Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
Om hier even op terug te komen..Kevf schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:54:
Vraag: wij hebben een mooi houtkachel van het merk Varde. De laatste jaren gebruikten we hem nauwelijks en het laat zich ongetwijfeld te raden waarom we hem dit seizoen wel veel willen gaan gebruiken![]()
De kachel trekt ontzettend goed en er staat een schoonmaakbeurt weer gepland voor december. We stoken schoon en goed droog hout.
Als ik het hout bij vul zorgt dit echter alsnog voor een geur in huis. Het is minimaal maar toch. Helemaal omdat er tegenwoordig een baby in huis is wil ik extra voorzichtig zijn. En daarnaast merk ik dat ik de lucht in het algemeen minder aangenaam vindt dan die van de vloerverwarming.
Als ik bij vul doe ik het deurtje eerst een heel klein beetje open zodat de trek groter wordt. De deur van de woonkamer staat ook op een (grote) kier.
2 vragen:
1) Is dit te voorkomen?
2) Moet ik mij druk maken om potentiele gezondheidsnadelen?
Hopelijk horen deze vragen in dit topic
1) Is de e
Ik vond dit Spaanse? filmpje met NL ondertiteling hoe te stoken een goede uitleg geven.
* D.w.z. je krijgt getint glas (blijvend), door het inwerken van zo'n forse hoeveelheid aan onverbrande gassen. Gebeurt met name bij erg heet glas (en gas), dus handig voor hem dat z'n kachel nog niet zo op temperatuur is.
Eigenlijk alleen nog even opzoek naar van die stokken met een veer erin waarmee ik makkelijk een doek voor mijn Spartherm Varia Ch-4S kan plaatsen.
Edit: Een soort douchegordijnstok, maar dan dunner en korten, iets van 50 cm lang.
[ Voor 8% gewijzigd door Ep Woody op 10-11-2022 10:03 ]
Welke heb je besteld?Ep Woody schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:03:
Net even een veegset besteld. Voor nog geen 50 euro kan ik dan mooi halverwege het stookseizoen een keer extra mijn schoorsteen vegen. Twijfel ook of ik dan volgend jaar nog wel een schoorsteenveger laat komen of dat ik zelf ook een keer het dak op ga om van bovenaf te vegen en te kijken hoe het kanaal er van bovenaf uitziet.
Eigenlijk alleen nog even opzoek naar van die stokken met een veer erin waarmee ik makkelijk een doek voor mijn Spartherm Varia Ch-4S kan plaatsen.
Edit: Een soort douchegordijnstok, maar dan dunner en korten, iets van 50 cm lang.
https://www.3x8kachelwink...nylonborstel/#description
Het was dat de Hornbach geen losse nylonborstels had, anders had ik hem daar wel meegenomen.
Moet alleen wel even een touw aan de borstel knopen zodat hij terug te halen is mocht het schroefdraad losdraaien.
[ Voor 16% gewijzigd door Ep Woody op 10-11-2022 10:19 ]

[ Voor 68% gewijzigd door Gramser op 10-11-2022 10:24 ]
Zoek je zo'n flexibele veer?
Borstel is ook al eens los geraakt bovenin de pijp, daarna de kop extra vast gezet en tijdens het vegen als je de stok draait opletten dat je de 'vaste' kant opdraait, niet andersom
Poeder geloof ik niet zo in.. goed stoken en goed vegen
Ik heb een dubbele 45 graden knik bovenin de pijp, dus voor de zekerheid die veer maar mee besteld. Voor die paar euro is het handiger om hem te hebben dan straks mis te grijpen.ps4mm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:26:
Gebruik zelf https://www.schoorsteenwe...rstel-150-mm/#description deze al een paar jaar naar tevredenheid.
Zoek je zo'n flexibele veer?
Borstel is ook al eens los geraakt bovenin de pijp, daarna de kop extra vast gezet en tijdens het vegen als je de stok draait opletten dat je de 'vaste' kant opdraait, niet andersom
Poeder geloof ik niet zo in.. goed stoken en goed vegen
Rechtsom draaien, aan de andere kant, moet je echt draaien?
Nu ik me iets meer inlees leer ik ook dat ik mijn reflectieplaat moet inbranden. Vroeg me al af waarom die zo snel afbrokkelde, maar blijkbaar moet je die rustig opwarmen om ervoor te zorgen dat het vocht wat erin zit er uit gaat en niet te snel weer stuk scheurt.
Vlamkeerplaat, zullen vast meer termen voor zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Ep Woody op 10-11-2022 14:33 ]
Plaat is bij mij redelijk makkelijk te verwijderen; 1 kant een beetje opwippen en dan opzij schuiven.
Het is kwetsbaar materiaal dus niet te hard duwen en trekken.
De plaat wordt met breuk nog gewoon gebruikt.
De mijne is net een half jaartje oud dus die is nog nagelnieuw…
Ik heb hier een vidar trippel van dik Geurts staan zonder externe beluchting. Ik heb nu meestal 2 duco roosters open staan in de andere hoek van de kamer, maar twijfel of dat genoeg is. Woon in een gerenoveerde jaren dertig woning dus luchtdicht is het niet 😁. Zet nu vaak ook een raampje erbij open. Ben benieuwd hoe jullie dat doen.
Co2 meter met kachel schommelt zo tussen de 800 en 1000 ppm. Zonder kachel aan snel boven de 1200ppm.
als ik de kachel nog niet heet is zet ik 3 roosters open. Als de kachel eenmaal heet is en goed trekt dan kan er een dicht.Waypoint schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:38:
Ik volg dit topic al wat langer. Weet niet helemaal of het hier hoort maar hoeveel ventileren jullie als je stookt?
Ik heb hier een vidar trippel van dik Geurts staan zonder externe beluchting. Ik heb nu meestal 2 duco roosters open staan in de andere hoek van de kamer, maar twijfel of dat genoeg is. Woon in een gerenoveerde jaren dertig woning dus luchtdicht is het niet 😁. Zet nu vaak ook een raampje erbij open. Ben benieuwd hoe jullie dat doen.
als de afzuigkap ook nog aanstaat terwijl ik de kachel aansteek dan zet ik alles open wat ik heb (5 roosters).
Dus als de kachel aanstaat en de afzuigkap gaat aan, gaat er altijd even een extra raampje open op tochtstatnd.
mooie kachel, hier precies hetzelfde de duco vents van erker en bij keukenraam staan open als we de haard aan hebben. Mocht ook de afzuigkap aan staan dan gaat er nog een deur naar de bijkeuken open. Dan gaat het wel goed.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Helaas is de houtboer nu al voor de 6e keer zijn afspraak niet nagekomen om 2 m³ gedroogd eiken af te leveren ivm leveringsproblemen.
Heb nog wel 1 m³ berk liggen maar die is half jaar geleden pas gekloofd dus nog niet droog (moet nog een vochtmeter kopen maar heb mijn twijfels bij de kwaliteit van de meeste)
Net een aantal houthandels gebeld maar allemaal pas volgend jaar droog hout leverbaar
Of €400,- per m³
Iemand misschien nog een gouden tip ?
Ook een tip voor een goede vochtmeter is welkom.
[ Voor 4% gewijzigd door harley op 19-11-2022 15:32 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Het is erg lastig om nu (nog) droog hout tegen een normale prijs te kopen. Overal is het op of vreselijk duur.harley schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:07:
Onze houtkachel is inmiddels geïnstalleerd.
Helaas is de houtboer nu al voor de 6e keer zijn afspraak niet nagekomen om 2 m³ gedroogd eiken af te leveren ivm leveringsproblemen.
Heb nog wel 1 m³ berk liggen maar die is half jaar geleden pas gekloofd dus nog niet droog (moet nog een vochtmeter kopen maar heb mijn twijfels bij de kwaliteit van de meeste)
Net een aantal houthandels gebeld maar allemaal pas volgend jaar droog hout leverbaar
Of €400,- per m³
(in de motor past niet zoveel
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Volgens mij is het ook een kwestie van A goed droog hout hebben en B heet genoeg stoken dat de warme lucht hard stijgt en de rook meezuigt. Kleine houtjes hoog opstoken en wat vaker hout erop gooien is dan dus beter dan grote smeulende blokken.Waypoint schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:18:
Oké top, bedankt voor jullie tips ! Zal binnenkort nog eens naar een co2 meter kijken, dat is ook niet gek.
Qua hout voorraad nog een kuub of 3 liggen en nog wat hout wat ik moet zagen en kloven. Maar ook eens gekeken naar andere opties en gebruik nu ook pers briketten van zaagsel. Het is kurk droog en de kuub prijs is enorm interessant plus het gewicht van een kuub zit je rond de 700kg aan geperst hout.
:strip_exif()/f/image/A7FD6rwZbYcApVTrwmpceg3H.jpg?f=fotoalbum_large)
En om de lucht kwaliteit in huis goed te houden uiteraard voldoende luchten maar ook een Philips luchtzuiveraar i2000. Vooral tijdens de start zie je een korte verhoging van vuil deeltjes in de lucht.
:strip_exif()/f/image/2CppsfsPFwRPM6iPb9ZGww69.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Hari-Bo op 19-11-2022 17:51 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Wij hebben hier helaas maar 1 kuub droog liggenHari-Bo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:49:
Ik heb al jaren een hout kachel en normaliter incidenteel gebruik, maar daar is door de gasprijs uiteraard verandering in gekomen.
Qua hout voorraad nog een kuub of 3 liggen en nog wat hout wat ik moet zagen en kloven. Maar ook eens gekeken naar andere opties en gebruik nu ook pers briketten van zaagsel. Het is kurk droog en de kuub prijs is enorm interessant plus het gewicht van een kuub zit je rond de 700kg aan geperst hout.
[Afbeelding]
Daardoor ook even rond gekeken voor eventuele alternatieve brandstof. Vorig jaar nog genoeg droog afval eikenhout te vinden op MP maar dat is ook verleden tijd.
Kwam op youtube laatst een leuk DIY filmpje tegen over zaagsel persen. Dus mocht iemand teveel zaagsel overhebben en tijd om een machine te bouwen
Toevallig gisteren op deze gereageerd. Maar minimaal 5 kuub afnemen en dat is mij even teveel.
Kan er Max 2 kwijt. Wellicht voor jou wel interessant?
https://www.marktplaats.n...uMS4xNjY4OTI2NjQ4LjAuMC4w
Voor vochtmeter heb ik deze: https://www.bol.com/nl/nl...et-geel/9200000045591733/
Doet het prima
Hoe brandt dit? Ik zou zeggen dat het enorm hard opbrandt. En wat is ‘interessant’ in euro’s per kuub?Hari-Bo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:49:
Ik heb al jaren een hout kachel en normaliter incidenteel gebruik, maar daar is door de gasprijs uiteraard verandering in gekomen.
[Afbeelding]
En om de lucht kwaliteit in huis goed te houden uiteraard voldoende luchten maar ook een Philips luchtzuiveraar i2000. Vooral tijdens de start zie je een korte verhoging van vuil deeltjes in de lucht.
[Afbeelding]
Linkje? (Jij hebt je buit al binnen zo te zien)
Op marktplaats zie ik ook briketten aanbieders voorbij komen. Prijs was dan zo'n 40-60 euro per m3 of big bag.t14wo schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:00:
[...]
Hoe brandt dit? Ik zou zeggen dat het enorm hard opbrandt. En wat is ‘interessant’ in euro’s per kuub?
Linkje? (Jij hebt je buit al binnen zo te zien)
Ik heb van de zomer ook op mp losse zakken van 20 kg gehaald bij Utrecht in de buurt. Kostte 3,50 per zak. Dus iets duurder dan gelijk een big bag.
Die briketten branden prima. Wat ik wel merk is dat na een half jaar buiten liggen ze langzaam uit elkaar beginnen te vallen. Uiteraard liggen ze droog maar door vochtig weer begint het zaagsel toch een beetje op te zwellen. Ze zijn nog prima stookbaar.
Het brand sneller op dan een blok eikenhout. Ik heb nu vuren briketten, in het verleden heb ik ook meranti briketten gehad, die branden beduidend langzamer. Die blijven ook nog even nagloeien. Verder brandt het erg schoon op.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4eHRwbSXHtKig5YgmF7Dx0ZM.jpg?f=user_large)
https://link.marktplaats.nl/m1910749352
[ Voor 23% gewijzigd door wmeester op 20-11-2022 08:51 ]
En die mogen niet buiten opgeslagen worden. Moeten binnen.
Dat zijn 'merk' briketten, je hebt ze ook van RUF.harley schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:43:
Gisteren nog wel gekeken of pinikay goedkoper is maar dat valt toch ook tegen ook gewoon 700euro voor een pallet van 960kg.
En die mogen niet buiten opgeslagen worden. Moeten binnen.
Ter vergelijking ; vorig jaar kostte een hele pallet (1000kg) nog maar 350 euro.
40-60 per kuub is dan ook heel weinig. Maar als je het binnen klmoet opslaan wordt het al gauw een laatig verhaal…wmeester schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:41:
[...]
Op marktplaats zie ik ook briketten aanbieders voorbij komen. Prijs was dan zo'n 40-60 euro per m3 of big bag.
Ik heb van de zomer ook op mp losse zakken van 20 kg gehaald bij Utrecht in de buurt. Kostte 3,50 per zak. Dus iets duurder dan gelijk een big bag.
Die briketten branden prima. Wat ik wel merk is dat na een half jaar buiten liggen ze langzaam uit elkaar beginnen te vallen. Uiteraard liggen ze droog maar door vochtig weer begint het zaagsel toch een beetje op te zwellen. Ze zijn nog prima stookbaar.
Het brand sneller op dan een blok eikenhout. Ik heb nu vuren briketten, in het verleden heb ik ook meranti briketten gehad, die branden beduidend langzamer. Die blijven ook nog even nagloeien. Verder brandt het erg schoon op.
[Afbeelding]
Dan heb je een flinke zolder nodig.
:strip_exif()/f/image/iHwJN02pDtanjW8Xd7CNg7ZI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door Hari-Bo op 20-11-2022 10:42 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Bijna 2 jaar geleden vroeg ik om advies om een lading acacia hout te kloven waar ik met m'n gewone bijl niet doorheen kwam
Het advies was toendertijd om een goede kloofbijl te kopen. Tsja, zie die maar eens te krijgen in Hong Kong.
Uiteindelijk heb ik het bijltje toch weer opgepakt. Bij dezen dus een korte update.ZenTex schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:13:
Ik heb het bijltje er alweer bij neergegooid.
Ik heb er weer een poging aan gewaagd om de acacia te kloven dus n begonnen aan de voorraad dikkere stammetjes.
De derde zwiep was goed raak, precies in het midden met flink veel kracht.
Mooi toch? Nee dus. De bijl kwam niet verder dan een centimeter of twee, maar zat wel gelijk muurvast. En met muurvast bedoel ik dat na 10 minute zwoegen, rammen, trekken en vloeken de bijl gewoon nog even vast zat.
Kortom, kloven met een bijl gaat het niet worden met dit hout, daar gaat een echte kloofbijl weinig verandering in brengen vermoed ik.
Amazon US had tijdelijk een deal voor free shipping naar HK zodat een kloofbijl opsturen niet meer het tweevoudige van de kosten van de bijl zelf was.
Ik heb toen dus de zwaarste kloofbijl besteld die ik kon vinden.
De Fiskars isocore maul 12lbs 8lbs en voor de zekerheid ook nog een splijt wig.
Het resultaat? Zoals voorheen stuiterde de kop gewoon van de stammetjes af. Wat is dat acacia ongelooflijk hard.
Het resultaat van de wig leek even iets beter. De wig kreeg ik het hout wel ingedreven, maar die kon ik er volledig indrijven, splijten deed het hout niet, en die wig krijg je er natuurlijk ook niet meer uit. Dus wederom de kettingzaag moeten gebruiken.
Enfin. Het is uiteindelijk toch gelukt. Door de stammetjes nogmaals door de helft te zagen tot stukjes van ongeveer 15 centimeter.
Het kostte me nog steeds ongeveer een week van 3 uur dagelijks, in de hete Februari zon om ongeveer 2 kuub gekloofd te krijgen.
Dat dus nooit weer. Hoewel, aan de andere kant van de straat hebben ze er weer een geveld...
Ik heb er wel veel plezier van gehad. Op de wat koelere nachten is het fijn buiten zitten naast de vuurkorf (wasmachinetrommel) tijdens kamperen op het strand is een kampvuur ook erg gezellig, en het is uitstekend hout om ham en eendenborst te roken.
Ruf is "zacht" geperst hout en massiefwmeester schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:53:
[...]
Dat zijn 'merk' briketten, je hebt ze ook van RUF.
Ter vergelijking ; vorig jaar kostte een hele pallet (1000kg) nog maar 350 euro.
Pini Kay is "Hard" geperst hout met holle binnenkant.
Zijn dus niet echt vergelijkbaar. De prijs daarintegen ligt waar ik ook kijk ongeveer gelijk per pallet.Branden/Smeulen
Sommige houtbriketten zijn gemaakt om te branden, zoals de Pini Kay en de Rondo. Deze twee houtbriketten zijn voorzien van een gat, zodat er zuurstof bij kan komen en ze gemakkelijk tot ontbranding komen. De Ruf daarentegen is een massief blok, welke vaker gebruikt wordt om lang na te smeulen.
[ Voor 30% gewijzigd door harley op 20-11-2022 11:10 ]
Hoe verhoudt zich de warmte die van zo'n briket afstraalt tot bijv. een blok eiken/essen/beuken of zelfs berkenhout? Komt dat enigszins in de buurt van een normaal blok hout of is het so so? Want bijv. zo'n paraffine haardblok van 1.1kg dat brandt wel schoon, maar geeft bij lange na niet dezelfde warmte af als hout.wmeester schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:41:
[...]
Op marktplaats zie ik ook briketten aanbieders voorbij komen. Prijs was dan zo'n 40-60 euro per m3 of big bag.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Sahara op 21-11-2022 12:26 ]
Nu vind ik dat de kamer niet heel snel opwarmte (40m2) en geef ik de schuld aan de ventilatiegaten.
Wat denken jullie? Moeten deze groter?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Maar weet nu waar het aan lag.
Het berkenhout van 2 weken terug is denk ik nog te vochtig.
Vandaag een mix van 2 jaar gedroogd eiken/beuken/naaldhout gehaald en dat gesorteerd gestapeld en met 1 blok beuken heb ik veel meer warmte dan van 3 blokken berken.
Vandaag 1 aanhangertje gehaald en zondag ga ik nog een aanhangertje halen.
:strip_exif()/f/image/OMLYgD13w3JJMNTkvBxeAxkG.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel zelf inladen en met kruiwagentje zelf van de stapel afhalen (ligt langs ondergelopen grasveld te nat om met de auto/aanhanger te komen)
Maar het is tenminste droog en fatsoenlijk hout.
Volgens jaar hopelijk weer goedkoper.
Ik heb nu vuren briketten, dat is wat anders dan meranti briketten. De laatste branden beduidend langer.Sahara schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:18:
[...]
Hoe verhoudt zich de warmte die van zo'n briket afstraalt tot bijv. een blok eiken/essen/beuken of zelfs berkenhout? Komt dat enigszins in de buurt van een normaal blok hout of is het so so? Want bijv. zo'n paraffine haardblok van 1.1kg dat brandt wel schoon, maar geeft bij lange na niet dezelfde warmte af als hout.
Ik denk dat het 90% overeen komt met een normaal blok van dezelfde houtsoort.
Briketten zijn natuurlijk iets kleiner dan een blok hout en branden daardoor eerder op.
Ik ben al een paar jaar gestopt met stamhout. Te veel werk om te kloven en te drogen. Droog bestellen kan, maar is erg duur. Kuubje kloven is nog leuk, na 3 kuub ben ik er echt wel klaar mee.harley schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:07:
Onze houtkachel is inmiddels geïnstalleerd.
Of €400,- per m³
Ook een tip voor een goede vochtmeter is welkom.
Stuwhout of Stophout, ik kende de termen niet, maar ik ben fan. Bijna altijd droog genoeg, schoon, geen spijkers of schroeven. Zeer efficient op te slaan, geen loze ruimte. Ik heb overigens niet bij deze persoon gehaald.
Wellicht zit er iemand in jouw buurt, dit hout wordt vaak eenmalig gebruikt en wordt daarna ook vaak weggegooid, tussen de afvalpallets.
Ik maak hier bundels van en zet de kettingzaag erop en kort alles op 35-40 CM.
Timmerbedrijven, bouwbedrijven, hoveniers, meubelmakers etc hebben (of hadden) vaak ook prachtig schoon en kurkdroog hout liggen. Kan lonen om eens rond te vragen her en der.
Maar dan zie ik alleen maar deze "kwaliteit"

3 laspuntjes per lamel, dat is toch gewoon een kloteafwerking, je wilt juist maximale raakoppervlakte van de lamellen met de pijp voor maximale warmteoverdracht lijkt me.
Ja, dit lijkt meer voor de sier dan dat het echt een functie heeft inderdaad... Meer een hele hippe stofraggen verzamelaar. Maar, een beetje tweaker last zich hierdoor toch niet tegenhouden?😋 Gewoon zelf maken!harley schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:35:
Nou zat ik te denken aan een lammellen schoorsteen voor meer warmte afgifte in de kamer.
Maar dan zie ik alleen maar deze "kwaliteit"
[Afbeelding]
3 laspuntjes per lamel, dat is toch gewoon een kloteafwerking, je wilt juist maximale raakoppervlakte van de lamellen met de pijp voor maximale warmteoverdracht lijkt me.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Schep heb ik nog nooit nodig gehad. Pook en krokodillentang wel.harley schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:19:
Dacht dat ik geen kachelset (schep, tang enz) nodig had. Maar het lijkt me nu toch wel handig. Mensen nog tips voor een fatsoenlijke en betaalbare set ? Want wat bol en Amazon aanbieden lijkt me allemaal niet heel geweldig van kwaliteit. Ook een opbergmogelijkheden voor wat hout binnen zoeken we nog maar denk dat ik die zelf ga lassen. Dan is die precies de maat die ik wil
Ik heb zo'n pook: https://www.bol.com/nl/nl...ok/9200000130865141/?s2a=
Bevalt prima.
Krokodillentang weet ik niet, die hebben we ooit bij de plaatselijke stookwinkel gekocht. Bak, geen idee, eoa vierkant ding.
Qua houtopslag in de woonkamer:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/knagglig-kist-grenen-70292359/
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Hier ook een BBQ tang. Wel een lange zodat je tengels niet verbrandenBoeryepes schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:07:
Ik red me al jarenlang met een oude BBQ-tang
Iedere keer als het ding aan gaat...IJsbeer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:03:
Heb die dingen niet in huis, ook niet het gevoel dat ik die mis. Wanneer gebruik je dat uberhaupt?
Kleinere blokjes leg ik er met de tang op, grotere met een leren handschoen.
Soms por ik ze even verder naar achteren met de pook en als er eens iets tegen het glas aan dondert, is de pook ideaal heel voorzichtig dat weer terug te duwen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Tang wordt ook gebruikt als pook en het schepje wordt gebruikt om af en toe de as uit de haard te scheppen. Mocht dit nodig zijn.
Met de stoffer veeg ik de as na elke stookbeurt door de sleuven van de bodemplaat naar de aslade. 2-3x stoken en dan legen.
[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 26-11-2022 08:15 ]
De haard binnen kwam met zo'n leren handschoen. Ideaal!
Die van de LIDL! Top kwaliteit en niet duurharley schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:19:
Dacht dat ik geen kachelset (pook, tang enz) nodig had. Maar het lijkt me nu toch wel handig. Mensen nog tips voor een fatsoenlijke en betaalbare set ? Want wat bol en Amazon aanbieden lijkt me allemaal niet heel geweldig van kwaliteit. Ook een opbergmogelijkheden voor wat hout binnen zoeken we nog maar denk dat ik die zelf ga lassen. Dan is die precies de maat die ik wil
Eens, soms als iets niet goed ligt even met een aanmaak houtje een zetje geven.IJsbeer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:03:
Heb die dingen niet in huis, ook niet het gevoel dat ik die mis. Wanneer gebruik je dat uberhaupt?
Gebruik een klein tuinschepje om het as eruit te scheppen that's it.
Een tang gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xJaWccZBqtBseV9Tt4QDNu4V.jpg?f=user_large)
Kregen we bij onze kachel.
We kregen er een "schraper" bij en er zit een klep onderin met opvangbak waar je alles zo inschuift.
Het is soms wel handig om een blok hout in de vlammen te kunnen leggen, handschoen kan ook maar onze kachel is niet zo heel groot en met een tang kan ik er makkelijker iets bijstoppen zonder mijn hand te verbranden of te weinig ruimte te hebben met de handschoen aan.
Ziet er leuk uit maar mi niet geschikt om langdurig wat in te verbranden. Dat staal is te dun waardoor er gaten in branden. Weet niet of er nog stenen/vermiculiet inzit om het staal te beschermen anders hooguit geschikt voor buiten.BeyondThunder schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:00:
Ik wilde deze nog even delen met jullie.
Een zelfgemaakte kachel voor in de veranda, niet moeilijk om te maken en geeft mega veel warmte af.
Is uiteraard niet zuinig, verbrand in 2 uur wat ik in een dag met de woonkamer kachel verbrand.
Het is een omgebouwd olievat, zo'n kitje kan je bestellen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door BeyondThunder op 28-11-2022 14:54 ]
Vandaag was ik met de Swiffer met natte doekjes in de weer om de kamervloer te doen. Toen ik klaar was bedacht ik me eigen om even met de nog schone achterkant van het doekje de kachelruit te doen. Geen idee wat er in die doekjes zit maar het is wereld spul! Ik heb de kachelruit nu compleet schoon kunnen krijgen inclusief het aangekoekte troep wat ik nooit weg kreeg!
Nat keukenpapier met (witte) as werkt ook 👍wauskoek schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:12:
Bij mijn kachelruit zat onderin van dat flink aangekoekte rommel wat ik een poos niet weg kreeg. LIDL W5 kachelspray reiniger aantal keren geprobeerd maar werkte nauwelijks.
Vandaag was ik met de Swiffer met natte doekjes in de weer om de kamervloer te doen. Toen ik klaar was bedacht ik me eigen om even met de nog schone achterkant van het doekje de kachelruit te doen. Geen idee wat er in die doekjes zit maar het is wereld spul! Ik heb de kachelruit nu compleet schoon kunnen krijgen inclusief het aangekoekte troep wat ik nooit weg kreeg!
Geprobeerd maar geen resultaat.jpiscaer schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:15:
[...]
Nat keukenpapier met (witte) as werkt ook 👍
Waar we het eerst op 18 graden hielden heb ik de 20 graden weer eens mogen ervaren. Heeeerlijk...
Vant winter nog 2 kuub stam zagen en kloven, weer een goed vooruitzicht!
Dit heb ik ook al enige tijd op mijn lijst staan. Gebruik al jaren een drum om tuin troep in te verbranden, helemaal geroest en blijft gewoon heel kan inderdaad echt wel flink wat jaren mee.BeyondThunder schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:00:
Ik wilde deze nog even delen met jullie.
Een zelfgemaakte kachel voor in de veranda, niet moeilijk om te maken en geeft mega veel warmte af.
Is uiteraard niet zuinig, verbrand in 2 uur wat ik in een dag met de woonkamer kachel verbrand.
Het is een omgebouwd olievat, zo'n kitje kan je bestellen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Waar heb je het 'set' gekocht (deurtje etc.)?
Edit; gevonden: https://firebarrel.nl/nl/...mokebarrel-set-firebarrel
[ Voor 3% gewijzigd door MG88 op 30-11-2022 14:21 ]
Wel een tip, neem de RVS versie. Die is een stuk duurder maar gaat een leven lang mee. Je kan hem zo overzetten om een ander vat.
Goede boortjes en goede ijzer zaagjes voor een decoupeerzaag zijn ook aan te raden.
Geen aluminum pijp gebruiken, maar staal of rvs.
Ik heb er wel keramische isolatie onder gemaakt, zodat de stenen niet te heet worden. Bij mij kwam kokend water uit de voegen omhoog zonder die isolatie.
[ Voor 5% gewijzigd door BeyondThunder op 30-11-2022 16:24 ]
Van wat ik mij kan herinneren is de HG reiniger extreem agressief. Laat het op je handen zitten en je hebt forse irritatie, mors het op verf/lak en de verf blijft voor altijd een soort pap, op de kachel liet het ook sporen na.
Is de reiniger niet te agressief voor de ruit?
kan zo de exacte ingrediënten niet vinden, maar moet wel redelijk agressief zijn idd als het roet, vet en teer kan verwijderen.Kevf schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:07:
Ben benieuwd of mensen hier een mening hebben aangaande de kachelruitreiniger van HG. Op mijn vorige kachel met regelmaat gebruikt maar ben toch wat huiverig bij de huidige kachel. We hebben de ruit net vervangen (duur) en ik lees hier en daar dat er een beschermende laag over de ruit zit.
Van wat ik mij kan herinneren is de HG reiniger extreem agressief. Laat het op je handen zitten en je hebt forse irritatie, mors het op verf/lak en de verf blijft voor altijd een soort pap, op de kachel liet het ook sporen na.
Mijn tip is altijd om het zonder schoonmaakmiddeltje te doen en gewoon ouderwets met natte krant/nat stukje keukenrol , dippen in de as en poetsen maar...kan geen schoonmaakmiddel tegen op.
Dat is ook wat ik nu doe. Maar had het idee om het 1x in de zoveel tijd helemaal perfect schoon te maken.forzafan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:54:
[...]
kan zo de exacte ingrediënten niet vinden, maar moet wel redelijk agressief zijn idd als het roet, vet en teer kan verwijderen.
Mijn tip is altijd om het zonder schoonmaakmiddeltje te doen en gewoon ouderwets met natte krant/nat stukje keukenrol , dippen in de as en poetsen maar...kan geen schoonmaakmiddel tegen op.
Overigens valt mij op dat er na schoonmaken (met alleen een nat stuk keukenpapier) er heel lang een waas blijft zitten op de ruit.
Zelf gebruik ik ammoniak voor het schoonmaken van de ruit. Heb ik ooit ergens gelezen... Ammoniak gebruik je bij het schoonmaken van "organisch vuil". Wel goed ventileren, ammoniak inademen is not funny.Kevf schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:21:
[...]
Dat is ook wat ik nu doe. Maar had het idee om het 1x in de zoveel tijd helemaal perfect schoon te maken.
Overigens valt mij op dat er na schoonmaken (met alleen een nat stuk keukenpapier) er heel lang een waas blijft zitten op de ruit.
De ruit wordt gemakkelijk schoon, maar over de jaren zijn er toch een twee "witte-waas-vlekken" her en der ontstaan wat duidt op inbranding van iets. Of dat door de ammoniak komt of door wat anders weet ik niet. Het probleem is wel lokaal op de ruit (i.e. alleen op sommige plekken, niet de hele ruit) en je kunt door de vlekken heen kijken, dus ik vermoed niet dat de ammoniak de boosdoener is.
En wat is duur..?
Natte krant en met as heb ik ook geprobeerd, echter tegenwoordig doe ik het gewoon met een schuurspons. Beetje nat maken en de versmering verdwijnt als sneeuw voor de zon.forzafan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:54:
[...]
kan zo de exacte ingrediënten niet vinden, maar moet wel redelijk agressief zijn idd als het roet, vet en teer kan verwijderen.
Voor het opleggen van nieuwe blokken gebruik ik zelf een extra grote lashandschoen Een tang vind ik een beetje tricky omdat je minder controle hebt.harley schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:19:
Dacht dat ik geen kachelset (pook, tang enz) nodig had. Maar het lijkt me nu toch wel handig. Mensen nog tips voor een fatsoenlijke en betaalbare set ? Want wat bol en Amazon aanbieden lijkt me allemaal niet heel geweldig van kwaliteit. Ook een opbergmogelijkheden voor wat hout binnen zoeken we nog maar denk dat ik die zelf ga lassen. Dan is die precies de maat die ik wil
Daarnaast is de pook de enige tool die ik gebruik voor wanneer ik een brandend blok op z'n plek moet poken.
Als handschoen gebruik ik een siliconen ovenhandschoen. Daarmee pak ik ook brandende kooltjes op die soms uit de kachel vallen. Dat doe ik nu al een paar jaar en er is geen enkele schade aan de handschoen.
Wij hebben een Jacobus 9, Top kachel van Nederlandse makelij. En ik gebruik al 6 of 7 jaar HG kachelruit reiniger. Denk eens in de 2 - 3 weken, als het as uit de kachel moet. De kachel is onze primaire verwarming en brandt dus van 's ochtends vroeg tot laat in de avond.Kevf schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:07:
Ben benieuwd of mensen hier een mening hebben aangaande de kachelruitreiniger van HG. Op mijn vorige kachel met regelmaat gebruikt maar ben toch wat huiverig bij de huidige kachel. We hebben de ruit net vervangen (duur) en ik lees hier en daar dat er een beschermende laag over de ruit zit.
HG doet wat het beloofd, en ik heb geen schade aan het ruitje door het gebruik.
Inspuiten aan de bovenkant. Met een droog doekje uitsmeren (het is schuim).
Doekje uitspoelen en verder schoonmaken. Doekje uitspoelen en de was in.
Met 1 fles doe ik denk 3 jaar ofzo.
Handschoenen bij het opleggen van hout?boxlessness schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:21:
[...]
Voor het opleggen van nieuwe blokken gebruik ik zelf een extra grote lashandschoen Een tang vind ik een beetje tricky omdat je minder controle hebt.
Daarnaast is de pook de enige tool die ik gebruik voor wanneer ik een brandend blok op z'n plek moet poken.
Dat hoeft toch helemaal niet? Wij leggen het hout er gewoon op zonder handschoenen. De kinderen vanaf een jaar of 8. Nooit gooien, maar in één beweging rustig een nieuw blok erop leggen.
Nooit brandwonden opgelopen, de kinderen denk één keer ;-)
Wij hebben een bolle ruit. 370 euroGramser schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:16:
Het valt me trouwens tegen dat het vervangen van zo'n ruit zo duur is... Bij ons is het gewoon 1 rechthoekig ruitje, maar is dat speciaal hittebestendig glas ofzo?
En wat is duur..?

Vandaar ook mijn interesse voor het onderhoud er van. Overigens was ie op meerdere plaatsen geknapt. Wellicht omdat de vorige eigenaar hem te strak had aangedraaid. Sowieso een matig systeem van die ijzeren klemmen op glas.
Dat hadden wij ook. Persoonlijk had ik het idee dat er van sommig hout meer vezels afkwamen en dat die bleven plakken op de ruit en zorgden voor inbranden. Ik maak nu daarom elke dag even de ruit schoon.boxlessness schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:11:
[...]
Zelf gebruik ik ammoniak voor het schoonmaken van de ruit. Heb ik ooit ergens gelezen... Ammoniak gebruik je bij het schoonmaken van "organisch vuil". Wel goed ventileren, ammoniak inademen is not funny.
De ruit wordt gemakkelijk schoon, maar over de jaren zijn er toch een twee "witte-waas-vlekken" her en der ontstaan wat duidt op inbranding van iets. Of dat door de ammoniak komt of door wat anders weet ik niet. Het probleem is wel lokaal op de ruit (i.e. alleen op sommige plekken, niet de hele ruit) en je kunt door de vlekken heen kijken, dus ik vermoed niet dat de ammoniak de boosdoener is.
en dan met de schuurkant? Heb het eerder gelezen maar krast dat niet?Hegeman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:17:
[...]
Natte krant en met as heb ik ook geprobeerd, echter tegenwoordig doe ik het gewoon met een schuurspons. Beetje nat maken en de versmering verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Handschoenen doe ik sowieso ook niet aan. Ook niet bij kleine kooltjes die uit de kachel vallen. Dat kan, als je het heel bewust en heel snel doet, ook zonder brandwonden.BeyondThunder schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:01:
[...]
Handschoenen bij het opleggen van hout?
Dat hoeft toch helemaal niet? Wij leggen het hout er gewoon op zonder handschoenen. De kinderen vanaf een jaar of 8. Nooit gooien, maar in één beweging rustig een nieuw blok erop leggen.
Nooit brandwonden opgelopen, de kinderen denk één keer ;-)
Wel stoot ik me regelmatig aan de kachel bij het opleggen van hout, maar dat komt meer omdat over het hekje heen moet wat om de kachel heen staat ivm jongen kinderen. Gewoon te lui om deze even open te doen
Ik heb inmiddels ook een no axe en mijn ervaring is nog niet zo goed. Maar misschien ligt dat aan de hamer. Een heb dus wat vragen over de hamer.
Wat voor rubberen hamer zit erbij?
Een harde? Of een zachte?
Van hoeveel gram? Ik meende ergens te lezen 1250 gram?
Het lijkt mij juist dat je een zo hard mogelijke moker wilt hebben om de kracht op je hout over te brengen. Ik zou zelf dus geen rubberen hamer gebruiken.
Heb je ergens een stalen moker liggen?
Van klussen krijg je grijze haren
Ja gebruik nu de achterkant van mijn splijtbijl.fenrir schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:38:
Bij een kindling cracker zit in een bundel versie een stalen moker met een gewicht van 1600 - 2000 gram.
Het lijkt mij juist dat je een zo hard mogelijke moker wilt hebben om de kracht op je hout over te brengen. Ik zou zelf dus geen rubberen hamer gebruiken.
Heb je ergens een stalen moker liggen?
Op de website wordt geadverteerd met een rubber hamer in combinatie met de no axe. Maar type rubber hamer staat er niet bij.
Ik zal eens kijken voor een harde rubber hamer. Kijken of de rest van het gezin dat dan ook mee uit de voeten kan.
https://outdooroutfitter....18bgJaEAQYAyABEgJ8gvD_BwEOrion84 schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:44:
* Orion84 gebruikt bij zijn kindling cracker een vuistje (moker) van ik geloof 1kg
Ik heb dit ding, komt samen met een rubberen hamer. Werkt echt top
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Dat zijn namelijk exact de symptomen van koolmonoxidevergiftiging.
Sowieso altijd ventileren tijdens het stoken.
[ Voor 34% gewijzigd door RaRo74 op 04-12-2022 17:26 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k