Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.621 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Admiral Freebee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:39:
Onze architect stelde ook voor om twee badkamers te voorzien maar wij wilden liever een extra slaapkamer en een comfortabele trap dan ruimte aan een tweede badkamer op te offeren. De badkamer wordt wel redelijk ruim en heeft twee wastafels, een grote inloopdouche en een ligbad. Uiteindelijk douchen wij ons niet elke dag en kan ik mij van thuis niet herinneren dat het ooit een probleem was.
Snap dat laatste nooit zo, ik kan me wel 200 dingen herinneren die thuis nooit een probleem waren. Tijden en wensen veranderen, je kiest toch niet zaken uit op nostalgie?
Wij hadden thuis een kleine 2 kapper, prima huid niks speciaals. Toch was ik dolgelukkig met mijn badkamertje met 90x90 douche en eigen wasbak spiegel. Zeker in mijn tienerjaren. Dat is niet de reden dat ik zelf nu voor een tweede badkamer kies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

De badkamerdiscussie is gewoon heel persoonlijk. Vaak zie je dat de mensen die het niet hebben ook heilig overtuigd zijn dat het onzin is en de mensen die het wel hebben zijn heilig overtuigd dat het noodzaak is. Gewoon doen wat je zelf nodig vindt dus, die discussie ga je toch niet uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
twodigits schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:50:
[...]

Dank voor je antwoord. Dat maar eens een offerte opvragen om de hele woning gelijk met latex te laten spuiten.
Spuiten is erg besmettelijk = niet voor een gezin.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Snap dat laatste nooit zo, ik kan me wel 200 dingen herinneren die thuis nooit een probleem waren. Tijden en wensen veranderen, je kiest toch niet zaken uit op nostalgie?
Wij hadden thuis een kleine 2 kapper, prima huid niks speciaals. Toch was ik dolgelukkig met mijn badkamertje met 90x90 douche en eigen wasbak spiegel. Zeker in mijn tienerjaren. Dat is niet de reden dat ik zelf nu voor een tweede badkamer kies.
Mja in neem aan dat het er ook vanaf hangt of je gewoon bent van elke dag s morgens te douchen of niet. Je hebt wel een punt dat je uiteindelijk niet tevreden moet zijn met wat je thuis had. Volgens sommigen in dit topic zou een huis van een bepaalde grootte twee badkamers moeten hebben en dat is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:57
twodigits schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:11:
[...]

Wat vind je een beter idee dan?
Behang en als je sterk behang wilt glasvezel variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:42
Artbij schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Gerolde muren kun je makkelijk zelf bijwerken met een roller. Met een gespoten muur kun je niets.

Eigenlijk zijn strak gestucte muren helemaal niet geschikt als je kleine kinderen hebt. Ze zijn veel te zacht.
Ligt er natuurlijk ook aan waarmee er is gestuct, de ene stuc is harder dan de andere stuc-mortel als het droog is.
Wat ik van een bevriende stucer heb begrepen is dat hij praktisch altijd MP37 Diamand gebruikt, als die droog is is die vrij hard en daar heb je (m.u.v. op de hoeken) niet zo snel putjes o.i.d. in als je er tegenaan stoot.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
the-edge schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Hier ook gewoon gladde muren. Spachtelputz is wat je zelf aangeeft, erg ouderwets.
Daarnaast, je kunt je kinderen ook gewoon opvoeden ;).
Haha, leuk bedacht als alle ouders dat doen, je wilt niet weten hoeveel vriendjes hier binnen lopen die een enorme drang hebben om te knuffelen met mijn strakke witte muren ;-(. (En mijn schoonvader wilt ook overal met zijn handen aan zitten, wbt muren dan he)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:56
sanvv78 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Haha, leuk bedacht als alle ouders dat doen, je wilt niet weten hoeveel vriendjes hier binnen lopen die een enorme drang hebben om te knuffelen met mijn strakke witte muren ;-(. (En mijn schoonvader wilt ook overal met zijn handen aan zitten, wbt muren dan he)
Dan moet je vooral spachtelputz nemen, dat knuffelt bijzonder oncomfortabel. (Wijnand heeft veel ruwe/geschaafde knokkels overgehouden aan Spachtelputz als kind, genoeg reden om als volwassene alles glad te stucen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
twodigits schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:11:
[...]

Wat vind je een beter idee dan?
Glasvlies (geen glasvezel, dat zijn die 'lelijke' vakjes). Onze nieuwbouwoning is met glasvlies gedaan, twee keer schilderen en als goed geplakt is zie je de naden niet / amper. Moet in ieder geval goed zoeken. Voordeel is idd dat de muur veel meer kan hebben met stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:53
Renovlies vond ik niet voor nieuwe huizen, naden etc zie je altijd wel is mijn ervaring.

Het heet niet voor niets renovatie-vlies.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:27

DJT

Ik heb laatst in een huis renovlies mogen aanschouwen en ik kon met de beste wil géén banen vinden. Wij gaan er ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Ik heb in mijn eigen huis ook renovatievlies gebruikt en je ziet geen enkele naad. Je moet uiteraard wel de naden (als die er zijn) opvullen. Dat heb ik gedaan met renovatiepasta Red Devil - Onetime:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/opth8j.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door silmaril8 op 28-10-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AartvZ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:35:
We hebben de architect het luifel aan de achterkant laten inkorten. Deze steekt nu nog maar 1 meter uit, net als aan voorkant.
Met die enorme ramen zou ik de overstek aan de achterkant weer terug veranderen. Anders heb je in de zomer vol de zon binnen en die hou je niet makkelijk buiten.
Hmm, gevel op het noorden, ik moet beter lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 28-10-2018 22:40 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:12:
Renovlies vond ik niet voor nieuwe huizen, naden etc zie je altijd wel is mijn ervaring.

Het heet niet voor niets renovatie-vlies.
Wellicht was dat vroeger zo, of nu nog steeds bij bepaalde toko's, maar lang niet alle. Ik heb ook na hard twijfelen gekozen voor renovlies (een iets duurdere toko die ook eerst superstrak egaliseert) en ik zie totaal geen naden, zit er heel strak op. En het kan tegen een stootje natuurlijk. Ik begrijp dat eea ook afhangt van welk soort (in gewicht) renovlies gebruikt wordt.

Anyways, ik hoef geen renovlies discussie hier (er is een apart topic voor), maar een andere mening mag wel gegeven worden, ieder z'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:13
frisianstar schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:33:
[...]

Spuiten is erg besmettelijk = niet voor een gezin.
Eerste stucadoor die ik benaderde geeft aan dat hij liever niet spuit in geval van nieuwbouw maar met de roller wil sauzen, minder kwetsbaar.

Jammer dat de beste man niet wil aangeven van hoeveel m2 hij uitgaat voor de offerte, dat is 'voor de calculatie'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 21:15
Wij hebben ook voor renovlies gekozen aangezien nieuwbouw toch nog (flink) kan gaan werken. Bij ons zit er zelfs renovlies op het plafond en het grappige is dat iedereen denkt dat het gestuct is :).

Kleine impressie:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/2/1830/41984502065_70d2cb2008_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/2/1753/29012750578_6f9cbff231_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

renovlies tegen het plafond... kan dat ook als het gespoten wordt opgeleverd (structuur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-06 16:16
@NDF82 Wat ziet dat stucwerk van jou eruit zeg! Ik ben niet helemaal tevreden over het stucwerk in onze woning. Dat zou ook sausklaar moeten zijn, maar is niet helemaal glad. In vergelijking met de foto's die jij in het andere topic heb geplaatst is dat van mij echter spiegelglad. Succes met de afwikkeling, ik hoop dat ze snel iemand langs sturen die wel weet hoe hij moet stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

Admiral Freebee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:39:
Onze architect stelde ook voor om twee badkamers te voorzien maar wij wilden liever een extra slaapkamer en een comfortabele trap dan ruimte aan een tweede badkamer op te offeren. De badkamer wordt wel redelijk ruim en heeft twee wastafels, een grote inloopdouche en een ligbad. Uiteindelijk douchen wij ons niet elke dag en kan ik mij van thuis niet herinneren dat het ooit een probleem was.
Zolang je maar wel 2 wc's hebt! Een tweede badkamer zie ik ook het nut niet zo van in, tenzij de ruimte er gewoon duidelijk is, maar wij wilden wel persé twee wc's in huis hebben. Daarvoor moesten we wel ruimte opofferen in de logeerkamer, om dat badkamer te vergroten, maar ik ben erg blij dat we dat wel gedaan hebben.

Wat betreft renovatie-vlies, dat hebben wij ook, en muv een paar plekjes, kun je de naden niet zien zitten (en die plekjes zijn de plekken waar we dat spul voor het eerst geplakt hebben, dus zonder enige ervaring met behangen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Over gespoten afwerking gesproken; ik ben zelf best gecharmeerd van dat geluidsdempende schuim dat je her en der in bedrijfsruimtes ziet. Heeft iemand dat hier in zijn huis, en hoe bevalt dat?

Afbeeldingslocatie: https://www.stuctotaalafbouw.nl/images/akoestiek-spuit-afwerken/P1010703.JPG

Lijkt me vooral lastig schoonmaken, maar op het plafond is dat vast niet zon punt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 21:15
@woekele Geen idee, bij ons werd het zo opgeleverd door de aannemer en 'onze' schilder heeft alles gesausd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Wailing_Banshee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:30:
[...]

Zolang je maar wel 2 wc's hebt! Een tweede badkamer zie ik ook het nut niet zo van in, tenzij de ruimte er gewoon duidelijk is, maar wij wilden wel persé twee wc's in huis hebben. Daarvoor moesten we wel ruimte opofferen in de logeerkamer, om dat badkamer te vergroten, maar ik ben erg blij dat we dat wel gedaan hebben.

Wat betreft renovatie-vlies, dat hebben wij ook, en muv een paar plekjes, kun je de naden niet zien zitten (en die plekjes zijn de plekken waar we dat spul voor het eerst geplakt hebben, dus zonder enige ervaring met behangen...)
Zijn er mensen die een huis met 2 verdiepingen bouwen en 1 wc?
Zolang die wc boven maar niet op de badkamer zit vind ik alles best. Die wil ik altijd direct op de gang boven hebben.

Hier wordt het definitieve ontwerp langzaam uitgewerkt, zal dan eens de hernieuwde plaatjes plaatsen.
Geen drastische veranderingen. Gaan links 2 meter uit de erfgrens zitten, carport wel tegen de erfgrens aan voor een mooier aangezicht, deur vanuit de garage naar buiten de tuin in, zo'n dingetjes.

Huurwoning is gevonden gelukkig.
Dan kan het gemeentefestijn beginnen, een aannemer contracteren, starten bouw, miljoen miljard details uitzoeken, waarvan keuken en sanitair het belangrijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:18
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32
M.b.t. de renovlies discussie, dat is juist geen "goedkoop" alternatief voor goed stucwerk, maar juist een duurdere optie. Je stucwerk niet afwerken met renovlies, da's pas goedkoop :+

Zowel schilder als stucadoor gaven aan dat het eindresultaat mooier, en minder schadegevoelig wordt als je renovlies toepast. Het was wel meerwerk natuurlijk, maar wij hebben er ook voor gekozen, inclusief plafonds.

En naden zichtbaar bij renovlies :? Dan wordt het toch tijd voor een nieuwe behanger, hier helemaal niets zichtbaar van strepen, en 1 "scheurtje" gezien in de bijkeuken, voor de rest alles nog spik en span.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 14:38

NDF82

Doomed Space Marine

Gisteren waren we even bij de woning en klopten er mensen op het raam. Ook "slachtoffers" van dezelfde hoofdaannemer en onderaannemer/stucadoor! Ze hadden via/via ons adres achterhaald want er gaan verhalen de ronde.

Zij zijn gisteren bij ons binnen geweest, wij vandaag bij hun. Daar is het nog erger! Technisch Bureau Afbouw (TBA) heeft een keuring gedaan en heeft bijna niets op te merken. Niet zo gek als je weet dat TBA werkt namens de afbouw branch (ze zijn niet onpartijdig).

Je mag niet keuren met strijklicht. Maar dat snap ik niet want dat is toch alledaags? De zon die opkomt/ondergaat, een lamp om iets leuks uit te lichten, etc.

We gaan nu samen proberen om de aannemer onder druk te zetten. Renovlies gaat niks uitmaken aangezien de muren onder de hobbels zitten. Hieronder nog twee foto's van ons huis vanavond. Eén met een zaklamp in het trapgat, een tweede met een sfeerlamp in de hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HArEa1jZY7XRfrj2VFz1qtUm/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KgrsSbida4ANkihVO16hq4sy/thumb.jpg

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@NDF82 lijkt inderdaad nergens op, 1 advies, betaal helemaal niets meer en stel ze op papier alvast voor alle eventuele vervolg schade/ kosten aansprakelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 29-10-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59
@NDF82 ben je lid van VEH? Ik zou zeggen dat het tijd wordt om hun juridisch afdeling erbij te roepen om te kijken of die nog iets kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Mja in neem aan dat het er ook vanaf hangt of je gewoon bent van elke dag s morgens te douchen of niet. Je hebt wel een punt dat je uiteindelijk niet tevreden moet zijn met wat je thuis had. Volgens sommigen in dit topic zou een huis van een bepaalde grootte twee badkamers moeten hebben en dat is gewoon onzin.
Ik ben relatief sober ingesteld. Maar als ik zie wat vrouwen hier met de badkamer doen dan hoef ik niet te twijfelen over een 2e badkamer.
Ze draaien de deur op slot en claimen de ruimte even 20a30 minuten voor make-uppen, douchen of avondritueel |:(
Slot van de deur halen kan natuurlijk ook :+

Een 2e badkamer zie je in de nieuwbouw steeds vaker. Het zou wel eens een (ver)koopargument kunnen zijn als je je huis tzt wil verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:27:
Gisteren waren we even bij de woning en klopten er mensen op het raam. Ook "slachtoffers" van dezelfde hoofdaannemer en onderaannemer/stucadoor! Ze hadden via/via ons adres achterhaald want er gaan verhalen de ronde.

Zij zijn gisteren bij ons binnen geweest, wij vandaag bij hun. Daar is het nog erger! Technisch Bureau Afbouw (TBA) heeft een keuring gedaan en heeft bijna niets op te merken. Niet zo gek als je weet dat TBA werkt namens de afbouw branch (ze zijn niet onpartijdig).

Je mag niet keuren met strijklicht. Maar dat snap ik niet want dat is toch alledaags? De zon die opkomt/ondergaat, een lamp om iets leuks uit te lichten, etc.

We gaan nu samen proberen om de aannemer onder druk te zetten. Renovlies gaat niks uitmaken aangezien de muren onder de hobbels zitten. Hieronder nog twee foto's van ons huis vanavond. Eén met een zaklamp in het trapgat, een tweede met een sfeerlamp in de hoek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is echt schandalig.

Keuren met strijklicht is niet helemaal eerlijk, stucen blijft handwerk. Maar deze buckelpiste zie je in het donker ook nog....

Weet niet hoe je situatie precies is, maar ik zou ze hier niet mee weg laten komen.
Grolsch schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:48:
@NDF82 lijkt inderdaad nergens op, 1 advies, betaal helemaal niets meer en stel ze op papier alvast voor alle eventuele vervolg schade/ kosten aansprakelijk.
Dat zijn twee adviezen...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 15:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zow, een gemiddelde Mogul skiër zal erg blij zijn met zo'n muur in je trapgat, maar iedere weldenkende andere mens keurt deze troep af, man man man.

Vanaf nu alle communicatie 'op papier' laten lopen. En inderdaad zoveel mogelijk betalingen achter houden, want het lijkt alsof dit een uithoudingswedstrijd wordt. Succes ermee NDF82, wat een ellende.

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
Die tweede foto is niet best, maar die eerste dat is iemand die gewoon he-le-maal niet kan stucen. Ik heb nog nooit gestuct, maar ik weet zeker dat ik het beter zou doen dan dit.

Als je er uiteindelijk niet uitkomt en het niet op een andere manier opgelost kan worden, dan zou ik zelf aan de slag met een (geschikt) schuurapparaat en stucfinish. Dat heb ik wel eens gedaan, het resultaat was perfecto

[ Voor 38% gewijzigd door Stefke op 30-10-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:23
mux schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:11:

Dingen die ik graag zou willen maar compleet buiten bereik vallen vanwege kosten en maturity:
- Composietwoning of 3d-geprinte betonwoning: niet technisch haalbaar (echt heel jammer :( ik heb nog gemaild met de TU Eindhoven hoe het met hun betonprinter staat... nog lang niet marktklaar)
- Offgrid - onbetaalbaar en on-grid is goedkoper (gezien je vrij gunstig kunt salderen). Voor een offgridwoning met ~20kWp op het dak zoals wij willen heb je nog steeds ~200-300kWh opslag nodig, dat kost ~€50k. Daar koop je een scotframe hsb casco voor.
- Ultra-lage-emissiewoning (betonvrij bouwen, co2-gecompenseerd beton, duurzaam glas, enz.): lijkt ook buiten budget te vallen, hier ben ik me nog over aan het inlezen

Ik ben het helemaal met je eens dat het helemaal in mijn straatje past om een earthship neer te zetten ofzo, maar het echt leuke spul is onbereikbaar voor ons. Als we een half miljoen op de bankrekening hadden branden hadden we zeker iets extremers gepland. Voorlopig lijkt de beste balans haalbaar/duurzaam/betaalbaarheid een betonnen kelder/souterrain met hsb casco erop te zijn. Maar we zijn nog hard aan het rondkijken, dus overtuig me vooral van iets beters :)
hey mux kijk hier eens. kamp C kan je ook altijd bezoeken, best wel contact vooraf. maar via mail kan je ook wat info vergaren.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
Jeetje @NDF82 .. Dat lijkt inderdaad nergens op. Sterkte met het vervolg!

[ Voor 27% gewijzigd door the-edge op 30-10-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oef dat van het trapgat is niet best, en die ander kan nog opgelapt worden middels vullen en flink schuren denk ik, die valt mee wbt herstel denk ik. Is te doen.

Maar wanden worden nooit met strijklicht gekeurd! Je schijnt de wanden te moeten keuren bij daglicht op een bepaalde afstand, weet niet of dat 100cm is, maar is denk wel ergens te achterhalen. Onze wanden waren super glad op het gezicht, gestuct voor renovlies, maar we hebben 7 wandlichten (boven/onderstralers) en geloof mij......opeens zie ik in de avond bobbels/glooiingen zitten. Datis volgens de beste stucadoor nauwelijks te voorkomen, maar zo erg als bij jou is volgens mij zonder zaklamp ook gewoon bij daglicht waar te nemen.

Wel "fijn" dat jullie nog een stel hebben die dezelfde problemen heeft, ik zou iig vandaag gelijk even VEH bellen voor advies en een keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje: ik ben bezig om naast onze kluscontainer een overkapping te bouwen. Mag niks kosten uiteraard, want is tijdelijk. Nu is het vrij lastig om iets van dakbeplating te krijgen, tenzij ik er een paar honderd euro tegenaan gooi.

Nu dacht ik: later moeten wij een schuur bouwen (als ons huis af is), misschien kan ik beter e.o.a. geisoleerde dakbeplating kopen die ik dan later op de schuur leg. Op de schuur komen echter dakpannen, dus het moeten platen zijn die een jaar of 2 als tijdelijk dak kunnen dienen, maar ook geschikt zijn om later als geisoleerde plaat onder de dakpannen van de schuur te komen liggen.

Iemand een idee van iets betaalbaars? Ik zie veel van die geisoleerde damwand sandwich panelen (dat is eigenlijk ook het enige wat ik tegenkom als ik beplating op marktplaats zoek), maar op dat damwandprofiel kan ik later denk ik vrij lastig mijn dakpannen aanbrengen.
Als tijdeijke oplossing - dus wanneer ik ze alleen voor de tijdelijk overkapping moet kopen - vind ik die sandwich panelen veel te duur (voor die overkapping heb ik ook geen isolatie nodig ..)

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 30-10-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
stefijn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:23:
Vraagje: ik ben bezig om naast onze kluscontainer een overkapping te bouwen. Mag niks kosten uiteraard, want is tijdelijk. Nu is het vrij lastig om iets van dakbeplating te krijgen, tenzij ik er een paar honderd euro tegenaan gooi.

Nu dacht ik: later moeten wij een schuur bouwen (als ons huis af is), misschien kan ik beter e.o.a. geisoleerde dakbeplating kopen die ik dan later op de schuur leg. Op de schuur komen echter dakpannen, dus het moeten platen zijn die een jaar of 2 als tijdelijk dak kunnen dienen, maar ook geschikt zijn om later als geisoleerde plaat onder de dakpannen van de schuur te komen liggen.

Iemand een idee van iets betaalbaars? Ik zie veel van die geisoleerde damwand sandwich panelen (dat is eigenlijk ook het enige wat ik tegenkom als ik beplating op marktplaats zoek), maar op dat damwandprofiel kan ik later denk ik vrij lastig mijn dakpannen aanbrengen.
Als tijdeijke oplossing - dus wanneer ik ze alleen voor de tijdelijk overkapping moet kopen - vind ik die sandwich panelen veel te duur (voor die overkapping heb ik ook geen isolatie nodig ..)
partij goedkope pv panelen? Kun je gelijk al stroom terugleveren. En ze daarna hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

No joke, zonnepanelen zijn officiëel rated om tegen hagelstormen e.d. te kunnen, groot (dus snelle montage), houden regen en zon tegen en zijn goedkoper dan pannen of bitumen per m2.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 11:51
Vorig weekend hebben we de balken en kolommen gegoten.
Dit weekend eindelijk aan het plafond beginnen! Ventilatie en spots worden meteen mee geplaatst voor de beton er op komt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eos5y6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/06mhh0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/681bdhs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ibsv098f06k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/txeptza3yj7em.jpg

Gisteren nog snel klein muurtje gemetst. Enkel nog een balk boven 2 deuren en dan kan het plafond komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
jerh schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

partij goedkope pv panelen? Kun je gelijk al stroom terugleveren. En ze daarna hergebruiken.
Helaas, was een idee geweest, maar de positie is achter een stel bomen op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
stefijn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:23:

Wat is het doel van de overkapping? Gewoon droog zooi neerzetten?Kijk op MP wat je gratis kunt ophalen overal. Omgewaaide schuttingen, een stuk of 10 gratis deuren, overal kun je overkappingen van maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
No Hands schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:44:
[...]

Wat is het doel van de overkapping? Gewoon droog zooi neerzetten?Kijk op MP wat je gratis kunt ophalen overal. Omgewaaide schuttingen, een stuk of 10 gratis deuren, overal kun je overkappingen van maken.
Nee, een klushoek naast de container. Komt een werkbank te staan, maar verder geen gereedschap e.d. dat komt in de container. Al veel op marktplaats gekeken maar tot nu toe weinig kunnen vinden. Als er al iets voorbij komt is het 200km ver weg, en verder is het vooral veel zooi via veilingen. Soms komen er gratis golfplaten voorbij, maar dat lijkt allemaal asbesthoudend (staat er uiteraard niet bij)
Misschien moet ik wat meer out of the box denken... Het moet wel enigzins waterdicht zijn en waarschijnlijk blijft het wel 2 jaar staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 30-10-2018 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blubbers schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:47:
Dit weekend eindelijk aan het plafond beginnen! Ventilatie en spots worden meteen mee geplaatst voor de beton er op komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren nog snel klein muurtje gemetst. Enkel nog een balk boven 2 deuren en dan kan het plafond komen!
Eigenlijk is dat Belgische bouwen wel heel leuk om te zien, daar wordt veel meer in het werk gestort in de woningbouw. In NL nemen ze hier veel vaker een stalen balk voor. Leuk project om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:05:
[...]

Nee, een klushoek naast de container. Komt een werkbank te staan, maar verder geen gereedschap e.d. dat komt in de container. Al veel op marktplaats gekeken maar tot nu toe weinig kunnen vinden. Als er al iets voorbij komt is het 200km ver weg, en verder is het vooral veel zooi via veilingen. Soms komen er gratis golfplaten voorbij, maar dat lijkt allemaal asbesthoudend (staat er uiteraard niet bij)
Misschien moet ik wat meer out of the box denken... Het moet wel enigzins waterdicht zijn en waarschijnlijk blijft het wel 2 jaar staan.
Je kunt ook zsm je schuur bouwen. Of nog een container ernaast zetten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:43:
[...]

Je kunt ook zsm je schuur bouwen. Of nog een container ernaast zetten.
Voor de schuur moet eerst de caravan weg en dat gaat niet aangezien we daar in wonen ;) In theorie kan die natuurlijk verplaatst worden maar dan moet ik weer met de leidingen aan de slag. Daarbij moet ik nog zien of we nog geld hebben voor die schuur als het huis af is...

Bedankt voor t meedenken, Ik denk dat ik toch maar een stel damwandplaten koop. In principe raak je dat ook wel weer kwijt

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 30-10-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
stefijn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:10:
[...]

Voor de schuur moet eerst de caravan weg en dat gaat niet aangezien we daar in wonen ;) In theorie kan die natuurlijk verplaatst worden maar dan moet ik weer met de leidingen aan de slag. Daarbij moet ik nog zien of we nog geld hebben voor die schuur als het huis af is...

Bedankt voor t meedenken, Ik denk dat ik toch maar een stel damwandplaten koop. In principe raak je dat ook wel weer kwijt
En underlayment platen? Die houden het ook wel een paar jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Joris748 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:14:
[...]

En underlayment platen? Die houden het ook wel een paar jaar uit.
Ook wel met een schuin oog naar gekeken, maar gratis dan zijn ze vaak erg slecht (daar heb ik al een stapel van om een vloer van te maken). Niet gratis is het praktisch net zo duur als (gebruikte) damwanden

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 30-10-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
blubbers schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom wordt er eigenlijks zoveel in beton gestort?
Hier in NL zie je dat niet/nauwelijks?

Ik kan me voorstellen dat bij een grote overspanning dat wenselijk is maar je ziet in de Belgische bouw al veel sneller hoeken die gestort worden met beton.
Is daar een reden voor?

Hier in NL wordt vaak een stalen L-profiel gebruikt of een stalton geplaatst.
Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
buiter schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:01:
[...]

Waarom wordt er eigenlijks zoveel in beton gestort?
Hier in NL zie je dat niet/nauwelijks?

Ik kan me voorstellen dat bij een grote overspanning dat wenselijk is maar je ziet in de Belgische bouw al veel sneller hoeken die gestort worden met beton.
Is daar een reden voor?

Hier in NL wordt vaak een stalen L-profiel gebruikt of een stalton geplaatst.
Wie het weet mag het zeggen.
Waarom plaatsen nederlanders eerst ramen en daarna de stenen? Geen idee.
Hoe ga je schakelaars/stopcontacten plaatsen in zo'n stalen profiel? Eerst afwerken met Gyproc?
Bij mij komt er geen gyproc in huis. :)

Voor een zelfbouwer is het snel gekozen. Beton maken kan je makkelijk zelf, het plaatsen van de bekisting ook.
Zo'n stalen balk zelf plaatsen valt niet mee. Wij moeten ook 2 stalen liggers plaatsen in het plafond, foto's volgen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@blubbers
@buiter
Over welke balken hebben jullie het nu? Die boven de kozijnen en deuren? Ik zou niet weten waarom je die zelf zou willen storten. Zat fabrieksproducten die je kant en klaar kan bestellen en die je zo kunt neerleggen.

De opmerking over de schakelaars snap ik niet helemaal. Die zitten volgens mij wat hoger dan die balken :)

Bij het storten van kolommen of penanten kan ik me wel wat voorstellen. Een stalen kolom moet je weer speciaal afwerken. Een betonkolom of wandje neem je zo mee met het stucwerk. Ik betwist overigens dat het storten zo makkelijk is. De juiste wapening, het goed trillen: je kunt veel aan beton verknallen.

Voor grote overspanningen heeft staal overigens het voordeel dat het slanker kan. Dan kan zo'n profiel gewoon in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

blubbers schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 06:28:
[...]

*grin* Dat kan ik je wel uitleggen. Op die manier passen de ramen altijd, en is het veel gemakkelijker standaard maten te hanteren. Let eens op bij Belgische woningen hoe vaak er na het plaatsen van de ramen nog 1 of 2 ramen ontbreken. Dat komt door meetfoutjes of foutjes in het doorgeven van de maten.
Daarnaast voorkom je daarmee dat je in het werk de ramen moet opmeten, en dan moet wachten tot ze geleverd zijn.

Voor wat betreft het gebruik van beton; Belgen zijn gewoon dol op steen en beton. Beton is een gemakkelijk materiaal, dat ter plekke de vorm kan krijgen die nodig is. Het is wel vaak juist op die scheidingen tussen snelbouw en beton dat later scheuren optreden in het pleisterwerk.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Rtificial schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:48:
[...]

*grin* Dat kan ik je wel uitleggen. Op die manier passen de ramen altijd, en is het veel gemakkelijker standaard maten te hanteren. Let eens op bij Belgische woningen hoe vaak er na het plaatsen van de ramen nog 1 of 2 ramen ontbreken. Dat komt door meetfoutjes of foutjes in het doorgeven van de maten.
Daarnaast voorkom je daarmee dat je in het werk de ramen moet opmeten, en dan moet wachten tot ze geleverd zijn.

Voor wat betreft het gebruik van beton; Belgen zijn gewoon dol op steen en beton. Beton is een gemakkelijk materiaal, dat ter plekke de vorm kan krijgen die nodig is. Het is wel vaak juist op die scheidingen tussen snelbouw en beton dat later scheuren optreden in het pleisterwerk.
Bij het eerst plaatsen van ramen kunnen ook meetfouten gebeuren. De raam moet zo gepositioneerd worden dat de gevelsteen mooi uit komt. Deze meetfout kan dus bij beide methodes voorkomen.
Dat de ramen passen wil ik geloven, maar dat ze op de juiste hoogte etc geplaatst zijn is dus ook afhankelijk van de kennis van de plaatser. ;)

Bij een standaard deur kan je inderdaad een prefab balk plaatsen. Maar onze ramen zijn allemaal minstens 2m breed. Deze leg je niet zelf op je muur.

Snelbouwsteen en een stalenbalk zetten zich beide anders (net zoals beton tegenover snelbouwsteen) dus hier komen ook scheuren voor. Waar ik nu woon kan je de ijzeren balken mooi zien lopen in het bezetsel.
Wanneer je weinig binnenmuren hebt zoals wij moet je nu eenmaal beton of een stalen profiel nemen. :(

[ Voor 4% gewijzigd door blubbers op 31-10-2018 09:32 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Bij ons gaat de bouw gestaag... voorlopig op schema om voor de kerst de kap erop te hebben... als 't weer niet te gek gaat doen dan...

Afbeeldingslocatie: http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/2018_10_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/2018_10_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
blubbers schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 06:28:
[...]

Hoe ga je schakelaars/stopcontacten plaatsen in zo'n stalen profiel? Eerst afwerken met Gyproc?
Bij mij komt er geen gyproc in huis. :)

Voor een zelfbouwer is het snel gekozen. Beton maken kan je makkelijk zelf, het plaatsen van de bekisting ook.
Zo'n stalen balk zelf plaatsen valt niet mee. Wij moeten ook 2 stalen liggers plaatsen in het plafond, foto's volgen wel.
Gewoon geen schakelaars/stopcontacten op een stalen profiel? Er blijft genoeg muur over om die in te monteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In mijn garage wordt de binnenmuur opgetrokken met schoonmetselwerk met klinkers van 83mm hoog. Ik ga de elektra leidingen in de spouw zetten zodat er geen opbouwmateriaal komt. Maar hoe kan ik hier het beste de inbouwdozen gaan plaatsen? De metsel inbouwdozen zijn allemaal 77mm geschikt voor waalformaat + de voeg boven en onder. Bij een 83mm steen gaat dit dus niet passen. Weet iemand hoe dit normaal mooi afgewerkt wordt zodat het allemaal wegvalt achter het afdekraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@blubbers @Rtificial
Ik wil nog even een aanvulling doen op bovenstaande m.b.t. het eerst plaatsen van de kozijnen.

Blubbers geeft aan dat wanneer je eerst de kozijnen plaatst er ook meetfouten kunnen ontstaan, dat is zeker waar, maar het gaat juist om de marginale verschillen. Wanneer je eerst kozijnen plaatst (die dezelfde/standaard maat hebben) kun je er daarna mooi omheen metselen. Verschillen van milimeters zijn dan geen probleem want daar kun je met metselen gewoon omheen werken. Wanneer je eerst de muren zet en daarna de kozijnen dan krijg je dus dat het ene kozijn 1544 mm is en het andere 1548 mm.

Tegenwoordig zie je steeds vaker (moderne tijden) dat ze achteraf met zo'n apparaatje 'het gat scannen' en daar komen dan de preciese maten uit, om vervolgens in de fabriek alles volautomatisch te produceren.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Ik ben in de afronding van de bouw van m'n huis. Heb een technische ruimte voorzien op zolder. Wil daar en sww vat van 300 ltr en een buffervat van 150 ltr plaatsen. Ik kreeg eerder de indruk dat het gewicht geen probleem was. Omdat ik het toch zeker wil weten aannemer gevraagd wat de max vloerbelasting is. Wacht nu al een tijdje op antwoord en kreeg vandaag te horen dat het allemaal berekend moet worden en dat dit een behoorlijke meerprijs oplevert voor het rekenwerk. Iemand enig idee of dit reëel is?

Zijn er anderen met ervaringen met technische ruimte op een verdieping met overeenkomstige volumes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
borgoe72 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:18:
Ik ben in de afronding van de bouw van m'n huis. Heb een technische ruimte voorzien op zolder. Wil daar en sww vat van 300 ltr en een buffervat van 150 ltr plaatsen. Ik kreeg eerder de indruk dat het gewicht geen probleem was. Omdat ik het toch zeker wil weten aannemer gevraagd wat de max vloerbelasting is. Wacht nu al een tijdje op antwoord en kreeg vandaag te horen dat het allemaal berekend moet worden en dat dit een behoorlijke meerprijs oplevert voor het rekenwerk. Iemand enig idee of dit reëel is?

Zijn er anderen met ervaringen met technische ruimte op een verdieping met overeenkomstige volumes?
Meerprijs voor het rekenwerk? Volgens mij kan je constructeur dat heel snel zien, bij mij zat dat bij de prijs in.

Kijkt de gemeente dat soort dingen niet na bij de vergunningaanvraag?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• the-edge
Een paar van de beloofde foto's:

--

Planning loopt redelijk.
Gisteren is de kitter geweest, komende week komt sanitair + warmtepomp en zit alles in de tex. Over 2 weken begint binnenschilder (kozijnen, architraven en trap) en word de keuken geplaatst.

Ik ben vooral heel erg bezig om iedereen (inclusief mezelf :+) scherp te houden vwb de planning. Af en toe is het (gedurende de bouw) opgebouwd krediet inruilen voor tijd. (lees: helpen sjouwen, keer een worstenbroodje brengen :) etc.)

[ Voor 13% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 16:22
Ik heb een discussie met mijn aannemer over het volgende:

Aan mijn huis staat een (geïsoleerde) garage. In die garage, tegen het huis aan, is een bijkeuken ruimte gemaakt, door een enkelsteens muurtje in de garage te maken. Deze bijkeuken ruimte is voorzien van afzuiging via het centrale ventilatiesysteem, omdat er ook een wasmachine/droger aansluiting is. De garage zelf is sterk geïsoleerd doormiddel van 2 grote ventilatiegaten in de buitenmuur en dak.

De deur van het huis -> bijkeuken zit in de geïsoleerde schil van het huis. Dit is een gewone deur met een kier aan de onderkant, omdat lucht voor de ventilatie moet kunnen passeren.
De deur van de bijkeuken -> garage is een gewone deur, met kier aan de onderkant.

Nu zijn bij veel huizen de deuren van de woning -> garage voorzien van een valdorpel.
In het bestek staat: " t.p.v. geluidswerende binnendeuren in overeenstemming met betreffende attest cq. voorschriften fabrikant met eventuele valdorpel".

Bij ons is die deur niet voorzien van een valdorpel. De reden die de aannemer opgeeft is omdat er geen technische installaties in onze garage staan, en er dus geen sprake is van benodigde geluidswering.

Maar hoe zit dit met de isolatie? Die kier onder de deur is een open verbinding naar de garage, die wel geïsoleerd is, maar niet verwarmd, en open geventileerd. Het is daar dus behoorlijk koud. Ook eventuele uitlaatgassen etc kunnen zo naar de bijkeuken komen.

Heeft iemand paraat wat de eisen hiervan zijn in het bouwbesluit? Is er iets waaraan ik onze aannemer kan houden hierin?

Of mag dit zo, en moet ik het zelf maar oplossen? Ik heb al een opbouw borstelstrip liggen, maar ik weet niet of dat afdoende is. Zo'n valdorpel is een veel mooiere oplossing, maar die maak ik er zelf niet even in...

Edit:

Dit is de situatie: groen is geïsoleerde schil, blauw is enkel kalkzandsteen muur, geel is de deur waar ventilatie onderdoor moet gaan, rood is de deur waar het om gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FzcQ0RZC/Naamloos.png

[ Voor 6% gewijzigd door Dirtbiter op 02-11-2018 11:54 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

the-edge schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:56:
Een paar van de beloofde foto's:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Planning loopt redelijk.
Gisteren is de kitter geweest, komende week komt sanitair + warmtepomp en zit alles in de tex. Over 2 weken begint binnenschilder (kozijnen, architraven en trap) en word de keuken geplaatst.

Ik ben vooral heel erg bezig om iedereen (inclusief mezelf :+) scherp te houden vwb de planning. Af en toe is het (gedurende de bouw) opgebouwd krediet inruilen voor tijd. (lees: helpen sjouwen, keer een worstenbroodje brengen :) etc.)
Welke badkamer tegels heb je? Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
T.E schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:31:
[...]

Welke badkamer tegels heb je? Ziet er goed uit!
Het zijn deze tegels:
https://www.tegelextra.nl...piombo-30x60-cm-rett.html

De tegels zijn strokend verwerkt, geeft een wat ruimtelijker effect vind ik persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52
Dirtbiter schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:55:

Maar hoe zit dit met de isolatie? Die kier onder de deur is een open verbinding naar de garage, die wel geïsoleerd is, maar niet verwarmd, en open geventileerd. Het is daar dus behoorlijk koud. Ook eventuele uitlaatgassen etc kunnen zo naar de bijkeuken komen.
Bij ons ging de aannemer ook de fout in bij deze deur/overgang. De expert van VEH merkte ook op dat de aannemer geen valdorpel had geplaatst maar ook dat de deur "luchtdicht" moest zijn. Dus zowel met valdorpel en met een rubberen rand rondom. Het is bij ons tevens een brandwerende deur. Dus ja, ik denk dat je een punt hebt.

Sowieso is het nogal onlogisch dat een ruimte waar je met de auto naar binnen kunt in "open" verbinding staat met leefruimtes. Wat wel uitmaakt is hoe de ruimte is aangeduid. Er is namelijk wel verschil tussen een "berging" en een "garage".

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:41:
[...]

Het zijn deze tegels:
https://www.tegelextra.nl...piombo-30x60-cm-rett.html

De tegels zijn strokend verwerkt, geeft een wat ruimtelijker effect vind ik persoonlijk.
Strokend is veel rustiger, als je zoiets in wildverband doet wordt je helemaal gek.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@the-edge Hulde voor die badkamer. Heel strak en stijlvol! (y)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:10
@Dirtbiter Is de garage op (vergunning)tekening aangemerkt overige gebruiksfunctie, en als een stallingruimte voor motorvoertuigen? M.a.w. zit er een garagedeur in die breed genoeg is om een auto (of motor) in de garage te kunnen parkeren, en is de ruimte groot genoeg om een auto (of motor) te kunnen parkeren? Dan moet die ruimte voorzien zijn van "een niet-afsluitbare voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 3 dm³/s per m² vloeroppervlakte van die ruimte" (Bb 3.32 lid 5) en vindt de afvoer van binnenlucht in die ruimte rechtstreeks naar buiten plaats (Bb 3.34 lid 9).

Geluid is geen issue als er geen gebouwgebonden installaties in de garage staan (art. 3.9). Geluid van verschillende gebruiksfuncties op hetzelfde perceel wordt uitgesloten omdat de garage (overige gebruiksfunctie) een nevenfunctie is van de woonfunctie. (Bb 3.17 lid 5).

Zoals ik het bekijk heeft de aannemer (en het bestek) gelijk dat er geen valdorpel nodig is vanwege geluid. Er is echter wel een valdorpel (of gelijkwaardige oplossing) nodig vanwege de eisen voor ventilatie / schone lucht. Hoe zich dat verhoudt dat de overeenkomst en andere overeengekomen voorwaarden, (m.a.w. is het voor rekening aannemer of heeft hij recht op verrekening van meerwerk), dat durf ik zo niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Harrie_ schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:53:
@the-edge Hulde voor die badkamer. Heel strak en stijlvol! (y)
Dank je wel.
Ik zal nog een foto maken wanneer het sanitair erin zit.
Er komt een wit strak meubel en een eikenhouten langwerpige kast bij. Maakt het geheel denk ik wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Dirtbiter schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:55:

Aan mijn huis staat een (geïsoleerde) garage. In die garage, tegen het huis aan, is een bijkeuken ruimte gemaakt, door een enkelsteens muurtje in de garage te maken. Deze bijkeuken ruimte is voorzien van afzuiging via het centrale ventilatiesysteem, omdat er ook een wasmachine/droger aansluiting is. De garage zelf is sterk geïsoleerd doormiddel van 2 grote ventilatiegaten in de buitenmuur en dak.

De deur van het huis -> bijkeuken zit in de geïsoleerde schil van het huis. Dit is een gewone deur met een kier aan de onderkant, omdat lucht voor de ventilatie moet kunnen passeren.
De deur van de bijkeuken -> garage is een gewone deur, met kier aan de onderkant.

Nu zijn bij veel huizen de deuren van de woning -> garage voorzien van een valdorpel.
In het bestek staat: " t.p.v. geluidswerende binnendeuren in overeenstemming met betreffende attest cq. voorschriften fabrikant met eventuele valdorpel".

Bij ons is die deur niet voorzien van een valdorpel. De reden die de aannemer opgeeft is omdat er geen technische installaties in onze garage staan, en er dus geen sprake is van benodigde geluidswering.

Heeft iemand paraat wat de eisen hiervan zijn in het bouwbesluit? Is er iets waaraan ik onze aannemer kan houden hierin?

Of mag dit zo, en moet ik het zelf maar oplossen? Ik heb al een opbouw borstelstrip liggen, maar ik weet niet of dat afdoende is. Zo'n valdorpel is een veel mooiere oplossing, maar die maak ik er zelf niet even in...
Het valt of staat volgens mij hoe die ruimte benoemd is; als garage of als berging. Heeft niets met de grootte van de ruimte te maken zover ik weet of dat je er met een auto in kan rijden (dat zou theoretisch ook kunnen bij je woonkamer met een mega-pui)

Volgens onze bouwer moet een garage echt aan andere eisen voldoen dan een berging, dat kost ook veel meer, denk aan een branddeur die toegang geeft tot de woning, zover ik weer moet die ruimte ook kouder zijn (de omgevingstemperatuur aannemen) en er was wat met de vloer.

In ieder geval check dat even in de aanneemovereenkomst. Want een brandwerende deur heeft dacht geen tochtstrook :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
aikink schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:00:
@Dirtbiter Is de garage op (vergunning)tekening aangemerkt overige gebruiksfunctie, en als een stallingruimte voor motorvoertuigen? M.a.w. zit er een garagedeur in die breed genoeg is om een auto (of motor) in de garage te kunnen parkeren, en is de ruimte groot genoeg om een auto (of motor) te kunnen parkeren? Dan moet die ruimte voorzien zijn van "een niet-afsluitbare voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 3 dm³/s per m² vloeroppervlakte van die ruimte" (Bb 3.32 lid 5) en vindt de afvoer van binnenlucht in die ruimte rechtstreeks naar buiten plaats (Bb 3.34 lid 9).

Geluid is geen issue als er geen gebouwgebonden installaties in de garage staan (art. 3.9). Geluid van verschillende gebruiksfuncties op hetzelfde perceel wordt uitgesloten omdat de garage (overige gebruiksfunctie) een nevenfunctie is van de woonfunctie. (Bb 3.17 lid 5).

Zoals ik het bekijk heeft de aannemer (en het bestek) gelijk dat er geen valdorpel nodig is vanwege geluid. Er is echter wel een valdorpel (of gelijkwaardige oplossing) nodig vanwege de eisen voor ventilatie / schone lucht. Hoe zich dat verhoudt dat de overeenkomst en andere overeengekomen voorwaarden, (m.a.w. is het voor rekening aannemer of heeft hij recht op verrekening van meerwerk), dat durf ik zo niet te zeggen.
Ja, het is duidelijk een garage, staat ook zo benoemd en die ventilatie-eis staat zelfs op tekening.
Die ventilatie is ook aanwezig in de garage.

Het geluid is ook geen issue. Dat is ook niet mijn vraag aan de aannemer, maar wel het excuus waarmee de aannemer komt.

Dat de deur wel bijzondere voorzieningen zou moeten hebben vanwege verse lucht en isolatie, is precies waar ik op doel. Ik zoek daarvoor ondersteuning in regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wat kost zo'n valdorpel? Een paar tientjes?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
€25 - €50, plus een uurtje (voor de geoefende timmerman, ik zou er een dag over doen) voor het inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25

Wat valt er nog te rekenen als je in de afrondende fase zit. Toegestane belasting moet al lang bekend zijn.

Bij mij was de aannemer er snel uit, kon niet. 1 verdieping lager in een ruimte naast een vide kon ook niet.

Nu staat ie bij mij op de bg (500 liter sww vat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Artbij schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:37:
Wat kost zo'n valdorpel? Een paar tientjes?
Heeft @Dirtbiter zijn aannemer zo uitgeknepen dat er dat niet meer af kan 😎.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh

Bij mij heeft de constructor voor de bgg opnieuw gerekend voor het boilervat van 800 liter. Werd een uur werk voor gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:02
Er is toch bij voorbaat al gerekend aan die vloer? Ze bouwen toch aan de hand van een uitgaanspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
jerh schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:06:
[...]

Bij mij heeft de constructor voor de bgg opnieuw gerekend voor het boilervat van 800 liter. Werd een uur werk voor gerekend.
Lijkt mij ook, het is al berekend dus het is bekend of het kan of niet. Als het niet kan, dan kunnen ze meerwerk rekenen om de constructie aan te passen zodat het wél kan. Maar dat lijkt me ook hooguit een uurtje (of 2) werk...

2000 euro meerwerk. Voor 2000 euro kun je een hoofdberekening laten maken, en nog wel meer.

Iemand die weet wat voor (geisoleerde) grondleidingen ik moet aanschaffen om t.z.t. de leidingen van ons WP-systeem door te voeren? Ik kan niet echt vinden wat ik zoek en heb nog niet van een WP-specialist dergelijke info los kunnen peuteren (het is lastig om uberhaupt informatie van WP-specialisten te krijgen...)
Ik moet echter binnen 3 weken de leidingen hebben liggen, want dan moet er een fundering overheen.

Leg je dan een soort geisoleerde mantelbuis waar de WP leidingen doorheen gestoken worden? Of zijn dergelijke leidingen meteen ook de WP leiding?

Moet ik dan iets dergelijks hebben?
https://www.wildkamp.nl/p...00110c-rol-a-100-m/830251

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 02-11-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:42
stefijn schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:50:
[...]

Lijkt mij ook, het is al berekend dus het is bekend of het kan of niet. Als het niet kan, dan kunnen ze meerwerk rekenen om de constructie aan te passen zodat het wél kan. Maar dat lijkt me ook hooguit een uurtje (of 2) werk...

2000 euro meerwerk. Voor 2000 euro kun je een hoofdberekening laten maken, en nog wel meer.

Iemand die weet wat voor (geisoleerde) grondleidingen ik moet aanschaffen om t.z.t. de leidingen van ons WP-systeem door te voeren? Ik kan niet echt vinden wat ik zoek en heb nog niet van een WP-specialist dergelijke info los kunnen peuteren (het is lastig om uberhaupt informatie van WP-specialisten te krijgen...)
Ik moet echter binnen 3 weken de leidingen hebben liggen, want dan moet er een fundering overheen.

Leg je dan een soort geisoleerde mantelbuis waar de WP leidingen doorheen gestoken worden? Of zijn dergelijke leidingen meteen ook de WP leiding?

Moet ik dan iets dergelijks hebben?
https://www.wildkamp.nl/p...00110c-rol-a-100-m/830251
Waarom nu al geïsoleerde leidingen? Je kunt nu ook "mantelgaten" in je fundering laten maken.

Weet niet of je een volledig gestorte fundering krijgt of krijg je gestort + opgemetselde fundering?

Als je een gestorte fundering krijgt kan je wel direct (op een aantal strategische plekken) een buis voorzien door de bekisting heen en kan er wapening omheen gevlochten worden.
Krijg je de vloerplaat gestort oid en daarop de fundering gemetseld kan je ze voor dat je BGG vloer erop komt de gaten uit (laten) boren.

Kleine tip: voorzie gelijk meerdere gaten waardoor je evt. straks ook je kabels en/of mantelbuis kunt leggen voor je schuur en tuinverlichting e.d. ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wij krijgen een hectarfundering. Dat is een EPS bak (zwembad) die helemaal volgestort wordt met 20cm staalvezelbeton met daarop uiteindelijk een 10cm betonnen eindvloer
Ik moet dus vooraf alle rioolleidingen (of doorvoerleidingen) en alle andere leidingen die naar buiten gaan onder de EPS bak aanleggen in de grond. NA het storten van het beton is het vrijwel onmogelijk om nog een leiding naar buiten te krijgen als er niet een mantelbuis ligt

Er komen dus uiteraard sowieso extra mantelbuizen in alle richtingen te liggen, want je weet maar nooit (maar iig inderdaad richting schuur, inrit etc)

Anyway, er is dus geen mogelijkheid om de leidingen van de WP na het storten van het beton te leggen. Vandaar dat ik dus graag wil weten wat ik voor doorvoerbuis moet leggen om te zorgen dat de WP-installateur later de aan/afvoer van de WP kan aanleggen.

NB. wij krijgen waarschijnlijk een water/water WP met grondboring, dus het gaat alleen om een aan en afvoer van het koelmiddel (geen datalijn of stroom nodig voor een buitenunit)

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 02-11-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gewoon een dikke mantelbuis is altijd goed, kost bijna niets en je kunt er alles door heen leggen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Bij ons liggen 2 mantelbuizen van buiten naar de ruimte waar de WP komt te staan. Dat zijn vrij dikke buizen, iets van 100 mm rond of wat een standaard maat is daar ergens.
Volgens mij komt er een dn40 of dn32 leiding door heen, en dat zal de reden zijn om er 2 te leggen.
Die dikken tyleen buizen schijnen stug te zijn. Ze komen ongeisoleerd van buiten, en dus was het ook beter om een dichte mantelbuis naar buiten te hebben voor condens vocht is me verteld.

Ze liggen onder straatje om huis heen, door fundatiebalk en dan onder 2 meter vloer en dan komen ze met een flauwe bocht omhoog. De afsluiters van de WP zijn er boven gemaakt en dan is het nog insteken aan de buitenkant.

Wij zijn overigens verhuisd.

Wel wat opstart problemen met de qualityflow.
Hij werkt prima in normale mode, echter was in basis mode de afzuiging in douche te weinig. Resultaat, veel damp in ruimte, natte wanden en beslagen spiegel. Overigens na dochen wel weer droog getrokken.
Setting veranderd met stand 3 max op 2200 rpm. Nou hij houd de douche haast droog tijdens douche , maar “iets” te veel lawaai.
Nu de douche op de BG WTW unit gezet en maximaal toerental stuk lager. Echter nu bromt hij een beetje. Dus nog een andere toerental zoeken welke acoustisch beter bevalt.

Je stelt overigens een qualityflow makkelijk af. Alle aansluitingen op 75 m3/ uur inregelem. Daarna gewenst debiet aftellen per aansluiting. Dat kan dan meer of minder worden dan die 75.

Klimaat is veder prima, slaap lekker in frisse lucht :)

[ Voor 52% gewijzigd door jacovn op 03-11-2018 06:55 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
110mm is een standaard maat voor mantelbuizen, dat had ik tot nu toe voor ogen in te leggen voor de WP (en dan inderdaad twee naast elkaar). Maar een geïsoleerde variant is dus niet nodig begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Bij de bouwaanvraag zijn er al berekeningen gemaakt en die kan je natuurlijk gewoon opvragen.
Als je die hier post kunnen wij wel een interpretatie doen of de vloer dat gewicht kan dragen.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
stefijn schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 07:51:
110mm is een standaard maat voor mantelbuizen, dat had ik tot nu toe voor ogen in te leggen voor de WP (en dan inderdaad twee naast elkaar). Maar een geïsoleerde variant is dus niet nodig begrijp ik?
Zoals het mij verteld is:
Tyleen buis dn40/32 komt van buiten vanaf de tichelmann die buiten in een put ligt naar binnen. Die leiding is dan tussen de 0 en 15 graden zeg maar.
De omgevings temperatuur kan van alles zijn, maar er is meestal een delta met tenminste een van de buizen. Daar gaat het condenseren op enig moment.

Een geisoleerde leiding zou dat verminderen, maar zoals ik het begreep zijn het ongeisoleerde leidingen.
Het stuk leiding vanaf de buis die binnen komt tot de WP zal overigens wel geisoleerd worden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@borgoe72
@stefijn
@Ernemmer
@Deleon78
Misschien kijk ik er overheen maar waar wordt dat bedrag van 2000 euro genoemd? Ik kan me voorstellen dat dat een bedrag is om iets aan de constructie zelf aan te passen maar de kosten om de berekening aan te passen zullen veel minder zijn, die kunnen wellicht ook nul zijn.

Standaard zal er in ieder geval niet met zo'n vat gerekend zijn. Vraag is ook wat voor vloer er ligt want als het een leveranciers product is moet die leverancier ook rekening houden met dat gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 105% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Ernemmer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:24:
[...]

Bij de bouwaanvraag zijn er al berekeningen gemaakt en die kan je natuurlijk gewoon opvragen.
Als je die hier post kunnen wij wel een interpretatie doen of de vloer dat gewicht kan dragen.
Dat zou heel mooi zijn. Zal de gegevens maandag opvragen bij de aannemer. Blijft van zijde aannemer uiterst stil terwijl ik diverse keren heb aangegeven hierdoor behoorlijke planningsproblemen op ga lopen. Ik overweeg zelfs om de gok maar te maken maar dat voelt niet comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:02
Er is in beginsel toch al aan de constructie gerekend? Dan weet je toch het uitgaanspunt en dus wat de vloerbelasting mag zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
Gokje: de puntlasten voor boiler en buffervat zijn niet meegenomen in de berekening. Er wordt heel wat marge ingebouwd (en terecht), maar dit kan wel zo'n twijfelgeval zijn. 5 kN puntlast verreken je niet zomaar met 1,75 kN/m² variabele belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
aikink schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:36:
Gokje: de puntlasten voor boiler en buffervat zijn niet meegenomen in de berekening. Er wordt heel wat marge ingebouwd (en terecht), maar dit kan wel zo'n twijfelgeval zijn. 5 kN puntlast verreken je niet zomaar met 1,75 kN/m² variabele belasting.
Je kan een boiler of buffer ook zonder pootjes neerzetten, scheelt weer puntbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:08
Voor een vloer van 30(?)cm dik blijft dat in de berekening gewoon een puntbelasting. Pas als je het over 3m² gaat verdelen (en het dus een verdeelde belasting van 1.75 kN/m² wordt) is het geen puntbelasting meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Artbij schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:41:
[...]

Heeft @Dirtbiter zijn aannemer zo uitgeknepen dat er dat niet meer af kan 😎.
Dat is niet het gevoel dat ik erbij heb... :/ ;)

En over die valdorpel plaatsen, wat @aikink zegt. Daar zou ik ook een dag zoet mee zijn.
Bij andere huizen waar de valdorpel moest komen vanwege de geluidslast, hebben ze volgens mij gewoon een hele nieuwe deur erin gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17
Hebben mensen hier ervaring met het wel/niet gebruiken van voorstrijk bij het sauzen van muren? Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd met 'behangklare wanden' en we willen deze gaan sauzen.

Het is tijdens de bouw voornamelijk droog geweest dus er zit weinig vocht in de woning (lees: veel minder dan gemiddeld). Ik lees op internet een truc om met een natte spons te kijken hoe snel het water opgezogen wordt, dus dat gaan we sowieso doen. Ik ben daarnaast nieuwsgierig naar de ervaringen hier :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
LittleTycoon schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:09:
[...]

Je kan een boiler of buffer ook zonder pootjes neerzetten, scheelt weer puntbelasting.
Bij het berekenen van een constructie is de boiler gewoon een puntlast, of je er nu pootjes onder zet of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 21-06 17:11
harm12nl schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:07:
Hebben mensen hier ervaring met het wel/niet gebruiken van voorstrijk bij het sauzen van muren? Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd met 'behangklare wanden' en we willen deze gaan sauzen.

Het is tijdens de bouw voornamelijk droog geweest dus er zit weinig vocht in de woning (lees: veel minder dan gemiddeld). Ik lees op internet een truc om met een natte spons te kijken hoe snel het water opgezogen wordt, dus dat gaan we sowieso doen. Ik ben daarnaast nieuwsgierig naar de ervaringen hier :)
1) behangklaar is niet sausklaar. Reparaties zal je altijd zien, dus je zal de hele muur moeten affilmen met bv Fix & Finish.
2) reken er maar op dat de eerste laag verf opgezogen wordt. Je kan je roller tegen de muur gooien en hij zuigt zich gelijk vast aan de muur. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
harm12nl schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:07:

Hier heb ik alles voorgestreken met Sigma voorstrijk.
De muren waren wel glad gestuct en de tegelzetter heeft voor mij het vochtgehalte op een paar punten 'geprikt' om er zeker van te zijn dat het droog is. Je muren moeten echt droog zijn, de voorstrijk sluit de muur ook af, dan durf ik niet te zeggen hoe het gaat drogen.

Maar zonder voorstrijk gooi je veel geld weg en heb je veel ergernis. Precies zoals @Señor Sjon zegt; alles zuigt direct weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17
@Señor Sjon & @the-edge : Thx heren. Dan gaan we inderdaad aan de slag met voorstrijk :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Mijn aanvraag vwb de vaste aansluitingen is van 16-09. Pas woensdag a.s. (07-11) wordt er geschouwd en 2 tot 3 weken (21-11 of 28-11) daarna krijg ik pas de vaste aansluiting... Enorm balen :(

Maar er is denk ik geen manier om dit te bespoedigen.

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 05-11-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
the-edge schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:34:
Mijn aanvraag vwb de vaste aansluitingen is van 16-09. Pas woensdag a.s. (07-11) wordt er geschouwd en 2 tot 3 weken (21-11 of 28-11) daarna krijg ik pas de vaste aansluiting... Enorm balen :(

Maar er is denk ik geen manier om dit te bespoedigen.
Bellen? Stalken? Maar in mijn beleving is dit vrij snel van aanvraag naar realisatie. Wij zaten op aanvraag 27/11/2017 en aansluiting uiteindelijk pas na druk opvoeren op 15/5/2018 (we hadden 1e week april gevraagd, dat was 14 weken na datum aanvraag)

Maar wellicht is van bouwaansluiting naar vast normaal sneller, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
sanvv78 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:54:
[...]

Bellen? Stalken? Maar in mijn beleving is dit vrij snel van aanvraag naar realisatie. Wij zaten op aanvraag 27/11/2017 en aansluiting uiteindelijk pas na druk opvoeren op 15/5/2018 (we hadden 1e week april gevraagd, dat was 14 weken na datum aanvraag)

Maar wellicht is van bouwaansluiting naar vast normaal sneller, dat weet ik niet.
Kan het proberen, in het ergste geval wonen we er dan ten slotte al bijna een week met de kinderen. Zonder verwarming en zonder water :X. Daar moeten we nog even wat op verzinnen :)

Deze week is de loodgieter bezig, einde van de week worden architraven en binnendeuren afgehangen.
Volgende week word het sanitair geplaatst en worden de laatste ruimtes afgetimmerd. De week daarna word de keuken geplaatst en begint de binnenschilder. En als alles zo blijft lopen huizen we dat weekend erop (de 24e) over.

[ Voor 21% gewijzigd door the-edge op 06-11-2018 08:03 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic