worden: die is de eerste keer al voldaan.

Wordt er echter doorgeleverd voor, noem eens wat, 350.000, dan moet er overdrachtsbelasting worden betaald over 50.000. En wordt er doorgeleverd voor 250.000 (dus voor minder!) hoeft er geen overdrachtsbelasting te worden voldaan.

Wat gebeurt er nu met die reeds betaalde overdrachtsbelasting? Nou, daar zegt de wet niks over. Je krijgt 'm iig zeker niet terug: het was verschuldigd, het is betaald, en voor de belastingdienst is het dan klaar. De wet zegt alleen dat er bij die tweede overdracht (binnen zes maanden, dus!) niet OPNIEUW overdrachtsbelasting hoeft te worden betaald, maar dat is het dan ook.

Oftewel, is er verder niks geregeld, dan heeft bij die tweede overdracht de koper(!) een leuk voordeeltje: die hoeft dan ineens minder overdrachtsbelasting te betalen. Yay! :)

Maar dat is over het algemeen niet helemaal de bedoeling: de verkoper bij de tweede overdracht wil z'n overdrachtsbelasting terug! Hoe krijgt ie dat? Simpel: in een standaard koopovereenkomst (oa NVM-model) is een artikel opgenomen dat, wanneer artikel 13 WBR van toepassing is, het voordeel dat koper hiervan ondervindt, door koper vergoed zal worden aan verkoper.

En daarmee gebeurt precies wat partijen willen: koper betaalt "gewoon" 2% over de koopsom. Een deel hiervan is overdrachtsbelasting (als de koopsom voor deze overdracht hoger is dan die voor de eerste overdracht), de rest vergoedt koper aan verkoper, die daarmee het bedrag dat bij de eerste overdracht aan overdrachtsbelasting is voldaan weer terug heeft.

Zitten nog een paar kleine haken en ogen aan (de verkoper krijgt nml ietsje minder terug, gaat om een handjevol euri, indien slechts een deel wordt doorverkocht ga je naar rato verrekenen en indien de koopsom bij de tweede overdracht lager is dan bij de eerste overdracht, krijgt de verkoper natuurlijk minder terug dan ie zelf heeft betaald), maar dit is het in grote lijnen. De koper betaalt iig nooit meer dan wat hij onder normale omstandigheden aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn.

Het berekenen en verrekenen van deze vergoeding gebeurt door en via de notaris.

Let op: staat dat artikel waarin koper verklaart dat bedrag aan overdrachtselasting op basis van artikel 13 WBR te vergoeden aan verkoper niet in de koopovereenkomst, dan is het voordeel dus voor de koper en kan de verkoper dus fluiten naar z'n betaalde overdrachtsbelasting! En ja, dat soort foutjes ben ik idd tegengekomen in koopovereenkomsten...

Artikel 13 WBR praat trouwens niet over koper of verkoper, maar zegt simpelweg dat bij overdracht binnen een bepaalde termijn niet nogmaals overdrachtsbelasting hoeft te worden betaald over het bedrag waarover reeds overdrachtsbelasting is betaald. Degene die de kosten van de overdracht betaalt (bij bestaande bouw is dat meestal de koper), moet ook de overdrachtsbelasting betalen en die krijgt automatisch ook een eventuele vermindering van die overdrachtsbelasting.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1 ... 130 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.