PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Zo'n adresje zoek ik ook nog in de Achterhoek. Ik denk dat dat voor jouw leverancier te ver is. Anders mag je wel een pm sturen.Eusebius schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:00:
Tjonge .. ik betaal 65 de kuub (hard hout: eiken, beuken), aan huis geleverd. Nu heb ik een leverancier die een bosperceel voor staatsbosbeheer onderhoudt en daarvoor de bomen mag gebruiken. Maar heb toch even gelijk na het nieuws van de gasprijs een paar kuub extra laten komen :-P Het staat weer mooi vol hier :-)
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Achterhoek <> Sallandse heuvelrug is een uur rijden, dat is denk te ver. En hij moest voor mijn laatste levering al een vrachtje bij iemand anders halen.hansvk schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:07:
[...]
Zo'n adresje zoek ik ook nog in de Achterhoek. Ik denk dat dat voor jouw leverancier te ver is. Anders mag je wel een pm sturen.
Weet niet of je buitenaf woont, maar kijk in het buitengebied wie er (veel) hout heeft en stap daar eens op af en vraag of ze hout hebben cq of ze een adres kennen. Niet 'importers', maar boeren of 'eigen mensen'. Want die weten of goede adresjes of hebben zelf een stuk land.
De mijne heeft een perceel in beheer van Staatsbosbeheer en mag de houtkap houden. Hij jaagt er ook op. Dat krijg je niet zo maar, maar vaak door overerving of gunning (vandaar dat je dus iemand moet hebben wiens voorouders er al langer wonen
[ Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 06-11-2021 14:18 ]
==
hoi
Simpel en goedkoop: scoor ergens een (paar) pallet(s) uit een bouwafvalcontainer en koop een kleine bijl (bijv. de Fiskars X5), zaag eerst met een decoupeerzaag die pallet in hapbare stukken.. en daarna hak je met die kleine bijl dat dunne pallethout in kleine 1 cm x 10-15 cm stukjes. Dan heb je gratis aanmaakhout. Die grote blokken van die pallet kan je ook gewoon in de kachel gooien.. super eenvoudig. Zet er wat aanmaakblokjes er tussen en klaar.Eusebius schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:14:
[...]
Op je eerste foto zie ik spinnewebben? Was dat een foto voor een stookseizoen?
En hoe zit het met de verzekering. Stel dat er iets gebeurd, vinden ze het goed dat je je eigen schoorsteen veegt?
Vraag: hoe maken jullie aanmaakhout? Ik kloof nu berk tot kleine stukjes (ongeveer 1x1) en met een mes snijd ik wat stukken eraf om het aan te steken met wat brandgel (hello Action).
Alleen zoek ik een manier om dit proces sneller te krijgen: hoe krijg ik zo snel mogelijk aanmaakhout? Iemand tips?
Overigens kan je ook die pallets makkelijker uit elkaar halen met een Roughneck pallet buster (ideaal gereedschap hiervoor), spijkers afknippen met een betonschaar, of gewoon platslaan en mee de kachel in. Die pallet buster is super om pallets snel uit elkaar te halen voor aanmaakhout.
Klopt helemaal en dat staat er ook bij. Het zijn ervoor en erna foto's.Eusebius schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:14:
[...]
Op je eerste foto zie ik spinnewebben? Was dat een foto voor een stookseizoen?
En hoe zit het met de verzekering. Stel dat er iets gebeurd, vinden ze het goed dat je je eigen schoorsteen veegt?
Ja de verzekeringsmaatschappij vindt dat goed. De eerste verzekeringsmaatschappij die een erkende schoorsteenveger verplicht stelt moet ik nog tegenkomen. Bij mijn weten is schoorsteenvegen nog steeds geen erkend beroep.........
Tijdens het kloven komen er genoeg snippers vrij voor het gehele stookseizoen. Deze snippers boven op het hout aansteken en klaar. Meer is er niet voor nodig.Eusebius schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:14:
[...]
Vraag: hoe maken jullie aanmaakhout? Ik kloof nu berk tot kleine stukjes (ongeveer 1x1) en met een mes snijd ik wat stukken eraf om het aan te steken met wat brandgel (hello Action).
Alleen zoek ik een manier om dit proces sneller te krijgen: hoe krijg ik zo snel mogelijk aanmaakhout? Iemand tips?
Als je vloeistof of gel nodig hebt om vuur aan te maken doe je echt iets niet goed.
Of wel, want het brand in 1x goedPandarrama schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:32:
[...]
Als je vloeistof of gel nodig hebt om vuur aan te maken doe je echt iets niet goed.
==
hoi
Ik heb een NoAxe klover. Mijn "aanmaakhout" is grofweg 5x5cm en dat steek ik aan met een stuk of 2, 3, 4 in parafine gedrenkte ecologische aanmaakblokjes van de Action.Eusebius schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:14:
[...]
Als dat op is, kijk ik wel wat ik gebruik, maar iig genoeg om de kachel in no-time op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Ik maak 'm overigens aan op de Zwitserse manier, waardoor die grote blokken aanmaakhout prima werken. Toen we de kachel het hadden maakte ik veel kleinere aanmaakhoutjes, maar dat blijkt vooral meer werk te zijn en de kachel brand er niet beter door.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Van een lat van een pallet maak ik stukken van 15 tot 20 cm en met de NoAxe deel ik die in vieren.
Bij die vier stukken een paar fijnere stukjes aanmaakhout en 1 of 2 aanmaakblokjes van https://www.haardhout-gol...92-blokjes-per-zakje-fsc/
Binnen 10 min staat ie dan goed in de fik.
Overigens heb ik nu ook een grote hoeveelheid berkenschors (oven gedroogd) maar dan vind ik de kachel veel meer roken.
En af en toe een ritje bouwmarkt om de gratis one-way pallets op te halen. Uit elkaar halen, planken met de afkortzaag op ongeveer 15 cm afzagen en met een bijltje in tweeën hakken. Best veel moeite eigenlijk, maar het is ook een beetje de hobby
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Ik bewaar tegenwoordig het lint/stof/flufjes van de wasdroger. Dat gaat in een schoenendoos die er naast staat en als ik de haard wil aanstoken pak ik een handje van dat spul. Daaromheen inderdaad dun hout in een piramide en gaan.Eusebius schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:14:
[...]
om het aan te steken met wat brandgel (hello Action).
Chaos is more logic than you understand
Aanmaken doe ik ook op z'n Zwitsers. Handjevol aanmaakhout op de stammen, 1 zo'n bruin aanmaakblokje van de Action ertussen en aansteken maar.
)
Denneappels hier ook wel 'ns gebruikt ja. Het kost ongeveer één jaar voordat de kids de verzamelde exemplaren weeropgeven en dan zijn ze dus keurig gedroogd
Hangt er bij mij vanaf wat je systematisch noemt. 1 bladje per branddag, ong 60 dagen op een jaar. En ik let erop dat ik enkel de echt papieren bladjes neem en niet die hardpapieren varianten neem. Ik lig van veel wakker, maar die kleine hoeveelheid niet. Vaak maak ik dan nog eerst het raampje proper met dat papier, dus dan mag het feitelijk toch al niet meer bij papier voor recyclage.Gwaihir schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:20:
Hmm... ben niet zo'n fan van het systematisch inkt door de schoorsteen jassen. Dat valt niet onder het 'schoon droog hout'.
Denneappels hier ook wel 'ns gebruikt ja. Het kost ongeveer één jaar voordat de kids de verzamelde exemplaren weeropgeven en dan zijn ze dus keurig gedroogd.
[ Voor 9% gewijzigd door Joindry op 08-11-2021 12:50 ]
Je weet dat je dan voornamelijk synthetische fluf aan het verbranden bent? Tenzij je echt alleen maar katoenen kleding in de droger doet, maar anders zit je gewoon plastic te branden.Loy schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:28:
[...]
Ik bewaar tegenwoordig het lint/stof/flufjes van de wasdroger. Dat gaat in een schoenendoos die er naast staat en als ik de haard wil aanstoken pak ik een handje van dat spul. Daaromheen inderdaad dun hout in een piramide en gaan.
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Beetje muggenzifterij misschien maar eigenlijk klopt dat niet.Who Am I? schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:08:
[...]
Je weet dat je dan voornamelijk synthetische fluf aan het verbranden bent? Tenzij je echt alleen maar katoenen kleding in de droger doet, maar anders zit je gewoon plastic te branden.
Je verbrand namelijk niet het plastic maar je verwarmd het. Door de hitte ontleed het in kleine deeltjes bijvoorbeeld CH4. En die deeltjes branden.
Het probleem is dat je in een houtkachel nooit een volledige verbranding krijgt waardoor er als bijproduct roet ontstaat en wanneer je synthetisch materialen gebruikt ook giftige bijproducten.
https://natuurwetenschapp...randingsreactie-van-hout/
Erg interessant verhaal overigens!
Hebben jullie suggesties? Ik kan niet echt wat vinden.
Eigenlijk de enige die ik kan vinden is deze:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 16-11-2021 22:38 ]
Ik kom deze nog tegen. Met leds en hoogcontrast display? Dus wellicht beter leesbaar.Raymond schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:55:
Vraagje: ik zoek voor mn vader een vochtigheidsmeter die ipv een schermpje iets anders doet om de vochtigheid aan te geven. Bijvoorbeeld met duidelijke leds, of akoestisch. Hij ziet namelijk slecht en wil wel graag zo'n apparaatje.
Hebben jullie suggesties? Ik kan niet echt wat vinden.
Eigenlijk de enige die ik kan vinden is deze:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
https://vonroc.com/vochtmeter
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Nu weet ik dat drogen in een garage niet 'the way to go is' maar ik moet het voorlopig toch ergens kwijt
Ik wil echter voorkomen wel voorkomen dat het hout gaat schimmelen, de garage is niet geisoleerd en ik zorg dat door de zijkanten van de golfplaten geventileerd kan worden maar veel zoden zal dit niet aan de dijk zetten.
Hebben jullie hier nog tips/suggesties voor?
Of zou een plan zijn, het hout aan de zijkant van het huis volgend jaar halverwege de zomer om te wisselen met een groot deel van het hout in de schuur?
Waarom is de garage niet the way to go? Sowieso, je kunt het deze winter toch niet gebruiken. Dus gewoon opslaan. En dan een paar keer het vocht meten, kijken hoe goed het droogt. Als het richting juni, juli al flink gedroogd is, dan hoef je het - imho - niet te gaan verstapelen.M@rijn schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:59:
Hopelijk kunnen / willen jullie meedenken met meIk heb via via aan 6 kuub perenhout (losgestort) kunnen komen. Echter moet ik helaas circa 3-4 kuub hiervan in de garage opslaan. De overige 2 kuub komt aan de zijkant van het huis.
Nu weet ik dat drogen in een garage niet 'the way to go is' maar ik moet het voorlopig toch ergens kwijt
Ik wil echter voorkomen wel voorkomen dat het hout gaat schimmelen, de garage is niet geisoleerd en ik zorg dat door de zijkanten van de golfplaten geventileerd kan worden maar veel zoden zal dit niet aan de dijk zetten.
Of zou een plan zijn, het hout aan de zijkant van het huis volgend jaar halverwege de zomer om te wisselen met een groot deel van het hout in de schuur?
En anders kun je altijd nog drogen met een vuurtje eronder
==
hoi
Ken je niemand met een grote tuin? Een paar pallets op de grond, hout erop stapelen en een kleed erover.M@rijn schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:59:
Hopelijk kunnen / willen jullie meedenken met meIk heb via via aan 6 kuub perenhout (losgestort) kunnen komen. Echter moet ik helaas circa 3-4 kuub hiervan in de garage opslaan. De overige 2 kuub komt aan de zijkant van het huis.
In de garage zal het waarschijnlijk slecht drogen en zoals eerder al gezegd met schimmel tot gevolg. Maar eventueel gereedschap in diezelfde garage zal ook een stuk sneller gaan roesten.
Een beetje offtopic, maar een vriend van mij heeft ook beperkte ruimte. Hij heeft eigenlijk slechts capaciteit om voor 1 jaar op te slaan. in de zomer legt hij daarom op mooie dagen nog wel eens een laag losse blokken over zn terras zodat het snel droogt. Om het vervolgens snel voor de regen weer op te ruimen.
Alles onder de 20% is toch goed?TimmeStein schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:16:
Handig ding. Lijkt ook een audiosignaal te geven bij meer dan 16% vocht in het hout
En is er niet echt een goede of wetenschappelijke onderbouwing voor.
Het is mijn beeld dat je in NL tot 12 à 13% kunt komen, ook nog wat afhankelijk van jaargetijde. (Einde zomer = vochtig.) Droog je verder, in een oven, dan gaat het daar weer heen wanneer 't die oven uit is.
Via natuurlijke droging betekent dat véél geduld. Na één jaar zit je rond de 20%. Na twee rond de 16%. Na drie rond de 14%? (Die ene batch die ik zo lang heb gehad, zat toen in elk geval wel rond de 14%.)
Na het kloven alles een weekje op een hoop in de zon laten liggen, toen gestapeld in een open houthok naar het zuiden gericht en op de wind, de zon staat er altijd op.
Nu is wilgen natuurlijk vrij licht hout, en kloof ik het in blokken van max 10-12cm dik ongeveer, dus niet al te dik..
In het boekje 'de man en het hout' staat er veel over kloven en drogen beschreven, aanrader! Het is prima te doen om het in 1 seizoen goed droog te krijgen mits de omstandigheden goed zijn
Edit: voor bijvoorbeeld eiken zou het goed kunnen dat dit niet klopt hoor, heb ik verder geen ervaring mee..
[ Voor 7% gewijzigd door ps4mm op 27-11-2021 21:26 ]
En dat meet ik door de dikkere stukken nog een keer te kloven en dan in t midden te meten. Dat geeft een beter beeld dan de buitenkant na een jaar imo.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Jij stookt.. wilgenhout? hoeveel kuub jaag jij er gemiddeld per uur doorheen? 4?ps4mm schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:23:
Ben hier nu wilgenhout aan het stoken wat ik afgelopen april heb gezaagd en gekloofd, is prima gedroogd tot zo'n 16%
Mwah ik stook nu spar en den, ja je moet een keer vaker hout in de kachel gooien en je hebt wat meer opslag ruimte nodig maar het was gratizzz en iets van ruim 10 kuub.Lanfear89 schreef op zondag 28 november 2021 @ 01:04:
[...]
Jij stookt.. wilgenhout? hoeveel kuub jaag jij er gemiddeld per uur doorheen? 4?Is dat niet al lang verbrand voordat jij het goed en wel in de kachel hebt?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Het is een hobby toch
En de vochtigheid in het midden meten idd!
Hier ook hetzelfde. Dan maar wat meer op voorraad. Ik stook nu de kachel op op wilg. Als die warm is gaat er essen in momenteel.Ronald.42 schreef op zondag 28 november 2021 @ 01:11:
[...]
Mwah ik stook nu spar en den, ja je moet een keer vaker hout in de kachel gooien en je hebt wat meer opslag ruimte nodig maar het was gratizzz en iets van ruim 10 kuub.
Maar ik ben nu met een zaagklusje bezig waar denk ik 15 kuub den uitkomt.
Goed laten drogen. Dan stookt dat ook prima.
Maar ik ben in de gelukkig positie dat ik voldoende ruimte heb om te drogen. er ligt nu zo'n 30 kuub gestapeld in hokken. Binnenkort komen er nog een paar (tijdelijke) hokken bij. Dan zit ik na de winter als ik alles gekloofd vol heb op zo'n 50 kuub
[ Voor 18% gewijzigd door ®icha®d op 29-11-2021 12:56 ]
Kijk dat zijn mooie voorraadjes.®icha®d schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:54:
[...]
Hier ook hetzelfde. Dan maar wat meer op voorraad. Ik stook nu de kachel op op wilg. Als die warm is gaat er essen in momenteel.
Maar ik ben nu met een zaagklusje bezig waar denk ik 15 kuub den uitkomt.
Goed laten drogen. Dan stookt dat ook prima.
Maar ik ben in de gelukkig positie dat ik voldoende ruimte heb om te drogen. er ligt nu zo'n 30 kuub gestapeld in hokken. Binnenkort komen er nog een paar (tijdelijke) hokken bij. Dan zit ik na de winter als ik alles gekloofd vol heb op zo'n 50 kuub
Ik heb zelf thuis achter in het houthok 16 kuub waarvan ongeveer 8 den en spar en de rest eik beuk met wat els en berk.
En dan ligt er naast huis in een klein hokje nog 4 kuub eik met els en berk.
En ik heb op een ander adres nog een bultje van 60 kuub liggen, maar daar is maar een derde van mij bij.
Dat hebben we 4 of 5 jaar terug met drie man gezaagd.
Moet ik mijn deel ook nog eens van ophalen maar ik zit nu thuis wel aardig vol met mijn hout voorraad.
Ik heb trouwens altijd wel veel vreeterij in dat essen zitten, en dan vooral in de bast.
Dat moet wel echt 2 jaar liggen anders heb je de vensterbanken in huis vol met kleine zwarte kevertjes die komen dan ineens uit dat essen als het wat opwarmt
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 29-11-2021 13:21 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat herken ik helemaal.Ronald.42 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:20:
[...]
Ik heb trouwens altijd wel veel vreeterij in dat essen zitten, en dan vooral in de bast.
Dat moet wel echt 2 jaar liggen anders heb je de vensterbanken in huis vol met kleine zwarte kevertjes die komen dan ineens uit dat essen als het wat opwarmt
Maar ook rode kevertjes (rode smalboktor volgens mij) volgens google zijn die gek op naaldhout. Maar ik zie ze meestal in het eiken.
Inderdaad die rode heb ik ook alleen maar in het eikenhout gezien.®icha®d schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:23:
[...]
Dat herken ik helemaal.
Maar ook rode kevertjes (rode smalboktor volgens mij) volgens google zijn die gek op naaldhout. Maar ik zie ze meestal in het eiken.
Een hele enkele keer dat ik die tref maar dan zijn ze al mooi duf.IJsbeer schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:22:
Ik heb dat met wespen... Probeer vaak het hout af te kloppen, maar dat helpt blijkbaar niet voldoende. Regelmatig weer een wesp binnen.
Het gaat een stuk sneller (uiteraard) maar het is ook veel leuker en gezelliger.
Soms heb ik hulp van vrienden of familie die zelf helemaal geen hout hoeven.
En soms met 3 man zagen die ook alle 3 hout stoken.
Bij naaldhout en wilg kijk ik altijd wel iets beter of het de moeite waard is.
De klus waar ik nu bezig ben is ongeveer 50 kilometer rijden. Dat is toch echt wel op het randje voor naaldhout wat mij betreft. Temeer omdat ik maar een kleine 2 kuub per keer kan meenemen naar huis.
De man en zijn hout, als ik me goed herinner. Erg informatief inderdaad. Maar die omstandigheden voor drogen in één seizoen beschrijft 't wel als: naaldhout in Scandinavië..ps4mm schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:23:
In het boekje 'de man en het hout' staat er veel over kloven en drogen beschreven, aanrader! Het is prima te doen om het in 1 seizoen goed droog te krijgen mits de omstandigheden goed zijn
Ik ben ooit begonnen met een aanhanger achter de auto, toen met 4 man zagen en dan een tractor en kar lenen anders schiet het niet op.®icha®d schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:29:
En inderdaad ik zaag meestal ook met een paar man.
Het gaat een stuk sneller (uiteraard) maar het is ook veel leuker en gezelliger.
Soms heb ik hulp van vrienden of familie die zelf helemaal geen hout hoeven.
En soms met 3 man zagen die ook alle 3 hout stoken.
Bij naaldhout en wilg kijk ik altijd wel iets beter of het de moeite waard is.
De klus waar ik nu bezig ben is ongeveer 50 kilometer rijden. Dat is toch echt wel op het randje voor naaldhout wat mij betreft. Temeer omdat ik maar een kleine 2 kuub per keer kan meenemen naar huis.
Daarna zelf een tractor gekocht en een kar gebouwd, daar kon 10 tot 12 kuub per keer op.
Vervolgens dat aangevuld met een wipzaag met een blad van 70cm. Dat ding was origineel op 380 maar ik heb hem verbouwd naar aftakas aangedreven.
Inmiddels zijn de kar en de wipzaag alweer verkocht beide met een beetje winst plus een aantal jaar gebruik dus helemaal prima, de tractor staat nog in de stille verkoop.
Vorig jaar een nieuwe stihl ms261 cm gekocht en weer terug naar de aanhanger achter de auto.
Van de 4 zagers zijn er nu nog 2 over, eentje heeft terminaal kanker en de ander is wel klaar met dat gesleep met hout en heeft nu een pellet kachel.
:strip_exif()/f/image/uD5yuz8qYrPpYxNEzbFcF9pL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MdBPsqED9GYx2sUH9u4u5fpO.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk, dit is een mooie setup.Ronald.42 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:22:
[...]
Ik ben ooit begonnen met een aanhanger achter de auto, toen met 4 man zagen en dan een tractor en kar lenen anders schiet het niet op.
Daarna zelf een tractor gekocht en een kar gebouwd, daar kon 10 tot 12 kuub per keer op.
Vervolgens dat aangevuld met een wipzaag met een blad van 70cm. Dat ding was origineel op 380 maar ik heb hem verbouwd naar aftakas aangedreven.
Inmiddels zijn de kar en de wipzaag alweer verkocht beide met een beetje winst plus een aantal jaar gebruik dus helemaal prima, de tractor staat nog in de stille verkoop.
Vorig jaar een nieuwe stihl ms261 cm gekocht en weer terug naar de aanhanger achter de auto.
Van de 4 zagers zijn er nu nog 2 over, eentje heeft terminaal kanker en de ander is wel klaar met dat gesleep met hout en heeft nu een pellet kachel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik roep ook al wel eens tegen vrienden/familie dat we een tractor nodig hebben omdat het anders niet opschiet.
In welke regio woon je als ik mag vragen?
Friesland.®icha®d schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:27:
[...]
Kijk, dit is een mooie setup.
Ik roep ook al wel eens tegen vrienden/familie dat we een tractor nodig hebben omdat het anders niet opschiet.
In welke regio woon je als ik mag vragen?
Het hout op de foto hebben we gezaagd in beetsterzwaag,dat was ongeveer een 40 minuten rijden met de tractor.
We gingen dan de eerste keer met zijn vieren zagen en de opvolgende keren ging ik met de tractor en de rest vast zagen.
Als ik dan gearriveerd was de kar laden en dan reed ik terug terwijl zij nog even door gingen met zagen.
Om dan vervolgens ongeveer te gelijk te arriveren op de thuis basis.
Kar lossen en een bakkie doen
Dat klinkt als een prima plan inderdaad.Ronald.42 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:38:
[...]
Friesland.
Het hout op de foto hebben we gezaagd in beetsterzwaag,dat was ongeveer een 40 minuten rijden met de tractor.
We gingen dan de eerste keer met zijn vieren zagen en de opvolgende keren ging ik met de tractor en de rest vast zagen.
Als ik dan gearriveerd was de kar laden en dan reed ik terug terwijl zij nog even door gingen met zagen.
Om dan vervolgens ongeveer te gelijk te arriveren op de thuis basis.
Kar lossen en een bakkie doen
Hoe hard loopt zo'n tracktor met een platte wagen vol?
Ongeveer 30km maar met een 8 ton hout achter je is het wel een beetje opletten zonder stuurbekrachtiging en met twee remtrommeltjes🙈®icha®d schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:43:
[...]
Dat klinkt als een prima plan inderdaad.
Hoe hard loopt zo'n tracktor met een platte wagen vol?
Ik heb nu dennen die onderin zo'n 40 a 50 cm dik zijn. Dan laat je het wel om die op te tillen.
Met stammen tot 20 á 25 cm wil dat vaak nog wel inderdaad.
Die grotere aanhanger zal er bij mij ook vast nog eens komen.
Is het verstandig om dit hout aan te schaffen?
[ Voor 6% gewijzigd door Swennus op 01-12-2021 21:20 ]
Zoals ik eerder aangaf heb ik zelf geen probleem met stoken op naaldhout. Mits het goed droog is.Swennus schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:40:
Vraagje: dit weekend ga ik een houtkachel installeren in mijn kantoor/mancave. Nu kan ik voor een redelijke prijs een kuub hout kopen (stammetjes). Het betreft dan Spar. Deze bomen zijn gekapt wegens het feit dat er schorskever in heeft gezeten. Het hout is wel droog.
Is het verstandig om dit hout aan te schaffen?
Als de bomen doodgegaan zijn door de schorskever dan kan het hout soms al behoorlijk ingedroogd zijn op stam. Maar of het zo droog is dat je direct kunt stoken is maar de vraag.
Dit kun je natuurlijk testen door het te kloven en dan het vochtpercentage te meten.
Houd er wel rekening mee dan naaldhout door het hars meer spettert. Dus opletten bij het bijvullen.
Omdat het door veel mensen ongewild hout is, zou ik er zeker niet teveel voor betalen.
De vraagprijs is €40 per kuub, en hij zaagt het dan voor mij in de gewenste lengte. Zelf zal ik dan nog moeten kloven.®icha®d schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:38:
[...]
Zoals ik eerder aangaf heb ik zelf geen probleem met stoken op naaldhout. Mits het goed droog is.
Als de bomen doodgegaan zijn door de schorskever dan kan het hout soms al behoorlijk ingedroogd zijn op stam. Maar of het zo droog is dat je direct kunt stoken is maar de vraag.
Dit kun je natuurlijk testen door het te kloven en dan het vochtpercentage te meten.
Houd er wel rekening mee dan naaldhout door het hars meer spettert. Dus opletten bij het bijvullen.
Omdat het door veel mensen ongewild hout is, zou ik er zeker niet teveel voor betalen.
edit:
De inhoud van een cilinder is pi x r² x h (r = straal, h = hoogte). Een stam van 50cm doorsnee en 5 meter lang is (bijna) 1 massieve kuub.
[ Voor 40% gewijzigd door TimmeStein op 02-12-2021 12:47 ]
https://www.telegraaf.nl/...-tegen-overlast-houtstook
Ook is een vervanging na 15 jaar enorm arbitrair. Je zou kunnen zeggen dat elke kachel (die in gebruik is) tenminste aan de normen (voor nieuwe kachels) van 15 jaar geleden moet voldoen. Dan sta je ook upgrades toe, waar mogelijk, en vervang je niet nodeloos apparaten die bij aanschaf al heel schoon waren en dus nog best ok zijn.

Slim van ze.
15 jaar?
Mijn Jotul van 20 jaar oud, welke nu zelfs nog verkocht wordt, heeft energielabel A
Overlast los je op door op de juiste manier te stoken. Dat los je niet op door A++ kachels te verkopen waar vervolgens klets nat hout in gestookt wordt

Hier staat ook een label A maar inderdaad als je er vochtig hout in gooit rookt ie ook als een malle.Pandarrama schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:09:
De Nederlandse Haarden- en Kachelbracheorganisatie vaart daar in ieder geval wel bij..........![]()
Slim van ze.
15 jaar?
Mijn Jotul van 20 jaar oud, welke nu zelfs nog verkocht wordt, heeft energielabel A
Overlast los je op door op de juiste manier te stoken. Dat los je niet op door A++ kachels te verkopen waar vervolgens klets nat hout in gestookt wordt
Dan is ie ook geen A meer.
Je kunt het duidelijk merken als je vochtig hout stookt dat er een hoop warmte met het vocht door de schoorsteen verdwijnt.
Ik ben nu coniferen aan het stoken goed voor je conditie het is kurkdroog en dus zomaar op....
Nat hout
:strip_exif()/f/image/9V3sE30DoI2yekrwcObGzvuW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Ronald.42 op 13-12-2021 19:36 ]
30% korting op Fiskars hout/tuingereedschap.
Volgens mij kan je het niet goedkoper vinden
even crosspost met gereedschapaanbiedingentopic
Werkt dit?robkrekel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:29:
[...]
Zo'n ding? Ik heb er eentje, en mijn idee was om er pallets mee uit elkaar te boren. Kost je een tennisarm omdat ie steeds vast slaat. Nog niet geprobeerd mee te kloven, maar ik heb er een hard hoofd () in.
Heb verschillende bijlen (X27, X10, X9, stang) maar voor fijner werk / even snel aanmaakhout zoek ik nog iets anders.
==
hoi
Onlangs heb ik zo’n zelfde ding besteld en heb hem dus nog maar kort in gebruik. Ik gebruik hem op mijn accu schroeftol voor het snel maken van aanmaakhoutjes en dan ook nog eens alleen van vuren balkjes van maximaal 5 cm dik. Als ik meer dan anderhalve centimeter van de rand begin, slaat ‘ie vast. Het hout splijt dan niet meer. Even uitproberen, maar tot nu toe ben ik best tevreden.Eusebius schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:54:
[...]
Werkt dit?
Heb verschillende bijlen (X27, X10, X9, stang) maar voor fijner werk / even snel aanmaakhout zoek ik nog iets anders.
Maar kortere (rest)balkjes vurenhout gaan wel weer perfect. Tussen de voeten klemmen en elke paar cm even indraaien tot het hout splijt. Daarna kan je ze zo uit elkaar trekken.
)
Tot nu toe deed ik het kleine werk met de X27 of X10, dat is niet altijd even handig ;-)
==
hoi
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
edit: Mooi droog aanmaakhoutjes hakken
:strip_exif()/f/image/gSpSsIn4VxrKE4FZCKHNYTQY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door robkrekel op 21-12-2021 10:23 ]
Dat ga ik dus vaker doen als ik ze ergens zie kappen/snoeien.
90 euro, nou alleen nog zagen en kloven
[ Voor 0% gewijzigd door Oogje op 23-12-2021 22:21 . Reden: Typo ]
[ Voor 10% gewijzigd door TimmeStein op 26-12-2021 21:29 ]
https://link.marktplaats.nl/m1801733153
Op plekken waar het minder opvalt en dan met een accu kettingzaag zodat het ook weinig geluid maakt en je min of meer ongehoord vers hout kan “meenemen”.Megalomania schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:05:
Ja goed punt! Hoe ga je dat doen? Waar?
Maar er gaat inderdaad wel een voorraadje zijn voor volgend jaar
Dit heet toch diefstal?Sahara schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:12:
[...]
Op plekken waar het minder opvalt en dan met een accu kettingzaag zodat het ook weinig geluid maakt en je min of meer ongehoord vers hout kan “meenemen”.

Overigens denk ik niet dat de gemeente het erg zal vinden als je ze helpt opruimen zo lang je geen gevaarlijke situaties voor de omgeving veroorzaakt.
Altijd kan denk ik per gemeente verschillen. Net zoals veel particuliere boomverzorgers wel raad weten met het hout (en het dus waardevol vinden), terwijl anderen het inderdaad betaald moeten storten.Who Am I? schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:18:
Het beste is denk ik gewoon goed in de gaten houden waar de gemeente bezig is. Als je het vraagt mag je de dikke stammen altijd meenemen. Graag zelfs, want het kost een hoop om al dat groenafval af te voeren.
Hier moet je even investeren, denk ik: vind de verantwoordelijk ambtenaar voor jouw wijk (via telefoon en / of zulke werklieden aanspreken), heb een goede gesprek met hem / haar en noteer met naam en tijd wat je hebt afgesproken. (Want wie weet heb je die notitie vijf jaar later nodig, als je toch 'ns bars wordt aangesproken.)
Veelal zal 't inderdaad zijn zoals @Who Am I? zegt, en kun je jaren lang zorgeloos 'helpen opruimen' met (stille) dank van de gemeente.
Toen ik omhoog keek bleek alleen dat er nog een tweede top niet volledig was afgebroken en ondersteboven hing te bungelen (zie rode pijl). Dus toch maar even de klimspullen er bij om die er ook uit te halen. Uiteindelijk na wat gewicht er afgehaald te hebben bij de blauwe lijn doorgezaagd.
:strip_exif()/f/image/gblKihaJZ7ucMVvgifT4qxqo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is waar het nog op hing:
:strip_exif()/f/image/QS82JPZ5fDbqC9i7DQ41Wpps.jpg?f=fotoalbum_large)
In elk geval weer wat blokjes hout om een kampvuur mee te maken over een tijdje.
:strip_exif()/f/image/M3AqJgCNBITsAc9MFXKRyYA9.jpg?f=fotoalbum_large)
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Weet iemand misschien wat dit voor een boom en houtsoort is?
Heb 2 kuub gekregen maar weet niet of dit erg prettig is om te stoken. Lijkt wel populier of misschien haagbeuk?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yj4yFLUQZoXWH9XQhtoUJZQX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BvyeSQaaJLlDz0tSyebpVQmD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IUU3PdjebxI8cN5bMETeg2Lm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i8nBQQk3ixopgKlzXA3pVIhR.jpg?f=user_large)
De strepen vanuit het midden naar buiten (mergstralen of houtstralen) zijn heel erg typisch voor eik. Aangezien de bast niet lijkt op onze bekende Europese eik, gok ik dat je hier te maken hebt met een Amerikaanse/Californische eik. Klopt ook wel als je naar de bast kijkt. Ik heb het ook wel eens gezien bij een specifieke esdoorn soort. Je kan kijken hoe hard het hout is met je nagel. Als je er gemakkelijk een groef in kan maken met je nagel is het zeker geen eik. Het is sowieso geen es.Norbert B schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:19:
Fijn topic, al een hoop wijzer geworden
Weet iemand misschien wat dit voor een boom en houtsoort is?
Heb 2 kuub gekregen maar weet niet of dit erg prettig is om te stoken. Lijkt wel populier of misschien haagbeuk? [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Who Am I? op 26-02-2022 22:57 ]
Als je een foto hebt waarop de knop wel scherp is, kan ik het beter beoordelen😅 Met je nagels krassen moet je op het kophout doen, op de zaagsnede zegmaar. De schors is een stuk zachter.Norbert B schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:47:
Ik kan geen groef in de bast krassen met m’n nagel. Meer een streep is het. Zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt met een Amerikaanse eik. Vond vanmiddag nog een ietsie pietsie klein takje met een knopje. Bevestigd dat nog iets? [Afbeelding]
Mooie rechte stukken met een diameter van 20 cm en lengte 30 cm. Ik kom er nauwelijks tot niet doorheen met mijn fiskfar.
Nu kan ik bij mij in de buurt een kloofmachine 5t huren (dag €20) maar nu vraag ik mij af, krijgt die kloofmachine het wel gekloofd?
Wat denken jullie gaat dat lukken?
Met een kloofmachine heb ik geen ervaring, met stug volhouden wel. Er zijn verdomd weinig stukken (soms met te veel knoest/vertakking) die ik (uiteindelijk) niet stuk krijg met mijn Fiskars X27.
En dat op mijn eigen Chinese 5t machine.
Inmiddels al een jaartje op 10 oud en deze kocht ik destijds voor 125 euro nieuw.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R7irhKRqhKV6e7s01XukX6JN.jpg?f=user_large)
Beuken is niet heel lastig te kloven, er zitten niet veel kruisdraden in etc. Als het niet meer vers is wordt het wel lastiger. Met de bijl moet je de stammetjes dan afpellen. De kloofmachine komt er wel doorheen. Mogelijk ook afpellen als het niet gelijk lukt.deblaauwesigaar schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:33:
Onlangs een partij reeds gezaagd beukenhout gekocht. Ligt al een jaar.
Mooie rechte stukken met een diameter van 20 cm en lengte 30 cm. Ik kom er nauwelijks tot niet doorheen met mijn fiskfar.
Nu kan ik bij mij in de buurt een kloofmachine 5t huren (dag €20) maar nu vraag ik mij af, krijgt die kloofmachine het wel gekloofd?
Wat denken jullie gaat dat lukken?
Mijn ervaring met zulk hard hout en kloofmachine is dat het hout wel eens wil opspringen dus wees voorzichtig. :-)
Zo'n machientje heb ik ook maar dan van Lumag. Na enkele jaren gebruikt te hebben begon ie wel moeilijk te doen. Na vervangen olie werkt ie weer als nieuw!Pandarrama schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:26:
Geen enkel probleem en ik doe dat zelf regelmatig ook,
En dat op mijn eigen Chinese 5t machine.
Inmiddels al een jaartje op 10 oud en deze kocht ik destijds voor 125 euro nieuw.[Afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door wmeester op 03-03-2022 08:33 ]