Ik heb er één thuis. Het gechopte hout vliegt om je orenrobkrekel schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
Ja, of iets vergelijkbaars. Wel grappig om te zien dit ding YouTube: Regular axe vs chopper 1 axe
@wauskoek Haha, dat zal. Is alleen slecht te verkrijgen hier, al staat er nu eentje op Marktplaats voor €125 
Ik kloot nog wel ff verder

Niet wat ik bedoelde, maar dit ziet er ook wel grappig uit. De bijl die ik bedoel ziet er ook niet uit als een normale bijl, maar ik krijg 'm niet gegoogled...
Edit: deze bedoelde ik: YouTube: VIPUKIRVES Leveraxe Review | Wranglerstar
[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 31-08-2022 13:12 ]
Deze toevallig?Gramser schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:05:
[...]
Niet wat ik bedoelde, maar dit ziet er ook wel grappig uit. De bijl die ik bedoel ziet er ook niet uit als een normale bijl, maar ik krijg 'm niet gegoogled...

Ja, die was ik ook al aan het zoeken! Is ook niet te googlen als je het niet weet
"VIPUKIRVES LEVERAXE"
"VIPUKIRVES LEVERAXE"
[ Voor 79% gewijzigd door robkrekel op 31-08-2022 13:16 ]
Ik heb hem van MP kunnen halen voor 15 eurorobkrekel schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:54:
@wauskoek Haha, dat zal. Is alleen slecht te verkrijgen hier, al staat er nu eentje op Marktplaats voor €125
:strip_exif()/f/image/FbNXX31qDFfgVuSUA4u4R4fN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lpzogTCWMuN0wFIWXHj83L7s.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb er ook ooit een voor weinig van marktplaats gehaald, blijft een leuk ding met een mooi verhaal.
Net even filmpje bekeken en lijkt meer op een TV tel sell bijlGramser schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Die inderdaad! Had net een YT-linkje gevonden.
Chopper 1 lijkt me handiger.
Ach, de mevrouw slaat met een kleine Fiskars haar eigen tand eruit, dus ik weet niet of dit nou de mensen zijn die 'm moeten testenwauskoek schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Net even filmpje bekeken en lijkt meer op een TV tel sell bijl.

Tja ik gok dat die autoband er wel eens de rede kan zijn dat mevrouw 'm net zo hard terug kreeg als ze op die band sloeg met die Fiskars. Al hoewel moet ik de volgende keer dat er een band van m'n auto wordt vervangen, maar vragen of ze de oude band niet weg gooien, maar aan mij geven. Zo een autoband is toch wel handig met het splijten van hout, dat de stukken niet wegvliegen van 't hakblok.Gramser schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:35:
[...]
Ach, de mevrouw slaat met een kleine Fiskars haar eigen tand eruit, dus ik weet niet of dit nou de mensen zijn die 'm moeten testen
Zo alles weer ram vol hout hier thuis.
Dinsdag nog 1 kar halen en die laat ik vol staan kunnen we wel vanaf de kar opstoken.
Ben er inmiddels ook wel weer klaar mee
:strip_exif()/f/image/40IIV9Df1xsGVuElQGnATEBi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/34whKdyjNsgFanGNqX2pXpLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a3m3fV1rH1Y0e6SCHX0iHGIH.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig krijg ik zijn honger wel weer gestild
Dinsdag nog 1 kar halen en die laat ik vol staan kunnen we wel vanaf de kar opstoken.
Ben er inmiddels ook wel weer klaar mee

:strip_exif()/f/image/40IIV9Df1xsGVuElQGnATEBi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/34whKdyjNsgFanGNqX2pXpLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a3m3fV1rH1Y0e6SCHX0iHGIH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4afCVPyC6VBxpGAawUkYwI02.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Vraag aan de experts hier. Ik heb een hout kachel. Nog nooit gebruikt. Nu krijg ik dit hout aangeboden. Is dit geschikt om te verstoken? Wil geen ongeschikt hout gebruiken namelijk.
:strip_exif()/f/image/Xjsj50qohy5ZWgkMjtTpUGHY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door Opgezwollenleve op 06-09-2022 18:21 ]
Oef. De bovenste laag ziet er nog wel redelijk uit en is loofhout. De middelste laag lijkt al vermolmd, dat wil je niet verstoken en de onderste laag lijken oude balken? Tenzij je echt een allesbrander hebt, zou ik voor kwalitatief beter materiaal kiezen. Je omwonenden zullen je dankbaar zijn.
Eeeehm… is die warmtepomp nu al stuk 😉Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:40:
Ben er inmiddels ook wel weer klaar mee![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even afwachten nog...
Het hout is een back-up voor de warmtepomp of
De warmtepomp is een backup voor het hout..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Na even wat stilte, toch een prima oplossing aangeboden gekregen.Batavia schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
wat ze zeggen over dat er nog altijd at ruimte/lucht tussen blokken zit is natuurlijk waar.
Echter de vraag natuurlijk is een beetje hoe ze de eerste maat meten. Want als ik een 22dm3 zak neem en daar houtblokken in stop zit er niet alleen lucht tussen de houtblokken (beetje wat je verwacht als je een pellet los gestort neemt) maar ook lucht ook lucht rond de rand van de zak. En dan als je 3 zakken tegen elkaar aan legt hoef je niet eens te stapelen maar dan ben je al volume kwijt
En ik weet niet wat je precies gevraagd hebt, maar ze gaan ook niet in waarom de nederlandse en de belgische maat anders is. Op zich als ze zeggen dat je 10dm3 hout koopt denk ik dat ze redelijk in de buurt zitten van wat jij zelf gestapelt hebt.
Hornbach was in overleg met hun leverancier, nadat ik minder hout geleverd had gekregen (inhoud vermeld op de zak vs afmetingen van de stapel zakken). maar komt daar vooralsnog niet helemaal uit. Omdat de discussie met hun leverancier lang duurt, heeft Hornbach aangeboden nog een extra nalevering te doen om het kloppend te maken. Complimenten aan Hornbach, prima opgelost dus.
Heel netjes van Hornbach!
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Verwijderd
Netjes inderdaad. Ik heb 2 keer gebeld en 2 weken gewacht, nog steeds geen enkel bericht. Toen heb ik de pallet teruggestuurd.fjorden schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:56:
[...]
Na even wat stilte, toch een prima oplossing aangeboden gekregen.
Hornbach was in overleg met hun leverancier, nadat ik minder hout geleverd had gekregen (inhoud vermeld op de zak vs afmetingen van de stapel zakken). maar komt daar vooralsnog niet helemaal uit. Omdat de discussie met hun leverancier lang duurt, heeft Hornbach aangeboden nog een extra nalevering te doen om het kloppend te maken. Complimenten aan Hornbach, prima opgelost dus.
Flink bos hout voor de deurRonald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier thuis had ik nog alleen vers hout liggen en enkele weken terug halve pallet oven gedroogd eiken laten afleveren. Kijk ik vandaag op de website is de prijs van 379 naar 399 gegaan.

Dus ik denk dat als mensen nog hout nodig hebben dat ze wel snel moeten zijn. Verwacht niet dat het goedkoper gaat worden.
Ja ik zag gister ook al van die jumbo pallets eiken staan voor over de 500 euro.wauskoek schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:17:
[...]
Flink bos hout voor de deur![]()
Hier thuis had ik nog alleen vers hout liggen en enkele weken terug halve pallet oven gedroogd eiken laten afleveren. Kijk ik vandaag op de website is de prijs van 379 naar 399 gegaan.![]()
Dus ik denk dat als mensen nog hout nodig hebben dat ze wel snel moeten zijn. Verwacht niet dat het goedkoper gaat worden.
De prijzen zijn echt waanzin geworden.
Ben blij dat ik nog een flutje had staan.
Er zijn hier ook al mensen op de buurt die pallets uit elkaar zagen want die zijn gratis.
Maar die zijn ook snel op gefikt, het is beter dan niks natuurlijk dat dan weer wel.
Ik zag gister de zakken haardhout bij de Gamma in de aanbieding. €5,- per zak ofzo, maar 4 voor de prijs van 3. Geen idee of dat goedkoop is, ik ben al voorzien😄
Ik dacht datik al duur uit was, 1.5 gestapelde kuub voor 270 euro...
@Gramser Bij de hornbach wat discussie geweest over hoeveel er nu in een zak hoort te zitten, zie hierboven ergens
En vaak is het ook nog nat hout ook nog, tenminste hier ziei k het nog wel eens gewoon buiten liggen in weer en wind..
@Gramser Bij de hornbach wat discussie geweest over hoeveel er nu in een zak hoort te zitten, zie hierboven ergens
En vaak is het ook nog nat hout ook nog, tenminste hier ziei k het nog wel eens gewoon buiten liggen in weer en wind..
Oven gedroogd?IJsbeer schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:30:
Nee, moeder natuur
Paar blokken doorgeslagen, die waren tussen de 18 en 22%.. dus gebruik deze kuubs maar als reserver op het einde.
Paar blokken doorgeslagen, die waren tussen de 18 en 22%.. dus gebruik deze kuubs maar als reserver op het einde.
Ik doe niet mee in deze discussie wss bedoelde je een ander forumlid...IJsbeer schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:30:
@gram501 Bij de hornbach wat discussie geweest over hoeveel er nu in een zak hoort te zitten, zie hierboven ergens![]()
Bij ons vandaag ook voor het eerst aangemaakt🔥🔥🔥
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Hij staat hier nu ook lekker aan de eerste avond dat het weer mag..
:strip_exif()/f/image/dFmVL1Xl0C6iyiXAsHn21mrl.jpg?f=fotoalbum_large)
Even fijn de 1000 liter buffer laden en toch ook nog genieten van een vuurtje en de stralingswarmte.
Afgelopen nacht en vandaag heeft de warmtepomp de tempel warm gehouden.
Morgenochtend zouden we als het goed is uit het buffervat de boel kunnen opwarmen.
:strip_exif()/f/image/dFmVL1Xl0C6iyiXAsHn21mrl.jpg?f=fotoalbum_large)
Even fijn de 1000 liter buffer laden en toch ook nog genieten van een vuurtje en de stralingswarmte.
Afgelopen nacht en vandaag heeft de warmtepomp de tempel warm gehouden.
Morgenochtend zouden we als het goed is uit het buffervat de boel kunnen opwarmen.
:strip_exif()/f/image/xAaaqknIrm6uyG8rKyzvGgdF.jpg?f=fotoalbum_large)
2 jaar geleden stond onze houtkachel met 2 flauwe bochten in de pijp in de huiskamer
1 jaar geleden / vorige herfst recht onder het rookkanaal geplaatst. Hele winter het gevoel gehad dat er minder warmte van de (spekstenen) kachel kwam. Dus ik wil die bochten weer terugplaatsen, zodat er meer warmte wordt afgegeven.
Nu zijn er ook 'heat exchangers' voor in de pijp. Zo'n lelijk ding als dit zou ik niet in de huiskamer willen, maar zijn er nog andere manieren om iets meer warmte uit de pijp te krijgen?
- edit: dit lijkt me ook wel heel effectief om niet te veel warmte de pijp uit te laten gaan
1 jaar geleden / vorige herfst recht onder het rookkanaal geplaatst. Hele winter het gevoel gehad dat er minder warmte van de (spekstenen) kachel kwam. Dus ik wil die bochten weer terugplaatsen, zodat er meer warmte wordt afgegeven.
Nu zijn er ook 'heat exchangers' voor in de pijp. Zo'n lelijk ding als dit zou ik niet in de huiskamer willen, maar zijn er nog andere manieren om iets meer warmte uit de pijp te krijgen?
- edit: dit lijkt me ook wel heel effectief om niet te veel warmte de pijp uit te laten gaan
[ Voor 11% gewijzigd door Eusebius op 17-09-2022 20:51 ]
==
hoi
Ik denk dan aan een stuk dubbelwandige pijp zonder isolatie waar je lucht door de dubbele wand kunt blazen.Eusebius schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:49:
2 jaar geleden stond onze houtkachel met 2 flauwe bochten in de pijp in de huiskamer
Bij de kachel erin en bij het plafond er weer uit...
Of zoiets.
Bullerjan werkt met hetzelfde principe, maar dan om de brandkamer heen.Ronald.42 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:51:
[...]
Ik denk dan aan een stuk dubbelwandige pijp zonder isolatie waar je lucht door de dubbele wand kunt blazen.
Bij de kachel erin en bij het blafond er weer uit...
Of zoiets.
Dit DIY-project heeft gewoon pijpen langs de kachelpijp
En nog een edit: een afgewerkt product wat in Nederland te krijgen is
https://www.groenehoedduu...chel-warmtewisselaar.html
[ Voor 18% gewijzigd door Eusebius op 17-09-2022 20:55 ]
==
hoi
Dat is ook wel een aardig idee.Eusebius schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:53:
[...]
Bullerjan werkt met hetzelfde principe, maar dan om de brandkamer heen.
Dit DIY-project heeft gewoon pijpen langs de kachelpijp
En nog een edit: een afgewerkt product wat in Nederland te krijgen is
https://www.groenehoedduu...chel-warmtewisselaar.html
Ik vind het alleen niet mooi
Ik zie liever een strakke pijp, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaken verschillen
Dat zei je vr.. nee laat maarRonald.42 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:58:
[...]
Dat is ook wel een aardig idee.
Ik vind het alleen niet mooi![]()
Ik zie liever een strakke pijp, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaken verschillen

Het hangt er inderdaad vanaf hoe het eruit gaat zien. Die Vulkan wisselaar met ingebouwde ventilator lijkt me op een gegeven moment niet meer storen
==
hoi
Hier ook voor 't eerst weer. (Verwarming is nog niet aangegaan, trouwens.)
Blokjesdag?
@Eusebius Kwam dat van de langere pijp? Of kan het ook zijn dat je nu net wat meer trek hebt dan je lief is? Wellicht met de luchttoevoer al te compenseren?
Blokjesdag?
@Eusebius Kwam dat van de langere pijp? Of kan het ook zijn dat je nu net wat meer trek hebt dan je lief is? Wellicht met de luchttoevoer al te compenseren?
Hier was het ook echt nog niet nodig, maar we hadden er even zin in. Is ook gewoon om ook het kacheltje te leren kennen, hoe ie reageert op luchttoevoer, hoe lang je met een blokje doet, dat soort dingen. Denk pas in oktober weer aan.
Idd zoiets is wel aardig.Eusebius schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:05:
[...]
Dat zei je vr.. nee laat maar![]()
Het hangt er inderdaad vanaf hoe het eruit gaat zien. Die Vulkan wisselaar met ingebouwde ventilator lijkt me op een gegeven moment niet meer storen
:strip_exif()/f/image/VVQClUMrUVk0mIjAkcfoWS7z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was ook grotendeels naaldhout trouwens, uit eigen tuin. Geen geknal of gespetter gehoord of gezien. Ruitje blijft schoon en de hittebestendige stenen ook. Denk dat de verbranding en trek wel goed zitten…
Even vervelend doen, is het bereikbaar vanaf de openbare weg? Dan hoop ik dat je gelukt gaat hebben .. bij mij is al gejat.Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen dat wat naast huis ligt, maar gelukkig is de sociale controle hier hoog.the noise schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:27:
[...]
Even vervelend doen, is het bereikbaar vanaf de openbare weg? Dan hoop ik dat je gelukt gaat hebben .. bij mij is al gejat.
Er ligt daar ook al jaren hout maar het was natuurlijk nog nooit zoveel waard als nu...
We gaan het zien, maar als eerste dat opstoken denk ik mischien niet onverstandig..
Echt?the noise schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:27:
[...]
Even vervelend doen, is het bereikbaar vanaf de openbare weg? Dan hoop ik dat je gelukt gaat hebben .. bij mij is al gejat.
Er wordt hier in het bos ook al gestroopt wat hout betreft.wauskoek schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:30:
[...]
Echt?Ik knijp hem stiekem hier ook wel een beetje.
Het is gewoon goud waard momenteel en er komen stiekem aan meer mensen in de knoei met hun gasrekening dus het is ook niet heel raar dat ze dan andere opties bekijken om uit de schulden te blijven.
Of je daar dan een dief voor wil zijn...
Jouw bos en jouw auto? Of iemand anders zijn/haar auto?the noise schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:43:
Ik kijk 'nergens' meer van op, hier met een klein autoo'tje een bospad gepakt naar m'n veldschuur om de achterbak en kofferbak vol te laden. Nu ligt er alvast een zwerfkei van 400 kg en over een paar weken met een midigraver een afwatering uitdiepen die hier redelijk dicht geslibt is.
[Afbeelding]
==
hoi
Eusebius schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:27:
[...]
Jouw bos en jouw auto? Of iemand anders zijn/haar auto?
Maar in ieder geval dus opletten dat je hout niet makkelijk mee te nemen is danwel zichtbaar ligt.
Gewoon sprokkelhout of echt gekloofd hout?the noise schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:36:
[...]
Iemand anders die met zijn/haar auto wat hout van mij kwam ophalen.
Maar in ieder geval dus opletten dat je hout niet makkelijk mee te nemen is danwel zichtbaar ligt.
En dat bewuste autootje staat op de foto? Dan kan ik me voorstellen dat de hond wel even los mocht
==
hoi
Ja gewoon goed gekloofd hout. In kisten opgestapeld.Eusebius schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:57:
[...]
Gewoon sprokkelhout of echt gekloofd hout?
En dat bewuste autootje staat op de foto? Dan kan ik me voorstellen dat de hond wel even los mocht
Nee, die auto was al weg, anders had ik graag een gesprek gehad.
Ben al dagen bezig geweest om een vracht wilgenhout + klein beetje naaldhout op maat te zagen en met de bijl te kloven.
Wat een tering klus, en wat komt er veel zaagsel af.
Bevindingen tot nu toe:
Makita Accu kettingzaag = top ding. Als de batterijen leeg zijn heb je al zoveel gezaagd dat het wel genoeg is op 1 dag om te kloven.
Wilgenhout is extreem snel droog.
Dunne takken (diameter 5 cm) afkorten die al een beetje zijn ingedroogd is echt klote, de stammen hebben dan de neiging om in de zaag te klimmen of heel hard rond te draaien in de zaagbok. Mijn oplossing die ik gevonden had is simpelweg van onderen zagen (met de bovenkant van het zaagblad). Dan is er niks aan de hand ?
Ik heb wat conifeer / naaldhout waar al wat groene schimmel op staat, toch iets te lang laten liggen buiten. Van binnen ziet het er een beetje grijs/zwart uit, maar na kloven kom ik op 18% uit dus volgens mij ... niet lullen maar stoken toch ?
Wat een tering klus, en wat komt er veel zaagsel af.
Bevindingen tot nu toe:
Makita Accu kettingzaag = top ding. Als de batterijen leeg zijn heb je al zoveel gezaagd dat het wel genoeg is op 1 dag om te kloven.

Wilgenhout is extreem snel droog.
Dunne takken (diameter 5 cm) afkorten die al een beetje zijn ingedroogd is echt klote, de stammen hebben dan de neiging om in de zaag te klimmen of heel hard rond te draaien in de zaagbok. Mijn oplossing die ik gevonden had is simpelweg van onderen zagen (met de bovenkant van het zaagblad). Dan is er niks aan de hand ?
Ik heb wat conifeer / naaldhout waar al wat groene schimmel op staat, toch iets te lang laten liggen buiten. Van binnen ziet het er een beetje grijs/zwart uit, maar na kloven kom ik op 18% uit dus volgens mij ... niet lullen maar stoken toch ?
Ik las dat @Who Am I? een tuintegel of stoeptegel op zijn kachel heeft liggen, om ook gerechten mee te verwarmen of warm te houden. Nu is mijn kacheltje wat klein voor een hele tegel, maar er zijn vast wel iets van speciale warmhoudplaatjes voor op een houtkachel, om te voorkomen dat de pan / ketel rechtsreeks op het gietijzer staat. Iemand een leuke tip? Wat is geschikt? Stuk speksteen ofzo?
Oh ja die dingen! Da's geen gek idee, hoewel een leuke gietijzeren variant niet eens heel veel meer kost.
Ik zie hier niet alleen haardhout ervaringen, maar ook vragen omtrent houtkachels zelf; dus daarom waag ik een gokje dat onderstaande vraag ook kan
. (zo niet hoor ik het graag.....dan ga ik verder op zoek
)
In mijn woonkamer heb ik een stukje verlaagd plafond en ik merk dat het daar merkbaar kouder blijft. Geheel logisch natuurlijk. Ik zit daarom al een tijd te kijken naar een waaier op mijn houtkachel, gericht richting dat deel. Zie onderstaande foto (en let niet op de rommel). Het stukje muur vanuit de hoek achter de houtkachel tot de 45 graden hoek is ongeveer 2 meter. Het verlaagde plafond is ongeveer 25/30cm
Zou de waaier zinvol zijn hier denken jullie? Zo ja; heeft iemand ervaring met een merk of type welke jullie aanraden? Ik vind er tientallen, waar er geen merk echt bovenuit springt.
In mijn woonkamer heb ik een stukje verlaagd plafond en ik merk dat het daar merkbaar kouder blijft. Geheel logisch natuurlijk. Ik zit daarom al een tijd te kijken naar een waaier op mijn houtkachel, gericht richting dat deel. Zie onderstaande foto (en let niet op de rommel). Het stukje muur vanuit de hoek achter de houtkachel tot de 45 graden hoek is ongeveer 2 meter. Het verlaagde plafond is ongeveer 25/30cm
Zou de waaier zinvol zijn hier denken jullie? Zo ja; heeft iemand ervaring met een merk of type welke jullie aanraden? Ik vind er tientallen, waar er geen merk echt bovenuit springt.
:strip_exif()/f/image/fmLHCg4XTVmVW9ScdOCe8Z40.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat voor kachel heb jij en hoeveel hout/tijd heb je nodig om die 1000 liter te vullen?Ronald.42 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:44:
Hij staat hier nu ook lekker aan de eerste avond dat het weer mag..
Wij hebben een Nordic Fire Cottage maar na een dag stoken heb ik de buffer lang niet vol en ik probeer er achter te komen waar het probleem zit.
Een Olymberril en die doet 4Kw in de kamer en 7,5Kw in het water.Dooxed schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:52:
[...]
Wat voor kachel heb jij en hoeveel hout/tijd heb je nodig om die 1000 liter te vullen?
Wij hebben een Nordic Fire Cottage maar na een dag stoken heb ik de buffer lang niet vol en ik probeer er achter te komen waar het probleem zit.
Zaterdag heeft hij 4 uurtjes gebrand en daarmee was het lekker warm in huis.
En de 1000 liter buffer was ongeveer 1/3 opgeladen.
Maar in die 4 uur geeft hij ook warmte af aan de slaapkamers, badkamer, wc, hal en keuken alleen de vloerverwarming in de woonkamer is dan uit.
Ik heb geen idee hoeveel ik moet stoken als ik puur de buffer op zou warmen.
Het is wel uit te rekenen natuurlijk elke graad opwarming van de 1000 liter water heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
En de kachel kan max 7,5Kw leveren volgens het plaatje.
Dus dan zou je op een bepaald aantal uren uit moeten komen.
Edit : voorbeeld berekening zegt ongeveer 10 uur stoken
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CaEdJv32swrkHZVvNVkTYL2t.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 19-09-2022 18:49 ]
@Lollercopter Wilgenhout is zobiezo niet heel mooi stookhout. Brand niet schoon, zal de pijp dus sneller verstoppen / aanslag geven.
Met betrekking tot rottend hout: Als het echt rot / schimmelt, zou ik het ook niet meer stoken. (en niet omdat het naaldhout is, dat stook ik zelf ook). Maar het rottingsproces haalt een hoop energiewaarde uit het hout (de schimmels voeden zich van de energie die in het hout zit) en blijft er dus weinig over. Je kan het stoken, maar je blijft er dus wel warm van: Je blijft lopen
Met betrekking tot rottend hout: Als het echt rot / schimmelt, zou ik het ook niet meer stoken. (en niet omdat het naaldhout is, dat stook ik zelf ook). Maar het rottingsproces haalt een hoop energiewaarde uit het hout (de schimmels voeden zich van de energie die in het hout zit) en blijft er dus weinig over. Je kan het stoken, maar je blijft er dus wel warm van: Je blijft lopen
@Lollercopter zulke wilgentakken zijn vaak wel mooi recht. Je kan er dus makkelijk een paar meer in de zaagbok leggen.
Ik heb zelf zo'n metalen zaagbokje, daar blijven de takken vaak wel stil liggen omdat de tanden die erop zitten in het hout grijpen. Het blijft bij die dingen alleen wel heel goed oppassen dat je het metaal niet raakt met de zaag. Ik heb zelf de bovenste van de horizontale liggers die het ding wat stevigheid horen te geven vervangen door een paar planken. Als die te vaak geraakt zijn trek ik wel weer een paar "verse" van een pallet af. Is goedkoper dan een nieuwe ketting
@IJsbeer Nog nooit gehoord dat wigenhout de schoorsteen zou vervuilen. Ik zoek graag "budget hout" en midden in de polder is els- en wilgenhout dan iets wat je toch het meeste tegen komt. Ja, je moet er wat meer in gooien door de lage energiewaarde maar het is ook weer licht hout wat makkelijk te verwerken is.
Ik heb zelf zo'n metalen zaagbokje, daar blijven de takken vaak wel stil liggen omdat de tanden die erop zitten in het hout grijpen. Het blijft bij die dingen alleen wel heel goed oppassen dat je het metaal niet raakt met de zaag. Ik heb zelf de bovenste van de horizontale liggers die het ding wat stevigheid horen te geven vervangen door een paar planken. Als die te vaak geraakt zijn trek ik wel weer een paar "verse" van een pallet af. Is goedkoper dan een nieuwe ketting
@IJsbeer Nog nooit gehoord dat wigenhout de schoorsteen zou vervuilen. Ik zoek graag "budget hout" en midden in de polder is els- en wilgenhout dan iets wat je toch het meeste tegen komt. Ja, je moet er wat meer in gooien door de lage energiewaarde maar het is ook weer licht hout wat makkelijk te verwerken is.
)
Ik heb hier een kleine lading wilgenhout liggen vanwege de storm begin dit jaar. We gaan het zien hoe het vervuilt. Lijkt me anders prima hout om de kachel mee op te starten.Smurf schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:34:
Hier mijn ervaring met een EcoFan 812 !StealthyPeanut schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:34:
ervaring eco fan 812
Meten is weten !
Volgens mij brand wilgenhout helemaal niet zo vies hoor, ik kan dat nergens vinden in ieder geval.IJsbeer schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:38:
@Lollercopter Wilgenhout is zobiezo niet heel mooi stookhout. Brand niet schoon, zal de pijp dus sneller verstoppen / aanslag geven.
Gisteren de eerste lading wilgenhout opgestookt. Het is wel absurd hoe snel dit droog is. 3 maanden geleden gekapt, 3 weken geleden heb ik de eerste lading gekloofd. Zit nu op 18% ongeveer
Voor het mooie kan het nog wel iets droger, dus ik stook voorlopig nog mijn beuken voorraad op (8% vocht
Oke ja dat is ook een goed idee gewoon een stapel in de bok leggen. Naja het is gelukt, ik was wel blij met mijn truuk met het "ondersteboven" zagen dat werkt ook heel goed.Smurf schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:34:
@Lollercopter zulke wilgentakken zijn vaak wel mooi recht. Je kan er dus makkelijk een paar meer in de zaagbok leggen.
Het valt me op dat als je gaat zoeken naar soorten de soorten hout voor in de kachel dat overal hetzelfde staat. Dat kan 2 dingen betekenen: dat iedereen het geprobeerd en onderzocht heeft en het dus allemaal klopt of dat het copy-paste is. Ik neig een beetje naar het tweede.
Wat wilg betreft ben ik het met de openingspost eens. Ik heb ook wel eens wilg gestookt. Het is vrij licht dus vaker vullen, maar niet echt slecht hout ofzo.
Wat ik echt nooit meer hoef te hebben is wilde kastanje (ook wel de paardenkastanje). Al krijg ik geld toe. Klooft voor geen meter en brandt eigenlijk ook voor geen meter.
Wat wilg betreft ben ik het met de openingspost eens. Ik heb ook wel eens wilg gestookt. Het is vrij licht dus vaker vullen, maar niet echt slecht hout ofzo.
Wat ik echt nooit meer hoef te hebben is wilde kastanje (ook wel de paardenkastanje). Al krijg ik geld toe. Klooft voor geen meter en brandt eigenlijk ook voor geen meter.
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Idd, wilg verwerkt en stookt prima, is goed beschikbaar. En met naaldhout ook geen probelemen, klooft wat lastiger en zit natuurlijk hars in wat kleeft en vies kan zijn maar knettert gezellig in het vuur 
Met rookkanaal vegen ook nul problemen, dus probeer zelf lekker wat voor jou goed werkt
Met rookkanaal vegen ook nul problemen, dus probeer zelf lekker wat voor jou goed werkt
Gisteren even twee blokken wilg in de kachel gedaan en even bekeken. Brandde mooi hoor 
Later toen er alleen nog wat kooltjes lagen te gloeien even mijn thermische camera erbij gepakt.
Zal later ook een keer foto's posten op wat meer vermogen
:fill(white):strip_exif()/f/image/kYiqw1n2fNNnWoqTTPxybBro.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/N9tc4TDF3x66ZJaTMxmJ5vAt.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ataSUMpE0NrMUAg5RluCD9LR.png?f=user_large)
Edit.. het gaat om dit model kacheltje Austroflamm Spark (foto gejat van internet).
Later toen er alleen nog wat kooltjes lagen te gloeien even mijn thermische camera erbij gepakt.
Zal later ook een keer foto's posten op wat meer vermogen
:fill(white):strip_exif()/f/image/kYiqw1n2fNNnWoqTTPxybBro.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/N9tc4TDF3x66ZJaTMxmJ5vAt.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ataSUMpE0NrMUAg5RluCD9LR.png?f=user_large)
Edit.. het gaat om dit model kacheltje Austroflamm Spark (foto gejat van internet).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oC94qfL1I8MoBvRDJzWcy0qh.jpg?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door wauskoek op 21-09-2022 19:15 ]
Dat is echt heel cool! Dat wil ik ook wel eens bij mijn kachel doen!
Ik heb zoiets in elkaar gerommeld, en dat werkt prima voor dunnen takken. Veel tegelijk met enkele zaagsneden klaar. Dan nog een keertje door de midden hakken, en stapelen maar.Lollercopter schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:23:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lM4hpCSDPQn0ygnBRuK0u8vR.jpg?f=user_large)
Oh das wel geniaal ja. Wel een goed idee om hiervoor een ouwe pallet te gebruiken.robkrekel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:53:
[...]
Ik heb zoiets in elkaar gerommeld, en dat werkt prima voor dunnen takken. Veel tegelijk met enkele zaagsneden klaar. Dan nog een keertje door de midden hakken, en stapelen maar.
[Afbeelding]
Mijne is inmiddels praktisch vergaan en staan klaar om uit elkaar gehaald te worden, maar als ik weer zoiets zou moeten maken omdat ik een hoop los spul heb zou ik ook met pallets in de weer gaan. Die kan ik gratis meenemen van mijn werk, en daarna als aanmaakhout gebruiken. Dit ding heeft me 3 jaar in de weg gestaan

Beetje hetzelfde idee als de wolfcraft zaagbok die ik hebrobkrekel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:53:
[...]
Ik heb zoiets in elkaar gerommeld, en dat werkt prima voor dunnen takken. Veel tegelijk met enkele zaagsneden klaar. Dan nog een keertje door de midden hakken, en stapelen maar.
[Afbeelding]

Orion84 in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Jemig.. halve pallet oven gedroogd eiken kost nu 420 euro

Je mag hier wel een half kuubje uitzoeken voor 400wauskoek schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:07:
Jemig.. halve pallet oven gedroogd eiken kost nu 420 euro

Ik vraag mij iets af over die standalone kachelventilatoren.. hier staat een inzethaard met een uitstekende houten rand (de muur uit) rondom de houtkachel, zou zo'n kachelventilator op die rand of bijv. voor de houtkachel (op een plateau) uit zichzelf gaan draaien? Of draait zoiets niet omdat die ventilator niet OP de houtkachel staat?
Volgens mij gaat een ventilator pas draaien als de ondergrond waarop hij staat ongeveer 50 graden is. Afhankelijk van het model uiteraard, er zijn ook modellen die pas gaan draaien bij 150 graden.Sahara schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:12:
Ik vraag mij iets af over die standalone kachelventilatoren.. hier staat een inzethaard met een uitstekende houten rand (de muur uit) rondom de houtkachel, zou zo'n kachelventilator op die rand of bijv. voor de houtkachel (op een plateau) uit zichzelf gaan draaien? Of draait zoiets niet omdat die ventilator niet OP de houtkachel staat?
En verder moet hij eigenlijk aan de achterkant van je kachel staan zodat hij de warme lucht die normaal opstijgt horizontaal weg blaast.
https://www.hornbach.nl/s...-1-M/8643319/artikel.htmlGramser schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:51:
Nou, ik kwam gister nog bij de hornbach een kuub essen tegen voor 250,-. Afhalen in Nieuwegein.
Wat dus veel goedkoper is dan rechtstreeks bij GoldenFlame
https://www.haardhout-gol...gedroogd-haardhout-essen/
[ Voor 19% gewijzigd door detulp050 op 23-09-2022 21:11 ]
Ah, my bad!
Maar wacht, dan nog is de Hornbach veel goedkoper: https://www.haardhout-gol...gedroogd-haardhout-elzen/
350,- bij Golden Flame vs 250 bij Hornbach
[ Voor 36% gewijzigd door Gramser op 24-09-2022 10:20 ]
Volgens mij is het bij Hornbach niet op voorraad. Zodra het daar op voorraad is zullen de prijzen wel geactualiseerd worden.
Vorige week iemand langs laten komen om de schoorsteen inspectie te laten doen, nieuwe buis moet er in (is steen nu), paar kapjes erop. Kan max een kachel van 120 uitgang op aangesloten worden. Totale kosten 2800.
Best groot bedrag, dus twijfel nog. Wat waren jullie kwijt voor dergelijke werkzaamheden?
Best groot bedrag, dus twijfel nog. Wat waren jullie kwijt voor dergelijke werkzaamheden?
Ander werkzaamheden dan bij jou.. Maar vorig jaar hier een rookkanaal aan laten leggen dat kosten dacht ik 1800 euro. Dat is dan 2 man één dag werk en materiaal (exclusief kachel, want die hadden we al via via).init6 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:36:
Vorige week iemand langs laten komen om de schoorsteen inspectie te laten doen, nieuwe buis moet er in (is steen nu), paar kapjes erop. Kan max een kachel van 120 uitgang op aangesloten worden. Totale kosten 2800.
Op de dag dat ik het schreef heeft iemand uit het dorp dat daar zelf voor die prijs gehaald. Daarom postte ik het hier. Er waren toen 5 pallets op voorraad in Nieuwegein.--jasper-- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:10:
Volgens mij is het bij Hornbach niet op voorraad. Zodra het daar op voorraad is zullen de prijzen wel geactualiseerd worden.
Hoeveel kan je op gas besparen door hout te stoken? Ik denk dat je het er snel uit hebt😉init6 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:36:
Een kuub gas bevat ongeveer 35 MJ energie, een kilo hout ongeveer 15 MJ. Met wat verliezen hier en daar stel ik een m³ aardgas gelijk aan 3 kilo hout.
Reken maar uit
Reken maar uit
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Vraag: wij hebben een mooi houtkachel van het merk Varde. De laatste jaren gebruikten we hem nauwelijks en het laat zich ongetwijfeld te raden waarom we hem dit seizoen wel veel willen gaan gebruiken
De kachel trekt ontzettend goed en er staat een schoonmaakbeurt weer gepland voor december. We stoken schoon en goed droog hout.
Als ik het hout bij vul zorgt dit echter alsnog voor een geur in huis. Het is minimaal maar toch. Helemaal omdat er tegenwoordig een baby in huis is wil ik extra voorzichtig zijn. En daarnaast merk ik dat ik de lucht in het algemeen minder aangenaam vindt dan die van de vloerverwarming.
Als ik bij vul doe ik het deurtje eerst een heel klein beetje open zodat de trek groter wordt. De deur van de woonkamer staat ook op een (grote) kier.
2 vragen:
1) Is dit te voorkomen?
2) Moet ik mij druk maken om potentiele gezondheidsnadelen?
Hopelijk horen deze vragen in dit topic
1) Is de e
De kachel trekt ontzettend goed en er staat een schoonmaakbeurt weer gepland voor december. We stoken schoon en goed droog hout.
Als ik het hout bij vul zorgt dit echter alsnog voor een geur in huis. Het is minimaal maar toch. Helemaal omdat er tegenwoordig een baby in huis is wil ik extra voorzichtig zijn. En daarnaast merk ik dat ik de lucht in het algemeen minder aangenaam vindt dan die van de vloerverwarming.
Als ik bij vul doe ik het deurtje eerst een heel klein beetje open zodat de trek groter wordt. De deur van de woonkamer staat ook op een (grote) kier.
2 vragen:
1) Is dit te voorkomen?
1) Is de e
Leuk bedacht, maar zal niet opgaan denk ikTimmeStein schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:10:
Een kuub gas bevat ongeveer 35 MJ energie, een kilo hout ongeveer 15 MJ. Met wat verliezen hier en daar stel ik een m³ aardgas gelijk aan 3 kilo hout.
Reken maar uit
Ik heb twee jaar geleden een fijnstofmeter in huis gehad en ik zag bij het branden van de kachel nauwelijks verschil. Sterker nog, het verschil wat ik zag was dat de lucht schoner werd doordat de kachel frisse lucht naar binnen zoog. Bij een dichte kachel zou je eigenlijk nooit geurtjes in huis moeten ruiken. Dat er bij het bijvullen van hout een beetje geur naar binnen komt is minimaal qua fijnstof. Ook dat heb ik gemeten, simpel eten koken zorgde voor meer fijnstof in huis dan een houtkachel. (Pannenkoeken bakken is het ergste, dat is ongeveer wat er op 1m naast je schoorsteen aan fijnstof wordt gemeten🙈)Kevf schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:54:
Vraag: wij hebben een mooi houtkachel van het merk Varde. De laatste jaren gebruikten we hem nauwelijks en het laat zich ongetwijfeld te raden waarom we hem dit seizoen wel veel willen gaan gebruiken![]()
2 vragen:
1) Is dit te voorkomen?
1) Is de e
Dank! Hoe doe je dat met grotere blokken dan? Gewoon op dat bedje?TimmeStein schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:19:
@Kevf Ik vul altijd pas bij als ik (nagenoeg) geen vlammen meer zie. Dan is er ook geen rook meer. Dus nieuw hout op een mooi gloeibedje plaatsen.
Hahahaha als een echte Tweaker. Dat zou mij ook wel wat gerust stellen. Zijn die dingen een beetje gemakkelijk aan te komen?Who Am I? schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:55:
[...]
Ik heb twee jaar geleden een fijnstofmeter in huis gehad en ik zag bij het branden van de kachel nauwelijks verschil. Sterker nog, het verschil wat ik zag was dat de lucht schoner werd doordat de kachel frisse lucht naar binnen zoog. Bij een dichte kachel zou je eigenlijk nooit geurtjes in huis moeten ruiken. Dat er bij het bijvullen van hout een beetje geur naar binnen komt is minimaal qua fijnstof. Ook dat heb ik gemeten, simpel eten koken zorgde voor meer fijnstof in huis dan een houtkachel. (Pannenkoeken bakken is het ergste, dat is ongeveer wat er op 1m naast je schoorsteen aan fijnstof wordt gemeten🙈)

Ik zie ze voor €80-€150 bij bol.com staan😊
1. niet echt. Als je blokken in een gloeiend bedje legt, moet ik hier iig de liftedeur op een kiertje laten om het brandproces een boost te geven. Anders smeult het mij te lang.Kevf schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:54:
Vraag: wij hebben een mooi houtkachel van het merk Varde. De laatste jaren gebruikten we hem nauwelijks en het laat zich ongetwijfeld te raden waarom we hem dit seizoen wel veel willen gaan gebruiken![]()
2 vragen:
1) Is dit te voorkomen?
1) Is de e
2. nee. Zeker bij een gesloten systeem is dit marginaal. Die waxinelichtjes en andere kaarsfrutsels van vrouwlief doen bijkans meer.
Ben mijn houtleverancier via MP kwijt. MP heeft de berichten verwijderd omdat hij geen advertentie meer heeft, maar via de berichten gaf hij aan nog wel te leveren. Helaas geen 06... damnit. MP kan het ook niet terughalen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik weet niet hoe het bij jouw kachel zit maar ik heb ook een luchtinvoer vanuit bodem van de kachel. Als er geen vlammen meer zijn dan leg ik een houtblok op het bedje kolen. Mocht er weinig kolen zijn dan gooi ik er nog wat kleiner stukjes hout bij in zodat het eerder vlamvat. Eenmaal de deur gesloten dan open ik volledig alle lucht inlaten zodat het hout sneller vlam vat en niet ligt te smeulen/roken/stinken. Als er een mooie vlammenspel is dan sluit ik de luchttoevoer van de bodem.Kevf schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:09:
[...]
Dank! Hoe doe je dat met grotere blokken dan? Gewoon op dat bedje?
[...]
Hahahaha als een echte Tweaker. Dat zou mij ook wel wat gerust stellen. Zijn die dingen een beetje gemakkelijk aan te komen?
Als je nog een door hem gestuurd berichtje/mailtje in je eigen mailbox hebt (dus niet in de berichten via marktplaats), dan kun je gewoon reply-en op dat mailtje, komt dat gewoon bij zijn e-mail terecht.Señor Sjon schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:20:
[...]
Ben mijn houtleverancier via MP kwijt. MP heeft de berichten verwijderd omdat hij geen advertentie meer heeft, maar via de berichten gaf hij aan nog wel te leveren. Helaas geen 06... damnit. MP kan het ook niet terughalen.
Probeer maar eens het water wat je gebruikt om een douche warm te krijgen met 3 kg hout te verwarmen. wij gebruiken voor een half uur douchen 0.5-0.7 m3, dus ik mats je nog dat je 3 kg mag gebruiken
Buiten dat gas in een cv een stuk efficiënter verwarmt dan hout een houtkachel. "Wat verliezen" is wel wat gebagatelliseerd.
@robkrekel Dat gaat puur om het vermogen van je ketel. Die vliegt zo naar de 15 of 20 kiloWatt als je gaat douchen. Dan moet je wel een hele grote houtkachel hebben
Ik heb het over de energie in gas en hout. Als je rustig je huis verwarmt met hout, zul je zien dat de vergelijking vrij goed op gaat.
Moderne houtkachels halen een rendement van meer dan 80% als je goed stookt en goed hout gebruikt. Vandaar mijn 3 kilo i.p.v. 2.5 kilo.
Ik heb het over de energie in gas en hout. Als je rustig je huis verwarmt met hout, zul je zien dat de vergelijking vrij goed op gaat.
Moderne houtkachels halen een rendement van meer dan 80% als je goed stookt en goed hout gebruikt. Vandaar mijn 3 kilo i.p.v. 2.5 kilo.
[ Voor 6% gewijzigd door TimmeStein op 26-09-2022 12:03 ]
@Kevf Dit is mijn log van gisteren (een metertje in de woonkamer i.c.m. Home Assistant):
:fill(white):strip_exif()/f/image/gPMHSbNnDn319y1SAnDcfnEF.png?f=user_large)
Die punt die je ziet is van het bakken voor het diner. Om half 9 heb ik de kachel nog even aangestoken. Niks te zien. Wat er vanochtend aan fijnstof is aan komen waaien is meer dan wat ik gisteravond binnen had. Op maandagochtend komt ook al het verkeer en de bedrijven weer op gang, dus het zal daar wel vandaan komen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gPMHSbNnDn319y1SAnDcfnEF.png?f=user_large)
Die punt die je ziet is van het bakken voor het diner. Om half 9 heb ik de kachel nog even aangestoken. Niks te zien. Wat er vanochtend aan fijnstof is aan komen waaien is meer dan wat ik gisteravond binnen had. Op maandagochtend komt ook al het verkeer en de bedrijven weer op gang, dus het zal daar wel vandaan komen.
@TimmeStein ik snap je gerust hoor, en de theorie is ongetwijfeld zo.
Als ik het me goed herinner staat in de handleiding van mijn Morso 1010 dat je inderdaad bijvult op een kolenbed, en niet eerder. En je begint gewoon met een volgestapelde kachel, via Zwitserse methode.Bij bijvullen mag je dan het deurtje even open laten voor extra zuurstof tbv snelle ontbranding van het nieuwe hout.wauskoek schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:30:
[...]
Ik weet niet hoe het bij jouw kachel zit maar ik heb ook een luchtinvoer vanuit bodem van de kachel. Als er geen vlammen meer zijn dan leg ik een houtblok op het bedje kolen. Mocht er weinig kolen zijn dan gooi ik er nog wat kleiner stukjes hout bij in zodat het eerder vlamvat. Eenmaal de deur gesloten dan open ik volledig alle lucht inlaten zodat het hout sneller vlam vat en niet ligt te smeulen/roken/stinken. Als er een mooie vlammenspel is dan sluit ik de luchttoevoer van de bodem.
De onderste luchttoevoer gebruik je volgens de handleiding van deze kachel eigenlijk alleen bij het eerste aanmaken. Dan is het een kwestie van even de deur open tot het aanmaakhout goed brandt, deurtje dicht, onderste en bovenste toevoer helemaal open, en als er meer brandt dan het aanmaakhout alleen kan de onderste toevoer eigenlijk alweer dicht. Daarna doe je alles met de bovenste tot je een mooi rustig vlambeeld hebt. En dan komt er dus ook geen (zichtbare) rook uit de pijp meer, als hij goed heet is.
Dank,weer wat geleerd. Al hebben wij 3 toevoeren. 1 rooster onder en 2 draaiknoppen. 1 is vermoed ik voor onder en 2 voor een soort van naverbranding hoger in de kachel.Gramser schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:39:
[...]
Als ik het me goed herinner staat in de handleiding van mijn Morso 1010 dat je inderdaad bijvult op een kolenbed, en niet eerder. En je begint gewoon met een volgestapelde kachel, via Zwitserse methode.Bij bijvullen mag je dan het deurtje even open laten voor extra zuurstof tbv snelle ontbranding van het nieuwe hout.
De onderste luchttoevoer gebruik je volgens de handleiding van deze kachel eigenlijk alleen bij het eerste aanmaken. Dan is het een kwestie van even de deur open tot het aanmaakhout goed brandt, deurtje dicht, onderste en bovenste toevoer helemaal open, en als er meer brandt dan het aanmaakhout alleen kan de onderste toevoer eigenlijk alweer dicht. Daarna doe je alles met de bovenste tot je een mooi rustig vlambeeld hebt. En dan komt er dus ook geen (zichtbare) rook uit de pijp meer, als hij goed heet is.
Dat vol stapelen verbaast mij wel overigens. Als ik dat doe dan ontstaat er een vlammenzee zo heftig dat ik mij kan voorstellen dat er plekken zijn in de hel waar het minder heftig brandt
Hahahahaha, want! Wat is dit voor een meter?TimmeStein schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:49:
@Kevf Dit is mijn log van gisteren (een metertje in de woonkamer i.c.m. Home Assistant):
[Afbeelding]