Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Zeker, enkele keer een beetje wat grijze walm bij het opstarten van de kachel
Dus dat viel wel mee
Als ie eenmaal rand zie je niks meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Zatervan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:27:
Een aanvulling
Ik merk dat ik wat dingen was vergeten te beantwoorden
De 1e klacht kwam op een avond dat het zeker windkracht 5 was
De andere keer was het misschien windkracht 2
Ik blijf het wat gek vinden dat alleen die specifieke buurvrouw klaagt en verder niemand hoor klagen

Een Abcat filter werd afgeraden door de schoorsteenboer
Kon altijd nog zei hij
Verder trekken wij ook alles open als we nieuwe blokken op de kooltjes leggen tot dat weer goed fikt
Een houtvochttester hebben we
Meeste hout geeft 13 tot 15 % aan dus dat is prima
Ik heb wel wat dikke oranje vlammen bij het opstarten
Misschien gebruik ik te weinig aanmaakhout
Want daarvan gebruik ik hooguit 12 stukjes hout van ca 3x4 en 10cm lang
Waarop we een aanmaakblokje leggen
Ik doe het net wat anders. Ik gebruik 4 à 5 aanmaakhoutjes en 2 à 3 aanmaakblokjes (afhankelijk van het soort) om direct wat meer warmte te genereren. Ik leg er daarnaast al weer sneller een nieuw blok op zodat het verbrandingsproces wat constanter is. Op die manier enkel bij het opstarten een klein beetje rook en daarna niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zatervan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:27:
Ik blijf het wat gek vinden dat alleen die specifieke buurvrouw klaagt en verder niemand hoor klagen
Ach, dat kan op zich best legitiem zijn. De wind heeft zo z'n voorkeursrichting in Nederland, dus wellicht pak je vrijwel altijd dezelfde twee (of zo) buren mee. En als die andere er dan net niet gevoelig voor is..
Een Abcat filter werd afgeraden door de schoorsteenboer
Dacht eerlijk gezegd ook dat dat vooral een toevoeging voor oudere kachels is. Een nieuwe zou 't zeg maar in het ontwerp meegenomen moeten hebben.

(Voor onze CV-haard heeft het in elk geval totaal geen zin; véél te lage rookgastemperatuur voor zo'n ding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 22:07
Numbers schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:15:
[...]
Ik doe het net wat anders. Ik gebruik 4 à 5 aanmaakhoutjes en 2 à 3 aanmaakblokjes (afhankelijk van het soort) om direct wat meer warmte te genereren. Ik leg er daarnaast al weer sneller een nieuw blok op zodat het verbrandingsproces wat constanter is. Op die manier enkel bij het opstarten een klein beetje rook en daarna niet meer :)
ik vind het altijd wel een sport om de kachel aan te maken met een enkel aanmaakblokje. Maar dan gebruik ik ook wel 20 tot 30 spaanders en andere kleine stukjes (vingerdikte) hout als aanmaakhout, daaronder kleine blokken (max. polsdikte) en als onderste grote blokken (max. 2 tot 3x polsdikte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22

BeyondThunder

Lost Lightning

Grappig om te lezen hoe jullie de kachel aan doen, hier altijd 1 aanmaakblokje (de bruine bij de action). Dun en droog hout erin meestal een paar vuren latjes. Deurtje op een kier. Grotere vlammen? Deurtje dicht.
Blok erop en klaar.
Soms, als ik zin in tijd heb, de Zwitserse methode Maar eigenlijk vind ik dat te veel werk ;-)
Wij stoken dan ook het hele seizoen, elke dag de hele dag. CV gebruiken we niet.

Bijna door de berk heen, daar ben ik erg blij mee. Daarna weer over op schoon bewerkt hout.
Dat brandt veel beter dan het stamhout en geeft 10 tot 20 maal minder as. Waarom? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 10:33
iemand een goed advies voor een houtvocht meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-10 19:43
Dracula schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:36:
iemand een goed advies voor een houtvocht meter?
Ja. Doen :+

Ik heb er zo een. Werkt prima. https://keizers.nu/product/stihl-hout-vochtigheidsmeter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 11-10 10:33
lol, is voor mijn ouders dus dacht eens kijken of er ervaringen zijn met meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BeyondThunder schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:24:
Grappig om te lezen hoe jullie de kachel aan doen, hier altijd 1 aanmaakblokje (de bruine bij de action). Dun en droog hout erin meestal een paar vuren latjes. Deurtje op een kier. Grotere vlammen? Deurtje dicht.
Blok erop en klaar.
Soms, als ik zin in tijd heb, de Zwitserse methode Maar eigenlijk vind ik dat te veel werk ;-)
Wij stoken dan ook het hele seizoen, elke dag de hele dag. CV gebruiken we niet.

Bijna door de berk heen, daar ben ik erg blij mee. Daarna weer over op schoon bewerkt hout.
Dat brandt veel beter dan het stamhout en geeft 10 tot 20 maal minder as. Waarom? Geen idee.
Hele dag die kachel gaande houden, da’s pas veel werk. Heb ik aan de warmtepomp toch minder werk aan :+

Wel eens een keer een weekend bij -6/-7 het huis warm moeten houden met de kachel. Dat gaat maar je blijft hout sjouwen. Had ook wel wat, dat wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Gramser Ik gebruik die grote blauwe Ikea tassen, zeer stevig en erg goedkoop. 2 tot 3 volle zakken per dag. Je went eraan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17

Ik merk ook dat zachter hout veel as geeft. Helaas is het droge eiken op en stook ik nu op een beetje populier (bagger hout maar het was gratis) en wat schoon afval vurenhout. Vooral populier geeft gigantisch veel as merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
BeyondThunder schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:27:
@Gramser Ik gebruik die grote blauwe Ikea tassen, zeer stevig en erg goedkoop. 2 tot 3 volle zakken per dag. Je went eraan ;-)
Jemig stook je aardig door :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 19:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Berk geeft ook veel as. Is ook zomaar weg altijd, weinig warmte van. Wel prima in voor/najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 17:11

Smurf

Detri

BeyondThunder schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:27:
Dat werkt ook goed ja. Ik heb zelf een linnen tas aan de zijkanten opengeknipt. Daarmee kan ik makkelijk genoeg voor 1 of 2 avonden meenemen. Voor een gratis tasje wat we ooit eens op een beurs gekregen hebben verbaas ik me over het gewicht wat ik zo mee kan nemen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Een brennenstuhl houtvochtmeter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zatervan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8DPqYmz6vd1a_vNj4xk_OYUtdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNqedHCRhelOUBZaqA4tuANA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Een mand berkenhout per dag
Onze ervaring is dat het weinig as geeft Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0086TP1IDisz8wb-z8M4OmB2TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9oayilN8Y5KwAsoJ3Wj7pm1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Maar alle adviezen overwegend zie ik dat ik meer aanmaakhoutjes moet gebruiken
En meer naar de stookalert kijken
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Zatervan wat voor kachel heb je eigenlijk? Eentje die al voldoet aan de recente keurmerken of een ouwetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Een Altech Eclips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Da's een mooie zeg! Die lijkt me nog vrij nieuw dus daar zal het sowieso niet aan liggen. Ik ben bang dat iemand nu even een zondebok in jullie ziet. Woon je in stedelijk of landelijk gebied..? Veel of weinig houtkachels in de buurt bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-10 12:52
Haak hier ook maar even aan. Heb 2m3 beuk gestapeld liggen. Inderdaad veel as, maar 2 blokken per uur gaat hier prima! Enorm veel warmte. Binnenkort maar ook eens kijken voor wat berk. Nog druk met de verbouwing bezig, maar de thermostaat is tot op heden nog niet aan geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jhuRoll3aeajZDKrsyCh-NGnPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLg8RLQhBvQNGTtqXqNXcYnX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNBTUpYCu3EEXkG5HVkgBAiP5eg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35b9gms5jDT9UAM3meav57br.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Sosua op 09-03-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Sosua schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:58:
Haak hier ook maar even aan. Heb 2m3 beuk gestapeld liggen. Inderdaad veel as, maar 2 blokken per uur gaat hier prima! Enorm veel warmte. Binnenkort maar ook eens kijken voor wat berk. Nog druk met de verbouwing bezig, maar de thermostaat is tot op heden nog niet aan geweest.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Die plaat erachter is om de warmte te weerkaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
Numbers schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:24:
[...]
Ziet er mooi uit! Die plaat erachter is om de warmte te weerkaatsen?
We hadden net de muur gestuct. Dus even een gipsplaat tussen gezet. Zijn bezig met een grondige renovatie. De kachel staat 5-6cm van de muur af. Gelukkig is deze kachel niet warm aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 19:04
Leuk! Over elk onderwerp heeft tweakers wel een topic : )

Ik krijg binnenkort een houtkachel, een Nestor martin stanford 9.

Hebben jullie nog goede / betaalbare adressen voor hout?
Ik ben helemaal op de hoogte mbt de Zwitserse methode en het gebruik van een vochtmeter etc.
Mijn schoonouders hadden voor de energiecrisis een betaalbaar adres voor hout (50,- voor een kuub), echter halen die het nu van marktplaats bij verschillende handelaren.

In de schuur wil ik 3 bigbags plaatsen van 2 kuub per stuk, zodat er in de schuur 6 kuub droog hout op voorraad ligt voor de winter.
Onder de overkapping wil ik dan wat maken zodat daar vers hout kan drogen.

Ik heb nu een adres gevonden voor dennenhout met minder dan 15 % vocht en zonder schors voor 80,- per gestapelde kuub. Echter lees ik dat dit hout slecht zou zijn voor je rookkanaal en dat het ook snel opbrand.

Een ander adres voor 950,- dit is dan 8 kuub los gestort incl bezorging, mix van Ess, Beuk, Spar, Douglas.

Waar halen jullie je hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hi @iMode Welkom hier!
Lees maar eens de laatste 10 pagina's hier maar eens door. Er staan erg veel goede tips in.

Ik adviseer om het hout niet bij de commerciële bedrijven te zoeken, te duur.
Waar woon je ongeveer in Nederland?

edit; met een moderne kachel is (droog) naaldhout geen enkel probleem. Ik stook (bijna) niets anders. In de Alpenlanden stoken ze ook niets anders.

[ Voor 19% gewijzigd door BeyondThunder op 09-03-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 19:04
BeyondThunder schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:42:
Hi @iMode Welkom hier!
Lees maar eens de laatste 10 pagina's hier maar eens door. Er staan erg veel goede tips in.

Ik adviseer om het hout niet bij de commerciële bedrijven te zoeken, te duur.
Waar woon je ongeveer in Nederland?
Bedankt, ga ik doen!
20 km onder Rotterdam (hoekschewaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb namelijk nog wat liggen, in de buurt van Amsterdam. Maar dat is net even te ver voor je denk.

edit, niet meerdere bigbags vol, maar een paar tassen om je op weg te helpen wel.

[ Voor 30% gewijzigd door BeyondThunder op 09-03-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
Gramser schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:49:
Da's een mooie zeg! Die lijkt me nog vrij nieuw dus daar zal het sowieso niet aan liggen. Ik ben bang dat iemand nu even een zondebok in jullie ziet. Woon je in stedelijk of landelijk gebied..? Veel of weinig houtkachels in de buurt bij jullie?
Stedelijk/ landelijk …. Hou het maar op er tussen in, kleine gemeente in de Gelderse Vallei
We wonen in een wijk dat aan de rand van het dorp ligt
Naar mijn idee zijn er niet zo veel houtkachels in de buurt

[ Voor 11% gewijzigd door Zatervan op 09-03-2023 13:58 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gelderse Vallei… daar zul je niet de enige zijn met een kachel. Pech van je buurvrouw… 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
Ik lees hier dat een fiskars x11 wel een prettige bijl is om wat aanmaakhout mee te kloven? Of heeft iemand andere betere ideeen?

Hier als spam nog een mooi klein filmpje van de “Dragon’s Breath” in actie. Alle onverbrande rookgassen die alsnog even gebruikt worden.

https://imgur.com/a/rCiyTcW

[ Voor 43% gewijzigd door Sosua op 09-03-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 22:17
Sosua schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:58:

[Afbeelding][Afbeelding]
Beuk staat bekend om veel as. Dus dat is heel normaal. Berk brandt erg schoon met weinig as.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Sosua schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:23:
Ik lees hier dat een fiskars x11 wel een prettige bijl is om wat aanmaakhout mee te kloven? Of heeft iemand andere betere ideeen?

Hier als spam nog een mooi klein filmpje van de “Dragon’s Breath” in actie. Alle onverbrande rookgassen die alsnog even gebruikt worden.

Ik zweer bij dit ding: https://outdooroutfitter....JjJqgsyu_580aAjWXEALw_wcB

Echt heel veel prettiger en veiliger dan met een handbijl :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 21:17
@Sousa
Hier wordt een x10 gebruikt door mij en de kinderen welke goed bevalt. Wordt ook als bushcraft bijl meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online

Gebruik zelf de x7 voor kleine stukjes en de x25 voor het grotere werk. Ben er heel tevreden over, gaat als vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09:53
@Sosua
Hier idd x11 in gebruik. Fijn formaatje, groot genoeg om blokken klein te maken en klein genoeg om handzaam te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 08:32
Wat ga je kloven als aanmaakhout?

Voor mijn aanmaakhout, palletplanken, vind ik deze te net te lomp. Ik gebruik een simpel bouwmarktbijltje hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
robkrekel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 06:29:
[...]
Wat ga je kloven als aanmaakhout?

Voor mijn aanmaakhout, palletplanken, vind ik deze te net te lomp. Ik gebruik een simpel bouwmarktbijltje hiervoor.
Ik dacht zelf aan mijn reguliere haardblokken. En zo nu en dan een pallet. Ik neem alle opties even mee. Zag dat op amazon de x11 en x7 in de korting waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 12:34
Blok erop en klaar.

Dat is precies wat ik ook doe, geen geneuzel met methodes o.i.d. lekker simpel en eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Sosua schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Ik dacht zelf aan mijn reguliere haardblokken. En zo nu en dan een pallet. Ik neem alle opties even mee. Zag dat op amazon de x11 en x7 in de korting waren.
De X7 is inc verzenden bij Knives en tools nog iets goedkoper

Als je echt blokken gaat doet zou ik niet voor het bouwmarktbijltje gaan. Dan is een iets langere steel met bijbehorend dito gewicht wel lekker. Ik zou dan voor de X17 gaan, of je probeert het even met het toolstation bijltje van €13, daar val je je ook geen buil aan.

[ Voor 24% gewijzigd door robkrekel op 10-03-2023 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 17:11

Smurf

Detri

MG88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Dat is precies wat ik ook doe, geen geneuzel met methodes o.i.d. lekker simpel en eenvoudig.
Zwitsers is toch net zo makkelijk? Kachel volstapelen, aanmaak hout erop, aanmaakblokje erbij en aansteken. Deur op een kier tot de boel lekker brand. Dan dicht.
Moet zeggen dat ik het zelfs makkelijker vind omdat de enige "achteraf handeling" het sluiten van de deur is. Eerste keer bijvullen is dan pas na anderhalf a 2 uur, afhankelijk van het hout.

Het enige wat ik ander doe is dat ik het aanmaakblokje onder of tussen de aanmaakhoutjes leg. Dan gaat de boel net even wat sneller aan. Ja het geeft misschien wat rook, maar dat is alleen maar de eerste minuut ofzo.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
MG88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Het zal ervan afhangen wat je stookgedrag is. Met name hoe vaak je stookt. Zo’n Zwitserse methode is niet ingewikkeld ofzo (eigenlijk gewoon omgekeerd van wat je bent gewend) maar het netjes opbouwen is iets meer werk. Ik zie het echt als hobby en dan vind ik dat ook leuk. Als het je hoofdverwarming is zul je er misschien anders mee omgaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4mKJHzd9A_AdKsDyl4QxFgrZKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efSVCcUAnxMZU5ZjyVdjFLl1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik word zelfs vrolijk van dat ding als-ie uit staat. Schoonmaken, nieuw hout erin en de voorraad vullen heeft iets rustgevends 🙂. Vanavond mag hij weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Bij ons is het hobby maar vooral functioneel, het echt aansteken van de kachel is misschien eens in de twee weken.

De rest van de tijd brand hij altijd dag en nacht, voor het slapen rond 23:00 enkele dikke blokken erop lucht vrijwel dicht en in de ochtend rond 6:00 weer aanvullen en door.

En een keer per maand het as eruit scheppen er komt dan zo'n 6á 8 liter (niveau van een 10l emmer) as uit. Dit gaat in de moestuin of over het gras als er veel mos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Oja, as management, ook een leuk onderwerp.
Bij behandeld hout haal ik denk eens per 3 tot 4 weken het as eruit met een asschep met deksel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3DwHBry1bb_BiXGdjLOJ-6Rdn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XhrSWfBWSkx34JbeFPb5S2uY.webp?f=user_large

(Bij stamhout elke 2 tot 3 dagen).
Onder het raam naast de kachel heb ik buiten zo'n oude stalen afvalbak staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsiDJ3LuK5pX4VtEk8lXfRj6E2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GyyhGvJamo2pB8T0LFWGyJFQ.jpg?f=user_large

2 keer per jaar leeg ik die oude emmer in de GFT bak.
Als ze dan de GFT bak komen legen probeer ik altijd te kijken naar de enorme aswolk die kan opstijgen uit de vuilniswagen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
MG88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:37:
Bij ons is het hobby maar vooral functioneel, het echt aansteken van de kachel is misschien eens in de twee weken.

De rest van de tijd brand hij altijd dag en nacht, voor het slapen rond 23:00 enkele dikke blokken erop lucht vrijwel dicht en in de ochtend rond 6:00 weer aanvullen en door.

En een keer per maand het as eruit scheppen er komt dan zo'n 6á 8 liter (niveau van een 10l emmer) as uit. Dit gaat in de moestuin of over het gras als er veel mos is.
Dat smoren zodat hij ‘s nachts blijft branden doe ik maar niet. Dat schijnt best wat overlast te kunnen veroorzaken. Geen klagers hier, bijna iedereen heeft een houtkachel hier (of een ouderwetse open haard), maar ik probeer er toch rekening mee te houden.

Als je maar eens per maand hoeft te scheppen… heb je wrslk een flinke kachel? Ik haal het aslaatje eruit na drie of vier avonden stoken. Klein klusje. Gaat meestal de groenbak in of heel soms op de composthoop. Zoveel doet dat spul niet voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:54
BeyondThunder schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:50:
[...]
Als ze dan de GFT bak komen legen probeer ik altijd te kijken naar de enorme aswolk die kan opstijgen uit de vuilniswagen ;-)
Je weet dat dit niet mag?
Tenminste, zo heb ik dat altijd begrepen o.a. hier vandaan
Materiaal dat al verbrand is, kan niet meer tot compost worden verwerkt. Om compost te maken, moet het gft-afval gaan broeien. De as van je vuurkorf gaat dat broeiproces tegen, omdat het verbrande hout niet meer kan broeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zilverdael80 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Je weet dat dit niet mag?
Tenminste, zo heb ik dat altijd begrepen o.a. hier vandaan

[...]
Potver je hebt gelijk! Bij ons ook niet - dankjewel, voortaan gaat het in de restbak 🫢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 09:03

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Onze afvalinzamelaar (Meerlanden) wil het as ook graag bij het restafval.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Wij hebben geen aslade die eruit gehaald kan worden dus moest iets anders hebben. Daarom een as stofzuiger 1x per week erdoorheen, moet alleen wel het filter na ieder gebruik even schoon maken, want dat as stof is echt heel fijn. Dat viel me eigenlijk wel tegen, want er zit zo'n knop op om het filter te reinigen, maar dat werkt niet 100% helaas.

Gooi de resten altijd in de tuin tussen de planten.

Afbeeldingslocatie: https://s1.kaercher-media.com/products/16297110/main/1/d1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
BeyondThunder schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:50:

_O- Zo herkenbaar. En wanneer dan paar huizen verder die schuif op de vrachtwagen weer open gaat begon het weer te roken :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
MG88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:37:
rond 23:00 enkele dikke blokken erop lucht vrijwel dicht en in de ochtend rond 6:00 weer aanvullen en door.
Dat is echt juist precies niet de bedoeling. |:( Lees even wat rond op kachel smoren.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Die Fiskars X serie, heeft de Hornbach daar niet de kloon van onder eigen merk? https://www.hornbach.nl/p...stof-steel-45-cm/6397326/ deze lijkt bijvoorbeeld veel op een X11

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

fenrir schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:18:
Die Fiskars X serie, heeft de Hornbach daar niet de kloon van onder eigen merk? https://www.hornbach.nl/p...stof-steel-45-cm/6397326/ deze lijkt bijvoorbeeld veel op een X11
Lijkt er aardig op ja, maar nauwelijks prijsverschil zo te zien? Dan zou ik het persoonlijk lekker bij het vertrouwde zwart-oranje houden :Y

* Orion84 gebruikt trouwens een X7 voor kleiner hakwerk, maar vooral ook een Kindlingcracker voor aanmaakhoutjes.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Zilverdael80 Ja klopt, wij hebben ook De Meerlanden.
Ik heb wel altijd geleerd dat en een hoop voedingsstoffen in as zitten, dus een beetje as door de compost. Groeien de plantjes lekker van.
In de grijze bak geeft het zo een puinhoop ;-)
maar ik zal er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:41
Ik doe tegenwoordig een aangepaste Zwitserse methode. Als ik echt Zwitsers doe, dan leveren de aanmaakhoutjes onvoldoende temperatuur om de onderliggende, grotere houtblokken te laten ontbranden, gevolg is dat het hout soms wel een uur ligt te smeulen en roken. Nu zet ik als een wigwam 2 blokken om de aanmaakhoutjes heen. In 10 minuten heb ik een goed brandend vuur, zonder smeulen en roken.

Aanmaakhoutjes zijn trouwens palletplanken die ik met de afkortzaag tot 2 cm dikte verzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik wist niet dat je zoveel kon doen met houtas.

@Jailhouse Je kan ook allemaal plankjes van 10 cm ofzo bij elkaar (strak) vastzetten en met de kloofbijl los gaan. Als ik wat aanmaakhout moet hebben doe ik dat meestal.

[ Voor 39% gewijzigd door BeyondThunder op 10-03-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
Numbers schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:35:
Wij hebben geen aslade die eruit gehaald kan worden dus moest iets anders hebben. Daarom een as stofzuiger 1x per week erdoorheen, moet alleen wel het filter na ieder gebruik even schoon maken, want dat as stof is echt heel fijn. Dat viel me eigenlijk wel tegen, want er zit zo'n knop op om het filter te reinigen, maar dat werkt niet 100% helaas.

Gooi de resten altijd in de tuin tussen de planten.

[Afbeelding]
Hier gaat ‘s ochtends ook de bouwstofzuiger er doorheen. Na het legen van de aslade. Achteraf even de automatische filterklopper aan en hij is weer piekfijn. Wel even voelen of er geen gloeiende stukjes meer in zitten. :)

Zojuist weer even 2m3 besteld om volgende week zaterdag op te halen. Wel 20 euro duurder geworden. €150 per kuub.

[ Voor 6% gewijzigd door Sosua op 10-03-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Ik lees een hoop kouwe drukte rond het merk bijl
Blijkbaar moet je meetellen dus een fikars aanschaffen
Nou ik heb gewoon een goeie oude gesmede bijl gevonden op marktplaats.
iets van 2kg, (beslist geen kloofbijl)
Hij hakt geweldig
Aanmaakhoutjes doe ik met een hiep
Alleen ik krijg er zo’n zere rug van
Op je knieën een half uurtje houtjes hakken
De tip om plankjes strak samen te vinden en dan met de bijl er op los ga ik maar eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Zatervan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:53:
Hij hakt geweldig
De tip om plankjes strak samen te vinden en dan met de bijl er op los ga ik maar eens proberen
Even een stam niet verzagen en op 100 cm houden. Gaas driekwart er om heen zodat je houtjes niet allemaal op de grond belanden en gaan.

Edit: Ik moest hiep even googlen, maar dit is hetzelfde idee

[ Voor 11% gewijzigd door robkrekel op 10-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Zatervan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:53:
Hij hakt geweldig
Ik gebruik gewoon een Lidl bijl. En een bouwmarktgevalletje voor het aanmaakhoutjeswerk. Maar als je een keer een goede bijl hebt geprobeerd is dat wel een openbaring hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

En vergeet de "Autoband op Hakblok" tip niet. Het bukken en hout oprapen voorkom je hiermee, en zo bespaar je 50% van je energie (afhankelijk van de leeftijd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTjiaR_sMqmij242kklkmbLnDgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4GgmHR8o8gZhCHtjjiL4unS9.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door BeyondThunder op 10-03-2023 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

robkrekel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:03:
[...]
Even een stam niet verzagen en op 100 cm houden. Gaas driekwart er om heen zodat je houtjes niet allemaal op de grond belanden en gaan.
Ik vroeg me in eerste instantie af hoe je nu precies aanmaakhoutjes ging maken van een stam van 1m lang, omwikkeld met gaas. Maar dat is bij nader inzien denk ik niet wat je bedoelde :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
Gramser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Dat smoren zodat hij ‘s nachts blijft branden doe ik maar niet. Dat schijnt best wat overlast te kunnen veroorzaken. Geen klagers hier, bijna iedereen heeft een houtkachel hier (of een ouderwetse open haard), maar ik probeer er toch rekening mee te houden.

Als je maar eens per maand hoeft te scheppen… heb je wrslk een flinke kachel? Ik haal het aslaatje eruit na drie of vier avonden stoken. Klein klusje. Gaat meestal de groenbak in of heel soms op de composthoop. Zoveel doet dat spul niet voor de tuin.
Dat klopt is niet geweldig gelukkig heeft niemand er last van er zitten hier behoorlijk wat houtstokers. Waarvan iemand ook kool 'of een vorm daarvan' gebruikt om hem te laten branden in de nacht of overdag bij afwezigheid. Dat vind ik persoonlijk meer stinken (al zal ik nooit klagen).

Heb een vermont resolute van eind jaren 70. Prima kachel alleen geen zicht op het vuur heb een dichte deur erin zitten (glas frame was stuk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 22:07
BeyondThunder schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:35:
@Zilverdael80 Ja klopt, wij hebben ook De Meerlanden.
Ik heb wel altijd geleerd dat en een hoop voedingsstoffen in as zitten, dus een beetje as door de compost. Groeien de plantjes lekker van.
De reden dat as niet in het GFT mag is omdat veel mensen dan geen verschil maken tussen houtas en as van andere zaken (vervuilde as; met verbrand plastic en verfresten etc.). Ik gok dat de meeste forumleden die dit topic lezen allemaal schoon hout stoken, dus die as is niet vervuild.

Je moet het wel pas bij de compost gooien na het composteren. Te veel as vertraagt namelijk het composteringsproces, dus als je te veel as in je compost hebt dan gaat het composteren niet meer lekker.

Verder spoelt as sneller uit dan de gemiddelde mestkorrel. Dus je moet het pas geven in het groeiseizoen en niet in de winter al uitstrooien in je tuin. Bij mij gaat alle as in een zak, en in het voorjaar gaat het over het gazon, en alle niet-zuurminnende planten. Tegen de zomer is alle as op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jij geeft eigenlijk dezelfde reden als hier net eerder werd gegeven, waarom het niet bij het GFT mag: het vertraagt het composteren. Dat er dan ook mensen zijn die er allemaal troep bij mikken, ongetwijfeld, is reden temeer om het uit de groenbak te weren.

Goede tip qua uitstrooien en composthoop - zo doen we dat hier ook, als we het doen... er ligt hier nu eerst een laag paardenmest in te bodem te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Who Am I? schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:08:
Beuk staat bekend om veel as. Dus dat is heel normaal.
Hmm.. ik vind juist dat ik veel as heb als ik eventjes niet met de eiken-beuken mix stook. Zit dan kennelijk veel eik in die mix, want ik stook ca. 1m3 (gestapeld) voordat ik de as op moet ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
LinuxMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:32:
De reden dat as niet in het GFT mag is omdat veel mensen dan geen verschil maken tussen houtas en as van andere zaken (vervuilde as; met verbrand plastic en verfresten etc.). Ik gok dat de meeste forumleden die dit topic lezen allemaal schoon hout stoken, dus die as is niet vervuild.
Elders dan toch weer twijfels te lezen of 'schoon hout' nog wel bestaat. Bomen leggen er ook zware metalen in vast die in de as achterblijven. Daarom geldt dan het advies slechts beperkt as in de tuin te gooien. Dus op elke plek maar eens in de zoveel jaar.

(Stond geloof ik eens in de zeven jaar, maar zonder een advies in kg per m2 of zo is dat ook een nietszeggend getal.)

[ Voor 81% gewijzigd door Gwaihir op 10-03-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Hou het maar op de verhouding voor kunstmest, een pond per roe was vroeger een gangbare verhouding
Dat betekende 350kg/ha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 19:17
Vanmorgen mijn nieuwe kettingzaag uitgeprobeerd: een Husqvarna 130. Ging als een mes door boter. Ik krijg altijd hulp van onze grasmaaiers. Wat eucalyptus omgezaagd, bakje van tractor zat vol.

Dit waren de buitenste takken van de boom, de overige 4 moeten nog weggezaagd worden. Het zaagt alleen onhandig omdat de boom op de punt van een terras staat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KUACmyH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z8AX7ux.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vPZRv6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xESI5IDh.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Jron667 op 12-03-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Jron667 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:26:
Vanmorgen mijn nieuwe kettingzaag uitgeprobeerd: een Husqvarna 130. Ging als een mes door boter. Ik krijg altijd hulp van onze grasmaaiers. Wat eucalyptus omgezaagd, bakje van tractor zat vol.

Dit waren de buitenste takken van de boom, de overige 4 moeten nog weggezaagd worden. Het zaagt alleen onhandig omdat de boom op de punt van een terras staat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtig! Is dat je eigen grond? Lijkt wel een camping?

Het is in ieder geval veilig om te stellen dat je niet in NL woont ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jron667
Numbers schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:45:
[...]
Prachtig! Is dat je eigen grond? Lijkt wel een camping?

Het is in ieder geval veilig om te stellen dat je niet in NL woont ;)
Ik woon in Portugal, eigen grond 3.5 hectare. We zijn nu onderhoud aan het doen, wat eucalyptus en mimosa verwijderen. Mimosa was als vervanging van eucalyptus overal neergezet maar bleek nog een grotere plaag dan eucalyptus. Ik heb nog een klein bosje eucalyptus op een ander deel van ons terrein, volgende week beginnen met uitdunnen daar.

Het hout is voor over twee jaar, dat is de minimale droogtijd van eucalyptus.

Geen camping overigens, we zijn in Portugal aangekomen twee weken voor de lockdown in Maart 2020, we hebben onze plannen omgegooid. In plaats van toerisme hebben we een paar huizen gekocht die we vast verhuren.

[ Voor 13% gewijzigd door Jron667 op 13-03-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Jron667 Supercool man, offtopic, maar dat is iets waar vele van ons over dromen denk. Dat is pas leven ipv dat gejaag hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jron667 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Ik woon in Portugal, eigen grond 3.5 hectare. We zijn nu onderhoud aan het doen, wat eucalyptus en mimosa verwijderen. Mimosa was als vervanging van eucalyptus overal neergezet maar bleek nog een grotere plaag dan eucalyptus. Ik heb nog een klein bosje eucalyptus op een ander deel van ons terrein, volgende week beginnen met uitdunnen daar.

Geen camping overigens, we zijn in Portugal aangekomen twee weken voor de lockdown in Maart 2020, we hebben onze plannen omgegooid. In plaats van toerisme hebben we een paar huizen gekocht die we vast verhuren.
Ik wilde net gaan vragen, wat zijn je ervaringen met eucalyptus in de kachel? Ik heb het hier ook, komt uit de tuin van mijn broer, vorig jaar gekapt. Ze wilden het weg doen maar daar heb ik een stokje voor gestoken :+

En wat geweldig zo'n stuk grond. Ga je er nog iets mee "doen", of denk ik dan weer te Hollands |:( ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
Gramser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Ik wilde net gaan vragen, wat zijn je ervaringen met eucalyptus in de kachel? Ik heb het hier ook, komt uit de tuin van mijn broer, vorig jaar gekapt. Ze wilden het weg doen maar daar heb ik een stokje voor gestoken :+

En wat geweldig zo'n stuk grond. Ga je er nog iets mee "doen", of denk ik dan weer te Hollands |:( ?
Als je eucalyptus lang genoeg droogt dan zou het goed brandhout moeten zijn. Nooit te vroeg in de kachel stoppen, eucalyptus bevat olie die zich afzet in je kachelpijp en schoorsteenbrand veroorzaakt.

Bij het drogen moet je de stapel weghouden bij bomen (de olie die in eucalyptus zit verdampt en hangt als een wolk boven je hout wat je aan het drogen bent, dat brand als een lier en zet dan gelijk de bomen in de directe omgeving in vuur en vlam).

Voorlopig is de grond de leefomgeving van onze twee ezels, we gaan wat voer voor die twee verbouwen in de toekomst maar echt boeren gaat het niet worden (geen tijd voor, huis aan het bouwen). Ik wil wel wat dingen gaan kweken in de toekomst en dat gaan verkopen (denk aan wat niet standaard groenten, kruiden en fruit/noten boompjes).

We hebben wel een eigen moestuin maar ja wat is 300 vierkante meter op 3.5 hectare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Jron667 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Gaaf! Lijkt op dezelfde problemen als ze bij Project Kamp hebben...

YouTube: #67 Clearing a huge Mimosa patch (and building stuff with them)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
Ik heb niet zoveel Mimosa gelukkig, Ik heb gisteren naast de eucalyptus een kleine weggezaagd. Ik probeer het allemaal bij te houden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Jron667 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Bij het drogen moet je de stapel weghouden bij bomen (de olie die in eucalyptus zit verdampt en hangt als een wolk boven je hout wat je aan het drogen bent, dat brand als een lier en zet dan gelijk de bomen in de directe omgeving in vuur en vlam).
Prachtig inkijkje in andermans leven!
In Australie heb je de blue mountains. De reden van deze naam is dat daar inderdaad veelal eucalyptus groeit. De wolk die je beschrijft heeft een blauwe kleur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Jailhouse schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Prachtig inkijkje in andermans leven!
In Australie heb je de blue mountains. De reden van deze naam is dat daar inderdaad veelal eucalyptus groeit. De wolk die je beschrijft heeft een blauwe kleur...
In Australie is het een inheemse boom, hier zijn productiebossen aangelegd. Het probleem is dat na een bosbrand de eucalyptuszaden letterlijk openklappen en dan eerder zijn de inheemse bomen. Tevens wortelt een eucalyptus dieper dan de inheemse bomen.

Maar ja, ik gebruik het als haardhout en heb niet zo veel staan. Ik heb er nog over nagedacht om steriele Paulownia voor brandhout neer te zetten maar die heeft best wel de ruimte voor zijn wortels nodig. We zitten hier op rotsgrond, alleen de bovenste laag is grond.

Ik heb nog een enorme den waarnaast ik eerst een andere boom wil poten voordat ie omgaat (omtrek 1.70). Het probleem met dennen is hier de denneprocessierups dus wordt ie helaas brandhout. De denneprocessierups is een akelerige variant van de eikenprocessierups.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hoeveel hout is dit eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Th--dX7sZf97IwIksGGNqOAdiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNRgTAr6p5YHC5DXv8ClIMfr.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend me heerlijk een uurtje uitgeleefd op net gebracht Amerikaans eiken. Dit is aanhanger één van "doe mij er maar drie dan", met de hoop daar een vak van 4,4m3 mooi mee vol te stapelen.

Het zijn wel dikkere stukken dan ik verwachtte of eerder voor de bijl heb gehad. Mooie uitdaging :). Maar doet me ook afvragen: hoeveel hout is dit eigenlijk? (Wie durft er te schatten?) Ik vermoed nl. dat er t.o.v. dunnere stukken (zelfde aanhanger vol) best wel wat extra mee is gekomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:01:

[Afbeelding]

Vanochtend me heerlijk een uurtje uitgeleefd op net gebracht Amerikaans eiken. Dit is aanhanger één van "doe mij er maar drie dan", met de hoop daar een vak van 4,4m3 mooi mee vol te stapelen.

Het zijn wel dikkere stukken dan ik verwachtte of eerder voor de bijl heb gehad. Mooie uitdaging :). Maar doet me ook afvragen: hoeveel hout is dit eigenlijk? (Wie durft er te schatten?) Ik vermoed nl. dat er t.o.v. dunnere stukken (zelfde aanhanger vol) best wel wat extra mee is gekomen!
Zal misschien een gestapeld kuubje zijn inderdaad. Mijn ervaring is dat als je gaat kloven en de stukken los op een berg gooit het een gigantische berg is. Zodra je netjes gaat stapelen blijft er niet veel van over.

Maw; ik denk dat je met drie aanhangers het hok van 4,4 m3 niet vol krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 09:03

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Schatten vanaf een foto is lastig. Inhoud = pi * r^2 * lengte. Ik zou van een paar blokken de inhoud bepalen en schatten.

Een stam van een halve meter doorsnee (r = 0.25) en 5 meter lang is nagenoeg 1 kubieke meter.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@wmeester Meer dan drie keer deze hoeveelheid krijg ik niet in een leuk tijdsbestek weggewerkt. Daarom zei ik drie :). Hok niet vol is niet erg. Véél meer dan vol zou wel 'n probleem geven.

Eerder haalde ik zeker meer dan een kuub uit zo'n aanhanger, maar ook niet meer dan 1,5. Ik kan gewoon weer ophouden met panieken dus :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Panieken? Luxeproblemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 22:17
Zie ook mijn openingspost over het gewicht per m3 eik en het maximum gewicht voor een aanhanger. In de winter kan er qua gewicht wel 1m3 vers eikenhout in een standaard aanhanger (met rijbewijs B ), maar niet veel meer. Dat je er meer in kán doen moet je zelf weten😋

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10 13:42
Gwaihir schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:01:

[Afbeelding]

Wat koste dat hout etc?

Welke bouwmarkt is nu eigenlijk het goedkoopste met hout? Gamma had tijdlang 21 kilo hout voor 21€ en dan ook nog eens 3+2 zakken gratis, maar die actie komt niet meer.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Who Am I? schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:33:
Zie ook mijn openingspost over het gewicht per m3 eik en het maximum gewicht voor een aanhanger. In de winter kan er qua gewicht wel 1m3 vers eikenhout in een standaard aanhanger (met rijbewijs B ), maar niet veel meer. Dat je er meer in kán doen moet je zelf weten😋
Eh.. in je openingspost heb je het over een aanhanger die 750 kg mag hebben. Dus ja.. die mag 750 kg hebben (incl. zichzelf). Kwestie van een steviger aanhanger nemen, want zelfs met alleen rijbewijs B mag je een treingewicht van 3500 kg rijden.

Afijn dit gaat om een stevige dubbelasser, zo eentje die kan kiepen om te lossen, met een B+E chauffeur. Wat daarvoor de maxima zijn kon ik niet gelijk vinden. Waarschijnlijk hangt het volledig van de combinatie zelf af. Het maakt in elk geval geenszins een overbeladen indruk.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 15-03-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
CryptoNL schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Wat koste dat hout etc?

Welke bouwmarkt is nu eigenlijk het goedkoopste met hout? Gamma had tijdlang 21 kilo hout voor 21€ en dan ook nog eens 3+2 zakken gratis, maar die actie komt niet meer.
Iemand?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gevoelsmatig zou ik zeggen Hornbach....maar volgens mij is alle haardhout bij bouwmarkten echt way too overpriced.
Maar dat zegt iemand die een paar kettingzagen en bijlen heeft liggen en t als een hobby ziet om goedkoop stamhout te scoren en te verwerken :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Zelfs onze Jumbo verkoopt zakken haardhout 🙂 staat naast de wijn en zoutjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossboss
  • Laatst online: 11-10 06:35
Dit weekend gewerkt aan de voorraad voor komende winter :)

Aan de voorkant een stapel berkenhout welke al gestookt kan worden. Daarachter een verse lading beukenhout, welke nog een jaartje moet drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkVvmBPXaArQOWHU2JJ12WQ-ZgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36l72tQgzO1NdBzGENkg4uSu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hier ook de voorraad weer bijna aangevuld.
Geen houtstress meer, heerlijk.

Eerste hok is bijna allemaal hardhout.
Tweede en derde hok is vuren en grenen balkjes.
Dat stookt heerlijk

Nog een paar dagen zagen en alles is weer vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcoz0tbwqi5K5kbjBhboi2i29VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5pNkkopyEoPSkC5YXxnTWBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BeyondThunder schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:51:
Hier ook de voorraad weer bijna aangevuld.
Geen houtstress meer, heerlijk.

Eerste hok is bijna allemaal hardhout.
Tweede en derde hok is vuren en grenen balkjes.
Dat stookt heerlijk

Nog een paar dagen zagen en alles is weer vol.

[Afbeelding]
Het zal vast prima stoken, en het is fijn om te hebben, maarrrr… zo’n houtstapel van rechthoekige legostenen is toch niet hetzelfde :+

Maar da’s puur persoonlijk en dat mag je meteen ook weer vergeten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Het zal vast prima stoken, en het is fijn om te hebben, maarrrr… zo’n houtstapel van rechthoekige legostenen is toch niet hetzelfde :+

Maar da’s puur persoonlijk en dat mag je meteen ook weer vergeten!
Hout is hout! En in deze tijden met de huidige prijzen zou ik als ik niks anders had er ook erg blij mee zijn.

Maar voor het zicht.. ja ik zie ook liever mijn stammetjes.

Het liefst dit werk december 2020. Eikenboompje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIVSy9vi0CRvHxkhL2umMp0jV74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acHSMenOYagAG57cIkDnevjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYcaElYCRF_LXN7WHaMd6VYAee4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iJoZSijQ8st0JXGsZPDol7k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Ronald.42 op 20-03-2023 18:55 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
Ronald.42 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Hout is hout! En in deze tijden met de huidige prijzen zou ik als ik niks anders had er ook erg blij mee zijn.

Maar voor het zicht.. ja ik zie ook liever mijn stammetjes.
Eens en eens, daarnaast is het hebben van voorraad altijd een goed gevoel (al is stoken wij nog steeds echter al wel een heel stuk minder).

Afgelopen week ook weer eens wat wezen zagen, voor het eerst met de Forester ipv de Defender is wel even wennen maar ging uitermate goed. Maar toch aan het kijken voor wat upgrades O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbVUYgUkbTKfpsI-QOxdVpAJzPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZVwxCkPHdCnH4S28BprppBn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MG88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Eens en eens, daarnaast is het hebben van voorraad altijd een goed gevoel (al is stoken wij nog steeds echter al wel een heel stuk minder).

Afgelopen week ook weer eens wat wezen zagen, voor het eerst met de Forester ipv de Defender is wel even wennen maar ging uitermate goed. Maar toch aan het kijken voor wat upgrades O-)

[Afbeelding]
Ja als je echt hout stookt dan is de voorraad belangrijk.
Ik heb dat 12 jaar gedaan en nu het eerste winter seizoen hoofdzaak op de warmtepomp.
Je bent gelijk dat stukje druk van er moet voorraad zijn kwijt.
Eigenlijk nooit bewust van geweest maar ik merk toch wel dat je de drive/stress niet meer hebt maar toch ook wel het bomen zagen kloven mist.
Gewoon te veel vrije tijd nu _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Waar halen jullie dat hout vandaan om kort te zagen?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 21:11
Ik stook alleen maar in de overkapping achter in de tuin... dus niet direct voorraad stress...
Maar 2 weken geleden moesten we een aantal eiken kappen.
Nu zagen en kloven maar... Dit is voor mij en 2 vrienden. Voorlopig werk en voorraad genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml-OA_lDudaR7g9V2zVIGJIQ2vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpGn1rVAb4r3PmMVh9INh89l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Louis op 20-03-2023 20:17 . Reden: foto niet goed ]

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@CryptoNL Er zijn veel mogelijkheden om aan hout te komen. Als je de laatste 10 pagina's doorleest staan er erg veel tips. Stuur me anders even een PM.

@Gramser Je heb helemaal gelijk hoor, maar na jaren stamhout stoken was ik klaar met slepen, zagen, kloven en drogen. 2 M3 bij elkaar kloven vind ik nog leuk. maar 8 M3 is me te veel.
Die hokken staan aan de achterkant van ons perceel, daarna komt een grote waterpartij. Niemand die dit ziet. Maar een hok vol gekloofde stammen is zeker fraaier.

Ik heb nu een mooie methode gevonden, met bijna gratis hout. Kost me de minste inspanning. Die blokken moet je niet stapelen als het nat is, kan slecht drogen op deze manier.
Dikke vuren en grenen blokken branden overigens prima en langer dan je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Louis schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:16:
Ik stook alleen maar in de overkapping achter in de tuin... dus niet direct voorraad stress...
Maar 2 weken geleden moesten we een aantal eiken kappen.
Nu zagen en kloven maar... Dit is voor mij en 2 vrienden. Voorlopig werk en voorraad genoeg.
Dat is een serieuze voorraad (ook op de achtergrond mooi droog).

Hoe bevalt de accu zaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:24
CryptoNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:15:
Waar halen jullie dat hout vandaan om kort te zagen?
Ik denk dat het niet super moeilijk is om adresjes te vinden waar je hout kan halen, bijv. via Marktplaats, maar het enige probleem althans voor mij is het gebrek aan een trekhaak. Daarnaast is de prijs ook een ding, vroeger kostte 1 kuub rond 80 euro.. nu al gauw richting 150+ euro per kuub. Beetje duur. Maar ja, wat betalen jullie grofweg voor stammetjes hout die je nog zelf op maat moet zagen / kloven?
Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste