Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Anoniem: 149800
De houtgigant heeft hele goede reviews maar Is redelijk duur maar wel goede service de pallet wordt neergezet waar jij hem wilt hebben en veel keuze. Maar bv in Duitsland Is het veel goedkoper maar moet je het zelf halen.
Net als de hoeveelheid. Hoeveel heb je ongeveer nodig om een jaartje door te komen.
Ik was van plan om volgende week twee kuup te laten komen van de houtgigant. Gebruik nu die zakken van de praxis maar dat Is allemaal niets. Zijn vaak te nat en de blokken zijn soms te groot voor m'n voorzet kachel.
http://www.haardhoutgoedk...l-kuub-hout-in-een-pallet
http://www.haardhoutgoedkoop.nl/
Ik weet natuurlijk niet hoe onafhankelijk de site is.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?
edit: Oh daar kan je nog niet bij

[ Voor 28% gewijzigd door RedFox op 24-10-2015 10:42 ]
You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Pas dan kan je een goed vergelijk maken.
Wees daar dus heel kritisch op.
Handige tip: koop een vochtmetertje.
Wise enough to play the fool
Betalen voor openhaardhout is eigenlijk zonde, want dan is het altijd duurder dan de CV.
Ik zou rondvragen in de buurt en op je werk of er misschien iemand weet die van z'n bomen af wil.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Natuurlijk betaal je meer dan bij een lokale tuinder of gemeentelijke groenvoorziening. Ik doe 1,5 seizoen met een hele pallet en die kost ongeveer tussen de 250 en 300 euro. Ik geef dit graag uit voor mooi ovengedroogd hout dat niet spettert dan dat ik zelf hout moet gaan halen, zagen, kloven, drogen, etc...
Let's get lost! I know the way
Het hout is dan doorgaans wel kledder nat dus je moet wel de ruimte hebben om het te drogen.
Dus het loont wel om eens in de buurt rond te rijden of rond te vragen naar lokale hout handelaren. Fruit telers verkopen ook vaak hout, al is dat vaak niet geschikt voor een open haard omdat het spettert.
Je rekent de verkeerde kant op: een los gestorte kuub is minder. 700-730 liter. Dus geen 60 per 1,2 kuub, maar 85 euro de kuub.Noxa schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:48:
Ik koop mijn hout bij een lokale handelaar voor 6 tientjes per kuub los gestort. Wat neer komt op €60 per 1,2 kuub.
Het hout is dan doorgaans wel kledder nat dus je moet wel de ruimte hebben om het te drogen.
Dus het loont wel om eens in de buurt rond te rijden of rond te vragen naar lokale hout handelaren. Fruit telers verkopen ook vaak hout, al is dat vaak niet geschikt voor een open haard omdat het spettert.
Ik stook wel eens appelhout; dat spettert juist niet, brand mooi aan en gloeit daarna in vorm door.
Wise enough to play the fool
Nee ik reken de goede kant op maar ik leg het niet goed uit. Hij stort pak hem beet en kuub (graafmachine), eenmaal gestapeld is het meestal meer dan en kuub.teacher schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:21:
[...]
Je rekent de verkeerde kant op: een los gestorte kuub is minder. 700-730 liter. Dus geen 60 per 1,2 kuub, maar 85 euro de kuub.
Ik stook wel eens appelhout; dat spettert juist niet, brand mooi aan en gloeit daarna in vorm door.

Zelf geen ervaring mee overigens vanwege t ontbreken van n openhaard.
Zelf koop ik nooit 'ovengedroogd' hout, omdat dat best wel jammer is van de gebruikte energie. Wij hebben nu al 8 jaar een huis met haard en tot dusver zijn mijn bronnen geweest:AppieR schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:52:
Goedemorgen,
Sinds een paar maanden zijn we trotse eigenaren van een huis incl openhaard. Nu zijn we een beetje door het hout van de vorige bewoner heen en ben ik op zoek naar een nieuwe voorraad openhaardhout. Online lopen de prijzen uiteen van 50 euro per kuub gestort tot 320 euro voor 2 kuub gekloofd en gestapeld eikenhout en zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie tips?
Gratis vanaf marktplaats: voordeel: goedkoop. Nadeel: zelf ophalen en in dit geval stammen van 80cm rond en 1 meter hoog, en aanbod beperkt.
Eigen tuin:
Doorgegroeide confierenhaag van 12meter hoog, 1,5 jaar op gestookt.
En de beste bron:
De haardhout dagen van staatsbosbeheer. Een stam kost hier in de buurt van 2,- per stuk, ze zijn maximaal 2,5 meter lang zodat ze in een aanhanger passen. De prijs is ongeacht dikte, dus ik ga met een paar vrienden en haal de dikste stammen die ik kan krijgen. Zelf zagen en kloven (gratis fitness en best leuk), en even 1-2 jaar wachten met stoken. Prijs per m2 komt dan richtng de 14-18 euro per kuub gestapeld. Vorige keer 38 euro en ons houthok was compleet vol (3m3).
Goedkoop, duurzaam, en niet ovengedroogd.
Nadeel is dat je het zelf moet laten drogen, maar dat is alleen het eerste jaar een nadeel want daarna heb je een voorraadje. Wij hebben zelf een houthok van 3m3, en dat is voor ons absoluut genoeg voor 1-2 winters.
[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 25-10-2015 15:08 ]
Dit weekend 4 kuub losgestort gekregen... Voor 230 euro.. Mooi droog hout op lengte gezaagd en gekloofd en aan huis gebracht...
Ondanks dat, stoken wij dus niet zo vaak. En dat in combinatie met de efficiente haard geeft een laag verbruik
Wat voor haard heb je? Ik heb een mooie haard maar die is wel open dus de effcientie is zeker als het buiten koud is erg laag em ik zit erover te denken de haard te vervangen, liefst door een haard zodat de natuurstenen schouw kan blijven zitten - ik ben daar aan gehecht namelijk. Anders wordt het misschien wel een speksteenkachel en verpats ik de schouw.Tasma schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:26:
ja, wij stoken voor 'de gezelligheid' en dan wel in een enorm hoog rendement gesloten haard (met grote ruit), die ook nog eens een flinke warmtewisselaar heeft om warme lucht de kamer in te blazen. Het maximale wordt uit elk stukje hout geknepen, en daardoor is er heel weinig nodig om de woonkamer binnen een 1,5 uur op te stoken naar 25-26 graden en de rest van het huis daardoor naar 20~21 graden zonder dat de CV ook maar iets doet.
Ondanks dat, stoken wij dus niet zo vaak. En dat in combinatie met de efficiente haard geeft een laag verbruik.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoe ziet zoiets eruit met een warmtewisselaar? Zoiets lijkt me ook wel watTasma schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:26:
ja, wij stoken voor 'de gezelligheid' en dan wel in een enorm hoog rendement gesloten haard (met grote ruit), die ook nog eens een flinke warmtewisselaar heeft om warme lucht de kamer in te blazen. Het maximale wordt uit elk stukje hout geknepen, en daardoor is er heel weinig nodig om de woonkamer binnen een 1,5 uur op te stoken naar 25-26 graden en de rest van het huis daardoor naar 20~21 graden zonder dat de CV ook maar iets doet.
Ondanks dat, stoken wij dus niet zo vaak. En dat in combinatie met de efficiente haard geeft een laag verbruik.
Yamaha MT-09
Ik ook.Bergie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:47:
[...]
Hoe ziet zoiets eruit met een warmtewisselaar? Zoiets lijkt me ook wel wat
ik zie ik zie wat jij niet ziet
http://winkel.natuurmonum...ting-verwarmen/haardhout/
2 kuub, (1,8) netto voor € 264, en dat is een aanbieding, normaal kost het € 295.
Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Het huis was thermisch niet al te best geisoleerd waardoor er ongeveer 15 kuub gestapeld hout per jaar doorheen ging.
Al dat hout kwam bij boomkwekers vandaan. Voordeel is dat je dan gevarieerd houdt hebt en je het fluthout (zoals peppel en den) kan laten liggen. Regelmatig ben ik met een paar vrienden het veld opgegaan om met kettingzagen bomen te zagen. In de afgelopen tig jaren thuis ook een goedkope kloofmachine versleten (die goedkope dingen kunnen ongeveer 150 kuub aan voordat ze op zijn is mijn ervaring)
Maar ondanks dat het hout gratis was waren er wel wat kosten. Een goede kettingzaag, de benodigde olie en benzine, de kloofmachine, een zware aanhanger en de diesel voor de trekkende auto zijn ook niet gratis. En dan is de aanleg van een groot houthok (20m3), de ruimte die deze inneemt en de benodigde tijd nog niet eens meegeregekend.
Maar mocht je de ruimte, de tijd en de materialen al hebben dan is de beste plek om veel hout te halen toch de (fruit)boom kwekers; zij moeten vaak echt van bepaalde bomen af omdat ze niet meer mooi zijn (niet verkoopbaar), ziek zijn of de vruchtopbrenst tegenvalt (oude fruitbomen!) . Haalde ik ze niet weg dan werden ze er met de trekker uitgetrokken, op een hoop gegooid en platgebrand. Je bewijst elkaar een dienst door deze bomen mee te nemen.
Nadeel is alleen wel dat je wel moeten dansen naar hun planning. Zij lopen vandaag een ronde om de slechte bomen te makeren, ze duwen ze morgen met een trekker om. Meestal gaat vier dagen later de fik er dan in, dus moet je binnen die paar dagen overdag wel een (mid)dag vrij nemen om je slag te kunnen slaan.
7400 Wp op het dak
!? dat is duur idd.Ardana schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:15:
Ben ik nou gek of is dit eigenlijk f*cking duur?
http://winkel.natuurmonum...ting-verwarmen/haardhout/
2 kuub, (1,8) netto voor € 264, en dat is een aanbieding, normaal kost het € 295.
Ik betaal 60,- per m3 (los gestort) . Is 2 jaar gedroogd eiken. Komen ze voor die prijs gewoon brengen.
Via natuurmonumenten sponsor je waarschijnlijk de organisatie. En dus wordt je hout duurder. Als je niet stookt uit budgettaire overwegingen is het wellicht een optie. Kies je voor Slochters of Russisch gas? Of voor natuurmonumenten?
Momenteel ben ik bijna klaar met het bouwen van een flinke houtopslag, ik kan 30m2 bergen voor de stook van m'n houtCV, waarmee ik in 2 uur 750m3 warm stook. Een kuub of 15 heb ik het afgelopen jaar verzameld. Verder heb ik redelijk de pest aan het stoken op gas: het kost veel geld en de warmte uit je radiatoren voelt minder fijn als de warmte van een mooi stuk brandhout. Nu de electriciteitsleverancier nog de laan uit sturen en dan zijn we content.
Voorheen had ik nog wel eens wat stukken dennehout, maar wat een rotzooi is dat zeg
We hebben trouwens 225,- betaalt voor 3m2. Gemiddeld ligt de prijs hier rond de 70euro/kuub eikenhout.
Helaas heb ik er geen foto's van, maar het is een gesloten haard (met grote ruit zonder spijlen). De lucht van de haard wordt van buiten gehaald met een buis door de buitenmuur er wordt dus geen lucht uit de woonkamer onttrokken. De schoorsteen is een stevige RVS buis door een bestaande schoorsteen heen.Bergie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:47:
[...]
Hoe ziet zoiets eruit met een warmtewisselaar? Zoiets lijkt me ook wel wat
De haard zelf heeft bovenaan een grote koepel waar 'secundaire verbranding' zou moeten plaatsvinden maar vooral ook veel warme wordt overgedragen aan de lucht. In de schouw zit op ongeveer 1 meter boven de haard een reflecterende plaat die veel van de warmte die van de haard afstraalt terugkaatst, ditzelfde zit tegen de achterwand aan gecombineerd met isolatieblokken. De buitenmuur wordt zo amper verwarmd door de haard.
Onderaan de schouw zit een opening waar de lucht van de woonkamer door convectie of gedwongen ventilatie zoals bij mij, door de schouw getrokken wordt en langs de hete haard komt, de hete buis (waar ik zelf nog flink wat koper buis omheen gewikkeld heb als radiator), en de hete schouw zelf. Vervolgens komt deze lucht terug de woonkamer in via 2 roosters die naar wens te openen zijn.
Ik heb zelf de mechanische ventilatie toegevoegd omdat ik die van de handelaar extreem duur vond. Nu zitten er 2 noctua 14 (of 12

Het is een haard van Kago, een duitse haarden keten. Echt een simpel maar mooi stukje techniek tegen betaalbare prijs. Optioneel boden (8 jaar geleden) zij ook de mogelijkheid om het geheel aan een CV systeem te koppelen maar daar hebben wij niet voor gekozen.
De grote voordelen zijn:
Veel warme lucht, veel stralingswarmte, en -geen- tocht / lucht van buiten die de woonkamer in getrokken wordt. Geen spetters, rook of as binnen. Onze schouw is wit, en die is nog steeds zuiver wit. Plus de woonkamer is enorm snel warm gestookt (~60m2).
Heb hier een gesloten hout haard van Kal-fire. Werkt inderdaad ideaal.Tasma schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:56:toon volledige bericht
[...]
Helaas heb ik er geen foto's van, maar het is een gesloten haard (met grote ruit zonder spijlen). De lucht van de haard wordt van buiten gehaald met een buis door de buitenmuur er wordt dus geen lucht uit de woonkamer onttrokken. De schoorsteen is een stevige RVS buis door een bestaande schoorsteen heen.
De haard zelf heeft bovenaan een grote koepel waar 'secundaire verbranding' zou moeten plaatsvinden maar vooral ook veel warme wordt overgedragen aan de lucht. In de schouw zit op ongeveer 1 meter boven de haard een reflecterende plaat die veel van de warmte die van de haard afstraalt terugkaatst, ditzelfde zit tegen de achterwand aan gecombineerd met isolatieblokken. De buitenmuur wordt zo amper verwarmd door de haard.
Onderaan de schouw zit een opening waar de lucht van de woonkamer door convectie of gedwongen ventilatie zoals bij mij, door de schouw getrokken wordt en langs de hete haard komt, de hete buis (waar ik zelf nog flink wat koper buis omheen gewikkeld heb als radiator), en de hete schouw zelf. Vervolgens komt deze lucht terug de woonkamer in via 2 roosters die naar wens te openen zijn.
Ik heb zelf de mechanische ventilatie toegevoegd omdat ik die van de handelaar extreem duur vond. Nu zitten er 2 noctua 14 (of 12) cm fans in die temperatuur geschakeld worden. Zodra de schouw =>28 graden dan gaan ze aan.
Het is een haard van Kago, een duitse haarden keten. Echt een simpel maar mooi stukje techniek tegen betaalbare prijs. Optioneel boden (8 jaar geleden) zij ook de mogelijkheid om het geheel aan een CV systeem te koppelen maar daar hebben wij niet voor gekozen.
De grote voordelen zijn:
Veel warme lucht, veel stralingswarmte, en -geen- tocht / lucht van buiten die de woonkamer in getrokken wordt. Geen spetters, rook of as binnen. Onze schouw is wit, en die is nog steeds zuiver wit. Plus de woonkamer is enorm snel warm gestookt (~60m2).
Niets fijner dan fikken
Nadat ik de afgelopen twee jaar eigenhandig met een fan (met batterij) de warmte door de kamer heb laten blazen, heb ik nu een Caframo Ecofan 800 besteld. Die gaat bovenop de kachel de warmte verplaatsen. Ben benieuwd.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Afgelopen weekend hebben we de aslade maar eens leeggeschept, werd tijd ook. De trek is nu vele malen beter en de verbranding schoner door een hogere temperatuur.
Heeft er iemand hier ervaring met de kachelruitenreiniger van HG?
Werkt prima!Orbit Jupiter schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:22:
Heeft er iemand hier ervaring met de kachelruitenreiniger van HG?
Inspuiten, keukenrol er over en weg is de aanslag....
Komende week ook even twee bigbags vuren zaagafval scoren, echt ideaal om 't water in de wisselaars snel op temperatuur te krijgen.
Schoonmaakmiddel voor keramische vuurplaten werkt ook zeer goedmiel schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:25:
[...]
Werkt prima!
Ik heb de chinese namaak variant van zo'n ding. Werkt op zich wel aardig. Al is de luchtverplaatsing maar beperkt natuurlijk.Zwerver schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:17:
Ik regel het hout op dit moment via mijn stiefpa, die werkt bij een houthandel. Enige waar ik voor op moet passen is dat hij me geen geimpregneerd hout levert, dat is funest voor de schoorsteen.
Nadat ik de afgelopen twee jaar eigenhandig met een fan (met batterij) de warmte door de kamer heb laten blazen, heb ik nu een Caframo Ecofan 800 besteld. Die gaat bovenop de kachel de warmte verplaatsen. Ben benieuwd.
Ik wil eigen nog eens een keer iets maken met een paar 12cm fans die in de opening boven het ruitje passen. Maar weet nog niet hoe ik dat met de voeding moet doen; die draadjes worden nogal warm natuurlijk.
Yamaha MT-09
Een andere tip: Keukenpapier iets nat maken. Door het as heen halen en je poets de ruiten zo schoon. Of gebruikte thee zakjes werken ook prima!miel schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:25:
[...]
Werkt prima!
Idd, papier door het as heen halen en daar de ruit mee schoon poetsen werkt perfect! Doen wij ook altijd.DiMacho schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:13:
[...]
Een andere tip: Keukenpapier iets nat maken. Door het as heen halen en je poets de ruiten zo schoon. Of gebruikte thee zakjes werken ook prima!
Ja, die van de Aldi (1,50) doet het prima!Vertor schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:47:
[...]
Schoonmaakmiddel voor keramische vuurplaten werkt ook zeer goed
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik ga de keramische plaat reiniger ook eens proberen.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Inderdaad goed opletten. Maar dat zal ook zo zijn met reinigers waar je geld voor betaaldZwerver schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:07:
Ik zou er geen geld aan besteden. Stukje krant met water en as doet wonderen. Wel even opletten dat je het niet laat lekker op je schone vloer...
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
en waar tover je zo een mooie voorraad vandaan????? Jaloers!Orbit Jupiter schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:09:
Inmiddels geëxperimenteerd: met keukenrol, as en boenen gaat het er prima af. Het komt alleen vrij vlot terug omdat m'n hout niet ver genoeg ingedroogd is. Maar hier heb ik inmiddels een oplossing voor. Dit weekend 26 m3 gemengd en gedroogd ophalen. Houthok mooi afvullen en de komende stookseizoenen de brand er in
Yamaha MT-09
De voorraad kon ik vai een kennis kopen Miel, was al een tijdje op zoek naar een flinke batch. Het plan is om hier een jaar of 5 mee te doen. Vervolgens is er zo'n 15 m3 Robinia kurkdroog en klaar om te verstoken. Deze batch heb ik afgelopen voorjaar gerooid, gezaagd en gekloofd met hulp van een aantal vrienden. In totaal hoop ik eind november alles spik en span te hebben, zodat ik de komende 8, 9 jaar geen omkijk meer heb naar brandhout als alternatieve energiebron. Wellicht over een jaar of 5 weer een flinke hoeveelheid er bij halen, maar de eerste vervolgstap in het verduurzamen van m'n energieverbruik ga ik zoeken in een leuke set zonnepanelen.
Ik zal es kijken of ik een foto kan charteren als alles lean & clean achter 't huis ligt.
Wij hebben een keer 11 kuub laten storten. Dat was een heidens karwei om dat allemaal te stapelen. Maar goed je zit er wel lang lekker warm bij.Orbit Jupiter schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:09:
Inmiddels geëxperimenteerd: met keukenrol, as en boenen gaat het er prima af. Het komt alleen vrij vlot terug omdat m'n hout niet ver genoeg ingedroogd is. Maar hier heb ik inmiddels een oplossing voor. Dit weekend 26 m3 gemengd en gedroogd ophalen. Houthok mooi afvullen en de komende stookseizoenen de brand er in
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Kachel staat hier dagelijks aan en scheelt me veel gas (en geeft een veel fijnere warmte!)
Met de klep open stoken scheelt bij mij in as en roet dan brand hij efficiënter. Echter zal het niet bijzonder veel schelen want dat kleine spul geeft nou eenmaal meer as.miel schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:42:
Ik heb afgelopen week 2kuub kleine appelhout stammetjes opgehaald.. Zijn dunne kleine stukjes hout, wel goed droog... Alleen gaat het er dus snel doorheen, is het niet zwaar en geeft het veel as... Iemand een idee hoe ik vooral die hoeveelheid as kan voorkomen?
Kachel staat hier dagelijks aan en scheelt me veel gas (en geeft een veel fijnere warmte!)
Zou handig zijn ja. Anders een adresje waar ik gewoon contant geld kan ophalen is ook goed.racoon schreef op maandag 25 januari 2016 @ 23:14:
Iemand een adresje in de buurt van Apeldoorn/Zwolle waar je gratis haardhout kan krijgen?

Maw enige wat je kan doe is mp afstruinen in de hoop wat afvalhout te vinden, maar gratis goed haardhout? Fat chance.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Het voordeel van 'buitenaf' wonen en voor de lol een oudere tractor hebben staan
Anoniem: 699209
http://www.marktplaats.nl...1016740883-haardhout.htmlracoon schreef op maandag 25 januari 2016 @ 23:14:
Iemand een adresje in de buurt van Apeldoorn/Zwolle waar je gratis haardhout kan krijgen?
In Apeldoorn....
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het begint weer koud te worden dus tijd om de openhaard weer aan te steken. Wij hebben vorig jaar de tuin verbouwd. Ik had het droge hout eerst gewoon opgestapeld in het schuurtje liggen maar die is nu weg. Daarom ga ik nu samen met mijn vader een houthok / opslag maken.
Vraagje.
Ik stook meestal van oktober tot maart / april en verder eigenlijk niet. We hebben de haard zeker niet elke avond aan staan en eigenlijk alleen als we weten dat we de hele dag thuis zijn. Ik heb de afgelopen 2 seizoenen met 1 kuub hout gedaan.
De schoorsteenveger komt 1x per jaar langs, meestal ergens in oktober. Maar goed het weer is nu al zo omgeslagen dat ik hem eigenlijk wel al weer wil aansteken. Moet ik nu echt wachten tot ze weer langs zijn geweest of kan je met zo weinig stoken er van uit gaan dat de de boel wel schoon is.

Hij is goed gelukt, staat wel op het westen maar goed een andere plek heb ik niet in de tuin. Nu nog droog hout regelen want het restje wat er nu ligt is nooit genoeg voor deze winter en als ik nu nat hout ga inslaan heb ik er deze winter nog weinig aan.
wel leuk zo de ervaring(en) te lezen..
Iemand ervaring met "geperst" papier blokken ?, het idee is dat je in via water je brandbaar materiaal tot pulp verwerkt en vervolgens samenperst tot "blokken" hierna laat drogen tot brand materiaal.
Mijn idee is dat ik het wel "groen" vind, alleen zoals veel idee-en, het idee klinkt volgens mij leuker dan in de werkelijkheid. de energie die je erinsteekt + droogtijd maakt het minder rendabel dan hout.
Omdat de vorige bewoners een openhaard tot gashaard hebben verbouwd, zal ik veel moeten doen om dit weer om te keren ..
Hoewel ik vermoedelijk te weinig zal branden om een houtcv rendabel te maken. gaat mijn voorkeur wel uit naar een rendementvolle oplossing.

Tja vanalles
Iets anders: vorig jaar had ik ovengedroogd hout, dit jaar heb ik hout laten brengen wat 3 jaar gedroogd is. Al vrij snel zag ik dat er redelijk wat houtblokken aangetast zijn door een of andere houtworm soort. Nu 't allemaal netjes in het houthok ligt kan ik ze zelfs horen knagen. Nu hebben we weinig hout in huis, maareh.. hoe risicovol is het om dit hout alsnog in huis te halen?
edit:// met een soort inzet haard dus)?
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 05-11-2016 19:18 ]
Wanneer openhaard is altijd de tip: gebruik een dichte (stalen) houtbak naast de kachel.Tehh schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 18:32:
Open haard geeft idd niet superveel rendement, maar als je een paar uur lang goed stookt wordt de (stenen) haard zelf ook warm, die geeft vervolgens nog wel een uur of 8 warmte af.
Iets anders: vorig jaar had ik ovengedroogd hout, dit jaar heb ik hout laten brengen wat 3 jaar gedroogd is. Al vrij snel zag ik dat er redelijk wat houtblokken aangetast zijn door een of andere houtworm soort. Nu 't allemaal netjes in het houthok ligt kan ik ze zelfs horen knagen. Nu hebben we weinig hout in huis, maareh.. hoe risicovol is het om dit hout alsnog in huis te halen?
Bekend probleem bij oudere huizen met kachel en houten vloer -> looproute naar de kachel -> houtworm in de vloer.
Wat een genot. We zijn wel even aan het kijken geweest wat de beste stookmanier is. Volgens de leverancier is hard stoken (kleppen ver open) de beste manier. Mijn ervaring is echter rustige vlammen in de haard de beste manier. De stenen krijgen zo ook de tijd om met de warmte luchtstroom richting de schoorsteen de warmte af te staan. 2 a 3 uur stoken per dag is genoeg om de huiskamer 21 graden te krijgen en gedurende 24 uur weer te laten afkoelen naar 19 graden. Tegen die tijd zijn we weer thuis en begint het dagelijkse stookritueel weer.
Let overigens wel op je maximale vloerbelasting per m2. Deze haard is ongeveer 1000kg wat gelijk de maximum is voor onze vloer...
Een impressie:

En later de luchttoevoer laten aanpassen. De aanbevolen lucht uit de kruipruimte bleek veel te vochtig te zijn.

Hout hebben we genoeg. Voor het aanmaken gebruiken we pallethout en 1 bamboevezel aanmaakblokje (voor ons geen stinkende en walmende "witte" aanmaakblokjes).
Pallethout is er genoeg beschikbaar. Regelmatig zo wat kapotte pallets die van het werk mee naar huis mogen..
Daarna gaat er appelhout op. Knalhard en brand dus lekker lang. Dit hout kunnen we uit een boomgaard van familie halen. Altijd een gezellig dagje uit op de nationale houtkapdag
Deze bomen zijn al een aantal jaar dood dus het hout is al een eind ingedroogd.
Dit hout houd je ook 3x warm.. Kappen en stukken van 30cm lang zagen, klieven (20ton kliever nodig die we huren, met de hand lukt het niet), en natuurlijk stapelen en weer naar binnen sjouwen
Inmiddels 2 houthokken van 2m2 per stuk. 1 voor nieuw hout dat nog een jaar mag drogen en 1 voor gebruik dit jaar.
Mocht het hout er onverwacht hard doorheen gaan dan hebben we ook nog een rooster dat we kunnen plaatsen en dan vullen met houtpellets. Hierop 2 a 3 aanmaakblokjes en dat brand ook een aardige tijd.
Klopt het dat ik kanaalplaten zie op je foto? Heb je een bouwkundige naar de vloer laten kijken voordat je het gat liet boren? Ik ga er binnenkort ook aan beginnen maar twijfel nog een beetje over het gat. Er moet minimaal 1 bewapeningsstaaf doormidden. Volgens diverse personen (die werkzaam zijn in de bouw) maak ik me druk om niets maar ik voel me er toch niet 100% gerust op.
ik ben aan het verbouwen en ga nu een pelletkachel plaatsen, schoorsteen is sowieso duurder als de kachelDennis013 schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:28:
mooie kachel die speksteen. Ik reageer hier wel, maar heb geen haard, helaas! Zou er graag eentje willen, maar ik zit alleen voor de schoorsteen tegen een hele hoge uitgave aan. Ik heb er 6 maanden geleden nog naar geinformeerd en het was iets van 3000 euro meen ik me te herinneren. En dat is dan nog zonder kachel / haardZou er bijna voor gaan verhuizen
ik ga met 80mm omhoog en eindig met 100mm op het dak kosten +- 1200 tot -1400 euro
wil je echt houtstoken ben je meer kwijt i.v.m. grotere diameter
Je ziet inderdaad kanaalplaten. Hiermee goed opletten als de installateur komt meten/adviseren.WouterG schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:36:
[...]
Klopt het dat ik kanaalplaten zie op je foto? Heb je een bouwkundige naar de vloer laten kijken voordat je het gat liet boren? Ik ga er binnenkort ook aan beginnen maar twijfel nog een beetje over het gat. Er moet minimaal 1 bewapeningsstaaf doormidden. Volgens diverse personen (die werkzaam zijn in de bouw) maak ik me druk om niets maar ik voel me er toch niet 100% gerust op.
In eerste instantie wilden wij de buis 30 cm opzij. Installateur: o dat is geen probleem mijnheer...
Op de plek waar nu de buis zit zat al een voorbereid gat (tijdens de bouw al gemaakt en dicht gesmeerd).
Ik heb het door een bouwkundige kennis laten narekenen... Door het voorbereide gat was al een wapeningsstaaf door. Door het gat ernaast zouden nog 3 wapeningsstaven doorgaan. Hierdoor zou de plaat te zwak geworden zijn.
Uiteindelijk hebben wij dus het reeds voorbereide gat laten gebruiken / uitboren.
Als het goed is kun je op de bouwtekeningen (In Tilburg via de Gemeentesite op te vragen met je DigiD) zien waar de wapening zit. In het midden boren was bij ons het meest veilige (maar 1 wapeningsstaaf)
Ook even opletten of je enkel of dubbelwandig naar boven gaat. Van begane grond naar 1e etage mag ook enkelwandig zijn (is kleiner gat) maar op de bovenverdiepingen moet alles dubbelwandig zijn (is uiteraard groter gat). Bij ons zie je een dubbelwandige buis naar boven gaan. Wij wilden niet dat onze katten aan de buis vastplakken
Wij hebben een inzet haard maar hebben de oude schouw weg gebroken. Ik ben van mening dat bij een (traditionele) natuur steen schouw ook een ouderwetse kachel hoort.franssie schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 18:53:
Ik wil mijn openhaard er uiteindelijk ook uit maar de schouw wel behouden (natuursteen). Heeft iemand daar ervaring mee?
edit:// met een soort inzet haard dus)?
Meestal zijn inzet haarden een stuk strakker, waarom dan niet meteen een nieuwe ombouw?
Heeft bij ons trouwens €4500,- gekost. Kachel pijp trekken en afstorten een plaatsten haard met ombouw. Best besteedde €4500,- ooit!!
Als je goed stookt hoef je je ruit bijna niet schoon te maken .
12 x 330WP | Oost/west
[ Voor 3% gewijzigd door bluemoon23 op 19-11-2016 22:59 ]
Gewoon zo'n fles halen en een keer proberen je krijgt er geen spijt van.
Nooit problemen met het schoonmaken met een nat zakdoekje met wat as erop van de vorige dag. Snel, makkelijk en altijd bij de hand. Daar kunnen de chemicaliën van de Wibra niet tegenop!Noxa schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:43:
Leuke tips mannen, allemaal geprobeerd maar die Dasty maakt gehakt van grootmoeders tips.
Gewoon zo'n fles halen en een keer proberen je krijgt er geen spijt van.
Afgezien van de asresten die op je raam achterblijven.bas-r schreef op zondag 20 november 2016 @ 09:56:
[...]
Nooit problemen met het schoonmaken met een nat zakdoekje met wat as erop van de vorige dag. Snel, makkelijk en altijd bij de hand. Daar kunnen de chemicaliën van de Wibra niet tegenop!
Ben altijd al met vuur bezig en BBQ. Een echte kachel is helemaal super.
Door de vloerverwarming is er geen stralingswarmte, dat moet met de kachel straks wel lukken.
We gaan voor de Spartherm Varia AS-FDh-2, hier een leuk filmpje
YouTube: Spartherm Varia Ah-2
Qua opslag komt er een nis in de voorkant of zijkant. Alleen even bedenken waar een pallet kan worden opgeslagen. Weet niet of de garage wel droog genoeg is.
Fiskars X10 en de x27 gekocht. Kijk nu naar een opslag hoek. Lastig in te schatten voor hoveel kuub. Wat ik veel zie is dat het opslaghok tegen een schutting aan staat. Op deze manier kan er geen wind door heen waaien, is dit niet erg?
Mijn hout ligt achteraan ook tegen de schutting en aan de voorkant open. Werkt prima, zolang het maar droog ligt. Een open hok zal waarschijnlijk wel beter werken maar dit volstaat ook.Wackmack schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:06:
Nog geen openhaard, huis wordt nu gebouwd maar al wel twee mooie bijlen.
Fiskars X10 en de x27 gekocht. Kijk nu naar een opslag hoek. Lastig in te schatten voor hoveel kuub. Wat ik veel zie is dat het opslaghok tegen een schutting aan staat. Op deze manier kan er geen wind door heen waaien, is dit niet erg?
En hoeveel je nodig hebt? Hoeveel ga je stoken? Wij stoken tussen de 2 a 3 kuub per seizoen. Dan brandt de kachel op koude weekenden bijna de hele dag. En koude werkdagen 's avonds na 18u tot een uurtje of 22.
Dan moet je er nog rekening mee houden of je nat of droog hout koopt, nat hout moet een jaar drogen. Daar moet je wel de ruimte voor hebben.
Kan nog geen schatting maken wat ik stook maar denk dezelfde tijden als jij dus 2 a 3 kuub. Qua hok moet ik nog even kijken wat handig is in de tuin. 6 kuub moet voldoende zijn, ruimt is er wel.Noxa schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:05:
[...]
Mijn hout ligt achteraan ook tegen de schutting en aan de voorkant open. Werkt prima, zolang het maar droog ligt. Een open hok zal waarschijnlijk wel beter werken maar dit volstaat ook.
En hoeveel je nodig hebt? Hoeveel ga je stoken? Wij stoken tussen de 2 a 3 kuub per seizoen. Dan brandt de kachel op koude weekenden bijna de hele dag. En koude werkdagen 's avonds na 18u tot een uurtje of 22.
Dan moet je er nog rekening mee houden of je nat of droog hout koopt, nat hout moet een jaar drogen. Daar moet je wel de ruimte voor hebben.
Als je deze tabel kijkt:racoon schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:31:
Is populietenhout goed te stoken of is het zo op, ik kan namelijk nog een kuub voor weinig kopen.
https://leelant.nl/informatie/volume-calorische-waarden/
heeft populierenhout een zeer lage calorische waarde...... dus of het moet voor 20 euro of zo zijn, anders zou ik het laten lopen....
Ik heb zelf een hok gebouwd samen met mijn schoonvader. (Da's relatief goedkoop en je krijgt er tenminste een hok voor dat precies aan je eigen wensen en eisen voldoet.)Wackmack schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:06:
Nog geen openhaard, huis wordt nu gebouwd maar al wel twee mooie bijlen.
Ons hok kan ongeveer 2.5M3 hout bevatten en is opgedeeld in 2 vertikale compartimenten.
De achterkant staat tegen de schuur, er zit een goflplaten dakje op die af loopt naar de achterkant waar een goot zit die het water naar de zijkant af voert. (De zijkant staat op pak 'm beet 20cm van de schuur.)
Het hok zelf is aan alle kanten open. Dus latjes (ik dacht 5cm x 2cm) op gelijke afstand, zowel aan de zijstaanders als aan de liggers aan de onderkant. In ieder compartiment liggen 2 rijen achter elkaar, met daar tussen een luchtspleet. Op die manier is er voldoende luchtstroom door de hele stapel heen.
De enige wijziging die ik nog wel ga doorvoeren, is dat ik er telkens op 1/3e en 2/3e horizontaal planken in ga schuiven. Het hok is grofweg 2 meter hoog en met niet perfect gelijk hout, begint dat na een tijdje wat te kantelen. Dus een planken er horizontaal door waardoor de stapels zelf wat korter worden en kans op uitval veel kleiner is.
Qua behandeling en montage: Hok is met schroeven en bouwlijm in elkaar geschroefd en daarna 1x of 2x met beits behandeld. Dat verweert mooi en daarmee valt het hok steeds minder op.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Bedankt dan laat ik het lopen, koste namelijk €45,-miel schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:07:
[...]
Als je deze tabel kijkt:
https://leelant.nl/informatie/volume-calorische-waarden/
heeft populierenhout een zeer lage calorische waarde...... dus of het moet voor 20 euro of zo zijn, anders zou ik het laten lopen....
Klinkt goed! Heb van de haard boer 1 kuub gekregen. In het voorjaar gaan we de tuin aanpakken dus dan komt er zeker een hok.unezra schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:24:toon volledige bericht
[...]
Ik heb zelf een hok gebouwd samen met mijn schoonvader. (Da's relatief goedkoop en je krijgt er tenminste een hok voor dat precies aan je eigen wensen en eisen voldoet.)
Ons hok kan ongeveer 2.5M3 hout bevatten en is opgedeeld in 2 vertikale compartimenten.
De achterkant staat tegen de schuur, er zit een goflplaten dakje op die af loopt naar de achterkant waar een goot zit die het water naar de zijkant af voert. (De zijkant staat op pak 'm beet 20cm van de schuur.)
Het hok zelf is aan alle kanten open. Dus latjes (ik dacht 5cm x 2cm) op gelijke afstand, zowel aan de zijstaanders als aan de liggers aan de onderkant. In ieder compartiment liggen 2 rijen achter elkaar, met daar tussen een luchtspleet. Op die manier is er voldoende luchtstroom door de hele stapel heen.
De enige wijziging die ik nog wel ga doorvoeren, is dat ik er telkens op 1/3e en 2/3e horizontaal planken in ga schuiven. Het hok is grofweg 2 meter hoog en met niet perfect gelijk hout, begint dat na een tijdje wat te kantelen. Dus een planken er horizontaal door waardoor de stapels zelf wat korter worden en kans op uitval veel kleiner is.
Qua behandeling en montage: Hok is met schroeven en bouwlijm in elkaar geschroefd en daarna 1x of 2x met beits behandeld. Dat verweert mooi en daarmee valt het hok steeds minder op.
Volgende keer een keer berken hout kopen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Update: info van site SBB:Tasma schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:05:toon volledige bericht
[...]
Zelf koop ik nooit 'ovengedroogd' hout, omdat dat best wel jammer is van de gebruikte energie. Wij hebben nu al 8 jaar een huis met haard en tot dusver zijn mijn bronnen geweest:
Gratis vanaf marktplaats: voordeel: goedkoop. Nadeel: zelf ophalen en in dit geval stammen van 80cm rond en 1 meter hoog, en aanbod beperkt.
Eigen tuin:
Doorgegroeide confierenhaag van 12meter hoog, 1,5 jaar op gestookt.
En de beste bron:
De haardhout dagen van staatsbosbeheer. Een stam kost hier in de buurt van 2,- per stuk, ze zijn maximaal 2,5 meter lang zodat ze in een aanhanger passen. De prijs is ongeacht dikte, dus ik ga met een paar vrienden en haal de dikste stammen die ik kan krijgen. Zelf zagen en kloven (gratis fitness en best leuk), en even 1-2 jaar wachten met stoken. Prijs per m2 komt dan richtng de 14-18 euro per kuub gestapeld. Vorige keer 38 euro en ons houthok was compleet vol (3m3).
Goedkoop, duurzaam, en niet ovengedroogd.
Nadeel is dat je het zelf moet laten drogen, maar dat is alleen het eerste jaar een nadeel want daarna heb je een voorraadje. Wij hebben zelf een houthok van 3m3, en dat is voor ons absoluut genoeg voor 1-2 winters.
Kom naar het Lingebos van Staatsbosbeheer en vul je voorraad haardhout aan. Laat het hout voldoende drogen (optimaal is 2 jaar) en geniet in de winter van hout van eigen bodem!
Soort: Amerikaans eiken en essen, lengte 2m
Prijs: € 2,50 per stam (in 1 kuub gaan 22 stammen)
Maximaal 2 kuub per klant(1 kuub weegt ca 900 kilo)
Stammen zelf inladen
Zorg voor goedgekeurd eigen vervoer en degelijk bevestigingsmateriaal
Neem handschoenen mee
Gebruik motorzaag niet toegestaan
Dus €14-18/m3 is €55/m3 geworden!
https://www.staatsbosbehe.../haardhoutdag-horsterwold
100 euro voor 3 kuub, wel volgeboekt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Denk je om de verzekeringSeñor Sjon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:52:
Ik moet nog steeds een schoorsteenveger inhuren, ik heb nu voor het eerst in mijn leven een open haard en dit kanaal is sinds 2010 niet meer geveegd.
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Maar goed, schijnt nogal wispelturige handel te zijn, dat schoorsteenvegen.

Vroeger deden we het met een borstel en kogel aan een touw, nu gebruiken we de groene stokken met borstel. Hiervoor moet de regenkap natuurlijk wel even worden losgemaakt
My favorite programming language is solder.
Slim! Hier heerlijk aan het houthakken. Echt geweldig om te doen. Voordeel 8s dat ik de grote van de houtstukken zelf kan bepalen.wmeester schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:32:
Heeft iedereen een beetje hout kunnen vinden na de storm van vorige week? Ik heb iig een achterbakje van de auto volgeladen met beuken stammetjes /takken.
Heb nu 1 kuub oven gedroogd hout waarbij alle stukken relatief klein zijn. Volgend jaar mooie grote stukken.
Nu nog een mooi hok of ijzeropberghok. Iemand tips!? Vind online weinig mooie opberghokken.
Dit topic is gesloten.
Zelf oogsten? Zie: https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout