WoudseHoeve schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:20:
[...]
Door de voorkant dicht te zetten is de zuurstof toevoer verminderd en zal de verbranding nooit volledig zijn met als gevolg veel rest producten die zich in de afvoer pijp vast gaan zetten met als gevolg een verhoogde kans op een schoorsteen brand. De onderdruk in de pijp blijft onveranderd, waardoor de niet verbrande gassen te snel afgevoerd worden.
Door de trek in de pijp, minder onderdruk, te verlagen, hebben de onverbrande rookgassen de kans alsnog de kans met de aangevoerde zuurstof te verbranden. De onderdruk verlaging is dus na de verbranding en niet ervoor.
Door de oxidatie van de brandbare gassen en de opwarming is het volume van de afvoer gassen hoger.
Ik snap je pleidooi maar weet niet of ik het er mee eens ben. Zeker over het deel over onverbrande rookgassen die alsnog kunnen verbanden vraag ik met af met welke zuurstof. Deze wordt ook minder aangevoerd als er minder rookgassen naar buiten kunnen. En wat gebeurd er met de onverbrande rookgassen die niet verbranden als de oude rookgassen verbranden. Ik vermoed toch nog steeds zuurstoftekort, en dus onvolledige verbranding.
Ik vergelijk het met de temperatuursbeheersing in mijn kamado. Deze wordt hoofdzakelijk geregeld door de zuurstof toevoer te beperken met de onderste schuif, in ons geval de schuif van de kachel.
Zet ik die schuif volledig open, en probeer het oplopen van de temperatuur met de margrietschijf bovenop te regelen (in ons geval de schoorsteen) dan kom ik van een koude kermis thuis (

) en kan ik mijn temperatuurbeheersing wel vergeten.
Ondanks dat de ruimte van de afvoer (margrietschijf/schoorsteen) kleiner is gemaakt wordt er heel veel warme lucht door de kleine gaatjes geperst, dat wil nu eenmaal omhoog, en gaat dat dan ook zo snel mogelijk, kleine opening of niet. Het gevolg hiervan is dat er ook evenredig veel lucht aangezogen wordt, en het vuur aan zal wakkeren.
Zorg ik ervoor dat de opening van de kamado bovenop groter is dan beneden, en beneden heel klein, is dat effect veel kleiner, en de temperatuur beheersbaarder.
Maar goed, ik kan het ook enorm mis hebben. Het is een beetje wat mijn boerenverstand, en ervaring met houtkachels en kamado, me verteld.
Overpeinzing na tikken van bovenstaande: Mmm, wellicht heb je toch gelijk. Als ik mijn kamado op standje pizza (350 graden) wil krijgen lukt dat wel met de margrietschijf er helemaal af, dan is de uitgang dus groter, en wordt er meer verbrand, maar niet als ik hem er niet af haal, terwijl de luchttoevoer gelijk is.
Ik weet het ff niet meer