Ik heb een discussie met mijn aannemer over het volgende:
Aan mijn huis staat een (geïsoleerde) garage. In die garage, tegen het huis aan, is een bijkeuken ruimte gemaakt, door een enkelsteens muurtje in de garage te maken. Deze bijkeuken ruimte is voorzien van afzuiging via het centrale ventilatiesysteem, omdat er ook een wasmachine/droger aansluiting is. De garage zelf is sterk geïsoleerd doormiddel van 2 grote ventilatiegaten in de buitenmuur en dak.
De deur van het huis -> bijkeuken zit in de geïsoleerde schil van het huis. Dit is een gewone deur met een kier aan de onderkant, omdat lucht voor de ventilatie moet kunnen passeren.
De deur van de bijkeuken -> garage is een gewone deur, met kier aan de onderkant.
Nu zijn bij veel huizen de deuren van de woning -> garage voorzien van een valdorpel.
In het bestek staat:
" t.p.v. geluidswerende binnendeuren in overeenstemming met betreffende attest cq. voorschriften fabrikant met eventuele valdorpel".
Bij ons is die deur niet voorzien van een valdorpel. De reden die de aannemer opgeeft is omdat er geen technische installaties in onze garage staan, en er dus geen sprake is van benodigde geluidswering.
Maar hoe zit dit met de isolatie? Die kier onder de deur is een open verbinding naar de garage, die wel geïsoleerd is, maar niet verwarmd, en open geventileerd. Het is daar dus behoorlijk koud. Ook eventuele uitlaatgassen etc kunnen zo naar de bijkeuken komen.
Heeft iemand paraat wat de eisen hiervan zijn in het bouwbesluit? Is er iets waaraan ik onze aannemer kan houden hierin?
Of mag dit zo, en moet ik het zelf maar oplossen? Ik heb al een opbouw borstelstrip liggen, maar ik weet niet of dat afdoende is. Zo'n valdorpel is een veel mooiere oplossing, maar die maak ik er zelf niet even in...
Edit:
Dit is de situatie: groen is geïsoleerde schil, blauw is enkel kalkzandsteen muur, geel is de deur waar ventilatie onderdoor moet gaan, rood is de deur waar het om gaat.
[
Voor 6% gewijzigd door
Dirtbiter op 02-11-2018 11:54
. Reden: Plaatje toegevoegd ]