Ik heb geen glazen bol dus ik kan de toekomst zeker niet voorspellen. Maar ik kan redelijk goed bedenken wat er de komende 2-3 jaren gaat gebeuren (lage inflatie > lage rente). Wat er over 10 of 20 jaar gebeurd is een stuk onzekerder.
1 jaar geleden wisten we nog niet dat Corona er aan zou komen?
Je kan Duitsland of andere landen niet met Nederland vergelijken zegt men ook hier.
Ja, met heeft hier altijd wel een excuus om te zeggen dat we het in Nederland zo super goed voor elkaar hebben en dat we maar in onze handjes moeten wrijven omdat onze lieve banken ons zo goed behandelen. Ik zie dat iets anders, in Nederland zijn we decennia lang geconditioneerd op het hebben van een zo hoog mogelijke rentelast, “
want dan krijg je lekker veel hypotheekrenteaftrek!”. De rente wordt dus bijna automatisch al door twee gedeeld door mensen. Natuurlijk zien de banken dat gewoon als kans om extra marge te rekenen.
Maar zie bijvoorbeeld de ramingen van de ABN zelf:
bron
De 10-jaren staatsrente van Nederland zien ze tot eind volgend jaar op -0.30%. Toch rekenen ze vaak net iets onder de 2% aan hypotheekrente.
koentjuh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:10:
[...]
Volgens mij is het gros van de mensen niet opzoek naar een tientje mogelijk voordeel over 8 jaar maar willen ze gewoon zekerheid over hun woonlasten. Dan is nu bijv 20 jaar vastzetten prima te doen met deze rente.
Dat verhaal hoor je de afgelopen 10 jaar vaak genoeg. “Het is nu zo laag, zet maar lekker lang vast hoor!” Prima natuurlijk als je voor zekerheid kiest, maar je moet je realiseren dat zekerheid gewoon geld kost.
Daarbij is minimaal 10 jaar vastzetten ook nog gunstiger voor je leencapaciteit.
Dat klopt, een korte renteperiode werkt niet als je tegen de top van je mogelijkheden aan het lenen bent.
Vergelijking met Duitsland is natuurlijk appels met peren. Daar ligt te schuldverhouding veel lager.
Dus een hypotheek met een LTV van 50% in Nederland is anders dan een hypotheek met een LTV in Duitsland? Qua rentepercentage is het een groot verschil idd.
Dat zijn nog steeds hypotheken voor de Nederlandse markt. Het is voor een buitenlandse bank natuurlijk een groter risico om een onderpand in het buitenland te hebben met alle lokale regelgeving. Maar zelfs daarmee zien ze een kans geld te verdienen in Nederland.
[
Voor 9% gewijzigd door
fsfikke op 05-08-2020 09:25
]