This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Sorry, was me inderdaad niet duidelijk.Artbij schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:08:
[...]
Zucht...je snapt dat de overwaarde dan je spaargeld wordt?
[...]
Het gaat in dit geval niet om het voorschieten van alles, maar puur over het voorschieten van overwaarde.
Ik vind het op dit moment wel een risico, om afhankelijk te zijn van een nog niet verzilverde overwaarde. De woningmarkt is overspannen en het is alweer 10 jaar geleden dat de vorige crisis uitbrak. De volgende crisis komt eraan, het is niet de vraag of hij uitbreekt, maar wanneer.
Ik rekende loonkosten voor het bedrijf, niet echt de kosten die je normaal rekent naar de klant. Gewoon om aan te geven dat een calculatie die geen werkt oplevert best duur is, waardoor die kosten op andere project doorberekend moeten worden.Señor Sjon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:13:
40 euro kost een timmerman alEn in principe zijn dit geen standaard rijtjeshuizen + is er steeds meer aan installaties en EPC voorzieningen nodig.
PS. voor 40 euro kan ik geen timmerman meer krijgen op dit moment
Ik ben nog niet een aannemer tegengekomen die geld vroeg voor een calculatie van een woning.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:53:
[...]
Wat dacht je van aannemers die (terecht?) 500 euro vragen voor een uitgebreide offerte (want die kost 1000-1500 euro) om te laten maken. Ga je met hem in zee dan krijg je die 500 euro terug, zo niet dan ben je ze kwijt en dat dempt het verlies van de aannemer een beetje.
Ik zou max 4 aannemers vragen.
[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 18-10-2018 10:20 ]
Klopt, ze zeggen eerder 'nee' dan dat ze een rekenvergoeding vragen.Ernemmer schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:16:
[...]
Ik rekende loonkosten voor het bedrijf, niet echt de kosten die je normaal rekent naar de klant. Gewoon om aan te geven dat een calculatie die geen werkt oplevert best duur is, waardoor die kosten op andere project doorberekend moeten worden.
PS. voor 40 euro kan ik geen timmerman meer krijgen op dit momenten heb mijn eigen uurtarief ook maar met 20% omhoog gedaan afgelopen zomer.
[...]
Ik ben nog niet een aannemer tegengekomen die geld vroeg voor een calculatie van een woning.
Anoniem: 224360
Ik schiet ook geen ton voor en ga toch voor een veelvoud van dat bedrag bouwen. Die bedragen zijn wel haalbaarder voor mensen, maar lang nog geen standaard spaarbedrag wat je hebt liggen.Artbij schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:08:
[...]
Zucht...je snapt dat de overwaarde dan je spaargeld wordt?
[...]
Het gaat in dit geval niet om het voorschieten van alles, maar puur over het voorschieten van overwaarde.
De kosten van offertes maken wordt normaliter in het bedrijfsleven gedekt uit de winst op business die wordt binnengehaald. De bouw is daarin een beetje een gekke bedrijfstak waar de gedachte leeft dat het maken van een offerte voor een potentiële klant betaald werk moet zijn. Soort van omgekeerde wereldSeñor Sjon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:05:
[...]
1.000 euro? Een beetje calculator van 60-70/uur kan daar net 2 dagen op rekenen. Dat is niet genoeg om alles uit te trekken, offertes aan te vragen, etc. Er wordt geregeld onderschat hoeveel werk bij een aannemersofferte komt kijken en dat het allemaal maar gratis moet.
Volgens mij lees je het dan fout, offertes in de bouw zijn 99/100 keer gratis, maar die kosten worden dus gedekt met ander werk.LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:37:
[...]
De kosten van offertes maken wordt normaliter in het bedrijfsleven gedekt uit de winst op business die wordt binnengehaald. De bouw is daarin een beetje een gekke bedrijfstak waar de gedachte leeft dat het maken van een offerte voor een potentiële klant betaald werk moet zijn. Soort van omgekeerde wereld
Ook zijn offertes in de bouw veel werk in tegenstelling tot veel andere bedrijfstakken en de winstmarge van een paar procent per jaar is ERG laag in vergelijking met andere bedrijfstakken.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:01 ]
Dat verhaal van de lage marges en vele werk t.o.v. andere bedrijfstakken is zo'n bullshit. Je kunt een simpel bouwbedrijf niet vergelijken met een ASML.
Bouw moet maar iets gaan doen aan de productiviteit, innoveren. Daar valt zo gigantisch veel te halen dat meer winst dan vanzelf komt, kijk maar naar een partij als groothuisbouw voor de bouw van vrijstaande particuliere woningen, maken zat winst met concurrerend prijsniveau.
[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 18-10-2018 10:56 ]
Onze aannemer doet alleen maatwerk, geen projectbouw. Als ik alleen al voor ons huis zie, hoeveel afstemming er nodig is tussen bouwbedrijf, architect en leverancier van de bouwmaterialen. Die uren moeten betaald uiteindelijk ergens betaald worden.LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:53:
Ik had het ook over de gedachte.
Dat verhaal van de lage marges en vele werk t.o.v. andere bedrijfstakken is zo'n bullshit. Je kunt een simpel bouwbedrijf niet vergelijken met een ASML.
Bouw moet maar iets gaan doen aan de productiviteit, innoveren. Daar valt zo gigantisch veel te halen dat meer winst dan vanzelf komt, kijk maar naar een partij als groothuisbouw voor de bouw van vrijstaande particuliere woningen, maken zat winst.
Groothuisbouw trekt een (basis)ontwerp van de plank, past dat aan op individuele wensen en kan beginnen. Dat zijn veredelde projectwoningen, die kun je standaardiseren.
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 18-10-2018 11:00 ]
Hier hebben wij ook over nagedacht, maar bij de ING staat in de voorwaarden dat het gedeelte van het bouwdepot dat niet wordt gebruikt van de waarde van de woning wordt afgehaald. Dit is dus niet bij alle banken zo?Joris748 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:51:
Wij hebben de maximaal mogelijk hypotheek afgesloten, maar hebben minder nodig door inbreng eigen geld. Daardoor kunnen we bij tegenvallers kiezen of we het uit de hypotheek betalen of uit onze buffer. Op het einde van de bouw wordt het restant van het bouwdepot afgelost op de hypotheek.
De lage marge is geen bullshit, het is gewoon de waarheid voor de meeste bouwers.LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:53:
@Ernemmer Ik had het ook over de gedachte.
Bouw moet maar iets gaan doen aan de productiviteit, innoveren. Daar valt zo gigantisch veel te halen dat meer winst dan vanzelf komt, kijk maar naar een partij als groothuisbouw voor de bouw van vrijstaande particuliere woningen, maken zat winst met concurrerend prijsniveau.
Ik kan van Groothuisbouw de jaarcijfers niet vinden maar de gemiddelde winst van de afgelopen 5 jaar zal denk ik niet boven de 5% uitkomen.
Veel andere branches hanteren makkelijk 30-40% maar in de bouw is dat echt minder.
De extra winst is inderdaad in de innovatie en productie te vinden. Hoe sneller iets gebouwd kan worden hoe minder het kost. Daarom zie je ook steeds meer prefab beton komen en BIM is iets waar de bouw echt een grote stap kan gaan maken. Mooi voorbeeld hiervoor is het EMA in Amsterdam, daar zijn ze begonnen met tekenen en 3 maanden later al gestart met de bouw. https://zuidas.nl/project/ema/
Ander voorbeeld waarbij het langzaam gaat is Cooltoren, daar zijn ze al 9 jaar mee bezig om tot een definitief plan te komen en is laatst de eerste paal geboord. https://www.rijnmond.nl/n...opt-maanden-vertraging-op
Maar voor de particuliere unieke woningbouw zal het voorlopig nog wel gewoon stenen stapelen vanaf tekening blijven.
[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 18-10-2018 11:25 ]
Ik snap dus totaal niet wat je hier zegt.DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:19:
[...]
Hier hebben wij ook over nagedacht, maar bij de ING staat in de voorwaarden dat het gedeelte van het bouwdepot dat niet wordt gebruikt van de waarde van de woning wordt afgehaald. Dit is dus niet bij alle banken zo?
De waarde van je woning is toch niet in steen geschreven?
Je krijgt bij zelfbouw een hypotheek op basis van grond + aannemingsovk + taxatie (boven bepaald bedrag).
Daarmee weet de bank dat er een woning komt die iig de waarde van de lening zal dekken.
De waarde van je woning kan echter nog een stuk hoger liggen als de markt gek doet en even hard een ton inkakken als de markt inzakt. Resterend bouwdepot vervalt toch gewoon na een bepaalde periode of kun je 'inleveren'?
Wij hebben naar de bank de optie om eigen geld te gebruiken open gelaten. Begroting gaat uit van maximale hypotheek en een beetje eigen geld. In de praktijk leggen we dus (veel) meer eigen geld in dan begroot.DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:19:
[...]
Hier hebben wij ook over nagedacht, maar bij de ING staat in de voorwaarden dat het gedeelte van het bouwdepot dat niet wordt gebruikt van de waarde van de woning wordt afgehaald. Dit is dus niet bij alle banken zo?
Onder de streep maakt het dus niet uit of na het einde van de bouw aflost met geld uit bouwdepot of met eigen middelen. Het resultaat is hetzelfde.
Het geeft ons wat extra lucht om onvoorziene uitgaven op te kunnen vangen.
Bouw is heel vaak n=1 en veel handjeswerk = veel uren = hoge arbeidskosten. Dat soort zaken zie je niet zo snel in andere sectoren.LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:53:
@Ernemmer Ik had het ook over de gedachte.
Als ik 10% winst onder een werk zet word ik erg scheef aangekeken, terwijl het in andere sectoren (met name ICT) vaak 25-50% is.
Ik kan zo snel de omzet van groothuisbouw niet vinden, maar als je onderaan de streep (in de hoogste BV) ruim 6mio (voor belastingen) overhoudt in 2017 en in 2016 bijna 4mio (voor belastingen) denk ik niet dat Groothuisbouw het slecht doetErnemmer schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:22:
[...]
De lage marge is geen bullshit, het is gewoon de waarheid voor de meeste bouwers.
Ik kan van Groothuisbouw de jaarcijfers niet vinden maar de gemiddelde winst van de afgelopen 5 jaar zal denk ik niet boven de 5% uitkomen.
Veel andere branches hanteren makkelijk 30-40% maar in de bouw is dat echt minder.
Mede mogelijk gemaakt door @sanvv78
Maar wat mij betreft mogen ze ook geld verdienen. Ze hebben genoeg jaren gehad dat het slecht ging, en ze hebben gewoon een goed en beheerst concept.
Ik weet niet of jij de voorwaarden van je hypotheek zelf hebt mogen bedenken, maar bij mij was dat niet het geval. Dit is wat er in staat, dus dat is waar ik naar vroeg:Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:24:
[...]
Ik snap dus totaal niet wat je hier zegt.
De waarde van je woning is toch niet in steen geschreven?
Je krijgt bij zelfbouw een hypotheek op basis van grond + aannemingsovk + taxatie (boven bepaald bedrag).
Daarmee weet de bank dat er een woning komt die iig de waarde van de lening zal dekken.
De waarde van je woning kan echter nog een stuk hoger liggen als de markt gek doet en even hard een ton inkakken als de markt inzakt. Resterend bouwdepot vervalt toch gewoon na een bepaalde periode of kun je 'inleveren'?
Met andere woorden, vooraf aan de offerte hebben wij de marktwaarde moeten aantonen. Bij een niet gebruikt restant van het bouwdepot groter dan 2,5k euro zal deze waarde opnieuw moeten worden aangetoond, of het restant wordt van de eerder vastgestelde marktwaarde afgehaald.Een resterend bedrag in uw bouwdepot wordt altijd afgelost op uw hypotheek. Is deze aflossing hoger dan € 2.500? Dan wordt de marktwaarde van uw woning, die is vastgesteld bij het afsluiten van de hypotheek, met dit bedrag verlaagd. Als u het niet eens bent met deze aanpassing, dan moet u aantonen dat de marktwaarde hoger is. U kunt dit doen met een recent taxatierapport (waardepeildatum niet ouder dan 6 maanden) of een WOZ-beschikking.
Overigens zou het wellicht helemaal niet onverstandig zijn om de woning opnieuw te laten taxeren. Sinds het begin van de bouwplannen zijn de kavelprijzen hier met 25% gestegen. De aannemer rekent nu gemiddeld 20% meer.
[ Voor 6% gewijzigd door DrogeR op 18-10-2018 12:00 ]
Omzet publiceren ze niet zo te zien. Dit zijn de meest recente cijfers die ik kon achterhalen op het hoogste niveau:Grolsch schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:44:
[...]
Ik kan zo snel de omzet van groothuisbouw niet vinden, maar als je onderaan de streep (in de hoogste BV) ruim 6mio (voor belastingen) overhoudt in 2017 en in 2016 bijna 4mio (voor belastingen) denk ik niet dat Groothuisbouw het slecht doet
Mede mogelijk gemaakt door @sanvv78![]()
Maar wat mij betreft mogen ze ook geld verdienen. Ze hebben genoeg jaren gehad dat het slecht ging, en ze hebben gewoon een goed en beheerst concept.
Datum Netto Waarde Werkkapitaal Liquiditeitsratio
31-12-2017 13.859.368 4.652.195 0,29
31-12-2016 10.106.949 5.020.349 0,73
31-12-2015 8.799.695 4.417.110 0,97
maar je doet in de praktijk vast zaken met een bv die hieronder hangt en die hebben een stuk zwakkere cijfers.
Maar gelukkig mag je achteraf betalen volgens hun website....
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ja, dat was onze fout, het past, maar daar is het wel mee gezegd. Als we kabels zouden willen wisselen, krijgen we ze er waarschijnlijk niet eens meer uit...Joopieboy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:04:
Dat zou net moeten gaan, voorkeur heeft wel om een maat grotere buis te nemen dan 3/4e.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
de bv's die eronder hangen worden geconsolideerd via mogelijk meerdere methoden, dus als je geen enkelvoudige jaarrekening/balans hebt gepakt is het all in.jerh schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:02:
[...]
maar je doet in de praktijk vast zaken met een bv die hieronder hangt en die hebben een stuk zwakkere cijfers.
Maar gelukkig mag je achteraf betalen volgens hun website....
ik zou je ook scheef aankijken nu ik inmiddels de productiviteit van die handjes zelf heb mogen meemaken, c.q. alle discussies over het bekende bruto-netto fenomeen bij materialen inkopen. Die 10% is een schijnvertoning, je laat de overige 20% niet zien die in de calculaties zit.Señor Sjon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:25:
[...]
Bouw is heel vaak n=1 en veel handjeswerk = veel uren = hoge arbeidskosten. Dat soort zaken zie je niet zo snel in andere sectoren.
Als ik 10% winst onder een werk zet word ik erg scheef aangekeken, terwijl het in andere sectoren (met name ICT) vaak 25-50% is.
Iedereen wil zich graag met ICT wil vergelijken, realiteit is dat miljoenen mensen in bedrijfstakken werken waarbij de integrale marge < 5% omzet is.
En dan? Is de marktwaarde omlaag gebracht tot het bedrag dat je daadwerkelijk geleend hebt? En dat maakt ergens iets uit? Ik mis hier een gevolg.DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:57:
[...]
Ik weet niet of jij de voorwaarden van je hypotheek zelf hebt mogen bedenken, maar bij mij was dat niet het geval. Dit is wat er in staat, dus dat is waar ik naar vroeg:
[...]
Met andere woorden, vooraf aan de offerte hebben wij de marktwaarde moeten aantonen. Bij een niet gebruikt restant van het bouwdepot groter dan 2,5k euro zal deze waarde opnieuw moeten worden aangetoond, of het restant wordt van de eerder vastgestelde marktwaarde afgehaald.
Overigens zou het wellicht helemaal niet onverstandig zijn om de woning opnieuw te laten taxeren. Sinds het begin van de bouwplannen zijn de kavelprijzen hier met 25% gestegen. De aannemer rekent nu gemiddeld 20% meer.
Zal meestal weinig gevolgen hebben, behalve voor je LTV en eventueel daarvan afgeleide rentepercentages. In het slechtste geval ga je dus omhoog met je hypotheekrente.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
En dan? Is de marktwaarde omlaag gebracht tot het bedrag dat je daadwerkelijk geleend hebt? En dat maakt ergens iets uit? Ik mis hier een gevolg.
Bij ons heb ik die voorwaarde nooit gezien, maar dat zou ook kunnen omdat we een NHG hypotheek hebben. Wij hebben bijna een half ton met het resterende bouwdepot afgelost en daar heeft nooit een haan naar gekraaid.
[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 18-10-2018 14:57 ]
Ik heb in mijn huis 2x cat5e in een 5/8 buis liggen. Wel twin-kabel gebruikt. En verder natuurlijk ruimte bochten en nergens flex-buis.Cartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:03:
Wat hebben jullie gedaan met ethernet? Hoef de keuze nu nog niet te maken; de leidingen liggen er gewoon en zijn 19mm en vraag me af of daar 2x Cat6A door zou passen of dat ik t bij 1 zal moeten laten dan omdat t anders niet past.
Je kunt evt. ook Cat6 nemen, is iets dunner en dus makkelijker te vewerken..Cartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:03:
Wat hebben jullie gedaan met ethernet? Hoef de keuze nu nog niet te maken; de leidingen liggen er gewoon en zijn 19mm en vraag me af of daar 2x Cat6A door zou passen of dat ik t bij 1 zal moeten laten dan omdat t anders niet past.
Scheelt je ook met alle onzin als shielding en hoe je alles moet gaan aarden als je Cat6 gaat gebruiken.
Maar verder, mits niet teveel bochten e.d. en je gaat rustig te werk met 2 personen (1 trekken, 1 invoeren) en je gebruikt evt. wat KABELglijmiddel moet het allemaal wel lukken.
DUS GEEN DREFT OID GEBRUIKEN.
Spuitbus siliconen werkt inderdaad ook of evt. talkpoeder.Joopieboy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:25:
[...]
Ik hoop voor je dat ze niet zoals hier flexstukken, bochten en andere zooi erin heb en zitten, met pijn en veel liefde (kuchgevloek) heb ik het erin gekregen. Met de verbouwing van de keuken moesten de muren toch open, anders had het echt niet gelukt.
En met bovenbuurman, Dreft droogt op en wordt hard, spuitbus siliconen werkt voortreffelijk. En zorg voor een goeie trekveer...
En kwa goede trekveer zorg inderdaad daarvoor, bij voorkeur een metalen (met binnenveer).
[ Voor 30% gewijzigd door Annuk op 18-10-2018 16:36 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik hoop voor je dat ze niet zoals hier flexstukken, bochten en andere zooi erin heb en zitten, met pijn en veel liefde (kuchgevloek) heb ik het erin gekregen. Met de verbouwing van de keuken moesten de muren toch open, anders had het echt niet gelukt.Wailing_Banshee schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:08:
[...]
Ja, dat was onze fout, het past, maar daar is het wel mee gezegd. Als we kabels zouden willen wisselen, krijgen we ze er waarschijnlijk niet eens meer uit...

En met bovenbuurman, Dreft droogt op en wordt hard, spuitbus siliconen werkt voortreffelijk. En zorg voor een goeie trekveer...
[ Voor 10% gewijzigd door Joopieboy op 18-10-2018 16:26 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Inderdaad een mogelijk gevolg in de LTV verhouding en dus het rentepercentage.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
En dan? Is de marktwaarde omlaag gebracht tot het bedrag dat je daadwerkelijk geleend hebt? En dat maakt ergens iets uit? Ik mis hier een gevolg.
Weet nog niet of ik t uberhaupt zelf ga doen of dat ik er iemand voor laat komen (iemand binnen onze CPO vereniging kent een freelancer die zij via haar werk vaak inhuren). Sowieso wil ik niet gaan besparen op de kwaliteit kabel en wil zeker dat hij gewoon fatsoenlijk glijmiddel gebruikt wat hiervoor bedoeld is. Als 2x Cat6A past heeft dat de voorkeur maar als t maar 1 keer past is t denk ik ook geen ramp. Op de meeste plekken in huis is 1 aansluiting toch voldoende en de plekken waar ik meerdere aansluitingen nodig heb kan ik altijd n switch neerzetten (bij de TV bijv heb ik meer dan 2 aansluitingen nodig sowieso).Annuk schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:56:
[...]
Je kunt evt. ook Cat6 nemen, is iets dunner en dus makkelijker te vewerken..
Scheelt je ook met alle onzin als shielding en hoe je alles moet gaan aarden als je Cat6 gaat gebruiken.
Maar verder, mits niet teveel bochten e.d. en je gaat rustig te werk met 2 personen (1 trekken, 1 invoeren) en je gebruikt evt. wat KABELglijmiddel moet het allemaal wel lukken.
[...]
Spuitbus siliconen werkt inderdaad ook of evt. talkpoeder.
En kwa goede trekveer zorg inderdaad daarvoor, bij voorkeur een metalen (met binnenveer).
Wat Cat6a betreft, lees ff dit topic: Patchkast en aarding, daar staat ook best wel wat info in over het al-dan-niet zin hebben om iets als Cat6A (shielded) te gebruiken.Cartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:46:
[...]
Weet nog niet of ik t uberhaupt zelf ga doen of dat ik er iemand voor laat komen (iemand binnen onze CPO vereniging kent een freelancer die zij via haar werk vaak inhuren). Sowieso wil ik niet gaan besparen op de kwaliteit kabel en wil zeker dat hij gewoon fatsoenlijk glijmiddel gebruikt wat hiervoor bedoeld is. Als 2x Cat6A past heeft dat de voorkeur maar als t maar 1 keer past is t denk ik ook geen ramp. Op de meeste plekken in huis is 1 aansluiting toch voldoende en de plekken waar ik meerdere aansluitingen nodig heb kan ik altijd n switch neerzetten (bij de TV bijv heb ik meer dan 2 aansluitingen nodig sowieso).
En als het je om de toekomst wat betreft 10Gb gaat, je gaat neem ik aan geen afstanden van meer dan 55m per kabel halen toch in je woning? Dan is Cat6 meer dan voldoende (en ook een stuk makkelijker te verwerken).
Kleine tip voor goede Cat6 kabel: Belden 7965e
Goede info! Het voelt een beetje "niet-tweaker" om voor Cat6 te gaan maar als dit 10gbit aan moet kunnen binnen die 55m dan is dat natuurlijk snel zat. Maak er vooral uit op dat het niet aarden gewoon veel gedoe voorkomt; als je foutjes maakt en niet alles aardt dan kun je last krijgen van storing, correct?Annuk schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:55:
[...]
Wat Cat6a betreft, lees ff dit topic: Patchkast en aarding, daar staat ook best wel wat info in over het al-dan-niet zin hebben om iets als Cat6A (shielded) te gebruiken.
En als het je om de toekomst wat betreft 10Gb gaat, je gaat neem ik aan geen afstanden van meer dan 55m per kabel halen toch in je woning? Dan is Cat6 meer dan voldoende (en ook een stuk makkelijker te verwerken).
Schakelmateriaal Gira E2 wat we gaan krijgen heeft ook alleen 5e en 6 WCD beschikbaar, niet hoger. Dacht misschien dat t leggen van de kabels met 6A of evt 7 handig zou zijn want "dan ligt t er maar vast" maar zo simpel ligt t niet dus.
DankKleine tip voor goede Cat6 kabel: Belden 7965e
[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 18-10-2018 17:05 ]
Haha als je "tweaker-waardig" wilt doen kan je ook glasvezel door je huis gaan leggenCartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:02:
[...]
Goede info! Het voelt een beetje "niet-tweaker" om voor Cat6 te gaan maar als dit 10gbit aan moet kunnen binnen die 55m dan is dat natuurlijk snel zat. Maak er vooral uit op dat het niet aarden gewoon veel gedoe voorkomt; als je foutjes maakt en niet alles aardt dan kun je last krijgen van storing, correct?
[...]
Dank
Maar inderdaad, als je met shielded kabel wilt gaan werken moet je heel erg goed alles gaan aansluiten en dus ook aarden, en dat op een "juiste volgorde" om ff basaal te zeggen.
Doe je dat niet dan KAN je allerlei vreemde verstoringen krijgen...
M'n TV ondersteunt dat nog nietAnnuk schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:08:
[...]
Haha als je "tweaker-waardig" wilt doen kan je ook glasvezel door je huis gaan leggen
Beter gewoon 6 nemen dan; goed glijmiddel gebruiken zodat t er over 10 jaar nog eens uit kan voor t geval dat er dan wat vervangen moet worden. 2x6 moet ook wel passen in 19mm lees ik her en der dus dan is dat meteen opgelost. Betekent wel dat ik aan 16 port niet genoeg ga hebben, ik was eerst uitgegaan van 1 kabel per loze leidingMaar inderdaad, als je met shielded kabel wilt gaan werken moet je heel erg goed alles gaan aansluiten en dus ook aarden, en dat op een "juiste volgorde" om ff basaal te zeggen.
Doe je dat niet dan KAN je allerlei vreemde verstoringen krijgen...
[ Voor 8% gewijzigd door Cartman! op 18-10-2018 18:05 ]
Hoe kan de LTV veranderen als je lening vermindert wordt met het deel dat je niet gebruikt uit het bouwdepot?DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:35:
[...]
Inderdaad een mogelijk gevolg in de LTV verhouding en dus het rentepercentage.
Uit jouw voorwaarden blijkt namelijk dat die 1 op 1 van de marktwaarde wordt afgehaald, tenzij je zelf hertaxeert.
Ik heb even gerekend, het scheelt niet veel, maar:Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:21:
[...]
Hoe kan de LTV veranderen als je lening vermindert wordt met het deel dat je niet gebruikt uit het bouwdepot?
Uit jouw voorwaarden blijkt namelijk dat die 1 op 1 van de marktwaarde wordt afgehaald, tenzij je zelf hertaxeert.
Stel je hebt een marktwaarde uit taxatie van € 500.000,- en je leent (althans, dat was je van plan) € 455.000 (ltv 91%: huidige 10 jaars rente van 2,08% bij de ING).
Je besluit de laatste € 10.000,- niet uit het bouwdepot te halen, maar van het spaargeld te financieren. Lening is dan € 445.000 tegen een verlaagde marktwaarde van € 490.000 (zonder hertaxatie). Ondanks een lagere lening blijf je boven de 90% van de (verlaagde) marktwaarde, en dus op de 2,08% aan rente.
Terwijl je als je het bouwdepot wel opneemt, en na een jaar € 10.000 aflost op de lening van hetzelfde spaargeld, de marktwaarde ongewijzigd blijft. De lening is dan ook € 445.000,- en kom je onder de 90% van de markwaarde en gaat het rentetarief omlaag naar 2,03%.
Scheelt maximaal € 223 bruto aan rente per jaar (afbouwend bij een annuïteit), dit is minder dat ik gedacht zou hebben (daar heb je een punt), maar het scheelt wel
Marktwaarde gaat omhoog na nieuwe taxatie, niet omlaag, dus ltv verbetert.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:21:
[...]
Hoe kan de LTV veranderen als je lening vermindert wordt met het deel dat je niet gebruikt uit het bouwdepot?
Met gestrekt been.
Misschien zijn er aanbieders die het zo doen, maar mij is het niet bekend.
Yup. De rente die je hebt afgesproken staat, de opslag die je betaald voor een "slechte" ltv die wordt steeds minder en verdwijnt uiteindelijk.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:51:
Ja maar het is toch niet gebruikelijk dat je rente automagisch daalt bij een betere ltv? Immers dan zou bij iedere annuiteit de rente door de jaren heen moeten dalen, maar die zet ik nu juist vast voor 10 of 20 jaar tegen een ltv bij aanvang.
Misschien zijn er aanbieders die het zo doen, maar mij is het niet bekend.
Met gestrekt been.
Ergo we gaan vier aannemers bevragen. Twee laat ik door de architect kiezen en twee door onszelf. Eentje daarvan wordt een kennis (via via, maar toch) en eentje doe ik op basis van internet’onderzoek’. Hoewel dat erg lastig is want prijzen vergelijken is dan vrijwel onmogelijk en persoonlijk contact vind ik ook belangrijk om een indruk te krijgen van het bedrijf.
Mag ik dan zo vrij zijn ook hier suggesties te vragen voor een aannemer obv ervaring? We bouwen in het oosten van het land. Prijs is een belangrijke factor, maar uiteraard niet de enige.
Ik wil niet teveel offtopic gaan, maar ik heb zelf al een rolletje cat5e liggen voor het toekomstige huis. Gezien je tweedehands een rolletje industrieel 100m/305m cat5e 'restant' kunt krijgen voor praktisch geen geld en cat6a/cat7 een arm en been kost - en gezien in de praktijk met alle metingen die ik heb gezien cat5e identiek presteert, ga ik geen dikkere/stuggere cat6a trekken. IMO maak je het jezelf moeilijker zonder er echt wezenlijk op vooruit te gaan. En voor 100Gbit-T moet uiteindelijk al het koper hoe dan ook eruit getrokken worden en glas getrokken worden, dus écht toekomstbestendig bouw je het niet.Cartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:46:
[...]
Weet nog niet of ik t uberhaupt zelf ga doen of dat ik er iemand voor laat komen (iemand binnen onze CPO vereniging kent een freelancer die zij via haar werk vaak inhuren). Sowieso wil ik niet gaan besparen op de kwaliteit kabel en wil zeker dat hij gewoon fatsoenlijk glijmiddel gebruikt wat hiervoor bedoeld is. Als 2x Cat6A past heeft dat de voorkeur maar als t maar 1 keer past is t denk ik ook geen ramp. Op de meeste plekken in huis is 1 aansluiting toch voldoende en de plekken waar ik meerdere aansluitingen nodig heb kan ik altijd n switch neerzetten (bij de TV bijv heb ik meer dan 2 aansluitingen nodig sowieso).
IMO uiteraard. Ik houd je zeker niet tegen, op de kosten van een heel huis maakt dat rolletje cat6a niks uit
Ik moet zeggen dat ik overal in huis cat6a shielded heb liggen, niet geaard. Zo"n 400 meter schat ik, geen last van storingen, maar ook nooit geweten dat je moet aarden.Cartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:12:
[...]
M'n TV ondersteunt dat nog niet
[...]
Beter gewoon 6 nemen dan; goed glijmiddel gebruiken zodat t er over 10 jaar nog eens uit kan voor t geval dat er dan wat vervangen moet worden. 2x6 moet ook wel passen in 19mm lees ik her en der dus dan is dat meteen opgelost. Betekent wel dat ik aan 16 port niet genoeg ga hebben, ik was eerst uitgegaan van 1 kabel per loze leiding
Marktwaarde heeft uiteraard niets te maken met dit soort "financial engineering", die marktwaarde is in beide scenario"s hetzelfde, namelijk de genoemde 500K taxatiewaarde.DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:45:
[...]
Ik heb even gerekend, het scheelt niet veel, maar:
Stel je hebt een marktwaarde uit taxatie van € 500.000,- en je leent (althans, dat was je van plan) € 455.000 (ltv 91%: huidige 10 jaars rente van 2,08% bij de ING).
Je besluit de laatste € 10.000,- niet uit het bouwdepot te halen, maar van het spaargeld te financieren. Lening is dan € 445.000 tegen een verlaagde marktwaarde van € 490.000 (zonder hertaxatie). Ondanks een lagere lening blijf je boven de 90% van de (verlaagde) marktwaarde, en dus op de 2,08% aan rente.
Terwijl je als je het bouwdepot wel opneemt, en na een jaar € 10.000 aflost op de lening van hetzelfde spaargeld, de marktwaarde ongewijzigd blijft. De lening is dan ook € 445.000,- en kom je onder de 90% van de markwaarde en gaat het rentetarief omlaag naar 2,03%.
Scheelt maximaal € 223 bruto aan rente per jaar (afbouwend bij een annuïteit), dit is minder dat ik gedacht zou hebben (daar heb je een punt), maar het scheelt wel.
- Iemand verkiest 6 boven 6A want geen gedoe met aarde
- Iemand heeft 6A zonder problemen en wist niet eens van aarde
- Iemand raadt 5E aan want je merkt t verschil niet
Dank allen voor jullie reacties, volgens mij zal het in praktijk eigenlijk dus gewoon niet heel veel uitmaken...neig om gewoon voor 6 te kiezen momenteel
Nope. Taxatiewaarde bij nieuwbouw heeft te maken met wat dingen gekost hebben. Geef je minder geld uit aan de bouw, dan is het dus ook minder waard.LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:44:
[...]
Marktwaarde heeft uiteraard niets te maken met dit soort "financial engineering", die marktwaarde is in beide scenario"s hetzelfde, namelijk de genoemde 500K taxatiewaarde.
Daarom kan een nieuwe taxatie handig zijn.
Met gestrekt been.
Stichtingskosten blijven in beide scenarios hetzelfde, bron van financiering is andersArtbij schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:07:
[...]
Nope. Taxatiewaarde bij nieuwbouw heeft te maken met wat dingen gekost hebben. Geef je minder geld uit aan de bouw, dan is het dus ook minder waard.
Daarom kan een nieuwe taxatie handig zijn.
Nope. Die worden 10k lager.LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:31:
[...]
Stichtingskosten blijven in beide scenarios hetzelfde, bron van financiering is anders
Met gestrekt been.
Cat6A gaat zelfs goed met een goede trekveer en een "sok", zelfs in sommige loze leidingen 2 cat6a naast elkaar weten te trekken, maar is geen aanrader want bij een bleven ze steken....dus de rest gewoon weer met 1kabel ;-)Annuk schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:56:
[...]
Je kunt evt. ook Cat6 nemen, is iets dunner en dus makkelijker te vewerken..
[...]
Spuitbus siliconen werkt inderdaad ook of evt. talkpoeder.
Okee, zal ik een brief naar de ING sturen dat de termen in hun voorwaarden niet kloppen of doe je dat zelf?LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:44:
[...]
Marktwaarde heeft uiteraard niets te maken met dit soort "financial engineering", die marktwaarde is in beide scenario"s hetzelfde, namelijk de genoemde 500K taxatiewaarde.
Het stukje dat ik gequote heb over het verlagen van de marktwaarde heb ik niet zelf bedacht, en mijn enige reden van het bericht was de vraag of dat alleen in onze voorwaarden staat of ook bij andere banken.
Dat twee van jullie het er niet mee eens zijn kan. Ik vond het ook een rare gedachtengang van de ING, en vandaar ook mijn vraag of dat bij andere banken ook zo is.
[ Voor 3% gewijzigd door DrogeR op 18-10-2018 20:57 ]
Ik laat overal CAT6 leggen. Goede balans tussen prijs (geen dure connectoren etc) en toekomstbestendigheid (10gig in heel het huis - tenzij je Buckingham Palace gaat bouwen)Cartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:47:
Wel mooi dat je dus in n paar reacties leest dat:
- Iemand verkiest 6 boven 6A want geen gedoe met aarde
- Iemand heeft 6A zonder problemen en wist niet eens van aarde
- Iemand raadt 5E aan want je merkt t verschil niet
Dank allen voor jullie reacties, volgens mij zal het in praktijk eigenlijk dus gewoon niet heel veel uitmaken...neig om gewoon voor 6 te kiezen momenteel
Nou, laat de termen van hun voorwaarden maar zien. Als docent aan een universitaire finance opleiding ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar de laatste inzichten op het gebied van waardebepaling van o.g., zeker als zulke kasrondjes daar impact op hebben.DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:43:
[...]
Okee, zal ik een brief naar de ING sturen dat de termen in hun voorwaarden niet kloppen of doe je dat zelf?![]()
Het stukje dat ik gequote heb over het verlagen van de marktwaarde heb ik niet zelf bedacht, en mijn enige reden van het bericht was de vraag of dat alleen in onze voorwaarden staat of ook bij andere banken.
Dat twee van jullie het er niet mee eens zijn kan. Ik vond het ook een rare gedachtengang van de ING, en vandaar ook mijn vraag of dat bij andere banken ook zo is.
Ik kan je alleen mijn ervaring met ABN hypotheek geven. Daar heeft o.b.v. plannen/begroting taxateur een waardering gedaan, die stond helemaal los van de financiering (LTV). Ik heb na afsluiten hypotheek en taxatie extra eigen geld erin gestopt, maar de bank heb ik na tekenen niet meer gezien op waardegebied. Wel de gemeente met WOZ waarde, die beviel zo goed dat ik hem maar heb gebruikt voor belastingaangifte.
Ik ken wel mensen die bij ing zitten en hun huis hebben gehertaxeerd 1 jaar na oplevering en hierdoor een ltv klasse stap hebben gemaakt en in rentepercentage vooruit zijn gegaan.
Hier nogmaals de tekst van de website van de ING:LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:24:
[...]
Nou, laat de termen van hun voorwaarden maar zien.
Een resterend bedrag in uw bouwdepot wordt altijd afgelost op uw hypotheek. Is deze aflossing hoger dan € 2.500? Dan wordt de marktwaarde van uw woning, die is vastgesteld bij het afsluiten van de hypotheek, met dit bedrag verlaagd. Als u het niet eens bent met deze aanpassing, dan moet u aantonen dat de marktwaarde hoger is. U kunt dit doen met een recent taxatierapport (waardepeildatum niet ouder dan 6 maanden) of een WOZ-beschikking.
..is het natuurlijk veel geloofwaardiger als jij de brief stuurt, ben ik daar weer van afAls docent aan een universitaire finance opleiding..
Wij hebben ook een taxatie op basis van de tekeningen en technische omschrijving laten maken (dus niet op basis van de aanneemsom, maar op basis van de plannen) . Deze wordt door de bank als waarde gehanteerd voor de LTV. Daarom vind ook ik het juist vreemd dat als je minder geld nodig zou hebben voor het verwezenlijken van diezelfde plannen, de waarde volgens de bank dan toch minder zou worden.Ik kan je alleen mijn ervaring met ABN hypotheek geven. Daar heeft o.b.v. plannen/begroting taxateur een waardering gedaan, die stond helemaal los van de financiering (LTV). Ik heb na afsluiten hypotheek en taxatie extra eigen geld erin gestopt, maar de bank heb ik na tekenen niet meer gezien op waardegebied. Wel de gemeente met WOZ waarde, die beviel zo goed dat ik hem maar heb gebruikt voor belastingaangifte.
Ik ken wel mensen die bij ing zitten en hun huis hebben gehertaxeerd 1 jaar na oplevering en hierdoor een ltv klasse stap hebben gemaakt en in rentepercentage vooruit zijn gegaan.
Overigens heb ik hier nog van niemand vernomen dat in de loop van het traject minder geld nodig was dan vooraf bedacht...
Oh, die tekst, dat heeft andere doeleinden, dat is gewoon om ervoor te zorgen dat als je toevallig echt minder kwijt bent dan voorzien (of wat meer frauduleus gedacht een dealtje met aannemer/taxateur gemaakt), niet makkelijk in een andere LTV klasse terechtkomt, de risicomaatstaf voor banken en dus van invloed op je rente% en/of portefeuillerisico bank. De faire aanname is dus dat als bouwdepot overblijft het geld ook niet is uitgegeven en dus ook o.g. minder waard is. Als die aanname niet klopt kun je dat, op eigen kosten, weerleggen. Die 2,5K is wel een lage grens zeg.DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:38:
[...]
Hier nogmaals de tekst van de website van de ING:
[...]
[...]
..is het natuurlijk veel geloofwaardiger als jij de brief stuurt, ben ik daar weer van af.
[...]
Wij hebben ook een taxatie op basis van de tekeningen en technische omschrijving laten maken (dus niet op basis van de aanneemsom, maar op basis van de plannen) . Deze wordt door de bank als waarde gehanteerd voor de LTV. Daarom vind ook ik het juist vreemd dat als je minder geld nodig zou hebben voor het verwezenlijken van diezelfde plannen, de waarde volgens de bank dan toch minder zou worden.
Overigens heb ik hier nog van niemand vernomen dat in de loop van het traject minder geld nodig was dan vooraf bedacht...
Ik kan hem nog mooier vertellen. Ik ken iemand die inderdaad stuk minder uitgaf dan beoogd en een hoop geld overbleef in bouwdepot. Was meer dan zijn boetevrije aflosgrens per jaar, moest ie boeterente betalen
Yep, flexstukken en bochtenJoopieboy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:25:
[...]
Ik hoop voor je dat ze niet zoals hier flexstukken, bochten en andere zooi erin heb en zitten, met pijn en veel liefde (kuchgevloek) heb ik het erin gekregen. Met de verbouwing van de keuken moesten de muren toch open, anders had het echt niet gelukt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Iedereen weet dat je ruim over je budget hoort te gaan. Eigen schuld dus!LittleTycoon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:16:
[...]
Was meer dan zijn boetevrije aflosgrens per jaar, moest ie boeterente betalen
Hier net 4 keer 2 stuks CAT6, per 2 in een 19mm buis getrokken zonder problemen. Bij 1 buis een klein beetje glijmiddel moeten gebruiken, maar daar kwam de veer ook al slecht doorheen, zal wel een knik in zitten. De rest ging prima zonder glijmiddel.Cartman! schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:12:
Beter gewoon 6 nemen dan; goed glijmiddel gebruiken zodat t er over 10 jaar nog eens uit kan voor t geval dat er dan wat vervangen moet worden. 2x6 moet ook wel passen in 19mm lees ik her en der dus dan is dat meteen opgelost. Betekent wel dat ik aan 16 port niet genoeg ga hebben, ik was eerst uitgegaan van 1 kabel per loze leiding
CAT6 laat zich lekker verwerken, met eenvoudige connectoren en dozen, niet te dik en goed betaalbaar. Voor mij de gulden middenweg.
DrogeR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:38:
[...]

Voor elke besparing die de man weet te realiseren krijgt de vrouw het voor elkaar het dubbele bedrag aan meerwerk te realiseren

Yep, dat hadden wij ook. Weet niet meer hoe dat precies gegaan is maar uiteindelijk is het toch gelukt zónder een afbouwgarantie. Overigens heeft die aannemer een week voor start van de werkzaamheden zijn prijs ineens met >50% verhoogd, ondanks dat we een getekende overeenkomst hadden.Lister_Storm schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:25:
Zijn er mensen met recente ervaringen met hypotheken icm afbouwgarantie (zoals BouwGarant)? We zijn voornemens om met een kleine aannemer in zee te gaan die niet is aangesloten bij BouwGarant en die dat ook niet gaat doen. Onze hypotheekadviseur meldt ons nu dat, mede gelet op het hypotheekbedrag (600k+), het onmogelijk is geworden om een dergelijke financiering te krijgen zonder afbouwgarantie. Dit lijkt me wel heel erg sterk, is dit recent veranderd?

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:01 ]
Vervolgens hebben termijnen aangepast naar 11 fasen. Hier ging onze hypotheekverstrekker (SNS) wel mee akkoord.
Inmiddels sinds juni dit jaar is ons passiefhuis naar tevredenheid opgeleverd.
Nou, wat zijn dat voor streken..Deleon78 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:48:
[...]
Wait what? En toen? Nieuwe gezocht en gevonden?

Kort samengevat, als de aannemer failliet zou gaan zaten wij op safe.
Dat vind ik in de huidige markt wel een risico. Wij hebben diverse aanbiedingen gehad, met prijsverschillen tot 135.000 EUR voor hetzelfde werk. Als je je financiering met aannemer A rond hebt, wil dat niet zeggen dat aannemer B jouw project voor dezelfde prijs afbouwt.[b]Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"Kort samengevat, als de aannemer failliet zou gaan zaten wij op safe.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De afbouwkosten worden door Bouwgarant betaald:Lister_Storm schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:32:
Dank voor de tips, ik ga eens kijken of een overeenkomst met veel fases/betalingstermijnen een oplossing kan bieden.
[...]
Dat vind ik in de huidige markt wel een risico. Wij hebben diverse aanbiedingen gehad, met prijsverschillen tot 135.000 EUR voor hetzelfde werk. Als je je financiering met aannemer A rond hebt, wil dat niet zeggen dat aannemer B jouw project voor dezelfde prijs afbouwt.
Bij faillissement van uw aannemer de extra afbouwkosten worden vergoed.
Destijds toen ik keek bood Delta Lloyd een verzekering hiervoor aan. Kon je dan als opdrachtgever afsluiten, was ook nog wel betaalbaar.Lister_Storm schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:32:
Dank voor de tips, ik ga eens kijken of een overeenkomst met veel fases/betalingstermijnen een oplossing kan bieden.
[...]
Dat vind ik in de huidige markt wel een risico. Wij hebben diverse aanbiedingen gehad, met prijsverschillen tot 135.000 EUR voor hetzelfde werk. Als je je financiering met aannemer A rond hebt, wil dat niet zeggen dat aannemer B jouw project voor dezelfde prijs afbouwt.
Hij bedoelt dat het dus een risico is om te bouwen zónder Bouwgarant. Je kunt nu wel zorgen dat je niet meer betaalt dan wat de aannemer heeft gebouwd, maar in deze tijd ga je echt geen aannemer vinden die een half bouwwerk gaat afbouwen voor dezelfde prijs als die je met je failliete aannemer hebt afgesproken. Je zult dan meer geld kwijt zijn, en juist dat risico is afgedekt door Bouwgarant/Woningborg.
Ik ben toch malle pietje niet!
1. 4 slaapkamers
2. 3 slaapkamers en een vide
Nu vinden wij zelf een vide erg mooi, en hebben ruim voldoende aan 3 slaapkamers. Alleen vraag ik me af of het verstandig is met het oog op een verkoop in de toekomst. Hoeveel slaapkamers "hoort" een vrijstaande woning te hebben?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Je bouwt toch een huis voor jezelf?xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:29:
Wij zitten met het volgende probleem:
1. 4 slaapkamers
Nu vinden wij zelf een vide erg mooi, en hebben ruim voldoende aan 3 slaapkamers. Alleen vraag ik me af of het verstandig is met het oog op een verkoop in de toekomst. Hoeveel slaapkamers "hoort" een vrijstaande woning te hebben?
Valt niet veel over te zeggen, wij bouwen een huis van 450m3 vrijstaand met drie slaapkamers. De 1 zegt dat is veel te klein, de ander zegt meer heb je niet nodig. Sommige mensen willen design, anderen efficiëntie. Wij bouwen en relatief klein vrijstaand huis met een grote veranda zodat we lekker veel tuin over houden en daarvan kunnn genieten. Er zijn ten tijde van verkoop vast wel mensen die dezelfde visie hebben.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Gewoon een verdieping erbij doen, ik heb 2 videsxoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:29:
1. 4 slaapkamers
Vorige week maandag dekvloeren gestort.
Nu is de tegelzetter beneden bezig, maandag zit de vloer beneden erin. Tussentijds zijn de wanden (Wedi) en de douche drain geplaatst. De zolder is 2x getext, alle slaapkamers zijn 2x getext incl. kleurtjes op de wand.
Trappen zijn geplaatst, ben hier en daar nog niet tevreden over de afwerking van o.a. trap. Maar ook kijken we nu nog tegen de kopse kant van de vloer aan, terwijl ik dacht dat die afgestuct zou worden. En zo nog wat meer kleine puntjes van aandacht tussen mij en aannemer
Vandaag, onder het genot van de stralende zon de overkapping voor de laatste keer in de lak gezet. Al het buitenschilderwerk is klaar

Foto's volgen!
"Wij zitten met het volgende probleem:
1. 4 slaapkamers
Nu vinden wij zelf een vide erg mooi, en hebben ruim voldoende aan 3 slaapkamers. Alleen vraag ik me af of het verstandig is met het oog op een verkoop in de toekomst. Hoeveel slaapkamers "hoort" een vrijstaande woning te hebben?"
Bouw met vide, ik heb nu ook met nieuwbouwplannen, eerst zonder vide... na advies van de tekenaar met vide.
In een toekomst komt er een uitbouw met mogelijkheid voor een slaapkamer op de BGG voor als traplopen niet meer gaat of als ik zorg nodig heb (compleet met eigen douche en wc).
[ Voor 37% gewijzigd door frisianstar op 20-10-2018 17:16 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Nu de rest nog
@frisianstar wat waren de argumenten van de tekenaar ? Ik heb ook gedacht aan slaapkamer beneden, maar als je dat tegen die tijd nodig heb, is het ws tijd om te verhuizen. Beetje suf dan om nog hele boven verdieping te hebben?
Is een kleinere vide een oplossing? Of wellicht kun je de vide zo maken dat deze heel simpel is dicht te leggen zonder extra voorzieningen?
De tekenaar argumenteerde "de intree is het eerste wat bezoekers aan de binnenkant van het huis te zien krijgen, die ruimte moet je goed in orde hebben" daarom een vide -wat ik nu zelf ook wil-xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:25:
@Vanoverdegrens Je bouwt op zicht voor jezelf, maar ik zie vaak vrijstaande woningen die niet verkocht worden omdat ze 2 slaapkamers hebben. Dat wil ik dus voorkomen.
@frisianstar wat waren de argumenten van de tekenaar ? Ik heb ook gedacht aan slaapkamer beneden, maar als je dat tegen die tijd nodig heb, is het ws tijd om te verhuizen. Beetje suf dan om nog hele boven verdieping te hebben?
De trap is daarom ook een vrijwel een rechte geworden (met één hoek) en niet dubbel-om wat ik zelf eerst wilde, dit ging wel ten koste van de badruimte, maar die was al vrij groot.
Het huis wordt 12 bij 8.5 meter groot, dakhelling 50 graden, gewoon dus voor een vrijstaande woning..
De verdieping bouw ik zelf af, er komt één grote slaapkamer in en een multifunctionele ruimte die bij eventuele verkoop eenvoudig naar 1 of 2 slaapkamers kan worden aangepast.
[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 20-10-2018 17:49 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Wij wilden boven 3 ruime slaapkamers, dat werden er 2 van ruim 15m2 voor onze twee kinderen en een master bedroom met walk in closet (samen zo'n 27m2). Tekenaar vroeg of we niet liever 4 kleinere slaapkamers zouden hebben of de walk in closet van een kleine 10m2 wilden opofferen voor een extra kamer. Maar dat zou in ons geval een doorgaans lege 4e kamer opleveren met logeerbed. We hebben besloten het huis 50cm op te hogen (muurplaatverhoging) en een vaste trap naar de tweede verdieping te maken om daar logees te laten verblijven voor die paar keer per jaar.
Het argument dat de entree in orde moet zijn omdat dat het eerste is wat anderen zien hoor je vaak. Ik zou het huis alleen niet voor anderen bouwen maar voor jezelf.frisianstar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:43:
[...]
De tekenaar argumenteerde "de intree is het eerste wat bezoekers aan de binnenkant van het huis te zien krijgen, die ruimte moet je goed in orde hebben" daarom een vide -wat ik nu zelf ook wil-
De trap is daarom ook een vrijwel een rechte geworden (met één hoek) en niet dubbel-om wat ik zelf eerst wilde, dit ging wel ten koste van de badruimte, maar die was al vrij groot.
Het huis wordt 12 bij 8.5 meter groot, dakhelling 50 graden, gewoon dus voor een vrijstaande woning..
De verdieping bouw ik zelf af, er komt één grote slaapkamer in en een multifunctionele ruimte die bij eventuele verkoop eenvoudig naar 1 of 2 slaapkamers kan worden aangepast.
Wij hebben net een vrijstaand huis gekocht, bijna 1000m3, slechts 3 slaapkamers en een vide. Wel 2 badkamers, en de slaapkamers zelf zijn vrij riant en hebben allemaal inloopkasten. En een zolder met vaste trap waar nog twee slaapkamers te realiseren zijn als het ooit nodig is. Meer kamers op de eerste verdieping hebben we niet nodig, een kantoor hebben we op de begane grond, geen idee wat ik met een vierde slaapkamer zou moeten. Wellicht een logeerkamer voor die ene keer per jaar dat er iemand blijft slapen, nu gaan ze maar naar zolder.xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:29:
1. 4 slaapkamers
Maak je dus niet druk over wat er in de toekomst wel of niet goed verkoopt, op elk potje past een deksel
Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is hoe jullie je keuken/woonkamer hebben georiënteerd?
Onze tuin is op het zuiden, en we twijfelen of we de woonkamer of de woonkeuken in het zuiden moeten zetten. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Wij hebben ook voor een vide in de hal gekozen. Vind het een fijn idee dat de hal licht en open is. Ipv een klein donder holletje. De vraag is een beetje wat is een ruime slaapkamer? En wat moet je er mee. Onze master-bedroom is wel iets groter dan de kinderkamers, maar niet veel. Er staat alleen een bed in.xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:23:
Bedankt allen voor de adviezen. Het is zo dat ik ook geen kleine slaapkamers wil. Dus het worden echt 4 ruime slaapkamers of 3 ruime slaapkamers met een ruime vide en een ruime overloop.
Wat ik van onze huidige woning geleerd heb is dat je iig niet in de middag de zon vol in je woonkamer wilt hebben. Op de bank tv kijken of op de laptop zitten wordt erg lastig met de zon vol in je smoel of op je scherm. Moet de hele tijd de zonwering naar beneden, zit je nog in het donker.Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is hoe jullie je keuken/woonkamer hebben georiënteerd?
Onze tuin is op het zuiden, en we twijfelen of we de woonkamer of de woonkeuken in het zuiden moeten zetten. Hoe hebben jullie dit gedaan?
PSN: DutchTrickle PVoutput
[ Voor 132% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:01 ]
In mijn huidige situatie komt er alleen licht door een smal raam in de voordeur terwijl er een vrij grote carport staat. De hal is hierdoor altijd erg donker. Iets wat ik anders zou willen bij de woning die nu ontworpen wordt.
Een vide met een onderkwart trap om op de 1e verdieping te komen zal er ook voor zorgen dat de trap naar een eventuele zolder ook ergens anders komt. Iets wat netto veel ruimte kost op de 1e etage.
@quindor laat er wat van zien in een van zijn walktrough filmpjes op youtube.
Het maakt de hal een stuk aantrekkelijker. Hierboven wordt een paar keer genoemd dat je een huis bouwt "voor jezelf". Rekening houden met de courantheid om te kunnen verkopen is ook voor "jezelf"
[ Voor 36% gewijzigd door Fabian op 20-10-2018 22:59 ]
Op de zolder zou er ook nog makkelijk 1/2 slaapkamers gemaakt kunnen worden maar die gebruiken we als speel/hobbyzolder.
Entree is bij ons ook heerlijk ruim (12m2) en licht (2 ramen naast de voordeur + nog een groot raam aan de zijkant (en nog licht van het dakraam van zolder)). Wel lekker die ruimte de kids hebben hun eigen hoek voor hun spullen + je kunt gewoon fatsoenlijk de kinderwagen kwijt zonder in te klappen
Edit: bij ons ligt de woonkamer op het zuiden, onze tuin ligt op het noordwesten en woonkeuken ligt er tussen in. In de zomer ideaal dat je snel bij de keuken bent en met de ingebouwde screens in de woonkamer geen last van de zon en je kunt toch fatsoenlijk naar buiten kijken
[ Voor 18% gewijzigd door Road-runner83 op 20-10-2018 23:19 ]
Ik zou de belangrijkste ruimte op het zuiden leggen. In ons geval de woonkeuken, maar dat is persoonlijk.xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:23:
Bedankt allen voor de adviezen. Het is zo dat ik ook geen kleine slaapkamers wil. Dus het worden echt 4 ruime slaapkamers of 3 ruime slaapkamers met een ruime vide en een ruime overloop.
Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is hoe jullie je keuken/woonkamer hebben georiënteerd?
Wij krijgen de woonkamer en de woonkeuken op het zuiden. Met als bonus in de keuken een pui op het zuidoosten en de kamer nog een stukje pui op zuidwesten. We hebben een breed kavel met de achtertuin pal zuid.
Ik zou gewoon dat doen waar je zelf het prettigst bij voelt. Wij hebben een vrijstaand huis met twee slaapkamers. De zolder is echter mijn mancave van 90m, heerlijk. Slaapkamers zijn dan wel 5x5, verder een inloopkast van 12m2 en een aparte waskamer (dat zou je ook als slaapkamer kunnen zien). Wij houden van ruime kamers.xoror schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:29:
1. 4 slaapkamers
Ik heb wel eens vrienden op bezoek gehad, die het zonde vinden dat er op de zolder geen slaapkamers gemaakt zijn. Nou ik niet, heb met de ramen wel rekening er mee gehouden dat ze later nog gemaakt kunnen worden.
Is net zoiets als badkamers, er zijn mensen die vinden dat je in een vrijstaand huis minimaal 2 badkamers moet hebben, mijn vrouw zegt dan we gebruiken er maar een, dus een is genoeg. Je bouwt voor jezelf.
Bij ons wordt het ook ongeveer zo, we zitten overdag met mooi weer niet in de woonkamer laat staan dat we er dan tv kijken.Road-runner83 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:17:
Edit: bij ons ligt de woonkamer op het zuiden, onze tuin ligt op het noordwesten en woonkeuken ligt er tussen in. In de zomer ideaal dat je snel bij de keuken bent en met de ingebouwde screens in de woonkamer geen last van de zon en je kunt toch fatsoenlijk naar buiten kijken.
Ik wilde de werkkamer in ieder geval niet op de warmste kant, die komt daarom aan de oostkant van het huis.
Dat snap ik sowieso nooit, het komt op mij zelfs snobistisch over. Voor die ene keer dat ze gasten hebben ?jerh schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 08:19:
[...]
Is net zoiets als badkamers, er zijn mensen die vinden dat je in een vrijstaand huis minimaal 2 badkamers moet hebben
Er is wel wat voor te zeggen dat de kinderen een eigen badkamer hebben (douche, wc, wastafel), zelf niet voor gekozen omdat ik het niet nodig vond.D-e-n schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:42:
[...]
Dat snap ik sowieso nooit, het komt op mij zelfs snobistisch over. Voor die ene keer dat ze gasten hebben ?
D-e-n schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:42:
[...]
Dat snap ik sowieso nooit, het komt op mij zelfs snobistisch over. Voor die ene keer dat ze gasten hebben ?
Bij ons komt de master bedroom met daarbij een complete badkamer op de BG. De kids slapen op de 1e verdieping, waar ook een kleine badkamer (douche en wasmeubel) en een apart toilet komen. Wij vinden het een voorrecht om zelf te (laten) bouwen en invulling te geven aan de indeling en materiaalkeuze.D-e-n schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:42:
[...]
Zo maakt iedereen toch zijn/haar eigen keuzes? Als de ligging/locatie en afwerkingsniveau top zijn en de indeling logisch, dan krijg je de woning later zeker verkocht.
Dit betekent dat ik een voorselectie moet maken. Ik laat de architect er twee kiezen en ik kies er zelf twee. Maar ik vind dit erg lastig.
We gaan voor houtskeletbouw (HSB < voor vindbaarheid
Concreet:
1. Tips voor mijn zoektocht?
2. Wie heeft ervaring met HSB en kan een aannemer wel/niet aanbevelen? (We bouwen in Twente).
Wij hebben de wens om op termijn zelf te gaan bouwen maar willen niet zozeer een groter huis maar vooral veel groen en ruimte buiten en 450m3 is ook de inhoud waar wij op uit kunnen/zullen komen. Kan/wil je wat tekeningen delen over hoe je de beschikbare m2 hebt ingedeeld?Vantage92 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:48:
[...]
Je bouwt toch een huis voor jezelf?
Valt niet veel over te zeggen, wij bouwen een huis van 450m3 vrijstaand met drie slaapkamers. De 1 zegt dat is veel te klein, de ander zegt meer heb je niet nodig. Sommige mensen willen design, anderen efficiëntie. Wij bouwen en relatief klein vrijstaand huis met een grote veranda zodat we lekker veel tuin over houden en daarvan kunnn genieten. Er zijn ten tijde van verkoop vast wel mensen die dezelfde visie hebben.
Ben je bekend met Selekthuis? Op hun website zie je een aantal vrijstaande woningtypen, ook met dit volume, zoals bijvoorbeeld de Vallonet of de Silberhorn, staan ook standaard plattegronden bij.Thefirstikke schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:30:
[...]
Wij hebben de wens om op termijn zelf te gaan bouwen maar willen niet zozeer een groter huis maar vooral veel groen en ruimte buiten en 450m3 is ook de inhoud waar wij op uit kunnen/zullen komen. Kan/wil je wat tekeningen delen over hoe je de beschikbare m2 hebt ingedeeld?
HSB is ook een aannemer dus die afkorting is niet superhandig.Tommy The Cat schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:29:
Eerder had ik mij hier al gemeld met de vraag hoeveel aannemers je zou kunnen benaderen voor een prijsopgave. Daaruit heb ik geconcludeerd het advies van de architect te volgen: drie a vier.
Dit betekent dat ik een voorselectie moet maken. Ik laat de architect er twee kiezen en ik kies er zelf twee. Maar ik vind dit erg lastig.
We gaan voor houtskeletbouw (HSB < voor vindbaarheid). Dat maakt het al wat makkelijker; de aannemer moet ervaring hebben met HSB of nog mooier gespecialiseerd zijn in HSB. Online prijzen vergelijken lijkt onmogelijk. Bij iedere aannemer een bezoekje afleggen voor een eerste contact ook. Ervaringen op het internet brengen mij ook nog niet echt verder.
Concreet:
1. Tips voor mijn zoektocht?
2. Wie heeft ervaring met HSB en kan een aannemer wel/niet aanbevelen? (We bouwen in Twente).
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic