Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
Gramser schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:39:
[...]

Als ik het me goed herinner staat in de handleiding van mijn Morso 1010 dat je inderdaad bijvult op een kolenbed, en niet eerder. En je begint gewoon met een volgestapelde kachel, via Zwitserse methode.Bij bijvullen mag je dan het deurtje even open laten voor extra zuurstof tbv snelle ontbranding van het nieuwe hout.

De onderste luchttoevoer gebruik je volgens de handleiding van deze kachel eigenlijk alleen bij het eerste aanmaken. Dan is het een kwestie van even de deur open tot het aanmaakhout goed brandt, deurtje dicht, onderste en bovenste toevoer helemaal open, en als er meer brandt dan het aanmaakhout alleen kan de onderste toevoer eigenlijk alweer dicht. Daarna doe je alles met de bovenste tot je een mooi rustig vlambeeld hebt. En dan komt er dus ook geen (zichtbare) rook uit de pijp meer, als hij goed heet is.
Deurtje op een kier kan ook ja. Ik doe het altijd met de onderste toevoer open en dat gaat prima. Scheelt denk ik ook dat er eventuele walm buiten de kachel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-10 21:07
Kevf schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:43:
[...]

Dank,weer wat geleerd. Al hebben wij 3 toevoeren. 1 rooster onder en 2 draaiknoppen. 1 is vermoed ik voor onder en 2 voor een soort van naverbranding hoger in de kachel.

Dat vol stapelen verbaast mij wel overigens. Als ik dat doe dan ontstaat er een vlammenzee zo heftig dat ik mij kan voorstellen dat er plekken zijn in de hel waar het minder heftig brandt :+
Als het goed is is de grootte/het vermogen van je kachel afgestemd op de te verwarmen ruimte. Wij hebben maar een klein kacheltje, dus volstouwen zijn eigenlijk maar een stuk of 4-5 blokjes met wat aanmaakhout erop. En dan nadat dat allemaal is weggebrand, ontstaat er het kolenbed waar je dan elke keer weer een blok oplegt. In de praktijk rond het uur / anderhalf uur.

En als de boel goed gloeit en trekt, is er geen walm of rook wat naar binnen komt.

En ja, dat wordt ook heel warm, maar met de luchttoevoer is prima te regelen dat het niet een inferno wordt. Ook zonder echt te gaan smoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 26-09-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
wauskoek schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:07:
Jemig.. halve pallet oven gedroogd eiken kost nu 420 euro 8)7
Enkele dagen verder en het kost nu 429 euro (inclusief verzending). Eind augustus 379 euro voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:03

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Het is echt bar en boos met die prijzen. Maar met betrekking tot de energie nog wel goedkoper dan gas momenteel.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 17:11

Smurf

Detri

@Kevf Ik bouw hem de eerste keer ook goed vol. Meestal 3 lagen en daar de aanmaakhoutjes op. Werkt bij mij erg goed omdat ik een (deels) spekstenen kachel heb.
In het begin krijg je dan lekker veel stralingswarmte van het vuur, en als het hout wat meer opgebrand is is de kachel zelf mooi op temperatuur en geeft hij via de stenen zijn warmte af. Op een koude avond vul ik hem tussendoor nog wel eens bij, maar bij temperaturen zoals we die tijdens afgelopen "verlengde herfst" hadden was die eerste keer volstapelen gelijk genoeg voor de hele avond.

)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 08:32
Voor de zelfklovers, of diegene die dit van plan zijn, bij Ibood staat de Fiskars X25 erg scherp (joe!) op het moment https://www.ibood.com/nl/...clusief-xtract-zaag-sw73/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:18

RvV

robkrekel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:12:
Voor de zelfklovers, of diegene die dit van plan zijn, bij Ibood staat de Fiskars X25 erg scherp (joe!) op het moment https://www.ibood.com/nl/...clusief-xtract-zaag-sw73/
Ik heb zelf de X27 en kan bevestigen dat ze erg scherp zijn. Hij is ooit een keer serieus langzaam tegen mijn broek gekomen terwijl ik niet eens aan het hakken was. Gewoon een tikje tegen het been tijdens het lopen. Er zat direct een gat in mijn spijkerbroek en been waar een paar hechtingen in konden. O-)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Heb zelf ook een x27, maar moet hem toch regelmatig slijpen hoor. Heeft Fiskars ook een mooi apparaatje voor trouwens

Edit: De X27 is bij amazon ook niet duur

[ Voor 84% gewijzigd door robkrekel op 27-09-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 16:18
Is die Fiskars echt zoveel beter dan een "bouwmarkt" kloofbijl die ook goed scherp is ? Wel mooi ding .... hmmm :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Lollercopter schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:38:
Is die Fiskars echt zoveel beter dan een "bouwmarkt" kloofbijl die ook goed scherp is ? Wel mooi ding .... hmmm :9
Ja, ik vind hem fijner.
De meerprijs is wel flink, dus dat moet ieder voor zich maar bepalen of dat het waard is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 11:32
Ik heb hem niet nodig maar wel besteld voor die prijs. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 16:18
Harmvdw schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:46:
Ik heb hem niet nodig maar wel besteld voor die prijs. 8)
8) Nou vooruit dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 12:34
Dit vroeg ik mij enkele jaren geleden ook af, inmiddels heb ik mijn gransfors kloofbijl verkocht omdat de Fiskars zoveel fijner is. Het is in sommige gevallen zelfs sneller dan met de machine (afhankelijk van je uithoudingsvermogen).

De 'handbijlen' vind ik zelf minder daar blijf ik mijn oude gransfors bijlen gebruiken toch fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Werkt echt veel fijner dan die bouwmarkt bijlen, ik zou die iBood deal scoren als je nog geen Fiskars hebt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:01
Hier ook maar besteld.. kop van de oude houten kloofbijl zat een klein beetje los, en het extra zaagje bij deze komt ook altijd van pas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 14:55
wat betreft de Fiskars, absoluut kopen. Heb hem zelf ook en kloven is echt vele malen makkelijker met de Fiskars als een bouwmarkt-bijl.

even wat anders. Zijn er mensen die een pelletkorf in gebruik hebben en zo ja welke? Reden is dat wij vaak een grote hoeveelheid pelletkorrels op voorraad hebben (kattenbakken) en pelletkorf lijkt een makkelijke manier om snel voor een paar uurtjes warmte te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ik heb een X11 en een X27 en ben fan van de Fiskars.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
forzafan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:48:
wat betreft de Fiskars, absoluut kopen. Heb hem zelf ook en kloven is echt vele malen makkelijker met de Fiskars als een bouwmarkt-bijl.

even wat anders. Zijn er mensen die een pelletkorf in gebruik hebben en zo ja welke? Reden is dat wij vaak een grote hoeveelheid pelletkorrels op voorraad hebben (kattenbakken) en pelletkorf lijkt een makkelijke manier om snel voor een paar uurtjes warmte te genereren.
Het is dat je het erover hebt! Wij hebben hier ook nog een zak van die pallets liggen. Ik had al op youtube een filmpje gevonden dat ze een RVS ding gebruikte van de ikea.

edit..

Ik ga dat even proberen :)

[ Voor 9% gewijzigd door wauskoek op 27-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 14:55
wauskoek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:23:
[...]

Het is dat je het erover hebt! Wij hebben hier ook nog een zak van die pallets liggen. Ik had al op youtube een filmpje gevonden dat ze een RVS ding gebruikte van de ikea.

edit..

[YouTube: How to burn Wood Pellets in a regular wood stove]

Ik ga dat even proberen :)
interessant. hoor graag je ervaringen. Die uit de video lijkt me vrij klein, dus ook geringe warmte opbrengst...maar ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
forzafan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:45:
[...]

interessant. hoor graag je ervaringen. Die uit de video lijkt me vrij klein, dus ook geringe warmte opbrengst...maar ben benieuwd.
Helaas is de zak al weg of kan hem niet vinden.

edit..

Ik ga het wel een keer proberen iig.

[ Voor 7% gewijzigd door wauskoek op 27-09-2022 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Woah had nog een gelukje. Zag vanmiddag dat hij helaas al uitverkocht was. Kwam hij net nog voorbij bij Ibood Hunt pagina en gelijk besteld. Niet veel later was hij weer uitverkocht.

Wat @Harmvdw zegt eigenlijk niet nodig.. maar voor dat prijsje kan je het inderdaad niet voor laten liggen.

edit..
wauskoek schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:45:
[...]

Enkele dagen verder en het kost nu 429 euro (inclusief verzending). Eind augustus 379 euro voor betaald.
Vandaag naar 439 euro gegaan. Bitcoin is er bijna niks bij.

https://www.openhaardhout-gigant.nl/haardhout/eikenhout

[ Voor 21% gewijzigd door wauskoek op 27-09-2022 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
forzafan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:45:
[...]

Helaas is de zak met kattenbak korrels helaas inderdaad al weg.

Vanmorgen even langs de welkoop geweest om te kijken naar het aanbod kattenbak korrels en echte kachel pellets. Zak kattenbak korrels kost 14 euro voor 20L en een zak kachel houtpellets kost 9,50 voor 10 kg. De zak qua formaat was de laatste groter en in verhouding goedkoper en ik heb deze ook mee genomen.

Ik had nog zo'n IKEA RVS bestekbak in de schuur staan en deze gebruikt voor het experimentje.

Tijdlijn:
9:22 Aanmaak blokje aangestoken
9:45 Bovenkant staat volledig in vlam
10:21 Bijna alle pellets tot aan de bodem gloeien
11:12 Nog een enkele kleine vlammenspel
11:22 Alleen nog wat gloeiende resten

Het heeft in principe bijna 2 uur gebrand maar het opstarten dat de bovenkant volledig branden duurde al 20min. Met een handvol pellets kan je natuurlijk niet verwachten dat er veel warmte af komt. Het is hier in de woonkamer wel 1,5 graad warmer geworden maar dat kan wellicht ook komen omdat de zon naar binnen begon te schijnen. Dus ga ik het vanavond het nog eens een keer proberen.

Door de geringe warmte lijkt het me ook niet echt goed voor de pijp vanwege eventuele condensvorming. Ik zou voor de gein eens een keer een grotere RVS bak o.i.d. kunnen proberen om meer warmte te krijgen. Zak met pellets heb ik nu nou eenmaal liggen :P .

Thermische foto's zijn gemaakt op het warmste moment wat ik gezien heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE-2DfYShlrC7XQCNrp82WPEq0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIdlkNsNgTZfwjfax44OfzPi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kkHeK5mGD58teV9rG6Tkf3VsE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2u7CBLtlTBGAcbjadUccQ2J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHVNzFQaiXQerF7ytd75_cER44k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Rs6JHrnRX7Npc3hbTlie5cQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkSpcNG--YRuVnaA_veb1Be-vgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JTjN8VPo1h73AiMEEUvQKVgL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RXgXUmZM56GQ5M_Fzgil3eEIsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ttAlTIiY8acwrrjCGde7a1az.png?f=user_large

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 12:34
@wauskoek Misschien een mechanische fan op / aan de pijp bevestigen voor extra rendement?

[ Voor 9% gewijzigd door MG88 op 28-09-2022 15:01 ]

• Gramser
Dit is hopelijk gewoon een geinig testje, en niet serieus bedoeld om mee te gaan stoken in je houtkachel...? Lijkt me niet dat je zoveel goedkoper uit bent dan met hout. Plus, het ziet er niet uit :+

• wauskoek
Gramser schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:01:
Dit is hopelijk gewoon een geinig testje, en niet serieus bedoeld om mee te gaan stoken in je houtkachel...? Lijkt me niet dat je zoveel goedkoper uit bent dan met hout. Plus, het ziet er niet uit :+
Uiteraard is dit bedoeld als een experiment. Als het kan dienen in het verwarmen van de huiskamer waarom niet? Heb je tenminste nog iets van een vlammetje om naar te kijken i.p.v. de CV :P

Duur? Ligt eraan waar je het hout haalt. Ik heb op twee verschillende manieren berekend wat een have pallet eiken zou wegen.

1:
Een halve pallet oven gedroogd eiken had ik berekend dat deze ongeveer 270kg zou wegen (blokje hout gewogen en de dimensies opgemeten en kijken hoeveel er ongeveer in een halve pellet past) .

2:
Zou ik naar soortelijke dichtheid gaan berekenen dan zou bij eiken 710kg/m3 zijn. Gestapelde stère zou 0,66m3 zijn zou je op ongeveer 470kg komen. http://www.soortelijkgewi...lijk-gewicht-houtsoorten/

Beste is om een hele pallet op een weegbrug te zetten maar die heb ik niet ;)

Voor een halve pellet betaal je nu 440 euro(inclusief verzendkosten) voor bij haardhout-gigant. Zak pellets in bij de welkoop 9,50 euro voor 10kg. Ik weet dat er verkopers zijn die goedkoper zijn maar het gaat even om het idee.

Hout 270 kg = € 1,63/kg
Hout 470kg = € 0,94/kg
Pellets = € 0,96/kg

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:20
wauskoek schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:52:
[...]

Uiteraard is dit bedoeld als een experiment. Als het kan dienen in het verwarmen van de huiskamer waarom niet? Heb je tenminste nog iets van een vlammetje om naar te kijken i.p.v. de CV :P
Omdat, als heel veel mensen dit gaan doen, andere mensen (zoals ik) die wel gewoon houtkorrels gebruiken voor in de kattenbak (je kan het zo door de plee spoelen en geen gezeik met plastic zakjes en een meurende restafval container) dan achter het net vissen. Ik snap dat men wanhopig op zoek is naar goedkope manieren om het thuis warm te houden, maar de markt is niet berekend op een compleet nieuwe doelgroep. Ik heb nu dus voor de zekerheid een extra zak besteld om, als de vorige leeg is, voldoende in huis te hebben...

Ik kan het experiment an-sich overigens wel erg waarderen. We blijven Tweakers😉 Vroeger werden aquarium pompjes gebruikt voor waterkoeling enzo bijvoorbeeld, heel leuk, maar daar is geen enorme markt voor, dus geen grote impact. Als je nu hoort dat de terracotta potten uitverkocht zijn omdat mensen ze als mini kacheltje gebruiken in combinatie met waxinelichtjes...
Goed, ik dwaal af, maar mijn punt is duidelijk😊

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Who Am I?
Iets anders. Let op voor oplichters! Er zijn veel meldingen van malafide praktijken op het gebied van brandhout. Criminelen die doen alsof ze hout verkopen, maar na betaling niets opsturen. Soms bouwen ze zelfs een website van leveranciers die geen eigen website hebben en doen alsof ze die leverancier zijn:
https://nos.nl/l/2446170

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Gramser
Ach, ik dacht meer van "daar is de pelletkachel toch voor uitgevonden"? Maar experimenteren is altijd leuk, en als je je schoorsteen weer schoon wil branden moet je af en toe de haard opstoken met een goede lading hout!

De terracottahype sla ik even over :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Who Am I? schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:11:
Iets anders. Let op voor oplichters! Er zijn veel meldingen van malafide praktijken op het gebied van brandhout. Criminelen die doen alsof ze hout verkopen, maar na betaling niets opsturen. Soms bouwen ze zelfs een website van leveranciers die geen eigen website hebben en doen alsof ze die leverancier zijn:
https://nos.nl/l/2446170
Nouja de mensen die hout kopen op een site waar ze ook 'lang houdbaar nachthout' verkopen die verdienen het bijna om opgelicht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:32
Smurf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:55:
@Kevf Ik bouw hem de eerste keer ook goed vol. Meestal 3 lagen en daar de aanmaakhoutjes op. Werkt bij mij erg goed omdat ik een (deels) spekstenen kachel heb.
In het begin krijg je dan lekker veel stralingswarmte van het vuur, en als het hout wat meer opgebrand is is de kachel zelf mooi op temperatuur en geeft hij via de stenen zijn warmte af. Op een koude avond vul ik hem tussendoor nog wel eens bij, maar bij temperaturen zoals we die tijdens afgelopen "verlengde herfst" hadden was die eerste keer volstapelen gelijk genoeg voor de hele avond.
Ik heb nog veel te leren. Voorbeeld van hoe dat werkt? Ik bouw altijd een stapeltje met aanmaakhout en dan wat redelijk makkelijk brandbaar hout daar juist bovenop.

Maar nu ik jouw bericht zo lees gaat er wel een belletje rinkelen dat ik die methode van jou wel eens langs heb zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kevf schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:40:
[...]

Ik heb nog veel te leren. Voorbeeld van hoe dat werkt? Ik bouw altijd een stapeltje met aanmaakhout en dan wat redelijk makkelijk brandbaar hout daar juist bovenop.

Maar nu ik jouw bericht zo lees gaat er wel een belletje rinkelen dat ik die methode van jou wel eens langs heb zien komen.
Ook wel bekend als de zwitserse methode als ik me niet vergis :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
Orion84 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:41:
[...]

Ook wel bekend als de zwitserse methode als ik me niet vergis :)
Gevonden idd! En er zijn eindeloos veel voorbeelden van, moet goed komen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

De Zwitserse methode is dat. En het is eigenlijk precies omgekeerd als dat je normaal zou doen met een kampvuurtje ofzo. Je begint met de grote blokken en legt daar de aanmaakhoutjes en een aanmaakblokje op.

Bij mij past (meestal) 3 blokken naast elkaar overdwars, dan 3 blokken van voor naar achter, en dan eventueel nog een 3e laag weer overdwars. Daarop leg ik dan de aanmaakhoutjes en een aanmaakblokje daar op/tussen.
Luchttoevoer vol open, aansteken, deur op een kier, en wachten tot de bovenste laag blokken goed brand. Dan de deur dicht, en als de hele stapel brand evenuteel de luchttoevoer iets minderen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-10 12:22
BB-One schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:35:
[...]

Als je nog een door hem gestuurd berichtje/mailtje in je eigen mailbox hebt (dus niet in de berichten via marktplaats), dan kun je gewoon reply-en op dat mailtje, komt dat gewoon bij zijn e-mail terecht.
Helaas. Geen mail van. Werd op een gegeven moment gek van al die mailtjes, dus heb dat blijkbaar jaren terug al uitgezet.
Smurf schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:48:
De Zwitserse methode is dat. En het is eigenlijk precies omgekeerd als dat je normaal zou doen met een kampvuurtje ofzo. Je begint met de grote blokken en legt daar de aanmaakhoutjes en een aanmaakblokje op.

Bij mij past (meestal) 3 blokken naast elkaar overdwars, dan 3 blokken van voor naar achter, en dan eventueel nog een 3e laag weer overdwars. Daarop leg ik dan de aanmaakhoutjes en een aanmaakblokje daar op/tussen.
Luchttoevoer vol open, aansteken, deur op een kier, en wachten tot de bovenste laag blokken goed brand. Dan de deur dicht, en als de hele stapel brand evenuteel de luchttoevoer iets minderen.
Als ik dat doe, heb ik een inferno. :+

Meestal 2 blokken, 2 dwars erop met een aanmaakhoutje ertussen waar het aanmaakblokje op kan. Dan heb ik nog wat droger schors aanmaaklatjes en dan brand het zo zonder zooi.

Ik werk wel altijd in paren. Vul ik met één blok bij, dan brandt het gewoon kut, doe ik het per 2, dan veel mooier vuurspel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:12:
[...]
Ik werk wel altijd in paren. Vul ik met één blok bij, dan brandt het gewoon kut, doe ik het per 2, dan veel mooier vuurspel.
Daar kwam ik laatst ook achter. Vooral met eiken is dat nogal een probleem merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met twee brandt het ook veel beter. Beide blokken warmen elkaar op, waardoor de temperatuur veel hoger wordt in zijn geheel. Stukje uit het boekje 'De man en het hout'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IJsbeer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:01:
Met twee brandt het ook veel beter. Beide blokken warmen elkaar op, waardoor de temperatuur veel hoger wordt in zijn geheel. Stukje uit het boekje 'De man en het hout'
Oh die heb ik even gemist - misschien ga ik dat ook wel proberen! Het zal denk ik ook wel afhangen van de grootte van je kachel. Ik heb zo’n beetje de kleinste die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
IJsbeer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:01:
Dat is het hem inderdaad dat ze elkaar opwarmen en de temperatuur hoger wordt. Moest even een afvalbak buiten zetten en het viel me op dat er rook uit de schoorsteen kwam en dacht van "hoe kan dat nou". Toen ik weer binnen was viel er niks te zien qua rook in de kachel. Behalve dat er niet bijzonder veel vlammen waren te zien maar dacht dat dat typisch dingetje van eikenhout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Gramser schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:12:
[...]

Oh die heb ik even gemist - misschien ga ik dat ook wel proberen! Het zal denk ik ook wel afhangen van de grootte van je kachel. Ik heb zo’n beetje de kleinste die er is.
Alle moderne kachels zijn klein, juist om de temperatuur makkelijk hoger te krijgen zodat de verbrandign beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Señor Sjon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:12:

Als ik dat doe, heb ik een inferno. :+
De boel wordt goed warm inderdaad. En het ruitje wordt ook weer mooi schoon. :) Maar ik heb wel een paar kilo aan (spek)steen te verwarmen. Met een ijzeren kachel zou ik ook wat minder tegelijk stoken, tenzij je 30 graden in de woonkamer lekker vind :D
Vaak is dit ook het enige hout wat er in gaat op een avond, of misschien nog een keer 2 blokjes erbij als ik nog wat langer warmte wil hebben.

Er zijn volgens mij wel een paar houtsoorten die wel "solo" willen branden, maar ik weet niet precies welke dus vul ook altijd per 2 bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Smurf op 30-09-2022 16:48 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IJsbeer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:14:
[...]

Alle moderne kachels zijn klein, juist om de temperatuur makkelijk hoger te krijgen zodat de verbrandign beter is.
Ik zie anders nog steeds megagrote moderne kachels in de showrooms staan, rustig 8-10kW. De mijne is iets van 4kW. Maar, is natuurlijk ook bedoeld om op de ruimte af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Zoveel? De mijne komt niet verder dan de helft: https://www.nordpeiskache...ndex.php?page=6&art_id=32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevf
Smurf schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:45:
[...]

De boel wordt goed warm inderdaad. En het ruitje wordt ook weer mooi schoon. :) Maar ik heb wel een paar kilo aan (spek)steen te verwarmen. Met een ijzeren kachel zou ik ook wat minder tegelijk stoken, tenzij je 30 graden in de woonkamer lekker vind :D
Vaak is dit ook het enige hout wat er in gaat op een avond, of misschien nog een keer 2 blokjes erbij als ik nog wat langer warmte wil hebben.

Er zijn volgens mij wel een paar houtsoorten die wel "solo" willen branden, maar ik weet niet precies welke dus vul ook altijd per 2 bij.
Wordt die daar echt schoon van? Ik heb helemaal zo'n witte waas op de ruit zitten. En heb begrepen dat dat juist ingebrand roet is. Wil er iig niet meer af. Er moet sowieso een nieuwe ruit in want hier zit een barst in. Gebogen ruit dus echt goed duur helaas :(

Heb een 6kw kachel maar dan ook een erg grote woonkamer: meer dan 60m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nou ja.. vermogen wordt meestal bekeken tijdens het branden.

Volgens die logica is die van mij 4kW + een klein beetje. Want dat merendeel wat naar de buffer gaat, kan ik zo langzaam gebruiken als ik wil ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wel weer een heel ander type kachel dan wat ik heb. Ik heb gewoon zo'n gietijzeren vrijstaand modelletje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh4P_y5AUtDhgPNGPiU-1Mr5Tsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFnGY2ldNlLj9yaCp7nv0eSN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Vandaag binnen gekomen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Kevf schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Wordt die daar echt schoon van? Ik heb helemaal zo'n witte waas op de ruit zitten. En heb begrepen dat dat juist ingebrand roet is. Wil er iig niet meer af. Er moet sowieso een nieuwe ruit in want hier zit een barst in. Gebogen ruit dus echt goed duur helaas :(

Heb een 6kw kachel maar dan ook een erg grote woonkamer: meer dan 60m2.
Het wordt natuurlijk niet zo schoon als dat je het zelf krijgt met een doekje, maar het meeste van het zwart gaat er wel vanaf als de kachel weer even maximaal heeft kunnen vlammen.

Maar krijg je dat ruitje ook niet meer schoon met een natte doek gedept in de as? Daar krijg ik echt alles mee van de ruit af.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:24

Indoubt

Always be indoubt until sure

Leuk topic :)

Ik ben in afwachting van de levering van een nieuwe houtkachel. Op de plek waar die moet komen staat momenteel een oude kolenkachel.

Die staat er al minstens 50 jaar als ik de oeverlevering moet geloven maar heeft nog nooit gebrand voor zover ik kan constateren. Ik heb dit BG appartement pas een paar jaar. Overigens zijn deze appartementen wel ooit met kolen gestookt maar dan met een grote kolenkachel in de kelder. Die is er uiteraard niet meer, alles is nu gas CV maar ik bij het betrekken van dit appartement nog wel 200-300kg kolen uit de kolenkelder staan scheppen. Die zijn er overigens nog, in een kist in de tuin.

Nu heb ik kort overwogen om die kachel in gebruik te nemen maar het is een vreemd model waarbij alleen de bovenkant open kan om kolen bij te plaatsen en eigenlijk is stoken op kolen me iets te gortig. Er zit wel een ruitje aan de voorkant maar dat kan niet open.

Kortom een nieuwe kleine houtkachel komt ervoor in de plaats maar dan wel een hoog efficiënte. Het is een Morso 6141 geworden. Deze Deense kachel heeft een hoog rendement, heeft convectieplaten, primaire, secundaire en tertiaire luchtstroom en de mogelijkheid om een externe lucht aanvoer te kunnen plaatsen.

Nu wilde ik ook een ABCAB houtrook filter/katalysator plaatsen maar de uittree temperatuur van deze kachel is zo laag (210-270 graden C) dat dat niet gaat werken. De Abcat heeft 300 graden nodig en liever hoger (350 graden) heb ik begrepen.

Als ik kijk naar de oude kachel dan heeft die achterop in de uitlaat nog een klep zitten (vlinderklep). Ik heb dat vaker gezien bij bijvoorbeeld open haarden waarbij de klep de toegang tot de schoorsteen afsluit.

Is zo'n klep nodig of heeft dat geen bijzondere functie?

De (gemetselde) schoorsteen is dus geschikt voor kolenkachels en ik neem aan ook houtkachels maar is zo lang ongebruikt dat ik liever toch opteer voor het laten aanbrengen van een flexibele RVS pijp in het kanaal. Bovendien heeft de kachel slechts een afvoer van 125 mm dus als de schoorsteen in diameter te groot is dan is er minder trek.

De volgende uitdaging wordt dan inderdaad om goed en gedroogd haardhout te vinden. Te koop is het wel maar met bijna 800€ voor een pallet is het wel flink aan de prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXdrYGQOucga5kqPfBy43zPQhg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9J4rROtUNe9svUEdghYA72Hw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQbnUBt4HwiTymFRXPm086t1seo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pde9LOOQAPbo0YlUKez6vU7.jpg?f=fotoalbum_large

De Nieuwe Morso:
Afbeeldingslocatie: https://www.houtkachels.com/image/cache/catalog/houtkachels/Morso/6141/6141_magasin_log-storage_frit_in-solus-600x800.jpg

Hakblok (boomstomp) heb ik reeds geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:06:
Nu wilde ik ook een ABCAB houtrook filter/katalysator plaatsen maar de uittree temperatuur van deze kachel is zo laag (210-270 graden C) dat dat niet gaat werken. De Abcat heeft 300 graden nodig en liever hoger (350 graden) heb ik begrepen.
Dat klopt. Die zijn voor ouder kachels. Elektrostatisch kan evt. wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:24

Indoubt

Always be indoubt until sure

Gwaihir schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Dat klopt. Die zijn voor ouder kachels. Elektrostatisch kan evt. wel.
Thanks!

Ik heb even gekeken naar electrostatische filters. De meeste zijn te groot maar misschien vindt ik nog wat.

Hout is peperduur, ik ga mijn dode meidoorn maar kappen en te drogen leggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Indoubt Ik ben nog altijd voornemens deze 'ns te laten inbouwen. (Is blijven hangen toen de NL-importeur ermee kapte, wat overigens niet met deze producten van doen had.)

Die past denk ik ook bij jou wel. Maar 't is een prijzig ding als je slechts incidenteel stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
Smurf schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Het wordt natuurlijk niet zo schoon als dat je het zelf krijgt met een doekje, maar het meeste van het zwart gaat er wel vanaf als de kachel weer even maximaal heeft kunnen vlammen.

Maar krijg je dat ruitje ook niet meer schoon met een natte doek gedept in de as? Daar krijg ik echt alles mee van de ruit af.
Schoon wel, maar er is een waas op ontstaan echt in het glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@Kevf In het begin van m'n 'kachelcarrière' heb ik eens een busje HG kachelruitjesreiniger gekocht. Gewoon te koop bij de supermarkt. Het werkt prima, maar een krant voldoet ook prima in mijn geval. Dus ik gebruik altijd een krant.

Misschien is het voor jouw ruitje het proberen waard.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Pandarrama schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:17:
Zo doe ik dat al 20 jaar waarvan de laatste jaren zelfs met een video. Just in case en een kleine moeite om te bewaren.
Overigens ben ik er van overtuigd dat ik beter doe dan een "professionele" schoorsteenveger. Ik doe het niet zo snel en vind mezelf uiterst traag en ben er toch zeker een half uur mee bezig. De "professionele" zie ik regelmatig bij buren aan de gang en zijn na 5 minuten al weer klaar.
Mij lukt het echt niet om het sneller te doen.

Is schoorsteenvegen eigenlijk inmiddels al een door de overheid erkend beroep?
Vandaag de jaarlijkse veegbeurt gedaan. Half uur goed geschrobd met als resultaat 1/8 emmer met roet.
Nagenoeg geen creosoot ondanks dat er een aantal kuub grove den doorheen is gegaan. Niet smoren en met voldoende luchttoevoer verbranden geeft dus nu ook weer weinig residu.

Dit jaar staat er weer grove den op het programma maar ook veel beuk. Volgend jaar is eik aan de beurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4euFWRvIf5blIThQC3TY2gSe2tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utlOXEARM8KG9FoAWYVcbAUe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4abh6lVfS3Qu_1PqUrDwSfnFaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIxlQt6q851zvQmCBPlN0iPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 11:30
@Pandarrama Waarom doe je dit zelf? Ik laat dit altijd doen door een schoorsteenveger a 45 euro per keer ivm een factuur voor de verzekering mocht het misgaan.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandarrama
Omdat ik dan zeker weet dat het dan goed gebeurt.
Ik vertrouw mijn huis namelijk totaal niet toe aan iemand die 5 minuten bezig is en een te kleine borstel voor de show door je rookkanaal laat zakken.

Mijn verzekering/polisvoorwaarden stelt een factuur van " een bepaalt iemand" die dit uit komt voeren tegen betaling niet als eis.

Je kunt beter voorkomen dat het misgaat...

Is schoorsteenvegen eigenlijk inmiddels al een door de overheid erkend beroep? Waarom eigenlijk niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
De eerste buren zijn overigens al gesignaleerd met voortdurend stomende schoorstenen welke overmatig veel overlast geven. Van mij hebben ze, ook uit eigenbelang, al wat stooktips gekregen

Even rook bij de opstart is prima maar daarna bij goed stoken moet er nagenoeg geen rook zichtbaar zijn. Wel rook? Dan stook je te nat hout, geen hout, met te weinig zuurstof/verbranding of er is iets aan de hand met je rookkanaal/kachel. Kom je er zelf niet uit wat er aan de hand is? Ga langs bij je specialist of laat iemand langskomen voor inspectie aangesloten bij de ASPB.

Het gaat een spannende winter worden..........
https://www.omroepbrabant...ht-door-hoge-energieprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 17:16
Iemand nog een tip voor een echt goede schoorsteenveger? Ik heb al jaren en bedrijf dat half Nederland door crossed en inderdaad in 5 minuten zijn ze klaar...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Pandarrama schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:09:
De eerste buren zijn overigens al gesignaleerd met voortdurend stomende schoorstenen welke overmatig veel overlast geven. Van mij hebben ze, ook uit eigenbelang, al wat stooktips gekregen

Even rook bij de opstart is prima maar daarna bij goed stoken moet er nagenoeg geen rook zichtbaar zijn. Wel rook? Dan stook je te nat hout, geen hout, met te weinig zuurstof/verbranding of er is iets aan de hand met je rookkanaal/kachel. Kom je er zelf niet uit wat er aan de hand is? Ga langs bij je specialist of laat iemand langskomen voor inspectie aangesloten bij de ASPB.

Het gaat een spannende winter worden..........
https://www.omroepbrabant...ht-door-hoge-energieprijs
Het zou sowieso verplicht moeten worden dat je bij aanschaf van een kachel ook een cursus verantwoord stoken moet volgens en een jaarlijkse schoorsteenveegbeurt… Ik merk op een wat koudere avond dat het stinkt als een malle hier. Ik denk dat een heel aantal buren een kacheltje hebben gekocht en hun voorraad geverfd hout en harshoudend vochtig dennenhout aan het verbranden zijn… Het wordt een zware winter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 20:20
@Pandarrama helemaal met je eens hoor en ik denk heel herkenbaar voor veel mensen hier. Ik heb er een keer wat van gezegd, werd me niet in dank afgenomen.

Wat voor borstels gebruik je? Zou het ook wel zelf willen doen. Bij de hornbach verkopen ze die dingen ook, is dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb zo’n stookcursus gehad en ook al is het heel eenvoudig, het maakt je wel attent op een aantal zaken waar je anders misschien niet bij stilstaat… en ik kreeg de cursus gratis bij de kachel.

Overigens, ik heb twee jaar terug wat zaagkettingen in de aanbieding gekocht, voor mijn elektrische Makita. Gisteren bleek dat ze te kort zijn, toen ik een hoop hout wilde zagen. Ik ga die kettingen weer verkopen, is er hier misschien iemand met interesse? Is voor een zaagblad van 40cm denk ik, ik heb 45… sufferd…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzoNrnv0puqlqlPttmuHxzvjqoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yBYPQIVS45wZN5e2xUVjNRs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Type borstel hangt af van je rookkanaal. Steen, RVS, staal.
Ook van belang is dat je weet welke diameter je kanaal heeft en of deze rond, vierkant of rechthoekig is.

Bij een stenen gemetseld kanaal zoals ik heb gebruik je een stalen borstel welke vierkant is die de hoekjes goed meepakt.

Bij RVS / staal gebruik je altijd een nylon borstel zodat het rookkanaal minder snel beschadigd kan raken.

Hornbach is prima kwaliteit maar wel van belang dat de borstel de juiste maat heeft.

Voor en na foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeP4RpsQ3r5sKaNc331I0Z5WaJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAc24jW09zr0inwrLv9vZDIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XeNewTTjQWGJXg6Vbqh0EvNacs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJRwTNUoL0tPSlu8InKHw0lB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pandarrama schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:44:
Mijn verzekering/polisvoorwaarden stelt een factuur van " een bepaalt iemand" die dit uit komt voeren tegen betaling niet als eis.

Je kunt beter voorkomen dat het misgaat...

Is schoorsteenvegen eigenlijk inmiddels al een door de overheid erkend beroep? Waarom eigenlijk niet?
Dat dus allebei: voorkomen is 't best en gaat het toch mis, dan stelt de verzekeraar weliswaar vragen, maar daarop is geen 'erkend' antwoord, want het is niet eens een beroep met overheidseisen eraan.

Een jaarlijkse video van een schone schoorsteen lijkt me dit prima te ruste te leggen. (Wel off-site bewaren natuurlijk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Uiteraard. Video en foto's staan in een cloud.
Daarnaast heb ik altijd bereidwillige buren die willen getuigen mij ieder jaar op dak bezig hebben gezien.

Gisteren sprak ik trouwens een vriend en die stoken de houtkachel 24/7 tot heel vroeg en en heel laat in het seizoen omdat ze daar de CV en warmwater mee verwarmen als hoofdverwarming.
Het rookanaal waar deze houkachel op aangesloten zit hebben ze nog nooit geveegd simpelweg omdat er geen noemenswaardige aanslag te vinden is omdat er altijd heet gestookt wordt net als met schoon hout.
Zo kan het dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Nog even een tip.
Zet hier je stookalert aan en volg dat gegeven advies.

https://www.rivm.nl/stookalert

Met mist wil je de buurt het echt niet aandoen door toch te stoken.
Net als bij windstil, smog enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pandarrama schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:40:
Het rookanaal waar deze houkachel op aangesloten zit hebben ze nog nooit geveegd simpelweg omdat er geen noemenswaardige aanslag te vinden is omdat er altijd heet gestookt wordt net als met schoon hout.
Dat inspecteren ze dus regelmatig (= jaarlijks)? En dat is makkelijker dan er op dat moment 'n borstel door te halen om dat mee vast te stellen?

Schoorsteenveger kijkt hier ook naar 't weinige wat eruit de pijp omlaag komt, en komt dan een jaar later wel terug. Laat daarbij telkens weer blijken dat de meeste van z'n klanten met veel minder hout veel meer troep in de pijp maken. Simpelweg bij twijfel even naar buiten stappen, kijken of het zichtbaar rookt, en daarop reageren :).

Of windstilte uitmaakt is trouwens erg situatie afhankelijk. Dat gaat nl. om (het gebrek aan) de trek. Hier door een lange rechte schoorsteen altijd voldoende trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Pandarrama schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:40:
Uiteraard. Video en foto's staan in een cloud.
Daarnaast heb ik altijd bereidwillige buren die willen getuigen mij ieder jaar op dak bezig hebben gezien.

Gisteren sprak ik trouwens een vriend en die stoken de houtkachel 24/7 tot heel vroeg en en heel laat in het seizoen omdat ze daar de CV en warmwater mee verwarmen als hoofdverwarming.
Zo kan het dus ook.
Als ik die vriend was zou ik wel even een bonnetje regelen van de gecertificeerde schoorsteenveger die dat ieder jaar voor hem vaststelt, dan is hij bij schoorsteenbrand misschien nog gedekt voor z’n verzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ja ze doen regelmatig een visuele inspectie van het rookkanaal. Ik zal een volgende keer nog eens wat meer doorvragen. Gevoelsmatig zou ik altijd minimaal 1x per jaar vegen voor de gemoedsrust.

Klopt helemaal maar een stookalert maakt je bewust om de situatie te beoordelen voordat je mogelijk overlast gaat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Sander schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:11:
[...]
Als ik die vriend was zou ik wel even een bonnetje regelen van de gecertificeerde schoorsteenveger die dat ieder jaar voor hem vaststelt, dan is hij bij schoorsteenbrand misschien nog gedekt voor z’n verzekering
Het zou me niets verbazen als ze geeneens een woonhuisverzekering hebben. Bij schade of zelfs total loss bouwen ze dan zelf opnieuw op uit eigen fonds.
Of ze hebben schriftelijk door de verzekering laten bevestigen dat dit geen eis is.
Maar ook dat zal ik een volgende keer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb vanochtend de kachel ook aan gehad. Duurde wat langer dan anders voor de (weinige) rook verdween. Ik denk dat ik met wat kleinere blokken moet beginnen als onderste laag. Na een kwartiertje was-ie wel goed op dreef, zonder rook. Ik heb de mazzel dat ik dat door het dakraam van de uitbouw kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
TimmeStein schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:46:
@Kevf In het begin van m'n 'kachelcarrière' heb ik eens een busje HG kachelruitjesreiniger gekocht. Gewoon te koop bij de supermarkt. Het werkt prima, maar een krant voldoet ook prima in mijn geval. Dus ik gebruik altijd een krant.

Misschien is het voor jouw ruitje het proberen waard.
Werkt als een tierelier idd! Maar kreeg het er ook daarmee niet af. Overigens is het wel een erg chemisch goedje volgens mij. In mijn vorige huis op een gelakte houten vloer laten staan en blijkbaar waren er een paar druppels aan de onderkant van de fles terecht gekomen. Resultaat: de verf eronder veranderde in een soort kauwgum en is nooit meer hard geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb de eerste aanhanger weer in het hok gestapeld. :9

Was weer tijd voor ons kloofweekend, machine gehuurd en al met al weer zo'n 10 m3 gekloofd schat ik. Waarvan 4 m3 vers eiken dus dat moet nog even een paar jaar wachten voor het de kachel in mag.

Komende week nog even een dikke aanhanger vol het hok thuis in en dan heb ik eerst wel weer genoeg. De rest van de voorraad bewaren we elders, bij nood kan ik daar ook altijd wat weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
10m3…!! Begrijp dat je dat met een kloofmachine hebt gedaan. Met 1-2 kuub waren wij toch al gauw een hele middag met een kloofbijl bezig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gramser schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:45:
10m3…!! Begrijp dat je dat met een kloofmachine hebt gedaan. Met 1-2 kuub waren wij toch al gauw een hele middag met een kloofbijl bezig..
Het hangt er ook van af of je lucifers maakt of blokken die je nog net in de kachel kan prutsen.

Ik doe meestal dat laatste.
En dan kun je snel wat kuubs verwerken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb een mix van dikke stukken en kleinere. Hangt van het hout af hoe goed het gaat.

Wel met 3 man 1,5 dag werk gehad. 1 bedienen en 2 het hout verwerken. Doen dit al heel wat jaren met z'n drieën dus goed op elkaar ingewerkt en fijne locatie met voldoende ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ronald.42 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Het hangt er ook van af of je lucifers maakt of blokken die je nog net in de kachel kan prutsen.

Dat doe ik ook, maar de blokken zijn vrij klein omdat de kachel vrij klein is. Plus, het was donderdag nog een 15m hoge Atlasceder 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Gramser schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Dat doe ik ook, maar de blokken zijn vrij klein omdat de kachel vrij klein is. Plus, het was donderdag nog een 15m hoge Atlasceder 😆
Dat is lekker plakkerig hout of valt dat nog mee?

Dit maak ik er van en tot 20 cm diameter kloof ik ze meestal sowieso niet, ze moeten dan alleen wel wat langer liggen te drogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5_hGTXaAy3-yTd1f1L8BmguiIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo38GSHyrZV7FvZArnzgBxi7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opC2r4BIwjnARF9OF-ivMlakCR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ruNwvoHahOzFZglcWMU1m5m.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Ronald.42 poeh dat zijn wel echt dikke brokken, die heb ik er heel soms wel tussen zitten maar liever kleiner. Dan maar wat vaker een blok erop. M'n Janus 6 kW is dan ook niet heel groot.

offtopic:
We hebben (nagenoeg) dezelfde vloer. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 22:07
Ronald.42 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

ik vind dikke blokken toch vaak wat minder mooi opbranden. Er blijft bij mij dan nog vaak een flink stuk wat wel gloeit maar nog niet tot as uit elkaar is gevallen. Terwijl als ik kleiner kloof er na een vrij korte tijd alleen nog as over is. Dus dat brand toch het mooiste op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
LinuxMan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

ik vind dikke blokken toch vaak wat minder mooi opbranden. Er blijft bij mij dan nog vaak een flink stuk wat wel gloeit maar nog niet tot as uit elkaar is gevallen. Terwijl als ik kleiner kloof er na een vrij korte tijd alleen nog as over is. Dus dat brand toch het mooiste op.
Dat is inderdaad wel herkenbaar, dat had ik met dikke stukken die schijnbaar toch niet goed droog waren ook.( 2 jaar oud ongeveer)
Wat ik nu stook is tussen de 6 en 7 jaar oud en daar heb ik dat probleem eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ronald.42 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Dat is lekker plakkerig hout of valt dat nog mee?

Dit maak ik er van en tot 20 cm diameter kloof ik ze meestal sowieso niet, ze moeten dan alleen wel wat langer liggen te drogen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plakkerig valt reuze mee, wel echt vochtig. Bij de eerder omgehaalde grove dennen in de tuin kwam er echt dikke hars uit. Hierbij niet - maar het ruikt wel heel erg lekker.

De blokken worden hier denk ik 3x zo klein… anders passen ze niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Kevf schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Werkt als een tierelier idd! Maar kreeg het er ook daarmee niet af. Overigens is het wel een erg chemisch goedje volgens mij. In mijn vorige huis op een gelakte houten vloer laten staan en blijkbaar waren er een paar druppels aan de onderkant van de fles terecht gekomen. Resultaat: de verf eronder veranderde in een soort kauwgum en is nooit meer hard geworden.
Het is wel bende, ja. Heb de fles nog wel, maar eigenlijk al jaren niet meer gebruikt. Ik doe regelmatig de truc met de natte krant ;)

En anders zul je toch een mooie nieuwe ruit moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De truc met de natte krant kan wel een risico hebben: als er bv zand op je hout zat, en dat pak je op met de natte krant, wil je dat niet over je ruitje schuren…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@Gramser Dat is waar, maar ik dip hem eigenlijk nooit in de as. Gewoon twee keer met een vochtig gemaakte krant werkt prima is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
wauskoek schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:00:
[...]

Helaas is de zak met kattenbak korrels helaas inderdaad al weg.

Vanmorgen even langs de welkoop geweest om te kijken naar het aanbod kattenbak korrels en echte kachel pellets. Zak kattenbak korrels kost 14 euro voor 20L en een zak kachel houtpellets kost 9,50 voor 10 kg. De zak qua formaat was de laatste groter en in verhouding goedkoper en ik heb deze ook mee genomen.

Ik had nog zo'n IKEA RVS bestekbak in de schuur staan en deze gebruikt voor het experimentje.

Tijdlijn:
9:22 Aanmaak blokje aangestoken
9:45 Bovenkant staat volledig in vlam
10:21 Bijna alle pellets tot aan de bodem gloeien
11:12 Nog een enkele kleine vlammenspel
11:22 Alleen nog wat gloeiende resten

Het heeft in principe bijna 2 uur gebrand maar het opstarten dat de bovenkant volledig branden duurde al 20min. Met een handvol pellets kan je natuurlijk niet verwachten dat er veel warmte af komt. Het is hier in de woonkamer wel 1,5 graad warmer geworden maar dat kan wellicht ook komen omdat de zon naar binnen begon te schijnen. Dus ga ik het vanavond het nog eens een keer proberen.

Door de geringe warmte lijkt het me ook niet echt goed voor de pijp vanwege eventuele condensvorming. Ik zou voor de gein eens een keer een grotere RVS bak o.i.d. kunnen proberen om meer warmte te krijgen. Zak met pellets heb ik nu nou eenmaal liggen :P .

Thermische foto's zijn gemaakt op het warmste moment wat ik gezien heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De temperaturen bij een normaal vuurtje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klT5IW3CjRsgbgn4I-MNVkwuMPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z7aE8E315Fjy5VSmvvgL5Nzr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHBe2ayg4LvpHfu0o8mM0hdvTqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NkLNvkgJZAslxkAZW7hxSFe1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3J0NaqBEjIyFAVrhQCDVI2y73c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9QYO7lJlhIiAaoHbmrloZjCl.png?f=user_large

En nog een bonus foto'tje waarop de kachel warmte uit straalt. Wat op de grond een beetje raar oplicht is een schapenvacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yagZodrG9NHMQYmh6ZZWqMtes0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v51fJRiIP9ipqZJqgci8OBG0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 20:20
Cobb schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:32:
Iemand nog een tip voor een echt goede schoorsteenveger? Ik heb al jaren en bedrijf dat half Nederland door crossed en inderdaad in 5 minuten zijn ze klaar...
Ik weet nog wel iemand, omgeving Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Zuid-Holland iemand nog een goeie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Megalomania schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:28:
Bram van der Steen. Erg tevreden over. €60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:55
Ik heb een nieuwe kachel vorig jaar geïnstalleerd. Vaanf 1e verdieping dubbelwandig rvs tot aan de schoorsteen. Heb het gevoel dat RVS sowieso niet zoveel aanslag krijgt.

Iemand ervaring met reinigingsblokken? Die steek je aan en de aanslag komt er na verloop van tijd zelf af zetten. Ook bekend zijn de potjes poeder die je bij een haardvuurtje gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
t14wo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:08:

Ook bekend zijn de potjes poeder die je bij een haardvuurtje gooit.
Die heeft mijn vriendin ook aan laten smeren gister. Ik weet het nog net zo niet.

Ook kwam de schoorsteenveger met een RVS regenkap. Totaal €400 achter de wagen voor de regenkap, vegen en een busje van dat poeder.

Ik ben alleen niet overtuigd van het nut van de regenkap, en zeker niet omdat de pijp binnenkort verhoogt moet worden omdat er een dakopbouw komt. Ik denk dus dat ik hem er weer af laat halen (colportagewet toch?)

Heeft iedereen een regenkap zodat de regen niet in de schoorsteen beland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@robkrekel Was het een bekende schoorsteenveger? Het is een bekende truc van bedrijven die voor (nu snelle superkortingsactie) weinig komen vegen en dan met allerlei extra kosten op de proppen komen. Denk dan aan de kap die toch echt vervangen moet worden of nieuw voegwerk van de schoorsteen.

Ik kan me voorstellen dat er in deze tijd ook een hoop snelle jongens actief zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Megalomania schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:28:
Omgeving Bollenstreek: De Lijsterbes uit Hillegom.

Hillegom is wel erg noordelijk in Zuid-Holland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Er zit zeker een kap op bij mij. Gaan er ook geen struisvogels op nestelen.

Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: https://dekachelwinkel.nl/media/catalog/product/cache/c2dc748cfc4946ade563b5eec2696453/t/r/trekkap_rvs_2_1_1.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:21:
Ik ben alleen niet overtuigd van het nut van de regenkap [..]

Heeft iedereen een regenkap zodat de regen niet in de schoorsteen beland?
Iets van een kap is welhaast standaard onderhand, is mijn indruk. Het houdt de regen eruit en met de juiste indeling van banden / doorlaat bevordert het de trek bij 'n beetje wind en zorgt het er tegelijkertijd voor dat de schoorsteen nimmer 'dichtslaat' bij hard wind (in vlagen). En zo zit er hier ook zo'n ding op, pakweg zoals @Gramser toont, met tevens 'n vonkenvanger erin.

Heb er ook gemengde gevoelens over, want ze zitten de rookafvoer toch echt in de weg en vergroten daarmee de (kans op) overlast. Open van boven trekt de rook gemakkelijk(er) omhoog weg. Met zo'n kap erop gaat de rook mee in de luchtstroom over het dak, die aan de lijzijde toch echt met de kap mee naar beneden stroomt.

Eigenlijk zou hij dus tijdens het stoken open moeten gaan van boven. Maar da's wel veel gevraagd in deze weinig vernieuwende branche. Dus slechts één zo'n kap ooit gezien. Scheen goed te werken maar zag er niet uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
De kap die ik heb zou trek moeten bevorderen. Geen idee of dat zo is, maar ik zie sowieso helemaal geen rook meer na het eerste kwartier, als de kachel goed brandt. En ik heb liever geen vogels in die pijp. Voor het vegen maakt het niet uit, op de kap zit een schijf die je weg kunt draaien zodat er een borstel in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ja, van een bekende (grote) schoorsteenveger in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal.
Gwaihir schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:53:
[...]
Heb er ook gemengde gevoelens over, want ze zitten de rookafvoer toch echt in de weg en vergroten daarmee de (kans op) overlast. Open van boven trekt de rook gemakkelijk(er) omhoog weg. Met zo'n kap erop gaat de rook mee in de luchtstroom over het dak, die aan de lijzijde toch echt met de kap mee naar beneden stroomt.
Ja, dat is ook mijn idee een beetje. En ook omdat de pijp binnen een jaar dus verlengt moet worden en de kap zoals nu geplaatst wellicht niet bruikbaar meer is.

Edit: Het blijkt onderstaande kap te zijn. Die kan dus mee omhoog na verlening van de pijp. Dat is vast een zorg minder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0EFusW2SAoiTpqf_NO76JZbNVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUc0Pwflx8IWQYEXnXWD4hxL.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door robkrekel op 11-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@robkrekel Dit oogt me (gelukkig) niet meteen als een lullige money grab. Die veger kan 't prima oprecht zo gevonden hebben, want zo'n kap is dus best gebruikelijk, en lijkt er ook gewoon een goede op gezet te hebben voor een goede prijs. Die dus inderdaad ook probleemloos 'mee omhoog' kan.

Of je het vooruitgang vindt, is aan jou om te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Gwaihir schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Iets van een kap is welhaast standaard onderhand, is mijn indruk. Het houdt de regen eruit en met de juiste indeling van banden / doorlaat bevordert het de trek bij 'n beetje wind en zorgt het er tegelijkertijd voor dat de schoorsteen nimmer 'dichtslaat' bij hard wind (in vlagen). En zo zit er hier ook zo'n ding op, pakweg zoals @Gramser toont, met tevens 'n vonkenvanger erin.

Eigenlijk zou hij dus tijdens het stoken open moeten gaan van boven. Maar da's wel veel gevraagd in deze weinig vernieuwende branche. Dus slechts één zo'n kap ooit gezien. Scheen goed te werken maar zag er niet uit..
Ik heb zo’n draaiend kap, zat er al op toen we het kochten. Ding draait wel altijd, ook als je niet stookt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snitch
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 10:49
jpiscaer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Ik weet nog wel iemand, omgeving Brabant.
Wil je die met me delen? Ik zoek er nog een in Brabant, omgeving 's-Hertogenbosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Megalomania schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:34:
[...]

Ik heb zo’n draaiend kap, zat er al op toen we het kochten. Ding draait wel altijd, ook als je niet stookt
Elektrisch? Of wind?
Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste