Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56

BeyondThunder

Lost Lightning

@oosterhofjf Wij hebben de Jacobus 9 en dat is een hele goede kachel, zijn we we blij mee.
Als je voor speksteen gaat, zou ik ook wel willen, check je vloer of die het gewicht aan kan.
Bij ons zou in de kruipruimte een extra fundering moeten komen voor een speksteen kachel, dat werd voor ons te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:02
Bedankt voor de reacties. De vloer kan een flink gewicht hebben. Dus dat gaan geen probleem worden. De doorgang is 120 bij 220. Die hebben we met de verbouwing al verruimd. Heel veel verder gaat helaas niet. Anders gaat er een nieuwe keuken in :P

Nu krijgen we de keuken al snel behoorlijk heet. Vinden we niet erg aangezien we daar eigenlijk alleen met het ontbijt zitten.

Ik had ook gelezen dat je een aanvoer van frisse lucht naar buiten kan maken. Dan krijgt de kachel altijd voldoende zuurstof en gaat het niet ten kosten van de binnenlucht. Volgens een verkoper is dat in ons geval niet nodig aangezien we met ons jaren 30 geen geweldige isolatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
oosterhofjf schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:18:
Bedankt voor de reacties. De vloer kan een flink gewicht hebben. Dus dat gaan geen probleem worden. De doorgang is 120 bij 220. Die hebben we met de verbouwing al verruimd. Heel veel verder gaat helaas niet. Anders gaat er een nieuwe keuken in :P

Nu krijgen we de keuken al snel behoorlijk heet. Vinden we niet erg aangezien we daar eigenlijk alleen met het ontbijt zitten.

Ik had ook gelezen dat je een aanvoer van frisse lucht naar buiten kan maken. Dan krijgt de kachel altijd voldoende zuurstof en gaat het niet ten kosten van de binnenlucht. Volgens een verkoper is dat in ons geval niet nodig aangezien we met ons jaren 30 geen geweldige isolatie hebben.
Dan snapt die verkoper niet wat 'ie verkoopt. Nu ga je in de winter door alle kieren koude iucht naar binnen trekken.
Compenseert natuurlijk wel een beetje voor het feit dat de kachel veel te veel vermogen heeft voor die kleine ruimte, maar ik denk niet dat zijn beredening zo doordacht is.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-07-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 08:32
@bbbrumbrum Ehh, ja dus? Hoeveel procent van de stokers heeft een directe aanvoer van buitenlucht naar de kachel denk je? Denk dat dat de 10% niet haalt. En een beetje verse lucht in huis is wel lekker hoor, kan helemaal geen kwaad.

@oosterhofjf Heb je een afzuigkap met afvoer naar buiten in de keuken?

Verder eens met eerderen. 12m2 is wel wat klein voor een houtkachel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:01:
@bbbrumbrum Ehh, ja dus? Hoeveel procent van de stokers heeft een directe aanvoer van buitenlucht naar de kachel denk je? Denk dat dat de 10% niet haalt. En een beetje verse lucht in huis is wel lekker hoor, kan helemaal geen kwaad.

Verder eens met eerderen. 12m2 is wel wat klein voor een houtkachel....
Verse lucht is ook fijn als de kachel niet aan staat.

We praten over nu, niet over het verleden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:30

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Ik heb een Barbas Universal 6-65 met luchtaanvoer van buiten. Vanaf de kachel gaat er een flexibele buis de kruipruimte in en dan met PVC 125mm naar de achtergevel. Daar door de muur en met een bochtje omhoog. Dit komt dan in een hoekje van de tuin uit.

Ik ben weleens gaan kijken en luisteren bij die pijp. Als de kachel goed opgestookt wordt, hoor je die buis gewoon suizen. Ik zou dit niet uit de ruimte willen betrekken in de winter.Het ventilatierooster staat eigenlijk het hele jaar door open.

Achterkant bierviltje:
Per kilo hout heb je ruim 4 kilo lucht nodig. Een kubieke meter lucht weegt (op zeeniveau) ongeveer 1,3 kilo. Dus per kilo hout heb je ongeveer 3 kubieke meter lucht nodig. Reken maar uit hoeveel lucht je door je huiskamer heen trekt als je je kachel een keer vol gooit...

Persoonlijk zou ik altijd gebruik maken voor de buitenlucht aansluiting als de mogelijkheid er is.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@TimmeStein Je hebt een punt, wij leven in een jaren 60 huis. Redelijk na-geïsoleerd. En als wij stoken hebben we altijd de woonkamer deur open staan. Ook alle ventilatie roosters staan open. En er blijven genoeg kieren in het huis om verse lucht naar binnen te trekken.

In een recent nieuwbouw huis lijkt me het inderdaad noodzakelijk om verse lucht van buiten of goed geventileerde kruipruimte te betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:02
[b]

Jep, we hebben een afzuigkap. In de winter staat vaak het keukenraam op een kier.

Bierviltje wetenschap zet je toch meer aan het denken. Als ik dat zo lees, kies ik voor een kachel die de aansluiting heeft. Dan hebben we die optie ieder geval.

Als we het helemaal bont maken. Dan kan ik ook kiezen voor een cv aansluiting. Komt wel meer bij kijken dan even aansluiten. Wellicht wel ideaal voor ons in de toekomst. Vloerverwarming hebben we al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:01:
@bbbrumbrum Ehh, ja dus? Hoeveel procent van de stokers heeft een directe aanvoer van buitenlucht naar de kachel denk je? Denk dat dat de 10% niet haalt.
Zullen we 'stokers' op m3/jaar vergelijken? (Want als je allerlei vergeten haarden erbij haalt, of wat 1 à 2x per jaar aan gaat, dan krijg je m.i. geen goed beeld.)

En dan zou je nog best gelijk kunnen hebben. Helaas, vind ik. Aanvoer van buiten zou ondertussen de default moeten zijn bij aanleg. Werd ons enkele jaren geleden ook wel keurig door meerdere verkopers aangeraden, tijden onze oriëntatie. (Uiteraard gedaan ook.)

Meestal is het ook zo moeilijk niet: gat naar de kruipruimte -> klaar. Wel even kijken of die voldoende ventileert, anders ook 'n buis door de kruipruimte. Of de luxe versie: een dubbele pijp. Dan komt de verbrandingslucht mooi voorverwarmd bij de haard voor net wat extra rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
In gerelateerd nieuws: gister een kleine wipzaag in gebruik genomen. Beviel goed. Voor mij, iemand die bewust niet zelf aan de kettingzaag wil, een prettige aanvulling. Kan 14 cm aan, wel mits recht genoeg. Als het in het 'bakje' past, gaat het als 'n mes door de boter.

Gekocht om grotere takken van snoeien te verwerken, maar meteen ook flink ingezet bij het omhalen van een hele boom. Forse, nog te kloven stukken mijn kant op gekomen en ook dunnere stukken als haardhout bewaard dan we anders gedaan zouden hebben.

Het is wel een ruimte vreter in de schuur. Hier geen probleem, maar stel me zo voor dat daar toch velen op afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gwaihir schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:02:
iemand die bewust niet zelf aan de kettingzaag wil
Mag ik je vragen waarom? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Atlas Een combinatie van redenen, met primair: ben bang een gevaar voor mezelf te blijven door 't te weinig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Gwaihir schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:18:
@Atlas Een combinatie van redenen, met primair: ben bang een gevaar voor mezelf te blijven door 't te weinig te doen.
Al eens elektrisch overwogen?
Ik vind mijn benzine Stihl ook eng, maar dat elektrische ding is fantastisch :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Na 2 elektrische kettingzagen was ik er klaar mee. Allemaal ellende en niet krachtig genoeg.
Misschien had ik net de verkeerde (Black & Decker en Bosch).

De benzine zaag bij de Lidl gekocht voor 89 euro en dat ding is echt top voor waar ik hem voor nodig heb.
Ik zaag enkel schone vuren en grenen balken die ik vast zet met en spanband op een pallet.
Zaagketting goed scherp houden en de standaard voorzorgsmaatregelen nemen.
Dan kan er niet veel mis gaan.
ps, ik had er ook angst voor, nu niet meer. De angst is respect geworden ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

BeyondThunder schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:31:
Na 2 elektrische kettingzagen was ik er klaar mee. Allemaal ellende en niet krachtig genoeg.
Misschien had ik net de verkeerde (Black & Decker en Bosch).

De benzine zaag bij de Lidl gekocht voor 89 euro en dat ding is echt top voor waar ik hem voor nodig heb.
Ik zaag enkel schone vuren en grenen balken die ik vast zet met en spanband op een pallet.
Zaagketting goed scherp houden en de standaard voorzorgsmaatregelen nemen.
Dan kan er niet veel mis gaan.
ps, ik had er ook angst voor, nu niet meer. De angst is respect geworden ;-)
Afbeeldingslocatie: https://mastertools.nl/cdn/shop/products/dewalt-dcm565n-accu-kettingzaag-30cm-18v-basic-body-5035048667569-mastertools_nl.jpg?height=768&v=1672230703

Stammen van 40cm doorsnee? Geen probleem hoor? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Met kettingzagen is het net als met (eigenlijk) elk ander stuk elektrisch gereedschap: gewoon een beetje normaal doen en niet stunten.

Dus zaagbroek aan, goede handschoenen aan, werkschoenen aan, genoeg ruimte om je heen houden, kinderen uit de buurt houden, oppassen voor kickback en jezelf zo min mogelijk in hetzeflde vlak als het zwaard bevinden. Gewoon in je achterhoofd houden dat die ketting met ruim 20 meter per seconde rond gaat ;)

Elektrische zagen staan wel sneller stil als je de knop loslaat.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Had er in het begin ook wat schrik voor. Vanwege onderhoud in verhouding tot het soort en intensiteit van het gebruik voor een elektrische zaag gekozen.

Vervolgens een stabiele bok en de juiste kleding gekocht. Buiten de hierboven genoemde spullen ook een helm, met oorkleppen en gelaatsbescherming.

Dat alles gaf wat vertrouwen en minder zorgen. Met wat gezond verstand kom je vervolgens een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:59
Ik denk dat het gebruik van een kettingzaag staat of valt met bescherming die je gebruikt. Voordat ik überhaupt met de kettingzaag aan de gang ga of ging trek ik alles aan dat mij beschermt. Draag dan:
een Kox zaagbroek tot 24 m/s, handschoenen, een helm met gelaat en gehoorbescherming en van die lompe/zware Husqvarna functional 24 boots (ook tot 24 m/s). 2 weken geleden nog toen het behoorlijk warm was nog dit allemaal gedragen, zweten met al die kleding aan pfff, maar ja safety first, als je uitschiet met je kettingzaag dan kan je het navertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben een vracht (gratis) hout aan het verwerken, voornamelijk wilg en kers.

De wilg is een eitje om te kloven, de kers daarintegen... Alles boven de 15 a 20cm is (o.a. dankzij de vele knopen) een hel met de Fiskars X25. Ik ga meestal rechtstreeks naar de wood grenade & voorhamer, maar dat is ook niet ideaal.

Heb ik gewoon pech, of is kers echt zo lastig om te kloven? Wat is jullie ervaring met kersenhout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 22:17
Kers is erg taai en kan inderdaad een verschrikking zijn om te kloven. Zeker een regelmatig gesnoeide kers kan veel verdraaide knoesten hebben. Ligt dus niet aan jou. Het is wel geweldig brandhout met een hoge energetische waarde.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik heb de kers hier al opgegeven en ben een kloofmachine aan het maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:28
Ik heb ook wel eens boskers gehad, maar dat kloofde prima. Mijn ervaring is, bij de meeste houtsoorten, zo snel mogelijk na het kappen kloven.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ok, duidelijk, dan toch maar de wood grenade :+
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Atlas schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:32:
[...]

[Afbeelding]

Stammen van 40cm doorsnee? Geen probleem hoor? :P
Ook in de winter rond het vriespunt? Ik vloog door mn accu's heen bij zulk weer met zulke stammen. Lol was er gauw af, nu met een benzinezaag ram ik urenlang door, zolang je jerrycan maar groot genoeg is :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 09:56
Ik heb een DeWalt 1-accu kettingzaag te leen gehad, om een stel wilgen in mijn tuin te knotten.
Dat liep voor geen meter. En wilg is nou niet bepaald een hard type hout. Als je naar de specs van die DeWalt zaag gaat kijken is het niet verwonderlijk dat het niet vooruit gaat: de zaagsnelheid ligt gewoon te laag.
Met een elektrische Makita ging het als door boter (zoals het hoort). De ketting van de DeWalt voelde niet als bot aan, het was wel geleend van een maat. Mijn eigen Makita kettingen hou ik vlijmscherp, net omdat het werken dan veel vlotter gaat.
Natuurlijk heb je niet overal 230V liggen, maar op de plekken waar dat wel voorhanden is, is een elektrische kettingzaag een prima alternatief.

• HandyLumberjack
Heb zelf de Makita 1-accu zaag, dat werkt prima voor kleine snoeiklussen (tot 10cm doorsnede en niet teveel). Heb de Makita 2-accu zaag laatst een keer te leen gehad, kon er prima een berkenboom van ca. 25cm doorsnede mee kappen en in blokken zagen, en toen waren de accu's nog net niet leeg. Maar wil je op een dag veel zagen of dikke stammen, dan is zijn accu zagen gewoon geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:13:
Maar wil je op een dag veel zagen of dikke stammen, dan is zijn accu zagen gewoon geen optie.
Mwah, ooit al met een MSA300 gespeeld? >:) >:) _/-\o_

Voor klimmmen wil ik idd ook nog de de DUC256 erbij.
De 254 is een beetje te popperig en idd alleen voor klein snoeiwerk.
Daarvoor is ie dan ook weer weer echt super, lekker licht. Meestal ben je toch met te zwaar materiaal bezig.

[ Voor 55% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-08-2023 08:27 ]

• HandyLumberjack
bbbrumbrum schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:14:
[...]

Mwah, ooit al met een MSA300 gespeeld? >:) >:) _/-\o_
Nog niet, maar ziet eruit als mooi speelgoed :) maar wel ver boven mijn budget.

Ik zaag meestal in een bosperceel of houtwal, en dan moet je of veel accu's hebben of steeds toch een eind lopen om accu's te laden. Dan is een jerrycan benzine toch een stuk praktischer.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-08-2023 08:40 ]

• Cafe Del Mar
Er is niets mis met accu-kettingzagen, net als de hierboven aangehaalde Stihl heeft Husqvarna accu-zagen voor de professional. Er zijn namelijk gemeenten, alvast in België, die het gebruik van (luidruchtige en CO2-brakende) benzine-tuingereedschap verbieden, je kan de gemeentelijke aanbesteding enkel winnen als je met accu/elektrisch materiaal komt.
De prijs is navenant. Een 535i kost - body only - €600 en dan moet je de accu's (reken 2 accu's van €300/stuk) en de oplader nog rekenen.
Een heel ander financieel plaatje (en dus andere prestaties) dan een DeWalt DCM565 van €200 (body only) die ocharme 8m/s doet <> Makita UC3041A (€200) = 15m/s <> Husqvarna 535i doet 20m/s.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:35:
Er is niets mis met accu-kettingzagen, net als de hierboven aangehaalde Stihl heeft Husqvarna accu-zagen voor de professional. Er zijn namelijk gemeenten, alvast in België, die het gebruik van (luidruchtige en CO2-brakende) benzine-tuingereedschap verbieden, je kan de gemeentelijke aanbesteding enkel winnen als je met accu/elektrisch materiaal komt.
De prijs is navenant. Een 535i kost - body only - €600 en dan moet je de accu's (reken 2 accu's van €300/stuk) en de oplader nog rekenen.
Een heel ander financieel plaatje (en dus andere prestaties) dan een DeWalt DCM565 van €200 (body only) die ocharme 8m/s doet <> Makita UC3041A (€200) = 15m/s <> Husqvarna 535i doet 20m/s.
Die 535 is een babyzaag vergeleken met de MSA300, dat is echt een gamechanger, die zit gewoon tussen de 50cc benzinezagen...!
Maar inderdaad, de prijs is niet zo leuk. Zeker niet als je al tig Makita accus hebt liggen.
Ben benieuwd of Makita nog met een 2x40V kettingzaag komt 8) 8)

Edit: zit nu trouwens ff te kijken, er zijn tegenwoordig meer >3kW accuzagen.
Nouja, ik was iig onder de indruk van de MSA.... :P. Deed niet onder voor mijn Husqy 545.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-08-2023 09:31 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cafe Del Mar schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:34:
De ketting van de DeWalt voelde niet als bot aan, het was wel geleend van een maat. Mijn eigen Makita kettingen hou ik vlijmscherp, net omdat het werken dan veel vlotter gaat.
Een scherpe vs een 'minder scherpe' (dus nog niet bot) ketting is al een wereld van verschil. Ik kan niet geloven dat je met een scherpe ketting niet door een beetje wilg geraakt met een accuzaag, zelfs al is het er eentje met een lage m/s.

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-10 14:14
Tijdens de jaarlijkse schoonmaak en veegbeurt van onze Jotul F163 blijkt het gietijzeren bodemrooster boven de aslade op een aantal plekken te zijn doorgescheurd, en ook de top vlamkeerplaat heeft een scheurtje aan de achterkant.
Geen idee hoe lang dit er al zit, waarschijnlijk afgelopen seizoen erin gekomen. Is hier nog probleemloos door mee te stoken of beter direct vervangen?
Onderdelen zijn vrij makkelijk te verkrijgen, dus als het sowieso naar de knoppen gaat het komende seizoen vervang ik het liever nu, ipv midden in het seizoen een paar weken te moeten wachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUNw9-cxXr2Vya69KdGzCdp7GtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hu3r91cncibk7ueIJtx5AKka.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DEZQ7-samZ_1jxDAOoie06AMB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkPhrQ8YSyGqXVEg6FeCwmtO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmQMjUX1s7yOVWJ4tNsJsn7sVRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojka9FT5vYP9K5RkdmR2RkvT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOnwcMIaZQZkTxcjzKfLCV2SPbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPYY2rTjgVG332K9RReOJDcH.jpg?f=fotoalbum_tile

• Gwaihir
  • Niet online
@ps4mm Lijkt me dat beiden wel naar de knoppen gaan, ja. Maar ze kunnen beiden ook letterlijk stuk gestookt worden, lijkt me. Dus bestellen (d.w.z. klaarleggen) en elk vervangen zodra 't stuk gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik zou er niet te veel mee zitten. Het zit er waarschijnlijk al een tijdje en je hebt er eerder ook geen last van gehad. Als het nog stevig aanvoelt lijkt vervangen mij overbodig. Maar als het goedkoop en simpel te vervangen is kan je het natuurlijk wel gewoon doen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• ps4mm
Vervangen is wel simpel, maar niet heel goedkoop (~300eu).
Ik kijk het nog even aan dan, de onderplaat kan ik nog wel lassen, als de bovenplaat erger wordt of gaat doorzakken kan ik altijd nog een metalen verstevigings stripje proberen of iets dergelijks.
Vraag me af of het komt door het te heet stoken? (Hardhout) Goeie laag as laten liggen schijnt te helpen tegen de ergste hitte naar beneden toe..

• Gwaihir
  • Niet online
@ps4mm Gietijzer kun je niet lassen, toch? Ja, te heet stoken lijkt me wel een goede verklaring, voor die onderplaat.

Dat een vlamkeerplaat van steen of vermiculiet poreus wordt en uiteindelijk een keer stuk gaat is dacht ik normaal. Wel ben ik wel verward te lezen dat het ding deels van gietijzer zou zijn. Of laat ik me door de foto's verwarren en is hij helemaal van gietijzer? Dan zal ook dat vast door te heet stoken zijn gekomen, maar desondanks wellicht nog vele jaren mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
Gwaihir schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:27:
@ps4mm Gietijzer kun je niet lassen, toch? Ja, te heet stoken lijkt me wel een goede verklaring, voor die onderplaat.
Gietijzer kun je lassen maar blijft een zwakke verbinding.

Scheur in een steen is niet erg. Zolang de hitte/vlam er maar niet door heen gaat. Hier in de kachel heb ik ook een ijzeren plaat op de bodem maar laat altijd een aslaag achter. Ik haal een grote gedeelte van het as pas weg als het echt te vol is.

• ps4mm
De bovenplaat en 2 zijplaten zijn idd volledig vermiculiet :) vrij kwetsbaar spul als je er niet voorzichtig mee omgaat. Het is een haarscheur van een cm of 10 dus de vlam gaat er niet doorheen!
Onderplaat en het rooster daarin plus de achterwand is van gietijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De vermiculiet zou ik inderdaad niet wakker van liggen, ik heb jaren doorgestookt met gescheurde platen, geen centie pijn.

De verkleuringen op de plaatsen van de scheuren in het gietijzer rooster lijken voor mij inderdaad wel in de richting te wijzen van een temperatuurgerelateerd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
Ander dingetje... valt me op dat er op marktplaats advertenties zijn met 'gratis hout af halen'. Nu lijkt het me typisch gevalletje te mooi om waar te zijn. Maar iemand wel iets op kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Je moet er wat geluk mee hebben en héél snel reageren. Merk daarnaast ook dat men het erg waardeert als je gewoon netjes en beleefd bent via de chat functie (het is voor mij vanzelfsprekend, maar blijkbaar niet de standaard). Zelfs wanneer ik niet de eerste was die reageerde mocht ik toch komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Vaak zijn het kleine hoeveelheden of mindere kwaliteit hout. Maar als je vriendelijk bent en snel kun je soms een leuk partijtje hout krijgen.

Ik heb laatst een hele berg pallets (gemaakt van balken van 10x10 cm) gratis opgehaald op 2km van mijn huis. kost iets meer tijd om te zagen, maar nu ligt er mooi gratis 10m3 gestapeld brandhout voor de komende winter. Is wel naaldhout, maar dat brand ook prima in mijn kachel.

[ Voor 14% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-08-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
.

[ Voor 99% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-08-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:10
wauskoek schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:39:
Ander dingetje... valt me op dat er op marktplaats advertenties zijn met 'gratis hout af halen'. Nu lijkt het me typisch gevalletje te mooi om waar te zijn. Maar iemand wel iets op kunnen halen?
Sterker nog, ik heb zelf eigenlijk continu zo'n advertentie op marktplaats staan :P

Het is dan wel (pallet)afvalhout, als je zin en tijd hebt een mooie manier om goedkoop te stoken.

Dus mochten er nog Tweakers in Twente op zoek zijn naar "gratis" hout, stuur maar een PM.

Wel zelf ophalen en verwerken natuurlijk, 220V op locatie aanwezig :P

Zelf heb ik er de tijd / zin niet voor om het te verwerken, ik bestel eens per jaar zo'n 2,5m3 die ze voor een relatief klein bedrag in mijn houtopslaghok leggen (mix van berk, beuk en eiken).

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 30-08-2023 20:59 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• -MD-
  • Laatst online: 07-10 21:43
Sinds we ons huis hebben gekocht, stoken we al jaren netjes schoon hout. De kachel smoor ik zelden (alleen als het echt hard waait). We stoken in de winter best veel, laten elke 1 a 2 jaar het kanaal vegen en hebben onze kachel ook een keer vervangen van een dicht model naar een model met een ruitje... De schoorsteenveger is van hetzelfde bedrijf die ook de kachel heeft geplaatst.

Het contact verliep steeds stroef (meermaals mailen/bellen om een factuur te krijgen zodat ik bewijslast had van het vegen) en toen laatst de gehele woonkamer zwart was uitgeslagen door het vegen was het wel welletjes met deze partij. Tot zover is het allemaal niet zo boeiend...

Nu kwam een ander bedrijf langs en die zei eigenlijk direct: we gaan hier niet aan beginnen want deze schoorsteen is niet brandveilig. De man vertelde dat de aluminium schoorsteenkap niet geschikt is voor het stoken van hout, deze kap is uitsluitend geschikt voor ontluchting of een gaskachel o.i.d. omdat deze kap een houtkachel teveel smoort... Vroeg zich af welk bedrijf dit dan jaren heeft geveegd, en verwees me terug naar dat bedrijf als zij wel voor de veiligheid garant staan. Als ik een andere kap zou willen konden zij daar wel in voorzien, er zou dan een bijvoorbeeld een roterende kap worden geplaatst maar dat was uiteraard wel wat duurder dan alleen een veegbeurt (zo'n 400,-).

Online kan ik hier niets over vinden, behalve dat m.n. die roterende kappen worden aangeboden. Zijn hier nog ideeën, meningen of suggesties over? Het vervangen als dat nodig is, is overigens geen probleem.

Plaatje van de schoorsteenkap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvBhIUDwTWshRH1L6R30Aq42CNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DztlxJIVPnwTzZ8QXi6P4Hji.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
@-MD-, ik zou nog een andere schoorsteenveger laten kijken. Op zich zorgt zo'n draaiende kap voor meer trek, maar als je al voldoende trek hebt voegt dat weinig toe. En gezien je verhaal lijkt het er niet op dat je te weinig trek hebt (dan zou je raampje b.v. ook erg zwart moeten worden bij het stoken). Het klinkt bij mij iig alsof het niet nodig is, en zeker niet zo' dure roterende.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
-MD- schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:46:
Nu kwam een ander bedrijf langs en die zei eigenlijk direct: we gaan hier niet aan beginnen want deze schoorsteen is niet brandveilig. De man vertelde dat de aluminium schoorsteenkap niet geschikt is voor het stoken van hout, deze kap is uitsluitend geschikt voor ontluchting of een gaskachel o.i.d. omdat deze kap een houtkachel teveel smoort... Vroeg zich af welk bedrijf dit dan jaren heeft geveegd, en verwees me terug naar dat bedrijf als zij wel voor de veiligheid garant staan. Als ik een andere kap zou willen konden zij daar wel in voorzien, er zou dan een bijvoorbeeld een roterende kap worden geplaatst maar dat was uiteraard wel wat duurder dan alleen een veegbeurt (zo'n 400,-).

Online kan ik hier niets over vinden, behalve dat m.n. die roterende kappen worden aangeboden. Zijn hier nog ideeën, meningen of suggesties over? Het vervangen als dat nodig is, is overigens geen probleem.

Plaatje van de schoorsteenkap:
[Afbeelding]
Vind het eerlijk gezegd een raar verhaal. Smeltpunt van aluminium ligt op 660C graden. Mag hopen dat de uitgaande rook niet zo warm is.

Via Google:
Het rookkanaal van een gashaard moet bestand zijn tegen temperaturen van 250 °C (open systemen, waarbij de haard lucht uit de omgeving aanzuigt) of 450 tot 500 °C (gesloten systemen, waarbij de haard de lucht rechtstreeks van buiten aanzuigt en de rookgassen direct naar buiten afvoert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Het is een bekende tactiek:een potentieel nieuwe klant meteen een dure kap verkopen. Hoe is het kanaal verder? Gemetseld, dubbelwandig of flexibel RVS?

In welke regio woon je? Misschien heeft hier iemand dan een goede referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@-MD-
redwing schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:55:
@-MD-, ik zou nog een andere schoorsteenveger laten kijken.
Dat dus.

Als ik het goed begrijp is het bedrijf weer vertrokken zonder je enige kosten in rekening te brengen, omdat ze het uit veiligheidsoverwegingen echt niet zagen zitten? Dat lijkt me het gedrag van iemand die dat oprecht meent, niet van een partij die ergens een slaatje uit probeert te slaan.

En je had toch al je twijfels bij hun voorganger..

Aan de andere kant is 't wel gek, dat het zó verkeerd gemaakt zou zijn, dus kan ik me goed voorstellen dat je graag een second opinion wilt.
Op zich zorgt zo'n draaiende kap voor meer trek, maar als je al voldoende trek hebt voegt dat weinig toe. En gezien je verhaal lijkt het er niet op dat je te weinig trek hebt (dan zou je raampje b.v. ook erg zwart moeten worden bij het stoken). Het klinkt bij mij iig alsof het niet nodig is, en zeker niet zo' dure roterende.
Ik kan me voorstellen dat als vervangen toch nodig is dat ze de EUR 400 'zeker goed' oplossing als eerste aanraden, i.p.v. de EUR 350 'hopelijk ook voldoende'.

@Numbers Je kunt materialen zelden normaal gebruiken tot (nabij) hun smeltpunt. Bij aluminium moet je al vanaf 100 graden op gaan letten op verminderde sterkte (en vervolgens ook op spanningsvrij gloeien). Ik kan me bijvoorbeeld wel indenken dat bij een plotselinge hagelbui op een kap die op dat moment 200 graden is, het hele ding plotsklaps dichtgedrukt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
De trek lijkt mij meer dan voldoende. Ik merk ook duidelijk verschil met de variaties in windkracht. Windstil weet ik niet, de boom in mijn tuin is mijn stookwijzer en als die beweegt in de wind gaat pas de fik er in. Vanaf de kachel gaat er ongeveer twee meter pijp naar een gemetseld schoorsteenkanaal, die via twee verdiepingen in een recht kanaal naar het dak gaat. Totaal ongeveer 9 meter. Die pijp steekt ongeveer 10 centimeter het kanaal in, dat heb ik gezien bij installatie van deze kachel. Bij veegbeurten kwam er nooit echt veel uit. Nog geen handje vol kleine brokjes/gruis en wat stof. Soms wel een vuile ruit als er een restje van een wat groter blok aan het uitgaan was, maar even opstoken en dan was de ruit wel weer schoongebrand.

@Gwaihir Correct, vertrokken zonder kosten. Het leek ook oprecht. Het was wel zo dat er gezegd werd: 'ik kan dat nu meteen voor je regelen', en toen ik daarop reageerde met dat ik daar dan wel een nieuwe afspraak voor zou maken omdat ik daar even over wilde nadenken en inlezen dat hij al richting zijn wagen liep. Niet onvriendelijk, maar wel meteen door. Logisch voor hem, tijd kost geld maar gaf mij wel zo'n gevoel als dat @TimmeStein benoemde.

Het kan allemaal valide zijn, daar probeer ik dus achter te komen. Als het moet gebeuren is het geen enkel probleem, een eerlijke ondernemer mag een goed tarief vragen. Ik ben wel principieel tegen het sponsoren van oneerlijke mensen. Ik kan bij wijze van net zo wakker liggen van het idee van een onveilige schoorsteen als het idee dat ik geld heb gegeven aan iemand die dat niet verdiende. Zie hier mijn dilemma...

Resume: ik ga nog eens een andere schoorsteenveger uitnodigen. Suggesties voor regio Pijnacker-Nootdorp welkom uiteraard.

Allen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@-MD-
ik heb vertrouwen in deze partij, ze zijn niet goedkoop. Maar ik heb wel de indruk dat ze goed en grondig te werk gaan.
Wij laten al jaren ons rookkanaal vegen door deze partij.
Ik hoop niet dat dit overkomt als reclame, als dat zo is, excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
@-MD- ik heb nog een gebruikte rvs kap liggen … via PM.

[ Voor 81% gewijzigd door Boeryepes op 07-09-2023 12:01 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
@-MD- volgens mij is daar zelfs een aantal jaar geleden een tv uitzending over geweest (radar misschien?). Was idd echt pure oplichting. Verrassend dat het nog steeds gebeurt :X

Volgens mij deze:
https://radar.avrotros.nl...tabele-schoorsteenvegers/

[ Voor 28% gewijzigd door Raymond op 07-09-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 22:07
-MD- schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:46:
Roterende kap werd bij ons afgeraden: hij is onderhoudsgevoelig, want het vet van de lagers verdwijnt te snel door de hoge temperaturen, en dan lopen ze vast. En als ze vaststaan hebben ze een slechtere trek dan een simpele kap. Er zat er bij ons een op, en die is dus weggehaald bij het plaatsen van de kachel (voorheen openhaard).

Bij het plaatsen van de kachel is en smallere flexpijp (13cm diameter meen ik) door het rookkanaal (gemetseld 20x20cm) getrokken, rondom opgevuld met isolatie. Dat zorgt voor een enorme trek (want heel snel warm, en hoge luchtsnelheid door de nauwe pijp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:20:
@-MD- volgens mij is daar zelfs een aantal jaar geleden een tv uitzending over geweest (radar misschien?). Was idd echt pure oplichting. Verrassend dat het nog steeds gebeurt :X

Volgens mij deze:
https://radar.avrotros.nl...tabele-schoorsteenvegers/
Ja, maar die schemeren eerder met voorrijkosten en wat al niet, en zijn met geen mogelijkheid van je erf af te krijgen voordat je flink betaald hebt.

Snap dat de gedachten ook even die kant op gaan, maar ik voel daar toch 'n heel andere vibe dan uit het verhaal van @-MD- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Officieel hoort er geen aluminium in een rookgasafvoer van een houtkachel te zitten, dus de beste man heeft in principe gelijk.

Aluminium kappen mogen alleen gebruikt worden voor gasgestookte toestellen.

Als de trek met deze kap goed is zou ik er een normale op laten zetten. Geen roterende oid.

• -MD-
@Boeryepes Bedankt voor het aanbod. Mij ga je echt niet op een dak vinden, maar zal het in gedachten houden. :)
@LinuxMan Overburen hebben er eentje. De spiegeling van de zon als hij aan het draaien is, is op sommige momenten ook best vervelend. Dus een vaste kap zoals onder je voorgesteld is w.m.b. ook prima.
@HandyLumberjack Officieel. Kun je mij vertellen waar ik dat kan vinden? Heb al even gezocht en ik kom uiteindelijk uit bij NEN 6062. Maar heb vooralsnog niets gevonden dat zegt dat aluminium niet geschikt zou zijn.

Wederom dank allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
-MD- schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:18:
@Boeryepes Bedankt voor het aanbod. Mij ga je echt niet op een dak vinden, maar zal het in gedachten houden. :)
@LinuxMan Overburen hebben er eentje. De spiegeling van de zon als hij aan het draaien is, is op sommige momenten ook best vervelend. Dus een vaste kap zoals onder je voorgesteld is w.m.b. ook prima.
@HandyLumberjack Officieel. Kun je mij vertellen waar ik dat kan vinden? Heb al even gezocht en ik kom uiteindelijk uit bij NEN 6062. Maar heb vooralsnog niets gevonden dat zegt dat aluminium niet geschikt zou zijn.

Wederom dank allen.
Aluminium heeft een te laag smeltpunt, onder normale condities is er totaal geen probleem, maar bij een schoorsteenbrand smelt het. (Nou kun je discussiëren hoe erg dat is voor een kapje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ps4mm
Dan zit je kanaal onder de gesmolten aluminium..
Ik zou niet moeilijk doen/denken en er gewoon een goeie rvs kap op (laten) zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het hangt heel erg van het dennenhout af. Pallets zijn vaak niet zo geschikt. Veel daarvan zijn geimpregneerd met stoffen die houtetende beestjes doodmaken en bescherming van het hout. Dus pallethout is een grootte afrader tenzij je zeker weet dat het met dat pallet niet is gebeurt.

Dennehout niet stoken is alleen in Nederland, op tweakers zo. De rest van de wereld stookt vrolijk op dennenhout. Ik heb een kennis in zweden en die stookt 30 kuub dennenhout per jaar uit eigen bos. Soms een kuubje berken erbij . 30 kuub lijkt veel maar de winters zijn lang en koud en er wordt ook warm water van gemaakt naast houtgestookte CV en houtkachel.

Hij laat het wel goed drogen en dan valt de schors er vanzelf af, in het hout zelf zit niet zo veel hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb afgelopen winter ook 1/3 vuren gestookt, schoorsteen was net zo smerig als met alleen maar loofhout.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Indoubt schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:59:
Het hangt heel erg van het dennenhout af. Pallets zijn vaak niet zo geschikt. Veel daarvan zijn geimpregneerd met stoffen die houtetende beestjes doodmaken en bescherming van het hout. Dus pallethout is een grootte afrader tenzij je zeker weet dat het met dat pallet niet is gebeurt.
Dat was vroeger zo, sinds 2015 is impregneren van pallets verboden volgens de internationale ISPM-15 norm. Alle pallets zijn tegenwoordig met hitte of gas behandeld. En dat gas is er echt wel uit voordat het in de kachel ligt.

Sommige pallets hebben van die geperste blokken of zijn van multiplex gemaakt, die bevatten lijm en horen uiteraard niet thuis in de houtkachel.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-09-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Klopt, Ik stook bijna uitsluitend hout wat in de transport sector is gebruikt.
Dat hout heeft een stempel met HT erop (Heat Treated) .
Het leuke hiervan is dat ik kan zien waar het hout vandaan komt. Veel uit Zweden in Portugal in mijn geval. Lekker droog en brandt erg goed.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ndgf
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-08 12:18
Misschien een leuke tip voor diegenen die moeite hebben het hout droog te krijgen.
Heb zelf 20 jaar geleden een houten hok in de tuin gebouwd die nu sinds 10 jaar dienst doet als houthok, dit is een gesloten hok, het hout staat dus droog maar wind kan er niet echt doorheen waaien.
Twee jaar geleden kreeg ik het idee om twee openingen in het hok te maken om daar twee 120mm computerfans in te maken, en een derde fan hangt binnen voor extra "wind", ik heb een klein zonnepaneeltje van 20 watt gekocht en hier draaien de fans op.
Nu twee jaar later kan ik zeggen dat het werkt als een tierelier, door de constante luchtstroom is het hout vele malen sneller droog, en ook geen last van schimmel, en als het nat en donker weer is draaien de fans niet, dus wordt er ook geen extra vochtige lucht naar binnen geblazen.
Boven de deur zit een uitsparing waardoor dezelfde hoeveelheid ingeblazen lucht weer naar buiten kan, je voelt het daar ook echt waaien.

De fans had ik nog liggen, dus had ik alleen de kosten voor het zonnepaneeltje, en dat was nog geen twintig euro.

Dit kun je dus ook toepassen in bijv. een stenen schuur, alleen moet je dan wel zorgen dat er ook weer lucht uit kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ndgf schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:02:
Misschien een leuke tip voor diegenen die moeite hebben het hout droog te krijgen.
Heb zelf 20 jaar geleden een houten hok in de tuin gebouwd die nu sinds 10 jaar dienst doet als houthok, dit is een gesloten hok, het hout staat dus droog maar wind kan er niet echt doorheen waaien.
Twee jaar geleden kreeg ik het idee om twee openingen in het hok te maken om daar twee 120mm computerfans in te maken, en een derde fan hangt binnen voor extra "wind", ik heb een klein zonnepaneeltje van 20 watt gekocht en hier draaien de fans op.
Nu twee jaar later kan ik zeggen dat het werkt als een tierelier, door de constante luchtstroom is het hout vele malen sneller droog, en ook geen last van schimmel, en als het nat en donker weer is draaien de fans niet, dus wordt er ook geen extra vochtige lucht naar binnen geblazen.
Boven de deur zit een uitsparing waardoor dezelfde hoeveelheid ingeblazen lucht weer naar buiten kan, je voelt het daar ook echt waaien.

De fans had ik nog liggen, dus had ik alleen de kosten voor het zonnepaneeltje, en dat was nog geen twintig euro.

Dit kun je dus ook toepassen in bijv. een stenen schuur, alleen moet je dan wel zorgen dat er ook weer lucht uit kan. :)
Mooie echte Tweakers oplossing! Mijn hok waait lekker door, dus geen fans nodig, maar tof dat het voor jou goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:53
Kan het kloppen dat er geen haarden topic is? Is dit dan de goede plek voor vragen over plaatsing en rookkanaal?

Wij zijn aan het kijken naar een houtkachel. We hebben een goed geïsoleerd huis, met stadsverwarming, waarvan de kosten gewoon belachelijk hoog liggen met €90 per GJ. Fijn die koppeling aan de gasprijs en een meetmoment eens per jaar in januari!

Dus nu een houtkachel en rookkanaal aan laten leggen. Wat mij opvalt is dat vooral dat aanleggen van een rookkanaal hele verschillende prijzen oplevert. Een bedrijf gespecialiseerd in dak werkzaamheden rekent €3000 voor de aanleg van een rookkanaal (door 2 betonnen vloeren en een houten vliering, daarna een schuin dak.
Gisteren bij warmtestore resulteerde datzelfde in een kostenplaatje van €6000-6500 ex haard.

Zit er verschil in kwaliteit van rookkanalen? Zo ja, waar moet ik precies op letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Rookkanaal aanleggen is inderdaad best wel een klusje. Het moet van goede materialen zijn en volgens de voorschriften.

Ik heb het 10 jaar geleden gedaan en volgende dingen vielen mij op;
De dubbelwandige rvs pijp kostte 150 euro per 95 cm. Dus hoeveel delen je nodig hebt, daar loopt de prijs best van op.
Simpele rvs verstelbare beugels; 50 euro per stuk. 3 per verdieping.
Een rvs kap; 150 euro
Een loodslap; 150 euro.
Een doorvoer en overgang van enkelwandig naar dubbelwandig; 150 euro.

Ik heb de betonboring door iemand anders laten doen; 450 euro verder. Dit was zonder bon.

Dan zelf het de onderdelen in elkaar stapelen, gat door het dak maken en monteren; 1 dag werk. (zelf gedaan)

Dan kun je er vervolgens nog voor kiezen om in leefruimtes de pijp de ommetselen met hittebestendige blokken. Dat heb ik niet gedaan maar is volgens de laatste voorschriften /inzichten wel verstandig.

Dus; de materialen zijn duur, er is best wat verschillend maatwerk nodig en het ligt er maar aan wat er precies allemaal gedaan wordt en wat je nog zelf moet doen.

Die prijs van 3000 is dus netjes; maar kijk dan goed wat ze daarvoor gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 01-10-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Eens met het bovenstaande, daarnaast zitten er behoorlijke verschillen tussen verschillende merken dubbelwandige pijp, met name qua veilige afstand tot brandbare oppervlakken en wel of niet verplichte brandwerende aftimmering.

Hou je er rekening mee dat de warmtetarieven waarschijnlijk ook weer flink naar beneden gaan komend jaar?

En heb je ook een lucht/lucht warmtepomp/ airco overwogen? Ik weet niet of je beschikking hebt over gratis/goedkoop hout, anders is de L/L WP veel goedkoper in gebruik, en ook in aanschaf.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 01-10-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:20
HandyLumberjack schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:26:

En heb je ook een lucht/lucht warmtepomp/ airco overwogen? Ik weet niet of je beschikking hebt over gratis/goedkoop hout, anders is de L/L WP veel goedkoper in gebruik, en ook in aanschaf.
Of nog beter, een lucht-water warmtepomp.
Haardhout is niet goedkoop als je niet zelf een bos hebt of andere bronnen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
hansvk schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Of nog beter, een lucht-water warmtepomp.
Kan ook, maar dat is lastig i.c.m. stadsverwarming, dan moet je eigenlijk volledig overgaan op de warmtepomp.

Maar haardhout verzamelen/ kachel stoken is wel een mooie hobby. Ben gelukkig in bezit van een eigen stuk bos, en daarin werken is echt genieten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
HandyLumberjack schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:26:
Eens met het bovenstaande, daarnaast zitten er behoorlijke verschillen tussen verschillende merken dubbelwandige pijp, met name qua veilige afstand tot brandbare oppervlakken en wel of niet verplichte brandwerende aftimmering.

Hou je er rekening mee dat de warmtetarieven waarschijnlijk ook weer flink naar beneden gaan komend jaar?

Een groot nadeel van stadswarmte is dat alle leidingen via ene warmtewisselaar in de meterkast lopen.

Hier is totaal geen ruimte voor een warmtepomp is watervat/boiler.

Dan zou je eerst allemaal leidingen naar de zolder moeten brengen, daar de installatie plaatsen, waar met schuin dak weer geen ruimte is voor een warmtepomp.

Je moet bijna je hele huis strippen, zodat je nieuwe leidingen kunt aanleggen. Niet erg rendabel.

Daarnaast lijkt ons een haard gewoon gezellig.

We stoken in de winter zo’n beetje om de dag, dus ik verwacht met een houtkachel geen verwarming meer te hoeven gebruiken. Goed geïsoleerd is het enige voordeel dat stadsverwarming ons heeft gebracht 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Tweak_ers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Een groot nadeel van stadswarmte is dat alle leidingen via ene warmtewisselaar in de meterkast lopen.

Hier is totaal geen ruimte voor een warmtepomp is watervat/boiler.

Dan zou je eerst allemaal leidingen naar de zolder moeten brengen, daar de installatie plaatsen, waar met schuin dak weer geen ruimte is voor een warmtepomp.

Je moet bijna je hele huis strippen, zodat je nieuwe leidingen kunt aanleggen. Niet erg rendabel.

Daarnaast lijkt ons een haard gewoon gezellig.

We stoken in de winter zo’n beetje om de dag, dus ik verwacht met een houtkachel geen verwarming meer te hoeven gebruiken. Goed geïsoleerd is het enige voordeel dat stadsverwarming ons heeft gebracht 😏
Vandaar ook dat ik een lucht/lucht warmtepomp voorstelde, die laat je in de woonkamer monteren, en staat volledig los van het huidige verwarmingssysteem, en dan kun je zomers ook gelijk koelen.

Maar de gezelligheid van een houtkachel kan zo'n L/L WP natuurlijk niet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
HandyLumberjack schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Vandaar ook dat ik een lucht/lucht warmtepomp voorstelde, die laat je in de woonkamer monteren, en staat volledig los van het huidige verwarmingssysteem, en dan kun je zomers ook gelijk koelen.

Maar de gezelligheid van een houtkachel kan zo'n L/L WP natuurlijk niet leveren.
Ik zou het alleen overwegen als de stadswarmte er helemaal af kan.

Ivm met hoge vaste kosten en we ongeveer de helft van het verbruik verwarmen en de helft warm water/douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Tweak_ers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:28:
...
. We hebben een goed geïsoleerd huis, met stadsverwarming,....
Als je huis echt goed geïsoleerd is, zeg maar "luchtdicht" dan is het wel aan te raden om de luchtaanvoer voor de kachel extern te betrekken. Kruipruimte of buiten. Dat is wellicht ook nog een extra kostenposts.

Wij hebben al jaren een houtkachel, en ik zou ook niet meer zonder willen. Hou er wel rekening mee dat je er een hobby bij krijgt, achter hout aan gaan ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:06
Stadswarmte klinkt als “veel buren in nabije omgeving”.

Leer jezelf goed stoken, om overlast tot een minimum te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
BeyondThunder schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

Als je huis echt goed geïsoleerd is, zeg maar "luchtdicht" dan is het wel aan te raden om de luchtaanvoer voor de kachel extern te betrekken. Kruipruimte of buiten. Dat is wellicht ook nog een extra kostenposts.

Wij hebben al jaren een houtkachel, en ik zou ook niet meer zonder willen. Hou er wel rekening mee dat je er een hobby bij krijgt, achter hout aan gaan ;-)
Heb je tips? 🤣
Gramser schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:57:
Stadswarmte klinkt als “veel buren in nabije omgeving”.

Jep veel buren, maar ook veel met open haard of houtkachel. Af en toe ruik je het heel erg.

Persoonlijk vind ik het wel lekker ruiken 😅

Ik wil idd Zwitsers gaan stoken en hier tips voor hout opdoen.

Waar halen jullie reeds goed gedroogd hout?

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 01-10-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik denk dat dat steeds moeilijker wordt. Ook al koop je ovengedroogd, het kan nog steeds geen kwaad het nog een jaartje of twee te laten liggen, denk ik.

Al mijn hout komt van eigen terrein - daar doe ik nog wel een jaar of twee, drie mee. Daarna moet ik ook op zoek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Via marktplaats is er behoorlijk wat competitie voor de gratis af te halen advertenties. Lijkt erop dat veel mensen door de hoge gasprijzen weer hout (zijn) gaan stoken.

Aanvulling: nog een gevolg van de hoge vraag, er wordt voor de grootste meuk nog geld gevraagd.

[ Voor 22% gewijzigd door Numbers op 01-10-2023 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Ik zit sinds kort in een app groep van een bomensnoeier die regelmatig gratis hout aanbied, daar zitten wel wat voorwaarden aan en heb nog niet gereageerd omdat het niet dichtbij/interessant genoeg was.
https://www.wegmetdieboom.nl/ is zijn website en adverteerd regelmatig op Marktplaats voor gratis af te halen hout + plaatsnaam.
Dat moet je dan wel zelf ophalen, zagen, kloven en laten drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ha, da’s Juan toch? Die heeft ons een aantal keer geholpen met het verwijderen van een aantal bomen. Prima werk.

Wist niet dat hij dat snoeihout aanbood. Benieuwd wat daar dan tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
hansvk schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:53:
Volledig op gas stoken kost ons nu (met gasprijzen x2, maar al fors gedaald tov 2022/09) +/- €1300.
Op aangekocht haardhout kost ons dat €500 ofzo, al komt er wel werk (stapelen, gaan halen) en plaats (houtkot) bij. En een jaarlijkse schouwreiniging.
Gramser schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:57:
+1 :)

@gratis hout
Wat ik daar meestal zie (2dehands.be) zijn palletten of "echt" afvalhout.
Ofwel is dat niet wijs (afval), ofwel nog veel werk voor weinig warmte. Typisch is dat geen hardhout (eik, beuk, fruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 10:23
wmeester schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:08:
Ik zit sinds kort in een app groep van een bomensnoeier die regelmatig gratis hout aanbied, daar zitten wel wat voorwaarden aan en heb nog niet gereageerd omdat het niet dichtbij/interessant genoeg was.
https://www.wegmetdieboom.nl/ is zijn website en adverteerd regelmatig op Marktplaats voor gratis af te halen hout + plaatsnaam.
Dat moet je dan wel zelf ophalen, zagen, kloven en laten drogen.
Ik heb ook wel interesse in die groep :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
chimera2 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb ook wel interesse in die groep :)
Zoek op 'J ferro' op marktplaats en reageer op 1 van zijn advertenties. Dan krijgt je linkjes enzo voor deelname.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Who Am I?
Zoals elk jaar weer is iedereen op zoek naar goedkoop/gratis brandhout. En zoals elk jaar vertel ik hier over het vrijwilligerswerk dat ik doe en dat je daarbij een schier onuitputtelijke bron van gratis hout mee kan nemen. Het vrijwilligerswerk speelt zich af in landgoed de Horsten dat tussen Voorschoten en Wassenaar ingeklemd ligt. Woon je hier in de buurt en heb je interesse, stuur mij gerust een DM, dan kan ik wat meer details geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

In z'n Marktplaatsadvertenties verwijst ie ook naar een site: https://www.ikwilgratishout.nl

Daar kun je ook je gegevens achterlaten om in de groep gezet te worden. Lees even de regels door. Hij stopt er moeite in dus zomaar opgeven om wat te lurken en dan weer uitschrijven wordt niet gewaardeerd.

Ik ken hem nog niet, maar misschien laat ik ook m;n nummer wel wachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Forse prijzen
Pijp kost nu wel wat meer
Maar ik keek op van het doorboren van je vloeren
Ik heb ook 2 voeren moeten laten doen
Ik was wit 270 kwijt , naar mijn gevoel ben je genaaid
Rookkanaal geheel zelf geplaatst kostte me ca €1250 Vorig jaar
wmeester schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:12:
Rookkanaal aanleggen is inderdaad best wel een klusje. Het moet van goede materialen zijn en volgens de voorschriften.

Ik heb het 10 jaar geleden gedaan en volgende dingen vielen mij op;
De dubbelwandige rvs pijp kostte 150 euro per 95 cm. Dus hoeveel delen je nodig hebt, daar loopt de prijs best van op.
Simpele rvs verstelbare beugels; 50 euro per stuk. 3 per verdieping.
Een rvs kap; 150 euro
Een loodslap; 150 euro.
Een doorvoer en overgang van enkelwandig naar dubbelwandig; 150 euro.

Ik heb de betonboring door iemand anders laten doen; 450 euro verder. Dit was zonder bon.

Dan zelf het de onderdelen in elkaar stapelen, gat door het dak maken en monteren; 1 dag werk. (zelf gedaan)

Dan kun je er vervolgens nog voor kiezen om in leefruimtes de pijp de ommetselen met hittebestendige blokken. Dat heb ik niet gedaan maar is volgens de laatste voorschriften /inzichten wel verstandig.

Dus; de materialen zijn duur, er is best wat verschillend maatwerk nodig en het ligt er maar aan wat er precies allemaal gedaan wordt en wat je nog zelf moet doen.

Die prijs van 3000 is dus netjes; maar kijk dan goed wat ze daarvoor gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Als je handig ben is zelf doen ook een optie
Bijv via kachelmaterialenshop.nl in Nijkerk bestellen, die hebben goed spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er niet aan uit:

Hoe reken je uit hoeveel kuub je kwijt kan in een houtopslag? Met de tool van berekenhet zou ik op 0,8 kuub komen en dat lijkt mij niet te kloppen.

Breedte: 198 centimeter
Hoogte: 175 centimeter
Diepte: 25 centimeter

Er lagen eerst honderden blokken in ( rechthoekig/vierkant ) van ongeveer 20 a 25 centimeter.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CryptoNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:48:
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er niet aan uit:

Hoe reken je uit hoeveel kuub je kwijt kan in een houtopslag? Met de tool van berekenhet zou ik op 0,8 kuub komen en dat lijkt mij niet te kloppen.

Breedte: 198 centimeter
Hoogte: 175 centimeter
Diepte: 25 centimeter

Er lagen eerst honderden blokken in ( rechthoekig/vierkant ) van ongeveer 20 a 25 centimeter.
Dat is 0.86 kuub gestapeld. Simpelweg lengte x breedte x hoogte. Dat tool klopt dus wel aardig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@redwing Sprak net 2 houthandelaren en die gaven afzonderlijk aan dat 2 a 3 kuub makkelijk hierin kan, wtf :?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CryptoNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:52:
@redwing Sprak net 2 houthandelaren en die gaven afzonderlijk aan dat 2 a 3 kuub makkelijk hierin kan, wtf :?
Dan zou ie minstens 50-60cm diep moeten zijn. Wel opletten met houthandelaren dat ze vaak goochelen met gestapelde kuubs, losgestorte kuubs en alles er tussenin. Daar zit veel verschil in.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@redwing Thanks voor de tip. Kun je dat uitleggen wat je daarmee precies bedoelt? De advertenties die ik zie zijn van handelaren waarin je een pallet koopt a 1 a 2 kuub zeg maar en dan moet het nog in dat hok natuurlijk :P Losgestapeld? Gooien ze het dan gewoon in je tuin of wat wordt daar precies mee bedoelt?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Zie de topicstart voor uitleg over kuubs, gestapelde kuubs en stères😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Soms is het voor het "beeld" makkelijker om te rekenen in liters. 1.000 liter = 1 kuub = 1m3 = 1m x 1m x 1m

[ Voor 7% gewijzigd door BeyondThunder op 04-10-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn ervaring met 'mijn' houthandelaar is dat het volume in het palet gelijk is aan mijn opslagvolume. Dus zeg maar dat ie een eerlijk volume opgeeft.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vond het opmerkelijk hoeveel meer er in een losgestorte kuub gaat wanneer de stukjes kleiner worden. Het is wel logisch natuurlijk, want het vindt allemaal makkelijker 'n plekje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-10 12:18
Mijn grootvader vertelde me toen ik nog een kleine peuter was.

Jongen... stook met hout, je krijgt het er zeker 3-4 keer warm van

1 x om het te kappen
1 x om het te stapelen
1 x om het binnen te brengen
1 x tijdens het stoken

Ik denk terug aan hem vandaag terwijl ik 3 ton droog hout aan het verplaatsen ben.
Hij had gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:48
Hier in Zweden gaan de kachels uitzonderlijk laat aan door de huidige temperaturen. Tijd terug 4 kuub hout laten bezorgen en zelf nog wat bomen omgeveild die op het land stonden. Ondanks dat bijna elk vrijstaand huis hier een houtkachel heeft, merk je dat men gemiddeld genomen graag elektrisch verwarmt door de vele onderzoeken die gepubliceerd worden over de slechte luchtkwaliteit dankzij het stoken. Ik snap dat men in Nederland door de huidige gasprijzen stoken juist promoot, maar in hoeverre wordt er iets geroepen over de luchtkwaliteit en giftige stoffen die vrijkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
Dat is hier ook in het nieuws.
Wij hebben net een nieuwe cv-houtkachel laten plaatsen, waar ik graag nog 10jr gebruik van wil kunnen maken.

Gelukkig stookt het halve dorp hier hout, dus er zijn hier geen klagers. Maar dat zal vast gaan toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Orangelights23 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:57:
Hier in Zweden gaan de kachels uitzonderlijk laat aan door de huidige temperaturen. Tijd terug 4 kuub hout laten bezorgen en zelf nog wat bomen omgeveild die op het land stonden. Ondanks dat bijna elk vrijstaand huis hier een houtkachel heeft, merk je dat men gemiddeld genomen graag elektrisch verwarmt door de vele onderzoeken die gepubliceerd worden over de slechte luchtkwaliteit dankzij het stoken.
Zijn de elektra prijzen daar wat goedkoper dan in Nederland? Een warmtepomp zonder salderen (of kennen jullie dat daar ook?) lijkt me niet grappig aan het eind van het jaar.
Ik snap dat men in Nederland door de huidige gasprijzen stoken juist promoot, maar in hoeverre wordt er iets geroepen over de luchtkwaliteit en giftige stoffen die vrijkomen?
Promoten is geen sprake van hoor. Je hoort eigenlijk juist steeds meer stemmen om houtstook binnen de bebouwde kom te verbieden.
Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste