Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.626.340 views

Onderwerpen

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11 09:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
Señor Sjon schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:08:
Ik zou vloerverwarming en WTW nemen. Zeker met het itho systeem heb je nauwelijks toevoerbuizen nodig, alleen individuele afvoer/ruimte. WP en ventilatie aan elkaar knopen is een lapmiddel uit de CV-branche.
Care to elaborate? Dit is weer zo'n een typisch voorbeeld van wat er zo 'leuk' is aan een eigen huis bouwen. Het maakt niet uit wát voor oplossing je hebt, er is altijd wel iemand die zegt dat het helemaal kut is, en iemand anders die zegt dat het een prima oplossing is 8)7 En zoek het dan als leek maar uit.
Grootste nadeel dat ik zou kunnen verzinnen voor verwarmen via de ventilatielucht is dat warmere lucht droger dus wellicht niet zo chill voor je binnenklimaat.

Die wtw moet er toch komen vanwege geluid. Dus vraag is meer of er daarnaast nog extra verwarming nodig is op de slaapverdieping en zo ja, wat voor. Vloerverwarming klinkt logischer maar het hele project begin nu al weer aardig op te lopen (30k meerwerk and counting) dus ik leg dat liever niet aan als het niet noodzakelijk is.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
Hier hebben we overal vloer verwarming en qualityflow.
Ik woon er net en niet alles is zoals ik het verwacht had/wil/moet maar de ervaring is dat er met WAR regeling en thermostaat van de WP in de woonkamer het in de kamer 22+ is en dan op de 1e en 2e verdieping goed een graad lager. De qualityflow blaast iets van 19 a 20 graden in bij 2-5 graden buiten en de verwarmde vloer warmt de lucht iets op.
Mijn fibaro rookmelders meten de temperatuur op plafond hoogte, dus die meet wellicht iets hoger dan een persoon ervart. Die zitten allemaal in verkeersruimte waar de lucht langs komt vanaf de inblaas van de qualtiflow.

We krijgen naregeling zodat we dan slaapkamers beetje bij kunnen regelen tot de inblaas lucht temperatuur. De massa van het huis zal die kamers weer licht opwarmen denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Daniel schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:43:
[...]

Care to elaborate? Dit is weer zo'n een typisch voorbeeld van wat er zo 'leuk' is aan een eigen huis bouwen. Het maakt niet uit wát voor oplossing je hebt, er is altijd wel iemand die zegt dat het helemaal kut is, en iemand anders die zegt dat het een prima oplossing is 8)7 En zoek het dan als leek maar uit.
Grootste nadeel dat ik zou kunnen verzinnen voor verwarmen via de ventilatielucht is dat warmere lucht droger dus wellicht niet zo chill voor je binnenklimaat.

Die wtw moet er toch komen vanwege geluid. Dus vraag is meer of er daarnaast nog extra verwarming nodig is op de slaapverdieping en zo ja, wat voor. Vloerverwarming klinkt logischer maar het hele project begin nu al weer aardig op te lopen (30k meerwerk and counting) dus ik leg dat liever niet aan als het niet noodzakelijk is.
Vloerverwarming geeft comfort en geen radiatoren meer die je muren ontsieren en generiek onhandig zijn. Ook niet het nadeel van het inblazen van voorverwarmde, droge lucht. De luchtdebieten moeten sterk omhoog als je wil verwarmen via lucht ipv alleen ventileren. Dat betekent grotere kanalen, grotere/meer ventielen en/of meer geluid van de luchtstroom.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 16:53
Wij zijn druk bezig geweest met het stellen van de houten bekisting om de betonplaat te gieten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n8grs970.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e0tm8v2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o3zovw6jr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0ry9mi.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zicze3qdv56.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/df85gjzbn.jpg

De betonboxen voor de inbouw spots geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t5mzubgmat.jpg

De zijkanten afgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/unxjmfvmtzc7u.jpg

Deze week komen de poutrels voor in de betonplaat. Daarna de onderwapening leggen, de ventilatie, de electriciteit naar de inbouwspots, wachtbuizen steken voor de wc-afvoer en de dampkap.
Daarna kan de overige wapening gelegd worden en de beton kan komen!

[ Voor 6% gewijzigd door blubbers op 14-11-2018 12:39 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blubbers schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:38:
Wij zijn druk bezig geweest met het stellen van de houten bekisting om de betonplaat te gieten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De betonboxen voor de inbouw spots geplaatst.

[Afbeelding]

De zijkanten afgesteld.

[Afbeelding]

Deze week komen de poutrels voor in de betonplaat. Daarna de onderwapening leggen, de ventilatie, de electriciteit naar de inbouwspots, wachtbuizen steken voor de wc-afvoer en de dampkap.
Daarna kan de overige wapening gelegd worden en de beton kan komen!
Prachtig om in de woningbouw nog houten vloerbekistingen te zien, in NL zal dit echt nooit meer voorkomen, of het moet als sierplafond zo gestort worden.

• blubbers
  • Laatst online: 07-11 16:53
Ernemmer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:41:
[...]

Prachtig om in de woningbouw nog houten vloerbekistingen te zien, in NL zal dit echt nooit meer voorkomen, of het moet als sierplafond zo gestort worden.
Mijn buurman heeft ook deze methode gebruikt en het palfond is bij hem niet gestuct.
Nadeel hiervan is dat de houten planken echt perfect moeten liggen en mooi recht moeten zijn.
Ons plafond wordt gestuct dus moest het niet zo netjes liggen. :+

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

jacovn schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:03:
Hier hebben we overal vloer verwarming en qualityflow.
Ik woon er net en niet alles is zoals ik het verwacht had/wil/moet maar de ervaring is dat er met WAR regeling en thermostaat van de WP in de woonkamer het in de kamer 22+ is en dan op de 1e en 2e verdieping goed een graad lager. De qualityflow blaast iets van 19 a 20 graden in bij 2-5 graden buiten en de verwarmde vloer warmt de lucht iets op.
Mijn fibaro rookmelders meten de temperatuur op plafond hoogte, dus die meet wellicht iets hoger dan een persoon ervart. Die zitten allemaal in verkeersruimte waar de lucht langs komt vanaf de inblaas van de qualtiflow.

We krijgen naregeling zodat we dan slaapkamers beetje bij kunnen regelen tot de inblaas lucht temperatuur. De massa van het huis zal die kamers weer licht opwarmen denk ik.
Wat is er naast de temperatuur beheersbaarheid "niet zoals verwacht had/wil/moet"?

Wij krijgen dezelfde installatie (vloerverwarming met naregeling icm qualityflow) en ben nog een beetje bang voor geluidsoverlast bij de inblaaspunten en loeien onder de deuren.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• jacovn
NDF82 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:44:
[...]

Wat is er naast de temperatuur beheersbaarheid "niet zoals verwacht had/wil/moet"?

Wij krijgen dezelfde installatie (vloerverwarming met naregeling icm qualityflow) en ben nog een beetje bang voor geluidsoverlast bij de inblaaspunten en loeien onder de deuren.
De WP loopt zonder bron op electra. Die moduleeer niet en hakt er met 7 kW in.
Er is dus overshoot, ook door de instelling van de stooklijn. Dit moet proefondervindelijk vastgesteld worden.

De QF werkt prima op CO2 zo uit de doos min of meer.
Echter de douche wordt vochtig en dan gaat de QF naar hoger toerental (lees lawaai) en vonden we het te luid voor de andere punten op dezelfde plenum (de meet cyclus gaat door voor CO2 en als de HRU dan met 280+ m3/uur staat te trekken maakt een afzuigpunt lawaai.

Dus andere stand door instalateur en toen haast geen geluid maar weer te veel vocht.
Nu zit badkamer op andere plenum (beneden verdieping) en gaat hij niet naar hoger toerental op vocht.
Dus er wordt weer naar gekeken vrijdag. Ik zet nu de unit op hogere snelheid met de remote en dan werkt het voor vocht en geluid goed voor ons.
Mijn vrouw vind de geluiden die door afzuigpoort slaapkamer komen als de QF de CO2 meet niet fijn, dus daar komt een demper in.

Ik merk geen lawaai van lucht onder deuren door (wij hebben redelijke spleten onder de deuren)
Inblaaspunt hoor je wel als aantal m3 toeneemt, maar hangt in traphal in plafond 2e verdieping, en stoort ons niet als we in een kamer zijn (2e en 1e verdieping) Het fysieke geluid van de HRU300 op bepaalde toerentallen horen we wel, dat lijkt een soort resonantie te zijn in de ruimte, via de muren of deur of wat dan ook.

Een QF instellen is overigens niet zo moeilijk.
Fase 1: flow meter onder poort en 75 m3 uur instellen (per poort op de plenum) om leiding weerstand te vinden.
Fase 2: flow per aansluiting instellen (bouwbesluit of eigen wens/eis) - 75 m3 is veel te veel voor veel ruimtes.

Je hebt alleen een goede meter nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 14-11-2018 13:21 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Verwijderd

@mux Welke definitie van caso hanteer je eigenlijk met HSB?
Als je een beetje rond zoekt vindt je verschillende definities, waarbij de ene meer omvat dan de ander.
Soms is casco enkel de ruwbouw wind -en waterdicht, soms is dat weer wat meer.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:39
mux schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:27:
[...]

Ben heel erg benieuwd, want kozijnen- en glasprijzen voor triple HR+++ lopen best flink uiteen. Dubbel glas is overal min of meer even duur, maar de echte high-end kan €100/m2 of €500/m2 kosten schijnbaar.
Wij hebben een meerprijs gekregen van 5000 EUR ex BTW voor houten kozijnen met HR+++ glas (U-waarde 0,7) ipv houten kozijnen met HR++ (U-waarde 1,1).

Het is ca 60 m2: EUR 5000 / 60 m2 = ca 85 EUR/m2

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 14-11-2018 13:56 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 10:21
Voor een grove indicatie van de prijsverschillen tussen de verschillende materialen (hout/kunststof/aluminium) en isolatiewaarden heb ik deze gebruikt:
http://www.evofenster.com/

Heel (heeeel) grof overzicht (wel alles Ug 0,6):

bartvb in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
Aluminium: 350,- / m2
Hout/Alu: 315,- / m2
Hout: 224,- / m2
Kunst/Alu: 212,- / m2
Kunststof: 140,- / m2

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03
Bij ons zijn vandaag de funderingspalen ingeboord. Waarschijnlijk een stuk minder spectaculair dan heien, maar toch maar 'n filmpje van gemaakt:

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

anboni schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:50:
Bij ons zijn vandaag de funderingspalen ingeboord. Waarschijnlijk een stuk minder spectaculair dan heien, maar toch maar 'n filmpje van gemaakt:

[YouTube: De eerste paal]
[YouTube: Vertical Video Syndrome - A PSA]

:P :9

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• anboni
Ik vond dat ik een goed excuus had om VVS toe te passen :P

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

anboni schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:03:
[...]

Ik vond dat ik een goed excuus had om VVS toe te passen :P
Ja maar de hele heikraan staat er niet eens op :D

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• jacovn
Joris748 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:41:
[...]

Wij hebben een meerprijs gekregen van 5000 EUR ex BTW voor houten kozijnen met HR+++ glas (U-waarde 0,7) ipv houten kozijnen met HR++ (U-waarde 1,1).

Het is ca 60 m2: EUR 5000 / 60 m2 = ca 85 EUR/m2
Wij van kunstof kozijnen met U-1.1 naar U-0.5 gegaan voor 900 euro ex BTW.

21 stuks totaal 55 m2 (volgens mij de glas elementen, sommige ramen hebben er 3 naast elkaar, maar dan kom ik op 26 uit)

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 14-11-2018 17:16 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:22:
@mux Welke definitie van caso hanteer je eigenlijk met HSB?
Als je een beetje rond zoekt vindt je verschillende definities, waarbij de ene meer omvat dan de ander.
Soms is casco enkel de ruwbouw wind -en waterdicht, soms is dat weer wat meer.
in de post met membersonly tag van me staat wat er niet in zit bij die aanbieding van de aannemer. Ik word er ook niet echt wijs uit wat aannemers aanhouden als definitie van casco, het is telkens wat anders. Met name metselwerk, binnenmuren enzo zijn bij iedereen anders.

Bedankt voor de kozijntips trouwens, iedereen :)

• bartvb
Wel heel belangrijk om helder te krijgen wat er nu exact wel/niet in zit. Open begroting helpt daar ook enorm bij.

Nogmaals; zorg echt voor een goede en realistische stichtingskostenopzet. Al die 'kleine' posten (vloerbedekking, zonwering, tuin, leges, etc) tellen heel erg hard op zoals @Rtificial ook zei.

Een vraag aan de mensen met gevelstucwerk; wat hebben jullie gedaan en waarom?

De keuze lijkt voornamelijk te gaan tussen kunsthars- en cementgebonden stucwerk. Ik kan wel lijstjes vinden met wat de voor-/nadelen zijn, maar niet wat nu in de praktijk beter is.

Gaat in mijn geval om een moderne woning met 120m2 stucwerk (rest is gevelmetselwerk), stucwerk komt niet helemaal tot de grond, zit voornamelijk op de noordgevel zonder ramen. Stucwerk wordt waarschijnlijk donkergroen.

• DeadLock
  • Laatst online: 09-11 08:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

jacovn schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:06:
[...]

Wij van kunstof kozijnen met U-1.1 naar U-0.5 gegaan voor 900 euro ex BTW.

21 stuks totaal 55 m2 (volgens mij de glas elementen, sommige ramen hebben er 3)
Vorige week heb ik de offerte van de ramen en deuren getekend. De meeste keuzes kwamen we snel overeen, maar deze heeft maanden en maanden aangesleept. Uiteindelijk hebben we gekozen voor houten "isoprofile" profielen met 3v (Ug 0.6) glas en vanzelfsprekend warm-edge afstandshouders. Deze houten profielen hebben een thermische onderbreking, waardoor de Uf waarde behoorlijk beter is (tussen 0.8 en 1). Het houtwerk krijgt langs de buitenkant een zwarte olie en langs de binnenkant een transparante olie.

Hierdoor kom ik voor de (schuif)ramen en deuren uit op Uw waardes tussen 0.7 en 0.9.

In combinatie met muren/vloer/dak met rc ~5.5 zijn de ramen en deuren nog steeds de oorzaak voor 30% van de warmteverliezen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De alternatieve, iets goedkopere, offerte had profel pvc-alu profielen, met Uf 1.35 en de schuiframen in alu met Uf 2.4. Voor een nieuw gebouw vond ik zeker die aluminium niet meer kunnen en zelfs met de Uf van 1.35 van pvc vond ik de Uw waarden teleurstellend met het 3v glas. Ik ben trouwens bij geen enkele offerte 3v glas tegen gekomen met een andere waarde dan Ug 0.6.

@mux Ik had eigenlijk veel progressievere bouw van je verwacht! Op zijn minst echt passief en geen gebruik van milieubelastende materialen zoals PUR. Houtskeletbouw met 40cm cellulose rondom, mooie thermisch onderbroken houten raamprofielen, etc ;). Kan je iets leukers doen met de enorme kost van een W/W WP.

[ Voor 12% gewijzigd door DeadLock op 14-11-2018 17:29 . Reden: Warmteverlies % ]

Strava

• mux

mux

99% efficient!

Gezien HSB met SIP-bouw al zoveel CO2 bespaart, is het heel moeilijk om verdere stappen goed te praten. PUR en EPS zijn een klein beetje milieubelastend - maar het is niks vergeleken met traditionele stenen bouw. Puur plantgebaseerde isolatie is ook niet persé beter, en moeilijk verkrijgbaar/verwerkbaar. Als je écht, écht alle CO2-uitstoot weg wil van een modern huis (en niet alleen de ~60% besparing die je met HSB tov breedplaatbouw doet) wordt het gauw erg duur en is het moeilijk een aannemer te vinden.

En dit is het eerste huis dat we bouwen. Stapsgewijs komen we verder :)

Oh, en ik ben langzamerhand wel overtuigd van een L/W WP.

• DeadLock
  • Laatst online: 09-11 08:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Over het vinden van een aannemer kan ik mij niet uitspreken (maar hier geen gebrek aan aannemers met vergelijkbare opbouw). Wel weet ik dat cellulose voor vergelijkbare U waarde een heel stuk goedkoper is bovenop de mindere milieu-impact.

Van alle keuzes die ik al gemaakt heb was cellulose als isolatie toch echt wel een no-brainer binnen het gegeven om de impact op milieu te beperken bij het bouwen van energiezuinige woning waarbij er niet oneindig budget is.

Edit: iedereen heeft natuurlijk andere doelen en motivaties bij de bouw van zijn woning :). Wat ik belangrijk vind (milieubelasting beperken, gebruik natuurlijke materialen, energiezuinig bouwen, ...) staat daarom niet bovenaan het lijstje van iemand anders.

[ Voor 24% gewijzigd door DeadLock op 14-11-2018 17:55 ]

Strava

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 08:25
jacovn schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:03:
[...]
Je hebt alleen een goede meter nodig.
Aangezien ik ook voor deze opgave kom te staan, waar heb je die meter vandaan gehaald?

• jacovn
DeadLock schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:04:
. Ik ben trouwens bij geen enkele offerte 3v glas tegen gekomen met een andere waarde dan Ug 0.6.
Wij hebben pressglass wat volgen hun Ug van 0.5 heeft.
Het PVC kozijn claimed Uw van 0.7 (met glas wat Ug = 0.4 heeft)
En ze houden een Uw van 1.3 met Ug = 1.0

Geen idee of dit liniair verlies is. Dan zou je met Ug van 0.5 uitkomen op een Uw van 0,8.

@falconz
Aangezien ik ook voor deze opgave kom te staan, waar heb je die meter vandaan gehaald?
Dat is niet iets om zelf te kopen lijkt me.
Een die geschikt is voor ventilatiebuizen is zoiets
https://www.conrad.nl/p/w...ratie-conform-iso-1237902

Ze hebben ze ook die 5x duurder zijn.

De instalateur moet zo’n ding hebben als hij een wtw aan legt en het goed wil doen.

[ Voor 47% gewijzigd door jacovn op 15-11-2018 09:00 ]

• Longzeh12
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 12:03
Wij zijn momenteel keuzes aan het maken qua materialen.

Members only:

• mux

mux

99% efficient!

Goed, nog een interessante ervaring verder, en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, dus wellicht is er iemand anders hier die ervaring heeft met deze partij.

Members only:

• Ernemmer
  • Niet online
@mux heb je al een ontwerp? ik ben wel benieuwd wat je wilt gaan bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2018 21:24 ]

• mux

mux

99% efficient!

Nope, we hebben schetsen en wensen, maar het exacte ontwerp hangt nog heel erg af van of we het willen onderkelderen en of dat haalbaar is bij de aannemer/constructeur die we gebruiken.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:35
mux schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:04:
Goed, nog een interessante ervaring verder, en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, dus wellicht is er iemand anders hier die ervaring heeft met deze partij.

Members only:
Ik heb even voor je gekeken

Members only:

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ernemmer
  • Niet online
mux schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:30:
Nope, we hebben schetsen en wensen, maar het exacte ontwerp hangt nog heel erg af van of we het willen onderkelderen en of dat haalbaar is bij de aannemer/constructeur die we gebruiken.
Eigenlijk vroeg ik het omdat jij een beetje een andere volgorde doet dan wat normaal is.
De meeste maken eerst een ontwerp en gaan dan op zoek naar een aannemer, jij gaat op zoek naar een aannemer en kijkt dan wat ze kunnen bouwen.
Ik zou toch echt de traditionele manier nemen en eerst eens goed op papier hebben wat je wilt en dan op zoek gaan naar een aannemer die het kan bouwen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:17
.

[ Voor 104% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ernemmer schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:33:
[...]

Eigenlijk vroeg ik het omdat jij een beetje een andere volgorde doet dan wat normaal is.
De meeste maken eerst een ontwerp en gaan dan op zoek naar een aannemer, jij gaat op zoek naar een aannemer en kijkt dan wat ze kunnen bouwen.
Ik zou toch echt de traditionele manier nemen en eerst eens goed op papier hebben wat je wilt en dan op zoek gaan naar een aannemer die het kan bouwen.
We zijn niet alleen naar een aannemer op zoek, ook een architect voor het uiteindelijke ontwerp. We zijn nu nog aan het verkennen wat we precies doen, dus daarom loopt het een beetje door elkaar.

@Grolsch: Tja, dacht ik al. meh.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:58:
[...]

Members only:

Zie ook Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic, loopt op dit moment dezelfde vraag :)
Kennelijk verschilt dit dan ook erg, wij hadden namelijk een upgrade van een vuren naar volledig licht eiken, dit scheelde €1000 ex ak en btw voor twee trappen samen inclusief de relingen/hekjes etc.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

ikbouwzelfeenhuis is in zoverre interessant, dat ze erg gedreven lijken in het tot een succes maken van hun concept. Erg commercieel ingesteld lijken ze me niet, en gezien de kantoorlocatie vraag ik me af in hoeverre dit meer een soort hobbyproject is.
Daarmee natuurlijk niet minder interessant, het is altijd goed als mensen vernieuwend bezig zijn! Je moet er dan wel rekening mee houden dat de kans op verrassingen iets groter is
Mijn ervaring met Scotframe ken je, en ook de eindeloze ervaring die zij hebben met dit soort bouw. Maar dat betekent niet dat er geen andere partijen zijn die iets kunnen leveren dat net zo goed of beter voldoet.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
Van de week hebben wij een gesprek gehad met de installateur en het gehad over de zonnepanelen, die willen wij graag vlak met/tussen de dakpak hebben. Hij had hier twijfels over ivm koeling van de panelen en de vele brandjes door zonnepanelen die de laatste tijd in het nieuws zijn. Hij gaat het wel doen en de panelen komen op een damwand profiel te liggen.

De vloerverwarming wouden we eerst alleen op de begane grond maar ivm koelen laten we het toch door het hele huis aan leggen. De warmte regeling gebeurt niet met een CV maar door de flow in te stellen, de installateur geeft aan dat dit minder schommelingen geeft en wil ipv de standaard maat buis dikkere buizen trekken die ze ook veel in kantoor/winkel panden gebruiken. De warmtepomp zal een Nefit monoblock 9.0 worden. We nemen geen mechanische ventilatie ivm onderhoud en droge lucht wat je kan krijgen in het huis door dit systeem, dit na het lezen van veel horror verhalen, of valt het tegenwoordig mee?

Verder trekken we naar de muur van de TV 4x een UTP aansluiting, 8 stopcontacten en 2x een coax kabel. Vanaf de muur trekken we ook speaker kabel naar elke hoek van de kamer zodat ik daar zuil speakers kan plaatsen.

• bartvb
www.ikbouwzelfeenhuis.nl klinkt als een club die SIP-prefab doet. Daar zijn er heel wat meer van. Interessant bouwsysteem iig.

Wat betreft de route van @mux ben ik het niet helemaal eens met @Ernemmer. De traditionele route is prima als je van te voren precies weet wat voor een traditioneel huis je wil hebben. In andere gevallen kan het erg interessant zijn om naar een design & build of bouwteam constructie te gaan. Als ik ons bouwproces nog eens over zou kunnen doen dan zouden we dit met een bouwteam hebben gedaan ipv het traditionele proces waar we nu in zitten. Klein voorbeeldje; o.a. doordat de constructeur pas laat is aangeschoven zitten we nu met tienduizenden euro's aan meerkosten, iets wat in het ontwerpstadium prima voorkomen had kunnen worden. Die meerkosten zijn niet voor de architect of aannemer maar voor ons :\ Ik houd m'n hart vast voor het moment dat de installateur eindelijk mee gaat kijken...

Ander nadeel van de traditionele route is dat de architect vaak geen goed idee heeft wat de kosten en andere implicaties zijn van een ontwerpkeuze. Super mooi zo'n vide, maar niet als dat de kosten met 30k verhoogt b.v.

@gebruikerfz1 als balansventilatie goed is aangelegd (dus niet puur en alleen zo goedkoop mogelijk) zou ik voor balansventilatie gaan. Alle verwarming werkt tegenwoordig met een heel kleine delta-T waardoor je, als het buiten koud is, goed merkt of een rooster open staat of niet. In een fatsoenlijk geisoleerd huis zou ik altijd gaan voor balansventilatie, ook met het oog op de toekomst. Maar in NL lijkt iedereen nog steeds een voorkeur te hebben voor systeem-C, is ook best wat goedkoper.

• anboni
mux schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:09:
[...]
We zijn niet alleen naar een aannemer op zoek, ook een architect voor het uiteindelijke ontwerp. We zijn nu nog aan het verkennen wat we precies doen, dus daarom loopt het een beetje door elkaar.
Dan zou je ook 'ns naar een totaalbouwer kunnen kijken. Wij hebben (tot nu toe, de bouw is net gestart) goede ervaringen met Variahuis. De verkoper/ontwerper is bij ons aan de keukentafel komen tekenen op basis van onze eigen schetsontwerpen en inspiratiefoto's. Daarmee gaat 'ie terug naar huis en dan krijg je een paar weken later een ontwerp met bijbehorende offerte waar je ja of nee tegen kunt zeggen. Daarna is er nog steeds van alles aan te finetunen tot er een bestektekening uitkomt. Vervolgens regelen zij eigenlijk het hele proces (vergunning, bouwaansluiting, ook definitieve nuts kunnen zij coordineren), wij hoeven alleen maar onze keuzes kenbaar te maken.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-11 21:56
bartvb schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:00:
www.ikbouwzelfeenhuis.nl klinkt als een club die SIP-prefab doet. Daar zijn er heel wat meer van. Interessant bouwsysteem iig.

Wat betreft de route van @mux ben ik het niet helemaal eens met @Ernemmer. De traditionele route is prima als je van te voren precies weet wat voor een traditioneel huis je wil hebben. In andere gevallen kan het erg interessant zijn om naar een design & build of bouwteam constructie te gaan. Als ik ons bouwproces nog eens over zou kunnen doen dan zouden we dit met een bouwteam hebben gedaan ipv het traditionele proces waar we nu in zitten. Klein voorbeeldje; o.a. doordat de constructeur pas laat is aangeschoven zitten we nu met tienduizenden euro's aan meerkosten, iets wat in het ontwerpstadium prima voorkomen had kunnen worden. Die meerkosten zijn niet voor de architect of aannemer maar voor ons :\ Ik houd m'n hart vast voor het moment dat de installateur eindelijk mee gaat kijken...

Ander nadeel van de traditionele route is dat de architect vaak geen goed idee heeft wat de kosten en andere implicaties zijn van een ontwerpkeuze. Super mooi zo'n vide, maar niet als dat de kosten met 30k verhoogt b.v.

@gebruikerfz1 als balansventilatie goed is aangelegd (dus niet puur en alleen zo goedkoop mogelijk) zou ik voor balansventilatie gaan. Alle verwarming werkt tegenwoordig met een heel kleine delta-T waardoor je, als het buiten koud is, goed merkt of een rooster open staat of niet. In een fatsoenlijk geisoleerd huis zou ik altijd gaan voor balansventilatie, ook met het oog op de toekomst. Maar in NL lijkt iedereen nog steeds een voorkeur te hebben voor systeem-C, is ook best wat goedkoper.
Als je opeens wordt geconfronteerd met tienduizenden euro's aan kosten dan heb je gewoon een slechte architect. Die hoort verstand te hebben van constructies en hoort niets te tekenen dat niet kan....

Met gestrekt been.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:17
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:21
@Artbij Een architect heeft beperkte kennis van constructies, als in: op die plek moet een stalen ligger ingestort worden om de overspanning van de vloer mogelijk te maken. Aan de constructeur is het dan om te bepalen dat het a) een IPE300 zonder stekeinden op de breedplaatschil opgelegd waardoor de totale verdiepingsvloer naar 40cm gaat, of b) een HEB240 met stekken waardoor de vloerdikte wat meer beperkt wordt. Meer staal, minder beton, aan jou en de aannemer te bepalen wat de keuze wordt (€€). Dit overigens als semi-fictief geval. ;)

Daarom is het ook een architect, en is een constructeur een constructeur. Die, plus de aannemer en installateur, moet je zoveel mogelijk tegelijk samen laten werken, niet navolgend. Het moet eens afgelopen zijn met dat over-de-schutting gegooi.

• Ernemmer
  • Niet online

Bouwteam kan inderdaad ook fijn werken, maar daarvoor zal je toch echt eerst een ontwerp op papier moeten hebben voordat je je partners uit gaat zoeken. Op die manier heb je iets om over te communiceren en kan je dingen gaan vergelijken.

Ik werk zelf veel ontwerpen van architecten uit en doe dit praktisch altijd in samenwerking met een constructeur en installateur. Ik heb nog nooit bij 1 van mijn projecten gehad dat er ineens een berg geld bij moest, omdat er nog dingen onbekend waren voordat er een aanbesteding gedaan werd.

Je ziet wel vaker bij creatieve architecten dat ze leuke ontwerpen kunnen verzinnen, maar geen idee hebben hoe het gemaakt kan worden. Bij de grotere architectenbureaus hebben ze daar bouwkundigen voor, maar de kleinere bureaus doen alles zelf en dan gaat het in mijn ervaring nog wel eens fout. Vaak hebben ze ook maar weinig kennis van installaties, constructie of bouwfysica.

Deze architecten zijn dan ook precies mijn doelgroep als ondernemer.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 16-11-2018 09:55 ]

• Artbij
@aikink @Deleon78 Het gaat hier om tienduizden euros, dat is wel wat duurder dan een balkje of een wapeningsnetje. En ook al zou hij die kennis echt niet hebben, dan had hij zijn opdrachtgever erop moeten wijzen dat er zoiets nog bij kan komen. Zeker als hij een afwijkend ontwerp maakt.

De normale opdrachtgever die in dit topic komt heeft niet zoveel verstand van bouwen, professionals moeten ze wijzen op de consequenties van keuzes die gemaakt worden.

Met gestrekt been.

• Señor Sjon
aikink schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:44:
@Artbij Een architect heeft beperkte kennis van constructies, als in: op die plek moet een stalen ligger ingestort worden om de overspanning van de vloer mogelijk te maken. Aan de constructeur is het dan om te bepalen dat het a) een IPE300 zonder stekeinden op de breedplaatschil opgelegd waardoor de totale verdiepingsvloer naar 40cm gaat, of b) een HEB240 met stekken waardoor de vloerdikte wat meer beperkt wordt. Meer staal, minder beton, aan jou en de aannemer te bepalen wat de keuze wordt (€€). Dit overigens als semi-fictief geval. ;)

Daarom is het ook een architect, en is een constructeur een constructeur. Die, plus de aannemer en installateur, moet je zoveel mogelijk tegelijk samen laten werken, niet navolgend. Het moet eens afgelopen zijn met dat over-de-schutting gegooi.
Een beetje architect zou dat ook moeten weten. Maar goed, op het HBO waren de architecten in spé na een halfjaar architectenstage al elk constructief principe vergeten, dus ik ben niet verrast. :+

• mux

mux

99% efficient!

anboni schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:04:
[...]

Dan zou je ook 'ns naar een totaalbouwer kunnen kijken. Wij hebben (tot nu toe, de bouw is net gestart) goede ervaringen met Variahuis. De verkoper/ontwerper is bij ons aan de keukentafel komen tekenen op basis van onze eigen schetsontwerpen en inspiratiefoto's. Daarmee gaat 'ie terug naar huis en dan krijg je een paar weken later een ontwerp met bijbehorende offerte waar je ja of nee tegen kunt zeggen. Daarna is er nog steeds van alles aan te finetunen tot er een bestektekening uitkomt. Vervolgens regelen zij eigenlijk het hele proces (vergunning, bouwaansluiting, ook definitieve nuts kunnen zij coordineren), wij hoeven alleen maar onze keuzes kenbaar te maken.
Bedankt voor de suggestie, die gaat op de lijst.

Ik denk dat ik niet zo duidelijk ben geweest met waarom we nog geen ontwerp hebben: we hebben ons nog niet vastgemaakt aan één soort bouwopzet of bouwstijl. Of het nou SIP, een of ander uniek HSB-systeem of EPS-panelenbouw wordt, dat maakt ons niet uit - maar het maakt wel een hoop uit voor wat de architect moet weten. Zelf de hele bouw begeleiden lukt ons niet, maar projectleiden kunnen we zeker wel. We kunnen nu wel een architect of technisch tekenaar in de arm nemen en precies tekenen wat wij willen bouwen, maar als we dan erachter komen dat ofwel dit niet handig is i.c.m. de bouwstijl van de gekozen aannemer, ofwel dat de gekozen aannemer veel liever hun eigen architect gebruikt en alles opnieuw moet... dan zitten we dubbel te betalen op niks af.

We hebben in onze schetsen onder andere de wens voor (volledige) onderkeldering en een hoge mate van isolatie, en dit schijnen toch wel de breekpunten te zijn. Als je met zo'n volledige cascobouwer in zee gaat, hebben ze hun eigen systemen en daarvan afwijken is kostbaar en wordt je niet in dank afgenomen. We zijn uiteraard prima bereid compromissen te sluiten, zeker gezien het krappe budget waarop we willen werken, maar dan nog willen we wel een oplossing vinden die zo dicht mogelijk bij onze grote wensen komt.

We wachten dus even af tot we een partij vinden die goed voelt, en daarna pas gaan we het ontwerp vastzetten a.d.h.v. hun voorkeursconstructie-elementen. En daarbij zijn we totnogtoe ontzettend dankbaar voor de feedback in dit topic, want dat heeft ons wezenlijk verder gebracht.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Kleine afbouw update:

- PVC vloeren op 1e verdieping & zolder liggen.
- Plinten & architraven zijn gezet en afgekit (moeten nog afgelakt worden - I know, niet handig, maar het is niet anders)
- Binnendeuren zijn afgehangen
- Elektra is klaar (volgende week vrijdag vaste aansluiting, maar elektricien heeft als tijdelijke oplossing stroom op de meterkast gezet vanuit de bouwkast. Ideaal: licht :))
- Loodgieter is nu bezig met laatste sanitair ophangen, installeren waterontharder en warmtepomp.
- Binnenschilder is begonnen aan trappen/deuren/deurkozijnen & architraven (als hij zin heeft mag hij de plinten ook nog doen :+)

Morgen word de tuin een centimeter of 40-50 omgespit en opgehoogd/aangevuld. Maandag begint de timmerman met het zetten van de schutting incl. poorten. Ook word maandag de keuken geplaatst. Die vrijdag dus vaste aansluiting stroom & water, daarna komt de loodgieter nog om een keer te proefstoken en de laatste puntjes af te werken.

De zaterdag (24e) huizen we over *O*
We zullen het nog even een beetje warm moeten stoken met kachels, kost wat stroom en is niet ideaal maar ik wil dat mijn kinderen het wel een beetje warm hebben ;).

Foto's volgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 16-11-2018 10:05 ]

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Klein voorbeeldje; o.a. doordat de constructeur pas laat is aangeschoven zitten we nu met tienduizenden euro's aan meerkosten, iets wat in het ontwerpstadium prima voorkomen had kunnen worden. Die meerkosten zijn niet voor de architect of aannemer maar voor ons :\ Ik houd m'n hart vast voor het moment dat de installateur eindelijk mee gaat kijken...
Onze architect heeft ook de basis constructie berekent. Daar waren niet veel afwijkingen op (+375 ex. voor wat extra wapening en beton). Wat bij ons wel veel geld gekost heeft, zijn esthetische zaken die onder de noemer constructie geschoven zijn. Zo is de carport gemaakt van IPE400 balken die donker gemoffeld zijn. Die waren initieel 360 maar omdat er dan onvoldoende ruimte voor afschot was, zien die verhoogd naar 400 (+383 ex. oeps). Dat had weer tot gevolg dat deze niet door de muur gedragen kon worden en er een stalen kolom geplaatst moest worden (+506 ex. auw).
the-edge schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:04:

De zaterdag (24e) huizen we over *O*

Foto's volgen :)
Leuk! Wij ook :D Planning is echter wel volledig in de soep gelopen door het stucwerk fiasco. Dus wordt een soort van kamperen in eigen huis :P

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 21:19
the-edge schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:04:
Kleine afbouw update:
[...]
- Plinten & architraven zijn gezet en afgekit (moeten nog afgelakt worden - I know, niet handig, maar het is niet anders)
[...]
Misschien toch wel handig in de zin dat dan de kitrand mee wordt afgelakt? Tenzij je zeker weet dat de kit niet zal verkleuren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• the-edge
hansvk schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:20:
[...]
Misschien toch wel handig in de zin dat dan de kitrand mee wordt afgelakt? Tenzij je zeker weet dat de kit niet zal verkleuren.
Klopt, die word meegelakt. Penseeltjes werk :)
NDF82 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:17:

[...]

Leuk! Wij ook :D Planning is echter wel volledig in de soep gelopen door het stucwerk fiasco. Dus wordt een soort van kamperen in eigen huis :P
Oh te gek :) behalve dan het stuc fiasco.
Misschien had ik het in het topic kunnen lezen; maar hoe is dat afgelopen?

[ Voor 40% gewijzigd door the-edge op 16-11-2018 10:35 ]

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

the-edge schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:25:
[...]

Klopt, die word meegelakt. Penseeltjes werk :)

[...]

Oh te gek :) behalve dan het stuc fiasco.
Misschien had ik het in het topic kunnen lezen; maar hoe is dat afgelopen?
Er gaat bij ons bijzonder veel mis, dus ik heb niet veel kunnen posten.

Op het stucwerk is grof geschuurd om de grootste hobbels eruit te halen en vervolgens een film/finish laag aangebracht die weer fijner geschuurd is. Het is steeds niet perfect maar beter dan het was. Het zal nooit echt goed worden. Maar volgens de normen is het acceptabel.

De schilder is nu aan de beurt. Even afwachten nog wat het eind resultaat zal zijn.

De trap is vandaag gerepareerd (de hardstenen bordes/palier gebroken was) en is erg mooi geworden.

Volgende week komt de parket vloer beneden en leg ik zelf laminaat boven. De week erop de keuken.

Zal tzt wel wat foto's posten van het resultaat. Bijna klaar *O*

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:35
gebruikerfz1 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:49:
We nemen geen mechanische ventilatie ivm onderhoud en droge lucht wat je kan krijgen in het huis door dit systeem, dit na het lezen van veel horror verhalen, of valt het tegenwoordig mee?
Ik denk dat je Balansventilatie Type D (WTW) Bedoelt :? Met Mechanische ventilatie bedoelt men vaak Type C mee namelijk.

Verder is alles wat er te zeggen is inclusief alle voordelen en nadelen al meerdere keren besproken in dit topic, het is en blijft een kwestie van smaak/gevoel.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• bartvb
In ons geval hebben de meerkosten door constructeur deels te maken met het ontwerp, deels met de architect en voor een groot deel met het proces en het feit dat we zijn veranderd van bouwsysteem. 'Je architect is een prutser' is iig veel te kort door de bocht. ook de aannemer heeft enorm onderschat wat er aan staal nodig is in de woningen voor zijwaardse stabiliteit. Combinatie van vorm van de verhoudingen van de woning (erg hoog), relatief weinig binnenwanden op plaatsen waar dat wel handig was, afwijkende vorm van het dak, trap op onhandige positie, veel glas in de voor- en achtergevel, etc, etc. Los allemaal niet zo'n probleem, alles bij elkaar een dure grap.

Maar mijn punt is vooral dat een geïntegreerde manier van bouwen flinke voordelen heeft t.o.v. de traditionele 'we gooien de boel over de schutting' methode.

@mistaoutlaw wat voor een stucwerk hebben jullie buiten en waarom?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46
mux schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:03:
[...]

Bedankt voor de suggestie, die gaat op de lijst.

Ik denk dat ik niet zo duidelijk ben geweest met waarom we nog geen ontwerp hebben: we hebben ons nog niet vastgemaakt aan één soort bouwopzet of bouwstijl. Of het nou SIP, een of ander uniek HSB-systeem of EPS-panelenbouw wordt, dat maakt ons niet uit - maar het maakt wel een hoop uit voor wat de architect moet weten. Zelf de hele bouw begeleiden lukt ons niet, maar projectleiden kunnen we zeker wel. We kunnen nu wel een architect of technisch tekenaar in de arm nemen en precies tekenen wat wij willen bouwen, maar als we dan erachter komen dat ofwel dit niet handig is i.c.m. de bouwstijl van de gekozen aannemer, ofwel dat de gekozen aannemer veel liever hun eigen architect gebruikt en alles opnieuw moet... dan zitten we dubbel te betalen op niks af.

We hebben in onze schetsen onder andere de wens voor (volledige) onderkeldering en een hoge mate van isolatie, en dit schijnen toch wel de breekpunten te zijn. Als je met zo'n volledige cascobouwer in zee gaat, hebben ze hun eigen systemen en daarvan afwijken is kostbaar en wordt je niet in dank afgenomen. We zijn uiteraard prima bereid compromissen te sluiten, zeker gezien het krappe budget waarop we willen werken, maar dan nog willen we wel een oplossing vinden die zo dicht mogelijk bij onze grote wensen komt.

We wachten dus even af tot we een partij vinden die goed voelt, en daarna pas gaan we het ontwerp vastzetten a.d.h.v. hun voorkeursconstructie-elementen. En daarbij zijn we totnogtoe ontzettend dankbaar voor de feedback in dit topic, want dat heeft ons wezenlijk verder gebracht.
Als de bouwstijl niet uitmaakt dan lijkt me toch het beste om eerst tekeningen te laten maken door een architect en vervolgens met die tekeningen een aantal offertes op te vragen bij aannemers (met verschillende bouwstijlen). Dan heb je in ieder geval je wensen in kaart gebracht en als een aannemer dan zegt van dit kan niet ivm onze bouwstijl dan zou die bijv. al afvallen. Maar dat laatste lijkt me sterk, er is (bijna) altijd wel een mouw aan te passen :).

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:57
Ik houd m'n hart vast voor het moment dat de installateur eindelijk mee gaat kijken...
Nu zal het voor een woning nog wel meevallen, aannemende dat de architect de basiszaken wel heeft meegenomen bij het ontwerp. Maar bij grote gebouwen zijn installateurs vanuit het perspectief van de constructeur bekeken echt puur hel: hele series leidingen moeten dan plots op allerlei punten de constructie door.

@aikink @Artbij @Deleon78 @Señor Sjon
Om even in te haken in de discussie. Wat ik vanuit mijn werk bij een constructeur vaak merk is dat het met name wat meer op detailniveau nog wel eens mis kan gaan. De meeste architecten weten wel dat een bepaalde overspanning niet kan en dat er dan een ligger nodig is. Maar waar ze geen rekening mee houden is dat die ligger misschien wel zo hoog is dat die onder de vloer uitsteekt, dat de oplegplaat waar de kanaalplaat op komt te liggen uit het gevelpakket steekt, dat er een bredere muur of kolom nodig is om de ligger op te leggen of dat de ligger wel recht onder de wand moet komen te liggen.
Dat komt vaak pas naar voren op het moment dat je die ligger ook echt in het bouwkundige detail tekent. Zelfs al loopt er in het ontwerpproces een constructeur mee die al vroeg aangeeft dat er pakweg een HEB300 nodig is, als de architect de gevolgen daarvan niet onderkent dan kom je wellicht nog in een later stadium voor verrassingen te staan.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 16-11-2018 13:03 ]

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
bartvb schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:57:
In ons geval hebben de meerkosten door constructeur deels te maken met het ontwerp, deels met de architect en voor een groot deel met het proces en het feit dat we zijn veranderd van bouwsysteem. 'Je architect is een prutser' is iig veel te kort door de bocht. ook de aannemer heeft enorm onderschat wat er aan staal nodig is in de woningen voor zijwaardse stabiliteit. Combinatie van vorm van de verhoudingen van de woning (erg hoog), relatief weinig binnenwanden op plaatsen waar dat wel handig was, afwijkende vorm van het dak, trap op onhandige positie, veel glas in de voor- en achtergevel, etc, etc. Los allemaal niet zo'n probleem, alles bij elkaar een dure grap.

Maar mijn punt is vooral dat een geïntegreerde manier van bouwen flinke voordelen heeft t.o.v. de traditionele 'we gooien de boel over de schutting' methode.

Hi, wij hebben Stolit K.
Waarom STO:
1. vriend van mij heeft zijn huis er ook mee laten stucen zag er prima uit
2. architect was er mee bekend
3. aannemer was er mee bekend incl bijbehorende isolatiediktes voor het behalen van rc

Waarom Stolit K en niet iets met lotus effect of andere mooie termen: kosten en geen helder verhaal van STO / de architect / aannemer of het echt meerwaarde bied.

Bedoelde je op die manier? Of bedoelde je je vraag anders?

I was born intelligent - education ruined me

• bartvb
Dank @mistaoutlaw!

Bezig met een update van onze technische omschrijving. Een van de openstaande vragen is het buitenstucwerk. Gaat om 120m2 voornamelijk op het noorden (wel erg goed geventileerd, op noorden geen ramen). Kalkzandsteen binnenspouwblad, isolatie (RC8) + gevelstuc, waarschijnlijk donkergroen.

Had me nog niet echt verdiept in stucwerk en ik kom niet echt heel ver. Je hebt verschillende soorten/systemen en ze lijken allemaal geweldig als je de fabrikanten moet geloven. Het is me niet helder wat in onze situatie nu handig is.

Als we niets opgeven gaat de aannemer voor iets met de laagste investeringskosten en het minste gedoe/risico bij het aanbrengen. Ik betaal liever nu (iets) meer dan dat ik over 10 jaar mos van de gevel kan gaan halen maar geen flauw idee hoe de verschillende soorten stucwerk zich gedragen tijdens het ouder worden. Als je b.v. deze pagina moet geloven:

http://www.sto.nl/nl/prod...soorten-sierpleister.html

Dan zijn alle soorten geweldig :)

Daarom dus vooral benieuwd waarom jullie gekozen hebben voor een 'organische sierpleister'.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 16-11-2018 15:54 ]

• Señor Sjon
Sto is dan ook een erg bekende speler. Wellicht bij hun referenties opvragen van projecten die 10-15 jaar oud zijn. Dan kan je zelf kijken.

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
bartvb schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:53:
Dank @mistaoutlaw!

Bezig met een update van onze technische omschrijving. Een van de openstaande vragen is het buitenstucwerk. Gaat om 120m2 voornamelijk op het noorden (wel erg goed geventileerd, op noorden geen ramen). Kalkzandsteen binnenspouwblad, isolatie (RC8) + gevelstuc, waarschijnlijk donkergroen.

Had me nog niet echt verdiept in stucwerk en ik kom niet echt heel ver. Je hebt verschillende soorten/systemen en ze lijken allemaal geweldig als je de fabrikanten moet geloven. Het is me niet helder wat in onze situatie nu handig is.

Als we niets opgeven gaat de aannemer voor iets met de laagste investeringskosten en het minste gedoe/risico bij het aanbrengen. Ik betaal liever nu (iets) meer dan dat ik over 10 jaar mos van de gevel kan gaan halen maar geen flauw idee hoe de verschillende soorten stucwerk zich gedragen tijdens het ouder worden. Als je b.v. deze pagina moet geloven:

Daarom dus vooral benieuwd waarom jullie gekozen hebben voor een 'organische sierpleister'.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
Heb ook op een paar fora (waaronder hier) gevraagd of iemand kon adviseren, maar er kwamen geen zinnige reacties op.

Ik ben uiteindelijk dus gegaan voor Stolit K vanwege eerder genoemde punten.

Hars gedragen en organisch had ik ook in verdiept maar ik ben eerlijk gezegd vergeten wat daarvan de uitkomst was......
Het was in ieder geval niet overtuigend genoeg voor mij om voor het een of het ander te kiezen.
Op de site VAN sto wordt alles als wondermiddel omschreven, dus daar kan je helemaal niks mee.
Ik heb ze gebeld en ze waren op zich vriendelijk maar gaven niet bepaald heldere uitgangspunten of criteria waarom stosilco of sto lotus spul beter zou zijn voor mij als particulier met een redelijk normaal.formaat woning.

De korrel van het stucwerk maakt uit, esthetisch.
Moet je even goed naar kijken.

Ik kan je alleen zeggen dat tot nu toe de Stolit K prima bevalt.
Dat zegt echter niet veel, want ik heb geen ervaring met andere stucwerken en weet ook niet hoe het zich na verloop van tijd houdt.

I was born intelligent - education ruined me

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:32
bartvb schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:53:
Dank @mistaoutlaw!

Onze woning(projectbouw) is ook Sto als stucwerk gebruikt, grotendeels op het noorden en tevens goed geventileerd. Het is nog hartstikke wit, geen groene aanslag naar 7 jaar. Ook de delen op de oost en west gevel zijn in goede staat. De woning is dit jaar geschilderd, maar gezien de kwaliteit van het sto systeem is deze bewust nog niet overgeschilderd.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58

Piper

No guts, no glory

Hier verbaas ik me ook wel over. Ik wil sommige dingen afwegen aan de hand van wat ze kosten. Ik kan toch niet kiezen om bepaalde dingen wel/niet te doen als ik niet ongeveer een idee heb wat ze gaan kosten? In-dak PV is mooier maar als het 2x zo duur is als normale zwarte PV panelen er bovenop dan beslissen me misschien wel anders.

Ik heb soms wel eens het gevoel dat we de eerste zijn die er zo'n denkwijze op na houden. 8)7

• the-edge
Piper schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:59:
[...]

Hier verbaas ik me ook wel over. Ik wil sommige dingen afwegen aan de hand van wat ze kosten. Ik kan toch niet kiezen om bepaalde dingen wel/niet te doen als ik niet ongeveer een idee heb wat ze gaan kosten? In-dak PV is mooier maar als het 2x zo duur is als normale zwarte PV panelen er bovenop dan beslissen me misschien wel anders.

Ik heb soms wel eens het gevoel dat we de eerste zijn die er zo'n denkwijze op na houden. 8)7
Je kunt niet alles op voorhand calculeren. Een architect is een architect, die heeft misschien een idee van wat de bouwkosten zijn, maar leun daar niet op, je komt bedrogen uit.

Ik heb geprobeerd om te tellen wat een dakkapel zou kosten, we hebben er nu 2, maar geen enkel idee wat ze kosten. Je moet je afvragen wat de constructieve consequenties zijn, wat kost het hout, aftimmeren, isoleren, zinkwerk, dakbedekking, arbeidsuren etc.

• Artbij
Piper schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:59:
[...]

Ik weet van veel dingen niet wat ze kosten. Wil ik ook niet weten, we bouwen namelijk een huis om 40 jaar te wonen. Daar hebben we bepaalde wensen voor, zolang die wensen binnen budget uitgevoerd kunnen hoef ik niet te weten wat het kost.

Als je voor een hele woning elke detail inzichtelijk wilt hebben wat het kost er daar ook alternatieven voor wilt hebben, word je helemaal gek.

Overigens zal een architect wel vooraf vragen wat je budget is, zodat hij daar rekening mee kan houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 17-11-2018 09:24 ]

Met gestrekt been.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
NDF82 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:47:
[...]

Er gaat bij ons bijzonder veel mis, dus ik heb niet veel kunnen posten.

Op het stucwerk is grof geschuurd om de grootste hobbels eruit te halen en vervolgens een film/finish laag aangebracht die weer fijner geschuurd is. Het is steeds niet perfect maar beter dan het was. Het zal nooit echt goed worden. Maar volgens de normen is het acceptabel.

De schilder is nu aan de beurt. Even afwachten nog wat het eind resultaat zal zijn.

De trap is vandaag gerepareerd (de hardstenen bordes/palier gebroken was) en is erg mooi geworden.

Volgende week komt de parket vloer beneden en leg ik zelf laminaat boven. De week erop de keuken.

Zal tzt wel wat foto's posten van het resultaat. Bijna klaar *O*
Heel herkenbar dat stucwerk, de stucadoor bij ons vond dat het binnen de normen bleef en de schilder kon er niet eens fatsoenlijk op behangen. Geeft enorm gezeik en niemand is het met elkaar eens. Ik heb gedreigd met naming en shaming en dat hielp een klein beetje, maar niet genoeg. Uiteindelijk op eigen kosten opnieuw onder regie van de schilder laten stucen, wij waren bang dat we er ons aan zouden blijven storen. Was wel een dure, vervelende grap.
bartvb schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:57:

Wij hadden juist een meevaller, de constructeur berekende dat op de zolder verdieping toch kanaalplaten konden ipv een breedplaatvloer door de legrichting te veranderen. Maar wij hadden wel een bouwteam. En dat was ook niet altijd een succes, want de belangen liepen nog wel eens door elkaar. BIjv. een aannemer die nergens de planning haalde en aan het eind in een keer met 20 man kwam opdraven, waarna de installateur het niet kon bijbenen en van de aannemer de schuld kreeg, waarop de aannemer aan ons probeerde extra kosten ivm vertraging door installateur door te berekenen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:39
Voor ons huis zijn nu infiltratiekratten onder de inrit aangeboden. Wie heeft er ervaring met ingraven van bigbags met grind of iets vergelijkbaars? Ik zat eraan te denken om op meerdere punten zo’n infiltratievoorziening te maken.

Wij bouwen overigens op onvervalste grove Brabantse zandgrond, dat het water heel snel opneemt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Wij blijven pech hebben. Gisteren avond heeft één of ander onverlaat verf tegen onze gevel gegooid ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fk1ZcGEgEucpFc1rKNdulWmi/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/slBnsZb6i8aduFMOZpzYhfVT/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SS5OPdChsdkilgaAnduOUEZ6/full.jpg

• mux

mux

99% efficient!

Waarom? Als ze een probleem hebben met je huis kunnen ze toch gewoon een briefje in de bus stoppen?

• jacovn
@NDF82 dat zuigt flink man. Wellicht camera ophangen en hopen op afschrik effect.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

mux schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:17:
Waarom? Als ze een probleem hebben met je huis kunnen ze toch gewoon een briefje in de bus stoppen?
Waarom... Dat vraag ik me ook al heel de ochtend af. We hebben altijd alleen maar positieve reacties uit de buurt gekregen.
jacovn schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:35:
@NDF82 dat zuigt flink man. Wellicht camera ophangen en hopen op afschrik effect.
Ja, zit er wel aan te denken.

Inmiddels aangifte gedaan bij politie en verzekering. Verzekering laat vandaag nog niemand komen. Maar ik zit in dubio. Moet ik het zo laten if toch proberen om al wat schoon te maken. De verf is nog nat.

• anboni
NDF82 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:55:
[...]
Inmiddels aangifte gedaan bij politie en verzekering. Verzekering laat vandaag nog niemand komen. Maar ik zit in dubio. Moet ik het zo laten if toch proberen om al wat schoon te maken. De verf is nog nat.
Als je de verzekeraar vandaag nog (weer) te pakken kunt krijgen, zou ik dat even overleggen. Wellicht kunnen ze akkoord geven op voorwaarde dat je nog 'n flinke lading foto's (of film) maakt. Klotesituatie in ieder geval, ik mag hopen dat ze de dader te pakken krijgen...

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Jeez, dat is echt klote zeg.... Hoop dat iemand wat gezien heeft.

In ieder geval veel foto's maken.

Die op de stenen is vooral klote, dat krijg je er denk ik erg moeilijk van af. Wellicht is laten drogen dan verstandiger, anders duw je het de steen in.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• jerh
NDF82 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:55:
[...]

Waarom... Dat vraag ik me ook al heel de ochtend af. We hebben altijd alleen maar positieve reacties uit de buurt gekregen.

[...]

Ja, zit er wel aan te denken.

Schadebeperken mag/moet altijd, dus daar kun je altijd opgooien, dat je dat van plan was.

• bartvb
@mistaoutlaw en @headhunter1985 veel dank!
@headhunter1985; weet je welk product van Sto? Of iig wat voor een soort stucwerk het is?

@Piper Dat dus :j Het voelt soms als in een autoshowroom staan, een auto moeten kiezen, maar de prijs krijg je pas te horen als hij al besteld is. Ik hoef echt niet van ieder ding te weten wat het kost (of ja, bij voorkeur wel, maar dat is vast een persoonlijke afwijking ;) ), maar bij b.v. een dakkapel is het bijzonder prettig om te weten of dat ding 1000 of 5000 euro kost. Daar een realistische schatting van maken kan niet iedere architect, heb zelfs het idee dat de meeste architecten dat niet kunnen. Maar dat is exact wat een calculator bij een aannemer de hele dag zit te doen. Dat is dus een groot voordeel van een design & build of bouwteam opzet. Je overweegt iets en dan kan je meteen te horen krijgen wat daarvan de implicaties zijn ipv dat je maar wat doet en hoopt dat het eindbedrag in de buurt van je budget blijft.

@Joris748 Interessante optie om gewoon een bigbag met grind of lavasteen in te graven. Klinkt erg betaalbaar :) Dat vraagstuk staat hier ook nog open, benieuwd naar ervaringen/opties.
Plan hier is om een flink vat (beton of kunststof) in te graven zodat we daar water voor de tuin uit kunnen halen. Heeeeel misschien ook een grijswatersysteem voor de toiletten e.d. of dat iig voorbereiden. Wat extra leiding kost niet zo heel veel, pomp/filter zijn de meeste kosten en dat kunnen we altijd later nog wel doen.

OMG, @NDF82! Wat is dat voor een vage actie? :( Succes met dat :\
Met een beetje geluk is het op waterbasis. Hogedrukreiniger erop? Of even schildersbedrijf bellen en vragen wat hier de handigste optie is? Bweh.

[ Voor 17% gewijzigd door bartvb op 17-11-2018 13:46 ]

• the-edge
Wtf @NDF82 :(
Ik hoop dat je het van de gevelstenen af krijgt.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:32
bartvb schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:25:
@mistaoutlaw en @headhunter1985 veel dank!
@headhunter1985; weet je welk product van Sto? Of iig wat voor een soort stucwerk het
Sto Armat Classic. 2 laagse afwerking Sto lotusan Color G

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

CrashOne schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:23:
Die op de stenen is vooral klote, dat krijg je er denk ik erg moeilijk van af. Wellicht is laten drogen dan verstandiger, anders duw je het de steen in.
Ik heb vanmiddag een klein stukje geprobeerd. Dan smeer je het uit, die stenen zijn echt lastig, net als het stucwerk. De buurman had het over zandstralen van de bakstenen maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Het hardsteen konden we goed schoonmaken met terpentine. Het aluminium en de ramen ook. Ik hoop dat de terpentine de ramen en lak niet beschadigd heeft.

Het hout heb ik ook met terpentine geprobeerd maar dat is een drama. We hebben nog iets in de verfwinkel gekocht, maar durven niet goed. We willen het ook niet erger maken dan het al is.
https://www.parketlak.nl/...len/verfverwijderaar_834/

Een proefstukje op de bakstenen deed wel iets maar niet genoeg.
jerh schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:00:
[...]
Schadebeperken mag/moet altijd, dus daar kun je altijd opgooien, dat je dat van plan was.
Daarom hebben we toch geprobeerd *iets* te doen, we vinden het zo erg. Omdat het nog zo nat was, dachten we een voordeel te behalen.
OMG, @NDF82! Wat is dat voor een vage actie? :( Succes met dat :\
Met een beetje geluk is het op waterbasis. Hogedrukreiniger erop? Of even schildersbedrijf bellen en vragen wat hier de handigste optie is? Bweh.
Het is synthetische verf, dat kon je ruiken. Daarom met terpentine in de weer gegaan. Maar we zijn erg bang voor eventuele bij-effecten...

De rest zoals het stucwerk laten we voor de verzekering omdat we daar niks gedaan kregen, een proefstukje werd heel erg vies/smerig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EaelalagmcbFIOoA1BTHgxDy/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YcaghAxopbPYKpEy3pxQvahm/full.jpg

Verwijderd

@NDF82 enig idee? Kattekwaad dat veel te ver ging of een gerichte actie? Sterkte ermee.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58

Piper

No guts, no glory

Misschien dat Natufix nog wat uithaalt? Het zal al wel te droog zijn ben ik bang.

• jerh
NDF82 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:52:
[...]

Ik heb vanmiddag een klein stukje geprobeerd. Dan smeer je het uit, die stenen zijn echt lastig, net als het stucwerk. De buurman had het over zandstralen van de bakstenen maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Het hardsteen konden we goed schoonmaken met terpentine. Het aluminium en de ramen ook. Ik hoop dat de terpentine de ramen en lak niet beschadigd heeft.

Het hout heb ik ook met terpentine geprobeerd maar dat is een drama. We hebben nog iets in de verfwinkel gekocht, maar durven niet goed. We willen het ook niet erger maken dan het al is.
https://www.parketlak.nl/...len/verfverwijderaar_834/

Een proefstukje op de bakstenen deed wel iets maar niet genoeg.

[...]

Daarom hebben we toch geprobeerd *iets* te doen, we vinden het zo erg. Omdat het nog zo nat was, dachten we een voordeel te behalen.

[...]

Het is synthetische verf, dat kon je ruiken. Daarom met terpentine in de weer gegaan. Maar we zijn erg bang voor eventuele bij-effecten...

De rest zoals het stucwerk laten we voor de verzekering omdat we daar niks gedaan kregen, een proefstukje werd heel erg vies/smerig.
Klote man, hier hadden ze een bierflesje de avond voor de verhuizing tegen het glas gegooid. Ondanks dat het tripple glas was zaten er barsten in en moest het vervangen worden. En ook bierflesjes op de dakpannen, handig geschroefd en gehaakt. Was lastig te repareren en werd niet door de verzekering gedekt, vandalisme (check dat nog even). Glas was tegen alle schade gedekt.

En mijn ervaring is dat je beter wasbenzine kan gebruiken dan terpetine.

Sterkte!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:24
@NDF82 : wat een k*t actie.

Ik hoop dat het snel naar tevredenheid wordt opgelost.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11 09:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zo, vrijdag is voor ons vergunning versie 2 aangevraagd. Verwacht geen problemen, de gemeente wil zo langzamerhand ook wel dat het een beetje op gaat schieten.

Handig genoeg heeft de ontwerper van Finnhouse die de aanvraag heeft ingediend een te hoog bedrag aan bouwkosten ingevuld :X zelfs hoger dan wat ik voor ons vorige - veel grotere - ontwerp had opgegeven en dat werd destijds zonder morren geslikt door de gemeente. Maandag maar even zeggen dat er een tikfoutje is gemaakt, dit scheelt me anders zo 3k aan leges...

• anboni
@Joris748 Interessante optie om gewoon een bigbag met grind of lavasteen in te graven. Klinkt erg betaalbaar :) Dat vraagstuk staat hier ook nog open, benieuwd naar ervaringen/opties.
Plan hier is om een flink vat (beton of kunststof) in te graven zodat we daar water voor de tuin uit kunnen halen. Heeeeel misschien ook een grijswatersysteem voor de toiletten e.d. of dat iig voorbereiden. Wat extra leiding kost niet zo heel veel, pomp/filter zijn de meeste kosten en dat kunnen we altijd later nog wel doen.
Naar aanleiding van deze post ben ik ook eens snel gaan kijken wat er voor mogelijkheden zijn. Zo te zien heb je voor 'n E2000 ofzo een 1000liter tank en pomp die je in kunt graven en (in mijn geval in ieder geval) tussen de eigen HWA en de gemeentelijke HWA in kunt zetten. De vraag is dan alleen, hoeveel liter heb je nodig als je af en toe de tuin wilt kunnen sproeien (en in hoeverre moeten we rekening gaan houden met horror zomers als de afgelopen zomer)

• Artbij
anboni schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:07:
[...]

Naar aanleiding van deze post ben ik ook eens snel gaan kijken wat er voor mogelijkheden zijn. Zo te zien heb je voor 'n E2000 ofzo een 1000liter tank en pomp die je in kunt graven en (in mijn geval in ieder geval) tussen de eigen HWA en de gemeentelijke HWA in kunt zetten. De vraag is dan alleen, hoeveel liter heb je nodig als je af en toe de tuin wilt kunnen sproeien (en in hoeverre moeten we rekening gaan houden met horror zomers als de afgelopen zomer)
Water is goedkoop, die 2k ga je nooit terugdienen. In lekkere zomers als afgelopen jaar staat je tank leeg en heb je er niets aan.

Met gestrekt been.

• anboni
Artbij schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:19:
[...]

Water is goedkoop, die 2k ga je nooit terugdienen. In lekkere zomers als afgelopen jaar staat je tank leeg en heb je er niets aan.
Niet alles gaat om het terugverdienen.

• Artbij
anboni schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:20:
[...]

Niet alles gaat om het terugverdienen.
Wat wil je dan bereiken met je post? 2k aan installatie neerleggen om af en toe je tuin te sproeien? Ik kan je vertellen, daar heeft niemand ervaring mee....

Met gestrekt been.

• mux

mux

99% efficient!

Artbij schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:19:
Er is nog een veel belangrijkere reden om dit te doen, en dat is het tegengaan van wateroverlast. Doordat je een stuk grond bebouwt (en dus verhardt) verminder je het vermogen van de grond om water op te nemen bij een (grote) regenbui, en vergroot je de hoeveelheid water die linea recta het riool in gaat. Als je hier lang genoeg mee doorgaat veroorzaak je op die manier grote problemen met watermanagement.

De overheid stimuleert daarom actief het gebruik van regentonnen en regenwateropvang, juist om deze reden. Zelfs als je nooit water uit de regenwateropvang gebruikt voor wat dan ook, puur het buffereffect van de opvang is een grote hulp voor watermanagement.

Dus als je een huis bouwt, plan je wateropvang tegelijk, daar help je iedereen mee.

(edit: en het moge duidelijk zijn dat wij dit ook plannen, maar we weten nog niet welk systeem. We beginnen in ieder geval met een setje regentonnen en we bereiden regenwater-hergebruik binnenshuis voor, maar installeren het waarschijnlijk nog niet tijdens de bouw (want duur). Zodra we weer geld overhebben installeren we dan iets, en voor ons staan alle opties nog open. Ingegraven regenopvangbakken zijn leuk, maar best heel duur. Er zijn ook een soort 'zakken' die je in je kruipruimte/kelder kunt leggen die erg interessant zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door mux op 18-11-2018 12:40 ]

• Artbij
mux schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:37:
[...]

Er is nog een veel belangrijkere reden om dit te doen, en dat is het tegengaan van wateroverlast. Doordat je een stuk grond bebouwt (en dus verhardt) verminder je het vermogen van de grond om water op te nemen bij een (grote) regenbui, en vergroot je de hoeveelheid water die linea recta het riool in gaat. Als je hier lang genoeg mee doorgaat veroorzaak je op die manier grote problemen met watermanagement.

De overheid stimuleert daarom actief het gebruik van regentonnen en regenwateropvang, juist om deze reden. Zelfs als je nooit water uit de regenwateropvang gebruikt voor wat dan ook, puur het buffereffect van de opvang is een grote hulp voor watermanagement.

Dus als je een huis bouwt, plan je wateropvang tegelijk, daar help je iedereen mee.
Dit is echt iets anders dan puur wateropvang. Een zak grind, wadi of infiltratie krat zijn veeeeeel goedkoper.

Of gewoon plastic 1000 liter vaten.

Met gestrekt been.

• mux

mux

99% efficient!

Dat ligt eraan, de wateropvangcapaciteit van poreuze grondbedekking of een drainagesysteem is ook veel kleiner. Je wilt echt kubieke meters water kunnen opvangen.

Grove berekening voor ons land: we gaan zo'n 200m2 verharden, als we een 1%-storm (25mm per 24 uur) willen kunnen opvang, is dat 200 * 0.025=~5m3 wateropvang. Een 0,01%-storm (100mm) zou 20m3 zijn. Dat red je niet met een drainagesleuf of grindbak.

Edit: en dus ook niet met kuubsvaten. Ja, je redt het wel, maar dan heb je letterlijk 5 afzichtelijke vaten in je tuin staan. Als je ze ergens uit het zicht kunt wegwerken achter een schuurtje ofzo is dat nog wel te doen, maar ik vind ingraven of in je kelder/kruipruimte gooien dan wel een mooiere oplossing. Ja, het kost je geld, maar het hele huis kost je tonnen meer dan strikt noodzakelijk. Ik overleef prima met mn vriendin in een tiny house van 10m2. Waarom bouw ik iets groters, duurders? Omdat ik dat wil, niet omdat ik er een goede reden voor heb of het noodzakelijk is ofzo.

[ Voor 41% gewijzigd door mux op 18-11-2018 13:03 ]

• bartvb
Op deze site is behoorlijk wat info/inspiratie te vinden mbt regenwater:
https://www.rainproof.nl/...watergebruik-bij-woningen

Vanuit de gemeente hebben wij de eis dat we al het hemelwater op ons eigen kavel houden. We zijn dus aan het kijken hoe we dat gaan doen. Infiltreren kan, maar als dit allemaal toch al gescheiden is dan is het inbouwen van een opslag ook vrij eenvoudig. In eerste instantie leuk voor het beregenen van de tuin, later wellicht ook grijswatercircuit in huis. Zelfde als bij @mux; wel voorbereiden, nog niet meteen maken.

Als je IBC containers kan ingraven dan hoeft het niet heel duur te zijn. IBC containers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BV1E7EA1olA8boNZVLhNEkNJ/full.jpg

staan voor 20 euro per stuk op Marktplaats. Die dingen zijn 1000 liter per stuk. Als je die 3 of 4 ingraaft dan kom je een heel eind voor de niet heel extreme omstandigheden.

Nadeel van die dingen is dat ze niet specifiek gemaakt zijn om in te worden gegraven. Geen idee hoe goed dat gaat.

In ons geval gaat het om 6 woningen die tegelijkertijd worden gebouwd en allemaal geen regenwater mogen lozen op het riool. Zitten eraan te denken om al het water richting parkeerplaats te doen en onder de parkeerplaats 1 grote betonnen put. Wellicht goedkoper dan alles 6x apart regelen.

Kwam ook dit topic tegen op GoT:
Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..

[ Voor 4% gewijzigd door bartvb op 18-11-2018 13:58 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
bartvb schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:16:
Nadeel van die dingen is dat ze niet specifiek gemaakt zijn om in te worden gegraven. Geen idee hoe goed dat gaat.
Dat kan ik je wel vertellen. Die dingen geven twee problemen:
  • Het stalen frame is verzinkt. Dat gaat onder de grond niet lang goed en gaat wegroesten.
  • Het stalen frame geeft alleen tegendruk als de druk in het vat groter is dan buiten. Ze ondersteunen het vat dus niet als er vanaf de buitenkant grond (of grondwater) tegenaan drukt. En aan de bovenzijde is er al helemaal geen sterkte om druk van boven tegen te gaan.
Niet geschikt dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2018 14:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58
Andrehj schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:51:
[...]

Dat kan ik je wel vertellen. Die dingen geven twee problemen:
  • Het stalen frame is verzinkt. Dat gaat onder de grond niet lang goed en gaat wegroesten.
  • Het stalen frame geeft alleen tegendruk als de druk in het vat groter is dan buiten. Ze ondersteunen het vat dus niet als er vanaf de buitenkant grond (of grondwater) tegenaan drukt. En aan de bovenzijde is er al helemaal geen sterkte om druk van boven tegen te gaan.
Niet geschikt dus.
Hier al 9 jaar eentje ingegraven....
Ligt onder de bestrating, geen centje pijn.

• Artbij
buiter schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:42:
[...]

Hier al 9 jaar eentje ingegraven....
Ligt onder de bestrating, geen centje pijn.
Wanneer is de laatste keer dat je hem gezien hebt? Wie weet zit hij wel vol met zand nu.

Met gestrekt been.

• jerh
[...]

(edit: en het moge duidelijk zijn dat wij dit ook plannen, maar we weten nog niet welk systeem. We beginnen in ieder geval met een setje regentonnen en we bereiden regenwater-hergebruik binnenshuis voor, maar installeren het waarschijnlijk nog niet tijdens de bouw (want duur). Zodra we weer geld overhebben installeren we dan iets, en voor ons staan alle opties nog open. Ingegraven regenopvangbakken zijn leuk, maar best heel duur. Er zijn ook een soort 'zakken' die je in je kruipruimte/kelder kunt leggen die erg interessant zijn)
Daarom hebben we een regenton van 300 liter en 80m2 groendak. Dat laatste helpt ook aanzienlijk en de garage ziet er nu een stuk beter uit. Scheelt ook fijnstof.

Wellicht iets om in je plannen mee te nemen, de dakbelasting moet in ieder geval 75 kg/m2 kunnen hebben.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
anboni schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:07:
[...]

Denk erom dat je zoiets niet zomaar ingraaft maar wel even goed over nadenken.
Bij slecht plannen/rekenwerk komen hele kelders bovendrijven door grondwater. Een bak die leeg is zal met hoog grondwater dan ook omhoog komen.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58
Artbij schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:44:
[...]

Wanneer is de laatste keer dat je hem gezien hebt? Wie weet zit hij wel vol met zand nu.
Ha ha ha..
Dat zou zo kunnen...

Nee ik pomp het water vanuit het tapkrantje heb en het water is schoon en fris.
Ik zou het overigens niet onder mijn oprit plaatsen.
Maar in een hoek van een grasveld of langs de gevel zou ik het zo weer doen.

• mux

mux

99% efficient!

jerh schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:02:
[...]

Daarom hebben we een regenton van 300 liter en 80m2 groendak. Dat laatste helpt ook aanzienlijk en de garage ziet er nu een stuk beter uit. Scheelt ook fijnstof.

Wellicht iets om in je plannen mee te nemen, de dakbelasting moet in ieder geval 75 kg/m2 kunnen hebben.
Ik ben redelijk vastbesloten om sowieso de helft van m'n dak 100% zonnepanelen te doen, dus dan is een sedumdak geen hele goede fit. Maar je hebt gelijk, sedum is eigenlijk perfect in dit opzicht.

Ik zal het in m'n achterhoofd houden voor bijgebouwen, daar kan wel sedum op.

• jerh
mux schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:54:
[...]

Ik ben redelijk vastbesloten om sowieso de helft van m'n dak 100% zonnepanelen te doen, dus dan is een sedumdak geen hele goede fit. Maar je hebt gelijk, sedum is eigenlijk perfect in dit opzicht.

Ik zal het in m'n achterhoofd houden voor bijgebouwen, daar kan wel sedum op.
Hier een heel dak met pv, dus herkenbaar. Groendak gaat het makkelijkst op een plat dak, bijgebouwen zijn dus idd kandidaat nummer 1. Alleen dus handig om de constructie gelijk goed te doen.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

jerh schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:19:
[...]

Klote man, hier hadden ze een bierflesje de avond voor de verhuizing tegen het glas gegooid. Ondanks dat het tripple glas was zaten er barsten in en moest het vervangen worden. En ook bierflesjes op de dakpannen, handig geschroefd en gehaakt. Was lastig te repareren en werd niet door de verzekering gedekt, vandalisme (check dat nog even). Glas was tegen alle schade gedekt.

En mijn ervaring is dat je beter wasbenzine kan gebruiken dan terpetine.

Sterkte!
Jeetje, dan baal je als je aankomt met je verhuiswagen! Zal ook schrikken geweest zijn.

Vandalisme is als het goed is gedekt maar krijg morgen (maandag) nog een telefoontje met details. Ben benieuwd.

De schilder is inmiddels ook geweest en heeft heel de woning gespoten. Ongelooflijk hoe snel dat gaat :o

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:55
[...]

een van de reden dat dit in BE ook verplicht is, minimum 5000l effe uit het hoofd en als je gebouw van 200m² hebt, dan ben je verplicht 10.000l voorzien. er mag ook niets geloosd worden in het riool. alles dien je zelf op te vangen en het teveel dumpen in zinkput.

vorige week zaterdag is de bouwaanvraag ingediend, dus wachten kan beginnen. hopelijk kan ik februari 2019 starten met poolhouse.

[ Voor 3% gewijzigd door vdbeke op 19-11-2018 04:59 ]

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 19:02
Ik zit de opties af te wegen als het gaat om wandafwerking. De aannemer levert standaard de muren behangklaar op. Offertes van stucadoors om dat sausklaar te maken en ook te sauzen (voorstrijk, 2 lagen) vallen me behoorlijk tegen. Nu wees iemand mij op schuurwerk als optie. Dat zou praktischer zijn voor een gezin, en omdat je het niet hoeft te latexen ook goedkoper. Kan iemand hier wat over zeggen, klopt dat?

• Artbij
twodigits schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:43:
Ik zit de opties af te wegen als het gaat om wandafwerking. De aannemer levert standaard de muren behangklaar op. Offertes van stucadoors om dat sausklaar te maken en ook te sauzen (voorstrijk, 2 lagen) vallen me behoorlijk tegen. Nu wees iemand mij op schuurwerk als optie. Dat zou praktischer zijn voor een gezin, en omdat je het niet hoeft te latexen ook goedkoper. Kan iemand hier wat over zeggen, klopt dat?
Goedkoper en harder. Dus praktischer. Echte jaren 90-look krijg je dan 😉.

Mijn vrouw had het achteraf graag gehad met twee kinderen....

Met gestrekt been.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:32
Het is nog niet te laat om het achteraf te doen.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 19:02
Artbij schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:20:
[...]

Goedkoper en harder. Dus praktischer. Echte jaren 90-look krijg je dan 😉.

Mijn vrouw had het achteraf graag gehad met twee kinderen....
Nu bouwen wij een landelijke woning, en vind ik fijn schuurwerk best fraai. m'n ouders hebben het ook, altijd een prima muurafwerking gevonden. Als het vergelijkbaar is met sausklaar stucen maar dan zonder verven zou het me de helft kunnen schelen....
Pagina: 1 ... 80 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic