Ja, ik zag zelfs 41, als ik me niet vergis. Maar 40 is nooit goed, dus is het ook geen probleem
@Gramser Dat was helaas geen optie. Behalve het aanmaakhout staan onder dat afdakje voornamelijk tuinspullen, en laten we die nou net in de zomer nodig hebben 
Ik laat m'n hout altijd 2 jaar liggen dus inderdaad, een nest in de voorraad voor komende winter zou ik pas ondekt hebben als het alweer verlaten zou zijn.
Ik laat m'n hout altijd 2 jaar liggen dus inderdaad, een nest in de voorraad voor komende winter zou ik pas ondekt hebben als het alweer verlaten zou zijn.
)
Hier ook al 'n keertje zo'n verlaten nest(je) ontdekt tijdens het stoken. Kennelijk nooit opgemerkt.Smurf schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:42:
Een grotere uitdaging vormen de wespen die in het hout overwinteren, jonge koninginnen neem ik aan. Daarvan komen we er elke winter toch wel 'n paar tegen. Duurde even om door te hebben dat ze weliswaar flink groot zijn, maar ook nog zo futloos als wat. Soms vliegt er 'ns eentje door de kamer om dan zo maar uit de lucht te vallen (en dan is een rake mep makkelijk uit te delen).
Wespen koninginnen kom ik ook regelmatig tegen in de houtstapel. Ik klop ze er altijd vanaf als ik ze zie. Als er dan toch eentje binnen komt, vang ik ze en mogen ze buiten verder leven.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
@Gramser eucalyptus dat is mooi hout, stook je het naaldhout ook binnen?
Ja, het naaldhout stook ik ook binnen. Ik probeer het wel te mixen met loofhout.
Ja dat is precies wat ik ook doe. Ze mogen prima in de tuin overwinteren wat mij betreft, maar ik waardeer het dan wel als ze in de zomer weer opzoutenWho Am I? schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:32:
Wespen koninginnen kom ik ook regelmatig tegen in de houtstapel. Ik klop ze er altijd vanaf als ik ze zie. Als er dan toch eentje binnen komt, vang ik ze en mogen ze buiten verder leven.
Eergisteren de restanten opgeruimd:
![]() | ![]() | ![]() |
)
Zo, die waren al een mooi eind op weg met dat nest zeg! Blijft toch een fantastisch bouwsel. Jammer van dat gesteek
Ja het is jammer dat in dit geval verplaatsen gewoon geen optie was. Maar laten zitten op kinder-hoogte in een opberghok is dat al helemaal niet.
Maar dit was een mooie kans om zo'n nest eens van dichtbij te bekijken en lekker veel foto's van te maken
Maar dit was een mooie kans om zo'n nest eens van dichtbij te bekijken en lekker veel foto's van te maken
)
Het blijft toch altijd bewonderingswaardig als je ziet wat die kleine beestjes kunnen bouwen. Zo zonde eigenlijk dat ze zo bang zijn voor ons en ons als bedreiging zien. Afgelopen week waren we op een camping in Limburg waar het gras vol stond met klavers en er vlogen heel heel veel bijen en hommels. Gewoon met blote voeten gelopen en geen enkele keer gestoken. Zo kan het ook wespen! 🤪Smurf schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Ja dat is precies wat ik ook doe. Ze mogen prima in de tuin overwinteren wat mij betreft, maar ik waardeer het dan wel als ze in de zomer weer opzouten
Eergisteren de restanten opgeruimd:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Merk je dat ook bij het jaarlijks vegen of valt het allemaal wel mee? Ik heb namelijk nog +- 1,5 kub liggen en stook het alleen maar buiten in de kachel onder de overkapping en BBQ etc.Gramser schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:45:
Ja, het naaldhout stook ik ook binnen. Ik probeer het wel te mixen met loofhout.
Geen idee, ik heb hem net twee keer aan gehad
(hij is net nieuw, en nu pas ingebrand). Maar mij is "verzekerd" dat als ik mijn kachel heet genoeg stook, hetzelfde als ik met loofhout zou doen, dat gewoon goed moet gaan. De jaarlijkse veeg zal het wel doen uitwijzen! Hij brandt de boel in elk geval netjes weg met weinig tot geen rook uit de schoorsteen.
Ik heb twee winters geleden ook anderhalf kuub den weggestookt. Volgens de schoorsteenveger was het allemaal netjes. Zorgen dat he droog is en goed warm vuur i shet geen probleem.MG88 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:06:
[...]
Merk je dat ook bij het jaarlijks vegen of valt het allemaal wel mee? Ik heb namelijk nog +- 1,5 kub liggen en stook het alleen maar buiten in de kachel onder de overkapping en BBQ etc.
Maar dit dus: IJsbeer in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"
[ Voor 36% gewijzigd door IJsbeer op 28-06-2022 15:30 ]
Ik heb dit weekend een hydraulisch kloofmachientje gekocht. Een wat ouder beestje, maar technisch in orde en geen lekkages. Hij drukt 20 ton en heeft een benzinemotortje.
Ik zal er al langer over te denken. Het uitgangspunt is kloven met een bijl, maar m'n berg knoestige stompen groeide en groeide maar. Met dat ding kraak ik een oud, droog, knoestig stuk eik nog in stukken
Ik zal er al langer over te denken. Het uitgangspunt is kloven met een bijl, maar m'n berg knoestige stompen groeide en groeide maar. Met dat ding kraak ik een oud, droog, knoestig stuk eik nog in stukken
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Loop alles goed na of het goed vast zit. Eens een klover geleend. Tordeerde bij het aanzetten van de eerste noest. En een kromme cilinder werkt niet zo fijnTimmeStein schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:16:
Ik heb dit weekend een hydraulisch kloofmachientje gekocht. Een wat ouder beestje, maar technisch in orde en geen lekkages. Hij drukt 20 ton en heeft een benzinemotortje.
Mocht er toevallig nog iemand op zoek zijn naar een zaagbok, https://www.amazon.nl/Gre...enstar+10847%2Caps%2C53&s
Te koop voor €22
Te koop voor €22

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
“Temporarily out of stock”…
Jammer, ziet er best handig uit!
Jammer, ziet er best handig uit!
Ik vraag me bij dat soort dingen altijd af hoe stevig het in t echt is. Kan t 100 kilo stammetjes aan en werkt dat een beetje? Ik gok van niet doordat je moet schuiven.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ziet eruit als conifeer, of in elk geval naaldhout.
[ Voor 37% gewijzigd door Gramser op 07-07-2022 19:23 ]
Bevruchtte koninginnen overwinteren. Die kom je inderdaad wel eens tegen maar zijn zo groggy als maar kan.Gwaihir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Hier ook al 'n keertje zo'n verlaten nest(je) ontdekt tijdens het stoken. Kennelijk nooit opgemerkt.
Een grotere uitdaging vormen de wespen die in het hout overwinteren, jonge koninginnen neem ik aan. Daarvan komen we er elke winter toch wel 'n paar tegen. Duurde even om door te hebben dat ze weliswaar flink groot zijn, maar ook nog zo futloos als wat. Soms vliegt er 'ns eentje door de kamer om dan zo maar uit de lucht te vallen (en dan is een rake mep makkelijk uit te delen).
Als je een hoornaar teeft voelt dat wel goed, ik zag afgelopen winter twee keer een grote dame uit hout kruipen toen ik het op het vuur legde, door het raam, zijn nu als as ij planten gelegd.
Lijkt op wilg/populier. In geen geval conifeer.M4inDC schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:20:
We zijn onlangs verhuisd, en ben op zoek naar wat hout. Iemand idee wat voor soort hout dit is?
[Afbeelding]
Zijn er verder nog mensen bekend met de achterhoek? Zit er aan te denken om eens op zoek te gaan naar een kettingzaag cursus oid, en dan es te kijken of er wat bomen geveld kunnen worden.
Ah ok, dan moet ik dit spul maar niet als hoogste prioriteit proberen te kopen.Who Am I? schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:01:
[...]
Lijkt op wilg/populier. In geen geval conifeer.
Is er een overzicht naar hoe de verschillende veel voorkomende bomen er nou uit zien, na het kloven, op stam, en wellicht ook bladeren?
Dit jaar voor het eerst zelf wat spul bij elkaar aan het scharrelen van bijv. marktplaats, en soms hebben mensen die het aanbieden zelf ook geen idee wat het is. Als iemand zo'n overzicht hou ik me aanbevolen!
@M4inDC
Wikipedia: Lijst van boomsoorten in Nederland
https://houhetwarm.nl/wel...chikst-voor-welke-kachel/
Het naaldhout verhaal wat in de laatste link staat is nogal discussievoer. Wilg en populier gaan er bij mij ook gewoon in trouwens. Of sterker nog, eigenlijk alles wat aan schoon en droog hout voorhanden is.
Het naaldhout verhaal wat in de laatste link staat is nogal discussievoer. Wilg en populier gaan er bij mij ook gewoon in trouwens. Of sterker nog, eigenlijk alles wat aan schoon en droog hout voorhanden is.
[ Voor 19% gewijzigd door robkrekel op 08-07-2022 09:28 ]
Ja zoiets, maar dan met plaatjes. In de eerste bericht staat ook een goed overzicht, maar met plaatjes zou het helemaal perfect zijn.robkrekel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:25:
@M4inDC
Als ik een keer wat tijd over heb zal ik eens kijken of ik zo'n overzicht kan toevoegen aan de openingspost. Het probleem is een beetje dat veel bomen qua bast erg kunnen veranderen in de loop van de jaren. Een jonge eik is bijvoorbeeld glad, maar een eik van 80 jaar oud heeft een ruwe bast. Dit geldt voor heel veel boomsoorten. De blaadjes blijven gelukkig wel het zelfde😅 Al kan er toch nog wel veel verschil zitten tussen een jong blad en een volgroeid blad. Dan heb je ook nog de knoppen, groeiwijze en doorsnede en tal van andere eigenschappen waaraan je hout kan herkennen🙈 Dit is precies de reden waarom ik nooit aan zo'n overzicht ben begonnen...M4inDC schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:31:
[...]
Ja zoiets, maar dan met plaatjes. In de eerste bericht staat ook een goed overzicht, maar met plaatjes zou het helemaal perfect zijn.
Vriend van me heeft vorig jaar 15 tal eucalyptussen zelf geplant in zijn (mini) bos. Met de hoop op termijn het zelf te kunnen stoken. Dat zou vliegensvlug groeien. Als in 10 jaar mooi brandhout.Gramser schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:06:
Da’s een sjiek hokske!
Valt die van mij bij in het niet, maar is ook van tweedehands spul…
[Afbeelding]
Dat rode is het eucalyptushout, bovenop naaldhout. Dit is een van de drie hokken die we verspreid door de tuin hebben staan.
Ik denk idd dat dit eucalyptushout zo’n 15-17 jaar is.
Als je naar die ringen kijkt, das precies 1-2 cm per jaar.
In 2018 een woning gekocht mét inbouw houtkachel maar die heb ik tot nu toe nog niet gebruikt.
Met het oog op een eventuele uitval van stroom (heb een warmtepomp) ben ik nu toch eens aan het kijken hoe ik het apparaat in werking kan stellen zodat ik iig 1 ruimte ietwat kan verwarmen in de woning.
Het is een "Bodart & Gonay" inzethaard met fan voor extra warmte maar bij stroomuitval werkt die fan uiteraard niet, al zou ik die misschien nog bij de dimmer kunnen aftakken en direct van stroom voorzien met een noodstroomvoorziening.
Schoorsteen wordt binnenkort geveegd en geschouwd voor de zekerheid, al waren de vorige eigenaren zeer zuinig op hun woning.
Ik heb geen geschikte ruimte meer om hout op te slaan. Is gedroogd hout binnen opslaan (1 kuub) in de (enigszins geventileerde) garage een optie? Of kan ik dan beter kijken naar RUF-briketten. Ik ga de kachel echt alleen inzetten als er een probleem zou ontstaan met de energievoorziening, dus het kan zo zijn dat het hout of briketten 10 of 20 jaar ongebruikt blijven.
Om kortstondige stroomuitval op te vangen (aquarium / vriezers) heb ik al wat.
Met het oog op een eventuele uitval van stroom (heb een warmtepomp) ben ik nu toch eens aan het kijken hoe ik het apparaat in werking kan stellen zodat ik iig 1 ruimte ietwat kan verwarmen in de woning.
Het is een "Bodart & Gonay" inzethaard met fan voor extra warmte maar bij stroomuitval werkt die fan uiteraard niet, al zou ik die misschien nog bij de dimmer kunnen aftakken en direct van stroom voorzien met een noodstroomvoorziening.
Schoorsteen wordt binnenkort geveegd en geschouwd voor de zekerheid, al waren de vorige eigenaren zeer zuinig op hun woning.
Ik heb geen geschikte ruimte meer om hout op te slaan. Is gedroogd hout binnen opslaan (1 kuub) in de (enigszins geventileerde) garage een optie? Of kan ik dan beter kijken naar RUF-briketten. Ik ga de kachel echt alleen inzetten als er een probleem zou ontstaan met de energievoorziening, dus het kan zo zijn dat het hout of briketten 10 of 20 jaar ongebruikt blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-07-2022 10:43 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Lijkt op populier zoals hier ergens boven al vermeld was. Ik zou er niet voor betalen enkel alleen gratis op halen. Ooit wel eens in de buitenkachel gegooid en het brand wel maar niet fantastisch en ruikt ook niet heel lekker.M4inDC schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:20:
We zijn onlangs verhuisd, en ben op zoek naar wat hout. Iemand idee wat voor soort hout dit is?
[Afbeelding]
Zijn er verder nog mensen bekend met de achterhoek? Zit er aan te denken om eens op zoek te gaan naar een kettingzaag cursus oid, en dan es te kijken of er wat bomen geveld kunnen worden.
Ik denk dat ik het er dan op ga gokken. Eventueel kan ik m'n garagedeur de komende maanden overdag een stukje open zetten om vocht te verdrijven en verder het hout niet te strak stapelen.Orion84 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:57:
Zo lang het droog hout is kan je dat volgens mij prima binnen bewaren. Vers gezaagd en gekloofd hout meteen binnen leggen is veel kans wel vragen om schimmelproblemen denk ik.
Bij "hoge nood" heb ik nog een andere adres bij vrienden (met boerderij) waar ~20 kuub hout ligt opgeslagen en waar ik zo een aanhanger vol mag ophalen maar daar wil ik liever niet op terug hoeven vallen.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Jammer dat het zo lastig is om er zelf aan te komen. Laatst wat walnoot van een omgewaaide boom kunnen kopen, nu wat berk maar dat is al een beetje aan het vergaan...
Mooi werk om wat pallets te regelen voor de opslag, een lidl electrisch kettingzaagje om de lengtes in te korten, en de fiskars x25 om de meuk te kloven. Nu nog aan meer hout komen want ik heb een nieuwe hobby 😀
Iedereen me gek verklaren, want de houtkachel moet nog geplaatst worden 😀
Die sappies van fiskars, x2 vs x22? Klein vs grote welke raden jullie aan als must have? Moet dit alles nl. vooral in mn eentje doen
Mooi werk om wat pallets te regelen voor de opslag, een lidl electrisch kettingzaagje om de lengtes in te korten, en de fiskars x25 om de meuk te kloven. Nu nog aan meer hout komen want ik heb een nieuwe hobby 😀
Die sappies van fiskars, x2 vs x22? Klein vs grote welke raden jullie aan als must have? Moet dit alles nl. vooral in mn eentje doen
Ik kloof de boel met een Lidl-bijl met een 2 kg kop. En dat gaat prima!
Jaren gedaan zoals jij dat nu doet. Inmiddels ben ik al een paar jaar over op rest-hout ophalen bij zagerij/meubel makers/besnoeiing makers. Ik betaal tussen de 20 en 40 euro per bigbag (1 M3). Dit scheelt mij enorm veel werk. Het is vaak perfect hout, lekker droog. Het is even zoeken naar de juiste leverancier, maar ze zitten overal.M4inDC schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:33:
Jammer dat het zo lastig is om er zelf aan te komen. Laatst wat walnoot van een omgewaaide boom kunnen kopen, nu wat berk maar dat is al een beetje aan het vergaan...
Het mooiste hout voor mij is Azobe, hout waar men hoge kwaliteit beschoeiing van maakt. Brand heet en lang. Meurt wel enorm in het houthok ;-)
Maar dat zullen ze niet komen brengen denk ik…;)
Lastig. Dat stammetje links lijkt berk, maar die dikke stam is iets anders. Mogelijk esdoorn als ik naar de jaarringen en bast kijk... Geen slecht brandhout, maar ook niet super. Alleen meenemen als het gratis is.M4inDC schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:31:
[Afbeelding]
Wat zou dit voor hout zijn? Maak direct maar vaker gebruik van alle ervaring
Ik heb een xa22, dus de grote. En daar ben ik erg blij mee. Gebruik hem om grote en kleine blokken van de grond te pakken en stammen om te rollen. Het scheelt een hoop bukkenM4inDC schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:33:
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Iemand ervaring met een zaagbok? Ik zoek zoiets. Doen het nu op een workmate maar de stammetjes zijn natuurlijk nooit mooi recht en willen omrollen. Zelfs met z'n 2e niet ideaal. Hoe doen jullie dit?Wobcat schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:12:
Mocht er toevallig nog iemand op zoek zijn naar een zaagbok, https://www.amazon.nl/Gre...enstar+10847%2Caps%2C53&s
Te koop voor €22
[Afbeelding]
Zoiets is misschien wel wat?
[ Voor 14% gewijzigd door Megalomania op 31-07-2022 11:10 ]
Ik gebruik af en toe een vergelijkbare zaagbok (deze, om precies te zijn: https://www.praxis.nl/ger...n/einhell-zaagbok/4463560). Werkt prima. Door het getande deel blijven stukken hout redelijk makkelijk op hun plaats liggen. Dat werkt uiteraard fijner en veiliger.Megalomania schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:03:
[...]
Iemand ervaring met een zaagbok? Ik zoek zoiets. Doen het nu op een workmate maar de stammetjes zijn natuurlijk nooit mooi recht en willen omrollen. Zelfs met z'n 2e niet ideaal. Hoe doen jullie dit?
Zoiets is misschien wel wat?
Hier gaat alles op de workmate of op een hakblok met een voet erop. Is dat 100% veilig; nee. Kan dat beter; ja. Helaas is mijn schuur niet eindeloos groot met 2,5 x 2,5 meter dus geen aparte zaagbok.
De workmate vind ik wat dat betreft nog het handigst. Dunne stammen/takken van 10 cm klem ik erin en dikker blijft liggen op gewicht van de stam als ik die erop leg.
Het laatste stuk van een dikke stam zaag ik 75% door, omdraaien en dan de rest.
Grootste nadeel is het slepen en sjouwen met de stammen. Maar volgens mij is dat dan ook weer onderdeel van het geheel 🙂
De workmate vind ik wat dat betreft nog het handigst. Dunne stammen/takken van 10 cm klem ik erin en dikker blijft liggen op gewicht van de stam als ik die erop leg.
Het laatste stuk van een dikke stam zaag ik 75% door, omdraaien en dan de rest.
Grootste nadeel is het slepen en sjouwen met de stammen. Maar volgens mij is dat dan ook weer onderdeel van het geheel 🙂
@Megalomania
Ervaring met deze:
https://www.stihl.be/nl/ap/houten-zaagbok-1024
Doet het prima ook met minder rechte stammetjes. Zowel met kettingzaag als met de handzaag.
Ervaring met deze:
Doet het prima ook met minder rechte stammetjes. Zowel met kettingzaag als met de handzaag.
Deze heb ik ook! Prima ding en ruimt klein op. Met een rubberen soort elastiek om stammen mee vast te klemmen. De liniaal die er op geprint is komt vaak ook goed van pas!Hans Esselink schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:45:
@Megalomania
Ervaring met deze:
* Orion84 gebruikt deze unit van Wolfcraft:
https://www.wolfcraft.com...erwerken/Zaagbok/p/P_5121
:strip_exif()/f/image/ANUTZSAoEGgDi5vIUit3PVLw.png?f=user_large)
Is makkelijk uit elkaar te pakken om in de auto mee te nemen.
https://www.wolfcraft.com...erwerken/Zaagbok/p/P_5121
:strip_exif()/f/image/ANUTZSAoEGgDi5vIUit3PVLw.png?f=user_large)
Is makkelijk uit elkaar te pakken om in de auto mee te nemen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Iemand enig idee hoe snel bijvoorbeeld eikenhout in de buitenlucht droogt? Stel de kern is zo'n 40% en ik leg dat hout nu weg. Is dat dan vanaf oktober/november te stoken als het onder een afdakje ligt? Of is dat niet haalbaar?
Edit zie ook mijn comment met meer info, hieronder
Edit zie ook mijn comment met meer info, hieronder
[ Voor 24% gewijzigd door Fidelity op 03-08-2022 15:46 ]
100% afhankelijk van 1001 dingen. Hoeveel wind pakt ie, hoe warm wordt het, hoe dik kloof je het, hoe lang zijn je stukken.Fidelity schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:15:
Iemand enig idee hoe snel bijvoorbeeld eikenhout in de buitenlucht droogt? Stel de kern is zo'n 40% en ik leg dat hout nu weg. Is dat dan vanaf oktober/november te stoken als het onder een afdakje ligt? Of is dat niet handig?
Nauw, pak een tiental dingen
Eikenhout duurt jaren. https://www.stokertje.nl/info/houtkachel-hakhout-kopen
Soms gaat met uit van 1 cm per jaar, rondom. Dus een stammetje van 10 cm zou in 5 jaar droog moeten kunnen zijn. Maar dat ligt weer aan de omstandigheden zoals @Joindry als schrijft.
Al met al zou ik er niet van uitgaan dat je hout van het najaar stookklaar is.
Soms gaat met uit van 1 cm per jaar, rondom. Dus een stammetje van 10 cm zou in 5 jaar droog moeten kunnen zijn. Maar dat ligt weer aan de omstandigheden zoals @Joindry als schrijft.
Al met al zou ik er niet van uitgaan dat je hout van het najaar stookklaar is.
@Fidelity Vanwaar 40%? Is het al enige tijd gedroogd? 40% zou best kunnen kloppen voor eikenhout dat al een half jaar ligt te drogen, maar dat betekent niet dat het volgende half jaar wederom 20% of meer eruit gaat..
Ik vraag het omdat de Hornbach goedkope (in huidige markt) openhaard blokken van Golden Flame verkoopt. Ze adverteren dat deze 25% vochtig of minder zijn, maar gezien de vele slechte beoordelingen en iemand die in zijn review 40% vocht aangeeft, vroeg ik mij dit af.Gwaihir schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:26:
@Fidelity Vanwaar 40%? Is het al enige tijd gedroogd? 40% zou best kunnen kloppen voor eikenhout dat al een half jaar ligt te drogen, maar dat betekent niet dat het volgende half jaar wederom 20% of meer eruit gaat..
Ik heb geen mogelijkheid om zelf goedkoop aan hout te kunnen komen, dus inkopen is de enige optie. Alle lokale handelaren zijn uitverkocht of hanteren extreme prijzen. De prijs bij de Hornbach is nog acceptabel, mits ik dit seizoen kan stoken hiermee.
Maar ik begrijp dat dat er niet in zit
[ Voor 5% gewijzigd door Fidelity op 03-08-2022 15:29 ]
Dat kan je echt vergeten. Zie ook de topic start. De vuistregel is dat hout gemiddeld 2,5cm droogt vanaf het snijvlak/kloofvlak. Let op dat dit een gemiddelde is. Eikenhout zit aan de bovengrens en moet het liefste 2 jaar drogen. Dunne, gekloofde, stukken kunnen misschien na 1 jaar wel, maar dat is echt het minimum. Rond hout droogt nog veel minder snel.Fidelity schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:15:
Iemand enig idee hoe snel bijvoorbeeld eikenhout in de buitenlucht droogt? Stel de kern is zo'n 40% en ik leg dat hout nu weg. Is dat dan vanaf oktober/november te stoken als het onder een afdakje ligt? Of is dat niet haalbaar?
Hier jarenlang ovengedroogd hout besteld voor de houtkachel en opgeslagen in de garage, geen probleem. Geen ventilatie, hooguit wat tocht via bestaande kieren.BlueTooth76 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:36:
In 2018 een woning gekocht mét inbouw houtkachel maar die heb ik tot nu toe nog niet gebruikt.
[Afbeelding]
Ik vind ongeveer €220 per kuub omgerekend, niet echt goedkoop, ook niet in de huidige markt.Fidelity schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:28:
[...]
Ik vraag het omdat de Hornbach goedkope (in huidige markt) openhaard blokken van Golden Flame verkoopt. Ze adverteren dat deze 25% vochtig of minder zijn, maar gezien de vele slechte beoordelingen en iemand die in zijn review 40% vocht aangeeft, vroeg ik mij dit af.
Ik heb geen mogelijkheid om zelf goedkoop aan hout te kunnen komen, dus inkopen is de enige optie. Alle lokale handelaren zijn uitverkocht of hanteren extreme prijzen. De prijs bij de Hornbach is nog acceptabel, mits ik dit seizoen kan stoken hiermee.
Maar ik begrijp dat dat er niet in zit
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Weet... je... dat... zeker...?Ora et Labora schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Ik vind ongeveer €220 per kuub omgerekend, niet echt goedkoop, ook niet in de huidige markt.
Een prijs van €300 €350 per kuub is op dit moment "normaal"... dus €220 per kuub vind ik dan zeker goedkoop.
Maar link gerust een andere optie! Daar help je ons allemaal mee
[ Voor 0% gewijzigd door Fidelity op 03-08-2022 16:03 . Reden: prijs is meer dan gedacht, doorgestreept en aangepast ]
https://www.marktplaats.nl/u/houthandel-bullinga/5172258/ is een goede leverancier, is niet puur eiken overigens.Fidelity schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:54:
[...]
Weet... je... dat... zeker...?
Een prijs van €300 €350 per kuub is op dit moment "normaal"... dus €220 per kuub vind ik dan zeker goedkoop.
Maar link gerust een andere optie! Daar help je ons allemaal mee
https://www.marktplaats.n...ut-100-eiken-per-1-2-kuub ook maar dat moet nog wel gedroogd worden.
Evenals https://www.marktplaats.n...loofd-beuken-en-eikenhout
En https://www.marktplaats.n...renhout-stammen-en-bollen
Zit in mijn buurt allemaal, dus ik heb nog wat keus gelukkig.
Tot nu toe m'n hout bijna gratis kunnen krijgen maar dat is ook over helaas.
Van de advertenties op Marktplaats die ouder zijn dan 2 weken kan ik je vertellen; allemaal uitverkocht, maar deze mensen hebben hun advertentie niet verwijderd. Geloof mij, ik heb ladingen met mensen benaderd via Marktplaats. Enige uitzondering is inderdaad die Houthandel Bullinga maar die rekent € 360 per kuub. Daarnaast zit deze niet in de buurtOra et Labora schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:10:
[...]
https://www.marktplaats.nl/u/houthandel-bullinga/5172258/ is een goede leverancier, is niet puur eiken overigens.
https://www.marktplaats.n...ut-100-eiken-per-1-2-kuub ook maar dat moet nog wel gedroogd worden.
Evenals https://www.marktplaats.n...loofd-beuken-en-eikenhout
En https://www.marktplaats.n...renhout-stammen-en-bollen
Zit in mijn buurt allemaal, dus ik heb nog wat keus gelukkig.
Tot nu toe m'n hout bijna gratis kunnen krijgen maar dat is ook over helaas.
Ben echt op zoek naar hout voor dit seizoen, ovengedroogd en bezorgd. Als je zelf de mogelijkheid hebt om 1 of 2 kuub hout ergens op te halen, dan ben je inderdaad nog wel goedkoper uit. Al helemaal als je pas volgend seizoen nodig hebt. Maar dat zit er bij mij helaas niet in
Nu begin ik hem ook wel een beetje te knijpen, heb jarenlang geen hout hoeven te kopen of heel goedkoop maar dat is halverwege deze winter ook op...Dacht dus nog in de omgeving wel e.a te kunnen oprakelen, misschien toch maar naar de Hornbach danFidelity schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:15:
[...]
Van de advertenties op Marktplaats die ouder zijn dan 2 weken kan ik je vertellen; allemaal uitverkocht, maar deze mensen hebben hun advertentie niet verwijderd. Geloof mij, ik heb ladingen met mensen benaderd via Marktplaats. Enige uitzondering is inderdaad die Houthandel Bullinga maar die rekent € 360 per kuub.
Ben echt op zoek naar hout voor dit seizoen, ovengedroogd en bezorgd. Als je zelf de mogelijkheid hebt om 1 of 2 kuub hout ergens op te halen, dan ben je inderdaad nog wel goedkoper uit. Al helemaal als je pas volgend seizoen nodig hebt. Maar dat zit er bij mij helaas niet in
Overigens, die Bullinga rekent €360,- voor 3 kuub toch volgens z'n website?
[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 03-08-2022 16:18 ]
Nou... het wordt nog erger kan ik je vertellen... ik zat zelfs al te kijken naar een laserkachel (petroleum) om bepaalde ruimtes zonder gas bij te hoeven verwarmen. Van de zomer nog naar gekeken, volop voorraad overal. En nu... OVERAL uitverkocht.Ora et Labora schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
Nu begin ik hem ook wel een beetje te knijpen, heb jarenlang geen hout hoeven te kopen of heel goedkoop maar dat is halverwege deze winter ook op...Dacht dus nog in de omgeving wel e.a te kunnen oprakelen, misschien toch maar naar de Hornbach dan
Stilte voor de winterstorm? Mensen zijn zich op een hele vervelende winter aan het voorbereiden... Hout uitverkocht... kachels uitverkocht...

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik nu een kuub of 7 klaar heb liggen voor aankomende winter, en voor de winters daarna staan de bomen nog gereserveerd bij diverse mensen die er vanaf willen. Komende 3 jaar zit ik wel gebeiteld, al moeten er nog wel heel wat uren in gestoken worden. Maar hé, gratiez!
Het is redelijk vergelijkbaar met de prijs hier (omgeving Zeist). Lokaal krijg ik losgestort voor 125 euro (mix van vnl. eik, beuk en essen), als ik zoals in de TS staat vermeld, reken met 50% lucht in losgestort, dan komt Hornbach uit op ongeveer 143 euro.Ora et Labora schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Ik vind ongeveer €220 per kuub omgerekend, niet echt goedkoop, ook niet in de huidige markt.
Ik ga ook maar eens wat hout inslaan.
En als je 88 zakken inslaat (staffelkorting), wat neerkomt op 2.9 m3. Betaal je 'slechts' €133,00 per kuub? Maar als ik de reviews mag geloven is het niet zo droog als gedacht.fjorden schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:35:
[...]
Het is redelijk vergelijkbaar met de prijs hier (omgeving Zeist). Lokaal krijg ik losgestort voor 125 euro (mix van vnl. eik, beuk en essen), als ik zoals in de TS staat vermeld, reken met 50% lucht in losgestort, dan komt Hornbach uit op ongeveer 143 euro.
Ik ga ook maar eens wat hout inslaan.
Ik had dat ook in de reviews gelezen. Bij de oudere reviews staat er soms in de reactie van Hornbach dat het op de vestiging buiten is opgeslagen, dus het zal ook wel afhankelijk zijn van het jaargetijde/weer.
Ik heb een aantal zakken opgehaald. Het hout voelt droog (geen verrassing met dit warme en droge weer). Het valt op dat de zakken heel verschillend zijn gevuld (volume). Ik heb 45 zakken gestapeld en kom uit op 40cm diep, 145cm hoog en 101 cm breed = 0,58 kuub.
Dat is fors anders dan ik had berekend op basis van 22dm3 per zak wat Hornbach aangeeft. 1/0,022 = 45,45 zakken per kuub.
De berekening klopt volgens mij, dus dan zijn m'n stapelkunsten van opmerkelijke kwaliteit of is de inhoud minder dan gespecificeerd.
Ik heb een aantal zakken opgehaald. Het hout voelt droog (geen verrassing met dit warme en droge weer). Het valt op dat de zakken heel verschillend zijn gevuld (volume). Ik heb 45 zakken gestapeld en kom uit op 40cm diep, 145cm hoog en 101 cm breed = 0,58 kuub.
Dat is fors anders dan ik had berekend op basis van 22dm3 per zak wat Hornbach aangeeft. 1/0,022 = 45,45 zakken per kuub.
De berekening klopt volgens mij, dus dan zijn m'n stapelkunsten van opmerkelijke kwaliteit of is de inhoud minder dan gespecificeerd.
Staat de inhoud van de zakken ook daadwerkelijk op de zak gespecificeerd? Want alle andere aanbieders van soortgelijke zakken presenteren het met een inhoud van 12-14dm3. Dit zou meer overeenkomen met hetgeen je gemeten hebt.fjorden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:03:
Ik had dat ook in de reviews gelezen. Bij de oudere reviews staat er soms in de reactie van Hornbach dat het op de vestiging buiten is opgeslagen, dus het zal ook wel afhankelijk zijn van het jaargetijde/weer.
Goeie! Net even gekeken. Er staat inderdaad een inhoud op van 21,5dm3.
Ik ga morgen wel even horen wat de Hornbach klantenservice ervan vindt (zal wel iets zijn in de trant van als het niet bevalt, kom je het maar terugbrengen).
Rekenen ze in Belgie anders of gebruiken ze hetzelfde label op de zak, maar vullen de netzak minder vol?
Inhoud NL: 21,5 dm3
Inhoud BE: 10 dm3

Bij de Praxis zie ik dezelfde zakken met dezelfde inhoud gespecificeerd.
Ik ga morgen wel even horen wat de Hornbach klantenservice ervan vindt (zal wel iets zijn in de trant van als het niet bevalt, kom je het maar terugbrengen).
Rekenen ze in Belgie anders of gebruiken ze hetzelfde label op de zak, maar vullen de netzak minder vol?

Weet iemand nog een adres in een straal van +/- 25km rond Beverwijk voor gedroogd hout tegen schapelijke prijzen? Afhalen of bezorgen maakt niet zo veel uit
Wat zeiden ze bij Hornbach?fjorden schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:47:
Goeie! Net even gekeken. Er staat inderdaad een inhoud op van 21,5dm3.
[Afbeelding]
Vochtgehalte van t hout moet je ook niet aan de buitenkant meten, maar ff blokje doormidden slaan en dan middenin meten, dan weet je t vochtgehalte van t hout. Buitenkant meet je meer t vochtgehalte vd omgevingfjorden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:03:
Ik heb een aantal zakken opgehaald. Het hout voelt droog (geen verrassing met dit warme en droge weer).
Ooit eens gedaan met mistig weer, >30% vocht en zodra ik aan de binnenkant ging meten was het 18% en kon t zo de kachel in.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik heb reactie van Hornbach. De klantenservice heeft bij de leverancier navraag gedaan en vraagt of ik hier weer op wil reageren. Dat wil ik graag, want de uitleg klinkt leuk, maar kan voor mij onvoldoende het grote verschil verklaren. Dit heeft Hornbach laten weten:
De leverancier geeft aan dat de inhoud van de zak is een bruto maat en geen netto maat. De klant koopt dus een bruto volume en geen netto volume.
Tussen de zakken en blokken openhaardhout zit er altijd nog wat ruimte/lucht. Openhaardhout is immers geen vloeistof en een homogene substantie zoals bijvoorbeeld water. Als je vervolgens de blokken en zakken strak tegen elkaar aandrukt of opstapelt zal er minder ruimte tussen het openhaardhout ontstaan en het volume vanzelf kleiner worden.
Dit zou het verschil kunnen verklaren?
wat ze zeggen over dat er nog altijd at ruimte/lucht tussen blokken zit is natuurlijk waar.fjorden schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:35:
[...]
Ik heb reactie van Hornbach. De klantenservice heeft bij de leverancier navraag gedaan en vraagt of ik hier weer op wil reageren. Dat wil ik graag, want de uitleg klinkt leuk, maar kan voor mij onvoldoende het grote verschil verklaren. Dit heeft Hornbach laten weten:
De leverancier geeft aan dat de inhoud van de zak is een bruto maat en geen netto maat. De klant koopt dus een bruto volume en geen netto volume.
Tussen de zakken en blokken openhaardhout zit er altijd nog wat ruimte/lucht. Openhaardhout is immers geen vloeistof en een homogene substantie zoals bijvoorbeeld water. Als je vervolgens de blokken en zakken strak tegen elkaar aandrukt of opstapelt zal er minder ruimte tussen het openhaardhout ontstaan en het volume vanzelf kleiner worden.
Dit zou het verschil kunnen verklaren?
Echter de vraag natuurlijk is een beetje hoe ze de eerste maat meten. Want als ik een 22dm3 zak neem en daar houtblokken in stop zit er niet alleen lucht tussen de houtblokken (beetje wat je verwacht als je een pellet los gestort neemt) maar ook lucht ook lucht rond de rand van de zak. En dan als je 3 zakken tegen elkaar aan legt hoef je niet eens te stapelen maar dan ben je al volume kwijt
En ik weet niet wat je precies gevraagd hebt, maar ze gaan ook niet in waarom de nederlandse en de belgische maat anders is. Op zich als ze zeggen dat je 10dm3 hout koopt denk ik dat ze redelijk in de buurt zitten van wat jij zelf gestapelt hebt.
Dat snijdt geen hout. Verkoopt iemand je een 1,5 liter fles cola, dan verwijst dat toch echt naar de cola, niet naar de fles.fjorden schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:35:
Hiermee zeggen ze in feite dat ze 10 dm3 houdt voor je in een 22 dm3 zak hebben gestopt en dan als 22 dm3 verkopen. Dat lijkt me een vorm van oplichting. Van elk product dat als hoeveelheid wordt verkocht, moet de hoeveelheid netto aangegeven worden. (En dan kan er zo'n 'e' bij die de standaard toegestane afwijking weergeeft.)
Je kunt 'n discussie aan over hoe 'netto' je komt met brandhout, maar een factor 2,2 tussen 'los in de zak gestort' en 'netjes gestapeld' is abnormaal hoog. De verhouding zou, zoals de openingspost aangeeft, zo'n 1,35 moeten zijn.
Wat is een goede tool om brandhout op de goede lengte te zagen voor in je houtkachel? En om die restanten hout in kleinere stukjes aanmaakhout te zagen?
Een kettingzaag vind ik een beetje overkill, aangezien ik thuis gewoon kant en klare blokken heb van een brandhoutverkoper. Een manuele zaag vind ik een beetje te arbeidsintensief om elke dag blokken te gaan zagen... (want we gaan heel de winter verwarmen met brandhout)
Ik dacht gewoon van alles bij te zagen met de verstekzaag?
Een kettingzaag vind ik een beetje overkill, aangezien ik thuis gewoon kant en klare blokken heb van een brandhoutverkoper. Een manuele zaag vind ik een beetje te arbeidsintensief om elke dag blokken te gaan zagen... (want we gaan heel de winter verwarmen met brandhout)
[ Voor 6% gewijzigd door ardana123 op 23-08-2022 22:42 ]
Een wipzaag is hiervoor erg handig, maar niet een hele goedkope oplossing.ardana123 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:22:
Wat is een goede tool om brandhout op de goede lengte te zagen voor in je houtkachel? En om die restanten hout in kleinere stukjes aanmaakhout te zagen?
Zelf ben ik ook op zoek naar een wipzaag omdat een deel van het hout in onze voorraad te lang is voor de nieuwe kachel die van de winter moet komen.
En omdat er deze winter een hoop haardhout met een mooie dunne diameter (tot 15 a 20 cm) op stam deze kant op komt. Dan kan ik het met een wipzaag steeds op exact de juiste lengte zagen.
Voor zo’n wipzaag koop je ook 5-6keer een prima elektrische kettingzaag die je ook nog eens makkelijker opbergt. En een kettingzaag is ook bij klussen met flinke balken al meer dan eens van pas gekomen.
Maar, het ziet er wel verdraaid makkelijk uit.
Maar, het ziet er wel verdraaid makkelijk uit.
Dat is zeer zeker waar Gramser.
Ik moet wel zeggen dat het inkorten van reeds gekloofd hout met een kettingzaag voor mij niet aanvoelt als een veilige bezigheid. Je moet dan een houder hebben voor de blokken denk ik om te voorkomen dat je de blokken met 1 hand vastpakt en met de andere zaagt.
Ik moet wel zeggen dat het inkorten van reeds gekloofd hout met een kettingzaag voor mij niet aanvoelt als een veilige bezigheid. Je moet dan een houder hebben voor de blokken denk ik om te voorkomen dat je de blokken met 1 hand vastpakt en met de andere zaagt.
Een beugelzaag. Ja, het is veel werk en je geeft aan daar geen zin in te hebben. Ik zaag en kloof elk jaar een kleine 8m3 met de hand. Mijn vader komt regelmatig helpen en dan gaat het best vlot. Geeft ook erg veel voldoening om alles met de hand te doen en je hebt gelijk een workout. Elke zondag zaag ik in de winter een paar uurtjes en dan is de houtstapel eind maart weer vol.ardana123 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:22:
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb dat opgelost door de stammen met een stevige spanband tussen de twee helften van mijn workmate te klemmen. Dat werkt verbazend goed. Met één hand kettingzagen vastpakken werkt bij mij sowieso niet, daar is-ie te zwaar voor. Maar ja, je bent er even mee bezig. Je kunt er wel meteen een kruiwagen onder zetten en de boel naar je houtstapel kruien.®icha®d schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:10:
Dat is zeer zeker waar Gramser.
[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 24-08-2022 10:54 ]
@Who Am I? Wow.. respect een beugelzaag en alles met de hand kloven. Ik hoop voor je dat je mooi essenhout hebt, dan zou ik het ook met de bijl doen inderdaad.
Afgelopen winter hebben wij zo'n 20-25kuub dennenhout gezaagd. Daarnaast nog een partij voor mijn schoonvader. Dat klooft mij te slecht om met de bijl te doen. Een staande kloofmachine is dan een uitkomst.
Afgelopen winter hebben wij zo'n 20-25kuub dennenhout gezaagd. Daarnaast nog een partij voor mijn schoonvader. Dat klooft mij te slecht om met de bijl te doen. Een staande kloofmachine is dan een uitkomst.
Reeds gekloofd is lastig idd. Gaat met een recipro ook niet echt geweldig maar als je kan klemmen opzich prima.
Voornamelijk essen en berk. Beide erg goed kloofbaar mits geen knoesten, maar dat geldt voor elke houtsoort natuurlijk. Es is wel erg hard hout, maar fantastisch brandhout. Berk is echt heerlijk om te zagen, daar vlieg je doorheen!®icha®d schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:56:
@Who Am I? Wow.. respect een beugelzaag en alles met de hand kloven. Ik hoop voor je dat je mooi essenhout hebt, dan zou ik het ook met de bijl doen inderdaad.
20-25kuub met de hand zou ik ook moedeloos van worden🙈
Al het naaldhout dat ik heb, ik gok een kuub of 3-4, heb ik ook met de hand gekloofd. Gewoon je tijd voor nemen. Knoesten kom je wel doorheen (maar fijn is anders).
Ik kloof alles met de hand. Simpelweg omdat ik (nog) geen ruimte heb voor een kloofmachine. Ben nu wel aan het klooien met abeel met een doorsnee van een meter. Dat valt niet erg mee, die moet ik eerst met een wig kleiner maken. Maar goed, wat nu nog moet is pas voor volgend jaar. Als de buitentemperaturen wat zakken ga ik daar maar eens mee verder.
Es is inderdaad prachtig haardhout. Daar heb ik ook een partij van gehad een jaar of wat geleden.
Daar heb je hele mooie bijlen voor, die juist vanaf de zijkant van stammen delen weghakken. Ben alleen de naam even kwijt. Staat in dat boek van Lars Hytting...robkrekel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:14:
Ik kloof alles met de hand. Simpelweg omdat ik (nog) geen ruimte heb voor een kloofmachine. Ben nu wel aan het klooien met abeel met een doorsnee van een meter. Dat valt niet erg mee, die moet ik eerst met een wig kleiner maken. Maar goed, wat nu nog moet is pas voor volgend jaar. Als de buitentemperaturen wat zakken ga ik daar maar eens mee verder.
Hier ook alles met de hand kloven, maar meer dan een kuub of 3-4 per jaar is het niet. Af en toe oud naaldhout, dat valt vaak tegen. Het schijnt te helpen als je wacht tot het vriest, dan splijt het makkelijker omdat het vocht in het hout dan ijs is in plaats van water wat het 'zompig' maakt.
Ook een tip uit het boek van Lars idd
Ook een tip uit het boek van Lars idd
Ooit met een machientje begonnen; gehuurd toen er ca. 10m3 ineens doorheen moest. Werd ik echt niet vrolijk van: zo langzaam! Was er wel zo eentje die 't hydraulisch op kracht deed. Zo eentje die een vliegwiel op gang brengt en dan een flinke klap uitdeelt, zou ik zo nodig nog wel 'ns willen proberen. Maar eigenlijk: de Fiskars bevalt gewoon erg goed
.
Vanaf de randen afpellen is de beste truc. Zo heb ik ook wel eens een blok beukenhout van 1m doorsnede klein gemaakt.robkrekel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:14:
@Gwaihir Zo'n hydaulisch ding gebruik ik ook. Ik probeer alle stammen zo precies mogelijk op lengte te zagen zodat je niet teveel aanlooptijd met dat ding hebt.
Ik wil ook ooit wel eens zo eentje met vliegwiel hebben, misschien als ik een goede aanbieding tegenkom of als m'n huidige het begeeft. Maar ik heb deze pas 5 jaar en met zo'n 3-4 kuub per jaar denk ik dat hij nog wel even mee gaat.
Respect trouwens voor alle handzagers en -klovers hier. Ik vind met kettingzaag en kloofmachine al work-out genoeg. Ik probeer altijd (bijna) gratis hout te vinden en met grove stukken zagen, in de auto/aanhanger, naar de tuin, tot 30cm zagen, kloven, stapelen en uiteindelijk opstoken vind ik dat ik het al vaak genoeg warm heb gehad van een partij hout
Ik wil ook ooit wel eens zo eentje met vliegwiel hebben, misschien als ik een goede aanbieding tegenkom of als m'n huidige het begeeft. Maar ik heb deze pas 5 jaar en met zo'n 3-4 kuub per jaar denk ik dat hij nog wel even mee gaat.
Respect trouwens voor alle handzagers en -klovers hier. Ik vind met kettingzaag en kloofmachine al work-out genoeg. Ik probeer altijd (bijna) gratis hout te vinden en met grove stukken zagen, in de auto/aanhanger, naar de tuin, tot 30cm zagen, kloven, stapelen en uiteindelijk opstoken vind ik dat ik het al vaak genoeg warm heb gehad van een partij hout
)
Ach, je wordt gestaag goed in het spotten waar 'm het best te raken (en wanneer het qua noesten juist maar op te geven - maar dat trok die hydraulische ook niet). De kunst is m.i. het zo makkelijk mogelijk doorbreken van de buitenrand van het blok. Is dat eenmaal gelukt, dan wordt het snel makkelijker.
Een dikke stam waar ergens iets aan af te pellen valt - zoals bij de dikkere stammen die ik tot nu toe gehad heb altijd wel - is daardoor niet lastiger dan een middelgrote erg fraaie.
Een dikke stam waar ergens iets aan af te pellen valt - zoals bij de dikkere stammen die ik tot nu toe gehad heb altijd wel - is daardoor niet lastiger dan een middelgrote erg fraaie.
Als je echt niet meer weet wat je moet met die hitte...
Ik had nog ergens een bultje staan, al 6 jaar was nu wel eens tijd om dat beginnen op te halen.
Bultje was bijna 3 meter hoog toen we hem stapelden.
Nu nog 2,65 in het midden en hij is bijna 6 meter doorsnee...
:strip_exif()/f/image/JUGtjcifcyObP3MqTUsKx95r.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eerste karretje van velen zit ongeveer 3 m3 op.
Berk es eik beuk en vogelkers
Ik had nog ergens een bultje staan, al 6 jaar was nu wel eens tijd om dat beginnen op te halen.
:strip_exif()/f/image/JUGtjcifcyObP3MqTUsKx95r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NyIihnUnMRs93nEHaSIFhReC.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
inhoud = π x r² x hoogte = 3.14 x 3² x 2,65
Dat maakt jouw stapel bijna 75 kuub. Zeg maar niet waar die stapel staat, da's een kapitaal waard vandaag de dag
Dat maakt jouw stapel bijna 75 kuub. Zeg maar niet waar die stapel staat, da's een kapitaal waard vandaag de dag
Was een goede investering idd.TimmeStein schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:49:
inhoud = π x r² x hoogte = 3.14 x 3² x 2,65
Die hele bult koste 75 euro en een shitload werk.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je had ergens nog een bultje staan, al 6 jaar, doet mij meteen denken aan dat stukje over die metalen doos met wat geld erin voor mindere tijden onder die mooie grote boom in the middle of nowhere uit de film The Shawshank RedemptionRonald.42 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:52:
Als je echt niet meer weet wat je moet met die hitte...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb het boek zelf ook, maar er staat mij maar vaag iets van deze bijl bij. Zit er niet een schuivend mechanisme in wat extra naar buiten duwt ofzoiets?Gramser schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Daar heb je hele mooie bijlen voor, die juist vanaf de zijkant van stammen delen weghakken. Ben alleen de naam even kwijt. Staat in dat boek van Lars Hytting...
Ik weet het, maar dat valt dus ook niet mee. Het is ook nog zo zompig dat het vocht er uit slaat als ik mijn bijl er in ram. Ach, rustig aan en met veel geduld komt het goed. Ik win het meestal altijd van het houtWho Am I? schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Vanaf de randen afpellen is de beste truc. Zo heb ik ook wel eens een blok beukenhout van 1m doorsnede klein gemaakt.
Je bedoelt een chopper 1?robkrekel schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Heb het boek zelf ook, maar er staat mij maar vaag iets van deze bijl bij. Zit er niet een schuivend mechanisme in wat extra naar buiten duwt ofzoiets?
[...]

Ja, of iets vergelijkbaars. Wel grappig om te zien dit ding YouTube: Regular axe vs chopper 1 axe