Voldoende
Bij wat matigjes hout, zie je 't minder warm worden (vooral het CV-water) en inderdaad ook minder schoon branden. Ik stop er zo'n 5 à 6 kg eiken/beuken in, wat klopt met een dik uur stoken volgens de spec van deze haard. Meer geeft vooral ruimtegebrek en verder geen voordeel.
(Ik weet niet of deze vraag direct on mijn post aan mij gericht was, maar voor de zekerheid..)
Het schoonmaken van de ruit moet dus vaker dan verwacht, maar gaat overigens best makkelijk, zo:
Wat het aanmaken betreft: ik begon te religieus met die Zwitserse methode (o.a. zoals iemand zegt: echt niets boven je aanmaakblokje, etc.). Veel gedoe met veel verschillende lagen en lang wachten tot 't flink brandt. Geen rook maken lijkt er vooral om te gaan dat je niet midden onder een stuk hout zit te bakken, waar dan aan de uiteinden gassen uit komen zonder te verbranden. Komt de top van (steeds wat) dikker hout in je beginnende vuurtje, dan begint zo'n stuk ook rookloos mee te branden. Mijn vorm is nu net wat anders dan op 't plaatje, met wat minder aanmaakhout nodig en slechts een half bruin blokje. (Ben ze maar door gaan snijden, daar dat in de dikte heel simpel gaat.)
Kan overigens goed zijn dat ik ook hierbij profiteer van de uitzonderlijke trek van onze schoorsteen.
Wel kwam ik terug van aanmaken 'op het gloeien van de avond ervoor'. Dat werkt vaak wel, maar met best lang rook en / of praktisch alleen aanmaakhout er (eerst) in en dan al snel weer moeten vullen. Dus: te weinig zeker, teveel gedoe én teveel rook.. Ok, eerst 'n beetje om de kik van kan het, maar nu zou 't nog slechts gaan om het besparen van een half aanmaakblokje

.