Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 16:08
DCNY schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:50:
Oftewel, ik wil een bijl. Een Fiskars volgens dit topic. Maar, wat is dan handiger? Een kleine zoals de X14, of een grote zoals de X27? De blokken die ik kleiner wil maken zijn ongeveer 30cm lang en ik schat zo'n cm of 10-12 dik.
Ik heb ze allebei en gebruik de x14 het meest. De x27 is prima als je stammen hebt van 40cm diameter. Voor al het kleinere grut is de x14 veel relaxter omdat ie kleiner en lichter is. Vroeger had ik ook nog de x37, dat is een kloofhamer maar die is helemaal zwaar. Werkt wel goed maar ik kan daar niet de hele dag mee werken. De x14 is echt een fijne bijl, hij is misschien klein maar niet minder capabel.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Oftewel, ik wil een bijl. Een Fiskars volgens dit topic. Maar, wat is dan handiger? Een kleine zoals de X14, of een grote zoals de X27? De blokken die ik kleiner wil maken zijn ongeveer 30cm lang en ik schat zo'n cm of 10-12 dik.
Ik heb een kleine handbijl (Welkoop) en een X25. Ondanks het gewicht, pak ik eigenlijk ook voor zoiets altijd de X25. Ik denk omdat die vorm van de kop zo super makkelijk klooft.

Wat dat betreft raad ik je dus een kloof-kop aan, boven een (kleine) generieke bijl. Of ik had zelf al lang een X14 moeten kopen, want mijn ervaring wijkt dus af van die van @Widow ;)

De X25 was wel wennen, herinner ik me nog, als flinke jongen. Dus wellicht koop je voor zoiets liever de kleinste klover, dan de grootste. (De X25 en X27 zijn inmiddels beide opgevolgd door nieuwe modellen. De X25 was de oude middelmaat, de X27 de oude grootste maat.)

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:33
wmeester schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Allebei natuurlijk. En essen hout ophakken voor aanmaakhout is 1 blokje leuk maar wel zonde. Je kan mi beter een oude pallet daarvoor gebruiken.
Goeie, het is geleverd op n pallet, dus ga daar dan maar eens mee oefenen ;)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
wmeester schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Allebei natuurlijk. En essen hout ophakken voor aanmaakhout is 1 blokje leuk maar wel zonde. Je kan mi beter een oude pallet daarvoor gebruiken.
Wat is daar zonde aan?
Het maakt toch geen verschil of je die blok als aanmaakhout gebruikt of nadien op de hoop gooit?

Wonend in Vlaanderen (BE)

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:14
Gwaihir schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Ik heb een kleine handbijl (Welkoop) en een X25. Ondanks het gewicht, pak ik eigenlijk ook voor zoiets altijd de X25. Ik denk omdat die vorm van de kop zo super makkelijk klooft.

Wat dat betreft raad ik je dus een kloof-kop aan, boven een (kleine) generieke bijl. Of ik had zelf al lang een X14 moeten kopen, want mijn ervaring wijkt dus af van die van @Widow ;)

De X25 was wel wennen, herinner ik me nog, als flinke jongen. Dus wellicht koop je voor zoiets liever de kleinste klover, dan de grootste. (De X25 en X27 zijn inmiddels beide opgevolgd door nieuwe modellen. De X25 was de oude middelmaat, de X27 de oude grootste maat.)
Ook bijlen kun je niet genoeg hebben. Bij voorkeur in alle soorten en maten

Zo kwam ik onlangs deze Fiskars X5 xxs tegen voor een ook zo'n klein prijsje. Vol verbazing hoe goed deze <500 gram nog steeds hakt en klooft.

Roest is er inmiddels af en nu nog even slijpen. Handig voor in of aan de rugtas tijdens een hike :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yrgm4Jt_NYqcL2nsbvx6xCaCIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFPSdEOeaDkjYR7XL13yHzEn.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:17
surcharge schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:47:
Hoe ziet 15 kuub opgeslagen er eigenlijk uit? Denk dat ik misschien 1 heb liggen nu, wel in stukjes maar moet nog gekloofd worden.
Zoals je ziet is er niet echt een vast 'uiterlijk', ik gebruik IBC rekken om hout in op te staan. Puur voor gemak omdat ik niet zoveel hout dicht bij mijn huis wil. Woon midden in het bos dus daar komt teveel ongedierte op af.

En ik zaag / kloof op een vaste plek achterin het weiland (waar in de toekomst een schuur moet komen) dus kan daar rommel maken wat ik wil.

Daarnaast kan ik ze makkelijk me de trekker stapelen en in de winter naar huis rijden.

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:17
Voor t eerst hout besteld voor onze haard. Inmiddels opgeslagen in het houthok. Betreft gekloofd (essen)hout, in blokken van 30cm lengte. Sommige zijn nog best wel flink, en ik wil er ook wat kleiner kloven om als aanmaakhout te gebruiken.

Afgelopen week heb ik ook wat aanmaakhoutjes gemaakt. Ergens in dit topic heb ik deze tip al eens gedeeld maar dacht doe het nogmaals beginner of pro kans dat je je vingers raakt met aanmaakhoutjes is vrij groot.

Wat ik altijd doe is een aanmaakhoutje als hulp gebruiken om het blok vast te houden zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8q6SC76KYPwJyxliis0BOXps7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNDA09Ey8q8bm3axFpYSdi2v.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik het jaren gedaan inmiddels gebruik ik gewoon de kloof machine om een paar kratten te maken.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik gebruik een oude autoband bovenop mn kloofblok zodat ik tijdens t kloven niet telkens hoef te bukken voor stukken hout die er vanaf vallen.
Bijkomend voordeel is dat ik zelfs plankjes kan splijten voor aanmaakhoutjes door ze tegen de binnenrand te zetten zonder mn vingers in de buurt te hebben :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
surcharge schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:47:
Hoe ziet 15 kuub opgeslagen er eigenlijk uit? Denk dat ik misschien 1 heb liggen nu, wel in stukjes maar moet nog gekloofd worden.
Zo ziet 50m3 in een @IvoB2 bultje eruit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usEwKqXMr6IocGGZ7qRgysb8TYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXsJsFvnEzza3iUVlDvPADJQ.jpg?f=fotoalbum_large

En thuis sla ik het dan op in dit houthokje, de vakken zijn 2 x 2 meter en een meter diep. Het eerste vak heeft voor de helft ruimte moeten maken voor de wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UunQEZ8mHz5GYVimrGCTnO8xk68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xL6DZhu5q797RpB87B4AI6NO.jpg?f=fotoalbum_large

Onlangs nog een vrachtje moeilijke stukken gekregen daar hadden die jongens met de bijl geen zin in, ik knip ze uit elkaar ( of liever splits ik dat mijn zoontje in de maag O-) )met een 12 ton houtklover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOOkjVu1CAma6I6Y5LgK1TZl_84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFWVCi3pPy1eRZr7CFjT0pvC.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• IvoB2
  • Niet online
Hoe lang doe je met die 50m³?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MG88 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:50:
Wat ik altijd doe is een aanmaakhoutje als hulp gebruiken om het blok vast te houden zie:

[Afbeelding]
Vasthouden met een stukje hout is een goede tip, maar wat mij betreft kan het nog makkelijker: bijl op de kop vastzetten in een bankschroef, houtje op de bijl zetten, tikje met de (houten) hamer -- klaar :)
Met zo goed als 0 risico. Gaat snel en vind ik persoonlijk veel handiger.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Slonzo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Vasthouden met een stukje hout is een goede tip, maar wat mij betreft kan het nog makkelijker: bijl op de kop vastzetten in een bankschroef, houtje op de bijl zetten, tikje met de (houten) hamer -- klaar :)
Je hebt je eigen kindling cracker gemaakt. Sinds is een kindling cracker heb, gebruik ik sinds anders meer om aanmaakhoutjes te maken.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• IvoB2
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Nou als het om handig gaat neem dan iets zoals een Kindling.
Zet je in tegenstelling tot een bankschroef ook nog eens buiten neer waar je 'm wil hebben.
En je hebt er geen (extra) bijl voor nodig.

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2026 09:44 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Kost 0 euro, voor de 2 keer per jaar dat ik aanmaakhoutjes klief is dat goed genoeg.
Extra bijl sowieso niet nodig, werkt prima met zowel mijn Fiskars als mijn cheapo fluthandbijltje.
Ik geef het maar mee, iedereen doet/koopt wat hij wil.

[ Voor 26% gewijzigd door Slonzo op 29-08-2026 09:47 ]

• IvoB2
  • Niet online
fenrir schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Je hebt je eigen kindling cracker gemaakt. Sinds is een kindling cracker heb, gebruik ik sinds anders meer om aanmaakhoutjes te maken.
Toch iets dat er op lijkt en wanneer je het maar 2 keer per jaar gebruikt zeker voldoet.

Maar dedicated houtklover heeft onderaan meer vrije ruimte dan een bijlkop in een bankschroef.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die 50m3 was voor 3 man dus voor mij slechts 16m3. Vroeger stookte ik rustig 10m3 in een winter weg maar na extra isolerende maatregelen en een wp stoken we nu eigenlijk al jaren niks meer. Ik kon afgelopen jaren gratis verwarmen met stroom en zelfs einde jaar nog netto uitbetaald krijgen van de energie maatschappij, maar dat feest is 1 januari voorbij. Dan denk ik naar dynamisch en de dure uren maar een blokje hout in de kachel. Gelukkig hebben we nog voorraad, die had ik ook al een paar keer kunnen verkopen maar wie wat bewaard die heeft wat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:05
Aanmaakhout maken vindt ik toch echt het makkelijkste/snelste gaan met de kloofmachine. Een noestvrij stammetje uitzoeken, in dunne plakken kloven, hele pakket een kwartslag draaien en nogmaals kloven en dan heb je tientallen aanmaakhoutjes.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• IvoB2
  • Niet online
Inderdaad want machinaal gaat altijd sneller en makkelijker maar het hangt er gewoon vanaf hoeveel tijd en moeite je vrij wil maken om met hout bezig te zijn. En uiteraard hoeveel volume je wil verzetten.
Het moet niet altijd makkelijk en snel gaan (voor mij toch niet). Iedere dag in het bos spaart me een paar uur in het krachthonk uit. Dat compenseert dan weer. :)

Wanneer ik het echt makkelijk wil maken dan zie ik gewoon af van houtstook en doe ik het wel volledig op de WP (maar dat maakt het leven met de WAF weer aanzienlijk moeilijker :+ ).

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2026 11:26 ]

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste