Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Orion84 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:59:
[...]
Op de kopse kant inzagen met een kettingzaag is ook nog wel een dingetje, dat vinden de meeste kettingzagen een stuk minder tof dan haaks op de vezels zagen.
Maar aan een centimeter of anderhalf heb je al genoeg. Weet je, anders neem ik mijn cirkelzaag wel mee, heb nog een oud blad liggen waar toch al twee tanden vanaf gebroken zijn dus dan lijdt mijn goede blad ook niks :P
[...]
Ik heb alleen velwiggen en die zijn van kunststof, zodat je je ketting er niet op sloopt.
Pff. Schiet ook niet op :P
[...]

Dit soort stukken hout zijn waarom ik rijkhalzend uitkijk naar wat Makita aan kettingzagen gaat uitbrengen op het aangekondigde XGTx2 (80V) platform. Hier wil je gewoon een flinke zaag met een lang genoeg blad bij pakken om die stomp in een paar plakken te zagen. Dan is het daarna veel makkelijker te kloven dan zo'n 90cm hoog gevaarte.
https://www.hbm-machines....ad-en-2-takt-benzinemotor :+

Elektrisch heeft absoluut voordelen, dat zal ik niet ontkennen. Maar die grotere accu's? Flexvolt/XGT etc? Die platforms zijn wel echt investeringen te noemen, zou het er zelf niet voor over hebben momenteel :P

Voor het geld om je in te kopen in zo'n platform heb je ook een zware Stihl of Husqvarna op benzine.

Maar goed, er is voor van alles wat te zeggen. En jij zaagt genoeg om je eigen usecase te kennen :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Oogje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:18:
[...]

Met zulke brokken is een benzine nog altijd de beste keus denk ik.
Op dit moment zonder meer, maar daarom ben ik dus benieuwd naar wat de toekomst te bieden heeft :)
McGryphon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:20:
[...]
Elektrisch heeft absoluut voordelen, dat zal ik niet ontkennen. Maar die grotere accu's? Flexvolt/XGT etc? Die platforms zijn wel echt investeringen te noemen, zou het er zelf niet voor over hebben momenteel :P

Voor het geld om je in te kopen in zo'n platform heb je ook een zware Stihl of Husqvarna op benzine.

Maar goed, er is voor van alles wat te zeggen. En jij zaagt genoeg om je eigen usecase te kennen :P
Ja, eens, goedkoop zal een 80V zaag van Makita incl accu's niet zijn. Het is ook meer dromen dan dat ik er per se een nodig heb :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Een maat van me heeft zo'n makita. Gaat ook moeiteloos overal doorheen, maar je moet 3 keer vaker accu's wisselen dan dat je benzine moet bijvullen. Hij is zzp-ende timmerman en heeft dan ook een stuk of 15 accu's, maar ff zagen en ze zijn zo allemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

robkrekel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:55:
Een maat van me heeft zo'n makita. Gaat ook moeiteloos overal doorheen, maar je moet 3 keer vaker accu's wisselen dan dat je benzine moet bijvullen. Hij is zzp-ende timmerman en heeft dan ook een stuk of 15 accu's, maar ff zagen en ze zijn zo allemaal leeg.
Ik heb ook 2 makita's (beide 2x18V, 1 tophandle en 1 rearhandle) en 10 accu's. Met 2 dubbelladers er bij werkt dat prima. Maar zeker bij dikkere stammen ga je er wel vlot doorheen ja, daar is dit spul eigenlijk niet voor bedoeld. Ook een beetje afhankelijk van de houtsoort.

Maar Makita heeft recent dus een nieuw 40V platform aangekondigd en ook aangekondigd dat ze daarmee hetzelfde trucje gaan doen als met hun 18V accu's: machines met 2 accu's in serie, waardoor je dus 80V machines krijgt. Ben benieuwd wat ze op dat gebied dus in de kettingzagen gaan uitbrengen en in hoeverre ze daarmee benzine zagen meer en meer overbodig maken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
@McGryphon @Orion84
Who Am I? schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:52:
Waar is het? Als het in de buurt is wil ik mij wel even uitleven hoor. Ik heb een wig en een afgebroken bijlkop. Meppen kan wel met een omgekeerde kloofbijl.
Hallo
Advertentie is nog zichtbaar op Marktplaats, het is in Ter Aar, vlakbij een buurt met hele leuke namen: berkenpad, elzenstraat, esdoornpad :P
@Who Am I?, pakweg 35/40 mn rijden?

oh en ik heb zelf een kinder-kettingzaag :+ ... met een so cute snoertje :>
https://www.coolblue.nl/product/168434/makita-uc4041a.html
Na het zien van de foto op mijn mobiel schermpje, ik dacht dat het stuk hout zou max 60 cm hoog zij...
ah ah live and learn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
Ik heb ook zo'n zaag, zelfs de iets kleinere versie. Enige beperking is de lengte van het blad maar zelfs met de draad mee kom ik door eikenhout heen. Duurt wat langer meer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 14-04-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
Hier een Stihl MSA220 incl 40cm blad.... Het is geen MS261 maar je komt toch door veel heen.... Belangrijkste is een scherpe ketting en goede 300S accu.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
Ik bedoelde eigenlijk dat tegenover wat ik heb daar gevonden.. het was alsof ik had een speeltje meegenomen :)

Ik heb gedurende de laatste weken echt prima werk gedaan met mijn Makita
Grootste stuk hout was denk ik van sierkers, vrij hard, en met een diameter van ~ 60 cm
Het ging op zich prima, gewoon oppassen met kettingspanning en oliepeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ach, zo'n zelfde 230V kettingzaag gebruik ik op het werk om 6cm dikke eiken planken af te korten, niks mis mee. Maar idd voor een stam van een half kuub wel wat klein uitgevallen :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

McGryphon schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:50:
Ach, zo'n zelfde 230V kettingzaag gebruik ik op het werk om 6cm dikke eiken planken af te korten, niks mis mee. Maar idd voor een stam van een half kuub wel wat klein uitgevallen :P
Met wat geduld kom je een eind hoor. Onderstaande wilg was niet zo groot in diameter als het blok in kwestie, maar toch ruimschoots groter dan de 40cm die mijn zwaard lang is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRKR6z8PP34WpFIfIPuhWjFUKso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEwEjN9Q8dRy6glRY46jHQ3c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:23:
[...]
Met wat geduld kom je een eind hoor. Onderstaande wilg was niet zo groot in diameter als het blok in kwestie, maar toch ruimschoots groter dan de 40cm die mijn zwaard lang is.
[Afbeelding]
Zolang de diameter onder de 80cm blijft is er niks aan de hand 8)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Onlangs sprak ik mijn verbazing uit over het ineens meerekenen van condenseerbaar fijnstof in de officiële metingen van / namens onze overheid. Waarom zou je dat willen meetellen, als het toch vrijwel allemaal vlakbij de schoorsteen condenseert?

Vandaag kwam ik het antwoord én een stuk goed nieuws tegen:
Condenseerbaar fijnstof bestaat vooral uit organische stoffen die binnen enkele meters na het verlaten van de schoorsteen afkoelen en condenseren tot deeltjes in de lucht (aerosolen). Door de relatief lage kacheltemperatuur en vaak niet optimale condities verbranden niet alle bestanddelen van het hout tot koolstofdioxide. In plaats daarvan ontstaan allerlei teerachtige stofjes, al dan niet gedeeltelijk verbrand, die bij afkoeling kunnen condenseren. Omdat dit fijnstof uit zeer kleine deeltjes bestaat, valt het grotendeels onder PM2.5.
De uitstoot van fijnstof uit houtstook is veel minder gedaald [dan van verkeer en industrie]. Dat komt deels doordat er minder beleid is gemaakt voor fijnstofemissies uit houtkachels. Tussen 1990 en 2019 is de uitstoot van PM2.5 door houtkachels afgenomen van 2.1 naar 1.4 kiloton, exclusief condenseerbaar fijnstof. Deze afname komt niet doordat het houtverbruik is veranderd; het totale houtverbruik is namelijk de afgelopen 15 jaar relatief constant gebleven met ongeveer 1.2 miljoen ton per jaar. De afname komt vooral doordat er steeds vaker modernere houtkachels worden gebruikt die daarbij verouderde houtkachels vervangen. Nieuwe kachels verbranden het hout beter waardoor ze minder fijnstof uitstoten, met name het condenseerbaar deel. De uitstoot van PM2.5 daalt daarom veel meer wanneer condenseerbaar fijnstof wordt meegenomen, namelijk van 6.6 naar 4.1 kiloton.
Dat condenseerbaar fijnstof is dus interessant omdat 't ook chemisch gezien smerige deeltjes zijn én omdat het goed vermijdbaar is.

Verder leerde ik dat we met z'n allen helemaal niet (als maar) meer hout zijn gaan stoken, zoals nogal eens gesuggereerd wordt. En dat ondanks het nog volledig ontbreken van enige sturing daarop, de gestage modernisering van 'waarin we stoken' de uitstoot van fijnstof al met 1/3 heeft laten dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Ik heb nog steeds het idee dat dat een soort variabele is die de modellen kloppend maakt waar een verhaal/deeltje aangehangen is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55

CeesKees

I rest my Kees

De stooktijd komt er weer aan...

Ik ben op zoek naar een leverancier met goed droog hout (voor een redelijke prijs natuurlijk).

Volgens de schoorsteenveger is mijn huidige leverancier "te nat" qua hout.

Heeft iemand nog een goede tip(regio Almere)?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Oogje
  • Niet online
CeesKees schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:03:

Ik ben op zoek naar een leverancier met goed droog hout (voor een redelijke prijs natuurlijk).

Ik kan je deze aanraden:
https://www.deboerdrachte...-hout-vochtigheidsmeter/3

Blok splijten en dan ff meten, dan weet je genoeg (20% of minder is prima)

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
CeesKees schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:03:

Ik kan je Gedroogdhaardhout aanraden, zit in Almere en bezorgd aan huis. Goed hout, goede prijs, aardige eigenaar die het hout komt brengen (Cor)
Al meerdere pallets haardhout daar gekocht, vooral haagbeuk, mooi droog hout.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vraagje, een timmerfabriek biedt Meranti aan als hout. Deze kachelboer stelt op zijn site dat
Ook zijn er diverse houtsoorten ongeschikt. Hardhoutsoorten als Meranti en Bankirai zijn bijvoorbeeld schadelijk voor de kachel of haard.
Maar ik kan er verder niks over vinden - eerder het tegenovergestelde, dat mensen Meranti gebruiken. Iemand enig idee waarom dit type hout niet geschikt zou zijn?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55

CeesKees

I rest my Kees

Wobcat schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:06:
[...]

Ik kan je Gedroogdhaardhout aanraden, zit in Almere en bezorgd aan huis. Goed hout, goede prijs, aardige eigenaar die het hout komt brengen (Cor)
Al meerdere pallets haardhout daar gekocht, vooral haagbeuk, mooi droog hout.
Thanx! Wij hebben ook al 2x bij Cor besteld. Aardige kerel. Helaas gaf onze schoorsteenveger bij ons dus aan dat zijn hout te nat is.

Misschien toch nog eens bij m bestellen maar dan duidelijk aangeven dat ik echt droog hout wil.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
Eusebius schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:48:
Vraagje, een timmerfabriek biedt Meranti aan als hout. Deze kachelboer stelt op zijn site dat

[...]

Maar ik kan er verder niks over vinden - eerder het tegenovergestelde, dat mensen Meranti gebruiken. Iemand enig idee waarom dit type hout niet geschikt zou zijn?
Meranti en bankirai zijn tropisch hardhout soorten die niet makkelijk branden. Zeker merantie met een hoge dichtheid brand niet zomaar. Bankirai stinkt inderdaad, vind het een beetje zuur ruiken.

Ik heb voorheen wel meranti gestookt maar pas als de houtkachel goed op temperatuur is en absoluut niet smoren. Dan brand het mi wel goed. In een openhaard is dat inderdaad absoluut niet aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
CeesKees schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:05:
[...]

Thanx! Wij hebben ook al 2x bij Cor besteld. Aardige kerel. Helaas gaf onze schoorsteenveger bij ons dus aan dat zijn hout te nat is.

Misschien toch nog eens bij m bestellen maar dan duidelijk aangeven dat ik echt droog hout wil.
Heb ik toch een andere ervaring mee dan. Nu in totaal 6 x 2 kuub hout gekocht daar, geen klachten. Ook niet van onze schoorsteenveger, mooi droog roetlaagje, geen plakspul in de schoorsteen. Ook een paar maal zelf de relatieve vochtigheid gemeten, was tussen de 12 ~ 16%.
Wel een keer echt te nat hout gehad, kwam uit Wageningen, dat zag je echt koken als het eenmaal aan was. Gewoon een spetterend laagje erop en een behoorlijke rookontwikkeling uit de schoorsteen.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Eusebius Het heeft zoals genoemd een hete haard / kachel nodig om lekker te branden (niet in een ouderwetse open haard gooien dus, of een vuurkorf buiten.

Vervolgens wordt het veel te heet, als je je haard / kachel er helemaal mee vol gooit. Je kunt 'm dan echt beschadigen met de temperatuur die je onverwacht weet te halen.

Hier gaan wat aftandse hardhouten schuttingpalen (in stukjes natuurlijk) rustig aan mee te haard in = zo af en toe een stukje, in een al hete haard, samen met andere blokken. Dat gaat prima.

• beunhaassjoerd
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Who Am I? schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:52:
[...]

Dit weer eens aan den lijve ondervonden... Ik had nog een hele zooi kleine restjes van planken en pallets die ik via het werk van mijn schoonvader had gekregen. Afgelopen week als missie gesteld om alles in hoog tempo te verbranden omdat het in de weg ligt voor beter hout. Allemaal grenen natuurlijk en dus veel hars. Het geknetter maakt in een dichte kachel niet veel uit, maar de ABCAT (het roet en fijnstoffilter) zat binnen een paar dagen helemaal dichtgeslibd. Gelukkig is dat onder de kraan gemakkelijk schoon te spoelen, maar het is dus geenszins overdreven dat dennenhout zorgt voor een smerige schoorsteen. Gelukkig is bijna alles nu weggestookt :P
Laatst wat gekocht bij https://www.123natuurproducten.nl/producten/haardhout/ Had voorheen alleen maar reststukjes gebruikt maar kreeg toen echt mooi hout binnen.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Eusebius schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:48:
[...]
Het brand lekker maar wel veel heter en dat kan slecht zijn voor je kachel.
Ik heb er genoeg van liggen, gewoon af een toe een blok erbij, goed mengen dus, dan is er niks aan de hand.
Verhoogt the overbranding's temperatuur dus dat is goed.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Eusebius
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:22:
[...]

Het brand lekker maar wel veel heter en dat kan slecht zijn voor je kachel.
Ik heb er genoeg van liggen, gewoon af een toe een blok erbij, goed mengen dus, dan is er niks aan de hand.
Morgen komt er een ladinkje. Verder heb ik berk, eiken, beuk en kers. Dus genoeg variatie om eerst warm te stoken en dan warm te houden.
Verhoogt the overbranding's temperatuur dus dat is goed.
Wat?

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
De naverbranding. Het verbranden van de rookgassen iets hoger in je kachel die bij een te lage temperatuur niet verbranden en naar buiten gaan als rook.

[ Voor 37% gewijzigd door robkrekel op 01-10-2021 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Hier nog tweakers in de bollenstreek (Leiden e.o.) die komende winter weer op zoek gaan naar partijen stamhout? Afgelopen voorjaar een paar kuub verzaagd/gekloofd wat nu gestookt gaat worden, dus ben nu weer Marktplaats in de gaten aan het houden om het gelijk weer aan te kunnen vullen :) Mocht ik een mooie kans vinden en het te veel hout zijn, dan speel ik het graag door naar een andere geinteresseerde (en vice versa ;) ). Zo had ik vorig jaar een paar keer 'beet' maar was de voorwaarde 'gratis afhalen maar alles of niks' en dan is bijvoorbeeld 4 kuub net te veel als het hok al bijna vol is..

Ben ook nog op zoek naar een adresje voor rest-hardhout om mee te stoken. Weet hier in de buurt een timmerman die bigbags azobe blokken e.d. heeft staan voor 80,-, is dat een beetje een redelijke prijs? Los in de bag, dus niet gestapeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Azobe is kneiterhard en voelt 1.5 keer zwaarder dan eiken. Ik heb hier ook wel eens wat rest stukjes van opgestookt. Op een hete kachel fikt het goed. Maar zorg wel dat je de stukken niet nog kleiner hoeft te zagen. Het enige wat daar goed doorheen zaagt is tanden van wolfraamcarbide. Je kettingzaag ketting wordt hier echt niet blij van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Ik heb ook een paar keer een aantal zakken 'afvalhout' weggestookt. Kwam van een lokale kozijnenmaker en was voornamelijk azobe en meranti hout. Mooie stukken van ongeveer 15 cm lang, balkjes en plankjes. Kwam in groot model vuilniszak, €5 per zak, gewoon tussen het 'normale' brandhout opgestookt en dan gaat het perfect. Met 1 zo'n zak deed ik ongeveer een week maar helaas zijn ze ermee gestopt, eigenaar met pensioen en geen opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@ps4mm ik misschien wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

AtomicShockwave schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:15:
Azobe is kneiterhard en voelt 1.5 keer zwaarder dan eiken. Ik heb hier ook wel eens wat rest stukjes van opgestookt. Op een hete kachel fikt het goed. Maar zorg wel dat je de stukken niet nog kleiner hoeft te zagen. Het enige wat daar goed doorheen zaagt is tanden van wolfraamcarbide. Je kettingzaag ketting wordt hier echt niet blij van :D
Ik heb en dikke stihl met een ketting met geharde tanden wel iets duurder maar verschrikkelijk lange stand tijd. Veel azobe meerpalen (30x30) mee gezaagd. Moet je wel vermogen voor hebben .....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 16:41

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@ps4mm Hier ook Bollenstreek. Ik sta altijd wel open voor gratis hout (of voor een zacht prijsje :)) Ben ook in bezit van een motorzaag.

Naar mijn bescheiden mening is ovengedroogd haardhout het niet. Dit hout komt voornamelijk uit Oost-Europa en wordt gekapt voor haardhout. En dan gedroogd in een oven en per vrachtauto hierheen :?

Er zijn hier in de omgeving genoeg ondernemers te vinden die hout verkopen van bomen die toch al gekapt moeten worden (gevaar, ziek, stormschade). En dat droogt gewoon 2 jaar onder een afdak.

edit:
Bijvoorbeeld:
http://bewustopenhaardhout.nl/
https://haardhout.tomvandorstenhoveniers.nl/index.html

Nog goedkoper ook. En als je zelf gaat hakken en zagen kun je stammen kopen voor ongeveer 50 euro per massieve/vaste kuub.

[ Voor 17% gewijzigd door TimmeStein op 06-10-2021 09:59 ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
TimmeStein schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:50:
@ps4mm Hier ook Bollenstreek. Ik sta altijd wel open voor gratis hout (of voor een zacht prijsje :)) Ben ook in bezit van een motorzaag.

Naar mijn bescheiden mening is ovengedroogd haardhout het niet. Dit hout komt voornamelijk uit Oost-Europa en wordt gekapt voor haardhout. En dan gedroogd in een oven en per vrachtauto hierheen :?

Er zijn hier in de omgeving genoeg ondernemers te vinden die hout verkopen van bomen die toch al gekapt moeten worden (gevaar, ziek, stormschade). En dat droogt gewoon 2 jaar onder een afdak.

edit:
Bijvoorbeeld:
http://bewustopenhaardhout.nl/
https://haardhout.tomvandorstenhoveniers.nl/index.html

Nog goedkoper ook. En als je zelf gaat hakken en zagen kun je stammen kopen voor ongeveer 50 euro per massieve/vaste kuub.
hey, zeer interessante adressen voor mij!
Ik liep een paar weken terug langs de Turfspoor en dacht.. dat mensen daar waren zeker klaar voor de volgende winters :> :D
Ben benieuwd of het zou ook mogelijk zijn om fruitbomhout de kopen bij de Olmenhorst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 10:41
De Olmenhorst verkoopt snoeihout van de fruitbomen en soms Essenhout, beide schreeuwend duur...

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
Who Am I? schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:13:
De Olmenhorst verkoopt snoeihout van de fruitbomen en soms Essenhout, beide schreeuwend duur...
hi !

:'( maar ook toch niet verrassend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
cpbox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

hi !

:'( maar ook toch niet verrassend..
hi!

Ik meen dat ze voor een standaard zak essenhout €7 vroegen. Echt heel erg duur, dubbel van wat je bij de bouwmarkt betaalt. Ik had het uitgerekend en ik kwam op iets van €200 per m3 uit geloof ik.

Komende winter kan ik als het goed is gewoon weer lekker in de horsten mijn vrijwilligerswerk doen en gratis een paar m3 hout meenemen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Who Am I? op 08-10-2021 10:59 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
Who Am I? schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

hi!

Ik meen dat ze voor een standaard zak essenhout €7 vroegen. Echt heel erg duur, dubbel van wat je bij de bouwmarkt betaalt. Ik had het uitgerekend en ik kwam op iets van €200 per m3 uit geloof ik.

Komende winter kan ik als het goed is gewoon weer lekker in de horsten mijn vrijwilligerswerk doen en gratis een paar m3 hout meenemen ;)
De horsten, leuk !
ik heb vorige winter nieuwe laarzen gekocht, geen natte voeten meer voor mij :)
https://melkvee.shop/laar...dgrip-s5.html#/34-maat-44
ik ben het klaar voor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Heeft iedereen z'n opslag vol?

https://www.rtlnieuws.nl/...jgende-gasprijzen-energie

edit: dit gaat weer precies over hout uit Oost-Europa wat niet aan te slepen is...

[ Voor 22% gewijzigd door TimmeStein op 12-10-2021 09:23 ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 12:24
https://www.bva-auctions....lot/59874/17974534?pid=15

Geïnteresseerden hier voor een klein voorraadje droog teak hout van 140 ton :*) :9~? Helaas ontbreekt hier de ruimte en het geld, maar dit is toch wel de natte droom van elke houtkachel gebruiker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
staat nu al op 136 euro/kuub.
Is teak zulk fijn haardhout dan?

Ergens wel zonde (en niet bepaald milieubewust) om tropisch hardhout na een reis van 15.000km hier in de kachel te flikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:50:
Ergens wel zonde (en niet bepaald milieubewust) om tropisch hardhout na een reis van 15.000km hier in de kachel te flikkeren.
Precies! Dat is voor hoogwaardiger gebruik bestemd.

En waar vind jij het aantal kuub dan? Een ton hout blijft een ton hout, vrijwel ongeacht de houtsoort komt van dezelfde massa dezelfde hitte af. (Alleen het bijbehorend aantal kuub wisselt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gwaihir schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:17:
[...]
En waar vind jij het aantal kuub dan?
Soortelijk gewicht is 870kg/kuub volgens eerste google hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik lees op meerde sites dat de schors verwijdert moet worden ivm met de vorming van creosoot.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of meer info over.
Het is ovengedroogd dus vocht zal geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
--jasper-- schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:54:
Ik lees op meerde sites dat de schors verwijdert moet worden ivm met de vorming van creosoot.
Heb je geen goede, moderne kachel / haard, maar stook je in een vuurkorf, ouderwetse open haard, etc., dan heb je sowieso een bar slechte verbranding en zijn er tal van zaken die daardoor creosoot achterlaten.

De bekendste bij mij zijn de hars uit naaldhout en de tannine uit eikenhout.

=> ga met je tijd mee en je hebt er geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 15:49
TimmeStein schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:21:

edit: dit gaat weer precies over hout uit Oost-Europa wat niet aan te slepen is...
Natuurlijk weer te laat. En ik had mij nog wel voorgenomen om dit jaar eerder opzoek te gaan naar hout. Ik heb denk ik nog een halve kuub liggen maar dat is niet genoeg.

Via marktplaats wel wat gevonden en die komen van de week een kuub voor 94 euro bezorgen.....als ze ook echt langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16:14
--jasper-- schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:54:
Schors dondert er vanzelf vanaf. Gebruik het meestal i.c.m. aanmaakhoutjes. Brandt als een malle.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
SuperKneus schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Natuurlijk weer te laat. En ik had mij nog wel voorgenomen om dit jaar eerder opzoek te gaan naar hout. Ik heb denk ik nog een halve kuub liggen maar dat is niet genoeg.

Via marktplaats wel wat gevonden en die komen van de week een kuub voor 94 euro bezorgen.....als ze ook echt langskomen.
Je kachel en hout moet je in het voorjaar kopen. En de kachel schoonmaken als de lente begint. Dan zijn de prijzen niet opgedreven en heeft de schoorsteenveger genoeg tijd.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
TimmeStein schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:21:

10 kuub liggen waarvan 6 kuub droog genoeg is om te stoken, wordt krapjes tot aan april als we weer een flink koude maand ertussen hebben zitten. Vorige winter 7 kuub verbruikt.
Van die 10 kuub heb ik 8 zelf geveld (nou ja, iemand anders vellen, ik de rest doen) 8)

Ik probeer deze winter weer op zoek te gaan naar hout voor de winter van 2022/2023.

[ Voor 6% gewijzigd door Oogje op 12-10-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
Oogje schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

10 kuub liggen waarvan 6 kuub droog genoeg is om te stoken, wordt krapjes tot aan april als we weer een flink koude maand ertussen hebben zitten. Vorige winter 7 kuub verbruikt.
Van die 10 kuub heb ik 8 zelf geveld (nou ja, iemand anders vellen, ik de rest doen) 8)

Ik probeer deze winter weer op zoek te gaan naar hout voor de winter van 2022/2023.
Staat bij jullie de houtkachel dan van 's ochtends tot 's avonds laat non stop te branden? 7 kuub verbruiken dat is een hoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Sahara schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Staat bij jullie de houtkachel dan van 's ochtends tot 's avonds laat non stop te branden? 7 kuub verbruiken dat is een hoop!
Grootste deel van de dag wel ja (covid thuiswerken) Maar ik heb ook een huis op een grote open vlakte dus heb sowieso aardige verwarmingsbehoefte. Ik heb er 700 m3 gas mee uitgespaard tov de zachte winter ervoor zonder houtkachel, dus dat scheelt wel aardig
Ondertussen huis weer wat beter geïsoleerd dus misschien valt t deze winter mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:12
Vandaag kuub (afval)hardhout (€70) gekregen en nog een kuub rest stukken kastanje palen besteld (€45). Kom ik de winter wel mee door denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 15:49
Eusebius schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Je kachel en hout moet je in het voorjaar kopen. En de kachel schoonmaken als de lente begint. Dan zijn de prijzen niet opgedreven en heeft de schoorsteenveger genoeg tijd.
Ja ik ben elk jaar te laat. Ik wilde dit jaar in september halen eerder kwam niet uit maar dat liep nu dus ook anders. En toen kwam het hele gedoe met de verhoging van de energie prijzen waardoor de vraag naar hout ook omhoog ging, ff niet goed opgelet.

De schoorsteen veger komt hier altijd eind oktober begin november, daar hebben we een abonnement voor. Paar jaar terug wachten ik met stoken tot hij geweest was maar we stoken niet veel en blijkbaar schoon dus hij gaf al aan dat we echt niet hoeven te wachten tot hij geweest is.

Ik heb ook maar plek voor ongeveer 1.5kuub, niet echt ruimte dus om nat hout op te slaan en dan ook nog plek voor droog hout voor het stoken. Ik koop dus altijd na de zomer een kuub en daar komen wij de winter dan wel mee door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Gwaihir schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:46:
[...]
...tal van zaken die daardoor creosoot achterlaten.

De bekendste bij mij zijn de hars uit naaldhout en de tannine uit eikenhout...
Hier verschillen de meningen nogal over. Volgens mij komt creosoot alleen door nat hout of verkeerd stoken. De temperatuur blijft dan gewoon te laag waardoor teer neerslaat in de schoorsteen.

Voorheen gebruiken mensen geen naaldhout in de openhaard vanwege het spetteren van de hars. Met een ruit is dat geen probleem, behalve dat het ruitje wat vies kan worden. Met een moderne kachel is het vuur heet genoeg om ook de hars volledig te laten verbranden. Door de hars heeft naaldhout per kilo per overigens wel veel energie.

Van de tannine in eikenhout en het uitspoelen daarvan hebben veel ook een verkeerd idee. Ik geloof nooit dat het er uit kan spoelen. Er zijn voorbeelden van eiken stammen die een jaar in een stromende rivier hebben gelegen en nog steeds blauw uitslaan van een spijker. En zou ovengedroogd eiken dan niet stampvol tannine moeten zitten? Volgens mij geen enkel probleem voor een moderne goed gestookte kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Van naaldhout kan ik helaas uit ervaring zeggen dat de hars wel degelijk neerslaat in je schoorsteen. Wij hebben een abcat fijnstof/roet filter en die zat binnen de kortste keren vol troep na het stoken van naaldhout. Normaal gesproken hoef ik die maximaal 1x per 3 weken schoon te maken, nu was het al na een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Ja, dat zegt ook wel weer wat.

Ik heb twee jaar geleden een sequoia van 10 meter opgestookt en m'n schoonsteenveger vond het er prima uit zien. Ik vraag altijd naar bijzonderheden als ze klaar zijn.

Ik heb overigens geen filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Niemand hier die zelf z'n schoorsteen veegt? Hier loopt ie langs de gevel omhoog, dus kan er zo van onderen bij, kwestie van een klep openmaken. We hebben 'm nu pas 1 seizoen gestookt, ben nu aan het kijken voor zo'n setje met stok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Schoorsteenveger hier rekent 42 euro en geeft een certificaatje af.

Daarvoor ga ik niet kutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

ps4mm schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:23:
Niemand hier die zelf z'n schoorsteen veegt? Hier loopt ie langs de gevel omhoog, dus kan er zo van onderen bij, kwestie van een klep openmaken. We hebben 'm nu pas 1 seizoen gestookt, ben nu aan het kijken voor zo'n setje met stok.
Jawel. Daar is niets moeilijks aan. Dan weet ik tenminste dat niemand mijn dak of pijp sloopt.
-Maar of het moeilijk is verschilt misschien per woning.

[ Voor 6% gewijzigd door RvV op 13-10-2021 08:50 ]

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Raymond schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:43:
Schoorsteenveger hier rekent 42 euro en geeft een certificaatje af.

Daarvoor ga ik niet kutten.
Verzekeringstechnisch is het zelf vegen geen optie.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Who Am I? schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:32:
Van naaldhout kan ik helaas uit ervaring zeggen dat de hars wel degelijk neerslaat in je schoorsteen. Wij hebben een abcat fijnstof/roet filter en die zat binnen de kortste keren vol troep na het stoken van naaldhout. Normaal gesproken hoef ik die maximaal 1x per 3 weken schoon te maken, nu was het al na een paar dagen.
Hier begin 2019 zo'n 6 kuub conifeer verstookt (uit eigen tuin, goed droog). Schoorsteenveger trof alleen het normale, makkelijk te verwijderen droge roet aan. Wel wat opgelet er niet mee aan te maken (niet als eerste hout).

Afgelopen winter een houtmix met veel eiken, goed droog, maar echt niet éérst uitgeregend. Ook daarmee niets bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Hetzelfde hier, heb ook een 1.5kuub droog dennen liggen, valt op dat het met een wat koudere kachel flinkt knettert maar als ie eenmaal goed heet is knettert het (vrijwel) niet. Gewoon meestoken in de mix met loofbomenhout en zo nu en dan een blokje hardhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Wat misschien een probleem is geweest bij mij is dat ik het naaldhout voornamelijk heb gebruikt bij het aanmaken van de kachel... Dan is er misschien nog niet genoeg hitte om alle hars goed te verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Laatst online: 17-09 11:52
hansvk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

[...]

Verzekeringstechnisch is het zelf vegen geen optie.
Zover ik een keer had uitgezocht mag je van de verzekeraar zelf je schoorsteen vegen. Maar misschien dat het verschilt per verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
InfoTracer schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Zover ik een keer had uitgezocht mag je van de verzekeraar zelf je schoorsteen vegen. Maar misschien dat het verschilt per verzekeraar.
Thx voor de input, ik ben het ook even aan het uitzoeken bij onze verzekeraar. Net even de klep onderaan de schoorsteen opengemaakt uit nieuwsgierigheid. Onderin lag wat grof gruis, de binnenwand is bedekt met een dun laagje los poederachtig spul, lijkt me geen probleem om hier zelf een borstel doorheen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Who Am I? schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:58:
Wat misschien een probleem is geweest bij mij is dat ik het naaldhout voornamelijk heb gebruikt bij het aanmaken van de kachel... Dan is er misschien nog niet genoeg hitte om alle hars goed te verbranden.
Veger gaf hier ook aan dat dat geen probleem is en in een hardnekkig fabel is. Zolang het goed droog is en vuur gewoon heet genoeg is, geen probleem. Hier ook 1,5 kuub dennenhout erdoor gejaagd.

Tevens doen landen als Oostenrijk en Zweden haast niet anders, die hebben dennenhout in overvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Het gaat de verzekeraar erom, in geval van brandschade, dat er goed onderhoud gepleegd is/wordt. Als je het zelf doet, moet je dat wel hard kunnen maken. Dit is wel iets wat je met een factuur van een schoorsteenveger meteen oplost.

Mijn schoorsteenveger rekent 50 euro inc BTW. De schoorsteen zit hier op bijna 10 meter, dus ik vind het allemaal wel best ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Bij mijn verzekeraar is dit inderdaad ook zo:

Bij a.s.r. ben je verzekerd voor brand vanuit je woonhuis- en inboedelverzekering. Wij vergoeden schade veroorzaakt door de schoorsteenbrand aan je woonhuis en je inboedel. Ook rook-, roet- en blusschade is verzekerd. Er mag alleen geen sprake zijn van achterstallig onderhoud. Als het gaat om een woning met een harde dakbedekking (zoals dakpannen of plat dak), dan moet de schoorsteen minimaal één keer per jaar professioneel en van bovenaf geveegd worden.

Prijzen hier in de buurt gaan vanaf 85eu even snel opgezocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Vooral het stukje 'van bovenaf' is wel interessant. Waarom zou dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Geen idee, misschien is dat effectiever, dat er minder rommel achterblijft?

Bij ons loopt de hele schoorsteen buitenom het huis langs een stenen gevel.. vind dit zelf niet te vergelijken met een inpandig kanaal door houten vloeren/dak qua risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:55:
Dat is niet meer van deze tijd. Ze hebben tegenwoordig van die universele vegers op de boormachine, die echt van onderaf wel goed bovenin komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik denk dat dit nog uit de tijd komt dat er alleen maar gemetselde schoorstenen waren en dan direct de staat van het metselwerk geïnspecteerd kan worden?
Of misschien dat bovenin de pijp de meeste zooi op de wand slaat (want daar is het relatief het koudst) en je bij bovenaf vegen zeker weet dat je het meepakt?

Hier laat ik het de schoorsteenveger door voor de factuur zodat ik kan bewijzen dat ik elk jaar de schoorsteen schoon heb. En voor die 65 euro ga ik niet zelf aan t rommelen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Mijn vader heeft 35 jaar lang van onderen de borstel naar boven gedrukt door een 5 meter RVS kanaal. Als het los komt, dan valt het alsnog naar beneden. Nooit problemen mee gehad.
Het zou kunnen dat er lange, vreemdsoortige rookkanelen zijn met veel bochten waarbij het handiger is dat de zwaartekracht helpt als je naar beneden moet.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Gents ik ga mn houtvoorraad binnenkort aanvullen, ik heb een lokale hovenier gevonden die veel doet met hout van bomen met stormschade en dergelijke. Het hout is minimaal een jaar gedroogd na kloven. Lijkt mij de mooiste vorm van hout stoken omdat die bomen toch al omgewaaid waren. Echter heeft ie verschillende soorten, zoals eik, beuk, berk, els, en loofhout. Het is voor een tuinkachel buiten, dus ik zoek iets dat niet te heet wordt, en niet te snel wegbrand. Dingen als as maak ik me niet zo druk om, de tuinkachel heeft een opening voor as aan de onderkant.

Afgelopen jaar heb ik veel op eik gestookt en daarmee wordt mn kachel echt heet, een van mn vrienden heeft een brandwond op zn been omdat zn broek gloeiend heet was geworden toen ie voor het vuur zat. De jaren daarvoor had ik een mix van van alles, maar daar zat ook eik in dat langer moest drogen dan bijvoorbeeld essenhout. Dat was niet zo handig. Hebben jullie tips wat het beste in een tuinkachel kan?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
Ik heb een setje gekocht bij: https://www.schoorsteenwe...ering-met-nylon-borstels/
Ik veeg mijn schoorsteen van onderen, ongeveer 8m RVS staal.

Paar dagen terug gedaan, vierde of vijfde keer
Het gaat steeds sneller en makkelijker (ervaring?), er komt steeds minder roet om mijn armen en nog belangrijker: steeds minder roet rondt mijn kachel binnenhuis.. oOo

Ik heb wel een "oh nee' moment gehad toen ik zaag mijn dakterras : met omhoog vegen, er kwam waarschijnlijk een wolk van roet in de naast omgeving :S .. gelukkig was alles vrijwel weg na een bui !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
InfoTracer schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Mijn verzekeraar is akkoord als ik foto's kan laten zien van het vegen.
Dus laat ik mijn vrouw elke keer foto's maken zodra ik op het dak bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Zo doe ik dat al 20 jaar waarvan de laatste jaren zelfs met een video. Just in case en een kleine moeite om te bewaren.
Overigens ben ik er van overtuigd dat ik beter doe dan een "professionele" schoorsteenveger. Ik doe het niet zo snel en vind mezelf uiterst traag en ben er toch zeker een half uur mee bezig. De "professionele" zie ik regelmatig bij buren aan de gang en zijn na 5 minuten al weer klaar.
Mij lukt het echt niet om het sneller te doen.

Is schoorsteenvegen eigenlijk inmiddels al een door de overheid erkend beroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
Jullie ook last van de schaarste van haardhout? Bestel al jaren bij de zlefde leverancier 3 kuub droog eiken mooi op een pallet gestapeld. Hekaas helemaal op.

Iemand nog ervaring met mooi droog eiken hout in regio Utrecht met natuurlijk nog een vooraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Ik moet ook nog bestellen voor volgend jaar. Maar zie de bui al hangen haha.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pandarrama
Opgegroeid met houtkachels en de afgelopen 20 jaar maak ik gebruik van een Jotul F100.
Geweldige houtkachel welke de gehele winter aanstaat wanneer we thuis zijn. Zelfs nu nog nieuw te koop alleen dubbel zo duur geworden.
Deze heeft een vermogen van 2,7 kW tot maximaal 7,5 kW afgestemd om de gehele begane grond uitstekend te verwarmen maar eigenlijk kan deze op vol vermogen de 1e en 2e etage ook verwarmen door de deur naar boven open te zetten. Iets wat we overigens zelden doen of het moet buiten -10 vriezen.

Een veel gemaakte fout is dat men kachels kiest op uiterlijk en formaat maar niet op het vermogen afgestemd op de ruimte. Een houtkachel hoort ongesmoord te branden voor een volledige verbranding.
De Zwitserse methode is inderdaad DE methode om rookloos het vuur te starten.

Hout komt hier gratis door het zelf omzagen van bomen met een elektrische Stihl en de laatste jaren zelfs met een accu Stihl met voldoende accu's. Heerlijk in redelijke stilte bomen vellen en in stukje zagen.
Vervolgens wordt dit hout geruisloos met een Kona Electric + aanhanger vervoerd naar de eindbestemming.
Hapklare brokken wat vroeger leuk was om handmatig te kloven maar op een gegeven moment ga je dat ook beu worden.
Daarom 10 jaar geleden deze kloofmachine gekregen en het beste cadeau ooit! 5 ton is sterk genoeg voor iedere houtsoort tot 37 cm. Het ding blijft maar werken en dat had ik voor het geld eerlijk gezegd niet verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OlFkAX2Wf2Yvoxmi-I1HAR7Rms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R7irhKRqhKV6e7s01XukX6JN.jpg?f=user_large

Sinds 2014 gebruik ik uitsluitend grove den omdat ik er makkelijk en gratis aan kan komen.
Dit hout stookt perfect en dit tot in tegenstelling van wat men papegaait valt vervuiling van het rookkanaal enorm mee. Misschien omdat ik het hout 2 jaar laat drogen naar 12% en de kachel niet smoor.
Wat er 1x per jaar na een half uur vegen uit de schoorsteen aan roet komt is minimaal en bij elkaar misschien 1/3 emmer. Stukjes creosoot zijn er zeker in te vinden en dit heb ik al eens proberen te ontsteken maar zelfs met een gasbrander lukt het niet.
Tenslotte; Heel Oosterrijk, Scandinavië, Canada, delen van Frankrijk, Spanje stoken deze houtsoorten...........

Nu onlangs, na een storm kwam er figuurlijk een eik op mijn pad en die ligt inmiddels al een tijdje netjes in partjes te wachten tijdens zijn droogcyclus. Over 3 jaar maar eens kijken of dat een beetje wil branden.

Mijn advies; Meet altijd voor gebruik zelf het vochtpercentage van je hout en haal het tijdig naar binnen. Vertrouw hier niet je houtleverancier op want die wil zo snel mogelijk zoveel mogelijk hout verkopen. Vochtmeters koop je voor een tientje bij Ali.
Smoor je kachel niet door de luchttoevoer te knijpen, doseer je vermogen door minder of kleinere stukken hout toe te voegen.
Selecteer een deskundige en betrouwbaar schoorsteenveger. Geef liever wat meer geld uit voor de veegbeurt en nog belangrijker goed advies.

Tot zover mijn inbreng :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:12
Pandarrama schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:11:
Opgegroeid met houtkachels en de afgelopen 20 jaar maak ik gebruik van een Jotul F100.
Geweldige houtkachel welke de gehele winter aanstaat wanneer we thuis zijn. Zelfs nu nog nieuw te koop alleen dubbel zo duur geworden.
Deze heeft een vermogen van 2,7 kW tot maximaal 7,5 kW afgestemd om de gehele begane grond uitstekend te verwarmen maar eigenlijk kan deze op vol vermogen de 1e en 2e etage ook verwarmen door de deur naar boven open te zetten. Iets wat we overigens zelden doen of het moet buiten -10 vriezen.

Een veel gemaakte fout is dat men kachels kiest op uiterlijk en formaat maar niet op het vermogen afgestemd op de ruimte. Een houtkachel hoort ongesmoord te branden voor een volledige verbranding.
De Zwitserse methode is inderdaad DE methode om rookloos het vuur te starten.

Hout komt hier gratis door het zelf omzagen van bomen met een elektrische Stihl en de laatste jaren zelfs met een accu Stihl met voldoende accu's. Heerlijk in redelijke stilte bomen vellen en in stukje zagen.
Vervolgens wordt dit hout geruisloos met een Kona Electric + aanhanger vervoerd naar de eindbestemming.
Hapklare brokken wat vroeger leuk was om handmatig te kloven maar op een gegeven moment ga je dat ook beu worden.
Daarom 10 jaar geleden deze kloofmachine gekregen en het beste cadeau ooit! 5 ton is sterk genoeg voor iedere houtsoort tot 37 cm. Het ding blijft maar werken en dat had ik voor het geld eerlijk gezegd niet verwacht.
[Afbeelding]

Sinds 2014 gebruik ik uitsluitend grove den omdat ik er makkelijk en gratis aan kan komen.
Dit hout stookt perfect en dit tot in tegenstelling van wat men papegaait valt vervuiling van het rookkanaal enorm mee. Misschien omdat ik het hout 2 jaar laat drogen naar 12% en de kachel niet smoor.
Wat er 1x per jaar na een half uur vegen uit de schoorsteen aan roet komt is minimaal en bij elkaar misschien 1/3 emmer. Stukjes creosoot zijn er zeker in te vinden en dit heb ik al eens proberen te ontsteken maar zelfs met een gasbrander lukt het niet.
Tenslotte; Heel Oosterrijk, Scandinavië, Canada, delen van Frankrijk, Spanje stoken deze houtsoorten...........

Nu onlangs, na een storm kwam er figuurlijk een eik op mijn pad en die ligt inmiddels al een tijdje netjes in partjes te wachten tijdens zijn droogcyclus. Over 3 jaar maar eens kijken of dat een beetje wil branden.

Mijn advies; Meet altijd voor gebruik zelf het vochtpercentage van je hout en haal het tijdig naar binnen. Vertrouw hier niet je houtleverancier op want die wil zo snel mogelijk zoveel mogelijk hout verkopen. Vochtmeters koop je voor een tientje bij Ali.
Smoor je kachel niet door de luchttoevoer te knijpen, doseer je vermogen door minder of kleinere stukken hout toe te voegen.
Selecteer een deskundige en betrouwbaar schoorsteenveger. Geef liever wat meer geld uit voor de veegbeurt en nog belangrijker goed advies.

Tot zover mijn inbreng :-)
kan je ook een goede (betaalbare) vochtmeter aanraden voor huis-tuin- keuiken gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Die dingen zijn volgens mij allemaal vergelijkbaar. Ik heb een stihl, want gekocht bij de zaak waar ik veel van mn zaagmateriaal haal. Kostte me 13 euro oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Dit model heb ik https://nl.aliexpress.com...2212000018888957743%22%7D
Instelbaar voor verschillende houtsoorten.

Vergeleken met een aantal duurdere en ze doen precies hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
https://nos.nl/l/2402339
Gaan we weer. "90% van de warmte bij een open haard verdwijnt door de schoorsteen". Wel een kleine sidenote voor houtkachels dat het maar 20-40% is. Maar wat mij betreft wordt er in de media een veel hardere lijn getrokken tussen open haarden en hoogrendement houtkachels. Die 20-40% door de schoorsteen heb je bij een cv-ketel van 15 jaar oud ook en daar stikt het ook nog van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Who Am I? schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:02:
Gaan we weer. "90%van de warmte bij een open haard verdwijnt door de schoorsteen". Wel een kleine sidenote voor houtkachels dat het maar 20-40% is. Maar wat mij betreft wordt er in de media een veel hardere lijn getrokken tussen open haarden en hoogrendement houtkachels. Die 20-40% door de schoorsteen heb je bij een cv-ketel van 15 jaar oud ook en daar stikt het ook nog van...
Mo, de media die een vertekend beeld geeft om het volk te beïnvloeden. You must be new here. :+

Dan heb je het nog niet over die 30 jaar oude stookolieketels die nog in omgang zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Pandarrama schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:11:

Waar kun je het beste gratis hout vinden of bomen die je mag omzagen?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Op marktplaats/fb, maar dat betekend op dit moment wel 5x per uur zoeken, want ze zijn zo weg. Het schijnt nogal gewild te zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat zegt wel wat over hoe mensen denken te kunnen stoken. Als je vanwege de gasprijs op zoek bent naar hout, dan wil je dit jaar stoken. Dan toch bijzonder om het nu uit het bos te halen... Leuk voor volgend winter, maar niet voor deze.
Piek moment lijkt me haast maart/april dat stook seizoen ten einde loopt en hok leeg is. Maar snap dat het veel beter is om de bomen nu neer te halen, omdat ze in winterstand gaan en daardoor steeds minder vocht in zich hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Who Am I? schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:58:
Maar wat moet je dan gebruiken voor het aanmaken?
Wij gebruiken het hout van pallets en dat brand best goed maar is volgens mij bijna altijd naaldhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Ik maak van de pallet waar het hout op/in komt altijd aanmaakhoutjes, is ook dennen of vurenhout volgens mij. Nog nooit commentaar van de schoorsteenveger gehad in al die jaren.
Perfect aanmaakhout, 3 a 4 stukjes van 20cm lang en 3cm breed is voldoende om de rest aan te krijgen. Stook vnl essen en haagbeuk, ovengedroogd. Wel blij dat ik op tijd gekocht heb voor dit stookseizoen (half sept.), zou nu minimaal €75 per pallet meer kwijt zijn volgens mij. (als er al iets te krijgen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Who Am I? schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:02:
Gaan we weer. "90% van de warmte bij een open haard verdwijnt door de schoorsteen". Wel een kleine sidenote voor houtkachels dat het maar 20-40% is. Maar wat mij betreft wordt er in de media een veel hardere lijn getrokken tussen open haarden en hoogrendement houtkachels. Die 20-40% door de schoorsteen heb je bij een cv-ketel van 15 jaar oud ook en daar stikt het ook nog van...
De berichtgeving is al jaren negatief eigenlijk. Toegegeven, er zijn genoeg mensen die maar wat aanrommelen. Zelf ga ik af en toe weleens buiten kijken hoe het er aan toe gaat. Als ik een mooie niet-rokende pijp zie, ben ik tevreden stoker ;)

Ik probeer alles netjes te doen met goed, droog en zelf gekloofd hout hier uit de omgeving. Een Abcat is bij mij niet handig, want m'n kachel in ingebouwd. Een Oekosolve misschien? Ik heb trouwens een Barbas Universal 6-65, ook mooi Nederlands :) Ben benieuwd naar jullie kachels.

Maar goed. Ik merk dat met name de afgelopen 3 jaar dat de kachel negatief in het nieuws komt. Ook de bbq trouwens. Uit allerlei hoeken, organisaties en stichtingen. En ik bespeur ook veel selectieve verontwaardiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
TimmeStein schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

De berichtgeving is al jaren negatief eigenlijk. Toegegeven, er zijn genoeg mensen die maar wat aanrommelen. Zelf ga ik af en toe weleens buiten kijken hoe het er aan toe gaat. Als ik een mooie niet-rokende pijp zie, ben ik tevreden stoker ;)

Ik probeer alles netjes te doen met goed, droog en zelf gekloofd hout hier uit de omgeving. Een Abcat is bij mij niet handig, want m'n kachel in ingebouwd. Een Oekosolve misschien? Ik heb trouwens een Barbas Universal 6-65, ook mooi Nederlands :) Ben benieuwd naar jullie kachels.

Maar goed. Ik merk dat met name de afgelopen 3 jaar dat de kachel negatief in het nieuws komt. Ook de bbq trouwens. Uit allerlei hoeken, organisaties en stichtingen. En ik bespeur ook veel selectieve verontwaardiging.
In Nederland is er altijd wel een belangenorganisatie die iets te klagen heeft, maakt niet uit waarover, ik trek er niks van aan, gewoon stoken met droog hout in een houtkachel met hoog rendement en "mind your own f*cking business" is mijn motto :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 00:33
Wij hebben een gashaard, voornamelijk voor de sfeer, maar als het moet en ik hem vol open zet heeft hij de woonkamer binnen no time veel te warm. Nu zit ik vanwege de stijgende gasprijzen eens te kijken naar een houthaard (ons rookkanaal is geschikt), want een haardvuur is gewoon heerlijk. Aangezien ik het hout kant en klaar moet kopen (hooguit dat ik direct ook nat hout erbij kan kopen voor over 1 a 2 jaar) zat ik eens te berekenen wat kant en klaar haardhout nu eigenlijk kost per kWh om de vergelijking met gas te kunnen maken. Graag even een dubbel check of ik nergens een rekenfout maak.

2 kuub gestapeld hout op een pallet is zo'n 380 euro. Dat is dan ongeveer 1000kg en bevat zo'n 4000 kWh. Per kWh is dat dus 9,5 cent.

Een kuub gas bevat ongeveer 10 kWh aan energie, wat (op ons huidige contract) zo'n 75 cent kost, oftewel 7,5 cent per kWh.

Ik was in de veronderstelling dat hout stoken goedkoper zou zijn dan op gas stoken, maar dat geldt dus niet als je het kant en klaar moet kopen.

Overigens verwarmen we tegenwoordig voornamelijk op de airco met een SCOP van 5 ofzo. Aangezien we een flinke overproductie hebben vd zonnepanelen en een geringe terugleververgoeding krijgen kost 1 kWh warmte geen drol meer, orde grootte 1 cent. Overdag is dat prima, maar 's avonds is een vuurtje ook gewoon sfeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
pirke schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:31:

2 kuub gestapeld hout op een pallet is zo'n 380 euro.

Ik was in de veronderstelling dat hout stoken goedkoper zou zijn dan op gas stoken, maar dat geldt dus niet als je het kant en klaar moet kopen.
Bij 380 euro voor 2 kuub gaat de berekening ook vrij snel in het voordeel voor gas uitvallen.

Ik kijk voor de gein ff bij de Hornbach, die rekenen 285 euro voor 2 kuub elzenhout (wat prima hout is, imho).

Mn buren laten voor 100 euro een kuub beuk afleveren (geen idee btw wat de prijs dit jaar is).

Vorig jaar (zal nu dus ook wel flink zijn gestegen) betaalde ik 5 tientjes/kuub voor stammen elzenhout, afgeleverd bij huis en die hadden al 1,5j drogen achter de rug (moesten na zagen en kloven nog ff nadrogen).

Ikzelf heb nu 100 euro betaald voor 10kuub, maar die staan nu nog wel in een bos met blad eraan :+
(Uiteindelijk gaat me dat ook 30-40 euro per kuub kosten, als je alles meerekent).

380 voor 2 kuub lijkt me ook in deze tijd wel de hoofdprijs, of ik ben wel heel erg uit de loop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Tjonge .. ik betaal 65 de kuub (hard hout: eiken, beuken), aan huis geleverd. Nu heb ik een leverancier die een bosperceel voor staatsbosbeheer onderhoudt en daarvoor de bomen mag gebruiken. Maar heb toch even gelijk na het nieuws van de gasprijs een paar kuub extra laten komen :-P Het staat weer mooi vol hier :-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:12
pirke schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:31:
Wij hebben een gashaard, voornamelijk voor de sfeer, maar als het moet en ik hem vol open zet heeft hij de woonkamer binnen no time veel te warm. Nu zit ik vanwege de stijgende gasprijzen eens te kijken naar een houthaard (ons rookkanaal is geschikt), want een haardvuur is gewoon heerlijk. Aangezien ik het hout kant en klaar moet kopen (hooguit dat ik direct ook nat hout erbij kan kopen voor over 1 a 2 jaar) zat ik eens te berekenen wat kant en klaar haardhout nu eigenlijk kost per kWh om de vergelijking met gas te kunnen maken. Graag even een dubbel check of ik nergens een rekenfout maak.

2 kuub gestapeld hout op een pallet is zo'n 380 euro. Dat is dan ongeveer 1000kg en bevat zo'n 4000 kWh. Per kWh is dat dus 9,5 cent.

Een kuub gas bevat ongeveer 10 kWh aan energie, wat (op ons huidige contract) zo'n 75 cent kost, oftewel 7,5 cent per kWh.

Overigens verwarmen we tegenwoordig voornamelijk op de airco met een SCOP van 5 ofzo. Aangezien we een flinke overproductie hebben vd zonnepanelen en een geringe terugleververgoeding krijgen kost 1 kWh warmte geen drol meer, orde grootte 1 cent. Overdag is dat prima, maar 's avonds is een vuurtje ook gewoon sfeer :)
ik betaal momenteel 65e de kuub voor robinia/eik (afval van een speeltuigenconstructeur, dus kurkdroog, geen schors, heerlijk om te branden). en 30e voor een kuub zacht hout. Sparrenhout krijg ik gewoon als ik wil.

Voor 190e de kuub zou ik de moeite niet eens doen en gewoon de gas openzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Ik koop stammen voor 40 euro (mix) of 50 euro (beuk en eik) per vaste kuub. Gedroogd is dat dan tussen 700 en 800 kilo hout. Als ik alles een beetje middel, zou een kWh warmte 1,5 cent kosten. Da's puur het hout, dus er moet nog een paar liter Aspen2 bij en mijn eigen noeste arbeid.

Edit
En zo nu en dan krijg ik ook weleens wat. Begin dit gaat werd er een gigantische eik geveld (stond scheef en had zwam) bij een bekende. Ik gok dat daar 5 gestapelde kuub vanaf is gekomen.

[ Voor 25% gewijzigd door TimmeStein op 27-10-2021 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandarrama
Net mijn eigen schoorsteen weer zelf geveegd en ook nu weer viel de vervuiling enorm mee.
Zeer goed droog hout stoken met voldoende zuurstof en niet smoren voorkomt ernstige vervulling van het rookkanaal.
Maar voor de zekerheid is deze nu weer spik en span.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q016Xd5M3NifpD89zKH8aDINTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBNSqjnzMay9nthWRa4lWhAo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GMKwq3LN5BK2nbTjHUd3zzA-h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBAvB75lCutukQ0zk20UdANH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTLRrEdERa_LBPSi8ADIU7OyB5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJi2h6rtX0FY3euik7wizDrU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FqdK30TpV-YW5qw--GhfuCgq-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgk0z4NdhPhakNigfzbzEJGz.jpg?f=fotoalbum_large

Er na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvoWwy38ZbhL0A3LO8x5Zz4e8dQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBtpMZ0690TfPgKTTWcafRqe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDyVj4Rp7MfFTkx13siO_2LWpBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nW3qXf9Yh9Vbi5cGFeTPYiav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Pandarrama schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:27:
Net mijn eigen schoorsteen weer zelf geveegd en ook nu weer viel de vervuiling enorm mee.
Zeer goed droog hout stoken met voldoende zuurstof en niet smoren voorkomt ernstige vervulling van het rookkanaal.
Maar voor de zekerheid is deze nu weer spik en span.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er na.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op je eerste foto zie ik spinnewebben? Was dat een foto voor een stookseizoen?
En hoe zit het met de verzekering. Stel dat er iets gebeurd, vinden ze het goed dat je je eigen schoorsteen veegt?

Vraag: hoe maken jullie aanmaakhout? Ik kloof nu berk tot kleine stukjes (ongeveer 1x1) en met een mes snijd ik wat stukken eraf om het aan te steken met wat brandgel (hello Action).
Alleen zoek ik een manier om dit proces sneller te krijgen: hoe krijg ik zo snel mogelijk aanmaakhout? Iemand tips?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik gebruik 2 van de bruine aanmaakblokjes en wat berkenschors (krat vol van) en m’n houtjes zijn niet dunner dan 2x3 oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik krijg het meeste bij m'n hout. Daar zitten ook dunne stukjes tussen. Die stapel ik mee, zodat ik telkens ook aanmaakhout tegen kom. En na het stapelen hark ik het nog kleinere spul bijeen en dat gaat in een mand. Snoeihout uit eigen tuin bewaar ik vanaf 4 à 5 cm doorsnee en kloof ik ook zo dun toch een keer doormidden. Da's dus ook aanmaakhout. En slechts heel af en toe kloof ik dan nog 'ns een paar gewone blokken tot aanmaakhout.
Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste