Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Wat achtergrondinformatie: https://natuurtijdschrift...2507/NFM2018050001005.pdfBeekforel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:19:Hopelijk laten ze m'n huis heel.
Ik denk niet dat je enige schrik moet koesteren jegens dat beestje
Als ik dat zo lees zal het de bruine wel zijn.Cafe Del Mar schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:41:
[...]
Wat achtergrondinformatie: https://natuurtijdschrift...2507/NFM2018050001005.pdf
Ik denk niet dat je enige schrik moet koesteren jegens dat beestje.
Ik heb ooit ergens gewerkt waar je de boktorren hoorde knagen aan de hanebalken.
Sorry laten reactie, De set die Youtuber @four38AM ook gebruikt: Schoorsteenveegset Plus 9,6 meter met nylonborstel
Op deze manier verlies je snel goodwill van mensen om het te gebruiken…
Ik vertelde dit aan mijn directe buren en die waren verbaasd. Ze wisten niet eens dat er gestookt wordt door ons gedurende deze periode. Ook met de "rode" dagen van de Stookwijzer heeft niemand iets door gehad. Als iedereen slim zou stoken is er niks aan de hand: schoon en droog hout, niet smoren en Zwitserse methode. Zelfs met een stuk bruinkool tussendoor geen enkel probleem.
En inderdaad @Meestermaas, juiste educatie over goed stoken is key.
Hier is de houtkachel al 3 maanden uit. En de warmtepompboiler gebruikt al weer 1,5 maand warmte uit het huis voor het verwarmen van warm tapwater. En dan nog is het ruim boven de 20°C in huis.
Ook als je goed stookt is het funest voor de luchtkwaliteit in je eigen huis en buiten. Snap dat mensen dat niet willen horen in het grote openhaardhout topic, maar zo is het wel. En voor de beeldvorming, wij zijn druk bezig met het bouwen van een huis en daar komt ook een haard in, maar ik hou mezelf niet voor de gekGrasshopperNL schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:32:
Wat mij bijzonder stoort aan de stookwijzer, is dat er bewust geen groene status wordt opgenomen, alleen geel, oranje en rood. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat hout stoken per definitie verkeerd is en lijkt op een vorm van sturing door de overheid en draagt bij aan een onterecht negatief beeld.
En inderdaad @Meestermaas, juiste educatie over goed stoken is key.
Hier ongeveer dezelfde ligging qua woning, maar noem jij 18 gr kou lijden???robkrekel schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:25:
Tsja, bij ons gaat ie wel af en toe aan. Voor-achterraam op oost west, dus zelden zon binnen. Als het dan buiten een paar nachten richting de 10 graden gaat koelt het huis af naar onder de 18 graden. En ik ga toch echt niet in de kou zitten
Mijn vrouw, kinderen en ik vinden het een heerlijke temperatuur
Ja, dat vind ik wel. Ik wil het in de huiskamer minimaal 20 graden hebben, en vrouw en kinderen ook.Hunegaart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Hier ongeveer dezelfde ligging qua woning, maar noem jij 18 gr kou lijden???
[ Voor 3% gewijzigd door robkrekel op 26-05-2025 12:53 ]
Als ik thuis werk, en dus stilzit, is 18 graden inderdaad koud. Als je echt werkt, dus bv klussen, of andere lichamelijke bezigheid, dan is dat prima. Maar anders zou ik het ook graag wat warmer zien, en dus ook rond de 20 graden willen.Hunegaart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Hier ongeveer dezelfde ligging qua woning, maar noem jij 18 gr kou lijden???
Bij mij gaat de korte broek aan aan het thuis 20°C of warmer is.Hunegaart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:54:
Vind er wel wat van , maar dat levert een Joris op
Maar, ons huis is goed geïsoleerd en wordt (in de winter) continu verwarmt. Dus alle oppervlakken (muren, plafond, vloer, etc.etc.) zijn lekker warm.
En dat voelt echt anders aan dan als ik ergens op bezoek ben in een matig geïsoleerd huis waar even kort de verwarming is aan geweest tot de thermostaat de 20°C aan tikt, want dan vindt ik het koud.
En andersom vinden kennisen het hier warm, terwijl ze thuis de thermostaat op een hogere temperatuur hebben staan.
Voor mensen zoals wij is een houtkachel ideaal. Zonder was ik €150 per maand aan gas extra kwijt. De slechte luchtkwaliteit gaan we op investeren met een actief, mechanisch filter zodra dit goed werkt en betaalbaar is. Momenteel met onze nieuwe kachel en externe luchttoevoer ervaren we geen overlast in en om het huis. Natuurlijk is luchtvervuiling slecht, maar ik schat in dat de boeren om mij heen ook een bijdrage in leveren.
Even terug op het topic. Ik kan in mijn kleine kachel maximaal lengtes van 20cm aan en natuurlijk ook niet te dik hout. Na enkele maanden stoken ervaar ik dat ik ook voorkeur heb voor andere houtsoorten, onder andere douglas over eiken. Dit had ik niet verwacht en ik bespaar dus dubbelop. Niet alleen op de hoeveelheid hout die ik stook, maar ook nog eens goedkoper hout. Door de kleine kachel brandt eiken niet zo fijn. Binnenkort ga ik vuren en dennenhout proberen. Dit kan je bijna gratis krijgen overal. Meer mensen die ervaring hebben met kleine kachels?
Maar wel dat je met Douglashout aan de gang blijf
Dus tja daar wordt je zelfs 4 x warm van (van het vaak lopen naar het houthok )
En dat komt door de hoeveelheid hars in het hout.
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Dat zal echt aan de (kleine) kachel liggen, inderdaad. Ik vind juist de lichte houtsoorten niet zo fijn branden. Dat merkten we goed toen onlangs het droge eiken op was. Met eiken vulde ik de kachel behoorlijk en brandde dat rustig op. Nu kan ik de kachel in volume minder vullen, omdat het allemaal vrij snel en fel ontbrandt en e.e.a. zich niet oneindig netjes terug laat regelen. In gewicht is wat goed werkt dan nog maar de helft van eerst, oftewel: 2x zo vaak vullen.Meestermaas schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 01:45:
Na enkele maanden stoken ervaar ik dat ik ook voorkeur heb voor andere houtsoorten, onder andere douglas over eiken. Dit had ik niet verwacht en ik bespaar dus dubbelop. Niet alleen op de hoeveelheid hout die ik stook, maar ook nog eens goedkoper hout. Door de kleine kachel brandt eiken niet zo fijn. Binnenkort ga ik vuren en dennenhout proberen. Dit kan je bijna gratis krijgen overal. Meer mensen die ervaring hebben met kleine kachels?
Gewicht is wel waar je m.i. naar moet kijken; hoeveel energie je krijgt naar gewicht is bij alle houtsoorten behoorlijk gelijk. (Eigenlijk zou betalen naar gewicht véél beter zijn dan al dat gedoe met 'hoe los gestort is dit?' Al geeft dat natuurlijk weer een stimulans om kletsnat hout te verkopen, want extra zwaar..)
Bij Douglas is het verschil maar 20%, bij wilg bijna 55%.
Maar dan wel vrij grof gekloofd. Qua, extra werk valt het wel mee want ik vul de kachel meestal toch maar 1x per dag met hout.
Het klopt uiteraard dat er meer van in de kachel moet om dezelfde warmteopbrengst te halen maar voor in een houtvergasser is dennenhout met hars prima. Het brand als een fakkel.
Om niet de hele tijd te lopen naar de houthokken gebruiken wij een grote bak (ongeveer 60*70*130) op wielen om het hout vanuit de houthokken in de schuur te brengen.
En om het in huis te krijgen gebruiken wij 3 stapelbakken van 40*60 op een dolly met rubberen wielen.
Esthetisch niet de mooiste oplossing, maar wel efficiënt.
Toevoeging,
Als ik eik, beuk of essen kan krijgen dan zal ik het niet laten, maar als ik kan kiezen tussen gratis/zeer goedkoop dennen of duur loofbomenhout, dan is de keuze erg eenvoudig.
[ Voor 13% gewijzigd door ®icha®d op 27-05-2025 10:54 ]
Dan komt essenhout er vaak het beste uit: wel wat duurder, maar niet "te duur" in vergelijking met dennenhout.
Eens met beide. Voor de eerste stook bevalt het beter. En het stuk stapel waar ik nu ben betreft relatief fijn snoeiafval uit eigen tuin, met wat (te) weinig grove blokken erin.HandyLumberjack schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:07:
Ik vindt lichtere houtsoorten ook heerlijk stoken in mijn grote kachel, komt snel op gang, lekker fel vuur en het blijft ook niet eindeloos lang nagloeien.
Maar dan wel vrij grof gekloofd.
Ik stook bij grote voorkeur 2 of 3 keer, want het eerste hout verwarmt vooral de CV-haard zelf. Pas vanaf het tweede hout kunnen we er ook goed van in bad.
Zoiets heb ik ook in mijn schoorsteenGramser schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:32:
Toegegeven, niet helemaal het juiste topic maar ik weet dat hier de kennis zit. Ik wil een flexibele veegset kopen om mijn rookkanaal een keer te vegen. Alleen, ga ik deze bochten redden…?
[Afbeelding]
Verder omhoog is er niks bijzonders meer, dit zijn twee bochten van net geen 45 graden vermoed ik.
Geen probleem met de flexibele “ stokken”
De veer die ik er ook bij had kwam niet door die bochten
Zonder veer ging het prima
(locatie 15Km ten noorden van Amsterdam)
Binnen enkele maanden gaan we emigreren naar ons nieuwe huis in Noorwegen. Naast een hoop geregel is het desondanks nog steeds leuk om na te denken over praktische zaken. En dat het opslaan van kettingzagen + bars, kettingen, voorraad etc.
Momenteel had ik een hoekje in de schuur met een plak waar de zagen liggen en daaronder hingen de bars, kettingen en bijlen. Dit wil ik niet meer gezien er altijd stof op kwam van andere schuurklussen zoals zagen, schuren, frezen etc. Daarnaast loopt er een klein monster rond die maar al te graag met haar vingers overal aan wil zitten.
En ik van twee zagen naar vijf stuks dus moet het iets beter georganiseerd worden. Heb al behoorlijk wat voorbij zien komen maar ben eigenlijk benieuwd hoe de mede tweakers dit aanpakken..
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
er stond vorig jaar een interessant artikel in NRC over de binnentemperatuur in huis. Je lichaam heeft een dag of 10 nodig om te acclimatiseren aan een nieuwe temperatuur. 70 jaar geleden was de binnentemperatuur in de meeste huizen rond de 16 graden in de verwarmde ruimtes (de meeste ruimtes waren onverwarmd, in je slaapkamer had je ijsbloemen aan de binnenkant van het raam staan). Dat vinden we nu heel raar, maar dat was toen bij iedereen in huis. Dus je lichaam was er aan gewend. Die 16 graden vond iedereen heerlijk warm (want je lichaam was in de andere ruimtes in huis veel lager gewend).Meestermaas schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 01:45:
Tja, zoveel mensen, zoveel wensen.
Tegenwoordig haal je die 10 dagen acclimatiseren niet meer, want voor die tijd heb je de verwarming al weer aangezet. Daardoor voelt 18 graden al koud.
Had ik ook naar gekeken, zeker gezien de brandbare vloeistoffen. Echter worden het dan al snel twee kasten.HandyLumberjack schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:14:
Hier liggen de zagen in een oude archiefkast met metalen deuren (en een slotje), onverwoestbaar, stofdicht en kindveilig.
Ga nog wel eens op onderzoek uit
Zou maximaal 1mm dik moeten zijn, denk ik. Máximaal inderdaad
Edit. even de foto bekeken in het andere topic, als de pijp "op" het aansluitstuk valt, en de kachel staat in een veranda of buiten dan zou ik me niet zo druk maken. Als de kachel binnen staat dan zou ik het even dichtmaken met dat vilt. (Dat wordt gebruikt bij kamado's tussen het deksel en de bbq)
[ Voor 60% gewijzigd door BeyondThunder op 20-09-2025 17:25 ]
Wel even opletten of het geschikt is voor hoge temperaturen.
Er is ook veel voor koudere pellet en cv verwanten beschikbaar.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Deze kachel staat namelijk gewoon binnen in onze woonkamer.
[ Voor 24% gewijzigd door Gramser op 20-09-2025 20:25 ]
Met wat zoeken kwam ik deze larve tegen:

Dit lijkt mij een larve van een boktor. Ik heb het hout direct buiten gelegd.
Er even vanuit gaande dat er in de rest van het hout ook boktorren zitten: Moet dit vernietigd worden? Opstoken duurt maanden.
Wat kan ik richting de verkoper?
Die larven eten het hout een beetje op en verpoppen daarna. Dat gebeurt pas in het voorjaar. Kan geen kwaad, je stookt straks gewoon de larven op. Geen zorgen.supersoco80 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:10:
We hebben gisteren haardhout laten bezorgen. Bijna alles ligt in een houthok buiten tegen de gevel, maar ik had vast een klein voorraadje binnen in ons houtrek gelegd. Zitten we vanavond op de bank, horen we geknisper achter ons uit dat houtrek komen.
[Afbeelding]
Er even vanuit gaande dat er in de rest van het hout ook boktorren zitten: Moet dit vernietigd worden? Opstoken duurt maanden.
Balen, had ik ook bij mijn eerste aankoop van 4 kuub. Was echt een plaag. Beestjes worden best groot en eten van binnen heel het hout op. Sommigen blokken branden zo weg omdat ze volledig geperforeerd waren.supersoco80 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:10:
We hebben gisteren haardhout laten bezorgen. Bijna alles ligt in een houthok buiten tegen de gevel, maar ik had vast een klein voorraadje binnen in ons houtrek gelegd. Zitten we vanavond op de bank, horen we geknisper achter ons uit dat houtrek komen.
[Afbeelding]
Het jaar daar op overgestapt naar een andere leverancier en alleen ovengedroogd (Weet je zeker dat er niks in zit, op een spin van het transport na).
Ik heb nu ovengedroogd Berk en Beuk (en bruinkool)
Er zijn ontzettend veel soorten boktor, maar alleen de huisboktor kan serieuze schade aan je huis aanrichten. Deze zit dan weer eigenlijk alleen in bewerkt naaldhout.supersoco80 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:10:
[Afbeelding]
Ik zou het hout op het laatste moment naar binnen halen en dan gelijk opstoken. En je kunt natuurlijk altijd even de verkoper benaderen, en anders eventueel op zoek naar een andere voor de volgende keer.
ik vind alleen overgendroogd zo'n raar idee. De leverancier verbrand gas om het hout te drogen zodat ik een beetje gas bespaar met hout stoken..iMode schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:03:
[...]
Balen, had ik ook bij mijn eerste aankoop van 4 kuub. Was echt een plaag. Beestjes worden best groot en eten van binnen heel het hout op. Sommigen blokken branden zo weg omdat ze volledig geperforeerd waren.
Het jaar daar op overgestapt naar een andere leverancier en alleen ovengedroogd (Weet je zeker dat er niks in zit, op een spin van het transport na).
Ik heb nu ovengedroogd Berk en Beuk (en bruinkool)
Ik heb een houthok achter in de tuin gebouwd zodat de alle beestjes niet in mijn huis komen. En daar droog ik het zelf.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Wel of niet opstoken in de houtkachel?
Uiteraard pas toevoegen op een goed heet vuurtje voor optimale verbranding.
PS Naaldhout stook ik ook al een jaartje of 25 op deze manier en het rookkanaal blijft netjes droog en schoon. Jaarlijks vegen geeft wat droog poeder als resultaat.
Zolang het onbewerkt is gewoon opstoken bij een hete kachel. Ik heb dit ook een hele tijd erbij gestookt en dat werkte altijd prima.RaRo74 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:50:
Nu heb ik een grote zak met stukjes bankirai staan.
PS Naaldhout stook ik ook al een jaartje of 25 op deze manier en het rookkanaal blijft netjes droog en schoon. Jaarlijks vegen geeft wat droog poeder als resultaat.
[removed]
Ik heb wel eens gelezen dat Kastanje hout slecht stookt, geen ervaring mee overigens.
Azobe is perfect als je een kwaliteitskachel hebt.
Kwaliteitskachel?
Ik heb een oude vertrouwde JØTUL F 100 en volgens mij van prima kwaliteit
Een kachel vol hardhout levert een intens heet vuur op, veel heter dan onze kachels voor ontworpen zijn. Daarom mag je niet zo maar op hardhout stoken.RaRo74 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:50:
Nu heb ik een grote zak met stukjes bankirai staan.
Gewoon met 'n blokje of twee per keer bijmengen dus.
Daar denken Janus en Jacobus heel anders over (Jacubus 9 kachel hier)Gwaihir schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:02:
[...]
Een kachel vol hardhout levert een intens heet vuur op, veel heter dan onze kachels voor ontworpen zijn. Daarom mag je niet zo maar op hardhout stoken.
https://www.jacobus.nl/JAcobus_en_Janco_de_Jong
Voltrappen dat ding ;-)
Je kachel slopen met teveel hitte is niet alleen zonde van 't ding, maar ook serieus (brand)gevaarlijk.
Ja precies en dat is het plan.Gwaihir schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:02:
[...]
Een kachel vol hardhout levert een intens heet vuur op, veel heter dan onze kachels voor ontworpen zijn. Daarom mag je niet zo maar op hardhout stoken.
Af en toe een blokje bankirai erop en ook alleen wanneer het buiten echt koud is.
Regulier gebruik ik grove den met beuk eik en er ligt nog iets van een paar kuub waarvan ik vergeten ben wat voor loofboom het is
Stook sinds 2023-2024 bijna alleen maar kastanje. Gaat prima. Wel veel as.RaRo74 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:40:
Kastanje en Azobe ook geen ervaring mee maar vooral dat laatste lijkt me ook wel eens wat om te proberen.
Kwaliteitskachel?
Ik heb een oude vertrouwde JØTUL F 100 en volgens mij van prima kwaliteit
Paardenkastanje of tamme kastanje?robkrekel schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 05:42:
[...]
Stook sinds 2023-2024 bijna alleen maar kastanje. Gaat prima. Wel veel as.
Tamme kastanje is familie van de beuk en paardenkastanje is dacht ik een stuk lichter.
Met de tamme kastanje heb ik geen ervaring.
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Geen idee eigenlijk. Maar het klooft iig prima, dus zal tam zijn neem ik aan.--jasper-- schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:57:
[...]
Paardenkastanje of tamme kastanje?
Tamme kastanje is familie van de beuk en paardenkastanje is dacht ik een stuk lichter.
Tegenwoordig raast er hier een peuter door het huis en willen we eigenlijk wel graag ook af en toe stoken op momenten dat zij wakker is. Heeft iemand een mooie en niet al te dure oplossing om te voorkomen dat ze niet bij de brandende kachel kan komen?
kachelhek?WhiskyPhreak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:55:
Leek me niet nodig om hier een apart topic voor aan te maken.
Tegenwoordig raast er hier een peuter door het huis en willen we eigenlijk wel graag ook af en toe stoken op momenten dat zij wakker is. Heeft iemand een mooie en niet al te dure oplossing om te voorkomen dat ze niet bij de brandende kachel kan komen?
Mijn schoonmoeder heeft daar een minder elegante oplossing voor die tegenwoordig echt niet meer kan.WhiskyPhreak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:55:
Zo ging het vroeger.
Verplaatsbaar hekje er omheen lijkt me beter en volop te krijgen in verschillende varianten .
Waar woon je ergens? Ik heb nog een kachelhek over, want die van ons is peuter-afWhiskyPhreak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:55:
Die werkt wel goedRaRo74 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Mijn schoonmoeder heeft daar een minder elegante oplossing voor die tegenwoordig echt niet meer kan.![]()
Zo ging het vroeger.
Hier met mn neefje ff 1x zn handen dichtbij gehouden met de waarschuwing dat t bij aanraken echt zeer doet, dat werkt tot nu toe.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Zo ging het hier ook, ze hebben allebei ervaren dat het ding heet is.RaRo74 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Mijn schoonmoeder heeft daar een minder elegante oplossing voor die tegenwoordig echt niet meer kan.![]()
Zo ging het vroeger.
Verplaatsbaar hekje er omheen lijkt me beter en volop te krijgen in verschillende varianten .
Maar je wilt ook niet dat ze er per ongeluk tegen aan vallen met hun snufferd.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb 1 kleuter (5,5 jaar) en 1 peuter (bijna 2). De kleuter hebben we vanaf het begin gewaarschuwd voor de hete kachel en ook met hem voor de kachel gezeten om te laten voelen dat vuur heet is. We hebben uitgelegd dat de kachel heet is (niet warm, maar heet, heet is au, warm is fijn) en AU! Afgezien van 1x een klein ongelukje is dit altijd goed gegaan. De peuter doen we hetzelfde bij en die weet ook dondersgoed dat het pijn doet. Die wijst zelfs naar een kaars en zegt dan 'au'. Ook in de maanden dat de kachel niet in gebruik is, leren we ze aan om er vanaf te blijven. Ze zijn beide vanaf baby opgegroeid met een hete kachel in de woonkamer en hebben een gezond ontzag aangeleerd. We hebben ooit wel een soort scherm overwogen, maar dat scherm wordt zelf ook warm/heet door stralingswarmte en het staat hopeloos in de weg. Gewoon goed opvoeden dus en altijd in de gaten houden.WhiskyPhreak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:55:
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
[removed]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Zo lust ik er nog wel een paar.Aziraphale schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:05:
Altijd leuk om te lezen dat mensen verwijzen naar opvoeding, maar je kind zal maar ongelukkig struikelen en tegen die kachel aan vallen.
Laten we vaststellen dat iedereen zo z’n eigen methode heeft en t 1 niet perse slechter is dan t ander.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Omgeving Arnhem.Raymond schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Waar woon je ergens? Ik heb nog een kachelhek over, want die van ons is peuter-af
[ Voor 3% gewijzigd door WhiskyPhreak op 24-10-2025 23:24 ]
Herkenbaar, onze jongste (zelfde leeftijd) had van de zomer het kacheldeurtje open gedaan en was er helemaal ingekropenWhiskyPhreak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:22:
Ze (nog niet zo heel lang 1 jaar oud) heeft de kachel al teveel als iets leuks leren kennen toen hij uitstond in de zomermaanden.
Wist niet van het bestaan van kachel hekjes, maar ook eens voor gaan kijken, een ongeluk zit idd in een klein hoekje..
Haha, wat ik begrijp wordt het natuurlijk gedroogd maar wordt het laatste proces versneld door de oven. Mijn leverancier haalt het trouwens uit het buitenland, daar kijken ze helemaal niet zo nauw.LinuxMan schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:50:
[...]
ik vind alleen overgendroogd zo'n raar idee. De leverancier verbrand gas om het hout te drogen zodat ik een beetje gas bespaar met hout stoken..![]()
Ik heb een houthok achter in de tuin gebouwd zodat de alle beestjes niet in mijn huis komen. En daar droog ik het zelf.
Door ziekte kan ik niet meer zelf zagen, kloven en (veel) tillen. De oudere kids helpen met het stapelen van het hout in de schuur, daarom koop ik oven gedroogd, wil daar geen insecten hebben.. In het verleden hordes boktorren gehad met ander hout, dat is gelukkig goed afgelopen. Op een begeven moment ga ik denk ik overstappen op briketten (ruf / pini kay). Gemaakt van afval hout van de houtzagerij en mooie, schone, kleine pakketten (makkelijk hanteerbaar) en ongeveer de zelfde prijs wat ik betaal voor oven gedroogd hout.
Maar dan niet deze. Deze heb ik ook gehad, en ik vond het een onding. Zoals veel VidaXL zooi.
Met onze eerste, nu 6, hebben we bovenstaande gehad. Werkt op zich goed, maar je bent zelf geneigd om het hekje niet open te doen met bijvullen, wat bij mij regelmatig tot mooie strepen op mijn arm als resultaat had. En dat doet best zeer
Nu kruipt er eentje van bijna 1 in de rondte, en we hebben het idee om er geen hek omheen te zetten. Een paar keer op schoot gehad met de kachel goed aan, en de deur open. Dat voelt niet prettig natuurlijk, en het lijkt er op dat als de kachel aan staat, hij er niet heen kruipt. Kan je NOOIT van uit gaan natuurlijk, en er is ook altijd iemand op enkele meters van de kachel, of in ieder geval dichter bij de kachel als meneertje, om ongelukken te voorkomen.
Als we kinderen (die lopen en rennen) te gast hebben en de kachel staat aan, zet ik aan 2 kanten van de kachel iets neer, zodat ze er niet direct langs kunnen rennen, en er dus niet tegenaan kunnen vallen.
Wij hebben zelf nooit een hek gehad en we stoken van voor er kinderen zijn (nu 11 & 13j). De hekjes die ik elders zie staan of in reclamefolders zijn zelden/nooit van die aard dat het een struikelend kind zal weghouden van de kachel. Het zijn eerder obstakels dan echt bescherming bij een ongeval.Aziraphale schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:05:
Altijd leuk om te lezen dat mensen verwijzen naar opvoeding, maar je kind zal maar ongelukkig struikelen en tegen die kachel aan vallen.
De vorige kachel was een "casette", dus ingebouwd in de muur. Het hete oppervlak was eerder beperkt. Ook de huidige kachel heeft een beperkt venster, de rest is speksteen en moeilijk om u aan te verbranden. Als je het echt koud hebt en de kachel staat nog niet te lang aan of al een hele tijd uit, is het ideaal om die te "knuffelen"
Als je natuurlijk een stalen kachel hebt, is het misschien anders: alle genaakbare delen zijn daar f**ng heet.
Mijn advies: leer uw kinderen wat gevaar is, maar verstop het niet.
En koop een zuinige speksteenkachel
Hier zelfde. Een poef en een kuipstoeltje ervoor op enige afstand die aangaven hoe dichtbij de kinders mochten komen. Nooit misgegaan.redwing schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:18:
Hier hadden we er altijd een klein tafeltje bij staan. En dan niet om het echt af te schermen, maar als herinnering dat ze niet van achter de tafel langs de kachel moeten gaan. Voor de rest ook gewoon geleerd dat het heet is en je daar niet aan wil komen. Werkte altijd prima.
Sowieso niet rennen en klieren binnen, dat doe je maar buiten
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ja, handig als je na een dag werken je huiskamer snel op temperatuur wil hebben
Met een goede speksteen/massa kachel is de huiskamer nog warm van de stook van de dag daarvoorrobkrekel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:36:
[...]
Ja, handig als je na een dag werken je huiskamer snel op temperatuur wil hebben
We slaan aan het begin en einde van het stookseizoen zelfs 1 of soms 2 dagen stoken over omdat het nog warm genoeg is.
[ Voor 20% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-10-2025 08:49 ]
Maar bij het vegen was hij verrast hoe weinig troep eruit kwam. Ik beetje pochen over Zwitserse methode, stookcursus , blabla. Hij: werkt dat, die Zwitserse methode, in die kleine kachel? Ik: ja dat gaat best.
En dat moest hij beamen. Als ik op deze manier stook hoeft dat volgend jaar echt niet nog eens. Blij mee. En ik heb inmiddels ook een voorraad berk en beuk, dus ik ga ook maar wat mixen.
Goed bezigGramser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:37:
Nou, het bewijs dat je prima met naaldhout kunt stoken en nagenoeg geen roet of creosoot krijgt is vanmorgen geleverd: schoorsteenveger is langsgeweest, voor het eerst in drie jaar (sinds installatie dus). Eerste wat hij zei: ah, u stookt troep
Maar bij het vegen was hij verrast hoe weinig troep eruit kwam. Ik beetje pochen over Zwitserse methode, stookcursus , blabla. Hij: werkt dat, die Zwitserse methode, in die kleine kachel? Ik: ja dat gaat best.
En dat moest hij beamen. Als ik op deze manier stook hoeft dat volgend jaar echt niet nog eens. Blij mee. En ik heb inmiddels ook een voorraad berk en beuk, dus ik ga ook maar wat mixen.
Maar in landen als Oostenrijk en de scandinavische landen stoken ze eigenlijk niet anders. Daar is het zo'n beetje het enige hout wat voorradig is. En het is niet dat daar geen houtkachels staan...
Zolang je heet genoeg stookt verbrand het volledig, en levert het hars juist warmte doordat het verbrand wordt.
Blijft een stom hardnekkig nederlands fabeltje, wat maar graag in de rondte wordt gegooid om het dure eiken en beuken hout te promoten...
Nou ja, een echt fabeltje wil ik het niet noemen. Het is eerder dat er in veel kachels niet goed gestookt wordt, en dan geeft naaldhout sneller problemen. Want veel mensen knijpen de kachel en laten hem te rustig branden (of hebben simpelweg een te grote kachel om goed te kunnen stoken). Maar stook je je kachel goed zal het geen enkel probleem geven.IJsbeer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:41:
[...]
Goed bezig
Maar in landen als Oostenrijk en de scandinavische landen stoken ze eigenlijk niet anders. Daar is het zo'n beetje het enige hout wat voorradig is. En het is niet dat daar geen houtkachels staan...![]()
Zolang je heet genoeg stookt verbrand het volledig, en levert het hars juist warmte doordat het verbrand wordt.
Blijft een stom hardnekkig nederlands fabeltje, wat maar graag in de rondte wordt gegooid om het dure eiken en beuken hout te promoten...
[removed]
Ik heb nog een paar kuub liggen schat ik in, allemaal uit eigen tuin of restjes moeilijk kloofbaar beuken dat ik van een maat heb gekregen. Inmiddels heb ik dat klein gemaakt en is het prima voor onze kleine Morso 1010. Ik schat in dat dat volgend stookseizoen écht goed droog is, maar een paar stukjes die ik testte zaten nu ook al rond de 10-15% vochtigheid.
Dit beessie dus:
[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 29-10-2025 09:47 ]
Komt mijn nieuwe buurman langs: zou je mijn terrein schoon willen maken, die dennen moeten ook weg. Ik denk dat er 40 grote dennen staan, altijd prettig. Hij hoeft niet zoveel hout, is er niet vaak. In ieder geval voor volgend jaar genoeg hout, na een zomer hier is alles droog.
De warmte-inhoud van beuk/eik/es is wel een stukje groter dan hetzelfde gewicht/volume berk of den.IJsbeer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:41:
[...]
Aangezien mijn houtkot eindig is, gebruik ik die ruimte liever voor meer "warmte" (eik, beuk, es) dan voor minder (den/wilg).
Ik heb daar ook een omrekenblad voor in Excel:

Fluogeel = zeker kopen
Groen = eerder wel kopen
Oranje = goed nadenken voor te kopen
Rood = niet kopen
[ Voor 18% gewijzigd door Cafe Del Mar op 29-10-2025 10:03 ]
Hahaha ja, ik denk het wel. Stookseizoen is niet zo lang. Nog niet gestookt dit jaar, het is nog 22 graden binnen.Gramser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:58:
Veertig grote dennen heb je toch wel meer dan één winter genoeg aan...?
Kennis van ons zijn terrein is in 2017 compleet afgebrand (7 hectare met den) en die heeft nog hout voor de komende tig jaar.
Een vergelijkbaar tabelletje staat in de openingspost. Ik ben het met je eens als je beperkt de ruimte hebt voor opslag maar als je ruimte genoeg hebt en heel gemakkelijk aan naaldhout kan komen, waarom niet? Ik stook veel berk, met name omdat het heel fijn brand en ik er gemakkelijk aan kan komen. Ook droogt berk heel snel en brand het heel schoon. Mijn favoriete hout is es, dat is wat mij betreft echt de sweetspot. Heeft een hoge calorische waarde, is niet zo zwaar of hard als eik of beuk en essen groeien relatief snel ten opzichte van eik of beuk. Hierdoor is het veel beter duurzaam te beheren. Bij eik en beuk heb ik altijd het gevoel dat er mooie oude bomen voor zijn omgezaagd. Ook droogt es sneller dan eik en beuk, waardoor je minder lang hoeft op te slaan voordat je het kan stoken.Cafe Del Mar schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
De warmte-inhoud van beuk/eik/es is wel een stukje groter dan hetzelfde gewicht/volume berk of den.
Aangezien mijn houtkot eindig is, gebruik ik die ruimte liever voor meer "warmte" (eik, beuk, es) dan voor minder (den/wilg).
Ik heb daar ook een omrekenblad voor in Excel:
[Afbeelding]
Fluogeel = zeker kopen
Groen = eerder wel kopen
Oranje = goed nadenken voor te kopen
Rood = niet kopen
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, zelf stook ik het liefste met de lichtere houtsoorten (den,spar,wilg, berk en populier). De kachel brandt daarmee het mooiste.Who Am I? schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
Een vergelijkbaar tabelletje staat in de openingspost. Ik ben het met je eens als je beperkt de ruimte hebt voor opslag maar als je ruimte genoeg hebt en heel gemakkelijk aan naaldhout kan komen, waarom niet? Ik stook veel berk, met name omdat het heel fijn brand en ik er gemakkelijk aan kan komen. Ook droogt berk heel snel en brand het heel schoon. Mijn favoriete hout is es, dat is wat mij betreft echt de sweetspot. Heeft een hoge calorische waarde, is niet zo zwaar of hard als eik of beuk en essen groeien relatief snel ten opzichte van eik of beuk. Hierdoor is het veel beter duurzaam te beheren. Bij eik en beuk heb ik altijd het gevoel dat er mooie oude bomen voor zijn omgezaagd. Ook droogt es sneller dan eik en beuk, waardoor je minder lang hoeft op te slaan voordat je het kan stoken.
Zagen en kloven van die lichtere houtsoorten gaat per MJ minstens net zo snel als bijvoorbeeld eiken omdat het hout veel zachter is en ik die houtsoorten veel minder fijn kloof. Opslagruimte is gelukkig geen probleem.
Volume, ruimte: eens.Cafe Del Mar schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:00:
De warmte-inhoud van beuk/eik/es is wel een stukje groter dan hetzelfde gewicht/volume berk of den.
Gewicht: nope. Je krijgt juist altijd vrijwel hetzelfde voor hetzelfde gewicht. (Hout blijft hout...)
'k geloof dat ik momenteel ook voor een flink stuk den stook (moet ik echt m'n notities in..).
Berk vermijd ik dan weer; ik vind 't maar veel gedoe. Het brand snel weg en maakt een hele volumineuze as. (Niet eens zozeer veel as, het is vooral lucht. Maar toch blijft ik aan 't as eruit zuigen.)
Behalve naaldhout, daar zit ca. 5% meer energie per kg in.Gwaihir schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:19:
[...]
Volume, ruimte: eens.
Gewicht: nope. Je krijgt juist altijd vrijwel hetzelfde voor hetzelfde gewicht. (Hout blijft hout...)
[Zucht.. wanneer gaan we qua houtstook in dit land nu eindelijk echt mee in de moderne tijd, in plaats van in welles nietes te belanden, op basis van argumenten die net zo vervuilend zijn als die ouderwetse haarden die we gewoon moeten vergeten onderhand.]
En, leuk weetje, @HandyLumberjack, al valt dat voor mij persoonlijk nog wel binnen mijn 'vrijwel' marge
Volgens mij is het ook niet helemaal waar dat tanine uit hout kan regenen. Waarschijnlijk wordt alleen de oppervlaktelaag uit gespoeld. Dat ze bij verbranding teer kunnen vormen lijkt mij dan wel weer logisch. Het zijn thermisch stabielere componenten dan bijvoorbeeld cellulose.Gwaihir schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:31:
Aanvullend trouwens, t.a.v. ons Hollandse 'eiken is top' agadium: dat klopt eigenlijk ook niet. Alléén eiken waar de tanine eerst uit geregend is, is zo top voor een ouderwetse open haard. Met tanine - en dat is denk ik vrijwel al het geleverde hout - is ook eikenhout een producent van de gevreesde zwarte teerlaar in de schoorsteen.
[Zucht.. wanneer gaan we qua houtstook in dit land nu eindelijk echt mee in de moderne tijd, in plaats van in welles nietes te belanden, op basis van argumenten die net zo vervuilend zijn als die ouderwetse haarden die we gewoon moeten vergeten onderhand.]
En, leuk weetje, @HandyLumberjack, al valt dat voor mij persoonlijk nog wel binnen mijn 'vrijwel' marge.
Maar waarschijnlijk is dit ook weer een kwestie van de kachel goed heet opstoken.
Je hebt gelijkt dat het over volume gaat: het volume van mijn houtkot is beperkt, het gewicht dat ik in dat houtkot kan stapelen is niet echt beperkt.Gwaihir schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:19:
[...]
Volume, ruimte: eens.
Gewicht is echter wel van belang als ik vers hout ga halen, want mijn aanhangwagen heeft een MTM die beperkt is. Vandaar dat mijn tabelletje ook het "verse" gewicht vermeldt, omdat het voor mij relevant is. Zo zie je dat verse haagbeuk en verse kastantje evenveel weegt, maar finaal heeft hetzelfde volume droog hout wel meer energie/warmte bij haagbeuk tov kastanje. Of vergelijk douglas en els...
Ah ok, dat had ik niet gezien. Ik heb het over het gewicht na drogen, wanneer het hout klaar is voor de kachel.Cafe Del Mar schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:21:
Gewicht is echter wel van belang als ik vers hout ga halen, want mijn aanhangwagen heeft een MTM die beperkt is. Vandaar dat mijn tabelletje ook het "verse" gewicht vermeldt, omdat het voor mij relevant is. Zo zie je dat verse haagbeuk en verse kastantje evenveel weegt, maar finaal heeft hetzelfde volume droog hout wel meer energie/warmte bij haagbeuk tov kastanje.
:strip_exif()/f/image/rDPqLjqeJ9sOyhOdj6l5pN0R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EU3LwrVie3GKa1wRSjoM6gqu.jpg?f=fotoalbum_large)