Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Ik betaal er niets voor, het hout is als ruilmiddel. Wij houden de bosstroken bij dit doen we voor verschillende boeren hier in de omgeving.

Het kost hun niets en wij hebben het hout. En in sommige situaties lenen we bijv. een verreiker of tractor van de boer.

De enige kosten die wij hebben is tijd en wat brandstoffen maar dat weegt momenteel niet op tegen de kub prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:04
Sahara schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat het niet super moeilijk is om adresjes te vinden waar je hout kan halen, bijv. via Marktplaats, maar het enige probleem althans voor mij is het gebrek aan een trekhaak. Daarnaast is de prijs ook een ding, vroeger kostte 1 kuub rond 80 euro.. nu al gauw richting 150+ euro per kuub. Beetje duur. Maar ja, wat betalen jullie grofweg voor stammetjes hout die je nog zelf op maat moet zagen / kloven?
Nou, als je 150,- voor een kuub betaalt ben je volgens mij nog steeds spekkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 11:16
Gramser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Nou, als je 150,- voor een kuub betaalt ben je volgens mij nog steeds spekkoper...
Haha, nouja het scheelt ook als je gewoon aardig bent tegen de mensen van de plantsoenendienst / aannemers die in opdracht van de gemeente snoeien, dan kan je voor een bak koffie of iets zoets bij de koffie een lading vers hout van hen krijgen.. Ze versnipperen het anders toch en dan eindigt het op de stortplaats van dezelfde gemeente. Maar zoals met velen hier, is het hout-gedoe toch iets dat ontspannend en leuk is, iets waar ik tenminste geen genoeg van kan krijgen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36
MG88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Dat is een serieuze voorraad (ook op de achtergrond mooi droog).

Hoe bevalt de accu zaag?
Ja we hebben nog meer voorraad stekjes bij die maat van mij....

De MSA220 bevalt mij erg goed. Wel belangrijk dat je de AP300S accu's erbij hebt. Wil je continue blijven zagen heb je 4 van die accu's nodig en een AL500 lader. Kortom een investering maar ik verbruik geen brandstof ;-)
Het is bijna te vergelijken met de MS271 van m'n maat. Een andere maat heeft net een MS261 gekocht. Dat is echt een beest.
Na het schijnt is de MSA300 daarmee te vergelijken maar dan heb je AP500S accu's nodig.

De MSA220 is voor wat ik ermee doe prima.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 15:06
Louis schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:42:
[...]

De MSA220 bevalt mij erg goed. Wel belangrijk dat je de AP300S accu's erbij hebt. Wil je continue blijven zagen heb je 4 van die accu's nodig en een AL500 lader. Kortom een investering maar ik verbruik geen brandstof ;-)
Het is bijna te vergelijken met de MS271 van m'n maat. Een andere maat heeft net een MS261 gekocht. Dat is echt een beest.
Na het schijnt is de MSA300 daarmee te vergelijken maar dan heb je AP500S accu's nodig.

Ik heb een electrozaag van Ego, en met vier accu's (3x 5ah, 1x 2,5ah) kan ik ook continue zagen. Werk veelal in het bos zonder oplaadpunt, en maar dan kan ik met gemak een kuub of 3 vellen en korten zonder problemen.. Stuk stiller en betrouwbaarder in gebruik!

Heb overigens recent de NKC4 certificering via CursusCentrum Groen gedaan, hebben jullie daar ook ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Louis schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Yes fijne machine de 261.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v15RqahuoWBOATDP20QfFNAtbTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHwaXbR3oG4juTsNMX6FI1tq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcsZEd0B3ZDJ0T-h5EgGNke-Dvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTz9WF659hIdlnBGtjXR5X1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEish66bzkAwVhr2Te5lcnuz2HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSYWZCbB2T5g7alvhg5irvYk.jpg?f=fotoalbum_large

En zijn voorganger waar ik 10 jaar mee gezaagd heb....
Net of je van een Opel Ascona overstapt naar de F1 red Bull...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoLDryG9yCWpox0HAc8iAWyq8KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENcTzXx9MaP7fDigGtopszgi.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23

BeyondThunder

Lost Lightning

Voor de Tweakers hier die willen gaan beginnen met een kettingzaag, maar een Stihl of Husqvarna te duur vinden. Ik heb de benzine kettingzaag van de Lidl gekocht voor € 89.
Mijn verwachtingen waren niet hooggespannen, maar dat ding werkt als een tierelier.
Ik snap niet dat het kan voor dat geld. De ondersteuning is ook meer dan uitstekend.

Neemt niet weg dat ik nog steeds heel graag een goede Stihl wil hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:52
BeyondThunder schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:17:
Voor de Tweakers hier die willen gaan beginnen met een kettingzaag, maar een Stihl of Husqvarna te duur vinden. Ik heb de benzine kettingzaag van de Lidl gekocht voor € 89.
Mijn verwachtingen waren niet hooggespannen, maar dat ding werkt als een tierelier.
Ik snap niet dat het kan voor dat geld. De ondersteuning is ook meer dan uitstekend.

Neemt niet weg dat ik nog steeds heel graag een goede Stihl wil hoor ;-)
Ik heb een electrische van de Lidl voor nog wat minder en daarmee een boom omgezaagd.
Was goedkoper dan een 'echte' van boels huren. Geen idee van de levensduur maar voor dat geld maakt dat ook niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
@Louis Dat is inderdaad een investering, maar mooi dat de technisch al zover is. Wacht nog een paar jaar en dan eens kijken voor nieuw spul. Uiteraard dan ook de bosmaaier, bladblazer en heggenschaar vervangen.

@BeyondThunder Ik ken iemand die al jaren en jaren met een (volgens mij Aldi) kettingzaag zaagt. Onderhouden en schoonmaken doet hij niet, was ooit bedoelt als tijdelijk en om te zien hoe lang hij het vol zou houden.

En dat doet hij goed, zal volgende keer eens naar het merk kijken.

Zelf destijds nog even zitten twijfelen als extra zaag voor het zware werk maar uiteindelijk toch een MS441 gekocht wel tweedehands.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Nou, waar het motorkettingzagen betreft wil ik ook nog wel ff een duit in het zakje doen
Een jaar of 5 geleden had de Aldi zagen te koop voor 80€
Wel lekker dacht ik, m’n vrouw of ik gek was..
Affein die zagen verkochten minder goed dan ze hadden verwacht
Op een gegeven moment 50% eraf
Vervolgens kwam er een actieweek 50% er af
Dus lag die zaag daar voor 20€
Ik zei tegen m’n vrouw als je hem nu niet haal ben jij gek
Dus de dag daarop ging zij m halen
Bleek er weer een actie te zijn, de laatste dag van de opruiming van hun non food spul : alles voor de helft
Komt ze thuis met een zaag voor 10€
Om te bulken van het lachen
Daarna kwam ik er achter waarom niemand ‘m wou, er zat geen ketting bij
Dus Aldi aangeschreven
Zaag gekocht bla bla bla geen ketting
Stuurden zij me een vervangende ketting
Ik vind het nog steeds de beste koop ooit
En hij zaagt net zo goed als een sthil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36
LOL €10 daar heb je nog geen ketting voor bij Stihl

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
Batavia schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb een electrische van de Lidl voor nog wat minder en daarmee een boom omgezaagd.
Was goedkoper dan een 'echte' van boels huren. Geen idee van de levensduur maar voor dat geld maakt dat ook niet echt uit.
Overigens als je een ex- Boels kettingzaag wil kopen, dan kan dat hier: https://www.troostwijkauctions.com/uk/auction/01-44510/20/ (even naar beneden scrollen). Zo heb ik ooit via BVA auctions een ex- Boels Husqvarna 359 benzine kettingzaag en een ex- Boels Bosch elektrische kettingzaag met snoer gekocht, dat is goed spul, want Boels onderhoud hun verhuur apparatuur goed en ze verkopen ze na een x aantal jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
jpiscaer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:21:
[...]

Ik heb een electrozaag van Ego, en met vier accu's (3x 5ah, 1x 2,5ah) kan ik ook continue zagen. Werk veelal in het bos zonder oplaadpunt, en maar dan kan ik met gemak een kuub of 3 vellen en korten zonder problemen.. Stuk stiller en betrouwbaarder in gebruik!

Heb overigens recent de NKC4 certificering via CursusCentrum Groen gedaan, hebben jullie daar ook ervaring mee?
Nee wou nog een keer aan ECC beginnen voor de leuk, maar vooral iets met gebrek aan prioriteit/tijd :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zaagbok gezocht!

De klassieke houten zijn natuurlijk het stevigst, ik zoek een opklapbare voor flinke takken. De smart-holder zag ik hier een keer voorbijkomen. Compact design en voor flinke takken geschikt:

Heeft iemand ervaring met deze of een ander type wat makkelijk op te bergen is, stevig staat* en goed werkt?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Eusebius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:38:
Zaagbok gezocht!

De klassieke houten zijn natuurlijk het stevigst, ik zoek een opklapbare voor flinke takken. De smart-holder zag ik hier een keer voorbijkomen. Compact design en voor flinke takken geschikt:
[YouTube: Logosol Smart Holder]

Heeft iemand ervaring met deze of een ander type wat makkelijk op te bergen is, stevig staat* en goed werkt?
Heb die Logosol bok nu tijdje in gebruik en het werkt echt super handig. Heb er zowel flinke takken als stammen mee gezaagd en was verrast door het simpele systeem.

Je klemt de tak/ stam 1x in en zagen maar, je hoeft hem niet meer te verleggen o.i.d. :)

Aanvulling, door het gewicht van de stam/tak blijft deze geklemd zitten en blijft het geheel erg stabiel tijdens het zagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Numbers op 24-03-2023 22:35 . Reden: Aanvulling ]

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:50
Door omstandigheden hebben we de kachel deze winter vanaf eind november elke dag aan. Ik kom beneden, zet dat ding aan, en hij brand tot savonds laat.
Ik heb best wel wat hout nodig, en het is hartstikke leuk om bij een boer die een boom heeft omgehaald even langs te gaan om wat stammen of bollen op te halen.
Het kost echter wel veel tijd, heel veel tijd, om dat spul te halen met een standaard 750kg aanhangertje te halen.

Nu zie ik wel eens advertenties waarin grotere hoeveelheden worden aangeboden maar weet niet zo goed hoe ik dat op waarde moet schatten. 70 euro per ton populier, haal je dan nog 1.5 kuub hout er uit, en dus gestapeld /0,66 is ongeveer 2,25 kuub gestapeld?
Eentje die ik ook zie is 12 stere aan boomstammen (eik/beuk) waar ze 120 per stere voor rekenen, is dit dan zo'n beetje een op een over te nemen als je naar gekloofd en gestapeld kijkt? Is het enige waar ik naar kijk de winst in uren die het kost om al die steres met mn aanhangertje overal weg te trekken of zit er nog wel wat winst in feit dat die stammen zelf geen lucht bevatten en dat dus alleen tussen de stammen zelf zit en er dus wel degelijk nog een efficiëntie slag zit in het zo kopen en dan zelf verwerken.

Verwerken van de stammen beleef ik veel lol aan, lekker zagen en kloven tussendoor. Zit de hele dag in mn thuiskantoor (tochtige zolder) dus lekker naar buiten in het hout is altijd welkom. Puur het transport is wat minder, ben toch altijd wel 20km tot nu toe enkele reis kwijt, en dan duurt het gewoon even.

Iemand die antwoorden heeft op mijn vragen wbt de verschillende soorten aanbieding qua hout (gewicht vs m3)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 12:52
M4inDC schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:41:
Door omstandigheden hebben we de kachel deze winter vanaf eind november elke dag aan. Ik kom beneden, zet dat ding aan, en hij brand tot savonds laat.
Ik heb best wel wat hout nodig, en het is hartstikke leuk om bij een boer die een boom heeft omgehaald even langs te gaan om wat stammen of bollen op te halen.
Het kost echter wel veel tijd, heel veel tijd, om dat spul te halen met een standaard 750kg aanhangertje te halen.

Nu zie ik wel eens advertenties waarin grotere hoeveelheden worden aangeboden maar weet niet zo goed hoe ik dat op waarde moet schatten. 70 euro per ton populier, haal je dan nog 1.5 kuub hout er uit, en dus gestapeld /0,66 is ongeveer 2,25 kuub gestapeld?
Eentje die ik ook zie is 12 stere aan boomstammen (eik/beuk) waar ze 120 per stere voor rekenen, is dit dan zo'n beetje een op een over te nemen als je naar gekloofd en gestapeld kijkt? Is het enige waar ik naar kijk de winst in uren die het kost om al die steres met mn aanhangertje overal weg te trekken of zit er nog wel wat winst in feit dat die stammen zelf geen lucht bevatten en dat dus alleen tussen de stammen zelf zit en er dus wel degelijk nog een efficiëntie slag zit in het zo kopen en dan zelf verwerken.

Verwerken van de stammen beleef ik veel lol aan, lekker zagen en kloven tussendoor. Zit de hele dag in mn thuiskantoor (tochtige zolder) dus lekker naar buiten in het hout is altijd welkom. Puur het transport is wat minder, ben toch altijd wel 20km tot nu toe enkele reis kwijt, en dan duurt het gewoon even.

Iemand die antwoorden heeft op mijn vragen wbt de verschillende soorten aanbieding qua hout (gewicht vs m3)?
Populier kan beter naar de biomassa centrale. Daar krijgen ze dan zo'n 50-60 euro per ton voor.
Stere is nmw 1 m3 stamhout. Dus dat wordt 1,5 m3 gestapeld hout.
In tijd, ook halen/brengen moet je niet rekenen als je met brandhout bezig bent. Wel je benzine kosten voor de auto.
Het mooiste is als je ruimte hebt om zo'n vrachtwagen op eigen terrein te laten lossen. (12 stere is dan nog wel te doen) en eventueel mede-stokers in de buurt te enthousiasmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:03
M4inDC schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:41:

Zie het begin van de topic start voor meer info over stère en kuub. Daar heb ik e.e.a. uitgelegd. Populier lekker laten liggen als je beter hout kan krijgen. Er zit weinig energie in en het gaat snel rotten. €120 per stère eik/beuk is wel aan de prijs. Voorheen betaalde je dat per kuub gehakt en gezaagd, maar tijden veranderen en ik denk dat het nu een redelijke prijs is. Misschien onderhandelen dat als je alles afneemt je het voor €90 mag hebben?

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 09:08

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@M4inDC Ik kan je vertellen wat ik twee weken geleden betaald heb voor gemengd loofhout. Bij afname van 5 ton was dit 100 euro ex btw per ton. Dus 121 euro per ton inclusief BTW en transport.

Uitgaande van een soortelijk gewicht van 750 kilo per kuub is 1 ton 1,33 vaste kuub. Volgens de vuistegel van @Who Am I? is dit (x 1,5) dus 2 gestapelde kubieke meters hout.

Mijn gestapelde kuub kost dus 60,50 euro exclusief een kannetje Aspen2 en noeste arbeid met de Fiskars :9

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
TimmeStein schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:43:
@M4inDC Ik kan je vertellen wat ik twee weken geleden betaald heb voor gemengd loofhout. Bij afname van 5 ton was dit 100 euro ex btw per ton. Dus 121 euro per ton inclusief BTW en transport.

Uitgaande van een soortelijk gewicht van 750 kilo per kuub is 1 ton 1,33 vaste kuub. Volgens de vuistegel van @Who Am I? is dit (x 1,5) dus 2 gestapelde kubieke meters hout.

Mijn gestapelde kuub kost dus 60,50 euro exclusief een kannetje Aspen2 en noeste arbeid met de Fiskars :9
Bij wat voor soort bedrijven regel je zo'n nog overzienbare hoeveelheid ton hout? Of heb je zo'n grote lading van een complete vrachtauto met kennissen gedeeld?

Heb het uiteindelijk niet gedaan, op basis van bovenstaande reacties toch besloten dat het niet zo'n gigantische buitenkans was, maar even rustig verder kijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik heb twee jaar geleden een paar maanden bijgeklust bij een hovenier in de buurt. Nu krijg ik regelmatig een appje dat hij stukken hardhout over heeft van het bouwen/slopen van schuttingen. Voorwaarde is dan wel dat ik zelf het hout schoonmaak en niet te kieskeurig ben. Het verschilt per keer wat de kwaliteit is. Een enkele keer heeft hij ook stamhout, maar niet vaak.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Who Am I? schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:22:
Ik heb twee jaar geleden een paar maanden bijgeklust bij een hovenier in de buurt. Nu krijg ik regelmatig een appje dat hij stukken hardhout over heeft van het bouwen/slopen van schuttingen. Voorwaarde is dan wel dat ik zelf het hout schoonmaak en niet te kieskeurig ben. Het verschilt per keer wat de kwaliteit is. Een enkele keer heeft hij ook stamhout, maar niet vaak.
Ook top, hardhout brand prima 😀

Alleen tijd om bij te klussen bij een hovenier heb ik dan weer niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
M4inDC schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:09:
[...]

Ook top, hardhout brand prima 😀

Alleen tijd om bij te klussen bij een hovenier heb ik dan weer niet. :)
Dat was bij mij ook uit nood geboren na ruim een jaar zonder werk te hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
M4inDC schreef op zondag 2 april 2023 @ 02:16:
[...]

Bij wat voor soort bedrijven regel je zo'n nog overzienbare hoeveelheid ton hout? Of heb je zo'n grote lading van een complete vrachtauto met kennissen gedeeld?

Heb het uiteindelijk niet gedaan, op basis van bovenstaande reacties toch besloten dat het niet zo'n gigantische buitenkans was, maar even rustig verder kijken dus.
Ik zit er wel aan te denken daar Marktplaats hout adresjes weliswaar misschien betere buitenkansjes zijn, maar keerzijde is dat je eigen auto al dat gewicht mag dragen of trekken.. dat is wel een risico. En een Sprinter busje huren om zo'n lading hout op te halen.. is ook een flink risico op schade want boomstammen wegen toch wel veel. Dus tja als het bezorgd kan worden met een vrachtwagen... tegen een redelijke prijs is dat geen slechte deal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert B
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik heb weer een vraag over hout dan wel boom soort.
Vandaag wat hout gekregen maar vraag me af wat is het?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkvjYbfPJvgXaXc4hW2JbYcvIiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DO6fuSlqvKaa3WTYivplaw9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atOdlrZiYhSEnEGDTlE2Ntact58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIsPOeCs3NqALs01oghmmAyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkhiYMfQmLBggJOr4TeD-y9rtek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JYSdUU34RhGuqjXD7jnhlMS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert B
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Het klooft makkelijk en onder de bast is het vrij glad en glibberig.
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Norbert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Dit ziet er uit als wilg of een jonge populier achtige boom. De jaarringen zijn enorm en de bast lijkt op de eerder genoemde soorten. Ook het glibberige onder de bast is karakteristiek daarvoor. Het is heel belangrijk om het goed droog en luchtig te bewaren. Anders gaat het echt rotten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
Yep, dat is (schiet)wilg. Inderdaad zorgen dat het goed droog en luchtig ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:46
Ik ben zelf niet in de gelegenheid tot hakken en zagen.. En betaal dus de volle mep voor haard hout bij de diverse aanbieders. Nu hoor ik inmiddels ook af en toe over briketten. Ik had altijd het beeld van die dingetjes die je kocht bij een weekendje landal voor in de haard. Maar dit gaat over het serieuzere werk. Dit geperste hout levert meer kWh/kg op dan gerooid hout. Enige nadeel wat ik al wel zie: je moet het binnen bewaren. Maar daarentegen goed stapelbaar en beter betaalbaar.
Wie heeft er ervaring met Ruf briketten of Pini Kay briketten? geur, schadelijke stoffen, aansteken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 10:06
Jailhouse schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:48:
Ik ben zelf niet in de gelegenheid tot hakken en zagen.. En betaal dus de volle mep voor haard hout bij de diverse aanbieders. Nu hoor ik inmiddels ook af en toe over briketten. Ik had altijd het beeld van die dingetjes die je kocht bij een weekendje landal voor in de haard. Maar dit gaat over het serieuzere werk. Dit geperste hout levert meer kWh/kg op dan gerooid hout. Enige nadeel wat ik al wel zie: je moet het binnen bewaren. Maar daarentegen goed stapelbaar en beter betaalbaar.
Wie heeft er ervaring met Ruf briketten of Pini Kay briketten? geur, schadelijke stoffen, aansteken?
Ik heb hier wat zakken met RUF, gebruik ze eigenlijk een beetje afwisselend met hout.
RUF brand wel mooi, alleen is voor mij duurder dan regulier hout gekloofd gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jailhouse schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:48:
Ik heb alleen maar "echt" hout.
Maar die briketten kun je vaak voor weinig ook wel een proefpakket bestellen dan kun je zelf ervaren of het wat is..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik ben aardig tevreden met RUF, maar gebruik ze ook samen met hout. De briketten zorgen er voor dat het hout mooi blijft branden.

Wat mij betreft aanrader.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoUTAkpjECiIkL0jjogNIxEO-Jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZDU7IeRvFhWP73Qo21pwZwv.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat dit voor hout is? Ik denk zelf Esdoorn, maar twijfel…

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Atlas schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:53:
[Afbeelding]

Ik zou zeggen Els. Als het net is afgezaagd, wordt het zaagvlak na een paar uur oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Atlas schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:53:
[Afbeelding]

Volgens mij heb je gelijk (net even foto's terug gekeken van mijn esdoorn bomen voordat ze de kachel in gegaan zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

MG88 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:42:
[...]

Volgens mij heb je gelijk (net even foto's terug gekeken van mijn esdoorn bomen voordat ze de kachel in gegaan zijn)
Ik lees overal dat Esdoorn niet heel erg geschikt is voor de openhaard, vind jij dat ook?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Atlas schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:43:
[...]

Ik lees overal dat Esdoorn niet heel erg geschikt is voor de openhaard, vind jij dat ook?
Ik heb er geen problemen mee, nu mix ik bewust altijd het hout gezien ik nooit één soort heb en hard- en zacht hout wil combineren. Hoe het is als je puur alleen op esdoorn zou stoken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Atlas schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:43:
[...]

Esdoorn brandt prima, maar brandt wel snel weg. Het is wel perfect om mee aan te maken. In het overzicht in de openingspost kun je zien hoe esdoorn zich verhoudt tot andere houtsoorten. Maar ik blijf er bij dat het eerder Els is😋 esdoorn heeft een veel gladdere bast.

[ Voor 4% gewijzigd door Who Am I? op 26-04-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Zojuist ben ik toch weer aan het twijfelen gebracht over het stoken van naaldhout. Ik ben benieuwd naar jullie (eigen) ervaringen.

De schoorsteen is weer geveegd en het zag er allemaal netjes uit. We hebben een gemetseld kanaal met een moderne Barbas inbouw kachel. Afgelopen seizoenen altijd goed droog loofhout gestookt dus had eigenlijk ook niet anders verwacht.

Even aan de praat geraakt over diverse houtsoorten en mij werd afgeraden om naaldhout te stoken, omdat daar plakkaten van in de schoorsteen zouden komen, die later bij genoeg opbouw in brand kunnen vliegen. Ze zagen dat dit seizoen weer bij meer mensen, waarschijnlijk door de hoge gasprijzen en "iedereen" alle goedkope bocht in de kachel gooit.

Nu wil ik niet eigenwijs doen, want die mannen zien dit dagelijks door hun werk, maar het naaldhout werd in één adem genoemd met geschilderd en geïmpregneerd tuinhout. De laatste twee zijn sowieso not done vanwege de stoffen die er nog meer vrij komen bij verbranden, al vraag ik mij af wat vuilverwerkers er anders mee kunnen doen dan verbranden, maar wellicht bij hogere temperaturen.

Anyhow, ik heb hier vaker gelezen dat mensen naaldhout stoken, niet gesmoord maar op hoge temperaturen en het argument van Scandinavische landen waar ze niet anders doen. Mengen jullie het naaldhout met loofhout tijdens het stoken? Of andere tips om op te letten of toch het advies om het niet te doen? Het idee van een kans op schoorsteenbrand is het mij niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:47
Numbers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:33:

Anyhow, ik heb hier vaker gelezen dat mensen naaldhout stoken, niet gesmoord maar op hoge temperaturen en het argument van Scandinavische landen waar ze niet anders doen. Mengen jullie het naaldhout met loofhout tijdens het stoken? Of andere tips om op te letten of toch het advies om het niet te doen? Het idee van een kans op schoorsteenbrand is het mij niet waard.
Ik stook hier altijd gemengd, waarbij ik de kachel warm stook met de wat zachtere houtsoorten (meestal berk). Als ie goed warm is gaat daarna het naaldhout erin. Onze schoorsteenveger geeft iedere keer aan dat de schoorsteen er prima uitziet en we ons nergens druk over hoeven te maken. Wel geeft hij ook aan dat je naaldhout alleen moet gebruiken als de kachel goed warm is en je aan het doorstoken bent (oftewel de kachel ook goed warm houdt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Numbers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:33:
al vraag ik mij af wat vuilverwerkers er anders mee kunnen doen dan verbranden, maar wellicht bij hogere temperaturen.
Dat is geen eerlijk vergelijk. Inderdaad spelen consistente hoge temperaturen een rol, maar vooral ook dat de rook niet zo maar de pijp uit gaat, zoals thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Dat is geen eerlijk vergelijk. Inderdaad spelen consistente hoge temperaturen een rol, maar vooral ook dat de rook niet zo maar de pijp uit gaat, zoals thuis.
Klopt, was ook meer een zijstapje in mijn hersenen waarbij ik het mij afvroeg :P Had het wellicht beter niet kunnen vermelden, we gebruiken dat soort hout helemaal niet in de kachel en het leidt af van mijn echte vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:48

Indoubt

Always be indoubt until sure

Een kennis van mij heeft een huisje in Zweden en stookt hoofdzakelijk dennehout. Hij heeft ook wel wat berk maar lang niet zoveel els dennen.

Ik heb daar in een aantal weken heel wat dennenhout gestookt en dat gaat prima. Hij laat 1 maal per jaar de schoorsteen vegen maar dat is eigenlijk hetzelfde las hier.

Er is zowel een houtgestookte CV met WTW als een gewone houtkachel.

En er gaat daar 10-15 kuub door in een winter als het een normale winter is. Dat doet ie al ruim 15 jaar, net als iedereen daar in de regio

Dat dennenhout niet kan is onzin. Je moet zorgen dat je temperatuur niet te laag is. Als de temperatuur hoog genoeg is dan verbrand ook het hars gewoon en zorgt ook niet (noemenswwardig) voor creosoot.

Heb je bagger hout dan kun je het beter laten. maar dat geld niet alleen voor dennen.

Edit: bij mij is eindelijk de schoorsteeninspectie uitgevoerd. Kanaal is uitstekend en compleet schoon op wat stof en een takje na. Rooktest geeft een hele goede trek aan. Ik kan dus mijn nieuwe Morso 6141 gaan aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Indoubt op 15-05-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Sjiek ding! Hier tot nog toe ook alleen naaldhout, uit eigen tuin. Volgend jaar (of eind dit jaar) laten we ‘m ook maar eens vegen. Ben benieuwd, onze Morso 1010 heeft nu z’n eerste winter doorgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 13:54

Smurf

Detri

Bij ons is de boel ook weer geveegd en klaar voor volgende winter/verlengde herfst/wat we dan ook krijgen. Schoorsteenveger bevestigde ook weer precies hetgene wat ik zelf ook zo fijn vind aan (deels) speksteen kachels. Ik stook hem in het begin lekker hoog op om de stenen op temperatuur te krijgen. En dan als alles op temperatuur is de rest van de avond rustig aan door laten branden. Bijkomend voordeel is dan dat het rookkanaal daardoor ook gelijk goed opwarmt en dus mooi schoon blijft.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb nu een aantal stukken boom op de kop getikt, waar flinke stukken klimop aan zitten. Deze krijg ik er gemakkelijk vanaf en is een aardig partijtje. Op sommige delen wel 5cm dik. Nu vraag ik me af: is klimop ook geschikt als brandhout? Ik vind genoeg over bomen, maar dit is een struik. Iemand ervaring mee?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Op deze pagina is iets te vinden over klimop.

https://forum.preppers.nl/topic/2999-welk-hout-verzamelen/

Eventueel kun je ook zoeken op Hedera.

[ Voor 28% gewijzigd door Who Am I? op 18-05-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:52
Wij zoeken pizza hout in plaats van haard hout. Heb je dan nog specifiek soort hout nodig.

En wat zijn de beste sites?
Wij kunnen een paar kuub kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 19:37
Zou het wellicht met essen kunnen? Als de temperatuur maar hoog genoeg is en geen vervelende producten bij vrijkomen? Wellicht eiken of berken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Vraagje:

2.5m³ eiken schaaldelen @ €250,00... Is dat redelijk? M.a.w. zou een Tweaker dat willen betalen?
Zit in een deel van de randstad waarbij Engeland naast de deur ligt en bosrijk Nederland ver weg en bigbags zijn erg duur hier.

Het wordt daarvoor wel gratis afgeleverd...
Nu ik er zo over nadenk weet ik het antwoord eigenlijk wel, plaats het toch maar ff...heb zo mijn best gedaan op het typen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
2,5m3 eiken voor €250 lijkt mij een prima deal. Hoe dik zijn de schaaldelen? Schaaldelen zijn planken met stukken schors toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:47
Who Am I? schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:11:
2,5m3 eiken voor €250 lijkt mij een prima deal. Hoe dik zijn de schaaldelen? Schaaldelen zijn planken met stukken schors toch?
Dat zijn inderdaad planken direct van een boom gezaagd zonder de schors te verwijderen. Prima spul om te stoken, maar door het grotere oppervlakte t.o.v. gekloofd hout zal het wat sneller/harder branden. Ik heb het hier ook een tijdje gehad en vooral in combinatie met gekloofd hout stookt het heel goed. Je krijgt dan wat meer opties om de kachel wat harder/zachter te stoken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:33
MrSparkels schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:50:
Vraagje:

2.5m³ eiken schaaldelen @ €250,00... Is dat redelijk? M.a.w. zou een Tweaker dat willen betalen?
Zit in een deel van de randstad waarbij Engeland naast de deur ligt en bosrijk Nederland ver weg en bigbags zijn erg duur hier.

Het wordt daarvoor wel gratis afgeleverd...
Nu ik er zo over nadenk weet ik het antwoord eigenlijk wel, plaats het toch maar ff...heb zo mijn best gedaan op het typen 8)
Prima prijs zeg

Ik heb laatst voor 4 kuub gekloofd en gedroogd (+/- 12% vocht) dennenhout 455,- betaald, incl levering aan huis.

Morgen komen ze de kachel plaatsen, ik ben alvast aan het inslaan voor komende winter.
Geen idee hoeveel ik ga verbruiken, nu totaal 6 kuub, dus 4 kuub dennenhout, 1 kuub vuren(gratis) en 1 kuub wilg(gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Nou met die soorten zacht hout kom je te kort met 6 kuub ben ik bang (dennen = vuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Zatervan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:34:
Nou met die soorten zacht hout kom je te kort met 6 kuub ben ik bang (dennen = vuren)
Weer wat geleerd haha :+

Dat meen je niet pff.
Voor het eerst dat ik hout ga stoken komende winter. Ik ben ivm ziekte altijd thuis dus er zal dan wel wat door heen gaan ben ik bang.

Het is denk ik ook afhankelijk van hoe je stookt? Als je hem continu vol propt en het 28 graden laat worden (schoonouders) of gewoon bewust een blokje erop doet maakt dat denk ik ook een behoorlijke verschil.

Afgelopen 2 winters in 12 graden gezeten ivm de gasprijzen dus ik ben al blij met 18 graden haha.

Mijn buurvrouw stookt 2 kuub weg per winter maar mijn schoonouders 6 kuub, vandaar dat ik ook dacht aan maximaal 6… meer gaat in de schuur ook niet passen, of ik moet buiten wat verzinnen voor opslag.

Beuken/Essen/Eik is alleen zo super duur, dennen hout is nog betaalbaar..
En anders mengen met die pinikay of ruf briketten?
Pinikay kwam ik vorige maand tegen bij de Hornbach.

Alle tips zijn welkom, ik ben een startende stoker.
Buiten dat we straks niet meer in de kou hoeven te zitten vindt ik het ook nog eens heel gezellig.
Vroeger in Center parcs altijd heerlijk gezellig stoken met een wijntje voor de kachel, heerlijk!

Uiteraard droog hout, minimaal onder de 20% vocht (alles wat ik heb is nu maximaal 12% dus dat zit goed).

Op internet lees ik ook dat je een Pinikay/Ruf/bruinkool briket in de kachel kan leggen voor je naar bed gaat, dan alle schuiven dicht en dan zou het de volgende dag nog warm moeten zijn. Of krijg je op die manier veel overlast?

Leuk hoor een hout topic oOo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Doe dat laatste maar niet - dat is precies waar je die overlastklachten van krijgt: smoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
Ik ben ook een starter, afgelopen winter de 1e stook gedaan
Ik had 6 kuub berkenhout en 1 kuub eiken
Heb een speksteenkachel, dus die stook je heet, en daarna hou je hem warm met af en toe 2 blokjes
Ik heb vrijwel elke dag gestookt
Heb nu nog 2 kuub berken over
Dus 6 kuub lijkt me redelijk normaal, een gewone houtkachel vreet meer, ik hoor ook van 10 kuub in een winter voor een vrijstaande woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Zatervan schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:27:
Ik ben ook een starter, afgelopen winter de 1e stook gedaan
Ik had 6 kuub berkenhout en 1 kuub eiken
Heb een speksteenkachel, dus die stook je heet, en daarna hou je hem warm met af en toe 2 blokjes
Ik heb vrijwel elke dag gestookt
Heb nu nog 2 kuub berken over
Dus 6 kuub lijkt me redelijk normaal, een gewone houtkachel vreet meer, ik hoor ook van 10 kuub in een winter voor een vrijstaande woning
Ah top, bedankt.

Voor komende winter haal ik dan wat van die RUF briketten, dan kan ik dat mooi combineren met het dennenhout.

Daarna kijken hoe het stoken is gegaan en dan misschien volgende keer houtsoorten combineren : )

Ik krijg een gietijzeren houtkachel, een Nestor Martin Stanford 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
9kW? Dat is geen kleine kachel. Ik hoop dat je niet de tent uitzweet als die eenmaal op stoom is… of heb je een grote ruimte?

Wij hebben hier een Morso 1010 staan, 5kW. Die verwarmt een oppervlakte van 70m2 aan benedenverdieping en dan moet de kamerdeur naar gang en trap vaak open om het aangenaam te houden. Of smoren, maar dat doen we liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Hier ook 9 kw, een Altech Eclips.
Als je continu eiken stook is er een kansje dat het wel flink heet wordt in huis, 60m2, maar met het wat zachtere houtsoort als berken is het prima
Ik heb wel geleerd dat een mix van berken en eiken het beste werkt in mijn situatie
Tijdens de koudste nachten had ik 4 blokken bruinkoolbrikketten in de kachel, die bleven in de smoorstand heel de nacht doorsmeulen, maar de buren waren daar minder blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@Zatervan Mooi ding. Wij hebben inmiddels alweer 5 jaar een Altec Ecosy want hetzelfde idee is maar dan zonder aslade.
6 kuub voor een winter heb ik nog niet gehaald hier. Ik stook eigenlijk alleen in de avonduren en met de woonkamer aan de westkant profiteren we natuurlijk ook van de zon zodat de kachel op de mooiere dagen niet gelijk aan hoeft bij thuiskomst.
De eerste jaren zat ik op 3-4 kuub, maar afgelopen verlengde-herfst-met-2-dagen-schaatsweer-tussendoor is dat een stuk minder geweest. Dat zal deels door het zachte weer komen, maar ook omdat ik de kachel inmiddels beter ken en daardoor een stuk minder vaak bijvul dan in het begin.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Gramser schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:25:
9kW? Dat is geen kleine kachel. Ik hoop dat je niet de tent uitzweet als die eenmaal op stoom is… of heb je een grote ruimte?

Wij hebben hier een Morso 1010 staan, 5kW. Die verwarmt een oppervlakte van 70m2 aan benedenverdieping en dan moet de kamerdeur naar gang en trap vaak open om het aangenaam te houden. Of smoren, maar dat doen we liever niet.
91m2 en isolatie uit 1972 :+

We hebben ons laten informeren door de professionals van Haveverwarming en de installateur is van tevoren bij ons langs geweest dus kwa kW zit het helemaal goed.

De tussen deur naar de gang en de bovenverdieping wil ik sowieso open zetten, dan is het boven ook aangenaam en droogt de was wat sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Zatervan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:56:
Hier ook 9 kw, een Altech Eclips.
Als je continu eiken stook is er een kansje dat het wel flink heet wordt in huis, 60m2, maar met het wat zachtere houtsoort als berken is het prima
Ik heb wel geleerd dat een mix van berken en eiken het beste werkt in mijn situatie
Tijdens de koudste nachten had ik 4 blokken bruinkoolbrikketten in de kachel, die bleven in de smoorstand heel de nacht doorsmeulen, maar de buren waren daar minder blij mee
Mooie kachel! Toevallig ook naar gekeken, alleen vond mijn partner een klassieke wat mooier

Ohh daarom, ik heb 6 kuub liggen en ga het allemaal wel zien. Volgend jaar wellicht hout mixen.

Haha dat geloof ik, wat ik lees op internet ruikt dat naar stoomlocomotief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Smurf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:19:
@Zatervan Mooi ding. Wij hebben inmiddels alweer 5 jaar een Altec Ecosy want hetzelfde idee is maar dan zonder aslade.
6 kuub voor een winter heb ik nog niet gehaald hier. Ik stook eigenlijk alleen in de avonduren en met de woonkamer aan de westkant profiteren we natuurlijk ook van de zon zodat de kachel op de mooiere dagen niet gelijk aan hoeft bij thuiskomst.
De eerste jaren zat ik op 3-4 kuub, maar afgelopen verlengde-herfst-met-2-dagen-schaatsweer-tussendoor is dat een stuk minder geweest. Dat zal deels door het zachte weer komen, maar ook omdat ik de kachel inmiddels beter ken en daardoor een stuk minder vaak bijvul dan in het begin.
Ook een mooie! Maar zonder aslade? Moet je die dan elke keer uitzuigen?

Kijk dat geeft wat vertrouwen met mijn 6 kuub haha, wat voor hout gebruik je?

Ik moet wel zeggen dat ik altijd thuis ben ivm ziekte dus ik start rond 10:00 met stoken, maar als het eenmaal aangenaam is kan hij ook wel even uitblijven denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Hier gaat er ook 6m3 doorheen hoor in een stookseizoen. Wel een open trappenhuis, dus er verdwijnt veel warmte naar boven. Wat helemaal niet erg is overigens. Woonkamer is 50m2 ofzo. Alles is goed geïsoleerd, maar ja, een open trappenhuis dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@iMode Uitzuigen doe ik bijna niet. Om de 2 of 3 dagen, afhankelijk van hoe lang de kachel gebrand heeft schep ik de asresten er even uit. Er blijft dan natuurlijk wel wat achter, maar dat zit de luchttoevoer niet in de weg verder.
Qua hout zit ik meestal op het lichtere spul omdat dat hier het beste gratis, of in ruil voor een paar uur inspanning, te krijgen is. Denk aan wilg, els, es. En af en toe wat vuren. Dat is dan meestal resthout van pallets/klussen etc. Mits het niet geverfd of geimpregneerd is natuurlijk.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 23:48

Indoubt

Always be indoubt until sure

Vandaag mijn kachel aangesloten en getest. Het heeft allemaal langer geduurd dan verwacht. Nu ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan maar de kachel heb ik al een half jaar geleden gekocht. Laatst de schoorsteen laten inspecteren en een rooktest laten doen. Tevens ook geveegd natuurlijk. Daarna een nieuwe nisbus ingemetseld en de wand achter de kachel met natuursteen bekleed.

Het is een relatief kleine kachel maar wel met een A+ energielabel en primaire, secundaire en tertiaire verbranding. Nominaal vermogen is 5,9 kW. Hij zou regelbaar moeten zijn tussen 3 en 6 kW. Het is een convectiekachel en geen zuivere stralingskachel en is dubbelwandig uitgevoerd. Materiaal is gietijzer. Dit zou de ruimte beter moeten verwarmen als een stralingskachel.

Ook de topplaat is dubbel uitgevoerd. Heeft het zin om hier nog zo'n ventilator op te zetten met een peltier element? Ik verwacht dat de temperatuur minder hoog wordt dan van een enkelwandige kachel.

De pijp uit de achterwand naar het rookkanaal is 120mm dia en relatief kort. Ik zou daar eventueel nog een temperatuurmeter op willen hebben. Iemand een idee welke daarvoor geschikt zijn?

De uittree temperatuur is vrij laag, zou zich ergens net boven de 200 graden moeten bevinden maar ik zou dit graag willen meten.

Veel stoken zal ik niet. Ik ga er enkel 1 ruimte mee verwarmen. Ik verwacht dus niet heel veel kuub hout nodig te hebben.

In de toekomst moet er ook een warmtepomp komen. Het idee is om een warmtepomp te hebben die niet al te groot is want er is geen ruimte voor een grote en mogelijk kan ik geen lucht buitenunit plaatsen. Tegen die tijd gaat de kachel aan als de WP het niet red. De WP kan zo klein mogelijk worden berekend.

Voorlopig is dat niet aan de orde maar ik stook nu al niet veel gas weg.

Houtsoorten ga ik zo schoon mogelijk stoken en waarschijnlijk dan het snelgroeiende essen of berken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 21-05 13:06
Wij verbruiken zo'n 2,5m3 hout per winter. In principe alleen voor de gezelligheid, maar in de praktijk staat de kachel 6 vd 7 dagen aan in de winter na het eten (1900)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
Zonet prijs aanvraag gedaan voor 6 stère brandhout (droge eik)
denk dat het op een 600€ zal komen (vind ik nog steeds hoge prijs)

Hier trouwens een
dik geurts ivar 10
10kw op volle sterkte, zelden nodig gehad voor 160m³

[ Voor 27% gewijzigd door Wolfp4ck op 22-06-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Wolfp4ck schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:09:

Hier trouwens een
dik geurts ivar 10
10kw op volle sterkte, zelden nodig gehad voor 160m³
En is dat dan incl bezorgen en btw?

Dat zijn stammen van 20-40 cm ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
yep beide inclusief, zonet gehoord dat het wellicht eerder 700€ zal zijn maar hier in België vind ik niet goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:33
Smurf schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:26:
@iModeQua hout zit ik meestal op het lichtere spul (...) es.
Es heeft een vergelijkbaar hoge volumieke massa bij 12% vochtigheid als taxus, beuk of Europese eik en een fractie hoger dan rode Amerikaanse eik.
Nog beter (als in: meer warmte per volume) is robinia, haagbeuk en witte Amerikaanse eik.
Wolfp4ck schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:09:
Stère is een lastige eindheidsmaat.
De beste "regel" is een vak van 1 kubieke meter (1m langs elke zijde) handgestapeld met blokken hout. Maar dan krijg je creatieve types met "losgestort", "afgekapt", "losse stère", ... Dus hoeveel is het nou eigenlijk écht?
Wij kregen telkens per 4 stère geleverd: een mestkar (handig om af te kappen) met buitenafmetingen die op 4m³ uitkwamen. Dit jaar hout gaan halen dat gestapeld lag in palox'en (houten bakken van de fruitpluk) en een IBC-kooi. Zo is het volume alvast kristalhelder voor alle partijen :).

Is het hout op de maat en gekloven zoals jij het wil?
Dan lijkt dat een prima prijs. Zeker als het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
droog en op maat gekloven ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Dat lijkt me een heel goeie prijs: droog, op maat, gekloven én geleverd.
Sterker nog: de prijszetting suggereert eerder "geen BTW van toepassing" ;)

Ik betaalde in de late winter/vroege voorjaar nog €100 per gestapelde stère, eik/beuk/es, op maat en gekloven, maar wel zelf gaan halen (& overladen) in een bos. Mijn diesel is dan wel "gratis", mijn tijd is dat niet :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 07:15

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik schil hout ook altijd met m’n tanden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@robkrekel Nou ja.. dat hoop je maar. Misschien verwijst het naar de ruime aanwezigheid van boktor in het hout?

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
robkrekel schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 06:38:
Kom op mensen, gekloven betekend toch echt iets anders hoor
Als Vlaming/Belg is de betekenis van "gekloven" duidelijk _/-\o_ .
Ik denk dat het in dezelfde categorie past als "bevrozen" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 07:15
Cafe Del Mar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Als Vlaming/Belg is de betekenis van "gekloven" duidelijk _/-\o_ .
Ik denk dat het in dezelfde categorie past als "bevrozen" ;)
Dat zal allemaal wel, maar als ik hier in mijn plaatselijk dialect ga schrijven komt het niet goed, en snapt niemand er wat van.

Maar goed, hout kloven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Even een vraag: Enkele weken geleden is hier de houtkachel geplaatst.

Vandaag voor het eerst hoor ik een zeer hinderlijk getik, als of Woody Woodpecker in het rookkanaal zit :+

Het is voor het eerst dat het behoorlijk waait, het is niet continu, in de woonkamer en slaapkamer is het irritant hoorbaar. Wat zou het kunnen zijn?
De wind die er op een bepaalde manier inwaait? Maar wat tikt er dan?

Als ik mijn hoofd in de kachel steek hoor ik de wind suizen, dus dat is het niet. Het klinkt als getik / geklop.

Kanaal is op mijn slaapkamer gebeugeld en buiten aan het huis van de buren gebeugeld (buren hebben een opbouw / zolder, ik niet.
Het kanaal steekt netjes boven de nok van de buren uit.

Op het ene moment is het weer stil en dan is het er weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zit er misschien een klep bovenop voor de schoorsteenveger? Dat die bij een bepaalde windrichting en -kracht kleppert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ga je te snel te warm ? https://www.vuurzon.nl/ho...rmanent-tikkende-geluiden

Of misschien moet die nog zetten door de nieuwigheid ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:15
Ik ga ervanuit dat hij niet zn hoofd in een brandende kachel heeft gestoken :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iMode
Raymond schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:10:
Ik ga ervanuit dat hij niet zn hoofd in een brandende kachel heeft gestoken :+
Haha :P
Gramser schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:06:
Zit er misschien een klep bovenop voor de schoorsteenveger? Dat die bij een bepaalde windrichting en -kracht kleppert?
Millie-ano schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:32:
Ga je te snel te warm ? https://www.vuurzon.nl/ho...rmanent-tikkende-geluiden

Of misschien moet die nog zetten door de nieuwigheid ?
Bedankt voor jullie reacties!

Het geluid van woody woodpecker heb ik gevonden
Ik keek net na het plaatsen van dit bericht uit mijn slaapkamerraam, zie ik heel de pijp bewegen door de wind :/

Bel ik het bedrijf op die hem geplaatst heeft, zijn reactie: kan niet bewegen, onmogelijk, dit en dat.
Ik behoorlijk geïrriteerd dat hij toch echt heen en weer gaat, herrie maakt in mij slaapkamer en woonkamer en dat het gewoon opgelost moet worden.

Ga ik net samen met de buurman het de dak op, wat blijkt.. de pijp gaat helemaal heen en weer, beugels zitten totaal niet goed vast 8)7

Video: YouTube: Schoorsteen

[ Voor 3% gewijzigd door iMode op 02-07-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En dat bedrijf nam op zondag op..? Wauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Gramser schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:04:
En dat bedrijf nam op zondag op..? Wauw.
bedrijf / eenmanszaak.

Gelukkig wel, installatie moet gewoon goed en veilig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Hopelijk komt hij het snel fixen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gramser schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:17:
Om een paar moertjes aan te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:00:
[...]

Ja.

En vooral om gewoon z’n werk af te maken waarvoor hij werd betaald, schat ik zo in.

[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 03-07-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Stukje garantie ook. Als jij ze vast draait en je sloopt iets, is het jouw schuld. Daarnaast zitten er zekere risico's aan op een dak werken. Dus gewoon lekker dat bedrijf het laten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Who Am I? schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:40:
Stukje garantie ook. Als jij ze vast draait en je sloopt iets, is het jouw schuld. Daarnaast zitten er zekere risico's aan op een dak werken. Dus gewoon lekker dat bedrijf het laten oplossen.
Het zijn een paar boutjes... Als je jezelf niet vertrouwd en denkt een M8 bout doormidden te draaien, tsja...

En in dezeflde tijd als het filmpje maken had je het vast kunnen zetten.

Zou hem sowieso altijd langs laten komen, maar het maar kapot laten gaan omdat je anders "je garantie verliest"... slaat natuurlijk als een tang op een varken. Maargoed, zwaar offtopic.

Hier trouwens verleden week de koof en het laatste stukje van de pijp afgewerkt in onze nieuwbouw.
Nog ff keer het CV-gedeelte van de kachel aansluiten en dan kunnen we stokuhhhh! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 15:13
@bbbrumbrum welke CV kachel heb je?
Heb bij aanschaf van onze nieuwe kachel 3 jaar terug afgezien van een CV-model omdat de kachelspecialist er niet erg over te spreken was (de temperatuur van het systeem zou te laag blijven..) en we konden de aansluiting niet makkelijk realiseren zonder kruimruimte. Had het achteraf toch wel moeten doen denk ik nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ps4mm schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:48:
@bbbrumbrum welke CV kachel heb je?
Heb bij aanschaf van onze nieuwe kachel 3 jaar terug afgezien van een CV-model omdat de kachelspecialist er niet erg over te spreken was (de temperatuur van het systeem zou te laag blijven..) en we konden de aansluiting niet makkelijk realiseren zonder kruimruimte. Had het achteraf toch wel moeten doen denk ik nu :)
Een Verner 13/10.1.
In nieuwbouw zonder CV-koppeling is niet te doen, dat geeft veelteveel warmte.
Deze doet 9kW: 2kW de ruimte in, 7kW richting CV buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 10:06
Afgelopen maand 2m3 gedroogd berken op kunnen halen van iemand die ging emigreren. Naast de 4 kuub eiken en beuk. Wij kunnen deze winter wel vooruit. Ook kregen we nog een soort zware 3kg kool briketten erbij. Deze zou je voor het slapengaan in het vuur kunnen leggen, waardoor je je haard nog wat langer warm kan houden tijdens de echt gure nachten.

Het is hier immers de hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Gramser schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:17:
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:00:
[...]

Who Am I? schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:40:
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:30:
Het zijn een paar boutjes... Als je jezelf niet vertrouwd en denkt een M8 bout doormidden te draaien, tsja...

En in dezeflde tijd als het filmpje maken had je het vast kunnen zetten.

Zou hem sowieso altijd langs laten komen, maar het maar kapot laten gaan omdat je anders "je garantie verliest"... slaat natuurlijk als een tang op een varken. Maargoed, zwaar offtopic.
Bedankt voor de reacties.

Door ziekte heb ik bijna geen gevoel meer in mijn handen, ik krijg een dop van de spa rood niet eens open.
Tevens door die zelfde ziekte een evenwichtsstoornis etc.

Ik laat het inderdaad door het bedrijf oplossen, flink voor betaald dus moet gewoon goed zijn. Hij heeft hoekprofielen besteld ter versterking van de bestaande beugels, ik ben benieuwd.

Even een andere vraag aan jullie en andere mede tweakers.
Sorry een beetje offtopic, het gaat niet echt over haardhout haha.
Op mijn slaapkamer gaat de installatie van enkelwandig naar dubbelwandig, daar is het volgende aansluitstuk voor gebruikt: https://www.solinox.com.tr/slxatcr-aansluitstuk-ew-dw. Dit onderdeel ligt op de eerste etage op de vloer en steekt dus (h-m) 12 cm in de vloer.

Echter ontsnapt er flink wat warmte aan 1 kant, het wordt daar zo warm dat ik mijn vingers er niet lang kan houden. Aan de andere kanten van het aansluitstuk geen probleem.
Dit uiteraard ook gemeld bij de installateur, deze geeft aan dat de vloer waarschijnlijk niet waterpas is.

Ik kan precies aan deze kant een tandenstoker er +/- 2 cm insteken.
Nu zat ik te denken om deze hoge temperatuur kit te bestellen om rondom de buis/vloer de boel goed dicht te maken, deze is geschikt voor maximaal 1250 graden: https://kachelmaterialens...helkit-patroon-310ml.html

Is dat een goede en veilig oplossing?

Even een paar situatie foto's:

Kachel woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtinypwGovmvYpNxcjRLIeScOzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwWydFhDXHHbP5xqJvoUA8jb.jpg?f=fotoalbum_large

Buis slaapkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hPPAlZXOjwq0clLX6XcQBzrc0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnmwoAmTUqN43w9dOTCoxr1V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8Wq78onvPhDMHUXMY0Ht6WXge0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vdWGClYj8fqQ27zB6oZ1H0n.jpg?f=fotoalbum_large

Vloer niet waterpas / warmte die ontsnapt, dit wil ik dus met de hittebestendige kit dicht maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR8_hSvLMBEQoI-BJ0Oexx-jeKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwluPf7uCylcsYrjpWoSBS7H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoLDFcZOQIBNDtPxuHXT90iSf4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ1Kof2JouOXLp5Fi30rZ0JF.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
iMode schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:04:
Even een andere vraag aan jullie en andere mede tweakers.
Sorry een beetje offtopic, het gaat niet echt over haardhout haha.
Op mijn slaapkamer gaat de installatie van enkelwandig naar dubbelwandig, daar is het volgende aansluitstuk voor gebruikt: https://www.solinox.com.tr/slxatcr-aansluitstuk-ew-dw. Dit onderdeel ligt op de eerste etage op de vloer en steekt dus (h-m) 12 cm in de vloer.

Echter ontsnapt er flink wat warmte aan 1 kant, het wordt daar zo warm dat ik mijn vingers er niet lang kan houden. Aan de andere kanten van het aansluitstuk geen probleem.
Dit uiteraard ook gemeld bij de installateur, deze geeft aan dat de vloer waarschijnlijk niet waterpas is.

Ik kan precies aan deze kant een tandenstoker er +/- 2 cm insteken.
Nu zat ik te denken om deze hoge temperatuur kit te bestellen om rondom de buis/vloer de boel goed dicht te maken, deze is geschikt voor maximaal 1250 graden: https://kachelmaterialens...helkit-patroon-310ml.html

Is dat een goede en veilig oplossing?

Even een paar situatie foto's:

Kachel woonkamer:

[Afbeelding]

Buis slaapkamer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vloer niet waterpas / warmte die ontsnapt, dit wil ik dus met de hittebestendige kit dicht maken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor jullie advies!
Hier is dat koppelstuk voorzien van een vloerplaat. De warmte gaat dus minder makkelijk naar boven. Heb dat koppelstuk in de vloer voorzien van een randje steenwol. Dat demt ook het geluid en is eventueel makkelijker te verwijderen. Ik heb de steenwol er een beetje tussen gerommeld en niet hard aangedrukt ofzo.
Nmw kan steenwol enkele 100 en graden hebben. Vinger er niet bij kunnen houden is 60-80 graden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32
Hoi,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe houtkachel en hoop hier wat gebruikerservaringen te lezen. Als dat mag in dit topic.

De kachel komt in onze keuken te staan van ongeveer 12m2. Die krijgen we makkelijk warm met onze huidige oude houtkachel. We willen echter ook onze woonkamer mooi warm krijgen. De warmte gaat nu langzaam door een deuropening.

Ik begrijp dat er verschillende soorten kachels zijn:
- stalen kachel
- gietijzeren kachel
- convectie kachel
- speksteen kachel
- massakachel (te groot)

We wilden in eerste instantie een speksteenkachel. Bijvoorbeeld een zwarte altech Vision met zijdeur. Kosten voor gaan over de 5000€ dat is toch een hoop geld en daarom zijn we ook naar andere kachels aan het kijken zoals een jacobus 9. Is een speksteen kachel die meerprijs waard?

We wonen in een vrijstaande jaren 30 woning en stoken voornamelijk pallet hout gemixt met eik, beuk, es etc. Net wat onze buurman heeft. Verwarmen doen we voornamelijk met de airco. Met echt koude temperaturen gaat onze kachel aan in de ochtend. onze huidige kachel is al behoorlijk versleten en gaat naar de overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grootste risico in 12m2 lijkt me de dat je snel teveel vermogen hebt waardoor het snel 23+ graden wordt..

Wij verwarmen met een Nordpeis Salzburg II M, semi massa (600kg ofzo) in een nieuwbouwwoning. Ik vind het heerlijk! Juist omdat de temperatuur niet zo belachelijk oploopt in de woonkamer als met een 'gietijzer' kachel. De temperatuur blijft veel lager (eind van de avond kan je nog tegen de kachel aangstaan, heerlijk!), en de nacht houdt hij de woonkamer aardig op temperatuur. Juist doordat hij de warmte langer afgeeft is het dus veel langer behaaglijk (of in jou geval, veel langer de tijd om de woonkamer ook op temperatuur te houden/maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
oosterhofjf schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:32:
Hoi,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe houtkachel en hoop hier wat gebruikerservaringen te lezen. Als dat mag in dit topic.

De kachel komt in onze keuken te staan van ongeveer 12m2. Die krijgen we makkelijk warm met onze huidige oude houtkachel. We willen echter ook onze woonkamer mooi warm krijgen. De warmte gaat nu langzaam door een deuropening.

Ik begrijp dat er verschillende soorten kachels zijn:
- stalen kachel
- gietijzeren kachel
- convectie kachel
- speksteen kachel
- massakachel (te groot)

We wilden in eerste instantie een speksteenkachel. Bijvoorbeeld een zwarte altech Vision met zijdeur. Kosten voor gaan over de 5000€ dat is toch een hoop geld en daarom zijn we ook naar andere kachels aan het kijken zoals een jacobus 9. Is een speksteen kachel die meerprijs waard?

We wonen in een vrijstaande jaren 30 woning en stoken voornamelijk pallet hout gemixt met eik, beuk, es etc. Net wat onze buurman heeft. Verwarmen doen we voornamelijk met de airco. Met echt koude temperaturen gaat onze kachel aan in de ochtend. onze huidige kachel is al behoorlijk versleten en gaat naar de overkapping.
Tussenmuur eruit slopen, of een CV-houtkachel. 12m2 gaat veel te warm worden. Wss gaat nu het merendeel van je warmte je schoorsteen uit, wat dat betreft is het nadelig dat moderne kachels zoveel efficienter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@oosterhofjf Onze Jotul F 163 is met 3,7 - 9kW een vrij bescheiden kachel, maar stookt 40m2 zelfs in de winter makkelijk op tot 30 graden als we een beetje doorstoken. (Dus deur naar de gang open.)

12m2 lijkt me te krap voor welke moderne kachel dan ook, tegelijkertijd moet je je serieus afvragen of je je oude kachel nog wel wil houden gezien dat ding ws 90% door de schoorsteen blaast én veel fijnstofuitstoot heeft.

In deze tijd zou ik zeker niet meer kiezen voor een oude vervuilende kachel, maar bewust voor een moderne met hercirculatie en een hoog rendement.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1 ... 17 ... 30 Laatste