Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.633.233 views

Onderwerpen

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:53
vdbeke schreef op maandag 19 november 2018 @ 04:55:
[...]

een van de reden dat dit in BE ook verplicht is, minimum 5000l effe uit het hoofd en als je gebouw van 200m² hebt, dan ben je verplicht 10.000l voorzien. er mag ook niets geloosd worden in het riool. alles dien je zelf op te vangen en het teveel dumpen in zinkput.

vorige week zaterdag is de bouwaanvraag ingediend, dus wachten kan beginnen. hopelijk kan ik februari 2019 starten met poolhouse.
Bij ons gaat HemelWaterAfvoer de sloot in. Dit is inderdaad om het riool te ontlasten wat ik ervan begrepen heb.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:59
Er is volgens mij geen enkele nieuwbouw woning die op het riool loost. Alle projecten en zelfbouwers worden verplicht om elf het regenwater probleem op te lossen.

Met gestrekt been.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
@vdbeke Heb je wat voorbeelden voor het opslaan van 5000L water?
Lijkt erop dat dit in Nederland nog niet super veel wordt gedaan, de meeste opties zijn vrij prijzig hier.

@twodigits kan je de aannemer niet sausklaar laten opleveren? Ik vind dat altijd zo inefficient, eerst stucadoor van de aannemer erin en even later komt je eigen stucadoor nog een keer bijna hetzelfde doen?
Of stucwerk helemaal weghalen bij de aannemer.

@Artbij :+ Nuance is aan jou echt niet besteed he? ;) Vorige nieuwbouwwoning loosde op het riool maar dat was een gescheiden stelsel. Of ja. Gescheiden stelsel voor de deur en 10 meter later ging dat allemaal op de grote hoop. Er zijn wel plannen om het hoofdriool ook te splitsen.

• Grolsch
Dat (bijna) niemand het (vrijwillig) doet ligt aan de prijs van water.

Voor. € 1,00 per kuub (1000 liter water) valt er vrij weinig te besparen, en is eigenlijk elke inverstering bij voorbaat niet rendabel.

• Artbij
bartvb schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:31:
@vdbeke Heb je wat voorbeelden voor het opslaan van 5000L water?
Lijkt erop dat dit in Nederland nog niet super veel wordt gedaan, de meeste opties zijn vrij prijzig hier.

@twodigits kan je de aannemer niet sausklaar laten opleveren? Ik vind dat altijd zo inefficient, eerst stucadoor van de aannemer erin en even later komt je eigen stucadoor nog een keer bijna hetzelfde doen?

@Artbij :+ Nuance is aan jou echt niet besteed he? ;) Vorige nieuwbouwwoning loosde op het riool maar dat was een gescheiden stelsel. Of ja. Gescheiden stelsel voor de deur en 10 meter later ging dat allemaal op de grote hoop. Er zijn wel plannen om het hoofdriool ook te splitsen.
In een gescheiden stelsel gaat de HWA niet in het riool. Tenminste, als het goed is. Waarschijnlijk bij je vorige woning alleen maar voorbereid op een gescheiden systeem.

Met gestrekt been.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:19
Artbij schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:30:
Er is volgens mij geen enkele nieuwbouw woning die op het riool loost. Alle projecten en zelfbouwers worden verplicht om elf het regenwater probleem op te lossen.
Inderdaad, je hoeft dat bij nieuwbouw zelf niet te regelen. Ook in steeds meer bestaande straten/wijken wordt het hemelwater afgekoppeld.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Artbij
hansvk schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:45:
[...]

Inderdaad, je hoeft dat bij nieuwbouw zelf niet te regelen. Ook in steeds meer bestaande straten/wijken wordt het hemelwater afgekoppeld.
Jawel hoor. Denk dat alle zelfbouwers in dit topic zelf voorzieningen moeten treffen. Ook projectbouw hier in de buurt moeten hw zelf opvangen en infiltreren in de grond.

Met gestrekt been.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02
Artbij schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:30:
Wij hebben gescheiden riool stelsel hier.

HWA en drainage zitten op die 2e aansluiting. Voor en achter huis heb ik afschot richting erfgrens. Zijkant huis drainagegoten langs tegelpad die op de HWA ring lozen.
Drainage ring om huis ligt realtief hoog, en loost op 2 plekken op de HWA ring

70% kavel is verhard hier. 10% is bloembak, laatste 20% komt kunstgras in.

De overstort van de HWA stelsel van gemeente zit op 20 meter op het openbare water. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het wegloopt.

Overigens zit grondwater hier op iets van 110-130 cm onder weg nivo. Dus als je een beetje een gat graaft kom je al in water uit, en met pech opwaartse druk zodat je gat vol loopt. Dat hadden we met de bouwput, het leek wel een wel zo veel water kwam omhoog. Hebben ze snel met een graafmachine een kuub klei op gegooid.

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 19-11-2018 12:28 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:37
Meestal gescheiden stelsel of een sloot waar je je hwa op kan aansluiten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

In België is het inderdaad verplicht om je eigen hemelwater op te vangen, en het overschot vertraagd te laten infiltreren in de grond. Het voldoen aan deze regels is niet heel kostbaar. Een ronde betonnen put van 5000 liter kost geplaatst ongeveer 700€. Dan moet je natuurlijk wel nog iets doen met aansluiten van HWA, en een drainageoplossing aansluiten. Dat hangt allemaal heel erg af van de bodemgesteldheid. Bij ons is het zand, dus wij hebben zo'n zelfde ronde put zonder bodem en met gaten in de wanden naar de regenwaterput liggen, die het overschot regenwater laat infiltreren in de grond. Ook met een capaciteit van 5000 liter. Wat je kan doen, maar niet moet natuurlijk, is het regenwater gebruiken. Wij hebben een tweede circuit in huis, voor de toiletten en wasmachine, die werken op het water uit de put. Dat is in België al nauwelijks of niet terug te verdienen, en met de veel lagere waterprijs in Nederland al helemaal niet. Een pomp in die put hangen om de tuin van water te voorzien is natuurlijk wel vrij voordelig te doen.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01 12:00
Rtificial schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:23:
Een ronde betonnen put van 5000 liter kost geplaatst ongeveer 700€..
Is dat een standaard element of laat je dat ter plekke gieten? Indien het eerste, waar haal je dat?

(Wij gaan onze regenopvang anders oplossen, maar ik heb misschien een andere toepassing voor zo'n put)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46
Artbij schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:48:
[...]

Jawel hoor. Denk dat alle zelfbouwers in dit topic zelf voorzieningen moeten treffen. Ook projectbouw hier in de buurt moeten hw zelf opvangen en infiltreren in de grond.
Dat denk je dan toch verkeerd. Gemeente heeft bij ons een gescheiden stelsel in de straat liggen (waarbij HWA waarschijnlijk gewoon de sloot in gaat die aan het eind van de straat ligt). Dat betreft dan een project van een stuk of 40 woningen en 14 vrije kavels, met nog 200-300 woningen in de planning. Wil overigens niet zeggen dat wij er zelf niet ook nog over nadenken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:09
anboni schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:29:
[...]

Dat denk je dan toch verkeerd. Gemeente heeft bij ons een gescheiden stelsel in de straat liggen (waarbij HWA waarschijnlijk gewoon de sloot in gaat die aan het eind van de straat ligt). Dat betreft dan een project van een stuk of 40 woningen en 14 vrije kavels, met nog 200-300 woningen in de planning. Wil overigens niet zeggen dat wij er zelf niet ook nog over nadenken.
Inderdaad in veel nieuwbouwwijken wordt een centrale voorziening gemaakt. In de ruimere wijken bijvoorbeeld met wadi's.

Wij worden aangesloten op een vacuumriool, wij zijn daarom wel verplicht om op eigen terrein te infiltreren.
stefijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:28:
[...]

Is dat een standaard element of laat je dat ter plekke gieten? Indien het eerste, waar haal je dat?

(Wij gaan onze regenopvang anders oplossen, maar ik heb misschien een andere toepassing voor zo'n put)
@Rtificial Ben ook zeker geïnteresseerd in een dergelijke oplossing! Heb je meer info?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• bartvb
@stefijn meestal is dat een standaard element. Even zitten zoeken in Belgie en zie o.a.:

Betonnen put 5000L, 660 euro incl BTW.
https://andrecelis.be/and...regenwaterput-5-000l.html

Hier wat prijzen in NL:
http://www.bouwproductenonline.nl/?p=2232

Afbeeldingslocatie: https://nbocdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2016/02/19/Regenwaterput.jpg?maxheight=460&maxwidth=638&scale=both

Dit geeft wel wat handig info:

https://www.mortsel.be/Me...raktijk_regenwaterput.pdf
( D/2000/6871/002 )

Is het een optie om b.v. een flink gat te maken met een bodem van grind, daar een betonnen put van 5000L in zetten en dan de ruimte rondom de put ook opvullen met grind. Daarna de overloop van de put uit laten komen in dat grindbed en een laag zand erover. Op die manier is kan je behoorlijk goedkoop infiltreren op een groot oppervlak zonder een hoop graafwerk te hoeven doen?

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 19-11-2018 11:56 ]

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

stefijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:28:
[...]

Dat zijn gewoon standaard elementen.
http://www.olivierbeton.b...waterputten-olivier-beton
http://www.olivierbeton.be/Infiltratie-putten-olivierbeton
http://www.kruisbeton.be/...tten-regenwaterfilter.htm
http://www.betonputten.nl/Ronde_Betonput

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:53
bartvb schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:31:

Heb de aannemer gebeld. Het lijkt erop dat de stucadoor dubbel wil laten betalen. Hij offreert mij sausklaar, in plaats van de meerprijs sausklaar ten opzichte van behangklaar.

Verder overwegen we de bovenverdieping wat goedkoper af te werken dan sausklaar stucen en sausen, gezien de kosten. Iemand tips? fijne spachtelputz werd als optie genoemd door aannemer.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Spachtelputz is duurder dan sausklaar stuccen. Of je moet het zelf aan gaan brengen, dan wordt het een ander verhaal, maar daar zou ik me niet aan wagen.

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-01 22:12

NDF82

Doomed Space Marine

anboni schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:29:
[...]

+1 bij ons ook nieuwbouw wijk met gescheiden stelsel. Vandaar ook nooit bij stil gestan om eerlijk te zijn.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
anboni schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:07:
Naar aanleiding van deze post ben ik ook eens snel gaan kijken wat er voor mogelijkheden zijn. Zo te zien heb je voor 'n E2000 ofzo een 1000liter tank en pomp die je in kunt graven en (in mijn geval in ieder geval) tussen de eigen HWA en de gemeentelijke HWA in kunt zetten. De vraag is dan alleen, hoeveel liter heb je nodig als je af en toe de tuin wilt kunnen sproeien (en in hoeverre moeten we rekening gaan houden met horror zomers als de afgelopen zomer)
Wij laten een 10000 liter betonnen vat plaatsen voor de regenwateropvang van het puntdak en de platte daken van het huis. Hierop worden twee toiletten en twee buitenkraantjes aangesloten. De kostprijs verdien je nooit terug maar het is wel fijn om de tuin dan te kunnen beregenen zonder stil te staan bij het waterverbruik.

Bovendien, en dat is misschien wel het belangrijkste, ontlasten we hiermee de waterafvoer bij grote regenbuien. De overloop gaat overigens een baangracht in. Vuil water gaat via de riolering.

Overigens komt er ook nog een buitenkraantje aangesloten op het drinkwaternet. Dat is wel handig om het peuterbadje te vullen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14

Wailing_Banshee

You're Next

Admiral Freebee schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:46:
[...]

Wij laten een 10000 liter betonnen vat plaatsen voor de regenwateropvang van het puntdak en de platte daken van het huis. Hierop worden twee toiletten en twee buitenkraantjes aangesloten. De kostprijs verdien je nooit terug maar het is wel fijn om de tuin dan te kunnen beregenen zonder stil te staan bij het waterverbruik.

Bovendien, en dat is misschien wel het belangrijkste, ontlasten we hiermee de waterafvoer bij grote regenbuien. De overloop gaat overigens een baangracht in. Vuil water gaat via de riolering.

Overigens komt er ook nog een buitenkraantje aangesloten op het drinkwaternet. Dat is wel handig om het peuterbadje te vullen.
Wij willen ook een 2500 liter vat plaatsen. Niet voor de WC, maar wel voor het tuinwater (dus als aanvulling op onze regentonnen). Voor ons zou het een groot probleem zijn als we al het regenwater van de leiding af zouden moeten halen. Dan zouden we jaarlijks verstopte buizen hebben. Er komt gewoon niet genoeg water uit de keuken, WC en douche om die leidingen goed schoon te spoelen.... (nu hebben wij wel een huis wat oorspronkelijk niet was aangesloten op de riolering en legt de afvoer een flinke afstand af, van achter het huis naar de voorkant, om het huis heen....)

Voor het geld hoeven we het zeker niet te doen. Het is alleen iets wat je doet voor je geweten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• anboni
Wailing_Banshee schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:57:
Voor het geld hoeven we het zeker niet te doen. Het is alleen iets wat je doet voor je geweten.
Nouja, verbeterde waterhuishouding rondom je huis is misschien ook wel prettig, anders heb je kans dat je straks midden in een moeras woont :P (en daarbij, we weten natuurlijk niet wat er in de toekomst gaat gebeuren waardoor het mogelijk wel economisch interessant wordt)

Naar aanleiding van de discussie hier hebben we de installateur opdracht gegeven ook "loze" waterleidingen te plaatsen vanuit kruipruimte naar beide toiletten (kost een whopping 150 euro), zodat we daar in de toekomst in ieder geval niet voor hoeven te breken als we ooit hemel- of grijswater voor onze toiletten willen gebruiken.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14

Wailing_Banshee

You're Next

anboni schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:04:
[...]
Nouja, verbeterde waterhuishouding rondom je huis is misschien ook wel prettig, anders heb je kans dat je straks midden in een moeras woont :P (en daarbij, we weten natuurlijk niet wat er in de toekomst gaat gebeuren waardoor het mogelijk wel economisch interessant wordt)
Een nog betere waterhuishouding hebben wij niet nodig, onze tuin loopt af richting een sloot :D
Naar aanleiding van de discussie hier hebben we de installateur opdracht gegeven ook "loze" waterleidingen te plaatsen vanuit kruipruimte naar beide toiletten (kost een whopping 150 euro), zodat we daar in de toekomst in ieder geval niet voor hoeven te breken als we ooit hemel- of grijswater voor onze toiletten willen gebruiken.
Ja, dit was iets wat wij 12 geleden al hadden moeten bedenken. Onze hele vloer is eruit gegaan en de riolering voor de badkamer is helemaal opnieuw gelegd. Nu is het gewoon niet meer de moeite waard, tenzij we de hele badkamer weer zouden gaan slopen. Achteraf is het altijd zo makkelijk praten :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
twodigits schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:43:
Ik zit de opties af te wegen als het gaat om wandafwerking. De aannemer levert standaard de muren behangklaar op. Offertes van stucadoors om dat sausklaar te maken en ook te sauzen (voorstrijk, 2 lagen) vallen me behoorlijk tegen. Nu wees iemand mij op schuurwerk als optie. Dat zou praktischer zijn voor een gezin, en omdat je het niet hoeft te latexen ook goedkoper. Kan iemand hier wat over zeggen, klopt dat?
Waar moet ik aan denken bij schuurwerk? Wanden schuren en dan sausen?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

sanvv78 schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:05:
[...]

Waar moet ik aan denken bij schuurwerk? Wanden schuren en dan sausen?
Bij 'schuurwerk' wordt normaliter alles vooraf op kleur gemengd, zodat je daarna niet hoeft te sauzen. Veel stucadoors refereren ook naar spachtelputz als 'schuurwerk' hoewel schuurwerk ook andere materialen/technieken kan betekenen dan alleen spachtelputz.
twodigits schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:43:
Ik zit de opties af te wegen als het gaat om wandafwerking. De aannemer levert standaard de muren behangklaar op. Offertes van stucadoors om dat sausklaar te maken en ook te sauzen (voorstrijk, 2 lagen) vallen me behoorlijk tegen. Nu wees iemand mij op schuurwerk als optie. Dat zou praktischer zijn voor een gezin, en omdat je het niet hoeft te latexen ook goedkoper. Kan iemand hier wat over zeggen, klopt dat?
Spachtelputz is duurder dan strak stuccen. Laat je een schilder de boel texen dan zul je met spachtelputz netto goedkoper uitzijn; ben je bereid om zelf te texen dan is strak maken de goedkopere optie.

Wat praktischer is voor een gezin is lastig te zeggen; wanneer je de boel strak stuct en text met een schrobvaste latex kun je de muren makkelijker schoonhouden dan bij schuurwerk; keerzijde van strak stuccen is wel dat je ieder putje, krasje, deukje in de muur ziet. De vraag is dus eigenlijk 'zijn de kinderen knoeiers of slopers' :+

Verder natuurlijk niet geheel onbelangrijk: wat vind je zelf mooi? Ik merk de laatste jaren dat strak meer 'in de mode is' maar e.e.a. hangt natuurlijk ook weer samen met het (type) huis, de inrichting en de afwerking. Heb je alles supermodern dan zou ik eerder voor strak gaan, heb je alles landelijk dan zou ik eerder voor schuurwerk kiezen. Just my 2 cents :>

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie_ op 19-11-2018 16:50 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• twodigits
Harrie_ schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:47:
[...]

Bij 'schuurwerk' wordt normaliter alles vooraf op kleur gemengd, zodat je daarna niet hoeft te sauzen. Veel stucadoors refereren ook naar spachtelputz als 'schuurwerk' hoewel schuurwerk ook andere materialen/technieken kan betekenen dan alleen spachtelputz.

[...]

Spachtelputz is duurder dan strak stuccen. Laat je een schilder de boel texen dan zul je met spachtelputz netto goedkoper uitzijn; ben je bereid om zelf te texen dan is strak maken de goedkopere optie.

Wat praktischer is voor een gezin is lastig te zeggen; wanneer je de boel strak stuct en text met een schrobvaste latex kun je de muren makkelijker schoonhouden dan bij schuurwerk; keerzijde van strak stuccen is wel dat je ieder putje, krasje, deukje in de muur ziet. De vraag is dus eigenlijk 'zijn de kinderen knoeiers of slopers' :+

Verder natuurlijk niet geheel onbelangrijk: wat vind je zelf mooi? Ik merk de laatste jaren dat strak meer 'in de mode is' maar e.e.a. hangt natuurlijk ook weer samen met het (type) huis, de inrichting en de afwerking. Heb je alles supermodern dan zou ik eerder voor strak gaan, heb je alles landelijk dan zou ik eerder voor schuurwerk kiezen. Just my 2 cents :>
Dank voor jouw post, dat maakt het helderder.
Voor beneden zal het sausklaar stucen en laten sauzen worden. Weet je ook wat van spackspuiten? Opperde de stucadoor voor de slaapkamers als optie.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:52
twodigits schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:55:
Voor beneden zal het sausklaar stucen en laten sauzen worden. Weet je ook wat van spackspuiten? Opperde de stucadoor voor de slaapkamers als optie.
Dat zit waarschijnlijk al op je plafond als je nieuwbouw hebt. Qua resultaat lijkt het redelijk op spachtelputz, dus met een korrel.

De belangrijkste keuze die je moet maken is denk ik gladde wand of met structuur. Op basis daarvan vakken sommige mogelijkheden af.

[ Voor 13% gewijzigd door Timmy op 19-11-2018 18:07 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

twodigits schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:55:
[...]
Met spackspuiten loopt de stucadoor als een soort 'ghostbuster' rond en spuit dan de muur (en plafond) vol met een korrelige structuur. Over het algemeen een goedkope oplossing en die uitstraling heeft het dan ook wel een beetje. Je ziet het veel in nieuwbouw rijwoningen omdat het, vooral als je veel meters kunt maken, goedkoop is. Punt van aandacht bij spacken is wel dat het een bepaalde slag vereist die weliswaar niet mega gecompliceerd is maar, zo weet ik uit de praktijk, niet iedere stucadoor feilloos beheerst. Bij spacken geldt: wat er op zit, zit erop. Het is dus niet zo dat de stucadoor/spackspuiter nog eens 3 keer terug eroverheen kan met de spackspuit om het nog even 'bij te spuiten', daar wordt het alleen maar lelijker van. Als je ervoor kiest om te spacken vraag dan om wat referentiemateriaal en maak goede afspraken, want voor je het weet zit je met iets als dit

Mijn advies zou dan ook zijn, als je ervoor kiest om te spacken, om dit door een spackspuitbedrijf te laten doen en niet door een stucadoor die toevallig ook een spackspuit in de garage heeft liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie_ op 19-11-2018 18:18 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• twodigits
Het mooiste vinden we strakke wanden, maar dat is ook het duurste (sausklaar, voorstrijk, 2 lagen latex) mede omdat ik alles ga laten doen. (woon te ver van nieuwbouwwoning af, te druk met eigen zaak etc). Maar de bovenverdieping mag een voordeligere optie worden, dus gevraagd om offerte met afwerkopties voor boven.

• bartvb
Spackwerk op de wanden is hier gevetoed door de vrouw. Ze heeft in onze huidige huurwoning al een paar keer haar handen opengehaald aan dat spul.

Als ik overigens dit moet geloven:
https://www.stucadoor-weetjes.nl/stucadoor-prijzen/

Dan is 'sausklaar' niet echt een van de duurdere opties. Wel de tip om eerdere projecten van een stucadoor te bekijken, zie ook het drama bij @NDF82... Leuk dat er iets op papier staat op normen maar in de praktijk heb je daar niet heel veel aan lijkt het.

@twodigits; Als de stucadoor van de aannemer de volle mep rekent voor sausklaar, is het dan geen optie om het stucwerk helemaal bij de aannemer weg te halen?

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-01 22:12

NDF82

Doomed Space Marine

bartvb schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:36:
Spackwerk op de wanden is hier gevetoed door de vrouw. Ze heeft in onze huidige huurwoning al een paar keer haar handen opengehaald aan dat spul.

Dan is 'sausklaar' niet echt een van de duurdere opties. Wel de tip om eerdere projecten van een stucadoor te bekijken, zie ook het drama bij @NDF82... Leuk dat er iets op papier staat op normen maar in de praktijk heb je daar niet heel veel aan lijkt het.

@twodigits; Als de stucadoor van de aannemer de volle mep rekent voor sausklaar, is het dan geen optie om het stucwerk helemaal bij de aannemer weg te halen?
Dit zijn de normen: http://www.noa.nl/media/2...stukadoorswerk-binnen.pdf

Ben ik naderhand pas achter gekomen. Streef naar groep 0 en vergeet het proefvlak niet!

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:45
NDF82 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:10:
[...]

Dit zijn de normen: http://www.noa.nl/media/2...stukadoorswerk-binnen.pdf

Ben ik naderhand pas achter gekomen. Streef naar groep 0 en vergeet het proefvlak niet!
Ik denk dat de gemiddelde stukadoor je hartelijk uitlacht als je aan komt zetten met een dergelijke norm, een lulsmoes verzint of gewoon een grote bek geeft.
Als het al lukt om vooraf afspraken te maken over dergelijke regels en het gevolg als er niet aan wordt voldaan, dan zal de prijs daar ook ongetwijfeld naar zijn.
Zeker in de huidige markt gaat een stukadoor echt niet wachten op een of andere zeikerd (al dan niet terecht) die met een PDF en rolmaat in de hand ff komt vertellen dat het niet goed is. Waarom zouden ze.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Ik vind het ook he-le-maal niks. Naast dat je inderdaad je huid er aan open haalt is het ook nooit meer te repareren als je een beschadiging hebt of iets wilt veranderen. En je moet er een aardige laag stuc op doen om er ooit weer vanaf te komen.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:20
Als ik ergens spijt van heb in ons huis is dat ik alle wanden heb laten spacken, onder het motto het is goedkoop en het is snel klaar. Die troep is scherp, beschadigd snel en laat zich lastig overschilderen in een andere kleur.

Spacken is zoals al is gezegd heel snel meters maken, we hebben bij aankoop met 5 buren een dealtje kunnen sluiten met een profi spackspuiter. Hij was langer bezig met afplakken dan met het spackspuiten op zich.

Vooral in een nieuwbouw woning is het oppassen geblazen, bij een glad gestuukte muur kun je een scheurtje nog wel zelf wegwerken. Bij een spackmuur is dat haast niet te doen.

• jacovn
leecher schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde stukadoor je hartelijk uitlacht als je aan komt zetten met een dergelijke norm, een lulsmoes verzint of gewoon een grote bek geeft.
Als het al lukt om vooraf afspraken te maken over dergelijke regels en het gevolg als er niet aan wordt voldaan, dan zal de prijs daar ook ongetwijfeld naar zijn.
Zeker in de huidige markt gaat een stukadoor echt niet wachten op een of andere zeikerd (al dan niet terecht) die met een PDF en rolmaat in de hand ff komt vertellen dat het niet goed is. Waarom zouden ze.
Dat is wel min of meer hoe het werkt helaas.

Ze keken hier nergens na en moesten terug komen om wel 20 punten te verbeteren.
En dan denk je ziet er redelijk uit, en komt de schilder langs en moet er nog van alles hersteld worden.

Er was weinig in hun houding te vinden dat ze streefden om goed werkt te leveren. Volgens mij helpt de gemiddelde bouwer ook niet mee door de prijs te willen drukken bij al zijn onder aannemers.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Momenteel zijn we hier bezig met het opvragen van offertes bij stucadoors. Het gaat om de periode voor de zomervakantie, veel stucadoors geven al aan geen tijd meer te hebben die periode. Bij de offertes welke we reeds hebben ontvangen is de één nog de extremer dan de andere. Tot nu toe is dit de grootste tegenvaller in ons project, wellicht hebben we de prijs van de stucadoor onderschat echter had ik geen rekening gehouden met prijzen van 30~38 per m2 ex btw voor pleister werk, (5 jaar geleden zaten ze nog op €17~18).

Geen enkele offerte heeft het over een norm, ik denk dat de prijzen dan nog verder omhoog vliegen.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:45
Er is weer veel gebeurd in de afgelopen weken. Sanitair is geplaatst, keuken is geplaatst (blad komt volgende week, ze hebben nu een mal gemaakt), tuin is 50cm omgespit met een kraan, begin van de schutting is gemaakt (nu klaar), binnenschilder heeft alles in de grondverf zitten en is nu alles af aan het lakken.

Zaterdag a.s. huizen we over *O*
Schilderwerk is dan klaar, we hebben dan stroom en water, schutting staat incl. poorten. Good to go :)

Wat foto's ter vermaak:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:48
@Blueone: exact de reden waarom ik niet het stucwerk (grote kostenpost) in eigen beheer ga uitvoeren.

Een half jaar geleden bij diverse stucadoors offertes opgevraagd. Geen reactie, geen tijd, of een woekerprijs.
Verder werkt de aannemer liever niet met voor hem onbekende stucadoors.

Succes met de zoektocht!

• twodigits

Alleen sausklaar maken is inderdaad niet de duurste optie. Maar daarna moet het nog geverfd worden en dat verdubbelt - als je het wil laten doen- de kosten. Komt voor onze nieuwbouwwoning op een kleine 18k totaal. Alleen sausklaar stuken kost zo'n 8500 euro. Gaat om een woning van 800m3.

Spacspuiten kan naar zeggen van de stukadoor tegenwoordig ook met veel minder structuur dan die grove afwerking waar je je huid aan openhaalt. Voor de slaapkamers zou het als budgettaire oplossing nog wel een optie zijn, maar liever gewoon alles sausklaar en geverfd. Even afwachten hoe andere kosten uitpakken voor dat we de knoop doorhakken.

• Avvd
  • Niet online
SjakieZulu schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:58:
@Blueone: exact de reden waarom ik niet het stucwerk (grote kostenpost) in eigen beheer ga uitvoeren.

Een half jaar geleden bij diverse stucadoors offertes opgevraagd. Geen reactie, geen tijd, of een woekerprijs.
Verder werkt de aannemer liever niet met voor hem onbekende stucadoors.

Succes met de zoektocht!
Bij mij was het via de aannemer helaas nog een aantal duizend duurder 8)7, voor de waren de prijsstellingen oke behalve de stucadoor. Ik heb momenteel nog twee aanvragen lopen. Ik schrijf alleen stucadoors aan van wie ik ook het werk in andere huizen heb gezien waardoor het aantal die ik kan/wil aanschrijven redelijk beperkt is. Bij mij wordt de woning casco opgeleverd dus het maakt in mijn geval niet zoveel uit wat de aannemer er van vindt :). Gelukkig is dit de enige post die we nog niet in hadden gevuld dus hopelijk blijft het hierbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 21-11-2018 11:17 ]

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Wij zijn nu in gesprek met een timmerman en metselaar die mogelijk ons huis gaan bouwen. Echter moeten we zelf alle dingen regelen (bv bouwmaterialen, electricien, etc). Is er iemand die zijn excel file wil delen waarin staat wat er voor het huis allemaal nodig is? Hopelijk vergeten we daardoor niks in de prijsopgaves zodat we een goed beeld krijgen of dit een haalbare optie is.

De timmerman en metselaar zelf staan heel goed bekend en hebben in de wijk al meerdere huizen gebouwd.

• Joris748
p2w schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:34:
Wij zijn nu in gesprek met een timmerman en metselaar die mogelijk ons huis gaan bouwen. Echter moeten we zelf alle dingen regelen (bv bouwmaterialen, electricien, etc). Is er iemand die zijn excel file wil delen waarin staat wat er voor het huis allemaal nodig is? Hopelijk vergeten we daardoor niks in de prijsopgaves zodat we een goed beeld krijgen of dit een haalbare optie is.

De timmerman en metselaar zelf staan heel goed bekend en hebben in de wijk al meerdere huizen gebouwd.
Hoeveel ervaring heb je met bouwen van een huis? Hoe complex wordt je huis? Wie doet de werkvoorbereiding? Wie gaat alles regelen?

Aan bovenstaande kun je een dagtaak hebben, lukt dit naast je baan?

Ik zou op zijn minst een bouwbegeleider in de hand nemen, als je niet thuis bent in de bouw.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• p2w

p2w

Joris748 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:39:
[...]

Hoeveel ervaring heb je met bouwen van een huis? Hoe complex wordt je huis? Wie doet de werkvoorbereiding? Wie gaat alles regelen?

Aan bovenstaande kun je een dagtaak hebben, lukt dit naast je baan?

Ik zou op zijn minst een bouwbegeleider in de hand nemen, als je niet thuis bent in de bouw.
Met een bouwbegeleider zijn we ook in gesprek :)

• Grolsch
p2w schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:34:

Moet je alles zelf regelen, of wil je alles zelf regelen :?

Ik zou er niet aan beginnen, ik weet niet of je een normale baan hebt, maar laat de inkoop van materialen lekker over aan de uitvoerende partij en spreek een opslagpercentage over de inkoop af.

Ik weet überhaupt niet hoe handig je bent en hoeveel tijd je over hebt, en of je "verstand" hebt van bouwen, want als je hier als leek in gaat heb / krijg je zowiezo een probleem, en zelfs al heb je er wel verstand van dan moet je de tijd nog hebben om het allemaal te regelen. Ook vraag ik me af of je dezelfde condities krijgt als een aannemer.

Als de timmerman zich 's morgens verzaagd met een balkje mag jij weer in de auto om e.e.a. te regelen.

Ik zou als ik jou was zorgen voor een goede bouwbegeleider zoals @Joris748 ook al aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2018 11:45 ]

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:02
Waarom krijg ik nu de indruk dat er op dit forum alleen maar mensen zijn die zelfbouwers van gedachten proberen te veranderen?

Het eerste wat je je afvraagt als je zelf gaat bouwen: waarom doe ik het, kan ik het en wil ik het?
Ook is het belangrijk om de rest van het gezin bij deze beslissing te betrekken.
De hoeveelheid tijd die je er in moet steken lijkt me logisch, dat neem je mee in je beslissing om zelf te bouwen.

Reageer aub nou niet op bovenstaande, ik snap jullie goede bedoelingen.
Sterker nog, mijn ervaring is dat jullie zeer veel informatie delen waarmee jullie een zelfbouwers helpen.

@p2w Als je een lijst hebt dan ben ik ook zeer geïnteresseerd!
Zelf ben ik ook aan het oriënteren om zelf een huis te bouwen.
Aan alle anderen die een dergelijke lijst beschikbaar heeft mag mij ook een PM sturen.

• Joris748
Maar eens met SketchUp aan de slag gegaan :)

Members only:

Het dak wordt van glas 8)

• bartvb
Wat de lijsten betreft, kijk b.v. eens naar:
https://www.bouwplus.nl/f...-Definitief-Ontwerp_5.pdf
En een uitsplitsing van de Algemene Bouwplaats Kosten.

Wij hebben ook een tijd gespeeld met het idee om zonder aannemer (maar met bouwmanager) te gaan bouwen. Als ik kijk hoeveel tijd hier al heeft gezeten in puur en alleen het zorgen voor een aannemingsovereenkomst dan ben ik blij dat we nu toch een aannemer hebben. Er is echt heel (heel) veel communicatie nodig, heel veel zaken zijn totaal niet transparant, fatsoenlijke offertes zijn moeilijk te krijgen, plannen is een ramp (al helemaal als een onderaannemer niet komt opdraven), veiligheid (en bijbehorende aansprakelijkheid) is nogal een ding tegenwoordig en er zitten nogal wat risico's in het hele bouwproces. Wat @Grolsch als iemand niet verder kan omdat een specifiek schroefje mist dan loopt het hele verhaal alweer vast.

Op zich allemaal super leuk en interessant om te doen, je leert er echt heel erg veel van, maar:
- Heb je die tijd beschikbaar? Als je een fulltime baan hebt dan is dat antwoord denk ik 'nee'
- Wat doe je hierna met die kennis? Als je in de ICT werkt; bijzonder weinig :)

Als het je een leuke uitdaging lijkt om zelf te gaan bouwen; more power to you. Ik denk alleen dat het lastig is om de grootte/complexiteit van dat project te overschatten als je geen uitgebreide bouwervaring hebt.

Maar met een bouwmanager/-begeleider (al is het maar als achtervang), een geschikt bouwsysteem (HSB, EPS bouwblokken, staalframe), veel tijd, goede adviseurs en een zeer geduldige/meewerkende is het best te doen.

@Joris748 Ik zou zeker een glasverzekering afsluiten :j ;)
Oh, WTF. Je maakt geen grap :o Joris748 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

Dat is op z'n minst origineel te noemen :j Heeeeeeel erg benieuwd hoe dat gaat! Hoe ver ben je in het proces?

[ Voor 12% gewijzigd door bartvb op 21-11-2018 13:13 ]

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:08
Hallo, wij zijn ook een huis aan het bouwen in eigen beheer. Het casco HSB is gezet door E & B uit Boekel. Ik vind het leuk om hier jullie ervaringen te lezen. Ons huis was een afstudeerproject (bouwkunde, ruimtelijke architectuur) van onze (stief)zoon en hij is nu ook de bouw aan het begeleiden.

We moeten van de bank een tussentijdse inspectie laten uitvoeren door een taxateur anders wordt het bouwdepot (bij 50% gebruikt) geblokkeerd. Onze taxateur (degene die eerder de taxatie heeft gedaan voor het bouwdepot) heeft nog nooit eerder die vraag gehad. Iemand van jullie ervaring hiermee? We moeten zelf de kosten van de inspectie betalen, dus ik had dit graag van tevoren willen weten. In de brief staat dat ze dit alleen/altijd vragen als je in eigen beheer bouwt.

Overigens zijn wij dus wel het avontuur aangegaan van in eigen beheer bouwen. Gaat tot nu toe goed (genoeg). wel 2 personen full time beschikbaar: mijn man en zijn zoon. Beiden geen ervaring, wel goed netwerk. Nog geen onoverkomelijke problemen tegengekomen, nog mooi op budget. Alle onderaannemers nog keurig op tijd komen opdagen.
We hebben onszelf geen strak tijdschema aangedaan. Dat kan omdat we nu heel goedkoop en lekker dichtbij de bouw kunnen huren bij mijn zus.

[ Voor 23% gewijzigd door Anme op 21-11-2018 13:15 ]

• Joris748
Members only:

@bartvb Gehard glas ;) Helaas nog niet zo ver als we hadden willen zijn. Hadden 3 maanden geleden willen beginnen, maar de duivel zit in de details. Hopelijk voor kerst de fundering in de grond.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 21-11-2018 13:27 ]

• Grolsch
buiter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:02:
Waarom krijg ik nu de indruk dat er op dit forum alleen maar mensen zijn die zelfbouwers van gedachten proberen te veranderen?

Het eerste wat je je afvraagt als je zelf gaat bouwen: waarom doe ik het, kan ik het en wil ik het?
Ook is het belangrijk om de rest van het gezin bij deze beslissing te betrekken.
De hoeveelheid tijd die je er in moet steken lijkt me logisch, dat neem je mee in je beslissing om zelf te bouwen.

Sterker nog, mijn ervaring is dat jullie zeer veel informatie delen waarmee jullie een zelfbouwers helpen.

Aan alle anderen die een dergelijke lijst beschikbaar heeft mag mij ook een PM sturen.
Als je niet wil dat mensen reageren is het misschien niet zo verstandig iets op een forum te zetten 8) 8)

En bouwen in eigen beheer kan heus wel, maar er wordt onderschat hoeveel kennis je ervoor nodig hebt, en hoeveel tijd als het kost.

Mijn vraag was eigenlijk vrij simpel, heeft @p2w hierover nagedacht ;)

Zelf heb ik alles laten bouwen door een aannemer EN ik had een bouwbegeleider.
Ik heb 2 zaken buiten de aannemer gelaten (keuken en bestrating). Daar kan niets mis mee gaan zou je denken, steentjes op de plek, en inpakken die bende.
Totdat de steentjes niet op de plek liggen zoals door jou besteld, en je 's morgens om 06.00 4 stratenmakers aan de telefoon hebt terwijl je zelf net een vrij belangrijke zakelijke afspraak hebt staan aan de andere kant van het land.

Als ik kijk hoeveel "gezeik" mij alleen dit al opgeleverd heeft, weet ik in ieder geval zeker dat je geen huis kunt bouwen in eigen beheer als je een drukke baan hebt, en het binnen een jaar af wil hebben >:)

En als je dan ook nog onvoldoende technisch onderlegd bent, en niet zo'n onderhandelaar / inkoper bent zou ik er al helemaal niet aan beginnen :P

Neemt niet weg dat het mij wel hartstikke mooi lijkt om te doen voor de kost, "helaas" kan ik meer verdienen met werken als met zelf bouwen, vandaar dat ik dat dan maar doe 8)
Joris748 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:21:
Members only:

@bartvb Gehard glas ;) Helaas nog niet zo ver als we hadden willen zijn. Hadden 3 maanden geleden willen beginnen, maar de duivel zit in de details. Hopelijk voor kerst de fundering in de grond.
Mooi ontwerp, maar een aantal praktische vragen
1= Wordt dat niet gigantisch heet ?
2= Hoe hou je dat schoon?
3= Wat kost dat wel niet (lijkt me technisch erg uitdagend)
4= Waar laat je je zonnepanelen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2018 13:28 ]

• Joris748
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:27:
[...]

Mooi ontwerp, maar een aantal praktische vragen
1= Wordt dat niet gigantisch heet ?
2= Hoe hou je dat schoon?
3= Wat kost dat wel niet (lijkt me technisch erg uitdagend)
4= Waar laat je je zonnepanelen :P
  1. Niet met warmtewerend glas, daarnaast kan de warmte weg omdat de zijkanten open zijn.
  2. Met een professionele glazenwasser Afbeeldingslocatie: https://www.handyclean.nl/uploads/8/19/glasbewassing.jpg
  3. Valt op zich mee. Wordt een stalen spant/gording constructie met daarop profielen die standaard in de glastuinbouw gebruikt worden.
  4. Dat zijn we momenteel aan het uitzoeken. Optie 1 is vervangen van een aantal glaspanelen, met glas-glas PV panelen. Optie 2 is een uitsnede maken en de PV-panelen via een montageframe op de gordingen monteren.

• Señor Sjon
buiter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:02:

Omdat soms de indruk ontstaat dat iemand 'even' een huis gaat bouwen. How hard can it be... toch?... TOCH?! Fout. Er is een reden waarom werkvoorbereiders/projectleiders fulltime werk hebben om het (meestal) in goede banen te leiden. Je kan dit niet even tussendoor doen, mensen die voor je werken zijn bezig op jouw eigen werktijden en verlangen her en der wel sturing, zeker als je specifieke wensen hebt. Als iemand: "maar dat doen we altijd zo" voor de 10e keer zegt, kan je hem wel schieten. Elke avond inspecteren en de volgende ochtend spenderen aan correcties gaat na dag 150 ook wel vervelen.

• Anme
Zoals ik hierboven al zei: wij zijn dus wel het avontuur aangegaan van in eigen beheer bouwen. Gaat tot nu toe goed (genoeg). wel 2 personen full time beschikbaar: mijn man en zijn zoon. Beiden geen ervaring, wel goed netwerk. Nog geen onoverkomelijke problemen tegengekomen, nog mooi op budget. Alle onderaannemers (b.v. de E en W installateur, dakdekker en kozijnenboer) nog keurig op tijd komen opdagen.
We hebben het onszelf makkelijk gemaakt door het tijdschema niet te strak te maken.

Soms moet je een gokje wagen, toch? Wij krijgen zo wel ons unieke droomhuis. Onze buurman heeft een cataloguswoning van Groothuis. Dat is toch wel een verschil met ons huis ......

• Grolsch
Anme schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:47:
Zoals ik hierboven al zei: wij zijn dus wel het avontuur aangegaan van in eigen beheer bouwen. Gaat tot nu toe goed (genoeg). wel 2 personen full time beschikbaar: mijn man en zijn zoon. Beiden geen ervaring, wel goed netwerk. Nog geen onoverkomelijke problemen tegengekomen, nog mooi op budget. Alle onderaannemers (b.v. de E en W installateur, dakdekker en kozijnenboer) nog keurig op tijd komen opdagen.
We hebben het onszelf makkelijk gemaakt door het tijdschema niet te strak te maken.

Soms moet je een gokje wagen, toch? Wij krijgen zo wel ons unieke droomhuis. Onze buurman heeft een cataloguswoning van Groothuis. Dat is toch wel een verschil met ons huis ......
Zeker kan het wel met de juiste inzet. In welk stadium zitten jullie in de bouw :?
Joris748 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:35:
[...]
  1. Niet met warmtewerend glas, daarnaast kan de warmte weg omdat de zijkanten open zijn.
  2. Met een professionele glazenwasser [Afbeelding]
  3. Valt op zich mee. Wordt een stalen spant/gording constructie met daarop profielen die standaard in de glastuinbouw gebruikt worden.
  4. Dat zijn we momenteel aan het uitzoeken. Optie 1 is vervangen van een aantal glaspanelen, met glas-glas PV panelen. Optie 2 is een uitsnede maken en de PV-panelen via een montageframe op de gordingen monteren.
Ik ben benieuwd naar de kosten. Als ik je plaatje zo zie is het een extra'tje, het is bouwtechnisch niet noodzakelijk, en waterdicht is het ook niet. Als ik mag gokken denk ik dat zo'n extra glazen dak ergens tussen de 50K en 100K extra kost :?

En warmtewerend glas zal de warmte/zon wel meer weren als normaal glas, maar iets in mij zegt dat het nog warm gaat worden :? Of heb je echt het gevoel dat je in de schaduw staat als je onder warmtewerend glas staat ?

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2018 13:53 ]

• Anme
@ Grolsch: het casco staat er, dak en dakgoot en zonnepanelen zitten erop. Electra is aangelegd, WTW leidingen zijn aangelegd. We zijn de binnenmuren aan het sluiten (zelf).

• Joris748
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:50:
[...]

Zeker kan het wel met de juiste inzet. In welk stadium zitten jullie in de bouw :?

[...]

Ik ben benieuwd naar de kosten. Als ik je plaatje zo zie is het een extra'tje, het is bouwtechnisch niet noodzakelijk, en waterdicht is het ook niet. Als ik mag gokken denk ik dat zo'n extra glazen dak ergens tussen de 50K en 100K extra kost :?
Het idee is ontstaan vanuit de maximale goothoogte. De maximale goothoogte van 4 meter, zou ten kosten gaan van het effectief bruikbare vloeroppervlak op de eerste verdieping . Door voor deze oplossing te kiezen hebben we het totale vloeroppervlakte kunnen beperken en hoefden we niet voor een traditionele kapconstructie te kiezen.

De kosten voor het vervallen van de kap met dakpannen (en zolder) en het kleinere vloeroppervlakte, wegen ongeveer op tegen de kosten van dit glasdak.
En warmtewerend glas zal de warmte/zon wel meer weren als normaal glas, maar iets in mij zegt dat het nog warm gaat worden :? Of heb je echt het gevoel dat je in de schaduw staat als je onder warmtewerend glas staat ?
Het warmtewerend glas zal ongeveer 40% van de warmte tegenhouden. Bij de puien op zuid, zal het restant geweerd worden door rolgordijnen aan de binnenzijde.

Doordat de kopse kanten van de kap open zijn, verwachten we dat de restwarmte wel weg kan op hete dagen.

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11-2025
Anme schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:54:
@ Grolsch: het casco staat er, dak en dakgoot en zonnepanelen zitten erop. Electra is aangelegd, WTW leidingen zijn aangelegd. We zijn de binnenmuren aan het sluiten (zelf).
Ben benieuwd naar jullie ontwerp en uitgangspunten. Misschien leuk om te delen?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Señor Sjon
Dit is no way goedkoper dan een kap met goothoogte van 4 meter. Je maakt nog steeds hetzelfde, alleen zet je een muur rechtop neer en gebruik je de schuine kap niet. Je hebt een extra glazen tent, plus metselwerk gevels + een plat dak. Alles bij elkaar is het een hele dure oplossing.

Ik vind het wel leuk bedacht en moedig dat je het doet, maar de argumentatie is wel wat lek. ;)

• Joris748
Señor Sjon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:45:
Dit is no way goedkoper dan een kap met goothoogte van 4 meter. Je maakt nog steeds hetzelfde, alleen zet je een muur rechtop neer en gebruik je de schuine kap niet. Je hebt een extra glazen tent, plus metselwerk gevels + een plat dak. Alles bij elkaar is het een hele dure oplossing.

Ik vind het wel leuk bedacht en moedig dat je het doet, maar de argumentatie is wel wat lek. ;)
Ik heb niet beweerd dat deze oplossing goedkoper is. Deze kap is duurder, maar de meerkosten worden deels gecompenseerd, omdat we andere zaken achterwege kunnen laten.

• Señor Sjon
Jawel hoor:
De kosten voor het vervallen van de kap met dakpannen (en zolder) en het kleinere vloeroppervlakte, wegen ongeveer op tegen de kosten van dit glasdak.
Een gevel metselen met plat dak erop is duurder dan een pannendak. :) Een schuine kap is niet zo vreselijk.

• Anme
Vantage92 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:36:
[...]

Ben benieuwd naar jullie ontwerp en uitgangspunten. Misschien leuk om te delen?
Het lukt me nog niet om foto's te plaatsen. Moet de gebruiksaanwijzing nog lezen/karmapunten verzamelen.

• Joris748
Señor Sjon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:57:
Jawel hoor:

[...]

Een gevel metselen met plat dak erop is duurder dan een pannendak. :) Een schuine kap is niet zo vreselijk.
Als ik het zou moeten schatten is de ruwbouw van de optie met glasdak ca 5% duurder, dan de optie met een meer traditionele kap. De afbouw zal weer goedkoper zijn. Het totale verschil zal minder dan 10k zijn.

De m3 prijs zal wel een stukje hoger liggen, door het ontbreken van ruimte op zolder. Maar die ruimte zou voor ons geen toegevoegde waarde hebben, we hebben voldoende bergruimte in andere delen van de woning.

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-12-2025
@p2w Het is voor iedereen verschillend. Zelfbouw kan gaan van écht alles zelf doen tot een aannemer inhuren die de woning kant en klaar oplevert.

Een middelweg kan zijn dat je een bouwbedrijf de totale bouw laat uitrekenen. Dan weet je waar je ongeveer op uitkomt. Je hebt deze begroting toch nodig voor de aanvraag van je hypotheek en je taxatierapport.

Het is ook verplicht om een aannemingsovereenkomst aan te leveren voor je hypotheek. Dit kan een bouwbedrijf ook voorzien.

Als je alles uit eigen zak kunt betalen is het misschien een ander verhaal.

De inkoop van bouwmaterialen kun je ook via een bouwbedrijf laten lopen, die het met een winstpercentage doorfactureert aan jou. Voordeel is dat bouwbedrijven vaak kortingen krijgen die jezelf niet kunt bedingen. Het percentage is ook terecht omdat ze ervoor zorgen dat alles geleverd wordt. Als er iets mis is hebben ze korte lijnen met de leveranciers.

Onderaannemers (timmerwerk, metselaar, stukadoor, tegelzetter, loodgieter etc.) kun je in overleg met het bouwbedrijf zelf regelen. Waar mogelijk kun je zelf veel meehelpen. Door zelf onderaannemers te kiezen en mee te helpen kun je veel kosten besparen. Bij nood kun je altijd terugvallen op het bouwbedrijf. Die hebben vaak snel een betrouwbare onderaannemer of eigen personeel geregeld. Dit is erg makkelijk als je snel iets af moet hebben.

Als je genoeg know how hebt van bouwen, dan heb je niemand nodig. Een leek kan natuurlijk best het uitzoekwerk doen maar uiteindelijk moet het ook gebouwd worden. Dan is het fijn als je een persoon hebt waar je op terug kan vallen zodat je de juiste beslissingen maakt.

Ik kan ik me voorstellen dat je een bouwbedrijf niet snel vertrouwd als je ze niet persoonlijk kent. Zeker niet in deze tijden waar ze absurde bedragen durven te vragen.

Maar ga eens met ze praten wat de mogelijkheden zijn. Veel bouwbedrijven werken volgens mij graag op deze manier.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-01 12:47
@bartvb idd betonne put, niets terplekke gieten, van de camion de grond en klaar (bij wijze van).

je hebt een regenwaterput en als deze vol is loopt die over naar een infiltratie put om ter plekke op eigen grond te bezinken.

zoals reeds vermeld als je grondwater vrij hoog staat zal je niks kunnen laten infiltreren.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Grolsch
Anme schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:29:
[...]

Het lukt me nog niet om foto's te plaatsen. Moet de gebruiksaanwijzing nog lezen/karmapunten verzamelen.
ga naar de website https://www.mupload.nl/

Klik op bestand kiezen>upload je afbeelding

Kopieër de IMG code die je ziet staan (IMG code voor forums en berichtenforums:)

Klaar is Kees Anme :}

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11-2025
Anme schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:29:
Waarschijnlijk moet je het fotoalbum eerst activeren, ik dacht eerst ook dat je daarvoor punten nodig had maar bleek gewoon te kunnen!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
Wij zijn druk bezig geweest dit weekend want dinsdag ging de beton er op!

De poutrels werden gelegd en aan elkaar gelast.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d4pytbf42g.jpg
De onderwapening werd gelegd, trapgat werd afgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/okcvjmyjtl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cz1kzy9mh.jpg
De ventilatie, afvoer WC en de electriciteit werd gelegd. Voor diegene die zich afvraagt is het nodig dat die ventilatie zo een bocht maken achteraan? Jep dat moest daar omdat we links met een overspanning zitten.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lfb25c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mv0vfu1k.jpg
Daarna op opnieuw wapening. De opening voor de afvoer van de dampkap is ook voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h7rq5j0udv3jn.jpg
Hierna wordt alles weer ondergestopt en lijkt het alsof we niets gedaan hebben. ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qw650p.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xegyy66mb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o1a5keuxy17m.jpg
Volgende is de balken die er nog boven steken opnieuw bekisten en volstorten met beton. Dit is wel met de emmer! Daarna kunnen we terug starten met metselen.

• D-e-n
  • Nu online
@buiter @Señor Sjon
Aanvullend: los van de tijd die je er voor hebt is werkvoorbereiding ook gewoon een vak. En in dat vak betaalt kennis en ervaring zich uit.

Weten waarom een bouwkundige aansluiting zo is ontworpen of waarom een HE profiel op die manier in de vloer zit is belangrijk als er bijvoorbeeld problemen zijn.

@blubbers
Alles is uitgekist? Geen breedplaten/predallen?

[ Voor 46% gewijzigd door D-e-n op 22-11-2018 08:30 ]

• blubbers
@D-e-n Jep, overal losse planken.

• D-e-n
  • Nu online
Speciale reden? Je ziet het tegenwoordig alleen nog als de levertijd van een fabrieksvloer te lang is.

• blubbers
D-e-n schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:24:
[...]

Speciale reden? Je ziet het tegenwoordig alleen nog als de levertijd van een fabrieksvloer te lang is.
Als zelfbouwer is het goedkoper om planken te leggen.
Wanneer je de ventilatie en/of spots al meteen wil voorzien in de beton moet je de gaten in de fabriek laten boren. Deze gaten moeten meteen de correcte diameter hebben.
Als je dan meerdere platen moet leggen voor 1 ruimte en waar dan spots in 1 lijn moeten staan moeten de breedplaat vloeren perfect(!) gelegd worden. Wat dus meestal niet is. ;)

Je kan er ook voor kiezen om geen gaten te voorzien en later een boorder te laten komen maar die vakmannen zijn zeer kostelijk.

Wij hebben een betonbox gebruikt voor de spots en deze hebben nog marge wanneer de box niet goed is geplaatst. Aan de onderkant (als je naar je plafond kijkt) zit een gyproc plaat die je dan makkelijk boren met een klokboortje.

• p2w

p2w

Bedankt voor alle input! Vooral de veiligheid (wie is waar voor verantwoordelijk) en verzekering gaan we nog goed bespreken.

Mijn vriendin is fulltime beschikbaar (is projectmanager maar niet bouwgerelateerd) evenals mijn vader. In mijn omgeving zitten een aantal bouwvakkers / bouwkundigen die kunnen helpen met controleren. Dit icm bouwbegeleider maakt dat we het met vertrouwen willen onderzoeken of het haalbaar is. Tevens hebben we een aannemer voor een offerte gevraagd en bespreken we nog mee wat daar bij mogelijk is.

Mocht iemand een overzicht van gemaakte kosten (de categorien zou al enorm helpen) via pm willen delen zou dat kunnen helpen. De genoemde link gaan we goed bekijken; al was het budget van dat huis enorm hoog (maar dat neemt niet weg dat er veel uit te halen is :-))

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:21:
Members only:

Misschien heb ik het gemist, maar heb je hier al een vergunning voor gekregen?

• Joris748
Ernemmer schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:07:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar heb je hier al een vergunning voor gekregen?
Yep, we hebben een vergunning. Gelukkig hebben wij niet met welstand te maken.

Verwijderd

Joris748 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:09:
[...]

Yep, we hebben een vergunning. Gelukkig hebben wij niet met welstand te maken.
Heb je dan geen andere tekeningen dan die in Sketchup?
Het ziet er een beetje vreemd uit op die plaatjes, maar dat kan aan mijn smaak liggen.

• Joris748
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:22:
[...]

Heb je dan geen andere tekeningen dan die in Sketchup?
Het ziet er een beetje vreemd uit op die plaatjes, maar dat kan aan mijn smaak liggen.
Joris748 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" :)

• Señor Sjon
blubbers schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:39:
[...]

Als zelfbouwer is het goedkoper om planken te leggen.
Wanneer je de ventilatie en/of spots al meteen wil voorzien in de beton moet je de gaten in de fabriek laten boren. Deze gaten moeten meteen de correcte diameter hebben.
Als je dan meerdere platen moet leggen voor 1 ruimte en waar dan spots in 1 lijn moeten staan moeten de breedplaat vloeren perfect(!) gelegd worden. Wat dus meestal niet is. ;)

Je kan er ook voor kiezen om geen gaten te voorzien en later een boorder te laten komen maar die vakmannen zijn zeer kostelijk.

Wij hebben een betonbox gebruikt voor de spots en deze hebben nog marge wanneer de box niet goed is geplaatst. Aan de onderkant (als je naar je plafond kijkt) zit een gyproc plaat die je dan makkelijk boren met een klokboortje.
Die betonbox gebruik je ook bij breedplaat. ;) Daar zit genoeg marge in voor de uitlijning.

• the-edge
Señor Sjon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:16:
[...]

Die betonbox gebruik je ook bij breedplaat. ;) Daar zit genoeg marge in voor de uitlijning.
Hebben wij(cq: vloeren boer) ook gebruikt inderdaad. Met gips(?) afwerking aan de plafondzijde zodat je er makkelijk doorheen boort.

• blubbers
Señor Sjon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:16:
[...]

Ja dan betaal je wel dubbel. 8)7

• the-edge
blubbers schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:10:
[...]

Ja dan betaal je wel dubbel. 8)7
Ik snap dat je elke cent in je zak wil houden, maar die paar tientjes :F

• Señor Sjon
Dat niet alleen. Het is gewoon een strakke oplossing met nog enig flexibiliteit en geen volgelopen leidingen of spotjes.

• jacovn
BENG eisen zijn definitief gemaakt bijkbaar:
https://www.bouwformatie....euws&utm_term=lees_verder

Wel afgezwakt ten opzichte van wat het zou worden:

De concepteisen voor de gemiddelde nieuwbouwwoning zijn vastgesteld op 70 kWh/m2/jaar voor BENG 1 (energiebehoefte), 30 kWh/m2 /jaar voor BENG 2 (primair fossiel energieverbruik) en 50% voor BENG 3 (aandeel hernieuwbare energie).

• bartvb
Flink afgezwakt lijkt het :/
Projectontwikkelend Nederland is weer flink aan het lobbien geweest zeg ;(

Maar goed, is positief voor de waarde van onze woning zullen we dan maar denken. Minder positief voor de toekomst van mijn kinderen...

• Señor Sjon
Aan de ene kant wil men voordelig wonen, maar dit soort eisen maken nieuwbouw gewoon telkens duurder.

• bartvb
Und?

Een 'EPC 0' woning bouwen is geen rocketscience en kost geen vermogen. En daarnaast; wat is belangrijker? Wat goedkoper bouwen of zorgen dat we over een paar decennia nog steeds prettig kunnen leven? Ik kan me hier echt kwaad om maken.

Bouwend Nederland wil alles vooral bij het oude laten. Zo goedkoop mogelijk vierkante meters bouwen en zo snel mogelijk doorschuiven. De gemiddelde consument overigens ook wat dan ook precies de reden is dat 'dwang' hier nodig is, maar dat lijkt nogal uit te blijven met deze 'BENG 2.0'.

https://bcdadvies.nl/beng-epc/

Treurig dit.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01 12:00
Typisch nederlands toch, waar Noorwegen al in 2025 geen brandstofauto's meer verkoopt stelt Nederland dit op een ambitieuze 2050... (de jaartallen even uit mijn hoofd, kan er naast zitten, maar volgens mij is het iets van die strekking)
Een nieuw doel om op 80% van de sportclubs geen alcohol te schenken tijdens jeugdsport....in 2040 :? vooruitstrevend hoor!

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 22-11-2018 15:15 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:14:
Typisch nederlands toch, waar Noorwegen al in 2025 geen brandstofauto's meer verkoopt stelt Nederland dit op een ambitieuze 2050... (de jaartallen even uit mijn hoofd, kan er naast zitten, maar volgens mij is het iets van die strekking)
Een nieuw doel om op 80% van de sportclubs geen alcohol te schenken tijdens jeugdsport....in 2040 :? vooruitstrevend hoor!
De overheid van Noorwegen heeft dan ook heel wat meer geld te besteden aan stimulerende maatregelen.
Een elektrische auto is daar een stuk goedkoper dan één op fossiele brandstof en je kan dat ding op veel plekken gratis opladen. In Nederland is daar gewoon geen geld voor en moeten dit soort dingen dus langzaam ingevoerd worden.
bartvb schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:43:
Und?

Een 'EPC 0' woning bouwen is geen rocketscience en kost geen vermogen. En daarnaast; wat is belangrijker? Wat goedkoper bouwen of zorgen dat we over een paar decennia nog steeds prettig kunnen leven? Ik kan me hier echt kwaad om maken.

Bouwend Nederland wil alles vooral bij het oude laten. Zo goedkoop mogelijk vierkante meters bouwen en zo snel mogelijk doorschuiven. De gemiddelde consument overigens ook wat dan ook precies de reden is dat 'dwang' hier nodig is, maar dat lijkt nogal uit te blijven met deze 'BENG 2.0'.

Treurig dit.
Eerdere berekeningen wezen al uit dat hogere Rc waarden dan wat we nu hanteren niet veel meer toevoegen aan minder energieverbruik. Ik vind het niet erg dat de eis niet omhoog gaat.
https://epcplatform.nl/ve...-van-rc-waarden-rendabel/
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Wel vind ik dat er meer subsidies en dergelijke moet komen op warmtepompen en zonnepanelen zodat het voor de consument makkelijker wordt om dit aan bestaande woningen toe te voegen. Op die bestaande woningen is met veel minder geld veel meer winst te behalen.
Ook moet het voor huurders makkelijker worden om panelen toe te voegen aan de woning, als ik kijk in de wijken waar veel sociale huur staat zie je zelden panelen op het dak liggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2018 15:29 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 15:35
bartvb schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:43:
Und?

Treurig dit.
het is natuurlijk een spagaat, woonlasten kunnen ook niet exorbitant stijgen, daar moet een bepaald evenwicht in gevonden worden.

• jacovn
bartvb schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:30:
Flink afgezwakt lijkt het :/
Projectontwikkelend Nederland is weer flink aan het lobbien geweest zeg ;(

Maar goed, is positief voor de waarde van onze woning zullen we dan maar denken. Minder positief voor de toekomst van mijn kinderen...
Onze nieuwe woning is dan ook akkoord met de BENG eisen.
BENG 1 was een probleem (van 25 naar 70 of zo) BENG 2 en 3 zijn met wat techniek te halen.

Wellicht mag de CV ketel straks ook weer omdat er niet genoeg instalateurs zijn voor een vervangende oplossing is. (of allemaal aan de blauwe doos maar dat zou niet best zijn..)

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-01 12:47
Ernemmer schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:20:
De overheid van Noorwegen heeft dan ook heel wat meer geld te besteden aan stimulerende maatregelen.
Een elektrische auto is daar een stuk goedkoper dan één op fossiele brandstof en je kan dat ding op veel plekken gratis opladen. In Nederland is daar gewoon geen geld voor en moeten dit soort dingen dus langzaam ingevoerd worden.
en dat noorwegen rijk is van olie op te pompen...

gratis laden en parkeren van EV gaat daar ook afgeschaft worden. elektrisch en diesel veel anders zie je daar niet rijden her en der hybride en benzine.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• bartvb
Het idee was altijd dat de EPC norm stap voor stap naar beneden zou gaan waarna we in 2020 ongeveer op 0 uit zouden komen.

Het verhaal dat er nu ligt is echt ENORM slappe hap.

Even wat zitten lezen en het lijkt erop dat je in 2020 met de nu voorgestelde BENG norm minder maatregelen nodig hebt dan voor een EPC 0,4 woning. Dat is toch bizar?

Daarnaast is het typisch Nederlands lobbywerk; isoleren hoeft niet (BENG 1 van 70/kWh/m2/a haal je super makkelijk) en tochtgaten boven je ramen (sorry fans van systeem C) mogen ook zonder problemen. Luchtdichtere hoef je niet naar te kijken.

Het bizarre is ook dat men besloten heeft dat het gebruik van elektriciteit van het net geen probleem is. Men heeft rekenkundig gezorgd dat dit ineens heel veel minder meetelt voor je primaire (fossiele) energiegebruik:
https://www.installatie.n...rming-spekkoper-bij-beng/

Lijkt erop dat COP 1 oplossingen super populair gaan worden bij de projectontwikkelaars. Trias energetica be damned.

Het verhaal is dat alles versoepeld is na een kostenanalyse. Eerste BENG voorstel was in 2015, bouwkosten zijn nu hoger, milieu mag daar schijnbaar voor opdraaien. Of ja, de consument betaalt uiteindelijk de rekening via comfort, energienota en klimaateffecten. Triest en eigenlijk best bizar dit.

• Joris748
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:50:
[...]

[...]

Nog even nagevraagd, het glasdak (glasplaten en montageprofielen) kost ca €60/m2. Dat is inclusief montage, exclusief staalbouw.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vraag:
Ik heb een optie op een bouwkavel van de Gemeente, de Gemeente bied alleen dit jaar nog de verkoop-stimulering-korting aan van 10% (Ik woon in het Noorden!).
De overeenkomst met de aannemer is nog niet rond, mogelijk wordt dat pas volgend jaar, is het verstandig om de kavel nu al te kopen zonder Aannemer Overeenkomst?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• bbbrumbrum
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:35:
Vraag:
Ik heb een optie op een bouwkavel van de Gemeente, de Gemeente bied alleen dit jaar nog de verkoop-stimulering-korting aan van 10% (Ik woon in het Noorden!).
De overeenkomst met de aannemer is nog niet rond, mogelijk wordt dat pas volgend jaar, is het verstandig om de kavel nu al te kopen zonder Aannemer Overeenkomst?
Genoeg mensen die een kavel kopen zonder een idee te hebben wat ze er wanneer gaan bouwen.

Als je zeker weet dat je wilt gaan bouwen, en er duizenden euros mee kan besparen lijkt het me een no-brainer.

Enige tegenargument lijkt me dat je het geheel wilt afblazen als je het financiele plaatje niet rond krijgt nav de uiteindelijke prijs van de aannemer.

Moet het dan dit jaar nog gepasseerd zijn?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:42
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

• Artbij
Deleon78 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:51:
Let even op eventuele termijnen waarbinnen je vergunning / bouw afgerond moet hebben. Houd rekening met vertragingen en evt moeite om aannemer te vinden en ontwerp af te ronden.
Er zijn echt geen gemeentes die je aan deze termijnen houden.
Vraag:
Ik heb zelf in 2014 gekocht en ben in 2017 begonnen met bouwen. In 2014 had ik al wel een globaal idee wat er haalbaar zou zijn.

Met gestrekt been.

• frisianstar
Bedankt voor de reacties,
Ik ben al in gesprek met een aannemer en de tekeningen worden op dit moment voorbereid, dan volgt de definitieve offerte van de aannemer.. hopen dat die niet zoveel hoger wordt dan zijn eerste beraming dat ik boven mijn limiet uitkom.

De optie op de kavel heb ik nu al meer dan een jaar! de Gemeente wil nu duidelijkheid, vandaar dat die 10% korting vanaf volgende jaar niet meer van toepassing is; men kan de kavels nu wel kwijt raken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Vraag:
Je hebt al wel een omgevingsvergunning? Want dat bepaalt uiteindelijk of je droomhuis er kan bouwen... Wij wilden hier best vlot handelen, dus hebben gekocht onder voorbehoud van de omgevingsvergunning. Daarmee hadden ze genoeg zekerheid.

• frisianstar
jerh schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:11:
[...]

Je hebt al wel een omgevingsvergunning? Want dat bepaalt uiteindelijk of je droomhuis er kan bouwen... Wij wilden hier best vlot handelen, dus hebben gekocht onder voorbehoud van de omgevingsvergunning. Daarmee hadden ze genoeg zekerheid.
Ja dat is al geregeld. :)

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:42
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]

• anboni
Artbij schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:56:
[...]

Er zijn echt geen gemeentes die je aan deze termijnen houden.
Je doet wel vaker behoorlijk stellige uitspraken in dit topic, die blijken lang niet altijd correct. Dit is alleen wel een hele gevaarlijke. Als je gewoon een contract hebt waarin die termijnen staan, is het altijd mogelijk dat een gemeente je eraan gaat houden...
Pagina: 1 ... 81 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic