Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.632 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:14
We hebben een offerte ontvangen voor de gashaard: https://www.drufire.com/e...metro/metro-80xt-eco-wave

Iemand een idee of dit enigszins marktconform is? Wij willen geen ontspiegelend glas en communicatiemodule.

Alvast bedankt.

Gashaard, Dru, Metro 80XT met vlakke zwarte achterwand, EcoWave en
afstandsbediening; € 3.350,00
Optie: Ontspiegeld glas, meerprijs: € 230,00
Optie: Communicatiemodule voor bediening via tablet, meerprijs € 182,00
Rookkanaal RVS 100/150mm vanaf haard recht omhoog door te metselen
schoorsteen, deel aangebracht tijdens de bouw, inclusief uitlaatconstructie; 925,00
Ontluchting d.m.v. 2 x Frameless Sleeve; 250,00
Gastechnisch aansluiten op een afgedopte koperen 15mm leiding bij de haard; 89,00
Materialen kolom: profielen, plaatmateriaal en klein materialen; 176,00
Stellen en aansluiten haard, kanaal aanbrengen, kolom maken; 880,00
-----------
Totaal bruto inclusief btw: € 5.670,00
Uw korting en afronding: 370,00
-----------
Totaal netto inclusief btw: € 5.300,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
SjakieZulu schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:06:
We hebben een offerte ontvangen voor de gashaard: https://www.drufire.com/e...metro/metro-80xt-eco-wave

Iemand een idee of dit enigszins marktconform is? Wij willen geen ontspiegelend glas en communicatiemodule.

Alvast bedankt.

Gashaard, Dru, Metro 80XT met vlakke zwarte achterwand, EcoWave en
afstandsbediening; € 3.350,00
Optie: Ontspiegeld glas, meerprijs: € 230,00
Optie: Communicatiemodule voor bediening via tablet, meerprijs € 182,00
Rookkanaal RVS 100/150mm vanaf haard recht omhoog door te metselen
schoorsteen, deel aangebracht tijdens de bouw, inclusief uitlaatconstructie; 925,00
Ontluchting d.m.v. 2 x Frameless Sleeve; 250,00
Gastechnisch aansluiten op een afgedopte koperen 15mm leiding bij de haard; 89,00
Materialen kolom: profielen, plaatmateriaal en klein materialen; 176,00
Stellen en aansluiten haard, kanaal aanbrengen, kolom maken; 880,00
-----------
Totaal bruto inclusief btw: € 5.670,00
Uw korting en afronding: 370,00
-----------
Totaal netto inclusief btw: € 5.300,00
Ik had een nagenoeg identieke gashaard van 100 cm breed voor 2300 euro gekocht (exclusief installatie, exclusief rookkanaal, exclusief ombouw etc.) bij BVA auctions in 2014. Vervolgens zo goed als zelf geïnstalleerd, ik heb alleen de materiaal prijzen niet van de ombouw en rookkanaal.

Het meeste is arbeid + materiaal van de ombouw en rookkanaal en dakdoorvoer, dus 5300 voor alles klinkt als een redelijke prijs in mijn ogen. Wij waren er trouwens heel blij mee, super makkelijk aan en uit zetten ... geen gezeul met hout en dergelijke. En er komt heerlijke warmte straling vanaf. Of ik het nog een keer zou installeren ? Weet ik niet misschien zou ik toch voor een speksteen kachel of iets dergelijks kiezen. Maar voor de overlast naar de buren en qua gemak is dit onovertroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
@SjakieZulu In ons huidige huis ook een dergelijke Dru gashaard. Inclusief montage en kanalen waren we ongeveer hetzelfde kwijt.
Lijkt me geen gekke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 21:15
@SjakieZulu Wij waren 6675 kwijt voor een Element 4 Modore 100 (cm) gashaard. Bij ons moet ie helemaal omhoog door de badkamer en zolder (en dak uiteraard). We hebben wel voor ontspiegeld glas gekozen want anders is het net een spiegel :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
@SjakieZulu Dit topic gaat over het bouwen van een huis, niet het toetsen van een offerte voor een haard. Over (gas)haarden kan je zelf een heel topic vullen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 21-06 21:15
@hifonics Oefff lekker verhaal :S. Uit je verhaal maak ik op dat er ook geen vloerverwarming in de werkkamer ligt?

Heb zelf zoiets niet meegemaakt maar het lijkt er inderdaad op dat de Aannemer er makkelijk vanaf probeert te komen met lapmiddelen.

Succes/sterkte ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Heeft iemand die gasloos gebouwd heeft een ongeveer electra verbruik voor ons van de laatste maanden bouw en 1e maand wonen ?

Wij zitten nu met 2 weken wonen en de hele voorgeschiedenis met afbouw, vloer opwarmen en later 2e keer opstook programma rond de 3300 kWh.

Het bouw stuk was een keer 100 kWh of iets meer.
De eerste keer opwarmen was 1 kWh continue en dat dag of 6 dus 750 kWh
De WP hangt nog op electra omdat de bron er nog niet is. Dat is dan 3 kW per fase, dus 9 kW en daar is opwarm programma mee gedaan (tot 35 graden) dit heeft ook dik een week gelopen met op en afbouw.
Opwarmen was dan 244 kWh per dag als vol vermogen continue zou lopen.

Deze 3300 kWh vindt ik zelf wel vrij veel, en vandaag bleek er ook een setting op de WP verkeerd te staan. (Het is lekker warm, maar 24 graden is wel echt warm)
Zal nu wel afvlakken maar dat zie ik wel. En ik zal mijn RPI aan gaan sluiten zodat ik kan meten.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 06-11-2018 18:41 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 13:57
jacovn schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:40:
Heeft iemand die gasloos gebouwd heeft een ongeveer electra verbruik voor ons van de laatste maanden bouw en 1e maand wonen ?

Wij zitten nu met 2 weken wonen en de hele voorgeschiedenis met afbouw, vloer opwarmen en later 2e keer opstook programma rond de 3300 kWh.

Het bouw stuk was een keer 100 kWh of iets meer.
De eerste keer opwarmen was 1 kWh continue en dat dag of 6 dus 750 kWh
De WP hangt nog op electra omdat de bron er nog niet is. Dat is dan 3 kW per fase, dus 9 kW en daar is opwarm programma mee gedaan (tot 35 graden) dit heeft ook dik een week gelopen met op en afbouw.
Opwarmen was dan 244 kWh per dag als vol vermogen continue zou lopen.

Deze 3300 kWh vindt ik zelf wel vrij veel, en vandaag bleek er ook een setting op de WP verkeerd te staan. (Het is lekker warm, maar 24 graden is wel echt warm)
Zal nu wel afvlakken maar dat zie ik wel. En ik zal mijn RPI aan gaan sluiten zodat ik kan meten.
Mij totaal van de bouwaansluiting was iets van 9500 kWh en de drie maanden daarna inclusief drogers was 2900 kWh. Toen wever in gingen wonen weinig verbruik, mooi weer en langervwordend licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hifonics
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-06 17:06
Road-runner83 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:37:
@hifonics Oefff lekker verhaal :S. Uit je verhaal maak ik op dat er ook geen vloerverwarming in de werkkamer ligt?

Heb zelf zoiets niet meegemaakt maar het lijkt er inderdaad op dat de Aannemer er makkelijk vanaf probeert te komen met lapmiddelen.

Succes/sterkte ermee!
De vloerverwarming ligt er gelukkig wel en die voelt ook wel warm aan als de verwarming aan staat.

Ik begin me wel steeds meer af te vragen wat de gevolgen zouden kunnen zijn als blijkt dat de bouwbesluit berekeningen die het bouwbedrijf heeft ingediend bij de aanvraag voor de bouwvergunning niet juist zijn. Meer m2 verblijfsruimten kan toch extra eisen aan ventilatie en dergelijke vereisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
Wij hebben gisteren onze (toekomstige) fundering van een zandbedje voorzien :) De komende weken riolering in het zandbed, daarna het hectarpakket, nog meer leidingen in het EPS en dan komt het beton over een week of 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 11:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wij hebben inmiddels de bouwkostenraming binnen van Finnhouse.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Overigens wellicht voor anderen interessant, ik heb de ABN Amro gevraagd de financiering vast op te starten en onder bepaalde voorwaarden kan dat dus zonder omgevingsvergunning te hebben. Wat je wel moet hebben:
- nieuwbouwtaxatie met grondwaarde en waarde van woning gereed
- Koopovereenkomst grond
- getekende offerte met aannemer
- bewijs woonbestemming

Verder is de voorwaarde dat je 120% van de bouwkosten + 100% van de grondwaarde moet kunnen lenen. Dit zodat de bank altijd zeker weet dat het huis afgebouwd wordt. Als je dus voor 200k grond koopt en voor 400k wil bouwen moet je minimaal 680k kunnen lenen om deze route te kunnen volgen.
Verdere consequentie is dat het bouwkostendeel van de hypotheek geblokkeerd blijft tot de omgevingsvergunning onherroepelijk is. Dit is 6 weken nadat deze wordt afgegeven door de gemeente. Als je voor die tijd al betalingsverplichtingen naar je aannemer hebt moet je daar dus een oplossing voor vinden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
Onze fase momenteel, omgevings vergunning is binnen.

Wij zijn momenteel bezig met een Duitse aannemer die het huis casco gaat neerzetten. De installatie wordt gedaan door een Nederlandse installateur en de kozijnen worden ook door een Nederlander gemaakt want de Duitse aannemer werkt alleen maar met kunstof. De reden voor een Duitse aannemer is de prijs en beschikbaarheid van locale aannemers, ze hebben het allemaal smoor druk en kunnen daardoor vragen wat ze willen.

Ongeveer 1,5 jaar geleden zijn we bij onze tekenaar geweest met de volgende punten:

- Moderne boerderij
- Van binnen een ruime indeling
- Dubbele garage
- Vlakke dakpan
- Veel licht

Samen met deze 4 plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nNWkmqY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EPIqFWl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bJ1py2G.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iCVcpjn.jpg

Waar dit is uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C31BYMD.png

De inloopkast op de slaapkamer is ondertussen alweer anders maar nog niet op tekening dus let daar niet op. Er is voor wat is mooi gekozen over praktisch en daardoor is er weinig plek is om ergens een kast te plaatsen, daar zijn wij van bewust.

[ Voor 7% gewijzigd door gebruikerfz1 op 07-11-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:08
Maandag de kunstof kozijnen gehad en niet geheel tevreden best veel foutjes en beschadigen (hoekje deur schuifpui kapot, dikke krassen in kunstof kozijnen). A goed mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik mijn ruiten gemakkelijk controleren op krassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:18
.

[ Voor 178% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:08
Deleon78 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:24:
[...]

Doe je geen opleverkeuring? Ze worden nu toch nog niet vervangen :) Dat moet je ook niet willen.
Kan geen kwaad hoor, maar je moet het toch nog een keer opnieuw doen aan het einde >:)
Nee ik heb een contract getekend dat ik binnen 5 dagen na plaatsen de schades moet door geven. Ik heb nu ook een sleutel voor de afbouw, mocht er vanaf nu schades ontstaan moet ik bewijzen dat het niet door mijn toedoen is. (ik mag dus van alles doen in de woning, ben dit niet van plan dus durfde ook rustig te tekenen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Hoe worden de keuzes hier gemaakt voor het verwarmingssysteem? De tekeningen voor onze vrijstaande woning heb ik hier al eens geplaatst, zal een update geven als we het ontwerp definitief hebben (verwachting einde maand).

Betreft dus een woning van zo'n 570m3, waar ik liefst overal vvw installeer ook al zal boven enkel op de badkamer deze aanstaan. De slaapkamers verwacht ik altijd uit, maar koelen in de zomer is dan wel lekker.

Liefst geen gas, dus alles elektrisch. Dan kom je op een warmtepomp uit, maar welk type en model dan?
Koelen in de zomer is mij best als dat enkel tot een graad of 5 gaat, dat is al aangenaam zat voor ons.
In de berging zal de pomp komen te hangen, daar kan door het dak en op het dak een buitenunit geplaatst worden.

We gaan voor HSB dus isolatie zal wel snor zitten.

Hoe komen jullie tot de gemaakte keuzes? Mag ook verwijzing naar een ander topic of een dm als dit te specifiek is voor dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 16:22
Practics schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:09:
Maandag de kunstof kozijnen gehad en niet geheel tevreden best veel foutjes en beschadigen (hoekje deur schuifpui kapot, dikke krassen in kunstof kozijnen). A goed mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik mijn ruiten gemakkelijk controleren op krassen?
Door er een donker stuk karton achter te houden. Dan zie je krassen het best.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:13:
Hoe worden de keuzes hier gemaakt voor het verwarmingssysteem? De tekeningen voor onze vrijstaande woning heb ik hier al eens geplaatst, zal een update geven als we het ontwerp definitief hebben (verwachting einde maand).

Betreft dus een woning van zo'n 570m3, waar ik liefst overal vvw installeer ook al zal boven enkel op de badkamer deze aanstaan. De slaapkamers verwacht ik altijd uit, maar koelen in de zomer is dan wel lekker.

Liefst geen gas, dus alles elektrisch. Dan kom je op een warmtepomp uit, maar welk type en model dan?
Koelen in de zomer is mij best als dat enkel tot een graad of 5 gaat, dat is al aangenaam zat voor ons.
In de berging zal de pomp komen te hangen, daar kan door het dak en op het dak een buitenunit geplaatst worden.

Hoe komen jullie tot de gemaakte keuzes? Mag ook verwijzing naar een ander topic of een dm als dit te specifiek is voor dit topic.
Je moet eerst kiezen of je wil gaan voor "quick & Dirty" (Gasketel) of met het oog op de toekomst (een warmtepomp).

Je geeft zelf aan dat je het liefst elektrisch wil verwarmen, wat mij betreft ook de beste optie. Je kunt het beter direct goed doen, dat "bespaart" je direct al zo'n 3000 euro (kosten CV ketel + dakdoorvoer + aansluiting gas).

Dan moet je kiezen welk type WP je wilt, er zijn eigenlijk maar 2 opties, namelijk een WW (Brine) WP of een LW WP.

Voor WW WP zie dit topic : Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Voor LW WP zie dit topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

Persoonlijk ben ik meer een voorstander van een LW WP, ik kan veel argumenten bedenken, maar de grootste is toch wel de prijs. Een WW WP is een stuk duurder als een LW WP, omdat je namelijk een grondboring nodig hebt voor een WW WP.

Een warmtepomp (welke variant dan ook) is een ZLTV (Zeer Lage Temperatuur Verwarming).
Dit betekent dat je moet proberen de aanvoertemperatuur (Ta) zo laag mogelijk te houden.
Hoe lager de Ta, hoe efficiënter (zuiniger) je systeem.

Dit bereik je door te zorgen voor voldoende afgifte. In de praktijk betekent dit een zo groot mogelijke buisdiameter (bij ons Ø18), zo kort mogelijk op elkaar gelegd (in ons geval 100mm) en zo kort mogelijke groepen (in ons geval zo'n 70 á 80 meter).

Het vermogen kun je eigenlijk alleen "goed" bepalen door een warmteverliesberekening te laten maken. Wel zijn er een aantal vuistregels, zoals gasverbruik * 8 / 1650 = vermogen WP. Maar aangezien je geen referentiekader van gas hebt wordt dit lastig.

Als jij aangeeft welke type glas je krijgt, en welk ventilatiesysteem kan ik wel een aardige inschatting maken (indicatief) van het benodigde vermogen.

Een ander "puntje" bij een WP is dat je je moet gaan afvragen hoe je SWW (Sanitair Warm Water) / douchewater wil gaan maken. Een WP kan dit niet "live" zoals een CV ketel dit kan.

Verder moet je rekening houden met de te kiezen componenten als je ook gaat koelen. Je verder moet hier geschikt voor zijn.

En hou rekening met ruimte, een WP installatie neemt wel iets meer ruimte in beslag als een CV ketel :P

Verder zou ik als ik jou was je vraag in bovengenoemde topics stellen als voor jou duidelijk is wat je wil (WW of LW).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:13:

Allereerst - je hebt geen keuze, als je nu bouwt MOET je gasloos. Warmtepomp is dan de gunstigste optie voor comfort en langetermijnkosten.

Heel erg versimpeld: je ontwerpt je huis en kiest daarbij het soort isolatie, luchtdichtheid, ventilatie en verwarming uit. Dan laat je een berekening doen van hoeveel warmteverlies je huis gaat hebben. Het (warmte!)vermogen van je warmtepomp moet daarop berekend zijn.

Dan weet je hoeveel warmtevermogen je nodig hebt, maar dan ben je er nog niet. Afhankelijk van het soort verwarming dat je aanlegt moet je een bepaalde aanlevertemperatuur hebben van het water. 100% vloer/muurverwarming betekent dat je 30-35 graden (de laagste temperatuur LTV) aanvoertemperatuur kunt aanhouden, en lager=beter met warmtepompen. Als je (lagetemperatuur)radiatoren wil gebruiken, moet je naar de 40-55 graden en heb je weer een ander soort WP nodig.

Als je dat eenmaal weet, moet je beslissen wat voor *soort* warmtepomp je wil gebruiken. De efficiëntste warmtepompen gebruiken aardwarmte en hebben diepe putten met watercirculatie nodig die je moet laten, dat zijn water/water-warmtepompen (ook wel water/brine). Maar er zijn ook warmtepompen die eruit zien als airco's (lucht/water) en deze putten niet nodig hebben.

Als je dit allemaal weet, weet je hoeveel verwarmingsvermogen je nodig hebt én wat de COP van je warmtepomp is, dus wat het elektrisch vermogen is. Nu ben je er nog steeds niet.

Een warmtepomp kan aan/uit of modulerend zijn. Modulerend is zuiniger en comfortabeler, maar duurder. Een warmtepomp kan een ingebouwde boiler hebben voor warmwater, of die kun je apart nemen. En een warmtepomp kan passief koelen (bijna compleet nutteloos) of actief koelen (redelijk nuttig in de zomer, maar helpt niet als je veel zoninval hebt).

Zodra je in al deze dingen keuzes hebt gemaakt, kom je erachter dat je een Nibe F1255-PC moet kopen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Merci @Grolsch en @mux, hiermee kan ik wel vooruit. Even bookmarken.
Er komt sowieso een warmteverliesberekening en douchen onder de regendouche moet gewoon comfortabel en heet kunnen.

Ik ga de Nibe alvast bestellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:39:
Merci @Grolsch en @mux, hiermee kan ik wel vooruit. Even bookmarken.
Er komt sowieso een warmteverliesberekening en douchen onder de regendouche moet gewoon comfortabel en heet kunnen.

Ik ga de Nibe alvast bestellen ;)
Nibe levert zeker erg goede warmtepompen, zit in de top van het marktsegment.
Wat @mux aanhaalt is een WW WP, mits goed geinstalleerd, en een goede bron aanwezig zeker een technisch erg mooie oplossing. Financieel alleen wat minder :P Maar daar ga je achter komen als je de prijzen opvraagt. Als geld geen issue is en budget onbeperkt, dan wist ik het ook wel :P

1 advies, pak een goede stoel, en ga rustig zitten als je de offerte krijgt :)

Nibe levert ook LW WP's (ook erg mooi, stil en efficiënt), maar wederom in de top van het segment, zowel qua kwaliteit als qua prijs.

Goedkopere opties zijn Panasonic, Mitsubishi, Hitachi.

Ook Nefit levert LW WP's, die zijn dan weer iets duurder.

Zelf gebruiken wij een 400L boiler voor SWW, ruim voldoende voor regendouche + bad.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 08-11-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Enkele prijzen gekregen voor W/W Wps met boringen, die helemaal niet zoveel duurder zijn als het L/W alternatief.

Bij 1 leverancier kost de boring ons slechts 3000 euro extra, terwijl het L/W alternatief van betreffende leverancier (zonder de boring mee te nemen) ong 500-1000 euro duurder is vanwege verschillen in de subsidie en andere details. Per saldo kost ons het W/W systeem ong. 2000 euro méér dan het L/W systeem.
Dat valt alleszins mee? Vooralsnog gaan wij voor dit systeem.

Dit is dan voor een vrij klein systeem, 4kW, maar dat zou voldoende moeten zijn voor ons huis. Bij grotere systemen loopt het verschil natuurlijk wel verder op, ook qua boorprijs (+1500 voor een 6kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
stefijn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:07:
Enkele prijzen gekregen voor W/W Wps met boringen, die helemaal niet zoveel duurder zijn als het L/W alternatief.

Bij 1 leverancier kost de boring ons slechts 3000 euro extra, terwijl het L/W alternatief van betreffende leverancier (zonder de boring mee te nemen) ong 500-1000 euro duurder is vanwege verschillen in de subsidie en andere details. Per saldo kost ons het W/W systeem ong. 2000 euro méér dan het L/W systeem.
Dat valt alleszins mee? Vooralsnog gaan wij voor dit systeem.

Dit is dan voor een vrij klein systeem, 4kW, maar dat zou voldoende moeten zijn voor ons huis. Bij grotere systemen loopt het verschil natuurlijk wel verder op, ook qua boorprijs (+1500 voor een 6kw)
Dat is wel bizar weinig. Ik geloof dat ik in totaal €14k meer kwijt zou zijn geweest voor W/W. Prijzen half 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
the-edge schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:22:
[...]

Dat is wel bizar weinig. Ik geloof dat ik in totaal €14k meer kwijt zou zijn geweest voor W/W. Prijzen half 2017.
En daar zaten wij tussen in met een meerprijs van +/-€ 8k (op 9kW warmtepomp en 2x 115 meter boring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@DrogeR klinkt meer als waar wij ook naar zitten te kijken. Een WW WP zou op ongeveer 14k uitkomen (€9000 WP, €5000 grondboringen, paarduizend manuren en klein materiaal, 2500 subsidie). L/W zou zo'n 6000 euro zijn (€5500 WP, €2000 SWW gedeelte, zelf installeren, 1250 subsidie terug).

Wat me vooral opvalt in het vergelijken is hoe 'goed' de LW WP tegenwoordig zijn. Je kunt met een Nibe 2040 SCOP=4,8 halen met goede plaatsing. Een Nibe F1255 WW WP doet 'maar' 5,2-5,5. Nauwelijks verschil! Dat was een paar jaar geleden wel anders, ik herinner me SCOP van < 3,0.

Misschien toch maar eens serieuzer naar een LW WP kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
8K meerprijs voor WW WP was bij ons ook het geval (2017).

Laten we maar eens uitgaan van 5K
Laten we maar eens uitgaan van een COP van 4 bij een LW WP (gemiddelde ligt hoger, zie LW WP topic)
Laten we maar eens uitgaan van een COP van 5 bij een WW WP.

Uitgangspunt is een goed geïsoleerde woning die een warmtebehoefte heeft van 8000kWh per jaar (thermisch).

Met een LW WP verbruik je dus 2000kWh per jaar
Met een WW WP verbruik je dus 1600kWh per jaar

Je bespaart dus 400kWh per jaar met een WW WP *0,22= € 88 hele euro'tjes per jaar.

5000/88= ruim 56 jaar duurt het dus voordat je die 5K hebt weer verdient op verwarmen.

Nu is koelen wel veel goedkoper met een WW WP.
Zelf heb ik afgelopen zomer veel gekoeld met mijn LW WP, het was ook extreem warm en ik heb 215kWh verbruikt. * 0,22 = 47,30.
47.30+88 euro = 135,30, 5000/135.30= +- 37 jaar terugverdien tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:22
Maar er zijn natuurlijk meer aspecten dan alleen kosten. Bij een LW WP heb je ook een lelijke buitenunit staan.

Ik heb werkelijk geen idee wat die WW WP ons meer kost dan een LW WP, wij hebben die optie niet eens overwogen (ook gas hebben we niet overwogen, we hebben vanaf het begin de WW WP gekozen)

[ Voor 3% gewijzigd door anboni op 08-11-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
anboni schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:09:
Maar er zijn natuurlijk meer aspecten dan alleen kosten. Bij een LW WP heb je ook een lelijke buitenunit staan.

Ik heb werkelijk geen idee wat die WW WP ons meer kost dan een LW WP, wij hebben die optie niet eens overwogen (ook gas hebben we niet overwogen, we hebben vanaf het begin de WW WP gekozen)
Dat klopt, en dat is ook wel het grootste voordeel van de WW WP.
Elk voordeel heeft z'n nadeel :P Zo heeft een WW WP de compressor (met bijbehorend geluid) in huis, en een LW WP buitenshuis in de buitenunit.

Ik kan me goed voorstellen dat als je niet zoveel ruimte thuis hebt dat je de buitenunit van een LW WP niet voor je slaapkamerraam wilt hebben.

Zelf staat die buitenunit bij ons mij compleet niet in de weg, ik zie en/of hoor hem niet. Maar zo maakt een ieder zijn eigen "afweging" en kiest voor de oplossing die het beste bij hem of haar past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Wij zijn altijd per definitie uitgegaan van een L/W systeem omdat W/W erg duur zou zijn. Vervolgens kreeg ik van een leverancier een prijs voor een systeem waarvan ik in eerste instantie dacht dat het nogal prijzig was voor een L/W, en ik heb die offerte links laten liggen.

Achteraf bleek het een W/W te zijn incl. de boringen. Ik had een L/W aangevraagd, dus vandaar het misverstand... Maar deze W/W lag net boven ons oorspronkelijke budget maar maakte het toch wel interessant.

Onlangs werd ik gebeld door een andere leverancier waarvan ik ooit een (toen te dure) offerte had gekregen voor een LW (of de offerte nog actueel was), en puur uit interesse heb ik nog eens een prijs opgevraagd voor hun W/W systeem.
Dat bleek ongeveer net zo duur te zijn als de offerte van die andere leverancier en inmiddels is ons budget voor een klimaatsysteem iets opgerekt.

Dit systeem heeft echter ook een geintegreerd WTW balansventilatie gebeuren (waarbij de WTW niet aleen de lucht ververst en warmte terugwint, maar ook warm water maakt), en naast het feit dat er inderdaad geen buitenunit is, krijgen we hiermee in de - redelijk beperkte ruimte - 1 nette kast waar alles in één keer in zit en is de installatie van het luchtsysteem ook veel gemakkelijker (want ik hoef geen lelijke WTW op te hangen).

Dus vooralsnog gaan wij nu voor een WW WP met een geintegreerde L/L WP WTW balansventilatie. Hierdoor ook dubbele subsidie op het apparaat, waardoor we per saldo vrij aardig op budget zitten (en ik zelf veel gemakkelijker de luchtbehandeling kan aansluiten

Dus de voordelen (voor ons):
- geintegreerde L/L WP WTW
- alle functionaliteit in 1 nette kast in onze beperkte installatieruimte
- geen buitenunit maar W/W grondboringen
- passieve vloerkoeling via de W/W WP én actieve luchtkoeling in de L/L WTW

Nadelen:
- het kan goedkoper

Maar ja...mensen besteden veel geld aan zaken in een huis die ook niet per definitie een verstandige investering zijn (gouden kranen...)

Er is nog niks definitief en ik kan nog steeds kiezen voor dezelfde oplossing maar dan L/W ipv W/W (of een ander merk, maar t is een moeizame zoektocht)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 08-11-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wil je ook delen wat exact de prijs is van het systeem en het vermogen? Dat mis ik altijd in deze discussies - harde getallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
+1
Van een boor bedrijf hier in het Noorden gehoord dat een boring alleen al richting 10K gaat.

Zonder koeling zal mijn complete 9 KW Panasonic lucht/ water WP, 80 m2 vloerverwarming en een WP boiler net iets boven de 5K gaan kosten, inclusief subsidies, ex montage en klein materiaal.

Voor 6K kan ik een echte split airco op de Warmte Terug Win (WTW) unit laten aansluiten: koeling in het hele huis met gecontroleerde vochtigheid regeling.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
stefijn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:41:
Wij zijn altijd per definitie uitgegaan van een L/W systeem omdat W/W erg duur zou zijn. Vervolgens kreeg ik van een leverancier een prijs voor een systeem waarvan ik in eerste instantie dacht dat het nogal prijzig was voor een L/W, en ik heb die offerte links laten liggen.

Achteraf bleek het een W/W te zijn incl. de boringen. Ik had een L/W aangevraagd, dus vandaar het misverstand... Maar deze W/W lag net boven ons oorspronkelijke budget maar maakte het toch wel interessant.

Onlangs werd ik gebeld door een andere leverancier waarvan ik ooit een (toen te dure) offerte had gekregen voor een LW (of de offerte nog actueel was), en puur uit interesse heb ik nog eens een prijs opgevraagd voor hun W/W systeem.
Dat bleek ongeveer net zo duur te zijn als de offerte van die andere leverancier en inmiddels is ons budget voor een klimaatsysteem iets opgerekt.

Dit systeem heeft echter ook een geintegreerd WTW balansventilatie gebeuren (waarbij de WTW niet aleen de lucht ververst en warmte terugwint, maar ook warm water maakt), en naast het feit dat er inderdaad geen buitenunit is, krijgen we hiermee in de - redelijk beperkte ruimte - 1 nette kast waar alles in één keer in zit en is de installatie van het luchtsysteem ook veel gemakkelijker (want ik hoef geen lelijke WTW op te hangen).

Dus vooralsnog gaan wij nu voor een WW WP met een geintegreerde L/L WP WTW balansventilatie. Hierdoor ook dubbele subsidie op het apparaat, waardoor we per saldo vrij aardig op budget zitten (en ik zelf veel gemakkelijker de luchtbehandeling kan aansluiten

Dus de voordelen (voor ons):
- geintegreerde L/L WP WTW
- alle functionaliteit in 1 nette kast in onze beperkte installatieruimte
- geen buitenunit maar W/W grondboringen
- passieve vloerkoeling via de W/W WP én actieve luchtkoeling in de L/L WTW

Nadelen:
- het kan goedkoper

Maar ja...mensen besteden veel geld aan zaken in een huis die ook niet per definitie een verstandige investering zijn (gouden kranen...)

Er is nog niks definitief en ik kan nog steeds kiezen voor dezelfde oplossing maar dan L/W ipv W/W (of een ander merk, maar t is een moeizame zoektocht)
Welk merk (type) levert dit geïntegreerde WTW systeem / warmtepomp apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nilan

(@frisianstar Met gecontroleerde vochtregeling in de WTW op de koeling)

Ik heb overigens verder niet meer info dan de verkoopinfo. Binnenkort kan ik wel ergens langs om het in bedrijf te zien als het goed is.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 08-11-2018 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zie geen fundering. Ik zie alleen een zandbed.

Had dit nog nooit eerder zo gezien. Weet alleen van horen zeggen dat men in het kleigebied in het noorden des lands zo grondverbetering toepaste zonder te hoeven heien.

Ben benieuwd naar het vervolg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
gebruikerfz1 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:02:
De inloopkast op de slaapkamer is ondertussen alweer anders maar nog niet op tekening dus let daar niet op. Er is voor wat is mooi gekozen over praktisch en daardoor is er weinig plek is om ergens een kast te plaatsen, daar zijn wij van bewust.
Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie het nu het gaan doen met die slaapkamer/inloopkast. O-)

Ziet er mooi uit. Die dubbele garage is denk ik bedoelt voor auto + fietsen e.d. omdat door de trap/deur naar bijkeuken geen auto kan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:31:
Nilan

(@frisianstar Met gecontroleerde vochtregeling in de WTW op de koeling)

Ik heb overigens verder niet meer info dan de verkoopinfo. Binnenkort kan ik wel ergens langs om het in bedrijf te zien als het goed is.
De opbrengst van een WTW unit is wel erg laag om mee te koelen, die verzet gewoon te weinig lucht om serieus koelvermogen over te brengen. Dus ben ook wel benieuwd hoe en wat met dit systeem....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the-edge
Kleine afbouw update:
Members only:

Het grote wachten is op de vaste stroom- en wateraansluiting.
Na zaterdag zit alles 2 keer strak in de tex, en is er een begin gemaakt aan de vloeren op de 1e verdieping.

Volgende week word de keuken geplaatst, hopelijk kan dat zonder verwarming in huis :?
Ook begint de binnenschilder aan architraven, deuren, trappen en wellicht ook de plinten te lakken.

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 09-11-2018 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26
Daar komt nog een plaat met vorstrand op naar ik aanneem? :)
nokiaan958GB schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:13:
Ik zie geen fundering. Ik zie alleen een zandbed.

Had dit nog nooit eerder zo gezien. Weet alleen van horen zeggen dat men in het kleigebied in het noorden des lands zo grondverbetering toepaste zonder te hoeven heien.
In het zuid-oosten des lands komt het toch vrij veel voor hoor.

@the-edge
Wat voor kleur blauw is dat? Iets van petrol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
D-e-n schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:19:

@the-edge
Wat voor kleur blauw is dat? Iets van petrol?
https://www.verfcompleet....staal-lush-aqua-2-31.html
Lush aqua van Flexa. Alleen heeft onze schilder deze kleur gemaakt met Sigma verf, hoe precies geen idee. Maar de kleur komt dicht in de buurt en is super strak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 13:57
the-edge schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:00:
Kleine afbouw update:
Members only:

Het grote wachten is op de vaste stroom- en wateraansluiting.
Na zaterdag zit alles 2 keer strak in de tex, en is er een begin gemaakt aan de vloeren op de 1e verdieping.

Volgende week word de keuken geplaatst, hopelijk kan dat zonder verwarming in huis :?
Ook begint de binnenschilder aan architraven, deuren, trappen en wellicht ook de plinten te lakken.
Hier wilde de schilder verwarming. Was weliswaar in februari, anders kon hij geen strak schilderwerk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:17
jerh schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:28:
[...]

Hier wilde de schilder verwarming. Was weliswaar in februari, anders kon hij geen strak schilderwerk krijgen.
Hier ook. Maar hij wilde ook warm water, anders kreeg hij koude vingers bij het kitten.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerfz1
  • Laatst online: 22-03 07:10
Piet91 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:42:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie het nu het gaan doen met die slaapkamer/inloopkast. O-)

Ziet er mooi uit. Die dubbele garage is denk ik bedoelt voor auto + fietsen e.d. omdat door de trap/deur naar bijkeuken geen auto kan staan?
In plaats van 2 inloop kasten wordt het 1 grote inloop kast. De dubbele garage is eigenlijk voor de motorfietsen en fietsen idd, auto blijft op de oprit staan. Dubbele deuren komen erin voor het aanzicht en om toch de mogelijkheid te hebben om er een auto in te plaatsen mocht het nodig zijn. De gemeente had als eis dat het bijgebouw/garage een lagere nok moet hebben als de woning, vinden wij erg jammer want daar hadden we in eerste instantie de badkamer willen hebben.

Het is jammer dat ons budget niet groter is anders had ik het huis nog wat groter gemaakt alleen al om meer ruimte boven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jerh schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:28:
[...]

Artbij schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:30:
[...]

Hier ook. Maar hij wilde ook warm water, anders kreeg hij koude vingers bij het kitten.....
Hmm.. Baart me enigszins zorgen. Maar weer een telefoontje naar de infra-aannemer wagen. :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
gebruikerfz1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:10:
In plaats van 2 inloop kasten wordt het 1 grote inloop kast.
Ah ok. Ik dacht; misschien is dat nu compleet anders ingericht en was wel benieuwd.

(zit hier met een plattegrond met vrijwel gelijke slaapkamer/kast-situatie inclusief schuine daken en ruwweg zelfde afmetingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Mooie woning, @gebruikerfz1 !

Ik ben weer terug van weggeweest. De voorbereidingen voor de bouw zijn de afgelopen maanden verder gegaan maar met 24 uur in een dag niet alles hier bijgelezen, staat voor binnenkort op de planning :)

Iig leuk om te zien dat Mux een nieuwe aanwinst is hier, dat Daniel nog steeds stug doorpuzzelt (en richting definitief plan gaat!) en dat the-edge bijna kan verhuizen. Tof!

De afgelopen maanden zijn wij vooral bezig geweest met de aannemer (begroting scherper krijgen) en constructeur. Alle winst die we met optimalisaties e.d. hebben bereikt zijn we door de constructeur in 1x kwijt. Ruim 25k (!) aan meerkosten puur en alleen door aanpassingen die de constructeur eist. Vooral stabiliteit was nogal een issue (hoge woning, nogal vrije indeling binnen, geen fatsoenlijke stabiliteitswanden). Belangrijkste leerpunt; integraal ontwerpen is meer dan hype... De constructeur had veeeeeel eerder mee moeten kijken. Ben benieuwd met wat voor een verrassingen de installateur nog gaat komen.

Nu bezig met de laatste onderhandelingen met de aannemer. Prijs zijn we het redelijk over eens, we gaan bouwen onder Woningborg dus er ligt nu een model aanneemingsovereenkomst maar daarin wordt niets geregeld over b.v.:

- Hoe omgaan met stelposten
- Hoe omgaan met meer-/minderwerk
- Bouwvergaderingen, frequentie e.d.
- Geen meerwerk zonder vooraf schriftelijke prijsopgave en schriftelijk toestemming
- Rangvolgorde bij tegenstrijdigheden in tekeningen/afspraken/etc
- Nakomen van verwerkingsvoorschriften van leveranciers?
- Wij mogen offerte aanleveren bij keuze van alternatieve invulling van posten (kozijnen, gevelstenen, etc)
- Bouwplaatsbezoek
- Eigen onderaannemers voor oplevering (E-installateur b.v.?), zelf vloerverwarming aanbrengen)

Hoe hebben jullie dit geregeld? Hier is ongetwijfeld al veel eerder over nagedacht maar ik kan geen goede voorbeelden vinden waarin dit geregeld wordt op een consumentvriendelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:41:
Mooie woning, @gebruikerfz1 !

Ik ben weer terug van weggeweest. De voorbereidingen voor de bouw zijn de afgelopen maanden verder gegaan maar met 24 uur in een dag niet alles hier bijgelezen, staat voor binnenkort op de planning :)

Iig leuk om te zien dat Mux een nieuwe aanwinst is hier, dat Daniel nog steeds stug doorpuzzelt (en richting definitief plan gaat!) en dat the-edge bijna kan verhuizen. Tof!

De afgelopen maanden zijn wij vooral bezig geweest met de aannemer (begroting scherper krijgen) en constructeur. Alle winst die we met optimalisaties e.d. hebben bereikt zijn we door de constructeur in 1x kwijt. Ruim 25k (!) aan meerkosten puur en alleen door aanpassingen die de constructeur eist. Vooral stabiliteit was nogal een issue (hoge woning, nogal vrije indeling binnen, geen fatsoenlijke stabiliteitswanden). Belangrijkste leerpunt; integraal ontwerpen is meer dan hype... De constructeur had veeeeeel eerder mee moeten kijken. Ben benieuwd met wat voor een verrassingen de installateur nog gaat komen.

Nu bezig met de laatste onderhandelingen met de aannemer. Prijs zijn we het redelijk over eens, we gaan bouwen onder Woningborg dus er ligt nu een model aanneemingsovereenkomst maar daarin wordt niets geregeld over b.v.:

- Hoe omgaan met stelposten
- Hoe omgaan met meer-/minderwerk
- Bouwvergaderingen, frequentie e.d.
- Geen meerwerk zonder vooraf schriftelijke prijsopgave en schriftelijk toestemming
- Rangvolgorde bij tegenstrijdigheden in tekeningen/afspraken/etc
- Nakomen van verwerkingsvoorschriften van leveranciers?
- Wij mogen offerte aanleveren bij keuze van alternatieve invulling van posten (kozijnen, gevelstenen, etc)
- Bouwplaatsbezoek
- Eigen onderaannemers voor oplevering (E-installateur b.v.?), zelf vloerverwarming aanbrengen)

Hoe hebben jullie dit geregeld? Hier is ongetwijfeld al veel eerder over nagedacht maar ik kan geen goede voorbeelden vinden waarin dit geregeld wordt op een consumentvriendelijke manier.
Ik zou uitkijken met alles vastleggen, het kan voor je werken, maar zeker ook tegen je....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Van een aantal zaken weten we nu al dat er discussie gaat komen. Verrekenen meerwerk/stelposten, offertes aanleveren. Lijkt mij dat we het daar veel beter over kunnen hebben voor er een handtekening is gezet dan daarna?

Bouwplaatsbezoek en eigen installateur(s) zijn idd punten die we prima kunnen openlaten. Daarvoor zijn we toch afhankelijk van de meewerkendheid van de aannemer, ook al hebben we daar iets over op papier staan. Tot nu toe lijkt het er ook op dat ze behoorlijk flexibel/meedenkend zijn op dat vlak. Maar vooral mbt de financiële zaken weet ik liever vooraf waar ik aan toe ben. Sowieso de 'geen toestemming, geen meerwerk' regel.

Edit: Aanvullende vraag; is het verstandig/handig om het UAV van toepassing te verklaren? Het is geen aanbesteding geweest oid. Aannemer heeft (omgevingsvergunning) tekeningen ontvangen + erg beknopte technische omschrijving, op basis daarvan is een open begroting gemaakt. Nu bezig met aannemingsovereenkomst, werktekeningen wordt over een week of twee aan begonnen.

[ Voor 22% gewijzigd door bartvb op 09-11-2018 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:08

The Legend

*Plop*

In onze technische omschrijving die onderdeel is gemaakt van de Woningborg aanneemovereenkomst hebben we de zaken geregeld die je noemt. Onder meer:
  • Het eventuele meer- en minderwerk wordt verrekend tegen bedragen of prijzen die zijn gehanteerd voor het maken van de gespecificeerde inschrijvingsbegroting welke is verstrekt aan opdrachtgever tijdens prijsaanbieding. Alle prijsopgaven gespecificeerd overleggen aan opdrachtgever en architect. Eventueel meer- en of minderwerk mag niet eerder worden uitgevoerd voor dat dit schriftelijk door opdrachtgever is opgegeven aan uitvoerende partij.
  • Eventuele stelposten zijn strikt netto exclusief aannemersprovisie en btw. Stelposten zijn voor aankoop van materialen, de benodigde arbeid om deze materialen te verwerken of te plaatsen dient in de aannemingsom inbegrepen te zijn.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Er komt een Hectarfundering op het zandbed.

Vandaag de maten van de fundering en de bouwassen laten uitzetten. Mijn eigen handmatig uitgezette maten hadden een afwijking van max 1 mm :*)
bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:51:
[...]

De opbrengst van een WTW unit is wel erg laag om mee te koelen, die verzet gewoon te weinig lucht om serieus koelvermogen over te brengen. Dus ben ook wel benieuwd hoe en wat met dit systeem....
De ventilatie/WTW werkt met een L/L warmtepomp (van 1,5kW), en daarnaast zit er nog een W/W warmtepomp in het systeem. Om die reden krijg je ook dubbele subsidie

www.Nilan.be voor meer informatie. Ik ben een betrekkelijke leek, het lijkt mij een goed systeem. Als iemand hier wat meer over kan zeggen hoor ik het graag. Heb het al eens in het WP topic gevraagd, maar daar was geen respons.

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 09-11-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
stefijn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:45:
Er komt een Hectarfundering op het zandbed.

Vandaag de maten van de fundering en de bouwassen laten uitzetten. Mijn eigen handmatig uitgezette maten hadden een afwijking van max 1 mm :*)
[...]

De ventilatie/WTW werkt met een L/L warmtepomp (van 1,5kW), en daarnaast zit er nog een W/W warmtepomp in het systeem. Om die reden krijg je ook dubbele subsidie

www.Nilan.be voor meer informatie. Ik ben een betrekkelijke leek, het lijkt mij een goed systeem. Als iemand hier wat meer over kan zeggen hoor ik het graag. Heb het al eens in het WP topic gevraagd, maar daar was geen respons.
Het is denk ik www.nilan.nl
Maar subsidie op L/L?
Het zou kunnen maar tot nu toe alleen maar gelezen dat L/L nooit subsidiabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Het is niet echt een L/L warmtepomp, het is eerder een soort warmtepompboiler, een 'compacttoestel'. Die zijn redelijk gebruikelijk in de passiefhuis hoek. Ventilatielucht die naar buiten gaat (na de warmtewisselaar) wordt gebruikt om een boiler op te warmen. De warmte in de boiler kan ook worden gebruikt om de lucht die de woning in gaat te verwarmen. Ook kan de warmtepomp de lucht die de woning in gaat (een beetje) koelen.

Bij die Nilan Compact P is het mogelijk ook een 'echte' warmtepomp toe te voegen in het compacttoestel. Kan een lucht/water warmtepomp zijn (Nilan Compact P AIR 9) of een brine/water warmtepomp (Nilan Compact P GEO 6 of 9). Daardoor idd 2x subsidie. 1x voor het 'compacttoestel' deel en 1x voor het warmtepomp deel. Zie o.a.: https://www.innocentrum.eu/subsidie (onderaan).

Die warmtepomp wordt gebruikt voor verwarming (en koeling?) omdat de capaciteit van een compacttoestel erg beperkt is, vooral doordat het gebruikte medium (ventilatielucht) maar een heel beperkte energieinhoud heeft. Met alleen het opwarmen van de ventilatielucht houd je alleen de echte passiefhuizen op temperatuur. Zodra je warmtevraag wat hoger is red je het niet met alleen het compacttoestel.

Mooi concept maar pprijzen die ik online had gevonden van die Nilan apparaten waren nogal erg hoog (14k). Benieuwd waar een echte offerte op uitkomt dan?

Ander punt is dat de ventilatiecapaciteit nogal beperkt is (300m3/h), voor een grote woning onhandig.

[ Voor 16% gewijzigd door bartvb op 09-11-2018 20:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefke
Jij hebt er meer kijk op dan ik. 18.500 euro incl. installatie en boringen (en incl. BTW). Onze woning is ong. 650m3. Ik heb aan de verkopende partij aangegeven dat ik een berekening wil zien dat het systeem aan onze warmte en ventilatievraag voldoet.

Vandaag de bouwmaten uitgezet
YouTube: 181108 bouwmaten

[ Voor 37% gewijzigd door Stefke op 09-11-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dat is netjes :j Offertes die ik tot nu toe heb gezien komen op, grofweg, 22k (incl) uit voor Nibe F1155-6 PC (incl bron en toebehoren) en dat is dan zonder WTW unit en hier zit maximaal 2800 euro subsidie op.

Overigens heb ik ook een offerte voor een 6kW Vaillant brine/water warmtepomp gezien voor 8.6k voor de WP en 8k voor de bron. Totaal 16.6k incl BTW waar 2.8k vanaf gaat aan subsidie. Blijft allemaal een enorme berg geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, en dan moet er nog een WTW bij.

Het mooiste van het Nilansysteem vind ik dat alles in één kast van 90x200 zit. In één keer klaar en geen rare kronkels om nog ergens een WTW kast in te persen. Bij ons is de installatieruimte (bewust) beperkt

Vraagje: ik moet meterkastdoorvoeren kopen. Wij krijgen - uiteraard - geen gasaansluiting. Momenteel hebben we KPN, in de toekomst ws. glas.
Heeft het zin om naast electra, water en telecom nog een gaslijn (lijkt mij niet...) en een Cai buis te leggen? Een buis is een buis, glas kan ook wel door de KPN buis lijkt mij.

Dan ben ik met 3 buizen al klaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 09-11-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik zou zeker een stuk of 3 extra buizen doen. 1 mantelbuis naar de voortuin, 1 mantelbuis naar de achtertuin, beide voorbij de bestrating. Dan heb je nog 1 mantelbuis over voor weet jij veel wat over 10 of 30 jaar. Kost nu vrijwel niets om te maken, is later een enorme berg ellende om alsnog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, mantelbuizen leg ik in alle richtingen. Maar t gaat over de "officiele" meterkast doorvoeren.

Ik kan zo'n set kopen, maar ik heb niet al die buizen nodig (gas sowieso niet)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/jpeg,q80/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/webshop/set-doorvoerbochten.jpg

Ik kan ook alleen de electra, water en telecomkleur los kopen (rood, blauw, groen), van het prijsverschil koop ik 50 meter 50mm mantelbuis... Gas komt er toch niet, en glas moet maar door de KPN lijn? (of één van de extra mantelbuizen die ik toch al leg)

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 09-11-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Lijkt mij een prima optie om die te laten vervallen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:33:
Ja, mantelbuizen leg ik in alle richtingen. Maar t gaat over de "officiele" meterkast doorvoeren.

Ik kan zo'n set kopen, maar ik heb niet al die buizen nodig (gas sowieso niet)
[Afbeelding]

Ik kan ook alleen de electra, water en telecomkleur los kopen (rood, blauw, groen), van het prijsverschil koop ik 50 meter 50mm mantelbuis... Gas komt er toch niet, en glas moet maar door de KPN lijn? (of één van de extra mantelbuizen die ik toch al leg)
Glas leggen ze waar jij het wilt. Dus ook door de kpn buis. Let wel dat die gasten van Rasenberg daarna geen andere kabels meer door die buis doen. En ze komen daar toch mee aanzetten ookal bestel je die niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ze mogen KPN er eerst uit trekken tegen de tijd dat er glas komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Hoi!

Afgelopen vrijdag bij de gemeente geweest voor een orienterend gesprek, alle voorwaarden besproken. De grootste zijn: geen gasaansluiting, 1 laag met kap. Kap in de richting van de straatkant/rivier. Max te bebouwen woonoppervlakte is 10 bij 10, garage valt hier niet onder. Volledig onderkelderen mag.

Hiervoor hebben we een hypotheekbudget van 400k, kavel kost 127k incl BTW (635m2) Moet te doen zijn toch? We hebben een spaarpotje voor de notariskosten, leges etc. Wat we ongeveer willen: http://www.staalframebouw...is-ontwerpen/item/103-k69 Maar dan niet prefab, mijn vriend is bouwkundige dus hij gaat zelf een ontwerp maken. Link is ter illustratie ;) Spannende tijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 03-06 05:58
gebruikerfz1 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:02:
Onze fase momenteel, omgevings vergunning is binnen.

Wij zijn momenteel bezig met een Duitse aannemer die het huis casco gaat neerzetten. De installatie wordt gedaan door een Nederlandse installateur en de kozijnen worden ook door een Nederlander gemaakt want de Duitse aannemer werkt alleen maar met kunstof. De reden voor een Duitse aannemer is de prijs en beschikbaarheid van locale aannemers, ze hebben het allemaal smoor druk en kunnen daardoor vragen wat ze willen.

Ongeveer 1,5 jaar geleden zijn we bij onze tekenaar geweest met de volgende punten:

- Moderne boerderij
- Van binnen een ruime indeling
- Dubbele garage
- Vlakke dakpan
- Veel licht

Samen met deze 4 plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar dit is uitgekomen:

[Afbeelding]

Wat betreft jouw keuze voor een Duitse aannemer. Heb je een afbouwgarantie en is een NHG hypotheek mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bany schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:35:
Hoi!

Afgelopen vrijdag bij de gemeente geweest voor een orienterend gesprek, alle voorwaarden besproken. De grootste zijn: geen gasaansluiting, 1 laag met kap. Kap in de richting van de straatkant/rivier. Max te bebouwen woonoppervlakte is 10 bij 10, garage valt hier niet onder. Volledig onderkelderen mag.

Hiervoor hebben we een hypotheekbudget van 400k, kavel kost 127k incl BTW (635m2) Moet te doen zijn toch? We hebben een spaarpotje voor de notariskosten, leges etc. Wat we ongeveer willen: http://www.staalframebouw...is-ontwerpen/item/103-k69 Maar dan niet prefab, mijn vriend is bouwkundige dus hij gaat zelf een ontwerp maken. Link is ter illustratie ;) Spannende tijden...
Reken rond de €550,- per m3 excl keuken en badkamer. Dan kom ik rond de 400m3, als dat groot genoeg is dat moet het lukken.

Zit in dat spaarpotje ook geld voor tuin, straatwerk, stoffering etc?

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 10-11-2018 13:16 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:52:
Ze mogen KPN er eerst uit trekken tegen de tijd dat er glas komt..
Ze leggen alleen de mantelbuis, die vervolgens in jouw mantelbuis gaat....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het plan is toch wel dat wij ergens onder de 400 euro/m3 blijven. Maar hangt erg af van je situatie, locatie, wensen, de aannemer, het ontwerp, de grootte, etc.

Dit geeft naar mijn idee een aardige indicatie voor een 'gemiddelde' woning:
https://www.itx-bouwconsu...iddelde-bouwkosten-per-m2

Grote vraag is ook hoeveel je zelf gaat doen en hoe je wil gaan werken. Je kan een bouwteam overwegen waarin je vriend ook een belangrijke rol speelt. Op die manier kan je de aannemer een taakstellend budget geven en zorgen dat hij van het begin af aan al meedenkt over optimalisaties en vooral ook de kosten.

Overigens kan je meer lenen als je energiezuinig bouwt, dat is wellicht ook een optie. Verder heel sterk afhankelijk van je familie/kennissenkring maar een familiebankconstructie kan ook erg interessant zijn. Zeker nu de rente op spaarrekeningen zo absurd laag is.

Iig eerst beginnen met het maken van een goede stichtingskostenopzet met al je kosten. Hypotheekadvies, leges, ontwerp, adviseurs, bouwkosten, sanitair, tuin, vloeren, schilderwerk, meubels, timmerwerk, etc, etc, etc en ook een aardige post 'onvoorzien'.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 10-11-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:37:
Het plan is toch wel dat wij ergens onder de 400 euro/m3 blijven. Maar hangt erg af van je situatie, locatie, wensen, de aannemer, het ontwerp, de grootte, etc.

Dit geeft naar mijn idee een aardige indicatie voor een 'gemiddelde' woning:
https://www.itx-bouwconsu...iddelde-bouwkosten-per-m2

Grote vraag is ook hoeveel je zelf gaat doen en hoe je wil gaan werken. Je kan een bouwteam overwegen waarin je vriend ook een belangrijke rol speelt. Op die manier kan je de aannemer een taakstellend budget geven en zorgen dat hij van het begin af aan al meedenkt over optimalisaties en vooral ook de kosten.

Overigens kan je meer lenen als je energiezuinig bouwt, dat is wellicht ook een optie. Verder heel sterk afhankelijk van je familie/kennissenkring maar een familiebankconstructie kan ook erg interessant zijn. Zeker nu de rente op spaarrekeningen zo absurd laag is.

Iig eerst beginnen met het maken van een goede stichtingskostenopzet met al je kosten. Hypotheekadvies, leges, ontwerp, adviseurs, bouwkosten, sanitair, tuin, vloeren, schilderwerk, meubels, timmerwerk, etc, etc, etc en ook een aardige post 'onvoorzien'.
400 per m3? In 2015 misschien, maar nu echt niet meer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
De 400k is wat wij hopen maar het kan opgerekt worden naar 450k. Dat is nog niet maximaal wat we kunnen maar wel wat we max willen Lenen.
We zullen er eens voor gaan zitten en een overzicht maken van alle kosten. Ondertussen zal ik dit topic eens van voor tot achter doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Om je 'n idee te geven, naast kavel en bouw hebben wij nog deze posten staan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/927UJmz.png

En we werken met een totaalbouwer, dus sommige dingen (bijvoorbeeld bouwaansluitingen en verbruik, basis sanitair, basis installatie) zitten al inbegrepen bij de aanneemsom. Bouwleges zaten bij ons op zo'n 1.7% van de aanneemsom, dus die komen er ook nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
anboni schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:55:
Om je 'n idee te geven, naast kavel en bouw hebben wij nog deze posten staan:

[Afbeelding]

En we werken met een totaalbouwer, dus sommige dingen (bijvoorbeeld bouwaansluitingen en verbruik, basis sanitair, basis installatie) zitten al inbegrepen bij de aanneemsom. Bouwleges zaten bij ons op zo'n 1.7% van de aanneemsom, dus die komen er ook nog bij.
Mooi lijstje, en herkenbaar, alleen voor inrichting waren we minder kwijt, dat doen we gaandeweg per ruimte nu we er wonen, alleen de raambekleding direct gedaan. En diepost voor afvoeren grond, ik zou willen dat we het daarvoor hadden kunnen doen.....

Hier is er 125m3 afgevoerd en 150m3 geleverd. (die 75m3 die we niet af lieten voeren is gebruikt voor deel ophogen en opvullen damwand) Dit grapje heeft ons in totaal bijna 5K gekost incl uitrijden en aantrillen van de grond. En dit was alleen nog maar gewoon ophoogzand. Aarde moet nog komen, al doen we ook vee kunstgras omdat we enorme riet wildgroei hier hebben in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
sanvv78 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:12:
[...]

Mooi lijstje, en herkenbaar, alleen voor inrichting waren we minder kwijt, dat doen we gaandeweg per ruimte nu we er wonen, alleen de raambekleding direct gedaan.
Dat is ook wel onze intentie inderdaad, deze post is voor ons voor de en suite kast en inloopkast die we willen laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Voor die 400 euro/m3 hebben we ook eindeloos onderhandeld en zitten schaven. Ook gaat het om 6 woningen wat de bouwplaatskosten wat drukt. We laten casco bouwen, in de begroting zit wel al het installatiewerk, geen stucwerk, schilderwerk, dekvloeren, zonwering, sanitair, PV-panelen, berging. Aannemer komt dan uit op 350 euro/m3 incl BTW voor 1070m3.

Heeft allemaal nogal lang geduurd, o.a. omdat we van staalskelet naar traditioneel zijn geswitched. Nu snel door met het maken van werktekeningen, verder uitwerken met installateurs en zorgen dat de eerste paal de grond in kan.

Nog wat extra posten voor je stichtingskostenopzet:

- Notaris-/kadasterkosten
- Bouwleges
- (extra) PV-panelen
- Interieurarchitect
- Zonwering (prettig maar wat duurder als dat via de aannemer gaat)
- Subsidie warmtepomp
- Berging
- Erfafscheidingen
- Bestrating
- Overige tuin
- Rente tijdens de bouw/dubbele woonlasten

En als je casco laat bouwen:
- Timmerwerk (aftimmeren, kasten, etc)
- Stucadoor
- Schilder
- Elektricien (afmonteren e.d.) + materiaal E-installatie
- W-installaties / vloerverwarming
- Dekvloeren

En dank, @The Legend voor de teksten over stelposten en meer-/minderwerk. Erg bruikbaar, merci!

[ Voor 15% gewijzigd door bartvb op 11-11-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Da's dus per definitie geen eerlijke vergelijking. Die >500/m3 die hier doorgaans wordt aangehouden, is sleutelklaar. Voordat jij zover bent, kom je ook hard in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De kosten om van casco naar 'normale oplevering nieuwbouw' te gaan had ik er bij opgeteld. Dan kom ik rond de 400 euro/m3 uit. Maar dat is dus zonder architect, sanitair, keuken, tuin, vloerbedekking en alle andere zaken die je na oplevering nog moet doen.

Mijn punt is vooral dat 'minder dan 550 kan niet' wat kort door de bocht is. 500 euro/m3 lijkt me een prima bedrag om aan te houden, zeker als je niets heel speciaals wil. Als je goed je best doet (of laat doen door een bouwmanager) dan kan je lager uitkomen. Wil je meer luxe, heb je een ingewikkelde woning of zit je in het westen van het land dan is de kans op hoger uitkomen nogal aanwezig.

Belangrijkste is dat je van te voren het budget scherp hebt en daarop blijft sturen. Dat is bij ons niet helemaal goed gegaan :+ We zijn nogal wat hoger uitgekomen dan het initiële budget. Daar krijgen we nu wel een mooiere en ruimere woning voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 11:58
Na veel wikken en wegen ben ik er nog niet over uit of de keuken aan de voorzijde of achterzijde moet komen.

De kavel waar de woning op moet komen ligt als volgt:

kavel41_situatie

Voorzijde woning naar het oosten. De woning wordt in de lengte van de kavel gebouwd. De weg aan de voorzijde is een buurtontsluitingsweg zonder voetpad, max 30km/h en is de dorpsgrens. Ten oosten van de weg/sloot zal niet meer gebouwd gaan worden. Uitzicht blijft vrij.

Nu is de vraag of dit uitzicht te zien moet zijn vanuit de woonkamer of de keuken.

Een aantal overwegingen:
  • Ik kijk TV in de woonkamer. Vaak met de (lichtwerende) gordijnen dicht omdat veel series en films steeds donkerder lijken te worden. Met de woonkamer aan de westzijde staat de zon daar 's avonds op. Daarvoor zou de woonkamer aan de voorzijde helpen, maar met de gordijnen alsnog dicht heb je weinig aan het uitzicht.
  • Met een keuken aan de voorzijde is er geen (nog) logische route naar een bijkeuken.
  • Met het laatste ontwerp waarin een werk/ontbijthoek aan de voorzijde is bedacht, heeft keuken aan de voorzijde toch weer meer de voorkeur:

werkhoek
  • De achterzijde heeft mogelijk inkijk van de woning die er haaks op komt. Die inkijk heb ik liever in de keuken dan in de woonkamer.
Ik ben benieuwd wat de andere bouwers hier zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:25:
De kosten om van casco naar 'normale oplevering nieuwbouw' te gaan had ik er bij opgeteld. Dan kom ik rond de 400 euro/m3 uit. Maar dat is dus zonder architect, sanitair, keuken, tuin, vloerbedekking en alle andere zaken die je na oplevering nog moet doen.

Mijn punt is vooral dat 'minder dan 550 kan niet' wat kort door de bocht is. 500 euro/m3 lijkt me een prima bedrag om aan te houden, zeker als je niets heel speciaals wil. Als je goed je best doet (of laat doen door een bouwmanager) dan kan je lager uitkomen. Wil je meer luxe, heb je een ingewikkelde woning of zit je in het westen van het land dan is de kans op hoger uitkomen nogal aanwezig.

Belangrijkste is dat je van te voren het budget scherp hebt en daarop blijft sturen. Dat is bij ons niet helemaal goed gegaan :+ We zijn nogal wat hoger uitgekomen dan het initiële budget. Daar krijgen we nu wel een mooiere en ruimere woning voor terug.
Het verschil zit hem waarschijnlijk in de kwaliteit en niveau van afwerking van het huis. Natuurlijk kan het goedkoper, maar dan ga je op kwaliteit inleveren. Ook praten we hier over mensen die zelf een huis laten bouwen, niet over seriebouw, daarvoor is een ander topic.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Geen idee of ik het zo plaatsen mag, (geen category kunnen vinden in vraag en aanbod die leek te passen) maar voor een schappelijke prijs heb ik nog 4 bakken blowerproof liquid staan welke elk 5 kg bevatten. Ik heb met dezelfde hoeveelheid mijn huis gedaan (900 m3)
En niet echt de indruk dat ik (veel) te weinig heb gedaan, het resultaat is tot nu aan toe prima.

8 dozen waren €629.
4 voor €250 over te nemen. Als er meer nodig is heb je de ongeveer prijs nieuw (€79 per doos) voor bestellen bij Hakron in Nederland.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fabian schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:33:
Na veel wikken en wegen ben ik er nog niet over uit of de keuken aan de voorzijde of achterzijde moet komen.

De kavel waar de woning op moet komen ligt als volgt:

[Afbeelding: kavel41_situatie]

Voorzijde woning naar het oosten. De woning wordt in de lengte van de kavel gebouwd. De weg aan de voorzijde is een buurtontsluitingsweg zonder voetpad, max 30km/h en is de dorpsgrens. Ten oosten van de weg/sloot zal niet meer gebouwd gaan worden. Uitzicht blijft vrij.

Nu is de vraag of dit uitzicht te zien moet zijn vanuit de woonkamer of de keuken.

Een aantal overwegingen:
  • Ik kijk TV in de woonkamer. Vaak met de (lichtwerende) gordijnen dicht omdat veel series en films steeds donkerder lijken te worden. Met de woonkamer aan de westzijde staat de zon daar 's avonds op. Daarvoor zou de woonkamer aan de voorzijde helpen, maar met de gordijnen alsnog dicht heb je weinig aan het uitzicht.
  • Met een keuken aan de voorzijde is er geen (nog) logische route naar een bijkeuken.
  • Met het laatste ontwerp waarin een werk/ontbijthoek aan de voorzijde is bedacht, heeft keuken aan de voorzijde toch weer meer de voorkeur:

[Afbeelding: werkhoek]
  • De achterzijde heeft mogelijk inkijk van de woning die er haaks op komt. Die inkijk heb ik liever in de keuken dan in de woonkamer.
Ik ben benieuwd wat de andere bouwers hier zouden doen.
Woonkamer aan de kant waar je zelf graag naar buiten kijkt. Of je moet een woonkeuken hebben waar je vaker overdag zit dan in je woonkamer, dan zou ik dat doen.

Mbt inkijk zou ik me niet veel aantrekken. Je zult toch een erfafscheiding krijgen verwacht ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:22
Nou, de bouw vordert inmiddels gestaag. Fundering is af en ze zijn deze week begonnen het skelet er op te plaatsen. Inmiddels is de begane grond af en ligt de verdiepingsvloer er op. Leuk om door je toekomstige huis te kunnen lopen en voor het eerst echt een idee te krijgen van hoe groot alle kamers gaan worden.
Komende week komt het dak en dat zou er einde van de week helemaal op moeten zitten.
Members only:

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

Fabian schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:33:
Ik zou de keuken op het oosten willen hebben en woonkamer op het westen.

Ja, je kijkt 's avonds TV. In de zomer zal de zon in het noordwesten onder gaan. In de winter zal de zon onder zijn voordat je aan het TV kijken kunt beginnen. En als ik het plaatje goed zie, gaat er aan de noordkant nog meer bijgebouwd worden.

In de zomer zal je 's morgens lekker in de keuken kunnen ontbijten met een ochtendzon.

En die 30km/h is een wassen neus, tenzij ze snelheidsremmende maatregelen inbouwen op die weg. Wij wonen aan de rand van het dorp, 30km/h en ze rijden hier gewoon met 60/80km/h langs (geen snelheidsbeperkende maatregel aan de rand van het dorp)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 14:52
Wailing_Banshee schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:22:
[...]

Ik zou de keuken op het oosten willen hebben en woonkamer op het westen.

Ja, je kijkt 's avonds TV. In de zomer zal de zon in het noordwesten onder gaan. In de winter zal de zon onder zijn voordat je aan het TV kijken kunt beginnen. En als ik het plaatje goed zie, gaat er aan de noordkant nog meer bijgebouwd worden.

In de zomer zal je 's morgens lekker in de keuken kunnen ontbijten met een ochtendzon.

[...]
Dit kan ik beamen. Er is niks beters dan op zondagmorgen lekker ontbijten met het zonnetje op de rug O+ . Wij hebben dit ook en het is heerlijk om 's morgens de zon in de keuken te hebben staan en 's middags in de woonkamer. En de zon "buitenhouden" is altijd mogelijk.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Fabian Ligt er heel erg sterk aan hoe jullie de keuken gebruiken. Is dat echt het leefdeel van de woning of is het vooral een functionele ruimte om voer warm te maken?

Goed punt van @Wailing_Banshee en @MrFl0ppY mbt zon :j Ik zou zelf toch neigen naar de westkant ivm makkelijk van (leef-)keuken naar de tuin en terug/inkijk vanaf de weg/bijkeuken. Maar is erg persoonlijk/familieafhankelijk.

@Maverick Nice! Toch wel enorm lekker zeg dat houtskeletbouw :) in een paar weken heb je de hele woning ineens staan...

[ Voor 13% gewijzigd door bartvb op 12-11-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Heeft een van jullie ervaring met het doen van een taxatie op het bouwproject? Voor de hypotheek aanvraag moeten wij een taxatie (nwwi) laten doen. Doen ze de taxatie puur op schetsen en kosten schattingen? Het lijkt ook vanaf 550 euro te kosten. Wat heb je allemaal ervoor nodig? Ik lees dat ze het bestek eisen, maar niet iedereen laat het bestek maken, hoe werkt dit dan?

Wie heeft tips en/of ervaringen hierover?

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 12-11-2018 10:19 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Toevallig op dit moment mee bezig. Helaas een her-taxatie, de vorige taxatie is verlopen.

Bij de eerste taxatie hadden we eigenlijk alleen:
- DO-tekeningen
- Globale technische omschrijving
- Raming van de bouwmanager
- Koopakte voor de grond
- Locatie van bouwproject
- Stichtingskostenopzet met daarin ook het afwerkniveau (budget voor keuken/sanitair/vloeren)

op basis daarvan (vooral locatie, grootte object, vergelijkbare objecten in de omgeving) is toen een taxatie gemaakt. Kosten zijn idd ergens die in de buurt van die 550 euro. Veel goedkoper heb ik nog niet gevonden.

Overigens prettig om af te spreken met de taxateur dat je eerst even om tafel wil voor een globale inschatting van de waarde voor je echt opdracht geeft. Dit om te voorkomen dat je opdracht geeft voor een taxatie die lager is dan het bedrag dat je nodig hebt. Je kan dan nog kijken wat je aan je plan aan kan passen om die waarde de goede kant op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xoror schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:15:
Heeft een van jullie ervaring met het doen van een taxatie op het bouwproject? Voor de hypotheek aanvraag moeten wij een taxatie (nwwi) laten doen. Doen ze de taxatie puur op schetsen en kosten schattingen? Het lijkt ook vanaf 550 euro te kosten. Wat heb je allemaal ervoor nodig? Ik lees dat ze het bestek eisen, maar niet iedereen laat het bestek maken, hoe werkt dit dan?

Bel een makelaar/taxateur op en vraag wat die nodig heeft. Je eigen makelaar kan het waarschijnlijk gewoon.

Ik heb geloof ik iets an €300,- betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 12-11-2018 10:35 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@bartvb Bedankt voor de antwoorden. Ik moet even nog de DO tekeningen afwachten dus.
@Artbij Waar heb je dit gedaan? Ik kan niets goedkoper vinden dan 550 in omgeving utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 14:38

NDF82

Doomed Space Marine

Prijzen varieerden bij ons van 450 tot 850 euro.

Het rapport stelt inhoudelijk niet veel voor. Maar omdat het een eis van de bank is, ontkom je er niet aan.

Wat bij ons vies tegenviel, is dat de stichtingskosten veeeeeel hoger zijn dan de taxatie waarde. Onze eigen schuld, we bouwen te luxe voor de locatie (klein dorp in Zeeland). Aangezien je het over regio Utrecht hebt, zal dat bij jullie wel loslopen. Maar als ik dat had geweten, had ik veel eenvoudiger of zelfs niet gebouwd.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Deleon78 Maar bij de ABN willen ze dat het rapport NWWI gevalideerd is. Kom dat er dan wel doorheen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Je hebt niet perse DO tekeningen nodig, dit was wat wij hebben aangeleverd.

Officieel is ook een stichtingskostenoverzicht of begroting niet nodig. Zou me niets verbazen als de taxateur daar officieel niet eens naar mag kijken. Het gaat om een marktwaardebepaling, zou dus puur om het huis moeten gaan dat er ooit gaat verrijzen. Wat er bij @Deleon78 is gebeurd is erg handig voor de uitkomst maar niet zoals het hoort :) Daar kom je tegenwoordig ook niet zomaar mee weg.

Wat overigens alle taxateurs/makelaars op het moment roepen is dat de NWWI regels dit jaar zijn veranderd waardoor het ze allemaal heeeeeeeeel veel werkt kost en het super ingewikkeld is geworden. M.a.w. een taxatie is duurder geworden :)

Maar bel idd even naar een taxateur in de regio om te vragen wat ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xoror schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:50:
@Deleon78 Maar bij de ABN willen ze dat het rapport NWWI gevalideerd is. Kom dat er dan wel doorheen ?
Validatie heeft niets te maken met hoeveel je leent. Dat zegt alleen iets over de richtlijnen die gebruikt zijn bij het maken van het rapport.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter

Wij hebben het door een makelaar uit de buurt laten doen.

Op basis van tekeningen, koopakte grond, aanneemovereenkomst, stichtingskostenopzet en omschrijving van de opties/installaties/afwerking.

Kosten 275 euro (midden Brabant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Artbij schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:53:
[...]

Validatie heeft niets te maken met hoeveel je leent. Dat zegt alleen iets over de richtlijnen die gebruikt zijn bij het maken van het rapport.
Juist, en daarom vroeg ik me af of het rapport dan wel gevalideerd kan worden.
ik lees op https://site.nwwi.nl/paginas-validatie-update/nieuwbouw/
dat ze
5. Bijlagen
Naast de reguliere bijlagen zijn bij nieuwbouw ook de onderstaande bijlagen verplicht:
- Bouwtekeningen
- Bestek
- Koop-/aannemingsovereenkomst
- Aannemingsovereenkomst
nodig hebben. Maar ik bel van de middag even een lokale makelaar :)

Nog iets, in het rente aanbod vereisen ze SWEW erkend instituut, maar hypotheek adviseur zegt NWWI. Is dat hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierynomus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10-2023
Bij ons heeft de ABN zelf hun huis-taxatiedienst ingeschakeld, Maatwerk Woondiensten. Die deden het voor 300 euro en schakelen een makelaar uit de buurt in. Was de goedkoopste optie uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 14:38

NDF82

Doomed Space Marine

xoror schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:59:
[...]

Juist, en daarom vroeg ik me af of het rapport dan wel gevalideerd kan worden.
ik lees op https://site.nwwi.nl/paginas-validatie-update/nieuwbouw/
dat ze

[...]

nodig hebben. Maar ik bel van de middag even een lokale makelaar :)

Nog iets, in het rente aanbod vereisen ze SWEW erkend instituut, maar hypotheek adviseur zegt NWWI. Is dat hetzelfde?
Bij ons is het ook ABN AMRO en hebben ook al die stukken aangeleverd inclusief open begroting. Een NWWI gevalideerde taxatie kostte ons dus 450 euro. Maar ik blijf erbij dat ik de inhoud erg oppervlakkig vind.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:21:
[...]

Bij ons is het ook ABN AMRO en hebben ook al die stukken aangeleverd inclusief open begroting. Een NWWI gevalideerde taxatie kostte ons dus 450 euro. Maar ik blijf erbij dat ik de inhoud erg oppervlakkig vind.
Dat is het ook. Onze taxateur kom ons huis moeilijk taxeren omdat er in bepaalde prijsklasse tot 2017 bijna geen huizen verkocht zijn.

Dat zal bij jou ook zijn, huizen in jouw prijsklasse worden niet verkocht/zijn er niet veel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik vind het ook onzinnig. maar ja is vereist he, die vinkjes moeten ook worden afgevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ons huis is getaxeerd op het bouwbudget dat door de bank vereist werd, en door ons zelf geschat is, losjes gebaseerd op offertes van her en der en alles wat ik zelf verzonnen heb... Toevallig werd het getaxeerd op precies dat bedrag? Als ik de bouwkosten 50k hoger of lager had gemaakt was het daarop getaxeerd.
Wassen neus als je het mij vraagt.
Achteraf niet slim van mij, want als de bouwkosten hoger uit gaan vallen dan ik begroot heb komen we boven de taxatiewaarde uit en dan lopen we de kans op een hogere rente (afhankelijk van of we onder een bepaald financieringpercentage), terwijl ik blijkbaar zonder problemen 50k meer had kunnen verzinnen als reserve.
Maar goed, als ik een nieuwe taxatie aanvraag zal het ws. ook gewoon op de bouwkosten getaxeerd worden

Gelukkig gaat het nog goed met het budget voorlopig.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 12-11-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:26:
Ons huis is getaxeerd op het bouwbudget dat door de bank vereist werd, en door ons zelf geschat is, losjes gebaseerd op offertes van her en der en alles wat ik zelf verzonnen heb... Toevallig werd het getaxeerd op precies dat bedrag? Als ik de bouwkosten 50k hoger of lager had gemaakt was het daarop getaxeerd.
Wassen neus als je het mij vraagt.
Achteraf niet slim van mij, want als de bouwkosten hoger uit gaan vallen dan ik begroot heb komen we boven de taxatiewaarde uit en dan lopen we de kans op een hogere rente (afhankelijk van of we onder een bepaald financieringpercentage), terwijl ik blijkbaar zonder problemen 50k meer had kunnen verzinnen als reserve.
Maar goed, als ik een nieuwe taxatie aanvraag zal het ws. ook gewoon op de bouwkosten getaxeerd worden

Gelukkig gaat het nog goed met het budget voorlopig.
Dan heb je geen NWWI taxatie gehad zoals hierboven vereist wordt.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 78 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic