Jawel, gewoon een NWWI taxatie zoals door ABN vereist
[ Voor 83% gewijzigd door Stefke op 12-11-2018 13:43 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 83% gewijzigd door Stefke op 12-11-2018 13:43 ]
Mijn ervaring is dat je zelf het taxatierapport schrijft.xoror schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:15:
Heeft een van jullie ervaring met het doen van een taxatie op het bouwproject? Voor de hypotheek aanvraag moeten wij een taxatie (nwwi) laten doen. Doen ze de taxatie puur op schetsen en kosten schattingen? Het lijkt ook vanaf 550 euro te kosten. Wat heb je allemaal ervoor nodig? Ik lees dat ze het bestek eisen, maar niet iedereen laat het bestek maken, hoe werkt dit dan?
Wie heeft tips en/of ervaringen hierover?
[ Voor 31% gewijzigd door mistaoutlaw op 12-11-2018 13:56 ]
I was born intelligent - education ruined me
Fraude noemen ze zoiets...mistaoutlaw schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:49:
[...]
Mijn ervaring is dat je zelf het taxatierapport schrijft.
Je levert alle documenten aan incl (3d) foto's van bijvoorbeeld keuken, badkamer en tuin.
Vergeet vooral niet het bedrag te noemen die je zelf als uitkomst wil, daar moet je eigenlijk mee beginnen.
Laat de taxateur maar beargumenteren waarom dat eventueel niet goed is.
@Artbij @stefijn in mijn geval ook een NWII taxatie.
Idem als stefijn zelf het rapport geschreven na eerste opzet door taxateur.
Daar kwam niet uit wat we wilden.
Lees: de taxateur / NWII prijzen je huis minder waard als je de kosten zelf laag houdt door zaken zelf of goedkoper te doen dan de aannemer bijvoorbeeld. Terwijl daar 8-11% gebakken lucht zit op prijzen van de onderaannemer.
Daar waren wij niet van gecharmeerd, dus heb ik o.a. de prijzen van de aannemer gebruikt voor posten die ik uiteindelijk voor ruim 50% goedkoper heb laten uitvoeren.
Op die punten waar we zelf geld wilden inbrengen heb ik juist de prijzen kunstmatig laag gehouden.
Toen heeft de makelaar het opnieuw aangeboden en heeft de NWII het overgenomen.
Uitkomst precies zoals wij dat wilden.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Ik zou dit geen fraude noemen. Vond dat al een belachelijk spel bij mijn huidige woning (project bouw), daar moest je ook aangeven hoeveel je boven de VON prijs gaat lenen voor extra zaken (vloer, keuken, etc.).Artbij schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:09:
[...]
Fraude noemen ze zoiets...
Heb je nu ook minder renteopslag door de hogere taxatiewaarde?
Nou kan in het westen zo zijn maar heb echt ergens rond de 320 per m3 betaald hoor inclusief standaard badkamer(mega basic, maar voor 3500 bijleggen een mooie badkamer 60*60 tegels en 30*60 en een originele easydrain)Artbij schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:15:
[...]
Reken rond de €550,- per m3 excl keuken en badkamer. Dan kom ik rond de 400m3, als dat groot genoeg is dat moet het lukken.
Zit in dat spaarpotje ook geld voor tuin, straatwerk, stoffering etc?
[ Voor 12% gewijzigd door Practics op 12-11-2018 16:58 ]
Bij ons gaan ze ook met die afvoer door de kruipruimte, maar als ik het goed begrijp komt het in een buitenmuur naar boven en komt daar een rooster.stefijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:07:
Dat betekent dat wij vanuit het keukenblok de fundering ingaan (plaatfundering), onder de fundering door naar buiten en dan naast de woning een paddenstoeltje voor de afvoer.
[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 12-11-2018 20:05 ]
Dat is 1. En twee gaf de taxateur aan dat de huizen die verkocht worden in onze prijsklasse, veel groter zijn en meer grond hebben. In het algemeen hechten huizenkopers waarde aan volume en niet aan luxe afwerking.Artbij schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:24:
[...]
Dat is het ook. Onze taxateur kom ons huis moeilijk taxeren omdat er in bepaalde prijsklasse tot 2017 bijna geen huizen verkocht zijn.
Dat zal bij jou ook zijn, huizen in jouw prijsklasse worden niet verkocht/zijn er niet veel.
Zo werkte het bij ons dus echt niet. Ik kon lullen als brugman, maar de taxatie waarde werd echt niet hoger. Ter illustratie, onze taxatiewaarde is slechts 73% van de stichtingskosten, dwz grond, bouw, schilderwerk, keuken, badkamer, vloeren, bestrating en een simpele tuin (vooral gras).mistaoutlaw schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:49:
[...]
Mijn ervaring is dat je zelf het taxatierapport schrijft.
Je levert alle documenten aan incl (3d) foto's van bijvoorbeeld keuken, badkamer en tuin.
Vergeet vooral niet het bedrag te noemen die je zelf als uitkomst wil, daar moet je eigenlijk mee beginnen.
Laat de taxateur maar beargumenteren waarom dat eventueel niet goed is.
Wij betalen +- 500/m3 inc. BTW exclusief keuken, badkamer en vloeren. Ik kan me voorstellen dat wanneer we meer zelf gedaan hadden en er beter op gezeten hadden, de stichtingskosten dichter bij de taxatie kosten hadden gelegen. Maarja, dan kan ik ook niet werken. En dat "kost" ook geld.stefijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:29:
Onze woning wordt voor geen €400/m3 gebouwd incl. alles, o.a. omdat ik veel zelf ga doen. De woning is er blijkbaar ook op getaxeerd. Ik hoop natuurlijk dat als het huis er staat het hoger wordt getaxeerd.
[ Voor 57% gewijzigd door NDF82 op 12-11-2018 20:32 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Grappig, luchtjes in de tuin, ik heb bij ons er wel een keer aan staan ruiken of dat zo was, maar grappig genoeg ruik je niets/nauwelijks iets. Of ik kook niet met extreme kruiden ;-)Grolsch schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:19:
@stefijn ben je niet bang voor luchtjes in je tuin
Ik vind het een aardig "complex" verhaal voor afzuiging van je kookgeurtjes. Wat is "precies" het probleem waarom jij geen normale afzuiging kunt hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 12-11-2018 20:40 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Stefke op 12-11-2018 20:39 ]

Kan die niet in de spouw? Ik heb hier een regenafvoer in de spouw zitten, was geen probleem volgens de aannemer en installateur.stefijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:31:
Bij ons zou een kap naar een hoogte van 7 meter moeten met de afvoer. Technisch vast wel te doen, maar wij willen geen storende buis in onze open hoge ruimte. Ons kookeiland staat onder een vide recht onder de nok.
Luchtjes? In de tuin? Nee, niet bang voor geurtjes, het is aan de zijkant van ons huis, een (forse) strook waar wij na de bouw ws. nooit meer komen, behalve om het gras te maaien en de planten/haag te snoeien.
En als ik het toch ruik, mijn vriendin kan lekker koken
@stefijn Ik had dezelfde vraag bij het storten van onze fundering. Wilde eerst ook pvc instorten maar ben uiteindelijk gegaan voor een instortkanaal 220*80mm. Dat paste bij mij ook mooi tussen de wapening. Daarnaast past de koker vanaf de downdraft er goed op, in het keukenkastje gebruik ik ook liever dit rechthoekige platte kanaal ipv rond 150. Buiten de gevel heb ik een verloop naar rond 150 waar een terugslagklep op komt.stefijn schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:39:
@sanvv78 Wat voor buisformaat is daarvoor gebruikt?
Wij krijgen balansventilatie. Vanwege onze horizontale vorstrand moet de paddestoel op ong. een meter van de gevel. Het is een "oninteressante" strook tuin voor ons - blinde zijkant van het huis - dus geen probleem als daar een paddestoel staat. Zal waarschijnlijk ook achter/of onder een struik eindigen uiteindelijk.
Ik ben ook van plan een terugslagklep te installeren en verder komt de buis op afschot te liggen, met een kleine aftakking op het laagste punt om eventueel condensvocht af te voeren naar een grindbakje onder de buis
Wellicht dan maar wat hobbyen t.z.t. ik denk dat ik toch maar gewoon een 160mm buis ga leggen. Ik durf het met 150PE luchtafvoer niet goed aan i.v.m. inzakken van de buis (onze fundering is op een zandbed dus de buis ligt in zijn geheel in het zand)
Op deze site lijkt het alsof ze Spirobuis in de grond hebben zitten?
https://bouwplannen.be/canadese-put-aardwarmtewisselaar/
edit: 160mm regenhoedje gevonden wat eigenlijk bedoeld is voor spirobuis, maar wat maakt dat uit?
Ik heb onder bouwgarant gebouwd, daar mag hwa in de spouw wel. Veel mooier dan die lelijke pijpen langs de muur.bartvb schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:12:
Als je onder Woningborg bouwt niet (maar die kans lijkt me bij @stefijn minimaal)
Initieel wilde wij ook HWA in de spouw wegwerken maar daar was Woningborg het niet mee eens. Teveel kans op problemen die bijzonder moeilijk te herstellen zijn. Lekkage = slopen van flinke stukken gevel, isolatie is bijna niet goed te krijgen, detailleren is een ramp.
Afhankelijk van je woning is wegwerken in je spou in sommige gevallen best een optie, maar met behoorlijk wat haken en ogen. Wegwerken in je binnenspouwblad lijkt me dan nog makkelijker? Probleem met HWA is dat je daar met condensproblemen (koud water) en geluid zit. Met de afvoer van een afzuigkap heb je dat niet.
Spirobuis ingraven zou ik niet doen. Dat spul is echt super dun en naar mijn idee ook niet heel erg corrosiebestendig.
Woningborg? Wij hebben niet eens een spouwbartvb schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:12:
Als je onder Woningborg bouwt niet (maar die kans lijkt me bij @stefijn minimaal)
[ Voor 64% gewijzigd door Stefke op 12-11-2018 21:55 ]
Onzin.Artbij schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:09:
[...]
Fraude noemen ze zoiets...
Heb je nu ook minder renteopslag door de hogere taxatiewaarde?
I was born intelligent - education ruined me
Omdat banken op die manier werken. En als je nu niet minder renteopslag hebt, dan heb nog niet heel slim gefraudeerd ookmistaoutlaw schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:04:
[...]
Onzin.
De aanneemsom is gewoon de aanneemsom.
Als je goed leest zie je dat ik het heb over de eindafwerking.
Stel aanneemsom 100k.
En dan voorbeeld 1 stucwerk waar de aannemer 14k voor vraagt maar ik in voorbeeld 2 voor 6k kan laten doen.
Waarom is mijn huis in voorbeeld 1 dan 114k waard en in voorbeeld 2 dan 106k?
Met gestrekt been.
Zo werkt het niet. De taxateur bepaald wat er geleend mag worden, dat doet de bank op basis van zijn taxatie. De waarde van het huis (voor de LTV) wordt wat er daadwerkelijk uit de hypotheek wordt opgenomen en uitgegeven wordt.bartvb schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:16:
In theorie heeft de aanneemsom natuurlijk niets te maken met de waarde van de woning.
Het bedrag waar de taxateur mee hoort te komen is de prijs waarvoor 'de markt' de woning zou willen kopen nadat deze helemaal gereed is. In de praktijk werkt het vaak andersom en wordt er gekeken naar welk bedrag toegerekend moet worden, zeker als er weinig vergelijkingsmateriaal in de omgeving is.
In zo'n geval is er wat mij betreft niets mis met het wat 'conservatief' opzetten van b.v. een stichtingskostenopzet. Het is de taak van de taxateur om met een realistisch bedrag te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 12-11-2018 22:29 ]
Met gestrekt been.
Wij hebben onder woningborg gebouwd, en daar zit HWA gewoon in de spouw.bartvb schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:12:
Initieel wilde wij ook HWA in de spouw wegwerken maar daar was Woningborg het niet mee eens. Teveel kans op problemen die bijzonder moeilijk te herstellen zijn. Lekkage = slopen van flinke stukken gevel, isolatie is bijna niet goed te krijgen, detailleren is een ramp.
Afhankelijk van je woning is wegwerken in je spou in sommige gevallen best een optie, maar met behoorlijk wat haken en ogen. Wegwerken in je binnenspouwblad lijkt me dan nog makkelijker? Probleem met HWA is dat je daar met condensproblemen (koud water) en geluid zit. Met de afvoer van een afzuigkap heb je dat niet.
Spirobuis ingraven zou ik niet doen. Dat spul is echt super dun en naar mijn idee ook niet heel erg corrosiebestendig.
Grappig, in de voorwaarden van de bank staat dat de marktwaarde wordt verlaagd met het bedrag dat niet uit het depot opgenomen wordt.nokiaan958GB schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:08:
Grappig, in een gevalideerd moet altijd de Marktwaarde staan.
Als je de definitie daarvan leest en begrijpt dan is bovenstaande redenering onjuist.
[ Voor 12% gewijzigd door Artbij op 13-11-2018 08:56 ]
Met gestrekt been.
Ik zit nu voor casco + installaties + administratieve kosten/leges op ongeveer 485 euro per m3 incl. btw, met dien verstande dat daar nog aardig wat stelposten in zitten. Het kan zeker goedkoper, maar ik zou nooit beginnen met daar op te rekenen. Voordat je het hebt afgewerkt en je er daadwerkelijk kunt wonen ga je er ruim overheen, en ik ga er van uit dat uit de offertes van de onderaannemers ook nog wel wat onaangename prijsstijgingen gaan komen. 550 euro per m3 sleutelklaar lijkt me tegenwoordig een realistische basis voor het gemiddelde bouwproject.bartvb schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:25:
De kosten om van casco naar 'normale oplevering nieuwbouw' te gaan had ik er bij opgeteld. Dan kom ik rond de 400 euro/m3 uit. Maar dat is dus zonder architect, sanitair, keuken, tuin, vloerbedekking en alle andere zaken die je na oplevering nog moet doen.
Mijn punt is vooral dat 'minder dan 550 kan niet' wat kort door de bocht is. 500 euro/m3 lijkt me een prima bedrag om aan te houden, zeker als je niets heel speciaals wil. Als je goed je best doet (of laat doen door een bouwmanager) dan kan je lager uitkomen. Wil je meer luxe, heb je een ingewikkelde woning of zit je in het westen van het land dan is de kans op hoger uitkomen nogal aanwezig.
Belangrijkste is dat je van te voren het budget scherp hebt en daarop blijft sturen. Dat is bij ons niet helemaal goed gegaanWe zijn nogal wat hoger uitgekomen dan het initiële budget. Daar krijgen we nu wel een mooiere en ruimere woning voor terug.
Dus de term "marktwaarde" slaat nergens op...want dit rare mechanisme koppelt de waarde van je huis voor de bank totaal los van de markt. Je kunt dit voorkomen door opnieuw te laten taxeren als je huis klaar is volgens mij.Artbij schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:54:
[...]
Grappig, in de voorwaarden van de bank staat dat de marktwaarde wordt verlaagd met het bedrag dat niet uit het depot opgenomen wordt.
Als je de dat leest en begrijpt dan is bovenstaande redenering onjuist.
En nu houd ik er echt mee op.
Dat klopt. En veel mensen snappen dus ook niet dat het zo werkt. Bouw/bank/makelaars werelden zijn allemaal schimmig en ondoorzichtig.stefijn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:00:
[...]
Dus de term "marktwaarde" slaat nergens op...want dit rare mechanisme koppelt de waarde van je huis voor de bank totaal los van de markt. Je kunt dit voorkomen door opnieuw te laten taxeren als je huis klaar is volgens mij.
De bank zou juist blij moeten zijn dat jij minder leent, want een lager risico. In plaats daarvan doen ze net alsof je huis minder waard wordt omdat je geld bespaard hebt en krijg je - als je pech hebt - een rentetoeslag. Van de zotte natuurlijk.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Oh? Interessant! Ook geen technische bemerking op gekregen?Dirtbiter schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:42:
[...]
Wij hebben onder woningborg gebouwd, en daar zit HWA gewoon in de spouw.
Dat durf ik niet te zeggen. Het is een CPO project geweest, met één architect voor de hele wijk. Maar alle 30 woningen hebben HWA in de spouw. Was een (belangrijke) ontwerpkeuze van de architect.bartvb schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:57:
[...]
Oh? Interessant! Ook geen technische bemerking op gekregen?
Bovenstaande klopt als een bus, maar de discussie ging over banken en hun taxaties.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:52:
Toch kun je dat niet zomaar stellen. Ik kan echt geen woning met een comfortniveau 2018/2019 vinden in mijn wijk voor de prijs waar ik nu voor ga bouwen. Dat scheelt echt nog wel een hoop geld.
Verschil is wel dat ik 2 jaar verder ben eer alles een beetje af is, wel naar eigen wens.
Het ligt aan je wensen, maar enkel veel m3's kopen is niet een droom voor iedereen. Ik wil specifiek op een bepaalde plek wonen en een huis zoals ik het wil hebben. Dat maakt de vijver sowieso al enorm klein. Een bestaande woning (die dan niet echt mijn smaak is) gaat al gauw voor een ton meer dan voor de kosten die ik straks aan bouwen kwijt ben.
De vergelijking is dus moeilijk te maken, plus heb ik begrepen dat de prijzen in de randgebieden niet massaal gestegen zijn (ik bouw in zuid-Limburg).
[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 13-11-2018 10:51 ]
Verwijderd
Ah je hele bankbetoog was ik het mee eens. Die hebben gekke ideeën over waarde, nieuwbouw en zelfbouw, omdat ze een product voor iedereen moeten aanbieden, maar eigenlijk gaat het over maatwerk.Grolsch schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:37:
[...]
Bovenstaande klopt als een bus, maar de discussie ging over banken en hun taxaties.
Jij hebt straks een woning gebouwd die helemaal naar jou wensen en comfort eisen is. Maar dat wil niet zeggen dat de marktwaarde zo hoog is. Die o zo speciale keuken van jou met glittergroene kastjes en roze lijstjes is precies wat jij wil (bij wijze van), maar de eventuele volgende bewoners slopen hem er zo weer uit. Zulke (luxe / comfort) zaken kosten veel geld, en voor de bewoners zelf is het dat geld ook waard, maar bij een eventuele verkoop krijg je dat er niet voor terug normaal gesproken. En daar rekent een bank dus mee
Maar wees niet getreurd, ik woon in het oosten, daar zijn de prijzen ook nog niet zo "dol" als in het westen, maar ook ik mag niet hopen dat ik onze woning binnen nu en 5 jaar MOET verkopen, want dan gaan wij er ook geen geld aan overhouden verwacht ik
Maar als alles gaat zoals gepland verlaat ik deze woning tussen 6 planken, en niet eerder
[ Voor 25% gewijzigd door bartvb op 13-11-2018 11:07 ]
Advies van de ABN bij mij was om twee taxaties te laten maken: eentje aan het begin om puur de financiering geregeld te krijgen, en eentje na oplevering van de actuele marktwaarde. Het is goed mogelijk dat uit die laatste een gunstiger LTV-verhouding komt. Het kost je dan eenmalig 350 euro voor een 2e taxatie maar dat haal je er waarschijnlijk wel uit.Grolsch schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:16:
De bank kijkt in principe naar marktwaarde, en die hoeft niet gelijk te zijn aan stichtingskosten.
Kun je niet zo specifiek stellen. Het huis dat ik nu ga laten bouwen valt goedkoper uit dan waarvoor ik mijn oude huis in 2016 heb verkocht. In dezelfde gemeente, het nieuwe huis is iets groter maar het kavel is wat kleiner. De wijk waar het nieuwe huis komt is wel duidelijk minder gewild maar daar staat dan weer tegenover dat het nieuwe huis een veel lagere TCO heeft door minder energieverbruik en minder onderhoud. Al met al is het allemaal behoorlijk gelijkwaardig en dan ga ik van een huis uit 1919 naar een huis uit 2019Als je puur kijkt naar prijs per m3 is het bouwen van een woning op dit moment natuurlijk niet goedkoop (understatement), dus eigenlijk betaal je (veel) te veel op dit moment voor het laten bouwen van je woning. Dat komt omdat de bouwwereld zo overspannen druk is.
Je kunt veel goedkoper een huis van 1000m3 kopen op dit moment als er 1 laten bouwen.
Ik had niet gelezen dat de extra isolatie toegevoegd kon worden, ik dacht dat de normale isolatie vervangen moest worden door PIR.mux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:57:
@Ernemmer: Voornaamste reden voor isolatie is comfort en kosten voor de warmtepomp. Ik wil niet alleen een verwarmde woning maar ook garage, en met heel erg back-of-the-envelopeberekeningen schuurt dat dicht tegen de limieten van een goedkopere (6kWe) L/W warmtepomp. Ik ben nogal van... efficiëntie, dus als ik mogelijkheid zie ergens energie te besparen en m'n installatie kleiner te houden dan wil ik dat liever. Zeker als het, zoals in dit geval, best weinig extra kost (€22/m2 buitenwand). Maar ik weet dat dit meer gevoelskwestie dan financieel nuttig is.
Ze hebben overigens een standaardmanier om isolatie toe te voegen, hebben we al naar gevraagd. Het is niet compleet anders.
Die kozijnen is goed om te weten dat je denkt dat dat moeilijk gaat worden, daar moeten we dan echt zeker van zijn voordat we met ze in zee gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 13-11-2018 11:15 ]
Dit is niet het punt. Als je bij een bank een begroting indient op basis waavan je je je woning gaat bouwen en je spendeerd minder dat je aangegeven heeft gaat dat van je marktwaarde af.Grolsch schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:16:
Ik vind het allemaal wel meevallen met de banken.
Ze hebben een aantal spelregeltjes (die inderdaad compleet niet logisch zijn, en lang niet altijd de risico's afdekken), en als je weet hoe de banken naar je aanvraag kijken kun je "stoeien" met de verstrekte gegevens om te eindigen waar jij graag uit wil komen (zo laag mogelijke rente)![]()
Wel binnen bepaalde grenzen natuurlijk, maar er zijn genoeg creatieve oplossingen te bedenken.
De bank kijkt in principe naar marktwaarde, en die hoeft niet gelijk te zijn aan stichtingskosten.
Voorbeeld 1 = bij de bouwer die alles uitbesteed en niets zelf doet en ook nog eens een superluxe afwerking en praktisch geen eigen middelen heeft zal de marktwaarde (aanzienlijk) lager liggen als de stichtingskosten
Voorbeeld 2 = De bouwer die de grond geërfd heeft, zelf alles doet en alleen de bouwmaterialen koopt, daar zal de marktwaarde veel hoger liggen als de stichtingskosten.
Daarom willen banken ook normaal gesproken een taxatierapport van de marktwaarde hebben. En dat deze dan lager uitvalt zoals bij de Tweaker eerder in dit topic is dan jammer, maar het kan heel goed.
Als je puur kijkt naar prijs per m3 is het bouwen van een woning op dit moment natuurlijk niet goedkoop (understatement), dus eigenlijk betaal je (veel) te veel op dit moment voor het laten bouwen van je woning. Dat komt omdat de bouwwereld zo overspannen druk is.
Je kunt veel goedkoper een huis van 1000m3 kopen op dit moment als er 1 laten bouwen.
Banken denken maar aan 1 ding, hoe verdien ik zoveel mogelijk geld met zo min mogelijk risico.
Met gestrekt been.
Dan moet je het ook slimmer spelen. Je verbruikt gewoon heel je bouwdepot, en maakt dan vervolgens gebruik van de regeling om boetevrij af te mogen lossen na een jaarArtbij schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:16:
[...]
Dit is niet het punt. Als je bij een bank een begroting indient op basis waavan je je je woning gaat bouwen en je spendeerd minder dat je aangegeven heeft gaat dat van je marktwaarde af.
Dat is het schimmige, je huis wordt er niet minder waard van, maar de bank rekent het wel zo.
Stel je post voor isolatie is 10K, je haalt van MP je isolatie (exact dezelfde als in de begroting) die je maar 5k kost. Dan vind de bank dus dat je huis ook 5k minder waard is geworden.
Tijdens de opzet van het HSB heb jij hoogstwaarschijnlijk geen tijd om randjes dicht te plakken. Vaak staat zo'n huis binnen 1-2 dagen.mux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:22:
@bartvb Isolatieplaten worden aan de buitenkant bijgeplaatst. Ze hebben een model staan waar ik naar heb staan kijken.
Luchtdichtheid ben ik me van bewust, en ik heb er niet 100% goed gevoel over in het gesprek. Ik denk dat ik maar de we(e)k(en) dat het huis wordt opgezet vrij neem om zelf alles goed na te lopen. Ze doen ook standaard geen luchtdichtheidstest, die laat ik apart wel doen.
Ja, we willen ook een overstek aan alle kanten, dus houten kozijnen *kunnen* wel, maar ik heb echt veel liever kunststof. Als je dan toch een huis bouwt, wil ik het wel meteen goed. Als ze dat niet kunnen, dan is het einde verhaal voorlopig en kijken we wel verder.
Stichtingskosten hebben we nog niet uitgerekend, maar heel, heel, heel ruwweg:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
@Ernemmer Ah, ik was niet duidelijk, er worden idd extra platen toegevoegd buiten de bestaande panelen en buiten de dampdichte laag. Vraag me vooral niet teveel meer over hoe het werkt met folies enzo, daar moet ik me nog op inlezen.
Zo werkt het inderdaad. Maar dat kan alleen als je echt meer uitgeeft dan je begroting.Grolsch schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:33:
[...]
Dan moet je het ook slimmer spelen. Je verbruikt gewoon heel je bouwdepot, en maakt dan vervolgens gebruik van de regeling om boetevrij af te mogen lossen na een jaar
Als banken het moeilijk willen kunnen ze het moeilijk krijgen.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Je kunt toch enkel zaken declareren waar je een factuur voor hebt? Hoe wil je dat dan klaarspelen?Artbij schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:46:
[...]
Zo werkt het inderdaad. Maar dat kan alleen als je echt meer uitgeeft dan je begroting.
Als je een huis gaat bouwen moet je zowiezo eigen middelen meenemen, anders ben je naar mijn idee niet echt verstandig bezigArtbij schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:46:
[...]
Zo werkt het inderdaad. Maar dat kan alleen als je echt meer uitgeeft dan je begroting.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 13-11-2018 11:54 ]
Dat met dat eigen vermogen gebeurt. En is niet eens tegen de regels. Je moet een rekening van jezelf tonen met dat bedrag erop. Van wie dat is, maakt niet uit.Grolsch schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:53:
[...]
Als je een huis gaat bouwen moet je zowiezo eigen middelen meenemen, anders ben je naar mijn idee niet echt verstandig bezig
Cash = King, dus van je contante geld / eigen middelen de zaken betalen die je daadwerkelijk goedkoop zonder factuur kunt regelen. Bouwkundige zaken gewoon via een factuur.
Ik heb zelf zien gebeuren dat er voor een paar dagen een bedrag van meer als 100K op een rekening werd gestort, bewijsje naar de bank gestuurd van eigen vermogen, en een paar dagen later weer terug storten.
De banken werken dit soort "fraude" zelf in de hand met hun belachelijke regeltjes, en met name de zwakke controle op de regels.
@Verwijderd hoeveel facturen wil je hebben
Maar laten we hier verder maar niet op in gaan in dit topic, ik denk dat creatief boekhouden niet iets is wat op Tweakers mag
[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 13-11-2018 11:56 ]
Met gestrekt been.
Verwijderd
Hogere rekeningen werken ze niet aan mee. Contact afrekenen doen ze allemaal wel. Zelfs het groter MKB.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:56:
@Grolsch Zoveel als nodig om alles sluitend te krijgen straks
Maar dan moet je wel een leverancier vinden die hier aan meewerkt en cash hebben om zo nog af te rekenen. Aan de andere kant kun je makkelijk een hogere factuur laten maken die in de interne boekhouding van de leverancier later nog gecorrigeerd wordt. Dat je dat niet meld bij de bank is dan inderdaad wel frauduleus.......maar controle ontbreekt volledig.
Met gestrekt been.
Daarom vind ik het ook "schijnzekerheid", hier heeft de bank toch geen fluit aan.Artbij schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:55:
[...]
Dat met dat eigen vermogen gebeurt. En is niet eens tegen de regels. Je moet een rekening van jezelf tonen met dat bedrag erop. Van wie dat is, maakt niet uit.
Zoals ik net al aangaf, facturen kun je genoeg krijgen.Als je geld uit je depot wilt moet daar wel een factuur tegenover staan. En in de regel neem je je eigen geld al mee in de begroting die je indient.
Goh, je denkt er pas 30 minuten over na, en je kunt nu al als boekhouder in de bouw werkenVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:56:
@Grolsch Zoveel als nodig om alles sluitend te krijgen straks
Maar dan moet je wel een leverancier vinden die hier aan meewerkt en cash hebben om zo nog af te rekenen. Aan de andere kant kun je makkelijk een hogere factuur laten maken die in de interne boekhouding van de leverancier later nog gecorrigeerd wordt. Dat je dat niet meld bij de bank is dan inderdaad wel frauduleus.......maar controle ontbreekt volledig.
Stel dan gewoon de prestatie-eis Qv10=0,3 of 0,4 oid middels blowerdoortest aan te tonen. Dan hoef jij niet op hun neus te kijken en heb je toch een stok achter de deur. Als je zelf aanwijzingen gaat geven, dan laten bouwvakkers heel snel dingen vallen en de aannemer zal zeggen dat jij het zo hebt voorgeschreven.mux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:46:
Niet zozeer dichtplakken, als wel met m'n neus op de mensen zitten die ermee bezig zijn en klagen naar de aannemer
Het is niet dat ze zeiden dat ze het niet netjes afplakken, het is vooral dat ik weinig vertrouwen had in de beste man die een beetje mn vragen ontweek over luchtdichtheid.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
PreciesVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:52:
[...]
Ah je hele bankbetoog was ik het mee eens. Die hebben gekke ideeën over waarde, nieuwbouw en zelfbouw, omdat ze een product voor iedereen moeten aanbieden, maar eigenlijk gaat het over maatwerk.
Zolang ik m'n woning gebouwd krijg voor het bedrag dat ik maximaal WIL lenen en de bank mij dit ook leent tegen een laag tarief vind ik alles best. Doordat ik overwaarde inzet heeft de bank al meteen een gunstig LTV en dat wordt met de annuïteit jaarlijks enkel beter. Wat dat betreft lopen banken veel minder risico dan met al die aflossingsvrije woningen en de gekte van de markt.
Het ging mij enkel om de redenatie dat zelf bouwen duurder dan kopen was. Dat is ook weer afhankelijk van veel zaken en kan beide kanten opgaan.
En ik bouw nu ook een woning waar ik in principe nooit meer uit hoef, dus ik hou niet al te veel rekening met de markt. Je kunt de plaatjes zien in het topic, maar ik denk dat ik altijd wel een goede prijs zal krijgen hiervoor. Leuk voor de erfenis van m'n dochter dan.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Verwijderd
Grappig in de nieuwbouwwijk waar ik nu zit zou ik met een vrijstaande projectwoning waarschijnlijk iets goedkoper uit zijn, maar zoveel concessies moeten doen dat het ook duidelijk is waar het geld in zit.Joris748 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:07:
[...]
Precies
In eigen beheer bouwen is gewoon duur, maar dat levert ons wel een huis op dat helemaal op onze wensen is afgestemd. Dat maakt het minder courant, maar dat is voor ons geen bezwaar. We hebben de intentie hebben om er 30 jaar te blijven wonen.
We wilden onze eisen en wensen niet veel bijstellen en zijn dan ook erg blij dat we tegen dit kavel aangelopen zijn. Als we dit kavel niet hadden kunnen kopen, dan hadden we waarschijnlijk een vrijstaande of geschakelde projectwoning gekocht. Dan waren we zeker 25% goedkoper uit geweest. Waarschijnlijk hadden we dan niet ons droomhuis, maar zouden de maandlasten ook lager zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2018 12:15 ]
Zeker meteen in het begin zodat zij (of een interieurarchitect) mee kunnen denken over een goede indeling. Als je dat globaal helder hebt weet je waar de aansluitingen moeten komen. Als dat allemaal helder is en je in rustiger vaarwater zit kan je je druk gaan maken over het merk oven, soort werkblad en de kleur van je keukenkastjes.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:14:
[...]
Edit: Ook een belangrijke, wanneer is het verstandig om keukenzaken binnen te wandelen bij zelfbouw? Meteen in het begin al ivm technische tekeningen?
[ Voor 30% gewijzigd door bartvb op 13-11-2018 12:46 ]
Wij zijn na afronden van voorlopig ontwerp met de keukenboer aan de slag gegaan (concept ontwerp >> voorlopig ontwerp >> definitief ontwerp). Op aangeven van de keukenboer hebben we in overleg met de architect nog wat aanpassingen kunnen maken.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:14:
[...]
Grappig in de nieuwbouwwijk waar ik nu zit zou ik met een vrijstaande projectwoning waarschijnlijk iets goedkoper uit zijn, maar zoveel concessies moeten doen dat het ook duidelijk is waar het geld in zit.
Het gaat ook echt om laatste project (straatdeel) en de laatste kavels hier. De rest is de afgelopen 10 jaar tot stand gekomen.
Edit: Ook een belangrijke, wanneer is het verstandig om keukenzaken binnen te wandelen bij zelfbouw? Meteen in het begin al ivm technische tekeningen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Op zich niets mis mee, maar even heel eerlijk, mijn ervaring is dat het casco ongeveer 1/3 van mijn totaal budget vormde...mux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:36:
Feedback op ons eerste serieuze gesprek met een aannemer.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Hoe kom je aan een meerprijs van 4k voor de vvw? Bij ons is het verschil tussen LT-radiatoren en vvw maar 200 euro. Wij hebben uiteindelijk voor vvw gekozen, omdat we daarmee de bovenverdieping actief terug kunnen koelen (topkoeling). We verwachten de vvw nauwelijks te gebruik voor verwarming.Daniel schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:25:
Ben aan het puzzelen met m'n bouwer over de wijze van verwarmen van de bovenverdieping. Huis krijgt sowieso LWWP (meerprijs van boren iets te gortig, het is al behoorlijk kostbaar aan het worden) met beneden vloerverwarming.
Voor boven zijn er twee opties: vloerverwarming (meerprijs 7k: 4k voor de vloer zelf en 3k omdat het huis iets hoger moet worden om dezelfde plafondhoogte te houden) of verwarming via de wtw-installatie (meerprijs-schatting ~11k) met eventueel bijverwarming met een IR-paneel in de badkamer.
Voordeel van de 2e optie is dat meteen airco geïntegreerd wordt, een huis dat geluidsdichter is, hoger rendement? Nadelen die ik kan bedenken - behalve dat het duurder is: bewegende lucht wellicht niet prettig, geluid, horrorverhalen over gebrekkige luchtkwaliteit.
What to do
Dat laatste. Ventilatie stond er al in voor ~5k. Meerprijs stelposten zijn voor wtw + leidingwerk + roosters (9k) en actieve airco (4k)bartvb schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:35:
@Daniel meerprijs voor puur het kunnen verwarmen via WTW systeem of voor een overstap van systeem C (roosters + mechanische afzuiging) naar systeem D (balansventilatie) met optie tot verwarmen?
Ja, luchtverwarming ben ik geen groot fan van. Vraag is natuurlijk wat je uberhaupt nodig hebt aan verwarming op de slaapverdieping van een houten huis. Zou normaal gesproken al warm genoeg moeten zijn omdat die houten vloeren weinig warmte tegenhouden. Zou enkel wtw + airco - dus zonder bijverwarming via de wtw + een IR-paneel in de badkamer hangen niet voldoende kunnen zijn?Nadeel van verwarmen/koelen via lucht is dat de capaciteit enorm beperkt is. Je wil de hoeveelheid luchtwisselingen binnen de perken houden ivm tochtklachten en lucht heeft een erg lage warmtecapaciteit. Dit kan in een goed uitgevoerd passiefhuis, in een 'normale' woning red je het over het algemeen niet. Voordeel dat je hebt is dat het over de slaapverdieping gaat, veel mensen verwarmen daar sowieso niet, grote kans dat je het ook red met een IR-paneel en eventueel een simpele elektrische radiator/kachel. Als je WTW hebt in huis dan zorgt dat er ook voor dat de inkomende ventilatielucht sowieso al op temperatuur is.
Die aanpassing plafondhoogte is omdat we het zelf willen. We willen de kniklijn van het schuine dak op 1.50m hebben (is nu 1.08) zodat er meer GBO is - scheelt 13 m2. Is wel een kostbare maatregel (20k) maar er is niet echt een andere manier om meer ruimte op de slaapverdieping te krijgen. Hoofdgebouw een meter langer maken maakt het huis ongeveer evenveel groter (55 m3) met iets meer oppevlaktewinst maar maakt ook de tuin kleiner, fundering moet groter etc. Tikt aardig door. We compenseren nog wel iets door de veranda een halve meter korter te maken (scheelt 7.5k)Overigens is het ook een optie om alleen die vloerverwarming te doen en de plafondhoogte niet aan te passen. Je mag van die 2.6m hoogte afwijken als je je eigen woning bouwt. 4k is overigens best erg fors voor, zeg, 100m2 aan vloerverwarming.
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 13-11-2018 14:57 ]
Heb je al aan Jaga's, waarmee je kunt verwarmen en koelen, gedacht? Is waarschijnlijk minder kostbaar dan alle andere opties.Daniel schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:54:
[...]
Dat laatste. Ventilatie stond er al in voor ~4k ex. Meerprijs stelposten zijn voor wtw + leidingwerk + roosters (9k) en actieve airco (4k)
[...]
Ja, luchtverwarming ben ik geen groot fan van. Vraag is natuurlijk wat je uberhaupt nodig hebt aan verwarming op de slaapverdieping van een houten huis. Zou normaal gesproken al warm genoeg moeten zijn omdat die houten vloeren weinig warmte tegenhouden. Zou enkel wtw + airco - dus zonder bijverwarming via de wtw + een IR-paneel in de badkamer hangen niet voldoende kunnen zijn?
[...]
Die aanpassing plafondhoogte is omdat we het zelf willen. We willen de kniklijn van het schuine dak op 1.50m hebben (is nu 1.08) zodat er meer GBO is - scheelt 13 m2. Is wel een kostbare maatregel (20k) maar er is niet echt een andere manier om meer ruimte op de slaapverdieping te krijgen. Hoofdgebouw een meter langer maken maakt het huis ongeveer evenveel groter (55 m3) met iets meer oppevlaktewinst maar maakt ook de tuin kleiner, fundering moet groter etc. Tikt aardig door. We compenseren nog wel iets door de veranda een halve meter korter te maken (scheelt 7.5k)
Met gestrekt been.
Dit is inderdaad precies zoals ik het nu heb afgesproken. WTW voorzien (ook beter ivm geluidsbelasting op de gevels, er ligt een weg + spoorlijn niet al te ver weg, grote kans dat we met normale ventilatieroosters niet aan de geluidseisen voldoen) met mogelijkheid te verwarmen via de warmtepomp indien nodig, ofwel via een paar strategisch geplaatst IR-panelen. Koeling kan via de warmtepomp en indien nodig met actieve airco - hoewel je je af kan vragen in hoeverre je dat nog wil, berg koude lucht je slaapkamer in is ook niet ideaal. We houden in de tekening in ieder geval nu rekening met de kanalen + ventilatie, in hoeverre de WP nog ingezet gaat worden voor verwarmen/koelen kunnen we dan altijd later nog bepalen.bartvb schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:15:
Ik zou sowieso gaan voor balansventilatie in een goed geisoleerde (en kierdichte) woning.
Grote kans dat je dan (in de praktijk) geen verwarming nodig hebt op de bovenverdieping. Eventueel kan je zorgen dat je later nog een lucht/water warmtewisselaar kan plaatsen na de WTW-unit voor de ingaande lucht op de bovenverdieping. Op die manier kan je de lucht op die verdieping verwarmen/koelen met je L/W-warmtepomp. Op de badkamer/studeerkamer een IR-paneel.
Of de WTW optie en voorloig die 'actieve airco' nog even laten zitten en eerst kijken hoe het zo gaat.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]
Ook vloerverwarmingDeleon78 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:58:
[...]
Ik heb muv kelder overal vv icm w/w wp. In de kelder moet echter ook wel eens verwarmd worden en heb daarvoor ook IR-panelen in mijn hoofd. Wat raad je aan?
Met gestrekt been.
Voordeel van elektrisch is dat het makkelijker aan te leggen is en sneller opwarmt. Nadeel is dat het stroom vreet maar voor enkel een badkamer die maar af en toe even kort verwarmd hoeft te worden vind ik dat geen bezwaar. Met wat domotica kun je dat eenvoudig laten schakelen op de momenten dat je het nodig hebt.Grolsch schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:27:
Ik wordt als WP liefhebber altijd een beetje kriebelig van IR panelen en elektrische vloerverwarming
Waarom niet gewoon via de WP
[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 13-11-2018 17:57 ]
In de zomer is het ook duidelijk koeler. Dat is alleen maar fijn.Deleon78 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:47:
[...]
Thanks, weet ik een beetje waar ik op kan rekenenVoor sporten lijkt het me wel lekker, maar voor het mancave-deel moet ik dan even goed nadenken hoe ik dat ga doen
Met gestrekt been.
Dan zou ik ook eens kijken voor een multisplit L/W WP. Heb je wel in diverse ruimtes een binnenunit hangen. Maar dan heb je wel een oplossing waarmee je snel kunt verwarmen, snel kunt koelen en is ook nog eens gescheiden van je balansventilatie.Daniel schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:42:
[...]
Voordeel van elektrisch is dat het makkelijker aan te leggen is en sneller opwarmt. Nadeel is dat het stroom vreet maar voor enkel een badkamer die maar af en toe even kort verwarmd hoeft te worden vind ik dat geen bezwaar. Met wat domotica kun je dat eenvoudig laten schakelen op de momenten dat je het nodig hebt.
Ik heb een houten vloer, als ik vloerverwarming wil moet daar een extra dekvloer op, en dus ook zwaardere balken etc. Voor de temperatuur op de bovenverdieping is het zeer waarschijnlijk niet nodig dus dan is het een beetje zonde van de ±4k.
Voor zover ik weet is het toepassen van een ventilatiewarmtepomp een prima alternatief voor de bovenverdieping. 't zal aan in de installateur en EPC-dude zijn om uit te rekenen of dat voldoende vermogen op kan leveren. Deze oplossing is naar verwachting wel iets duurder dan enkel de vv, maar als ik vv doe kan ik de balansventilatie nog steeds niet weglaten, omdat ik met normale ventilatie waarschijnlijk niet aan de geluidsisolatie-eisen kan voldoen. Dan beter ventilatie en wp aan elkaar knopen en de vv weglaten.
Ik heb hier RC6 en dat is echt ruim voldoende. Jij bouwt HSB, dus weinig massa om de warmte vast te houden, dus dan moet je zowiezo actief verwarmen om warmte te krijgen.mux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:57:
@Ernemmer: Voornaamste reden voor isolatie is comfort en kosten voor de warmtepomp. Ik wil niet alleen een verwarmde woning maar ook garage, en met heel erg back-of-the-envelopeberekeningen schuurt dat dicht tegen de limieten van een goedkopere (6kWe) L/W warmtepomp. Ik ben nogal van... efficiëntie, dus als ik mogelijkheid zie ergens energie te besparen en m'n installatie kleiner te houden dan wil ik dat liever. Zeker als het, zoals in dit geval, best weinig extra kost (€22/m2 buitenwand). Maar ik weet dat dit meer gevoelskwestie dan financieel nuttig is.
Ze hebben overigens een standaardmanier om isolatie toe te voegen, hebben we al naar gevraagd. Het is niet compleet anders.
Die kozijnen is goed om te weten dat je denkt dat dat moeilijk gaat worden, daar moeten we dan echt zeker van zijn voordat we met ze in zee gaan.
Je hebt helemaal gelijk, ik ben me bewust van het rekensommetje. Zeker gezien je ramen maar Rc~1 zijn is het effect van iets betere muurisolatie op een gegeven moment niet meer boeiend. Dan heeft het meer zin om te investeren in betere ramen en kozijnen.jerh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:13:
[...]
Ik heb hier RC6 en dat is echt ruim voldoende. Jij bouwt HSB, dus weinig massa om de warmte vast te houden, dus dan moet je zowiezo actief verwarmen om warmte te krijgen.
Vanaf rc5 is het een soort logaritmische schaal qua effect. Het voegt niet heel veel meer toen.
Je kan overigens ook kijken of je geen aluminium kozijnen kan laten toevoegen, is ook beter geschikt voor tripple glas als het grote ramen/deuren zijn. Maar elke afwijking geeft meer risico op ellende.
Zijn dat van die fancoils? Heb je misschien een link of zo naar zo'n apparaat?Joris748 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:58:
[...]
Heb je al aan Jaga's, waarmee je kunt verwarmen en koelen, gedacht? Is waarschijnlijk minder kostbaar dan alle andere opties.
[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 13-11-2018 19:48 ]
http://www.jagapro.nl/product/brizastefijn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:40:
[...]
Zijn dat van die fancoils? Heb je misschien een link of zo naar zo'n apparaat?
Ik overweeg zoiets voor onze (open) bovenverdieping. Misschien niet om te verwarmen (de warmte trekt ws toch al van beneden naar boven) maar dan wel om wat extra te koelen.
Maar werkt dat dan samen met een WP?
Jawel, water voor verwarming en voor koeling wordt door de WP geleverd. Je hebt wel electriciteit nodig voor de DBE ventilatoren.stefijn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:01:
O, die dingen zijn niet aangesloten op de centrale verwarming? Heb al diverse keren van leveranciers een fancoil aanbevolen gekregen, maar ik zit eigenlijk niet op een los systeem te wachten.
Alu kozijnen zijn ook goed te isoleren, ze stoppen extra isolatie in de profielen. Vergeet niet het grootste gedeelte is glas. Voor veel gewicht echt handigere dan de andere vormen. Ik heb hier met een warmtebeeld camera gekeken en je ziet wel wat temperatuur verschil, vooral bij ramen die open kunnen, maar het is niet veel.mux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:33:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik ben me bewust van het rekensommetje. Zeker gezien je ramen maar Rc~1 zijn is het effect van iets betere muurisolatie op een gegeven moment niet meer boeiend. Dan heeft het meer zin om te investeren in betere ramen en kozijnen.
Zijn alu kozijnen niet slechter voor je isolatiewaarde? Moet bekennen dat ik ze nog niet goed heb bekeken.
Aan de achterzijde van het huis moeten we geluiddempend triple glas, dus daarvoor zullen we hoe dan ook aan de moeilijke/dure kozijnen moeten (is extra dik, nog dikker dan standaard HR+++).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Kleine correctie. Tripel glas is standaard 0,7. Dat past nog in een redelijk normaal kozijn. Wil je naar 0,6 dan wordt het glas nog een stukje dikker, wordt het met een ander gas gevuld. Daardoor worden glas en kozijn duurder.bartvb schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:56:
Er is wel dit artikel:
https://rijksoverheid.bou...3/afd3-6/par3-6-1/art3-34
Dus minimaal 50% van de toegevoerde lucht in een verblijfsgebied moet rechtstreeks van buiten komen (of direct van de WTW unit in jouw geval). De regel van maximaal 2 overstroomvoorzieningen ken ik niet, maar ik ben niet bepaald een expert op dit vlak
@stefijn die Jaga's zijn (Z)LTV-convectoren eventueel met een geforceerde luchtstroom dmv die DBE ventilatoren.
@mux prijsverschil tussen kunststof en aluminium is bij kozijnen wel indrukwekkend. Let er iig op dat de isolatiewaardes in balans zijn. Als je glas hebt met een Ug van 0,6 (standaard bij 3-voudig glas) en goed isolerende wanden dan is een Uf van 1,2 oid niet aan te raden ivm o.a. condensvorming.
@Deleon78 Succes met de afbouwplanning! Daar zijn wij (nog lang) niet aan toe, benieuwd waar je op uit gaat komen en hoe dat werkt!
Ik zou vloerverwarming en WTW nemen. Zeker met het itho systeem heb je nauwelijks toevoerbuizen nodig, alleen individuele afvoer/ruimte. WP en ventilatie aan elkaar knopen is een lapmiddel uit de CV-branche.Daniel schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:42:
[...]
Voordeel van elektrisch is dat het makkelijker aan te leggen is en sneller opwarmt. Nadeel is dat het stroom vreet maar voor enkel een badkamer die maar af en toe even kort verwarmd hoeft te worden vind ik dat geen bezwaar. Met wat domotica kun je dat eenvoudig laten schakelen op de momenten dat je het nodig hebt.
Ik heb een houten vloer, als ik vloerverwarming wil moet daar een extra dekvloer op, en dus ook zwaardere balken etc. Voor de temperatuur op de bovenverdieping is het zeer waarschijnlijk niet nodig dus dan is het een beetje zonde van de ±4k.
Voor zover ik weet is het toepassen van een ventilatiewarmtepomp een prima alternatief voor de bovenverdieping. 't zal aan in de installateur en EPC-dude zijn om uit te rekenen of dat voldoende vermogen op kan leveren. Deze oplossing is naar verwachting wel iets duurder dan enkel de vv, maar als ik vv doe kan ik de balansventilatie nog steeds niet weglaten, omdat ik met normale ventilatie waarschijnlijk niet aan de geluidsisolatie-eisen kan voldoen. Dan beter ventilatie en wp aan elkaar knopen en de vv weglaten.
Ik denk dat ie met 2x50% is 100% rekent.Andrehj schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:27:
Even een vraagje over overstroom bij ventilatie (systeem D):
Onze bouwkundige vertelde vanmiddag dat er tussen de toevoer en de afvoer van de ventilatielucht maximaal twee overstroomvoorzieningen mogen zitten.
Die beperking kan ik echter in het online bouwbesluit nergens vinden. Weet iemand hier hoe dat zit?
Bij ons is dit even lastig, omdat de bijkeuken alleen aan de woonkamer/keuken grenst, en we in de bijkeuken uiteraard alleen willen afzuigen. Een deel van de ventilatielucht zal dus via de slaapkamers worden ingeblazen, en overstromen via de hal naar de woonkamer/keuken en vandaar doorstromen naar de bijkeuken, waarbij dus drie deuren (overstroomvoorzieningen) worden gepasseerd. Hoe wordt dit normaliter opgelost?
Ben heel erg benieuwd, want kozijnen- en glasprijzen voor triple HR+++ lopen best flink uiteen. Dubbel glas is overal min of meer even duur, maar de echte high-end kan €100/m2 of €500/m2 kosten schijnbaar.Joris748 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:41:
[...]
Kleine correctie. Tripel glas is standaard 0,7. Dat past nog in een redelijk normaal kozijn. Wil je naar 0,6 dan wordt het glas nog een stukje dikker, wordt het met een ander gas gevuld. Daardoor worden glas en kozijn duurder.
Wij zitten zaterdag bij onze kozijnenleverancier om de definitieve keuze te bepalen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq