Opgegroeid met houtkachels en de afgelopen 20 jaar maak ik gebruik van een Jotul F100.
Geweldige houtkachel welke de gehele winter aanstaat wanneer we thuis zijn. Zelfs nu nog nieuw te koop alleen dubbel zo duur geworden.
Deze heeft een vermogen van 2,7 kW tot maximaal 7,5 kW afgestemd om de gehele begane grond uitstekend te verwarmen maar eigenlijk kan deze op vol vermogen de 1e en 2e etage ook verwarmen door de deur naar boven open te zetten. Iets wat we overigens zelden doen of het moet buiten -10 vriezen.
Een veel gemaakte fout is dat men kachels kiest op uiterlijk en formaat maar niet op het vermogen afgestemd op de ruimte. Een houtkachel hoort ongesmoord te branden voor een volledige verbranding.
De Zwitserse methode is inderdaad DE methode om rookloos het vuur te starten.
Hout komt hier gratis door het zelf omzagen van bomen met een elektrische Stihl en de laatste jaren zelfs met een accu Stihl met voldoende accu's. Heerlijk in redelijke stilte bomen vellen en in stukje zagen.
Vervolgens wordt dit hout geruisloos met een Kona Electric + aanhanger vervoerd naar de eindbestemming.
Hapklare brokken wat vroeger leuk was om handmatig te kloven maar op een gegeven moment ga je dat ook beu worden.
Daarom 10 jaar geleden deze kloofmachine gekregen en het beste cadeau ooit! 5 ton is sterk genoeg voor iedere houtsoort tot 37 cm. Het ding blijft maar werken en dat had ik voor het geld eerlijk gezegd niet verwacht.
Sinds 2014 gebruik ik uitsluitend grove den omdat ik er makkelijk en gratis aan kan komen.
Dit hout stookt perfect en dit tot in tegenstelling van wat men papegaait valt vervuiling van het rookkanaal enorm mee. Misschien omdat ik het hout 2 jaar laat drogen naar 12% en de kachel niet smoor.
Wat er 1x per jaar na een half uur vegen uit de schoorsteen aan roet komt is minimaal en bij elkaar misschien 1/3 emmer. Stukjes creosoot zijn er zeker in te vinden en dit heb ik al eens proberen te ontsteken maar zelfs met een gasbrander lukt het niet.
Tenslotte; Heel Oosterrijk, Scandinavië, Canada, delen van Frankrijk, Spanje stoken deze houtsoorten...........
Nu onlangs, na een storm kwam er figuurlijk een eik op mijn pad en die ligt inmiddels al een tijdje netjes in partjes te wachten tijdens zijn droogcyclus. Over 3 jaar maar eens kijken of dat een beetje wil branden.
Mijn advies; Meet altijd voor gebruik zelf het vochtpercentage van je hout en haal het tijdig naar binnen. Vertrouw hier niet je houtleverancier op want die wil zo snel mogelijk zoveel mogelijk hout verkopen. Vochtmeters koop je voor een tientje bij Ali.
Smoor je kachel niet door de luchttoevoer te knijpen, doseer je vermogen door minder of kleinere stukken hout toe te voegen.
Selecteer een deskundige en betrouwbaar schoorsteenveger. Geef liever wat meer geld uit voor de veegbeurt en nog belangrijker goed advies.
Tot zover mijn inbreng :-)