Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Uitstoot van fijnstof door biomassacentrales, grote energiecentrales die hout verbranden voor elektriciteit of warmte, telt niet mee in de 23 procent die het RIVM nu aan houtstook toekent. Die emissies rekent het RIVM tot de industrie. Daarbij wijst Van Zanten erop dat een deel van de Nederlandse fijnstof, zeker die uit hoge fabriekspijpen komt, ver weg kan waaien. Omgekeerd komt grofweg de helft van het fijnstof in de Nederlandse lucht oorspronkelijk uit buitenlandse schoorstenen en uitlaatpijpen.
https://www.trouw.nl/duur...ter-dan-gedacht~b2c1ad82/

Ik had ook ergens iets gelezen (maar kan niet meer terugvinden) dat ze het in de nieuwe berekening ook hadden over 'secudaire fijnstof' wat weer 40% van de fijnstof in de lucht was, maar nu maar 'even'' niet meegenomen wordt...

En een tegengeluid:
https://www.degroenestoker.nl/petitie-houtvuur/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
Ik heb altijd het idee dat er net zolang aan die modellen gesleuteld wordt tot het gewenste resultaat bereikt wordt. Een kwart van alle fijnstof terwijl we ook dingen als Schiphol, 10x meer auto's dan kachels (laat staan zwaarder transport), scheepvaart, etc hebben.
Voorheen werd fijnstof dat vlak buiten een schoorsteen condenseert niet meegerekend. Die vorm van fijnstof 'vliegt' als gas de schoorsteen uit, maar neemt later alsnog een meer vaste vorm aan.
Dit verlaat het perceel toch niet?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Inderdaad, wat is het punt van deze nieuwe rekentruc? Fijnstof als luchtvervuiling tellen die niet feitelijk via de lucht verspreid wordt? Waar gaat dat nog over? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:39:
Ik heb altijd het idee dat er net zolang aan die modellen gesleuteld wordt tot het gewenste resultaat bereikt wordt.
Klopt, de overheid heeft in deze niet echt een fatsoenlijk trackrecord. Vliegveld Lelystad is daar een mooi voorbeeld van.
Gwaihir schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:47:
Inderdaad, wat is het punt van deze nieuwe rekentruc? Fijnstof als luchtvervuiling tellen die niet feitelijk via de lucht verspreid wordt? Waar gaat dat nog over? |:(
Het punt is draagvlak creëren voor maatregelen die niet zo populair gaan zijn. Of ben ik dan erg cynisch?

[ Voor 35% gewijzigd door Oogje op 16-02-2021 10:01 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Oogje Ben bang van niet. Maar wel triest dat onze wetenschappelijk bedoelde instituten ook al aan alternate facts zijn gaan doen.

En dat terwijl de feiten m.i. toch ook voldoende grip bieden:
- Het is niet moeilijk een dikke rokende pluim te maken
- Het is ook niet moeilijk dat niet te doen
Dus: zoek dat draagvlak dan in gedrag en modernisering van haarden, in plaats van in nodeloos polariseren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
De uiteindelijke grap is natuurlijk dat ze de hele industrie, de scheepvaart, vrachtverkeer en de luchtvaart voor het gemak ook maar even niet meerekenen, want dat telt niet 8)7

Zie twitter voor de ongelofelijke onwetendheid bij mensen. Het hout in de kachels zou uit de VS komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:43:

Zie twitter voor de ongelofelijke onwetendheid bij mensen. Het hout in de kachels zou uit de VS komen.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar dan hebben de mensen wel een punt. Dat is ook niet echt verantwoord :D
BioMassa en kachel is allemaal 1 pot nat, voor sommige. Maar ze komen daarmee wel aan hun dagelijkse postbehoefte...

Jammer dat ons hout uit bossen in de buurt komt, maar dat terzijde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik stook op t moment hout uit Wit-Rusland aldus mijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Tjsa. Daar vind ik wat van. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:04:
Ik ook, maar ik wil wel warm zitten en niet 100km rijden voor hout wat toevallig wel uit NL komt. Soms moet je wat. Komende winter komt het allemaal uit eigen provincie, ben nog druk aan t zagen en kloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Dat doe ik ook niet hoor, dat is me ook te gek. Maar ik heb gelukkig nog altijd hout uit de buurt (tot 30km) kunnen scoren, al dan niet zelf omgezaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
robkrekel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:04:
Probleem is dat RWS van alles afsluit qua bossen zodat je ook niet zelf aan de slag kan bij de 'verzameldagen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
IJsbeer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:38:
[...]

https://www.trouw.nl/duur...ter-dan-gedacht~b2c1ad82/

Ik had ook ergens iets gelezen (maar kan niet meer terugvinden) dat ze het in de nieuwe berekening ook hadden over 'secudaire fijnstof' wat weer 40% van de fijnstof in de lucht was, maar nu maar 'even'' niet meegenomen wordt...

En een tegengeluid:
https://www.degroenestoker.nl/petitie-houtvuur/
Conclusie van RIVM:
http://www.emissieregistr...ek/erpub/condensable.aspx
Kortom, de absolute uitstoot gaat naar beneden onder invloed van betere kachels, maar omdat de uitstoot van fijnstof door het verkeer (door de (in)fameuze) roetfilters) hard naar beneden gaat, is het aandeel houtstook omhoog gegaan.
Grofweg de helft komt overigens uit het buitenland.

Resumé: nuance. Maar ja, nuance geeft geen reclame-inkomsten bij de online kranten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 10:41
Laten we vooral ons hoofd koel houden en niet direct gaan roepen dat het RIVM zoekt naar een conclusie en ander geblaat. Dat wij houtstokers de conclusie niet leuk vinden, betekent niet dat de conclusie fout is.
Het toeval wil dat mijn vrouw via haar werk een tijdje terug heeft gevraagd of zij een fijnstofmeter kon lenen en die haalt ze aanstaande donderdag op. Ik ga dan in de schoorsteen meten hoeveel verschil er is in de fijnstof uitstoot bij het aanmaken, als de kachel heet is, als ik ons fijnstof/roet filter gebruik en als de kachel aan het uit gaan is.
Ik krijg graag suggesties over wat nuttig is om op te letten en te registreren. Ik heb nog geen idee hoe dat ding moet worden uitgelezen, dus dat moet ik eerst zien uit te vinden😅

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Los van buiten, ben ik ook wel benieuwd wat de fijnstof uitstoot binnen in de woonkamer is. Ooit wel eens een filmpje gezien dat dat heftig was, maar dat was met een oude kachel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Ik heb een co2 meter in de woonkamer, maar kan daar niets op zien als ik de kachel aan heb. Maar ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
IJsbeer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:31:
Los van buiten, ben ik ook wel benieuwd wat de fijnstof uitstoot binnen in de woonkamer is. Ooit wel eens een filmpje gezien dat dat heftig was, maar dat was met een oude kachel...
Dit zal ik ook meenemen👍 Ik ben ook wel nieuwsgierig. We hebben een baby van bijna 1 jaar oud, die heeft duidelijk geen last van zijn longen gelukkig😅
Het enige is dat het de komende dagen warm weer wordt en we dus minder kunnen testen...

[ Voor 8% gewijzigd door Who Am I? op 16-02-2021 22:04 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 16:12
Who Am I? schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:11:
Laten we vooral ons hoofd koel houden en niet direct gaan roepen dat het RIVM zoekt naar een conclusie en ander geblaat. Dat wij houtstokers de conclusie niet leuk vinden, betekent niet dat de conclusie fout is.
Het toeval wil dat mijn vrouw via haar werk een tijdje terug heeft gevraagd of zij een fijnstofmeter kon lenen en die haalt ze aanstaande donderdag op. Ik ga dan in de schoorsteen meten hoeveel verschil er is in de fijnstof uitstoot bij het aanmaken, als de kachel heet is, als ik ons fijnstof/roet filter gebruik en als de kachel aan het uit gaan is.
Ik krijg graag suggesties over wat nuttig is om op te letten en te registreren. Ik heb nog geen idee hoe dat ding moet worden uitgelezen, dus dat moet ik eerst zien uit te vinden😅
Zie ook dit artikel in de VK:
https://www.volkskrant.nl...een-raampje-open~v420757/

(weet niet of het vrij te lezen is)

Maar eerst eens binnen beginnen in de 'normale' lucht lijkt mij al zinvol.
Of langs een drukke verkeersweg in de buurt, daarna op 100 mtr afstand.
Ga je het dak op om de 'uitlaatgassen' van de schoorsteen te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nope. Specifieke quote(s)?

Dat ze industrie e.d. niet meenemen meende ik eerst ook, maar er staat eigenlijk alleen dat die niet in deze categorie valt..

En inderdaad, als je alle grootschaligen goede filters verplicht + het verkeer met succes aanpakt, dan moet het niet verbazen dat kleinschalige houtstook een groot percentage wordt.

Onderhand wel nieuwsgierig tegen welke 'brede achtergrond' het staat: d.w.z. stel dat we in NL nul uitstoten, wat hebben we dan toch nog, vanuit natuurlijke oorzaken + buitenland.

Ben denk ik vooral geïrriteerd door de manier waarop de discussie maatschappelijk vooral over al dan niet verbieden lijkt te gaan. Zo ook dat tegengeluid - ga ik dus ook niet voor.

Dat komt wellicht mede door ons super schoon verbrandende aardgas. In het buitenland is het nog veel logischer dat stook voor warmte ook enige impact betekent, en dat je dus niet moet verbieden, maar de impact schappelijk moet houden. In de Duitstalige landen lukt het al jaren gestaag de teugels aan te trekken, óók voor bestaande kachels. Op een haalbare manier, met groot succes voor de luchtkwaliteit, met name in tal van dalen.

Hier zijn we alleen maar verbieden, op z'n not-in-my-back-yard's. Waardoor we allemaal lekker afhankelijk zouden worden van die biomassa aangevoerd van de andere kant van de wereld. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 16:12
Ze meten PM2.5 ug/m3 en dan komt er bij het strijken ineens een heel hoge piek. Hij gaat dan van 5 naar 40 ug/m3.
Ze maken gebruik van een PlasmaMade Air Sensor.
Wokken op een hoog vuur geeft 550 ug/m3
En enkele kaarsen aan geeft 100 ug/m3

Dan heb je wat vergelijkingswaarden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
wmeester schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Zie ook dit artikel in de VK:
https://www.volkskrant.nl...een-raampje-open~v420757/

(weet niet of het vrij te lezen is)

Maar eerst eens binnen beginnen in de 'normale' lucht lijkt mij al zinvol.
Of langs een drukke verkeersweg in de buurt, daarna op 100 mtr afstand.
Ga je het dak op om de 'uitlaatgassen' van de schoorsteen te meten?
Ongeacht van hoe het ding precies werkt zal ik minimaal 2x het dak op moeten. De eerste keer om de sensor in de schoorsteen te hangen, de tweede keer om hem er weer uit te halen. Wij wonen vlak naast een redelijk druk kruispunt in een woonwijk waar vanaf 1 kant max 50 en vanaf de andere kanten max 30 gereden mag worden. Ik ben er van overtuigd dat dit kruispunt tijdens de spits echt voor meer fijnstof zorgt dan de kachels in de directe omgeving. Maar we gaan het meemaken. Ik ben vooral erg benieuwd wat de invloed van ons filter is. Ik ga direct in de schoorsteen op het dak meten om zo zeker te zijn dat ik alleen onze kachel meet en dat de windrichting niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12
Grolsch schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:47:
Ik heb een co2 meter in de woonkamer, maar kan daar niets op zien als ik de kachel aan heb. Maar ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft?
Als je kachel een buitenlucht toevoer hebt dan is het effect als het goed is helemaal nul. De CO2 van de verbranding gaat immers door de schoorsteen naar buiten.

Als je een kachel hebt die lucht uit de kamer trekt dan zou je CO2 iets kunnen dalen - door de trek van de kachel komt er dan immers meer buitenlucht je huis in dus de ventilatie neemt toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Inmiddels weet ik om welke fijnstofmeter het gaat. Het is de 'AirVisualPro'.
https://www.iqair.com/air-quality-monitors/airvisual-pro
Zonder een buitenunit dus. Ik zal dus op het dak moeten gaan staan om hem in de rook te houden. Ik zal mijn vrouw dan moeten vragen de kachel aan te steken en het filter laten bedienen(ik heb haar goed opgevoed als het om kachel aanmaken gaat😉). Het voordeel is dat zij dan alles mag opschrijven wat ik door de telefoon heen vertel😋
Ik lees net dat ik hem via een app kan uitlezen, maar ook een CSV bestand kan oppikken via het netwerk! Dat is helemaal mooi en daar gaat mijn data analyse hart harder van kloppen😃
Meestal brandt de kachel binnen een kwartier wel goed heet, dus ik zal niet heel lang op het dak hoeven staan. Een half uur zal het echter wel worden denk ik. Gelukkig wordt het redelijk weer morgen en met max 11C voldoende reden om de kachel aan te maken👍

[ Voor 15% gewijzigd door Who Am I? op 18-02-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Je bent niet de enige die wat wil onderzoeken:
https://www.destentor.nl/...vraag-te-vinden~a2fb20c9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat ik heel bizar vind, is dat ons luchtfilter *niet* aan slaat op de kachel.
We hebben zo'n Philips ding, dat lucht zuivert en bevochtigd, ik had verwacht dat als de kachel aan zou staan, dat ding toch minimaal een beetje aan zou slaan. Maar hij schiet soms heel even naar 3, om daarna weer op 2 of 1 uit te komen. (Voor het idee: Dat doet 'ie ook als je de deur open zet en er wat pollen binnen vliegen.)

Tja, met die uitstoot, ik weet het niet. Ik vraag me nog steeds af of dat gemeten is met moderne, goed gestookte kachels en ik hoop dat in plaats van verbieden, er hooguit een plicht komt om een filter in je pijp te (laten) installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 19-02-2021 14:31 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Wij hebben sinds gisteren die fijnstofmeter staan. Gisteren en vandaag gewoon nog even in de woonkamer gezet. Gisteravond tijdens het koken was het echt dramatisch gesteld met het fijnstof met waardes van 200microgram/m3. Dat schijnt het heel dramatisch te zijn. Dit was vanochtend 3 microgram/m3 en het aanmaken van de kachel had hier 0,0 invloed op. Ook de concentratie CO2 steeg maar marginaal, maar dat kan ook komen omdat wij zelf ook naar beneden gingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Vandaag de laatste stammen gekloofd en alles in de stapel gelegd. De stapel links is ongeveer 4m3. In de stapel rechts ligt denk ik ongeveer 2m3. Nog een 1/2m3 stookbaar dit jaar schat ik. Het mag dus echt niet meer gaan vriezen😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_MuBeB3gGTNUi7tuuem9DKlWdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gUZkTNFQ9iwZivXGgfDYxx9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Who Am I? op 19-02-2021 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Nu contract binnen voor 18kuub eik op stam :)
Moet dit jaar omgezaagd worden. Dus ik mag aan de bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:30:
We hebben zo'n Philips ding, dat lucht zuivert en bevochtigd, ik had verwacht dat als de kachel aan zou staan, dat ding toch minimaal een beetje aan zou slaan. Maar hij schiet soms heel even naar 3, om daarna weer op 2 of 1 uit te komen. (Voor het idee: Dat doet 'ie ook als je de deur open zet en er wat pollen binnen vliegen.)

Tja, met die uitstoot, ik weet het niet. Ik vraag me nog steeds af of dat gemeten is met moderne, goed gestookte kachels en ik hoop dat in plaats van verbieden, er hooguit een plicht komt om een filter in je pijp te (laten) installeren.
Waarom zou je luchtfilter moeten aanslaan op je houtkachel? Als dat gebeurt heb je de rook in je woonkamer ipv in de schoorsteen :+
Open haard is een ander verhaal misschien.
Raymond schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:47:
Nu contract binnen voor 18kuub eik op stam :)
Moet dit jaar omgezaagd worden. Dus ik mag aan de bak :)
Dan hoef je je niet te vervelen. Ik ben vanmiddag begonnen met t wegwerken van wat stammetjes appelboom, bitch om te kloven met een bijl ben ik achtergekomen :P
Nog 2 kuub op stam liggen en dan eens kijken hoeveel ruimte ik nog in m’n hok heb voor koopjes.

[ Voor 20% gewijzigd door Oogje op 19-02-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:20
Hang die fijnstofmeter maar buiten en monitor langere tijd. Dan zie je vanzelf wat het probleem is. Valt me toch tegen op tweakers dat ze zeuren op de RIVM rekenmethode. Eerst buiten meten dan krijg je al snel waarden die ver boven alle normen liggen, zeker met weinig wind. (En dan hebben we het nog niet over alle andere gifstoffen die uit de pijp komen. Onze (ecodesign)kachel gaat nooit meer aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oogje schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:48:
[...]
Waarom zou je luchtfilter moeten aanslaan op je houtkachel? Als dat gebeurt heb je de rook in je woonkamer ipv in de schoorsteen :+
Open haard is een ander verhaal misschien.
Er word door mensen geroepen dat de luchtkwaliteit binnen er aan gaat door een houtkachel. (We merken zelf ook wat droge ogen op momenten.)

Nu bederft dat verder ons stookgenot niet, maar je gaat tóch even nadenken. Dus ding aangeschaft, verwacht je minimaal een bepaalde uitslag. Nul.

(Nu staat 'ie er wel een paar meter vanaf, maar ook toen 'ie dichterbij stond was dat ding niet bepaald onder de indruk van de kachel.)
Biker_007 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:50:
Hang die fijnstofmeter maar buiten en monitor langere tijd. Dan zie je vanzelf wat het probleem is. Valt me toch tegen op tweakers dat ze zeuren op de RIVM rekenmethode. Eerst buiten meten dan krijg je al snel waarden die ver boven alle normen liggen, zeker met weinig wind. (En dan hebben we het nog niet over alle andere gifstoffen die uit de pijp komen. Onze (ecodesign)kachel gaat nooit meer aan.)
Tja. Hier is het heel simpel.

We hebben dat ding voor de gezelligheid, de kans dát je 'm buiten ruikt is praktisch nul en zolang er geen verplichting is een filter op je pijp te zetten, terwijl het nut van de *huige* filters discutabel is, doe ik het niet.

Ik wacht het moment af dat er goede filters zijn en ik denk dat die er pas komen, op het moment dat er incentive is ze te ontwikkelen en installeren. (Lees: overheidsregulatie.)

Dus ja, hij gaat aan. Ook nu. Ook vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Laatst online: 20:20
Tja, daarom zal de overheid in moeten grijpen. Ik weet zelf dat het een leuke hobby, gezellig en fijne warmte is maar als het ten koste gaat van de gezondheid van je buren.....
Doe maar eens wat onderzoek in literatuur/emissieregistratie.nl/zelf meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:30:
Geruststellend. En heb je 'm ter vergelijk al 'ns buiten 'in de rook' geprobeerd te zetten? Lang niet zo'n strakke meting als @Who Am I?'s aanpak natuurlijk, maar toch..
Biker_007 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:50:
Valt me toch tegen op tweakers dat ze zeuren op de RIVM rekenmethode.
Hoezo? Tweaken is toch ook juist dingen willen snappen? En de uitleg die ik tot dusverre gezien heb - eerste quote en Stentor net - is zo wazig..
Voorheen werd fijnstof dat vlak buiten een schoorsteen condenseert, door het RIVM niet meegerekend.
Waarom zou je deze wel mee willen rekenen? Het gaat toch om het fijnstof in de lucht, niet wat er als stof van eigen dak afregent (samen met het saharazand, etc.)?

Mogelijk is er een prima reden, die te ingewikkeld is om goed in de kranten te belanden?.. :?
unezra schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:00:
Ik wacht het moment af dat er goede filters zijn en ik denk dat die er pas komen, op het moment dat er incentive is ze te ontwikkelen en installeren. (Lees: overheidsregulatie.)
Hmm.. ik denk wel 'n mooi filter voor onze gevonden te hebben. Importeur failliet maakte het wat onoverzichtelijk, maar daar ga ik binnenkort nog wel doorheen prikken.
https://www.kutzner-weber...e/partikelabscheider.html

En we willen ook zoiets in onze balansventilatie. Al met al haalt ons huis dan straks ruim meer fijnstof uit de omgeving dan het erin brengt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Gwaihir schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:15:
Waarom zou je deze wel mee willen rekenen? Het gaat toch om het fijnstof in de lucht, niet wat er als stof van eigen dak afregent (samen met het saharazand, etc.)?

Mogelijk is er een prima reden, die te ingewikkeld is om goed in de kranten te belanden?.. :?
Die staat keurig in het document van het RIVM: Dat fijnstof wat condenseert wordt wel gemeten, maar het zat niet in de modellen. Door het nu ook in de modellen mee te nemen, benadert het model de werkelijkheid beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Vanochtend de fijnstofmeter op anderhalve meter van de kachel gezet om de invloed van de kachel op de fijnstofconcentratie te meten. De eerste foto is van voordat ik de kachel aanmaakte. De tweede foto is van toen hij goed brandde. Kortom, het heeft geen enkele invloed. Sterker nog, in de minuten na deze metingen daalde de CO2 concentratie (linksbovenin de foto's) doordat er frisse lucht van buiten de kamer in gezogen werd! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNV9wNyE9KIBQ0hRB6n6_qgsidc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtlLwY1YY0uxZMEzUpRsg4Qs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_4Wnn0tpdrcJdSc3qXDswScJaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vPvTMiV5Z7Pnod8UF3NwNaw.jpg?f=fotoalbum_large
@IJsbeer Jij wilde dit graag weten😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Er word door mensen geroepen dat de luchtkwaliteit binnen er aan gaat door een houtkachel. (We merken zelf ook wat droge ogen op momenten.)

Nu bederft dat verder ons stookgenot niet, maar je gaat tóch even nadenken. Dus ding aangeschaft, verwacht je minimaal een bepaalde uitslag. Nul.

(Nu staat 'ie er wel een paar meter vanaf, maar ook toen 'ie dichterbij stond was dat ding niet bepaald onder de indruk van de kachel.)
Hier mag je haard niet te lang aanstaan vanwege de dalende vochtigheid in de woonruimte. Door de droge lucht steekt mijn astma de kop op. Een grote bevochtiger hebben we niet, enkel zo een klein dingetje voor aromatherapie wat hele dagen aanstaat, maar zonder geurtjes erin te doen. Dat ding vecht natuurlijk tegen de bierkaai :+
Bij neerslaande wind durft het wel eens ruiken in de wijk vrees ik, maar zeker niet zo storend of je soms hoort in de media.
Hier mag de haard gewoon geen dagenlang aan een stuk staan draaien.Of ik moet veel koken en de afzuiging niet aanzetten, maar die dampen zijn ook niet gezond blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
[...]

Luchtkwaliteit kan meerdere zaken omvatten natuurlijk. Luchtvochtigheid zakt bij ons ook door de houtkachel maar komt bijna nooit onder de 40%. Alleen laatst met die extreme kou zakte het naar 35%

———
Toen ik nog in een woonwijk woonde merkte je duidelijk t verschil tussen mensen die fatsoenlijk stoken en degenen die maar wat doen. Er was er 1 die meer rook produceerde dan de stoomboot van Sinterklaas en een ander gooide zulke meuk erop dat het enorm stonk. Dat was echt geen normaal hout. Maar zolang je als particulier ook nog steenkool en bruinkool kan kopen en er open haarden zijn valt er nog wel wat te winnen.
Maar bovenal, ik mis de nuance in de media, maar dat zal wel een utopie zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Oogje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Ah yes, the dream... Media die informeert en nuanceert. Daar denk ik dat we meer dan 1 wonderlamp gaan voor nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oogje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Luchtkwaliteit kan meerdere zaken omvatten natuurlijk. Luchtvochtigheid zakt bij ons ook door de houtkachel maar komt bijna nooit onder de 40%. Alleen laatst met die extreme kou zakte het naar 35%

———
Toen ik nog in een woonwijk woonde merkte je duidelijk t verschil tussen mensen die fatsoenlijk stoken en degenen die maar wat doen. Er was er 1 die meer rook produceerde dan de stoomboot van Sinterklaas en een ander gooide zulke meuk erop dat het enorm stonk. Dat was echt geen normaal hout. Maar zolang je als particulier ook nog steenkool en bruinkool kan kopen en er open haarden zijn valt er nog wel wat te winnen.
Het is helaas wat het is, maar het stoort wel.

Ik durf op momenten amper nog te roepen dat we een houtkachel hebben. Terwijl ik me serieus af vraag of zoals wij 'm stoken, je dat uberhaupt merkt in de buurt, laat staan of het werkelijk storend is. (Ik heb niet de illusie dat als je het ruikt, het ook meteen schadelijk is of andersom. Die 2 hebben in de basis geen relatie met elkaar.)

We hebben ook een dieselauto. Willen we ooit wel vanaf, maar als wij 'm nu verkopen, rijd er iemand anders in. Het is niet zo dat 'ie dan naar de sloop gaat en er geen dieselauto voor in de plaats komt.

Ook daar mis ik enorm de nuance. Het ding heeft een groene sticker. Dus het voldoet ruim aan de normen die er in Duitsland zijn om overal te mogen rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Raymond schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Die staat keurig in het document van het RIVM: Dat fijnstof wat condenseert wordt wel gemeten, maar het zat niet in de modellen. Door het nu ook in de modellen mee te nemen, benadert het model de werkelijkheid beter.
Bij het RIVM bekruipt mij het gevoel dat ze een variabele erin hebben gemodelleerd, zodat deze klopt met de meetwaarde.

Overigens de nuance is dat het alsnog meer 4% is als we ook meerekenen wat hier sowieso heenwaait (staat op RIVM pagina zelf) en in de zomermaanden steekt niemand zijn haard binnen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Who Am I? schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:28:
Vanochtend de fijnstofmeter op anderhalve meter van de kachel gezet om de invloed van de kachel op de fijnstofconcentratie te meten. De eerste foto is van voordat ik de kachel aanmaakte. De tweede foto is van toen hij goed brandde. Kortom, het heeft geen enkele invloed. Sterker nog, in de minuten na deze metingen daalde de CO2 concentratie zodat er frisse lucht van buiten de kamer in gezogen werd!
Zuigt jouw kachel z'n lucht uit de kamer, of rechtstreeks van buiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
Gwaihir schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Zuigt jouw kachel z'n lucht uit de kamer, of rechtstreeks van buiten?
Zuigt lucht uit de kamer. Daardoor wordt er dus frisse buitenlucht naar binnen gezogen door de ventilatieroosters. Wat er dus gezegd wordt dat kachels de lucht in huis vervuilen is onzin, tenminste, in mijn geval. Ik kan mij wel goed voorstellen dat het bij open haarden wel invloed heeft op de luchtkwaliteit in huis. Zoals eigenlijk de open haarden schuldig zijn voor bijna al het slechte nieuws over houtstokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Who Am I? schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:10:
Zuigt lucht uit de kamer. Daardoor wordt er dus frisse buitenlucht naar binnen gezogen door de ventilatieroosters. Wat er dus gezegd wordt dat kachels de lucht in huis vervuilen is onzin, tenminste, in mijn geval.
Maar dat geeft helaas dus ook koude, verder weg van de kachel (en nog wat vermijdbare potentiële problemen). Daarom wordt aanzuigen direct(er) van buiten vaak aangeraden. Schijnt ook beter voor het over-all rendement te zijn.

Maar aangezien er dan, o.a. dus bij ons, geen continue luchtstroom richting kachel is, kan ik me dat vervuilen wat makkelijker voorstellen. In elk geval kan ik 't flink laten stinken door 'm ongeduldig wat te vroeg open te trekken (zeker als ik 'm dan nog helemaal open doe ook). Toch hoop ik dat 't in de praktijk reuze mee valt; het is tenslotte nog altijd een apparaat wat d.m.v. onderdruk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 00:45
Who Am I? schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:10:
Daardoor wordt er dus frisse buitenlucht naar binnen gezogen door de ventilatieroosters.
Tenzij je buren ook houtstokers zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Omgeving Alphen aan de Rijn: 40m3 stammen elzen hout -> €450 !

Ik zou graag 3 of 4 kuub zagen en meenemen maar jammer genoeg het is "alles in een koop"
Misschien voor iemand anders hier ? of samen met een aantal tweakers?

ik heb geen trekhaak of aanhanger..
wel een goeie zag en een (hier niet handig) elektrische kettingzaag

https://link.marktplaats.nl/m1670596039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
cpbox schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:42:
Omgeving Alphen aan de Rijn: 40m3 stammen elzen hout -> €450 !

Ik zou graag 3 of 4 kuub zagen en meenemen maar jammer genoeg het is "alles in een koop"
Misschien voor iemand anders hier ? of samen met een aantal tweakers?

ik heb geen trekhaak of aanhanger..
wel een goeie zag en een (hier niet handig) elektrische kettingzaag

https://link.marktplaats.nl/m1670596039
Ik zal het makkelijk voor je oplossen. Dit is geen elzenhout. Waar Els prima brandhout is, met een mooi vlammenspel, is dit gewoon ordinair populierenhout. Dat is domweg gewoon erg slecht brandhout. Rot snel en heeft weinig calorische waarde. Lekker laten liggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Who Am I? schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Ik zal het makkelijk voor je oplossen. Dit is geen elzenhout. Waar Els prima brandhout is, met een mooi vlammenspel, is dit gewoon ordinair populierenhout. Dat is domweg gewoon erg slecht brandhout. Rot snel en heeft weinig calorische waarde. Lekker laten liggen dus.
Waar zie je dat zo snel aan? Bast? Of de kleur? Een dag na het zagen begint elzenhout rood/oranje te kleuren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die bast lijkt mij toch meer Els dan Populier?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik zie het aan verschillende dingen. De bast is er een van. Zowel de dikke als de dunne stammen zijn typisch populier. Ook de doorsnede met de afsterving is karakteristiek voor populier. Els zal niet op deze wijze dood gaan. Verder worden elzen zelden zó dik. Ik heb zelf een stam elzenhout in de tuin staan van een 60 jaar oude Els en die is maximaal 30-40cm dik. Als laatste kleurt Els binnen een paar uur echt diep oranje tot rood op de zaagsnede. Dat zie ik hier nergens.

• robkrekel
Who Am I? schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Qua houtsoort van de advertentie ben ik het met je eens, en zou hier ook niet voor gaan.

Echter populier erg slecht brandhout noemen, mwah. Het brand uitstekend, en mits droog opgeslagen (gewoon houthok) rot het niet direct weg hoor. Wel blijf je hout in je kachel gooien, want het is zo weg.

Ik populier ook nooit kopen, maar dat is sowieso niet mijn insteek, maar als ik gratis een kuub op kan halen laat ik ook populier niet liggen hoor.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57
Volgens mij is het inderdaad geen Els maar Populier. Exact zoals "Who Am I" omschrijft.

Het soortelijk gewicht scheelt ongeveer 10% (500 ELS vs 450 Populier). Ik vindt Populier absoluut mooi branden. Een mooie zeer heldere vlam. Ik stook het graag (speksteenkachel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:30

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Populieren is meest geschikt om er klompen van te maken .
Hier in Twente doen ze niets anders omdat het nat is en daardoor makkelijk te bewerken.
Niet echt echt geschikt als fijn brandhout.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
robkrekel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:37:
[...]
Qua houtsoort van de advertentie ben ik het met je eens, en zou hier ook niet voor gaan.

Echter populier erg slecht brandhout noemen, mwah. Het brand uitstekend, en mits droog opgeslagen (gewoon houthok) rot het niet direct weg hoor. Wel blijf je hout in je kachel gooien, want het is zo weg.

Ik populier ook nooit kopen, maar dat is sowieso niet mijn insteek, maar als ik gratis een kuub op kan halen laat ik ook populier niet liggen hoor.
Het ligt er misschien een beetje aan hoeveel plek je hebt voor opslag, maar ik zou nooit populier in mijn opslag leggen. Dat neemt namelijk de plek in voor beter hout. Als ik het deze week vol leg met populier en ik kan volgende week een partij eik/es/beuk/berk krijgen, zou ik daar geen plek meer voor hebben en dat is zonde.
Populier brandt inderdaad prima, maar heel snel en heeft een ruim 30% lagere calorische waarde dan eik/es/beuk/berk. Als je dus wilt verwarmen, kun je beter geen populier gebruiken als je de keuze hebt.
Overigens is het hout van de advertentie al redelijk ver heen bij de dikke stammen, kortom, lekker laten liggen😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Who Am I? schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:33:
[...]
Als ik het deze week vol leg met populier en ik kan volgende week een partij eik/es/beuk/berk krijgen, zou ik daar geen plek meer voor hebben en dat is zonde.
Dan gaat de populier zo uit het hok en van de zomer het stookvat in :+

• Who Am I?
robkrekel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Dan gaat de populier zo uit het hok en van de zomer het stookvat in :+
Ik heb een redelijk grote tuin, maar helaas niet de luxe van zó veel ruimte😋

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik heb vanochtend eindelijk metingen gedaan van de rook uit de schoorsteen. Door omstandigheden ben ik er niet eerder aan toe gekomen. In dit geval heb ik metingen gedaan bij de schoorsteen van de kachel van mijn ouders. Zij hebben ook een ABCAT filter en daarbij óók een thermometer in de pijp om zo zeker te weten dat het filter gebruikt wordt met de juiste temperatuur. Ook is het dak gemakkelijker te beklimmen dan bij mij thuis. De belangrijkste conclusie is vooral dat ik mijn methodiek nog wat moet verbeteren... Het bleek erg lastig om goede metingen te doen, mede ook doordat ik pas vandaag, halverwege de metingen(vandaar het gat tussen 9:14uur en 9:21uur), heb ontdekt dat de fijnstofmeter niet op de 'continue' stand stond en dus niet regelmatig genoeg metingen nam. Wat ik ook heb ervaren, is dat het halve uurtje dat ik vanochtend bij -1C op het dak heb gestaan niet lang genoeg was. Na een minuut of 20 was de gehele keten pas echt goed op temperatuur en daalde de concentratie fijnstof aanzienlijk. In de grafiek hier onder zie je dat ik om precies 9:00uur de kachel heb aangestoken. Al snel neemt de concentratie fijnstof toe, waar om 9:10uur de concentratie af ging nemen. Ik heb via de telefoon met mijn moeder contact gehad tijdens het meten en ze zei dat op dat moment de kachel goed brandde. In de metingen is niet te zien wanneer het filter in het rookkanaal gedraaid is. Vervolgens heeft ze om 9:21uur nieuw hout in de kachel gedaan, waarna de concentratie fijnstof weer flink toenam. Een paar minuten later om 9:24 daalde de concentratie fijnstof weer en bleef dalen naarmate de kachel langer brandde. Wat wel duidelijk in de metingen is terug te zien, dat de hoeveelheid fijnstof aan het einde van de metingen waardes had die ik ook in huis meet als ik aan het koken ben. Kortom, wordt vervolgd. Ik ben in elk geval wijzer geworden en kan deze ervaring meenemen als ik de volgende keer ga meten. Zo zal ik de volgende keer langer dan een half uur metingen doen. Ik denk dat het effect van de ABCAT nu niet goed meetbaar was omdat er andere variabelen meer invloed hadden op de concentratie fijnstof. Ook was het verre van ideaal om het apparaat zelf naast de schoorsteen in de rook te moeten houden. Ik zal dus iets moeten timmeren zodat ik zelf lekker binnen kan gaan zitten. Van de rook zelf had ik overigens weinig last. De wind was oost en ik stond ten noorden van de schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LP-2VAPSo-dKOhC_ogteunAMtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHuQFwpvdS0GDEpF8mvoQHBZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK4IkPybfqqlrQqpR0n6IS_RoCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJqjqfg17Bh28bxQsVb29aKH.jpg?f=fotoalbum_large

Daar mag ik gaan zagen. 71 bomen mogen er om :D

* Raymond zin an!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:40:
[Afbeelding]

* Raymond zin an!
Nice! Deze winter nog niet heel veel aan het zagen geweest, maar vorig weekend wel nog wat dood hout gesnoeid bij ons scoutinggebouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_IesmNqh7_oqTria7_8E_hXlwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPBa4rLgI7g7zsWb8UBWQZaa.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 00:45
[Afbeelding]
Dat red je vast niet in een weekendje :) Gaat dat hele bos(je) plat of is het uitdunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Nielson schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:46:
[...]
Dat red je vast niet in een weekendje :) Gaat dat hele bos(je) plat of is het uitdunnen?
Uitdunnen. Bomen zijn gemarkeerd die om moeten. Hebben de overgebleven bomen weer extra ruimte om te groeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:16
Raymond schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:48:
[...]

Uitdunnen. Bomen zijn gemarkeerd die om moeten. Hebben de overgebleven bomen weer extra ruimte om te groeien :)
Goeie workout! Roep maar als je hulp wilt 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
[Afbeelding]

* Raymond zin an!
Leuk klusje! Waar is het? Ziet er uit als essen. Dat is prachtig brandhout! Of zijn het toch eiken?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Who Am I? schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:11:
[...]

Leuk klusje! Waar is het? Ziet er uit als essen. Dat is prachtig brandhout! Of zijn het toch eiken?🤔
Is in Friesland. Er staan verschillende soorten hout. Meeste is idd eik en es.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Raymond schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:13:
[...]

Is in Friesland. Er staan verschillende soorten hout. Meeste is idd eik en es.
Dat is een eind uit de richting voor mij😋 Dan ga ik ook niet zeuren om een paar stammetjes😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed!
  • Laatst online: 16-09 20:06

Ed!

Who Am I? schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:27:
Ik heb vanochtend eindelijk metingen gedaan van de rook uit de schoorsteen. Door omstandigheden ben ik er niet eerder aan toe gekomen. In dit geval heb ik metingen gedaan bij de schoorsteen van de kachel van mijn ouders. Zij hebben ook een ABCAT filter en daarbij óók een thermometer in de pijp om zo zeker te weten dat het filter gebruikt wordt met de juiste temperatuur. Ook is het dak gemakkelijker te beklimmen dan bij mij thuis. De belangrijkste conclusie is vooral dat ik mijn methodiek nog wat moet verbeteren... Het bleek erg lastig om goede metingen te doen, mede ook doordat ik pas vandaag, halverwege de metingen(vandaar het gat tussen 9:14uur en 9:21uur), heb ontdekt dat de fijnstofmeter niet op de 'continue' stand stond en dus niet regelmatig genoeg metingen nam. Wat ik ook heb ervaren, is dat het halve uurtje dat ik vanochtend bij -1C op het dak heb gestaan niet lang genoeg was. Na een minuut of 20 was de gehele keten pas echt goed op temperatuur en daalde de concentratie fijnstof aanzienlijk. In de grafiek hier onder zie je dat ik om precies 9:00uur de kachel heb aangestoken. Al snel neemt de concentratie fijnstof toe, waar om 9:10uur de concentratie af ging nemen. Ik heb via de telefoon met mijn moeder contact gehad tijdens het meten en ze zei dat op dat moment de kachel goed brandde. In de metingen is niet te zien wanneer het filter in het rookkanaal gedraaid is. Vervolgens heeft ze om 9:21uur nieuw hout in de kachel gedaan, waarna de concentratie fijnstof weer flink toenam. Een paar minuten later om 9:24 daalde de concentratie fijnstof weer en bleef dalen naarmate de kachel langer brandde. Wat wel duidelijk in de metingen is terug te zien, dat de hoeveelheid fijnstof aan het einde van de metingen waardes had die ik ook in huis meet als ik aan het koken ben. Kortom, wordt vervolgd. Ik ben in elk geval wijzer geworden en kan deze ervaring meenemen als ik de volgende keer ga meten. Zo zal ik de volgende keer langer dan een half uur metingen doen. Ik denk dat het effect van de ABCAT nu niet goed meetbaar was omdat er andere variabelen meer invloed hadden op de concentratie fijnstof. Ook was het verre van ideaal om het apparaat zelf naast de schoorsteen in de rook te moeten houden. Ik zal dus iets moeten timmeren zodat ik zelf lekker binnen kan gaan zitten. Van de rook zelf had ik overigens weinig last. De wind was oost en ik stond ten noorden van de schoorsteen.

[Afbeelding]
Ben erg benieuwd naar je volgende meeting. Welke sensor heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
Raymond schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:48:
[...]

Die 71 stuks ga je alleen eruit halen? Dan mag je wel een mega opslag hebben....
Laatst werden bij de overbuurman 3 eiken eruit gehaald en ik mocht het hout wat eruit kwam hebben als we hielpen... Nou graag... :)

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Ik probeer al een tijdje contant te krijgen bij Brabants Landschap om te kijken of er mogelijkheden zijn om me aan te sluiten; ik doe af en toe met een vriend mee in Limburg (via Limburgs Landscap) om wat bomen te kappen. Heeft er iemand inzicht hoe Brabants Landschap dit organiseert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Louis schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:02:
[...]

Die 71 stuks ga je alleen eruit halen? Dan mag je wel een mega opslag hebben....
Laatst werden bij de overbuurman 3 eiken eruit gehaald en ik mocht het hout wat eruit kwam hebben als we hielpen... Nou graag... :)
Samen met een vriend. Het zijn niet al te grote bomen, dus per persoon een kuub of 10-15. Is te overzien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Amsterdam wil de open haard en houtkachel kaltstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Megalodon_67 op 07-04-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Gelukkig is het geen eenzijdig verhaal, zoals je dat ook vaak ziet, maar wordt er iemand uit de praktijk, en een "wij van WC eend" ook om een mening gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik hoop van harte dat ze de moderne houtkachel, pelletkachel en de open haard los van elkaar gaan zien. Ze zijn qua fijnstof uitstoot echt van een geheel andere categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Andere categorie, maar allemaal in hun eigen mate een grote bijdrager aan vervuiling en overlast. Hier in onze woonwijk zijn de laatste jaren veel installaties bijgekomen en is op koude dagen nauwelijks normaal adem te halen. Goed initiatief, het idee van hout- en pelletkachels is in Nederland gewoon achterhaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Perseus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:36:
Andere categorie, maar allemaal in hun eigen mate een grote bijdrager aan vervuiling en overlast.
Zo redenerend kun je overal wel mee stoppen. We maken bij dieselmotoren ook onderscheid in uitstoot of je wel of niet t centrum van een stad in mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
Oogje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:22:
[...]

Zo redenerend kun je overal wel mee stoppen. We maken bij dieselmotoren ook onderscheid in uitstoot of je wel of niet t centrum van een stad in mag.
Goede vergelijking. Bij de uitstoot van diesels is elke gram fijnstof, ook van modernere diesels, te veel. Daarom komt er ook, uiteindelijk net als bij houtstook, een geleidelijk verbod op. Begin bij het laaghangend fruit zoals oude diesels (m.b.t. houtstook bijv. openhaarden) en rustig aan het verbod uitbreiden naar een algeheel diesel- en stookverbod (wat erg gaat komen) om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Ik snap de charme van houtstook, maar je kan niet ontkennen dat het schadelijk is en overlast creëert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Perseus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:37:
[...]

Goede vergelijking. Bij de uitstoot van diesels is elke gram fijnstof, ook van modernere diesels, te veel. Daarom komt er ook, uiteindelijk net als bij houtstook, een geleidelijk verbod op. Begin bij het laaghangend fruit zoals oude diesels (m.b.t. houtstook bijv. openhaarden) en rustig aan het verbod uitbreiden naar een algeheel diesel- en stookverbod (wat erg gaat komen) om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Ik snap de charme van houtstook, maar je kan niet ontkennen dat het schadelijk is en overlast creëert.
Ook van fijnstof is er een achtergrondniveau normaal aanwezig. Ook daar is er niet zoiets als een absolute nullijn te behalen. En zeker niet in het verkeer, want er blijkt nogal wat fijnstof helemaal niet uit de motor te komen maar van slijtage van o.a. de banden. En je kunt ook niet ontkennen dat het verkeer, zeker in de steden, schadelijk is en overlast creëert. Denk bijv. aan de ongelukken die gebeuren en het enorme ruimtebeslag van de infrastructuur. Moeten we daarom verkeer als geheel verbieden?

Er komt geen verbod op auto's en voor zover nu te overzien wellicht zelfs niet op diesels. Er worden steeds strengere normen opgelegd, die d.m.v. innovaties gehaald (kunnen) worden: steeds schonere diesels, elektrisch, etc. Omliggende landen doen datzelfde ook met houtstook en met succes. Een haard schoner dan een Tesla is al prima mogelijk. Een haard die je zelfs niet meer ruikt zit al tussen prototype en productie.

Je kunt zulke zaken stimuleren, of je kunt lekker op diesel rammen en op de kachel. Ik zie dan voor me hoe je onderwijl wellicht in een oude benzine auto van BBQ naar BBQ rijdt, en denk dan slechts wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
@Perseus Zo redenerend kun je alles verbieden. Elke gram fijnstof is te veel. Dat dieselverhaal klopt overigens ook niet helemaal meer.
Ow, en niet wandelen gaan hoor, je zolen slijten af als fijnstof! (zie nu dat de bandenvergelijking hierboven hetzelfde is, maar mijn optie verder klimaatvriendelijker :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Helemaal mee eens dat je een bepaalde mate van risico in het leven moet accepteren. Je kunt niet alles verbieden omdat het bij wijze van spreke 0.00000001% bijdrage heeft aan een bepaald negatief effect. Toch mag je daarom niet alles wegrelativeren, dat is gevaarlijk. Omdat er ook diesels rondrijden en schoenzolen een beperkte bijdrage hebben aan het probleem, betekent niet dat we daarom maar moeten stoppen met de negatieve effecten van houtstook beschouwen en maatregelen nemen. Ik vind het raar dat je je ogen sluit voor de problemen en overlast die je veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De algemene consensus hier lijkt me ook dat er onderscheid gemaakt moet worden. Bij diesels etc. is dat ook gedaan, steeds strengere normen.
Ook voor houtstook zouden de meeste mensen dat acceptabel vinden. Dus moderne houtkachel, droog hout en fatsoenlijk stoken zouden best strenger mogen.
Het lastige hieraan is dat het moeilijk meetbaar / grijpbaar is. In een moderne kachel kun je met een verkeerde manier van stoken nog steeds dingen doen die niet wenselijk zijn. Maar aan de andere kantis dat rooie diesel in je auto gooien ook... In hoeverre kun je dat helemaal dichtgooien.

Dat de kachel aan bepaalde eisen moet voldoen valt te concretiseren.

En dan BBQ en buiten een open vuur ook verbieden? Want die tellen ook mee in de cijfers van het RIVM, die maken geen onderscheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
We voeren 't gesprek met je, hoewel off-topic, en ik roep je op actief het opleggen van strengere normen te stimuleren. Iets waar ik uitgesproken voor ben, zoals je uit mijn post en andere amper een bladzijde terug in dit topic kunt lezen. Jouw antwoord:
Perseus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:09:
Ik vind het raar dat je je ogen sluit voor de problemen en overlast die je veroorzaakt.
Slaap lekker jongen. Als je geen gesprek wilt voeren, houdt dan gewoon je mond. :(

Ik stel voor dat we 't weer over ervaringen met openhaardhout gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
hallo, iemand advies: waar ik kan goed hout kopen/krijgen?
Droog hout is prima maar nat/nog te kloven is geen probleem: het wordt gebruikt gedurende winter 2022/23
Haarlemmermeer, geen aanhanger zelf maar wel een kleine auto met trekhaak. Ik schat dat ik kan 0.8 m3 in mijn eigen auto laden

Paar voorbeelden want wat ik heb gevonden: (was op zoek naar berken hout)
https://www.haardhout-fab...n-haardhout-jumbo-pallet/
https://www.dehaardhouthandelaar.nl/berken-haardhout-2-kuub
Dus berkenhout, 2m3 gestapeld -> €285 incl. levering
Ik geloof niet het ratio 2m3 gestapeld-> 3.5m3 los gestort 8)7 maar ja, zo lang het is echt 2m3 gestapeld, dan prima. Maar duur.. maar prima maar.. :?

ook misschien interessant maar dan moet ik wel een aanhanger huren
https://dekruuk.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Gwaihir schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:29:
We voeren 't gesprek met je, hoewel off-topic, en ik roep je op actief het opleggen van strengere normen te stimuleren. Iets waar ik uitgesproken voor ben, zoals je uit mijn post en andere amper een bladzijde terug in dit topic kunt lezen. Jouw antwoord:

[...]

Slaap lekker jongen. Als je geen gesprek wilt voeren, houdt dan gewoon je mond. :(

Ik stel voor dat we 't weer over ervaringen met openhaardhout gaan hebben.
Ik bevestig toch juist ook deels jullie standpunt? Dat het lastig is om te bepalen tot hoeverre je moet relativeren? Welke maatregelen je moet nemen? Verder draag ik bronnen aan en krijg zo een reactie terug? Boos worden en mijn mond moeten houden en gaan slapen, dat is pas geen gesprek voeren. Kijk eens in de spiegel. Eens dat dit topic niet over een discussie houtstook goed/slecht moet gaan. Ik hou er verder over op, ik wijk hier qua standpunt ook een beetje af denk ik zo ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Perseus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
[...]

Ik bevestig toch juist ook deels jullie standpunt? Dat het lastig is om te bepalen tot hoeverre je moet relativeren? Welke maatregelen je moet nemen? Verder draag ik bronnen aan en krijg zo een reactie terug? Boos worden en mijn mond moeten houden en gaan slapen, dat is pas geen gesprek voeren. Kijk eens in de spiegel. Eens dat dit topic niet over een discussie houtstook goed/slecht moet gaan. Ik hou er verder over op, ik wijk hier qua standpunt ook een beetje af denk ik zo ;) .
Ik begrijp dat je graag koffie drinkt en liefst nog met "verse" bonen.
Perseus schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:02:
Beste koffieleuten! Ik lees al enige tijd mee, voornamelijk omdat ik vorig jaar serieus aan het overwegen was een halfautomaat + goede maler aan te schaffen. Mijn vriendin en ik hebben echter besloten dat deze investering het kopje koffie niet waard is.

Sindsdien drinken wij filterkoffie. Om toch enigszins te hobby'en met koffie willen wij verse bonen gaan kopen en deze zelf voor de filterkoffie gaan malen. Ik lees in deze thread veel adviezen over malers voor espresso, maar weinig/geen over malers die geschikt zijn voor filterkoffie. Kan ik bijvoorbeeld voor deze grovere filtermaling genoegen nemen met een Delonghi KG89? (https://www.coolblue.nl/p...ghi-kg89-koffiemolen.html)
Waar denk je dat die bonen vandaan komen en hoe komen ze hier ? ;)

Dus ik zou zeggen drink jij lekker je kopje koffie, doen wij de (moderne) haard zo af en toe aan. Verder is mijn pijp ca 10m hoog (herenhuis), daar heeft niemand last van. Tevens stook ik niet dagelijks.
Wat wel overlast geeft zijn de bbqs en buiten haarden.

Overigens ben ik het eens vwb verbod op open haarden en een verplichte cursus voor mensen die alles in de haard gooien.
Zo mag wat mij betreft de brandstof auto ook verboden worden in de steden en mag de fiets het straatbeeld weer overheersen , zodat kinderen ook weer veilig op straat kunnen spelen daar waar het oorspronkelijk voor bedoelt is.
Dan was ik waarschijnlijk in de stad blijven wonen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2021 12:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
cpbox schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:37:
hallo, iemand advies: waar ik kan goed hout kopen/krijgen?
Droog hout is prima maar nat/nog te kloven is geen probleem: het wordt gebruikt gedurende winter 2022/23
Haarlemmermeer, geen aanhanger zelf maar wel een kleine auto met trekhaak. Ik schat dat ik kan 0.8 m3 in mijn eigen auto laden

Paar voorbeelden want wat ik heb gevonden: (was op zoek naar berken hout)
https://www.haardhout-fab...n-haardhout-jumbo-pallet/
https://www.dehaardhouthandelaar.nl/berken-haardhout-2-kuub
Dus berkenhout, 2m3 gestapeld -> €285 incl. levering
Ik geloof niet het ratio 2m3 gestapeld-> 3.5m3 los gestort 8)7 maar ja, zo lang het is echt 2m3 gestapeld, dan prima. Maar duur.. maar prima maar.. :?

ook misschien interessant maar dan moet ik wel een aanhanger huren
https://dekruuk.nl/
Als het voor winter 22/23 is zou ik marktplaats in de gaten houden. Elke dag even kijken, en er komt vanzelf iets voorbij. Vaak kleinere hoeveelheden, soms heel grote. Kan je dat mooi kloven en te drogen leggen tot eind 22.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cpbox
robkrekel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:21:
[...]
Als het voor winter 22/23 is zou ik marktplaats in de gaten houden. Elke dag even kijken, en er komt vanzelf iets voorbij. Vaak kleinere hoeveelheden, soms heel grote. Kan je dat mooi kloven en te drogen leggen tot eind 22.
ja, ik heb een beetje minder dan 1 m3 opgehaald via marktplaats - 2 verschillende keer/plekken.
ik heb misschien niet genoeg geduld en.. het gaat snel weg !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7mnR7NVBTEwOiTKnP34z4Dv1ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GM86AyUc4Mp5W9CMdhJSTOkr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door cpbox op 08-04-2021 16:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

April doet wat 'ie wil...
Dus wij hebben de kachel maar aangedaan. Want het is koud en nat buiten. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cpbox
Ik had gister iets gezien op marktplaats, niet te ver weg en dacht, het wordt mooie weer, ik neem de middag vrij, aantal uurtjes werk in de zon, lekker !

Vanmiddag 1330 aangekomen.. 40mn later: bericht gestuurd, sorry, ik geef op..

Les van de dag: ik kan absoluut niet maten inschatten met alleen een foto..
Mijn 5kg kloofbijl ging met geweld maar 5 mm erin of "bounced back"
Het ging beter met mijn elektrische kettingzaag maar ja, ik zou uren nodig hebben om het klusje te klaren

Paar fotos..

Van maarktplaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60zjwJohwC4r-rI7BJkjDrSzftc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhmEerWOnc0tDGFv0R7o1fXW.jpg?f=fotoalbum_large

Met mijn kloofbijl ernaast (90cm!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY3oLFQFIJMYhiiPaDaIvxnb6yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nOlA61PD3fbQvBrD3fhGJSd.jpg?f=fotoalbum_large

Er was geen grote boom te zien in de buurt dus gevraagd: waar kwam het vandaan ?

Antwoord:
"iemand dacht grappig te zijn en heeft het voor me deur gezet"
8)7

With such friends.. you don't need enemies !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Wat ik met dit soort jongens vaak doe is dat ik een paar afgebroken bijlkoppen er in een lijn in sla en dan met een grote hamer ze er in sla. Uiteindelijk gaat hij dan wel doormidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Ik voorzie een gezellig middag met een aantal tweakers uit dit topic: mooi weertje, versnaperingen en goudgele rakkers erbij, en maar beuken totdat 'ie door is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Wat voor hout is het überhaupt? Ik gok populier. Mij niet gezien😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Ik zou onderstaand ding halen, heb ik ook en dat werkt soms best goed bij lastige blokken.

https://www.toolstation.nl/houtsplijter-wood-grenade/p40058

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik zou een 90cm blok eerst in 3en zagen...en dan kloven, dat gaat vast beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik ook, dit is gewoon een halve boom.

Eerst maar eens aan hanteerbare stukken zagen en dan kloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Dit is ook een rotstuk voor de zaag, het is precies op een vertakking zo te zien. Er is ook al in gezaagd, zo'n 20-25 cm vanaf de bovenkant. Dat hebben ze opgegeven denk ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfQTDXHX1Sg7ywvQXyhnWzSRXYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zONglxZLD9UyQ5SHQ2riuyyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Denk eerder een botte kettingzaag.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

robkrekel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:07:
Dit is ook een rotstuk voor de zaag, het is precies op een vertakking zo te zien. Er is ook al in gezaagd, zo'n 20-25 cm vanaf de bovenkant. Dat hebben ze opgegeven denk ik.[Afbeelding]
@cpbox had het inderdaad ook geprobeerd te zagen:
Het ging beter met mijn elektrische kettingzaag maar ja, ik zou uren nodig hebben om het klusje te klaren
Geen idee wat voor zaag dat was, maar kan me voorstellen dat dat met de gemiddelde elektrische zaag wel aardig wat geduld zou vergen. Zelfs al ligt er een scherpe ketting om.

Zeker als die stronk al aardig droog (en hard) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik heb het hier even met een aantal vrienden over gehad. Iedereen heeft dezelfde conclusie; paar grote stalen wiggen, inzagen met de kettingzaag, en dan een hele grote hamer en op het eind van de dag kapotte handen :+

Zwaarste hamer die ik hier thuis heb is een tienponder en wiggen heb ik niet, anders zou ik het nog best eens willen proberen. Iemand een twintigponder en wat wiggen te leen? :P

Oh en @Orion84 je mag best helpen hoor O-)

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 14-04-2021 13:39 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Waar is het? Als het in de buurt is wil ik mij wel even uitleven hoor. Ik heb een wig en een afgebroken bijlkop. Meppen kan wel met een omgekeerde kloofbijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

McGryphon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:38:
Ik heb het hier even met een aantal vrienden over gehad. Iedereen heeft dezelfde conclusie; paar grote stalen wiggen, inzagen met de kettingzaag, en dan een hele grote hamer en op het eind van de dag kapotte handen :+
Op de kopse kant inzagen met een kettingzaag is ook nog wel een dingetje, dat vinden de meeste kettingzagen een stuk minder tof dan haaks op de vezels zagen.
Zwaarste hamer die ik hier thuis heb is een tienponder en wiggen heb ik niet, anders zou ik het nog best eens willen proberen. Iemand een twintigponder en wat wiggen te leen? :P
Ik heb alleen velwiggen en die zijn van kunststof, zodat je je ketting er niet op sloopt.
Oh en @Orion84 je mag best helpen hoor O-)
Dit soort stukken hout zijn waarom ik rijkhalzend uitkijk naar wat Makita aan kettingzagen gaat uitbrengen op het aangekondigde XGTx2 (80V) platform. Hier wil je gewoon een flinke zaag met een lang genoeg blad bij pakken om die stomp in een paar plakken te zagen. Dan is het daarna veel makkelijker te kloven dan zo'n 90cm hoog gevaarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:59:
[...]
Op de kopse kant inzagen met een kettingzaag is ook nog wel een dingetje, dat vinden de meeste kettingzagen een stuk minder tof dan haaks op de vezels zagen.
Dat vind ik ook als ik met de bijl bezig ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:59:

Dit soort stukken hout zijn waarom ik rijkhalzend uitkijk naar wat Makita aan kettingzagen gaat uitbrengen op het aangekondigde XGTx2 (80V) platform. Hier wil je gewoon een flinke zaag met een lang genoeg blad bij pakken om die stomp in een paar plakken te zagen.
Met zulke brokken is een benzine nog altijd de beste keus denk ik.

En anders een kachel die groot genoeg is :+

Pagina: 1 ... 5 ... 30 Laatste