Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:38
Zoals vaak met dit soort dingen, lijkt het van te voren minder werk dan het in werkelijkheid is. Uiteindelijk heb ik veel bronnen geraadpleegd, de ene wat betrouwbaarder en duidelijker dan de andere. Daarnaast heb ik ook mijn eigen ervaring uit 20 jaar bosbouw als vrijwilliger en inmiddels ruim 10 jaar als coördinator meegenomen. Ik heb veel ervaring met het stoken, opslaan, drogen van hout, dus dat komt mooi van pas.

Waar gaan we beginnen? Mij lijkt het een goed idee om eerst een belangrijke metric te definiëren. Het volume. Veel van de bronnen op internet hebben het over kubieke meters(m3) als ze praten over het soortelijk gewicht en calorische waarde. Als we echter praten over onbewerkt (dus niet in balken of planken gezaagd) hout, dan praat je niet over m3, maar over stère, een kubieke meter gestapeld hout. De stère wordt gebruikt omdat je hout nooit kan stapelen zonder lucht er tussen. Binnen de stère wordt onderscheid gemaakt tussen drie vormen:
  • De 'vaste stère'; 1m3 hout zonder tussenruimtes. In de praktijk eigenlijk onmogelijk voor normaal hout. Ga je zaagsel persen in blokken van 1x1x1m, dan kom je er wel in de buurt.
  • De 'gestapelde stère'; 1m3 gezaagd en gekliefd hout die netjes opgestapeld is. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat ⅔ van het volume haardhout is en ⅓ lucht. Één gestapelde stère hout bevat dus 0.66m3 hout en één m3 haardhout komt dus overeen met 1.5 stère. Sommige haardhout verkopers hebben het over een 'strak gestapelde stère of m3', trap er niet in.
  • De 'losse stère'; een hoeveelheid gezaagd en gekloofd hout dat willekeurig in een bak van 1x1x1m (1m3) gegooid is. Bevat ongeveer 50% lucht en 50% hout.
Calorische waarde
Nu we duidelijk hebben wat de volumemaat betekent, kunnen we gaan kijken naar het belangrijkste, hoeveel warmte krijg je uit een hoeveelheid hout. Oftewel, wat is de calorische waarde van 1m3 hout? Hierbij wordt er uitgegaan van de ‘vaste stère’, dus een onpraktisch blok van 1x1x1m.

HoutsoortMJ per m3 (0% vocht)kWh per kg (0% vocht)kWh per kg (15-20% vocht)kWh per stère (15-20% vocht)
Populier6.9754,8
Grove Den7.4405,2
Wilg7.7504,8
Els7.9054,94,11500
Esdoorn8.6805,3
Plataan9.920
Berk10.38554,21900
Es10.38554,22100
Haagbeuk10.4404,8
Eik10.6954,94,22100
Peer10.8504,9
Beuk11.1604,94,22100
Appel11.6254,9

Verschillende bronnen geven verschillende waardes, al ontlopen ze elkaar niet veel. Van niet iedere houtsoort is alle informatie makkelijk te vinden. Mijn voorkeur ging uit naar bronnen waarbij verschillende houtsoorten besproken werden zodat er overeenkomst is tussen waar de informatie vandaan komt en de meetmethode. Vandaar dus de open plekken. Zoals je kunt zien loopt het aantal kWh per kg niet veel uiteen, terwijl de calorische waarde per m3 wel veel verschilt. Sommige houtsoorten bevatten veel meer water dan andere, hierdoor zijn deze houtsoorten een stuk minder zwaar als ze droog zijn, maar heb je wel meer volume per kg. Anders uitgelegd, voor eenzelfde hoeveelheid warmte heb je een groter volume populierenhout nodig dan wanneer je eikenhout zou stoken.

Geen grote verrassingen hier, tenminste, niet voor mij. Duidelijk is dat het weinig uitmaakt of je nu Berk, Es, Eik of Beuk stookt, als je kijkt naar de hoeveelheid potentiële warmte tenminste. Er zijn namelijk nog een hoop andere redenen om voor een bepaalde houtsoort te kiezen. Wat ook duidelijk is, dat het nogal uitmaakt hoe vochtig het hout is. De vuistregel die vaak wordt aangehouden is houtvochtpercentage van ongeveer 18%. Het verschilt per houtsoort vanaf welk percentage het lekker stookt, maar altijd geldt; hoe lager hoe b/heter en schoner de verbranding. Op al deze punten zal ik later terug komen.

Soortelijk gewicht
Een ander zeer interessante eigenschap van hout, is het soortelijk gewicht. Oftewel, hoeveel weegt 1m3 van een bepaalde houtsoort. Ik heb het gehouden bij de meest gebruikte soorten haardhout. De houtdatabase van houtinfo.nl was hierbij van grote hulp! Vaak is er een range van gewicht per m3 gegeven, afhankelijk van bijvoorbeeld het seizoen (in de zomer bevatten bomen meer water dan in de winter). In de tabel heb ik het gemiddelde genomen.

HoutsoortGewicht per m3 (vers)Gewicht per m3 (12% vocht)
Haagbeuk1000kg750kg
Els800kg530kg
Berk900kg*660kg
Es950kg700kg
Eik1050kg710kg
Beuk960kg710kg

*Berekend van pound per cubic foot naar kg/m3 met automatische google omrekening. https://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fpltn/fpltn-218-1931.pdf

Dat is een stuk zwaarder dan ik dacht. Toen ik uitrekende hoe zwaar ik mijn oude Hyundai Atos had beladen ben ik blijkbaar uitgegaan van 12% vochtig hout. In plaats van 400kg, lag er dus waarschijnlijk ruim 500kg vers eikenhout in…
Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden als je ergens met je enkelassige aanhanger, die max 750kg mag hebben, hout gaat halen. Vaak kan daar wel 1 stère hout in, oftewel 0,66m3. Vul je die met vers eikenhout, dan zit je aan 1050x0,66=693kg. Haal je het hout in de winter, dan zit je wel goed, maar in de zomer niet. Eikenhout kan namelijk 1200kg per m3 wegen als het zich goed heeft volgezogen. 1200x0,66=792kg.

Eigenschappen
Iedere houtsoort heeft zijn eigen eigenschappen. Hierbij moet je denken aan droogtijd, droogwijze, kloofbaarheid en brandeigenschappen. Een aantal dingen zijn voor alle houtsoorten het zelfde. Zo droogt hout het snelst als je de ronde stammen klieft. Je stelt dan meer oppervlak bloot aan de lucht, waardoor het vocht er beter uit kan. Daarnaast zorgt de schors er voor dat het vocht er maar moeilijk uit kan. Ongekloofd hout kan in sommige gevallen erg langzaam drogen. Ik heb het onlangs getest bij een stuk eikenhout van 15cm doorsnee, wat ik afgelopen winter wel heb gezaagd, maar niet gekloofd. Toen ik hem doormidden hakte bleek dat hij vanaf de schors totaal niet was gedroogd en vanaf de kopse kanten was het ongeveer 2,5cm ingedroogd tot ongeveer 20-22%. De rest was nog >35% vochtig. Voor eens stuk berkenhout van de zelfde afmeting daarentegen, was het een compleet ander beeld. Het hout was >40% vochtig toen ik het zaagde, maar was tot het binnenste gedroogd tot 20%. Dit is echter een uitzondering. Bij essen- en beukenhout komt het overeen met hoe het eikenhout droogt.

Drogen
Ik zal per houtsoort aangeven wat mijn ervaringen zijn en wat het internet er over te vertellen heeft. De droogtijd die ik noem gaat over gekloofd hout wat goed droog en luchtig opgeslagen ligt. Ik begin met een aantal houtsoorten die niet geschikt zijn om in de kachel of open haard te stoken.

Dennenhout:
Stookbaarheid:
Niet geschikt om in de kachel of open haard te stoken.
Brandwijze: Kan erg knetteren en dus vonken produceren vanwege de hars. In een kachel maakt dit niet heel erg uit, maar in een open haard kan het zonder veiligheidsscherm voor brand(plekken) zorgen op je dure vloer en/of kleding. Daarnaast zorgt de hars er voor dat je schoorsteen erg snel smerig wordt. Het ruikt daarentegen wel erg lekker en het brandt fel en heet, maar is snel weer weg.
Droogtijd: 1 jaar
Droogwijze: Kan prima als ronde stam gedroogd worden zonder dat het gaat rotten, gekloofd droogt het wel sneller.
Kloofbaarheid: Rechte stukken splijten makkelijk

Wilg en Populier:
Stookbaarheid:
Je kan het in prima in de kachel of openhaard stoken, maar het bevat relatief weinig energie. Je zal dus vaak moeten bijvullen. Dunne, droge takjes zijn erg geschikt om het vuur mee aan te maken omdat ze snel vlam vatten. De rook kan vies ruiken.
Brandwijze: Brandt erg snel weg en moet goed droog zijn. Vooral geschikt om mee aan te maken.
Droogtijd: 1,5 jaar
Droogwijze: Rot snel en bevat heel veel water. Goed droog en luchtig opslaan. Hak het in kleine stukken zodat het sneller droogt.
Kloofbaarheid: Kan knoestig zijn en door het vele water relatief taai.

Esdoorn:
Stookbaarheid:
Prima brandhout, maar bevat relatief weinig energie.
Brandwijze: Prima om vuur mee te starten, maar brandt snel op. Rustige en soms gekleurde vlammen.
Droogwijze: Geen bijzonderheden, behalve dat kaal hout grijs kan worden worden en soms wat schimmel plekken kunnen krijgen als het niet goed droog bewaard wordt. Dit kan geen kwaad, maar het ziet er niet mooi uit.
Kloofbaarheid: Vanwege de rechte en korte vezels is het met een scherpe hakbijl goed te kloven. Met een kloofblijl sla je er eerder kleine stukken af omdat de vezels kort zijn.

Els:
Stookbaarheid:
Prima brandhout. Minder energie dan es, beuk of eik, maar meer dan bovenstaande houtsoorten.
Brandwijze: Brandt erg fel met soms gekleurde vlammen die een mooi vlammenspel hebben. Brandt iets minder snel dan bovenstaande houtsoorten, maar wel een stuk sneller dan berk, es, beuk of eik.
Droogtijd: 1,5 jaar
Droogwijze: Geen bijzonderheden. Het kale hout kleurt diep oranje en ziet er mooi uit als je het in je houtrek hebt liggen.
Kloofbaarheid: De vezels kunnen erg kronkelig zijn en dus minder makkelijk te klieven.

Berk:
Stookbaarheid:
Fantastisch brandhout! Bevat relatief veel energie en knettert niet. Het hout is erg zuiver en brandt dus erg schoon, zelfs zo schoon dat je er je kachel mee schoon kan stoken. Je rookkanaal blijft ook erg schoon. Berkenhout is ook erg geschikt voor in de open haard. Zoals gezegd knettert het niet en de geur van de rook wordt als prettig ervaren.
Brandwijze: Berkenhout is erg gemakkelijk aan te maken dankzij de schors die een beetje op papier lijkt. Het is geschikt voor zowel kleine als grote kachels. Brandt relatief lang, maar is sneller weg dan es, eik of beuk.
Droogtijd: 9 maanden - 1 jaar. Zelfs ongekloofd. Ik was met stomheid geslagen toen ik afgelopen weekend eindelijk toe kwam aan het kloven van blokken die ik wel al op lengte had gezaagd. Zelfs blokken van 20cm doorsnee waren tot het diepste binnenste tot 20% vochtigheid gedroogd.
Droogwijze: Het is erg belangrijk om dit hout goed droog te bewaren. Het gaat snel rotten en schimmelen als het vochtig wordt. Om dit te voorkomen is het belangrijk om berkenhout snel in kleinere stukken te hakken.
Kloofbaarheid: Rechte stukken kloven gemakkelijk, maar de knoesten kunnen erg taai zijn.

Es:
Stookbaarheid:
Ongeevenaard! Bevat bijna net zo veel energie als eik en beuk, knettert niet, brandt erg heet en brandt net als berk, erg schoon. Produceert maar weinig as en is al goed te stoken bij een hogere vochtigheid, zeker als het vuur al lekker heet is. 25% is geen enkel probleem. De unieke geur wordt als prettig ervaren.
Brandwijze: Erg rustige vlammen, knettert niet en brandt erg lang. Geschikt voor alle kachels en open haarden.
Droogtijd: 1,5 - 2 jaar. Vers essenhout moet een stuk langer liggen dan berk.
Droogwijze: Ongekloofd droogt het zeer traag. Het hoeft niet perse heel erg droog te liggen, zolang er maar geen water op blijft staan. Momenteel is er echter veel dood essenhout te krijgen omdat er een ziekte heerst onder de essen. Hierdoor worden veel (dode) essen omgezaagd, dit hout is bijna direct stookbaar.
Kloofbaarheid: Zeer nauwkeurig te kloven. Dankzij de lange vezels is essenhout in praktische elke dikte te kloven. De mooie rechte stukken zelfs met een licht bijltje.
Extra: In tegenstelling tot eik en beuk, groeien essen relatief snel. Binnen 20-30 jaar heb je bomen van 20m hoog en een doorsnee van 20-30cm. Omdat ze sneller groeien is er een kortere omlooptijd mogelijk voor het omzagen van essen dan voor eiken of beuken. Een bos zal dus sneller herstellen en de CO2 die vrijkomt bij de verbranding van essenhout wordt veel sneller weer opgeslagen dan eik en beuk.

Eik:
Stookbaarheid:
Eikenhout is lastig aan te krijgen, maar als het eenmaal brandt geeft het veel warmte. Zit in de top regionen voor wat betreft calorische waarde. Brandt niet heel schoon, zeker als het niet op de juiste wijze gedroogd is.
Brandwijze: Brandt lang en heet, maar heeft een onrustig vlammenspel. Kan knetteren en is ongeschikt om het vuur mee aan te maken. De geur wordt als prettig ervaren.
Droogtijd: 2-4 jaar
Droogwijze: Het drogen van eikenhout is een kunst opzich. Het droogt zeer langzaam en moet in meerdere stappen gebeuren. Eikenhout bevat namelijk tannines die kunnen zorgen voor vieze rook en voor een schoorsteen die snel vies wordt. Dit is te voorkomen, maar dan moet het hout wel eerst 2 jaar onbeschermd uitregenen en vervolgens nog 2 jaar afgeschermd drogen. Dit wordt vaak niet gedaan omdat het veel tijd en geld kost. Ovengedroogd eikenhout heeft deze tijd vaak niet gekregen. Er is nogal wat discussie hierover op het wereldwijde web. Deze droogwijze zou namelijk stammen uit een tijd dat kachels en haarden gesmoord branden. Als je de kachel of openhaard echt stookt, dan zouden de tannines minder schadelijk moeten zijn. Zelf heb ik toegang tot afgewaaide takken van eeuwenoude eiken die al een aantal jaar op de grond liggen. Dat is dus al lang en breed uitgeregend en kan na korte tijd(1 á 2 weken), (binnen)drogen, gestookt worden.
Kloofbaarheid: Mooie rechte stukken zijn goed te kloven, maar de vaak kronkelige stukken eikenhout kunnen erg taai zijn en lastig te kloven. Mijn ervaring is dat bij droog eikenhout de rechte stukken makkelijker splijten dan als het hout vers is, maar de kronkelige stukken nog moeilijker.
Extra: Eikenhout is erg populair en dat is te begrijpen. Toch krijgt eikenhout meer lof dan het verdient. Er zit een zekere status vast aan het stoken van eikenhout en dat is naar mijn mening niet helemaal terecht. Eiken groeien langzaam en kunnen erg oud worden. Om een redelijke hoeveelheid hout te krijgen van een eikenboom, heb je bomen nodig die minimaal een jaar of 80 oud zijn. Het eikenhout wat ik stook is afkomstig van afgevallen takken, omgevallen bomen en snoeihout. Als je als handelaar een beetje winst wilt maken is het helaas onmogelijk om het alleen daarvan te hebben en ben je genoodzaakt om ook gezonde eiken om te halen. Ze groeien helaas minder snel terug dan dat ze op dit moment gekapt worden.

Beuk:
Stookbaarheid:
Voor beukenhout geldt eigenlijk hetzelfde als voor eik. Het gaat moeilijk aan, maar als het eenmaal brandt, brandt het heet en lang. Brandt schoon en kan zelfs de schoorsteen schoon branden.
Brandwijze: Heeft grote en regelmatige vlammen en knettert niet. Net als eikenhout ongeschikt om het vuur mee aan te maken. Geeft wel relatief veel as.
Droogtijd: 2 jaar
Droogwijze: Moet snel gekloofd worden en goed droog liggen omdat het anders snel gaat schimmelen en rotten.
Kloofbaarheid: Erg taai hout. De rechte stukken kloven prima, maar de vezels lopen niet mooi recht en, zeker bij de knoesten, kan het kloven van beukenhout een flinke klus zijn.
Extra: Voor beukenhout geldt een beetje hetzelfde als voor eikenhout, zij het in iets mindere mate. Het is een erg traag groeiende boom en omdat er meer vraag is dan de bomen terug kunnen groeien is dat een slechte zaak. Wat voor beuken nog meer in het nadeel is, dat ze na omzagen niet lekker meer teruggroeien. Als je van een eik, es of berk de onderste 30-40cm laat staan zal deze gewoon weer uitlopen, beuken doen dit vaak niet (goed). Ze zijn dus ongeschikt als hakhout.

Overige:
Tropisch hardhout: Brandt heet, en zeer langzaam. Heeft een zeer hoge calorische waarde, maar kan alleen in een grote kachel of open haard gestookt worden zonder bij te stoken met ander hout. In een kleinere kachel kun je kleine stukken mee stoken. Het kan flink knetteren door de aanwezige hars. Als je wat over hebt van het aanleggen van een vlonder of iets dergelijks, kun je dit dus prima stoken.
Fruitbomen: Heeft hogere calorische waarde dan eik, beuk of es, maar is zeldzaam.
Prunus: Brandt erg heet en redelijk langzaam. Is erg taai en lastig te kloven. Je komt het niet vaak tegen. In het bos waar ik vrijwilligerswerk doe staat het als een soort onkruid en halen we het weg. Ik neem het nooit mee omdat er berk- en essenhout in overvloed is. Het ruikt wel erg lekker, dus voor een open haard kan het een optie zijn.
Lijsterbes: Verschrikkelijk slecht hout. Stinkt, rot en droogt slecht. Het verwordt tot een soort molm hout als het droogt.
Plataan en linde: Kan prima als brandhout gebruikt worden, maar als je het niet nodig hebt, gewoon lekker laten liggen.

Voor al het hout geldt, laat het minimaal 1-2 dagen binnen liggen voordat je het gaat stoken, daardoor kan het nog even het laatste vocht kwijt en vat het gemakkelijker vlam.

Regelgeving
Ik zal heel kort ingaan op de regelgeving omtrent het stoken van hout. Het lijkt mij een goed idee als iemand anders zich hierop stort voor een uitgebreider verhaal.
Er is het afgelopen jaar veel discussie ontstaan over het stoken van hout en we hebben afgelopen weekend zelfs ons eerste negatieve stookadvies gehad. Volgens mij gaat het nog steeds om voorgestelde richtlijnen, maar men wil toe naar houtkachels met een minimaal rendement van 75%. Europees is nu 50% de eis. Voor moderne houtkachels is dit geen enkel probleem, de meeste zitten tussen de 80-85% rendement, maar bij een open haard is het precies andersom. Daarbij gaat zo'n 80% van de warmte door de schoorsteen naar buiten. Zelf hebben wij een houtkachel van Jacoba waar wij, vooruitlopend op eventuele regelgeving, in de schoorsteen ook nog een roet/fijnstof filter hebben laten plaatsen. Een zogeheten ABCAT. Deze heb je open tijdens het aanmaken omdat de trek wel negatief wordt beïnvloed, maar als de kachel eenmaal heet is draaien we hem dicht en merk je er eigenlijk niets van. Het voordeel is dat als de buren komen klagen, we kunnen zeggen dat ze niet van onze kachel kortademig kunnen worden. Het filter haalt namelijk volgens de specificaties 96% van de schadelijke stoffen uit het rookgas. Voor meer info(ik heb geen aandelen): https://www.groenehoedduurzaam.nl/abcat-houtrookfilter.html
Het is met 350 euro wel een duur grapje, maar dat hadden wij er voor over om in de toekomst gezeik voor te zijn. We stoken namelijk erg graag hout omdat wij denk ik wel voor 90% van onze verwarming met de houtkachel voorzien. Afgelopen november hebben wij slechts 21m3 gas gebruikt waar 130m3 gemiddeld is voor ons type huis in november. Hout is voor ons gratis omdat we het mee kunnen nemen dankzij het vrijwilligerswerk. Ik denk dat wij de totale kosten van 3800 euro voor het plaatsen van de kachel en aanpassingen aan het rookkanaal er in 2-3 jaar uit hebben.
Als je de plantsoenendienst in je gemeente een beetje in de gaten houdt, kun je soms gratis aan best mooi hout komen. Vaak zijn ze er blij mee als je het mee neemt, omdat ze er zelf voor moeten betalen om het af te voeren. Zo heb ik 3 grote ladingen eikenhout mogen meenemen toen ze eiken rondom de parkeerplaats van
volkstuintjes hier in de buurt hadden gesnoeid.

Andere toepassingen
Onze kachel heeft een metalen bovenkant, waar wij zelf een dikke tuintegel op hebben gelegd. Deze warmt op en geeft nog erg lang warmte af. Het is niet ongebruikelijk dat hij de volgende ochtend nog handwarm is. Daarnaast gebruiken wij de tegel om bijvoorbeeld een pan stoofvlees op te laten sudderen of om appelmoes te maken. De temperatuur van de tegel is precies goed om het stoofvlees uren lang te laten garen. Daarnaast is het geen probleem als er vieze spetters op de tegel komen, waar dit op de bovenkant van de kachel vieze vlekken zou geven.
Een opsomming van alle verschillende soorten kachels laat ik ook open voor een andere vrijwilliger.

Het is inmiddels een enorm artikel geworden en ik ben ongetwijfeld dingen vergeten. Laat het alsjeblieft weten als je ergens meer informatie over zou willen hebben.

bronnen:
https://leelant.nl/informatie/volume-calorische-waarden/
Wikipedia: Verbrandingswarmte
http://www.openhaardhoutkopen.com/haardhout/
http://www.voederbomen.nl...den-hout-en-houtchips.pdf
https://www.masterfire.nl...soorten-heeft-masterfire/
https://www.warmteprijzen.nl/brandhout_prijzen.html
http://www.soortelijkgewicht.com/vaste-stoffen
https://www.treehugs.nl/forum/viewtopic.php?t=2068
http://www.hethoogeland-s...envegen/droogtijden-hout/
Wikipedia: Kubieke meter
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/houtdatabase
https://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fpltn/fpltn-218-1931.pdf

[ Voor 101% gewijzigd door Who Am I? op 07-12-2019 22:19 ]

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wow nice post! Nuttige info, sta ik dan mijn eiken hout :P
Naar aanleiding van je post eens in de Abcat gedoken, daar kan mijn haard dus niets mee. De Abcat doet zijn werk als de temperatuur van de kachel boven de 350 graden komt, bij onze kachel komt hij niet boven de 150...
Dus zo'n ding heeft geen zin voor 'accumulerende kachels'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
@Who Am I? Gefeliciteerd, ik heb je TS gemaakt van een nieuw deel. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

:) Mooi!
Hier verder dus.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
IJsbeer schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:48:
Wow nice post! Nuttige info, sta ik dan mijn eiken hout :P
Naar aanleiding van je post eens in de Abcat gedoken, daar kan mijn haard dus niets mee. De Abcat doet zijn werk als de temperatuur van de kachel boven de 350 graden komt, bij onze kachel komt hij niet boven de 150...
Dus zo'n ding heeft geen zin voor 'accumulerende kachels'.
Eikenhout is nog steeds fantastisch brandhout hoor ;) Het is alleen niet het ultieme brandhout wat iedereen denkt.
Ja, die abcat werkt alleen goed vanaf een bepaalde temperatuur. Ook zul je jezelf een nieuwe manier van stoken moeten aanleren. Zo moet je het filter open zetten als je hout in de kachel gooit. Anders is de deur de weg van de minste weerstand en kan er rook de woonkamer in komen. Ook zal je hem iets heter moeten opstoken om voldoende trek te krijgen. Het vergt dus iets meer aandacht, maar dat heb ik er wel voor over als ik daarmee mijn steentje kan bijdragen aan het verminderen van fijnstof in de lucht.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik stook nu haagbeuk. Ben er wel tevreden over. :) Hard houtsoort, brandt lang met een mooie vlam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:51
Mooie beginpost! _/-\o_

Zelf een kuub haagbeuk liggen voor volgende jaar. In maart 19 zelf gezaagd en (voor de helft nu) gekloofd. Daarmee gestopt omdat het enorm splintert tijdens het kloven. Ik was meer de losse stukken (5 tot 10 meter verderop) aan het verzamelen dan aan het kloven. Zit nu op 29%, dus daar kan ik mooi mee beginnen na de zomer. De rest nog even met een kloofmachine doen die ik kan lenen.

Verder wordt er over plataan gezegd "maar als je het niet nodig hebt, gewoon lekker laten liggen". Hier ben ik het niet mee eens. Vorig jaar zo'n 3 kuub van weg gestookt wat al een paar jaar lag te drogen in kisten in een boerenschuur, en het brand perfect én langdurig. Ook wordt er op diverse sites gesproken over prima brandhout (http://www.bakkenmethout....g=NL#sthash.oFjcIkeu.dpbs)

Ik donder ook al het droge hout wat ik kan krijgen in de kachel, zolang het maar onbewerkt is. Afgelopen september nog de binnenkant van een zelfgemaakt tuinhuis weg gestookt, snoeihout wat ook maar de moeite is (5cm en dikker is mijn maatstaaf) en aanmaken doe ik met wegwerppallets die ik in een half uurtje verander in een fruitkistje ~vol met houtjes van 20x3x3 cm. Ook 2 houtverwerkingsbedrijven hebben nog wel eens wat over wat ik voor een kist bier op kan halen. Die is ook praktisch gratis, omdat deze natuurlijk gewoon met de boodschappen mee komt, en van de grote stapel :P

Ook bij mij is de kachel hoofdverwarming. Echter van de zomer wel TADO geïnstalleerd, zodat de bovenverdieping waar nodig (babykamer) wel op gas opgewarmd kan worden

[ Voor 5% gewijzigd door robkrekel op 04-12-2019 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik zal eens wat meer info over haagbeuk opzoeken en toevoegen aan de TS. Dat hout schijnt erg goed te zijn, beter nog dan es, beuk en eik. Het probleem met haagbeuk is alleen dat het nóg trager groeit dan beuk en eik. Ook is het erg gevoelig voor schimmel als je het niet goed droog bewaart.

Edit:
Ik heb wel wat gevonden over haagbeuk, maar het lijkt toch tegen te vallen. Verschillende bronnen melden een calorische waarde van 8.700 MJ/m3. Hierbij geeft een bron een calorische waarde van 11.400 MJ/m3 aan es, eik en beuk, waar andere bronnen het weer hadden over ongeveer 10.500 MJ/m3. Ik ga hem er toch tussen zetten met 8.700 MJ/m3, tenzij iemand iets anders tegen komt. Het heeft er alle schijn van dat haagbeuk een veel hogere calorische waarde heeft dan dat, zeker gezien het soortelijk gewicht...

Edit2:
Gevonden, de 8.700 is gebaseerd op 10-20% vochtigheid. Laten we het op 15% vochtigheid houden. Je verliest dan ongeveer 20% van je calorische waarde, dus 8.700+20%=10.440 MJ/m3. Good enough wat mij betreft ;)

Wat betreft plataan als brandhout. Wat ik bedoelde in de TS is dat als je kan kiezen tussen berk, es, eik of beuk, je plataan kan laten liggen. Als je opslag vol ligt met plataan en je kan toch opeens veel van het betere hout krijgen, je opslag al vol ligt. Ik heb dat probleem met resthout van timmerhout wat ik via het werk van mijn schoonvader heb gekregen. Ik dacht op dat moment dat het slim was, maar nu ligt het enorm in de weg! Hier zit ook pallethout bij wat vaak veel hars bevat. Perfect om mee aan te maken, maar de hars zorgt er ook weer voor dat je schoorsteen snel vervuild raakt.

[ Voor 80% gewijzigd door Who Am I? op 04-12-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Mwah, haagbeuk komt over het algemeen alleen van mensen die er vanaf willen omdat ze het als, tsja, haag gebruikt hebben, dus het een probleem noemen dat het langzaam groeit, neuh.

En het is inderdaad pittig zwaar spul, stammetje van een doorsnee van 10 cm en een meter of 2 lang is nog vrij looiig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Thanks @Who Am I? d:)b

En een herkenbaar stukje over die essenziekte, afgelopen maand de nodige dode bomen omgedaan. Dat waren weer een paar fijne dagen buiten bezig zijn :Y)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
robkrekel schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:21:
Mwah, haagbeuk komt over het algemeen alleen van mensen die er vanaf willen omdat ze het als, tsja, haag gebruikt hebben, dus het een probleem noemen dat het langzaam groeit, neuh.

En het is inderdaad pittig zwaar spul, stammetje van een doorsnee van 10 cm en een meter of 2 lang is nog vrij looiig.
Klopt. Het wordt vaak niet als aanplant in bossen gebruikt. Daarom is haagbeuk ook relatief zeldzaam. De haagbeuken van mijn ouders zijn bijna 30 jaar oud en max 10cm dik.
Orion84 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:28:
Thanks @Who Am I? d:)b

En een herkenbaar stukje over die essenziekte, afgelopen maand de nodige dode bomen omgedaan. Dat waren weer een paar fijne dagen buiten bezig zijn :Y)
Het is schrijnend om te zien. Het bos waar wij werken is traditioneel essenhakhout, maar inmiddels is zo'n 90% dood. De essen die nog wel leven zagen we dus ook niet om, zodat we ze niet meer stress geven dan nodig. Aan het einde van het hakseizoen planten we resistente essen terug. Vaak zaailingen die minimaal 2 jaar oud zijn. Het voordeel is dan dus dat ik een praktisch onuitputtelijke bron van essenhout heb :P Gelukkig groeien er ook voldoende elzen, berken en esdoorns om het bos nog wel een beetje body te geven.
@Orion84 Ik weet niet waar je woont, maar als je het lekker vindt om buiten bezig te zijn. We zijn altijd op zoek naar nieuw bloed. We zitten in de Horsten tussen Voorschoten en Wassenaar. Stuur maar een berichtje als je interessen hebt ;) Geldt voor iedereen overigens. Afgelopen winter is er al een andere Tweaker regelmatig langs gekomen.

[ Voor 50% gewijzigd door Who Am I? op 04-12-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik woon in Brabant, dus Wassenaar is wel een beetje uit de richting :)

En met vrienden en familie die zo nu en dan wat te zagen hebben, en het bos rond ons scoutinggebouw kom ik al aardig aan mijn trekken :)

Ik heb zelf ook geen houtkachel, wel een houtgestookte BBQ, maar daar heb ik geen aanhangers vol hout voor nodig :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 20:30
Leuk en interessant topic, moet thuis de openingspost eens goed doorlezen. Wij hebben thuis een gesloten haard en gebruiken deze in de winter bijna dagelijks. De vorige eigenaar van het huis had nog een flinke hoeveelheid haardhout achtergelaten en er is het afgelopen jaar ook flink wat nieuwe aanvoer bij gekomen. Het haardhout wat er al lag is een mengelmoes van vanalles en nog wat, ik ben niet zo heel bedreven in het herkennen van wat welk soort hout is, toevallig zag ik recentlijk dat er een paar stukken berk bij zaten.

De nieuwe aanvoer bestaat hoofdzakelijk uit kersenhout (oude kersenboom bij mijn vader die omgezaagd is) en wat dennenhout. Dat laatste ga ik in principe alleen gebruiken in de zomer voor in de vuurkorf. Kan het ook wel in de haard gebruiken, door de glazen deur voor de haard hebben we geen last van het geknetter, maar het schijnt ook niet al te geweldig te zijn voor de schoorsteen. Daarbij verbruiken wij ook niet heel veel per jaar, het is meer voor de gezelligheid en wat bij te verwarmen met de vloerverwarming. Er ligt in ieder geval nog voor minimaal 3 tot 4 winters aan voorraad en gedurende dit jaar is er meer bijgekomen dan dat er vorige winter verbruikt is. Mijn vader heeft eveneens nog een flink deel van een kersenboom staan, in ieder geval ook genoeg voor een maand of 2 aan stoken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Great job ! @Who Am I? zo weel informatie bij elkaar ! _/-\o_
Ik zie je over een maand: 04 januari ? :w

Ter informatie, nieuw service van RIVM: https://www.rivm.nl/stookalert
Ben benieuwd of het redelijk advies wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 10:45
[b]cpbox in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"
Ik hou hem de afgelopen weken in de gaten en geeft tot nu toe voor mijn gevoel wel goed advies, heb twee keer het alert gezien, een keer daarvan was afgelopen weekend en dat vond ik wel terecht qua weersomstandigheden. Er waren zelfs momenten dat ik dacht van er zal vandaag wel een alert zijn maar dan was er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Who Am I? Ik heb geen aanhanger, noch een trekhaak. Kan dus niet zoveel oogsten. Ik stook ongeveer 1,5m3/jaar weg, dus heb ook nog niet de opslagcapaciteit om hout 2 jaar te drogen.

Dennenhout in kleine stukjes is ideaal aanmaakhout. In zulke kleine hoeveelheden heeft het ook geen invloed op je schoorsteen. Krijg elk jaar de complimenten van de schoorsteenveger.

---
Je hebt naast RIVM ook Stookwijzer die wat 'strenger' is. Ik kijk meestal naar boomtoppen e.d. De laatste dagen is het vrijwel windstil en dan stook ik niet, ondanks de koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
cpbox schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:37:
Great job ! @Who Am I? zo weel informatie bij elkaar ! _/-\o_
Ik zie je over een maand: 04 januari ? :w

Correct! Als het goed is beginnen we 4 januari weer, maar je krijgt er nog een mail over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Geweldige openingspost! Moet thuis nog ruim 1 a 2 kuub zagen en kloven. Is toch altijd meer werk dan je dacht. Gelukkig straks twee weken vakantie.

Straks lekker kloven als het hout is bevroren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Wat voor voordeel heeft het kloven van bevroren hout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:33
robkrekel schreef op donderdag 5 december 2019 @ 06:56:
Wat voor voordeel heeft het kloven van bevroren hout?
Mijn gok is dat door het bevriezen van het water dat deze iets uitzet en de vezels wat meer uit elkaar drukt waardoor kloven een stuk makkelijker gaat.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik kan mij ook voorstellen dat het hout broos kan worden door de vorst en dan dus makkelijker splijt. Toch denk ik dat het verschil minimaal is. Wat wel een voordeel is als het vriest, dat je niet als een malle gaat staan zweten als je 2 m3 hout weg staat te hakken en zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1277214

Ben ooit door een vriend meegenomen naar de padvinders en heb daar geleerd hoe je een vuurtje moest stoken. Als je vlammetjes hebt met een blauwe gloed heb je een goed vuurtje . Dit houd in dat het hout droog is en het vuur voldoende zuurstof krijgt. Eiken en beukenhout stookt prima en wordt lekker heet. Fijn kloven, tot 5 cm, levert binnen een jaar stookbaar hout op. Stook nu 50 jaar en als kind vond ik het leuk om een fikkie te stoken en nu nog steeds. Je begint met een beugelzaag en kloofbijl en als je wat ouder wordt heb je een elektrische kettingzaag en een kloofmachientje. Hout kun je het beste verkrijgen in bosrijke gebieden zoals de Veluwe en Drenthe. De rest is leuk om te weten, maar het vuur wordt er niet heter van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 04-06 14:11
Joarie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:35:
[...]

Mijn gok is dat door het bevriezen van het water dat deze iets uitzet en de vezels wat meer uit elkaar drukt waardoor kloven een stuk makkelijker gaat.
Dit ja, het is makkelijker en vooral leuker om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Who Am I? schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:08:

Dennenhout:
Stookbaarheid:
Niet geschikt om in de kachel of open haard te stoken.
Brandwijze: Kan erg knetteren en dus vonken produceren vanwege de hars. In een kachel maakt dit niet heel erg uit, maar in een open haard kan het zonder veiligheidsscherm voor brand(plekken) zorgen op je dure vloer en/of kleding. Daarnaast zorgt de hars er voor dat je schoorsteen erg snel smerig wordt. Het ruikt daarentegen wel erg lekker en het brandt fel en heet, maar is snel weer weg.
Droogwijze: Kan prima als ronde stam gedroogd worden zonder dat het gaat rotten, gekloofd droogt het wel sneller.
Kloofbaarheid: Rechte stukken splijten makkelijk
Dit weer eens aan den lijve ondervonden... Ik had nog een hele zooi kleine restjes van planken en pallets die ik via het werk van mijn schoonvader had gekregen. Afgelopen week als missie gesteld om alles in hoog tempo te verbranden omdat het in de weg ligt voor beter hout. Allemaal grenen natuurlijk en dus veel hars. Het geknetter maakt in een dichte kachel niet veel uit, maar de ABCAT (het roet en fijnstoffilter) zat binnen een paar dagen helemaal dichtgeslibd. Gelukkig is dat onder de kraan gemakkelijk schoon te spoelen, maar het is dus geenszins overdreven dat dennenhout zorgt voor een smerige schoorsteen. Gelukkig is bijna alles nu weggestookt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Who Am I? schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:52:
[...]
Dit weer eens aan den lijve ondervonden... Ik had nog een hele zooi kleine restjes van planken en pallets die ik via het werk van mijn schoonvader had gekregen. Afgelopen week als missie gesteld om alles in hoog tempo te verbranden omdat het in de weg ligt voor beter hout. Allemaal grenen natuurlijk en dus veel hars. Het geknetter maakt in een dichte kachel niet veel uit, maar de ABCAT (het roet en fijnstoffilter) zat binnen een paar dagen helemaal dichtgeslibd. Gelukkig is dat onder de kraan gemakkelijk schoon te spoelen, maar het is dus geenszins overdreven dat dennenhout zorgt voor een smerige schoorsteen. Gelukkig is bijna alles nu weggestookt :P
Je moet het ook niet puur stoken, maar bijmengen bij hardhout, dan verbrandt de meeste van die rotzooi.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 13:29
Mijn ouders hadden een Apenboom in de tuin die eruit moest. Ik heb daar een paar stukken van de stam van gekregen om te stoken maar kan dat eigenlijk wel? Het is knoeihard en bevat erg veel hars. Als ik het zou gebruiken moet het sowieso nog drogen maar ik zou graag weten of dat überhaupt nut heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
__REMCO__ schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:08:
Mijn ouders hadden een Apenboom in de tuin die eruit moest. Ik heb daar een paar stukken van de stam van gekregen om te stoken maar kan dat eigenlijk wel? Het is knoeihard en bevat erg veel hars. Als ik het zou gebruiken moet het sowieso nog drogen maar ik zou graag weten of dat überhaupt nut heeft
Veel beter brandhout dan appel is er niet. Beter dan eik of beuk. Wel 2 jaar laten drogen.

Edit:
Excuus... Ik las het verkeerd... Apenboom. Is dat zo'n boom met van die slingertakken en een soort schubben? Dat lijkt mij rothout, veel hars inderdaad.

[ Voor 13% gewijzigd door Who Am I? op 25-12-2019 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11-2024
Top-topic! Wij hebben sindskort een jøtul houtkachel, inclusief een nieuwe pijp door de schoorsteen heen. Vorig jaar met een aantal maten een kapvergunning voor een stuk bos gekocht bij staatsbosbeheer, daar moesten ze van wat inheemse amerikaanse eik af, en die liggen nu na een jaar drogen, in de kachel.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Who Am I? schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:46:
[...]

Veel beter brandhout dan appel is er niet. Beter dan eik of beuk. Wel 2 jaar laten drogen.

Edit:
Excuus... Ik las het verkeerd... Apenboom. Is dat zo'n boom met van die slingertakken en een soort schubben? Dat lijkt mij rothout, veel hars inderdaad.
Apenboom heeft niet, net als veel inlands naaldhout, hars in het hout, maar er zit wel een soort van kleverige laag tussen hout en schors. Vies spul. Het droogt wel weer in na verloop van tijd, trouwens.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 08:41
Even inchecken in dit nieuwe topic, ik stook sinds ik 8m3 eiken heb gekregen alleen nog maar eiken ;)

Kachel maak ik aan met ander hout (vriend van me is timmerman, dus voldoende vuren hout beschikbaar) en als kachel op temperatuur is stook ook verder met eiken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Welk apparaatje is aan te raden om de vochtigheid van hout te kunnen meten:)? Ik zie dure en goedkope varianten maar kom niet zo gauw ervaringen tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 09:23
Waterkoker schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:42:
Welk apparaatje is aan te raden om de vochtigheid van hout te kunnen meten:)? Ik zie dure en goedkope varianten maar kom niet zo gauw ervaringen tegen
Als je geen haast hebt, één van deze voldoet prima.

https://m.nl.aliexpress.c...e_id=undefined&gclid=null
Zoek gewoon de goedkoopste uit.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Anoniem: 1294558

Tip voor de mensen die net als ik een hekel hebben aan zagen, kloven en slepen met hout. Ik heb hier in de regio 2 adressen van professionele hoveniers. Die mannen hebben als bijverdienste hun gerooide bomen als gekliefd hout te verkopen. Lijkt me dat alle echte hoveniers dit doen in NL.

Ik betaal €60,- voor een gestapelde m3 en wordt het netjes thuis gebracht. Ik stook 2,5 m3 per winter aangevuld met https://woodcom.eu/product/pak-pini-kay-houtbriketten/. Mijn hout ligt 1,5 jaar te drogen, helaas niet meer ruimte dan voor 2 x 2,5 m3, en mocht er dan nog wat vocht in zitten stook ik dat met die pini kays mixen eruit. Die geven zo gruwelijk veel warmte dat eventueel restvocht snel weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Waterkoker schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:42:
Ik heb er een via bol.com van €15. Voldoet prima. Ik gebruik hem ook om te checken op lekkages in huis. Erg handig! Kan van 0-40% houtvocht meten. Meer is ook niet nodig voor haardhout. Als je wilt checken of je hoofd t droog genoeg is na een tijd drogen, kun je het beste een houtje kloven en dan op de verse snede meten. Aan de rand kan het namelijk altijd afwijken, zowel hoger als lager.

• Señor Sjon
Ik heb een goedkope vochtmeter, alleen geeft ie niet aan welke klasse (haag)beukhout is... Ik gok op 3, aangezien Vuren, Douglas, Meranti, Eiken, Esdoorn en Essen in die groep vallen. Berken, Grenen en Lariks vallen weer onder 4...
https://www.conrad.nl/p/v...vochtigheidsmeter-1662851
Was toen overigens 15 euro. Had geen zin om te wachten op een zeecontainer te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Heeft iemand ervaringen met dit ding?

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/8/9/2/9200000093512983.jpg
https://www.bol.com/nl/p/...aakhout/9200000093512983/

Werkt dat een beetje?

Na het slopen van mijn Smart Splitter moet ik toch een nieuwe splijter hebben en een van dé nadelen van de Smart Splitter is zijn hoogte. Naar buiten tillen is tricky en hij kan niet binnen gebruikt worden. (De bovenkant komt dan tegen het dak van de schuur aan.)

Zoiets als dit is misschien handiger, het hakblok blijft dan mooi laag en ik kan als het eens een keer regent, ook in de schuur houtjes kloven.

Moet je bij zoiets per sé een rubberen hamer gebruiken (en zo ja, moet ik nog letten op gewicht), of werkt het ook goed met een klein model metalen vuistmoker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

unezra schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 09:54:
[...]
Moet je bij zoiets per sé een rubberen hamer gebruiken (en zo ja, moet ik nog letten op gewicht), of werkt het ook goed met een klein model metalen vuistmoker?
Het lijkt me, dat de kans iets te groot is, dat je met die metalen moker het snijvlak raakt en daarmee vernielt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Freee!! schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:17:
[...]
Het lijkt me, dat de kans iets te groot is, dat je met die metalen moker het snijvlak raakt en daarmee vernielt.
Hmm. Daar heb je een goed punt. :)
Nja, er zijn bij de bouwmarkt ook prima zware plastic / rubberen mokers te vinden.

Kosten een tientje ofzo.
Of zelfs gewoon een dop voor op mijn moker:
https://www.praxis.nl/ger...eren-mokerdop-2kg/5227950

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8798645714974-424-424.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

unezra schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:18:
[...]
Hmm. Daar heb je een goed punt. :)
Sorry, gebeurt wel vaker ;)
Nja, er zijn bij de bouwmarkt ook prima zware plastic / rubberen mokers te vinden.

Kosten een tientje ofzo.
Of zelfs gewoon een dop voor op mijn moker:
https://www.praxis.nl/ger...eren-mokerdop-2kg/5227950

[Afbeelding]
Dat laatste lijkt me het beste (en zorg meteen voor voldoende reserve ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 19:32

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik zag een paar pagina's terug ervaringen met de Kindling Cracker Deze lijkt een beetje op dat "No Axe" ding van een paar posts geleden. Ik lees ook dat dit met name wordt gebruikt om aanmaakhout te kloven.

Mijn tip:

Ik heb een groot hakblok gepakt, hier een grote, oude autoband op geschroefd.
Het hout plaats ik in de autoband en zet alles klem met meerdere blokken hout.
Ik kan dan achter elkaar kloven, zo dun als ik wil. Dus voor normale blokken en aanmaakhout
Grootste voordeel is dat het hout niet wegspringt, het oprapen kostte me te veel energie.
Ander voordeel is dat je in een keer al het gekloofde hout kan pakken en in de kruiwagen kan kieperen.
En als je dat goed doet, uit de kruiwagen en in een keer netjes in het houthok kan leggen.
Deze oplossing kost geen drol en werkt als een tierelier.

Leg het aanmaak hout gewoon tussen het normale hout.
Als ik hout ga halen dan pak ik een grote blauwe Ikea tas en heb dan altijd voldoende hout + aanmaakhout.

Ik stook meer dan 10 kuub per jaar in een Jacobus 9, primaire verwarming.

De laatste 2 jaar heb ik een deal met een grote timmerfabriek die voornamelijk hardhouten kozijnen maakt. Ik haal 2 Bigbags op zodra ze vol zijn voor een schappelijke prijs. Alles is perfect op maat en uitsluitend (tropisch) hardhout. Soms wat brokken beuken, maar die heb ik liever niet.
Het echte tropische hardhout geeft bizar weinig as. Hiermee kan ik weken stoken zonder dat ik het as hoef weg te halen.

Als iemand kan verklaren waarom dit tropisch hardhout zo weinig as geeft in vergelijking met europees hardhout, laat me het weten. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:11
Lijkt me toch onvolledige verbranding (anders geen as). Wellicht dat het hout uit die timmerfabriek minder vochtig is dan wat je daarvoor stookte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

B-lex schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:59:
Lijkt me toch onvolledige verbranding (anders geen as). Wellicht dat het hout uit die timmerfabriek minder vochtig is dan wat je daarvoor stookte?
Die snap ik niet, onvolledig? Hardhout geeft totaal geen as. Ik denk juist een volledige verbranding. En ja, dat hout is wel droog. Ik zal het eens opmeten met de meter die ik ergens heb slingeren.

Mij is geleerd dat een onvolledige verbranding juist veel reststoffen geeft, roet, as, creosoot e.d. Maar de schoorsteenveger is altijd erg tevreden als hij is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
BeyondThunder schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:02:
[...]

Die snap ik niet, onvolledig? Hardhout geeft totaal geen as. Ik denk juist een volledige verbranding. En ja, dat hout is wel droog. Ik zal het eens opmeten met de meter die ik ergens heb slingeren.

Mij is geleerd dat een onvolledige verbranding juist veel reststoffen geeft, roet, as, creosoot e.d. Maar de schoorsteenveger is altijd erg tevreden als hij is geweest.
Ja dat zeg ik. Het hout waar je eerst op stookte verbrandde minder volledig (dus meer as) dan het hout waar je nu op stookt. De reden hiervoor kan zijn dat het hout wat je nu stookt (uit die fabriek) veel droger is, en dus heter brandt, en dus minder as oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@B-lex Ahhh, dan begreep ik je verkeerd. Echter het normale droge loofhout wat ik hiervoor stookte gaf veel meer as, viel me inderdaad op. Een theorie is dat het hout uit Europa/NL veel viezer is door de luchtvervuiling. Jaar op jaar meer fijnstof op het hout, wat simpelweg in het hout gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
BeyondThunder schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:20:
@B-lex Ahhh, dan begreep ik je verkeerd. Echter het normale droge loofhout wat ik hiervoor stookte gaf veel meer as, viel me inderdaad op. Een theorie is dat het hout uit Europa/NL veel viezer is door de luchtvervuiling. Jaar op jaar meer fijnstof op het hout, wat simpelweg in het hout gaat zitten.
Is het hout wat je nu hebt ook compacter/kleiner? Dat doet ook veel goed voor de verbranding. Wellicht was je vorige hout wat grover gekloofd? Dan brand het ook minder heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, tropisch hardhout is compact en loodzwaar. Valt ook niets aan te kloven. Past allemaal in de kachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Iedere houtsoort heeft zijn eigen eigenschappen. Zo geeft beukenhout heel veel as, maar berkenhout weer heel weinig. Beide geven ze wel zeer schone rook die je rookkanaal nauwelijks vervuilt. Beukenhout is veel compacter dan berkenhout, dus waar het precies aan ligt weet ik niet. Het heeft denk ik vooral te maken met welke stoffen er door de boom worden opgeslagen in het hout. De vochtigheid van het hout is uiteraard ook een belangrijke factor voor de verbranding. Door het vocht gaat veel energie verloren aan het verdampen van het hout die anders gebruikt zou worden om de verbranding efficiënter te maken. Kortom, het kan aan vanalles liggen. Het kan zelfs zijn dat de ene soort tropisch hardhout nauwelijks as geeft en een andere soort juist weer heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
En hout van een timmerfabriek (lijkt me meranti?) is veel verder teruggedroogd dan je zou doen voor haardhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oude kolenkachel/allesbrander van mijn opa aangesloten, die het fantastisch doet. Ventilator erbij op standje 1 om de warmte te verspreiden. Het lijkt erop dat we van het gas af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kachel komt nog uit het kolen tijdperk. Machtige warmtebron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stook beuken en eikenhout, vocht onder de 20%. Verwarm een kamer van 70 vierkante mtr. in een matig geïsoleerd huis. Zit een klep naar de schoorsteen op de kachel waarmee ik de trek kan regelen en in combinatie met het temperen van de luchttoevoer wordt het kacheltje bloedheet. Alles ouderwets gietijzer en vuur vaste stenen in de vuurhaard..Een Faber haard is goud waard. Kachel is 60-70 jaar oud. Door de hoge temperatuur bijna geen as.

SVP voortaan je reacties samenvoegen (kan middels de edit-knop) voordat je ze plaatst: dubbel- of tripple-posten is niet toegestaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 28-01-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Anoniem: 1277214 Je weet dat allesbranders voor in huizen niet bestaan toch? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erick81
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 12:26
Afgelopen weekend verhuisd naar een mooi huis met een openhaard, een jongensdroom uitgekomen! Helaas was de vreugde van korte duur, stoken met bouwmarkt hout geeft toch weinig voldoening. Hout was naar mijn idee nog erg vochtig en het kostte veel moeite een mooi vuurtje te maken.

Vandaag een halve kuub essenhout laten bezorgen en direct de fik erin, prachtig vuur, lekkere geur en totaal geen geknetter, gesis of gespat! Jammer dat de winter bijna afgelopen is...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zo, ondanks het miezerige weer vandaag weer even lekker met hout bezig geweest :)

Eerst een aanhanger volgeladen met hout van dode/zieke essen die we een tijdje geleden al hadden omgedaan. En daarna nog even deze linde die was omgewaaid in stukken gezaagd (~50cm onderaan de stam denk ik), zodat ook de omheining weer hersteld kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PFsxUFj1_rsRSnIAENmp3ZxEt4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/a7TPYrjT8h0DYUV4nSmNohiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aZnEJU8rMq_vSgEfARYtJZgFNg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/bfxDo5WcEGRpQIF2LctmvYSa.jpg?f=fotoalbum_large

Naast mijn Makita DUC353Z (met Oregon 40cm blad) was er ook nog een Stihl MS230 van de partij (ook met 40cm blad). Samen hadden we de linde in een uurtje klein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rblVxJbEo7opAtDVDHmMqdh9Hfs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/DwcPzALV0WhJPtUEbwZ42GSE.jpg?f=fotoalbum_large

Om 's middags nog even door te gaan met het kort zagen en kloven van de inhoud van de aanhanger :Y)
Dit was het resultaat op één setje 6Ah accu's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG01ZBXExs7T61ORsfTImxrpobM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/lhDtHSl2pwWuuuu18XB6ncEl.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een setje 5Ah later was op twee stammen na alles kort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eTvRJSCwkQiT1NnhySHgsCJqlE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/A16XNPB9DLGOjIXbpOBCEdSA.jpg?f=fotoalbum_large

En voor je het weet ligt dan het hele gazon vol met gekloofde blokjes :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnCEdhhKs3aTyvy-PS8eSasDf3A=/800x/filters:strip_icc()/f/image/sTR4pCOg1KUPyj8UbfBIQk3L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En hoe doe de Makita het met de grote linde stukken? Is nogal een verschil beide kettingzagen, benieuwd naar jou ervaringen..
Afgelopen weekend 7 kuub uit het bos gehaald, lag al op stammetjes van 3 meter. Varierend van 10 tot 35 cm. Kettingzaag gehuurd op benzine, maar die had met de grotere stammetjes af en toe ook al moeite. Voor volgend jaar eens kijken of ik wat kan kopen. Benzine bang voor onderhoud, accu bang voor te weinig kracht en te korte levenduur....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

IJsbeer schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:37:
En hoe doe de Makita het met de grote linde stukken? Is nogal een verschil beide kettingzagen, benieuwd naar jou ervaringen..
Die Stihl MS230 gaat daar natuurlijk een stuk vlotter doorheen, mede dankzij de grovere ketting. Maar ook met de Makita lukt dat best. Ik heb er toen ik 'm net had een filmpje mee gemaakt waar ik een eiken stam van ~40cm doorzaag. Dat was vorig jaar winter, rond het vriespunt en die eik lag al een jaar om of zo. Dat is dus een stukje harder dan die linde. Zie YouTube: Makita DUC353Z cutting 40cm Oak log
Op die eik haalde ik geloof ik een stuk of 5 / 6 zaagsnedes op 1 set accu.
Afgelopen weekend 7 kuub uit het bos gehaald, lag al op stammetjes van 3 meter. Varierend van 10 tot 35 cm. Kettingzaag gehuurd op benzine, maar die had met de grotere stammetjes af en toe ook al moeite.
Dat kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Te licht model, niet goed scherpe ketting, motor die niet optimaal loopt...
Voor volgend jaar eens kijken of ik wat kan kopen. Benzine bang voor onderhoud, accu bang voor te weinig kracht en te korte levenduur....
10 - 35cm is met die Makita goed te doen (ook afhankelijk van het soort hout), maar als je regelmatig dat soort hoeveelheden te zagen hebt en aan een stuk door wil kunnen werken, dan moet je eigenlijk 3 sets accu's hebben en 2 laders. Als je continue aan het zagen bent zaag je ze sneller leeg dan ze laden namelijk. Als je het af kan wisselen met kloven / opruimen / ... dan kan je met 2 sets en 1 lader ook uit. En als je daadwerkelijk veel in het bos aan het zagen bent en geen stroom bij de hand hebt is accu natuurlijk ook in het nadeel.

Ik ben nog steeds blij met mijn keuze in elk geval. Stuk minder herrie en trillingen, geen stank, geen gedoe met starten, veel minder onderhoud, geen gehannes met benzine. En voor hetgeen ik er mee doe krachtig genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Orion84 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:05:
Zo, ondanks het miezerige weer vandaag weer even lekker met hout bezig geweest :)

Eerst een aanhanger volgeladen met hout van dode/zieke essen die we een tijdje geleden al hadden omgedaan. En daarna nog even deze linde die was omgewaaid in stukken gezaagd (~50cm onderaan de stam denk ik), zodat ook de omheining weer hersteld kan worden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast mijn Makita DUC353Z (met Oregon 40cm blad) was er ook nog een Stihl MS230 van de partij (ook met 40cm blad). Samen hadden we de linde in een uurtje klein.
[Afbeelding]

Om 's middags nog even door te gaan met het kort zagen en kloven van de inhoud van de aanhanger :Y)
Dit was het resultaat op één setje 6Ah accu's:
[Afbeelding]

En nog een setje 5Ah later was op twee stammen na alles kort.
[Afbeelding]

En voor je het weet ligt dan het hele gazon vol met gekloofde blokjes :P
[Afbeelding]
Dat essenhout! Kwijl!🤤
Ik heb laatst twee van dit soort stukken eikenhout mee naar huis genomen (mijn broertje als referentie). Gezaagd met zo'n tweepersoons trekzaag. 90cm lang(3x30cm wat in mijn kachel past). Het is even zagen, maar dan heb je ook wat. Ik moest ze eerst in 4 stukken kloven, anders was het te zwaar om in de auto te tillen.😅 Ik hoop nog 2 van dit soort stukken mee te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIqTxgnvoEOtYYafnhQ3Vy-7MGI=/f/image/yJCO6QlndKVeLSPwiIIkgX6S.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heeft er niet iemand een stukje bos ter beschikking waar we een keer een Tweakers houthakkers meeting kunnen houden? Lijkt me best tof, beetje verhalen uitwisselen, ouwehoeren over hout en zaaguitrusting en zo. Elkaars gereedschap bekijken / uitproberen / vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:45
Ik sta ingeschreven voor een stuk bos van sbb in friesland. Maar daar mogen alleen mensen meezagen die ecc2 hebben.

* Raymond heeft daarvoor half februari ook z'n ecc2 gehaald 8)

Ik moet nog wel snel wat hout uit een bos bij wapenveld halen, maar dat lijkt me wat minder gezellig (bomen liggen al om :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Orion84 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:52:
Heeft er niet iemand een stukje bos ter beschikking waar we een keer een Tweakers houthakkers meeting kunnen houden? Lijkt me best tof, beetje verhalen uitwisselen, ouwehoeren over hout en zaaguitrusting en zo. Elkaars gereedschap bekijken / uitproberen / vergelijken :)
Dat kan ik soort van regelen. Echter alleen met handgereedschap. Aangezien ik (mede)coördinator ben bij een groep vrijwilligers in de Horsten kunnen we een dag afspreken waarbij er een aantal ‘externen’ langs komen. Dit is echter in 2020 niet meer mogelijk. De laatste keer dat wij aan het werk zijn is aanstaande zaterdag. We hebben vaker groepen gehad die een keer meedoen. Maar zoals gezegd, gemotoriseerd gereedschap is niet toegestaan. Dit maakt het wel weer erg toegankelijk 😉 We beginnen de eerste zaterdag van 2021 weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Orion84 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:52:
Het idee is zeker tof, maar hoe wil je dat op een veilige manier organiseren? Als een stel onbekenden beginnen te hengsten met bijlen op blokken hout weet ik niet of ik daar naast wil staan :p met vrienden die hout hakken ga ik al bewust op een plek staan waar je niet geraakt kan worden door de bijl of door hout. Ik ging vroeger naar die GoT carmeets en dat ging ook wel eens mis met auto's die botsten. Als net iemand z'n bijl breekt terwijl ie wilt slaan, wil ik niet weten waar de bijlkop naar toe gaat.

Overigens wil je echt bomen omkappen, of al omgezaagde stammen verder bewerken? Ik ken iemand die een stuk bos beheerd, waar vorig jaar wat bomen zijn gekapt. Daar liggen nu allerlei stammetjes waar "een keer" wat mee gedaan moet worden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Widow schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Het idee is zeker tof, maar hoe wil je dat op een veilige manier organiseren? Als een stel onbekenden beginnen te hengsten met bijlen op blokken hout weet ik niet of ik daar naast wil staan :p met vrienden die hout hakken ga ik al bewust op een plek staan waar je niet geraakt kan worden door de bijl of door hout. Ik ging vroeger naar die GoT carmeets en dat ging ook wel eens mis met auto's die botsten. Als net iemand z'n bijl breekt terwijl ie wilt slaan, wil ik niet weten waar de bijlkop naar toe gaat.
Dat is inderdaad zeker een ding waar we, mochten we dit idee door willen zetten even goed over na moeten denken. Makkelijkste is waarschijnlijk om een specifiek hoekje in te richten om dingen uit te proberen en dat duidelijk af te bakenen van waar we gaan staan / zitten kletsen (nog wel binnen zichtafstand zodat mensen vanaf daar wel kunnen kijken naar het hakken/zagen...). En dan gewoon om de beurt wat doen. Vlak naast elkaar met bijlen en zagen gaan staan zwaaien is inderdaad vragen om slachtoffers :X
Overigens wil je echt bomen omkappen, of al omgezaagde stammen verder bewerken? Ik ken iemand die een stuk bos beheerd, waar vorig jaar wat bomen zijn gekapt. Daar liggen nu allerlei stammetjes waar "een keer" wat mee gedaan moet worden.
Bomen vellen lijkt me wat teveel risico. Reeds liggend hout verder in stukken zagen / kloven en dergelijke biedt al een boel mogelijkheden :)

Een en ander zal er natuurlijk ook een beetje aan liggen hoeveel en hoe ervaren mensen er op af komen. Met een klein groepje meer ervaren lui kan je wat meer dan wanneer er 20 man op afkomt waarvan de helft nog nooit een bijl of zaag heeft vastgehouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik ben op zoek naar openhaardhout, niet om daadwerkelijk op te stoken, maar als decoratie in de nis naast de gashaard. Iemand hiervoor tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
JBS schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:22:
Ik ben op zoek naar openhaardhout, niet om daadwerkelijk op te stoken, maar als decoratie in de nis naast de gashaard. Iemand hiervoor tips?
Hoeveel?
Gewoon een paar van die netten uit de bouwmarkt lijkt me dan het makkelijkst.
Is vaak toch wel mooi schoon droog hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Raymond schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:27:
[...]

Hoeveel?
Gewoon een paar van die netten uit de bouwmarkt lijkt me dan het makkelijkst.
Is vaak toch wel mooi schoon droog hout.
Dat was mijn eerste gedachte inderdaad ook.
De nis willen we deels vullen, in totaal te vullen: 40cm breed en pakweg 80-100cm hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

In Leiden bij de tuinen in de merenwijk hebben ze flink wat bomen neer gehaald. Wel weer dikke pech dat er een dikke sloot tussen ligt en ik ook niet wat kan lenen van de gemeente :( Zondag coniferen omzagen bij iemand maar ja dat is tegen vergoeding want dat hout mag die mooi houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ik lees regelmatig mensen over "lenen" van de gemeente. Ik vraag me altijd af hoe je dat dan doet. De meeste stammen zijn toch te zwaar om ff op te pakken, en uitgebreid gaan zagen lijkt me ook geen optie.

Het is in feite namelijk strafbaar om te "lenen" van de gemeente. Over het algemeen hebben ze een contract met een bedrijf dat het hout mag houden, voor snipper of brandhout, en steel je dus van dit bedrijf.

En ja, ik ken iemand waar oom agent langs is geweest voor zo'n geval. Openbaar voetpad half geblokkeerd door omgewaaide gemeenteboom, gevaarlijke situatie, hij haalt hem weg en ruimt hem op, en krijgt achteraf nog blauw bezoek ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
mutsje schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:41:
In Leiden bij de tuinen in de merenwijk hebben ze flink wat bomen neer gehaald. Wel weer dikke pech dat er een dikke sloot tussen ligt en ik ook niet wat kan lenen van de gemeente :( Zondag coniferen omzagen bij iemand maar ja dat is tegen vergoeding want dat hout mag die mooi houden.
Ik woon op de tuinen in de Merenwijk in Leiden. Waar precies? Ik heb het niet gezien namelijk 😃 Om wat voor hout gaat het? Als je het vraagt mag het meestal wel, het kost de gemeente namelijk ook geld om het af te voeren.
robkrekel schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 06:30:
Ik lees regelmatig mensen over "lenen" van de gemeente. Ik vraag me altijd af hoe je dat dan doet. De meeste stammen zijn toch te zwaar om ff op te pakken, en uitgebreid gaan zagen lijkt me ook geen optie.

Het is in feite namelijk strafbaar om te "lenen" van de gemeente. Over het algemeen hebben ze een contract met een bedrijf dat het hout mag houden, voor snipper of brandhout, en steel je dus van dit bedrijf.

En ja, ik ken iemand waar oom agent langs is geweest voor zo'n geval. Openbaar voetpad half geblokkeerd door omgewaaide gemeenteboom, gevaarlijke situatie, hij haalt hem weg en ruimt hem op, en krijgt achteraf nog blauw bezoek ook.
Vaak is er veel mogelijk als je het vriendelijk vraagt. Ik heb meer dan eens met mijn beugelzaag stammen staan zagen langs de weg. Ik zou niet met een kettingzaag aan de gang gaan op een boom die over de openbare weg is gevallen nee. Dat geeft allemaal gezeik met verzekeringen, ondanks de goede bedoelingen. Stammen snoeihout die klaarliggen voor de versnipperaar in hapklare brokken zagen met een beugelzaag is 9/10 keer geen enkel probleem. Af en toe leuke gesprekken gehad met voorbijgangers ook.

[ Voor 50% gewijzigd door Who Am I? op 12-03-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Toch maar eens doen dan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

@Who Am I? bij de stinkvaart :+ dus aan de kant van de flats zijn ze massaal bomen aan het kappen. Der zijn complete bomen omgedonderd wegens ziekte. * mutsje heeft geen beugelzaag maar kettingzaag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Hey jongens, kort vraagje: hebben jullie enig idee wat het verschil is tussen de a-serie en de x-serie van Fiskars, in de bijlen?

Ik wil een grote kloofbijl (x27), maar zie nu ook de a26.
Die laatste is geheel zwart en met name wat minder breed verkrijgbaar (bij de hornbach).

Ze noemen die a-serie ook de solid serie, maar ik heb geen idee wat het betekent. Googlen heeft me ook niks opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het oranje deel van de x-serie is een 'rubber' 'overmolding'. Dat mist op de zwarte versies. Daar zit wel iets van een patroontje op de handle, maar geen rubber laagje.

Maar afgezien daarvan kan ik ook niet veel ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Raymond Die x27 heb ik ook. Werkelijk een topbijl. Hiernaast gebruik ik een aantal splijters voor de lastige blokken met knoesten e.d. Hiermee heb ik tot nu toe alles klein kunnen krijgen. (Maar er gaat niets boven hardhout / azobe reststukken van bedrijven).

[ Voor 18% gewijzigd door BeyondThunder op 12-03-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb ook een 14T kloofmachine voor de rotblokken :P
Maar bijl gaat veel sneller.

Ik overwoog de x27 met 25 euro cashback te halen. Maar ik kan alleen winkels met cashback vinden, waar die bijl 90 euro is :+

Dus op basis van info van @Orion84 gaat er een X27 van Amazon komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Check mijn tip over kloven met een autoband, eerder in dit topic. Werkt echt super. (Haal wel een grote autoband).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

BeyondThunder schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:33:
Check mijn tip over kloven met een autoband, eerder in dit topic. Werkt echt super. (Haal wel een grote autoband).
Heb je daar dan de binnenring (die van binnen uit staaldraad bestaat) daar dan uitgesneden? Of neem je het geringe risico dat je daar een keer met je bijl opslaat en de snijkant van je bijl beschadigd voor lief?

Ik gebruik zelf bij het kloven een sappie (pickaroon), zodat ik minder hoef te bukken en makkelijker de (deels gekloofde) blokken (terug) op het hakblok kan zetten. Dat scheelt ook al een boel.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 12-03-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Nee, het staal zit nog in de band. En natuurlijk heb ik er wel eens op gemept. Maar dat blijkt geen issue. Ook omdat het niet heel veel uitmaakt of je bijl echt scherp is (bij het kloven). En die Fiskars zijn zo hard, misschien wel harder dan het staal in een autoband. ps, haal wel een grote, 17" of groter. 2 Schroeven erdoor en vast zetten op je hakblok en klaar. Een oude band kost overigens niets en krijg je zo mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:18

Smurf

Detri

Who Am I? schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:03:
[...]

Ik woon op de tuinen in de Merenwijk in Leiden. Waar precies? Ik heb het niet gezien namelijk 😃 Om wat voor hout gaat het? Als je het vraagt mag het meestal wel, het kost de gemeente namelijk ook geld om het af te voeren.

[...]

Vaak is er veel mogelijk als je het vriendelijk vraagt. Ik heb meer dan eens met mijn beugelzaag stammen staan zagen langs de weg. Ik zou niet met een kettingzaag aan de gang gaan op een boom die over de openbare weg is gevallen nee. Dat geeft allemaal gezeik met verzekeringen, ondanks de goede bedoelingen. Stammen snoeihout die klaarliggen voor de versnipperaar in hapklare brokken zagen met een beugelzaag is 9/10 keer geen enkel probleem. Af en toe leuke gesprekken gehad met voorbijgangers ook.
Zelfde ervaring hier. Ik houd in deze periode altijd een oogje open onderweg naar huis voor snoeiactiviteiten. Onder het mom van "scheelt weer snipperen" vinden de meeste het inderdaad geen probleem.
Ik heb hiervoor bewust een accu kettingzaag gekocht in plaats van een motorzaag. Veel minder herrie, en die paar stammetjes op "auto lengte" zagen red je makkelijk op een accu.
Vorig jaar lekker veel essenhout, dit jaar ook wel wat dankzij de stormen, maar vooral els van snoeiwerk. En als ik echt niks kan vinden worden er altijd wel ergens wilgen geknot hier in de omgeving.

Gratis hout blijft toch het fijnste hout. Krijg je het ook nog eens 3 keer warm van. :D

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Smurf schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Zelfde ervaring hier. Ik houd in deze periode altijd een oogje open onderweg naar huis voor snoeiactiviteiten. Onder het mom van "scheelt weer snipperen" vinden de meeste het inderdaad geen probleem.
Ik heb hiervoor bewust een accu kettingzaag gekocht in plaats van een motorzaag. Veel minder herrie, en die paar stammetjes op "auto lengte" zagen red je makkelijk op een accu.
Vorig jaar lekker veel essenhout, dit jaar ook wel wat dankzij de stormen, maar vooral els van snoeiwerk. En als ik echt niks kan vinden worden er altijd wel ergens wilgen geknot hier in de omgeving.

Gratis hout blijft toch het fijnste hout. Krijg je het ook nog eens 3 keer warm van. :D
Zo is dat! Al laat ik wilg, populier en esdoorn(achtige) toch echt liggen. Dat neemt namelijk kostbare opslagruimte in die ik niet voor veel beter hout kan gebruiken. Zo ben ik vorig jaar aan 3m3 eikenhout gekomen. Vaak is het grootste probleem jezelf over de schaamtedrempel zetten om langs de weg te gaan zagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIb6U7iCHrQXON-ZZwRtUMx1C3U=/800x/filters:strip_icc()/f/image/xJsu9DqPlAwnp0wsvvzQu9No.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, vanochtend begonnen met 3,7kuub beuk te zagen en naar huis te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hoe weet je nou dat het precies 3,7 kuub is? Ik denk eerder 4,5 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
BeyondThunder schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:33:
Hoe weet je nou dat het precies 3,7 kuub is? Ik denk eerder 4,5 ;-)
Heeft de boswachter berekend :)
Daar hebben ze standaard formuletjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:40
Stomme vraag van een noob.
Als zo’n stam op de grond ligt, hoe zaag je die dan in handelbare stukken zonder met je kettingzaag de grond te raken. Als je dat doet is je ketting toch direct bot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Tommie12 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:22:
Stomme vraag van een noob.
Als zo’n stam op de grond ligt, hoe zaag je die dan in handelbare stukken zonder met je kettingzaag de grond te raken. Als je dat doet is je ketting toch direct bot.
Heel voorzichtig :P

Maar serieus: hij ligt natuurlijk niet over de hele lengte op de grond. Dus je kan op meerdere plekken er zonder problemen doorheen zagen.
En de plekken waar dat niet kan, zaag je er 80% doorheen. Daarna draai je hem om en zaag je de rest door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Raymond schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:18:
[Afbeelding]

Zo, vanochtend begonnen met 3,7kuub beuk te zagen en naar huis te halen
Lekker hoor! Ik had gisteren de laatste hakdag van het vrijwilligerswerk in de horsten. Voor de statistieken opgemeten hoeveel productie we gedraaid hebben. 61 stère! Allemaal met de hand en in totaal 2/12 hakdagen (1 hele en 2 halve) vanwege de wind geen hoge bomen mogen zagen. Dit hout wordt voor een zacht prijsje verkocht aan een organisatie met verstandelijk beperkte jongeren die het als brandhout verkopen en van de opbrengst leuke dingen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:08:
[...]

Heel voorzichtig :P

Maar serieus: hij ligt natuurlijk niet over de hele lengte op de grond. Dus je kan op meerdere plekken er zonder problemen doorheen zagen.
En de plekken waar dat niet kan, zaag je er 80% doorheen. Daarna draai je hem om en zaag je de rest door :)
Dat ja, of je tilt 'm op en legt er een stammetje onder (dat gaat met zo'n dikke stam alleen wat lastiger). Er zijn ook speciale tools voor om hem met een hefboom om te rollen waarbij hij daarna op de hefboom blijft liggen en dan meteen van de grond af ligt:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
De X27 is ook bezorgd. Ideaal formaat bijl :) Mooie stap groter dan m'n florabest lidl bijl, die qua gewicht/afmetingen vergelijkbaar is met de X21. Die florabest is overigens een prima bijl, ik had alleen een zwaardere erbij nodig.
Wat me wel opvalt, is dat je de steel echt voelt doorbuigen, als de kop landt op het blok. Verder niet nadelig oid, maar wel opvallend.

Rijtje is nu wel mooi compleet.
Ik heb een gardena 900b (vgl Fiskars X7). Die heb ik verkeerd gekocht. Ik dacht hiermee aanmaakhoutjes te kunnen maken, maar daar is deze bijl te klein voor. ff vergeten dat een aanmaakhoutje als een wat groter blok begint :+

Een Fiskars X11. Heerlijke praktische bijl. Doe ik 90% van al het kloofwerk mee.

Een florabest bijl, vergelijkbaar met de X21 (staat nu niet meer op de lild site).

Een fiskars X27 voor wanneer de florabest te klein is.

En daarnaast, als cadeau aan mezelf voor m'n 40ste verjaardag, een granfors bruk small forest axe. Prachtig stuk gereedschap. In de praktijk kan ik er helemaal niks mee, want ik vind het meer een snoeibijl oid. Maar wat een mooi fijn ding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik sprak gisteren een collega die van een aantal bomen in zijn tuin af moet. Een paar grote eiken en enkele naaldbomen. De bomen hebben de ruimte om te vallen. Maar ik heb hem toch geadviseerd om dit door een professional te laten doen. Ik moet er niet aan denken dat een boom toch per ongeluk op zijn huis valt. Geen idee hoe het zit met de verzekering.

Hoe staan jullie hierin? Nemen jullie wel eens dergelijke klussen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
BeyondThunder schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:17:
Ik sprak gisteren een collega die van een aantal bomen in zijn tuin af moet. Een paar grote eiken en enkele naaldbomen. De bomen hebben de ruimte om te vallen. Maar ik heb hem toch geadviseerd om dit door een professional te laten doen. Ik moet er niet aan denken dat een boom toch per ongeluk op zijn huis valt. Geen idee hoe het zit met de verzekering.

Hoe staan jullie hierin? Nemen jullie wel eens dergelijke klussen aan?
Ik vind van mijzelf dat ik behoorlijk goed kan mikken met bomen, maar ik heb nooit bomen gezaagd die in de buurt van een huis staan. Als ze mooi recht zijn, of zelfs juist een beetje van het huis afhellen zou ik het wel durven. Al zou ik het altijd per situatie willen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, hij heeft meerdere offerte's gehad, allemaal € 1.000+ En dat vind hij te duur. Dus hij zoekt iemand die hij tevens blij kan maken met het hout (maar wel alles opruimt). In de buurt van Breda meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
BeyondThunder schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:53:
Ja, hij heeft meerdere offerte's gehad, allemaal € 1.000+ En dat vind hij te duur. Dus hij zoekt iemand die hij tevens blij kan maken met het hout (maar wel alles opruimt). In de buurt van Breda meen ik.
Dat is voor mij wel echt te ver uit de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 10:39
Heb zelf een kachel zoals bijgevoegd. Wat zou je erbovenop kunnen leggen?

[ Voor 65% gewijzigd door bertuslambertus op 07-09-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Beautiful !

Een ecofan aan de achterzijde?
https://www.houtkachelsen.../ecofan-kachelventilator/

(eerste google link)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoe beter 1,5m afstand te houden dan door in een boom te klimmen :Y)

Tree climbing and cutting with the DUC306

[ Voor 57% gewijzigd door Orion84 op 25-05-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Sinds kort heb ik een houtkachel en ruimte voor 5 kuub hout. Voor dit najaar maar wat hout scoren wat al gedroogd is maar verder wil ik toch op jacht naar leuke dealtjes. (Vers hout) Wat raden jullie aan voor een kloofbijl? In zie een Fiskars X27 en X25 maar heb geen idee welke ik beter kan kopen. Ik was niet van plan om met 4 bijlen te eindigen dus ik wil er 1 waarmee ik kan fatsoenlijk kan kloven wat op m’n pad komt.
Als ik ooit nog aan de kettingzaag moet komt er een Makita 2x18v, ik heb stapels van die accu’s :*)

Hopelijk hebben jullie een goede tip voor me qua kloofbijl.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oogje schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:47:
Sinds kort heb ik een houtkachel en ruimte voor 5 kuub hout. Voor dit najaar maar wat hout scoren wat al gedroogd is maar verder wil ik toch op jacht naar leuke dealtjes. (Vers hout) Wat raden jullie aan voor een kloofbijl? In zie een Fiskars X27 en X25 maar heb geen idee welke ik beter kan kopen. Ik was niet van plan om met 4 bijlen te eindigen dus ik wil er 1 waarmee ik kan fatsoenlijk kan kloven wat op m’n pad komt.
Als ik ooit nog aan de kettingzaag moet komt er een Makita 2x18v, ik heb stapels van die accu’s :*)

Welkom bij de club van houtstokers. :)

Ik heb zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://vendrigpackaging.com/1532-large_default/smart-splitter-houtklover.jpg
https://vendrigpackaging....-splitter-houtklover.html

Maar los van dat 'ie nu stuk is (mijn fout), ben ik er gematigd tevreden over.

Ik overweeg zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://content.wolfswinkel.nl/1556617883/dossier-art/KINDLING_118990/118990_1-Kindling%20Cracker%20hout%20splijter%20firewood%20splitter.jpg
https://www.wolfswinkel.n...er-houtsplijter-tot-165cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 17:58

Ik heb een Fiskars x27. Zou zeker niet kleiner willen. Het is eventjes oefenen maar als je de slag te pakken hebt gaat het super. Ik zou niet zo snel kiezen voor een houtsplitter of iets dergelijks. De kloofbijl is bewezen techniek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Estylicious schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:09:
[...]
Ik heb een Fiskars x27. Zou zeker niet kleiner willen. Het is eventjes oefenen maar als je de slag te pakken hebt gaat het super. Ik zou niet zo snel kiezen voor een houtsplitter of iets dergelijks. De kloofbijl is bewezen techniek. ;)
Mja, heb je alsnog een 2e bijl nodig voor het maken van aanmaakhout.

Zelf vind ik die smartsplitter an-sich best OK werken, maar de paal is vrij hoog en je slaat niet altijd meteen door het hout heen. Daarbij maakt het ding een flinke bak herrie omdat je met een metalen blok, via een hardplastic ring, alsnog op ijzer slaat.

Prettig is wel dat je er én grote stukken én aanmaakhout mee kunt hakken. (Er zitten 2 wiggen aan.)

Die 2e (of een soortgelijk model, er zijn wat soorten) lijkt me juist handig omdat het een stuk handzamer is en je niet meer nodig hebt dan een moker om het hout te splitten. Maakt wat minder herrie, omdat je enkel met de moker op hout slaat.

Voor iemand die op momenten net wat minder handig is, is zo'n apparaat een tikje veiliger dan een kloofbijl. :)

Hangt er misschien ook vanaf hoe je het hout aangeleverd krijgt. Ik heb het gekloofd aangeleverd gekregen, dus geen ronde stammetjes. Alleen klief ik die vaak nog een keer én maak ik aanmaakhout van de stammetjes die daar goed geschikt voor zijn. (Gemengd hout en sommige houtsoorten zijn heerijk licht, of hebben wat hars, waardoor het goed geschikt is als aanmaakhout. Die stammetjes leg ik ook altijd apart.)

Zal vooral een kwestie van smaak zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

X27 hier (en een X7 voor het fijnere werk) :)
Mooi spul :Y
Dat is wel een mooi ding, heb ik hier ook staan (de normale, niet de XL). Ideaal om aanmaakhout te maken en kleinere stammetjes te splijten. Maar geen vervanging voor een grote kloofbijl of die splitter die je nu hebt. Met de XL kan je al iets meer, maar nog steeds redelijk beperkt. Maar wat je zegt: is natuurlijk afhankelijk van wat voor hout je doorgaans ter beschikking hebt.
unezra schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:48:
[...]Die 2e (of een soortgelijk model, er zijn wat soorten) lijkt me juist handig omdat het een stuk handzamer is en je niet meer nodig hebt dan een moker om het hout te splitten. Maakt wat minder herrie, omdat je enkel met de moker op hout slaat.
Die Kindling Crackers maken nog steeds best goed geluid hoor. Ik heb hem op een eiken hakblok geschroefd met rubber ringen tussen de voet en de carrosserieringen+vleugelmoeren, maar dan nog zingt de klap heel mooi door in het gietijzer. Is wel te dempen door je vrije hand op de bovenste ring te houden, maar dat is wel weer wat minder veilig.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 20-06-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Welkom bij de club van houtstokers. :)

Ik heb zoiets:
[Afbeelding]
https://vendrigpackaging....-splitter-houtklover.html

Maar los van dat 'ie nu stuk is (mijn fout), ben ik er gematigd tevreden over.

Ik overweeg zoiets:
[Afbeelding]
https://www.wolfswinkel.n...er-houtsplijter-tot-165cm
Zo'n cracker heb ik, volgens mij de officiële. Vind t een onding :). Je moet er wel met een behoorlijke hamer op slaan. Ik gooi wat kleine blokken in de haard icm aanmaakblokjes.

Edit : Kindling Cracker Houtklover H 31 cm Standaard - Hoogte 31 cm

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 20-06-2020 23:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste