Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Oogje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:48:
Ik heb wel gemerkt dat de Zwitserse methode hier wat minder werkt omdat de speksteen ff nodig heeft om goed warm te worden. Dus ik doe t vuur opbouwen met wat zacht hout en kleinere stukken, als de temp er dan goed inzit 2 dikkere blokken erop en dan op zn tijd bijvullen.
Heb geen spijt van de houtkachel en het kloven gaat me prima af met de bijl.
Dat is in de basis volgens mij juist ook de Zwitserse methode. Opbouwen met klein hout en dat *iets* groter hout bovenop, luchtklep vol open, zodat het snel en goed fikt. Na een tijdje stort het gecontroleerd in, dan gooi je er nog wat meer hout op dat snel en fel brand en pas daarna ga je langzaam naar de grote zware blokken.

Ik voel het gewicht van de blokken en pas wanneer de kachel goed op temperatuur is, gaan de grote, per volume zware, blokken er op. Zakt het vuur een beetje in, of wil ik gaan afronden voor de avond, ga ik soms terug naar kleinere blokken.
Dat brengt me eigenlijk op t volgende, adresjes voor stamhout? Wat ik zo gevonden heb zijn dat de groothandelaren waarbij je minimaal 20kuub moet afnemen, ik zoek meer iets van t ophalen van een paar stukken boom. Ik heb een flinke aanhanger van 4 meter waarbij ik 2500kg kan laden, dus dat is wel geregeld :+
Ik weet dat Reijnaerde in Odijk haardhout levert.
https://www.reinaerde.nl/locaties/locatie/?locatieId=442

Reinaerde is een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke of psychische beperking. Komt het geld meteen goed terecht. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:19:
[...]

Dat is in de basis volgens mij juist ook de Zwitserse methode. Opbouwen met klein hout en dat *iets* groter hout bovenop,
Volgens mij en Google juist niet ;)
Ik weet dat Reijnaerde in Odijk haardhout levert.
https://www.reinaerde.nl/locaties/locatie/?locatieId=442
Ik denk niet dat ze stamhout doen, anders hebben die mensen geen dagbesteding. Hier in de buurt zit iets vergelijkbaars.

[ Voor 30% gewijzigd door Oogje op 12-11-2020 07:23 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Oogje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:21:
[...]
Volgens mij en Google juist niet ;)
Hmm. Ik zie dat ik er inderdaad inmiddels een beetje een variatie op heb gemaakt:
https://bewuststoken.eu/h...tserse-manier-van-stoken/

In de basis bouw ik wel op dezelfde manier op, maar de kachel is vrij klein (Jøtul F163), dus ik bouw op met wat dikker aanmaakhout, dan een paar plankjes er op, dan weer aanmaakhout en dan relatief kleine blokjes. Mijn aanmaakblokjes gaan op de plankjes en die steek ik aan. (1 voor, 1 achter)

Op die manier komt de kachel vrij snel op bedrijfstemperatuur, rookontwikkeling is er nauwelijks. De eerste minuut misschien, maar het brand zó snel voluit, dat daar niemand echt last van gaat hebben. (If any, ik weet niet hoe veel van die rook werkelijk de schoorsteen uit gaat. Kan goed dat het grootste deel meteen weer word verbrand. Blijkbaar stoken we goed en zuiver, de schoorsteenveger gaf gisteren al aan dat er nauwelijks roet in de pijp zat.)

Ik hak mijn aanmaakhoutjes ook echt in 2, 3 maten zodat ik de kachel goed kan opbouwen en hou ook met de rest van het hout rekening met de verschillende stadia van stoken. Dus niet alleen grote blokken, maar ook kleinere en middelgrote blokken.

Meestal liggen die minimaal nog een dag, 2 dagen na te drogen in de woonkamer. (Ik heb een voorraad voor rond de 3, 4 stookavonden in de woonkamer. Kachel stookt relatief zuinig.) We stoken hier echt voor de sfeer, niet voor de warmte.
[...]
Ik denk niet dat ze stamhout doen, anders hebben die mensen geen dagbesteding. Hier in de buurt zit iets vergelijkbaars.
Oh, echt complete boomstammen. Nee, dat zullen ze misschien minder snel doen.
Het word hier inderdaad gekloofd aangeleverd.

Moet binnenkort maar weer eens gaan bestellen, de helft van mijn houthok is leeg, het idee is dat ik die vul, de andere helft op stook, etc. Heeft het een jaartje om te drogen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 23:35
oh, ik wilde http://www.talenrondhout.nl/ * plaatsen, maar blijkbaar wil @oogje maar een paar stammetjes.

Ik heb via het Geldersch Landschap weleens hout gekocht. Dat gaat in verschillende portiegroottes. Vanaf een kuub of 3-4

*nu doe ik het toch :P

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 13:36
Ik zit ook niet echt te wachten op meerdere wespennesten tussen het hout.

Ff goed opletten dus en buiten houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:52
Na de winter zullen de wespen hoogst waarschijnlijk weer weg vliegen en op een andere plek een nest bouwen. Wespen zijn nuttige diertjes dus ben een beetje lief voor ze 😉

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

hansvk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:22:
Na de winter zullen de wespen hoogst waarschijnlijk weer weg vliegen en op een andere plek een nest bouwen. Wespen zijn nuttige diertjes dus ben een beetje lief voor ze 😉
Alleen zo jammer, dat ze zo vervelend worden als hun nut ten einde is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 13:36
hansvk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:22:
Ben er ook lief voor maar heb geen zin in wespennest in de tuin of uiteindelijk in huis :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
__REMCO__ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:24:
Zit er dan een nest tussen het hout of is het een mooi plekje voor de winterslaap oid?
Nu is dat winterslaap. Had er afgelopen winter ook een stuk of vijf, die me dan stuk voor stuk pas opvielen toen ze langzaam door de woonkamer begonnen te kruipen. Eentje al aan het vliegen. Gelukkig zijn die koninginnen niet bijster druk of agressief. Toen later ook een bescheiden nest tussen het hout gevonden. Had kennelijk geen overlast gegeven de (na)zomer ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-04 20:54
Ben recent vanaf een rijtjeshuis verhuist naar een bungalow waar ik ook een kachel heb laten installeren. Heb natuurlijk last van een een verminderde trek in het huis. Dit omdat de bungalow maar 1 verdieping heeft. Het totale rookkanaal is nu 4,5 meter. Hoe zou ik de trek nog kunnen verbeteren?

Hebben jullie ervaring met een roterende schoorsteenkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Beetje rare vraag stellen hier. Heeft er iemand tips/trics om succesvol lager te stoken. We hebben dit huis gekocht een 5tal jaar geleden met een cassette. Hebben het sinds redelijk grondig na geïsoleerd. Sinds is de cassette eigenlijk veel te zwaar voor dit huis. Een hele dag branden zit er eigenlijk niet in. Want het wordt veel te warm in huis. Het vuur is enigzins regelbaar op basis van luchtaanvoer. Dus als je echt laag wil stoken, zet je de klep dicht. Echter brandt het vuur dan volledig zwart en is er achteraf massa's werk met het raampje te poetsen.
We zetten al alle deuren open in huis en het hele huis warmt op. Zelfs de garage warmt mee op.
Als laatste redmiddel zetten we soms zelfs ramen open. Dit laatste doe ik natuurlijk liever niet, maar er zit soms gewoon niets anders op. Bij een weertje als dit, windstil, 10 graden, draait de haard nu enkele uren op minimum (zonder zwart te branden) en het is 24.5 graden in de woonruimte. Alle deuren staan open...

Cassette vervangen is geen optie... Wanneer deze ooit versleten is, gaat de schouw waarschijnlijk dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:49:
oh, ik wilde http://www.talenrondhout.nl/ * plaatsen, maar blijkbaar wil @oogje maar een paar stammetjes.

Ik heb via het Geldersch Landschap weleens hout gekocht. Dat gaat in verschillende portiegroottes. Vanaf een kuub of 3-4

*nu doe ik het toch :P
Ik heb mn houthok wat uitgebreid zodat ik 10 kuub gestapeld kwijt kan. Ondertussen een buurman aan t helpen met een flink aantal bomen rooien en al 3 kuub gekloofd liggen nu. Nog 3 te gaan denk ik, dan heb ik 1/4 van zn hout in ruil voor arbeid, goeie deal vind ik zelf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 06:20
Joindry schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:58:
Beetje rare stellen hier. Heeft er iemand tips/trics om succesvol lager te stoken. We hebben dit huis gekocht een 5tal jaar geleden met een cassette. Hebben het sinds redelijk grondig na geïsoleerd. Sinds is de cassette eigenlijk veel te zwaar voor dit huis. Een hele dag branden zit er eigenlijk niet in. Want het wordt veel te warm in huis. Het vuur is enigzins regelbaar op basis van luchtaanvoer. Dus als je echt laag wil stoken, zet je de klep dicht. Echter brandt het vuur dan volledig zwart en is er achteraf massa's werk met het raampje te poetsen.
We zetten al alle deuren open in huis en het hele huis warmt op. Zelfs de garage warmt mee op.
Als laatste redmiddel zetten we soms zelfs ramen open. Dit laatste doe ik natuurlijk liever niet, maar er zit soms gewoon niets anders op. Bij een weertje als dit, windstil, 10 graden, draait de haard nu enkele uren op minimum (zonder zwart te branden) en het is 24.5 graden in de woonruimte. Alle deuren staan open...

Cassette vervangen is geen optie... Wanneer deze ooit versleten is, gaat de schouw waarschijnlijk dicht.
Je kan eventueel met een paar bakstenen de inhoud verkleinen. Wij stoken vaak 's ochtends 1 uurtje en 's avonds 1 uurtje en dan is het de hele dag >20C in huis.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wie van jullie kent de stikkan?
https://buitengoed.nl/art...smateriaal-gietijzer.html

Ik wil hem aan mijn vader geven, want hiermee kan je aanmaakhout maken zonder te slaan (hij ziet niet best meer).

Of kennen jullie betere alternatieven (waarbij je niet hoeft te slaan, of het nu met een hamer of bijl is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De krachten op de muur lijken me nogal groot, met alle gevolgen daarvan. Andere alternatieven ken ik overigens niet, ja de Kindle Cracker is ook een relatief veilig alternatief, maar vereist wel weer een hamer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Nu online
Raymond schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:16:
Wie van jullie kent de stikkan?
https://buitengoed.nl/art...smateriaal-gietijzer.html

Ik wil hem aan mijn vader geven, want hiermee kan je aanmaakhout maken zonder te slaan (hij ziet niet best meer).

Of kennen jullie betere alternatieven (waarbij je niet hoeft te slaan, of het nu met een hamer of bijl is)
Een kennis van mij heeft er één (of het Stikkan is weet ik niet maar iig vergelijkbaar) en bevalt hem goed. Aanmaakhout maken gaat snel en veilig, ook smaller hout kun je er rustig tussen zetten en daarna splijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grappig dat hier een topic over is...

Pasgeleden ben ik verhuisd en sinds kort heb ik mijn potkachel in gebruik genomen.

In het oude huis had ik een Barbas allesbrander en daar stookte ik met hout dat ik met mijn ex-schoonvader vaak uit zijn tuin had gehaald --> gekliefde stammen van diverse soorten bomen. Deze droogden dan vaak 0,5 tot 1,5 jaar voordat ze in de kachel verdwenen. Ik stookte daar vaak puur voor de gezelligheid; veel warmte gaf het niet, wel een gezellig zicht op vlammen (liefst zoveel mogelijk :9 ) en na een avondje stoken bleeft er echt altijd een boel as achter.

In mijn nieuwe huis heb ik de schoorsteen eerst laten vegen (heeft 9 jaar niemand gewoond, kwamen 4 uitgedroogde kauwen en 3 uitgedroogde kraaien uit) voordat ik ging stoken. Maar, ik had bij mijn nieuwe huis geen haardhout, dus ik heb 2 soorten briketten gehaald:

Pini Kay eik briketten - deze "pijpjes" breek ik in 2-en en daarmee maak ik de kachel aan. Met 1 aanmaakblokje van de barbeque is het eigenlijk altijd raak.

Daarnaast heb ik RUF-briketten gehaald. Deze gooi ik op het eenmaal brandende vuur.

Voor mij was het stoken op briketten nieuw, maar wat een heerlijkheid.

1. het is binnen no-time aan
2. het brand goed - de Pini Kay brandt vrij fel en de RUF-briketten gloeien meer
3. het brand lang - de RUF-briketten branden zomaar een uur per stuk (afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof)
4. je hebt amper as. Het verbrand zo goed, dat ik in 2 weken stoken nog geen asla vol heb gehad, terwijl ik vroeger met hout om de stookbeurt wel even moest legen.
5. de kosten vallen reuze mee: ik was nu voor 12 Pini Kay en 24 RUF € 10 kwijt. Het was even om te proberen. Voorheen stookte ik overigens rustig 1,5x een mand met hout per avond er doorheen. Nu doe ik op een weekend dag het met 1x Pini-Kay en vervolgens een aantal keer een RUF-briket. Ik vind het dus lastig om bijvoorbeeld een kuub hout te vergelijken met een aantal briketten.

Uiteraard heb je niet het geknetter van het vochtige hout, maar ik ben echt wel een soort van om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ednbULFDsX0pV8wuOs4cH2MoVOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBMatdtGGeO5LUuemJPycN74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_wtx_5Cu-mxsjm8M4XN1Je1eQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV2UpiKjmjcwW8z8sP98hIJP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door fredkroket op 22-12-2020 08:22 . Reden: Even wat correcties aangebracht ☺️. Speksteen —> potkachel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:22
Ik zit er ook over na te denken om RUF briketten te kopen, als backup, of voor als ik langer dan een uur van huis moet, maar de kachel wel moet blijven branden. Waar heb je ze vandaan?

Je kachel is m.i. geen speksteenkachel. Ik zie geen speksteen namelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 07:09:
Ik zit er ook over na te denken om RUF briketten te kopen, als backup, of voor als ik langer dan een uur van huis moet, maar de kachel wel moet blijven branden. Waar heb je ze vandaan?

Je kachel is m.i. geen speksteenkachel. Ik zie geen speksteen namelijk :P
Aangepast, was er even verminderd bij vrees ik tijdens het typen :).

Maar ik heb die briketten op mijn dorp gehaald (Noud Briketten), maar qua prijs was het niet heel bijzonder; marktplaats staat er vol mee voor ongeveer hetzelfde geld.

Ze hadden daar ook nog bruinkool briketten om de nacht mee te overbruggen (10 uur), maar dat heb ik nog niet aangedurfd. Je ruikt dan buiten ook een industrie achtige lucht het eerste half uur.

Als ik nu buiten ben ruik ik mijn eigen haard overigens niet, terwijl ik het direct ruik als er buren zijn die wel stoken met normaal hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ligt wellicht ook aan de kachel. Met normale houtblokken gooi ik er ook maar eens per uur/anderhalf uur twee blokken op.Ook kachels hebben qua rendement natuurlijk nogal sprongen gemaakt de afgelopen jaren...

Bruinkool zou ik ver van wegblijven. Doordat het zo langzaam gloeit heeft het (volgens mij!) een slechte verbranding en dus veel afzetting van zooi in de pijp.

Ander vraagje voor de zelfklovers onder ons: Wat doen jullie met de bast van de stammen? Kloven geeft nogal wat zooi, vooral ook veel bast wat van de stammen springt. Eerder gebruikte ik dit nog wel als aanmaak, maar ik merk dat dat ontzettend rookt, en heb eigenlijk de neiging dat steeds meer weg te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Gaat gewoon de kachel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
IJsbeer schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:54:
Ligt wellicht ook aan de kachel. Met normale houtblokken gooi ik er ook maar eens per uur/anderhalf uur twee blokken op.Ook kachels hebben qua rendement natuurlijk nogal sprongen gemaakt de afgelopen jaren...

Bruinkool zou ik ver van wegblijven. Doordat het zo langzaam gloeit heeft het (volgens mij!) een slechte verbranding en dus veel afzetting van zooi in de pijp.

Ander vraagje voor de zelfklovers onder ons: Wat doen jullie met de bast van de stammen? Kloven geeft nogal wat zooi, vooral ook veel bast wat van de stammen springt. Eerder gebruikte ik dit nog wel als aanmaak, maar ik merk dat dat ontzettend rookt, en heb eigenlijk de neiging dat steeds meer weg te gooien.
Bruinkool heb ik vroeger ook mee gestookt maar dan ruikt het buiten naar stoomlocomotief. En omdat het zo gigantisch lang gloeit kan ik de asla niet legen. Of wel legen maar dan moet je na een uurtje je grijze bak blussen...

Schors gaat gewoon de kachel in maar niet om mee aan te maken. Als de kachel al even brand en er moet een nieuw blokje op, dan samen met een stuk schors.
Ik heb alleen schors van eiken (jonge bomen), beuk en iep, daar valt de schors nog wel mee. Ik kan mij voorstellen dat je van oudere eiken/naaldbomen een dikkere schors hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:53

Smurf

Detri

@IJsbeer Na het kloven raap ik misschien nog wat grove splinters en stukken schors bij elkaar maar het meeste gaat met het zaagsel mee de container in. Nu moet ik wel zeggen els, es en wilg het gros van houtvoorraad is. En deze staan nu niet echt bekend om de dikke schors.
Ik probeer zoveel mogelijk te doen aan wat tegenwoordig heel hip "local sourcing" heet maar ben daarin dus wel afhankelijk van wat er in de buurt omwaait of gesnoeid moet worden.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik mik het gewoon in de kachel zodra die goed warm is.
wmeester schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:08:
[...]
Bruinkool heb ik vroeger ook mee gestookt maar dan ruikt het buiten naar stoomlocomotief. En omdat het zo gigantisch lang gloeit kan ik de asla niet legen. Of wel legen maar dan moet je na een uurtje je grijze bak blussen...
Die grap met smeulende vuilnisbakken heb ik ook een keer gehad.. ik gooi mn as tegenwoordig eerst in een terracotta pot die buiten staat, gewoon zon goedkoop ding van het tuincentrum. Daar kan het rustig uitgloeien, en na verloop van tijd gooi je het bij het vuilnis.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ander vraagje voor de zelfklovers onder ons: Wat doen jullie met de bast van de stammen?
Wat er aan blijft zitten tot en met de houtbak naast de kachel gaat de kachel in, de rest gaat onder de heg als onkruidremmer.
[b]IJsbeer in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"
ik gooi mn as tegenwoordig eerst in een terracotta pot die buiten staat, gewoon zon goedkoop ding van het tuincentrum. Daar kan het rustig uitgloeien, en na verloop van tijd gooi je het bij het vuilnis.
Bij mij ook, alleen dan in een plastic emmer op het gras. Nog nooit gehad dat deze smolt, maar just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik heb daar over zitten denken, heb binnenkort ook veel zaagsel van het in stukken zagen van stammetjes.
Ik zat te denken aan zelf soort van briketten persen van zaagsel/natte kranten/schors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Vorige week een deel van mijn hout voor volgend jaar gekloofd. Geen idee wat het is, het is een krijgertje via een loonbedrijf, en zeer recent gekapt.

Nu vroeg ik me af hoe het ovendrogen gaat. Het viel me laatst op dat het hout onder mijn kachel aardig warm wordt, graad of 30, en ik bedacht me dat die temperatuur ook hout prima moet kunnen drogen. Dus blokje gepakt, vochtigheid gemeten, en even gewogen
30-12: 1228 gram en 34% vochtigheidspercentage
31-12: 1123 gram en dus in 24 uur ruim 100 gram lichter. Dat beloofd wat
06-01: 713 gram (!), ik schrok er zelf van. Dan zou je denken dat het vochtigheidspercentage behoorlijk gedaald moet zijn, want hé, 500 gram kwijt!

Niets bleek minder waar, en mijn metertje bleef steken op 33%, nadat ik het blok eerst nog even gekloofd had.

Met stomheid geslagen. 500 gram (en dus ml?) kwijt, en het percentage nauwelijks veranderd. Hoe dan?
Ter test ook nog in de kachel gegooid, en het siste pittig, dus zeker niet droog genoeg. Metertje lijkt altijd wel aardig te kloppen.

Wie kan me uitleggen hoe het kan dat er zoveel gewicht verloren gaat, maar het percentage vrijwel gelijk blijft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZovgSQUjZE9PhBKQeQ0doQ6bD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp9XZz0Vk6M9GcdRfvtY8k1U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als het hout dan nog steeds heel vochtig is, terwijl er 500ml vocht uit is, dan is er iets fout gegaan. Je vrouw heeft er stiekem een stuk afgekloofd :+ Of er is met het meten/wegen iets fout gegaan.

Het lijkt me niet aannemelijk dat er een halve liter vocht uit is en dat het percentage nauwelijks is gedaald (zeker niet met het blokje op de foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Weet je zeker dat die 34% niet de max is van je meter? Als ik vers gekloofd hout pak zegt mn vochtmeter: zoek t maar uit :P

Theoretisch zou je vocht% te berekenen moeten zijn met:
vochtpercentage= 100X( natgewicht- drooggewicht)/ natgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik zou zeggen dat de meting teveel aan de buitenkant gebeurt. Oppervlaktespanning. Het vocht is van binnenuit naar buiten gegaan. Binnenkant zal stuk minder nat zijn, buitenkant kan redelijk stabiel gebleven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dus conclusie: volgende keer 3 blokjes pakken. 1 doorhakken en vochtigheid meten. Daarna na een paar dagen de 2e en weer een paar dagen de laatste. Gezien het gewichtsverlies zou het niet anders kunnen dan vocht, maar lijkt me wel erg veel in die korte tijd...
Mijn beperkte (!) kennis zou ik zeggen dat het dennenhout is gezien de bast.Dat kan inderdaad wel heel licht worden als het droogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 22:04
de kachel in nadat de kachel volledig op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Raymond schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:09:
Als het hout dan nog steeds heel vochtig is, terwijl er 500ml vocht uit is, dan is er iets fout gegaan. Je vrouw heeft er stiekem een stuk afgekloofd :+ Of er is met het meten/wegen iets fout gegaan.

Het lijkt me niet aannemelijk dat er een halve liter vocht uit is en dat het percentage nauwelijks is gedaald (zeker niet met het blokje op de foto)
Het was een verse stam die net gekloofd was, en ik heb het blok voor de laatste meting nog een keer gekloofd om wederom aan de binnenkant te kunnen meten
Oogje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:22:
Weet je zeker dat die 34% niet de max is van je meter? Als ik vers gekloofd hout pak zegt mn vochtmeter: zoek t maar uit :P

Theoretisch zou je vocht% te berekenen moeten zijn met:
vochtpercentage= 100X( natgewicht- drooggewicht)/ natgewicht.
Goeie, dat zou nog kunnen. Ik heb hem nog nooit hoger dan 34% gezien. Zal eens kijken naar de specs, al is het een merkloos ding. En hoe weet ik wat het drooggewicht is van een nat blok?
Joindry schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:29:
Ik zou zeggen dat de meting teveel aan de buitenkant gebeurt. Oppervlaktespanning. Het vocht is van binnenuit naar buiten gegaan. Binnenkant zal stuk minder nat zijn, buitenkant kan redelijk stabiel gebleven zijn.
Zie eerdere opmerking over de verse stam en gekloofd enzo
IJsbeer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:15:
Dus conclusie: volgende keer 3 blokjes pakken. 1 doorhakken en vochtigheid meten. Daarna na een paar dagen de 2e en weer een paar dagen de laatste. Gezien het gewichtsverlies zou het niet anders kunnen dan vocht, maar lijkt me wel erg veel in die korte tijd...
Mijn beperkte (!) kennis zou ik zeggen dat het dennenhout is gezien de bast.Dat kan inderdaad wel heel licht worden als het droogt.
Ja, meerdere blokken pakken en een controleblok buiten houden ga ik volgende keer doen.

Ik denk dat de conclusie kan zijn dat mijn vochtmeter niet lekker klopt, maar de tijd gaat het verder uitwijzen :+

Tnx voor de tips en ideeën.

Edit: even een berekening op los gelaten. Volgens het stokertje: Vers gekapt hout heeft een vochtigheidsgehalte van ongeveer 50 procent.

Dus stel ik ga daar vanuit, dan zou het blok met 20% iets van 500 gram moeten wegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dp9TxIeL2_OuUK9LjXbHeogQUec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LsTJhRFgn6xXeydDMIvtSPXZ.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door robkrekel op 07-01-2021 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vieze kachel in de ban, gemeenten pakken voor het eerst houtstook aan: ‘Stop met polariseren’

NIJMEGEN - Een groeiend aantal gemeenten wil de overlast door houtkachels, vuurkorven en andere houtstook in woonwijken voor het eerst concreet aanpakken. Over de manier waarop zijn de meningen verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik denk dat de gemiddelde vuurkorf voor veel overlast zorgt door een aantal factoren waaronder de belangrijkste dat de pijp echt niet boven de nok van t dak uitkomt. Hooguit 2 meter boven t maaioppervlak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik heb nog nooit een vuurkorf met een schoorsteen gezien🤔
Ik hoop dat ze niet gewoon alles verbieden, maar eisen gaan stellen aan rendement en dat er een filter in de schoorsteen moet.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Die filter liever niet :) Hier een massa kachel, uitgaande temp is 150 graden, te laag voor een filter :(
Maar eisen dat hij moet voldoen aan bepaalde normen vind ik prima, recente kachels zijn compleet wat anders dan kachels van 10/15 jaar terug. als je kijkt naar de uitstoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 09:28

Whuzz

Dodgeball!

Oogje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:19:
Ik denk dat de gemiddelde vuurkorf voor veel overlast zorgt door een aantal factoren waaronder de belangrijkste dat de pijp echt niet boven de nok van t dak uitkomt. Hooguit 2 meter boven t maaioppervlak denk ik.
Wij houden van een vuurkorfje op een mooie (na)zomeravond.
Buren hebben een houtkachel en een enorme houtvoorraad in de achtertuin.

Ik geloof graag dat onze vuurkorf per uur stoken meer overlast geeft dan die houtkachel.
Onze vuurkorf gaat een keer of 5 per zomer aan.
De houtkachel gaat een dag of 100 aan in de winter (gokje).

Toegegeven, als het stevig waait ruik ik hem niet, maar bij enigsinds windstil weer wel. En dat is echt véél meer dan 5 winterdagen per jaar. Maar ook als ik hem niet ruik, omdat het waait, stoot die kachel fijnstof uit. Dus als we overlast gaan beperken, laten we dan wel beginnen bij de grootverbruikers en niet bij een vuurkorf in de achtertuin.

[ Voor 11% gewijzigd door Whuzz op 08-01-2021 22:25 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 23-04 07:23
Hoe is jullie ervaring met spinnen in het houthok? Heb een vrij groot houthok van 9 kuub. Net weer een volle mand gehaald. Leg drie stukken in de haard en zie toch 3 grote levende spinnen in de haard lopen... 😔 😂

Controlen jullie zoiets? Al het hout afstoffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Megalodon_67 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:04:
Vieze kachel in de ban, gemeenten pakken voor het eerst houtstook aan: ‘Stop met polariseren’

NIJMEGEN - Een groeiend aantal gemeenten wil de overlast door houtkachels, vuurkorven en andere houtstook in woonwijken voor het eerst concreet aanpakken. Over de manier waarop zijn de meningen verdeeld.
Wat ben ik hier enorm blij mee, gisteren en vandaag is er een code rood voor onze regio vanuit de stookwijzer, de stokers in de buurt hebben er lak aan met als gevolg dat alle roosters dicht moeten.

Begin deze week waren wij vergeten een rooster dicht te doen waardoor de slaapkamer van ons zoontje rook naar een open haard :r

Ik heb echt geen probleem met incidentele overlast (leven en laten leven) maar dit loopt echt de spuigaten uit.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2021 19:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Wackmack schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:03:
Hoe is jullie ervaring met spinnen in het houthok? Heb een vrij groot houthok van 9 kuub. Net weer een volle mand gehaald. Leg drie stukken in de haard en zie toch 3 grote levende spinnen in de haard lopen... 😔 😂

Controlen jullie zoiets? Al het hout afstoffen?
Goed opletten als je het hout pakt. Je kan de blokken tegen elkaar aan slaan of eerst alles wat je mee naar binnen wilt nemen hardhandig op de grond laten stuiteren. Zo schud je de meeste er wel vanaf. Ik pak vaak een stam en sla dan tegen de stammen die ik wil gaan pakken bijvoorbeeld. Wij hebben ook bijzonder veel wespen koninginnen in de houtstapel en die klop ik er altijd op die manier vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 22:04
Who Am I? schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:57:
Ik heb nog nooit een vuurkorf met een schoorsteen gezien🤔
Ik hoop dat ze niet gewoon alles verbieden, maar eisen gaan stellen aan rendement en dat er een filter in de schoorsteen moet.
mijn kachel voldoet aan ecodesign2022, en volgens de leverancier heeft een ABCAT filter dan geen zin. Is dat een conservatieve leverancier, of klopt dat?

b.t.w. en ik kijk altijd naar de stookwijzer voor ik de kachel stook, en die gaat met kurkdroog eikenhout op de zweedse methode aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

LinuxMan schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:03:
[...]

mijn kachel voldoet aan ecodesign2022, en volgens de leverancier heeft een ABCAT filter dan geen zin. Is dat een conservatieve leverancier, of klopt dat?

b.t.w. en ik kijk altijd naar de stookwijzer voor ik de kachel stook, en die gaat met kurkdroog eikenhout op de zweedse methode aan
De kern van dat artikel gaat ook vooral om goed stookgedrag, dus geen troep erin en niet bij mist stoken.
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Overigens hebben wij een buurman die in de zomer bijna iedere avond zit te bbqen. Daar hoor je mensen over praten, onze gesloten haard (of die van buren nabij) heeft nog niemand iets over gezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-01-2021 23:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Whuzz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:23:
[...]

Wij houden van een vuurkorfje op een mooie (na)zomeravond.
Buren hebben een houtkachel en een enorme houtvoorraad in de achtertuin.

Ik geloof graag dat onze vuurkorf per uur stoken meer overlast geeft dan die houtkachel.
Onze vuurkorf gaat een keer of 5 per zomer aan.
De houtkachel gaat een dag of 100 aan in de winter (gokje).

Toegegeven, als het stevig waait ruik ik hem niet, maar bij enigsinds windstil weer wel. En dat is echt véél meer dan 5 winterdagen per jaar. Maar ook als ik hem niet ruik, omdat het waait, stoot die kachel fijnstof uit. Dus als we overlast gaan beperken, laten we dan wel beginnen bij de grootverbruikers en niet bij een vuurkorf in de achtertuin.
Een vuurkorf stoot per kilo hout evenveel fijnstof uit als een vrachtwagenrit van 3000km.
Bron stookwijzer.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 09:28

Whuzz

Dodgeball!

Sport_Life schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:35:
[...]

Een vuurkorf stoot per kilo hout evenveel fijnstof uit als een vrachtwagenrit van 3000km.
Bron stookwijzer.nu
Heel fijn. Dat zijn dus per jaar 5 ritjes van een vrachtwagen van 3000 km.
De buurman heeft een houtkachel als hoofdverwarming die dus 100 dagen (schatting) het grootste deel van de dag brand. Ik vermoed dat daar toch echt meer CO2 en fijnstof per jaar geproduceerd wordt dan in mijn vuurkorf. Dát was het punt.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Whuzz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:03:
[...]

Heel fijn. Dat zijn dus per jaar 5 ritjes van een vrachtwagen van 3000 km.
De buurman heeft een houtkachel als hoofdverwarming die dus 100 dagen (schatting) het grootste deel van de dag brand. Ik vermoed dat daar toch echt meer CO2 en fijnstof per jaar geproduceerd wordt dan in mijn vuurkorf. Dát was het punt.
Hoho, je stookt wel meer dan 1 kilo hout per keer, 1 blokje hout weegt al meer dan een kilo. En daarbij heb je waarschijnlijk ook hout van de bouwmarkt in een netje wat super vochtig is (en dus slecht verbrand).
De buurman zal in de 100 dagen inderdaad wel meer uitstoten, maar meer verspreid. Maar zo maakt iedereen keuzes; Ik verbaas me er ook altijd over op de basisschool hoeveel koters er met de auto worden gebracht, terwijl wij op de fiets zijn en me niet zou verbazen dat we het verst van de school wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu voor het eerst berkenhout gekocht (1,8m3), maar ben er niet zo tevreden over.
De schors laat overal los , ligt dat aan het houtsoort of is dit toevallig een slechte partij ? Lijkt wel alsof het de hele zomer in de zon heeft gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Bij berk gebeurt dat idd.
Persoonlijk vind ik berk meer aanmaakhout dan stookhout. Het is best snel weggebrand imho wel lekker veel vlammen.
Waarvoor heb je het gekocht? Voor de sfeer, of om te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raymond schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:27:
Bij berk gebeurt dat idd.
Persoonlijk vind ik berk meer aanmaakhout dan stookhout. Het is best snel weggebrand imho wel lekker veel vlammen.
Waarvoor heb je het gekocht? Voor de sfeer, of om te verwarmen?
Vooral voor de sfeer, maar dat de vvw dan niet aan hoeft is een prettige bijkomstigheid.
Vorige keer had ik essenhout, dat zag er ook veel mooier uit gestapeld.
Volgende keer hardhout proberen :). (Krijg m goed aan met de Zwitserse methode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
Ik ben afgelopen week begonnen aan het eikenhout van de boom van de buurman die we 2,5 jaar gekapt en gekloofd hebben. Dat brand wel erg mooi, en vooral rustig en goed beheersbaar. Totaal zo'n 6m3, dus daar red ik volgend winter ook wel mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 12-01-2021 06:44 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Sport_Life schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:28:
Ik heb nu voor het eerst berkenhout gekocht (1,8m3), maar ben er niet zo tevreden over.
De schors laat overal los , ligt dat aan het houtsoort of is dit toevallig een slechte partij ? Lijkt wel alsof het de hele zomer in de zon heeft gelegen.
Het klinkt een beetje alsof het hout niet op de goede manier gedroogd is. Berkenhout moet gezaagd en gekloofd worden als het nog vers is. Als het eerst als stam gedroogd wordt, zal het hout helemaal molm worden. Je kan het aan de kopse kant zien. Die moet glad zijn. Als de kopse kant ruw is, alsof er met een grove vijl overheen gegaan is ongeveer, dan verklaart het ook waarom het zo onrustig brandt en waarom de schors los komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Who Am I? op 15-01-2021 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Dit had ik ook met de pallet (2 kuub) die ik vorig jaar heb laten leveren. Ik gebruik de schors nu als aanmaakhout, dat werkt op zich prima. Maar voor volgende keer ga ik eerst vooraf informeren.
Mijn kachel is redelijk klein en minder geschikt voor eik of beuk. Berk is dus wel de gewenste houtsoort.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik denk eerder dat het hout dan te lang nat is geweest, dan dat het last heeft gehad van de hete zomer. In mn stookhok ligt al anderhalf jaar berk te drogen en dat is op zich prima stookhout. Brand wel snel weg zoals al eerder gezegd in dit topic, maar prima om mee te stoken. De schors laat ook niet los bij mij.

Ik ben de laatste tijd lekker aan het stoken, mn stookhok begint leger te raken :p ik had nog een lading eikenhout dat sinds 2018 lag te drogen en dat is goed droog, stookt echt heerlijk weg. En goed heet ook, als mn haard eenmaal goed op temperatuur is, gaat nieuw hout snel branden. Eerst zie je de bovenkant van het hout zwart worden, en na een minuut brand het al. Ik lees wel eens over het uitspoelen van looizuur maar ik merk er eigenlijk niks van met het stoken. Binnenkort het houthok maar weer eens aanvullen, als de lente begint :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Afgelopen week voor het eerst een m3 hout gekocht. Het vrijwilligerswerk wat ik normaal gesproken in de wintermaanden doe en waar ik gratis aan mijn hout kom gaat vanwege de corona maatregelen helaas niet door. Ik zou 2m3 eikenhout in stammen van 2m ophalen (€55 de m3) bij iemand waar ze al 4 jaar droog in een schuur lagen. Bij aankomst bleek het echter helaas maar een halve m3 te zijn. Gelukkig lag er ook nog wat es en wat ander goed hout tussen de stammen wilgenhout, maar ik heb wel 3m3 stammen moeten verstapelen om de juiste er tussenuit te pikken. Gelukkig wel maar €50 betaald, es is bijna net zo goed als eik. Inmiddels is alles netjes gezaagd en gekloofd en opgeslagen. Het is gelukkig wel kurkdroog (4% vocht) en dus direct stookbaar. De komende tijd ga ik op zoek naar meer van dit soort partijen om de houtstapel te vullen voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:33
Who Am I? schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:12:
Afgelopen week voor het eerst een m3 hout gekocht. Het vrijwilligerswerk wat ik normaal gesproken in de wintermaanden doe en waar ik gratis aan mijn hout kom gaat vanwege de corona maatregelen helaas niet door. Ik zou 2m3 eikenhout in stammen van 2m ophalen (€55 de m3) bij iemand waar ze al 4 jaar droog in een schuur lagen. Bij aankomst bleek het echter helaas maar een halve m3 te zijn. Gelukkig lag er ook nog wat es en wat ander goed hout tussen de stammen wilgenhout, maar ik heb wel 3m3 stammen moeten verstapelen om de juiste er tussenuit te pikken. Gelukkig wel maar €50 betaald, es is bijna net zo goed als eik. Inmiddels is alles netjes gezaagd en gekloofd en opgeslagen. Het is gelukkig wel kurkdroog (4% vocht) en dus direct stookbaar. De komende tijd ga ik op zoek naar meer van dit soort partijen om de houtstapel te vullen voor volgend jaar.
Heb je dat dan via Marktplaats gevonden oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
wamske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Heb je dat dan via Marktplaats gevonden oid?
Ja. Ik kijk nu regelmatig op marktplaats om dit soort partijen te vinden. Wel een beetje in de buurt, ik ga geen 30km heen en 30km terugrijden. Soms zijn er mensen die voor weinig van hout af willen wat in de weg ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 07:24

ZenTex

Doet maar wat.

Iemand nog tips om hardhout te splijten?

Ik heb hier een paar ongevallen bomen in de buurt, na enig onderzoek blijkt het acacia. Prachtig hout maar enorm hard. Heb speciaal hiervoor een en accu kettingzaag gekocht en al aardig wat stammen verzaagd. Helaas is het dunne hout nu verstookt en moet ik gaan kloven.

De bijl die ik heb gekocht is een gewone bijl (niemand die hier in subtropisch Azië haardhout gaat kloven dus een kloofbijl is niet te krijgen,verzenden uit het buitenland is duur vanwege het gewicht)

Met de kettingzaag is ook amper te doen, dit hout is ijzersterk en in de lengte zagen is niet te doen.

Ik ben nu zo'n beetje een kwartier bezig voor een stammetje van 15 cm dik.
Het hout is tussen de 1 en 3 jaar oud trouwens en goed droog.

Ik heb nog nooit eerder hout gekloofd, dus iemand hier heeft vast wel een paar tips die mij kunnen helpen te roeien met de riemen die ik heb.

Bijzonder mooi hout trouwens, dat acacia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ZenTex schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:56:
Ik ben nu zo'n beetje een kwartier bezig voor een stammetje van 15 cm dik.
En wat zorgt er voor dat je daar zo lang over doet? Kom je er gewoon niet goed in (te lichte bijl en/of niet scherp), of sla je je bijl steeds klem, omdat ie (in tegenstelling tot een kloofbijl) een te smalle kop heeft waardoor het blok niet losbreekt?

Het kan ook nog aan je techniek liggen. Probeer je steeds midden in het blok te slaan? Misschien eens proberen om meer naar de rand stukken er af te slaan, in plaats van het blok doormidden proberen te splijten.

Als de conclusie is dat het aan de bijl ligt en je geen meer geschikte bijl kan kopen, dan zou je ook nog kunnen gaan kijken om met een wig te werken en een hamer (zware hamers zijn vast wel te koop daar?).

Ik gebruik zelf zo'n ding: https://www.kindlingcracker.com/ de grote versie (King) daarvan kan ook stammen van 15cm aan zoals waar jij mee bezig was. Maar geen idee of zoiets wel verkrijgbaar is daar?

Dit is een andere variant op dat concept: https://no-axe.nl/ wellicht dat je daar ergens een lokale vakman kan vinden die zoiets voor je na kan maken?

Edit: en je zit in Hong Kong aan je profiel te zien? Kan je daar niet via Amazon of zo bestellen? Een Fiskars X25 of X27 of zo bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 19-01-2021 14:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ZenTex schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:56:
De bijl die ik heb gekocht is een gewone bijl (niemand die hier in subtropisch Azië haardhout gaat kloven dus een kloofbijl is niet te krijgen,verzenden uit het buitenland is duur vanwege het gewicht)
Een "gewone" bijl: Dat zegt me nog niet zo heel veel :)

Maar als ik je verhaal zo lees, heb je gewoon een te lichte bijl. Dan gaat het inderdaad heel moeilijk. Wat je kan doen is de bijl in het hout slaan en daarna juist met de kop van de bijl op het hakblok slaan, met je te kloven blok eraan vast. Dan heb je het gewicht van het blok hout die de kracht opwekt en niet het gewicht van je lichte bijltje. Dat scheel al heel veel.

Anders inderdaad de tips van Orion: Zorg voor een zwaardere kloofbijl.
Of ga werken met een wig en voorhamer.

Andere opties zijn er niet echt. Er is gewoon kracht nodig om zo'n blok te splijten. Zagen is werkverschaffing, dat schiet niet op. Dus zorg voor een wig, grote bijl of ander kloofhulpstuk.

Het gaat er bij mij trouwens niet in dat je daar in Azië niet aan een grote bijl kan komen :P Aliexpress staat er vol mee (zoek op splitting axe).
Een alternatief, waarvan ik niet durf te zeggen hoe goed het werkt: https://nl.aliexpress.com...SearchText=splitting+maul

Zo'n ding heb ik weleens in jumbo-uitvoering achterop een trekker gezien, waarmee complete boomstammen werden gespleten. Geen idee hoe goed een mini-uitvoering werkt, die je op je boormachine kan plaatsen. Voordeel is wel dat het kleiner is en dus waarschijnlijk goedkoper verzenden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

De bijl is is redelijk groot en zwaar, maar heeft volgens mij gewoon niet de juiste vorm.
Het blad is redelijk breed (smaller lijkt wat makkelijker om dieper in het hout te komen?) Lijkt verder op de bijl in de startpost, prima voor ander hout dat ik gehakt heb, maar dit spul is van een geheel andere orde.

Verder is het natuurlijk gewoon verschrikkelijk hard en de vezels lopen niet recht en haken in elkaar.
Dus al krijg ik mijn bijl goed in het hout en zie ik het splijten aan de bovenkant, ben ik alsnog een kwartier met woest de bijl met stammetje en al op de grond te rammen en/of de bijl uit het hout te krijgen.

Verder probeer ik iets naast het midden te slaan, maar ben verder al lang blij dat ik niet mis.

Een wig dacht ik zelf ook al aan en zou wat makkelijker te bestellen zijn wat betreft gewicht.
De fiskars 27 had ik al opgezocht ,maar word niet naar hier verstuurd helaas.

Ik zal morgen als het licht is een foto bijvoegen van bijl en hout.

Oja, de stammen worden flink dikker, er ligt nog een stam van bijna een meter doorsnede. :+

Snell reactie trouwens

Edit: @Raymond aliexpress is een optie, maar tegen de tijd dat het binnen is is het alweer te warm. Plus is er een goede kans dat de douane het niet eens doorlaat. Heb al eerder probl men gehad met een simpel mesje uit China.

[ Voor 9% gewijzigd door ZenTex op 19-01-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ZenTex schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:36:
De bijl is is redelijk groot en zwaar, maar heeft volgens mij gewoon niet de juiste vorm.
Het blad is redelijk breed (smaller lijkt wat makkelijker om dieper in het hout te komen?) Lijkt verder op de bijl in de startpost, prima voor ander hout dat ik gehakt heb, maar dit spul is van een geheel andere orde.
Met breed bedoel je dan een lange snede? Dat klinkt meer als een model om hout mee te kappen dan om mee te kloven inderdaad. Voor kloven heb je weinig aan een lange snede, je wilt vooral een kop die aan de kant van de steel flink dik is, zodat je het hout uit elkaar drukt.
Verder is het natuurlijk gewoon verschrikkelijk hard en de vezels lopen niet recht en haken in elkaar.
Dus al krijg ik mijn bijl goed in het hout en zie ik het splijten aan de bovenkant, ben ik alsnog een kwartier met woest de bijl met stammetje en al op de grond te rammen en/of de bijl uit het hout te krijgen.
Wat gebruik je dan als ondergrond? Als eens geprobeerd om een van die grote blokken die je nog hebt liggen als hakblok te gebruiken?
Verder probeer ik iets naast het midden te slaan, maar ben verder al lang blij dat ik niet mis.

Een wig dacht ik zelf ook al aan en zou wat makkelijker te bestellen zijn wat betreft gewicht.
Een kloofwig is niet per se heel veel lichter dan een bijlkop, maar wel een stuk compacter, dus dat zou alsnog wel kunnen schelen wellicht?
De fiskars 27 had ik al opgezocht ,maar word niet naar hier verstuurd helaas.

Ik zal morgen als het licht is een foto bijvoegen van bijl en hout.
Ben benieuwd :Y
Oja, de stammen worden flink dikker, er ligt nog een stam van bijna een meter doorsnede. :+

Snell reactie trouwens
Graag gedaan :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10
Is het geen idee de stammen te verkopen als het zo'n mooi hout is? Veel mensen op woodworking.nl willen dat graag overnemen denk ik.

Van de opbrengst kan je dan voldoende stookhout kopen en nog wat leuks er bij misschien?

Ik weet niet wat het waard is hoor maar mooi hardhout is al snel wat waard. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Orion84 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:44:
[...]
Met breed bedoel je dan een lange snede? Dat klinkt meer als een model om hout mee te kappen dan om mee te kloven inderdaad. Voor kloven heb je weinig aan een lange snede, je wilt vooral een kop die aan de kant van de steel flink dik is, zodat je het hout uit elkaar drukt.

[...]
Dat ook inderdaad. Foto volgt.
Wat gebruik je dan als ondergrond? Als eens geprobeerd om een van die grote blokken die je nog hebt liggen als hakblok te gebruiken?
Gebruik nu inderdaad een stammetje als ondergrond, van een en ander houtsoort trouwens
Deann schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:44:
Is het geen idee de stammen te verkopen als het zo'n mooi hout is? Veel mensen op woodworking.nl willen dat graag overnemen denk ik.

Van de opbrengst kan je dan voldoende stookhout kopen en nog wat leuks er bij misschien?

Ik weet niet wat het waard is hoor maar mooi hardhout is al snel wat waard. :p
Helaas is naar NL versturen vanuit Azië niet de moeite waard vrees ik.
Lokaal zal er weinig interesse zijn.
Verder groeit dit hout hier in grote getale in de country parks, de meeste van de gekapte bomen blijven liggen om weg te rotten.

[ Voor 32% gewijzigd door ZenTex op 19-01-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
@ZenTex Het is ook de manier van kloven. Ik bedoel daar vooral mee de snelheid die je de bijl geeft. Dit is wel lastig als je nog nooit of niet vaak gekloofd hebt. Maar snelheid geeft kracht en helpt bij het kloven van hard hout. En dan nog eentje voor de gevorderden: als de bijl in het blok blijft steken, de bijl en blok omhoog zwaaien en dan weer neerzwaaien zo dat de bijl met zijn achterkant op het hakblok komt. Als je geluk hebt splijt het blok dan over de bijl heen. Bij hele grote blokken zal dit vanwege het gewicht niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Raymond schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Zo'n ding heb ik weleens in jumbo-uitvoering achterop een trekker gezien, waarmee complete boomstammen werden gespleten. Geen idee hoe goed een mini-uitvoering werkt, die je op je boormachine kan plaatsen. Voordeel is wel dat het kleiner is en dus waarschijnlijk goedkoper verzenden :)
Zo'n ding? Ik heb er eentje, en mijn idee was om er pallets mee uit elkaar te boren. Kost je een tennisarm omdat ie steeds vast slaat. Nog niet geprobeerd mee te kloven, maar ik heb er een hard hoofd ( 8) ) in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KxIo1N8USIu6ZOTuZajck55tPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qh1XMNK4BkCB9zMl5hjiIaYf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:36:
Hoe dik dan? Want tja.. je moet wel de rand doorsnijden, om (met een nog gave stam) ergens te komen.

In aanvulling op alles al gezegd over 'n goede bijl: onlangs in gevecht met 'n larix uiteindelijk moeten constateren dat de kloofhamer toch verder gaat waar 't voor de X25 te pittig wordt. (Ik vind die zware kop zo'n crime.. 8)7 .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Dat is dan een bijzonder blok geweest. Met mijn X27 tot nu toe alleen mijn nederlaag toe moeten geven aan wat Y-stukken die net ff te beroerd waren om knap te raken, of in elkaar gedraaid vergroeide Y-stukken.

Mijn oplossing is om deze apart te houden, en een jaar later nog een keer te proberen. Of zomers in het stookvat te gooien })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
robkrekel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 06:27:
en een jaar later nog een keer te proberen.
Vers hout klooft makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Niet per definitie, en bij sommige soorten heb ik echt al het tegenovergestelde gemerkt. En ook bij de gestelde Y-stukken waar het vers niet lukte, ging het een jaar later soms een stuk beter. Het breekt dan gewoon af terwijl het verst in elkaar blijft klitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

De bijl welke ik gebruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwJVujq4_63LhCJMn0PAZ05-BfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbao6iPiVma7VaTtGw2iEgVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtE1BVgHci2yptlN9ew4eDdQU-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3xrXcUb1Id3kSOHnTc0iyWn.jpg?f=fotoalbum_large

Gewicht van de bijl zou 4 lb moeten zijn.

En dan het hout

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDhMEiSjf9qUoHbY7eDoZWWiofE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1pM4MMP3JntEs05m3P0QxH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNOKNCJiUaEFsDEb1ZSZMk7CsGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kinQteqnYqJja2YeSHCmMglJ.jpg?f=fotoalbum_large

De gelige rand rond de kern is het probleem niet, dat is erg zacht, de vezels in de kern zelf wanneer gekliefd grijpen in elkaar, als klitteband, dus zelfs als de breuk in het stammetje bijna geheel to beneden doorloopt splijt het nog niet.

Edit:@Orion84 dit was toevallig een erg kronkelig stammetje dat ik had liggen, de meesten zijn recht, maar alsnog is de kern erg warrig inderdaad.

[ Voor 81% gewijzigd door ZenTex op 20-01-2021 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die bijlkop is niet heel dik, dat helpt niet. 4lb is op zich best aardig en er zit ook een redelijke steel aan zodat je 'm een goede zwaai kan geven (om snelheid te maken).

Maar als ik dat kronkelhout zo zie, dan gaat dat sowieso heel lastig splijten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:29:
[...]
Zo'n ding? Ik heb er eentje, en mijn idee was om er pallets mee uit elkaar te boren. Kost je een tennisarm omdat ie steeds vast slaat. Nog niet geprobeerd mee te kloven, maar ik heb er een hard hoofd ( 8) ) in.[Afbeelding]
Deze dingen werken vooral om van gekloofd/gedroogd hout aanmaakhout te maken volgens mij.
Daarom heb ik er 1 op t oog. Kloven van complete blokken gewoon met een bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ja, dat ga ik ook eens proberen. Ff opzoeken dat ding dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
ZenTex schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:22:
De bijl welke ik gebruik

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewicht van de bijl zou 4 lb moeten zijn.

En dan het hout

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De gelige rand rond de kern is het probleem niet, dat is erg zacht, de vezels in de kern zelf wanneer gekliefd grijpen in elkaar, als klitteband, dus zelfs als de breuk in het stammetje bijna geheel to beneden doorloopt splijt het nog niet.

Edit:@Orion84 dit was toevallig een erg kronkelig stammetje dat ik had liggen, de meesten zijn recht, maar alsnog is de kern erg warrig inderdaad.
toon volledige bericht
Prachtige bijl om een boom mee om te hakken, maar voor kloven zou ik hem niet gebruiken. Je kan echt beter een kloofbijl gebruiken met een brede kop die de helften goed uit elkaar duwt. Als het niet mogelijk is om daar aan te komen aan jouw kant van de wereld zou je kunnen proberen om de bijl vast te slaan en met een grote houten hamer of een stevig stuk hout op de kop te meppen. Ze zeggen vaak dat je dat niet moet doen, maar mijn ervaring is dat het prima kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 23:23
Wat een leuk topic! Ik heb sinds een maand of wat een Mats van Leenders en 4 kuub opslag. Eerste paar kuub ovengedroogd eiken laten bezorgen, en ondertussen adresjes in de buurt (omg Oirschot in Brabant) zoeken voor partijen stamhout. Dit weekend een vriend in Limburg helpen met zagen en een halve strère mee terug nemen is een goed begin. Komende tijd marktplaats maar 's in de gaten houden, en bouwbedrijven en hoveniers benaderen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Who Am I?
Via via ben ik in contact gekomen met een club vrijwilligers die onderhoud doen rondom een bunker complex wat nu als museum dienst doet. Daar zijn ze momenteel flink wat bomen aan het omhalen en ik heb afgesproken dat ik €40 per m3 betaal als donatie voor het museum. Zij zouden anders moeten betalen om het hout af te voeren en ik heb toegang tot zeker 5m3 hout. Voornamelijk haagbeuk, es, beuk en eik. Ik ben er heel erg blij mee in elk geval! Het zijn stammen van 80-150cm, dus ik heb nog wel wat te doen de komende tijd😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33KsdEkvc7h-fXiO7qO0swqRRgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr3nvUaXOAHt2ttuKe8eazaV.jpg?f=fotoalbum_large
Het volle vak links is zo'n 2m3 hout. Komende week haal ik nogmaals zoveel op en dan zit ik voorlopig gebakken qua voorraad👍 Als er dan nog ligt kan ik eventueel de gegevens wel delen via een DM als er hier interesse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Who Am I? schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:48:
Via via ben ik in contact gekomen met een club vrijwilligers die onderhoud doen rondom een bunker complex wat nu als museum dienst doet. Daar zijn ze momenteel flink wat bomen aan het omhalen en ik heb afgesproken dat ik €40 per m3 betaal als donatie voor het museum. Zij zouden anders moeten betalen om het hout af te voeren en ik heb toegang tot zeker 5m3 hout. Voornamelijk haagbeuk, es, beuk en eik. Ik ben er heel erg blij mee in elk geval! Het zijn stammen van 80-150cm, dus ik heb nog wel wat te doen de komende tijd😅[Afbeelding]
Het volle bak links is zo'n 2m3 hout. Komende week haal ik nogmaals zoveel op en dan zit ik voorlopig gebakken qua voorraad👍 Als er dan nog ligt kan ik eventueel de gegevens wel delen via een DM als er hier interesse is.
Mooi voorraadje! Laat maar weten als je wat over hebt :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Ik heb het bijltje er alweer bij neergegooid. :+

Ik heb er weer een poging aan gewaagd om de acacia te kloven dus n begonnen aan de voorraad dikkere stammetjes.
De derde zwiep was goed raak, precies in het midden met flink veel kracht.

Mooi toch? Nee dus. De bijl kwam niet verder dan een centimeter of twee, maar zat wel gelijk muurvast. En met muurvast bedoel ik dat na 10 minute zwoegen, rammen, trekken en vloeken de bijl gewoon nog even vast zat.
Kortom, kloven met een bijl gaat het niet worden met dit hout, daar gaat een echte kloofbijl weinig verandering in brengen vermoed ik.

Ik heb de kettingzaag erbij gepakt on de bijl uit het hout te bevrijden, een diepe inkeping over de lengte van het stammetje gezaagd en vervolgens m'n handbijltje er ingezet als wig en met een paar klappen was de bijl vrij en het hout in tweeën. Zagen over de lengte ging gelukkig makkelijker dan ik dacht en het in de lengte splijten ook. Zo ga ik het voortaan dan maar doen voor dit specifieke hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpiscaer
Gisteren een half kuub gekloofd. Ging goed, op de hele dunne stammetjes (teveel bukken, moeilijk goed in 't midden te raken) en de knoesten na. Ik heb een Stikkan gekregen voor m'n verjaardag, maar die werkt bij mij totaal niet. Kom gewoon niet door het hout heen. Wellicht is het ovengedroogde hout te droog, en het pas gekapte hout nog te nat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5hdaqGRjP45DvUpUeVaBPFfa8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Epc3FklHTdQUf44wNboyZdBd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vylSdLhTsrrxje0eGLYDMV2H5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSIm2HLuEiLoWUiRsfEU1GKr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
jpiscaer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:59:
Gisteren een half kuub gekloofd. Ging goed, op de hele dunne stammetjes (teveel bukken, moeilijk goed in 't midden te raken) en de knoesten na. Ik heb een Stikkan gekregen voor m'n verjaardag, maar die werkt bij mij totaal niet. Kom gewoon niet door het hout heen. Wellicht is het ovengedroogde hout te droog, en het pas gekapte hout nog te nat?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik moet toch echt beter gaan lezen :+

Welk soort hout?

[ Voor 6% gewijzigd door Oogje op 25-01-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?

[Afbeelding][Afbeelding]
Love the car! Worden die wandcontactdozen niet te heet? Ik gok van niet, anders zouden ze wel een andere vorm hebben inmiddels😅 Wat kloven betreft, heb je een foto van de bijl? Met dunne stammetjes is het fijner om een smalle, maar scherpe bijl te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
Who Am I? schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Love the car! Worden die wandcontactdozen niet te heet? Ik gok van niet, anders zouden ze wel een andere vorm hebben inmiddels😅 Wat kloven betreft, heb je een foto van de bijl? Met dunne stammetjes is het fijner om een smalle, maar scherpe bijl te hebben.
Nee, niet eens lauw. Die Leenders is absurd wat dat betreft. Dat steen laadt langzaam op, wordt wel aardig warm, maar geeft dat nauwelijks over aan die wcd's.

Kloven doe ik nu met een Fiskars X11 en zo'n Stikkan. Ik heb nog een zeer goedkope bijl van de bouwmarkt die ik nog 's goed scherp wil maken voor 't kleinere werk inderdaad.
Gaat me nu vooral om die Stikkan die 't gewoon niet doet..
Oogje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Ik moet toch echt beter gaan lezen :+

Welk soort hout?
Amerikaans eiken, jonge boompjes in dit geval.

[ Voor 12% gewijzigd door jpiscaer op 25-01-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
jpiscaer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:12:

Kloven doe ik nu met een Fiskars X11 en zo'n Stikkan.
Is zo'n Stikkan niet specifiek om aanmaakhout mee te maken? Ik overweeg er eentje voor mn slechtziende houtstokende vader te kopen. Zijn hout is al gekloofd, maar hij moet nog wel aanmaakhout maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Raymond schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Is zo'n Stikkan niet specifiek om aanmaakhout mee te maken? Ik overweeg er eentje voor mn slechtziende houtstokende vader te kopen. Zijn hout is al gekloofd, maar hij moet nog wel aanmaakhout maken.
Ja, je hebt gelijk. Is voor aanmaakhout. Er 'past' een gekloofd blok van 30-45cm op, en dan met een mes klief je verder om er aanmaakspul van de maken. Mijn punt: ik kom er gewoon niet doorheel met m'n blokken, zelfs niet met zachter loofhout (iig zachter dan eik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi die Tesla die een kar haardhout trekt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
Sport_Life schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Mooi die Tesla die een kar haardhout trekt :P
Goed he! Zonnepanelen op het dak die in 100% van m'n stroombehoefte voor de auto en het huis voorziet, aangevuld met een zuinige kachel.. Ik kan zonder schuldgevoel stoken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
[...]

Nee, niet eens lauw. Die Leenders is absurd wat dat betreft. Dat steen laadt langzaam op, wordt wel aardig warm, maar geeft dat nauwelijks over aan die wcd's.

Kloven doe ik nu met een Fiskars X11 en zo'n Stikkan. Ik heb nog een zeer goedkope bijl van de bouwmarkt die ik nog 's goed scherp wil maken voor 't kleinere werk inderdaad.

[...]

Amerikaans eiken, jonge boompjes in dit geval.
Een X11 is ook wel wat licht voor stammetjes eiken. Dat is toch pittig hard, en moet ik met een X27 al aardig raken voordat ie klieft.

Die Stikkan dingen heb ik geen vertrouwen in, maar dat is puur vooroordeel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
jpiscaer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:46:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Is voor aanmaakhout.
En werkt het dan wel, of ook niet?

Een x11 heb ik ook, die gebruik ik om van al gekloofde blokken aanmaakhoutjes te maken.

Voor het kloven van rondhout gebruik ik een x27 of een lidl bijl (die net een maatje kleiner is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
[...]
Zelfde verhaal: X11 is leuk voor aanmaakhout. De X27 voor de rest. Al merk ik dat ik de X27 ook steeds meer gebruik voor aanmaakhout.

Dat de Stikkan niet (goed) werkt verbaasd me niet. Met een bijl moet je (zeker met eiken) nogal wat snelheid hebben. Doordat dat hiermee niet kan, komt het neer op kracht, dus gewoon zwaar.
En daarnaast moet die kracht ook ergens weg, dus de bouten/muur moet dat allemaal opvangen... Lijkt me na intensief gebruik niet goed.
Dan lijkt me het idee van de Kindling Cracker beter, daar kun je iig weer wat sneheid maken met de hamer.

[ Voor 6% gewijzigd door IJsbeer op 26-01-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Ja, een X27 moet er zeker gaan komen, dat had ik me ook al bedacht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Die heb ik al inderdaad, maakt bij m'n x11 een behoorlijk verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Het werkt wel, maar wat een onding is het eigenlijk, die slijper. Zeker met een zware X27.

Of ik ben er niet handig mee, kan ook :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik leg de bijl op de grond, kop omhoog en ros dat ding er een paar keer langs. Werkt prima mijns inziens.
Heb geen ervaring met andere slijpers, maar zie het ook niet zitten om het zelf met een slijpsteen te doen, gezien de hoek nogal 'nauw' komt blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 11:16
ZenTex schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:13:
Ik heb het bijltje er alweer bij neergegooid. :+

Ik heb er weer een poging aan gewaagd om de acacia te kloven dus n begonnen aan de voorraad dikkere stammetjes.
De derde zwiep was goed raak, precies in het midden met flink veel kracht.

Mooi toch? Nee dus. De bijl kwam niet verder dan een centimeter of twee, maar zat wel gelijk muurvast. En met muurvast bedoel ik dat na 10 minute zwoegen, rammen, trekken en vloeken de bijl gewoon nog even vast zat.
Kortom, kloven met een bijl gaat het niet worden met dit hout, daar gaat een echte kloofbijl weinig verandering in brengen vermoed ik.

Ik heb de kettingzaag erbij gepakt on de bijl uit het hout te bevrijden, een diepe inkeping over de lengte van het stammetje gezaagd en vervolgens m'n handbijltje er ingezet als wig en met een paar klappen was de bijl vrij en het hout in tweeën. Zagen over de lengte ging gelukkig makkelijker dan ik dacht en het in de lengte splijten ook. Zo ga ik het voortaan dan maar doen voor dit specifieke hout.
Net dit topic ontdekt. Ik raad je aan om bijv. een 3kg kloofbijl bij de Gamma te halen (bijv. deze: https://www.gamma.nl/asso...-kloofbijl-3-kg/p/B400643). Wiggen enzo heb ik nog nooit nodig gehad om stammetjes te hakken, heb al heel wat m3 gehakt/geklooft in de afgelopen 30 jaar.

Je neemt gewoon een grote stam en daarop zet je je stam die je wil splijten en hak je er hard met die kloofbijl in, als die bijl vervolgens vast gehakt is kan je twee dingen doen:
1. je blijft slaan met die stam op het houtblok totdat de kloofbijl er doorheen is;
2. als die kloofbijl vast zit dan draai je je kloofbijl en sla je met de ijzeren kant van de kloofbijl hard op het houten blok eronder. Door de kracht splijt het blok vaak alsnog na een paar keer met die botte kant op het houtblok geslagen te hebben of de stam floept/schiet los, en dan kan je weer punt 1. proberen.

Ik raad je echt aan zo een kloofbijl van 3kg te halen. Voor die grote stammen (ook met knoesten) tot zelfs 40+ cm diameter werkt zo'n 3kg kloofbijl veel beter dan welke Fiskars dan ook. Voor het fijnere werk is een Fiskars dan weer meer relaxed, daar die lichter is dan die 3kg kloofbijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Sahara schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Ik raad je echt aan zo een kloofbijl van 3kg te halen. Voor die grote stammen (ook met knoesten) tot zelfs 40+ cm diameter werkt zo'n 3kg kloofbijl veel beter dan welke Fiskars dan ook. Voor het fijnere werk is een Fiskars dan weer meer relaxed, daar die lichter is dan die 3kg kloofbijl.
Ligt er wel een beetje aan welke Fiskars, de X27 is 2.6kg en door de lange steel een beest wat mij betreft.
Pak je een X11, dan heb je t over een kloofbijl van 1 kg met een korte steel...dat maakt wel veel verschil ja.

En wil je lomp dan heeft Fiskars ook nog wel een kloofhamer van een krappe 5 kilo :P

[ Voor 6% gewijzigd door Oogje op 26-01-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
Oogje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Ligt er wel een beetje aan welke Fiskars, de X27 is 2.6kg en door de lange steel een beest wat mij betreft.
Pak je een X11, dan heb je t over een kloofbijl van 1 kg met een korte steel...dat maakt wel veel verschil ja.
Die Fiskars bijlen zijn duur in vergelijking met een simpele kloofbijl van 3kg uit de bouwmarkt, voor ca. 35 euro heb je er eentje met houten steel en die kunnen wel wat hebben naar mijn ervaring. Ik denk alleen als je met een X27 met de botte achterkant op het houten blok slaat, dat je bijl hoewel de steel onbreekbaar zou zijn, toch minder lang mee gaat dan zo'n 3kg ijzeren kop van een bouwmarkt kloofbijl. Ik heb zelf een X7 voor het kleinere werk. Moet wel zeggen dat de Fiskars door het hout glijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sahara schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Die Fiskars bijlen zijn duur in vergelijking met een simpele kloofbijl van 3kg uit de bouwmarkt, voor ca. 35 euro heb je er eentje met houten steel en die kunnen wel wat hebben naar mijn ervaring.
Ik zie die goedkope kloofbijlen bij scouting regelmatig om zeep gaan (gebroken steel door overstrike). Het laatste youtube filmpje wat ik zag over een fiskars eindigde pas in het nadeel van de fiskars toen de shotgun van stal werd gehaald.

Je moet die dingen niet als sloophamer gebruiken, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Bij normaal gebruik krijg je zo'n fiskars echt niet zomaar stuk. En zoveel duurder dan die houten bijlen van de bouwmarkt zijn ze ook niet. Hoogstens het dubbele en dat zijn ze in mijn ogen dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
Orion84 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:05:
[...]
Ik zie die goedkope kloofbijlen bij scouting regelmatig om zeep gaan (gebroken steel door overstrike). Het laatste youtube filmpje wat ik zag over een fiskars eindigde pas in het nadeel van de fiskars toen de shotgun van stal werd gehaald.

Je moet die dingen niet als sloophamer gebruiken, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Bij normaal gebruik krijg je zo'n fiskars echt niet zomaar stuk. En zoveel duurder dan die houten bijlen van de bouwmarkt zijn ze ook niet. Hoogstens het dubbele en dat zijn ze in mijn ogen dubbel en dwars waard.
Oké, je hebt wel een punt als zo'n houten steel in de handen van een onervaren en te enthousiast kind/volwassene wordt gedrukt, dan breekt een houten steel sneller. Ik kloof al ca. 30 jaar en tsja heb misschien 1 a 2 stelen gebroken, vaker gebeurde het dat de bijlkop eraf vloog, maar de steel en kop een nachtje in een emmer water houdend hielp wel.. totdat ie er weer vanaf vloog :D

Sloophamer.. waar denk je anders dat die botte achterkant van zo'n kloofbijl voor is bedoeld, je kan het prima gebruiken om de stam mee te splijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sahara schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Oké, je hebt wel een punt als zo'n houten steel in de handen van een onervaren en te enthousiast kind/volwassene wordt gedrukt, dan breekt een houten steel sneller. Ik kloof al ca. 30 jaar en tsja heb misschien 1 a 2 stelen gebroken, vaker gebeurde het dat de bijlkop eraf vloog, maar de steel en kop een nachtje in een emmer water houdend hielp wel.. totdat ie er weer vanaf vloog :D

Sloophamer.. waar denk je anders dat die botte achterkant van zo'n kloofbijl voor is bedoeld, je kan het prima gebruiken om de stam mee te splijten.
Bij de X27 is het nadrukkelijk niet de bedoeling om de achterkant als hamer te gebruiken. Dan moet je een kloofhamer nemen (https://www.fiskars.nl/pr...e-splijthamer-xxl-1020220).

Pagina: 1 ... 3 ... 30 Laatste