Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53
wmeester schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:04:
Het lijkt eerder op beuk. Amerikaanse eik is veel roder van kleur en heeft kern/spint hout. Ook de knop zegt mij dat het beuk is.
Ik sluit mij aan bij beuk. Als ik de bast zo zie misschien zelfs haagbeuk.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 14:56

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Bij voorkeur kloof ik m'n hout met de bijl, maar er zitten altijd wat stukken bij waar je bijl kansloos is. Takkenkransen en knoesten bijvoorbeeld. Nu zaag ik die blokken meestal in mootjes.

Zou zo'n goedkoop 5 tons kloofmachientje die moeilijke stukken wel kunnen kloven? Ik heb nog nooit een kloofmachine gebruikt, dus ik kan me er niet echt een voorstelling maken bij wat je nodig hebt voor af en toe een lastig stuk.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Who Am I? schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:18:
Als je het vraagt mag je de dikke stammen altijd meenemen. Graag zelfs, want het kost een hoop om al dat groenafval af te voeren.
Tja, wil degene die zo vriendelijk is geweest een flinke aanhanger vol reeds op lengte gezaagde acacia 'op te ruimen' die aanhanger hier ook even netjes weer komen afladen?

(Was niet eens een omgewaaide boom en netjes door de boomverzorger kloof klaar gezaagd. Maar véél te veel voor de twee direct beschikbare aanhangers, dus een aantal dagen blijven liggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:06
TimmeStein schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:28:
Bij voorkeur kloof ik m'n hout met de bijl, maar er zitten altijd wat stukken bij waar je bijl kansloos is. Takkenkransen en knoesten bijvoorbeeld. Nu zaag ik die blokken meestal in mootjes.

Zou zo'n goedkoop 5 tons kloofmachientje die moeilijke stukken wel kunnen kloven? Ik heb nog nooit een kloofmachine gebruikt, dus ik kan me er niet echt een voorstelling maken bij wat je nodig hebt voor af en toe een lastig stuk.
Nee, niet gelijk. Soms kun je met de kloofmachine wat preciezer richten op de zwakke plek van een stam en lukt het beter. Komt toch wat meer bij kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:57
Als ik nu voor volgende winter een voorraadje wil aanleggen, koop ik dan best nu? Of zou ik best wachten tot de lente/zomer om te gaan kopen? Ik lees tegenstrijdige berichten, dat het goedkoper is om te wachten tot de zomer om te gaan kopen omdat de vraag dan lager is... Of dat het nu slim is om nat (goedkoper) hout te kopen dat nog een tijdje moet drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
ardana123 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:58:
Als ik nu voor volgende winter een voorraadje wil aanleggen, koop ik dan best nu? Of zou ik best wachten tot de lente/zomer om te gaan kopen? Ik lees tegenstrijdige berichten, dat het goedkoper is om te wachten tot de zomer om te gaan kopen omdat de vraag dan lager is... Of dat het nu slim is om nat (goedkoper) hout te kopen dat nog een tijdje moet drogen.
Voor het volgend stookseizoen je hout voldoende droog te krijgen lukt denk ik alleen met berken.
Maar daar durf ik geen garanties voor te geven.

En voor droog hout kopen is inderdaad het best om midden in de zomer te doen.
Al is het maar de vraag of prijs met huidige omstandigheden nog veel zal dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
--jasper-- schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Voor het volgend stookseizoen je hout voldoende droog te krijgen lukt denk ik alleen met berken.

Ja je hebt online handelaars op marktplaats die hout verkopen aan goedkopere prijzen en erbij zetten "ideaal voor volgende winter". Meestal een mix van houtsoorten. Zijn dat dan gewoon leugenaars?

Ben aan het denken om zo'n metertje te kopen waar je de vochtigheid mee kan testen, is dat de moeite waard om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ardana123 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Ja je hebt online handelaars op marktplaats die hout verkopen aan goedkopere prijzen en erbij zetten "ideaal voor volgende winter". Meestal een mix van houtsoorten. Zijn dat dan gewoon leugenaars?

Ben aan het denken om zo'n metertje te kopen waar je de vochtigheid mee kan testen, is dat de moeite waard om te kopen?
Ideaal voor de volgende winter kan ook prima als het eik/ beuk /es is wat al een jaar geleden gekapt is.
Van gekapt tot kachel binnen een jaar lukt meestal alleen bij berk en els.

Wat betreft de vochtmeter, voor pakweg 15 euro heb je er 1, doen!
En meten op een stuk wat je net gekloofd hebt ( dus de “binnenkant” en niet de buitenkant van t stuk, die is onderhevig aan t weer.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Oogje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Ideaal voor de volgende winter kan ook prima als het eik/ beuk /es is wat al een jaar geleden gekapt is.
Van gekapt tot kachel binnen een jaar lukt meestal alleen bij berk en els.

Wat betreft de vochtmeter, voor pakweg 15 euro heb je er 1, doen!
En meten op een stuk wat je net gekloofd hebt ( dus de “binnenkant” en niet de buitenkant van t stuk, die is onderhevig aan t weer.
Ik vind de prijzen toch wel hoog voor een stère hout. Ik woon in België (kust) en de houthandelaars vragen hier al snel 90 euro voor een stère. Ik weet gewoon niet wat "normaal" is voor hout tegenwoordig. Het is namelijk onze eerste houtkachel.

Op een online marktplaats vind je dan weer goedkoper, zoals bv. hier:

https://www.2dehands.be/v...ail&utm_source=systemmail

65 euro voor halfdroog. Is dat een goede prijs? Ik ben wel bereid om er wat werk in te steken, zoals een bijl kopen en gaan klieven. Maar dan nog moet je wel weten wat je koopt op marktplaats zodat je niet in het zak gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:08
--jasper-- schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Als het in het winterseizoen gekapt is, is het hout van zichzelf al een stuk droger. En als je het dan goed 'luchtig' stapelt en het houthok op de zon en wind zet, kan het hard gaan hoor! Wel altijd goed blijven checken met zo'n metertje, is ook goed voor je gemoedsrust dat je geen nat hout in je kachel doet :) Heb hier wat wilgen liggen wat binnen driekwart jaar al droog genoeg was, buitenkant van het blok zo'n 12% en binnenkant rond de 17-18% vocht. Is natuurlijk heel licht hout, maar daarmee kan het wel. Berken gaat inderdaad ook altijd snel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:46
Wat @ps4mm zegt. Ik ben nu aan het kloven voor aankomende winter, en dat gaat gewoon droog zijn in oktober hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-05 20:16

V-8

Heb een goede aanbieding gevonden voor de Fiskars X25! €48,95 incl. verzenden.

Gebruik kortingscode : NIEUWSBRIEF

https://www.heelgoedgeree...te_pa_magazijn=zwanenburg

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:44
V-8 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:07:
Heb een goede aanbieding gevonden voor de Fiskars X25! €48,95 incl. verzenden.

Gebruik kortingscode : NIEUWSBRIEF

https://www.heelgoedgeree...te_pa_magazijn=zwanenburg
Prijs is nu 5 euro hoger?

Kortingscode vergeten

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 09-03-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 21:32
Even een domme vraag hoor, wat gebruiken jullie als ondergrond tijdens het kloven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 18:00

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Megalomania schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:40:
Even een domme vraag hoor, wat gebruiken jullie als ondergrond tijdens het kloven?
Ik heb een NoAxe.
https://no-axe.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuvdzlCGrNOffS0EjGycie0QbNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdhHiNyFPXlWY49rYlMvBuTj.jpg?f=fotoalbum_large

Ondergrond daarvan is een flinke stam van een meter hoog. :)
(Maar dat is niet geschikt hele stammen te kloven. Wel om grof gekloofd spul kleiner te kloven en aanmaakblokken te maken.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn hakblok is twee flinke ongekloofde stukken op elkaar. Samen dus pakweg 65 cm, individueel nog goed te hanteren. Tevens in gebruik als opstapjes bij hogere houtstapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Stuk boom van 40 cm doorsnee en 50-60 cm hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:19

Smurf

Detri

Stevige plank op een 2-tal schragen waar de kloofmachine op staat. Maar dat is vast niet het antwoord wat je zoekt ;)
Als ik dan toch de (kloof)bijl ter hand neem heb ik het slachtoffer gewoon op een lekker dik stuk boomstam staan van zo'n 40 cm hoog. Die staat altijd buiten in de regen dus daar sla ik zo gauw niet doorheen.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 17:42
@Megalomania
Hier wordt een stam van 35 cm doorsnee en 60 cm hoog gebruikt. Op een ondergrond van grind.
Staat inmiddels 3 jaar in weer en wind.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• robkrekel
Afgelopen zaterdag een enorme boom omgehaald. Als ik de zaden bekijk is het een berk, maar er werd anders beweerd door de eigenaar (iep?). Wat een machtig ding met een hoofdstam van een meter doorsnee. Met 6 man waarvan 4 zagers bezig geweest, en 4 uur na het omvallen ligt alleen de hoofdstam nog te wachten om verzaagt te worden. We hebben er al zo'n 10 kuub hout vanaf. En het mooie is, er staan er nog 3 die de komende jaren om moeten 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRjr99lSC6qCBBDr4CPc7l--jdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX9N3ISYmGE0N8oMONijeb98.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard is er ook en filmpje van het omhalen gemaakt. Ik kreeg hem via whatsapp, dus de kwaliteit kan wat minder zijn. YouTube: Boompje gaat om

[ Voor 13% gewijzigd door robkrekel op 28-03-2022 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07
Daar kun je wel even van stoken.... wat een bakbeest.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Dat lijkt mij een Abeel. Geen heel best brandhout. Zelfde als populier en wilg. Maar je hebt wel voorlopig voldoende hout😅

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
robkrekel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:17:
Afgelopen zaterdag een enorme boom omgehaald. Als ik de zaden bekijk is het een berk, maar er werd anders beweerd door de eigenaar (iep?). Wat een machtig ding met een hoofdstam van een meter doorsnee. Met 6 man waarvan 4 zagers bezig geweest, en 4 uur na het omvallen ligt alleen de hoofdstam nog te wachten om verzaagt te worden. We hebben er al zo'n 10 kuub hout vanaf. En het mooie is, er staan er nog 3 die de komende jaren om moeten 8)
[Afbeelding]

Uiteraard is er ook en filmpje van het omhalen gemaakt. Ik kreeg hem via whatsapp, dus de kwaliteit kan wat minder zijn. YouTube: Boompje gaat om
Is die boom van het filmpje hetzelfde als de boom op de foto?
Die op het filmpje valt toch over een weg heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --jasper--
  • Niet online
robkrekel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:17:
[Afbeelding]

Die in het filmpje lijkt mij ook een abeel. Op de stam van veel soorten abelen zie je van die soort gebarsten ruitjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Ja het is dezelfde boom, en ja hij viel met de kruin over de weg heen. Die was met 10 minuten weer berijdbaar voor 1 auto breed. Kon op die plek ook wel, is een polderweg.

Lijkt inderdaad op een abeel, deze zaten er in Afbeeldingslocatie: https://www.yavannah.nl/images_wilde_planten/grauwe_abeel/2.jpg
Daarom was ik in de veronderstelling dat het ook een berk kon zijn
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/z/de-lentetakje-van-berk-met-jonge-bladeren-en-katjes-87984754.jpg

Edit: Abeel it is, dit herken ik duidelijk, ook de zijtakken groei. Nou ja, dan maar wat vaker naar de kachel lopen van de winter :P
Afbeeldingslocatie: https://www.bomengids.nl/pics/Grauwe_abeel__Populus_canescens__Grey_poplar@populierabeelgrauw@1@stamtrunk@img_5177.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door robkrekel op 29-03-2022 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Ik heb laatst ook een abeel opgehaald bij iemand. Het zal anderhalve kuub zijn ongeveer. We gaan het zien over twee jaar.

Het was wel vrij taai om de kloven met een bijl.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:21
in afwachting van het hardhout dat terug beschikbaar komt daar heb ik nu 1 kuub lariks hout mee (kurkdroog, is afval van toestellen voor in de tuin) voor 50€.
Ze zijn nog niet in prijs opgeslagen sinds een paar jaar, dus ondertusen denk ik wel dat het een degelijke deal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --jasper--
  • Niet online
Mooie foto's trouwens.robkrekel

[ Voor 39% gewijzigd door --jasper-- op 31-03-2022 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 22:20
jpiscaer schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:12:
[Afbeelding]
Vroem vroem, 2022 model van de Ego 16" kettingzaag. En via marktplaats een stapeltje accu's voor (heel erg) weinig. En via een veilingsite hopelijk nog een paar, zodat we lekker vooruit kunnen.
Crosspost. Al een paar stammen mee gezaagd, valt me toch niet tegen. Dit weekend maar weer 's verder aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Alleen de foto in de eerste post is van mij, de rest komt zo van het www af :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpiscaer
jpiscaer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Crosspost. Al een paar stammen mee gezaagd, valt me toch niet tegen. Dit weekend maar weer 's verder aan de slag.
Gisteren mee het bos ingegaan. Valt me toch niet tegen zeg. Stukken krachtiger dan een Husqvarna 130 en *veel* stiller. Accu gaat lang zat mee (ongeveer 1,5 accu van 5Ah opgemaakt op zo'n 2,5 kuub vellen/zagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Ik zag dat Stihl een nieuwe MSA300 beschikbaar heeft... icm een AP500 accu... Prijs is stevig maar ben heel benieuwd hoe die is vergeleken met mijn MSA220.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:35
Louis schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:34:
Ik zag dat Stihl een nieuwe MSA300 beschikbaar heeft... icm een AP500 accu... Prijs is stevig maar ben heel benieuwd hoe die is vergeleken met mijn MSA220.
Ik heb ook een MSA220 en ik moet zeggen tja het ene topmodel wordt opgevolgd door het nieuwe topmodel. Ik zag dat er meer digitale snufjes in de MSA300 zitten, ongetwijfeld dat ie beter is en langer kan zagen, ik zag in een filmpje dat ie een andere ketting heeft dat meer in lijn is met de benzine kettingzagen van Stihl.

@IJsbeer De MSA220 bevalt erg goed, gebruik het wel in combinatie met de voorgeschreven Stihl AP 300S accu, het is wel heel belangrijk om een super scherpe zaagketting te hebben, anders is mijn ervaring dat ie wel wat vastlopers heeft met ca. 30-40 cm dik hout. Voor het slijpen van de ketting heb ik de Stihl 56057504303 vijlhouder 2-in-1 tool besteld en daarmee slijp je in één keer zowel de tand en dieptebegrenzer, geniale tool. Qua gebruiksduur, heb er geen stopwatch bij gehouden, maar de 220 heeft met een scherpe ketting weinig moeite met veel dikke stammen en de accu gaat best lang mee. Voordat ik 'm kocht had ik aardig wat filmpjes op youtube gekeken over deze kettingzaag.

[ Voor 37% gewijzigd door Sahara op 05-04-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De hamvraag natuurlijk Hoe bevalt de MSA220 en hoelang kun je met (welke) accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
Klopt voor mijn toepassingen is de MSA220 inc AP300S goed genoeg. Hij bevalt goed voor huis en tuin werk.

Zag idd wat filmpjes dat ze de MSA300 vergelijken met de MS261. Het stukje upgrade van de ketting doet denk ik wel heel veel. Vind dat de "kleine" ketting van de MSA220 soms best snel achteruit gaat en geslepen moet worden. Als de ketting slechter wordt gaat de looptijd van de AP300S ook hard achteruit...

[ Voor 4% gewijzigd door Louis op 05-04-2022 16:42 . Reden: extra text ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Sahara schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:21:
[...]

Ik heb ook een MSA220 en ik moet zeggen tja het ene topmodel wordt opgevolgd door het nieuwe topmodel. Ik zag dat er meer digitale snufjes in de MSA300 zitten, ongetwijfeld dat ie beter is en langer kan zagen, ik zag in een filmpje dat ie een andere ketting heeft dat meer in lijn is met de benzine kettingzagen van Stihl.

@IJsbeer De MSA220 bevalt erg goed, gebruik het wel in combinatie met de voorgeschreven Stihl AP 300S accu, het is wel heel belangrijk om een super scherpe zaagketting te hebben, anders is mijn ervaring dat ie wel wat vastlopers heeft met ca. 30-40 cm dik hout. Voor het slijpen van de ketting heb ik de Stihl 56057504303 vijlhouder 2-in-1 tool besteld en daarmee slijp je in één keer zowel de tand en dieptebegrenzer, geniale tool. Qua gebruiksduur, heb er geen stopwatch bij gehouden, maar de 220 heeft met een scherpe ketting weinig moeite met veel dikke stammen en de accu gaat best lang mee. Voordat ik 'm kocht had ik aardig wat filmpjes op youtube gekeken over deze kettingzaag.
Die 2-in-1 tool zit ik toevallig ook naar te kijken. Hoe ontdek ik of die het ook op mijn Oregon ketting van bij de Ego doet? Die ketting is 3/8" low profile, 1,1mm chain gauge. Ze raden een 4,5mm vijl aan, maar die zit ik niet in de opties voor die 2-in-1 staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Die 2-in-1 vijl is briljant. Ik heb er één voor een .325 ketting. De tool voor 3/8 bevat een 4mm ronde vijl. Nu zegt dat alleen iets over de steek en niet over het beiteltje zelf.

Je kunt er ook een 3/8 ketting van Stihl opzetten natuurlijk...

Edit: voor 3/8" 1.1mm lijkt die 2-in-1 vijl niet te bestaan. Wel voor een 3/8" P, maar die is 1.3 mm.

[ Voor 17% gewijzigd door TimmeStein op 06-04-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05 13:14
Ik heb een partijtje hout gekregen. Volgens mij zijn het 3 soorten met in totaal 4,5m3 hout. Ik heb alleen niet voldoende kennis om te beoordelen om wat voor houtsoorten het gaat. Een van jullie die mij kan helpen?met name de stukken hout (waarvan op de laatste foto een stuk schors ontbreekt) voelen erg zwaar aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mBqfeju0GOgUFo0uCBPBz61fe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vT2q9ZXy5UN7fxxleVFi7lRR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcuRj0jeGD8fK3xYK5jvcd8iXBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zac7PfzOjenTCeRPaAs985QY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcgthOGUT6t9tkSAkfVbM4-zKJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGo7KwjSqpCEsGngis8YT3fB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Op de eerste foto is dat felgroene hout volgens mij esdoorn. Eventueel te herkennen aan de groene knoppen op de takken en ruikt een beetje zurig. De tweede foto is extreem jaloersmakend, prachtige stammen essenhout!!! De derde foto is denk ik linde.

[ Voor 5% gewijzigd door Who Am I? op 06-04-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 22:54
Dat heb ik nou nooit he? :P

Zijn er trouwens plaatsen waar je gewoon stammen kunt krijgen? Zodat je zelf beetje kan zagen en kloven? Ik kan alleen maar leveranciers vinden met gedroogd hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
wauskoek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:40:
Dat heb ik nou nooit he? :P

Zijn er trouwens plaatsen waar je gewoon stammen kunt krijgen? Zodat je zelf beetje kan zagen en kloven? Ik kan alleen maar leveranciers vinden met gedroogd hout.
Ik heb weleens stamhout laten afleveren thuis. Dat was via een collega die daar een handel in heeft. Ik kan zo snel geen site van hem vinden, dus daar heb je ff niks aan.

Maar een snelle google-actie levert al veel op:
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Verder kan ik je aanraden om vooral gewoon lokaal te bellen. Ik heb bijvoorbeeld de boswachter van het geldersch landschap gebeld en kon in het voorjaar beuk kopen. Maar bij een lokaal landgoed oid kan je ook vaak wel terecht.

Prijzen verschillen enorm, dus het loont rond te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 22:54
Raymond schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:56:
[...]

Ik heb weleens stamhout laten afleveren thuis. Dat was via een collega die daar een handel in heeft. Ik kan zo snel geen site van hem vinden, dus daar heb je ff niks aan.

Maar een snelle google-actie levert al veel op:
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Verder kan ik je aanraden om vooral gewoon lokaal te bellen. Ik heb bijvoorbeeld de boswachter van het geldersch landschap gebeld en kon in het voorjaar beuk kopen. Maar bij een lokaal landgoed oid kan je ook vaak wel terecht.

Prijzen verschillen enorm, dus het loont rond te bellen.
Ah dat zijn de zoektermen. Wist niet dat het men 'rondhout' noemde. Bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05 13:14
Who Am I? schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:18:
Op de eerste foto is dat felgroene hout volgens mij esdoorn. Eventueel te herkennen aan de groene knoppen op de takken en ruikt een beetje zurig. De tweede foto is extreem jaloersmakend, prachtige stammen essenhout!!! De derde foto is denk ik linde.
Thanks! Dat zijn mooie blokjes hout dus :) Nu nog even een kloofmachine ritselen en aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 13:21
Hallo allen,

Vraagje: hier in de buurt staat onderstaande te koop, en dit kan ik overnemen voor €100. Volgens de verkoper is dit minimaal 2 kuub. Voor mij is het erg lastig inschatten hoeveel dit is, wat denken jullie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOHhqRFF9EPbL1Q8O0IqeYOv_X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gCAMrMfTdOks1TjxMvdDAtir.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wmhh-0kjFQCXKvXBL8rzrUpWFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYcw00D3AbuI6l8QgeS55lwW.png?f=user_large

Het gaat om Berken hout

[ Voor 17% gewijzigd door Swennus op 18-05-2022 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Das geen twee kuub. De stammen lijken met niet veel groter dan 30 doorsnee, en de lengte lijkt me ook niet veel langer dan 30 cm. Gekloofd kan het overigens best (richting) twee kuub opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
robkrekel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:13:
Das geen twee kuub. De stammen lijken met niet veel groter dan 30 doorsnee, en de lengte lijkt me ook niet veel langer dan 30 cm. Gekloofd kan het overigens best (richting) twee kuub opleveren.
Lengtes zijn 30-35 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Ik vind het behoorlijk aan de prijs voor iets wat je zelf moet sjouwen, vervoeren, kloven, drogen..
Gekloofd kom je denk ik ook wel aan de 2 kuub, zo is het een ruime kuub, misschien 1.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Dus is het een meter diep, er liggen er 3 achter elkaar. Dan snap je dat dit geen 2 kuub is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Het ziet er niet vers uit. Berk moet direct gekloofd worden, anders gaat het rotten. Zeker zulke dikke stammen. Ik zou het lekker laten liggen. Zeker voor dit geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
Bedankt voor jullie reacties! Heb er maar van af gezien :)

Nu wel weer op zoek naar hout voor aankomend stookseizoen. Heb nog niet een adres gevonden waar ik tegen een redelijke prijs hout kan vinden, blijft toch lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Marktplaats in de gaten houten met allerlei zoekopdrachten, met een beetje geduld en moeite kun je een hoop gratis bij elkaar vinden!
En inderdaad, hout wat al een tijd nat/ongekloofd ligt beter laten liggen, zodra er schimmel oid in zit is het niet meer droog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Er zijn wel houtsoorten die er tegen kunnen, es bijvoorbeeld, maar de meeste soorten kun je het beste direct verwerken. Droogt sowieso in alle gevallen beter en sneller om het gelijk te kloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zagen en kloven is noodzakelijjk om hout te drogen. Mijn vader heeft 8-10jr terug stammetjes van 1m25 weggelegd en die zijn nog steeds zo goed als vers. Die heb ik nu alsnog gezaagd en gekloofd en hopelijk volgend jaar de kachel in.

Ikzelf heb maart 2020 beuken gezaagd en gekloofd heel netjes droog gelegd en die kon ik september 2021 al stoken (15-17% vocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Je kan beter ongezaagde stammen hebben die al een poos liggen, dan netjes op 30cm gezaagd en niet gekloofd.
Ik bewaar soms ook wat stammetjes, die nemen minder ruimte in en die verwerk ik dan t jaar erop als ik in de winter weer wat weggestookt heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Oogje op 19-05-2022 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 13:49
Leuk topic!

Paar weken geleden nog een boom gezaagd, voor referentie aanhanger is 3.50 x 1.80 had nog wat bijgepast :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKhI_4PR8dI5irMdM0l5VTvW_tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U56ETfYtNfusAYTVPv2rlcaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de 3de aanhanger van deze boom + nog kleintjes die er omheen stonden. Het hok begint alweer aardig vol te raken.

[ Voor 12% gewijzigd door MG88 op 19-05-2022 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Lekker hoor! Prachtig essenhout!🔥

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louis
Gisteren met de storm bij de overbuurman uit de Eik wat gebroken.... of ik kon helpen opruimen... Natuurlijk.
Daarna bij een maat van mij geholpen waar 6 bomen omgewaaid waren in zijn tuin.... Waaronder een dikke berk en Amerikaanse eik.... Voorlopig hebben we weer genoeg hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Shit. Reinaarde kan voorlopig niet aan hout komen. :( Ik heb nog iets van 3m3 te vullen voor het hok weer helemaal vol zit.

Iemand nog tips waar ik (omgeving Zeist/Utrecht) relatief goedkoop, gekloofd en gezaagd, hout kan krijgen inclusief aflevering? Hoeft in principe niet gedroogd (liever niet ovengedroogd zelfs), stookseizoen is toch voorbij. Dus tot september ligt het hoe dan ook in het hok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:36
De Stihl 025 kettingzaag ziet het niet meer zitten, nu het nog even moet gebeuren met deze 2e partij van de boerderij. Model is nu iets van 23 jaar en lijkt ondertussen overal wat lekkage/valse lucht te hebben. Nagekeken, bogie, benzinefilter maar geen resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsH3kLMwYe3hroJ7Ns6_gTm4HME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tie8a8LGFAYovftWNn1PSHfI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu een leenzaag om onderstaande keuze te kunnen gaan maken.

type cc pk kost kg
ms 211 35,2 2,3 412 4,3
ms 231 42,6 2,7 527 4,8
ms 251 45,6 3 560 4,8
25 40,2 2,6 4,6

Al wel wat weg gezaagd ondertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MccVc-EybXKGzhgfSWl0XWy5PDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebzAtm5513t5rySBfyrp5Qyc.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste krat vlak afvullen en de bovenste kan wel een kop op. Weeg iets van 800kg als ik het vergelijk met bigbag kunstmest van 600kg. (dan geen frontgewichten nodig, nu met hout wel ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Het past écht niet :/
Deze gaan in het lage loodsje waar er toch geen 2 of 3 te stapelen zijn. Nat hout, met ietsje omhoog gaan is het serieus duwen met de palletwagen.

Ik laat het 4 tot 5 jaar liggen en dan kloven op de droogte scheuren met het handje. Zagen direct doen want anders is dit eikenhout veel te hard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvtmGUaI0fulHlmN1251KS2O5Ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M3iYEB2YS2mjpWvw81o3tcFD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Who Am I?
Waar woon je? Ik denk dat er hier wel wat behulpzame Tweakers zijn die je met liefde van het hout af helpen wat je niet kwijt kan☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
Who Am I? schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:44:
Waar woon je? Ik denk dat er hier wel wat behulpzame Tweakers zijn die je met liefde van het hout af helpen wat je niet kwijt kan☺️
:D :>

Een maand geleden is er al een 1/2 m3 'geleend' van me ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fimO6hKSqQCVYFmRLu_JTUcl9mw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nnFQdWo50fIV2MiZSw4Hoc6i.jpg?f=user_large

Veldschuurtje waar toen nog een voertuig naartoe kon rijden.

Ik stapel nu ook maar de witte binnenbak van de IBC vol, het lijkt wel goed te komen dus :*) ;)

Vandaag ook een Stihl 251 besteld.

https://www.stihl.nl/nl/p...en-motorzagen-ms-251-2383

De oude Stihl 025 wil niet goed meer. Overal lekkage van lucht, benzine en speling waardoor deze na 23 jaar trouwe dienst als reserve op de plank gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 09:34
unezra schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:53:
Shit. Reinaarde kan voorlopig niet aan hout komen. :( Ik heb nog iets van 3m3 te vullen voor het hok weer helemaal vol zit.

Iemand nog tips waar ik (omgeving Zeist/Utrecht) relatief goedkoop, gekloofd en gezaagd, hout kan krijgen inclusief aflevering? Hoeft in principe niet gedroogd (liever niet ovengedroogd zelfs), stookseizoen is toch voorbij. Dus tot september ligt het hoe dan ook in het hok.
Wat is goedkoop? Ik heb maar plek voor ongeveer 1.5 m3. Dus meestal haal ik gedroogd hout. Afgelopen jaren ben ik bij bunnik geweest (daar kan je gratis een aanhanger erbij krijgen) en in schalkwijk, die leveren het voor een redelijk prijs thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

SuperKneus schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:34:
[...]
Wat is goedkoop? Ik heb maar plek voor ongeveer 1.5 m3. Dus meestal haal ik gedroogd hout. Afgelopen jaren ben ik bij bunnik geweest (daar kan je gratis een aanhanger erbij krijgen) en in schalkwijk, die leveren het voor een redelijk prijs thuis.
Dezen?
http://www.kempschalkwijk...oge-kwaliteit-los-gestort
https://haardhoutbunnik.nl/

Geloof dat ik nu €90 per m3 los gestort heb betaald. Geen probleem als het wat meer is uiteraard. Hok is gelukkig vrij groot. Ongeveer 2x2x1m groot. Passen 2-3 rijen 30cm achter elkaar. Het is nu voor 1/3e vol ongeveer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

the noise schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:50:
[...]

:D :>

Een maand geleden is er al een 1/2 m3 'geleend' van me ..

[Afbeelding]

Veldschuurtje waar toen nog een voertuig naartoe kon rijden.

Ik stapel nu ook maar de witte binnenbak van de IBC vol, het lijkt wel goed te komen dus :*) ;)

Vandaag ook een Stihl 251 besteld.

https://www.stihl.nl/nl/p...en-motorzagen-ms-251-2383

De oude Stihl 025 wil niet goed meer. Overal lekkage van lucht, benzine en speling waardoor deze na 23 jaar trouwe dienst als reserve op de plank gaat.
Geleend?

Je bedoelt onvervalst gejat?

Dat hebben ze bij een collega ook wel eens gedaan, daar verdween iedere keer een arm vol aan hout uit zijn achtertuin.

Daarna heeft hij een paar blokjes mooi gaatje in geboord... En je voelt hem al. Beetje vuurwerk in gedaan en gaatje netjes dicht gemaakt en een kruis erop gezet.

Er is nog 1x hout gejat daarna... :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Flagg schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Geleend?

Je bedoelt onvervalst gejat?

Dat hebben ze bij een collega ook wel eens gedaan, daar verdween iedere keer een arm vol aan hout uit zijn achtertuin.

Daarna heeft hij een paar blokjes mooi gaatje in geboord... En je voelt hem al. Beetje vuurwerk in gedaan en gaatje netjes dicht gemaakt en een kruis erop gezet.

Er is nog 1x hout gejat daarna... :+
Gejat ja.
Gaat met niet eens om het geld dan maar het werk eraan en het idee dat een ander lol heeft van mijn werk baal ik dan wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Mooi gehakt is de verleiding voor sommige mensen helaas te groot. Ik heb hier een paar weken 3m3 hout in stammen van 110cm voor de deur gehad. Is niets van gejat gelukkig, maar ik werd er wel zenuwachtig van😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja, mij dus ook overkomen:
Gwaihir schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:43:
Tja, wil degene die zo vriendelijk is geweest een flinke aanhanger vol reeds op lengte gezaagde acacia 'op te ruimen' die aanhanger hier ook even netjes weer komen afladen?

(Was niet eens een omgewaaide boom en netjes door de boomverzorger kloof klaar gezaagd. Maar véél te veel voor de twee direct beschikbare aanhangers, dus een aantal dagen blijven liggen.)
Lag ook op privé terrein maar wel makkelijk voor 't grijpen. Was (na kloven) ca. 1,5 kuub gestapeld geweest (vergelijk met andere aanhangerlading).

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 24-05-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Is gekloofd hout kopen tegenwoordig zo duur dan of is het meer voor het hebben en doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Hier verdwijnt ook ongekloofd hout wat op een oprit legt. Tsja, hout is goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:06:
Is gekloofd hout kopen tegenwoordig zo duur dan of is het meer voor het hebben en doen.
Je kunt hier in 't topic ook nog lezen dat er mensen denken dat wanneer er even ergens wat ongekloofd hout ligt, dat je dat zo mee mag nemen. Ik denk dat m.b.t. het ongekloofde, nog niet netjes opgeslagen hout het besef nog niet zo goed is dat 't nog altijd diefstal is en vaker niet dan wel op afvoer naar de stort ligt te wachten.

En voor de rest.. tja.. helemaal triest :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:40
Ik heb hier in het bos nog een eikenboom liggen die een jaar of 4 geleden om is gegaan. Flinke knoepert van een meter of 15+. Zou het nog te doen zijn om daar brandhout van te maken of is dat hout te oud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
boxlessness schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:49:
Ik heb hier in het bos nog een eikenboom liggen die een jaar of 4 geleden om is gegaan. Flinke knoepert van een meter of 15+. Zou het nog te doen zijn om daar brandhout van te maken of is dat hout te oud?
Dat hout is perfect! Volgens het boekje moet eikenhout eerst twee jaar uitregenen en dan twee jaar drogen. Eikenhout kan jaaaaaaren liggen, dat blijft hard. Misschien dat er een rand wat minder is, maar de kern is nog super goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:40
Who Am I? schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Dat hout is perfect! Volgens het boekje moet eikenhout eerst twee jaar uitregenen en dan twee jaar drogen. Eikenhout kan jaaaaaaren liggen, dat blijft hard. Misschien dat er een rand wat minder is, maar de kern is nog super goed!
Da's goed om te horen :)
Misschien moet ik van de winter een of twee andere eiken ook een zetje geven, bos moet sowieso wat gedund worden en volgens mij wil de gemeente sowieso van Amerikaanse eiken af. dan heb ik over een jaar of 5 weer een nieuwe batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 21:32
Uitregenen? Wat betekent dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Megalomania schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:36:
Uitregenen? Wat betekent dat precies?
Daarvoor verwijs ik je graag naar mijn openingspost😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 18:35
Ik meld me ook maar even in dit topic, nu ik sinds een week een mooie kleine Morso 1010 heb staan. Ik heb al aardig wat hout (iets meer dan 3 kuub gestapeld schat ik in) uit eigen tuin, maar dat is 90% naaldhout. Ligt al een jaar of twee te drogen en het vochtpercentage is al ruim onder de 15%, maar ben toch wat huiverig om dat als hoofdbrandstof te gebruiken. Dus ik leer een hoop van dit topic, en het is mooi om te zien hoe iedereen hier (redelijk verantwoord als ik het zie) met houtstook bezig is. Ik heb de Zwitserse methode nu toegepast, dat ging uitstekend - maar dat was ook met loofbomenhout. Ben benieuwd hoe dit kacheltje het met naaldhout doet. Maar hee, het is niet bepaald stookweer nu, dus dat zal nog wel even moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
He, ga terug naar het HomeWizard topic ;)

Maar naaldhout, leuke discussie altijd in nederland. In scandinavie en oostenrijk doen ze niet anders. Afgelopen week kwam een buurman naar me toe dat hij wat dennebomen over had, of ik dat wilde hebben. Hij had er idd slechte verhalen over gehoord. Maar hij vertelde daarna doodleuk dat hij bij een houtverwerker wat mooi vuren hout had gekregen, ik heb maar niet gevraagd van welke boom hij denkt dat vuren gemaakt wordt :P

Zolang het goed droog is (en dat lukt zeker met 2 jaar als het gekloofd is) in combinatie dat je het vuur goed heet hebt (wat op zich makkelijk met dennenhout door het hars), dan verbrand het hars ook volledig en heb je geen last van aanslag in het kanaal.
Ook kleine stukjes als aanmaakhout is ook erg aan te bevelen! Brand snel en relatief warm, waardoor de rest ook meegaat.

Ik heb vorig jaar ook een anderhalf kuub dennenhout verstookt, volgens de veger was het kanaal netjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Kijk, dat zijn de berichten die ik graag hoor. Ik heb het allemaal netjes gezaagd (de Morso houdt van stammetjes van 25cm) en gekliefd/gekoofd (wat is het nou?!) met m'n Lidl-bijl. Er moet nog één Atlasceder om, dat gebeurt in het najaar, die wordt veel te groot en geeft ook overlast bij buren. Pluspunt is dat er dan weer wat meer zon op de zonnepanelen komt, bijkomend voordeel is weer een paar kuub hout erbij.

Enne, ik ben hier heel stilletjes, want dit kan natuurlijk echt niet in de duurzame homewizard- en warmtepompentopics waar je me normaal kunt vinden... :)

Is-ie niet schattig... :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-Mekb6ivv6rhaA03AZn84AJ37U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRdBwqait08bUinRcrlYuD2G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQQGu42sONdJKfPVcZLXjii12_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFnGY2ldNlLj9yaCp7nv0eSN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 43% gewijzigd door Gramser op 09-06-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Ik doe zelf ook niet heel moeilijk over vuren- en ander naaldhout. Gebruik het sowieso als aanmaakhout (vaak zaagrestanten van klusprojecten) maar ik had nu zoveel liggen dat ik voor de komende 4 jaar genoeg aanmaakhout zou hebben. Heb dus ook maar een paar dikkere balken tusen het gewone hout gelegd.

Heb een spekstenen kachel en die stook ik op een normale avond een keer goed op (Zwitsers, 3 lagen hout en daarop de aanmaakhoutjes) om daarna uit te laten branden. Of misschien nog een paar blokjes erbij als het buiten echt koud is of de film nog wel even duurt.

Meestal heb ik een mix van els, es, en wilg met een beetje ander hout erdoor. Dat is hier in de buurt gewoon het meeste te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Smurf op 09-06-2022 11:05 ]

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Gramser schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:41:
...
Enne, ik ben hier heel stilletjes, want dit kan natuurlijk echt niet in de duurzame homewizard- en warmtepompentopics waar je me normaal kunt vinden... :)
...
In principe is hout stoken CO2 neutraal. Het is CO2 wat in de huidige, korte CO2 cyclus is vastgelegd en (bij goed bosbeheer) gewoon weer wordt vastgelegd de komende jaren. Stank fijnstof en andere troep kan je het wel over hebben, maar dat is een andere discussie en ook weer op te lossen met filters en niet stoken met weinig wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik weet het, maar tegenwoordig sta je als houtstoker sowieso met 1-0 achter. Het is iets wat je kunt zien en kunt ruiken, dus is het slecht. Ik kan in elk geval zeggen dat ik een "stookcursus" heb gevolgd bij de leverancier van de kachel. Niet dat ik daar nou veel heb geleerd want die Zwitserse methode kende ik al. En de koffie was prima. Stookalert in de gaten houden en gedrag aanpassen aan omstandigheden zijn gemakkelijk.

Nu woon ik in een bosrijk gebied en is mijn huis ongeveer het enige in de straat dat nog geen (open) haard of houtkachel had. Da's natuurlijk helemaal een slecht excuus, maar de kans dat iemand hier een ander aanspreekt op überhaupt het hebben ervan, is klein. Expres een kleintje genomen, afgestemd op de ruimte die hij moet verwarmen.

Nou ja, ik heb er in elk geval over nagedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Klopt. En tegenwoordig durven/willen mensen ook niet toegeven dat het tegenargument hout snijdt, maar dat is weer een ander verhaal. Overigens komt er bij koken en bakken ook bizar veel fijnstof vrij. Vooral pannenkoeken bakken is heel slecht, bijna net zo slecht qua fijnstof als wat er uit de schoorsteen komt bij een goed gestookte kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Oei. Laat m'n zoontje het maar niet horen :+ !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Mooi weer vanavond dus na het eten nog even buiten gespeeld. Nu alleen nog even kloven en in de hokken en dan is de voorraad voor seizoen '23-'24 ook weer klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIEUdgrZEXlwi2pnbTQHmta6Zec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqLd0Xx11MCwLcJQ9qnztTOo.jpg?f=fotoalbum_large
Per jaar "verbruik" ik ongeveer anderhalf tot 2 van die containers (80x100x180). Al is dat met de afgelopen verlengde herfst die soms ook wel winter genoemd werd van afgelopen jaar zelfs nog iets minder geweest.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Whoah dat ziet er serieus uit alweer. Mooie voorraad. Ik heb gisteren nog even een uurtje met het handbijltje wat kleinere stukken in aanmaakhout gekliefd. Lekker ontspannen werk.

Mijn broer heeft van het weekend in zijn tuin een fikse eucalyptusboom laten omhalen. Ze wilden alles laten afvoeren door de hovenier maar ik heb in ieder geval "beslag" kunnen leggen op iets van twee meter stam. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen idee of dat een beetje interessant hout is voor in de houtkachel... iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Gramser schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:55:
Whoah dat ziet er serieus uit alweer. Mooie voorraad. Ik heb gisteren nog even een uurtje met het handbijltje wat kleinere stukken in aanmaakhout gekliefd. Lekker ontspannen werk.

Mijn broer heeft van het weekend in zijn tuin een fikse eucalyptusboom laten omhalen. Ze wilden alles laten afvoeren door de hovenier maar ik heb in ieder geval "beslag" kunnen leggen op iets van twee meter stam. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen idee of dat een beetje interessant hout is voor in de houtkachel... iemand?
Google isje vriend😉
De eerste hit als je zoekt op 'eucalyptus brandhout' zegt dit:

Eucalyptus: Een snel-brandende houtsoort met een aangename geur, die niet spat. Vers eucalyptushout zit boordevol sap en oliën, en kan een schoorsteenbrand veroorzaken als u het niet lang genoeg laat liggen.

Kortom, leuk voor de vuurkorf, maar misschien beter niet in de kachel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Who Am I? Zegt dat advies vooral iets over hoe goed jij bent in dat wel lang laten liggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Gwaihir schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:28:
@Who Am I? Zegt dat advies vooral iets over hoe goed jij bent in dat wel lang laten liggen ;).
Haha, nou vooral over de brand eigenschappen. Als het snel wegbrandt, moet je de kachel snel weer bijvullen en als het hout lekker ruikt is het zonde om dat in een afgesloten kachel te branden. In de vuurkorf kun je daar wel van genieten😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

@SuperKneus Uiteindelijk besteld bij Kemp Schalkwijk.
Ligt nu een week in ons eigen hok. :) (Vorige week zaterdag geleverd.)

Prima prijs, nette levering. Enige nadeel is dat ze met een kiepwagen leveren, dus we hebben het voor op de stoep laten storten (stoep is daar breed zat) en zelf met een gehuurde kruiwagen naar de tuin gebracht. Alles bij elkaar 3 uurtjes sjouwen, maar we zitten weer goed voor zeker 1-2 jaar.

Thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Who Am I? schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Google isje vriend😉
De eerste hit als je zoekt op 'eucalyptus brandhout' zegt dit:

Eucalyptus: Een snel-brandende houtsoort met een aangename geur, die niet spat. Vers eucalyptushout zit boordevol sap en oliën, en kan een schoorsteenbrand veroorzaken als u het niet lang genoeg laat liggen.

Kortom, leuk voor de vuurkorf, maar misschien beter niet in de kachel.
Google is leuk maar hier is het leuker :+ Lang laten liggen is geen probleem, en als mix met ander hout durf ik het wel aan. Klinkt een beetje als de Atlasceder op de oprit, die in het najaar eraan moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Who Am I? schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:51:
als het hout lekker ruikt is het zonde om dat in een afgesloten kachel te branden. In de vuurkorf kun je daar wel van genieten😉
Oh, dan zegt mijn post vooral iets over hoe weinig ik met buiten stoken heb; dat voelt voor mij als warmte laten verdwijnen in nodeloze overlast voor onze buren ;).

(De boom die inmiddels vrijwel over de schoorsteen van de tuinhaard* groeit is ons dankbaar voor die mening ;). *Geplaatst door vorige bewoners.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Who Am I? schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:17:
[...]
Tja als je op de juiste manier hout verbrand in een goede kachel is het geen enkel probleem.
Er zijn meer hout soorten met veel olie, altijd zorgen voor een hoge verbranding temperatuur. Maar dat geld voor alle houtsoorten.

In een open haard zou ik het niet branden ook niet in een vuurkorf daar bereik je nooit de hoge temperatuur benodigd voor de volledige verbranding. En ook hier weer, dat geld voor alle houtsoorten.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoHnYQWcvOrpXzzTsA4Tt3o5l6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xHQrLLfgBnumDC6ri2Bv9TT.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, eucalyptushout mag lekker gaan drogen. Nog 40% vocht erin nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Topdag om te kloven!

ff buiten laten liggen en vocht kookt eruit, dus ook goeie dag om te drogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Morgenochtend regen maar zelfs dan droogt het nog als je voelt hoe vochtig het nu is… :+ Overigens gisteravond gehakt, is nu wat warm…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:00:
Topdag om te kloven!

ff buiten laten liggen en vocht kookt eruit, dus ook goeie dag om te drogen :+
Als ik vandaag zou gaan kloven kookt m’n eigen vocht ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@Gramser En met de hand ook nog! Die stammetjes op mijn foto zijn inmiddels allemaal gekloofd, maar wel met de machine :)

En ook "fijn": Onder het afdakje achter de schuur bewaar ik altijd een vooraadje aanmaakhout, en ook liggen er altijd wel wat afdekzeilen. Mooi droog plekje. Helaas vond een wespenkoningin dat ook en die had haar intrek genomen in de opening van een lege bigbag die daar ook lag.
Wilde de boel daar ook gelijk even reorganiseren voor de nieuwe aanmaakhoutjes en had opeens allemaal pissed-off wespen om me heen.
Toch maar een bedrijf laten komen om het nest uit te schakelen. Nog een paar dagen en als er dan geen activiteit meer is kan ik het weghalen.

Dat is dan weer het nadeel van een paar kuub aan insectenhotel in je tuin hebben staan :D

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Een wespennest bestaat sowieso maar een jaar, dus als je er een jaartje was weggebleven, had je nergens last van gehad én extra droog hout :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Gramser schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:23:
[Afbeelding]

Zo, eucalyptushout mag lekker gaan drogen. Nog 40% vocht erin nu.
Weet je zeker dat je vochtmeter hoger gaat dan 40%? Ik heb een keer berkenhout gemeten waar het water op stond en toen gaf hij ook 40%. Bleek hij niet boven de 40% te gaan😅

Pagina: 1 ... 8 ... 30 Laatste