Wij hebben hier een flinke boete ivm te laat aanvragen van de omgevingsvergunning en op dit moment loopt er een teller met 50 euro per dag tot start bouw. Doet de gemeente niet flauw over...
Daar gaat het hier niet om, maar en wel benieuwd hoe bont je het gemaakt hebt.. En gaat het hier om 1 of meerdere huizen?bartvb schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:20:
Wij hebben hier een flinke boete ivm te laat aanvragen van de omgevingsvergunning en op dit moment loopt er een teller met 50 euro per dag tot start bouw. Doet de gemeente niet flauw over...
Met gestrekt been.
Je kan niet de start alvast laten melden en bouwhekken neerzetten? Of kom je dan met de andere termijnen in de knoop?bartvb schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:20:
Hier was de gemeente meewerkend. maar hadden wij zelf haast, wilden binnen een jaar verhuizen.
De buren hebben er een eeuwigheid over gedaan, maar daar werkte de gemeente mee, omdat er destijds heel weinig animo voor de kavels was. Ik neem aan dat met de huidige gekte, dat de gemeente idd snelheid wil zien.
Ik zou die opmerking van Artbij ook negeren, is pure kolder. Ik werd door mijn gemeente ook gehouden aan de termijnen in het contract.anboni schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:11:
[...]
Je doet wel vaker behoorlijk stellige uitspraken in dit topic, die blijken lang niet altijd correct. Dit is alleen wel een hele gevaarlijke. Als je gewoon een contract hebt waarin die termijnen staan, is het altijd mogelijk dat een gemeente je eraan gaat houden...
Vraag gaat over beginnen met bouwen, dat doe je door een paal inde grond te slaan. Dat weet de gemeente ook, ergo er wordt niet op gecontroleerd.
Met gestrekt been.
Dat is niet waar, je moet een startmelding doen. En daarop van alles invullen.Artbij schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:19:
Vraag gaat over beginnen met bouwen, dat doe je door een paal inde grond te slaan. Dat weet de gemeente ook, ergo er wordt niet op gecontroleerd.
In onze gemeente moeten we het storten van de fundering 3 werkdagen vantevoren melden. Dan komen ze de wapening en de rooilijn controleren.Artbij schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:19:
Ik zou er niet standaard vanuit gaan dat de gemeente niets controleerd en je niet aan termijnen houdt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Poeh, lastig. Wij hebben ons huis laten bouwen door Groothuisbouw, en ik heb even gekeken wat ons huis kost in de configurator en wat we betaald hebben uiteindelijk, maar daar zit grofweg 80K tussen (zit dan wel een extra garage bij van 25K en een veranda van 8K) Maar de rest 40/45K zit in meerwerk als overal vloerverwarming, veel extra loze leidingen en stopcontacten, luxere badkamers en trap, extra ramen en wandjes in huis etc.Daros schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:13:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb in Houten gewoond en daar waren heipalen zeker nodig. Die kosten doorgaans 10-15K. Leges gemeente waren bij ons 7.5K schoon zand 4K en bouwhekken 1K en nuts 3.5K Dit is een post samen van zo'n 27K
En dan heb je nog een keuken nodig (bij ons 28K) en vloeren (16K) wandafwerking (6K), schilderwerk zou 17K zijn, maar al het houtwerk doen we zelf, duurt wel langer, maar daar konden we op besparen en de tuin (reken op 25K voor een simpele tuin)
Het kan dus wel, maar jullie moeten dan niet teveel wensen in de woning of luxe hebben. Of zelf heel veel kunnen, dat scheelt ook.
Ik moet mijn tuin nog uitwerken maar ik wil er toch grof geld op inzetten dat dat geen 25K gaat kosten.En dan heb je nog een keuken nodig (bij ons 28K) en vloeren (16K) wandafwerking (6K), schilderwerk zou 17K zijn, maar al het houtwerk doen we zelf, duurt wel langer, maar daar konden we op besparen en de tuin (reken op 25K voor een simpele tuin)
Als je een kavel van 770m2 hebt? Wij hebben 581m2, en waren voor de oprit van 80m2 al 6K kwijt, en dan nog een damwand van 8K en zand 4K (175m3 ophogen) dan nog erfafscheidingen met de buren 2K per huishouden (2x 25m1)JaxMcFadden schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:45:
[...]
Ik moet mijn tuin nog uitwerken maar ik wil er toch grof geld op inzetten dat dat geen 25K gaat kosten.
En dan moeten we nog terrassen aan laten leggen en wat bomen laten plaatsen. Als jij tips hebt om het goedkoper te kunnen doen, graag! Of bedoelde je juist duurder?
Zoals gezegd heb ik me er nog niet in verdiept maar ik hoop een stuk goedkoper uit te komensanvv78 schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:49:
[...]
Als je een kavel van 770m2 hebt? Wij hebben 581m2, en waren voor de oprit van 80m2 al 6K kwijt, en dan nog een damwand van 8K en zand 4K (175m3 ophogen) dan nog erfafscheidingen met de buren 2K per huishouden (2x 25m1)
En dan moeten we nog terrassen aan laten leggen en wat bomen laten plaatsen. Als jij tips hebt om het goedkoper te kunnen doen, graag! Of bedoelde je juist duurder?
(en ik praat over 2200m2 - 't zal wel veelal gras worden als ik 't zo hoor)
Wij hebben een kavel van ca 850m2 en een woning van ca 900m3. Ons budget naast de grondprijs en de aanneemsom voor de woning is zo'n 110k. Daar zit voor ons alles in, inclusief een eenvoudige tuin.Daros schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:13:
Members only:
Onze ervaring in het offertetraject was wel dat de catalogusbouwers bij de offerte best veel 'meerwerk' aangeven (ca. 30k) om tot een voor ons gewenst huis te komen.
Gras is 5 euro per m2 als het ingezaaid wordt. Er wordt met 80 tot 125 euro per m2 gerekend als gemiddelde prijs voor een tuin, afhankelijk van wat je wilt. Hierboven werden al wat kosten verhogende zaken genoemd, ook bijvoorbeeld de afvoer van grond kost nog wat. En als je verlichting, vijfers, verhogingen, ornamenten etc wilt dan gaat het hard.JaxMcFadden schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:06:
[...]
Zoals gezegd heb ik me er nog niet in verdiept maar ik hoop een stuk goedkoper uit te komen
(en ik praat over 2200m2 - 't zal wel veelal gras worden als ik 't zo hoor)
Dus veel gras gaat je helpen om het goedkoop te houden.
Bedankt voor je reactie! Hoop morgen voorstel voor de grond te krijgen. Het heeft nog geen bouwvergunning dus voor we uberhaut de bouwvergunning hebben zijn we zonder bezwaar 1,5 jaar verder.sanvv78 schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:39:
[...]
Poeh, lastig. Wij hebben ons huis laten bouwen door Groothuisbouw, en ik heb even gekeken wat ons huis kost in de configurator en wat we betaald hebben uiteindelijk, maar daar zit grofweg 80K tussen (zit dan wel een extra garage bij van 25K en een veranda van 8K) Maar de rest 40/45K zit in meerwerk als overal vloerverwarming, veel extra loze leidingen en stopcontacten, luxere badkamers en trap, extra ramen en wandjes in huis etc.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb in Houten gewoond en daar waren heipalen zeker nodig. Die kosten doorgaans 10-15K. Leges gemeente waren bij ons 7.5K schoon zand 4K en bouwhekken 1K en nuts 3.5K Dit is een post samen van zo'n 27K
En dan heb je nog een keuken nodig (bij ons 28K) en vloeren (16K) wandafwerking (6K), schilderwerk zou 17K zijn, maar al het houtwerk doen we zelf, duurt wel langer, maar daar konden we op besparen en de tuin (reken op 25K voor een simpele tuin)
Het kan dus wel, maar jullie moeten dan niet teveel wensen in de woning of luxe hebben. Of zelf heel veel kunnen, dat scheelt ook.
Geeft ons mooi de tijd extra te sparen maar ook om goed offertes naast elkaar te leggen.
Is er een vuistregel voor m3 naar m2 bij groothuis?
Hoppa, we zijn verhuisd!
Nu begint het grote opruimen
Vrijdagmiddag hebben we de vaste aansluiting voor stroom en water gehad, vandaag hebben we pas warm water
. Tijdens schrijven van deze post gebeld door loodgieter, elektricien heeft niet alles klaargemaakt voor o.a. thermostaten, dus het is nog maar de vraag of alles lukt vandaag
Nu nog in het oude huis douchen, beetje camping gevoel
.
Waar we nu het meeste 'last' van hebben is het ontbreken van gordijnen (jaloezieën komen binnen nu en een paar weken), en het ontbreken van internet en TV. Nu is internet niet zo erg, maar TV is best irritant
.
De buis ligt in de meterkast, morgen schieten ze de kabel er doorheen en een week later ofzo komt een monteur. Daarna kan ik pas Ziggo aanvragen.
Vrijdagmiddag hebben we de vaste aansluiting voor stroom en water gehad, vandaag hebben we pas warm water
Waar we nu het meeste 'last' van hebben is het ontbreken van gordijnen (jaloezieën komen binnen nu en een paar weken), en het ontbreken van internet en TV. Nu is internet niet zo erg, maar TV is best irritant
De buis ligt in de meterkast, morgen schieten ze de kabel er doorheen en een week later ofzo komt een monteur. Daarna kan ik pas Ziggo aanvragen.
Ik zou zelf andersom zeggen: met internet kun je TV kijken, met TV kun je niet internettenthe-edge schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:31:
en het ontbreken van internet en TV. Nu is internet niet zo erg, maar TV is best irritant.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
.
[ Voor 113% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]
Ik heb zojuist gebeld met Ziggo om internet/tv alvast aan te vragen. Als nieuwe klant wilde ik gebruik maken van de black friday actie. Dit kon ik online niet invullen omdat de nieuwbouwwoning nog niet is opgeleverd (pas medio december). Gelukkig bleek het wel mogelijk om alvast alles aan te vragen en sturen ze me de apparatuur rond de opleverdatum op, en kon ik gebruik maken van de black friday actie.the-edge schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:31:
Hoppa, we zijn verhuisd!
Vrijdagmiddag hebben we de vaste aansluiting voor stroom en water gehad, vandaag hebben we pas warm water. Tijdens schrijven van deze post gebeld door loodgieter, elektricien heeft niet alles klaargemaakt voor o.a. thermostaten, dus het is nog maar de vraag of alles lukt vandaag
Nu nog in het oude huis douchen, beetje camping gevoel
.
Waar we nu het meeste 'last' van hebben is het ontbreken van gordijnen (jaloezieën komen binnen nu en een paar weken), en het ontbreken van internet en TV. Nu is internet niet zo erg, maar TV is best irritant.
Dat is wel een goeie tip. Dadelijk ook eens even bellenFalch schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:11:
[...]
Ik heb zojuist gebeld met Ziggo om internet/tv alvast aan te vragen. Als nieuwe klant wilde ik gebruik maken van de black friday actie. Dit kon ik online niet invullen omdat de nieuwbouwwoning nog niet is opgeleverd (pas medio december). Gelukkig bleek het wel mogelijk om alvast alles aan te vragen en sturen ze me de apparatuur rond de opleverdatum op, en kon ik gebruik maken van de black friday actie.
Wij gaan in eigen beheer bouwen en zijn nu aan het stoeien met het aanvragen van een CAR-verzekering.
Ik ben benieuwd waar mensen deze afgesloten hebben en vooral naar de eigen risico's in relatie tot de bouwsom die gehanteerd worden.
Mag via PM.
Ik ben benieuwd waar mensen deze afgesloten hebben en vooral naar de eigen risico's in relatie tot de bouwsom die gehanteerd worden.
Mag via PM.
[ Voor 4% gewijzigd door Reynouts op 26-11-2018 14:13 ]
Verwijderd
Liever niet via PM, want dan heeft nog niemand er iets aan.Reynouts schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:49:
Wij gaan in eigen beheer bouwen en zijn nu aan het stoeien met het aanvragen van een CAR-verzekering.
Mag via PM natuurlijk.
Daros schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:13:
Members only:
Members only:
Inloggen
[ Voor 34% gewijzigd door Cheesy op 01-09-2022 16:05 ]
Cheesy schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:03:
[...]
Members only:
Members only:
Inloggen
Als we dan toch met namen aan het strooien zijn
Wij zijn met Variahuis bezig (ook uit Rijssen, merknaam van Ter Harmsel), ook van eerste schets tot sleutel en dat bevalt tot nu toe ook prima. Bouwen ook in praktisch het hele land.
dat maakt allemaal niet zoveel uit.Deleon78 schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:02:
Ons huis wordt rond de jaarwisseling opgeleverd. Heeft iemand nog een idee waarom je nog dit jaar of juist volgend jaar de oplevering moet willen doen kwa belastingen enzo?
- De nog te betalen termijnen komen uit het bouwdeposito
Ik heb een CAR verzekering via wij-verzekeren. Dat is een CAR verzekering voor particulieren/zelfbouw van Delta Lloyd, nu - ook alReynouts schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:49:
Mag via PM.
Via andere intermediairs kwam ik alleen maar bij dezelfde verzekering uit (ex Delta Lloyd dus).
Over de voorwaarden: vraag een offerte aan, het stelt niet zoveel voor. Je betaalt voor een bouwsom van 300.000 ong 700 euro, en uiteindelijk zijn er voldoende uitvluchten voor de verzekering om niet te hoeven uitkeren
In het kader van zelfbouw: ben momenteel de riolering in ons zandbed aan het aanleggen
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 26-11-2018 22:26 ]
Over zandbed en riolering gesproken; onze aannemer is al een tijdje aan het pushen om van een strokenfundering met palen en kruipruimte over te gaan naar een balken fundering met palen zonder kruipruimte. Heeft zeker niet mijn voorkeur maar het scheelt weer een aantal duizend euro in de bouwkosten dus lijkt toch te gaan gebeuren.
Kruipruimte is prettig maar we gaan het wel overleven zonder. Belangrijkste waar ik mee zit is voorkomen dat we problemen krijgen met de riolering doordat de boel wat gaat inklinken/verzakken. Tips en trucs om dat te voorkomen?
Kruipruimte is prettig maar we gaan het wel overleven zonder. Belangrijkste waar ik mee zit is voorkomen dat we problemen krijgen met de riolering doordat de boel wat gaat inklinken/verzakken. Tips en trucs om dat te voorkomen?
Een strokenfundering met palen heb ik nog nooit gezien maar een balkfundering met palen is heel normaal.bartvb schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:59:
Over zandbed en riolering gesproken; onze aannemer is al een tijdje aan het pushen om van een strokenfundering met palen en kruipruimte over te gaan naar een balken fundering met palen zonder kruipruimte. Heeft zeker niet mijn voorkeur maar het scheelt weer een aantal duizend euro in de bouwkosten dus lijkt toch te gaan gebeuren.
Juist het gebruik van die fundering zorgt er voor dat je heel makkelijk een kruipruimte kan realiseren.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2018 09:06 ]
@bartvb Ik zou die paar duizend euro niet bezuinigen door de kruipruimte te laten vervallen....dit jaar hebben wij hem nog gebruikt voor een extra groep erbij te maken voor de tuinkamer....wellicht in de toekomst nog een stroompunt voor een elektrische auto. En wie weet waar nog meer voor
.
Als dat een paar duizend bespaart en je legt in alle richtingen wat mantelbuizen dan hoef je nooit in een kruipruimte te zijn. Toch weer een paar duizend euro
Kijk wel even wat voor grond je hebt, hier is een kruipruimte sterk afgeraden door de aannemer omdat hij in deze regio veel vochtproblemen heeft gezien vanwege de natte grond (op 70cm diep krijgen we al grondwater). Het is dus ook afhankelijk van de grond of het verstandig is of niet.bartvb schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:59:
Eventueel kan je ook een flink aantal dikke mantelbuizen er in leggen zodat je altijd nog iets kan.
[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 27-11-2018 09:37 ]
Zelfde hier. Ook alle huizen in de straat naast ons van de woningbouw hebben geen kruipruimte. Daar werd mening keukeninstallateur door overvallen hoorde ik.Blueone schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:35:
[...]
Kijk wel even wat voor grond je hebt, hier is een kruipruimte sterk afgeraden door de aannemer omdat hij in deze regio veel vochtproblemen heeft gezien vanwege de natte grond. Het is dus ook afhankelijk van de grond of het verstandig is of niet.
Hier hoge waterstand en klei, recept voor ellende volgens mijn aannemer en bouwbegeleider.
Ligt aan het gebied, maar als het kan icm grondwater e.d. dan altijd een kruipruimte toepassen.bartvb schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:59:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Riolering 'ophangen' aan i.h.w. gestorte betonvloer middels vloerverzwaring van beton. Eventueel afwapenen met haarspelden.bartvb schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:59:
Belangrijkste waar ik mee zit is voorkomen dat we problemen krijgen met de riolering doordat de boel wat gaat inklinken/verzakken. Tips en trucs om dat te voorkomen?
Valt ook te ondervangen met een paar strategisch geplaatste mantelbuizenRoad-runner83 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:04:
@bartvb Ik zou die paar duizend euro niet bezuinigen door de kruipruimte te laten vervallen....dit jaar hebben wij hem nog gebruikt voor een extra groep erbij te maken voor de tuinkamer....wellicht in de toekomst nog een stroompunt voor een elektrische auto. En wie weet waar nog meer voor.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als de kruipruimte vervalt dan komen er idd een aantal extra mantelbuizen. Plan is een eilandkeuken, was sowieso van plan om zowel eiland als 'muurdeel' te voorzien van alle aansluitingen zodat we later nog het e.e.a. kunnen omwisselen.
@Ernemmer klopt, idd geen strokenfundering maar dit wat het oorspronkelijke plan:

Heb helaas nog niet doorgekregen wat de aannemer nu precies van plan is. Bij zit iig al heel lang te aan te sturen op het laten vervallen van de kruipruimte en volgens mij ook de ribcasettevloer.
Ik begrijp dat het een constructievloer op zand wordt met daaronder palen. Het is een rij van 6 woningen, de eerste woning heeft in principe geen palen nodig, de andere woning (60 meter verder) staat zo ongeveer op een moeras
Constructeur was niet heel enthousiast maar het lijkt te kunnen en daardoor vervallen er ook een aantal palen per woning. Woningborg lijkt ook geen voorstander te zijn van het laten vervallen van de kruipruimte, o.a. ivm later uitbreiden van de woning en ook risico op inklinken/verzakken. Dat laatste lijkt hier ook redelijk aannemelijk omdat zeker de laatste woning vrij slappe grond heeft.
@Cheesy Wat bedoel je met 'vloerverzwaring' en haarspelden?
@Ernemmer klopt, idd geen strokenfundering maar dit wat het oorspronkelijke plan:
Heb helaas nog niet doorgekregen wat de aannemer nu precies van plan is. Bij zit iig al heel lang te aan te sturen op het laten vervallen van de kruipruimte en volgens mij ook de ribcasettevloer.
Ik begrijp dat het een constructievloer op zand wordt met daaronder palen. Het is een rij van 6 woningen, de eerste woning heeft in principe geen palen nodig, de andere woning (60 meter verder) staat zo ongeveer op een moeras
Constructeur was niet heel enthousiast maar het lijkt te kunnen en daardoor vervallen er ook een aantal palen per woning. Woningborg lijkt ook geen voorstander te zijn van het laten vervallen van de kruipruimte, o.a. ivm later uitbreiden van de woning en ook risico op inklinken/verzakken. Dat laatste lijkt hier ook redelijk aannemelijk omdat zeker de laatste woning vrij slappe grond heeft.
Verwijderd
@bartvb Het is je al eerder gevraagd en wellicht mis ik het antwoord. Als je in een project van 6 woningen zit, waarom zit je dan in dit topic en niet in het projectmatige nieuwbouwwoning topic? Of kunnen de 6 woningen volledig naar eigen wens en inzicht gebouwd worden (conform gemeentevoorschriften dan)?
Je voorbeeld van de kruipruimte is namelijk sprekend hiervoor. Als je zelf gaat bouwen en jij wilt een kruipruimte dan komt er gewoon een kruipruimte (behoudens technische of wettelijke showstoppers). Bij een project heb je veel minder vrijheden.
Je voorbeeld van de kruipruimte is namelijk sprekend hiervoor. Als je zelf gaat bouwen en jij wilt een kruipruimte dan komt er gewoon een kruipruimte (behoudens technische of wettelijke showstoppers). Bij een project heb je veel minder vrijheden.
bartvb schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:30:
[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 27-11-2018 11:33 ]
Ik word net gebeld door iemand uit de buurt die grote hopen zand op ons kavel zag liggen en benieuwd was wat we ermee gaan doen. M'n antwoord was dat ik dat nog niet weet, maar ik ga er eigenlijk van uit dat er een flinke hoeveelheid overblijft. Ze zijn nu nog met fundering bezig, daar zal wel weer e.e.a. teruggestopt moeten worden. Zijn er nog andere zaken waar wat van die overgebleven grond handig voor is, waardoor ik er spijt van kan krijgen als er teveel weggaat? Of moet ik er zowieso vanaf willen om goede aarde te kunnen aanvoeren voor de tuin? Beller beschikt in ieder geval over materieel om het zelf af te voeren, dus waarschijnlijk kost het me op die manier in ieder geval niks.
(en uiteraard ga ik dit ook nog met de aannemer bespreken, maar die overziet mogelijk niet wat er na afronding van zijn werk nog nodig is)
(en uiteraard ga ik dit ook nog met de aannemer bespreken, maar die overziet mogelijk niet wat er na afronding van zijn werk nog nodig is)
Ik zit te kloten met mijn internet aansluiting. Mijn aannemer regelt alle aansluitingen. Nu gaf deze aan dat hij enkel reggefiber aangevraagd had. Nu wil ik ook Ziggo voor televisie gebruiken, dus ik dacht dan vraag ik die zelf wel aan via mijnaansluitngen.nl. Kleine moeite. Echter als ik dat wil doen dan zie ik enkel het volgende:

Nergens kan ik deze keuze uitsplitsen. Betekent dit dat ik dus wat ik ook aanvraag in deze, ik altijd zowel KPN als Reggefiber en Ziggo in mijn meterkast krijg?
En dus dat wat mijn aannemer zegt niet klopt? Welke instantie kan ik (buiten mijn aannemer) het beste bellen om hier duidelijkheid over te krijgen? (weet een Ziggo bijvoorbeeld dat er een aanvraag ligt? (iig de klantenservice))

Nergens kan ik deze keuze uitsplitsen. Betekent dit dat ik dus wat ik ook aanvraag in deze, ik altijd zowel KPN als Reggefiber en Ziggo in mijn meterkast krijg?
En dus dat wat mijn aannemer zegt niet klopt? Welke instantie kan ik (buiten mijn aannemer) het beste bellen om hier duidelijkheid over te krijgen? (weet een Ziggo bijvoorbeeld dat er een aanvraag ligt? (iig de klantenservice))
Members only:
Inloggen
PSN: DutchTrickle PVoutput
Na zo'n jaartje mee te lezen zal ik me ook eens melden. M'n vriendin en ik zijn bezig met het laten bouwen van ons eigen huis. We staan op het punt om de vergunning aanvraag bij de gemeente in te dienen.
We zouden graag een vuurhaard willen in onze woning, puur voor de sfeer. Alleen zou ik ook graag WTW ventilatie willen in onze woning. Alles wat ik hier over lees is dat deze combinatie sterk af te raden is.
Heeft een van jullie hier ervaring mee, of een optie/advies dat dit wel gaat werken?
We zouden graag een vuurhaard willen in onze woning, puur voor de sfeer. Alleen zou ik ook graag WTW ventilatie willen in onze woning. Alles wat ik hier over lees is dat deze combinatie sterk af te raden is.
Heeft een van jullie hier ervaring mee, of een optie/advies dat dit wel gaat werken?
Geen ervaring mee, maar volgens mij heb ik wel 'ns gelezen over een gesloten haard die lucht aanzuigt van buiten (of kruipruimte oid). Geeft wel wat minder sfeer dan een echte open haard, maar zou wel compatibel moeten zijn met WTW.
@Jefstaal Een open haard heeft lucht nodig en een woning met een WTW is praktisch luchtdicht gebouwd. Je zal dus ergens een voorziening moeten maken dat je extra lucht kan toevoegen aan de ruimte waar de haard zit.
Een van de opties is inderdaad een gesloten haard met aanvoer vanuit de kruipruimte, maar nadeel daaraan is dat je dan wel de geur en het geluid erg gaat missen.
Ik zou zelf een andere voorziening maken in de vorm van een rooster wat je open kan zetten als je de haard aan doet.
@Maverick Ik zou Ziggo even bellen, als zij zelf niet weten wat voor aansluiting er komt, weten ze vast wel wie jij kan bellen om het te weten te komen.
Een van de opties is inderdaad een gesloten haard met aanvoer vanuit de kruipruimte, maar nadeel daaraan is dat je dan wel de geur en het geluid erg gaat missen.
Ik zou zelf een andere voorziening maken in de vorm van een rooster wat je open kan zetten als je de haard aan doet.
@Maverick Ik zou Ziggo even bellen, als zij zelf niet weten wat voor aansluiting er komt, weten ze vast wel wie jij kan bellen om het te weten te komen.
[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2018 13:38 ]
Ons huis is net opgeleverd met wtw systeem en er komt een hout haard. Voorwaarde is dat het een gesloten systeem is. Bij een open haard kan de wtw rookgassen naar binnen zuigen. Bij een gesloten systeem niet want dan wordt de lucht tbv verbranding niet uit de woning onttrokken (wij hebben een 160mm pvc onder de vloer laten aanbrengen die door de spouw in de gevel uitkomt ).Jefstaal schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:14:
Na zo'n jaartje mee te lezen zal ik me ook eens melden. M'n vriendin en ik zijn bezig met het laten bouwen van ons eigen huis. We staan op het punt om de vergunning aanvraag bij de gemeente in te dienen.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Vanwaar helemaal naar de gevel, heb je geen kruipruimte?NDF82 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:37:
[...]
(wij hebben een 160mm pvc onder de vloer laten aanbrengen die door de spouw in de gevel uitkomt ).
Wij hebben ook een kachel met een pijpje naar de kruipruimte.
Gelijk als sparing opgegeven in de kanaalplaatvloer, dus dat ging heel makkelijk.
Omdat het geen projectmatige bouw is, er is geen ontwikkelaar.Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:43:
@bartvb Het is je al eerder gevraagd en wellicht mis ik het antwoord. Als je in een project van 6 woningen zit, waarom zit je dan in dit topic en niet in het projectmatige nieuwbouwwoning topic?
Dit 'project' is begonnen als CPO, nu lijkt het er soms meer op dat ik een huis aan het bouwen ben en dat de buren 'toevallig' vrijwel hetzelfde krijgen
Plaatjes en tekeningen zijn eerder in dit topic (of het vorige deel) wel te vinden. Buitenkant van de woningen zijn gelijk van vorm, materializering en indeling aan de binnenkant is helemaal vrij. Hebben zelf een architect gezocht/aangestuurd (voor die 6 woningen), nu bezig met de aannemer. Ik hoop (eigenljik al een paar weken :\) dat we deze week duidelijkheid hebben over de aanneemovereenkomst (en dus ook de exacte aanneemsom).
@Cheesy super bedankt! Helemaal helder, dat is idd ook een optie :j
Ik zat te denken aan het vastmaken met beugels van de riolering aan de balken. Iig iets zodat de buizen echt 100% op hun plek blijven tijdens/na het aanvullen van de fundering en voor het storten/leggen van de vloer. Echt niet grappig als je er na het storten van de fundering (of, waarschijnlijker, het bouwen van de woning) achter komt dat een rioleringsbuis niet meer goed op afschot ligt.
@anboni dat ligt nogal erg sterk aan je kavel. Moet er nog worden opgehoogd ergens? Bij b.v. @Grolsch is de kavel flink opgehoogd met een aardige hoop kuubs grond.
@Maverick idd gewoon contact opnemen met Ziggo. Maar waarom Ziggo als je glasvezel kan krijgen
@Jefstaal een echte 'open haard' is incompatibel met alle nieuwbouw. Je hebt een haard/kachel nodig die een gesloten systeem is. Rookgas naar buiten (natuurlijk) maar de lucht die nodig is voor de verbranding komt direct van buiten. Dat kan via de kruipruimte, gevel of met twee concentrische buizen die naar je dak gaan. Voor zover ik weet mag een open systeem niet meer ivm de ventilatiesystemen die je rookgas dan je woonkamer in trekken. Niet alleen met systeem D (WTW) maar ook met systeem C (roosters).
Met @Cheesy en @NDF82 gesloten systeem (glazen liftdeur) met een pijp naar de kruipruimte voor verbrandignslucht. De warme lucht de woonkamer in krijg je via convectie tussen roosters onderin/bovenin de haard de met een kanaal langs de verbrandingskamer gaan.
Je bent dan niet afhankelijk van raampjes e.d. in de woonkamer..Bevalt prima. Toevallig heeft mijn vrouw een hekel aan de geur, maar vindt de warmte wel fijn.
Je bent dan niet afhankelijk van raampjes e.d. in de woonkamer..Bevalt prima. Toevallig heeft mijn vrouw een hekel aan de geur, maar vindt de warmte wel fijn.
Nope, geen kruipruimte hier.Cheesy schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:49:
[...]
Vanwaar helemaal naar de gevel, heb je geen kruipruimte?
Wij hebben ook een kachel met een pijpje naar de kruipruimte.
Gelijk als sparing opgegeven in de kanaalplaatvloer, dus dat ging heel makkelijk.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Een los haardentopic is wellicht een idee, er spelen toch al ideeën voor een nieuw topic
in Ervaringen openhaardhout
in Ervaringen openhaardhout
Verwijderd
Ja lijkt me prima, ging mij om de gedachte hoe elektrisch uitziet met het hoog op nieuwbouw die vaak gasloos is en of je die altijd en overal kunt plaatsen of nog zaken moet regelen tijdens de bouw.Señor Sjon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:35:
[mbr]Een los haardentopic is wellicht een idee, er spelen toch al ideeën voor een nieuw topic
in Ervaringen openhaardhout[/]
Ik ga wel glasvezel gebruiken voor het internet, maar televisie wil ik van Ziggo.bartvb schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:04:
[...]
@Maverick idd gewoon contact opnemen met Ziggo. Maar waarom Ziggo als je glasvezel kan krijgen
Vraagje: wij willen waarschijnlijk de keuken (deels) zelf maken. Wellicht komt het er in de praktijk op neer dat we de kasten kopen zonder fronten en de fronten zelf maken, van bijvoorbeeld hout.
Ik vroeg me af, in hoeverre is het een probleem als bovenkasten deuren van volhout hebben en eronder zit een spoelbak waar nog wel eens een pan heet water afgegoten wordt. Heeft dat nadelig effect voor de kasten erboven?
Ik vroeg me af, in hoeverre is het een probleem als bovenkasten deuren van volhout hebben en eronder zit een spoelbak waar nog wel eens een pan heet water afgegoten wordt. Heeft dat nadelig effect voor de kasten erboven?
Bizar.Blueone schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:13:
Momenteel zijn we hier bezig met het opvragen van offertes bij stucadoors. Het gaat om de periode voor de zomervakantie, veel stucadoors geven al aan geen tijd meer te hebben die periode. Bij de offertes welke we reeds hebben ontvangen is de één nog de extremer dan de andere. Tot nu toe is dit de grootste tegenvaller in ons project, wellicht hebben we de prijs van de stucadoor onderschat echter had ik geen rekening gehouden met prijzen van 30~38 per m2 ex btw voor pleister werk, (5 jaar geleden zaten ze nog op €17~18).
Geen enkele offerte heeft het over een norm, ik denk dat de prijzen dan nog verder omhoog vliegen.
Ik heb in juli nog ex btw 16 euro per m2 betaald voor kalkzandsteen en 14 euro per m2 op gibo.
De prijzen die jij noemt zijn, al zouden ze nog beter stucen, het gewoon niet waard.
I was born intelligent - education ruined me
Als je aan een gewapende betonvloer een uitstulping maakt, bv om een rioolleiding in op te nemen, dan moet je die uitstulping gewoon normaal afwapenen. Anders is er het risico dat de uitstulping afbreekt en de wapening van de vloer bloot komt te liggen en wegrot.Cheesy schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:07:
[...]
Riolering 'ophangen' aan i.h.w. gestorte betonvloer middels vloerverzwaring van beton. Eventueel afwapenen met haarspelden.
@bartvb
Het komt vaker voor dat een systeemvloer wordt ingeruild voor een op zandbed gestorte betonvloer wat je de kruipruimte kost. Maar dan heeft het meestal te maken met een levertijd van de systeemvloer want de levertijden zijn gigantisch tegenwoordig.
Verder absoluut de hier aandragen oplossing hanteren waarbij de buis meegestort en gewapend wordt in een verdikking van /uitstulping aan de onderkant van de vloer. De constructeur kan dat principe op tekening zetten.
Het komt vaker voor dat een systeemvloer wordt ingeruild voor een op zandbed gestorte betonvloer wat je de kruipruimte kost. Maar dan heeft het meestal te maken met een levertijd van de systeemvloer want de levertijden zijn gigantisch tegenwoordig.
Verder absoluut de hier aandragen oplossing hanteren waarbij de buis meegestort en gewapend wordt in een verdikking van /uitstulping aan de onderkant van de vloer. De constructeur kan dat principe op tekening zetten.
WTW is warmte terug winning en die bestaat er in 400 verschillende uitvoeringen. Ik denk dat je wil vragen of balansventilatie (icm warmte terug winning) kan met een houthaardJefstaal schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:14:
Ja dat kan, echter moeten er een aantal dingen zeer goed geregeld worden
1 De haard moet een eigen luchttoevoer hebben. (er is geen overschot in een gebalanceerdsysteem)
2 De buis van de haard moet ver genoeg bij de inlaat van de ballans ventilatie staan anders blaas je de verbrandingslucht weer naar binnen (let hierbij ook op de invoer van de buren)
3 De ballans van het systeem moet gegarendeerd zijn anders is aanzuigen door de schoorsteen mogelijk.
Het is dus erg nuttig als de instalateur het allemaal vooraf weet
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-11-2018 03:46 ]
@Jefstaal Denk zeker goed na over waar je buren zich bevinden en hoe zij hun huis ventileren want de meeste buren worden niet blij van het in huis trekken van jouw verbrandingslucht.
Ik bedoel inderdaad balansventilatie icm WTW.twain4me schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:48:
[...]
WTW is warmte terug winning en die bestaat er in 400 verschillende uitvoeringen. Ik denk dat je wil vragen of balansventilatie (icm warmte terug winning) kan met een houthaard
Ja dat kan, echter moeten er een aantal dingen zeer goed geregeld worden
1 De haard moet een eigen luchttoevoer hebben. (er is geen overschot in een gebalanceerdsysteem)
2 De buis van de haard moet ver genoeg bij de inlaat van de ballans ventilatie staan anders blaas je de verbrandingslucht weer naar binnen (let hierbij ook op de invoer van de buren)
3 De ballans van het systeem moet gegarendeerd zijn anders is aanzuigen door de schoorsteen mogelijk.
Het is dus erg nuttig als de instalateur het allemaal vooraf weet
Bedankt allemaal. Ik ga maar eens op zoek naar een haarden winkel, kijken wat er te koop is.
Mijn huis is een paar maanden geleden opgeleverd, nu wordt het wat kouder buiten en merk ik op sommige plekken in het huis dat het wat kouder is, bij bijvoorbeeld de achterdeur voel ik zelfs een windstroom. Hoe kom ik erachter waar er precies "lekken" zitten? Moet dat met een blowdoortest?
Daarnaast heb ik geen specifieke luchtdichtafspraken gemaakt met de aannemer, aan welke regels/richtlijnen moet hij dan toch voldoen?
Gaat om een huis met een WTW en WP.
Ook heb ik het idee dat de WP vrij hard moet werken m het huis te verwarmen.
Daarnaast heb ik geen specifieke luchtdichtafspraken gemaakt met de aannemer, aan welke regels/richtlijnen moet hij dan toch voldoen?
[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 28-11-2018 09:28 ]
Met gestrekt been.
Kun je niet om te beginnen eens met een thermische camera kijken? ( https://nl.aliexpress.com...d9-4d03-9826-cef926669738 ) Lijkt me dat je daarmee vrij snel kunt bepalen waar de kou vandaan komt.
Met zo'n blow test weet je daarna wel hoe luchtdicht de woning is, maar niet per se waar die lucht dan daadwerkelijk weglekt (of heb ik het mis
)
Met zo'n blow test weet je daarna wel hoe luchtdicht de woning is, maar niet per se waar die lucht dan daadwerkelijk weglekt (of heb ik het mis
@D-e-n Thanks! Ik ga eens wat details opvragen bij de aannemer. kijken wat ze nu precies van plan zijn en waarom.
@Artbij ze moeten sowieso een Qv,10;kar ≤ 0,625 dm3/s/m2 halen ivm het gebruik van balansventilatie. Dat is geen heel indrukwekkende score maar wel net wat beter dan 'we doen zomaar wat'. Als er een betere Qv10 in je EPC berekening staat dan moeten ze dat halen.
Blowerdoortest kost iets boven de 200 euro. Bij die test kan ook worden gekeken waar de lekken dan zitten door rook te maken binnen of buiten de woning en dan kijken waar die rook heen gaat.
https://bergenbos.nl/blowerdoortest
Zie de filmpjes voor wat voorbeelden.
@Artbij ze moeten sowieso een Qv,10;kar ≤ 0,625 dm3/s/m2 halen ivm het gebruik van balansventilatie. Dat is geen heel indrukwekkende score maar wel net wat beter dan 'we doen zomaar wat'. Als er een betere Qv10 in je EPC berekening staat dan moeten ze dat halen.
Blowerdoortest kost iets boven de 200 euro. Bij die test kan ook worden gekeken waar de lekken dan zitten door rook te maken binnen of buiten de woning en dan kijken waar die rook heen gaat.
Is zo'n test dan ook alles zeggend? Weet ik na die test voldoende?bartvb schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:45:
@D-e-n Thanks! Ik ga eens wat details opvragen bij de aannemer. kijken wat ze nu precies van plan zijn en waarom.
Met gestrekt been.
Na zo'n test weet je of de woning voldoet aan de gestelde eis en weet je ook waar de grootste luchtlekken zitten. Je weet niet perse hoe je die dan het beste kan oplossen, hoewel de gemiddelde adviseur die zo'n test doet je daar ook prima bij kan helpen.
Maar je weet dan niet 'alles' en ik heb geen idee wat jij wil weten en of de resultaten van zo'n test daarvoor voldoende zijn
Weet ook n iet wat 'vrij hard moet werken' precies is? Er zit nog veel bouwvocht in je woning dus je WP zal sowieso wat harder aan de bak moeten. Of hij veel harder moet werken dan te verwachten viel is met de informatie die je geeft natuurlijk niet te zeggen.
Maar je weet dan niet 'alles' en ik heb geen idee wat jij wil weten en of de resultaten van zo'n test daarvoor voldoende zijn
Weet ook n iet wat 'vrij hard moet werken' precies is? Er zit nog veel bouwvocht in je woning dus je WP zal sowieso wat harder aan de bak moeten. Of hij veel harder moet werken dan te verwachten viel is met de informatie die je geeft natuurlijk niet te zeggen.
Ding staat altijd te draaien. Vaak boven de 75%. En dan wil ik 1/3 van de woning verwarmen, terwijl hij capaciteit moet hebben voor de hele woning. Zoals gezegd, ik ben met de laatste termijn en de restpunten van de aannemer bezig, vandaar dat ik dit soort dingen af wil werken.bartvb schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:51:
Na zo'n test weet je of de woning voldoet aan de gestelde eis en weet je ook waar de grootste luchtlekken zitten. Je weet niet perse hoe je die dan het beste kan oplossen, hoewel de gemiddelde adviseur die zo'n test doet je daar ook prima bij kan helpen.
Genoeg weten is weten wanneer het huis voldoet aan de eis.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Heb je een EPC berekening laten maken en liefst ook een warmteverliesberekening?Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:28:
Mijn huis is een paar maanden geleden opgeleverd, nu wordt het wat kouder buiten en merk ik op sommige plekken in het huis dat het wat kouder is, bij bijvoorbeeld de achterdeur voel ik zelfs een windstroom. Hoe kom ik erachter waar er precies "lekken" zitten? Moet dat met een blowdoortest?
Wat voor warmtepomp heb je type en capaciteit? Hoe luchtdicht is de woning en zou die moeten zijn?
Gezien ik full electric ga met HSB wil ik straks een antwoord hebben op die vragen. Maar geen idee of je nu al iets kan zeggen over jouw woning bij normaal gebruik straks.
Dat dus. Is je huis al droog? Het is een bekend fenomeen dat je een tijdje bovengemiddeld moet stoken om het bouwvocht eruit te krijgen.bartvb schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:51:
Weet ook n iet wat 'vrij hard moet werken' precies is? Er zit nog veel bouwvocht in je woning dus je WP zal sowieso wat harder aan de bak moeten.
Door bouwvocht kost met meer "kracht" om een huis op temperatuur te krijgen. Bouwvocht heeft niets te maken met kieren etc.ASW1 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:41:
[...]
Dat dus. Is je huis al droog? Het is een bekend fenomeen dat je een tijdje bovengemiddeld moet stoken om het bouwvocht eruit te krijgen.
Met gestrekt been.
je moet echt even zoeken naar de qv;10;kar. Die moet onder de 0,6xx zijn. Hoe lager, hoe kierdichter.Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:18:
Heb uiteraard een EPC berekening. Staan een hoop getallen in, in vind bij qv;10;spec 0,98 dm3/s per m2.
@bartvb Waar haal jij jouw waardes vandaan?
Daarnaast kan je kijken naar principedetails van je woning. Staan er dubbele rubbers in je kozijnen getekend en zitten die er ook echt allemaal in? Daarnaast, is de deur netjes recht of misschien een beetje krom waardoor je net last van tocht krijgt?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
@Artbij een EPC berekening is een commercieel verhaal, het gaat om een warmteverliesberekening, heb je deze laten maken 
Op basis van welke gegevens heeft men het vermogen van je WP bepaald
Als je WP met deze omstandigheden al 24*7 op 75 tot 100% draait terwijl nog maar 1/3 van de woning verwarmd wordt klopt er iets (grondig) niet.
Hoeveel KW is je WP, en heb je een technische tekening van je vloerverwarming hoe deze is uitgelegd met uitgangspunten en afgegeven vermogen per vertrek ?
Pas je naregeling toe, en hoe pas je deze toe
Hoeveel kWh heeft je WP verbruikt de afgelopen 7 dagen ?
Op basis van welke gegevens heeft men het vermogen van je WP bepaald
Hoeveel KW is je WP, en heb je een technische tekening van je vloerverwarming hoe deze is uitgelegd met uitgangspunten en afgegeven vermogen per vertrek ?
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2018 10:55 ]
Technische tekeningen en warmte versliesberekening zijn gedaan door de loodgieter. Heb daar geen afschriften van.Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:52:
@Artbij een EPC berekening is een commercieel verhaal, het gaat om een warmteverliesberekening, heb je deze laten maken
Op basis van welke gegevens heeft men het vermogen van je WP bepaaldAls je WP met deze omstandigheden al 24*7 op 75 tot 100% draait terwijl nog maar 1/3 van de woning verwarmd wordt klopt er iets (grondig) niet.
Ik ga vandaag een ls120 bestellen op e.a. inzichtelijk te maken.
Heb een 7kwh pomp.
Met gestrekt been.
Zonder de info te hebben die ik eerder vroeg is het geblinddoekt schieten op een vlieg met een bazooka.Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:00:
[...]
Technische tekeningen en warmte versliesberekening zijn gedaan door de loodgieter. Heb daar geen afschriften van.
Ik hoop voor jou dat iemand er over nagedacht heeft, en dat het een inregelprobleem is. Zo niet dan heb je een ander probleem
Bestel dan meteen een losse kWh meter voor de groep van je WP, zo krijg je echt inzicht in wat er gebeurt.
Op de LS120 kun je zowel via P1 je slimme meter monitoren en via S0 de kWh meter van je WP uitlezen en monitoren.
Die kWh meter kun je zo mee bestellen met de Youless, ze zijn daar niet duur mee.(21,09 voor 1 fase variant en 53 euro voor de 3 fases variant).
Zelf zit ik op de laatste week tussen de 20 en 30kWh per dag voor de WP (dat is CV + SWW) ter vergelijking.
Totaal november 415kWh tot nu toe.
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2018 11:06 ]
Ja en je klaagt dat je warmtepomp hard moet werken om het warm te krijgen, en doet daarbij alvast de aanname dat dat door tocht komt en niet door bouwvocht. Als je de oorzaak al weet waarom vraag je het dan.Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:43:
[...]
Door bouwvocht kost met meer "kracht" om een huis op temperatuur te krijgen. Bouwvocht heeft niets te maken met kieren etc.
Er moeten nu dingen uitgesloten worden. Bouwvocht kan ik niet uitsluiten, kieren wel.ASW1 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:09:
[...]
Ja en je klaagt dat je warmtepomp hard moet werken om het warm te krijgen, en doet daarbij alvast de aanname dat dat door tocht komt en niet door bouwvocht. Als je de oorzaak al weet waarom vraag je het dan.
Met gestrekt been.
Misschien is je ventilatie ook (gedeeltelijk) vochtgestuurd en draait die ook harder zolang je huis nog niet is opgedroogd.
Bouwvocht kun je ook meten.
Bouwvocht kun je ook meten.
Jij had toch een groot huis met die enorme glaspartij aan de achterzijde?Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:00:
[...]
Technische tekeningen en warmte versliesberekening zijn gedaan door de loodgieter. Heb daar geen afschriften van.
Heb een 7kwh pomp.
Dan kan ik me wel voorstellen dat er flink gestookt moet worden. Kijk ook maar eens naar het verbruik van @Grolsch, die schrijft net 20 to 30 kWh per dag, waarom zou dat bij jou minder zijn.
Je wp mag dan ongeveer de hele dag draaien op 75 procent om daar aan te komen qua kWh. En dat maar 1/3 in gebruik is zegt ook niet zoveel, zijn dan de bovenverdieping niet verwarmd? Daar sijpelt de warmte uiteraard wel heen of heb je ruimtes waar het 10 graden is?.
Het is buiten niet echt warm en er staat leuk wind, dat moet allemaal wel opgevangen worden.
@Artbij @Grolsch @jerh Zonder te verzanden in de warmtepompen, ik ben sinds deze maand begonnen met het loggen van onze warmtepomp, toevallig dezelfde als @Artbij heeft (en het huis ook van een paar glaspuien voorzien). Ik kom tot nu toe op een dagverbruik van 12,2 kWh voor warmte en warm water met een COP van 3,86 voor cv en 2,33 voor water. Dat is inclusief beginnersfout van mij (wp uitzetten omdat we een weekend weg waren, daarna heeft ie 1,5 dag inefficiënt vol gas staan geven om de boel weer op te warmen) en opnieuw inregelen van de warm watervoorziening omdat het elektrische element veel te snel aansloeg.
Een 7 kW wp zou de boel normaal warm moeten kunnen houden zonder dat ie continue volle bak draait, behalve als er ergens (veel) energie weg lekt.
Een 7 kW wp zou de boel normaal warm moeten kunnen houden zonder dat ie continue volle bak draait, behalve als er ergens (veel) energie weg lekt.
Heb jij ook de 7kwh variant? En wat is de oppervlakte/inhoud van je huis?aikink schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:47:
@Artbij @Grolsch @jerh Zonder te verzanden in de warmtepompen, ik ben sinds deze maand begonnen met het loggen van onze warmtepomp, toevallig dezelfde als @Artbij heeft (en het huis ook van een paar glaspuien voorzien). Ik kom tot nu toe op een dagverbruik van 12,2 kWh voor warmte en warm water met een COP van 3,86 voor cv en 2,33 voor water. Dat is inclusief beginnersfout van mij (wp uitzetten omdat we een weekend weg waren, daarna heeft ie 1,5 dag inefficiënt vol gas staan geven om de boel weer op te warmen) en opnieuw inregelen van de warm watervoorziening omdat het elektrische element veel te snel aansloeg.
Met gestrekt been.
@Artbij Ja, 7 kW mono met 300l boiler. Huis is 183 m² GBO en ca. 800 m³ inclusief buitenschil.
Mijn huis is ca 300m² GBO en ca 1150m³.aikink schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:52:
@Artbij Ja, 7 kW mono met 300l boiler. Huis is 183 m² GBO en ca. 800 m³ inclusief buitenschil.
Youless en kwh meter is besteld. Iemand een idee hoe de modulatie van de Nefit te loggen?
[ Voor 15% gewijzigd door Artbij op 28-11-2018 15:57 ]
Met gestrekt been.
Oh ja, volledig onderkelderd nietwaar? Hoe lang draait de wp al om het huis op te warmen? Bij ons duurde het dus 1,5 dag om de temperatuur van 17,5 naar 21 te krijgen. Jouw huis heeft nog iets meer massa om op te warmen, dat zou dan ook nog kunnen.
.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00 ]
@aikink Die cijfers die jij aangeeft zijn cijfers die je mag verwachten bij een huis van die omvang met WTW ventilatie.
De situatie bij @Artbij mag/kun je niet terugrekenen naar m3's, hij heeft zijn huis onderkelderd, dus die m2's / m3's staan niet in verhouding met de buitenschil.
Qua bouwvorm heeft @Artbij een "eenvoudige" Rechthoekige doos, zonder rare fratsen, wel relatief veel glas.
Vanwege zijn ventilatie WTW type D zou hij minder energie moeten verbruiken als mijn woning, en die 7KW WP moet zijn huis gewoon warm kunnen houden met deze temperaturen (het vriest nog niet eens).
@aikink ik heb voor november tot nu toe een COP van 4,35 voor CV en 3,04 voor SWW, totaal 369kWh input t/m 26-11-2018.
De situatie bij @Artbij mag/kun je niet terugrekenen naar m3's, hij heeft zijn huis onderkelderd, dus die m2's / m3's staan niet in verhouding met de buitenschil.
Qua bouwvorm heeft @Artbij een "eenvoudige" Rechthoekige doos, zonder rare fratsen, wel relatief veel glas.
Vanwege zijn ventilatie WTW type D zou hij minder energie moeten verbruiken als mijn woning, en die 7KW WP moet zijn huis gewoon warm kunnen houden met deze temperaturen (het vriest nog niet eens).
@aikink ik heb voor november tot nu toe een COP van 4,35 voor CV en 3,04 voor SWW, totaal 369kWh input t/m 26-11-2018.
@Artbij Waar voel je precies een "windstroom"? Ik merk namelijk wel door WTW dat je een luchtstroom door het huis krijgt en bij de deuren is de opening natuurlijk erg klein. Je voelt dus ook de lucht stromen aan je voeten als de deur dicht is en je staat dichtbij. Zeker boven waar wij 4 instroompunten hebben en 2 afzuigpunten. Bij de deuren van de badkamer en wc voel je behoorlijk sterk de luchtstroom bij de kieren van de deuren. Het kan dus zijn dat je een koude luchtstroom voelt bij ruimtes die grenzen aan niet verwarmde ruimtes.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Zijn hele noordgevel op de bg is van glas als ik het goed heb. Een klein verschil met jouw woning.Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:55:
@aikink Die cijfers die jij aangeeft zijn cijfers die je mag verwachten bij een huis van die omvang met WTW ventilatie.
Goed onthoudenSeñor Sjon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:58:
[...]
Zijn hele noordgevel op de bg is van glas als ik het goed heb. Een klein verschil met jouw woning.
Windstroom is bij de schuifpui en buitendeur.MrFl0ppY schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:43:
@Artbij Waar voel je precies een "windstroom"? Ik merk namelijk wel door WTW dat je een luchtstroom door het huis krijgt en bij de deuren is de opening natuurlijk erg klein. Je voelt dus ook de lucht stromen aan je voeten als de deur dicht is en je staat dichtbij. Zeker boven waar wij 4 instroompunten hebben en 2 afzuigpunten. Bij de deuren van de badkamer en wc voel je behoorlijk sterk de luchtstroom bij de kieren van de deuren. Het kan dus zijn dat je een koude luchtstroom voelt bij ruimtes die grenzen aan niet verwarmde ruimtes.
Ik heb de youyless net aangesloten. Ben benieuwd....Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:55:
Het gaat er mij nu om om te kijken of e.a. wel klopt. Dat het huis goed is opgeleverd.
Met gestrekt been.
Als je dat bij je pui hebt dan is het naar ik verwacht ik geen windstroom maar koude trek.
Je hebt er toch tripple glas in zitten, en geen ventilatieroosters
Welke U-waarde heeft je tripple glas
Er komt geen wind door het glas, koudeval is er ook bijna niet, er komt wat wind onder de pui door en in de hoek.Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:51:
Als je dat bij je pui hebt dan is het naar ik verwacht ik geen windstroom maar koude trek.
Met gestrekt been.
Wat is de hoek? De hoek van de schuifpui tegen het kozijn?Artbij schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:07:
[...]
Er komt geen wind door het glas, koudeval is er ook bijna niet, er komt wat wind onder de pui door en in de hoek.
Of de hoek van de buitengevel?
Zit je schuifpui dan wel goed dicht? Hij moet opgedrukt worden als je hem open doet (in geval van hout)
Hoek tussen twee vaste aluminium raamdelen van 265cm bij 280cm.sbruynis schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:11:
[...]
Wat is de hoek? De hoek van de schuifpui tegen het kozijn?
Of de hoek van de buitengevel?
Zit je schuifpui dan wel goed dicht? Hij moet opgedrukt worden als je hem open doet (in geval van hout)
Met gestrekt been.
Fotootje? Zegt meestal meer dan 1000 woorden. Van binnen en van buiten als ik mag zeurenArtbij schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:27:
[...]
Hoek tussen twee vaste aluminium raamdelen van 265cm bij 280cm.
Ik stook ook 30-130 kWh weg per dag zonder bron de laatste 3 weken. Aldus de loodgieter hebben we weinig bouwvocht in huis en ik had ook minder verbruik gewenst.
Als ik reken met een COP van 5 voor verwarming en een COP van 2.7 voor SWS neem kom ik op 1/5 daarvan uit (gerekend met de uren die de WP draait voor verwarming en sws)
Vandaag is het weer warmer en zie ik gelijk dat het een stuk minder wordt.
Als het afkoelt in de nacht richting 0 zie ik de WP een run maken van rond 23:30 - 07:00 / 08:00 en dan is het wel goed warm verder. Dat is dan hoofd moot verbruik, rond de 6500 Watt 7-9 uur lang ofwel 45-60 kWh
SWS run is meestal 60-120 minuten afhankelijk of we bad/douche gebruiken en hoe veel personen (1 week 3 andere week 4) dat is dan 1 of 2 uur 6500 Watt ofwel 6.5 - 13 kWh
Ik ervaar tot dusver nergens tocht (*), zou ik ook jammer vinden van al de uren liquid blowerproof spul smeren.
(*) alleen de WTW dakdoorvoeren zijn niet goed dicht De dakdekker heeft met een zaag flinke vierkante gaten gezaagd en daar is de WTW buis door gestoken. Dus met wind uit een bepaalde hoek voel ik daar wel luchtflow.
Ik kan het verbruik wel redelijk in kaart brengen straks, nu vergeet ik het maar even en meet alleen absoluut verbruik en maak een schatting wat de instalatuer me terug mag betalen.
Als ik reken met een COP van 5 voor verwarming en een COP van 2.7 voor SWS neem kom ik op 1/5 daarvan uit (gerekend met de uren die de WP draait voor verwarming en sws)
Vandaag is het weer warmer en zie ik gelijk dat het een stuk minder wordt.
Als het afkoelt in de nacht richting 0 zie ik de WP een run maken van rond 23:30 - 07:00 / 08:00 en dan is het wel goed warm verder. Dat is dan hoofd moot verbruik, rond de 6500 Watt 7-9 uur lang ofwel 45-60 kWh
SWS run is meestal 60-120 minuten afhankelijk of we bad/douche gebruiken en hoe veel personen (1 week 3 andere week 4) dat is dan 1 of 2 uur 6500 Watt ofwel 6.5 - 13 kWh
Ik ervaar tot dusver nergens tocht (*), zou ik ook jammer vinden van al de uren liquid blowerproof spul smeren.
(*) alleen de WTW dakdoorvoeren zijn niet goed dicht De dakdekker heeft met een zaag flinke vierkante gaten gezaagd en daar is de WTW buis door gestoken. Dus met wind uit een bepaalde hoek voel ik daar wel luchtflow.
Ik kan het verbruik wel redelijk in kaart brengen straks, nu vergeet ik het maar even en meet alleen absoluut verbruik en maak een schatting wat de instalatuer me terug mag betalen.
[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 29-11-2018 15:45 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@jacovn heb je eigenlijk ook een blowerdoor test laten doen?
En hoe komt het dat bij iig twee mensen in dit topic de bron er pas na de WP is? Lijkt.me bijzonder onhandig. Ook voor de oplevering.
En hoe komt het dat bij iig twee mensen in dit topic de bron er pas na de WP is? Lijkt.me bijzonder onhandig. Ook voor de oplevering.
Omdat er geen boorbedrijf meer te vinden is die tijd heeft.
Wij hebben geen blowerdoor test laten doen.bartvb schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:28:
@jacovn heb je eigenlijk ook een blowerdoor test laten doen?
Een test zou dan 1 week voor dat we gingen verhuizen moeten doen, maar de wtw units waren pas paar dagen klaar voordat we gingen verhuizen, en de lucht pijpen naar buiten waren niet goed afgewerkt.
Wij hebben het huis laten bouwen door een bouwbedrijf zonder de instalie voor huis (electra en verwarming, water, lucht) Huis bijna klaar voor de zomervakantie. Electra al bijna klaar 3 weken na de vakantie, maar verwarming dus nog niet door de bron.
Bouwer heeft nog wat dingen te doen: 3 ruiten vervangen, stuk plafond overspuiten, cylinders vervangen (voor 2e keer wegens niet geleverd wat geoffreerd en verkeerde lengtemaat)
Elektra instaleur moet nog een paar kleine dingen doen met paar schakelaars.
De andere instaleur moet nog meer dingen afwerken: bron, itho wtw afstellen, dakdoorvoer afwerken, naregeling afwerken, muurdoorvoer garage afwerken, buizen uit kruipruimte naar meterkast brengen en een luik voor de vloerverdeler plaatsen.
Geen bron is niet mijn keuze uiteraard.
Was in mei aangevraagd, zou 8 weken duren, werd 17 weken, en toen onbekend.
Ander boorbedrijf benaderd door instalateur maar dat werd ook niets. Nu ligt het weer bij Nathan en blijkt dat de aanvraag in Mei een dubbele was waarvan ze maar 1 opgepakt hebben.
Dus het moest helemaal opnieuw de molen door.
[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 29-11-2018 22:31 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Jouw WP lijkt mager bemeten voor inhoud en m2 (kelder niet meegerekend), zelfs met WTW. Het was vorige week gewoon 1-3 graden, dus dan verlies je gewoon warmte, ook met kierdichtheid klasse 1 (heb ik ook, maar met gewoon type D).Artbij schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:06:
[...]
Goed onthouden.
[...]
Windstroom is bij de schuifpui en buitendeur.
[...]
Ik heb de youyless net aangesloten. Ben benieuwd....
Het gaat er mij nu om om te kijken of e.a. wel klopt. Dat het huis goed is opgeleverd.
@jacovn nog wel plannen voor een blowerdoor test om te kijken wat het resultaat is geweest van je luchtdichtingsinspanningen?
@B-lex goed punt
Zorgen dat dat snel wordt ingepland in de bouw dus. Neem aan dat het boren van zo'n bron de rest van de bouw niet echt in de weg hoeft te zitten?
@LittleTycoon / @Artbij eens :j Onze woning is iets kleiner, zonder kelder, maar RC 6,5/8/8, Qv10 ≤ 0,15, passiefhuis kozijnen, Uglas ≤ 0,6, balansventilatie. Huidige berekeningen komen op ongeveer 6kW.
Vermogen van jouw warmtepomp lijkt dan redelijk beperkt. En, wat @Grolsch eerder ook aangaf, Nefit vind het leuk om het vermogen aan te geven bij een buitentemperatuur van (IIRC) 7 graden. Geen idee wat het vermogen is bij 0 graden of -10.
Een luchtstroom voelen tussen de kozijndelen lijkt mij niet bepaald de bedoeling, gaat om Reynaers CP130 profielen, toch? Uf van 2,35 W/m2K, daar verwacht je niet perse drievoudige kierdichting, Reynaers site is niet heel duidelijk over luchtdichtheid. Kan geen kwaad om dat te melden bij de aannemer, hoewel ik niet weet of hij daarvan onder de indruk gaat zijn als je geen aanvullende afspraken hebt over de luchtdichtheid van de woning. Voor een Qv10 van 1 hoeven ze niet heel erg hard hun best te doen.
Oops, deze quote gemist:
Volgens:
http://erg.ucd.ie/pep/pdf...eurs_en_installateurs.pdf
@B-lex goed punt
@LittleTycoon / @Artbij eens :j Onze woning is iets kleiner, zonder kelder, maar RC 6,5/8/8, Qv10 ≤ 0,15, passiefhuis kozijnen, Uglas ≤ 0,6, balansventilatie. Huidige berekeningen komen op ongeveer 6kW.
Vermogen van jouw warmtepomp lijkt dan redelijk beperkt. En, wat @Grolsch eerder ook aangaf, Nefit vind het leuk om het vermogen aan te geven bij een buitentemperatuur van (IIRC) 7 graden. Geen idee wat het vermogen is bij 0 graden of -10.
Een luchtstroom voelen tussen de kozijndelen lijkt mij niet bepaald de bedoeling, gaat om Reynaers CP130 profielen, toch? Uf van 2,35 W/m2K, daar verwacht je niet perse drievoudige kierdichting, Reynaers site is niet heel duidelijk over luchtdichtheid. Kan geen kwaad om dat te melden bij de aannemer, hoewel ik niet weet of hij daarvan onder de indruk gaat zijn als je geen aanvullende afspraken hebt over de luchtdichtheid van de woning. Voor een Qv10 van 1 hoeven ze niet heel erg hard hun best te doen.
Oops, deze quote gemist:
Dat komt uit het Technische ABC van Woningborg:Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:18:
Heb uiteraard een EPC berekening. Staan een hoop getallen in, in vind bij qv;10;spec 0,98 dm3/s per m2.
@bartvb Waar haal jij jouw waardes vandaan?
(onder 'luchtdichting algemeen' -> 'aandachtspunten'). Jij bouwt onder Woningborg, toch?Bij een gebalanceerd ventilatiesysteem worden hogere eisen gesteld aan de luchtdichtheid van de woning, dan bij een woning met natuurlijke toevoer en mechanische afvoer van ventilatielucht.
Voor een gebalanceerd WTW-ventilatiesysteem (systeem D) heeft men de karakteristieke qv10-waarde bepaald op, qv10;kar = 0,625 dm3/s per m2 (verblijfsgebied + sanitaire ruimten) en voor een systeem met natuurlijke toevoer en mechanische afvoer (systeem C) geldt een minimale waarde qv10;kar = 1,0 dm3/s per m2.
Volgens:
http://erg.ucd.ie/pep/pdf...eurs_en_installateurs.pdf
Maar geen idee wat er precies in die norm staat en of die norm bindend is in jouw geval.Als eis voor de luchtdichtheid geldt volgens de
Nederlandse norm NEN 2687 voor gebalanceerde ventilatie een qv10;kar/m² (verwarmde
gebruiksoppervlakte) van 0,625 dm3/s.m² .
[ Voor 35% gewijzigd door bartvb op 30-11-2018 12:49 ]
Ik ga nog een keer foto's posten van het resultaat, want, die mag er zijn vinden we
.
Nu ben ik vooral aan het wachten op Ziggo (of aannemers ofzo, ik weet het eigenlijk zelf niet
).
Gisteren is de CAI kabel de meterkast ingeblazen en afgemonteerd in de meterkast. De hoofdaannemer en onderaannemer heb ik direct gevraagd om hun werkzaamheden 'af te melden' zodat Ziggo er ook wat op kan leveren.
Nadat ik daar feedback van had heb ik direct Ziggo gebeld en de producten konden besteld worden. Nu moet ik alleen 10 werkdagen wachten, volgens mij op administratieve afhandelingen.
Komende 10 dagen dus nog geen TV/Internet. De internetbundels op onze mobiele telefoons zijn er al doorheen gejaagd
(+/- 25GB in totaal).
Verder is de keuken geplaatst, schutting is geplaatst incl. poorten, de GFT bak is geleverd
en hebben we warmte
Nu ben ik vooral aan het wachten op Ziggo (of aannemers ofzo, ik weet het eigenlijk zelf niet
Gisteren is de CAI kabel de meterkast ingeblazen en afgemonteerd in de meterkast. De hoofdaannemer en onderaannemer heb ik direct gevraagd om hun werkzaamheden 'af te melden' zodat Ziggo er ook wat op kan leveren.
Nadat ik daar feedback van had heb ik direct Ziggo gebeld en de producten konden besteld worden. Nu moet ik alleen 10 werkdagen wachten, volgens mij op administratieve afhandelingen.
Komende 10 dagen dus nog geen TV/Internet. De internetbundels op onze mobiele telefoons zijn er al doorheen gejaagd
Verder is de keuken geplaatst, schutting is geplaatst incl. poorten, de GFT bak is geleverd
[ Voor 7% gewijzigd door the-edge op 30-11-2018 13:30 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic