@
Tweak_ers Vorig jaar heb ik ook zelf een rookkanaal aangelegd. Ik heb gebruik gemaakt van een dubbelwandig rookkanaal van Dinak, diameter 190/130. De pijp loopt onafgetimmerd door de slaapkamer en de zolder. De voorschriften zeggen dat hij van 9cm van brandbaar materiaal af moet blijven (en afgetimmerd).
Een gat boren (22cm) door de verdiepingsvloeren heb ik laten doen. Het gedeelte wat zichtbaar is in de woonkamer, slaapkamer en op het dak heb ik zwart laten poedercoaten.
Ik ben er wel aardig wat uurtjes zoet mee geweest. Qua materiaalkosten (inclusief poedercoaten) was ik tegen de 2000 euro kwijt. Zeker inclusief aan kachel gaat het om best een hoop geld. Zoals andere tweakers al terecht aangeven kan je dat geld misschien beter in een L/L warmtepomp steken. Tenzij je net als ik graag recreatief stookt en het geld er graag aan uitgeeft.
Van boven naar beneden heb ik de volgende onderdelen gebruikt.
- Trekkap
- 1*0,5m pijp (zwart)
- Dakdoorvoer met stormkraag
- 1*1m pijp (zwart)
- Dakbeugel
- 45 graden bocht
- Muurbeugel
- 2*1m pijp
- 45 graden bocht
- Muurbeugel
- Vloerplaat zelf gemaakt van fermacell
- 1*0,3m pijp
- Plafondrozet (zwart)
- 1*paspijp (zwart)
- Muurbeugel
- 2*1m pijp (zwart)
- Muurbeugel
- Nisbus (zwart)
- Vloerplaat (zwart)
- Plafondrozet (zwart)
Daarna het enkelwandig gedeelte van 2mm dik staal, 125mm
Bij de dakdoorvoer heb ik 10cm rondom de pijp een gat gezaagd. Opgevuld met steenwol en met een fermacell plaat weer afgetimmerd (strak tegen de pijp aan). Boven op het dak onder de pannen idemdito.
Als je meer details wil, bijvoorbeeld onderdeelnummers ofzo, laat maar weten.
Je hebt ook nog rookkanalen van andere merken bijvoorbeeld IsoDuct (duur), maar Dinak was het merk wat de leverancier van onze kachel verkocht, vandaar de keuze.
[
Voor 1% gewijzigd door
perslucht op 06-10-2023 13:00
. Reden: Typo ]