Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
IJsbeer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Zelfde verhaal: X11 is leuk voor aanmaakhout. De X27 voor de rest. Al merk ik dat ik de X27 ook steeds meer gebruik voor aanmaakhout.
Ik gebruik dan weer een X7 voor aanmaakhoutjes en een X17 voor de rest. Al is "de rest" waarschijnlijk wat minder groot dan wat jij verwerkt :)

Priima te spreken over de slijper overigens, doet wat ie moet doen zonder veel moeite. Wellicht niet de beste in zijn soort, maar functioneel genoeg voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Bundin op 26-01-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 13:34
Sahara schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Ik raad je echt aan zo een kloofbijl van 3kg te halen. Voor die grote stammen (ook met knoesten) tot zelfs 40+ cm diameter werkt zo'n 3kg kloofbijl veel beter dan welke Fiskars dan ook. Voor het fijnere werk is een Fiskars dan weer meer relaxed, daar die lichter is dan die 3kg kloofbijl.
De bijl van de gamma is wel 15% zwaarder, dus ook 15% lomper. Als je met brute kracht werkt wellicht beter (al geloof ik er niks van) maar ergonomisch en rug-technisch wint de X27 het sowieso. Ook klooft ie makkelijker, althans, dat is ook wat de meeste ervaren zelfklovers zeggen, maar goed, jij bent blijkbaar de uitzondering d:)b

Ik heb zelf ook een vergelijkbare met de gamma bijl, voor blokken waar spijkers oid in zitten, en dus een X27 (en een X11 en een bouwmarkt handbijltje).Ik zou een beginner ook altijd een Fiskars aanraden, puur omdat ie minder lomp is, en er bij een misslag daardoor net iets minder fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56
Er zijn zeker stammen waar de grote zware kloofbijl de enige oplossing voor is. Ik heb gister een paar verse eikenblokken van 40-50cm staan kloven en daar stuiterde de x27 gewoon vanaf. Toen de lompe 3kg kloofbijl van Bahco er bij gepakt en die kwam er wel doorheen. Ik kies wel altijd eerst voor de x27 omdat die gewoon lichter is en voor de meeste stammen gewoon goed werkt.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hé dit topic nog niet eerder gezien.

M'n eerste bijl met houten handvat had ik na ~2 jaar de kop er af. Wellicht te nat of te droog bewaard, of allebei. Of misschien sloeg ik net mis. Nieuwe gehaald bij de Karwei en die sloeg ik bij de eerste slag aan gruzels, hele steel gespleten dus ik vermoed een productiefout. Daar kreeg ik gelukkig geld terug.

Ik was het zo beu, dus op zoek naar een glasvezel. Meestal aardig duur maar ik zag een goedkope van Silverline. Toch maar proberen, volgens mij is het deze. Inmiddels al een aantal jaar geweldig veel plezier van, dus dat wil ik even als aanrader meegeven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:25
Als ik hier zo eens alle berichten lees over kloven met een bijl ben ik toch blij met een klover achter de trekker haha, geen gedoe met bijlen en aanverwanten gelukkig.

Gewoon plak erop, en gaan met die banaan :)

Zoiets dus -->

[ Voor 24% gewijzigd door Galaxis op 27-01-2021 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Ik vind het juist heerlijk om na een dag achter een scherm een zooi blokken te kloven. Niet teveel nadenken, en een beetje lichaamsbeweging 8)
Duurt ook nog ff langer volgens mij, zo'n kloofmachine.

[ Voor 18% gewijzigd door robkrekel op 27-01-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Who Am I? schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 07:35:
Er zijn zeker stammen waar de grote zware kloofbijl de enige oplossing voor is. Ik heb gister een paar verse eikenblokken van 40-50cm staan kloven en daar stuiterde de x27 gewoon vanaf. Toen de lompe 3kg kloofbijl van Bahco er bij gepakt en die kwam er wel doorheen. Ik kies wel altijd eerst voor de x27 omdat die gewoon lichter is en voor de meeste stammen gewoon goed werkt.
Ik had vroeger een x46, dat is de kloofbijl van Fiskars. Perfect om dikke blokken te splijten, maar ik kan echt niet een dag lang met dat ding werken, daar issie veel te zwaar voor :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
De X46 is nog weer een stuk lomper met een bijlkop van 3.6 kg 8)7
robkrekel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 06:47:
[...]
De bijl van de gamma is wel 15% zwaarder, dus ook 15% lomper.
Dit klopt niet. De bijlkop van een X27 is slechts 1830 gram. Die van de gamma is 3 kg, 60% zwaarder dus.

[ Voor 76% gewijzigd door robkrekel op 27-01-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Heb hier nog 3 kuub liggen, dat ligt er nu een jaar maar is nog veels te nat. Daarom nu ongeveer 6 kuub nodig, bij welke webshop kopen jullie wel eens hout?

https://www.google.com/se...ECAgQAw&biw=2558&bih=1280

Ze lijken allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 23:36
Wackmack schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:42:
Heb hier nog 3 kuub liggen, dat ligt er nu een jaar maar is nog veels te nat. Daarom nu ongeveer 6 kuub nodig, bij welke webshop kopen jullie wel eens hout?

Ik haal het vrijwel altijd hier https://www.haarshout.nl/

Is meer ook omdat ik hier ook wel eens een zakje kom halen daar ik er in de buurt werk. Dus meer ons kent ons maar aardige man die dat runt en ik moet zeggen dat zijn hout altijd goed stookt.

Meestal heb ik hout via mijn zwager die boomverzorger maar als ik bestel is het daar.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online

Nooit bij een webshop eigenlijk, beetje op marktplaats/google kijken of er in de buurt nog houthandelaren zitten.
Galaxis schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:10:
Als ik hier zo eens alle berichten lees over kloven met een bijl ben ik toch blij met een klover achter de trekker haha, geen gedoe met bijlen en aanverwanten gelukkig.

Gewoon plak erop, en gaan met die banaan :)

Zoiets dus --> [YouTube: Hout klieven met de klover achter de IH 745xl - Op de terp]
Als ik iets met een aftakas had....no-brainer. Maar dan is de kans ook groot op een iets actiever beroep dan een kantoorbaan. Ik pak de bijl wel, kom ik tenminste nog in beweging.
En met een 6-8 m3 per winter verstoken is dat best nog wel te doen, maar niet op 1 dag :+

[ Voor 36% gewijzigd door Oogje op 27-01-2021 10:20 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:09

Holy crap, ik dacht dat je beuken voor 100 euro per kuub wel geleverd kon krijgen. Maar ik zie hier prijzen waar ik echt wel ff van moet slikken :X

Ik zaag/kloof/droog zelf, dus reken met andere prijzen per kuub (maar ben er dus veel tijd aan kwijt en geld aan materiaal). 100 euro voor gedroogd en gekloofd hout, aan de deur geleverd vind ik op zich nog wel een reële prijs. Maar 150-200 euro per kuub is echt van de zotte. Dan ga ik mijn houtvoorraad acuut verkopen en een maand ervan op vakantie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Holy crap, ik dacht dat je beuken voor 100 euro per kuub wel geleverd kon krijgen. Maar ik zie hier prijzen waar ik echt wel ff van moet slikken :X

Ik zaag/kloof/droog zelf, dus reken met andere prijzen per kuub (maar ben er dus veel tijd aan kwijt en geld aan materiaal). 100 euro voor gedroogd en gekloofd hout, aan de deur geleverd vind ik op zich nog wel een reële prijs. Maar 150-200 euro per kuub is echt van de zotte. Dan ga ik mijn houtvoorraad acuut verkopen en een maand ervan op vakantie :D
Als ik die link volg zie ik prijzen voor 1,8 kuub gestapeld? Nog steeds goed aan de prijs natuurlijk. Windgedroogd moet een kuub losgestort toch wel voor 90 euro of minder te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oogje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Als ik die link volg zie ik prijzen voor 1,8 kuub gestapeld?
Voor 250-300 euro. Da's bijna 170 euro per kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Voor 250-300 euro. Da's bijna 170 euro per kuub.
Ik heb altijd moeite met gestapeld/niet gestapeld inschatten. Stel dat t losgestort richting de 3 kuub gaat, dan valt het alweer mee. Is het dichterbij de 2 kuub, dan is t duur.
Ik ga dat eens een keer testen denk ik, kuub losgestort halen, netjes stapelen en ff uitreken hoeveel daarvan gestapeld overblijft :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Oogje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Ik heb altijd moeite met gestapeld/niet gestapeld inschatten. Stel dat t losgestort richting de 3 kuub gaat, dan valt het alweer mee. Is het dichterbij de 2 kuub, dan is t duur.
Ik ga dat eens een keer testen denk ik, kuub losgestort halen, netjes stapelen en ff uitreken hoeveel daarvan gestapeld overblijft :D
Ik heb er eentje aangeklikt, daar staat het al gespecificeerd:
Aantal kuub 3.5 kuub losgestort
Aantal kuub 2 kuub gestapeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb er eentje aangeklikt, daar staat het al gespecificeerd:
Aantal kuub 3.5 kuub losgestort
Aantal kuub 2 kuub gestapeld
Als ik een beetje kijk naar handelaren, die vragen ergens tussen de 70 en 90 voor een losgestorte kuub. Dat valt nog wel mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oogje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Als ik een beetje kijk naar handelaren, die vragen ergens tussen de 70 en 90 voor een losgestorte kuub. Dat valt nog wel mee dan?
Mijn buurman liet 2jr terug nog een enkele pallet beuk gedroogd/gestapeld en gekloofd leveren voor 95 euro.

En ik koop voor 50 euro es per kuub op stam, aan huis geleverd en 1jr gedroogd. En voor 28 euro per kuub, maar dan wel zelf de bomen nog omzagen :)

Daarom: 100 euro per kuub vind ik een prima prijs, maar 150 of nog meer, daar moet ik echt wel van slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Mijn buurman liet 2jr terug nog een enkele pallet beuk gedroogd/gestapeld en gekloofd leveren voor 95 euro.

En ik koop voor 50 euro es per kuub op stam, aan huis geleverd en 1jr gedroogd. En voor 28 euro per kuub, maar dan wel zelf de bomen nog omzagen :)

Daarom: 100 euro per kuub vind ik een prima prijs, maar 150 of nog meer, daar moet ik echt wel van slikken.
Hoeveel is een kuub op stam eigenlijk als je dat omrekent naar losgestorte kuub ? Heb nu heel veel stammetjes gratis die ik aan t verwerken ben (els meeste) dus de tools heb ik ondertussen allemaal wel. Had ook nog 2 kuub appel op stam voor 35 de kuub gescoord.
Wil volgend jaar dan ook alles op stam gaan kopen maar heb moeite om te bepalen want een beetje een gangbare prijs is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oogje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Hoeveel is een kuub op stam eigenlijk als je dat omrekent naar losgestorte kuub ? Heb nu heel veel stammetjes gratis die ik aan t verwerken ben (els meeste) dus de tools heb ik ondertussen allemaal wel. Had ook nog 2 kuub appel op stam voor 35 de kuub gescoord.
Wil volgend jaar dan ook alles op stam gaan kopen maar heb moeite om te bepalen want een beetje een gangbare prijs is.
Dat staat in de startpost :) 1 gestapelde kuub is ongeveer 1,5 los gestort. Dus de 3,5 van de handelaar is wel wat positief gedacht, goh.
Raymond schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:27:
[...]

En ik koop voor 50 euro es per kuub op stam, aan huis geleverd en 1jr gedroogd.
Is dat levering door NL?

Ik haal het ook wel eens in een bos in Duitsland, daar rekenen ze ongeveer 40 euro per kuub stamhout (= 1 kuub gestapeld).
Nu een keer gekloofd hout gehaald bij een zorgboerderij, mix (els, berk, eik) voor 60 per gestapelde kuub. Daar ga ik niet voor kloven :)

[ Voor 13% gewijzigd door IJsbeer op 27-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik begin ook niet meer aan zelf kloven, is me de winst niet waard.
Een paar jaar terug gratis hout gekregen (zelf ophalen) ik mocht zoveel nemen als ik wilde, maar heb het bij 2 kuub gelaten. De meeste stammen waren te lang voor m'n kacheltje + het hout moest nog drogen. Gezien ik niet zo'n enorm grote tuin heb valt dat ook niet mee.

Nu haal ik gewoon bij de lokale houtboer (zit paar kilometer verderop) laatst eiken voor 80 euro per losgestorte kuub. Hele mooie korte stammetjes zon, wind en ovengedroogd.

Ik verbrand maar 1 tot 1,5 m3 per winter dus gaat prima zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 12:01
jpiscaer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:25:
Ja, een X27 moet er zeker gaan komen, dat had ik me ook al bedacht :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7djeMEfA6gOmTrmV8_qK_JkeRgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3yxGRuTtQAFiqqtYnxUuqBS.jpg?f=fotoalbum_large
Hak boem weg. Met de X27 ging dat ene grote blok dat ik maar niet door kreeg als een mes door warme boter. En ik heb weer even lekker een kwartiertje een workout gedaan :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 14:41

Smurf

Detri

Noem mij maar lui, maar ik gooi alles op de kloofmachine. Ben dan ook wel in beweging, want meestal krijg ik het er warm genoeg van. En van goed hout krijg je het 3 keer warm natuurlijk :)

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-06 10:15
Oeps wat een prijzen zeg, ik heb de ruimte en kocht 90 kuub ineens, maar dan Azobe, in stukken van max 30 centimeter. Droog hout, zwaar hout enz, maar net aan 60 euro per kuub. Eiken en beuken komen niet eens in de buurt qua verbrandingswaarde. Hou op met die webshops. Veel te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Oogje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Heb ik daar nou zo'n mooie startpost voor gemaakt?😜

Ik heb altijd mijn hout als stam. Voornamelijk vanwege het vrijwilligerswerk wat ik normaal gesproken doe in de wintermaanden (eerder al uitgebreid over verteld) en waar ik onbeperkt hout mee mag/kan nemen. Ik vind het heerlijk om zelf alles met de hand op maat te zagen en daarna te kloven. Vaak komt mijn vader nog helpen, dan gaat het zagen een stuk sneller. Voor het zagen gebruik ik een bahco ergo beugelzaag met een blad voor vers hout. Die vind ik erg fijn werken en vliegt door vers eikenhout heen.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
gtv6 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:38:
Oeps wat een prijzen zeg, ik heb de ruimte en kocht 90 kuub ineens, maar dan Azobe, in stukken van max 30 centimeter. Droog hout, zwaar hout enz, maar net aan 60 euro per kuub. Eiken en beuken komen niet eens in de buurt qua verbrandingswaarde. Hou op met die webshops. Veel te duur.
Als ik Azobe in de kachel stop, kan ik in m'n sloggie in de kamer zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Who Am I? schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:49:
[...]

Ik heb altijd mijn hout als stam. Voornamelijk vanwege het vrijwilligerswerk wat ik normaal gesproken doe in de wintermaanden (eerder al uitgebreid over verteld) en waar ik onbeperkt hout mee mag/kan nemen. Ik vind het heerlijk om zelf alles met de hand op maat te zagen en daarna te kloven. Vaak komt mijn vader nog helpen, dan gaat het zagen een stuk sneller. Voor het zagen gebruik ik een bahco ergo beugelzaag met een blad voor vers hout. Die vind ik erg fijn werken en vliegt door vers eikenhout heen.
Ik vind het 'lekker bezig zijn' aspect juist zo mooi. Beetje mindful niet al te veel nadenken en wat rondrommelen met een stapel hout.. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-06 10:15
Cheesy schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:59:
[...]

Als ik Azobe in de kachel stop, kan ik in m'n sloggie in de kamer zitten :P
Ja niet geschikt voor stalen kachels idd. Maar top hout in goede kachel. Ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Who Am I? schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:49:
[...]

Heb ik gewoon over stamhout heen gelezen? :o
Ga ik nog een keer je zeer uitgebreide startpost lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bij Haarshout (tip van Mirage een paar posts hierboven) heb ik ook een paar zakken hout gehaald, omdat deze hier in de buurt zit en ik met mijn google skills geen goedkopere mogelijkheid vond (veel webshops in de zoekresultaten, maar niet de lokale boer/houthandel).

Een vraagje gerelateerd aan het branden van openhaardhout als dat hier ook mag. Wij zijn net verhuisd en alles aan een houtkachel is dus nog nieuw voor ons. In onze kachel vind ik dat de luchttoevoer niet zo goed te reduceren is. Een video om het te verduidelijken: YouTube: luchtschuif
De luchtschuif staat vol open en gaat bij seconden 12 vol dicht. Bij een dichte luchtschuif zou ik verwacht hebben dat het vuur vanwege zuurstof gebrek dooft. Dat is niet het geval, nu brandt het precies mooi (de video is kort, maar het blijft ook langer gewoon zo doorbranden).

Dicht is dus blijkbaar niet dicht, misschien is dit volkomen normaal, maar ik had er iets anders bij in gedachten. Mijn vraag: is het inderdaad normaal dat dicht gelijk staat aan mooi branden?

Het lijkt dat de openingen boven altijd lucht geven voor een soort naverbranding, geeft blijkbaar minder roet als ik dat goed begrijp. Verder is er nog een luchtschuif voor het ontsteken (die staat in de video uiteraard dicht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@fjorden Klopt helemaal wat je constateert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
fjorden schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:05:
Bij Haarshout (tip van Mirage een paar posts hierboven) heb ik ook een paar zakken hout gehaald, omdat deze hier in de buurt zit en ik met mijn google skills geen goedkopere mogelijkheid vond (veel webshops in de zoekresultaten, maar niet de lokale boer/houthandel).
Kijk op marktplaats en fb market place. De meeste hebben geen site en handelen alleen via mp e.d.

Edit: Als je er zin, tijd en ruimt voor hebt https://www.marktplaats.n...mmen.html?previousPage=lr

En anders https://www.marktplaats.n...berk.html?previousPage=lr

[ Voor 24% gewijzigd door robkrekel op 28-01-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:11
fjorden schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:05:

Een vraagje gerelateerd aan het branden van openhaardhout als dat hier ook mag. Wij zijn net verhuisd en alles aan een houtkachel is dus nog nieuw voor ons. In onze kachel vind ik dat de luchttoevoer niet zo goed te reduceren is. Een video om het te verduidelijken: YouTube: luchtschuif
De luchtschuif staat vol open en gaat bij seconden 12 vol dicht. Bij een dichte luchtschuif zou ik verwacht hebben dat het vuur vanwege zuurstof gebrek dooft. Dat is niet het geval, nu brandt het precies mooi (de video is kort, maar het blijft ook langer gewoon zo doorbranden).

Dicht is dus blijkbaar niet dicht, misschien is dit volkomen normaal, maar ik had er iets anders bij in gedachten. Mijn vraag: is het inderdaad normaal dat dicht gelijk staat aan mooi branden?

Het lijkt dat de openingen boven altijd lucht geven voor een soort naverbranding, geeft blijkbaar minder roet als ik dat goed begrijp. Verder is er nog een luchtschuif voor het ontsteken (die staat in de video uiteraard dicht).
Ik gebruik die echt nooit. Vuur moet je niet smoren maar uit laten branden. Geeft de minste zooi in pijp en verbrandingskamer. De grootte van het vuur bepaal je aan de hand van de hoeveelheid hout dat je erin gooit. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Señor Sjon schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Ik gebruik die echt nooit. Vuur moet je niet smoren maar uit laten branden. Geeft de minste zooi in pijp en verbrandingskamer. De grootte van het vuur bepaal je aan de hand van de hoeveelheid hout dat je erin gooit. :)
Als ik niets met de luchttoevoer doe, dan jaag ik er in korte tijd zo enorm veel hout doorheen dat ik wel een 2x zo grote opslag nodig heb. Veel kachels hebben alleen in het begin veel lucht nodig om heet te worden. Als de kachel heet is gaat het vuur echt heel onrustig 'jagen', dat is nergens voor nodig en kost veel hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
^^ idem.
Geen idee welke kachel @Señor Sjon heeft, maar een haard die je ongestraft vol open kan laten staan, is wel een bijzondere :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Eea hangt natuurlijk ook van de trek af in je schoorsteen. Ik kan mijn janus ook gerust vol open laten staan met 2 blokken eiken er in. Sterker nog, als ik de luchttoevoer (dus niet die onder het raampje, maar aan de zijkant) helemaal dicht doe wordt ie vaak zo gesmoord dat er geen vlammen meer zijn. En dus onnodige rookontwikkeling.

En ja, mijn schoorsteen is recent nog geveegd, en ik heb hem laatst nog schoongemaakt en de pijp onderin leeggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Raymond schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:32:
^^ idem.
Geen idee welke kachel @Señor Sjon heeft, maar een haard die je ongestraft vol open kan laten staan, is wel een bijzondere :D.
Ik heb een 30 jaar oude liftdeur haard met gebreken. :P De liftdeur gaat niet helemaal omhoog, een ruitje heeft een scheur bij het slot en de bediening van de luchttoevoer zit er zo te merken alleen voor de vorm. De afsluiter van het rookkanaal werkt wel en ook de schoorsteenveger vindt het bijzonder dat de kap er nog niet is afgewaaid. Hij wil hem elk jaar vervangen, maar heeft de vraag inmiddels opgegeven. Menig vogel probeert dat ding ook te jatten, maar tot nu toe zonder succes. :+ Hij moet het nog even volhouden, we willen hem namelijk vervangen over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Dank voor de reacties en tips, ook @Who Am I?. Bestelling via marktplaats is de deur uit.

Helemaal duidelijk, dan werkt de houtkachel dus zoals het hoort. Op filmpjes zag ik namelijk dat bij andere kachels je het vuur inderdaad zo kan smoren dat er bijna geen vlammen meer zijn en vooral rookontwikkeling. Dat is dus blijkbaar verschillend tussen merken/modellen kachels.

Hier inderdaad hetzelfde, als ik de luchttoevoer niet terugschuif, dan jaagt het vuur behoorlijk en verdwijnen de blokjes heel snel en ziet er ook erg onrustig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Denk dat het ook te maken heeft met hoe modern de houtkachel is. Dat het meer nieuwe inzichten is (milieuvriendelijker stoken)/ vereisten om aan wetgeveing te voldoen oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ja, 'dicht' mag niet meer helemaal dicht zijn bij de kachels die nu verkocht worden, omdat men wil voorkomen dat mensen teveel smoren.

Maar omdat ze het dan allemaal bij een voor die haard/kachel perfecte trek bekijken, maakt dat 't lastig (/ onmogelijk) aanpassen aan je specifieke praktijk omstandigheden |:(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Who Am I? schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:48:
Via via ben ik in contact gekomen met een club vrijwilligers die onderhoud doen rondom een bunker complex wat nu als museum dienst doet. Daar zijn ze momenteel flink wat bomen aan het omhalen en ik heb afgesproken dat ik €40 per m3 betaal als donatie voor het museum. Zij zouden anders moeten betalen om het hout af te voeren en ik heb toegang tot zeker 5m3 hout. Voornamelijk haagbeuk, es, beuk en eik. Ik ben er heel erg blij mee in elk geval! Het zijn stammen van 80-150cm, dus ik heb nog wel wat te doen de komende tijd😅[Afbeelding]
Het volle vak links is zo'n 2m3 hout. Komende week haal ik nogmaals zoveel op en dan zit ik voorlopig gebakken qua voorraad👍 Als er dan nog ligt kan ik eventueel de gegevens wel delen via een DM als er hier interesse is.
Ik heb vandaag voor mijzelf het laatste opgehaald en afgesproken dat ik aan een aantal mensen het telefoonnummer mag geven om ook hout te komen halen. Er ligt echt nog heel veel en ze zijn erg blij als het wordt opgehaald. Het gaat om 'Museum Bescherming Bevolking - CoP Rijswijk / Bunkercomplex Park Overvoorde'. Het geld kunnen ze goed gebruiken voor onderhoud van het museum en het terrein rondom de bunkers. Het is in Rijswijk. Als je mij een DM stuurt kan ik je het telefoonnummer geven waarmee je kan afspreken wanneer je komt.
Ze zijn ook wel bereid om je een korte rondleiding te geven door de bunker waarvanuit in de koude oorlog zou worden gewerkt na een atoombom op Den Haag.

[ Voor 4% gewijzigd door Who Am I? op 29-01-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Who Am I? schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Ik heb vandaag voor mijzelf het laatste opgehaald en afgesproken dat ik aan een aantal mensen het telefoonnummer mag geven om ook hout te komen halen. Er ligt echt nog heel veel en ze zijn erg blij als het wordt opgehaald. Het gaat om 'Museum Bescherming Bevolking - CoP Rijswijk / Bunkercomplex Park Overvoorde'. Het geld kunnen ze goed gebruiken voor onderhoud van het museum en het terrein rondom de bunkers. Het is in Rijswijk. Als je mij een DM stuurt kan ik je het telefoonnummer geven waarmee je kan afspreken wanneer je komt.
Ze zijn ook wel bereid om je een korte rondleiding te geven door de bunker waarvanuit in de koude oorlog zou worden gewerkt na een atoombom op Den Haag.
Verleidelijk, maar 1:15 enkele rit :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gastheer
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 09:27
En dat verbruik is op de terugweg zeker niet minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Gwaihir schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:37:
Ja, 'dicht' mag niet meer helemaal dicht zijn bij de kachels die nu verkocht worden, omdat men wil voorkomen dat mensen teveel smoren.

Maar omdat ze het dan allemaal bij een voor die haard/kachel perfecte trek bekijken, maakt dat 't lastig (/ onmogelijk) aanpassen aan je specifieke praktijk omstandigheden |:(.
als dicht niet meer echt dicht is, hoe zorg je er dan voor dat je geen warmte verliest op dagen dat je de kachel helemaal niet stookt? Ik ging er altijd van uit dat dicht ook echt dicht is (ik heb verder geen klep in mijn schoorsteen)

b.t.w. de handleiding van mijn kachel (Barbas Box) geeft aan dat het rendement het hoogste is als de schuif in het midden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@LinuxMan Ja, leuk hè |:(.

Ik heb een gemotoriseerde klep in de luchtaanvoer (dus nog vóór de schuif van de haard zelf), met de bedoeling de schuif uiteindelijk weg te automatiseren. Die klep kan gelukkig wel 100% dicht en gaat dat nu ook automatisch zo'n vier uur na het laatste hout erop is gelegd (= vier uur na laatste deursluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckow
  • Laatst online: 05-02 22:34
Hey! Ik stook al 8 jaar naar volle tevredenheid Essen-hout wat ik “ovengedroogd” online bestel (uit luiheid 8) ).

Normaal krijg ik mooie grote blokken maar ik heb nu een pallet gekregen met vooral hele kleine blokken. De lengte is gewoon 25 cm, maar de diameter verschilt en is overwegend echt laag. Vier, vijf centimeter.

Ik heb daarom (vrijdag ontvangen, nu zondag) de leverancier toch een e-mail gestuurd dat ik niet tevreden ben met het geleverde. Het voelt voor mij als aanmaakhout zo. Ik heb het idee dat 6 van dit soort dunne blokjes veel sneller branden dan 2 dikkere blokken; immers, het oppervlakte wat brand is ook groter. Aan de andere kant reguleer ik de zuurstofinvoer van de houtkachel en een ik daarmee de verbranding (een Contura 500).

Wat is jullie ervaring en gevoel hiermee?

[ Voor 1% gewijzigd door Geckow op 31-01-2021 23:30 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Meer kleine stukken hout betekent meer brandoppervlak en dus brandt het sneller weg. Je gevoel klopt dus. Verstandig dat je hier over gemaild hebt met de leverancier. Heb je het gevoel dat ze kleinere stammen gebruikt hebben, of dat ze het gewoon kleiner gehakt hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Geckow schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:28:
Hey! Ik stook al 8 jaar naar volle tevredenheid Essen-hout wat ik “ovengedroogd” online bestel (uit luiheid 8) ).

Normaal krijg ik mooie grote blokken maar ik heb nu een pallet gekregen met vooral hele kleine blokken. De lengte is gewoon 25 cm, maar de diameter verschilt en is overwegend echt laag. Vier, vijf centimeter.

Ik heb daarom (vrijdag ontvangen, nu zondag) de leverancier toch een e-mail gestuurd dat ik niet tevreden ben met het geleverde. Het voelt voor mij als aanmaakhout zo. Ik heb het idee dat 6 van dit soort dunne blokjes veel sneller branden dan 2 dikkere blokken; immers, het oppervlakte wat brand is ook groter. Aan de andere kant reguleer ik de zuurstofinvoer van de houtkachel en een ik daarmee de verbranding (een Contura 500).

Wat is jullie ervaring en gevoel hiermee?
Voor de verbranding is het beter (veel betere volledige verbranding met kleine stukken hout). En met de luchttoevoer kun je het tempo weer terugregelen zoals het bij de dikke blokken was. Dus ik zie alleen maar voordeel: met kleine blokken kun je harder stoken (als je de luchtschuif open zet), maar je kunt het nog steeds regelen.

Ik had laatst de handleiding van mijn kachel nog gelezen, daar staat expliciet in dat je niet te grote blokken moet stoken omdat je dan veel onvolledige verbranding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckow
  • Laatst online: 05-02 22:34
Who Am I? schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:18:
Heb je het gevoel dat ze kleinere stammen gebruikt hebben, of dat ze het gewoon kleiner gehakt hebben?
Ik heb een hypothese: er zitten 2 min of meer vierkante stukken in. Overige stukken zijn vooral zijkanten van een stam. Alsof het voor een deel reststukken zijn na het eruit halen van een vierkant stuk. Dus veel platte stukken met aan 1 kant recht en aan de andere kant de gebogen buitenkant van de stam. Er zitten verder kleine stammen in, die onnodig weer door de helft gedaan zijn (stammen met diameter van 8 gehalveerd). Weinig kwartjes dus wat je verwacht als men gehele stammen klieft. Ben benieuwd met welke oplossing ze komen; vind 329 euro voor aanmaakhout niet zo netjes. Heb gisteren als test mijn oude hout doorklieft in even kleine stukjes, en merkte dat het inderdaad gewoon intenser en sneller brand. Terugschroeven van zuurstof hielp maar deels: kon met zelfde gewicht aan hout minder lang de kachel laten branden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:03
De prijzen van hout bij die websites gaan mij echt te ver...
Ik hou MP in de gaten of er ergens soms wat stammen zijn te halen tegen lage prijzen en in het dorp weten ze dat ik en m'n vrienden altijd wel interesse hebben in hout. Heb nu 6m3 gestapeld liggen en kwam de overbuurman melden dat hij 3 grote eiken eruit gaat laten halen. Of ik en m'n vrienden het hout willen.... ja hoor kom maar door....
Rustig zagen, kloven en drogen en we kunnen er weer even tegenaan voor weinig kosten. :-)

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET1977
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-02-2021
Mooi Forum! complimenten.

Zelf nieuw op het forum. hierbij een zeer korte intro.

Ik zaag met een Stihl MS211 en klief met Fiskars X27.
Meestal zo rond de 5m3 per jaar.
Dit verdwijnt allemaal in een dik geurts.

Nog altijd op zoek naar stammetjes in regio zeeland, walcheren. Iemand tips ;)
Vandaag met dit schitterende weer de moeite genomen om weer een m3 weg te zagen, klieven en stappelen.

Voor jullie heb ik ook nog een vraag, naast mij relatief kleine MS211, heeft het zin om daarnaast ook nog voor de Stihl MS362 te gaan? :P Wat zijn de grootste voordelen van meer vermogen?

Groet

[ Voor 23% gewijzigd door ET1977 op 04-02-2021 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 20:43
Vandaag via een oud-collega 2,5m3 hout besteld.

Hij werkt nu bij een instelling/instantie waar mensen werken met een rugzakje die hout kloven en ook aan huis brengen.

Ik moest € 170,00 betalen (dat is inclusief 8 hele euro's reiskosten :+ )

Dus 65 euro/m3

En het mooie van het verhaal, ze hebben het ook nog in m'n hout hok gepakt!!

* Grolsch gaat nooit meer zelf kloven / martelen _/-\o_ 8) >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OukmYyv.jpg

Het is nog niet helemaal droog, maar ik heb rechts nog ruim 5m3 liggen, daar red ik seizoen 2020/2021 en seizoen 2021/2022 wel mee.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Grolsch Wat voor hout en in welk gebied gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
ET1977 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:18:

Voor jullie heb ik ook nog een vraag, naast mij relatief kleine MS211, heeft het zin om daarnaast ook nog voor de Stihl MS362 te gaan? :P Wat zijn de grootste voordelen van meer vermogen?

Groet
Als je je nu redt met de zaag is het prima toch? Meer vermogen —> langer zwaard —> dikkere bomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Grolsch schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:59:

Hij werkt nu bij een instelling/instantie waar mensen werken met een rugzakje die hout kloven en ook aan huis brengen.

Dus 65 euro/m3

[Afbeelding]

Het is nog niet helemaal droog, maar ik heb rechts nog ruim 5m3 liggen, daar red ik seizoen 2020/2021 en seizoen 2021/2022 wel mee.
:) Wij halen ons hout ook bij zo'n instantie vandaan.

Instapelen doen ze niet meer, maar de prijs is meer dan schappelijk én het levert zinvolle dagbesteding op voor mensen. (Hier komt het bij Rijnaerde vandaan.)

Win-win-win. Goedkoop, het geld komt op een goede plek terecht, mensen hebben een prettige en zinvolle dagbesteding en de wereld is weer een klein beetje mooier. (Er ontbrak nog een win.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 20:43
Gwaihir schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:33:
@Grolsch Wat voor hout en in welk gebied gebracht?
Gemixed mooi hout, veel eiken.

https://www.stichtingdeenklemelerveld.nl/

Mooi toch om zulke mensen een dagbesteding te geven, en de prijs is gewoon goed, zonder zweet ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffJw_oNZLAlqi-SxzrL_i-q-1mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZEBK7CCSrbddU5VutwwXGhi.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag 3 kuub ontvangen, niet gek. Paar uur bezig geweest om het naar achter te verplaatsen. Morgen het houthok vullen.

Net op tijd voor de sneeuw des doods 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
unezra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Instapelen doen ze niet meer, maar de prijs is meer dan schappelijk én het levert zinvolle dagbesteding op voor mensen. (Hier komt het bij Rijnaerde vandaan.)

Win-win-win. Goedkoop, het geld komt op een goede plek terecht, mensen hebben een prettige en zinvolle dagbesteding en de wereld is weer een klein beetje mooier. (Er ontbrak nog een win.)
Waarschijnlijk kijk ik met m'n neus, maar ik kan alleen vinden hoe ik me kan aanmelden om te gaan zagen :+

Ik zou (wanneer deze voorraad weer een beetje weg is) graag hout willen halen. Gewoon een mailtje aan wagen?

Over het smoren van de kachel, ik stook met een Attika Visio 3 inbouwkachel en ook als ik deze zo goed als helemaal dicht zet vlamt het nog meer dan genoeg om niet te gaan roken (wanneer ie goed heet is uiteraard). Verder merk ik dat een paar kleine blokjes weinig zin heeft qua warmte afgifte, vol douwen en 'traag' stoken werkt hier veel beter. Stook voornamelijk haagbeuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Grolsch schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:59:

Dus 65 euro/m3

[Afbeelding]

Wow! Dat laatste is wel heel netjes, dat ze het zelfs opruimen. Goed werk 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

gastje01 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:14:
[...]

Waarschijnlijk kijk ik met m'n neus, maar ik kan alleen vinden hoe ik me kan aanmelden om te gaan zagen :+

Ik zou (wanneer deze voorraad weer een beetje weg is) graag hout willen halen. Gewoon een mailtje aan wagen?
Jup. Gewoon mailtje aan wagen of ff bellen:
https://www.reinaerde.nl/locaties/locatie/?locatieId=442

Hou er wel rekening mee dat de blokjes niet altijd kachel-klaar zijn. Het is zinvol zelf een klover in huis te hebben. (Al was het maar voor het hakken van aanmaakhout.)

Na minder goede ervaringen met de Smart-Splitter zijn wij inmiddels over op de No-Axe. Die bevalt heel goed. (En maakt een stuk minder herrie dan de smart-splitter.) https://no-axe.nl/

Oh, en het hout is gemengd. :) Het kan dus een keer gebeuren dat je kachel gaat stinken omdat er hout in gaat dat niet lekker ruikt bij verbranding. Soms zit er ook vermolmd hout bij. Ik vind dat zelf geen probleem en sommige grote blokken gooi ik nu bij het opstarten al in de kachel. Bouw ik 'm voor die keer even niet Zwitsers op. Werkt best prima.

[ Voor 17% gewijzigd door unezra op 06-02-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:54:

Die zit al wel dichter bij hier (Amersfoort) en vers hout - dat is het neem ik aan? - vind ik ook ok. Maar halen gaat 't voor mij niet worden.

Ik weet niet of ze brengen en hoe ver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-06 11:06
ET1977 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:18:
Mooi Forum! complimenten.

Zelf nieuw op het forum. hierbij een zeer korte intro.

Ik zaag met een Stihl MS211 en klief met Fiskars X27.
Meestal zo rond de 5m3 per jaar.
Dit verdwijnt allemaal in een dik geurts.

Nog altijd op zoek naar stammetjes in regio zeeland, walcheren. Iemand tips ;)
Vandaag met dit schitterende weer de moeite genomen om weer een m3 weg te zagen, klieven en stappelen.

Groet
Hier verdwijnt het hout ook in een Dik Geurts :)

Ik heb via Marktplaats een tweedehands Stihl MSA 220C (zaagblad van 40 cm) gekocht, dat is de sterkste accu kettingzaag van Stihl. Voordeel van deze Stihl accu kettingzaag is dat het weinig lawaai maakt, maar toch heel krachtig is. Ik heb nog een Husqvarna 359 benzine kettingzaag (zaagblad van 45 cm), hij is heel krachtig.. maar hij maakt veel lawaai. De Husky ga ik nu ik die Stihl heb verkopen. Voor bepaalde doeleinden is het handig om amper geluid te maken met een kettingzaag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Ik heb zijn kleine broertje, de 170MSA. Fijn ding om inderdaad even snel een paar stammetjes op maat achterbak of aanhanger te zagen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Maar hoe lang gaat ie mee op 1 accu? Hoeveel kan je ermee zagen en bij welke dikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-06 11:06
IJsbeer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:36:
Maar hoe lang gaat ie mee op 1 accu? Hoeveel kan je ermee zagen en bij welke dikte?
Ik heb 'm nog niet leeggezaagd op een accu. Maar ik heb de Stihl AP300S accu, zie hier een filmpje om een idee te krijgen hoeveel stammen je kan zagen met de Stihl MSA 220 C: YouTube: #894 ONE BATTERY? How much wood can you REALLY cut with Stihl MS 220... i.c.m. die accu. Ik vind het best impressive voor een accu kettingzaag. Het enige nadeel is dat die accu best prijzig is: ca. 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gwaihir schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:20:
[...]
Die zit al wel dichter bij hier (Amersfoort) en vers hout - dat is het neem ik aan? - vind ik ook ok. Maar halen gaat 't voor mij niet worden.

Ik weet niet of ze brengen en hoe ver?
Meestal is het hout juist niet vers, maar snel een maand of 9 oud als ik het goed begrepen heb. Begin dit jaar willen wij extra hout laten komen (we gaan er redelijk rap doorheen op het moment) en dat gaat dan wat verser zijn dan normaal, maar juist dat doen ze alleen op speciaal verzoek.

Ze brengen (ik heb zelf ook geen aanhanger), maar stapelen niet. Ze storten het los in de tuin.
Tot waar ze brengen weet ik niet. :) Ik ben er zelf ook via via gekomen. (Familie van mijn vrouw werkte er.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@unezra Tx. Zal eens navragen of we in range zitten. Een flinke bestelbus / kleinste Iveco kan hier dicht genoeg bij komen.

Een oplossing voor stapelen zoeken is een klus voor volgende maand. Nu los (met pallets op de grond), maar dat is te bewerkelijk.

Zijn er hier mensen die 20+ kuub hebben staan (drogen)? Hoe opgesteld? Ik doe graag ideeën op om de stapeltijd te beperken en de ruimte die ik heb zo goed mogelijk te benutten. Liefst niet al te duur natuurlijk, maar tja.. 't zal echt wel wat kosten.

Ik denk er over van die grote stalen gaaskratten te kopen, maar die zijn best prijzig en uiteraard net niet ideaal van maat. Ik heb een afdak van 3x7 meter bruikbare opstelruimte, maar met één korte kant als de toegang (wel 3 kanten open voor de wind). Liefst heb ik plek om alles zelf twee jaar te laten drogen, maar dit stookseizoen winter lijkt er 12 à 15 kuub door te gaan. Dus ik mag 't doen met zoveel mogelijk bruikbare plek. En wat je vooraan stapelt om daar twee jaar te liggen moet je dus nog wel voorbij kunnen, met een kruiwagen. Dus 'ns goed puzzelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik weet niet of er veel mensen hier zij. Die ervaring hebben met de opslag van dit soort hoeveelheden🤔

Een vraag die ik heb, is of er momenteel meer mensen zijn die moeite hebben om de luchtvochtigheid in huis tussen de 40-60% te houden? Hier zit ik nu op 35%, maar dat zakt steeds verder... Toch maar een pan met water op de kachel zetten?😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
Who Am I? schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:35:
Ik weet niet of er veel mensen hier zij. Die ervaring hebben met de opslag van dit soort hoeveelheden🤔

Een vraag die ik heb, is of er momenteel meer mensen zijn die moeite hebben om de luchtvochtigheid in huis tussen de 40-60% te houden? Hier zit ik nu op 35%, maar dat zakt steeds verder... Toch maar een pan met water op de kachel zetten?😅
Yup. Ik heb een recent, goed geïsoleerd huis, en regelmatig <40%. Nu een venta gekocht, dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
70 kuub. Gewoon in een weiland, netjes gestapeld en een dekkleed eroverheen tegen het ergste weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:48

Hier zitten we op 36% de laatste tijd. 35 op z'n laagst en 40 op z'n hoogst. Hebben ook een schaal met water op de houtkachel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wij hebben laatst een Philips bevochtiger/luchfilter gekocht omdat we dachten dat de luchtkwaliteit achteruit ging in de woonkamer als de kachel aan stond. (We hadden al een eenvoudige losse luchtvochtigheidsmeter die eigenlijk altijd wel boven de 40% bleef. Vanwege de piano is een goede luchtvochtigheid voor ons extra belangrijk.)

Anyway, dat ding staat nu een week of 2 thuis en hij doet zeker zijn werk, ik heb het idee dat het helpt, maar het verrassende is dus dat 'ie amper werk heeft.

Maar goed, het kan de moeite waard zijn.

Wij hebben dit ding:
https://www.coolblue.nl/p...49/philips-ac3829-10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11

WoudseHoeve

Hobby Boer

LinuxMan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:40:
[...]
met kleine blokken kun je harder stoken (als je de luchtschuif open zet), maar je kunt het nog steeds regelen.
Nee dat is smoren, de verbrandings snelheid regel je met de afvoer, een klep in je rookgas pijp. Daar mee kan je de trek van de schoorsteen regelen zonder de volledige verbranding te beinvloeden.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Dat maakt toch niks uit, het resultaat van op welke manier dan ook zorgen dat het minder hard brand is dat er minder zuurstof in je kachel terecht komt. Of je dat nou aan de voorkant doet, of aan de achterkant, het resultaat is dat er minder zuurstof is en de verbranding daardoor wordt tegengegaan. Smoren dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Sahara schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Hier verdwijnt het hout ook in een Dik Geurts :)

Ik heb via Marktplaats een tweedehands Stihl MSA 220C (zaagblad van 40 cm) gekocht, dat is de sterkste accu kettingzaag van Stihl. Voordeel van deze Stihl accu kettingzaag is dat het weinig lawaai maakt, maar toch heel krachtig is. Ik heb nog een Husqvarna 359 benzine kettingzaag (zaagblad van 45 cm), hij is heel krachtig.. maar hij maakt veel lawaai. De Husky ga ik nu ik die Stihl heb verkopen. Voor bepaalde doeleinden is het handig om amper geluid te maken met een kettingzaag ;).
Toch wel interessant. Die elektrische zagen zijn echt heel erg goed tegenwoordig en enorm praktisch.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
robkrekel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:14:
Dat maakt toch niks uit, het resultaat van op welke manier dan ook zorgen dat het minder hard brand is dat er minder zuurstof in je kachel terecht komt. Of je dat nou aan de voorkant doet, of aan de achterkant, het resultaat is dat er minder zuurstof is en de verbranding daardoor wordt tegengegaan. Smoren dus.
en voor de duidelijkheid: het effect van dikke blokken of van de zuurstof terugregelen is precies het zelfde: deels onvolledige verbranding.

dus kleine blokken + smoren is precies even goed als grote blokken met je luchtschuif open.

Het allerbelangrijkste is dus dat je kachel goed gedimensioneerd is op je woonruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
@LinuxMan Mwah, dat hangt er maar net van af hoeveel hitte er in je kachel zit. Soms staan grote blokken bij mij totaal in lichterlaaie, dat kan ik toch niet gesmoord stoken noemen. Maar ik snap je punt hoor, de verbranding is bij grotere blokken vaker onvolledig als bij kleiner spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Gwaihir schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:28:
@unezra Tx. ..
Zijn er hier mensen die 20+ kuub hebben staan (drogen)? Hoe opgesteld?
Ik werk met aardappelkisten van 1M3 Goed te stapelen, te verrijden met een pakketdrager. De ijzeren manden van 1m3 zijn gelijk maar grote gaten. Zo iets van 50M3 hout in een veldschuurtje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
70 kuub, 50 kuub.. Jaloersmakende aantallen 😁. Ik heb nog weinig geluk gehad met marktplaats en Brabants Landschap... Wat zijn jullie tips om aan zaagadressen te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
jpiscaer schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:17:
70 kuub, 50 kuub.. Jaloersmakende aantallen 😁. Ik heb nog weinig geluk gehad met marktplaats en Brabants Landschap... Wat zijn jullie tips om aan zaagadressen te komen?
Gewoon beginnen met bellen, nadat je hebt bepaald wat je wilt: Wil je zelf de bomen omzagen. Wil je stamhout uit een bos halen. Wil je op een adres stammen afhalen. Wil je het thuis bezorgd krijgen. Moet het al gedroogd zijn?
Dan gewoon allerlei stichtingen en organisaties in de omgeving afbellen.

Die 70 kuub is trouwens eerder een probleem, dan dat het wenselijk is: Samen met mijn vader stook ik max 15kuub per seizoen weg, eerder iets van 12-13. Dat betekent dat er voor minimaal 5 jaar hout in de opslag ligt. En het ligt er al een aantal jaren. Dus wanneer we het laatste beetje wegstoken, ligt dat er misschien al 10jr. Daar wordt het hout echt niet beter van.

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond op 09-02-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Gewoon beginnen met bellen, nadat je hebt bepaald wat je wilt: Wil je zelf de bomen omzagen. Wil je stamhout uit een bos halen. Wil je op een adres stammen afhalen. Wil je het thuis bezorgd krijgen. Moet het al gedroogd zijn?

Die 70 kuub is trouwens eerder een probleem, dan dat het wenselijk is: Samen met mijn vader stook ik max 15kuub per seizoen weg, eerder iets van 12-13. Dat betekent dat er voor minimaal 5 jaar hout in de opslag ligt. En het ligt er al een aantal jaren. Dus wanneer we het laatste beetje wegstoken, ligt dat er misschien al 10jr. Daar wordt het hout echt niet beter van.
Is het verkopen van een paar kuub geen optie dan?

Ik heb nu opslag voor grofweg 10kuub, waarvan ik er 7 opstook ongeveer. Plus nog een stapel stammetjes die ik komende winter wel verzaag als ik weer ruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Heerlijke hoeveelheden, hier is t met 3-4 kuub eigenlijk al (te) vol.

Zijn er hier nog mensen die een haard/kachel met CV koppeling hebben? Zeker als je beschikking hebt over grote hoeveelheden hout wellicht interessant.

Ik heb er anderhalf jaar geleden van af gezien in verband met de forse meerprijs (+ aanpassing van een vrij nieuw CV systeem) en het feit dat ik niet genoeg ruimte heb om enorme hoeveelheden op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 18:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hier 4 lentes geleden 21m³ gekocht, mengeling van vooral zacht hout, in stammen van ong 1,5m lang.
Nu nog een vijftal sterre over denk ik. Zal nog goed zijn voor deze winter. Op zich ruimte zat, liggen buiten op oude paletten, onder plastiek.
Binnenkort eens op zoek naar nieuwe voorraad. Had gehooopt volgende winter nog toe te komen met huidige voorraad, zodat de nieuwe een jaartje kon drogen, maar met het huidige weer slinkt de stapel redelijk hard.
Vorige keer via de gemeente kunnen kopen, maar wegens "ecologische redenen" doen ze dat niet meer. Het ging over snoeihout. Dus geen idee wat ze er nu mee doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11

WoudseHoeve

Hobby Boer

robkrekel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:14:
Door de voorkant dicht te zetten is de zuurstof toevoer verminderd en zal de verbranding nooit volledig zijn met als gevolg veel rest producten die zich in de afvoer pijp vast gaan zetten met als gevolg een verhoogde kans op een schoorsteen brand. De onderdruk in de pijp blijft onveranderd, waardoor de niet verbrande gassen te snel afgevoerd worden.

Door de trek in de pijp, minder onderdruk, te verlagen, hebben de onverbrande rookgassen de kans alsnog de kans met de aangevoerde zuurstof te verbranden. De onderdruk verlaging is dus na de verbranding en niet ervoor.
Door de oxidatie van de brandbare gassen en de opwarming is het volume van de afvoer gassen hoger.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Joindry schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:07:
Hier 4 lentes geleden 21m³ gekocht, mengeling van vooral zacht hout, in stammen van ong 1,5m lang.
Nu nog een vijftal sterre over denk ik. Zal nog goed zijn voor deze winter. Op zich ruimte zat, liggen buiten op oude paletten, onder plastiek.
Binnenkort eens op zoek naar nieuwe voorraad. Had gehooopt volgende winter nog toe te komen met huidige voorraad, zodat de nieuwe een jaartje kon drogen, maar met het huidige weer slinkt de stapel redelijk hard.
Vorige keer via de gemeente kunnen kopen, maar wegens "ecologische redenen" doen ze dat niet meer. Het ging over snoeihout. Dus geen idee wat ze er nu mee doen...
Verkopen als biomassa. Dat levert meer op. Vorig jaar zei mijn leverancier hetzelfde, door de biomassa hype waren de prijzen voor RWS-beheerde bossen aardig gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
WoudseHoeve schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Door de voorkant dicht te zetten is de zuurstof toevoer verminderd en zal de verbranding nooit volledig zijn met als gevolg veel rest producten die zich in de afvoer pijp vast gaan zetten met als gevolg een verhoogde kans op een schoorsteen brand. De onderdruk in de pijp blijft onveranderd, waardoor de niet verbrande gassen te snel afgevoerd worden.

Door de trek in de pijp, minder onderdruk, te verlagen, hebben de onverbrande rookgassen de kans alsnog de kans met de aangevoerde zuurstof te verbranden. De onderdruk verlaging is dus na de verbranding en niet ervoor.
Door de oxidatie van de brandbare gassen en de opwarming is het volume van de afvoer gassen hoger.
Ik snap je pleidooi maar weet niet of ik het er mee eens ben. Zeker over het deel over onverbrande rookgassen die alsnog kunnen verbanden vraag ik met af met welke zuurstof. Deze wordt ook minder aangevoerd als er minder rookgassen naar buiten kunnen. En wat gebeurd er met de onverbrande rookgassen die niet verbranden als de oude rookgassen verbranden. Ik vermoed toch nog steeds zuurstoftekort, en dus onvolledige verbranding.

Ik vergelijk het met de temperatuursbeheersing in mijn kamado. Deze wordt hoofdzakelijk geregeld door de zuurstof toevoer te beperken met de onderste schuif, in ons geval de schuif van de kachel.

Zet ik die schuif volledig open, en probeer het oplopen van de temperatuur met de margrietschijf bovenop te regelen (in ons geval de schoorsteen) dan kom ik van een koude kermis thuis ( :+ ) en kan ik mijn temperatuurbeheersing wel vergeten.

Ondanks dat de ruimte van de afvoer (margrietschijf/schoorsteen) kleiner is gemaakt wordt er heel veel warme lucht door de kleine gaatjes geperst, dat wil nu eenmaal omhoog, en gaat dat dan ook zo snel mogelijk, kleine opening of niet. Het gevolg hiervan is dat er ook evenredig veel lucht aangezogen wordt, en het vuur aan zal wakkeren.

Zorg ik ervoor dat de opening van de kamado bovenop groter is dan beneden, en beneden heel klein, is dat effect veel kleiner, en de temperatuur beheersbaarder.

Maar goed, ik kan het ook enorm mis hebben. Het is een beetje wat mijn boerenverstand, en ervaring met houtkachels en kamado, me verteld.

Overpeinzing na tikken van bovenstaande: Mmm, wellicht heb je toch gelijk. Als ik mijn kamado op standje pizza (350 graden) wil krijgen lukt dat wel met de margrietschijf er helemaal af, dan is de uitgang dus groter, en wordt er meer verbrand, maar niet als ik hem er niet af haal, terwijl de luchttoevoer gelijk is.

Ik weet het ff niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:26:
Interessant! Ik wil het gekloofd bezorgd krijgen. Dat acht ik wat veeleisend voor dat soort bronnen. Maar ik heb geen vervoer ervoor en kloof ook niet even kuubs weg. (Altijd krap in de tijd en da's dan niet meer voor de leuk.)

Een bescheiden hoeveelheid - zeg pakweg 0,5m3 per keer - kan en wil ik wel zelf kloven; lekkere lichaamsbeweging. Daar heb ik al één bron voor: hovenier die zo nu en dan 'n boom kwijt moet.

Wel gezaagd, want ik vind dat te weinig om zelf te leren kettingzagen; ben bang een gevaar voor mezelf te blijven door 't te weinig te doen.
Daar zou ik wel wat van verkopen dan. Ik probeer hier wat 2 jaar gedroogd is ook echt op te stoken. 't mag 'ns een derde jaar zijn, maar ook niet meer; dat levert veel te veel ongedierte op.

Toen we hier kwamen wonen hadden we veel last van houtworm (en hier en daar een boktor). Een afdak is vernieuwd, de schuur (kapconstructie) behandeld, en het van houtworm vergeven haardhout - er lag nog flink - is naar de stort gegaan. We hebben vervolgens vrij snel bomen omgehaald - achterstallig onderhoud - terwijl we nog geen haard hadden. Dat heeft daardoor ook net iets langer gelegen dan me lief was: je zag de (eerste) uitvlieggaten al weer. Om die reden ook m'n hakblok deze winter maar opgestookt. Jammer, want 't was een fijne en ik zit nu even zonder.

Een houtkever legt pas in hout dat al 6 maand dood is en de wormen blijven er 2 à 3 jaar in. Dus reken maar uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
gastje01 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:11:
Zijn er hier nog mensen die een haard/kachel met CV koppeling hebben? Zeker als je beschikking hebt over grote hoeveelheden hout wellicht interessant.
Ja, het is hier de hoofdverwarming. Maar beschikking.. ik heb 't vooralsnog gekocht. En da's (nog) niet goedkoper dan aardgas. (Ietsje, maar dan zou de tijd van stapelen etc. echt helemaal niets waard zijn.)

Ik hoop met name wat goedkoper uit te komen door via een of enkele leveranciers vers te krijgen wanneer zij vol lopen. Zij zitten toch ook met een bepaalde opslagcapaciteit en, als ik het goed begrijp, in het voorjaar echt flink meer aanvoer dan vraag. Moet ik wel twee jaar tevoren kunnen bergen en dat red ik (nog) niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
WoudseHoeve schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Uiteindelijk bepaalt toch gewoonweg het debiet aan lucht wat er in wordt gezogen hoeveel zuurstof er beschikbaar is voor de verbranding? Je praat over "onverbrande rookgassen alsnog door de aangevoerde zuurstof te verbranden". Dat gaat over het design van je kachel. Moderne kachels hebben goede naverbranding, dus het beetje zuurstof dat er naar binnen wordt getrokken wordt eerst gebruikt voor naverbanding, en wat er overblijft komt echt bij de kern van je vuur. Ongeacht of het debiet van die luchtstroom wordt beperkt voor of na de verbranding.

Mijn conclusie zou dan zijn: voor de verbranding maakt het niet op op welke plek dat je dat debiet regelt. Debiet is gelijk aan de totale trek. Uiteindelijk wordt het debiet bepaald door het totale drukverschil tussen de uitgang van je schoorsteen, en de plek waar de lucht voor je kachel je huis in komt. Je zou dus zelfs je kachel kunnen regelen door je ventilatieroosters in je huis te regelen (maar ik zou het niet aanraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:12:
Ik werk met aardappelkisten van 1M3 Goed te stapelen, te verrijden met een pakketdrager. De ijzeren manden van 1m3 zijn gelijk maar grote gaten. Zo iets van 50M3 hout in een veldschuurtje staan.
Interessant. Linkje?

Ik kwam aardappelkisten alleen van ca. 2m3 tegen en die kan ik ook leeg niet baas (en dus niet twee op elkaar zetten). Ik overweeg momenteel gitterboxen. Leeg kan ik die met z'n tweeën op hun plek tillen. Maar de maatvoering bevalt me niet helemaal.. dus vergelijkbaar uit andere branche (= andere standaarden) zou heel goed uit kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Op marktplaats kom je ze wel tegen.
Die van 1M3 til je met z'n tweeën wel op. Ik doe dan een beetje vals spelen met een hobby landbouwtrekker en hefmastje ;-)

Die box van jou is schreeuwend duur zeg! Ziet er mooi uit maar zoiets kan mij dan weer geen aardappel interesseren. Hout is mij prima.

• Gwaihir
  • Niet online
@the noise Eh ja.. weet je gelijk waarom ik 't eerst nog maar goed bekijk. (Deze link was trouwens een snelle zoekactie voor 't soort kist, waarschijnlijk niet gelijk de goedkoopste leverancier, maar toch..)

Bedankt voor de link. Helaas voor mij geen oplossing: ik zou er niets in / uit kunnen krijgen; ik wil er nl. twee opstapelen en heb dan bij beide toegang van de zijkant nodig.

• Smurf

Smurf

Detri

Ik heb zelf een 4-tal rolcontainers staan. Zijn 80x100 en ongeveer 1m80 hoog. Dat is net een maatje groter dan die je normaal bij de supermarkt ziet. Er zit ook een achterwand in. Dat zorgt ervoor dat ze ook volgestapeld mooi recht blijven staan. Heb ik ooit eens voor niet al te veel van marktplaats gehaald. Per jaar gaan er 2 leeg ongeveer. (zo'n 3 kuub).

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Hoewel ik ontzettend genoten heb van het koude weer de afgelopen week, is het wel een enorme aanslag op de voorraad brandhout😅 Het ging er ongeveer 2x zo hard doorheen als normaal terwijl we echt een goed geïsoleerd huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Zeker vorige zondag en maandag ging het supersnel. Het huis koelde dankzij de wind pittig snel af. En inderdaad, ongeveer 2 weken hout in een week erdoor gejast. Ik lijk nu net uit te komen tot half april, waar ik door thuiswerken sowieso al meer verstook dan afgelopen winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Het lijkt komend weekend richting de 15 graden te gaan, dan droogt het hout buiten ook weer goed. Mn houthok is inmiddels halfleeg, dus ik denk dat ik binnenkort weer ga bijbestellen :) ik heb nog genoeg hout liggen dat in oktober 2018 gekapt is waar ik dit jaar op kan stoken, het nieuwe hout zou dan voor volgend jaar zijn.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Nu pas? :P
Ik heb de eerste 2 kuub alweer gekloofd in het hok liggen, en nog een kuub of 3 om te kloven. Als het ff droog is vanmiddag maar weer ff aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Dat is dan inclusief alle biomassacentrales?
* Oogje is nogal sceptisch als t op rekenen van de overheid aankomt.

Pagina: 1 ... 4 ... 30 Laatste