Toon posts:

Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Voor aanmaakhout scoor ik gratis pallets die ik kort zaag met de recipro, vervolgens sla ik alle plankjes met een kleine bijl in dunnere stukken.
Omdat ik een autoband bovenop mn kloofblok heb liggen is dat een eitje zonder gevaar voor vingers, vorige week nog een boodschappenkrat vol aanmaakhout gemaakt in 10 minuten tijd.

Bij het kloven van stammetjes is die autoband ook ideaal, je hoeft niet telkens te bukken en je kan meerdere stammetjes tegelijk kloven. Je zet de band vol en loopt een rondje met de bijl en daarna heb je weer wat te stapelen :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@Pallas anders een terugslagvrije hamer? beschadig je je kloofden niet zo snel, maar de hamer stuitert ook niet van het hout af.

Ik heb een kleintje van 720 gr voor de tenthanringen, ze zijn er ook zwaarder.

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 13:56

SubSense

Not your keys, not your coins

@Orangelights23 Placebo Effect? Als je een houtkachel hebt die goed sluit en droog hout kan er enkel een zuurstof gebrek ontstaan. Dus inderdaad, goed ventileren!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:52
SubSense schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:22:
@Orangelights23 Placebo Effect? Als je een houtkachel hebt die goed sluit en droog hout kan er enkel een zuurstof gebrek ontstaan. Dus inderdaad, goed ventileren!
Geen placebo, we kunnen er de klok op gelijk zetten dat de kat spuugt als de kachel aanstaat, haha. Ook de hoofdpijn viel later pas op. Het hout heeft wel een paar keer een flinke regenbui gehad, dus het was niet het meest droge hout ooit.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Orangelights23 Heb je serieus slechte trek dan? De onderdruk door de trek zuigt (vrijwel altijd) de rookgassen wel af.

Vandaar dat zuurstofgebrek het meest voor de hand ligt, als de kachel vanuit je huis z'n lucht trekt.

• Pallas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:12
Atlas schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:09:
[...]

https://outdooroutfitter....18bgJaEAQYAyABEgJ8gvD_BwE

Ik heb dit ding, komt samen met een rubberen hamer. Werkt echt top :)
Hoe zwaar is die hamer? En die stuitert niet terug als je op het hout slaat?

@fenrir thanks zal eens kijken voor zo'n antiterugslaghamer.
Orion84 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:42:
Met zo’n ding is een rubber hamer wel verstandiger, omdat je het risico loopt soms met de hamer de snijkant te raken. Dat heb je met de kindlingcracker niet.
Ja misschien dat ik achteraf beter een kindlingcracker had moeten kopen. Misschien knutsel ik wel een rand om de no-axe heen.

Edit: Eet een terugslagloze hamer besteld van 2kg. Nu hoop ik niet dat als ik daarmee op de noaxe mep deze dan meteen overal lood ligt 8)7

[Voor 37% gewijzigd door Pallas op 05-12-2022 15:29. Reden: Aanpassing en extra reactie anders heb ik straks 26 reply's]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07
Zuurstofgebrek kan niet, dat zou betekenen dat je het fikkie midden in de kamer stookt. Als het een afgesloten kachel is en het vuurtje brandt goed, dan is er ook voldoende ventilatie om de kachel van lucht te voorzien.

Kan er iets anders in de kamer, of aanpalende ruimtes aanwezig zijn wat dit kan veroorzaken? Bijvoorbeeld een mechanische ventilatie, die door de trek van de kachel niet meer afzuigt, maar juist lucht aanlevert (met alle nare geurtjes ed van dien)?

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-02 13:11

DeComponeur

♫ KLNKRWG

harley schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:19:
Dacht dat ik geen kachelset (pook, tang enz) nodig had. Maar het lijkt me nu toch wel handig. Mensen nog tips voor een fatsoenlijke en betaalbare set ? Want wat bol en Amazon aanbieden lijkt me allemaal niet heel geweldig van kwaliteit. Ook een opbergmogelijkheden voor wat hout binnen zoeken we nog maar denk dat ik die zelf ga lassen. Dan is die precies de maat die ik wil
Een krokodillentang is niet goedkoop maar echt een aanrader.
Let wel op met hele zware blokken, die zijn lastig te draaien of te keren.

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 16:30
Orangelights23 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:06:
[...]

Geen placebo, we kunnen er de klok op gelijk zetten dat de kat spuugt als de kachel aanstaat, haha. Ook de hoofdpijn viel later pas op. Het hout heeft wel een paar keer een flinke regenbui gehad, dus het was niet het meest droge hout ooit.
Zijn er toevallig andere dingen die jullie thuis altijd doen als de kachel aan gaat?

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Orangelights23
Who Am I? schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:09:
[...]

Zijn er toevallig andere dingen die jullie thuis altijd doen als de kachel aan gaat?
Niet anders dan normaal in de avond, gewoontjes op de bank film kijken of nog even werken. Zijn we ook allemaal nagegaan om te kijken of we een ander ritme of wat dan ook hebben zodra we de kachel aanzetten, maar niets kunnen verzinnen.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-02 17:56
Orangelights23 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:06:
[...]

Wacht je wel tot de vlammen gedoofd zijn voordat je nieuw hout erop gooit? Anders kan het zijn dat er een walm buiten de kachel komt.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Klep naar de afvoerpijp nog dicht zitten? Of aansluiting niet helemaal goed meer na het schoon laten maken?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orangelights23 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:19:
Sinds kort krijg ik steeds vaker hoofdpijn als de kachel met berkenhout erin aan staat. Schoorsteen is twee maanden geleden schoongemaakt, kachel zelf ook. Iemand een idee wat hier fout zou kunnen gaan? Heb een simpele CO2 melder en die laat goede waardes zien, maar toch lijkt er iets niet te kloppen. Plus de kat spuugt steeds nadat we een fikkie gestookt hebben, óf het is heel toevallig.
Een CO2 melder is GEEN koolMONOxide melder he.

Hoofdpijn en misselijkheid (kat) kunnen tekenen zijn van een CO-vergiftiging.

Koop eens 2 co melders morgen en plaats die eens in je woonkamer.

Hier hangen er 2 vanwege de houtkachel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Orangelights23
Fraggert schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:59:
[...]

Een CO2 melder is GEEN koolMONOxide melder he.

Hoofdpijn en misselijkheid (kat) kunnen tekenen zijn van een CO-vergiftiging.

Koop eens 2 co melders morgen en plaats die eens in je woonkamer.

Hier hangen er 2 vanwege de houtkachel.
Bedoelde inderdaad een CO2 melder, excuus

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-01 11:21
@Orangelights23 Misschien een beetje vergezocht, maar wellicht is het een idee om bij de volgende keer dat je dit probleem ervaart en als ook nog de te plaatsen koolmonoxidemelder afgaat - de brandweer te bellen- zij hebben meetapparatuur bij zich waarmee zij precies kunnen vaststellen waar de bron van de koolmonoxide zit. Koolmonoxide is killing. Als je de brandweer niet wil bellen, bel dan een loodgieter. En ja droog hout is super belangrijk.

En ik weet niet wat voor schoorsteenkap je hebt, maar om meer trek te genereren werkt een Aspirotor erg goed: https://www.firemaster.nl/product/aspirotor-150-200-300/ .

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:46
Sahara schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:30:
@Orangelights23 Misschien een beetje vergezocht, maar wellicht is het een idee om bij de volgende keer dat je dit probleem ervaart en als ook nog de te plaatsen koolmonoxidemelder afgaat - de brandweer te bellen- zij hebben meetapparatuur bij zich waarmee zij precies kunnen vaststellen waar de bron van de koolmonoxide zit. Koolmonoxide is killing. Als je de brandweer niet wil bellen, bel dan een loodgieter. En ja droog hout is super belangrijk.

En ik weet niet wat voor schoorsteenkap je hebt, maar om meer trek te genereren werkt een Aspirotor erg goed: https://www.firemaster.nl/product/aspirotor-150-200-300/ .
Als je dan toch de brandweer belt, doet dat dan NIET via 112... 0900-0904 is het servicenummer brandweer.

OhSunnyDay

• Raymond
De Fiskars X17 was in de aanbieding bij Amazon. Dus nu heb ik mn ocd klier kunnen kietelen. Qua formaten (maar niet alles van Fiskars zelf) nu een X7, X11, X17, X21 en X27 :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

:D

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• IJsbeer
  • Niet online
Orangelights23 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:13:
[...]

Niet anders dan normaal in de avond, gewoontjes op de bank film kijken of nog even werken. Zijn we ook allemaal nagegaan om te kijken of we een ander ritme of wat dan ook hebben zodra we de kachel aanzetten, maar niets kunnen verzinnen.
Hier nog verder mee gekomen?

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:15
Raymond schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:02:
De Fiskars X17 was in de aanbieding bij Amazon. Dus nu heb ik mn ocd klier kunnen kietelen. Qua formaten (maar niet alles van Fiskars zelf) nu een X7, X11, X17, X21 en X27 :+
Zit te twijfelen tussen de x17 en x11

Eigenlijk is het om al gekloofd hout nog een keer wat kleiner te krijgen. Ga vooralsnog niet zelf hele stammen kloven.

Ik denk dat de x11 eigenlijk geschikter is maar voor het tientje verschil komt toch weer de gedachte bigger is better in mijn hoofd.

[Voor 13% gewijzigd door harley op 09-12-2022 22:06]

...

• Raymond
X11 is de bijl die standaard bij mn hakblok ligt. Groot genoeg om een te groot blok (voor de kachel) te halveren en ook handzaam genoeg voor het maken van aanmaakhout. Fijn ding.

• IJsbeer
  • Niet online
Ik heb de X7 en de X27. De X7 is gewoon te licht, die gebruik ik eigenlijk nooit. Ook voor normale blokken te verkleinen is de X27 degene die ik pak.
(ik had de X7 eerst gekocht, omdat ik 'bang' was voor de grote broer, zal wel te lomp zijn, maar daar ben ik nu wel op terug gekomen, size does matter)

[Voor 33% gewijzigd door IJsbeer op 09-12-2022 22:33]

• harley
X7 is dan ook geen kloofbijl. Vziw.
https://axeandtool.com/choose-a-fiskars/

...

• Oogje
  • Niet online
Ik heb een X11 en een X27, die laatste is voor t lompe werk, de X11 pak ik voor aanmaakhout maar ook nog wel eens om een dik blok ff snel in 2en te hakken voor t de kachel in gaat. Ideale combi wat mij betreft.

• Sahara
Ben ik de enige dan die de Madurodam versie van de Fiskars gebruikt voor het aanmaakhout te hakken: de Fiskars X5?

• Raymond
Ik denk het.
Ik gebruik mn x7-formaat bijl helemaal niet. Eigenlijk een miskoop. Daarmee kan ik alleen blokjes kloven die al klein genoeg zijn om als aanmaakhout te dienen. Hij is te klein om een groter blok tot kleine blokjes/houtjes te maken. Daarvoor gebruik ik de x11.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Sahara schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:08:
Ben ik de enige dan die de Madurodam versie van de Fiskars gebruikt voor het aanmaakhout te hakken: de Fiskars X5?
nee hoor. al vrees ik wel dat hij binnenkort bij de campingspullen belandt omdat er nu ook een kindling cracker door de Sint bezorgd is.

• Who Am I?
Heeft er iemand hier ervaringen met het vervangen van zo'n touw wat in de rand van de kacheldeur zit? Die van mij is stuk en hangt los. Nu moet ik hem elke keer als ik de deur dicht doe goed doen.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:23
Ja, vorig jaar zelf gedaan. Gaat prima. Wel goed ontvetten, dat had ik verzuimd en kon een paar weken terug weer aan de gang met speciale lijm om hem weer vast te zetten. Welk koord ik vorig jaar besteld heb weet ik niet meer, maar het was zo'n platte met dubbelzijdig tape erop. Maar dat hang natuurlijk er vanaf wat je er nu hebt zitten.

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:28
Is eenvoudig, heb laatst zo'n setje besteld:
https://kachelmaterialens...-zwart-lijm-25m-8mm-.html

even de diameter controleren bestellen en erin 'plakken'.

• VeGGie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02 07:46
Voor het eerst begonnen met het stoken van azobe in de CV houtkachel waarmee we het hele huis (en tapwater) verwarmen. Staat de hele dag aan.

Na alle verhalen over te hete kachels voorzichtig begonnen maar valt mij alles mee, stookte hiervoor alleen haagbeuk maar dit bevalt eigenlijk beter. Minder vaak naar de kachel lopen om bij te vullen :).

• Gramser
Ach ik hou me vanavond maar even aan de stookwijzer. Die zegt dat m’n buren last hebben van de rook. Maar ik denk dat ze zelf hun kachel wel aan hebben :+

OhSunnyDay

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

Inmiddels hier ook een X27 binnen. Het valt nog niet mee om verse boomstammen van 45-50 cm te kloven als het om Leylandi gaat.

Het lukt wel maar na een paar blokken ben ik maar even gestopt want het is niet een beweging die je elke dag maakt als je er echt vol tegen aan moet. 12 tot 15 klappen voor het eerste splijten.

Ik wacht nog maar even tot het hout wat droger is of totdat het nog harder gaat vriezen.

Overigens kreeg ik dezelfde bijl nogmaals toegestuurd. Ik heb de leverancier gebeld en gevraagd of het geld tegen de plinten aanklotst maar dat was niet het geval (zaagkettingwinkel) dus ik heb hem maar terug gestuurd. Ik kreeg netjes een retourlabel per mail aangereikt. Welzo netjes en zeker bij een kleine ondernemer.

Vandaag ook een extra koolmonoxide meter gekocht maar die gaat eerst de oude in de kelder vervangen. Ik heb even zitten rekenen maar die was toch een jaar of 14 oud.
Ik heb het even opgezocht en dergelijke sensors gaan een jaar of 10 mee. Het is dus wel van belang dat je zo'n ding niet te oud laat worden. Als de kachel gaat branden dan komt er wel een tweede.

CO2 meters zijn behoorlijk duurder maar daar wil ik er ook nog eentje van.

• harley
Ik schrijf altijd met dikke stift de datum op de melder wanneer die vervangen moet.

...

• robkrekel
Indoubt schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:58:
Inmiddels hier ook een X27 binnen. Het valt nog niet mee om verse boomstammen van 45-50 cm te kloven als het om Leylandi gaat.
Ik moest het even googlen, maar ik vermoed dat er aardig wat zijtakjes aan die stammen gezeten hebben? En 45-50 cm is ook wel een heel end om in 1 keer door de kloven hoor. Begin eens met een cm of 30, dat zal een stuk makkelijker gaan.

edit: of 45-50 cm doorsnee? Dan is het inderdaad lastig om in 1 keer door de rammen. Beter pellen, elke keer met de jaarringen mee afkloven.

[Voor 10% gewijzigd door robkrekel op 13-12-2022 06:30]

• SubSense

SubSense

@Indoubt En probeer het blok te raken in een natuurlijke scheur. Als die er is in vers hout.
Een getordeerde splijtwig is ook super handig. Als het blok door de midden is, dan lukt de rest ook wel.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:16
Ik had vroeger ook een Fiskars X47, de kop weegt 4 kilo, het is officieel een kloofhamer. Werkt goed op grote zware stammen, maar de x47 is eigenlijk te zwaar om er een hele dag mee te werken. Tenzij je 6 dagen per week in de gym zit en eruit ziet als een halve beer :+

Tegenwoordig heb ik alleen de X7 en de X27 nog. Ik gebruik de x7 echt superveel omdat het zo'n licht bijltje is en je er meer mee kan omhakken dan je denkt. Ook is ie makkelijk mee te nemen op vakantie.

De x47:

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Indoubt

Indoubt

Ik had eigenlijk verwacht met de X27 een voldoende zware kloofbijl te hebben maar het is inderdaad geen kloofhamer.

Ik ga ze wel klein krijgen alleen ga ik dat niet in 1 keer doen. Mocht zelfs dat niet lukken dan huur ik wel een keer een kloofmachine.

Het meeste hout zal toch als reeds gekloofd haardhout gekocht worden. Afgezien van een mazzeltje hier of daar heb ik geen toegang tot grote voorraden hout. In ieder geval niet in de buurt.

Die Leylandi was een beetje mazzel, er was bij mij in de straat een hoveniersbedrijf bezig er een te slopen omdat de boom tegen een huis aangroeide en inmiddels bijna de gevel ontzette. Mocht ik gratis meenemen dus ik heb twee autoladingen opgehaald. (daarna was ik wel stuk want het zijn flinke blokken)

Het is een taaie houtsoort om te splijten in ieder geval en sommige van de dunnere stukken, 25-30cm rond, zijn ook nog te lang met zo'n 60-70 cm dus die moeten ook nog eerst gezaagd worden.

Overigens heb ik zelden zo'n grote conifeer gezien maar de hovenier zei dat het wel vaker voorkwam en dat ze behoorlijk snel kunnen groeien in de juist e omstandigheden. Sommige jaarringen zijn anderhalve cm dik.

Het hars zit voornamelijk in en direct onder de schors dus als het nodig is kan ik de schors gewoon verwijderen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe probeer je de blokken te kloven? Heb je geprobeerd om meer naar de buitenkant er stukken af te slaan, in plaats van enkel te proberen de blokken door midden te splijten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Raymond
Wat Orion84 zegt idd: probeer de blokken te "pellen".

En tweede tip: de X27 moet het hebben van snelheid, niet van gewcht. Dus pak echt uiterste einde vast en maak een lange zwaai.

• Indoubt

Indoubt

Ja, lange zwaai met snelheid doe ik. Het is wel even geleden maar vroeger best redelijk wat hout gekloofd.

Dat stukken van de kant af slaan zal ik eens proberen.

Overigens gaat het wel, alleen niet eenvoudig.

• SubSense

SubSense

@Indoubt Pas je op voor je schenen?

• Indoubt

Indoubt

Ja, doe ik. Ik weet wel hoe het moet en heb een stevige spreidstand. De bijl raakt veel eerder de grond als dat ie in de buurt kan komen. Voordeel van zo'n lange steel.

Dan nog realiseer ik me dat ik niet onfeilbaar ben.

• SubSense

SubSense

Ik heb ook heel wat gekloofd, en inderdaad een paar keer bijna mis gegaan.
Autoband vast schroeven aan je hakblok om daar je hout in klem te zetten blijf ik een toptip vinden. Meeste energie gaat zitten in het oprapen van je gekloofde hout als je dit niet gebruikt.

• IJsbeer
  • Niet online
Ik heb die tip al vaker voorbij zien komen, maar ik ben altijd bang dat ik op de band zelf sla met de bijl en dat dat ding net zo hard weer omhoog klatert tegen mijn kop aan...

• Oogje
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:57:
Ik heb die tip al vaker voorbij zien komen, maar ik ben altijd bang dat ik op de band zelf sla met de bijl en dat dat ding net zo hard weer omhoog klatert tegen mijn kop aan...
Uit ervaring kan ik vertellen, dat valt reuze mee. Soms red het me juist bij een ketser op een dik blok, dan komt de bijl in/op de rand terecht en is de energie er al uit voordat de bijl richting de grond gaat (of als je t beroerd doet, je schenen). Terug omhoog komen heb ik nog nooit meegemaakt.

• SubSense

SubSense

@IJsbeer haha, nee dat zal echt niet gebeuren.
Ga naar de kwikfit o.i.d. en haal daar een lekker grote, oude band. Moet uiteraard wel op je hakblok passen. Paar grote schroeven er doorheen jakkeren en gaan.
De bounce valt reuze mee. En omdat je het slag oppervlak vergroot zal de kans kleiner worden dat je jouw eigen benen raakt.

• Gwaihir
  • Niet online
Voor mij was de belangrijkste truc het hoog genoeg maken van het hakblok. Het hakt veel prettiger als de zwaai min of meer horizontaal het hout raakt (zonder dat je al te sterk mee door de knieën moet elke keer).

Raak je 'ns niet helemaal optimaal, dan heeft de zwaai zo nog een eind te gaan naar grond en schenen, wat je ruim tijd van corrigeren geeft.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:57
Wat voor hakblok hebben jullie eigenlijk?

• Oogje
  • Niet online
Megalomania schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:39:
Wat voor hakblok hebben jullie eigenlijk?
Stuk eik van 60cm hoog en diameter van 40-50 oid

• Who Am I?
Een stuk beuk met een flinke zijtak. Denk 40-50cm doorsnede en 30-40cm hoog. Groter is niet te tillen. Beuk wel goed droog bewaren, anders gaat het rotten. Die zijtak is belangrijk, anders sla je hem helemaal kapot. Gebruik dit blok al zeker 3 jaar en kan denk ik nog wel eventjes mee. Je kan een hakblok eventueel in een badje met olie zetten. Gewoon goedkope zonnebloemolie of anders gekookte lijnolie. Dan gaat het langer mee

[Voor 46% gewijzigd door Who Am I? op 14-12-2022 22:05]

• robkrekel
Ik gebruik een stuk wat iemand niet door kreeg met de kettingzaag, cm of 40 hoog, en diameter teruglopen van 60 naar nu 40 cm. Is volgens mij ook een flinke knoest geweest, en ben ook al wat ingegroeid prikkeldraad tegengekomen. Na 4 jaar wordt ie wel wat minder.

Ik kloof overigens alleen echt grote stukken (30 cm diameter+) met de x27. Alles wat kleiner is doe ik met een X11 (!) op een hoger hakblok van ongeveer een meter. Flinke tik zodat het bijltje er in staat, dan optillen, omdraaien en de bijl op het blok laten knallen. Dat werkt echt perfect, en het hout schiet niet zo vaak* alle kanten op.

*disclaimer, zachte soorten splijten zo makkelijk dat ze terugstuiten van het blok. Dat is wel oppassen geblazen, maar dat heb je na 2 stukken wel door.

[Voor 3% gewijzigd door robkrekel op 15-12-2022 06:29]

• jpiscaer
  • Laatst online: 15:55
Ik ben op zoek naar een goede CO meter, liefst eentje met integratie met home assistant. Tips?

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-01 12:11
jpiscaer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:33:
Ik ben op zoek naar een goede CO meter, liefst eentje met integratie met home assistant. Tips?
Als het je te doen is om de gassen die mogelijk van je houtkachel afkomen dan kan je beter 1 nemen die ook VOC's en fijnstof meet. Ik heb die van Qingping

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Over dat onderwerp gesproken. De meter meet: VOC, CO2, Luchtvochtigheid, Fijnstof en Temp.

Alle waarden zijn op orde behalve die van de VOC. Die loopt soms wel op tot 3 (microgram per m3 geloof ik?). Eigenlijk moet die onder de 1 zijn en in onze schuur bijvoorbeeld is die 0,005

Gek genoeg lijkt het niet ontzettend veel uit te maken of de kachel wel of niet aan staat maar het baart mij wel wat zorgen. Ondertussen een luchtreiniger aangeschaft die de hoeveelheid fijnstof naar bijna 0 brengt. Erg fijn maar 0 verschil mbt de VOC's ondanks een actief koolstof-filter (die ws gewoon te dun is).

Dus toch verder wezen zoeken en mi best wat verontrustende dingen tegen gekomen:
Wood-Burning Homes Higher PAH Levels
A Swedish study found that wood-burning homes had 3- to 5-fold higher levels of several hazardous PAHs, and roughly 4 times the total PAH cancer potency, compared to non-wood-burning homes. The median indoor level of benzo(a)pyrene was found to be 500% higher than the Swedish health guideline, which was also exceeded outdoors on all days.
PAHs Affect Fetal Development
Aside from cancer, PAHs also have been shown in multiple studies to have detrimental effects on fetal and child development, including lower birth weight and premature births.
Bron:
https://woodsmokepollution.org/phone/toxins.html

Studie:
https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es800304y

Meer info over PAH:
https://foobot.io/guides/...ile-organic-compounds.php

We gaan de komende tijd eerst weer op gas stoken en kijken wat dat doet met de waarden. Ik slaap hier niet rustig op. Al ben ik wel benieuwd wat de meningen hier zijn.

NB: het feit dat je niet direct een oplopende waarde ziet is mogelijk te verklaren dat de houtrook (die echt nihil is, je ruikt ook niks) in de meubels gaat zitten dan later weer langzaam vrij komt?

[Voor 4% gewijzigd door Kevf op 22-12-2022 11:06]

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:59
Kevf schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:04:
[...]

Als het je te doen is om de gassen die mogelijk van je houtkachel afkomen dan kan je beter 1 nemen die ook VOC's en fijnstof meet. Ik heb die van Qingping

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Over dat onderwerp gesproken. De meter meet: VOC, CO2, Luchtvochtigheid, Fijnstof en Temp.

Alle waarden zijn op orde behalve die van de VOC. Die loopt soms wel op tot 3 (microgram per m3 geloof ik?). Eigenlijk moet die onder de 1 zijn en in onze schuur bijvoorbeeld is die 0,005

Gek genoeg lijkt het niet ontzettend veel uit te maken of de kachel wel of niet aan staat maar het baart mij wel wat zorgen. Ondertussen een luchtreiniger aangeschaft die de hoeveelheid fijnstof naar bijna 0 brengt. Erg fijn maar 0 verschil mbt de VOC's ondanks een actief koolstof-filter (die ws gewoon te dun is).

Dus toch verder wezen zoeken en mi best wat verontrustende dingen tegen gekomen:

[...]

[...]

Bron:
https://woodsmokepollution.org/phone/toxins.html

Studie:
https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es800304y

Meer info over PAH:
https://foobot.io/guides/...ile-organic-compounds.php

We gaan de komende tijd eerst weer op gas stoken en kijken wat dat doet met de waarden. Ik slaap hier niet rustig op. Al ben ik wel benieuwd wat de meningen hier zijn.

NB: het feit dat je niet direct een oplopende waarde ziet is mogelijk te verklaren dat de houtrook (die echt nihil is, je ruikt ook niks) in de meubels gaat zitten dan later weer langzaam vrij komt?
Mijn 2cents: die VOCs en PAH's en andere narigheid is een serieus en onderschat probleem.

Bij de openhaard in mijn oude huis kwam er toch zo nu en dan rook de kamer in als je bijvoorbeeld snel langs de openhaard liep. Soms vlogen er wel eens vonken uit die dan ook weer liggen te roken / smeulen, dus ja.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te weten dat verbrandingsgassen vol met narigheid zit. Maar eigenlijk toch 95% van de tijd was er niks aan de hand als de haard goed brande. Bij warm weer met de kachel uit had je soms een enorme putlucht van een omgekeerde trek in de schoorsteen, dus dan komen al die cyclischebenzeen verbindingen en weet ik veel wat dus ook vrolijk je kamer binnen.... Daarom is mijn mening: een openhaard is gewoon waardeloos. Rendement is 0, slecht voor gezondheid, brandgevaar etc.

Mijn ouders (die wonen op een boerderij met enkele hectaren grond) hebben een CV kachel die in de winter
dagelijks aanstaat. Door de CV leidingen in die openhaard heb je een stuk minder trek in het rookgas kanaal, en als je dan de kacheldeur open doet dan komt er vaak een walm naar buiten. Heel het huis ruikt daar naar "haardhout", eerlijk gezegd is het wel een zeer vertrouwde geur. Maar eigenlijk ben je gewoon jezelf dagelijks aan het vergiftigen. Helaas nog geen methode gevonden om dit te omzeilen, behalve heel zachtjes de deur openen bij bijvullen ...

Maar dan kom ik nu bij mijn Wanders Olaf Eco speeksteen kachel hier in huis.
Dit is wel een goed ontworpen kachel met een kaarsrechte rookgasafvoer van 10 meter recht omhoog door het dak. De luchtaanvoer komt uit de kruipruimte.
Er zit een rookgas "omleid" klep in, in stand 1 is er een directe verbinding tussen de verbrandingskamer en de rookgas afvoer. In stand 2 wordt het rookgas via kanalen over het speksteen geleid, en is er dus veel meer weerstand (en dus minder trek) in het rookgas afvoer system. Het principe is heel simpel: zodra de kachel eenmaal op stoom is, laat je het rookgas via stand 2 over het speksteen gaan. De kachel is hermetisch gesloten en er is ook nog steeds onderdruk in het rookkanaal (anders zou de kachel niet branden).
Maar voor bijvullen moet je even de hendel omzetten zodat er weer een directe verbinding is met de afvoerpijp, als je dan voorzichtig de deur opent dan ontstaat er juist een enorme trek vanuit de kamer de kachel in (en niet andersom !). Ik was dit wel eens vergeten en dan krijg je inderdaad een toxische walm direct de kamer in, omdat dit simpelweg de weg van de minste weerstand is (zeker als er nog onderdruk in huis is door een afzuigkap of mechanische ventilatie). Ik heb hier niet aan gemeten, maar bij goed opereren weet ik zeker dat je geen VOCs / PAKs / Fijnstof de kamer in krijgt. Ik volg de stookwijzer omdat ik ook niet wil dat ik mezelf of de buren aan het vergassen ben, ik heb 1 keer gehad dat onze mechanische ventilatie de rook weer begon aan te zuigen en dat is gewoon een drama voor jezelf en voor de buren.

Vergis je trouwens ook niet hoeveel VOC's je meet door koken en dergelijke, dat kan ook voor een meetverstoring zorgen. Als je kachel uit is en deurtje dicht en dan zie ik niet hoe er VOC's de kamer binnen kunnen komen, tenzei je kachel de luchttoevoer uit de woonkamer pakt (en er omgekeerde trek optreed of iets dergelijks).

• Kevf
Lollercopter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:31:
[...]

Mijn 2cents: die VOCs en PAH's en andere narigheid is een serieus en onderschat probleem.

Bij de openhaard in mijn oude huis kwam er toch zo nu en dan rook de kamer in als je bijvoorbeeld snel langs de openhaard liep. Soms vlogen er wel eens vonken uit die dan ook weer liggen te roken / smeulen, dus ja.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te weten dat verbrandingsgassen vol met narigheid zit. Maar eigenlijk toch 95% van de tijd was er niks aan de hand als de haard goed brande. Bij warm weer met de kachel uit had je soms een enorme putlucht van een omgekeerde trek in de schoorsteen, dus dan komen al die cyclischebenzeen verbindingen en weet ik veel wat dus ook vrolijk je kamer binnen.... Daarom is mijn mening: een openhaard is gewoon waardeloos. Rendement is 0, slecht voor gezondheid, brandgevaar etc.

Mijn ouders (die wonen op een boerderij met enkele hectaren grond) hebben een CV kachel die in de winter
dagelijks aanstaat. Door de CV leidingen in die openhaard heb je een stuk minder trek in het rookgas kanaal, en als je dan de kacheldeur open doet dan komt er vaak een walm naar buiten. Heel het huis ruikt daar naar "haardhout", eerlijk gezegd is het wel een zeer vertrouwde geur. Maar eigenlijk ben je gewoon jezelf dagelijks aan het vergiftigen. Helaas nog geen methode gevonden om dit te omzeilen, behalve heel zachtjes de deur openen bij bijvullen ...

Maar dan kom ik nu bij mijn Wanders Olaf Eco speeksteen kachel hier in huis.
Dit is wel een goed ontworpen kachel met een kaarsrechte rookgasafvoer van 10 meter recht omhoog door het dak. De luchtaanvoer komt uit de kruipruimte.
Er zit een rookgas "omleid" klep in, in stand 1 is er een directe verbinding tussen de verbrandingskamer en de rookgas afvoer. In stand 2 wordt het rookgas via kanalen over het speksteen geleid, en is er dus veel meer weerstand (en dus minder trek) in het rookgas afvoer system. Het principe is heel simpel: zodra de kachel eenmaal op stoom is, laat je het rookgas via stand 2 over het speksteen gaan. De kachel is hermetisch gesloten en er is ook nog steeds onderdruk in het rookkanaal (anders zou de kachel niet branden).
Maar voor bijvullen moet je even de hendel omzetten zodat er weer een directe verbinding is met de afvoerpijp, als je dan voorzichtig de deur opent dan ontstaat er juist een enorme trek vanuit de kamer de kachel in (en niet andersom !). Ik was dit wel eens vergeten en dan krijg je inderdaad een toxische walm direct de kamer in, omdat dit simpelweg de weg van de minste weerstand is (zeker als er nog onderdruk in huis is door een afzuigkap of mechanische ventilatie). Ik heb hier niet aan gemeten, maar bij goed opereren weet ik zeker dat je geen VOCs / PAKs / Fijnstof de kamer in krijgt. Ik volg de stookwijzer omdat ik ook niet wil dat ik mezelf of de buren aan het vergassen ben, ik heb 1 keer gehad dat onze mechanische ventilatie de rook weer begon aan te zuigen en dat is gewoon een drama voor jezelf en voor de buren.

Vergis je trouwens ook niet hoeveel VOC's je meet door koken en dergelijke, dat kan ook voor een meetverstoring zorgen. Als je kachel uit is en deurtje dicht en dan zie ik niet hoe er VOC's de kamer binnen kunnen komen, tenzei je kachel de luchttoevoer uit de woonkamer pakt (en er omgekeerde trek optreed of iets dergelijks).
Dank voor je bericht! En in theorie ben ik het helemaal met je eens, maar ik twijfel dus over de praktijk. We hebben zelf een Varde 2 (Luxe?) met een primaire, secundaire en tertiaire verbrander en ook met een steen bovenop. Ook de rookafvoer is rechtstreeksomhoog en ook zo'n 10 meter schat ik. Onze kachel trekt ontzettend, je hebt echt niks nodig om hem aan te krijgen. Bijvullen doe ik alleen als alles echt uitgebrand is en uitelkaar gevallen. Als ik zie dat er toch nog iets ligt te smeulen (wat heeeeeel soms gebeurt) dan zet ik eerst alle ingangen open zodat het alsnog weg brandt. En eerlijk is eerlijk dan nog hebben we sporadisch bij het bijvullen wel eens een lichte rooklucht in huis. Maar dan ook echt sporadisch.

Maar de waardes zijn hoe dan ook te hoog. Al weet ik niet 100% zeker of PAH onder VOC's worden gemeten. Ik denk het wel.

• Gwaihir
  • Niet online
@Kevf Koken, bouwmaterialen, er zijn veel bronnen. En inderdaad ook nieuwsgierig of PAHs eronder vallen / door zo'n meter opgemerkt worden.

En nieuwsgierig wat de setting in Zweden dan was = hoe modern is de doorsnee Zweedse haard? Ik dacht dat de kenmerkende lucht van houtrook eigenlijk altijd als laatste verdween. Oftewel: ruik je niets dan is er ook niets. (En ruik je wel wat, dan kan de rook eventueel nog relatief schoon zijn, bijv. van goede verbranding en met weinig fijnstof.)

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn hakblok bestaat trouwens simpelweg uit twee nog niet gekloofde stukken. Twee schijven van zo'n 40 centimeter doorsnee. Opgestapeld een mooie hoogte. Los nog goed hanteerbaar en ook ideaal als opstapjes bij het op/afstapelen van het hout.

Gaan ze stuk o.i.d. dan kies ik weer een paar nieuwe. (De vorigen vertoonden uitvlieggaten van houtworm na enkele jaren. => Next.)
robkrekel schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:29:
Alles wat kleiner is doe ik met een X11 (!) op een hoger hakblok van ongeveer een meter. Flinke tik zodat het bijltje er in staat, dan optillen, omdraaien en de bijl op het blok laten knallen. Dat werkt echt perfect, en het hout schiet niet zo vaak* alle kanten op.
Oh! Op de achterkant meppen mag toch juist niet bij deze Fiskars klovers?

En dan ben je aan al het kleine werk dus standaard meerdere slagen per snede kwijt, begrijp ik. Dat vind ik toch al te vaak het geval :P.

• robkrekel
@Gwaihir Ik mep niet op de achterkant, ik laat de achterkant op het hakblok vallen. En gaat al een kuub of 10 prima.

[Voor 9% gewijzigd door robkrekel op 22-12-2022 14:02]

• Gwaihir
  • Niet online
@robkrekel Tja.. iets met actie is min reactie en zo. Is er goed ingestampt bij mij ;).

Het zal ongetwijfeld aardig wat schelen t.o.v. een klap met een moker, zeker voor de kans op metaalsplinters. Maar toch lijkt het me niet helemaal de bedoeling.

Daarnaast overweeg ik als bonus een X11 aan te schaffen vanwege het lagere gewicht. Als ik dan steeds het blok erbij op ga pakken, ben ik beter uit met de zwaardere bijl.

Bovendien vind ik het wegspringen van hout wat ik nog kloven wil irritant, want dat moet ik gelijk weer oprapen. Maar met het wegspringen van de blokken die klaar zijn zit ik niet zo.

• Indoubt

Indoubt

Er stond hier een nog ongebruikte kachel in de woning. Die stond er wel al 50 jaar maar had nog nooit gebrand.

Vooral vanuit de overweging dat ik zowel schonere lucht in huis als ook buitenshuis wil hebben heb ik toch een nieuwe gekocht met een heel hoog rendement en met primaire, secundaire en tertiaire verbranding en met de mogelijkheid een externe luchtaanvoer te maken. Bovendien ook convectie en niet alleen straling.

Dat de studie uit zweden hoge waarden laat zien verbaast me niets. Heel veel open haarden nog en als er een kachel staat dan staat ie er meestal al honderd jaar of zo. Uiteraard is dat niet overal zo maar ik ben het redelijk wat tegen gekomen als je kijkt op Hemnet.se dan zie je dat ook.

• Kevf
Gwaihir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:25:
@Kevf Koken, bouwmaterialen, er zijn veel bronnen. En inderdaad ook nieuwsgierig of PAHs eronder vallen / door zo'n meter opgemerkt worden.

En nieuwsgierig wat de setting in Zweden dan was = hoe modern is de doorsnee Zweedse haard? Ik dacht dat de kenmerkende lucht van houtrook eigenlijk altijd als laatste verdween. Oftewel: ruik je niets dan is er ook niets. (En ruik je wel wat, dan kan de rook eventueel nog relatief schoon zijn, bijv. van goede verbranding en met weinig fijnstof.)
Interessant van die geur. Heb je daar een bron van?

En idd bouwmaterialen. Maar ik snap er echt niks van. Vannacht is het weer opgelopen naar boven de 4. Ventilatieroosters open, overdag drie keer gelucht, niet gestookt. Er is niks nieuw aan huis (wel veel hout, maar allemaal onbewerkt) en het huis is al decennia geleden gebouwd.

Wel zijn de muren gestuct met leem. Wellicht dat daar nog iets zit.

Mbt het stoken: het zit mij toch niet lekker. Als je leest hoeveel meuk er bij houtrook vrij komt dan is dat toch best zorgwekkend. Ik kan ook eigenlijk niks vinden over het verschil met de manier van stoken wat ongetwijfeld enorm moet zijn.

• Lollercopter
Kevf schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:16:
[...]

Dank voor je bericht! En in theorie ben ik het helemaal met je eens, maar ik twijfel dus over de praktijk. We hebben zelf een Varde 2 (Luxe?) met een primaire, secundaire en tertiaire verbrander en ook met een steen bovenop. Ook de rookafvoer is rechtstreeksomhoog en ook zo'n 10 meter schat ik. Onze kachel trekt ontzettend, je hebt echt niks nodig om hem aan te krijgen. Bijvullen doe ik alleen als alles echt uitgebrand is en uitelkaar gevallen. Als ik zie dat er toch nog iets ligt te smeulen (wat heeeeeel soms gebeurt) dan zet ik eerst alle ingangen open zodat het alsnog weg brandt. En eerlijk is eerlijk dan nog hebben we sporadisch bij het bijvullen wel eens een lichte rooklucht in huis. Maar dan ook echt sporadisch.

Maar de waardes zijn hoe dan ook te hoog. Al weet ik niet 100% zeker of PAH onder VOC's worden gemeten. Ik denk het wel.
Misschien een tip: moet je juist niet wat eerder bijvullen ? Omdat het vuur nu bijna uit is, dan heb je eigenlijk geen goede trek meer in je schoorsteen en dan heb je eerder kans dat het toch effe snel de kamer in komt bij het open doen. Als er nog een aardig inferno bezig is en je doet de deur op een kier, dan moet hij als een idioot het vuur opwakkeren (= trek vanuit kamer naar de kachel binnen) en dan kan je er voorzichtig wat blokken hout op doen, die rookwalm moet dan tegen die veel sterkere lucht stroming opwerken en dat lukt dan hopelijk niet. Het ligt volgens mij ook heel erg aan het ontwerp van de haard, bij mij zit die deflectieplaat toch net iets onder de bovenkant van het deurtje. Dus als je het deurtje wagenwijd open doet terwijl je slechte trek heb, dan duwt die deflectiepraat die rook soms toch net de kachel uit.

Ik zou ook zeggen: ruik je geen rook, dan heb je geen kans op VOC's etc. Meet voor de grap eens de VOCs / fijnstof als je brood gaat bakken, je slaat stijl achterover. Ik zou het eerder in een achtergrond concentratie of meetfout zoeken.

[Voor 16% gewijzigd door Lollercopter op 23-12-2022 09:42]

• harley
Kleine waarschuwing.Kreeg net een linkje van een bekende met goedkoop stookhout.
Maar bij mij gingen direct alle alarmbellen af.
Ik zou dus niet adviseren om hier iets (proberen) te kopen : https://hethuisvanhout.com

...

• Lollercopter
harley schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:45:
Kleine waarschuwing.Kreeg net een linkje van een bekende met goedkoop stookhout.
Maar bij mij gingen direct alle alarmbellen af.
Ik zou dus niet adviseren om hier iets (proberen) te kopen : https://hethuisvanhout.com
Als dit geen scam is, weet ik het ook niet meer. Voor 300 euro een houtkachel kopen, je zou hem dan direct naar het oudijzer kunnen brengen en nog winstmaken ook denk ik :+ 8)7

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:08
Klopt niet veel van inderdaad..
https://hethuisvanhout.com/store/
Hier is wat fout gegaan met copypaste en vertalen.

Werd een tijdje terug toch ook al voor gewaarschuwd in het nieuws, malafide haardhout websites?

• Gwaihir
  • Niet online
Kevf schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:48:
Interessant van die geur. Heb je daar een bron van?
Ik heb hints van waar ik die info zo ongeveer gevonden heb..

Onze haard - shame on me voor er nog niet aan toe komen - krijgt nog een elektrostatisch filter, met een elektrode laag in de pijp. Dat werkt uitstekend tegen fijnstof: hoe fijner het stof, hoe gemakkelijker het wordt afgevangen. Verslaat als het goed is een Tesla op fijnstofuitstoot (want dat komt óók behoorlijk vrij via bandenslijtage). Maar de beschrijvingen en reviews waarschuwen dat het maar beperkt helpt tegen die typische houtrooklucht.

En daarmee stellen ze dus ook dat je niet zo goed op die lucht af kunt gaan om vast te stellen hoeveel fijnstofoverlast er is. Het verschil in fijnstofuitstoot tussen een goede, moderne haard en een vuurkorf of open haard is vele malen groter dan het verschil in 'ruikbaarheid'.

Andere bron. Een hr-ketel op gas haalt, mist goed afgesteld, een flink stuk warmte uit condensatie van waterdamp in de rookgassen. (Het toevoegen daarvan zorgt voor die maffe '107% rendement' aanduiding van die ketels.) Voor industriële installaties die nat snoeihout stoken is het zelfs essentieel al die warmte terug te winnen die verbruikt wordt om al dat vocht in het hout te verdampen. Een enkel merk hout-cv doet het ook :), maar verder is condensatie hoogst ongebruikelijk voor een houtkachel / haard thuis. (En je moet 't ook zeker niet even ongecontroleerd in je schoorsteen uitlokken.) Ik volg dan ook met interesse de voortgang op dit gebied. Helaas is die op het oog vrijwel nihil: dit prototype bestaat al vele jaren, maar lijkt nog altijd niet tot een bruikbaar product te leiden.

In het filmpje ontdek je evenwel dat de geur óók volledig weg is. En ook elders las ik dat die geur zich graag aan de waterdamp hecht. Ik meen het zelf ook te merken: ben ik op koude winterdag waarop de haard een witte pluim van condenserende damp trekt buiten 'onder de rook' aan het werk, dan ruik ik echt helemaal niets. Terwijl op andere dagen wel eens een vlaagje ruikbaar m'n kant op komt. (Moeilijk met zekerheid te duiden, want op zo'n dag is het koud en stijgt de rook dus ook extra makkelijk op..)

• Gwaihir
  • Niet online
Lollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:37:
Omdat het vuur nu bijna uit is, dan heb je eigenlijk geen goede trek meer in je schoorsteen en
Jouw schoorsteen is lang geen 10 meter, begrijp ik?

• Lollercopter
Gwaihir schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:30:
[...]

Jouw schoorsteen is lang geen 10 meter, begrijp ik?
Jawel, ik bedoel het relatief. Uiteindelijk zal je met 10 meter pijp bijna altijd wel een redelijke trek hebben ongeacht de weersomstandigheden. Maar als je vuur bijna uit is en je dus smeulend / rokend hout heb, en je rookgaskanaal is al flink afgekoeld dan heb je gewoon minder trek en mijn inziens meer kans op dat de rook toch naar buiten komt door een fout van de operator :P . Meestal is het probleem dat mensen een flinke hengst aan de deur geven, en daardoor krijg je toch even dat de rook de verkeerde kant op gaat en er een walm de woonkamer in komt.

Heel tof dat filmpje van die condeserende kachel, zeer interresant.

[Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 23-12-2022 12:02]

• robkrekel
Gwaihir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:11:
@robkrekel Tja.. iets met actie is min reactie en zo. Is er goed ingestampt bij mij ;).

Het zal ongetwijfeld aardig wat schelen t.o.v. een klap met een moker, zeker voor de kans op metaalsplinters. Maar toch lijkt het me niet helemaal de bedoeling.
Dan hadden ze de achterkant wel anders gemaakt, en niet op deze manier. Maar goed, ik werk nu lekker op 1 meter hoogte, met een halve maan gaas om mijn blok heen zodat de blokken op het blok blijven na splijten, en ik dus niet hoef te bukken om hem op te rapen. Mocht de X11 er toch ooit de brui aan geven koop ik met alle liefde weer een nieuwe, maar ik denk dat ie het wel aan kan.

• Norbert B
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-01 15:35
Ik heb twee kuub linde boom hout gekregen.
Is dit redelijk goed te stoken en is een jaar drogen genoeg in de regel?
Alvast bedankt voor de reacties

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:44
Norbert B schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:43:
Het droogt snel (12-18 maanden), maar brandt helaas ook snel…

• robkrekel
Geen idee, ik ken het niet als brandhout. Is wel zeer makkelijk te bewerken, en wellicht in het houtbewerkingscircuit goed te verkopen/ruilen tegen beter hout?

• Who Am I?
Het is geen eik, beuk of es, maar zeker niet het slechtste hout. Ik gok ongeveer vergelijkbaar met esdoorn en plataan (zie openingspost). Het is wel belangrijk om het goed droog op te slaan. De schors is net een spons, maar mits droog, ook goed spul om de kachel mee aan te maken.

• Gramser
Niks mee als je het gekregen hebt en het makkelijk te verplaatsen en verwerken is. Vochtmetertje kan sowieso handig zijn om zeker te weten dat het goed droog is.

[Voor 13% gewijzigd door Gramser op 28-12-2022 09:24]

OhSunnyDay

• Orangelights23
Gwaihir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:25:

Ik kan wel wat vertellen over een doorsnee Zweedse haard. Ik woon hier en bijna al mijn vrienden en collega's hier hebben een houtkachel (in het Zweedse een kamin, zoiets zie je veel). Elk huis heeft het hier omdat in de wintermaanden elektriciteit duurder is en bijna iedereen hier variabele elektriciteitsabonnementen heeft. Ook moet je in de wintermaanden een premium betalen voor extra elektriciteitsverbruik. Daardoor is stoken met de kachel veel beter voor de portemonnee.

Omdat de luchtkwaliteit in het grootste gedeelte van Zweden stukken beter is, blijven nare stoffen minder goed hangen in/om/boven huizen. Ja, het stoot nog steeds allemaal rotzooi uit, maar huizen zijn gebouwd op het hebben van houtkachels. Zeker omdat er deuren aanwezig zijn in de houtkachels (en je de buizen eerst een beetje moet verwarmen), weet de gemiddelde Zweed heel goed hoe dit allemaal veilig werkt. Zodra de vlammen weg zijn, gooi je er nieuw hout op, en dat is eigenlijk het enige moment waarop er rook in de huiskamer kan komen.

Ik ken weinig mensen die een luchtreiniger hebben, wel veel luchtbevochtigers die bijna 24/7 aan staan deze periode.

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Het is vrij makkelijk te kloven. Het geeft volgens mij niet heel veel energie. Ongeveer gelijk aan wilg. Maar het brand daarentegen wel weer beter.

• Gwaihir
  • Niet online
Tx @Orangelights23 . Dat klinkt wel zoals ik het zou verwachten: de Zweden zijn serieus, wat kachels en stoken betreft. Beetje zoals je 'bij ons gas stokers' vrijwel overal een HR-ketel aantreft, is het daar als ik je goed begrijp vrijwel altijd een moderne houtkachel.

En dan toch die PAHs, in dat onderzoek. Raadselachtig! Hopelijk duikt die onderzoeksorganisatie er verder in.

• Indoubt

Indoubt

Gwaihir schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:49:
Tx @Orangelights23 . Dat klinkt wel zoals ik het zou verwachten: de Zweden zijn serieus, wat kachels en stoken betreft. Beetje zoals je 'bij ons gas stokers' vrijwel overal een HR-ketel aantreft, is het daar als ik je goed begrijp vrijwel altijd een moderne houtkachel.

En dan toch die PAHs, in dat onderzoek. Raadselachtig! Hopelijk duikt die onderzoeksorganisatie er verder in.
In Zweden vindt je juist heel veel stokoude houtkachels. Die dingen gaan nooit kapot en zijn gemaakt voor de eeuwigheid.

Rendement is dan weer wat anders en luchtdichtheid etc daar wordt weinig naar gekeken.

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:22
Even heel wat anders,

Veel mensen hier die ervaring hebben met kettingzaag. Zijn er ook mensen die op een andere manier hun hoogstammen zagen? En dan bedoel ik niet alleen met de handzaag maar een wipzaag of iets dergelijks? Ik heb geen tot weinig ervaring met kettingzaag, mooie kans om ervaring op te doen. Met de hand 3 kuub beuken en 1 kuub acacia is mij wat teveel.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 07:20
Er zijn vast mensen die willen helpen met een kettingzaag in de buurt 🙂😬🙃

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:28
Hans Esselink schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:11:
Even heel wat anders,

Veel mensen hier die ervaring hebben met kettingzaag. Zijn er ook mensen die op een andere manier hun hoogstammen zagen? En dan bedoel ik niet alleen met de handzaag maar een wipzaag of iets dergelijks? Ik heb geen tot weinig ervaring met kettingzaag, mooie kans om ervaring op te doen. Met de hand 3 kuub beuken en 1 kuub acacia is mij wat teveel.
Ik zaag soms wat kleinere takken met een Silky Gomboy. Maar bij de eerste vorm van vermoeidheid gaat toch gewoon de kettingzaag weer aan.

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:50
Even heel wat anders,

Een wipzaag staat nog wel op mijn wishlist eigenlijk voor de dunnere rechte stammen.
Als tussenoplossing heb ik een grote bok gemaakt waar een partij stammetjes ingelegd kunnen worden. Die kan ik dan in 1 met het 60cm blad op de kettingzaag doorzagen.

Maar inderdaad zoveel m2 met de hand zagen is geen doen.
Aan de andere kant, losse dunnere stammen (10cm diameter) is haast ook geen doen met de kettingzaag zonder iets om de stam in te klemmen.

• Who Am I?
Een terugkomend gesprek hier. Handzagen of gemotoriseerd.
Ik zaag en kloof elk jaar een m3 of 8 met de hand(beugelzaag). Ik krijg vaak wel hulp van mijn vader of een goede vriendin (met z'n tweeën zagen gaat een stuk sneller en is gezellig). Het is een leuke workout en ik doe, als ik thuis werk, tijdens de lunchpauze een paar stammen en soms 's avonds een paar. Bij het vrijwilligerswerk wat ik in de wintermaanden doe neem ik gedurende 10 weken elke zaterdag ongeveer 0,6-0,8m3 (gratis)stamhout (es en berk) mee naar huis en gedurende de week verwerk ik dat.

• SubSense

SubSense

Even heel wat anders,

Ervaring had ik ook niet, leer je vanzelf.
Ik was dat geklooi met elektrische kettingzagen zat.
Ik heb tijden zitten azen op Stihl benzine kettingzaag, tweedekansje op Marktplaats.
Maar voor een goede ben je dan alsnog 300 euro kwijt ofzo.
Voor 89 euro de kettingzaag van de Lidl gekocht, en ik kan niet anders zeggen dat het een topding is.

Het is ook echt leuk om te leren om goed de ketting te slijpen, schoon te maken e.d.
Service is ook prima. Ik dacht dat de ketting spanner defect was, dit gemeld en niet alleen een ketting spanner gekregen. Ook het hele ding wat eraf moet als je de ketting gaat vervangen zat erbij.

Ik heb zelf deze zaagbok (die ik zelfden gebruik). Werkt ook prima:

• Hans Esselink
@SubSense
Bedankt voor de informatie ik ga eens kijken naar de lidl kettingzaag.

@®icha®d
wellicht dat subsense zijn zaagbok wel helpt voor kleine stammetjes.

@MG88
Kleinere takken zijn wellicht nog goed te doen met beugelzaag of handzaag.
@Who Am I? mooie workout is het wel alleen moet ik het hebben van enkel een dag in het weekend.

@wmeester bij ons in de buurt koopt iedereen het hout gekloofd en gedroogd, ze keken al vreemd toen ik het hout ging halen

Bedankt tot zover voor de reacties als ik heb gezaagd dan laat ik het weten wat het is geworden :)

[Voor 9% gewijzigd door Hans Esselink op 11-01-2023 20:02]

• SubSense

SubSense

@Hans Esselink
Die zaagbok is sterker als hij eruit ziet, als je hem uitklapt voelt het erg gammel. Maar ik heb er grote berkenstammen in gehad, moest je met twee man tillen. En toch stevig en veilig.
Als je voor een kettingzaag gaat, gebruik de juiste bescherming. In ieder geval een oog en oor bescherming.

• Hans Esselink
@SubSense niet alleen oor en oog bescherming maar ook zaagbroek en veiligheidsschoenen

dank voor de extra info over de zaagbok, ik heb zelf deze:

• Megalomania
  • Laatst online: 17:57
SubSense schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:44:
@Hans Esselink
Die zaagbok is sterker als hij eruit ziet, als je hem uitklapt voelt het erg gammel. Maar ik heb er grote berkenstammen in gehad, moest je met twee man tillen. En toch stevig en veilig.
Als je voor een kettingzaag gaat, gebruik de juiste bescherming. In ieder geval een oog en oor bescherming.
Welk merk is het?

• SubSense

SubSense

Geen idee, ik heb hem van een vriend gekregen. Er staat geen merk op.

@Hans Esselink Dat is inderdaad hetzelfde idee. Maar als je niet oplet dan zaag je dat hout zo in 2-en ;-) maar dat heb je met die van aluminium ook hoor.

[Voor 53% gewijzigd door SubSense op 12-01-2023 08:11]

• Who Am I?
Hans Esselink schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:36:
@SubSense niet alleen oor en oog bescherming maar ook zaagbroek en veiligheidsschoenen

dank voor de extra info over de zaagbok, ik heb zelf deze:
[Afbeelding]
Deze heb ik ook. Prachtig ding!
Eventueel kun je onder het smalle deel, waar je zaagt, een dikke plank leggen zodat je de zaagbok niet direct doormidden zaagt als je met een kettingzaag werkt.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

SubSense schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Ervaring had ik ook niet, leer je vanzelf.
Ik was dat geklooi met elektrische kettingzagen zat.
….
Wat bedoel je met geklooi? Mij lijkt een electrische juist handig. Heb nu alleen een handzaag, verwacht niet vaak een kettingzaag te hoeven gebruiken en altijd in de buurt van een stopcontact.

• Gramser
Ze zijn alleen een stuk minder krachtig en soms is het klooien met het snoer.

OhSunnyDay

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij hebben zoiets als zaagbok, ideal. Werkt veel sneller dan zo'n hoog ding.

• SubSense

SubSense

@fenrir
Ik bedoel met name het missen van vermogen en geklooi met een haspel en stroom.

• Gramser
Beekforel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:09:
Wij hebben zoiets als zaagbok, ideal. Werkt veel sneller dan zo'n hoog ding.
[Afbeelding]
Als je er plek voor hebt zeker! Die andere zijn iets meer portable 😏

OhSunnyDay

• Sahara
Ik heb een nieuw hebbedingetje gezien: https://www.instagram.com...hdnD/?igshid=YmMyMTA2M2Y= een heus zwaard om hout mee te hakken :9. Meer via: http://vikingwoodsplitter.com/.

• Jron667
  • Laatst online: 15:20
Ik gebruik deze maar het probleem is dat als je deze vergeet binnen te zetten dat ie dan wat moeilijker te bedienen is. Voor de rest ben ik er wel erg blij mee, kan er grote stukken hout zonder probleem mee vast zetten.

• Jron667
  • Laatst online: 15:20
Sahara schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:49:
Ik heb een nieuw hebbedingetje gezien: https://www.instagram.com...hdnD/?igshid=YmMyMTA2M2Y= een heus zwaard om hout mee te hakken :9. Meer via: http://vikingwoodsplitter.com/.
Geweldig, past heel erg goed bij mijn haardset:

• SubSense

SubSense

Sahara schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:49:
Minimal $250 voor een zwaard om hout te hakken?
Je zou je bijna gaan afvragen waarom ze dan een bijl hebben uitgevonden ;-)
Een bijl werkt volgens mij veel beter.
Vet is het wel.
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee