De afgelopen dagen toch, redelijk verbaasd, dit topic gelezen.
En kan het nu toch niet laten om even te reageren

Moet bij mijn reactie wel even vermelden dat ik persoonlijk het hebben van een huis niet als een belegging zie, en denk dat daar ook de nuance zit tussen de meeste opmerkingen.
Miks schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:36:
[...]
Ik pak jou even als voorbeeld. Maar ik ben echt enorm verbaasd over deze antwoorden. De afgelopen jaren toen de woningmarkt daalde scheeuwde men moord en brand over dat men onder water stond. En nu lijkt het er in dit topic alsof onder water staan geen enkel probleem is.

Er wordt in dit topic ook niet gezegd dat het geen probleem is, er wordt gezegd dat het afhankelijk van je eigen situatie (ernstige) gevolgen kan hebben.
Als je niet van plan bent om te verhuizen, je baan niet verliest, etc. is er geen probleem.
Ja, het is vervelend maar er zijn ergere problemen in de wereld
Wie schreeuwde er dan voornamelijk? beleggers en de mensen die een probleem hadden/hebben.
De overige XX% van de nederlandse bevolking bij wie het huis ook onder water stond hoorde je niet
[...]
Oké, laat ik het nog eens opsommen voor ieder die denkt dat het wel meevalt om onder water te staan:
- je komt in een hogere risicoklasse bij de bank waardoor je meer zou kunnen gaan betalen aan hypotheek
- loopt de rentevaste periode af? Dan is overstappen naar een andere bank vrijwelonmogelijk. En jouw bank zal waarschijnlijk dus een aanbod kunnen doen wat je niet kan weigeren. Lees: je gaat meer betalen.
- Verhuizen wordt erg lastig. Als je geen middelen hebt om de restschuld te voldoen krijg je een persoonlijke lening van ~10% rente of meer. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of je de hypotheek kan meenemen en aangezien de markt daalt, of je in aanmerking komt voor een nieuwe hypotheek
- Door het onder water staan bij hypotheeklasten die je alleen met twee personen kunt dragen, komt er extra druk te staan op het behoud van arbeid/inkomsten. Buwust of onbewust kan je dus in werkgerelateerde situaties komen waarin je anders handelt dan wanneer je niet onder water zou staan
- Je hebt het risico om minder financieel zelfstandig te worden, met als gevolg dat je bijvoorbeeld langer in een slechte relatie blijft hangen.
- Je staat onder water, dat wil zeggen dat je niet meer kan doorstromen naar een groter huis (tenzij je kan bijleggen). Macro gezien is dit een probleem, maar micro kan je dus geen wooncarriere meer maken.
- Je kan ervoor kiezen om het zwaard van damocles, het bedrag dat je onder water staat, extra te gaan aflossen. Dat leidt ertoe dat je bijvoorbeeld minder op vakantie kan, of minder leuke dingen kan doen.
- Net als bij het vorige punt, als je beslist om het onder water staan besluit af te lossen, dan kan je hierdoor minder vroeg met pensioen. Je kan namelijk geneigd raken eerst de slecht renderende hypotheek verder af te lossen in plaats van een andere investering met het geld te doen, wegens bovenstaande redenen (bijvoorbeeld de relatie waar je in vast zit).
Dit zijn ook allemaal punten die hameren op het feit dat er iets vervelends gebeurd....
Dan blijven nog de punten "wooncarriere" en "eerder met pensioen".
Wat hebben we toch een luxeprobleem in Nederland als we dit als ernstig probleem gaan omschrijven

[...]
Kortom, zo'n situatie waarin je onder water staat kan echt nadelig uitpakken.
Dan is er nog de huidige economische onzekerheid. Als we in een langdurig deflationair stelsel terecht komen dan 'groei' je ook niet meer uit de situatie dat je onder water staat. Een deflationair systeem, hoe vervelend ook, behoort namelijk nog steeds tot de mogelijkheden.
Je zegt het hier eigenlijk als zelf in je eerste regel "
kan nadelig uitpakken".
en mogelijk is mijn glas halfvol, maar na regen komt zonneschijn.
Dus zelfs als we in een deflationair stelsel terecht komen de komende jaren, komt er daarna ook wel weer groei.
Miks schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:44:
[...]
Dit is een vergelijking van appels met peren. Als je vanuit de sociale huur eens eerst iets anders zou huren, zeg de komende 2 jaar. Dan heb je de overlast niet meer, en heb je rustig de tijd om deze crisis even uit te zitten.
In het slechtste geval ben je een paak duizend euro kwijt aan de huur. In het beste geval heb je jezelf behoed voor een woningprijsdaling van een paar procent en kan je op dat moment de koopmarkt op, die dan misschien is omgeslagen in een kopersmarkt.
2 jaar lang huur betalen a €1200,- voor een woning --> is €28.800,-
Gemiddelde starterswoning zit onder de NHG-grens (€310.000).
Dit zou betekenen dat je door puur de kosten van huur in je woning te stoppen al een daling van +-10% kunt "overleven".
volgens mij geen verkeerd scenario