Misschien een leuke tip voor diegenen die moeite hebben het hout droog te krijgen.
Heb zelf 20 jaar geleden een houten hok in de tuin gebouwd die nu sinds 10 jaar dienst doet als houthok, dit is een gesloten hok, het hout staat dus droog maar wind kan er niet echt doorheen waaien.
Twee jaar geleden kreeg ik het idee om twee openingen in het hok te maken om daar twee 120mm computerfans in te maken, en een derde fan hangt binnen voor extra "wind", ik heb een klein zonnepaneeltje van 20 watt gekocht en hier draaien de fans op.
Nu twee jaar later kan ik zeggen dat het werkt als een tierelier, door de constante luchtstroom is het hout vele malen sneller droog, en ook geen last van schimmel, en als het nat en donker weer is draaien de fans niet, dus wordt er ook geen extra vochtige lucht naar binnen geblazen.
Boven de deur zit een uitsparing waardoor dezelfde hoeveelheid ingeblazen lucht weer naar buiten kan, je voelt het daar ook echt waaien.
De fans had ik nog liggen, dus had ik alleen de kosten voor het zonnepaneeltje, en dat was nog geen twintig euro.
Dit kun je dus ook toepassen in bijv. een stenen schuur, alleen moet je dan wel zorgen dat er ook weer lucht uit kan.