Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:08
Numbers schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:06:

[...]
Promoten is geen sprake van hoor. Je hoort eigenlijk juist steeds meer stemmen om houtstook binnen de bebouwde kom te verbieden.
Ben benieuwd hoe lang de houtkachel nog aan mag. Door de energiecrisis zijn er een stuk meer mensen gaan stoken, en daardoor is er ook meer overlast.

Daarnaast loopt de overheid natuurlijk een boel energiebelasting mis.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 18:41
Laatste bericht dat ik las is dat in elk geval provincie (of was het gemeente?) Utrecht geen heil zag in een verbod. Te moeilijk te handhaven en te weinig politiek draagvlak.

Kan alleen het bericht niet meer terugvinden, het was wel in september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En dat is dan weer zo typisch vandaag de dag: alles moet zwart / wit. Het ene moment is het nog door de over overheid gesubsidieerd (letterlijk - 2019), het volgende wordt het verguisd. Alsof verbieden echt zoveel logischer / makkelijker is dan verbeteren..

Terwijl in Duitsland en Oostenrijk, landen met meer recente traditie van hout stook dan wij, regelmatig simpelweg de normen omhoog gaan. En dan niet alleen voor nieuwe verkoop, maar ook voor wat minimaal acceptabel is. Naar mijn mening een veel handiger manier om vooruit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:31
Numbers schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Zijn de elektra prijzen daar wat goedkoper dan in Nederland? Een warmtepomp zonder salderen (of kennen jullie dat daar ook?) lijkt me niet grappig aan het eind van het jaar.

[...]
Promoten is geen sprake van hoor. Je hoort eigenlijk juist steeds meer stemmen om houtstook binnen de bebouwde kom te verbieden.
Variabele tarieven zijn hier al jaren de norm, waar Nederlandse aanbieders nu pas over nadenken. Per gebied heb je met verschillende tarieven te maken, wij verbruiken rond de 20.000 kWh per jaar (jacuzzi en twee elektrische auto’s). Klinkt veel, maar voor een vrijstaande villa van 200m2 is dit het gemiddelde. We hebben 80 zonnepanelen in ons veld en een accu om de auto’s in de nacht deels op te laden. Zonder zonnepanelen zouden we rond de 4000 euro betalen per jaar, nu is het slechts een fractie. Salderen gaat hier voor een paar cent per kWh, en aangezien de elektriciteitsprijs redelijk laag ligt, is dat best interessant. Hetgeen wat elektriciteit echt duur maakt hier zijn de netwerkkosten. Hoe meer je verbruikt, hoe hoger de factuur. Je krijgt elke maand dus twee facturen, eentje van de elektriciteitsboer en eentje van de netwerkbeheerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:59

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik hoop dat een verbod er niet gaat komen, door onze houtkachel en zonnepanelen hebben we netto bijna geen energie kosten. Een klein beetje gas voor koken en warm water. That's it. Straks enkel nog warm water. Een ook hiervoor ben ik bezig met een oplossing.
Het stookhout heb ik ook zo goed als gratis.

En als er goed gestookt wordt zal het wel meevallen met de vervuiling.
En de CO2 die in het hout zit zal er vroeg of laat toch uit komen, of het nou ligt te rotten ergens of dat we het opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
BeyondThunder schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:16:
En als er goed gestookt wordt zal het wel meevallen met de vervuiling.
En de CO2 die in het hout zit zal er vroeg of laat toch uit komen, of het nou ligt te rotten ergens of dat we het opstoken.
Je triggert me zo van "klopt dat wel". Hier een aardige verhandeling op een collega nerd forum die het wel aardig bevestigt ...
https://sustainability.st...a-co2-emissions-perspecti

En hier nog wat statements van een deskundige/wetenschapper die wat nuances toevoegt ...
https://www.mprnews.org/s...d-for-heat-carbon-neutral
onder andere (vrijvertaald) dat waar rotting/bioafbreking van hout direct weer voedselopname door andere mechanismes inhoudt, is dat bij verbranding niet zo.

Een ander aspect dat denk ik wel relevant is, is dat bij houtverbranding het hout niet noodzakelijkerwijs uit de omgeving komt waar het verbrand wordt, dat geeft natuurliljk een lokale/regionale of zelfs internationale onbalans als je brandhout importeert uit bijvoorbeeld Polen en dat in Nederland verstookt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 18:10
Daarom is het zaak om te weten waar het hout vandaan komt. Mijn hout komt uit een bos dat we zelf beheren. Elk jaar zagen we een ander stuk om en laten we het in 25-30 jaar weer terug groeien. Hierdoor heb je in feite een gesloten CO2 cyclus. Plus dat we op deze manier een bos creëren met bomen en ondegroei met verschillende leeftijden en hoogtes waardoor je weer een zeer grote en gevarieerde biodiversiteit krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Who Am I? op 05-10-2023 10:16 ]

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@Boeryepes Nu is het wel zo dat er bij rottend hout ook veel methaan vrijkomt. En dat is dan weer een heel sterk broeikasgas (86x dat van CO2)

@Who Am I? Da's de mooiste manier :)

Ik haal zelf m'n hout bij hoveniers in de buurt vandaan. Heb weleens wat linkjes gepost een tijd terug. Bomen die dus toch al geveld worden. Dat is in mijn ogen anders dan de kap van (oer)bos in Oost-Europa speciaal voor haardhout voor o.a. Nederland.

Maar goed. Onze overheid is wat wispelturig m.b.t. houtstook. In de biomassa centrale van Purmerend verstoken ze jaarlijks 100.000 ton verse boomstammen van Staatsbosbeheer. Destijds feestelijk geopend door de koning.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Boeryepes Daar heb jij weer een punt. Mijn hout komt momenteel bijna uitsluitend uit Zweden, Portugal en rond de evenaar (Azobe).
Uit Zweden en Portugal komt het stuwhout/stophout wat in de logistieke sector wordt gebruikt.
Beetje van dit spul zeg maar.

Normaal gesproken wordt dit na gebruik weggegooid (en dus verbrand bij de vuilverwerker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:01
Wat betalen jullie per kuub zo ongeveer? Ik merk dat er ontzettend slecht wordt gereageerd op berichten via Marktplaats. Krijg op dit moment geen enkele houthandelaar te pakken en ik heb toch 1 a 2 kuub nodig asap :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
TimmeStein schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:40:
@Boeryepes Nu is het wel zo dat er bij rottend hout ook veel methaan vrijkomt. En dat is dan weer een heel sterk broeikasgas (86x dat van CO2)
Maar komt dan we heel langzaam vrij dus zal het in de jaarcijfers minder meewegen dan de snelle uitstoot van deeltjes door verbranding.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-05 08:43
CryptoNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:38:
Wat betalen jullie per kuub zo ongeveer? Ik merk dat er ontzettend slecht wordt gereageerd op berichten via Marktplaats. Krijg op dit moment geen enkele houthandelaar te pakken en ik heb toch 1 a 2 kuub nodig asap :P
135 eu. Mix beuk/eik. Gestort, niet gestapeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:01
Sosua schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

135 eu. Mix beuk/eik. Gestort, niet gestapeld.
Prima prijs. Ik zoek een betrouwbare houthandelaar Zuid west Brabant

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Boeryepes schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Een ander aspect dat denk ik wel relevant is, is dat bij houtverbranding het hout niet noodzakelijkerwijs uit de omgeving komt waar het verbrand wordt, dat geeft natuurliljk een lokale/regionale of zelfs internationale onbalans als je brandhout importeert uit bijvoorbeeld Polen en dat in Nederland verstookt.
Ik denk niet dat die onbalans nou echt een probleem is, eerder de fossiele brandstoffen die nodig zijn om het te transporteren. En het feit dat er hele bossen voor gekapt worden.

Datzelfde probleem heb ik ook met pelletkachels, er is gewoon veel energie nodig om boomstammen om te zetten in die korrels.

In een ideale situatie zou er zo min mogelijk transport moeten plaatsvinden tussen boom en kachel. En geen kaalslag van bos, maar enkel "noodzakelijke dunning".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het zal vast wel om een flinke dunning ineens gaan, om het economisch praktisch te maken. Voor één boom met machines het bos in rijden is inefficiënt en maakt ook maar nodeloos veel kapot. Je rukt de machines toch aan voor een flinke 'slag' ineens.

Ik weet niet of kaalslag daarbij vanuit CO2 optiek een probleem is; het blijft een gesloten cyclus. Maar dat het niet de beste manier van bosbouw is, daar is men ondertussen wel achter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Financieel wel de best renderende helaas
Dus je ziet nogal eens compleet uitgeholde bossen en of die nou van een particulier, de overheid , een stichting of Staatsbosbeheer zijn maakt geen moer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Een hele flinke dunning en hier en daar een klein stukje volledig kappen is niet verkeerd voor de biodiversiteit. Juist doordat het zonlicht dan weer de bosbodem bereikt krijgen veel soorten de mogelijkheid om zich te ontwikkelen.
Het ziet er een aantal jaar niet uit, maar daarna wordt het een diverser en mooier bos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 12:34
@Tweak_ers Vorig jaar heb ik ook zelf een rookkanaal aangelegd. Ik heb gebruik gemaakt van een dubbelwandig rookkanaal van Dinak, diameter 190/130. De pijp loopt onafgetimmerd door de slaapkamer en de zolder. De voorschriften zeggen dat hij van 9cm van brandbaar materiaal af moet blijven (en afgetimmerd).
Een gat boren (22cm) door de verdiepingsvloeren heb ik laten doen. Het gedeelte wat zichtbaar is in de woonkamer, slaapkamer en op het dak heb ik zwart laten poedercoaten.

Ik ben er wel aardig wat uurtjes zoet mee geweest. Qua materiaalkosten (inclusief poedercoaten) was ik tegen de 2000 euro kwijt. Zeker inclusief aan kachel gaat het om best een hoop geld. Zoals andere tweakers al terecht aangeven kan je dat geld misschien beter in een L/L warmtepomp steken. Tenzij je net als ik graag recreatief stookt en het geld er graag aan uitgeeft.

Van boven naar beneden heb ik de volgende onderdelen gebruikt.
  • Trekkap
  • 1*0,5m pijp (zwart)
  • Dakdoorvoer met stormkraag
  • 1*1m pijp (zwart)
  • Dakbeugel
  • 45 graden bocht
  • Muurbeugel
  • 2*1m pijp
  • 45 graden bocht
  • Muurbeugel
  • Vloerplaat zelf gemaakt van fermacell
  • 1*0,3m pijp
  • Plafondrozet (zwart)
  • 1*paspijp (zwart)
  • Muurbeugel
  • 2*1m pijp (zwart)
  • Muurbeugel
  • Nisbus (zwart)
  • Vloerplaat (zwart)
  • Plafondrozet (zwart)
Daarna het enkelwandig gedeelte van 2mm dik staal, 125mm

Bij de dakdoorvoer heb ik 10cm rondom de pijp een gat gezaagd. Opgevuld met steenwol en met een fermacell plaat weer afgetimmerd (strak tegen de pijp aan). Boven op het dak onder de pannen idemdito.

Als je meer details wil, bijvoorbeeld onderdeelnummers ofzo, laat maar weten.
Je hebt ook nog rookkanalen van andere merken bijvoorbeeld IsoDuct (duur), maar Dinak was het merk wat de leverancier van onze kachel verkocht, vandaar de keuze.

[ Voor 1% gewijzigd door perslucht op 06-10-2023 13:00 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:32
Ik begrijp die discussie over houtstook en uitstoot/fijnstof etc niet zo goed. Ik snap niet waarom de enige keuze die op tafel ligt "stoken" of "niet stoken" is.
Terwijl we evenmin vrachtverkeer, personenvervoer, vrachtschepen, ... etc verbieden. De uitstoot van een houtkachel verbleekt bij wat er in bovengenoemde gevallen uitgestoten wordt.
Ik zou dus veel liever een discussie hebben over iets gelijkaardigs als EURO-normering (= bij auto's) voor kachels. Een "oude" kachel mag je nog gebruiken tot 2026, een KACH01-kachel (= fictieve normering) mag je nog gebruiken tot 2030 etc.
Maar dat gebeurt niet, hoewel de technologie er nu wel al is. Enerzijds heb je zuinigere kachels, wat sowieso tot minder uitstoot leidt/lijdt, anderzijds heb je gewoon elektrostatische filters die fijnstof filteren.
Waarom wordt er voor verkeer wél gekozen voor filtering etc en voor kachels niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Er is al een soort verplichting die alleen verkoop van “efficiënte” kachels toestaat, toch?

En dan nog bepaalt het stookgedrag voor een groot deel hoeveel er wordt uitgestoten, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
En de vraag is natuurlijk ook hoe je zoiets gaat handhaven?

Jaarlijks bezoek van de kachelpolitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
"Nee meneer kachelpolitie, die kachel uit 1960 staat hier voor de sier, ik gebruik hem nooit :X "

[ Voor 53% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-10-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:30:
Ik begrijp die discussie over houtstook en uitstoot/fijnstof etc niet zo goed. Ik snap niet waarom de enige keuze die op tafel ligt "stoken" of "niet stoken" is.
Terwijl we evenmin vrachtverkeer, personenvervoer, vrachtschepen, ... etc verbieden. De uitstoot van een houtkachel verbleekt bij wat er in bovengenoemde gevallen uitgestoten wordt.
Ik zou dus veel liever een discussie hebben over iets gelijkaardigs als EURO-normering (= bij auto's) voor kachels. Een "oude" kachel mag je nog gebruiken tot 2026, een KACH01-kachel (= fictieve normering) mag je nog gebruiken tot 2030 etc.
Maar dat gebeurt niet, hoewel de technologie er nu wel al is. Enerzijds heb je zuinigere kachels, wat sowieso tot minder uitstoot leidt/lijdt, anderzijds heb je gewoon elektrostatische filters die fijnstof filteren.
Waarom wordt er voor verkeer wél gekozen voor filtering etc en voor kachels niet?
Mee eens, maar tegelijkertijd heel veel moeilijker te controleren.

Via slimme camera's zijn milieuzones te controleren, via apk (niet 100% waterdicht) wordt de uitstoot gemeten, etc. Je hebt aan de pomp keuze uit standaard producten.

Er is nu geen overzicht wat voor kachel zich in welk huishouden bevindt. Hierop controleren vraagt om een nieuwe dienst/ taak van de overheid. De verkoop kan aan regels worden gebonden, maar je kunt de nieuwste kachel hebben en vervolgens geschilderd of nat hout gaan stoken en je hebt overlast.

Als je op Funda wel eens rond kijkt, zijn er nog genoeg oude huisjes met hele oude kachels die verre van optimaal zijn. Praten over verbieden is dan de makkelijkste weg. Wij hebben een nieuwe kachel, houden rekening met het weer en stoken alleen droog hout, maar kan de mensen met luchtweg infecties die klagen nog begrijpen ook door alle "wild stokers". Zoals met veel, een aantal verpesten het voor de grote groep.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-06 21:35
Ik heb de afgelopen winter in 12 graden gezeten met mijn 2 dochters, beloofd dat deze ellende de eerste en de laatste keer was.

Nu hebben we dus een houtkachel staan en 8 kuub schoon, droog en gekloofd hout.

Dat geneuzel over uitstoot, fijnstof CO2 etc vindt ik de grootste onzin, ik heb jaren lang gewerkt bij Tata Steel, kolencentrale Rotterdam Maasvlakte, Shell etc etc.. Als je ziet wat voor rookwolken en meuk daar de lucht in gaat maak ik mij niet druk over mijn houtkachel.

Stoken op de Zwitserse methode doe ik wel, 1 keer “ouderwets” geprobeerd en dat geeft inderdaad veel en veel meer rook.

Fijne warme dagen iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Waarom zat je in 12 graden dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:30:
Er zijn eco-design normeringen op kachels die EU-breed van kracht zijn sinds januari 2022 voor nieuw verkoop. Volgende stap is dan inderdaad dat oudere kachels niet meer gestookt mogen worden vanaf bepaalde datum, prima te doen op papier maar in de praktijk? Wie ga je dat laten handhaven? Mag de (erkende) schoorsteenveger dan niet meer vegen?

Er is geen APK voor een kachel en dat is het grote verschil met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Het is een kwestie van politieke moed, het is geen technische kwestie.
Moeilijk is het dus niet:
- bij verkoop moet er een registratie zijn van de installatie van de kachel bij de gemeente (in Vlaanderen zou dan bv kunnen met een "meldingsplicht") -> bij aankoop/verkoop moet dat document er ook zijn
- voor oude kachels heb je een "overgangsperiode"
- elke "x" jaar moet je een attest van goedkeuring (er zijn heus wel ambtenaren die een "sexy" woord kunnen bedenken voor zo'n formulier) kunnen voorleggen (oa "goeie trek" etc kunnen parameters zijn, net zoals APK/autokeuring)
- wil je uw kachel niet meer gebruiken, dan laat je die "onschadelijk" maken (zoals met wapens gebeurd is)

Liever zo'n bureaucratisch systeem, dan een volledige ban.
Hoeveel steun (of weerstand) zou er zijn voor een complete ban en hoeveel voor zo'n zachte duw richting meer controle op uitstoot etc?

Vergis u niet: toen een volledige ban in Vlaanderen door iemand gesuggereerd werd, stonden de milieu- en landschapsverenigingen op hun achterste poten, want een serieus deel van hun inkomsten is van bosbeheer en gecontroleerde kap. Aan €100 per handgestapelde stère hout, komen er wel wat euro's hun richting uit als ze een set bomen vellen. Bij een complete ban zijn die inkomsten weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 20:53
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:47:

- voor oude kachels heb je een "overgangsperiode"
- elke "x" jaar moet je een attest van goedkeuring (er zijn heus wel ambtenaren die een "sexy" woord kunnen bedenken voor zo'n formulier) kunnen voorleggen (oa "goeie trek" etc kunnen parameters zijn, net zoals APK/autokeuring)
Sterker nog.. dit is in Duitsland en Oostenrijk al het geval. Het is jaarlijks verplicht om de schoorsteenveger langs te laten komen om de boel schoon te maken en pijp/kachel te keuren.

Volledige ban ben ik ook tegen hoor. :)

[ Voor 3% gewijzigd door wauskoek op 06-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Sterker nog.. dit is in Duitsland en Oostenrijk al het geval. Het is jaarlijks verplicht om de schoorsteenveger langs te laten komen om de boel schoon te maken en pijp/kachel te keuren.

Volledige ban ben ik ook tegen hoor. :)
Hier inderdaad niet verplicht. Al kan de inboedelverzekering weigeren uit te keren bij een schoorsteen brand als ik gebleken dat je niet aan je plicht hebt gedaan om het zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken. En wijzen dan uiteraard naar de kleine lettertjes in de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Gramser schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:29:
Waarom zat je in 12 graden dan?
Gasprijs van bijna 5,- per kuub, Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Millie-ano schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Hier inderdaad niet verplicht. Al kan de inboedelverzekering weigeren uit te keren bij een schoorsteen brand als ik gebleken dat je niet aan je plicht hebt gedaan om het zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken. En wijzen dan uiteraard naar de kleine lettertjes in de voorwaarden.
Sorry niet goed verwoord in mijn post.

Het ging om de kachel die ook gekeurd wordt. Als de kachel niet meer aan de efficiency eisen voldoet kan de schoorsteenveger hem afkeuren dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
iMode schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:21:
Ik heb de afgelopen winter in 12 graden gezeten met mijn 2 dochters, beloofd dat deze ellende de eerste en de laatste keer was.
Wij hebben ook zoiets voorgehad, 15 jaar geleden.
Verwarming "in alarm" (bleek drukverlies te zijn) op een donderdagavond in november. Kom je thuis tegen 18u30 en is het 16°. Gelukkig iemand "in de familie" die iets van ketels kende en kon het verhelpen.
Als je zoiets vaststelt op vrijdagavond, zit je veel kans tot halfweg maandag in de kou.
En toen hebben mijn vrouw en ik ook afgesproken: dit willen we niet nog eens. Met een houtkachel kan je zoiets niet voorhebben (als je zelf uw voorraad op peil houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Sorry niet goed verwoord in mijn post.

Het ging om de kachel die ook gekeurd wordt. Als de kachel niet meer aan de efficiency eisen voldoet kan de schoorsteenveger hem afkeuren dacht ik.
Ik zou daar niet eens op tegen zijn als ze dat hier in zouden voeren. Ik weet niet wat die eisen zouden zijn. Maar mijn contura 850 vind ik best efficient en zuinig stoken. Laat ook mijn pijp jaarlijks schoonvegen. Meneer is altijd dik tevreden en verbaasd hoe schoon het eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:50:
Verwarming "in alarm" (bleek drukverlies te zijn) op een donderdagavond in november. Kom je thuis tegen 18u30 en is het 16°. Gelukkig iemand "in de familie" die iets van ketels kende en kon het verhelpen.
Als je zoiets vaststelt op vrijdagavond, zit je veel kans tot halfweg maandag in de kou.
Dat was onze kerst 2015. Gelukkig best een warme kerst. Kerstavond (donderdagavond) hield de ketel in ons nieuwe huis ermee op. We woonden hier net een week, dus een servicecontract was nog niet afgesloten. Op maandag is een monteur ermee aan de slag gegaan en heeft stad en land afgereden voor een nieuwe druksensor - want veel toeleveranciers ook dicht tussen oud en nieuw. Later las ik zelf de servicehandleiding van dat ding en zag dat je 'm kon vertellen die sensor te negeren. Tja..

Of je in de kou komt ligt trouwens aan je onderhoudscontract op de ketel. In ons vorige huis was er 24 uurs service in dat soort gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

En toen hebben mijn vrouw en ik ook afgesproken: dit willen we niet nog eens. Met een houtkachel kan je zoiets niet voorhebben (als je zelf uw voorraad op peil houdt).
Dat is een mooi excuus om de houtkachel op te stoken.

Maar voor dit soort situaties zijn 1 of 2 elektrische kachels van 2 kW natuurlijk ook een prima oplossing. Zolang je maar geen nachtverlaging toepast als het echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Wij kwamen vorig jaar december, na een lang weekend weg, zondagavond thuis. Bleek de cv al sinds vrijdagavond in storing te zijn. Het was net een vorstperiode en 9C in huis 🥶

Gelijk onder de wol gedoken en dan ben je blij dat je ‘s ochtends een haard kan opstoken. Duurde wel ff voordat het weer een beetje aangenaam werd en gelukkig was de cv ‘smiddags al weer gerepareerd.
Kortom: Eigen haard is goud waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Verzoek om de wetenschappelijke en politieke discussie over (de wenselijkheid en gevaren van) het stoken van hout niet hier te voeren: AWM is een paar deuren verderop.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:34
Ik kan elke week 3-4 paletten van men werk meenemen, hoeveel zou ik hiermee kunnen stoken? Heb een kachel van 75% efficiëntie en goed geïsoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hoeveel is afhankelijk van hoe je stookt.

Maar per 2,5kg hout bespaar je ongeveer 1m3 gas. De vraag is dus hoe zwaar die pallets zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Check wel of dat geen geïmpregneerd hout is. Dat wil je niet in je kachel doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Impregneren van verpakkingshout gebeurt al 8 jaar niet meer.

Pallets van (deels) geperst hout en multiplex horen uiteraard niet in de kachel te belanden i.v.m. de gebruikte lijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Vermoedelijk valt dat dik tegen. Palettenhout is typisch een goedkopere soort (omdat het als afval beschouwd wordt) en energetisch interessante soorten hout zijn typisch duurder.
Een ander nadeel van palettenhout is dat je vermoedelijk frequent uw kachel moet bijvullen, wat met energetisch hoogwaardigere types hout (eik, beuk, appel, ...) niet hebt.

Nog gevolgen:
- nog extra werk om te verzagen
- moeilijk te stapelen
- nagels etc in uw as

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 18:10
Maar, als je niets anders kan krijgen en je bovenstaande argumenten geen probleem vindt, zou ik het gewoon doen. Ik heb zelf een hekel aan pallets stoken omdat het een klerenwerk is om ze uit elkaar te halen en het vrij snel wegbrandt.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
ardana123 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:03:
Ik kan elke week 3-4 paletten van men werk meenemen, hoeveel zou ik hiermee kunnen stoken? Heb een kachel van 75% efficiëntie en goed geïsoleerd huis.
Het is wel veel werk voor weinig stook warmte ;) Probeer het gewoon een keer zou ik zeggen en dan kan je altijd nog zien of de werkzaamheden loont.

Ik heb een kennis die op zijn tijd hier een pallet komt brengen. Jaag ik snel de handcirkelzaag erdoorheen en dan maak ik er aanmaakhoutjes van. Daar is het spulletje wel ideaal voor.

edit..

Gisteren weer voor het eerst de kachel aan gehad. Lekker warm :7

[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 16-10-2023 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

wauskoek schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:04:
Ik heb een kennis die op zijn tijd hier een pallet komt brengen. Jaag ik snel de handcirkelzaag erdoorheen en dan maak ik er aanmaakhoutjes van. Daar is het spulletje wel ideaal voor.
Hier hetzelfde, niks koevoet of pallet buster, gewoon de cirkelzaag er in.
De grove stukken de kachel in (incl. nagels, boeit weinig).
Met de goeie stukjes aanmaakhout maken d.m.v. handbijltje in de bankschroef + houten hamer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Slonzo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
..handbijltje in de bankschroef + houten hamer :)
Die moet ik even onthouden. Ik zat namelijk altijd op de grond te klooien met mijn handbijltje. Dat gaat ook prima maar stukje meer comfort is altijd goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Yup, ga ik ook onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik gebruik zelf ook een handcirkelzaag hiervoor, en daarna de dikkere balken met de afkortzaag of kettingzaag.

Of het loont ligt echt aan het type pallets, ik had dit jaar een flink aantal pallets van 4×2 meter, gemaakt van vrij dik hout, die wogen ongeveer 100kg per stuk. Dan kun je in een paar uur een redelijke hoeveelheid brandhout maken.

Als het van die pallets zijn met hele dunne latjes dan is het inderdaad veel werk voor weinig warmte.

Ook zijn pallets vaak van naaldhout gemaakt, ik vindt dat een veel mooier/speels vlambeeld geven met veel geknal en geknetter. Maar dan moet je wel een beetje doorstoken om de schoorsteen schoon te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door HandyLumberjack op 16-10-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
wauskoek schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Die moet ik even onthouden. Ik zat namelijk altijd op de grond te klooien met mijn handbijltje. Dat gaat ook prima maar stukje meer comfort is altijd goed. :)
Ik heb een autoband op mn kloofblok liggen, daar zet ik die plankjes in, krukje ervoor en in een paar minuten tijd tik ik een paar in stukken gezaagde pallets tot aanmaakhout.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
HandyLumberjack schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:23:
Ik gebruik zelf ook een handcirkelzaag hiervoor, en daarna de dikkere balken met de afkortzaag of kettingzaag.

Of het loont ligt echt aan het type pallets, ik had dit jaar een flink aantal pallets van 4×2 meter, gemaakt van vrij dik hout, die wogen ongeveer 100kg per stuk. Dan kun je in een paar uur een redelijke hoeveelheid brandhout maken.

Als het van die pallets zijn met hele dunne latjes dan is het inderdaad veel werk voor weinig warmte.

Ook zijn pallets vaak van naaldhout gemaakt, ik vindt dat een veel mooier/speels vlambeeld geven met veel geknal en geknetter. Maar dan moet je wel een beetje doorstoken om de schoorsteen schoon te houden.
Grappig hoe dat dan kan verschillen. Wij stoken alleen maar naaldhout, uit eigen tuin, maar slechts sporadisch een knalletje en gespetter eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ik heb vanavond eerst 2 eiken blokjes van 30cm en een hoopje pallet in reepjes gekapt als aanmaakhout verbrandt, en daarna 4 van die pallet-klossen erop gegooid... Het werd hier toch flink warm, en het brandt ook als een malle dat pallethout. Nuja het is nog 9c buiten, eens zien hoe dat gaat als het wat kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ja natuurlijk wordt dat warm 😄 Het is ook alleen snel weer opgebrand, volgens mij was dat meer het punt.

Die klossen, dat was toch geen geperst spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Die klossen is meuk, moet je echt niet verbranden.

Ik heb hem gister voor het eerst aangehad, nieuw huisdier, gelukkig dood.

Volgend jaar misschien maar oven gedroogd hout kopen of elders. 1e keer dat ik hout gekocht heb, was 4 kuub los gestort met veel van die kleine gaatjes erin.

Hopelijk eten ze mijn schuur niet op, huis is gelukkig van beton :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oDW2xsWl6_HXUd7GQZMRoYEmTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rx9dQrgz6EdKueJKe9POFw9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
De reden dat ik het hout buiten bewaar en pas naar binnen haal als ik daadwerkelijk ga stoken. Ok, er ligt altijd een stapeltje in de kachel maar die vreten ze niet op en is hermetisch afgesloten van de rest van het huis.

Denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ardana123
Ik gooi idd de geperste klossen weg. Ik heb ook veel paletten waar de klossen uit blokken solide hout bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:18
Precies, gewoon op fikken die zooi! Brand nog best lang zo'n klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
iMode schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:51:
Die klossen is meuk, moet je echt niet verbranden.

Ik heb hem gister voor het eerst aangehad, nieuw huisdier, gelukkig dood.
ohh the horror. .. Hier al meerdere keren een wespenkoningin uit haar winterslaap gehad. Niet leuk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32
robkrekel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:54:
Precies, gewoon op fikken die zooi! Brand nog best lang zo'n klos.
Die klossen zijn niet meer dan verlijmd geperst hout.
Je verbrandt bijna meer lijm dan hout met zo'n klos. Door dit soort praktijken ontstaan de klachten in je omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ray_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:06:
Die klossen zijn niet meer dan verlijmd geperst hout.
Je verbrandt bijna meer lijm dan hout met zo'n klos. Door dit soort praktijken ontstaan de klachten in je omgeving.
Ik lees nergens dat hij 't over de geperste spaanblokken heeft, de post erboven zegt net dat het over vol hout gaat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
@Slonzo Dat dus. Alles met lijm, verf of weet ik wat voor chemische bende komt bij mij de kachel niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32
robkrekel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:49:
@Slonzo Dat dus. Alles met lijm, verf of weet ik wat voor chemische bende komt bij mij de kachel niet in.
Gelukkig. Helaas een hoop volk dat er anders over denkt waardoor er rond deze tijd weer boze berichten in de media verschijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:57
Ray_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Gelukkig. Helaas een hoop volk dat er anders over denkt waardoor er rond deze tijd weer boze berichten in de media verschijnen...
- Chemische bende.
- Zuurstof afknijpen/slechte verbranding
- Stoken in een dichte stedelijke omgeving bij windstilte
Zijn er nog meer redenen voor boze berichten? (op dit onderwerp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Mensen zijn jaloers op de lage gasrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het zijn allemaal valide redenen om tegen houtstook te zijn, ben ik bang. Tegelijkertijd prima te voorkomen, en ik denk tegelijkertijd dat het overgrote deel mensen dat de klachten veroorzaakt zomaar eens gelegenheidsstokers zouden kunnen zijn. En juist die kunnen prima rekening houden met bovenstaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gramser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:14:
Het zijn allemaal valide redenen om tegen houtstook te zijn, ben ik bang. Tegelijkertijd prima te voorkomen
De merkbare geuroverlast is deels te voorkomen.
Het fijn stof, dioxines, koolwaterstoffen, e.d. zijn helaas minder of niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Millie-ano schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:02:
ohh the horror. .. Hier al meerdere keren een wespenkoningin uit haar winterslaap gehad. Niet leuk ...
Ach, het went; zijn dan nog super groggy en zo weggeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
<knip> Off-topic en victim-blaming. Niet doen.

[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 17-10-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
<knip> Dien liever 'n TR in.

[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 17-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gramser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:14:
Het zijn allemaal valide redenen om tegen houtstook te zijn, ben ik bang. Tegelijkertijd prima te voorkomen, en ik denk tegelijkertijd dat het overgrote deel mensen dat de klachten veroorzaakt zomaar eens gelegenheidsstokers zouden kunnen zijn. En juist die kunnen prima rekening houden met bovenstaande.
Vraag me af of het enkel de gelegenheidsstoker is. Ik zie genoeg serieuze stokers hier in de buurt waar het toch echt niet goed gaat:

- Ruitjes die zo zwart zijn dat je niet kunt zien of het vuur nu aan of uit is.
- kachels die "mooi in de ruimte staan" maar eigen 3-4x teveel vermogen hebben.
- kachels waarin voornamelijk oude kozijnen in worden gestookt.
- hout wat maximaal een jaar gedroogt wordt, "want anders brand het zo snel"

De "minderheid" die het uiteindelijk verpest voor de rest is denk ik groter dan we denken.
..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:07

[ Voor 107% gewijzigd door Ardana op 17-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
HandyLumberjack schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Vraag me af of het enkel de gelegenheidsstoker is. Ik zie genoeg serieuze stokers hier in de buurt waar het toch echt niet goed gaat:

De "minderheid" die het uiteindelijk verpest voor de rest is denk ik groter dan we denken.
..
Hm ja. Misschien heb je wel gelijk. Waarschijnlijk wel zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
Als ik stook (zwitserse methode, droog hout, veel aanmaakhout, snel de kachel en schouw op hoge temperatuur brengen, en dan pas de zuurstof verlagen) komt er letterlijk 0 rook uit de schouw. Enkel dus in het begin wat. Je ruikt het ook helemaal niet buiten. Mijn buur wist zelfs niet dat ik heel de vorige winter gestookt had toen ik hem deze zomer sprak. Dus het kan wel degelijk correct.

Veel mensen die het verpesten voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Exact. Met de toevoeging dat ik sowieso niet stook bij windstilte en mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
<knip> Dien liever een TR in.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 17-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 17-10-2023 23:11 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
<knip> Off-topic, onvriendelijk, kortzichtig en victim-blaming. Niet doen.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 17-10-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 17-10-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Discussies over COPD zijn hier off-topic. Daarnaast is het nérgens toegestaan om aan victim-blaming (eigen schuld, dikke bult) te doen, en hierover zeker niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:40
HandyLumberjack schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

..
Mbt zwarte ruiten, ik krijg dit ook niet onder controle.

Ik stook al ruim 7 jaar, altijd goed gedroogd hout, aansteken gaat goed, knijp eigenijk nooit de toevoer, geen rook uit de pijp, altijd volledige verbranding met alleen maar as wat overblijft, met jaarlijks vegen weinig rommel uit de pijp, goed vuurbeeld, geen stank of rook in of buiten de woning maar toch zwarte ruiten na verloop van tijd...

Ik weet niet wat ik nog anders kan doen.

Ik heb er op zich geen last van, maar maak ze liever niet schoon natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 17-10-2023 23:24 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
Ardana schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:13:
[modbreak]Discussies over COPD zijn hier off-topic. Daarnaast is het nérgens toegestaan om aan victim-blaming (eigen schuld, dikke bult) te doen, en hierover zeker niet.[/]
commentaar op moderatie hoeft niet in dit topic. Voor vragen over moderatie kun je beter direct contact opnemen met de betreffende moderator via de DM

[ Voor 26% gewijzigd door Touchdomex op 18-10-2023 09:06 . Reden: Commentaar op moderatie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Grolsch schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Mbt zwarte ruiten, ik krijg dit ook niet onder controle.

Ik stook al ruim 7 jaar, altijd goed gedroogd hout, aansteken gaat goed, knijp eigenijk nooit de toevoer, geen rook uit de pijp, altijd volledige verbranding met alleen maar as wat overblijft, met jaarlijks vegen weinig rommel uit de pijp, goed vuurbeeld, geen stank of rook in of buiten de woning maar toch zwarte ruiten na verloop van tijd...

Ik weet niet wat ik nog anders kan doen.

Ik heb er op zich geen last van, maar maak ze liever niet schoon natuurlijk :)
Ik merk hoe harder ik stook, hoe minder zwarte ruiten. Ik ga meestal tot 300C en dan ga ik verlagen van temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:40
ardana123 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:40:
[...]

Ik merk hoe harder ik stook, hoe minder zwarte ruiten. Ik ga meestal tot 300C en dan ga ik verlagen van temp.
Wat kan ik meer doen dan alles open zetten?

Ik vul meestal 2 tot 3 blokken per keer bij.

Het betreft hier een contura i50 (3 kanten glas) hij wordt vooral zwart in de hoeken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
Kan je niet voorkomen denk ik. Je moet echt al perfect gaan stoken en perfect hout hebben om dat niet te gaan hebben denk ik. Kachel kopen zonder zoveel ruit dan maar :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
z
ardana123 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:40:
[...]

Zwarte aanslag is eigenlijk niets anders als onverbrand materiaal wat aanslaat op ander materiaal. Dit gebeurt vooral bij vers hout wat ontgast. Slaat zwart aan totdat het hout is gaan gloeien tot hoge temperatuur en het roet ook ontbrandt.

Ik merk dit vooral bij grote stukken hout in de kachel. De dikte van het hout erg bepalend voor het gedrag. Daarom beter iets dunner materiaal die goed ontgast en verbrand dan dik hout dat loop te smeulen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 22:20
Hier ook een kachel met 3 ruitjes (Jotul F163), en de 2 kleintjes aan de zijkanten worden altijd het eerst en het meest zwart. Leverancier zei dat het ook vooral te maken heeft met de luchtflow die geoptimaliseerd is voor de grote ruit, dat de rook daar meegaat met de flow en dan wordt verbrand. De flow langs de zijruitjes is een stuk minder goed dus aaanslag daar komt het eerst, is vrijwel niet te vermijden.
Met goed hout en goed heet/doorstoken hoef ik het grote ruitje misschien 2x per maand te vegen bij dagelijks stoken, maar dat is meer voor de kleine veegjes en puntjes die het wat vies maken, geen echte zwarte aanslag plekken.

Dus inderdaad, beter niet al te dikke blokken, en op tijd bijvullen, niet de temperatuur te laag laten worden :) en 2 tegelijk altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

En als je ruitjes zwart zijn geworden door bv. te veel smoren. Kan je ze weer behoorlijk schoon fikken door erg heet te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:49
ps4mm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:39:
Hier ook een kachel met 3 ruitjes (Jotul F163), en de 2 kleintjes aan de zijkanten worden altijd het eerst en het meest zwart. Leverancier zei dat het ook vooral te maken heeft met de luchtflow die geoptimaliseerd is voor de grote ruit, dat de rook daar meegaat met de flow en dan wordt verbrand. De flow langs de zijruitjes is een stuk minder goed dus aaanslag daar komt het eerst, is vrijwel niet te vermijden.
Met goed hout en goed heet/doorstoken hoef ik het grote ruitje misschien 2x per maand te vegen bij dagelijks stoken, maar dat is meer voor de kleine veegjes en puntjes die het wat vies maken, geen echte zwarte aanslag plekken.

Dus inderdaad, beter niet al te dikke blokken, en op tijd bijvullen, niet de temperatuur te laag laten worden :) en 2 tegelijk altijd!
<knip> Off-topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 18-10-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000

The End

!Beginning

<knip> Off-topic.

Ik heb drie grote ruiten en stook nu regelmatig met RUF blokken. Zelfs dan worden ze naar een tijdje zwart. (Wordt 'hinderlijk' na 5x stoken)

[ Voor 48% gewijzigd door Ardana op 18-10-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 22:20
Reden van aanslag is dat de ruitjes een koud oppervlak zijn en de rookgassen daarop neerslaan. Als de gassen er langsgevoerd worden door goede luchtflow dan worden ze alsnog verbrand hoger in de kachel. Ook als ze wel gedeeltelijk neerslaan op bijv. een zijruitje wordt de rest van de gassen alsnog gewoon verbrandt in de kachel voordat het door de pijp naar buiten gaat. De binnenkant van de kachel wordt verder ook niet zwart, dat is het mooie van de moderne kachel. Dit geldt natuurlijk alleen als je continue goed stookt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
The End schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Ik heb drie grote ruiten en stook nu regelmatig met RUF blokken. Zelfs dan worden ze naar een tijdje zwart. (Wordt 'hinderlijk' na 5x stoken)
Hoe heb je de schuifjes van de luchtinlaat staan?

Als het goed brand moet de schuif voor bodem beluchting dicht staan en de schuif dat lucht langs het raam regelt open staan. En niet te gesmoord. Heb je mooie gele vlammen of oranje?

Ik hoef namelijk vrij weinig het raam schoon te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door wauskoek op 18-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000

The End

!Beginning

wauskoek schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Hoe heb je de schuifjes van de luchtinlaat staan?

Als het goed brand moet de schuif voor bodem beluchting dicht staan en de schuif dat lucht langs het raam regelt open staan. En niet te gesmoord. Heb je mooie gele vlammen of oranje?

Ik hoef namelijk vrij weinig het raam schoon te maken.
Mijn kachel heeft maar een schuif voor luchttoevoer; de opstart lucht toevoer gaat vanzelf dicht als de kachel warm is.

Bij mijn vorige kachel kon in de ruit schoonbranden door hem heel hoog op te stoken, maar deze kachel lijkt niet heet genoeg te worden om dat te kunnen doen. Hij heeft drie grote ruiten, waardoor de warmte opslag veel lager is, dan bij mijn vorige kachel. Het is een Kalfire w53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

Wootlock

Evilution

Wat goed werkt op zwarte/bruine ruiten: keukenpapiertje met lauw warm water, dippen in de as en hiermee het ruitje schoonmaken ;)
Werkt als een trein hier.

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Flinke kachel, bijna alleen ramen
Dat verklaart alles
Flow en glas
Dus vaak ruitjes schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Grolsch schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Wat kan ik meer doen dan alles open zetten?

Ik vul meestal 2 tot 3 blokken per keer bij.

Het betreft hier een contura i50 (3 kanten glas) hij wordt vooral zwart in de hoeken.
Een beetje zwart in de hoeken is niet helemaal te voorkomen, dat gebeurt bij mij ook wel eens, maar meestal brandt die vanzelf weer schoon.

Die kachel heeft veel glas, daardoor koelt de verbrandingskamer relatief veel af en is het iets lastiger om hem echt schoon te stoken.

Die kachel is bedoeld voor 6 tot 10 kW, dat zou betekenen dat je ongeveer 1,5-2,5 kg hout per uur moet verstoken om hem zo schoon mogelijk te stoken.

Kom je daaraan met je 2 of 3 blokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Wootlock schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
Wat goed werkt op zwarte/bruine ruiten: keukenpapiertje met lauw warm water, dippen in de as en hiermee het ruitje schoonmaken ;)
Werkt als een trein hier.
Dit werkt hier ook maar niet optimaal.
HG Kachelruit reiniger doet wat het beloofd ;-) denk dat ik 3 jaar met een fles doe.
Superspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De ruit van mijn kachel wordt ook gewoon zwart en moet ik elke keer schoonmaken. Volgens mij kan ik hier niets aan doen.
Mijn hout heeft een vochtpercentage van 16-17%.
Ik stook altijd met volle luchtflow, niets gesmoord.
En ik ruim altijd al het oude as op voor de volgende stookbeurt.

Het lijkt te komen door het gebrek aan airflow voor de grote ruit vrees ik....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
BeyondThunder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Dit werkt hier ook maar niet optimaal.
HG Kachelruit reiniger doet wat het beloofd ;-) denk dat ik 3 jaar met een fles doe.
Superspul
Werkt echt super goed inderdaad d:)b

Voor degene die er niet bekend mee zijn, wel even voorzichtig bij je koorden. Het spul reageert er vrij agressief op, met kans op valse lucht stromen en sneller zwarte ramen. Moet je je koorden weer vervangen. ;)

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ik heb zelf een Barbas Box panorama 55. Met 3 ruitjes dus. Nog iemand met deze kachel?

Wat ik mij afvraag is of die extra ruitjes de kachel veel doet inboeten qua efficiëntie tegenover kachels met maar 1 ruit? Moest ik kunnen teruggaan had ik een Jotul eco 500se gekocht.

De ruiten met as en water kuisen zou ik niet doen, dat is namelijk een schuurmiddel. Die ruiten hebben een speciale coating waardoor hitte terug gereflecteerd wordt naar binnen en zo het rendement verhoogd. Zou niet willen dat die coating aangetast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ardana123 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
De ruiten met as en water kuisen zou ik niet doen, dat is namelijk een schuurmiddel. Die ruiten hebben een speciale coating waardoor hitte terug gereflecteerd wordt naar binnen en zo het rendement verhoogd. Zou niet willen dat die coating aangetast wordt.
Dit is juist juist de tip die ik van de professionele installateur kreeg. Wel alleen met de witte as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Moet je wel zeker weten dat je hout niet vervuild was met zand etc. Anders ga je lekker krassen op je ruit…
Pagina: 1 ... 19 ... 30 Laatste