@Gramser Wind
Ja. Ik heb een Chinese hoed van verzinkt staal. Kost een paar euro (destijds 8 euro).robkrekel schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:21:
[...
Heeft iedereen een regenkap zodat de regen niet in de schoorsteen beland?
Aanrader want directe regen wil je niet in je rookkanaal hebben net als vogelnesten. Altijd doen dus.
20 jaar leden er op opgezet en is nog steeds 100% roestvrij.
Destijds twijfelde ik om er gelijk een duurdere RVS variant op te zetten maar dat blijkt helemaal niet nodig te zijn. De vette roet aanslag beschermd perfect tegen roest! :-)
[ Voor 4% gewijzigd door RaRo74 op 14-10-2022 10:58 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Eerder rapporteerde ik dat ik wel eens wat last had van de lucht als de houtkachel aanstaat. En dat ik wilde controleren of het door fijnstof kwam.
Om dat te onderzoeken heb ik een kaiterra luchtkwaliteitsmeter gekocht. Uitslagen: de fijnstof in huis was tijdens het stoken enorm laag. max 3 microgram per m3. Echter de CO2 was fors hoog! Zo'n 1250 ppm.
Dus nu in de gang een raam aangezet en de woonkamer deur naar dat vertrek op een forse kier gezet. Met als resultaat dat het nu rond de 700-800 zit.
Echter ook zonder de houtkachel was het CO2 niveau te hoog en dan had ik geen last van de lucht. En zo geleerd dat je dus ook vluchtige organische stoffen kan meten. Echter dat blijkt deze meter niet te meten. Op naar de volgende meter dus.
Verder 1m3 gas verbruikt in de maand oktober
Om dat te onderzoeken heb ik een kaiterra luchtkwaliteitsmeter gekocht. Uitslagen: de fijnstof in huis was tijdens het stoken enorm laag. max 3 microgram per m3. Echter de CO2 was fors hoog! Zo'n 1250 ppm.
Dus nu in de gang een raam aangezet en de woonkamer deur naar dat vertrek op een forse kier gezet. Met als resultaat dat het nu rond de 700-800 zit.
Echter ook zonder de houtkachel was het CO2 niveau te hoog en dan had ik geen last van de lucht. En zo geleerd dat je dus ook vluchtige organische stoffen kan meten. Echter dat blijkt deze meter niet te meten. Op naar de volgende meter dus.
[ Voor 4% gewijzigd door Kevf op 14-10-2022 11:17 ]
Welke schoorsteenveger is dat? Bedankt voor het delen!snitch schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:26:
[...]
Wil je die met me delen? Ik zoek er nog een in Brabant, omgeving 's-Hertogenbosch.
Meten is weten!💪 1250ppm CO2 is echt heeeel erg hoog. Buiten heb je ongeveer 400ppm. Goed ventileren dus. Helaas betekent dat ook koude lucht naar binnen... Heb je (grote) planten staan? Die zijn erg goed in CO2 omzetten naar O2😉Kevf schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:16:
Eerder rapporteerde ik dat ik wel eens wat last had van de lucht als de houtkachel aanstaat. En dat ik wilde controleren of het door fijnstof kwam.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Grappig, ik heb ook wel eens over het CO2 gehalte na zitten denken omdat ik thuis ook wel eens vermoeider word dan elders of buiten. Ik ga eens zo'n ding bestellen, kijken hoe het er voor staat als de kachel brand, of als deze juist niet brand.
In theorie zou de trek van de schoorsteen verse lucht van buiten aan moeten zuigen door het luchtrooster en het kattenluik. Maar meten is weten.
In theorie zou de trek van de schoorsteen verse lucht van buiten aan moeten zuigen door het luchtrooster en het kattenluik. Maar meten is weten.
CO2 heb ik eigenlijk ook nooit gemeten. Mijn kachel haalt lucht van buiten en niet vanuit het vertrek. Wel heb ik altijd de ventilatieroostertjes voor en achter een beetje open staan.
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
@TimmeStein Dan is het volgens mijn theorie juist een verhoogd risico. Of risico is misschien wat overdreven, dan is de kans groter dat de CO2 hoger zit, omdat je kachel geen verse lucht in het vertrek aanzuigt.
In principe is alles afgesloten van de omgeving. Verbrandingslucht van buiten en rookgassen naar buiten, net als je CV-ketel. Ik meet ook totaal geen verhoging in fijnstof als de kachel brandt.
Ik zet als voorzorg wel altijd die roosters open. Een beetje ventilatie is altijd goed.
Anyway, ik zal eens iets epibreren om het te meten
Ik zet als voorzorg wel altijd die roosters open. Een beetje ventilatie is altijd goed.
Anyway, ik zal eens iets epibreren om het te meten
[ Voor 11% gewijzigd door TimmeStein op 14-10-2022 12:07 ]
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
De vermoeidheid zal waarschijnlijk van iets anders komen. Enkel CO2 wordt niet gezien als toxisch in lagere concentraties, onder de 10.000 PPM is er nauwelijks effect op de mens.robkrekel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:42:
Grappig, ik heb ook wel eens over het CO2 gehalte na zitten denken omdat ik thuis ook wel eens vermoeider word dan elders of buiten. Ik ga eens zo'n ding bestellen, kijken hoe het er voor staat als de kachel brand, of als deze juist niet brand.
Het OSHA hanteert 5.000 PPM als grenswaarde voor 8 uur blootstelling.
Nu heb ik geen haard, maar voor zulke waardes moet je toch wel een beetje je best doen...
CO2 is wel een mooie verklikker, als die hoog is dan is er meestal nog wel wat meer vervuiling in de lucht aanwezig.
Als je gaat meten dan kan je er beter gelijk een VOC sensortje naast plaatsen, maar dat had @Kevf al ondervonden.
- knip -
De CO2 sensor hangt hier vlakbij de haard. Maar als ik met bijvullen een keertje wat stank laat ontsnappen de kamer in, dan reageert die daar niet echt op. (Terwijl een VOC meter dat neem ik aan wel zou doen.) Vermoed eerder dat @Kevf tijdens z'n stoken het huis goed dicht houdt en eenieder samen bij de haard zit. En als je sowieso vaak al hoog zit, dan haal je 1250 ppm ook wel.
@Raymond P Vergiftiging gaat wel heel wat verder dan er vermoeid / duf van voelen. Is toch wel normaal dat je dat merkt, van persoon tot persoon verschillend ergens tussen 800 en 1200 ppm.
@Raymond P Vergiftiging gaat wel heel wat verder dan er vermoeid / duf van voelen. Is toch wel normaal dat je dat merkt, van persoon tot persoon verschillend ergens tussen 800 en 1200 ppm.
@Gwaihir Heb je daar wellicht een bron van?
Enkel CO2 zou je wel heel gevoelig moeten zijn om dat onder de 5000ppm te 'merken'.
M.a.w. de symptomen die je noemt zijn niet gelinkt aan CO2, maar zijn wel gangbaar in een omgeving waar je een verhoogd CO2 gehalte aantreft.
Enkel CO2 zou je wel heel gevoelig moeten zijn om dat onder de 5000ppm te 'merken'.
M.a.w. de symptomen die je noemt zijn niet gelinkt aan CO2, maar zijn wel gangbaar in een omgeving waar je een verhoogd CO2 gehalte aantreft.
- knip -
Heb je daar een bron van? Dacht dat algemene consensus was dat boven de 1000 je er last van kan hebben, met idd suffigheid/hoofdpijn als klacht.Raymond P schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:59:
@Gwaihir Heb je daar wellicht een bron van?
Hier een vraag voor diegene die zelf wel eens een rookkanaal hebben gemaakt, en dan met name over de afdichting bij verbindingen.
Met name de aansluiting op de houtkachel (Aduro 7-2) twijfel ik over. Volgens de handleiding dient hier een pijp oogeset te worden met een inwendige diameter van 150mm. Die heb ik er dus ook bijbesteld. Als ik die er vervolgens op wil schuiven gaat dat wel erg makkelijk. Het schuuft dus niet vrij strak over elkaar heen, maar staat er meer losjes omheen.
Gezien de handleiding zegt dat deze diameter klopt, ga ik er vanuit dat dit zo is. Gevoelsmatig klopt het echter niet en lijkt het of hier nog een flexibele ring o.i.d. tussen moet.
Iemand hier ervaring mee?
Met name de aansluiting op de houtkachel (Aduro 7-2) twijfel ik over. Volgens de handleiding dient hier een pijp oogeset te worden met een inwendige diameter van 150mm. Die heb ik er dus ook bijbesteld. Als ik die er vervolgens op wil schuiven gaat dat wel erg makkelijk. Het schuuft dus niet vrij strak over elkaar heen, maar staat er meer losjes omheen.
Gezien de handleiding zegt dat deze diameter klopt, ga ik er vanuit dat dit zo is. Gevoelsmatig klopt het echter niet en lijkt het of hier nog een flexibele ring o.i.d. tussen moet.
Jazeker, eerder aangehaalde links bijvoorbeeld.bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:28:
[...]
Heb je daar een bron van? Dacht dat algemene consensus was dat boven de 1000 je er last van kan hebben, met idd suffigheid/hoofdpijn als klacht.
Hier wordt er ietwat dieper op ingegaan: https://www.health.state....nment/air/toxins/co2.html
En dan met name waarom CO2 zo'n mooie graadmeter is.
Normaliter zou ik graag naar Europese bronnen linken, maar die zijn (nog) niet zo georganiseerd/doorziekbaar als de Amerikaanse variant(en). DOH en OSHA zijn ook best reputabel.
Je mag er wel een kanttekening bijzetten, als je een uur spendeert in een compleet dichte ruimte van 80m3 met 3 volwassenen en begint met 400ppm meet je daarna ook >1200ppm CO2 maar zal je echt wel moeten luchten.
Als maatstaf om te luchten is die 1000ppm dus prima.
- knip -
Pin mij er niet op vast, maar kleine kiertjes kunnen geen kwaad. Tenminste, je hoeft niet bang te zijn voor rook in je kamer. Het is wel beter voor de trek als het goed is afgesloten. Wij hadden hier een flinke kier tussen twee pijpdelen, je kon er horizontaal zo tussendoor kijken. Nooit rook of stank in de kamer gehad. Toen de kachelboer het netjes had afgesloten was de trek wel een heel stuk beter. In principe zoekt het rookgas de weg van de minste weerstand en zo lang de opening van de schoorsteen op het dak een stuk groter is, zal de rook gewoon daarheen gaan en wordt er hooguit lucht uit de woonkamer door het kiertje in de pijp getrokken worden. Zie het als een gat in je stofzuigerslang, misschien is dat de beste vergelijking. Er zal geen stof door naar buiten komen, maar het gaat wel ten koste van de zuigkracht bij de zuigmond.Martijn_p87 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:31:
Hier een vraag voor diegene die zelf wel eens een rookkanaal hebben gemaakt, en dan met name over de afdichting bij verbindingen.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Klopt helemaal wat je zegt. Strakke passingen zijn mooi maar niet noodzakelijk.
Je kachel zelf is ook zo lek als een mandje maar door de trek van je schoorsteen merk je van al die lekkages bijna nooit niets. Stofzuigerslang is inderdaad hierboven een mooi voorbeeld.
Bijna nooit niets......
Want bij een te koud rookkanaal kan er nog niet voldoende trek zijn en komt de rook terug door alle kieren en gaten. Sommige rookkanalen hebben daar ook last van bij windstil/mist. Het advies is om bij mist niet te stoken omdat dit in een bewoond gebied veel overlast kan veroorzaken.
Dat alles is oplosbaar door eerst je rookkanaal voor te verwarmen of door de deur/klep even een tijdje open te zetten waardoor warme lucht vanuit het vertrek er doorheen kan trekken. Daarna bij opwarmen ontstaat er weer trek in je rookkanaal.
Dus nee, er hoeft geen afdichting tussen als de buis er losvast overheen zit geschoven.
Ander verhaal natuurlijk als het om centimeters gaat want dan is het de verkeerde maat pijp.
Je kachel zelf is ook zo lek als een mandje maar door de trek van je schoorsteen merk je van al die lekkages bijna nooit niets. Stofzuigerslang is inderdaad hierboven een mooi voorbeeld.
Bijna nooit niets......
Want bij een te koud rookkanaal kan er nog niet voldoende trek zijn en komt de rook terug door alle kieren en gaten. Sommige rookkanalen hebben daar ook last van bij windstil/mist. Het advies is om bij mist niet te stoken omdat dit in een bewoond gebied veel overlast kan veroorzaken.
Dat alles is oplosbaar door eerst je rookkanaal voor te verwarmen of door de deur/klep even een tijdje open te zetten waardoor warme lucht vanuit het vertrek er doorheen kan trekken. Daarna bij opwarmen ontstaat er weer trek in je rookkanaal.
Dus nee, er hoeft geen afdichting tussen als de buis er losvast overheen zit geschoven.
Ander verhaal natuurlijk als het om centimeters gaat want dan is het de verkeerde maat pijp.
Bedankt voor de reacties, geeft vertrouwen dat het wel goed gaat.
@robkrekel kijk eens naar een Awair op marktplaats. Ook in het co2 meter topic zijn de ervaringen goed daarmee.
Mijn rookkanaal is ongeveer 8m hoogRaRo74 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:31:
Zwitzerse method, zeker, maar:
altijd een paar gefrommelde paginas van een krant er op
Er gaat dan echt wel warmte vrij binnen de korste tijden, genoeg om de koele lucht uit de rookkanaal naar boven te jagen en de trek te starten.
Ik gebruik hetzelfde principe maar gebruik zelf liever een scheutje spiritus over de kleine aanmaakhoutjes bovenop, dat brandt een stuk sneller en schoner dan papier met inkt e.d.cpbox schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Mijn rookkanaal is ongeveer 8m hoog
Zwitzerse method, zeker, maar:
altijd een paar gefrommelde paginas van een krant er op
Er gaat dan echt wel warmte vrij binnen de korste tijden, genoeg om de koele lucht uit de rookkanaal naar boven te jagen en de trek te starten.
Je hebt gelijk een hoop warmte waardoor het kanaal direct lekker doortrekt inderdaad, vooral als het vriest buiten werkt het prima zo
Door de jaren heen ben ik helemaal afgestapt van papier.
Vloeistoffen heb ik al helemaal nimmer en te nooit voor een binnenkachel gebruikt. Voor je het weet heb je een Sjinkie..........
Bovenop het hout met daarop wat kleinere houtjes met daarop wat houtkrullen of snippers. 1 lucifer is dan voldoende.
Maar begrijpelijk als je even goed veel warmte voor het rookkanaal nodig hebt om daar een krant voor te gebruiken Dat is wel het eenvoudigst.
Vloeistoffen heb ik al helemaal nimmer en te nooit voor een binnenkachel gebruikt. Voor je het weet heb je een Sjinkie..........
Bovenop het hout met daarop wat kleinere houtjes met daarop wat houtkrullen of snippers. 1 lucifer is dan voldoende.
Maar begrijpelijk als je even goed veel warmte voor het rookkanaal nodig hebt om daar een krant voor te gebruiken Dat is wel het eenvoudigst.
[ Voor 19% gewijzigd door RaRo74 op 15-10-2022 11:10 ]
Minste weerstand.. nee, trek! Zo lang het buiten kouder is dan binnen, staat er altijd een stukje trek over die buis.Who Am I? schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:08:
In principe zoekt het rookgas de weg van de minste weerstand en zo lang de opening van de schoorsteen op het dak een stuk groter is, zal de rook gewoon daarheen gaan en wordt er hooguit lucht uit de woonkamer door het kiertje in de pijp getrokken worden.
Dat dus. Een stofzuiger trekt. Je zuigt dus valse lucht aan, maar 'verliest' geen lucht naar buiten toe.Zie het als een gat in je stofzuigerslang, misschien is dat de beste vergelijking. Er zal geen stof door naar buiten komen, maar het gaat wel ten koste van de zuigkracht bij de zuigmond.
Raymond P schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:59:
Allereerst: wat boeit het / wat is precies je punt? Je zegt al met al hetzelfde: luchten naar zo'n 800 - 1000 ppm is zowel nodig als afdoende. Mijn bron dat 1000 niet altijd laag genoeg is en 1200 echt te zuinig voor een publieke ruimte: eigen ervaring bevestigd door de ventilatietopics alhier.Raymond P schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:52:
Als maatstaf om te luchten is die 1000ppm dus prima.
Je bron lijkt de voorlichtingssite van één US staat. Zeg maar hun milieucentraal. Het type site dus dat ook zou spreken van "een probleem met teveel stikstof", terwijl onze lucht voor 80% uit stikstof bestaat. Ik denk dat het ze om de actie gaat (ventileren) en maar zo zo beschrijven waarom het moet. Voor die specifieke bewering die je zo intrigeert halen ze geen bron aan. Erg logisch vind ik het ook niet: wanneer CO2 als indicator voor afscheiding van gassen uit bouwmaterialen en meubilair gebruikt zou worden, dan zou de ruimte na langdurige afwezigheid toch in gevaarlijke mate onder geventileerd zijn?
Tot slot heb ik Google losgelaten op luchtbehandeling voor onderzeeërs en ruimtevaart. Ging allemaal over CO2 en vocht uit de lucht halen, ook de beschrijvingen voor de uitdagingen van lange verre reizen, bijvoorbeeld naar Mars. Nergens dat 't eigenlijk de VOCs e.d. zijn die doorgaans het werkelijke probleem vormen.
Misschien is het allemaal een reactie op iets ver buiten ons beeld? Gooide iemand erg nadrukkelijk met dat wetenschappelijk onderzoek met 5000 ppm erin en wilde men een mooi publieksartikel schrijven dat zegt: ho even, er speelt wel meer, dus ver daarvoor al ventileren?
Dat als je gaat meten je er beter aan doet direct VOC te meten ipv CO2. Absolute CO2 meten is relatief duur en uiteindelijk meet je dan enkel een bijproduct en moet je alsnog gokken naar de rest.Gwaihir schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:41:
[...]
[...]
Allereerst: wat boeit het / wat is precies je punt? [...]
Wat je er verder mee doet heb ik eigenlijk geen boodschap aan.
- knip -
We gebruiken hier de bruine aanmaak blokjes icm met veel dunne vuren hout stukjes. Werkt als een raket!

Ik meet het liefst beide.Raymond P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:03:
Dat als je gaat meten je er beter aan doet direct VOC te meten ipv CO2. Absolute CO2 meten is relatief duur en uiteindelijk meet je dan enkel een bijproduct en moet je alsnog gokken naar de rest.
Maar herken dat niet: CO2 meting is inderdaad niet goedkoop. Maar VOC nog duurder. Dacht ik..
Dus kom er maar in met tips voor betaalbare VOC meting (via domotica uitleesbaar)
Oh! Bedankt voor de waarschuwingwauskoek schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:11:
Werkt als een raket!
Uiteraard meet je het liefst alles (PM 2.5, PM10 wil je immers ook). Mja, dat is een prijzige hobby. Daarom dacht ik ook behulpzaam een tip te droppen voordat iedereen hier een brakke CO2 meter koopt.Gwaihir schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Ik meet het liefst beide.
Maar herken dat niet: CO2 meting is inderdaad niet goedkoop. Maar VOC nog duurder. Dacht ik..
Dus kom er maar in met tips voor betaalbare VOC meting (via domotica uitleesbaar).
Ik 'knutsel' vooral zelf, met gebruiksklare dingen heb ik zeer weinig ervaring.
Een NDIR CO2 sensor zoals de MH-Z19C kost je al meer dan 20 euro en dat is praktisch de goedkoopste sensor waarmee je (enigszins accuraat) absolute CO2 kunt meten.
Voor het meten van TVOC (verzameling dus) gebruik ik momenteel een aantal SGP40 van Sensirion door het huis, daar ben ik best tevreden over en koop je voor ongeveer 15 euro.
On a budget zou je nog de vorige generatie, SGP30, kunnen gebruiken voor een paar euro minder (of meer als je buiten Europa koopt).
Voordeel tov CCS811 of BME680 is dat SGPx niet temperatuursafhankelijke readings geeft. Daarmee kan je dus air in <> air out meten.
In combinatie met een ESPtje en software met een lage drempel zoals ESPEasy kan je voor pakweg 20 euro en een paar minuten tijd al iets hebben wat zinnige metingen geeft en out of the box aan domotica pakketten te hangen is.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 15-10-2022 14:47 . Reden: typo ]
- knip -
Ik meet hier op de plek waar de kachel staat PM2.5, HCHO, TVOC. TEMP, HUM en Co2.
Deze gegevens worden verzamelt naar het oordeel goed, beetje, gemiddeld en serieus verdeelt over een kleurenschaalverdeling. Leuke visualisatie dus:-)
Bij mij meet ik altijd groen.
Variatie in Co2 net als overige is er altijd wel te vinden wanneer bv het gasfornuis aan staat of wanneer de houtkachel aanstaat maar het oordeel is tot nu toe altijd groen.
PM2.5 is momenteel 006 ug/m3, HCHO 0.001, TVOC 0.005, TEMP 19 C, HUM 76%, Co2 511 PPM
CO vind ik eigenlijk veel en veel belangrijker wanneer de houtkachel aan is
Altijd een beetje ventileren kan geen kwaad.
Deze gegevens worden verzamelt naar het oordeel goed, beetje, gemiddeld en serieus verdeelt over een kleurenschaalverdeling. Leuke visualisatie dus:-)
Bij mij meet ik altijd groen.
Variatie in Co2 net als overige is er altijd wel te vinden wanneer bv het gasfornuis aan staat of wanneer de houtkachel aanstaat maar het oordeel is tot nu toe altijd groen.
PM2.5 is momenteel 006 ug/m3, HCHO 0.001, TVOC 0.005, TEMP 19 C, HUM 76%, Co2 511 PPM
CO vind ik eigenlijk veel en veel belangrijker wanneer de houtkachel aan is

Altijd een beetje ventileren kan geen kwaad.
Met? (Ben bang dat ik niet op @Raymond P's niveau van zelf maken zit, zeker niet qua vinden van al die minuten.)RaRo74 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:52:
Ik meet hier op de plek waar de kachel staat PM2.5, HCHO, TVOC. TEMP, HUM en Co2.
@Gwaihir Begrijpelijk, er is ook een overlap bij mij (die minuten verdienen zich terug).
Het is oprecht jammer dat het totaal onaantrekkelijk is om de consumentenmarkt te betreden.
fwiw Ik ben ook benieuwd naar wat er gebruikt wordt, en waarom je formaldehyde meet ipv CO.
Het is oprecht jammer dat het totaal onaantrekkelijk is om de consumentenmarkt te betreden.
fwiw Ik ben ook benieuwd naar wat er gebruikt wordt, en waarom je formaldehyde meet ipv CO.
- knip -
Formaldehyde? Heeft iets met Spaanplaat/MDF enzovoort te maken en ook weer gevolgschade...........
https://waarzitwatin.nl/stoffen/formaldehyde
Deze is het,
https://www.bol.com/nl/nl...e-meter/9300000016717585/
Deze is het,
:strip_exif()/f/image/974ZKVSqNeXnzLl3pOLfMcdQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmmm. Interssant apparaat.RaRo74 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:32:
Formaldehyde? Heeft iets met Spaanplaat/MDF enzovoort te maken en ook weer gevolgschade...........
Deze is het,
[Afbeelding]
Zijn er ook goede meters die een tikje goedkoper zijn? (Vind dit vrij prijzig.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik heb hier in de tuin een den of een spar staan van 12 meter hoog, is dat zo ontzettend slecht haardhout?
Had iemand benaderd die hem gratis om wilde zagen als hij alles mee mocht nemen, toen opeens moest het ook geld kosten.
Want niet echt haardhout. Oder so etwas.
Had iemand benaderd die hem gratis om wilde zagen als hij alles mee mocht nemen, toen opeens moest het ook geld kosten.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Dit was de meest betaalbare die ik destijds kon vinden met goede recensies.unezra schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:39:
[...]
Hmmm. Interssant apparaat.
Zijn er ook goede meters die een tikje goedkoper zijn? (Vind dit vrij prijzig.)
Goedkoper en enige kwaliteit heb ik toen niet gevonden.
Nee hoor en ik stook al een jaartje of 20 Pinus Sylvestris . Betere houtsoorten om te stoken zijn er er altijd maar wat denk je wat ze in landen stoken waar alleen maar spar en of den verkrijgbaar is?Bad Brains schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:42:
Ik heb hier in de tuin een den of een spar staan van 12 meter hoog, is dat zo ontzettend slecht haardhout?
Heet stoken is de truc bij houtsoorten die veel hars kunnen bevatten. Zo ontstaat de beste verbranding en verkleint de vorming van aanslag in je kachel en rookkanaal.
Maar goed, spar/den hebben een slechte naam in Nederland om te stoken en vandaar dat men dit niet gratis wil komen kappen en meenemen.
Je krijgt waar je voor betaalt en dat was het idee. Dat is ook wat ik zeg 
Welke "goede"meter adviseer je dan voor maximaal 80 euro?

[ Voor 28% gewijzigd door RaRo74 op 15-10-2022 17:56 ]
Je mag hem komen omzagenRaRo74 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:52:
Maar goed, spar/den hebben een slechte naam in Nederland om te stoken en vandaar dat men dit niet gratis wil komen kappen en meenemen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ik sla even over maar bedankt
Lastig te beantwoorden, want die dingen komen vrijwel nooit met een lijstje van interne sensors.RaRo74 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:54:
Voor CO2 zou een (echte) DM72(b), met een MH-Z19B onboard, voldoende/goed moeten zijn als je daar eens in de zoveel tijd een "schone" buitenlucht calibratie mee doet. De rest van de sensors zijn matig.
Fatsoenlijke kant-en-klare VOC meters met domotica koppeling ken ik iig niet.
- knip -
Waar staat dat ding?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Amstelveen
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja dat zijn wel wat emmers dure benzine.
Ruim 60 euro brandstof en dan het werk nog, ding omzagen takken eraf op rolletjes in de aanhanger en dan retour FrieslandBad Brains schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:23:
Ja dat zijn wel wat emmers dure benzine.
Ik sla ook even over

@Raymond P de Awair kan je aan HA hangen.
:strip_exif()/f/image/viqqJ7aWZ0cS4g04S3u4KU6E.jpg?f=fotoalbum_large)
@Megalomania Ahja, die had ik inderdaad eerder gezien!
Daar zitten overigens deftige sensors in, inclusief een Sensirion SGP30 voor TVOC.
Zelf geen ervaring mee. Hoe bevalt die?
Daar zitten overigens deftige sensors in, inclusief een Sensirion SGP30 voor TVOC.
Zelf geen ervaring mee. Hoe bevalt die?
- knip -
Heb ze pas net draaien maar bevalt tot nu toe goed! Ben er nog niet helemaal achter waar bv op de slaapkamers een hoge tvog vandaan komt zo nu en dan.
Zie ook dit topic!
Zie ook dit topic!
Vanavond weer eens de schoorsteen geveegd samen met een vriend van me, en het resultaat is toch een kwart emmer vol met "prut".

Nu kunnen we er weer een jaar tegenaan

Nu kunnen we er weer een jaar tegenaan
Goedemorgen!
We hebben sinds een paar jaar een houtkachel (verbouwing gehad en er zat een openhaard), maar heb er nog erg weinig ervaring mee. Nu de verbouwing klaar is, heb ik wat meer tijd om me daar in te verdiepen en mee bezig te zijn.
Nu kregen we het aanbod om oude vurenhout planken van een dak op te halen. Dak ligt er al 30+ jaar op. Voordat ik er een hoop tijd en energie in stop met klein zagen. Is dat iets wat je in de kachel zou willen stoken? Ik lees verschillende verhalen en weet niet meer wat wijsheid is. Is die hars er na al die jaren uit gedampt of beter niet aan beginnen?
We hebben sinds een paar jaar een houtkachel (verbouwing gehad en er zat een openhaard), maar heb er nog erg weinig ervaring mee. Nu de verbouwing klaar is, heb ik wat meer tijd om me daar in te verdiepen en mee bezig te zijn.
Nu kregen we het aanbod om oude vurenhout planken van een dak op te halen. Dak ligt er al 30+ jaar op. Voordat ik er een hoop tijd en energie in stop met klein zagen. Is dat iets wat je in de kachel zou willen stoken? Ik lees verschillende verhalen en weet niet meer wat wijsheid is. Is die hars er na al die jaren uit gedampt of beter niet aan beginnen?
wat is HA?Megalomania schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:44:
@Raymond P de Awair kan je aan HA hangen. [Afbeelding]
Dennenhout is prima te stoken. Wel zorgen dat de temperatuur hoog genoeg is, dan verbrand het hars ook. Wel licht hout, dus je blijf tlopenNumbers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:18:
Goedemorgen!
Nadeel van planken zal zijn dadt ze spijkers kunnen bevatten.
Zolang het hout verder onbehandeld is (dus neit geimpregneerd of geschilder oid) dan is het prima te doen. Maar dan moet je dat wel zeker weten.
Wanneer dit 100% schoon hout is zonder vervuiling zoals bitumen, olie, verf- en lijmresten enzovoort kun je dit gerust stoken.Numbers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:18:
Goedemorgen!
Ik gebruik dat zelf ook al velen jaren als aanmaakhout. De noodzaak om het als stookhout te gebruiken is er nog niet geweest maar kun je dus gerust doen.
DankjewelIJsbeer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:52:
[...]
Dennenhout is prima te stoken. Wel zorgen dat de temperatuur hoog genoeg is, dan verbrand het hars ook. Wel licht hout, dus je blijf tlopen
Nadeel van planken zal zijn dadt ze spijkers kunnen bevatten.
Zolang het hout verder onbehandeld is (dus neit geimpregneerd of geschilder oid) dan is het prima te doen. Maar dan moet je dat wel zeker weten.
Dankjewel. Het is inderdaad schoon houtRaRo74 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:54:
[...]
Wanneer dit 100% schoon hout is zonder vervuiling zoals bitumen, olie, verf- en lijmresten enzovoort kun je dit gerust stoken.
Ik gebruik dat zelf ook al velen jaren als aanmaakhout. De noodzaak om het als stookhout te gebruiken is er nog niet geweest maar kun je dus gerust doen.
Die zou ik er lekker in laten zittenNumbers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
DankjewelHeb er nog wel een paar keer lol van inderdaad. Spijkers eruit, klein zagen, ...
Echt een interessant topic! Ik leer er een hoop van
Naar aanleiding van de ervaringen hier een Fiskars X25 en X7 gekocht. Gebruikte voorheen een lomp zware bijl met houten steel van de bouwmarkt. Ben heel benieuwd naar het nieuwe kloven
Naar aanleiding van de ervaringen hier een Fiskars X25 en X7 gekocht. Gebruikte voorheen een lomp zware bijl met houten steel van de bouwmarkt. Ben heel benieuwd naar het nieuwe kloven
Spijkers en schroeven laat ik ook zitten. Deze vindt je vanzelf terug in de asladen.
Vroeger bij gebrek aan deed ik ze wel eens hergebruiken maar het metaal is erg zacht geworden door de hitte waardoor je spijkers snel krom slaat.
Vroeger bij gebrek aan deed ik ze wel eens hergebruiken maar het metaal is erg zacht geworden door de hitte waardoor je spijkers snel krom slaat.
Mooi als aanmaakhout te gebruikenNumbers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:18:
Goedemorgen!
Vorige week een lading verschillende soorten stammetjes opgehaald en voor het eerst mijn nieuwe Fiskars X25 kunnen gebruiken. Moet heel eerlijk zijn dat ik een houten handvat beter aan vind voelen dan het kunststoffen handvat. Maar het klooft hartstikke mooi.
80 is wel heel erg weinig, ik heb de laiser egg vervangen door deze van Qingping voor 180 die ik overigens niet aan het wifi heb hangen, want ik moet nog uitzoeken of dat ding allemaal data naar China verstuurd:RaRo74 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:54:
https://breathesafeair.com/qingping-air-monitor-review/
Net als de laiser egg kom ik erg gemakkelijk aan te hoge CO2 waardes. We hebben een forse woonkamer met een iets lager plafond door balken. Ik denk dat we meer aandacht moeten besteden aan ventileren. De CO2 lijkt iets op te kunnen lopen door stoken, maar niet dramatisch. Fijnstof en TVOC blijven allemaal ruim binnen de marge. Sterker nog ik heb het idee dat de waardes iets verbeteren als de kachel aanstaat en in de gang een raam open. Iaw er wordt door het stoken schone lucht aangetrokken. Wordt van de winter nog wel een uitdaging want zover als het raam nu open staat EN het warm houden wordt nog een uitdaging.
Zijn er hier ervaringen met houtkachels en stoken met een buitenlucht aanzuig leiding?
Er komt bij mij een nieuwe houtkachel (morso 6141 hoog rendement met convectie met 125mm afvoerkanaal). Er staat een oude kachel (kolen) die volgens mij nooit heeft gebrand maar voor de zekerheid ga ik een dubelwandige flexibele RVS pijp laten plaatsen. Dat kost wel wat € maar dan heb ik geen gezeik met een 70 jaar oud gemetseld schoorsteenkanaal etc en vermoedelijk een betere trek. De uitlaat temperatuur van deze kachel is relatief laag.
Nu heeft ie ook een aansluiting van 80 mm om eventueel buitenlucht te kunnen aanzuigen via een leiding. Dat heeft als voordeel dat er geen grote trek is met koude lucht door je ventilatieroosters.
Hoe lang mag zo'n leiding zijn?
Eventueel zou ik in de kruipruimte een grotere leiding kunnen nemen van 100 of 125mm en slechts het laatste stuk 80.
Er komt bij mij een nieuwe houtkachel (morso 6141 hoog rendement met convectie met 125mm afvoerkanaal). Er staat een oude kachel (kolen) die volgens mij nooit heeft gebrand maar voor de zekerheid ga ik een dubelwandige flexibele RVS pijp laten plaatsen. Dat kost wel wat € maar dan heb ik geen gezeik met een 70 jaar oud gemetseld schoorsteenkanaal etc en vermoedelijk een betere trek. De uitlaat temperatuur van deze kachel is relatief laag.
Nu heeft ie ook een aansluiting van 80 mm om eventueel buitenlucht te kunnen aanzuigen via een leiding. Dat heeft als voordeel dat er geen grote trek is met koude lucht door je ventilatieroosters.
Eventueel zou ik in de kruipruimte een grotere leiding kunnen nemen van 100 of 125mm en slechts het laatste stuk 80.
Ik heb zo'n slang naar de kruipruimte en die zuigt idd daarmee grotendeels lucht vanuit de kruipruimte aan. Ik heb niet het idee dat daar echt een enorme lengtebeperking aan zit. Bij mij is hij denk ik een meter ongeveer, zodat hij uiteindelijk op een handige plek 'eindigt' (waar er geen muizen enzo in kunnen kruipen). Het is zo'n flexibele buis die je evt nog veel verder uit zou kunnen trekken, maar dat hebben ze niet gedaan.Indoubt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:56:
Zijn er hier ervaringen met houtkachels en stoken met een buitenlucht aanzuig leiding?
Overigens duidelijk verschil t.o.v. de oude open haard! Geen bedompte lucht meer na een paar uur kachelen. Ik merkte toch uiteindelijk altijd wel iets van slechte luchtkwaliteit, al was de ruimte behoorlijk fors. Dat is nu voorbij.
@Plague Thanks voor je bericht.
Eerst maar even de afvoer regelen. De externe luchttoevoer kan ik ook doen als de kachel staat. Het is best een uitzoekerij als je het zoveel mogelijk wil optimaliseren.
En dan nog het haardhout. Die prijzen blijven onverminderd hoog.
Eerst maar even de afvoer regelen. De externe luchttoevoer kan ik ook doen als de kachel staat. Het is best een uitzoekerij als je het zoveel mogelijk wil optimaliseren.
En dan nog het haardhout. Die prijzen blijven onverminderd hoog.
Het valt mij op dat kolen overal uitverkocht zijn. Nog even en we hebben weer een ouderwetse kolenboer.
Haha, kolen heb ik nog op voorraad. Gevonden in de kolenkelder van mijn appartement. De kolenkachel ga ik nu juist vervangen door een hoog efficiënte houtkachel. Kolen stoken in een 50 jaar oude kolenkachel is misschien wel tof maar toch wat minder milieubewust in vergelijk met een moderne efficiënte houtkachel.PLAE schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:43:
Het valt mij op dat kolen overal uitverkocht zijn. Nog even en we hebben weer een ouderwetse kolenboer.
Ik denk niet dat die kolenkachel al is uitgerust met primaire, secundaire en tertiaire verbranding.
De Fiskars collectie is bij mij verreweg favoriet. Ik gebruik de X25 het meeste omdat het gewicht ideaal is om een middagje door te meppen. Het handvat vind ik juist erg prettig, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik verschillende bijlen van verschillende merken, maar alleen mijn collectie Fiskars wordt gebruikt. De X5 gebruik ik om aanmaakhoutjes te hakken, werkt ook erg fijn.wauskoek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:40:
[...]
Vorige week een lading verschillende soorten stammetjes opgehaald en voor het eerst mijn nieuwe Fiskars X25 kunnen gebruiken. Moet heel eerlijk zijn dat ik een houten handvat beter aan vind voelen dan het kunststoffen handvat. Maar het klooft hartstikke mooi.
Dit wordt het derde jaar in Zweden waarin we de open haard gebruiken. Elk huis heeft hier een open haard of kachel, uurtje van Stockholm vandaan dus zeker niet in het verre koude noorden. De warmte is heerlijk!
Wel ben ik door dit topic geïnteresseerd geraakt in een luchtkwaliteitsmeter. Veel hout wat hier te koop is, is of direct uit de bossen en daarmee duur, of een soort tweedehands hout wat niet heel schoon en fris meer is.
Ben ook nog bezig met het berekenen wat goedkoper is: de elektrische radiatoren aan of de open haard, maar het lijkt erop dat de open haard makkelijk wint: 10-15 euro per dag versus makkelijk 20 euro per dag aan elektriciteit (huis is bijna 200 m2). Dure hobby zo, maar dit topic maakt het weer een stuk leuker! Niets verfrissenders dan deze periode een paar uur per week mijn tuin in en hout sprokkelen voor volgend jaar.
Wel ben ik door dit topic geïnteresseerd geraakt in een luchtkwaliteitsmeter. Veel hout wat hier te koop is, is of direct uit de bossen en daarmee duur, of een soort tweedehands hout wat niet heel schoon en fris meer is.
Ben ook nog bezig met het berekenen wat goedkoper is: de elektrische radiatoren aan of de open haard, maar het lijkt erop dat de open haard makkelijk wint: 10-15 euro per dag versus makkelijk 20 euro per dag aan elektriciteit (huis is bijna 200 m2). Dure hobby zo, maar dit topic maakt het weer een stuk leuker! Niets verfrissenders dan deze periode een paar uur per week mijn tuin in en hout sprokkelen voor volgend jaar.
Ik zou zeggen, maak van die open haard een inbouwhaard, of nog beter, een vrijstaande houtkachel en geniet van een hogere efficiëntie. Mooi man!
Ik ben het helemaal met @Gramser eens. Bij een open haard verlies je minimaal 80% van de warmte door de schoorsteen. Bij een hoogrendement houtkachel is dat maximaal 20% verlies. Met de prijzen per dag die jij noemt heb je de investering van een vrijstaande houtkachel er heel snel uit! Het eerste wat wij hebben gedaan toen we ons huis kochten, was de open haard er uit slopen en een houtkachel er voor in de plaats. Dit scheelde ook nog eens enorm veel ruimte! Door het bestaande rookkanaal hebben we een flexibele RVS pijp laten trekken omdat je voor een houtkachel een vee kleiner rookkanaal nodig hebt dan voor een open haard.
Wij gebruiken denneappels die we in het voorjaar rapen en een half jaar droog hebben gelegen.wauskoek schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:11:
We gebruiken hier de bruine aanmaak blokjes icm met veel dunne vuren hout stukjes. Werkt als een raket!
[Afbeelding]
Heb je hem al binnen, hoe bevalt ie? Er waren meer mensen in het topic die nieuwe bijlen hadden besteld, ben wel benieuwd wat jullie er van vindenNumbers schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:14:
Echt een interessant topic! Ik leer er een hoop van![]()
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Oh dat wil ik ook wel eens proberen. Helaas weinig hier in de buurt te vinden.Jron667 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Wij gebruiken denneappels die we in het voorjaar rapen en een half jaar droog hebben gelegen.
Had nog paar blokken van een Dennenboom liggen en was iets te nieuwsgierig naar de X25Widow schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
Heb je hem al binnen, hoe bevalt ie? Er waren meer mensen in het topic die nieuwe bijlen hadden besteld, ben wel benieuwd wat jullie er van vinden
Edit: zojuist nog 2,5m3 (gestapeld) klein gekliefd. Vers hout en ging als vanzelf
[ Voor 8% gewijzigd door Numbers op 29-10-2022 17:46 ]
Dat is een leuk idee. Hoeveel emmers verbruik je per kuub hout /of stuks per aanmaaksessie?Jron667 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Wij gebruiken denneappels die we in het voorjaar rapen en een half jaar droog hebben gelegen.
Meestal is een denneappel voldoende om de boel aan de gang te krijgen. Heb eigenlijk nog nooit gekeken naar hoeveel we gebruiken, we wonen hier landelijk zonder directe buren met veel dennebomen in de directe omgeving. We hebben nu vier grote plastic zakken op voorraad liggen inde schuur.IJsbeer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:38:
[...]
Dat is een leuk idee. Hoeveel emmers verbruik je per kuub hout /of stuks per aanmaaksessie?
Er was hier iemand op de buurt die liet kurken van wijnflessen weken in de lampenolie om die te gebruiken als aanmaakblokjes dat scheen ook prima te werken.
Wij gebruiken die bruine aanmaakblokjes dat gaat prima.
Ooit eens een keer van die witte gehad die dingen meuren wel zo vreselijk
Wij gebruiken die bruine aanmaakblokjes dat gaat prima.
Ooit eens een keer van die witte gehad die dingen meuren wel zo vreselijk

Ik gebruik van die aanmaakkrullen die in was zijn gedoopt. Vroeger gebruikten we ook dennenappels tot dat er een wetgeving van kracht werd dat je niets uit het bos mag halen. 1 blaadje of dennenappel zal wel geen probleem geven, maar als je hele zakken het bos uit gaat sleuren...
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
ik gebruik ook de houtkrullen met was, werkt erg goed. Enorme stapel pallets in de carport die ik nog moet verzagen en deel is al verzaagd. Had even angst en beven dat ik te weinig hout zou hebben maar nu weer gerust gesteld. Spijkers en overige metalen gaan met de aslade de vuilnisbak in. Enige nadeel is dat het vuurschild van de brabus brabant bijna op zijn einde is. Nog maar de vraag of die nog leverbaar zijn zucht.
Ik haal ze niet uit een bos, ik heb een aantal dennebomen op mijn terrein staan. Voor de rest haal ik alle denneappels van de weg af naast mijn terrein. De denneappels laat ik zo lang liggen zodat de dieren de tijd hebben om de zaden eruit te eten.Arator schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 03:09:
Ik gebruik van die aanmaakkrullen die in was zijn gedoopt. Vroeger gebruikten we ook dennenappels tot dat er een wetgeving van kracht werd dat je niets uit het bos mag halen. 1 blaadje of dennenappel zal wel geen probleem geven, maar als je hele zakken het bos uit gaat sleuren...
Ik wou je ook niet aanvallen ofzo. Een tante van mij had ook enkele dennenbomen in de tuin en daar kregen we ook wel eens van, maar dat was toch te weinig.Jron667 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:05:
[...]
Ik haal ze niet uit een bos, ik heb een aantal dennebomen op mijn terrein staan. Voor de rest haal ik alle denneappels van de weg af naast mijn terrein. De denneappels laat ik zo lang liggen zodat de dieren de tijd hebben om de zaden eruit te eten.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ok, onze dichtsbijzijnde buurman woont op 500 meter afstand aan de andere kant van een riviertje. Ons stuk grond is iets groter dan gemiddelde tuin, bijna 4 hectare. Een van onze dennebomen is echt groot, wij hebben de omtrek een keer gemeten omdat we vallen wilden plaatsen tegen de denneprocessierups (een plaag hier in Portugal). De omtrek van de stam was bijna 2 meter.Arator schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:17:
[...]
Ik wou je ook niet aanvallen ofzo. Een tante van mij had ook enkele dennenbomen in de tuin en daar kregen we ook wel eens van, maar dat was toch te weinig.
In onze tuin heb ik wat kleine boompjes omgehakt.
Geen idee wat het zijn; hebben iets van fruitbomen weg, maar dragen geen vruchten.
Ik wil deze boom in handzame stukken zagen voor een mevrouw die afhankelijk is van de open haard deze winter.
Maar het hout is natuurlijk nog niet droog.
Ik vroeg me af of het ook zin heeft om alvast ook de kleine takken - zeg maar van een flinke duimdikte - stukken van 30 cm te zagen.
Met de gedachte 'dunner dus eerder droog'.
Maar ik heb eigenlijk geen idee of dit wel zo is.
En hoe krijg ik de dikkere delen sneller gedroogd, zodat ze eventueel deze zomer nog gebruikt kunnen worden door haar?
Geen idee wat het zijn; hebben iets van fruitbomen weg, maar dragen geen vruchten.
Ik wil deze boom in handzame stukken zagen voor een mevrouw die afhankelijk is van de open haard deze winter.
Ik vroeg me af of het ook zin heeft om alvast ook de kleine takken - zeg maar van een flinke duimdikte - stukken van 30 cm te zagen.
En hoe krijg ik de dikkere delen sneller gedroogd, zodat ze eventueel deze zomer nog gebruikt kunnen worden door haar?
Dikkere stukken moet je kloven dan krijgt hetzelfde stuk hout meer oppervlakte en zal sneller zijn vocht verliezen.Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:40:
In onze tuin heb ik wat kleine boompjes omgehakt.
Helemaal mooi als het ergens kan liggen waar het wat warmer en geventileerd is
Kloven ga ik niet doen, want dat zou ik met de hand moeten doen, en dat gaat me te ver.Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Dikkere stukken moet je kloven dan krijgt hetzelfde stuk hout meer oppervlakte en zal sneller zijn vocht verliezen.
Helemaal mooi als het ergens kan liggen waar het wat warmer en geventileerd is
Ik zal eens kijken of ik ergens nog een ruimte weet waar het warm en geventileerd is.
Wat denk je dan de duimdikke takken... heeft dat zin?
Of is het een hoop werk om niks, en zijn ze ook niet sneller droog?
Zulk spul laat ik liggen dus ik heb eigenlijk geen idee.Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:00:
[...]
Kloven ga ik niet doen, want dat zou ik met de hand moeten doen, en dat gaat me te ver.
Ik zal eens kijken of ik ergens nog een ruimte weet waar het warm en geventileerd is.
Ik neem aan dat het snel droog is maar dat je er ook een hoop van nodig hebt voor wat warmte.
Iets is altijd beter als niets natuurlijk
Je ziet wel eens van die filmpjes waarbij ze een boormachine met een soort splitterboorkop gebruiken. Heeft iemand hier die wel eens gebruikt en werkt het..?

Edit: zoiets dus

[ Voor 23% gewijzigd door Gramser op 31-10-2022 11:30 ]
Dat laatste, denk ik. Bast eromheen vertraagt het drogen in mijn ervaring ontzettend. En het brand ook al niet bijster snel (als aanmaakhout), zonder open kant. Uit eigen tuin bewaarde ik nog wel 'ns zulk dun spul, maar inmiddels het ik geconstateerd dat het eigenlijk nergens handig voor is. (Tuurlijk brand het wel, als gewoon hout, maar dan heb je erg veel werk voor weinig warmte.)Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:00:
Nu bewaar ik nog steeds wel 'ns al vanaf 5 cm doorsnee, maar dat kloof ik dan steevast toch wel. Dat levert prettig aanmaakhout op.
Heb hier ook zo'n ding maar werkt maar matig. Zodra het dikker dan 10 cm wordt komt mijn accuschroefmachientje er niet doorheen. Sowieso maar matig concept want.Gramser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:55:
Je ziet wel eens van die filmpjes waarbij ze een boormachine met een soort splitterboorkop gebruiken. Heeft iemand hier die wel eens gebruikt en werkt het..?
[Afbeelding]
-Je moet het blok waar je inschroeft tegenhouden, anders draait ie net zo hard mee.
-Vaak zat dat die hele splitter in het blok dat maar dat het hout niet was gekloofd
Ik vind een bijl vele malen handiger
-Werkt in alle gevallen.
Dankjewel @wmeester - ik had in de tussentijd wat reviews op youtube gezien (had ik kunnen doen voor ik de vraag stelde) en die lieten zo ongeveer hetzelfde zien. Ik hou het bij mijn bijl!
Totale verspilling van geld, niet doen.Gramser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:55:
[Afbeelding]
Ik heb een makita boormachine die zo sterk is dat hij letterlijk je pols kan breken. Het is echt totaal niet relaxt om een stuk hout mee te kloven. Ik heb het geprobeerd in een stuk hout met knoesten, dat stuk hout begon als een idioot rond te draaien nadat die speer er 3 cm in was gegaan. Dus ik moest dat stuk hout weer in een bankschroef leggen om verder te gaan

Uiteindelijk heb ik dat stuk hout met speer en al in de openhaard getieft en daarna die speer in de vuilnisbak gegooid waar hij thuishoort.
Ik heb ook zo'n ding en gebruik het eigenlijk alleen om stukjes vurenhout. (pallets, resthout van klussen etc.) op maat aanmaakhout te maken. Plankje vastklemmen met mn voeten en 4 of 5 keer dat ding erin aan de andere kant zodat het hout (deels) splijt.
Daar vind ik het wel handig voor, maar net als bij @Lollercopter trekt mijn schroeftol ook ongeveer m'n arm eraf als hij onverwacht vastloopt, dus dikkere stukken doe ik er niet mee.
Daar vind ik het wel handig voor, maar net als bij @Lollercopter trekt mijn schroeftol ook ongeveer m'n arm eraf als hij onverwacht vastloopt, dus dikkere stukken doe ik er niet mee.
)
Vandaag werd er in de buurt een giga conifeer omgezaagd (leylandii) Nu is dat geen ideaal haardhout maar ik heb het toch meegenomen. De stukken van de stam zijn 40-50cm dik. Moet wel drie jaar drogen heb ik gelezen en bijna net zoveel hars als dennehout.
Heeft iemand ervaring met het verstoken daarvan of had ik het beter kunnen laten liggen.
Heeft iemand ervaring met het verstoken daarvan of had ik het beter kunnen laten liggen.
Mijn ervaring met conifeer is dat het drogen niet zo lang duurt, na 1 - 1,5 jaar is dat wel stookklaar. Ligt uiteraard aan de opstelling en hoe groot je de blokken maakt. In vergelijking met iep/beuk/eik is het veel sneller stookklaar. Je voelt ook het gewicht enorm afnemen met conifeer. En het ruikt wel lekker als je vers hout klooft.
Zag hem laatst hier:Gramser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:55:
[Afbeelding]
Precies wat ik er zelf al van dacht, theorie misschien leuk in de praktijk erg onhandig.
[ Voor 10% gewijzigd door MG88 op 01-11-2022 08:45 ]