Dat is in de basis volgens mij juist ook de Zwitserse methode. Opbouwen met klein hout en dat *iets* groter hout bovenop, luchtklep vol open, zodat het snel en goed fikt. Na een tijdje stort het gecontroleerd in, dan gooi je er nog wat meer hout op dat snel en fel brand en pas daarna ga je langzaam naar de grote zware blokken.Oogje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:48:
Ik heb wel gemerkt dat de Zwitserse methode hier wat minder werkt omdat de speksteen ff nodig heeft om goed warm te worden. Dus ik doe t vuur opbouwen met wat zacht hout en kleinere stukken, als de temp er dan goed inzit 2 dikkere blokken erop en dan op zn tijd bijvullen.
Heb geen spijt van de houtkachel en het kloven gaat me prima af met de bijl.
Ik voel het gewicht van de blokken en pas wanneer de kachel goed op temperatuur is, gaan de grote, per volume zware, blokken er op. Zakt het vuur een beetje in, of wil ik gaan afronden voor de avond, ga ik soms terug naar kleinere blokken.
Ik weet dat Reijnaerde in Odijk haardhout levert.Dat brengt me eigenlijk op t volgende, adresjes voor stamhout? Wat ik zo gevonden heb zijn dat de groothandelaren waarbij je minimaal 20kuub moet afnemen, ik zoek meer iets van t ophalen van een paar stukken boom. Ik heb een flinke aanhanger van 4 meter waarbij ik 2500kg kan laden, dus dat is wel geregeld
https://www.reinaerde.nl/locaties/locatie/?locatieId=442
Reinaerde is een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke of psychische beperking. Komt het geld meteen goed terecht.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.