Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:20
Ik gebruik sinds een half jaarje de No Áxe en ik ben positief verrast

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mZQ5G1r2W290/550x750.jpg

Niet bedoeld voor het zware werk natuurlijk, maar ff wat blokjes splijten of aanmaakhout maken gaat zo makkelijk dat tegenwoordig mijn kinderen (4 + 6 jaar) dat doen.

Het kan ook nog eens veilig met een rubberen hamer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15
Ik gebruik een meer ouderwetse kloofbijl, de Bahco MCP-2.5-810 Kloofbijl voor het grove werk. Voor wat dunner hout en om aanmaakhout te maken gebruik ik de Bahco FGS-1,6-810 Boombijl. Het zijn beide behoorlijke monsters. Als er echt een hardnekkige knoest in zit gebruik ik de Boombijl om er doorheen te snijden. De achterkant van de Kloofbijl gebruik ik dan om op de Boombijl te hameren. De Boombijl gebruik ik soms ook bij het vrijwilligerswerk waar ik eerder over heb geschreven. Met name om dikke zijtakken af te hakken van omgezaagde bomen als ik geen zin heb om te zagen, of als de zaag waarschijnlijk klem komt te zitten. Voor echt heel dikke stammen dood eikenhout (lees +50cm doorsnee en 90cm lang) gebruik ik 3 handbijltjes waar de steel van is afgebroken. Die sla ik dan aan de kopse kant in een lijn door het midden en dan met de Boombijl meppen op de koppen tot hij doormidden is. De Kloofbijl stuitert op dat soort stammen gewoon terug en de Boombijl komt hopeloos klem te zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Who Am I? op 21-06-2020 08:55 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Estylicious schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:09:
[...]

Ik heb een Fiskars x27. Zou zeker niet kleiner willen. Het is eventjes oefenen maar als je de slag te pakken hebt gaat het super. Ik zou niet zo snel kiezen voor een houtsplitter of iets dergelijks. De kloofbijl is bewezen techniek. ;)
Denk dat ik voor zoiets ga:
https://www.zaagkettingdi...e-vochtmeter/#description

Dan ben ik in 1x klaar :)

Ik vertrouw m’n oog/hand coördinatie genoeg om het bij een bijl te houden.
En t hakblok kan ik ook voor wat anders gebruiken O-)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Grolsch schreef op zondag 21 juni 2020 @ 07:20:
Ik gebruik sinds een half jaarje de No Áxe en ik ben positief verrast

[Afbeelding]

Niet bedoeld voor het zware werk natuurlijk, maar ff wat blokjes splijten of aanmaakhout maken gaat zo makkelijk dat tegenwoordig mijn kinderen (4 + 6 jaar) dat doen.

Het kan ook nog eens veilig met een rubberen hamer.
Ja! Die zocht ik!

Werkt dat goed met std. 30cm lange stammetjes die goeddeels al gekloofd zijn?
(Soms zijn ze een maatje te groot en omdat ik op de Zwitserse methode mijn vuur op bouw, heb ik altijd behoefte aan minimaal 3 maten hout voor het aanmaken van de kachel.)

@Oogje De meesten zullen die methode wel kennen, maar het gaat om dit:
YouTube: Hoe werkt de Zwitserse stookmethode?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Werkt perfect, echt weinig kracht voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 22:26
Oogje schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:47:
Sinds kort heb ik een houtkachel en ruimte voor 5 kuub hout. Voor dit najaar maar wat hout scoren wat al gedroogd is maar verder wil ik toch op jacht naar leuke dealtjes. (Vers hout) Wat raden jullie aan voor een kloofbijl? In zie een Fiskars X27 en X25 maar heb geen idee welke ik beter kan kopen. Ik was niet van plan om met 4 bijlen te eindigen dus ik wil er 1 waarmee ik kan fatsoenlijk kan kloven wat op m’n pad komt.
Als ik ooit nog aan de kettingzaag moet komt er een Makita 2x18v, ik heb stapels van die accu’s :*)

Hopelijk hebben jullie een goede tip voor me qua kloofbijl.
Je hebt 2 bijlen "nodig" imho. Een wat grotere, voor het kloven van blokken hout naar iets wat in je kachel past. En een wat kleinere voor het maken van aanmaakhout.

Ik heb een fiskars x11, wat ik een heerlijke maat vind voor maken van aanmaakhout.

Als grotere bijl: hangt helemaal af van de grootte van de blokken. Een x27 is handig als je ook wat grote blokken krijgt. Maar met een x25 ga je je ook prima redden.
Ik heb de x27 en een lidl bijl die vergelijkbaar is met de x25. Ze zitten te dicht bij elkaar om beide te hebben. Een van die twee is genoeg. Als je ook een x11 haalt, neem er dan lekker een x27 bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Setje met X27 en X11 is onderweg, dank allemaal voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Grolsch schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:03:
Werkt perfect, echt weinig kracht voor nodig.
Klinkt goed.
Het blok waar 'ie op moet heb ik al.
(Zelfde blok waar nu mijn smart splitter op zit.)

Misschien toch maar eens een bestellen, voor het stookseizoen weer begint.

Ook deze winter eens kijken wanneer ze weer hout kunnen leveren. Nu is het nog te vroeg maar ergens eind dit seizoen moet ik wel weer hout laten aanleveren zodat het nog mooi minimaal een seizoen buiten kan drogen.

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 21-06-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Orion84 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:15:
[...]
X27 hier (en een X7 voor het fijnere werk) :)

[...]
Zelfde set staan. En nog een sappie voor het optillen van het stamhout, losse stukken. Scheelt veel bukken / rug..

Maar discussie X25 ofX27: Groter in princpie meer kracht zetten, maar volgens Fiskars zelf had ik de 25 moeten hebben: Fiokars prom

Tot nu toe nog maar 2,5 m3 stammetjes gekloofd, maar setje bevalt me prima. Komend jaar de dubbelle hoeveelheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
ff een linkje, want niet iedereen zal het topic volgen:
Raymond in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Wat bijlen en een hout"tang" van Fiskars in de aanbieding bij Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Raymond schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:08:
ff een linkje, want niet iedereen zal het topic volgen:
Raymond in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Wat bijlen en een hout"tang" van Fiskars in de aanbieding bij Amazon.de
Dankjewel! Ik heb toch ook de Fiskars X27 aangeschaft nu. Hij werd voor 59 euro verkocht in plaats van 79,95.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

BeyondThunder

Lost Lightning

IJsbeer schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Zelfde set staan. En nog een sappie voor het optillen van het stamhout, losse stukken. Scheelt veel bukken / rug..
Check mijn tip eerder over de autoband! Dan heb je ook geen aparte bijl nodig voor kleine stukken.
Ik heb zelf de fiskars x27, topbijl. Maar hout bij de zagerij halen is nog fijner :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
BeyondThunder schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Check mijn tip eerder over de autoband! Dan heb je ook geen aparte bijl nodig voor kleine stukken.
Ik heb zelf de fiskars x27, topbijl. Maar hout bij de zagerij halen is nog fijner :-)
Heb daar eens een filmpje van gezien dat iemand tegen de band zelf sloeg ipv het hout. Die bijl veerde 'mooi' terug, recht in het gezicht... Dus ik ben een beejte huivering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Zo zag ik laatst een filmpje........ ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BeyondThunder op 23-06-2020 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:38
Aangezien staatsbosbeheer geen hout-koop-dagen meer heeft waar halen jullie nu stammen vandaan?

Ik zou graag ergens (regio Nijmegen) een paar aanhangers ongedroogde stammen kopen. Die kunnen we dan netjes kloven en drogen zodat we komende jaren weer vooruit kunnen.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik haal ze dichterbij op, maar ze hebben ook een bos in Weeze/Goch: https://www.natura-waldservice.de/shop/marktplatz/?p=1

40 euro per kuub voor eiken. Kuub gestapeld in bos is vergelijkbaar met kuub gekloofd in hok.

ps niet een beejte laat om nu nog te kloven en drogen voor dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Berk is nog wel droog te krijgen voor het stookseizoen. Eik no way😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Maar meer ervaringen waar mensen hout vandaan halen? Marktplaats is natuurlijk nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Zaag resten van de lokale timmerfabriek. Beter en goedkoper hout kan ik niet vinden voor de houtkachel.

[ Voor 9% gewijzigd door BeyondThunder op 12-08-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Delakhan dat heb ik ook jaren gedaan. Overal heen rijden, gratis hout afhalen (meestal via Marktplaats) of hout kopen waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Kloven vind ik ook een leuke sport. Maar ik heb er simpelweg de tijd niet voor. Ook het drogen van het hout neemt mij te veel tijd en ruimte in beslag. Ik koop nu een bigbag voor 2 tientjes met 20% vuren 80% hardhout, meest azobe. Voor dat geld kan ik niet sprokkelen :-) En azobe brand zo verschrikkelijk fijn in de Jacobus! Ik denk dat ik zo'n 12 m3 weg stook per seizoen.

Overigens wel goede tips. Ik heb een tijd lang een opgeslagen zoekopdracht op Marktplaats gebruikt. Dan krijg je elke dag een mail met de resultaten. Werkt super en je kan snel reageren.

edit, hier in de randstad is in een straal van 20 km weinig stamhout te vinden. Ik kom ook een paar keer per jaar in Drenthe/Friesland en daar is het en stuk eenvoudiger. Het is dus ook sterk afhankelijk waar je woont en hoe ver je wil rijden om goed stamhout te verkrijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door BeyondThunder op 14-08-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:38
IJsbeer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:29:
Ik haal ze dichterbij op, maar ze hebben ook een bos in Weeze/Goch: https://www.natura-waldservice.de/shop/marktplatz/?p=1

40 euro per kuub voor eiken. Kuub gestapeld in bos is vergelijkbaar met kuub gekloofd in hok.

ps niet een beejte laat om nu nog te kloven en drogen voor dit jaar?
We hebben voor komend jaar nog wel genoeg.. maar willen nu al wel gaan inslaan voor over 2 jaar.... Kan het mooi 2 jaar drogen....

Link is een heel goede tip! Thanks hiervoor.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 23:19
De buren hebben twee grote eiken gekapt, en nu heb ik ongeveer 2 kuub eiken meer dan er in mijn houthok past. Ik moet dus iets tijdelijks (laten we zeggen 2 jaar) maken om het te drogen. Wie heeft er handige suggesties?

Ik zat te denken aan een paar oude pallets als bodem, en dan een bitumen golfplaat bovenop met wat stenen er bovenop dat de golfplaat niet wegwaait. Maar die golfplaat is standaard 200x83 cm dus dat is geen superhandige maat. Iemand suggesties hoe je een handig tijdelijk houthok / droogstapel maakt?

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Je kan het gewoon opstapelen in stammetjes (nog niet kloven) en lekker laten liggen. Eventueel iets erover maar dat hoeft geeneens. Laat het een jaar zo liggen (dan kloven) en dan nog een jaar geheel droog, en dan kan je stoken. Uiteraard wel de stammen niet met de zaagkant naar boven. Klinkt gek, maar goed op de wind droogt beter dan geheel afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 13:42
Eiken moet toch sowieso 2 jaar in weer en wind liggen alvorens te drogen? Linkje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Theoretisch misschien wel, maar ik heb dat nog nooit gedaan, meestal een paar maand in het veld laten liggen, vervolgens zagen, kloven, wegpakken en minimaal 2 jaar laten liggen.
LinuxMan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:16:
De buren hebben twee grote eiken gekapt, en nu heb ik ongeveer 2 kuub eiken meer dan er in mijn houthok past. Ik moet dus iets tijdelijks (laten we zeggen 2 jaar) maken om het te drogen. Wie heeft er handige suggesties?

Ik zat te denken aan een paar oude pallets als bodem, en dan een bitumen golfplaat bovenop met wat stenen er bovenop dat de golfplaat niet wegwaait. Maar die golfplaat is standaard 200x83 cm dus dat is geen superhandige maat. Iemand suggesties hoe je een handig tijdelijk houthok / droogstapel maakt?
Ik heb ook een heel tijdje een aantal pallets naast elkaar gestapeld en daar het hout op gepakt en bovenop een zeil gelegd met straatklinkers er boven op tegen het inregenen.

Mooi is anders, maar het werkte wel.

Aan de zijkanten had ik een soort van grote boekensteun gelast zodat ik goed hoog kon pakken zonder dat het van de pallet afviel. Dat principe gebruik ik nu nog steeds, kzal eens kijken of ik een foto'tje kan vinden.

[edit]
gevonden, wel een beetje een rommeltje, we hadden net de ruimte tussen houthok en huis bestraat, vandaar al het zand :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qo4ljcxiyq.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 28-08-2020 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
robkrekel schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 05:46:
Eiken moet toch sowieso 2 jaar in weer en wind liggen alvorens te drogen? Linkje
Dat staat in de topicstart ook, maar bij een moderne kachel die hoog rendement stookt speelt dat niet meer. Zie bijvoorbeeld https://stokenophout.wordpress.com/2010/07/15/eikenhout-en-tannines/

Dat zou ook wel aangepast mogen worden in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
@LinuxMan Ow, dat is nieuw voor mij. Nu heb ik sowieso geen vers eikenhout, dus ook nooit actief mee bezig geweest verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 08:02
LinuxMan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:16:
Iemand suggesties hoe je een handig tijdelijk houthok / droogstapel maakt?
IBC container van marktplaats trekken en dan zoiets maken?
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/38/62/db/3862db6a952c795c7e35c01e3511767d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Geen hout vraag, maar toch relevant. Ik ben op zoek naar een schoorsteenveger in de kop van Noord-Holland. De schoorsteenveger die het afgelopen jaar deed behaalde niet het resultaat wat ik verwacht had (de trek bleef matig) terwijl het jaar daarvoor de trek enorm verbeterde na een veegbeurt.

Of kan dit nog ergens anders aan liggen? Ik ga nu mijn derde stookseizoen in met een nieuwe kachel (Janus 9).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
robkrekel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:45:
Geen hout vraag, maar toch relevant. Ik ben op zoek naar een schoorsteenveger in de kop van Noord-Holland. De schoorsteenveger die het afgelopen jaar deed behaalde niet het resultaat wat ik verwacht had (de trek bleef matig) terwijl het jaar daarvoor de trek enorm verbeterde na een veegbeurt.

Of kan dit nog ergens anders aan liggen? Ik ga nu mijn derde stookseizoen in met een nieuwe kachel (Janus 9).
Je kan eventueel kijken of je rookkanaal overal goed aansluit. Dit was bij ons de reden dat de trek erg tegen viel. In ons geval was het de aansluiting van de pijp uit de kachel (Jacobus 6) aan het rookkanaal bij het plafond. Hierdoor zoog hij lucht aan door de kier in de aansluiting in plaats van via de kachel. Nadat dit gerepareerd was, steeg de kachel bijna op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
LinuxMan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Dat staat in de topicstart ook, maar bij een moderne kachel die hoog rendement stookt speelt dat niet meer. Zie bijvoorbeeld https://stokenophout.wordpress.com/2010/07/15/eikenhout-en-tannines/

Dat zou ook wel aangepast mogen worden in de topicstart.
Niet in deze bewoording, maar het staat wel al in de topicstart. Ik heb van twee verschillende schoorsteenvegers gehoord dat je duidelijk kan zien wie eikenhout stookt dat niet is uitgeregend. Die schoorstenen zijn een stuk smeriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Who Am I? schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:59:
[...]

Je kan eventueel kijken of je rookkanaal overal goed aansluit. Dit was bij ons de reden dat de trek erg tegen viel. In ons geval was het de aansluiting van de pijp uit de kachel (Jacobus 6) aan het rookkanaal bij het plafond. Hierdoor zoog hij lucht aan door de kier in de aansluiting in plaats van via de kachel. Nadat dit gerepareerd was, steeg de kachel bijna op!
Ik zal iig even kit bestellen, er zit inderdaad wel wat valse lucht aanzuiging denk ik.

Vraag voor een betrouwbare schoorsteenveger in de kop van Noord-Holland blijft open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Who Am I? schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:02:
[...]

Niet in deze bewoording, maar het staat wel al in de topicstart. Ik heb van twee verschillende schoorsteenvegers gehoord dat je duidelijk kan zien wie eikenhout stookt dat niet is uitgeregend. Die schoorstenen zijn een stuk smeriger.
Hebben die ook wat aangegeven over dennen/naaldhout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

robkrekel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:45:

https://ijmondcontent.nl/

Prima veger, 45 euro per beurt. Niet goedkoop maar ze doen het wel goed.

Nieuwe kachel, Janus? bedoel je niet de Jacobus?

edit, wij hebben de Jacobus 9, en een verminderde trek ligt zeker niet aan deze kachel. één van de betere merken van eigen bodem.

[ Voor 12% gewijzigd door BeyondThunder op 01-09-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Nee, Janus. Was de laatste batch van dit type volgens mij, bij de smederij in olderbekoop opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, ontzettend leuk om daar eens heen te gaan als je in de buurt bent. Ik wist niet dat het zo groot is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
IJsbeer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:36:
[...]

Hebben die ook wat aangegeven over dennen/naaldhout?
Nee, maar uit eigen ervaring kan ik dat sterk afraden! Door de hars zit je hele schoorsteen binnen no-time helemaal vol met troep. Mijn roetfilter zat na 2-3x stoken helemaal vol, waar deze normaal max 1x per 4 weken schoongemaakt hoeft te worden bij dagelijks stoken. Het is leuk voor een kampvuur of vuurschaal, maar niet met een schoorsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Who Am I? schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:02:
[...]
De schoorsteenveger komt hier vrijdag dus ik ga het ook vragen! Dan ga ik er meteen bij vragen of hij dat verschil alleen ziet bij oudere kachels of ook bij de moderne hoog rendementskachels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
Schoorsteenveger is net geweest. Naar zijn mening is het uitregenen van eikenhout totaal overbodig met een moderne kachel. Deze stoken veel heter en de rookgassen zijn veel beter verbrand. Bij moderne kachels kan hij niet meer zien of ze met eiken, beuken, berken of ander goed hout zijn gebrand.

Hij kan de aanslag in de schoorstenen ook niet vergelijken tussen ouderwetse kachels die op eiken zijn gestookt en moderne kachels die met eiken zijn gestookt. De aanslag in de schoorstenen van ouderwetse en moderne kachels zijn volgens hem sowieso heel anders. Zijn verklaring daarvoor is dat de hoeveelheid lucht die door een moderne kachel stroomt veel lager is dan bij een ouderwetse kachel. Door de hogere luchtsnelheid blaast een ouderwetse kachel meer roet naar buiten. Een moderne kachel produceert weliswaar minder roet, maar door de lagere luchtsnelheden blijft het langer hangen in de schoorsteen en krijg je daardoor alsnog meer aanslag. De aanslag bestaat wel uit veel kleinere korreltjes dan bij een ouderwetse kachel.

Tot zo ver het verhaal van de schoorsteenveger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Omdat ik vorig stookseizoen mijn andere houtklover (de SmartSplitter) had gesloopt (en er tóch niet helemaal gelukkig mee was), vorige week de No-Axe aangeschaft, met rubber moker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64sAbvgCNiqYvCo7DtuRjugRDmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ez3tk8eKcQpghXcGDtCpo1S6.jpg?f=fotoalbum_large

https://no-axe.com/collec...vaniseerd-met-zware-hamer

Zojuist wat aanmaakhout gekloofd en wat net wat té grote blokken voor onze Jøtul F-163 houtkachel. Eerste indruk is echt super. 1 blok won het, de rest was meer dan prima te kloven in kleinere stukken en aanmaakhout van diverse formaten.

Ding maakt een stuk minder herrie dan de SmartSplitter (daar heb je soms echt gehoorbescherming bij nodig zo hard is het geluid), voelt nóg veiliger en je kunt heel goed het hout met 1 hand vast houden, terwijl je met de grote rubber hamer (duur maar absoluut aan te raden) het hout door de kloofbijl heen slaat.

Kortom: Dikke aanrader. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb hem ook, en sindsdien kloven mijn kinderen (4 & 6) het hout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Grolsch schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:28:
Ik heb hem ook, en sindsdien kloven mijn kinderen (4 & 6) het hout :+
Die kinderen heb ik niet. :)
Maar ik snap goed dat ze het met dit ding op een veilige manier kunnen.

Moet je ze niet té zware blokken geven. Voor een paar acties heb ik toch akelig hard moeten meppen.

Blijft, eerste indruk is dat het een heerlijk ding is. Mag nog buiten blijven staan ook. (Neig er naar het ding inclusief stam waar 'ie op staat lekker buiten naast het houthok te zetten. Hamer uiteraard binnen. Hoef ik er niet iedere keer mee te slepen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Wat een geld voor een stuk ijzer. Al is een beetje kloofbijl ook zo €80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

robkrekel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 06:42:
Wat een geld voor een stuk ijzer. Al is een beetje kloofbijl ook zo €80
Dat en "een beetje kloofbijl" bied niet het gemak en veiligheid van dit. :)
Sure, het is veel geld, maar ik vind het niet duur. Zo'n ding gaat ook gewoon -tig jaar mee. Kan buiten blijven staan. Maakt relatief weinig herrie en als het mes ooit bot raakt, slijp je 'm.

Rubber hamer is wel sterk aan te raden mee te bestellen. Je wil niet met ijzer aan de gang en de rubber moker die word meegeleverd is behoorlijk zwaar. (Al zou een moker met rubber dop ook prima kunnen denk ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Probeer hard onze nog (behoorlijk) nieuwe haard helemaal top te krijgen. We hebben nl. problemen met de trek - er is duidelijk te veel van.

Inmiddels, in het kader van loop alles na, vraag ik me af of er ook een slimme truc is (of zelfs meerdere zijn) om te kijken of mijn haard ook (voldoende) secundaire lucht geeft, bovenlangs het venster. Wie heeft een idee?

Ook dat zou tenslotte tijdens installatie misgegaan kunnen zijn.. (Ik weet dat het instelbaar is, d.w.z. in elk geval vóór de haard z'n ombouw krijgt, en dat het de eerste van dit merk is voor mijn haardenman.)

Achtergrond: in de showroom zagen we de vlammen zo mooi naar voren rollen, langs de ruit. Bij ons worden ze - ook met trekbregrenzer - nog altijd de schoorsteen in getrokken. Ik gooi het op nog altijd teveel trek - begrenzer staat dan ook vol open - maar check graag alvorens verkeerde maatregelen in te zetten (plaatsen schoorsteenklep).

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 05-10-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Gwaihir schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:04:
Probeer hard onze nog (behoorlijk) nieuwe haard helemaal top te krijgen. We hebben nl. problemen met de trek - er is duidelijk te veel van.

Inmiddels, in het kader van loop alles na, vraag ik me af of er ook een slimme truc is (of zelfs meerdere zijn) om te kijken of mijn haard ook (voldoende) secundaire lucht geeft, bovenlangs het venster. Wie heeft een idee?

Ook dat zou tenslotte tijdens installatie misgegaan kunnen zijn.. (Ik weet dat het instelbaar is, d.w.z. in elk geval vóór de haard z'n ombouw krijgt, en dat het de eerste van dit merk is voor mijn haardenman.)

Achtergrond: in de showroom zagen we de vlammen zo mooi naar voren rollen, langs de ruit. Bij ons worden ze - ook met trekbregrenzer - nog altijd de schoorsteen in getrokken. Ik gooi het op nog altijd teveel trek - begrenzer staat dan ook vol open - maar check graag alvorens verkeerde maatregelen in te zetten (plaatsen schoorsteenklep).
Welk merk en type haard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Markprinsen Hoxter ECKA 67/45/51WRh

(Was vorige week doorverwezen naar de technische experts van de importeur, ook om evt. eens ter plaatse een blik te werpen, maar het antwoord daarvan was 'wij zijn vanochtend failliet verklaard' ;(.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus1
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-03-2024
IJsbeer schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:31:
Maar meer ervaringen waar mensen hout vandaan halen? Marktplaats is natuurlijk nog een optie.
-fruittelers die van hun peren of appelbomen af moeten.
-veel kleine bouwbedrijven hebben zaagafval van de zagerij. Hier en daar wat rondvragen kan wel eens lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-08 12:20
Who Am I? schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:59:
[...]

Hier een Jacobus 9 bezitter. Na 3 jaar ervaring lukt het me eigenlijk alleen maar om hout te stoken op de trekstand. Ook al zet ik hem na 2 uur trekken terug naar de middelste stand, dan nog gaat hij daar echt terug naar "geen vlammen" en heel lang smeulen. Ik heb goed gedroogd hout.

Jij ook last van of doe ik echt iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gwaihir schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:04:

Het is toch de bedoeling dat ie goed trekt? Lijkt me eerder dat het showroom model niet helemaal naar behoren was (wellicht wel mooi, maar niet zoals het hoort). Als de trek minder is komt er ook meer troep je woning in wanneer je een blokje erbij gooit.

Bij onze Kalfire "rollen" de vlammen ook niet, het ziet er gewoon uit als een buiten (kamp)vuur.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-08 21:33
Leuk topic! Wij zijn erg blij met onze Jøtul F-165, die staat inmiddels weer elke avond aan (met droog hout :) ).

Ik heb een paar weken geleden een berk bij iemand opgehaald. En na een dag thuis achter m'n scherm zitten is het heerlijk om even los te gaan met de kloofbijl, en het op die manier warm te krijgen van hout :)

Hebben jullie nog tips om de (zij)ruitjes schoon te houden? Of is het beter om daar zo min mogelijk aan te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door m_rick op 12-10-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
m_rick schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:46:
Leuk topic! Wij zijn erg blij met onze Jøtul F-165, die staat inmiddels weer elke avond aan. Ik heb een paar weken geleden een berk bij iemand opgehaald. En na een dag thuis achter m'n scherm zitten is het heerlijk om het zo even warm te krijgen :)

Hebben jullie nog tips om de (zij)ruitjes schoon te houden? Of is het beter om daar zo min mogelijk aan te doen?
Stook je nu die berk die blijkbaar een paar weken geleden nog boom was?
Om je ruitjes schoon te houden, is het eerst zaak om die berk pas in 2022 te gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-08 21:33
Raymond schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:57:
[...]
Om je ruitjes schoon te houden, is het eerst zaak om die berk pas in 2022 te gaan stoken.
Uhh nee, die gaat natuurlijk een tijdje de schuur in. Het vocht spat er soms uit bij het kloven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
StealthyPeanut schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Hier een Jacobus 9 bezitter. Na 3 jaar ervaring lukt het me eigenlijk alleen maar om hout te stoken op de trekstand. Ook al zet ik hem na 2 uur trekken terug naar de middelste stand, dan nog gaat hij daar echt terug naar "geen vlammen" en heel lang smeulen. Ik heb goed gedroogd hout.

Jij ook last van of doe ik echt iets fout?
Mijn situatie is misschien niet helemaal vergelijkbaar. Ik heb namelijk een ABCAT (een roet en fijnstof filter) op mijn pijp zitten. Die zorgt voor iets meer weerstand in de pijp. Dat filter staat open als je de kachel aanmaakt voor extra trek en doe ik dicht zodra hij goed brandt. Het schuifje boven de asla staat op standje 2 van de 3, als je helemaal open als stand 1 ziet en helemaal dicht als stand 3. Dan jaagt hij niet meer en zijn de vlammen redelijk rustig. Als je problemen hebt met voldoende trek krijgen, kun je checken of je pijp overal goed aansluit. Bij ons bleek er een flinke kier te zitten bij de aansluiting bij het plafond. Daardoor trok hij lucht de pijp in in plaats van de kachel in.
Leuk topic! Wij zijn erg blij met onze Jøtul F-165, die staat inmiddels weer elke avond aan (met droog hout :) ).

Ik maak een driedubbel keukenpapiertje nat en dep het in de as uit de kachel. Daarmee polijst je de ruiten en krijg je de meeste troep er wel vanaf.
[...]

Ik stook nu al berk die ik afgelopen winter heb gezaagd. Direct gekliefd en te drogen gelegd. De vochtigheid zit nu al ruim onder de 20%. Gemeten in een nogmaals gekliefd blok om op een vers vlak te meten. Overigens verschilt het wel of je een boom in de winter omzaagt of in de zomer. In de zomer houden bomen een stuk meer vocht vast dan in de winter en dus duurt het langer om het hout te drogen. Zaak is om berk zo snel mogelijk op de juiste lengte te zagen en het te klieven. Anders droogt het een stuk slechter en heb je kans dat het verrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik heb een paar weken geleden een berk bij iemand opgehaald. En na een dag thuis achter m'n scherm zitten is het heerlijk om even los te gaan met de kloofbijl, en het op die manier warm te krijgen van hout :)

Ik poets de ruiten iedere keer vlak voor ik 'm aan steek met een stuk keukenpapier en wat ruiten schoonmaakmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:02

Smurf

Detri

m_rick schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Uhh nee, die gaat natuurlijk een tijdje de schuur in. Het vocht spat er soms uit bij het kloven :)
Berk brandt (mits droog natuurlijk) wel mooi schoon.
Verder kan je in plaats van die schoonmaakspray ook je natte doekje even in de asresten in de kachel dopen en daarmee de ruiten schoonpoetsen. Daarna wrijf je met een ander nat doekje het asmengsel weer van de ruit en is deze weer brandschoon.
Kost niks, werkt net zo goed :)

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 21:36

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Oude theezakjes en BBQ reiniger om het los te maken, dan gewoon droogwrijven met keukenpapiertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM
  • Laatst online: 23-08 21:43

AJM

Keukenpapier een beetje vochtig maken en in de grijze as dopen van de haard en daarmee het glas schoonmaken, zo krijg ik het glas weer helemaal schoon :)

Edit: zie ook YouTube: Kachelruit reinigen met water en as By Ed J

[ Voor 14% gewijzigd door AJM op 13-10-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Het is toch de bedoeling dat ie goed trekt?
Zeker, maar er blijkt toch ook echt een teveel. Vlammen die de warmtewisselaar in getrokken worden, worden daar gedoofd (gelukkig op zich; wel zo veilig) en dat zie je goed aan de rook die dan uit te schoorsteen komt.
Lijkt me eerder dat het showroom model niet helemaal naar behoren was (wellicht wel mooi, maar niet zoals het hoort). Als de trek minder is komt er ook meer troep je woning in wanneer je een blokje erbij gooit.

Bij onze Kalfire "rollen" de vlammen ook niet, het ziet er gewoon uit als een buiten (kamp)vuur.
Een buitenkampvuur stookt niet tegen een vlamkeerplaat aan in een gesloten, hete ruimte. Ik kan daarom maar beperkt wat met dat vergelijk: een kampvuur oogt lager, minder "omhoog gezogen".

Ons beeld van het gedrag in de showroom was dat hij juist goed werkte. Bij te weinig trek en lucht zou je donker, weinig enthousiast vuur zien, daar gewoon prima gele vlammen, véél gele vlammen (en niet veel rook, tenminste niet toen we de showroom in of uit liepen). Alleen de toppen ervan lijken niet zo'n haast te hebben zich de schoorsteen te jachten, maar maken de krul tegen de vlamkeerplaat veelal af, waarbij ze de ruit netjes schoon branden, volop genietend van de secundaire luchttoevoer aldaar.

Dit hebben we overigens in meerdere showrooms gezien en gehoord bij meerdere typen haarden (Hoxter en Spartherm). Zeker naar gevraagd ook omdat deze mensen aanzienlijk hoger stookten dan van mijn moeder thuis in mijn jeugd mocht. Bij ons in huis zien we dit niet (en branden eventuele vegen aanslag ook niet meer zelf van de ruit, hoewel dat wel expliciet in de gebruiksaanwijzing genoemd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-08 23:56
Hoeveel hout stop je er per keer in?

Qua ruitjes gebruik ik eens in de zoveel tijd een dedicated schoonmaakspray. Dan loopt het er zo vanaf en kan je het met wat keukenpapier schoonvegen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik gebruik de HG kachelruit reiniger. En ik doe denk 3 jaar met een fles :-)
Werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Straks bij Aldi: https://www.aldi.nl/onze-aanbiedingen.html#2020-10-17
dan scrollen naar beneden naar "In huis v.a. za. 17-10 "

interessant ?
Droge glasreiniger voor de open haard. Verwijdert moeiteloos roet en vuil van de kachelruit

Ik vraag me af of het wel "iets" is: het is gewoon staalwol, wel extra fijn zo misschien zelfde of beter dan witte as.. (ik was onder de indruk dat witte as beter is dan grijze, want wel fijner dus minder risico van krasjes, heb ik het fout ?)

Iemand ervaring met zo een spons?

Hier gat mijn ruit omhoog (Harrie Leenders Canta W), ik moet dus eigenlijk het ruit uit de kachel trekken om het fatsoenlijk schoon te krijgen met natte spul :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZT8qKObM9xSQN_JTxV3Oa6mzrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5DVRivlY4r6GxE6xUisQ28zQ.jpg?f=user_large/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
keukenrol + water + as uit de kachel zelf werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
cpbox schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:24:
Straks bij Aldi: https://www.aldi.nl/onze-aanbiedingen.html#2020-10-17
dan scrollen naar beneden naar "In huis v.a. za. 17-10 "

interessant ?
Droge glasreiniger voor de open haard. Verwijdert moeiteloos roet en vuil van de kachelruit

Ik vraag me af of het wel "iets" is: het is gewoon staalwol, wel extra fijn zo misschien zelfde of beter dan witte as.. (ik was onder de indruk dat witte as beter is dan grijze, want wel fijner dus minder risico van krasjes, heb ik het fout ?)

Iemand ervaring met zo een spons?

Hier gat mijn ruit omhoog (Harrie Leenders Canta W), ik moet dus eigenlijk het ruit uit de kachel trekken om het fatsoenlijk schoon te krijgen met natte spul :'(
[Afbeelding]/
Ik zou er niet met een staalwol lookalike op losgaan. De meeste liftdeuren kan je opendraaien (althans hier wel) voor schoonmaak. Elke variant heeft een eigen systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Oké, tijd om een beetje te stoken hier (pun intended). Op internet, bij schoorsteenvegers en bij haardenboeren zijn er nogal wat verschillende meningen over hoe het beste je kachel of open haard het beste aan te maken. Ik zal vertellen hoe ik het altijd doe en waarom ik denk dat dit een goede manier is. Ik zal niet beweren dat dit de beste methode is. Houd daarom ook de discussie vriendelijk :)
Een veelgebruikte methode is de Zwitserse methode, hierbij wordt onderin de brandstapel dikker hout gelegd en naarmate de stapel hoger wordt, steeds dunnere houtjes haaks op elkaar gestapeld. Bovenop wordt er dan een aanmaakblokje gelegd en aangestoken. Deze methode werkt prima, maar heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het namelijk anders geleerd en ben daarbij gebleven.
Bij mijn methode om de kachel aan te steken begin ik onderop met twee stevige stammen, daartussen laat ik zo veel mogelijk ruimte die ik opvul met repen verfrommeld karton. In het midden leg ik dan 1 of 2 aanmaakblokjes. Op eerste laag bovenop de liggers leg ik haaks 4 dunne houtjes van een houtsoort die gemakkelijk ontbrandt (es of berk). Daar bovenop leg ik weer haaks 3 wat dikkere houtjes en daar haaks bovenop wederom weer iets dikkere houtjes. Afhankelijk van hoeveel as er in de kachel ligt kan er dan nog een laag op met weer iets dikkere stammen. Vervolgens steek ik de aanmaakblokjes aan en doe ik het deurtje bijna dicht (Het zal per kachel verschillen of en hoever het deurtje open zal moeten om goede trek te krijgen in het begin). Als er voldoende fik in zit gaat het deurtje dicht en als hij echt goed brandt gaat de ABCAT (het roetfilter) ook dicht. Deze methode werkt erg goed omdat de onderste dunne houtjes snel vlam vatten en zorgen voor goede vlammen. Ook zorgt dit er voor dat er een hete laag kooltjes ontstaat tegen de tijd dat de dikkere stammen goed branden. Hierdoor blijft er altijd hitte van onderen komen om zo voldoende trek te houden. De manier van stapelen zorgt tevens ook voor een soort schoorsteen effect en voldoende zuurstof om het vuur de kans te geven zich te verspreiden.
Nogmaals, deze manier werkt voor mij erg goed, het kan zijn dat dit voor andere kachels minder goed werkt. Wat wel altijd werkt is het gebruik van goed droog hout om mee te beginnen, meer nog dan tijdens het aanhouden van het vuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-08 15:00
Je moet sowieso stoken met goed droog hout.

Ik heb een eigen methode om onze kachel aan te steken. Ik leg een groot blok onderop met een platte kant naar boven. Daarop één bruin aanmaakblokje en daarop stukjes berkenschors (ik stook alleen berk), kun je ook vervangen door aanmaakhoutjes. Dan plaats ik schuin tegen het onderste blok en boven het aanmaakblokje twee dunnere stukken haardhout (kruislings) en steek het aanmaakblokje aan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een kachel met een rooster onderin. Daar komt lucht doorheen. Dus daarbovenop leg ik aanmaakblokje en daarbovenop kleine aanmaakhoutjes. Die laat ik even flink branden tot ze 75% op zijn en de kachel intussen op temperatuur is. Daarna leg ik er wat grotere blokken op en laat ik hem lekker branden, tot ik helemaal tevreden ben en regel ik het vuur terug tot het niveau wat ik denk dat nodig is om de kamer op temp te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik hou rekening bij het stapelen van het hout dat ik hier ook aanmaak hout tussen leg.
Als ik dan mijn grote blauwe Ikea zak vul hoef ik nooit te zoeken naar aanmaakhout.
Binnen heb ik 1 grote mand voor het normale hout, en een kleinere emmer voor het aanmaakhout.

Bij aansteken kleine houtjes + bruin aanmaakblokje (super goedkoop bij de Action).
Deurtje op een kier voor voldoende lucht
Zit de fik er goed in, groter blok erop en deurtje dicht.

Werkt altijd goed en kost op deze manier de minste moeite voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-08 15:00
Raymond schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:34:
Ik heb een kachel met een rooster onderin. Daar komt lucht doorheen. Dus daarbovenop leg ik aanmaakblokje en daarbovenop kleine aanmaakhoutjes. Die laat ik even flink branden tot ze 75% op zijn en de kachel intussen op temperatuur is. Daarna leg ik er wat grotere blokken op en laat ik hem lekker branden, tot ik helemaal tevreden ben en regel ik het vuur terug tot het niveau wat ik denk dat nodig is om de kamer op temp te houden.
BeyondThunder schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:42:
Ik hou rekening bij het stapelen van het hout dat ik hier ook aanmaak hout tussen leg.
Als ik dan mijn grote blauwe Ikea zak vul hoef ik nooit te zoeken naar aanmaakhout.
Binnen heb ik 1 grote mand voor het normale hout, en een kleinere emmer voor het aanmaakhout.

Bij aansteken kleine houtjes + bruin aanmaakblokje (super goedkoop bij de Action).
Deurtje op een kier voor voldoende lucht
Zit de fik er goed in, groter blok erop en deurtje dicht.

Werkt altijd goed en kost op deze manier de minste moeite voor mij.
Nadeel van na het aanstoken bijvullen met een groter blok bij ons is dat je nog geen mooi vuurbed hebt en bij het openen van de kachel (Varde Uniq 1) er dan wat rook ontsnapt. Maar dat kan bij andere type kachels natuurlijk niet het geval zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Als er rook uit de kachel ontsnapt bij het openen van het deurtje geeft dat aan dat de weerstand in de pijp te groot is. De rook zal altijd de weg van de minste weerstand zoeken en als dat de kamer in is, zal het de kamer in gaan. Bij onze kachel moeten we altijd eerst de ABCAT (roetfilter) open zetten voordat we het deurtje open doen om nieuw hout in de kachel te gooien. Anders komt er geheid rook de kamer in. Ik weet niet of je bij jouw kachel een manier hebt om de afvoer te beïnvloeden, maar je zou er eens naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ik stapel altijd meerdere # met gekloofd pallethout met in het midden ook nog een houtje. Aanmaakblokje eronder, grotere goed droge blokken er op, en binnen enkele minuten kachel vol vuur, en een kwartiertje later kan kunnen er wat grotere blokken er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik stook via de Zwitserse methode.
Rook uit de kachel heb ik nog nooit meegemaakt in de 2 jaar dat we 'm (Onze Jotul F-163) nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Als je graag vrienden wilt blijven met je buren maak je je kachel aan met de Zwitserse methode. Dit betekend dus dat er niets op je aanmaakblokje ligt. Heb wel eens staan kijken buiten bij mij komt er bijna niets uit de pijp in tegenstelling tot buren waarvan ik weet dat ze gewoon van onderuit aansteken of met papier.

Nog een gratis tip zet je afzuigkap niet aan of in ieder geval niet te hard. ;) Dat is DE manier om rook uit je kachel te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl4ckviper op 21-10-2020 09:40 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Bl4ckviper schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:40:
Als je graag vrienden wilt blijven met je buren maak je je kachel aan met de Zwitserse methode. Dit betekend dus dat er niets op je aanmaakblokje ligt. Heb wel eens staan kijken buiten bij mij komt er bijna niets uit de pijp in tegenstelling tot buren waarvan ik weet dat ze gewoon van onderuit aansteken of met papier.

Nog een gratis tip zet je afzuigkap niet aan of in ieder geval niet te hard. ;) Dat is DE manier om rook uit je kachel te krijgen.
Mwah, ik heb een recirculatie afzuigkap, dus dan maakt het niet veel uit voor de onderdruk, waar je op doelt.

Met papier aansteken is sowieso al beroerd voor de rookontwikkeling.

edit: quote erbij wegens volgende pagina.

[ Voor 62% gewijzigd door robkrekel op 21-10-2020 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
Ik stapel twee tot drie lagen dikke blokken eikenhout onderin, daarbovenop een vijf cm laag dunne stukjes eikenhout (spaanders van het hakken en zo), daar bovenop een aanmaakding met daarop nog wat hele fijne spaanders eiken en wat stukjes vuren ertussen.

Na aansteken kan de deur direct dicht.

Er is amper rookontwikkeling, want alles dat gaat branden gaat meteen helemaal branden. Tegen de tijd dat het vuur bij de grote blokken komt is het al zo heet dat ook die meteen echt gaan branden en ze nauwelijks roken.

Ik merk wel dat je bij deze methode meer kleine stukjes/spaanders moet hebben dan bij de ouderwetse manier van onderaf aansteken. Als je te weinig klein spul in de bovenste laag hebt liggen wordt het niet heet genoeg en gaat het niet goed branden (en dus alsnog roken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:37:
Hoeveel hout stop je er per keer in?
Voldoende :D

Bij wat matigjes hout, zie je 't minder warm worden (vooral het CV-water) en inderdaad ook minder schoon branden. Ik stop er zo'n 5 à 6 kg eiken/beuken in, wat klopt met een dik uur stoken volgens de spec van deze haard. Meer geeft vooral ruimtegebrek en verder geen voordeel.

(Ik weet niet of deze vraag direct on mijn post aan mij gericht was, maar voor de zekerheid..)

Het schoonmaken van de ruit moet dus vaker dan verwacht, maar gaat overigens best makkelijk, zo:
Oogje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:15:
keukenrol + water + as uit de kachel zelf werkt prima :)
Wat het aanmaken betreft: ik begon te religieus met die Zwitserse methode (o.a. zoals iemand zegt: echt niets boven je aanmaakblokje, etc.). Veel gedoe met veel verschillende lagen en lang wachten tot 't flink brandt. Geen rook maken lijkt er vooral om te gaan dat je niet midden onder een stuk hout zit te bakken, waar dan aan de uiteinden gassen uit komen zonder te verbranden. Komt de top van (steeds wat) dikker hout in je beginnende vuurtje, dan begint zo'n stuk ook rookloos mee te branden. Mijn vorm is nu net wat anders dan op 't plaatje, met wat minder aanmaakhout nodig en slechts een half bruin blokje. (Ben ze maar door gaan snijden, daar dat in de dikte heel simpel gaat.)

Kan overigens goed zijn dat ik ook hierbij profiteer van de uitzonderlijke trek van onze schoorsteen.

Wel kwam ik terug van aanmaken 'op het gloeien van de avond ervoor'. Dat werkt vaak wel, maar met best lang rook en / of praktisch alleen aanmaakhout er (eerst) in en dan al snel weer moeten vullen. Dus: te weinig zeker, teveel gedoe én teveel rook.. Ok, eerst 'n beetje om de kik van kan het, maar nu zou 't nog slechts gaan om het besparen van een half aanmaakblokje |:( .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Waarom zou je dan een half aanmaakblokje besparen om je kachel aan te steken? Die dingen kosten geen drol, en een hele brand langer met meer warmte, en dus een betere en snellere ontsteking van je hout, en dus minder rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Je kunt toch niet minder rook hebben dan geen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ja, daar heb je een punt. Was meer in het algemeen, en ik verbaasde me zo dat je de blokjes halveert om het vervolgens over het besparen van een half aanmaakblokje te hebben dat ik dat even niet meegenomen heb in mijn betoog. Maar goed, dan gaat het dus alleen om de hogere temperatuur en eerder ontbranding van je aanmaakhout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
'k weet niet.. iets aan die blokjes voelt artificieel / verspillend. Waarschijnlijk vooral meegenomen van die witte die mijn ouders ooit gebruikten - als dat geen fossiele brandstof is dan weet ik 't ook niet meer.. Dus tja.. ik ben (wel vrij snel overigens) zo ver gekomen dat ik 't vuur niet meer laat roken (aanmaken op oude kooltjes) om er eentje te besparen..

Vind 't wel prettig om een bakje met wat blokjes te hebben staan i.p.v. elke keer weer in die verpakking te vissen (die natuurlijk steeds verder scheurt bij dagelijks gebruik, waarna ik ze door de kast verspreid). Dus tja.. als ik ze dan toch al per 5 à 10 pak en breek en ze zo makkelijk te snijden zijn.. waarom dan niet?

En laten we wel zijn: die aanmaakblokjes zijn natuurlijk eigenlijk gemaakt voor wie de moeite van netjes aansteken helemaal niet neemt: blokje onderin, grote blokken erop en niet naar 't roken omkijken. En dan wellicht ook nog in een haard die minstens een maand niet gestookt is (koud, vochtig). Gebruik je netjes wat flinters voor 't aanmaken en een beetje nette (Zwitserse) opbouw, dan heb je echt geen hele nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Dan ben ik een luie stoker denk ik, want zoals eerder gezegd, ik steek een blokje onderin aan, stapel wat gekloofde (max 2 cm, vaak dunner) droge pallethoutjes eromheen en er over, en gooi daarbovenop wat droge blokken zacht loofhout. Binnen enkele minuten een kachel vol vuur.

Nu woon ik ook nog eens in de kop van Noord Holland, dus die 5 minuten beetje extra rook hangt binnen een mum van tijd boven de Wieringermeer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 21:36

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dan ben ik wel een verspiller, ik doe soms wel 2 van die witte blokjes tegelijk derin. Het goedkoopste spul. Wat volgens mij niet meer is dan gebluste kalk gedrenkt in petroleum.
En ook nog lui blijkbaar. Blokje onderin, gedroogde twijgjes derop en daarop wat niet te dik hout (gewoon de echt dikke nog vermijden tot alles mooi warm is.
Enige wat een beetje kan roken zijn die twijgjes omdat ze schors wat luchtvochtigheid lijkt op te slaan. Liggen al tweetal jaar droog onder een afdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Die witte ben ik mee gestopt na 1 pakje. De zwarte rook die daar af komt slaat naar mijn idee direct op de koude schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Nog een andere methode die ik bij de kachel van mijn ouders altijd gebruik(te). Volgens vele een levensgevaarlijke methode, maar wel zeer effectief! Twee dikke stammen onderin, eierdoos er tussen en daar spiritus overheen gieten. Dan dwars er overheen kleine takjes en dan doorstapelen met wat dikkers. Lucifer buiten de kachel aansteken en dan goed mikken op de eierdoos. Werkt fantastisch en doe ik al 20 jaar zonder ongelukken. Ik zal het mijn eigen kinderen echter nooit leren... :X Mijn ouders doen het nog steeds op deze manier en zo steek ik ook altijd de BBQ aan. Tenzij ik een biertje op heb, dan doe ik het gewoon met aanmaakblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Who Am I? schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:45:
Nog een andere methode die ik bij de kachel van mijn ouders altijd gebruik(te). Volgens vele een levensgevaarlijke methode, maar wel zeer effectief! Twee dikke stammen onderin, eierdoos er tussen en daar spiritus overheen gieten. Dan dwars er overheen kleine takjes en dan doorstapelen met wat dikkers. Lucifer buiten de kachel aansteken en dan goed mikken op de eierdoos. Werkt fantastisch en doe ik al 20 jaar zonder ongelukken. Ik zal het mijn eigen kinderen echter nooit leren... :X Mijn ouders doen het nog steeds op deze manier en zo steek ik ook altijd de BBQ aan. Tenzij ik een biertje op heb, dan doe ik het gewoon met aanmaakblokjes.
wat een onnodig moeilijke en gevaarlijke manier terwijl je dezeflde opstelling ook kan doen met een geperst aanmaakblokje.

Heb je zelf de tijd om alles te stapelen terwijl ze al aan het branden zijn ipv het risico op een (mini) explosie te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Who Am I? schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:45:
Niet echt slim dit. Is koren op de molen van de anti houtstook lobby.

Hoop dat je niet in een dichtbevolkt gebied zit :*)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tarkin schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:53:
[...]
ipv het risico op een (mini) explosie te krijgen
Zo vluchtig is spiritus volgens mij niet, dat je het nog tijdens het klaarzetten verdampt en bij het aansteken dus ontploft? Met sommige andere vloeibare brandstoffen heb je dat wel ja.

Mijn favoriete voorbeeld daarvan:

Beter inderdaad gewoon een aanmaakblokje/wokkel.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 21-10-2020 16:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Klopt allemaal. Ik geef dan ook aan dat het een gevaarlijke manier is. Ik meen dat die ene shorttracker zichzelf op vergelijkbare manier flink geeft verwond. Zoals ik eerder al schreef doe ik het zelf thuis inderdaad gewoon met een bruin aanmaakblokje😊
Overigens is spiritus niet zo super vluchtig als bijvoorbeeld benzine ofzo. Het brandt ook nog eens erg schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nickchange: Who Am I >>> Sjinkie Knegt? ;)

Zonder dollen, 2 onder, kruislings er 2 boven en in de ruimte tussen de twee bovenste blokken een aanmaakhoutje met twee aanmaakblokjes erop. Die aansteken en dan nog 2 aanmaakhoutjes/droge schors erop. Zolang de 2 blokjes bij elkaar liggen heb je binnen no time een fatsoenlijk haardvuur. Ik zeg altijd tegen de kinderen dat vuur 'vriendjes' zoekt. Eén blok brand moeizaam, zet er twee bij elkaar met een centimeter ertussen en de vlam doet het veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:13:
Eén blok brand moeizaam, zet er twee bij elkaar met een centimeter ertussen en de vlam doet het veel beter.
Ja, dan krijg je eigenlijk gewoon trek tussen je blokken, waardoor het vuur zichzelf aanjaagt :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik heb wel gemerkt dat de Zwitserse methode hier wat minder werkt omdat de speksteen ff nodig heeft om goed warm te worden. Dus ik doe t vuur opbouwen met wat zacht hout en kleinere stukken, als de temp er dan goed inzit 2 dikkere blokken erop en dan op zn tijd bijvullen.
Heb geen spijt van de houtkachel en het kloven gaat me prima af met de bijl.

Dat brengt me eigenlijk op t volgende, adresjes voor stamhout? Wat ik zo gevonden heb zijn dat de groothandelaren waarbij je minimaal 20kuub moet afnemen, ik zoek meer iets van t ophalen van een paar stukken boom. Ik heb een flinke aanhanger van 4 meter waarbij ik 2500kg kan laden, dus dat is wel geregeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Waar in de buurt / cq hoever wil je rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
IJsbeer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:43:
Waar in de buurt / cq hoever wil je rijden?
Ik woon in de Noordoostpolder en de prijs bepaald de hoeveelheid reizen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 20-08 11:01
Over het aansteken, ik gebruik een verfbrander voor de BBQ en tuinhaard. Die zet je op de hoogste stand op de kooltjes, en na een minuut zie je wat kleine vonkjes. Daarna gaat het heel snel omdat je enorm veel hitte én zuurstof toevoegt waardoor de kolen geel-wit gloeien. Op deze manier heb ik nauwelijks rook omdat de boel instant goed heet is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
Iemand dit al meegemaakt?

Ik pakte vanmiddag hout vanuit het houthok buiten en check dan altijd even voor spinnen of ander ongedierte (daar is de vrouw nooit zo blij mee als die mee naar binnen komen) en zag op meerdere blokken wespen zitten. Ik dacht dat ze dood waren dus tikte een paar keer op de grond met het blok zodat ze eraf vielen. Eenmaal op de grond bewogen ze nog maar wel heel langzaam. Ze waren (imo) ook wat groter dan de normale wespen.

Zit er dan een nest tussen het hout of is het een mooi plekje voor de winterslaap oid?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:37

RvV

Ja, dat heb je wel vaker. Misschien net als bij de bijen een soort van koningin? Meestal zet ik ze weer naar buiten. Maar als het meerdere tegelijk zijn, dan klinkt dat toch wel als een soort nest.

Y'24

• Who Am I?
__REMCO__ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:24:
Iemand dit al meegemaakt?

Ik pakte vanmiddag hout vanuit het houthok buiten en check dan altijd even voor spinnen of ander ongedierte (daar is de vrouw nooit zo blij mee als die mee naar binnen komen) en zag op meerdere blokken wespen zitten. Ik dacht dat ze dood waren dus tikte een paar keer op de grond met het blok zodat ze eraf vielen. Eenmaal op de grond bewogen ze nog maar wel heel langzaam. Ze waren (imo) ook wat groter dan de normale wespen.

Zit er dan een nest tussen het hout of is het een mooi plekje voor de winterslaap oid?
Ik stond op het punt om het zelfde te posten. Inmiddels al 3 koninginnen in de woonkamer gehad en een aantal buiten al van het hout afgeklopt. Heb ze steeds netjes gevangen en buiten gezet. De houtstapel is een fijne droge plek om te overwinteren. Ik zit er alleen niet op te wachten om meerdere wespennesten in mijn houtstapel te hebben... Goede reden om alles op te stoken😈🔥🔥🔥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bij wespen overwinteren alleen de koninginnen. Die starten dan in het voorjaar weer een nieuw volk. Die zijn inderdaad wat groter en kruipen in de winter weg op een beschut plekje.

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste