Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.517 views

Onderwerpen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 04:46
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

begonnen met de grondwerken, ligt nog een cadeautje onder de grond.
hoe het was
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-y8lr6HtYpYU/W8zMBN_3KYI/AAAAAAAAVLw/Kc5-axr0n-Yop5tOWzX67tHgXOLC2aEPgCLcBGAs/s1600/IMG_7156.JPG

hoe het er voorlopig bijstaat
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-hkK8rkEygB0/W8zL1dpPHOI/AAAAAAAAVLs/cz0ASrGD_CsflYaK7tcRKRANrB_v0hGewCLcBGAs/s1600/IMG_7962.JPG

en wat eruit komt, het cadeautje
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-I6ys9isz6mw/W8zLapDQyFI/AAAAAAAAVLk/G3QiULblE9UGfqGmtKhKFh8Ck4-PUlEDgCLcBGAs/s1600/IMG_7960.JPG

de kraan heb ik gekocht, dient nu dus voor de grondwerken en zal gebruikt worden om de HSB recht te trekken. plan is om zoveel mogelijk zelf te doen (om geld te besparen), en om in 3 jaar tijd het huis te bouwen. begin 2019 start ik met het poolhouse vanachter op het perceel te plaatsen, om te oefenen en niet telkens op en neer hoeven te rijden. scheelt een hoop tijd en diesel.

de container die er nu staat (40ft) zal later als zwembad fungeren.

ik kan nog veel meer info delen maar voor een eerste post zal dit wel voldoen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:23:
Bedankt allen voor de adviezen. Het is zo dat ik ook geen kleine slaapkamers wil. Dus het worden echt 4 ruime slaapkamers of 3 ruime slaapkamers met een ruime vide en een ruime overloop.
Ik zou in jouw geval niet die extra kamer maken maar hooguit rekening houden met een toekomstig muurtje (dat de eventuele toekomstige koper dan misschien nog zelf kan bouwen ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 05:58
Deze reviewsite mag wat mij betreft in het lijstje nuttige links: https://bouwnu.nl. Heb ‘m in deze topicreeks niet voorbij zien komen.

Voor mij een goed startpunt!

[ Voor 16% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-10-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
vdbeke schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:08:
Members only:

begonnen met de grondwerken, ligt nog een cadeautje onder de grond.
hoe het was
[Afbeelding]

hoe het er voorlopig bijstaat
[Afbeelding]

en wat eruit komt, het cadeautje
[Afbeelding]

de kraan heb ik gekocht, dient nu dus voor de grondwerken en zal gebruikt worden om de HSB recht te trekken. plan is om zoveel mogelijk zelf te doen (om geld te besparen), en om in 3 jaar tijd het huis te bouwen. begin 2019 start ik met het poolhouse vanachter op het perceel te plaatsen, om te oefenen en niet telkens op en neer hoeven te rijden. scheelt een hoop tijd en diesel.

de container die er nu staat (40ft) zal later als zwembad fungeren.

ik kan nog veel meer info delen maar voor een eerste post zal dit wel voldoen.
Wat ga je nog meer met de kelder doen?

Door de kleine ramen en geen voordeur in de voorgevel lijkt het huis wat "anoniem".

Heb je boven de inrit naar de (parkeer)kelder nog de mogelijkheid van een (latere) bijkeuken(tje)? Deze neemt nu wel heel veel ruimte in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00
@vdbeke
Is je draaihoek om in de kelder vanaf de inrit de kelder in te draaien wel groot genoeg? Het lijkt te krap. Je hebt enkel de breedte van het keukenblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@vdbeke, mijn eerste gedachte is dat het allemaal wat krap oogt. Is het de bedoeling dat je hier lange tijd kan wonen (seniorproof?)? Ik zie hier iemand met een rolstoel of rollator nog niet zo goed uit de voeten kunnen. Lange smalle gang, vrij kleine ruimtes. Het toilet is ook niet goed (rolstoel)toegankelijk volgens mij, dan zit de wasbak in de weg?

Waar ga je bijvoorbeeld je kapstok plaatsen? In de gang is geen plek, dan moet je om je jassen/schoenen heenlopen?

En inderdaad, wat gebeurt er nog meer in de kelder? Is er een mogelijkheid tot het plaatsen van een lift als je niet goed meer kunt traplopen?

Ook vraag ik me af of je wel aan de daglichteis gaat voldoen, het lijkt wat donker te worden. Of krijg je lichtkoepels?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
De beloofde foto's ;)
Ik heb nog geen foto van de trappen, volgen nog.

Members only:

[ Voor 51% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Hsb-3 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 07:25:
@vdbeke, mijn eerste gedachte is dat het allemaal wat krap oogt. Is het de bedoeling dat je hier lange tijd kan wonen (seniorproof?)? Ik zie hier iemand met een rolstoel of rollator nog niet zo goed uit de voeten kunnen. Lange smalle gang, vrij kleine ruimtes. Het toilet is ook niet goed (rolstoel)toegankelijk volgens mij, dan zit de wasbak in de weg?

Waar ga je bijvoorbeeld je kapstok plaatsen? In de gang is geen plek, dan moet je om je jassen/schoenen heenlopen?

En inderdaad, wat gebeurt er nog meer in de kelder? Is er een mogelijkheid tot het plaatsen van een lift als je niet goed meer kunt traplopen?

Ook vraag ik me af of je wel aan de daglichteis gaat voldoen, het lijkt wat donker te worden. Of krijg je lichtkoepels?
Het ding is 10x17m he, dat is een monsterlijk groot huis. De woonkeuken alleen al is bijna zo groot als een hele rijtjeswoning.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 16:47
@vdbeke Waarom heb je ervoor gekozen om "binnen de muren" naar de kelder te rijden? Dat kost je gigantisch veel ruimte op beide verdiepingen. Jammer want het zorgt ervoor dat jouw slaapkamer nu erg klein oogt voor zo'n grote oppervlakte.

Wel stoer dat je nu een eigen kraan hebt staan :+. Na de bouw gewoon weer doorverkopen?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:49
@the-edge: mooie betonlook tegels! Mag ik vragen wat het formaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
SjakieZulu schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:46:
@the-edge: mooie betonlook tegels! Mag ik vragen wat het formaat is?
Dank je! :)
80x80. 100x100 had ook nog wel gegaan denk ik qua ruimte maar ik ben heel blij met deze tegels. Ze zijn qua 'kleur' ook niet zo besmettelijk.

Dit zijn ze:
https://www.tegelextra.nl...and-20-hood-80x80-cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
mux schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

Het ding is 10x17m he, dat is een monsterlijk groot huis. De woonkeuken alleen al is bijna zo groot als een hele rijtjeswoning.
Daar zeg ik ook niets over. Op tekening lijkt het alsof de gang 1 meter breed is. Of er moeten deuren van 1,5m breed worden gebouwd, maar dat lijkt me wat onwaarschijnlijk.
In de slaapkamer staat een bed en kasten getekend en ik neem aan dat die ook op realistische schaal zijn ingetekend. Dan blijft er ca 1 a 1,5 meter tussen het bed en de kastenwand.
Toilet ook 1 meter breed. Badkamer ca 2x3.

Dan kan de voetprint wel groot zijn, maar de ruimtes an sich vind ik niet "monsterlijk groot" als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 20:43
xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:23:

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is hoe jullie je keuken/woonkamer hebben georiënteerd?
Onze tuin is op het zuiden, en we twijfelen of we de woonkamer of de woonkeuken in het zuiden moeten zetten. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik zou de voor jullie belangrijkste ruimte op het zuiden richten, tenminste zo hebben wij het gedaan.

Wij hebben de tuin op het zuiden en onze woonkeuken ook op het zuiden. Overdag (Als de zon schijnt) zitten we eigenlijk nooit in de kamer. 80% van de tijd zitten we in onze woonkeuken, vandaar dat onze keuken de zuidelijkste ruimte in ons huis heeft gekregen :P

Nu zitten onze woonkamer en woonkeuken "getrapt" achter elkaar, dus vanuit de woonkamer kunnen wij ook wel op het zuiden kijken, alleen niet met zulke grote raampartijen als in de woonkeuken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Members only:

@nokiaan958GB
voor onderhoud auto en opslag en technische ruimte en weet ik veel wat nog allemaal

@D-e-n
en het terras is ook onderkelderd, dus 8m om te draaien. moet lukken

@Hsb-3
monsterlijk groot hoeft niet, ben zelf al groot genoeg :+ maar snap je punt, de ruimtes zijn voldoende enkel de wc en gang zie ik graag nog iets groeien. wc heb ik liefst de pompbak met een insprong verzonken. architect is beetje eigenwijs, jammergenoeg ik ook :p. maar denkt wel mee en doet ook super goede voorstellen. dus kan algemeen niet klagen.
kapstok, dacht in slpk 2 een ruimte op te offeren of gewoon tegen de muur aan de voordeur
De bedoeling is het gebouw sterk genoeg te maken om er in de toekomst nog een verdieping op te kunnen plaatsen. maximale bouwdiepte op verdiep is dan 10m dus zou nog 100m² bijop geplaatst kunnen worden.
daglichteis kennen we niet in België maar met de grote ramen op het zuiden lijkt het wel voldoende licht binnen te laten.

@MrFl0ppY
klopt het is een compromis, met de extreme weersinvloeden tegenwoordig besloten om geen inrit buitenshuis te maken. kost me ruimte is jammer maar het zij zo.
idd als ruwbouw klaar is kraan terug verkopen, kleine mensen worden groot dus ook het speelgoed :p
alleen nog wat kosten aan doen, motor mist wat puf puf, injectors dienen gereviseerd te worden, maar ben kraan dan 2 weken kwijt. of ik betaal 2400 maar dat heb ik er niet voor over, dan wacht ik wel 2 weken en slechts 600 euro armer. maar moet ik nog ergens handig zien in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:04
@vdbeke Wel gaaf een volledige kelder eronder. Idd wel jammer dat je niet buiten het huis al een deel van de inrit kan plaatsen. Het is niet een optie om bijvoorbeeld het huis een halve meter hoger te leggen? Opzich lijkt me die 3,4 meter voor de inrit ook vrij breed voor de auto? Volgens mij zijn er een hoop garages welke dat inwendig niet halen qua breedte.

Heb je ook een doorsnede van je huis erbij ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
vdbeke schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:34:
Members only:

@nokiaan958GB
voor onderhoud auto en opslag en technische ruimte en weet ik veel wat nog allemaal

@D-e-n
en het terras is ook onderkelderd, dus 8m om te draaien. moet lukken

@Hsb-3
monsterlijk groot hoeft niet, ben zelf al groot genoeg :+ maar snap je punt, de ruimtes zijn voldoende enkel de wc en gang zie ik graag nog iets groeien. wc heb ik liefst de pompbak met een insprong verzonken. architect is beetje eigenwijs, jammergenoeg ik ook :p. maar denkt wel mee en doet ook super goede voorstellen. dus kan algemeen niet klagen.
kapstok, dacht in slpk 2 een ruimte op te offeren of gewoon tegen de muur aan de voordeur
De bedoeling is het gebouw sterk genoeg te maken om er in de toekomst nog een verdieping op te kunnen plaatsen. maximale bouwdiepte op verdiep is dan 10m dus zou nog 100m² bijop geplaatst kunnen worden.
daglichteis kennen we niet in België maar met de grote ramen op het zuiden lijkt het wel voldoende licht binnen te laten.

@MrFl0ppY
klopt het is een compromis, met de extreme weersinvloeden tegenwoordig besloten om geen inrit buitenshuis te maken. kost me ruimte is jammer maar het zij zo.
idd als ruwbouw klaar is kraan terug verkopen, kleine mensen worden groot dus ook het speelgoed :p
alleen nog wat kosten aan doen, motor mist wat puf puf, injectors dienen gereviseerd te worden, maar ben kraan dan 2 weken kwijt. of ik betaal 2400 maar dat heb ik er niet voor over, dan wacht ik wel 2 weken en slechts 600 euro armer. maar moet ik nog ergens handig zien in te plannen.
Dat is mooi.

Zat nog even naar je masterbedroom te kijken. Stel je wilt een kingsize bed, waar wil je dan je bed plaatsen? Bij de binnengevel van 3 meter hou je net 50cm per kant over. Dat is niet heel royaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Ik zou de auto op maaiveld niveau parkeren op de plek van de afrit en de kelder dan gebruiken voor mancave/opslag en dergelijke, dan hoef je niet moeilijk te doen met afzuiging uitlaatgassen en afwatering plus vloerverwarming bij de afrit.
Het vloerniveau op hogen ten op zichte van het maaiveld zodat je in de plint van de woning ramen kan maken voor daglicht in de kelder.
Verder weinig op aan te merken op de gang van 1200 na, ik zou hem minimaal 1500 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Members only:

autolift is ook overwogen, maar duur, blijft onderhoud aan (welliswaar minimaal) en kan niet met remork kelder in.

@Rob-T6 wat bedoel je met doorsnede huis? eerste schetsen tonen buitenzijde, daar is niet veel aan veranderd

@nokiaan958GB en wat versta je onder een kingsize bed? Ik ga uit van een bed van 180x210. Dan heb ik 70cm tussen kast en bed (uitgaande van kastdiepte van 80) en 95cm tussen bed en muur. (wordt minder met gang die breder word)

@D.deJong heel mijn huis is/ wordt een mancave dus geen schrik :p niveau huis ophogen om daglicht in kelder te krijgen doe ik niet. wil nog volwaardig verdiep op kunnen zetten en anders houd ik niets over.

Naar Belgische begrippen is dit best nog een compact huis, voor 140m² bewoonbare opp, 3 slpk, 1 badk en royale leefruimte.

er had nog iemand iets gezegd over de breedte van de inrit, tja het is wat breder als normaal, maar wil ook met busje/ pick up (in geval van midlife crisis) kelder in. vandaar ook de kelderhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
D.deJong schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 05:49:
Ik zou de auto op maaiveld niveau parkeren op de plek van de afrit en de kelder dan gebruiken voor mancave/opslag en dergelijke, dan hoef je niet moeilijk te doen met afzuiging uitlaatgassen en afwatering plus vloerverwarming bij de afrit.
Het vloerniveau op hogen ten op zichte van het maaiveld zodat je in de plint van de woning ramen kan maken voor daglicht in de kelder.
Verder weinig op aan te merken op de gang van 1200 na, ik zou hem minimaal 1500 maken.
Klinkt erg praktisch. Vloer verhogen zou ik niet doen, dan zou ik eerder met koekoeks voor daglicht zorgen.

Om toch met rijdend spul, zoals aanhangertjes, in de kelder te komen, kun je een smallere externe hellingbaan maken. Dan heb je het beste van 2 werelden: meer praktische ruimte en minder afhankelijk van weersinvloeden.

Om ondergronds 90 graden te draaien heb je erg veel ruimte nodig. Ben wel eens aan steken in ondergrondse parkeergarages van hotels, die lijken lijken ruim, maar zijn vooral een crime wanneer je er ook weer achteruit uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

vdbeke schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:34:
Members only:
lijkt in grote lijnen een beetje op ons huis (alleen hebben wij onze keuken waar bij jou de garage zit, de woonkamer in je slaapkamer en de slaapkamers in jouw keuken/woonkamer :D)

De breedte van de gang is inderdaad aan de smalle kant. Ik gebruik altijd twee benamingen voor onze hal: hal is waar de voordeur op uitkomt, gang is het stuk in het midden van het huis. Onze hal is 120cm breed, en onze gang is 150cm (dus precies omgekeerd van die van jou). Ik zou dat middenstuk echt wel breder maken dan 1.20m...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 14:04
vdbeke schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:10:
Members only:

autolift is ook overwogen, maar duur, blijft onderhoud aan (welliswaar minimaal) en kan niet met remork kelder in.

@Rob-T6 wat bedoel je met doorsnede huis? eerste schetsen tonen buitenzijde, daar is niet veel aan veranderd
........

er had nog iemand iets gezegd over de breedte van de inrit, tja het is wat breder als normaal, maar wil ook met busje/ pick up (in geval van midlife crisis) kelder in. vandaar ook de kelderhoogte.
Dat is de doorsnede inderdaad die ik bedoelde.

Qua breedte van de inrit hoeft dat natuurlijk niet breder te worden als een rijstrook op de weg.
Ook als je straks voor een pickup of bus gat zal deze niet breder worden, en daarmee kan je binnen de totaalmaat wel de gang verbreden,

Als je de helling verder al hebt bekeken zal het inkorten neem ik aan niet kunnen.

Is het huis wel al berekend op het later kunnen toevoegen van een extra verdieping?
Zoals het nu lijkt op de doorsnede is het gebied onder de helling niet toegankelijk, ik zou kijken of dit niet toch mogelijk is. Zal in verhouding niet veel kosten voor een hoop bergruimte. Misschien ook een goede plek voor de technische installatie?

Als de ruimte in het kelder (en daarmee ook de helling) al boven het vriespunt blijft heb je naar mijn idee geen hellingbaan verwarming nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Joris748 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:16:
[...]

Om ondergronds 90 graden te draaien heb je erg veel ruimte nodig. Ben wel eens aan steken in ondergrondse parkeergarages van hotels, die lijken lijken ruim, maar zijn vooral een crime wanneer je er ook weer achteruit uit moet.
Je wilt toch het liefst vooruit die helling terug op. Dus je moet ook nog keren. En vergeet niet dat er ook nog kolommen staan. Die 10,7m gaat niet in één keer overspannen worden met een geringe kelderdiepte die je in huizen als deze hebt.

@vdbeke
Ik zie ook welfsels staan bij de begane grondvloer boven de kelder met een dikte van 17cm. Dat lijkt me dun. Vergelijkbare kanaalplaten in Nederland zijn altijd 20cm en dan zit er nog geen druklaag op. Ook qua geluid, trillingen wil je wel wat body. Heb je al een constructeur?

Sowieso zou ik de voorkeur geven aan een breedplaatvloer (predallen in Vlaanderen) voor een vloer boven een kelder. Die biedt een veel betere steun voor je kelderwanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:16:
[...]

Vloer verhogen zou ik niet doen, dan zou ik eerder met koekoeks voor daglicht zorgen.
Dat zou ik zeker doen. Elke ruimte wordt een stuk menselijker wanneer er een beetje daglicht in kan toetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 16:22
Voor ons recent opgeleverde huis hebben wij niet gekozen voor ingebouwde screens. Wel hebben we een voorziening laten aanbrengen voor een zonnescherm (de elektra leiding).

Nu zien we dat er toch nogal veel zon binnenvalt door dat raam, en dat dat in de zomer voor veel warmte binnen kan zorgen.

Bestaat er / heeft er iemand ervaring met een gecombineerde unit voor screen/rolluik en een zonnescherm?

We waren toch al uitgegaan van een bak voor een zonnescherm aan de achtergevel, dus daar zouden opbouw screens/rolluik niet zo erg zijn. Bestaan er gecombineerde bakken waar beide in zitten, of worden dat 2 losse systemen die je dan zoveel mogelijk tegen elkaar aan monteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Dirtbiter schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:10:
Voor ons recent opgeleverde huis hebben wij niet gekozen voor ingebouwde screens. Wel hebben we een voorziening laten aanbrengen voor een zonnescherm (de elektra leiding).

Nu zien we dat er toch nogal veel zon binnenvalt door dat raam, en dat dat in de zomer voor veel warmte binnen kan zorgen.

Bestaat er / heeft er iemand ervaring met een gecombineerde unit voor screen/rolluik en een zonnescherm?

We waren toch al uitgegaan van een bak voor een zonnescherm aan de achtergevel, dus daar zouden opbouw screens/rolluik niet zo erg zijn. Bestaan er gecombineerde bakken waar beide in zitten, of worden dat 2 losse systemen die je dan zoveel mogelijk tegen elkaar aan monteert?
Kijk eens naar raffstore, vind ik persoonlijk een stuk mooier dan rolluiken of screens. En het blijft een stuk lichter in huis.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Laatst online: 08-06 23:25
Vantage92 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:35:
[...]

Kijk eens naar raffstore, vind ik persoonlijk een stuk mooier dan rolluiken of screens. En het blijft een stuk lichter in huis.
@Dirtbiter
Let bij Raffstore op de hoogte van de kast, is al gauw 25-30 cm, bij screen is kast typisch 10-15 cm hoog. Ik vrees dat Raffstore hierdoor bij opbouw iets te veel van het goede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
thnx voor de feedback

@Rob-T6 inkorten helling zit er niet in, is al steil genoeg in mijn ogen. breedte weg is 3m per rijstrook. als ik met een bus van 2.5m breed (spiegel-spiegel) slechts een halve meter in totaal heb, vind ik toch wat te spannend.

@D-e-n er klopt vanalles niet met de kelder in mijn ogen, dus oa daarvoor ga ik nog eens rond de tafel zitten met architect.

hellingverwarming komt er niet, overbodig in mijn ogen.
ruimte onder helling, tja misschien. is iets om met kelderman te bespreken. die weten wat kan en niet en zorgen wel voor de berekening
eveneens die 17cm, vind het allemaal wat zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@vdbeke
Architecten zijn dan ook geen constructeurs :)

In Nederland is het de gewoonte dat er (in verband met de indiening bij de gemeente) voor de uitvoering al een constructeur bij komt kijken maar ik vermoed dat dat in België anders gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:45

Piper

No guts, no glory

Hebben jullie allemaal die standaard plastic doppen op de ventilatie in/uitblaas punten zitten? Ik ken de Airspot(ventiliatie i.c.m. spotjes) inmiddels al wel maar was benieuwd naar andere oplossingen. Hoeft uiteraard niet i.c.m. spotje, gewoon los spul is ook prima. Ik vind die standaard plastic doppen zo lelijk, dus als ik dan toch zelf aan het bouwen ben.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 08:08
Ze zijn ook in metaal leverbaar, dan is het in ieder geval geen plastic meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 12:59
Piper schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:27:
Hebben jullie allemaal die standaard plastic doppen op de ventilatie in/uitblaas punten zitten? Ik ken de Airspot(ventiliatie i.c.m. spotjes) inmiddels al wel maar was benieuwd naar andere oplossingen. Hoeft uiteraard niet i.c.m. spotje, gewoon los spul is ook prima. Ik vind die standaard plastic doppen zo lelijk, dus als ik dan toch zelf aan het bouwen ben.. ;-)
Ik heb muur roosters, stuk mooier dan in het plafond vind ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

De trap blijft hier een pijnpunt, moeten we echt gaan visualiseren denk ik.

Hoe denken jullie over een trap die op 1,5 meter van de voordeur uitkomt in een hal van grofweg 6,1 lang bij 2,75 breed? Ik denk dat als je een mooie design keepboomtrap maakt dat dit best kan.

We kijken nu met verplaatsen van de trap naar rechts, maar dan raak je de glazen doorkijk vanuit de eetkamer naar de hal kwijt en heb je boven een minder handige indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:38

NDF82

Doomed Space Marine

Mijn relatie met m'n aannemer bereikt een diepte punt. Doordat alles zo slecht opgeleverd wordt en ik dat opmerk, raken ze geïrriteerd. De opgemerkte punten worden opgelost (behalve stucwerk, dat loopt nog steeds) maar vervolgens krijg ik nu al twee keer de volgende kosten gekregen:
Betreffende werkvoorbereiding / uitvoering / coordinatie 400 euro excl. BTW
De eerste keer bovenop 600 euro excl. BTW voor het leveren en monteren van montage blokken tbv een knikarmscherm.

De tweede keer bovenop 1900 euro excl. BTW voor het inbouwen van kranen, toilet reservoirs en een bad.

Moet ik dit zomaar accepteren? Ik heb al per email gevraagd om een onderbouwing. Maar doordat de relatie slecht is geworden, wordt daar niet meer op gereageerd. Maar juist door de verslechterde relatie wil ik nu alles zwart op wit..

Als software engineer heb ik geen ervaring met dit soort conflict situaties dus vraag me af wat de beste vervolg aanpak is.

PS: Ik heb maandag de directeur gesproken op de bouwplaats vanwege het stucwerk. Hij wil het nu afkopen voor 1000 euro exc. BTW om het de schilder te laten oplossen. Maar die noemt dat "afschuiven" en een "lachertje".

Zucht -O-

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:18
NDF82 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:07:
Mijn relatie met m'n aannemer bereikt een diepte punt. Doordat alles zo slecht opgeleverd wordt en ik dat opmerk, raken ze geïrriteerd. De opgemerkte punten worden opgelost (behalve stucwerk, dat loopt nog steeds) maar vervolgens krijg ik nu al twee keer de volgende kosten gekregen:

[...]

De eerste keer bovenop 600 euro excl. BTW voor het leveren en monteren van montage blokken tbv een knikarmscherm.

De tweede keer bovenop 1900 euro excl. BTW voor het inbouwen van kranen, toilet reservoirs en een bad.

Moet ik dit zomaar accepteren? Ik heb al per email gevraagd om een onderbouwing. Maar doordat de relatie slecht is geworden, wordt daar niet meer op gereageerd. Maar juist door de verslechterde relatie wil ik nu alles zwart op wit..

Als software engineer heb ik geen ervaring met dit soort conflict situaties dus vraag me af wat de beste vervolg aanpak is.

PS: Ik heb maandag de directeur gesproken op de bouwplaats vanwege het stucwerk. Hij wil het nu afkopen voor 1000 euro exc. BTW om het de schilder te laten oplossen. Maar die noemt dat "afschuiven" en een "lachertje".

Zucht -O-
Lastig. Ik weet niet wat je hebt afgesproken. Als je niets hebt afgesproken en gedaan wordt het lastig in een aantal gevallen. In het geval van meerwerk heb ik tot nu toe altijd duidelijk gevraagd om kosten en daarna pas akkoord gegeven.

Zo kreeg ik een keer meerwerk zonder akkoord gefactureerd (circa 2k) en dat heb ik dan ook niet betaald. Staat volgens mij ook in de bouwgarant voorwaarden. Heb je dat al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Laatst online: 08-06 23:25
NDF82 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:07:

[...]

Zucht -O-
Uiteindelijk regeert geld en contract. Dan maar een slechte relatie, niet akoord gaan zonder onderbouwing, zeker dat stucwerk afkopen niet, als een aannemer een geldbedrag biedt gaat het oplossen zeker jou meer geld kosten. Zorg dat er voldoende van de aanneemsom open blijft staan om de aannemer te motiveren oplossingsgericht bezig te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

In dit soort conflictsituaties moet je nooit hard op hard gaan spelen. Ga naar ze toe, leg de situatie uit en leg vooral uit dat dit geen persoonlijke vendette is en dat je best bereid bent te betalen, maar niet voor broddelwerk.

Ruzie is geen oplossing hier, en laat alles alleen maar langer durne.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

xminator schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Lastig. Ik weet niet wat je hebt afgesproken. Als je niets hebt afgesproken en gedaan wordt het lastig in een aantal gevallen. In het geval van meerwerk heb ik tot nu toe altijd duidelijk gevraagd om kosten en daarna pas akkoord gegeven.
Meerwerk kosten krijg ik netjes voorgelegd, maar sinds kort staat er steeds posten bij die "vaag" zijn zoals "Betreffende werkvoorbereiding / uitvoering / coordinatie" zonder enige verdere motivatie.
LittleTycoon schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Uiteindelijk regeert geld en contract. Dan maar een slechte relatie, niet akoord gaan zonder onderbouwing, zeker dat stucwerk afkopen niet, als een aannemer een geldbedrag biedt gaat het oplossen zeker jou meer geld kosten. Zorg dat er voldoende van de aanneemsom open blijft staan om de aannemer te motiveren oplossingsgericht bezig te zijn.
Ik heb al 7 weken een betaling van 65K vastgehouden. Maar aangezien de oplevering over twee weken is, lijken ze ons door middel van tijd onder druk te willen zetten. Wij willen/moeten over!
mux schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:31:
In dit soort conflictsituaties moet je nooit hard op hard gaan spelen. Ga naar ze toe, leg de situatie uit en leg vooral uit dat dit geen persoonlijke vendette is en dat je best bereid bent te betalen, maar niet voor broddelwerk.

Ik heb de directeur maandag gesproken. Het is een aardige man, maar hij blijft oppervlakkig. Het enige wat hij kan doen is een keuring laten uitvoeren door een bureau. Maar dat kan pas 8 november, oplevering is 9 november. Dat betekend dat wanneer herstelling het oordeel is, de oplevering niet plaats kan vinden.

Een maand uitstel kost ook weer +- 1500 euro... En de nodige planningsproblemen vwb vloer, keuken, etc. En een zwangere vrouw... Daarom nijg ik naar accepteren ondanks dat het rationeel niet goed is. En dat voelen ze denk ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 20-06 08:08
mux schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:31:

Dit is toch gewoon een zakelijk 'conflict', lijkt mij niet meer dan logisch dat je de boel dan zwart op wit wilt hebben en dat onduidelijkheden op een factuur toegelicht kunnen worden. Dat heeft niets met ruzie maken van doen.

@NDF82 Wat is er precies mis met het stuc werk? Zoals andere al aanhalen als de aannemer zo makkelijk met €1000 op tafel komt om het af te kopen zou ik mij wel even achter m'n oren krabben. Kan je er mee leven als het zo blijft? Optie om het als restpunt op te schrijven bij oplevering en hele duidelijk afspraken te maken wanneer het als nog opgelost dient te zijn?

Edit: Topic met foto's inmiddels gevonden: Woning schilderklaar opleveren
Muurtje op 1e foto kan niet, dat is niet eens behangklaar, laat staan schilderklaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Oilman op 24-10-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Als ik 1 tip mag geven; stop met mailen en ga praten. Vertrouw op de initiële opgebouwde relatie (tijdens offerte traject bijv.) en bevestig eventuele mondelinge afspraken (een dag of 2 later) per mail.

Plan een afspraak met de aannemer om samen door de bouw te lopen om de puntjes op te pakken en gezamenlijk tot een oplossing te komen. Zorg dat je er op dat moment samen uitkomt en dat het voor beide partijen helder is wat je/men kan verwachten.

Ga er dus niet met gestrekt been in. Niet meteen over bedragen praten, maar vooral over het gevoel en wat je van het resultaat vind.

[ Voor 16% gewijzigd door the-edge op 24-10-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@NDF82 ik mag toch hopen dat je geld open laat staan tot na de oplevering :?

En verder zijn er geen afspraken gemaakt m.b.t. meerwerk :?

Bij ons was 1 zinnetje voldoende in het contract "Meerwerk alleen toegestaan na schriftelijke goedkeuring door opdrachtgever".

Ik ken je betalingsschema niet, maar bij ons werd 10% na oplevering gefactureerd, en 5% na oplossen van alle knelpunten.

Die 15% heb jij dus als het goed is niet betaald voor de oplevering, hij stuurt die 10% factuur pas NA oplevering, dat is tenminste gebruikelijk.

Die laatste 5% staat bij ons nog steeds open (1,5 jaar na levering), een onderaannemer (kozijnenleverancier) van mijn aannemer heeft (nog steeds) niet alle problemen opgelost.

Ik bel er ook niet meer achteraan, er zal vanzelf wel iemand achter het geld aan vangen. Het gaat nog om 2 roeden van een ruit boven ergens, en 1 beschadigd kunststof kozijn.

Voor die 5% krijg ik dat ook wel elders geregeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:39:

Bij ons was 1 zinnetje voldoende in het contract "Meerwerk alleen toegestaan na schriftelijke goedkeuring door opdrachtgever".
[...]
Ik ken je betalingsschema niet, maar bij ons werd 10% na oplevering gefactureerd, en 5% na oplossen van alle knelpunten.
Precies die 2 dingen hebben wij ook opgenomen in het contract. Aannemer werkt trouwens altijd met een slot termijn welke pas betaald word nadat alle punten opgelost zijn.
Vwb het meerwerk, we hebben schriftelijke goedkeuring voor meerwerk >€250 opgenomen. Onder de €250 mag de aannemer meerwerk schrijven. Maar wij vragen periodiek (maandelijks ongeveer) de actuele meer- en minderwerklijst op.

Daarnaast belt de aannemer altijd even wanneer er meerwerk aankomt, waarom dat is en waarom hij dat niet initieel in de offerte heeft kunnen zetten. Werkt heel erg prima zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:39:
@NDF82 ik mag toch hopen dat je geld open laat staan tot na de oplevering :?

En verder zijn er geen afspraken gemaakt m.b.t. meerwerk :?

Er staat "Mondelinge afspraken tussen opdrachtgever en uitvoerder c.q. onderaannemers kunnen niet als bindend worden beschouwd."
De 15% die ik nu vasthou vanwege het stucwerk moest normaal al betaald zijn. Dan blijft er nog (slechts?) 5% over. Daarvoor geldt "6e termijn 5%: Na verwerken v/d opleverpunten en goedkeuring v/d opdrachtgever."

Dus heb niet heel veel druk middel achter de hand. Voor het stucwerk stelt de schilder voor om de plafonds te vullen, te schuren, de muren te schuren en te renovliezen. Maar dan draai ik weer voor de kosten op voor een huis wat al veel te duur is (stichtingskosten zijn veeeeeel hoger dan de marktwaarde).

Aangezien uitstellen ook geld kost en geen zin heb in een juridisch conflict, zal het waarschijnlijk wel weer betalen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
NDF82 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

Er staat "Mondelinge afspraken tussen opdrachtgever en uitvoerder c.q. onderaannemers kunnen niet als bindend worden beschouwd."

[...]

De 15% die ik nu vasthou vanwege het stucwerk moest normaal al betaald zijn. Dan blijft er nog (slechts?) 5% over. Daarvoor geldt "6e termijn 5%: Na verwerken v/d opleverpunten en goedkeuring v/d opdrachtgever."

Dus heb niet heel veel druk middel achter de hand. Voor het stucwerk stelt de schilder voor om de plafonds te vullen, te schuren, de muren te schuren en te renovliezen. Maar dan draai ik weer voor de kosten op voor een huis wat al veel te duur is (stichtingskosten zijn veeeeeel hoger dan de marktwaarde).

Aangezien uitstellen ook geld kost en geen zin heb in een juridisch conflict, zal het waarschijnlijk wel weer betalen worden...
Wat is er mis met je stucwerk :? Is het niet goed, of niet mooi ? Het lijkt mij als het niet goed is dat dit kosteloos wordt hersteld?

Betalen is de makkelijkste oplossing, maar ik zou toch echt mijn gelijk willen halen.
Recht = recht en krom is krom.

Dat je huis te duur is ben je toch ook zelf bij geweest :? Je hebt toch een prijs afgesproken?

Je komt een beetje "neerslachtig" over in dit topic wat begrijpbaar is, want op het einde van het bouwen van je woning kunnen de spanningen (zowel emotioneel, financieel als lichamelijk) hoog oplopen.

Probeer rustig te blijven en weloverwogen beslissingen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

[...]

Kut is dat. Ik vind renovlies geen porum voor een nieuwe woning.

Ik ben blij dat ik een goede aannemer heb.

Heb je geen rechtsbijstand?

Je hebt toch 20% van de aanneemsom nog niet betaald? Is dat geen drukmiddel?

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 24-10-2018 22:50 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:37:
[...]

Wat is er mis met je stucwerk :? Is het niet goed, of niet mooi ? Het lijkt mij als het niet goed is dat dit kosteloos wordt hersteld?

Betalen is de makkelijkste oplossing, maar ik zou toch echt mijn gelijk willen halen.
Recht = recht en krom is krom.
Ja, maar de onderaannemer wilt niet en de hoofdaannemer kan hem verbaal niet aan. Dus ik heb het idee dat ze het liever zo laten tenzij ze gedwongen worden (bijvoorbeeld in juridische zin).
Dat je huis te duur is ben je toch ook zelf bij geweest :? Je hebt toch een prijs afgesproken?

Je komt een beetje "neerslachtig" over in dit topic wat begrijpbaar is, want op het einde van het bouwen van je woning kunnen de spanningen (zowel emotioneel, financieel als lichamelijk) hoog oplopen.

Probeer rustig te blijven en weloverwogen beslissingen te nemen.
Emotioneel wordt ik er niet van op het financiele aspect na. Maar omdat ik heel druk ben met werk, wil ik het liever zo snel mogelijk afronden. Maar dat doet financieel dus pijn.
Artbij schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:37:
[...]

Kut is dat. Ik vind renovlies geen porum voor een nieuwe woning.

Ik ben blij dat ik een goede aannemer heb.

Heb je geen rechtsbijstand?

Je hebt toch 20% van de aanneemsom nog niet betaald? Is dat geen drukmiddel?
Jawel, heb ik wel. Maar dan loop ik het risico om maanden in een onafgewerkt, stoffig huis te wonen. Wellicht moet ik het nog een extra maand geven en kijken wat er uit een inspectie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:59:
[...]

Ja, maar de onderaannemer wilt niet en de hoofdaannemer kan hem verbaal niet aan. Dus ik heb het idee dat ze het liever zo laten tenzij ze gedwongen worden (bijvoorbeeld in juridische zin).

[...]

Emotioneel wordt ik er niet van op het financiele aspect na. Maar omdat ik heel druk ben met werk, wil ik het liever zo snel mogelijk afronden. Maar dat doet financieel dus pijn.

[...]

Jawel, heb ik wel. Maar dan loop ik het risico om maanden in een onafgewerkt, stoffig huis te wonen. Wellicht moet ik het nog een extra maand geven en kijken wat er uit een inspectie komt.
Ik zou de aannemer flink onder druk zetten. Branchevereniging, arbitrage, rechtsbijstand dat soort dingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AartvZ
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 01:07
Hallo allemaal. Afgelopen zomer ook een stuk bouwgrond gekocht. Momenteel zijn we druk bezig met het ontwerp. De voortgang wil ik graag laten zien aan jullie. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Tips zijn welkom.

Members only: tekst alleen leesbaar voor ingelogde bezoekers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
NDF82 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:59:
[...]

[...]

[...]

Even terug naar de basis, je hebt een overeenkomst met je aannemer. Hij levert een product (huis) met bepaalde kwaliteitseisen, en jij betaalt daarvoor.

Als het product niet voldoet is het aan de aannemer om dit op te lossen.

Jij hebt als eindklant helemaal niets te maken met onderaannemers. Dat is "het probleem" van de aannemer, en met hem moet je communiceren. Jij betaalt de onderaannemer toch ook niet rechtstreeks :?

Hij zet over de facturen van onderaannemers ook een x percentage winst & risico, dus het is zijn probleem.

Dat hij blijkbaar niet kan communiceren met de onderaannemer is niet jullie probleem.

Geef hem aan dat als de problemen niet voor xx datum zijn opgelost je de extra te maken kosten voor een maand extra huisvesting zult verrekenen met de laatste factuur.

Probeer niet van zijn probleem jullie probleem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Even terug naar de basis, je hebt een overeenkomst met je aannemer. Hij levert een product (huis) met bepaalde kwaliteitseisen, en jij betaalt daarvoor.

Jij hebt als eindklant helemaal niets te maken met onderaannemers. Dat is "het probleem" van de aannemer, en met hem moet je communiceren. Jij betaald de onderaannemer toch ook niet rechtstreeks :?

Hij zet over de facturen van onderaannemers ook een x percentage winst & risico, dus het is zijn probleem.

Dat hij blijkbaar niet kan communiceren met de onderaannemer is niet jullie probleem.

Geef hem aan dat als de problemen niet voor xx datum zijn opgelost je de extra te maken kosten voor een maand extra huisvesting zult verrekenen met de laatste factuur.

Zakelijk klopt het wat je hierboven zegt, maar volgens mij is het voor @NDF82 lastig om dit zakelijk te bekijken.

Zwangere vrouw, 2 keer verhuizen etc zijn dingen waardoor je dingen makkelijker accepteert en niet zit te zoeken naar confrontaties.

Iets waar wij niet zo moeilijk over zouden doen ;), of niet @Grolsch?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:28:
[...]

Zakelijk klopt het wat je hierboven zegt, maar volgens mij is het voor @NDF82 lastig om dit zakelijk te bekijken.

Zwangere vrouw, 2 keer verhuizen etc zijn dingen waardoor je dingen makkelijker accepteert en niet zit te zoeken naar confrontaties.

Het loopt al veel te ver weg bij @NDF82

Ondanks dat ik best zakelijk ben al zeg ik het zelf ben ik super blij dat ik een bouwbegeleider had die dit soort "onzin" voor mij regelde.

Ik en de aannemer speelden "ouwe jongens krentenbrood", en alles was koek en ei. Al dat financiële geneuzel mocht de bouwbegeleider (in opdracht van ons natuurlijk) oplossen.

Als de aannemer dan weer eens klaagde van "Die bouwbegeleider is wel een harde kerel, en dit, en dat" dan zei ik "Dat klopt, daar betalen wij hem voor, en jij bent ermee akkoord gegaan".

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
AartvZ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:19:
De veranda/overkapping op de noordgevel. De overkapping heeft kijkend naar de zoninstraling helemaal geen nut. Ik zou de overkapping het liefst iets korter maken en de woonkeuken iets langer.
Op een noordgevel zie ik daar ook geen enkel nut van in, daar moet je juist zoveel mogelijk daglicht pakken als je kunt. De woonkamer wordt er onnodig donker door, en je slaapkamer krijgt een soort inpandig balkon? Waarom zou je dat doen, omdat je zo iets minder inkijk van de buren hebt misschien? Dat zou ik anders proberen op te lossen want zo krijgt de noordgevel het aanzicht van een grotwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hallo allemaal. Afgelopen zomer ook een stuk bouwgrond gekocht. Momenteel zijn we druk bezig met het ontwerp. De voortgang wil ik graag laten zien aan jullie. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Tips zijn welkom.

Dit soort ontwerpen vind ik heel gaaf. Wij hadden eerst ook iets dergelijks, maar dat was voor een andere (ook smalle) kavel, maar die lag op het zuiden. Op de huidige kavel (noordoost) vond ik de indeling voor een dergelijke "pijp" niet goed uitkomen (er was in ons geval dan geen mogelijkheid om gelijksvloers zowel de woonkamer - zicht op de tuin - als de slaapkamer - niet slapen aan straat - aan de achterzijde van de woning te krijgen). En we wilden ook zo'n overkapping aan de woonkamerzijde en daar wil je idd juist zoveel mogelijk licht.
Succes, wordt vast gaaf

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 25-10-2018 11:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Laatst online: 18-06 22:19

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Hoi AartvZ,

Omdat je kennelijk op de begane grond een soort van omloop wilt creeren verlies je vrij veel ruimte, terwijl je huis heel erg groot is. Ook op de verdieping heb je vervolgens veel overloop. Daarnaast ben ik zo'n freak die onrustig wordt van plattegronden met allemaal hoekjes er in. Zelf vind ik het fijn als de muren zoveel mogelijk boven elkaar zitten, er veel rechte lijnen zijn en de plattegrond (daardoor) rustig oogt.

Onderstaand tref je een indeling die mogelijk wordt als je die "omloop" en de vide bij de entree opgeeft. Ik heb het net ff in Paint gemaakt, dus qua ramen en dergelijke klopt het niet overal. Anyway, vooral op de verdieping heb je in die indeling nu veel meer ruimte. Op beide kopse kanten zitten royale slaapkamers, waarvan 1 zelf een eigen kastenkamer en badkamer heeft. Super luxe en een gigantische WAF!

Ook op de begane is meer ruimte ontstaan. Het toilet is wat groter geworden. Ik heb je tafel iets verlengd, zodat die even breed is als de keuken en ook een grote zithoek geplaatst met zicht op de grote ramen op het zuiden. Met zo'n uitzicht heb je immers geen televisie nodig! Eventueel zou je daar in het midden nog een open haard kunnen plaatsen. Als je het overstek aan de noorkant bij de woonkamer wilt betrekken kan je overwegen om juist daar de vide te maken. Zo'n gigantische glaspartij is namelijk heel indrukwekkend. Wat mij betreft ook mooier dan bij de entree.

In principe is nu ook aan de straatkant op het zuiden een grote kamer ontstaan, wat je initieel zou kunnen gebruiken als study en later in het kader van levensloopbestendigheid als slaapkamer. Van het vooralsnog onbestemde kamertje daarachter kan je dan een badkamer maken. Initieel zou je het wellicht kunnen gebruiken als berging, maar met zo'n diepe tuin zou ik denk ik eerder een berging aan de achterkant van je kavel maken. Als je daar dan gelijk een veranda aan vast maakt kan je heerlijk genieten van de zon, terwijl je je eigen woning kan bewonderen!

Wellicht heb je hierdoor wat nieuwe ideeen gekregen. Hoe dan ook: een hartstikke leuk project!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZwFoj5WkWDl6eUY2fRCzwA4h/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

Die tweede tekening, vind ik de bovenverdieping dus helemaal niets. En de WAF voor een badkamer in de slaapkamer zou bij ons zeer negatief zijn :p Moet er zelfs niet aan denken...

Maar goed, wij hebben zelfs kamers opgeoffert om meer overloop ruimte te genereren....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik vind die tweede indeling zowel beneden als boven juist véééél beter/interessanter. De eerste indeling is veel te hoekjes/hokjes.
Het past ook veel beter bij de gestrektheid van het huis die zowel boven als beneden veel beter tot zijn recht komt. Knap hoor dat je dat zo snel in elkaar gedraaid hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Grolsch schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Jij hebt als eindklant helemaal niets te maken met onderaannemers. Dat is "het probleem" van de aannemer, en met hem moet je communiceren. Jij betaalt de onderaannemer toch ook niet rechtstreeks :?

Dat ben ik met je eens, maar ik ben bang dat de kwaliteitseisen te soft zijn vastgelegd. Het bestek zegt dit:
08 Stucadoorswerk
Alle wanden, balustrade op de 1e verdieping, horizontale plafonds, en schuine plafonds op de 1e verdieping dienen glad
afgewerkt en schilderklaar opgeleverd te worden.
Er wordt dus niet gerefereerd naar een of andere standaard.

De rechtsbijstand kan nog niks betekenen aangezien het huis nog niet van ons / opgeleverd is. Vereniging Eigen Huis geeft aan dat slecht stucwerk waarschijnlijk niet als onbewoonbaar geclassificeerd wordt en extra kosten dus niet van toepassing zijn. Ik denk dat de aannemer dat ook weet en zijn enige probleem is dan dat ik het geld vast blijf houden. Maar ik heb niet het idee dat dit hem iets doet.
Artbij schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:28:
[...]

Als ik alleen ben, ga ik een confrontatie niet zomaar uit de weg. Maar dit doen we met z'n tweeen en mijn vrouw is het al lang beu. En mij kost het te veel tijd, mijn werkt leidt eronder.
Grolsch schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:40:
[...]

Het loopt al veel te ver weg bij @NDF82

Ondanks dat ik best zakelijk ben al zeg ik het zelf ben ik super blij dat ik een bouwbegeleider had die dit soort "onzin" voor mij regelde.
Daar hebben wij op bezuinigd. Achteraf gezien misschien een dure bezuiniging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Mooi alternatief! Geeft direct ook de mogelijkheid voor een inloopkast met rechte muren. In de originele opzet waren er alleen maar schuine delen in de hoofd slaapkamer. Erg lastig als je er een kast wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierynomus
  • Laatst online: 30-10-2023

Gave woning, heeft wel wat weg van wat wij nu gaan bouwen zodra de sloop klaar is, zie iets terug voor onze plattegronden: hierynomus in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2". De nieuwe indeling van @iLLEVAiHCAM oogt zeker wat rustiger en ik denk dat je daarmee ook meer ruimte creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
@ iLLEVAiHCAM

Quote: "Super luxe en een gigantische WAF!"

Wat betekent hier WAF? volgens Google heeft dat met je 'Wife' te maken..., en bij de Warmte Pomp forum wéér iets anders...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:21
Wife Acceptance Factor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartvZ
iLLEVAiHCAM schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:54:
[...]

Hoi AartvZ,

Omdat je kennelijk op de begane grond een soort van omloop wilt creeren verlies je vrij veel ruimte, terwijl je huis heel erg groot is. Ook op de verdieping heb je vervolgens veel overloop. Daarnaast ben ik zo'n freak die onrustig wordt van plattegronden met allemaal hoekjes er in. Zelf vind ik het fijn als de muren zoveel mogelijk boven elkaar zitten, er veel rechte lijnen zijn en de plattegrond (daardoor) rustig oogt.

Onderstaand tref je een indeling die mogelijk wordt als je die "omloop" en de vide bij de entree opgeeft. Ik heb het net ff in Paint gemaakt, dus qua ramen en dergelijke klopt het niet overal. Anyway, vooral op de verdieping heb je in die indeling nu veel meer ruimte. Op beide kopse kanten zitten royale slaapkamers, waarvan 1 zelf een eigen kastenkamer en badkamer heeft. Super luxe en een gigantische WAF!

Ook op de begane is meer ruimte ontstaan. Het toilet is wat groter geworden. Ik heb je tafel iets verlengd, zodat die even breed is als de keuken en ook een grote zithoek geplaatst met zicht op de grote ramen op het zuiden. Met zo'n uitzicht heb je immers geen televisie nodig! Eventueel zou je daar in het midden nog een open haard kunnen plaatsen. Als je het overstek aan de noorkant bij de woonkamer wilt betrekken kan je overwegen om juist daar de vide te maken. Zo'n gigantische glaspartij is namelijk heel indrukwekkend. Wat mij betreft ook mooier dan bij de entree.

In principe is nu ook aan de straatkant op het zuiden een grote kamer ontstaan, wat je initieel zou kunnen gebruiken als study en later in het kader van levensloopbestendigheid als slaapkamer. Van het vooralsnog onbestemde kamertje daarachter kan je dan een badkamer maken. Initieel zou je het wellicht kunnen gebruiken als berging, maar met zo'n diepe tuin zou ik denk ik eerder een berging aan de achterkant van je kavel maken. Als je daar dan gelijk een veranda aan vast maakt kan je heerlijk genieten van de zon, terwijl je je eigen woning kan bewonderen!

Wellicht heb je hierdoor wat nieuwe ideeen gekregen. Hoe dan ook: een hartstikke leuk project!!

[Afbeelding]
Mooie indelingen. Heb je snel gedaan _/-\o_

Wij hebben ervoor gekozen om de bijkeuken direct aan de woonkamer te situeren. We willen de bijkeuken gebruiken voor o.a. opslag van eten, een spoelbak, wasmachine, droger etc. Daarnaast willen we dat de bijkeuken toegankelijk is via de berging. De berging gebruiken we voornamelijk voor het stallen van fietsen en kampeerspullen. Een grote garage hebben wij (nog) niet nodig.

Onze hal/entree is inderdaad breed. Dit hebben we expres gedaan zodat we nog een bankje kunnen plaatsen. En de vide zorg voor meer daglicht en een luxe uitstraling. Ook hebben we liever de trap bereikbaar via de hal ipv de woonkamer.

Meer glas in de woonkamer staat ook op mijn lijstje :)

De technische ruimte is nu in het midden van het gebouw. Dat is prima. De ruimte heeft zelf geen daglicht nodig. Het voordeel van deze situering is dat de ruimte centraal is gelegen. De leidingen voor warmtapwater naar de keuken en de badkamer zijn nu lekker kort (weinig energieverlies).

We willen de studeerkamer en de berging zo maken dat deze later kunnen worden samengevoegd voor slaapkamer en badkamer. We zullen dan tegen die tijd een uitpandige berging maken.

Je indeling van de verdieping heeft inderdaad voordelen. Het is overzichtelijker en de slaapkamers zijn aan de oostgevel, de koelere kant gesitueerd. Het lastige is dat we de nokhoogte beperkt willen houden zodat de verhoudingen gevel/dak blijven kloppen. Ten gevolge van deze beslissing ligt onze gewenste vrije hoogte van 2,3 meter al redelijk dicht in de middenlijn van de woning. Daarom hebben we de ruimten verplaatst naar 1 kant (nu de westgevel vanwege de mogelijkheid voor het maken van een dakkapel). Hierdoor ontstaat er inderdaad een (te grote) overloop. De overloop tegen over de badkamer willen we voorzien van een kastenwand. De overloop bij de vide willen we gebruiken als speelhoek voor de kinderen. Daarbij wil ik dat zoveel mogelijke slaapkamers van minimaal 2 kanten daglicht binnen krijgen.

Al met al is het een lastige puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Volgens mij kun je in de tweede indeling nog steeds een doorgang onder de trap door maken naar een bijkeuken (als je dan die kastruimte bij de entree smaller maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:38
@NDF82 ik vind de omschrijving in je bestek met betrekking tot het stukwerk inderdaad soft maar dit is in het nadeel van jou aannemer . En daarbij dus in het voordeel van jou . Er staat letterlijk gladde en schilderklare wanden . Ofwel de schilder moet hier overheen kunnen schilderen en dan dient er een acceptabel resultaat te zijn. Er staat geen groep benoemt ( is afwerkingsklasse gedefinieerd met daarbij normen wat er aan mag mankeren). Ofwel zoals ik het bekijk dien je gewoon keurige schilderklare wanden te krijgen en kun je dus van de aannemer verwachten dat hij dit tot in den treuren gaat herstellen tot het goed genoeg is om te schilderen . Ik denk dat het een kwestie van lange adem wordt . Geef aan dat je er nagenoeg direct in gaat wonen en dat alle gevolgschade van het herstel bij de aannemer gevorderd zal worden . Nog een tip informeer eens bij een “onafhankelijke” partij wanneer zij tijd hebben om een keuring te verrichten . Als jij iemand eerder kan krijgen dan de aannemer zal hij ook harder zijn best moeten doen om een inspectie te laten plaatsvinden .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Codeoranje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:07:
@NDF82 ik vind de omschrijving in je bestek met betrekking tot het stukwerk inderdaad soft maar dit is in het nadeel van jou aannemer . En daarbij dus in het voordeel van jou . Er staat letterlijk gladde en schilderklare wanden . Ofwel de schilder moet hier overheen kunnen schilderen en dan dient er een acceptabel resultaat te zijn. Er staat geen groep benoemt ( is afwerkingsklasse gedefinieerd met daarbij normen wat er aan mag mankeren). Ofwel zoals ik het bekijk dien je gewoon keurige schilderklare wanden te krijgen en kun je dus van de aannemer verwachten dat hij dit tot in den treuren gaat herstellen tot het goed genoeg is om te schilderen . Ik denk dat het een kwestie van lange adem wordt . Geef aan dat je er nagenoeg direct in gaat wonen en dat alle gevolgschade van het herstel bij de aannemer gevorderd zal worden .
Dat is inderdaad nu het plan. We hadden het bestek echter nog niet in ons voordeel gezien. Bedankt!
Nog een tip informeer eens bij een “onafhankelijke” partij wanneer zij tijd hebben om een keuring te verrichten . Als jij iemand eerder kan krijgen dan de aannemer zal hij ook harder zijn best moeten doen om een inspectie te laten plaatsvinden .
Daar zijn we nu mee bezig. Dit is echter ook best lastig omdat de meeste bouwkundigen die we tot nu toe gesproken hebben, oplever keuringen doen, geen keuringen t.b.v. het oplossen van geschillen. Vanavond hebben we nog wat instanties gevonden en morgen ochtend hang ik weer in de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Leuk ontwerp!
Ik ben nieuwsgierig naar de gevelaanzichten.
Je hebt een groot huis maar je komt via een "steeg" via de zijkant van het huis binnen terwijl de berging aan de voorkant zit. Daar heb ik een dubbel gevoel over. Het is per slot van rekening geen rijtjeswoning.

Bij een huis van dit formaat verwacht ik een eigen badkamer in/bij de masterbedroom.

Wat zijn dat voor gebouwen op de percelen van beide buren ter hoogte van je achtertuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:02:
[...]

Dat is inderdaad nu het plan. We hadden het bestek echter nog niet in ons voordeel gezien. Bedankt!

[...]

Daar zijn we nu mee bezig. Dit is echter ook best lastig omdat de meeste bouwkundigen die we tot nu toe gesproken hebben, oplever keuringen doen, geen keuringen t.b.v. het oplossen van geschillen. Vanavond hebben we nog wat instanties gevonden en morgen ochtend hang ik weer in de telefoon.
Het ís in principe toch een oplevering?

Doe je het schilderwerk zelf? Of via de aannemer?

Als je het zelf doet moet er toch eerst een oplevering plaatsvinden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:10:
[...]

Leuk ontwerp!
Je hebt een groot huis maar je komt via een "steeg" via de zijkant van het huis binnen terwijl de berging aan de voorkant zit. Daar heb ik een dubbel gevoel over. Het is per slot van rekening geen rijtjeswoning.

Bij een huis van dit formaat verwacht ik een eigen badkamer in/bij de masterbedroom.

Wat zijn dat voor gebouwen op de percelen van beide buren ter hoogte van je achtertuin?
Een tweede badkamer? Die verwacht ik eigenlijk alleen in Amerikaanse huizen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

Het ís in principe toch een oplevering?

Doe je het schilderwerk zelf? Of via de aannemer?

Als je het zelf doet moet er toch eerst een oplevering plaatsvinden.
Wat we begrepen van Vereniging Eigen Huis (VEG) is dat er bij de oplevering slechts kort en minder diepgaand bij de stukadoorswerken stil gestaan wordt. Omdat er een conflict is, wordt er geadviseerd om een specifieke beoordeling te laten doen. Die heb je in twee smaken:
- Kwalitatieve beoordeling
Heeft geen juridische waarde dus aannemer moet vooraf bevestigen dat hij de aanbevolen herstelwerkzaamheden gaat uitvoeren.
- Conflict beoordeling
Is een proces verbaal en kan dus gebruikt worden bij een eventuele rechtzaak.

Schilderwerk is geen onderdeel van de aanneem overeenkomst. Maar omdat de aannemer best flexibel is, was het voor hem geen probleem dat er voor de oplevering geschilderd zou worden. VEG raadt dit echter af om andere conflict situaties te voorkomen (daar hadden we tot voor kort niet bij stil gestaan). Daarnaast zie ik het stucwerk niet op korte termijn hersteld worden. Dus schilderwerk wordt nu na oplevering.

Waar ik wel over in zit is eventuele schade aan vloer, keuken, etc door herstel werkzaamheden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 13:53
Hier een update. Planning was om in november het dak dicht te maken, dat hebben we gisteren gedaan! :) Vanwege het goede weer sinds maart nog geen vertraging opgelopen.

De stucadoor staat gepland voor februari 2019.

Week 12:
Doordeweeks: keuring meterkast (Enexis) / watermeterput (Brabantwater)
Vrijdag: container plaatsen
Zaterdag: bouwhekken zetten

Week 13/14:
Aansluiting bouwstroom-/water
Aansluiten bronbemaling (1 dag)
Droogpompen grondwater (1 week)
Graafwerkzaamheden + grondverbetering (3 dagen)

Week 15/16:
Uitzetten bouwraam t.b.v. fundering (1 dag)
Start fundering: steigerplanken, folie en wapening (2 avonden + zaterdag)
Beton storten (1 dag)

Week 17:
Start peilmetselwerk (1 1/2 dag)
Riolering aanbrengen (1 dag)
Bouw aanvullen met zand (1 1/2 dag)

Week 18:
Vloerisolatie + wapening leggen (1 dag, 1 avond)
Waterleidingen leggen (1 dag)
Elektra leggen (1/2 dag)

Week 19:
Beton storten
Stelwerk metselwerk
Stelkozijnen maken en stellen

Week 20 t/m 26:
Metselwerk

Week 28:
Breedplaatvloer
Elektra + Loodgieter

Week 29:
Storten breedplaatvloer

Week 30 t/m week 33:
Bouwvak

Week 34:
Stellen

Week 35 t/m 39:
Metselwerk

Week 43 (huidige week):
Dakplaten - dak dicht
Dakpannen geleverd (Monier Stonewold antraciet)

Next:
- Dak aftimmeren
- Elektra aftekenen / frezen
- PV op zuid
- Dakpannen op noord
- Elektra + Loodgieter
- Stucadoor

Uren tot nu toe
Metselaar 235 uur (bijna klaar) upperwerk zelf gedaan en zelf steigers gezet
Elektricien 25,5 uur (zelf 1 1/2 dag meegeholpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:42:
[...]

Wat we begrepen van Vereniging Eigen Huis (VEG) is dat er bij de oplevering slechts kort en minder diepgaand bij de stukadoorswerken stil gestaan wordt. Omdat er een conflict is, wordt er geadviseerd om een specifieke beoordeling te laten doen. Die heb je in twee smaken:
Heeft geen juridische waarde dus aannemer moet vooraf bevestigen dat hij de aanbevolen herstelwerkzaamheden gaat uitvoeren.
- Conflict beoordeling

Schilderwerk is geen onderdeel van de aanneem overeenkomst. Maar omdat de aannemer best flexibel is, was het voor hem geen probleem dat er voor de oplevering geschilderd zou worden. VEG raadt dit echter af om andere conflict situaties te voorkomen (daar hadden we tot voor kort niet bij stil gestaan). Daarnaast zie ik het stucwerk niet op korte termijn hersteld worden. Dus schilderwerk wordt nu na oplevering.

Waar ik wel over in zit is eventuele schade aan vloer, keuken, etc door herstel werkzaamheden...
Je ziet veel te veel beren op de weg. Een vakman sloopt echt je keuken niet als hij wat herstelwerkzaamheden uitvoert.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:49
Artbij schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

Ligt aan het formaat huis...in een huis van 150m2 verwacht je dit niet uiteraard maar er zijn genoeg huizen in NL met een 2e badkamer lijkt me...in ons ouderlijk huis hadden we er ook 2 (woonboerderij van +/- 300m2 woonoppervlakte) :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Artbij schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Je ziet veel te veel beren op de weg. Een vakman sloopt echt je keuken niet als hij wat herstelwerkzaamheden uitvoert.
Het ging hier om een stucadoor toch? Voor iedere andere 'vakman' geef ik je gelijk; bij een stucadoor heb je risico dat je gips aantreft in je wasmachine, onder je dekbed en bovenop je douchekop.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Harrie_ schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:25:
[...]

Het ging hier om een stucadoor toch? Voor iedere andere 'vakman' geef ik je gelijk; bij een stucadoor heb je risico dat je gips aantreft in je wasmachine, onder je dekbed en bovenop je douchekop.
Deze mening deel ik niet.
Een stucadoor werkt tegenwoordig zo netjes, ze staan van oudsher bekent om knoeiers en rotzooimakers. Ik heb 2 stucadoors in huis gehad. 1 voor al het stucwerk en 1 voor de badkamer. (iets met foutieve afspraak. In dit geval niet relevant).

Beide stucadoors lieten het schoner achter dan dat het was. En daar is niets aan overdreven.

De laatste heeft zelfs heel zijn looproute van voordeur tot badkamer schoongeveegd en met handveger en blik opgedaan, in zijn eigen lege zakjes gips gedaan en meegenomen.

Een elektricien daarentegen laat echt alles uit zijn handen vallen. Ik snap wel dat je niet voor elk gestript draadje het plasticje op gaat rapen. Maar ze laten wel alles slingeren en zijn weg. Stucadoors; niets dan lof in mijn geval. Iets zegt me dat men ook van dat 'knoei imago' afwil.

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 26-10-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Ghehe, tijdens ons bouw proces ben ik veel mannen tegengekomen. Helaas was slechts een handjevol "vakman".

Ik denk dat wij gewoon veel pech hebben gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

the-edge schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Deze mening deel ik niet.
Een stucadoor werkt tegenwoordig zo netjes, ze staan van oudsher bekent om knoeiers en rotzooimakers. Ik heb 2 stucadoors in huis gehad. 1 voor al het stucwerk en 1 voor de badkamer. (iets met foutieve afspraak. In dit geval niet relevant).

Beide stucadoors lieten het schoner achter dan dat het was. De laatste heeft zelfs heel zijn looproute van voordeur tot badkamer schoongeveegd en met handveger en blik opgedaan, in zijn eigen lege zakjes gips gedaan en meegenomen.

Een elektricien daarentegen laat echt alles uit zijn handen vallen. Ik snap wel dat je niet voor elk gestript draadje het plasticje op gaat rapen. Maar ze laten wel alles slingeren en zijn weg. Stucadoors; niets dan lof in mijn geval.
Dan heb je geluk gehad. Ik ben de afgelopen jaren op tig woningbouwprojecten geweest en een aantal (huur)renovatieprojecten. Ik heb daar ook een aantal 'nette' stucadoors getroffen.
NDF82 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

Ghehe, tijdens ons bouw proces ben ik veel mannen tegengekomen. Helaas was slechts een handjevol "vakman".

Ik denk dat wij gewoon veel pech hebben gehad...
Nee hoor. E.e.a. heeft natuurlijk te maken met het project en de schaalgrootte. In dit topic gaat het natuurlijk vooral om kleine aannemers die 1 woning komen bouwen. Mijn ervaring is dat je daar inderdaad nog vaak vakmensen tegenkomt. Op grootschalige woningbouwprojecten zijn de vakmensen vaak ver te zoeken en is de gemiddelde werknemer van het kaliber 'verkorte dansles en een veterstrikdiploma'

[ Voor 24% gewijzigd door Harrie_ op 26-10-2018 10:59 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Hehe met stukadoors moet je geluk hebben. Bij ons waren zowel die van de aannemer als diegene die ik zelf heb ingehuurd vuilakken. Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat ze werken in de ruwbouw.

In mijn vorige woning heb ik een paar muurtjes laten doen door een andere partij en die waren extreem netjes. Hadden overal stuclopers liggen maar die gingen net zo schoon mee als dat ze binnen waren gekomen. Helaas waren deze mannen inmiddels gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Heb vanmorgen een email gestuurd naar hoofdaannemer (echte namen zijn vervangen door fictieve dieren namen):
Hallo Aap,

Ik heb inmiddels wat advies ingewonnen en het lijkt me een beter idee dat ik zelf de kwaliteitscontrole in plan.

Ik heb dan echter wel van jou een schriftelijke bevestiging nodig dat:

- Wij regelen keuring
- Wij betalen keuring bij geen gebreken
- Van Aap Bouw betaalt keuring bij gebreken
- Van Aap Bouw bevestigd per email voordat de keuring plaats vindt, dat alle gevonden gebreken opgelost worden voordat de keuring plaats vindt
- Van Aap Bouw bevestigd per email voordat de keuring plaats vindt, dat alle nieuwe gebreken/schades van welke aard dan ook als gevolg van herstel werkzaamheden na opgelost worden (bijvoorbeeld schade aan keuken)
- Van Aap Bouw bevestigd per email voordat de keuring plaats vindt, dat alle extra kosten als gevolg van herstel werkzaamheden vergoed gaan worden (bijvoorbeeld hogere schilderskosten doordat het pand al ingericht is)
- Van Aap Bouw betaalt herkeuring na uitvoeren herstel werkzaamheden
- Van Aap Bouw betaalt huisvesting bij tijdelijk onbewoonbaar zijn van het pand doordat er herstel werkzaamheden plaatsvinden na oplevering

Bij niet akkoord, stel ik voor:
- Dat er nog een laatste, goede poging gedaan wordt om het stucwerk te herstellen door Van Aap Bouw en dat dit uiterlijk vrijdag 2 november opgeleverd wordt. Dit is volgens een andere stukadoor die ik gesproken heb prima mogelijk en kost een dag of vier a vijf. Dit laat ik dan weer door de schilder en andere stukadoor beoordelen.
- Of dat we een offerte laten maken door een stukadoor van mijn keuze en dat Van Aap Bouw alle gemoeide kosten volledig vergoedt. Dit zal tot gevolg hebben dat er gestuct moet worden in een bewoonde woning waardoor de kosten hoger zullen zijn dan wanneer er vandaag gestuct zou worden.

Ik had het liever anders gezien en hoor het graag.

Mvg,
Waarop ik het volgende antwoord kreeg:
Beste,

Ik kan met beide voorstellen niet accoord gaan.

Ik zal begin volgende week nog een rondje doen met Baviaan van kwaliteit-stucwerk en laat dan 5 november een onafhankelijke controle doen door TBA.(Technisch buro Afbouw)

En mocht daar dan nog iets uitkomen, dan lossen we dat op, en dat is het dan.

Dan is het verder aan jou om er met de schilder uit te komen.

Met vriendelijke groet,

Aap van de Jungle
Wie heeft er ervaring met TBA.(Technisch buro Afbouw)? Ik ben bang dat als mijn aannemer het regelt, het altijd in mijn nadeel is (ja, ben inmiddels behoorlijk achterdochtig geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:34:
Heb vanmorgen een email gestuurd naar hoofdaannemer (echte namen zijn vervangen door fictieve dieren namen):

[...]

[...]

Wie heeft er ervaring met TBA.(Technisch buro Afbouw)? Ik ben bang dat als mijn aannemer het regelt, het altijd in mijn nadeel is (ja, ben inmiddels behoorlijk achterdochtig geworden).
Wat een knuppels. Houd zo veel mogelijk geld achter.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Ik ben bang dat ze gaan schermen met allerlei normeringen en dat de geleverde prestatie prima is op enkele kleine herstelpuntjes na.
Sterkte met de strijd en laat je niet kisten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm Jansen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08-2023
NDF82 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:34:

[...]

[...]

En als je nou samen met een eigen onafhankelijke inspecteur deze controle bij woont dan weet je in iedergeval of je genaaid word of niet. De kosten voor jou eigen inspecteur zijn dan wel voor je zelf maar dan weet je wel of het klopt wat TBA er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Road-runner83 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:19:
[...]

Ligt aan het formaat huis...in een huis van 150m2 verwacht je dit niet uiteraard maar er zijn genoeg huizen in NL met een 2e badkamer lijkt me...in ons ouderlijk huis hadden we er ook 2 (woonboerderij van +/- 300m2 woonoppervlakte) :).
De begane grond van dit huis heeft al 125 m2 woonoppervlakte. Afhankelijk van de goothoogte en dakhelling komt daar nog 63-125 m2 bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
NDF82 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:42:
[...]

- Conflict beoordeling

Waarom ga je niet wanneer de stucadoor bezig is al die weken niet savonds met je telefoon langs alle muren?
Zo’n lampje maakt alles zichtbaar. En je kunt direct bijsturen.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

D.deJong schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:05:
Ik ben bang dat ze gaan schermen met allerlei normeringen en dat de geleverde prestatie prima is op enkele kleine herstelpuntjes na.
Sterkte met de strijd en laat je niet kisten.
Dat zegt een deskundige die ik gisteren heb gesproken ook. Naar het schijnt zijn de marges ontzettend groot. De deskundige is erg druk maar gaat kijken of hij dinsdag of woensdag even kan langs komen om te in te schatten of een kwaliteitsrapport het gewenste resultaat op zal leveren.
Harm Jansen schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:54:
[...]
En als je nou samen met een eigen onafhankelijke inspecteur deze controle bij woont dan weet je in iedergeval of je genaaid word of niet. De kosten voor jou eigen inspecteur zijn dan wel voor je zelf maar dan weet je wel of het klopt wat TBA er van vind.
Dat zou bovenstaande persoon zijn. Maar omdat hij al gelijk over normeringen begon, weet ik niet of hij de juiste is. Zoals m'n schilder zei: je hebt een echte bloedzuiger nodig, eentje die alles op alles zet".
FireStarter schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:51:
[...]

Waarom ga je niet wanneer de stucadoor bezig is al die weken niet savonds met je telefoon langs alle muren?
Zo’n lampje maakt alles zichtbaar. En je kunt direct bijsturen.
De eigenaar van het bedrijf is er eentje met een ontzettend grote bek waarmee geen rationeel gesprek gevoerd kan worden. Uitvoering wordt gedaan door polen die geen woord Nederlands of Engels spreken. Gaat alleen maar averechts werken. Daarom heb ik mijn hoofdaannemer die daar ook op aanstuurde gezegd dat hij het moet oplossen. Ik heb immers een overeenkomst met hem, niet met de onderaannemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AartvZ
nokiaan958GB schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:10:
[...]

Leuk ontwerp!

Hierbij de aanzichten en een doorsnede. Deze zijn alleen wel weer een beetje verouderd. De zonnepanelen hebben we verplaatst. Die liggen nu horizontaal in de nok vanaf de voorgevel naar de achtergevel aan beide lange zijden.

Voor het ''steeg'' gevoel ben ik niet bang. De afstand tussen deze gevel en de erfgrens bedraag ongeveer 5 meter. De berging hebben we met opzet aan de voorkant gesitueerd. Deze willen we voornamelijk gebruiken voor het stallen van fietsen. We willen later nog een kleine berging/tuinhuis maken aan de achterkant van het perceel voor het opslaan van tuingereedschap, bbq etc.

Een badkamer in de masterbedroom hoeft van ons niet. Wie gaat deze schoonmaken :*)

De gebouwen op de percelen van de buren zijn hun woningen. De bouwvlakken op de kavels lopen zigzagend. Van kavel 1 is het bouwvlak voor aan de kavel gesitueerd, van kavel 2 aan de achterkant, van kavel voor weer aan de voorkant, enzovoorts.

Syntax:
ASW1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Op een noordgevel zie ik daar ook geen enkel nut van in, daar moet je juist zoveel mogelijk daglicht pakken als je kunt. De woonkamer wordt er onnodig donker door, en je slaapkamer krijgt een soort inpandig balkon? Waarom zou je dat doen, omdat je zo iets minder inkijk van de buren hebt misschien? Dat zou ik anders proberen op te lossen want zo krijgt de noordgevel het aanzicht van een grotwoning.
We hebben de architect het luifel aan de achterkant laten inkorten. Deze steekt nu nog maar 1 meter uit, net als aan voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
AartvZ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Hierbij de aanzichten en een doorsnede. Deze zijn alleen wel weer een beetje verouderd. De zonnepanelen hebben we verplaatst. Die liggen nu horizontaal in de nok vanaf de voorgevel naar de achtergevel aan beide lange zijden.

Voor het ''steeg'' gevoel ben ik niet bang. De afstand tussen deze gevel en de erfgrens bedraag ongeveer 5 meter. De berging hebben we met opzet aan de voorkant gesitueerd. Deze willen we voornamelijk gebruiken voor het stallen van fietsen. We willen later nog een kleine berging/tuinhuis maken aan de achterkant van het perceel voor het opslaan van tuingereedschap, bbq etc.

Een badkamer in de masterbedroom hoeft van ons niet. Wie gaat deze schoonmaken :*)

De gebouwen op de percelen van de buren zijn hun woningen. De bouwvlakken op de kavels lopen zigzagend. Van kavel 1 is het bouwvlak voor aan de kavel gesitueerd, van kavel 2 aan de achterkant, van kavel voor weer aan de voorkant, enzovoorts.

Syntax:

[...]

We hebben de architect het luifel aan de achterkant laten inkorten. Deze steekt nu nog maar 1 meter uit, net als aan voorkant.
Ik zie dat de architect nog geen goot heeft getekend, bij mij komt er een zichtbare rechthoekige zinken goot, de platte onderkant van de goot wordt bij de overstek met een vlakke plaat doorgetrokken naar de muur, zo ontstaat bij de overstek tussen muur en goot een holle ruimte waarin ik inbouw spotjes ga plaatsen.

Ik zie soms bij nieuwe villa's vreselijk slecht afgewerkte zichtbare zinken goten... 8)7
Alsof men de goot was vergeten en nog even snel is opgeplakt...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Als ik het zo inschat kom je op zo'n 230 m2 woonoppervlak. Dat is lekker royaal.

De ruime dakoversteken en het achteraanzicht vind ik ook mooi.

Ik ken natuurlijk jullie wensen en uitgangspunten niet maar aan de voorzijde lijkt het best wel kaal, zeg maar het schuuridee :+
Je kies in ieder geval niet voor uitstraling.
Een echter schuur heeft twee hoge brede deuren in het midden zodat je met een wagen hooi zo de schuur in kunt rijden 8)

Nou ja, zo'n badkamer is natuurlijk erg persoonlijk, voor mezelf wist ik het wel. Ik zet nu mijn wekker noodgedwongen een halfuur later omdat ik met meerdere vrouwen in huis 's ochtends niet ik de rij wil staan voor de badkamer ;)

Voor goten zijn er hele mooi oplossingen beschikbaar. Ik denk dat een koperen mastgoot erg mooi zal staan al weet ik niet of het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Dubbele wastafel in badkamer en 2 personen tegelijk. Als dames dat niet willen staan ze of maar eerder op of gaan maar later dan pa en ma :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 07:23:
Dubbele wastafel in badkamer en 2 personen tegelijk. Als dames dat niet willen staan ze of maar eerder op of gaan maar later dan pa en ma :)
Douchen ze bij jullie ook met meerdere personen tegelijk?

Als ik drie dochters had zorgde ik ook voor een tweede badkamer. Gelukkig bepaald de man het geslacht 😎.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-06 18:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

Is dat een ander soort mensen? ;) in wat grotere woningen (150 m2+) is het inmiddels ook in Nederland vrij gebruikelijk. Het hoeft natuurlijk niet meteen een volwaardige badkamer met ligbad te zijn, en dan hoeft het als je het slim indeelt weinig ruimte te kosten. Een douche, toilet en wastafel kan je kwijt op 4-5 m2.
Als je oudere kinderen hebt of regelmatig gasten over de vloer is het een relatief kleine investering voor een hoop woongenot. Wij bouwen geen gigantisch huis (meer ;)) maar hebben ook twee badkamers geplanned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:32
Ik heb een vraag, zou fijn zijn als iemand me verder kan helpen.

Ik wil onze nieuwbouwwoning sausklaar laten stucen. Als ik het goed begrijp is dit strak en wit. Vraag 1, is het nodig dit ook te sauzen (we willen witte muren) of hoeft dat niet per sé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Onze architect stelde ook voor om twee badkamers te voorzien maar wij wilden liever een extra slaapkamer en een comfortabele trap dan ruimte aan een tweede badkamer op te offeren. De badkamer wordt wel redelijk ruim en heeft twee wastafels, een grote inloopdouche en een ligbad. Uiteindelijk douchen wij ons niet elke dag en kan ik mij van thuis niet herinneren dat het ooit een probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twodigits schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:38:
Ik heb een vraag, zou fijn zijn als iemand me verder kan helpen.

Ik wil onze nieuwbouwwoning sausklaar laten stucen. Als ik het goed begrijp is dit strak en wit. Vraag 1, is het nodig dit ook te sauzen (we willen witte muren) of hoeft dat niet per sé.
Ja moet je schilderen. Het stucsel is niet egaal wit en geeft af.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Artbij schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Ja moet je schilderen. Het stucsel is niet egaal wit en geeft af.
Dank voor je antwoord. Dat maar eens een offerte opvragen om de hele woning gelijk met latex te laten spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twodigits schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:50:
[...]

Dank voor je antwoord. Dat maar eens een offerte opvragen om de hele woning gelijk met latex te laten spuiten.
Heb je kleine kinderen? Dan zou ik het laten rollen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Artbij schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:55:
[...]

Kinderen zijn 5 en 8 dus zal wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Artbij schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:55:
[...]

licht eens toe? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Gerolde muren kun je makkelijk zelf bijwerken met een roller. Met een gespoten muur kun je niets.

Eigenlijk zijn strak gestucte muren helemaal niet geschikt als je kleine kinderen hebt. Ze zijn veel te zacht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Artbij schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Gerolde muren kun je makkelijk zelf bijwerken met een roller. Met een gespoten muur kun je niets.

Eigenlijk zijn strak gestucte muren helemaal niet geschikt als je kleine kinderen hebt. Ze zijn veel te zacht.
Wat vind je een beter idee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twodigits schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:11:
[...]

Wat vind je een beter idee dan?
Ouderwetse spachtelpoets. Stucwerk is veel harder en zie je veel minder op.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Artbij schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Ouderwetse spachtelpoets. Stucwerk is veel harder en zie je veel minder op.
Hier ook gewoon gladde muren. Spachtelputz is wat je zelf aangeeft, erg ouderwets.
Daarnaast, je kunt je kinderen ook gewoon opvoeden ;).
Pagina: 1 ... 76 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic