Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-02 09:11
robkrekel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:31:
[...]

Ik zou de rookgas afvoer NOOIT dicht doen. Er moet luchtstroom naar buiten zijn als er nog vuur in zit. Inderdaad om CO niet je huiskamer in te laten komen.
Nooit dichtdoen is niet helemaal correct; Wat de vorige bewoners hebben gezegd is juist en dus niet wat je uit de instructie hebt begrepen.
Zorg voor de zekerheid wel voor een CO-melder in de buurt van de kachel omdat je inderdaad vanwege het sluiten van de rookgasafvoer een kans hebt dat er dan toch CO terug de kamer in komt (zeker als er een dikke aslaag in de kachel zit is het lastig te zien of alle kooltjes echt gedoofd zijn)

Zelf een Tigchelaar Finoven, en wij scheppen daarom voor iedere keer inladen het as uit de kachel, wat zeker bij loofhout toch wat meer is dan bij naaldhout.

Onze manier van stoken hiermee:
1) vuurkamer vol, bovenop aanmaak-hout / Zwitserse methode (vaak laden we in de ochtend al vol in de nog warme kachel van vorige dag om dan in de middag/avond weer te ontsteken)
2) voor stooksessie schoorsteenklep helemaal open en ook de klep van rookgasomleiding helemaal open
(lucht/smoorklep staat altijd volledig open, gebruiken we verder nooit)
3) even zorgen dat er wat trek is en dan met deurtje open aansteken
4) als kachel goed brandt deurtje dicht
5) wanneer rookgas boven de 150gr begint te komenkomt beginnen we de rookgasomleidingsschuif dicht te schuiven (elke paar min. een beetje verder totdat die helemaal dicht is), let wel op dat rookgas boven de 150 blijft hierbij (althans voor onze kachel/afvoer blijkt 150gr het beste)
6) wanneer vlammen weg zijn zetten we de schoorsteen klep half dicht
7) enkele uren later als de kooltjes helemaal uit zijn, dan pas gaat de schoorsteenklep helemaal dicht
ps, evt. nieuwe stooksessie doen we ook pas nadat de kooltjes helemaal gedoofd waren (maar meestal is 1x per dag voldoende gezien de massa van 3T)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:31:
Ik zou de rookgas afvoer NOOIT dicht doen. Er moet luchtstroom naar buiten zijn als er nog vuur in zit. Inderdaad om CO niet je huiskamer in te laten komen.
Maar dat weet de maker van de kachel ook. Dat doet mij vermoeden dat 'dicht' bij dit type kachel 'bijna afgesloten' betekent, niet geheel gesloten.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:37
Gwaihir schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Maar dat weet de maker van de kachel ook. Dat doet mij vermoeden dat 'dicht' bij dit type kachel 'bijna afgesloten' betekent, niet geheel gesloten.
Correct, ik heb 10 jaar geleden een vergelijkbare kachel gebouwd, en zo'n klep sluit inderdaad niet helemaal af.

Als je hem open laat staan lekt er teveel warmte richting de schoorsteen...

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-01-2026 16:34 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Gwaihir
  • Niet online
@Jasperdpl en anderen: waarom eigenlijk zo laag mogelijk branden wanneer je naar bed gaat? Wij vullen 'm deze dagen ook vaak kort voor het slapen gaan, maar laten 'm dan normaal uitbranden. Er komt toch niet meer warmte af wanneer je 'm super laag zet? Juist het tegendeel, lijkt me.

Ik weet dat een heet huis meer warmte verliest dan een matig warm huis. Maar voor dat aantikt moet het verschil wel behoorlijk zijn én het verminderde rendement van de kachel overtreffen. Bij een kachel die een beetje op je huis is afgestemd, heb je toch niets ermee te winnen?

(Tenzij je super graag zonder aansteken verder gaat de volgende ochtend. Maar of dat nou 'n 'schone' actie is...)

• Jasperdpl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-02 16:06
Gwaihir schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:35:
@Jasperdpl en anderen: waarom eigenlijk zo laag mogelijk branden wanneer je naar bed gaat? Wij vullen 'm deze dagen ook vaak kort voor het slapen gaan, maar laten 'm dan normaal uitbranden. Er komt toch niet meer warmte af wanneer je 'm super laag zet? Juist het tegendeel, lijkt me.

Ik weet dat een heet huis meer warmte verliest dan een matig warm huis. Maar voor dat aantikt moet het verschil wel behoorlijk zijn én het verminderde rendement van de kachel overtreffen. Bij een kachel die een beetje op je huis is afgestemd, heb je toch niets ermee te winnen?

(Tenzij je super graag zonder aansteken verder gaat de volgende ochtend. Maar of dat nou 'n 'schone' actie is...)
De 2e reden die je aanhaalt, is voor mij inderdaad de reden dat ik het zo doe.
Voor mijn gevoel zou het verschil wel merkbaar zijn, maar dat is puur een "gevoel".
Ik zal eens een paar keer proberen om hem minder te knijpen als we naar bed gaan om te zien of we verschil merken.

's ochtends de kachel met hete kooltjes aanmaken gaat bij ons sowieso niet op, die is 9/10 keer steenkoud.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 22:51
Gwaihir schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:28:
[...]

let op dat je twee soorten "dicht" hebt: de aanvoer van de lucht sluiten, of de afvoer van rook sluiten. De aanvoer van lucht kun je wel volledig sluiten, de afvoer van rook kun je niet volledig sluiten. De aanvoer wil je ook 100% kunnen sluiten, anders trekt de mechanische ventilatie in je huis lucht aan via het rookkanaal, en dat wil je echt niet.

Ik sluit de aanvoer altijd als het nog zachtjes gloeit. Op dat moment is de trek vaak nog groot, en aangezien mijn kachel lucht uit de woonkamer haalt trekt hij dus warme lucht uit de woonkamer naar buiten en koelt de woonkamer daardoor af.

Ja dat betekent dat het vuur in de in de kachel uit zal gaan door gebrek aan zuurstof, met dus productie van CO. Maar die blijft in de kachel zolang in het deurtje niet open trek.

Het alternatief is dat het nog een paar uur warme lucht trekt uit de woonkamer door de natuurlijke trek, waarna in het tweede deel van de nacht als de natuurlijke trek weg is de mechanische ventilatie de vieze lucht uit het rookkanaal het huis in trekt. Dat vind ik nog minder wenselijk.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
LinuxMan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:57:
[...]

let op dat je twee soorten "dicht" hebt: de aanvoer van de lucht sluiten, of de afvoer van rook sluiten. De aanvoer van lucht kun je wel volledig sluiten, de afvoer van rook kun je niet volledig sluiten. De aanvoer wil je ook 100% kunnen sluiten, anders trekt de mechanische ventilatie in je huis lucht aan via het rookkanaal, en dat wil je echt niet.

Ik sluit de aanvoer altijd als het nog zachtjes gloeit. Op dat moment is de trek vaak nog groot, en aangezien mijn kachel lucht uit de woonkamer haalt trekt hij dus warme lucht uit de woonkamer naar buiten en koelt de woonkamer daardoor af.

Ja dat betekent dat het vuur in de in de kachel uit zal gaan door gebrek aan zuurstof, met dus productie van CO. Maar die blijft in de kachel zolang in het deurtje niet open trek.

Het alternatief is dat het nog een paar uur warme lucht trekt uit de woonkamer door de natuurlijke trek, waarna in het tweede deel van de nacht als de natuurlijke trek weg is de mechanische ventilatie de vieze lucht uit het rookkanaal het huis in trekt. Dat vind ik nog minder wenselijk.
Ik heb de mechanische ventilatie aangesloten op een slimme stekker. Als we gaan koken en douchen zet ik hem aan, ding heeft zo veel kracht (zuigt alleen af, toevoer door naden en kieren, luchtroosters, raam open etc en de kachel als je deze niet afsluit🤪)

Tip van de kachel sluiten voor de nacht ga ik ook doen, scheelt waarschijnlijk warmte verlies in de ochtend.

[ Voor 3% gewijzigd door iMode op 02-02-2026 10:15 ]

• Gwaihir
  • Niet online
LinuxMan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:57:
De aanvoer kan ik op mijn haard zelf (ook) niet volledig sluiten hoor. Wij hebben veel trek. Als de haard heet is, stoken wij best regelmatig met de luchtschuif helemaal op het minimum.
Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn haard kunnen de gassen die vrijkomen bij die wijze van doven wel het glas aantasten. En sowieso is het niet fijn voor je omgeving.
Het alternatief is dat het nog een paar uur warme lucht trekt uit de woonkamer door de natuurlijke trek
Onze haard trekt uit de kruipruimte en daarmee indirect van buiten. Uiteraard koelt wel de haard zelf af. Ons alternatief daarvoor is een elektrische klep in de luchtaanvoer die een aantal uur na het (laatste) vullen vanzelf sluit. In stappen; eerst een eind, voor nagloeien, later geheel.

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Numbers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:45:
Goedemiddag allen,

Heb een uitdaging met mijn Barbas Universal-65 inbouw kachel met ingebouwde ventilator. Die ventilator is overigens echt een tip voor als iemand ooit twijfelt. De ruimte warmt veel sneller en beter op door de ventilator in vergelijking tot enkel op basis van de straling. Bijkomend voordeel is dat de kachel zelf ook minder warm wordt en het deurtje koeler blijft voor het bijvullen ;)

De ventilator startte gisteren niet meer en ik hoopte dat het aan de dimmer lag, omdat deze het makkelijkste te vervangen is, maar die was het niet (of toevallig gelijktijdig kapot gegaan). Na doorlussen startte de ventilator wel toen de kachel op temperatuur was, maar deze maakt een schrapend geluid en zal vervangen moeten worden. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Ik ben niet onhandig, maar heb de kachel nog niet eerder uit elkaar gehaald.

Nog aanvullende vraag; deze kachel heeft nu 4 of 5 stookseizoenen gehad. Is toch wel heel snel dat zo'n onderdeel kapot gaat?
Even mijzelf quoten om het verhaal leesbaar te houden.

Nadat de stenen eruit waren, kon ik een luikje in de achterwand openen en daar zit een heel eenvoudig, maar doeltreffend ventilatortje. Het stelt weinig voor.

Ik heb nog een oud model, enkelzijdig gelagerd (alleen bij de motor). Het rad van de ventilator zat geklemd op de as, is gaan verlopen (waarschijnlijk als gevolg van vervuiling) en het rad is uiteindelijk tegen de zijwand van zijn behuizing gekomen met het ratelende geluid als gevolg.

Via Barbas vragen ze 180euro. Via internet heb je vanaf 35euro een compleet nieuwe. Fergas is de fabrikant en zij bieden diverse maten aan. Om een idee ervan te hebben: https://www.mijnonderdelenhuis.nl/brands/fergas/

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 22:51
Gwaihir schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:43:
Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn haard kunnen de gassen die vrijkomen bij die wijze van doven wel het glas aantasten. En sowieso is het niet fijn voor je omgeving.
als hij nog brand is dat inderdaad zo. Daarom pas als hij nog maar zo laag gloeit dat ik zelfs als ik de luchtschuif vol open zet geen vlammetjes meer krijg. In die fase van het vuur is het niet meer smeulen en krijg ik geen roet meer, dus blijft het glas helemaal schoon en heeft de buurt er geen last van.
Onze haard trekt uit de kruipruimte en daarmee indirect van buiten. Uiteraard koelt wel de haard zelf af. Ons alternatief daarvoor is een elektrische klep in de luchtaanvoer die een aantal uur na het (laatste) vullen vanzelf sluit. In stappen; eerst een eind, voor nagloeien, later geheel.
dat is wel lekker ja, als ik de kachel opnieuw zou plaatsen zou ik het ook met een luchttoevoer via de kruipruimte hebben gedaan. Maar ja, dat is nu te laat.

• iMode
  • Nu online
LinuxMan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:38:
[...]

dat is wel lekker ja, als ik de kachel opnieuw zou plaatsen zou ik het ook met een luchttoevoer via de kruipruimte hebben gedaan. Maar ja, dat is nu te laat.
Werd bij mij juist afgeraden ivm vocht kruipruimte.

[ Voor 32% gewijzigd door iMode op 02-02-2026 21:44 ]

• Gwaihir
  • Niet online
iMode schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:44:
Dat vinden wij er juist briljant aan: de haard droogt meteen de kruipruimte :).

Het luchtvolume wat zo'n haard verplaatst is best aanzienlijk. De ventilatie van de kruipruimte is op deze wijze in het stookseizoen stukken beter dan 'puur natuurlijk', zo ruim dat de haard zelf er geen last van vocht door heeft. Eigenlijk alleen de eerste keer aanmaken in de herfst heb ik wel 'ns gemerkt dat hij echt vochtige lucht naar zich toe trok.

(Zal natuurlijk anders zijn als er altijd water in je kruipruimte staat. Bij ons was hij slechts wat (te) vochtig.)

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
iMode schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:44:
[...]

Zolang je geen water in je kruipruimte hebt staan valt dat wel mee. Begin van het seizoen wellicht, maar laterop natuurlijk niet meer, de kachel zorgt voor verversing van de lucht en die komt dan van buiten. Grote voordeel van direct naar buiten is natuulrijk dat het voorverwwarmde lucht is.

• iMode
  • Nu online
IJsbeer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Zolang je geen water in je kruipruimte hebt staan valt dat wel mee. Begin van het seizoen wellicht, maar laterop natuurlijk niet meer, de kachel zorgt voor verversing van de lucht en die komt dan van buiten. Grote voordeel van direct naar buiten is natuulrijk dat het voorverwwarmde lucht is.
Ja daarom werd het afgeraden. In de winter staat er idd altijd een flinke laag water, +/- 40cm in de winter, in de zomer zelfs vochtig. Woningen zijn gebouwd op een oude appelboomgaard, bouwjaar 1975. Heel de wijk heeft het.

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:34
In ons nieuwe huis staat een houtkachel, dus begint het te kriebelen om het houthok te vullen.
Wat mij erg opvalt is het prijsverschil tussen een gestapeld krat en losgestort.
Als voorbeeld berkenhout, ovengedroogd, hier op enkele minuten vandaag af te halen:
- 1 groot krat, 120x80x200cm (1,92m^3) = € 360,-. Uitgaande van een volumeverschilfactor 1,5 t.o.v losgestort. kom je op €125,- per losgestorte kubieke meter.
- 1 los gestorte kubieke meter = € 145,-.
Zelfde leverancier, zelfde hout.

In mijn beleving zit er veel meer toegevoegde waarde in een gestapeld krat; je hebt een pallet, een kooi, én je moet het nog eens opstapelen. Volgens mij klopt er iets niet aan het verhaal dat gestapelde kratten een betere koop zouden moeten zijn. Je pakt een bult hout, maakt daar een krat voor, stapelt het er netjes in, en verkoopt dat voor minder dan het hout waar je mee begon? Diverse websites doen ook voorkomen dat gestapeld gunstiger is.

Als WTB'er krijg ik sowieso jeuk van deze materie; dit is natuurlijk matig meetbaar. Heeft iemand toevallig wel eens gemeten aan het verschil? Bijvoorbeeld gewoon door te wegen.

Ik overweeg nu een krat te bestellen en een los gestorte kuub, dan dat te wegen. Met mijn pompwagetje met weegschaal zou dat goed te doen moeten zijn.

Het leveren van losse stammen en zelf kloven lijkt me helemaal ideaal, maar in Noordwesten hebben we niet zo veel aanbieders als in het oosten/zuiden.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10
Laro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:29:
In ons nieuwe huis staat een houtkachel, dus begint het te kriebelen om het houthok te vullen.
Wat mij erg opvalt is het prijsverschil tussen een gestapeld krat en losgestort.
Als voorbeeld berkenhout, ovengedroogd, hier op enkele minuten vandaag af te halen:
- 1 groot krat, 120x80x200cm (1,92m^3) = € 360,-. Uitgaande van een volumeverschilfactor 1,5 t.o.v losgestort. kom je op €125,- per losgestorte kubieke meter.
- 1 los gestorte kubieke meter = € 145,-.
Zelfde leverancier, zelfde hout.

In mijn beleving zit er veel meer toegevoegde waarde in een gestapeld krat; je hebt een pallet, een kooi, én je moet het nog eens opstapelen. Volgens mij klopt er iets niet aan het verhaal dat gestapelde kratten een betere koop zouden moeten zijn. Je pakt een bult hout, maakt daar een krat voor, stapelt het er netjes in, en verkoopt dat voor minder dan het hout waar je mee begon? Diverse websites doen ook voorkomen dat gestapeld gunstiger is.

Als WTB'er krijg ik sowieso jeuk van deze materie; dit is natuurlijk matig meetbaar. Heeft iemand toevallig wel eens gemeten aan het verschil? Bijvoorbeeld gewoon door te wegen.

Ik overweeg nu een krat te bestellen en een los gestorte kuub, dan dat te wegen. Met mijn pompwagetje met weegschaal zou dat goed te doen moeten zijn.

Het leveren van losse stammen en zelf kloven lijkt me helemaal ideaal, maar in Noordwesten hebben we niet zo veel aanbieders als in het oosten/zuiden.
Uit mijn openingspost:

De 'gestapelde stère'; 1m3 gezaagd en gekliefd hout die netjes opgestapeld is. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat ⅔ van het volume haardhout is en ⅓ lucht. Één gestapelde stère hout bevat dus 0.66m3 hout en één m3 haardhout komt dus overeen met 1.5 stère. Sommige haardhout verkopers hebben het over een 'strak gestapelde stère of m3', trap er niet in.
De 'losse stère'; een hoeveelheid gezaagd en gekloofd hout dat willekeurig in een bak van 1x1x1m (1m3) gegooid is. Bevat ongeveer 50% lucht en 50% hout.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:34
Who Am I? schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:09:
[...]

Uit mijn openingspost:

De 'gestapelde stère'; 1m3 gezaagd en gekliefd hout die netjes opgestapeld is. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat ⅔ van het volume haardhout is en ⅓ lucht. Één gestapelde stère hout bevat dus 0.66m3 hout en één m3 haardhout komt dus overeen met 1.5 stère. Sommige haardhout verkopers hebben het over een 'strak gestapelde stère of m3', trap er niet in.
De 'losse stère'; een hoeveelheid gezaagd en gekloofd hout dat willekeurig in een bak van 1x1x1m (1m3) gegooid is. Bevat ongeveer 50% lucht en 50% hout.
Misschien dat ik je niet goed begrijp, maar dit is toch in lijn met mijn overzicht? Als ik dat gestapelde krat van 1,92 kuub uitpak en in een bak gooi, dan moet die bak 1,92x1,5= 2,88 kubieke meter zijn?

Anders gezegd, in jouw voorbeeld zou in mijn gestapelde stère van 1,92m^3 2/3 hout zitten, dus 1,27m^3 volume aan hout. Mijn losse stere van 1 kuub zou dan 50% hout bevatten, dus 0,5m^3. Factor 2,54.
Dan kom ik nog steeds uit bij dat het economischer zou moeten zijn om een gestapeld krat te kopen, terwijl daar veel meer toegevoegde waarde in zou moeten zitten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tsja, als mensen €145 voor een los gestorte kuub willen betalen zou die verkoper gek zijn om dat er niet voor te vragen, toch? Prijs wordt niet alleen bepaald op basis van inkoopprijs en andere gemaakte kosten.

Kan ook zijn dat er ergens een fabriek staat die grote kratten haardhout levert die machinaal of met goedkope arbeid kostenefficiënt zijn volgestapeld en daardoor mogelijk ook efficiënter te transporteren zijn. Als jouw verkoper daar inkoopt is juist het omkiepen van gestapelde kratten extra moeite :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste