Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:21
robkrekel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:31:
[...]

Ik zou de rookgas afvoer NOOIT dicht doen. Er moet luchtstroom naar buiten zijn als er nog vuur in zit. Inderdaad om CO niet je huiskamer in te laten komen.
Nooit dichtdoen is niet helemaal correct; Wat de vorige bewoners hebben gezegd is juist en dus niet wat je uit de instructie hebt begrepen.
Zorg voor de zekerheid wel voor een CO-melder in de buurt van de kachel omdat je inderdaad vanwege het sluiten van de rookgasafvoer een kans hebt dat er dan toch CO terug de kamer in komt (zeker als er een dikke aslaag in de kachel zit is het lastig te zien of alle kooltjes echt gedoofd zijn)

Zelf een Tigchelaar Finoven, en wij scheppen daarom voor iedere keer inladen het as uit de kachel, wat zeker bij loofhout toch wat meer is dan bij naaldhout.

Onze manier van stoken hiermee:
1) vuurkamer vol, bovenop aanmaak-hout / Zwitserse methode (vaak laden we in de ochtend al vol in de nog warme kachel van vorige dag om dan in de middag/avond weer te ontsteken)
2) voor stooksessie schoorsteenklep helemaal open en ook de klep van rookgasomleiding helemaal open
(lucht/smoorklep staat altijd volledig open, gebruiken we verder nooit)
3) even zorgen dat er wat trek is en dan met deurtje open aansteken
4) als kachel goed brandt deurtje dicht
5) wanneer rookgas boven de 150gr begint te komenkomt beginnen we de rookgasomleidingsschuif dicht te schuiven (elke paar min. een beetje verder totdat die helemaal dicht is), let wel op dat rookgas boven de 150 blijft hierbij (althans voor onze kachel/afvoer blijkt 150gr het beste)
6) wanneer vlammen weg zijn zetten we de schoorsteen klep half dicht
7) enkele uren later als de kooltjes helemaal uit zijn, dan pas gaat de schoorsteenklep helemaal dicht
ps, evt. nieuwe stooksessie doen we ook pas nadat de kooltjes helemaal gedoofd waren (maar meestal is 1x per dag voldoende gezien de massa van 3T)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:31:
Ik zou de rookgas afvoer NOOIT dicht doen. Er moet luchtstroom naar buiten zijn als er nog vuur in zit. Inderdaad om CO niet je huiskamer in te laten komen.
Maar dat weet de maker van de kachel ook. Dat doet mij vermoeden dat 'dicht' bij dit type kachel 'bijna afgesloten' betekent, niet geheel gesloten.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:33
Gwaihir schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Maar dat weet de maker van de kachel ook. Dat doet mij vermoeden dat 'dicht' bij dit type kachel 'bijna afgesloten' betekent, niet geheel gesloten.
Correct, ik heb 10 jaar geleden een vergelijkbare kachel gebouwd, en zo'n klep sluit inderdaad niet helemaal af.

Als je hem open laat staan lekt er teveel warmte richting de schoorsteen...

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-01-2026 16:34 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Jasperdpl en anderen: waarom eigenlijk zo laag mogelijk branden wanneer je naar bed gaat? Wij vullen 'm deze dagen ook vaak kort voor het slapen gaan, maar laten 'm dan normaal uitbranden. Er komt toch niet meer warmte af wanneer je 'm super laag zet? Juist het tegendeel, lijkt me.

Ik weet dat een heet huis meer warmte verliest dan een matig warm huis. Maar voor dat aantikt moet het verschil wel behoorlijk zijn én het verminderde rendement van de kachel overtreffen. Bij een kachel die een beetje op je huis is afgestemd, heb je toch niets ermee te winnen?

(Tenzij je super graag zonder aansteken verder gaat de volgende ochtend. Maar of dat nou 'n 'schone' actie is...)
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste