Kevf schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:04:
[...]
Als het je te doen is om de gassen die mogelijk van je houtkachel afkomen dan kan je beter 1 nemen die ook VOC's en fijnstof meet. Ik heb die van Qingping
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Over dat onderwerp gesproken. De meter meet: VOC, CO2, Luchtvochtigheid, Fijnstof en Temp.
Alle waarden zijn op orde behalve die van de VOC. Die loopt soms wel op tot 3 (microgram per m3 geloof ik?). Eigenlijk moet die onder de 1 zijn en in onze schuur bijvoorbeeld is die 0,005
Gek genoeg lijkt het niet ontzettend veel uit te maken of de kachel wel of niet aan staat maar het baart mij wel wat zorgen. Ondertussen een luchtreiniger aangeschaft die de hoeveelheid fijnstof naar bijna 0 brengt. Erg fijn maar 0 verschil mbt de VOC's ondanks een actief koolstof-filter (die ws gewoon te dun is).
Dus toch verder wezen zoeken en mi best wat verontrustende dingen tegen gekomen:
[...]
[...]
Bron:
https://woodsmokepollution.org/phone/toxins.html
Studie:
https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es800304y
Meer info over PAH:
https://foobot.io/guides/...ile-organic-compounds.php
We gaan de komende tijd eerst weer op gas stoken en kijken wat dat doet met de waarden. Ik slaap hier niet rustig op. Al ben ik wel benieuwd wat de meningen hier zijn.
NB: het feit dat je niet direct een oplopende waarde ziet is mogelijk te verklaren dat de houtrook (die echt nihil is, je ruikt ook niks) in de meubels gaat zitten dan later weer langzaam vrij komt?
Mijn 2cents: die VOCs en PAH's en andere narigheid is een serieus en onderschat probleem.
Bij de openhaard in mijn oude huis kwam er toch zo nu en dan rook de kamer in als je bijvoorbeeld snel langs de openhaard liep. Soms vlogen er wel eens vonken uit die dan ook weer liggen te roken / smeulen, dus ja.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te weten dat verbrandingsgassen vol met narigheid zit. Maar eigenlijk toch 95% van de tijd was er niks aan de hand als de haard goed brande. Bij warm weer met de kachel uit had je soms een enorme putlucht van een omgekeerde trek in de schoorsteen, dus dan komen al die cyclischebenzeen verbindingen en weet ik veel wat dus ook vrolijk je kamer binnen.... Daarom is mijn mening: een openhaard is gewoon waardeloos. Rendement is 0, slecht voor gezondheid, brandgevaar etc.
Mijn ouders (die wonen op een boerderij met enkele hectaren grond) hebben een CV kachel die in de winter
dagelijks aanstaat. Door de CV leidingen in die openhaard heb je een stuk minder trek in het rookgas kanaal, en als je dan de kacheldeur open doet dan komt er vaak een walm naar buiten. Heel het huis ruikt daar naar "haardhout", eerlijk gezegd is het wel een zeer vertrouwde geur. Maar eigenlijk ben je gewoon jezelf dagelijks aan het vergiftigen. Helaas nog geen methode gevonden om dit te omzeilen, behalve heel zachtjes de deur openen bij bijvullen ...
Maar dan kom ik nu bij mijn Wanders Olaf Eco speeksteen kachel hier in huis.
Dit is wel een goed ontworpen kachel met een kaarsrechte rookgasafvoer van 10 meter recht omhoog door het dak. De luchtaanvoer komt uit de kruipruimte.
Er zit een rookgas "omleid" klep in, in stand 1 is er een directe verbinding tussen de verbrandingskamer en de rookgas afvoer. In stand 2 wordt het rookgas via kanalen over het speksteen geleid, en is er dus veel meer weerstand (en dus minder trek) in het rookgas afvoer system. Het principe is heel simpel: zodra de kachel eenmaal op stoom is, laat je het rookgas via stand 2 over het speksteen gaan. De kachel is hermetisch gesloten en er is ook nog steeds onderdruk in het rookkanaal (anders zou de kachel niet branden).
Maar voor bijvullen
moet je even de hendel omzetten zodat er weer een directe verbinding is met de afvoerpijp, als je dan voorzichtig de deur opent dan ontstaat er juist een enorme trek vanuit de kamer de kachel in (en niet andersom !). Ik was dit wel eens vergeten en dan krijg je inderdaad een toxische walm direct de kamer in, omdat dit simpelweg de weg van de minste weerstand is (zeker als er nog onderdruk in huis is door een afzuigkap of mechanische ventilatie). Ik heb hier niet aan gemeten, maar bij goed opereren weet ik zeker dat je geen VOCs / PAKs / Fijnstof de kamer in krijgt. Ik volg de stookwijzer omdat ik ook niet wil dat ik mezelf of de buren aan het vergassen ben, ik heb 1 keer gehad dat onze mechanische ventilatie de rook weer begon aan te zuigen en dat is gewoon een drama voor jezelf en voor de buren.
Vergis je trouwens ook niet hoeveel VOC's je meet door koken en dergelijke, dat kan ook voor een meetverstoring zorgen. Als je kachel uit is en deurtje dicht en dan zie ik niet hoe er VOC's de kamer binnen kunnen komen, tenzei je kachel de luchttoevoer uit de woonkamer pakt (en er omgekeerde trek optreed of iets dergelijks).