Iedereen heeft zo zijn voorkeuren, zelf stook ik het liefste met de lichtere houtsoorten (den,spar,wilg, berk en populier). De kachel brandt daarmee het mooiste.Who Am I? schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
Een vergelijkbaar tabelletje staat in de openingspost. Ik ben het met je eens als je beperkt de ruimte hebt voor opslag maar als je ruimte genoeg hebt en heel gemakkelijk aan naaldhout kan komen, waarom niet? Ik stook veel berk, met name omdat het heel fijn brand en ik er gemakkelijk aan kan komen. Ook droogt berk heel snel en brand het heel schoon. Mijn favoriete hout is es, dat is wat mij betreft echt de sweetspot. Heeft een hoge calorische waarde, is niet zo zwaar of hard als eik of beuk en essen groeien relatief snel ten opzichte van eik of beuk. Hierdoor is het veel beter duurzaam te beheren. Bij eik en beuk heb ik altijd het gevoel dat er mooie oude bomen voor zijn omgezaagd. Ook droogt es sneller dan eik en beuk, waardoor je minder lang hoeft op te slaan voordat je het kan stoken.
Zagen en kloven van die lichtere houtsoorten gaat per MJ minstens net zo snel als bijvoorbeeld eiken omdat het hout veel zachter is en ik die houtsoorten veel minder fijn kloof. Opslagruimte is gelukkig geen probleem.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
:strip_exif()/f/image/bpTqmvn3pIg7li8QTancnNZZ.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/B0dnxlvGOkVBp23yNwqnwloX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0dvWwAV4CtPhv6On7b2ZC6Ro.jpg?f=fotoalbum_large)