Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jron667 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:52:
Ik gebruik deze maar het probleem is dat als je deze vergeet binnen te zetten dat ie dan wat moeilijker te bedienen is. Voor de rest ben ik er wel erg blij mee, kan er grote stukken hout zonder probleem mee vast zetten.

[Afbeelding]
Ik heb een zelfgebouwde variant op deze, werkt ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinen-shop.nl/wp-content/uploads/products-2_smart_holder_3.jpg
Sahara schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:49:
Ik heb een nieuw hebbedingetje gezien: https://www.instagram.com...hdnD/?igshid=YmMyMTA2M2Y= een heus zwaard om hout mee te hakken :9. Meer via: http://vikingwoodsplitter.com/.
_O-
Goeie marketing maar lijkt me redelijk onhandig, anders liepen vroeger Vikingen zelf ook niet met bijlen? :P

[ Voor 25% gewijzigd door Oogje op 14-01-2023 13:03 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
Sahara schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:49:
Ik heb een nieuw hebbedingetje gezien: https://www.instagram.com...hdnD/?igshid=YmMyMTA2M2Y= een heus zwaard om hout mee te hakken :9. Meer via: http://vikingwoodsplitter.com/.
Hahaha, dat is wel vet. Beetje met een zwaard rondzwaaien. De buren zullen wel denken.
Vraag me af of de trillingen niet erg doordringen in je handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:55
Hans Esselink schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:36:
@BeyondThunder niet alleen oor en oog bescherming maar ook zaagbroek en veiligheidsschoenen

dank voor de extra info over de zaagbok, ik heb zelf deze:
[Afbeelding]
Mijn vriendin begon hard te lachen toen ik deze liet zien, die is bij jouw na de eerste keer zagen kapot zei ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:03

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

"Maastricht - Het is brandhout! De kwaliteit van aangeboden haardhout lijkt de laatste maanden fors te zijn afgenomen. Consumenten klagen over rook en geknetter. En ze mopperen vooral over hout dat maar niet wil doen waar het voor aangeschaft is: branden."

Bron: De Telegraaf

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
TimmeStein schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:38:
"Maastricht - Het is brandhout! De kwaliteit van aangeboden haardhout lijkt de laatste maanden fors te zijn afgenomen. Consumenten klagen over rook en geknetter. En ze mopperen vooral over hout dat maar niet wil doen waar het voor aangeschaft is: branden."

Bron: De Telegraaf
Zal wel vers gezaagd zijn, meeste wat ik voorbij zie komen op MP moet je nog minimaal een jaar laten drogen.
Gedroogd in de handel kost t helemaal goud geld. :X

Maar de idioten gaan t dus weer verpesten voor de mensen die wel fatsoenlijk stoken |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Oogje op 20-01-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Het artikel staat achter een betaalmuur. Het komt erop neer dat grote leveranciers, Oekraïne (exportverbod) en Belarus (sancties) geen hout meer leveren. Anderen springen in het gat en proberen zoveel mogelijk te exporteren. Ze doen dat door onder andere kortere droogtijden.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Oogje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:00:
_O-
Goeie marketing maar lijkt me redelijk onhandig, anders liepen vroeger Vikingen zelf ook niet met bijlen?
Ja, fantastisch gedaan. Je wordt er blij en enthousiast van als je ernaar kijkt, misschien juist omdat het goudeerlijk is. Je ziet 'm de roest er vanaf halen en verder slechts vertellen dat degenen die het kopen én zijn buurtkinderen het leuk vinden :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Leuk ding dat zwaard, maar er zit veel gewicht daar waar je het precies niet wil hebben. De massa wil je in de kop hebben en nergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-10 16:59
Hoe bewaren jullie het hout buiten? Heb het onder een afkapping liggen, van de grond af en het blijft normaal heel goed droog als het sneeuwt of regent. Tijdje geleden hebben we een flinke sneeuwbui gehad (woon niet in Nederland) en nu gaat het grootste gedeelte een stuk minder goed aan. Leggen jullie er ook wel eens stukken plastic overheen, zodat het in iedere geval van boven beschermd blijft? Of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Ik heb de kopse kanten van mn stapel open. Stapel ligt tussen een schutting en schuur, met een afdakje erboven.

Droogt als een malle. En als er eens (door harde wind oid) wat water op komt, is dat echt 0 probleem. Dat trekt niet in het hout. Als dat hout een uurtje binnenligt, is dat water weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:01:
Hoe bewaren jullie het hout buiten? Heb het onder een afkapping liggen, van de grond af en het blijft normaal heel goed droog als het sneeuwt of regent. Tijdje geleden hebben we een flinke sneeuwbui gehad (woon niet in Nederland) en nu gaat het grootste gedeelte een stuk minder goed aan. Leggen jullie er ook wel eens stukken plastic overheen, zodat het in iedere geval van boven beschermd blijft? Of iets anders.
Het ligt onder dak voorkant open achterkant is een schutting met gleuven.
En de week voorraad ligt bij de achterdeur, dat stookten we in een week op en dan in het weekend weer bij vullen.
Tegenwoordig doen we twee maanden met dat flutje wegens warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbhxQ-aPHU5z0hCMg7WOHwzrE8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40IIV9Df1xsGVuElQGnATEBi.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van het huis ligt ook nog wat in een hokje zo'n 3,5 kuub en een vrachtje nog tegen de muur wegens alle hokken vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxepCDAlAvFGPiV8uqppPCeEJyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3m3fV1rH1Y0e6SCHX0iHGIH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbANQgKS9a344VBlUq7BXapXB2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyJ5ExB0iCsv85AMQfO8iyxr.jpg?f=fotoalbum_large

En bij de kachel ligt nog een vracht in de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPW5D91ptiILnZxyjyBAS8z_T9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4afCVPyC6VBxpGAawUkYwI02.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Orangelights23 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:01:
Kan de wind er wel goed bij? Ik heb wel eens een dikke regenbui op een aanhanger hout gehad maar na een nacht en dag in m'n houthok kon ik het wel weer prima stoken. Ligt op pallets tegen de achterwand van een overkapping. Hout was droog toen het op de aanhanger ging uiteraard.

@Ronald.42 hier heeft de kachel ook nog niet gebrand sinds de WP draait... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:42
Hier wel, maar alleen voor de leuk… het wordt meteen 23 graden en de WP houdt ‘m gelukkig op niet meer dan 19z anders zweten we de tent uit joh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Beekforel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Kan de wind er wel goed bij? Ik heb wel eens een dikke regenbui op een aanhanger hout gehad maar na een nacht en dag in m'n houthok kon ik het wel weer prima stoken. Ligt op pallets tegen de achterwand van een overkapping. Hout was droog toen het op de aanhanger ging uiteraard.

@Ronald.42 hier heeft de kachel ook nog niet gebrand sinds de WP draait... :9
Wind kan er zeker goed bij, het houtschuurtje staat in onze tuin waarbij er 10 mete rondom niets staat. Er lag ongeveer 20 centimeter sneeuw, een klein deel was bedekt maar de rest gaat sindsdien ook veel moeilijker aan, ondanks dat dat stuk niet in aanraking is gekomen met sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Orangelights23 heb je een vochtmeter? Het moet < 15 % vocht bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-10 00:35
Beekforel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:53:
@Orangelights23 heb je een vochtmeter? Het moet < 15 % vocht bevatten.
Onder 20% is oké

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Orangelights23 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Wind kan er zeker goed bij, het houtschuurtje staat in onze tuin waarbij er 10 mete rondom niets staat. Er lag ongeveer 20 centimeter sneeuw, een klein deel was bedekt maar de rest gaat sindsdien ook veel moeilijker aan, ondanks dat dat stuk niet in aanraking is gekomen met sneeuw.
Hoe lang heb je hier al last van?
Is het niet gewoon ander weer en daarmee minder trek in de kachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Raymond schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Hoe lang heb je hier al last van?
Is het niet gewoon ander weer en daarmee minder trek in de kachel?
Exact sinds er sneeuw op heeft gelegen. Was drie dagen en daarna is het weer rond de 3 graden, zelfde als afgelopen maanden eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:40:
Er lag ongeveer 20 centimeter sneeuw, een klein deel was bedekt maar de rest gaat sindsdien ook veel moeilijker aan, ondanks dat dat stuk niet in aanraking is gekomen met sneeuw.
Oh, door een laag sneeuw, ja dat herken ik wel! Dat blijft inderdaad een stuk langer gedoe dan een flinke regenbui.

Hier ook een keer tussen afdak en stapel door een laag sneeuw gewaaid op het hout dat ik daadwerkelijk aan het stoken was. Heel irritant, want dat smelt over de opvolgende dagen langzaam weg en druppelt door de stapel heen. Zo maakt het een flinke laag hout enige tijd onbruikbaar

Toen ik het zag, had ik er al wat sneeuw af gegooid, maar ja.. dat gaat al snel lastig. Heb de natte laag van één helft maar op de andere helft gegooid en pas een weekje later weer gebruikt.

Ik zinde toen ook meteen op stevige maatregelen. Maar ach.. al met al lijkt het eens per twee jaar voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:49

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb hier 2 houthokken, 1 hele grote op het zuiden, en 1 kleinere op het oosten. Afhankelijk van de inslaghoek van de regen is er altijd wel houthok waar geen regen of sneeuw op het hout valt. Als het echt los gaat leg ik een paar dunne houten platen op het hout, onder afschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik heb 1 houthok die verkeerd staat denk ik, 3 rijen met tussenruimte genoeg maar wat groene schimmel op de uiteinden van t hout. Te weinig wind gok ik zo, dus maar eens kijken hoe ik dat kan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, ze zeggen wel eens: "zorg dat de muizen door het hout kunnen lopen" dan kan de verse lucht er ook goed bij. Ik stook hier voornamelijk vuren balken van 10 X 10 X 35 cm. Zie die maar eens op te stapelen met lucht ertussen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BeyondThunder schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:10:
Ja, ze zeggen wel een: "zorg dat de muizen door het hout kunnen lopen" dan kan de verse lucht er ook goed bij. Ik stook hier voornamelijk vuren balken van 10 X 10 X 35 cm. Zie die maar eens op te stapelen met lucht ertussen ;-)
Da's niet moeilijk: kruislings.

En die muizen schijten de boel aardig onder, trouwens. Gelukkig blijven ze vooral onderin.

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Gwaihir Nee, dat werkt niet zo goed. Wat wel redelijk werkt is touw eronder leggen. 15 meter voor een euro ofzo bij de action. Dan heb ik net 3 mm ruimte voor de wind. De balken zijn al droog. Maar als je ze strak stapelt dan gaan ze toch "zweten".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Gisteren een partij balken (7,5 X 7,5 X 75) op de kop getikt. zeik en zeiknat. Maar opgestapeld achter de houtkachel in de veranda. Middag en avond stoken, 2 ventilatoren erop in de avond was het stook droog. Achter de kachel is het ook mega heet. Werkt erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gi_cSghzrkyiEZi7Dok0YWrujbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoUcvUcAJe0wN9Q1qn8JHaSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BeyondThunder .. en je toont een foto waarop je die nieuwe partij min of meer kruislings hebt gestapeld.. Lol!

Stookdroog heb je hopelijk wel vastgesteld door een balk door te hakken / kloven? Kan goed zijn dat zulke balken alleen aan het oppervlak nat waren, maar qua haardhout drogen is ovendrogen toch enkele dagen laten staan, meen ik begrepen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Gwaihir Klopt, maar deze moeten nog gezaagd worden, Die andere zijn 10 X 10 X 30-35 cm. En dat is lastig. Dan heb je altijd veel hout op hout contact.
De balken brandden erg goed na het drogen. Sommige lagen in een plas water voor langere tijd. De binnenkant was volgens de vocht meter tussen 16% en 19%.

edit, ik dat het een enorm verschil maakt of het gaat om "extern" vocht of "intern" vocht. Met intern vocht bedoel ik het vocht wat van nature in het hout zit. Extern vocht lijkt veel eerder uit het hout te trekken.

[ Voor 26% gewijzigd door BeyondThunder op 22-01-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:20
BeyondThunder schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:10:
Ja, ze zeggen wel eens: "zorg dat de muizen door het hout kunnen lopen" dan kan de verse lucht er ook goed bij. Ik stook hier voornamelijk vuren balken van 10 X 10 X 35 cm. Zie die maar eens op te stapelen met lucht ertussen ;-)
Dan doe ik het goed! Ik heb elk jaar wel weer 2 muizennesten tussen het hout. En heel veel overwinterende koninginnenwespen en vlinders. En van die grote zwarte spinnen, schrik mij elke keer weer kapot...

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

hehe, klopt. Regelmatig hebben wij ook een verdwaasde koningin in huis, of opeens een slome mug ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:30
Een update,

ik heb gekozen om wat meer ervaring op te doen met de kettingzaag, een accukettingzaag om precies te zijn.
Dit weekend druk bezig geweest en er ligt nog een halve kuub beuken te zagen. Nu nog kloven en in het houthok leggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Hans Esselink Als je handig bent, ik heb hier nog 2 kettingzagen met een stekker. Die mag je komen halen voor niets. Bij 1 zit ook een nieuw zwaard + nieuwe ketting. Maar ze hebben wat liefde nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:30
@BeyondThunder

heel handig ben ik niet,

bedankt voor het aanbod maar ik sla over, wellicht iemand anders belangstelling? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Who Am I? schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Dan doe ik het goed! Ik heb elk jaar wel weer 2 muizennesten tussen het hout. En heel veel overwinterende koninginnenwespen en vlinders. En van die grote zwarte spinnen, schrik mij elke keer weer kapot...
Rode boktor kom ik ook regelmatig tegen. Wel eens een paar nachten van wakker gelegen of dat wel ok is, aangezien ik in houtskeletbouw woon... Maar schijnbaar vinden ze het hout voor de houtkachel lekkerder dan bewerkt hout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@BeyondThunder Misschien wel interesse. Welke omgeving?

@Beekforel Hier ook soms bakken boormeel in de opslag. Maar ik kom ze niet in de dakgordingen vban de garage tegen gelukkig. Boktorren houden ervan om eitjes in vers en onbewerkt hout te leggen. Als het dus nog niet zo lang in de opslag ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 21:18
Beekforel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Rode boktor kom ik ook regelmatig tegen. Wel eens een paar nachten van wakker gelegen of dat wel ok is, aangezien ik in houtskeletbouw woon... Maar schijnbaar vinden ze het hout voor de houtkachel lekkerder dan bewerkt hout?
Wij hebben dit ook en ik heb dit eens uitgeplozen, daaruit trok ik de conclusie dat de rode boktor alleen vak onbewerkt eiken houd en de rest lekker laat zitten. Wij komen de beesten regelmatig tegen in huis omdat ze uit het hout komen als de omgeving warmer wordt. Wij wonen ook in houtskeletbouw, met een hardhouten vloer en een aantal houten meubels. Maar tot nu toe verbranden ze liever dan dat ze daaraan beginnen. Op ander hout dan eiken heb ik ze ook nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
TimmeStein schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:03:
@Beekforel Hier ook soms bakken boormeel in de opslag. Maar ik kom ze niet in de dakgordingen vban de garage tegen gelukkig. Boktorren houden ervan om eitjes in vers en onbewerkt hout te leggen. Als het dus nog niet zo lang in de opslag ligt.
Boormeel ook, en eerst dacht ik dat deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Mierkever de schuldige was, maar die jaagt juist op ellende in t hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Degene die ons huis heeft gebouwd was nogal een hamsteraar. Toen wij het kochten lag er nog oud haardhout, vergaan van de houtworm - en dat blijkt ook 'n stuk minder te branden! Een afdak was inmiddels te ver heen van houtworm en rot en moest vervangen worden. De gehele (kap van) de schuur moest behandeld worden vanwege de houtworm. Hier en daar ook een boktorgang gesignaleerd. Sommige wellicht onopgemerkt gebleven van vóór het hout bewerkt werd. Dat plaatselijk behandeld. Kost een lieve duit kan ik je zeggen, en kopzorgen.

Dus wel enigszins voorzichtig geworden ten aanzien daarvan. Geen grof hout in de tuin om te vergaan (diverse oude dikke stukken tak / stam afgevoerd). (Liever) geen ongelakt hout in gebruik (spullen, nieuwe constructiedelen). Haardhout max 24 uur in huis (en in het uitvliegseizoen liefst nog korter). Haardhout kun je ook te veel hebben (= het wordt te oud). Daar óók op letten dus.

Houtworm legt in hout dat al een half jaar dood is en blijft er dan twee à drie jaar in, om dan ergens maart - september uit te vliegen. De andere houtkevers hebben vergelijkbaar gedrag. Het moet dus goed te doen zijn het overgrote deel van de beestjes te stoken vóór het een zich voortplantende kever wordt en zo de verspreiding onder controle te houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wij zijn bezig met het opknappen van de zolder (huis is van 1935 ongeveer), en daar zit nog het originele dakbeschot op. We hebben het bij aankoop volledig laten behandelen tegen houtworm en boktor, en later zelf ook nog een en ander bijgewerkt in andere delen van het huis. Toch kwamen we op zolder nog de graafgangen van boktor tegen in een enkele dakbeschot-lplank. Hoewel er geen hoopjes zaagsel onder lagen, schrik je wel weer. De boel zo ver mogelijk opengekrabd en dat ook weer behandeld.

En het blijft dan altijd "op hoop van zegen". Gelukkig heeft het dakbeschot geen echt dragende functie meer nadat er aan de buitenkant renopir is opgegaan, maar je hoopt maar dat de beestjes de balken niet ook erg lekker zijn gaan vinden. Gelukkig daarvan nog geen bewijs gevonden...!

Maar, haardhout niet meer dan 24 uur in huis is wel een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ander vraagje: ik zag laatst dat zich een klein beetje roestwater had verzameld vanuit de aansluiting tussen de pijp (die vanaf de Morso 1010 recht omhoog gaat naar het plafond) en de bovenkant van de kachel. Iemand die dat wel eens heeft meegemaakt, moet ik me daar zorgen over maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:41:
Maar, haardhout niet meer dan 24 uur in huis is wel een goede.
Ja, dit blijkt een kleine moeite en voorkomt uitvliegen van houtworm, boktor e.d. in huis. (Zeker buiten het uitvliegseizoen, wat toch niet zoveel overlap heeft met het stookseizoen.) Want mocht zo'n kever een partner vinden, dan worden die eitjes echt wel gelegd lijkt me, of ze nu 'ideaal' hout aantreft of het maar ergens mee moet doen..

(Tegen wespenkoninginnen doet het overigens heel weinig; die ontwaken snel bij kamertemperatuur.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:45:
Ander vraagje: ik zag laatst dat zich een klein beetje roestwater had verzameld vanuit de aansluiting tussen de pijp (die vanaf de Morso 1010 recht omhoog gaat naar het plafond) en de bovenkant van de kachel. Iemand die dat wel eens heeft meegemaakt, moet ik me daar zorgen over maken?
Goed is het niet. Ik zou het wel in de gaten houden. Regent het (te veel) in je schoorsteen wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Het heeft de afgelopen tijd natuurlijk wel erg veel geregend en in die periode heb ik juist de haard niet aangehad. En het is natuurlijk ook gewoon een open verbinding met de buitenlucht, ook al zit er een kap op. Ik ga het zeker in de gaten houden.

Ik heb ook al even contact gehad met de verkoper, die zojuist heel correct terugbelde. Zij dachten óf condens, of inderdaad regen. Condens zou komen door niet heet genoeg te stoken, maar ik denk niet dat dat het geval is. Ik stook de haard bij het eerste aanmaken meteen hoog op, volgens Zwitserse methode, en met genoeg hout erin.
Zij geven dus ook aan om het in de gaten te houden en als het terugkomt moet ik even aan de bel trekken, dan schijnen zij wel wat te kunnen aanpassen aan de aansluitingen. We gaan het zien.

Ik had trouwens een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BJ5qlDozLaAkalRfjf268AM_kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWL2GbkwegxrSVuFsZedPcKi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Gramser op 24-01-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Het stookseizoen is hier afgelopen, het hout is op. Van december tot eind januari lekker bezig geweest, maar zou volgend seizoen graag wat langer door gaan. Vind de warmte ervan erg fijn.

Hebben jullie ook moeite met hout vinden voor het volgende seizoen? Of is het beter om daar nog even mee te wachten? Ik houd MP en andere via via kanalen nu al een tijdje in de gaten, maar zelfs voor (afval) snoeihout wordt geld gevraagd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
Numbers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:37:
maar zelfs voor (afval) snoeihout wordt geld gevraagd :X
Mijn wederhelft had zelfs gezien dat de gemeente het dikke snoeihout mee nam en de takjes achterliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Numbers Nee ik heb geen moeite om stookhout te vinden. Ik heb altijd meer dan voldoende (voor de houtkachel).
Ik betrek het al mijn stoolhout van de MKB bedrijven die het hout voor wat voor reden dan ook overhouden in hun proces. Van vuren, grenen tot azobe.
Stuur me maar een PM.

[ Voor 4% gewijzigd door BeyondThunder op 06-02-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 23:42

Bloodclot

Jawier!

Het stookseizoen is hier afgelopen, het hout is op. Van december tot eind januari lekker bezig geweest, maar zou volgend seizoen graag wat langer door gaan. Vind de warmte ervan erg fijn.

Hebben jullie ook moeite met hout vinden voor het volgende seizoen? Of is het beter om daar nog even mee te wachten? Ik houd MP en andere via via kanalen nu al een tijdje in de gaten, maar zelfs voor (afval) snoeihout wordt geld gevraagd :X
Wat je zou kunnen doen is ergens pallets te scoren, vaak gratis, zijn 1time-use pallets. Misschien weet je iemand of wat rondvragen. 1 pallet kun je een avondje stoken. Zowel grote stukken als kleine stukken van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
Bloodclot schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Wat je zou kunnen doen is ergens pallets te scoren, vaak gratis, zijn 1time-use pallets. Misschien weet je iemand of wat rondvragen. 1 pallet kun je een avondje stoken. Zowel grote stukken als kleine stukken van maken.
Koop dan ook een palletbuster, die is echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667

Geen enkel probleem maar ik woon niet in Nederland. Achter ons terrein is er een bos gerooid en ze hebben erg veel dikke takken laten liggen (10-15 cm). Dat is na vorige zomer compleet droog. De eigenaar vind het geen probleem dat we het weghalen, is toch brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Ik ben vandaag begonnen met Eucalyptus omzagen. Conclusie: ik heb een zwaardere kettingzaag nodig (dat wist ik wel, ik gebruik een DeWalt mini accuzaag). Eucalyptus heeft wel een vervelend nadeel, het moet ongeveer drie jaar drogen, dan is de olie uit het hout.

Maar ja, ik heb een bos eucalyptus en het moet uitgedund worden. Regelgeving is ongeveer 10 meter afstand per cluster (meerdere stammen per boom) en het staat dichter op elkaar. Het is toch al snel een paar kuub hout. Een ander idee is om er een schuur mee te bouwen voor onze ezels, een soort van blokhut. De palen die ik ga zagen zijn iets van 10 meter lang dus een aantal mooie palen voor het schuurtje haal ik er wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Jron667 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:10:
[...]

Koop dan ook een palletbuster, die is echt fantastisch.
Had er nog nooit van gehoord, ziet er handig uit!

@Bloodcut en @Jron667 Bedankt voor de tips d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Jron667 Ik heb de gok genomen met de ketting zaag van de Lidl.
Topding, geen Stihl, maar voor 89 euro snap ik werkelijk waar niet hoe ze dit kunnen maken.
Maar ja, je woont niet in de Nederland, wellicht kan je wel via de website bestellen.

En die Pallet Buster kende ik ook niet, geniaal!
Ik heb ze dit ook wel zien doen met een autokrik + accuboor. Dat gaat ook rap.

Ik maak een stapel van balken (9 cm X 9 cm) kopse kant. 4 balken naast elkaar.
De ketting zaag er boven en en hij vreet zich zonder problemen naar onderen toe.
Ik zet de stapel wel goed vast met een sjorband. De blokken pak je per 8 en hup op een kar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFX-E5CqabCA5DwjEN-St61BdNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XAvbI1YOJ7ypKXCFHh4RA4nc.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 12:34
Is het met de huidige houtprijzen niet interessant(er) om te kijken of iemand kachelhout wil ruilen voor mooie 9x9 balken? Weet niet precies wat voor hout het is en hoe lang ze waren...

Persoonlijk zou ik geen pallets gaan stoken, zelf hou ik een bosstrook bij van +- 5km lang en 20m breed. Gewoon dode bomen en spul wat gevallen is of gaat vallen. Laatste jaren ook veel kleine klusjes dus genoeg hout, verwerk zo'n 30 kub per jaar (deel het met ouders en schoonouders).

Op = op dan stopt het stoken en gaat de CV weer aan. Anders wordt het zo'n doel op zich. Pallets slopen heeft totaal niet de bevrediging zoals ik deze ervaar; met de Defender en de aanhanger door de modder ploeteren, in het bos zagen, grote stukken ter plekke kloven, thuis met de machine verder en mooi stapelen..

Maar goed dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@MG88
Zelf hout sprokkelen vind ik ook erg leuk, maar hier in de buurt is dat geen optie.
In de randstad. Je mag uit het Amsterdamse bos zelfs geen takje meenemen.
Ik stook zoveel dat dit voor mij perfect werkt. Dit hout is droog en brand perfect. Vuren en grenen.
Dat dit slecht zou zijn voor je kachel of rookkanaal is echt onzin, zolang je maar heet genoeg stookt en een goede kachel hebt en droog hout natuurlijk.

De balken zijn 150 cm.
De andere balken die ik gebruik zijn 240 cm (7 X 6 cm)

En ik heb inderdaad wel eens wat balken verkocht, het is te veel om zelf op te stoken.

ps, kloven vind ik erg leuk, maar na een uurtje ben ik er wel klaar mee ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 11-02-2023 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
BeyondThunder schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:49:
@Jron667 Ik heb de gok genomen met de ketting zaag van de Lidl.
Topding, geen Stihl, maar voor 89 euro snap ik werkelijk waar niet hoe ze dit kunnen maken.
Maar ja, je woont niet in de Nederland, wellicht kan je wel via de website bestellen.

En die Pallet Buster kende ik ook niet, geniaal!
Ik heb ze dit ook wel zien doen met een autokrik + accuboor. Dat gaat ook rap.

Ik maak een stapel van balken (9 cm X 9 cm) kopse kant. 4 balken naast elkaar.
De ketting zaag er boven en en hij vreet zich zonder problemen naar onderen toe.
Ik zet de stapel wel goed vast met een sjorband. De blokken pak je per 8 en hup op een kar.

[Afbeelding]
Dit model (Roughneck) werkt het beste, sommige modellen hebben kortere tanden en dat werkt niet lekker.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/W/IMAGERENDERING_521856-T2/images/I/71RmUPyDw9L._AC_SX425_.jpg

Ik heb een keer hardhouten pallets er mee gesloopt, ging echt als een speer. Dat was echt goed brandhout. Opgehaald bij iemand die zelf leisteen geïmporteed had.

Helaas heeft de Lidl geen webshop in Portugal. Mijn broer besteld de dingen die ik nodig heb in Nederland en stuurt ze op, sommige dingen zijn hier echt duur. Je zou denken dat Portugal goedkoop is maar dat is dus niet zo. Je betaald bijvoorbeeld 7 euro voor 10 Ibuprofen (die je in België voor 8 euro per 100 koopt, ik woonde in Nederland op de grens).

[ Voor 5% gewijzigd door Jron667 op 11-02-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
BeyondThunder schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:08:
@MG88
Zelf hout sprokkelen vind ik ook erg leuk, maar hier in de buurt is dat geen optie.
Ik stook zoveel dat dit voor mij perfect werkt. Dit hout is droog en brand perfect. Vuren en grenen.
Dat dit slecht zou zijn voor je kachel of rookkanaal is echt onzin, zolang je maar heet genoeg stookt en een goede kachel hebt en droog hout natuurlijk.

De balken zijn 150 cm.

En ik heb inderdaad wel eens wat balken verkocht, het is te veel om zelf op te stoken.

Randstad wordt inderdaad wel lastig zeker aan die kant van het land.

Vuren en grenen is prima te stoken, dit doe ik zelf in de schuur ook als ik aan het klussen ben. Zolang het inderdaad goed warm is blijft je kanaal best schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:09
Het nadeel van pallets stoken is dat je de pallets er in blijft gooien, het brandt super snel erdoorheen, pluspunt is wel dat het heet brandt.

Iets anders, ik zie geregeld op BVA auctions / Troostwijk auctions veilingen van grote hoeveelheden hout, laatst nog eentje met meerdere kavels van 4 m3 brandhout maar dan diep in België. Ga er wel van watertanden, maar geen idee hoe je zulke hoeveelheden hier in NL krijgt en wat het kost om een vrachtwagen bedrijf zulke items te laten ophalen en afleveren.

[ Voor 56% gewijzigd door Sahara op 11-02-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik las toch best wel wat reviews dat die palletbuster ook zo sterk weer niet is en ook lang niet voor elke pallet de ideale maten heeft. Ben maar voor een breekijzer gegaan (nog niet getest).
Sahara schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:17:
Iets anders, ik zie geregeld op BVA auctions / Troostwijk auctions veilingen van grote hoeveelheden hout, laatst nog eentje met meerdere kavels van 4 m3 brandhout maar dan diep in België. Ga er wel van watertanden, maar geen idee hoe je zulke hoeveelheden hier in NL krijgt en wat het kost om een vrachtwagen bedrijf zulke items te laten ophalen en afleveren.
Transport is helemaal ingesteld op pallets. Tenzij je een vrachtwagen vol in gedachten hebt: je kunt in allerlei maten een container laten komen. Maar een roteind daarmee rijden is waarschijnlijk alleen interessant voor de 15 - 20 m3 exemplaren (waar je dan flink wat hout los in kunt gooien).

Vandaar dat het van ver aangesleept en thuis afgeleverd hout op pallets komt. Je kunt op een pallet ca. 2 m3 gestapeld kwijt. Pallets, incl. een stukje timmerwerk erop, en het stapelen zal je zelf moeten verzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 17:11

Smurf

Detri

BeyondThunder schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:08:
@MG88

De balken zijn 150 cm.

Ik heb (via m'n schoonvader) wat contacten bij verschillende clubs met vrijwillgers die wel eens wat snoeiwerkzaamheden uitvoeren. Poldergebied, dus meestal els of wilg, maar dat brand ook. En gratis hout is gratis hout. Soms voor een ochtendje meehelpen, soms ook gewoon omdat het toch over is.

En sowieso snoeiwerk in de gaten houden en gewoon vragen heeft me ook al heel wat opgeleverd. Afgelopen weekend nog een mazzeltje. Kwam tijdens de zaterdagtaakjes toevallig langs een plek waar ze een stuk of 6 grote essen aan het omhalen waren. Stammen gingen apart en takken werden met een kraan op een grote hoop gelegd. Ik zeg takken, maar dat is een groot woord: de dikste stukken waren ongeveer 40cm! Gewoon gevraagd of ik daar wat vanaf mocht halen. Dat mocht zodra zij zelf daar weg waren (gevaar bij machines enzo).
Dus zaterdagavond en zondagochtend samen met wat gelijkgestemden aan het zagen geweest daar. Ik had al niet zoveel meer nodig om m'n hokken weer aan te vullen, maar nu heb ik zeker genoeg voor over 2 jaar. (Ik probeer altijd voor 2 jaar te hebben liggen ivm drogen.)

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik heb het hier al eens eerder verteld, maar ik doe vrijwilligerswerk waarbij ruim voldoende hout beschikbaar is voor alle vrijwilligers om gratis mee naar huis te nemen. Mocht je in de buurt van Voorschoten wonen en heb je interesse om een keertje mee te doen, stuur mij dan even een PB, dan kan ik je meer informatie geven. Het gaat hierbij met name om Els, Esdoorn, Berk en Essenhout. Houd er wel rekening mee dat alles met de hand wordt gedaan, geen kettingzagen. Ik weet van twee Tweakers die dit topic volgen dat ze bijna elke week present zijn bij dit vrijwilligerswerk.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Smurf en @Who Am I? Dat zijn mooie manieren om aan je hout te komen inderdaad. En na jaren heb ik ook zo mijn adresjes, maar allemaal uitsluitend resthout wat uit timmerfabrieken komt (meranti) , een beschoeiing maker (azobe) en uit de logistiek dikke vuren en grenen balken. Bijna alles gratis, soms een kleine vergoeding.
Het fijne is dat die altijd droog is (soms enkel nat door de regen) en dat het goed lang brandt omdat het dikke balken zijn.
Wat ook echt een verschil is, de hoeveelheid as.
Ik weet nog niet exact hoe het komt, maar als ik het bewerkte hout brand heb ik nauwelijks as, Azobe of vuren, maakt niet uit. Zodra ik bv. droge berk brand, gekloofde stukken, kan ik na een paar dagen as scheppen. Blijft vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Inmiddels zijn we een tijdje verder en zijn ze nog steeds niet met de snipperaar langs geweest.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kennelijk is er toestemming van eigenaar / aannemer: Smurf in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"

[ Voor 150% gewijzigd door Ardana op 03-03-2023 19:38 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Wat voor hout is het? Ik zie op Google streetview alleen Abelen rondom die carpool staan. Dat is pruthout. Als je echt niets anders kan krijgen kan je het doen, maar het is vergelijkbaar met populier of wilg als je het overzicht uit de startpost wilt raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Het zijn inderdaad die Abelen. Ik ben geen expert in de verschillende houtsoorten en had eigenlijk geen idee wat voor bomen het waren.
Het keyword is inderdaad "krijgen" in deze :)

In de categorie "gratis" is wilgenhout of vuren (pallets) veruit het meeste wat je hier in de buurt kan vinden. Elk ander hout wat beschikbaar komt is dan al gauw beter dus had verder ook niet gekeken naar wat voor hout het was. Nu dus een misser blijkbaar. Naja, we merken het vanzelf over 2 jaar als ze aan de beurt zijn.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Smurf schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:33:
Inmiddels zijn we een tijdje verder en zijn ze nog steeds niet met de snipperaar langs geweest.

***members only***
Dit lijkt mij niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:36
Ik heb een niet al te grote kachel (40x40?) En een partij Azobe blokken (15x4x25 om en nabij). Zijn die blokken te groot om in deze kachel te stoken?

Ik las dat je tropisch hardhout niet zonder ander hout moet stoken, maar als ik er meer hout bij gooi krijg ik wel een heel groot vuur voor zo'n kacheltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

15x4x25 klinkt meer als planken in plaats van blokken. Ik zie niet in waarom dat niet zou gaan. Als de kachel brand er gewoon eens eentje bovenop leggen.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeGGie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 09:12
supersoco80 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:04:
Ik heb een niet al te grote kachel (40x40?) En een partij Azobe blokken (15x4x25 om en nabij). Zijn die blokken te groot om in deze kachel te stoken?

Ik las dat je tropisch hardhout niet zonder ander hout moet stoken, maar als ik er meer hout bij gooi krijg ik wel een heel groot vuur voor zo'n kacheltje.
Ik stook die blokken ook (vlonderplanken in mijn geval) in een 40x60 kachel - zou het vooral bij 1 blok houden en inderdaad mixen met gewoon hout. Azobe wordt heel erg heet en dan kan het snel gedaan zijn met de kachel, een temperatuur meter op de pijp kan hierbij helpen.

Ik gooi eerst het gewone hout er op en dan 10m later het Azobe - verder is het vooral experimenteren en kijken wat goed werkt bij je kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Smurf schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:45:
15x4x25 klinkt meer als planken in plaats van blokken. Ik zie niet in waarom dat niet zou gaan. Als de kachel brand er gewoon eens eentje bovenop leggen.
het zijn inderdaad opgezaagde planken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
VeGGie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Ik stook die blokken ook (vlonderplanken in mijn geval) in een 40x60 kachel - zou het vooral bij 1 blok houden en inderdaad mixen met gewoon hout. Azobe wordt heel erg heet en dan kan het snel gedaan zijn met de kachel, een temperatuur meter op de pijp kan hierbij helpen.

Ik gooi eerst het gewone hout er op en dan 10m later het Azobe - verder is het vooral experimenteren en kijken wat goed werkt bij je kachel.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:01
Wat is zo'n beetje de max temp die een moderne kachel aankan? Kan me niet herinneren dat er iets hierover in de handleiding stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat hangt denk ik grotendeels af van het materiaal waar de kachel van gemaakt is. Ik vermoed dat gietijzer meer kan hebben dan plaatstaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Pfoe, goede vraag.
Ik heb een Jacobus, een kwalitatief goed merk van Nederlandse makelij.
Ik geloof niet dat je deze over zijn max kan jagen met enkel hout.

De JAcobus 9 die ik heb wordt ook geïmiteerd met goedkope materialen, ik heb wel gehoord van de kachelhandelaar dat die krom kunnen trekken als je te heet stookt.

Enkel mijn vlamplaat bovenin is wat krom getrokken door de hitte, maar dat kan verder geen kwaad.
Ik stook ook veel Azobe. Dikke planken van 4 CM, en brokken paal van 7 X 7 CM, heerlijk hout om te stoken, maar het meurt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeGGie
ps4mm schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:21:
Wat is zo'n beetje de max temp die een moderne kachel aankan? Kan me niet herinneren dat er iets hierover in de handleiding stond.
Een goede kwaliteitskachel kan je niet makkelijk laten oververhitten, maar de goedkopere modellen kunnen kromtrekken. Ook het binnenwerk van de kachel kan dan gaan oxideren of kromtrekken.

Daarnaast wil je natuurlijk zo veel mogelijk warmte in de kamer hebben en niet door de schoorsteen naar buiten laten ontsnappen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Op iBood compacte handkettingzaag.

https://www.ibood.com/off...e-18-v-kettingzaag/787730

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
Wauw, luiheid bereikt wel echt een nieuw niveau met zo'n zaagje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Who Am I? schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:59:
Jij wil ‘m ook hè :+

Heb wel een nieuw zwaard op mijn elektrische makita gemonteerd. En eigenlijk alleen omdat dat minder gedoe was dan drie nieuwe zaagkettingen alsnog proberen te slijten omdat ik die twee jaar terug te kort besteld had. Nu kan ik ze wel gebruiken 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Haha, nee. Ik blijf trouw aan mijn beugelzaag😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:46
Kan je beter naar een recipro zaag kijken imho. Is veel veelzijdiger en heeft dezelfde functie in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
Who Am I? schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:59:
Dacht begin er niet over maar is inderdaad best triest, volgens mij ben je met een Silky net zo snel zonder accu's, olie en slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 08:32
Who Am I? schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:43:
Wat voor hout is het? Ik zie op Google streetview alleen Abelen rondom die carpool staan. Dat is pruthout. Als je echt niets anders kan krijgen kan je het doen, maar het is vergelijkbaar met populier of wilg als je het overzicht uit de startpost wilt raadplegen.
Nou, ik zou de (grauwe) abeel die ik heb liggen niet willen ruilen met nog meer van de wilg die ik heb liggen hoor. Dat scheelt behoorlijk. De wilg is nog sneller weg dan pallets, de abeel gaat een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

robkrekel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 06:01:
[...]
Nou, ik zou de (grauwe) abeel die ik heb liggen niet willen ruilen met nog meer van de wilg die ik heb liggen hoor. Dat scheelt behoorlijk. De wilg is nog sneller weg dan pallets, de abeel gaat een stuk beter.
@Who Am I?
Och, het ligt nu gezaagd in de tuin. Als ik een hok leeg heb straks, nog even kloven en dan zien we over 2 jaar wel of het beter is dan wilg. Wat er trouwens ook zat tussen ligt. Iets met in de polder wonen :)

)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Heb sinds een tijdje onderstaande bok in gebruik. Ik was in eerste instantie wat sceptisch, maar dit werkt echt super makkelijk. Ik was positief verrast. Helemaal inklapbaar en neemt dan weinig ruimte in. Het oranje gedeelte kun je makkelijk verzetten voor dikkere/ dunnere stukken hout.

Aan één kant op de kopse kant wieltjes had mij helemaal enthousiast gemaakt en iets van rubber aan de onderkant voor als je op stenen werkt had ook wel netjes geweest. Nu sta ik zelf vaak op het gras te zagen, maar goed mooi en handig apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.deboomdokter.be/wp-content/uploads/2021/05/smart-holder.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Sinds deze zomer hebben we ook een mooie speksteen kachel
En heb ik zo’n 6 kuub droog berkenhout op de kop kunnen tikken
Maar sinds een week of 3 begint de buurvrouw 4 huizen verderop te zeiken
Beweert dat we nat hout stoken, dat er zwarte rook uit de schoorsteen komt, en dat zij niet meer normaal in hun huis kunnen zitten vanwege de stank
De overige buren hebben nergens last van…..
Hoe we dit akkevietje gaan oplossen weten we nog niet
De kachel brand hier elke dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeGGie
Zatervan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:37:
Beweert dat we nat hout stoken, dat er zwarte rook uit de schoorsteen komt, en dat zij niet meer normaal in hun huis kunnen zitten vanwege de stank
Ik heb een buitencamera op de schoorsteen gericht staan, gebruik hem nu wat minder maar heeft bij ons veel geholpen bij een beetje gevoel krijgen wanneer je kachel gaat roken. Ik heb er nu ook een Abcat houtrookfilter in gezet en dan ruik en zie je helemaal niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 15:07
Als je elke dag stookt dan zul je bij bepaalde weersomstandigheden zeker hinder kunnen veroorzaken. Sowieso niet stoken als er voor jouw provincie een stookalert door het RIVM is afgekondigd.
Schoorsteen/uitmonding zit bovendaks? Zo niet, dan is daar misschien wat te verbeteren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De manier van stoken wil ook uitmaken. Gebruik je de Zwitserse methode ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 09-10 22:07
Dagelijks stoken is in mijn optiek ook best veel als er buren dichtbij wonen. Ik kijk meestal naar de stookwijzer, en ik stook eigenlijk nooit onder (lokale) windkracht 3, want dan ruik je de rooklucht buiten best goed. En in praktijk kan ik dan soms 2, soms 3 dagen per week stoken (maar vorige week bijvoorbeeld vrijwel de hele week niet, want de hele week was er amper wind).

De hoeveelheid rook kun je met wat experimenteren wel flink naar beneden krijgen. De zwitserse methode gebruiken bij het aansteken is al een must. Bij mijn kachel moet ik echt veel klein gemaakt hout gebruiken. Grote stukken hout pas stoken als er een flinke gloeiende laag op de bodem ligt. En niet te ver laten afkoelen, want dan gaat mijn kachel roken na het bijvullen.

En ik merk dat extreem droog hout weer beter is dan 'gewoon' droog. Ik had een partij eiken die al 5+ jaar lag te drogen (vochtmeter gaf 8%). Halverwege deze winter ben ik overgestapt op eiken dat 2,5 jaar heeft gedroogd (vochtmeter geeft 17% aan). Dat zou droog genoeg moeten zijn, maar het rookt echt meer dan de partij die 5+ jaar had gedroogd. Dus ik heb mijn hout voor over 4 jaar maar vast te drogen gelegd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zwarte rook moet jij zelf ook kunnen zien. Ik heb er zelf nooit een camera op gericht, maar ben in het begin wel regelmatig even naar buiten gelopen. Zo bouw je gevoel op voor wat je wel en niet moet doen. Een kachel flink laten roken lukt nl. ook zonder nat hout wel.

(Mocht je toch nog aan dat hout gaan twijfelen: vocht kun je met een prima betaalbaar testertje controleren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:18
Meestal als mijn kachel (dik geurts) bijna uit is en ik leg in de kooltjes nog een bricque (pers zaagrestanten) of een blok hout gaat die op een gegeven moment wel roken.
Meestal steek ik dan nog een extra aanmaakblokje erbij voor de kooltjes wat te helpen.
Hoe meer vuur, hoe minder rook heb ik gemerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
LinuxMan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:24:
En ik merk dat extreem droog hout weer beter is dan 'gewoon' droog. Ik had een partij eiken die al 5+ jaar lag te drogen (vochtmeter gaf 8%). Halverwege deze winter ben ik overgestapt op eiken dat 2,5 jaar heeft gedroogd (vochtmeter geeft 17% aan). Dat zou droog genoeg moeten zijn, maar het rookt echt meer dan de partij die 5+ jaar had gedroogd. Dus ik heb mijn hout voor over 4 jaar maar vast te drogen gelegd 8)
Eiken heeft inderdaad wel baat bij 3 jaar drogen. (Of juist eerst een jaar in de regen liggen en dan 2 jaar drogen, i.v.m. stoffen die er dan uit regenen.)

Maar eh.. 8%? Waar lag dat hout dan en in welk jaargetijde mat je dat? Ik dacht dat je niet (stabiel) onder de 12 à 13% kon (zie quote voor hoe een houtleverancier dat opschrijft). Mat je dan o.a. op het droogste moment in het jaar (einde lente)?
Het vocht-percentage, na 3 tot 4 dagen in de droogkamer te hebben gestaan, is dan minder dan 10%. Tijdens de opslag zal dit percentage weer oplopen tot een vocht-percentage van gemiddeld 12 tot 13%. (wat normaal is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 09-10 22:07
Gwaihir schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:27:
Eiken heeft inderdaad wel baat bij 3 jaar drogen. (Of juist eerst een jaar in de regen liggen en dan 2 jaar drogen, i.v.m. stoffen die er dan uit regenen.)
Ik hoor toch vaak dat dit een fabeltje is dat er wat uit moet regenen.
Maar eh.. 8%? Waar lag dat hout dan en in welk jaargetijde mat je dat? Ik dacht dat je niet (stabiel) onder de 12 à 13% kon (zie quote voor hoe een houtleverancier dat opschrijft). Mat je dan o.a. op het droogste moment in het jaar (einde lente)?
Dat hout had ook wel een tijd binnen gelegen voor ik het ging stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Wolfp4ck schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:25:
Meestal als mijn kachel (dik geurts) bijna uit is en ik leg in de kooltjes nog een bricque (pers zaagrestanten) of een blok hout gaat die op een gegeven moment wel roken.
Meestal steek ik dan nog een extra aanmaakblokje erbij voor de kooltjes wat te helpen.
Hoe meer vuur, hoe minder rook heb ik gemerkt
Als ik nieuw hout op de kooltjes gooi dan gooi ik alle schuiven open. Vooral de onderste die de lucht van onder aanvoert is dan hierbij belangrijk. Die laten de kooltjes harder gloeien en het nieuwe hout vat dan snel vlam en sluit het onderste schuif weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Een aantal dingen die mij te binnen schiet.

Brandt het hout ipv smeult?
Gooi je er teveel hout in?
Knijp je de luchttoevoer teveel af? (je ziet dan donker oranje vlammen ipv fel gele)
Wellicht is het hout te dik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
wauskoek schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Als ik nieuw hout op de kooltjes gooi dan gooi ik alle schuiven open. Vooral de onderste die de lucht van onder aanvoert is dan hierbij belangrijk. Die laten de kooltjes harder gloeien en het nieuwe hout vat dan snel vlam en sluit het onderste schuif weer.
Zo kan ik daar prima de hele avond mee bezig zijn oOo Sowieso laat ik de boel nooit bijna uit gaan, ik doe er ruim op tijd nieuw hout op - en dan liefst twee blokjes, dat lijkt dan weer lekkerder vlam te vatten.

Wij hebben overigens een heel klein kacheltje, een Morso 1010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Gramser schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Zo kan ik daar prima de hele avond mee bezig zijn oOo Sowieso laat ik de boel nooit bijna uit gaan, ik doe er ruim op tijd nieuw hout op - en dan liefst twee blokjes, dat lijkt dan weer lekkerder vlam te vatten.

Wij hebben overigens een heel klein kacheltje, een Morso 1010.
Twee blokken doe ik ook altijd minimaal. :) Merk dat bij één blok het juist te weinig warmte afgeeft en dan begint te smeulen/roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Eén blok is geen blok ;)

@wauskoek Klopt. Een blok geeft te weinig warmte voor een goed vuur. Heeft ook met de verschillende fasen (o.a. verdampen, vergassen, verkolen) van het hout en vuur te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
LinuxMan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:46:
Ik hoor toch vaak dat dit een fabeltje is dat er wat uit moet regenen.
Tannines in eikenhout zijn geen fabeltje. Maar net als de harsen in naaldhout, vormen ze voor een moderne gesloten (= heet gestookte) kachel of haard eigenlijk geen probleem. (Slechts nog een reden om goed te stoken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Ik had nog geen tijd gehad om te kijken welke reacties ik allemaal kreeg
Het zijn er veel
Om maar te beginnen
We letten op de stookalert voor ons dorp
En we gebruiken de Zwitserse methode
Tevens is het hout niet te dik
Ik hak alles op polsdikte als dat mogelijk is
Verder vullen we de kachel pas weer
Aan met 1 of 2 blokken zodra er nog een bed kooltjes ligt
Ergens hebben we het vermoeden dat jaloezie een rol mee speelt
Zij geven veel geld uit aan het verfraaien van de tuin en nieuw meubilair
Wij aan een houtkachel en een goede dubbelwandige schoorsteenpijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Een aanvulling
Ik merk dat ik wat dingen was vergeten te beantwoorden
De 1e klacht kwam op een avond dat het zeker windkracht 5 was
De andere keer was het misschien windkracht 2
Ik blijf het wat gek vinden dat alleen die specifieke buurvrouw klaagt en verder niemand hoor klagen

Een Abcat filter werd afgeraden door de schoorsteenboer
Kon altijd nog zei hij
Verder trekken wij ook alles open als we nieuwe blokken op de kooltjes leggen tot dat weer goed fikt
Een houtvochttester hebben we
Meeste hout geeft 13 tot 15 % aan dus dat is prima
Ik heb wel wat dikke oranje vlammen bij het opstarten
Misschien gebruik ik te weinig aanmaakhout
Want daarvan gebruik ik hooguit 12 stukjes hout van ca 3x4 en 10cm lang
Waarop we een aanmaakblokje leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb je zelf al eens gekeken naar je schoorsteen, bij aanmaken, en later in bedrijf?
Pagina: 1 ... 15 ... 31 Laatste