The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Een krant met wat spuug. Meer niet. Voor noodgevallen heb ik HG staan, als het niet over de houdbaarheidsdatum is (zo weinig gebruik ik het)Boeryepes schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:02:
[...]
Je gaat ook niet malen in de as met je doekje. Alleen (heel) licht dippen en je hebt maar heel weinig nodig om de lastige plekken schoon te poetsen - dat zijn bij mij meestal de hoekjes en soms wat harsresten. De rest doe je met alleen wat vocht. Werkt al jaren erg goed.
Klinkt nodeloos eng.. Zou het een polijstmiddel noemen: héél fijne schuurkorrel, wat glas niet beschadigd, maar wellicht juist kleine beschadigingen vermindert.ardana123 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
De ruiten met as en water kuisen zou ik niet doen, dat is namelijk een schuurmiddel.
Bron? Acht ik niet aannemelijk. Een coating die dus vuurvast is (maar je er wel zo af schuurt)? En eigenwijs geplaatst waar mensen flink gaan poetsen?Die ruiten hebben een speciale coating waardoor hitte terug gereflecteerd wordt naar binnen en zo het rendement verhoogd. Zou niet willen dat die coating aangetast wordt.
Waarom dan niet aan de buitenzijde, of tussen de dubbele ruiten (als je dubbel glas hebt)?
Wait, what?ardana123 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
De ruiten met as en water kuisen zou ik niet doen, dat is namelijk een schuurmiddel. Die ruiten hebben een speciale coating waardoor hitte terug gereflecteerd wordt naar binnen en zo het rendement verhoogd. Zou niet willen dat die coating aangetast wordt.
Geen idee waar je dit vandaan hebt, maar ik gebruik liever as als die HG rommel of andere zooi.
https://barbasbellfires.c.../wat-is-ontspiegeld-glas/robkrekel schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:24:
[...]
Wait, what?
Geen idee waar je dit vandaan hebt, maar ik gebruik liever as als die HG rommel of andere zooi.
Ah, oke. Nooit van gehoord, maar het gaat dus niet om coating die ook doet wat je beweerd:
Alleen het spiegelende effect van glas wordt minder. Nou, dat zal mij een zorg zijn, ik zit er niet de hele dag naar te kijken. Sterker nog, de kachel staat aan de andere kant van de woonkamerardana123 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:Die ruiten hebben een speciale coating waardoor hitte terug gereflecteerd wordt naar binnen
Als het echt werkt lijkt het mij dan wel weer een leuke upgrade aan mijn huidige kachel.robkrekel schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
Alleen het spiegelende effect van glas wordt minder. Nou, dat zal mij een zorg zijn, ik zit er niet de hele dag naar te kijken. Sterker nog, de kachel staat aan de andere kant van de woonkamer
Een aftermarket ontspiegelde kachelruit in de juiste maat (40×44cm) kost €150, toch maar eens overwegen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Klinkt eerlijk gezegd als bijna onmogelijk goed te houden aan de binnenzijde.
(@ardana123 )
Als proef op de som net een keer geprobeerd met een zachte doek en glassex, gaat net zo makkelijk als het gebruikelijke toiletpapiertje met een beetje as.
https://i.imgur.com/5vd1Bls.mp4
Wat bedoel je met "wit begint te pitten"Sosua schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:07:
Hier roet het ruitje soms aan het begin een beetje. Zodra de binnenkant wit begint te pitten temper ik de kachel een beetje en zorgt de naverbranding dat alles weer schoon brand.
https://i.imgur.com/5vd1Bls.mp4
Mooi vuurtje trouwens
Bij het aansteken krijg je eerst wat zwart roet aan de binnenkant. Zodra de kachel op temperatuur begint te komen krijg je witte stipjes waar het roet weer weg begint te branden. Dat is ook het punt waar mijn kachel automatisch de toevoer aan de achterkant dicht begint te draaien. Contura houtkachel.Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:25:
[...]
Wat bedoel je met "wit begint te pitten"
Mooi vuurtje trouwens
Dan is dat nog te nat. Zijn dat stukken hout/takken volledig nog met schors erom heen? Die drogen vreselijk langzaam.ardana123 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:49:
Iemand die soms brandhout heeft dat sist terwijl het brandt?
Nee gewoon blokken die ik gekocht had vorige zomer bij de houthandelaar. Ik heb het hier dus over hout die ik vorige winter brandde in mijn kachel. De houthandelaar zei dat het droog hout was...wauskoek schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:19:
[...]
Dan is dat nog te nat. Zijn dat stukken hout/takken volledig nog met schors erom heen? Die drogen vreselijk langzaam.
Ik heb die winter de helft van het hout gestookt dat ik toen gekocht had. De andere helft ga ik nu deze winter stoken. Wat mij opviel met dit hout dat nu een jaar extra gedroogd heeft is dat
1) de ruiten niet meer zo zwart worden
2) geen gesis meer
Dusja, misschien had die houthandelaar mij bij mijn pietje inzake de droogte van dat hout. Veel oplichters inzake brandhout blijkbaar.
Lijkt op het laatste inderdaad.ardana123 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:34:
[...]
Nee gewoon blokken die ik gekocht had vorige zomer bij de houthandelaar. Ik heb het hier dus over hout die ik vorige winter brandde in mijn kachel. De houthandelaar zei dat het droog hout was...
Ik heb die winter de helft van het hout gestookt dat ik toen gekocht had. De andere helft ga ik nu deze winter stoken. Wat mij opviel met dit hout dat nu een jaar extra gedroogd heeft is dat
1) de ruiten niet meer zo zwart worden
2) geen gesis meer
Dusja, misschien had die houthandelaar mij bij mijn pietje inzake de droogte van dat hout. Veel oplichters inzake brandhout blijkbaar.
Eenmaal de kachel op temperatuur was, brandde het hout wel prima hoor. Kon het ook zijn dat dat hout misschien enkel nat was langs de buitenkant? Door opname van omgevingsvocht / regen die erop komt (houtkot is niet volledig bestand tegen regen)
Ik heb zelf nog nooit brandhout bij een handelaar gekocht, maar het zal mij niks verbazen als ze het niet zo nauw nemen met het drogen. Goed drogen kost tijd, en tijd = geld.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-10-2023 07:44 ]
Het was gewoon nog niet droog, niks meer, niks minder. Koop een vochtmeter, hak een blok door midden, en meet op het net gekloofde stuk in het midden. Dit mag niet vochtiger zijn dan 20%, liever 15.ardana123 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:44:
[...]
Eenmaal de kachel op temperatuur was, brandde het hout wel prima hoor. Kon het ook zijn dat dat hout misschien enkel nat was langs de buitenkant? Door opname van omgevingsvocht / regen die erop komt (houtkot is niet volledig bestand tegen regen)
En ja, houthandelaren zijn af en toe best louche. Wat tips:
Nooit (!) vooraf betalen
Geloof ze niet dat het droog is als dat beweert wordt. Meten is weten.
Een losgestorte kuub, of big bag, is maar 66% van een gestapelde kuub, hou daar rekening mee met de afweging of het al dan niet goedkoop is. Zie k YouTube: Stapelen vs Storten: Het GROTE verschil!
Sowieso is dat youtube kanaal handig, veel tips over van alles en nog wat over kachels en haardhout, en nog veel meer.
Dat van die 66% wist ik al, maar wat ik frappant vind is dat veel houthandelaren beweren dat 1 "stere" = 1 losgestorte kubiek. En als je ze erop aanspreekt reageren ze niet meer of verzinnen ze excuusjesrobkrekel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
Het was gewoon nog niet droog, niks meer, niks minder. Koop een vochtmeter, hak een blok door midden, en meet op het net gekloofde stuk in het midden. Dit mag niet vochtiger zijn dan 20%, liever 15.
En ja, houthandelaren zijn af en toe best louche. Wat tips:
Nooit (!) vooraf betalen
Geloof ze niet dat het droog is als dat beweert wordt. Meten is weten.
Een losgestorte kuub, of big bag, is maar 66% van een gestapelde kuub, hou daar rekening mee met de afweging of het al dan niet goedkoop is. Zie k YouTube: Stapelen vs Storten: Het GROTE verschil!
Sowieso is dat youtube kanaal handig, veel tips over van alles en nog wat over kachels en haardhout, en nog veel meer.

Hoe weet je nu in godsnaam, als ze het hout los storten op je oprit, dat je effectief de hoeveelheid krijgt waarvoor je betaalt? Juist ja, door het te stapelen achteraf. Ik stel dan voor om het te stapelen achter ze het gestort hebben en dan trekken ze meestal hun staart in.
Luchtdicht gestapelde kratten met brandhout zijn ook disproportioneel veel duurder tegenover een losgestorte stere.
Moeilijk om een eerlijk houthandelaar te vinden dus. Ze rekenen op de gelegenheidsstoker die van al die zaken niet afweet vermoed ik.
Als ik een advertentie plaats met strakgestapeld droog eikenhout voor € 200,- per m3 krijg ik geen reacties.
Maak ik een advertentie met €132,- (200*0.66) per los gestorte m3 (en dat benoem ik dan ook heel expliciet) ben ik het zo kwijt.
Dus het is ook lastig om een klant te vinden die het wel begrijpt. En ik snap wel dat al die handelaren met losgestorte m3 werken.
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: iedereen adverteert gedroogd hout, maar ik denk dat ik betaal voor 1,4m3 nat hout. Hout krimpt aanzienlijk tijdens het drogen (al gauw 10%). Logisch ook, want het verliest zo'n 30% van z'n gewicht. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze die kratten tussen drogen en verkoop door weer aanvullen. (En ze beginnen niet met een kop, want elke handelaar stapelt ze op.)
Reken ik dat door: 1m3 los wordt 0,9 m3 eer het droog is, x0,66 voor het stapelen = 0,59m3 gestapeld. Zo loopt het gevoel van 'best weinig' en ook het verschil met wat droog, strak vol gestapeld op pallet komt uit Roemenië, Litouwen e.d..
(En dan noemde ik eerder geloof ik al: los gestorte kleine reststukjes vullen meer dan 0,66 van het volume. Extra lange stukken juist minder.)
Hoe bepaal je dat dan dat die losgestorte stere exact zoveel is? Als je een laadbak nu vol steekt met dat hout, en vervolgens er weer uit haalt en er terug in stort, zal je laadbak minder of meer gevuld zijn adhv hoe hout valt/zichzelf positioneerd tegenover de andere blokken. De enigste echte manier is toch gewoon op voorhand stapelen en dan pas in je laadbak steken?HandyLumberjack schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:59:
Ik verkoop een soms een paar kuub brandhout.
Als ik een advertentie plaats met strakgestapeld droog eikenhout voor € 200,- per m3 krijg ik geen reacties.
Maak ik een advertentie met €132,- (200*0.66) per los gestorte m3 (en dat benoem ik dan ook heel expliciet) ben ik het zo kwijt.
Dus het is ook lastig om een klant te vinden die het wel begrijpt. En ik snap wel dat al die handelaren met losgestorte m3 werken.
Vers hout is wat lastiger, ik heb dan vaak gewoon een losgestorte bult naast de kloofmachine liggen en dan probeer ik met een rolmaat ongeveer de gemiddelde lengte, breedte en hoogte in te schatten.
Voor mij is het puur hobby, dus ik zorg voor een beetje marge om gezeur te voorkomen.
Maar afhankelijk van de dikte/lengte van de blokken en hoe het gestort zit er best veel variatie in de verhouding tussen losgestort en gestapeld.
Tja, voor "droog hout" krijg je meer geld.ardana123 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:34:
Nee gewoon blokken die ik gekocht had vorige zomer bij de houthandelaar. Ik heb het hier dus over hout die ik vorige winter brandde in mijn kachel. De houthandelaar zei dat het droog hout was...
Sommigen beschouwen hout "droog" na 1 zomer drogen (kappen in januari, stoken in november). Ik geloof er helemaal niets van. Zoals hierboven al gesteld, heeft het ook weinig met "geloof" te maken, maar met meten.
Ik koop enkel "nat" hout, maar stook enkel hout dat droog is (typisch 4-5 jaar laten drogen onder afdak).
Ik koop enkel hout dat aangeboden wordt in een verifieerbaar volume, typisch een palox (houten bak van fruit) of een kooi van een IBC. Losgestort en van die onzin, daar doe ik niet aan mee.ardana123 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:25:
Hoe weet je nu in godsnaam, als ze het hout los storten op je oprit, dat je effectief de hoeveelheid krijgt waarvoor je betaalt?
YouTube: Stapelen vs Storten: Het GROTE verschil!
Die stapelt nog heel losjes, ik stapel veel strakker. Ik werk niet met "zelfstandige hoeken", maar heb een "U" gebouwd met dus 3 muren waar ik tegen kan stapelen zonder dat er zelfs maar de kleinste kans is dat het kan schuiven of omvallen.
[ Voor 14% gewijzigd door Cafe Del Mar op 25-10-2023 11:02 ]
Dat werkt bij mij prima hoor. Met eikenhout zal dat inderdaad niet lukken, maar met sommige zachtere soorten best wel. En ik meet zeer regelmatig de binnenkant van een blok.Cafe Del Mar schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:58:
Sommigen beschouwen hout "droog" na 1 zomer drogen (kappen in januari, stoken in november). Ik geloof er helemaal niets van.
Volume is een rekbaar begrip, gewicht valt minder mee te rotzooien.
Per ton met een percentage vocht wel te verstaan.
Het verschil tussen nat en droog wilgenhout is gigantisch bijv.
Maar niet iedereen heeft de ruimte voor een vrachtwagen hout.
Dan zou je het met een paar man moeten doen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik koop enkel vers/nat hout en enkel als het in een verifieerbaar/meetbaar volume gestapeld is.
Ik wil je bedanken voor de link naar de video's van "four38AM", wat een leuke gozer. Erg fijne video's om te kijken. Super. De review van de x27 van Fiskars is ook mooi. Top!robkrekel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
Zie k YouTube: Stapelen vs Storten: Het GROTE verschil!
We hebben een 150 mm (inwendig) dubbelwandig kanaal, Isoduct volgens mij.
2 X 135 graden hoek, totaal max 7 meter.
Van de kachel tot het plafond enkelwandig staal.
Nu is er al veel geschreven hier, maar welke set gebruiken jullie?
Ik ben van plan om de standaard blauwe set aan te schaffen, 7,2 meter.
Is dat voldoende of is de groene set echt heel veel beter?
150 mm nylon borstel
Zonder flexible veer
Zonder ontstoppingshendel
Zonder ontstoppingsboor
Maar wat is een blokkeersysteem op de borstel? Dat kan ik even niet vinden.
Dat staat er toch onder?BeyondThunder schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:38:
Hierdoor kunt u de stokken en borstel zowel linksom als rechtsom draaien zonder dat ze onderling los draaien.
http://www.talenrondhout.nl/
Dit bedrijf heb ik gebeld en ze nemen voorlopig voor brandhout geen nieuwe klanten aan. Kennen jullie misschien andere bedrijven die me een vrachtwagen brandhout op stam kunnen leveren?
Voorlopig hebben we nog genoeg hout, maar ik merk wel dat het lastiger wordt. Dus ik wil er op tijd bij zijn
Je schrijft dat je twee bochten hebt..BeyondThunder schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:38:
Ik ben van plan om het rookkanaal zelf te gaan vegen, 2 of 3 keer per jaar.
150 mm nylon borstel
Zonder flexible veer
Zonder ontstoppingsboor
Je besteld zonder de flexibele veer..
Dit staat er bij op de site:
"Bij een kanaal met bochten dient u een flexibele veer bij te bestellen om
de borstel door de bochten te geleiden"
Ik heb gewoon een staalkabel met een ronde borstel en een klomp ijzer.
Die laat ik van boven naar beneden door de pijp gaan en haal hem dan met stukjes van 40 cm per keer omhoog. Telkens even een paar keer op en neer en dan weer 40cm verder omhoog.
En dat dan 2 keer.
En we kunne weer een jaar vooruit.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb de zwarte set van dezelfde zaak, en een isoduct kanaal van ca. 7 meter. Zonder bochten.BeyondThunder schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:38:
Ik ben van plan om het rookkanaal zelf te gaan vegen, 2 of 3 keer per jaar.
150 mm nylon borstel
Zonder flexible veer
Zonder ontstoppingsboor
De zwarte werkt in ieder geval prima, dat blokkeersysteem heb je niet nodig, gewoon 1-2 keer op en neer halen (zonder te draaien) en het is weer schoon.
Dit is niet waar, althans bij de Ohra niet.Jailhouse schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:14:
Rookkanaal zelf vegen? Mijn schoorsteenveger zegt altijd: bewaar de kwitantie goed want de verzekering vraagt ernaar als je een schadeclaim doet. Gelukkig heb ik het nog nooit aan de hand gehad. Hoe ga jij dan om met zo'n vraag? Een foto voorzien van datum waarop je bezig bent? (een beetje zoals bij een ISDE subsidie aanvraag: foto's van de isolateur in actie)
Brandweer geeft niets om een kwitantie, die doet zelf een inspectie. Is het goed, dan niets aan de hand. Is het niet goed gedaan, maar heb je wel de kwitantie: ook pech.
De Ohra gaf wel met klem aan om de datum te noteren wanneer je de schoorsteen hebt geveegd (gevogen?). Dus gewoon foto's voor en na bewaren en je zit safe
Dus: schoorsteenvegen mag prima zelf, maar noteer wel de tijden wanneer je het hebt gedaan.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
@Jailhouse Je moet kunnen aantonen dat je het rookkanaal goed hebt onderhouden, dus inderdaad een foto van de werkzaamheden o.i.d. Wie de schoorsteen veegt maakt niets niets uit. Zo'n certificaat van de schoorsteenveger is leuk, maar een bonnetje is al voldoende.
Ik ga bestellen, zonder poespas en blokkeer systemen. Thanks allen!
@Atlas je was met net voor, maar klopt volgens mij helemaal
[ Voor 6% gewijzigd door BeyondThunder op 27-10-2023 09:41 ]
De overige schoorsteenvegers hier in de buurt hebben een klantenstop.
Ik heb een stenen kachel van 3000kg waarbij de afgassen temperatuur nooit boven de 140 graden komt, en daarnaast zit er alleen een beetje poederroet in de schoorsteen na een jaar stoken. Om die poederroet te laten branden heb je temperaturen nodig van ca. 800 graden. De kans op schoorsteenbrand acht ik nihil. Daarnaast geeft isoduct aan dat je een schoorsteenbrand in hun kanalen gewoon kan laten uitbranden zonder risico.
Daarnaast maak ik foto's tijdens het vegen.
Nee, de bewijslast rust op de verzekeraar. Die moet kunnen aantonen dat het niet goed onderhouden was. Dat lijkt bijna hetzelfde, maar is een cruciaal verschil.BeyondThunder schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:39:
@Jailhouse Je moet kunnen aantonen dat je het rookkanaal goed hebt onderhouden, dus inderdaad een foto van de werkzaamheden o.i.d. Wie de schoorsteen veegt maakt niets niets uit. Zo'n certificaat van de schoorsteenveger is leuk, maar een bonnetje is al voldoende.
Kijk eens op de Belgische website 2dehands.beRaymond schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:25:
Ik ben op zoek naar bedrijven die rondhout kunnen leveren, zoals deze:
http://www.talenrondhout.nl/
Dit bedrijf heb ik gebeld en ze nemen voorlopig voor brandhout geen nieuwe klanten aan. Kennen jullie misschien andere bedrijven die me een vrachtwagen brandhout op stam kunnen leveren?
Voorlopig hebben we nog genoeg hout, maar ik merk wel dat het lastiger wordt. Dus ik wil er op tijd bij zijn
daar staan best wel wat aanbiedingen van Franse en Waalse (Ardeense) bosbouwbers, die eender wat leveren (vers gekapt): boomstammen, boomstammen op 1m, gekliefd hout op 1m, ...
Je zal het wel in het Frans moeten regelen
7.2 Meter Met Nylonborstel Schoorsteen Blokkeersysteem Veegset - GROEN
Gelijk maar de beste, zoiets koop je maar 1 keer.
ps, van alle websites van cppeerdeman@gmail.com heeft www.schoorsteenshop.com vreemd genoeg de voordeligste verzendkosten.
Jaar geleden een huis gekocht, in februari een schoorsteenbrand gehad (weliswaar met minimal schade gelukkig). Maar ik was maar wat blij dat de vorige bewoners een bonnetje in de bus hebben gegooid van de laatste veeg beurt van afgelopen jaar, scheelt een hoop gezeur met de verzekeraar. Nu was er weinig gezeik en hebben we de (weliswaar geringe schade) gewoon direct uitbetaald gekregen.Jailhouse schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:14:
Rookkanaal zelf vegen? Mijn schoorsteenveger zegt altijd: bewaar de kwitantie goed want de verzekering vraagt ernaar als je een schadeclaim doet. Gelukkig heb ik het nog nooit aan de hand gehad. Hoe ga jij dan om met zo'n vraag? Een foto voorzien van datum waarop je bezig bent? (een beetje zoals bij een ISDE subsidie aanvraag: foto's van de isolateur in actie)
Jeetje, ik moet er niet aan denken dat ooit te krijgen.J-sto schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:36:
[...]
Jaar geleden een huis gekocht, in februari een schoorsteenbrand gehad (weliswaar met minimal schade gelukkig). Maar ik was maar wat blij dat de vorige bewoners een bonnetje in de bus hebben gegooid van de laatste veeg beurt van afgelopen jaar, scheelt een hoop gezeur met de verzekeraar. Nu was er weinig gezeik en hebben we de (weliswaar geringe schade) gewoon direct uitbetaald gekregen.
Wat voor schade had je? Blijft de boel dan echt branden? Kan het echt zo erg zijn dat je rookkanaal (dubbelwandige RVS pijp) uit elkaar klapt?
Geen idee hoe dat met dunwandig dubbelwandig rvs gaat.iMode schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:12:
[...]
Jeetje, ik moet er niet aan denken dat ooit te krijgen.
Wat voor schade had je? Blijft de boel dan echt branden? Kan het echt zo erg zijn dat je rookkanaal (dubbelwandige RVS pijp) uit elkaar klapt?
Ik heb mijn schoorsteen gemaakt van 2mm dik rvs.
Een 154mm in een 204mm.
Vroegah toen ik niet veegde en wel een hoop rotzooi stookte stond ie ook wel eens in de fik.
Dan heb je ineens een hoop meer trek.
Ik deed dan de kachel bijna dichtzetten en wachten tot hij uitgebrand was.
Pijp weer mooi schoon.
Tegenwoordig stook ik alleen nog maar droog stamhout en elk jaar een keer vegen er komt dan niet echt veel uit.
In de fik vliegen doet hij ook niet meer.
Heb ooit zon ding gekregen.jmjmjm schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:25:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Flint Spanmesser? Werkt dat goed om aanmaakhout te maken?
En zoals aangeraden wordt om hem buiten aan bv. je houthok te monteren, roest hij dan niet gigantisch?
[Afbeelding]
Hij hangt buiten aan het houthok, nog net onder het dak. Roest nauwelijks.
ik gebruik hem regelmatig om aanmaakhout te maken, maar dat gaat alleen als je bijvoorbeeld vuren plankjes hebt die je in strookjes wilt splijten of kleinere blokjes berk zonder noesten. Zodra het hout harder wordt of groter wordt (kachelformaat) krijg ik het er niet mee in stukken.
Same. Mooi ding, hangt leuk. Roest niet. Gebruik ‘m nooit.HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:35:
[...]
Heb ooit zon ding gekregen.
Hij hangt buiten aan het houthok, nog net onder het dak. Roest nauwelijks.
ik gebruik hem regelmatig om aanmaakhout te maken, maar dat gaat alleen als je bijvoorbeeld vuren plankjes hebt die je in strookjes wilt splijten of kleinere blokjes berk zonder noesten. Zodra het hout harder wordt of groter wordt (kachelformaat) krijg ik het er niet mee in stukken.
We waren er snel bij, het geluid veranderde instant. Toen buiten in de tuin gekeken, overal zwarte rook en vonken die uit de schoorsteen kwamen. Vuur meteen gedoofd en klep in de open haard gezet.iMode schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:12:
[...]
Jeetje, ik moet er niet aan denken dat ooit te krijgen.
Smeulde nog wel na maar niet echt vlammen. Brandweer was er ook binnen 10 min. dus alles viel mee, maar de schrik zat er goed in natuurlijk.
Schade bleef bij de schoorsteenkap (gesloopt door de brandweer om in de schoorsteen te kunnen kijken) en wat verkleure verf op de eerste verdieping bij de ramoneur (schoorsteen veeg luikje).
Ik ben van plan om een glazen vloerplaat te bestellen, en kom op diverse sites tegen dat het verstandig is deze te voorzien van een transparante afdichtingstape. Nu zie ik die op amazon wel, maar die €15 verzendkosten vind ik wat gortig voor een artikel van €13.99. Iemand een idee waar ik dit nog meer kan krijgen? Heb me suf gegoogled, maar kom steeds weer amazon oid uit, met bijbehorende verzendkosten.
:strip_exif()/f/image/vDVrWlF7SuMlyuoKJSzA4Eb8.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het niet mogelijk om een maandje (gratis) prime lid te worden, en daarmee gratis verzending te krijgen?robkrekel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:53:
Moguh,
Ik ben van plan om een glazen vloerplaat te bestellen, en kom op diverse sites tegen dat het verstandig is deze te voorzien van een transparante afdichtingstape. Nu zie ik die op amazon wel, maar die €15 verzendkosten vind ik wat gortig voor een artikel van €13.99. Iemand een idee waar ik dit nog meer kan krijgen? Heb me suf gegoogled, maar kom steeds weer amazon oid uit, met bijbehorende verzendkosten.
[Afbeelding]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Ik ben prime lid, maar dat mag in dit geval niet baten.CeesKees schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
Is het niet mogelijk om een maandje (gratis) prime lid te worden, en daarmee gratis verzending te krijgen?
Als je geen haast hebt: alixpress?
[ Voor 43% gewijzigd door Gramser op 31-10-2023 09:51 ]
Hier ook een keer gehad, maar de brandweer gaf toen aan dat de dubbelwandige pijp het wel minstens een half uurtje uithoudt voordat de buitenkant zo warm wordt dat er verdere brand kan ontstaan en de pijp zelf het pas als laatste begeeft. Het kwam er eigenlijk op neer dat het grootste probleem is dat de brand bovenin de pijp voor een brand op je dak kan zorgen. Oftewel zolang je het vuur maar snel dooft (liefst met zand oid) en de kleppen dicht zet is de kans dat er echt iets mis gaat maar heel klein.J-sto schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:53:
[...]
We waren er snel bij, het geluid veranderde instant. Toen buiten in de tuin gekeken, overal zwarte rook en vonken die uit de schoorsteen kwamen. Vuur meteen gedoofd en klep in de open haard gezet.
Smeulde nog wel na maar niet echt vlammen. Brandweer was er ook binnen 10 min. dus alles viel mee, maar de schrik zat er goed in natuurlijk.
Schade bleef bij de schoorsteenkap (gesloopt door de brandweer om in de schoorsteen te kunnen kijken) en wat verkleure verf op de eerste verdieping bij de ramoneur (schoorsteen veeg luikje).
[removed]
Ja, het dicht die minieme ruimte af zodat er geen vuil onder de glasplaat terecht komt.Gramser schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:47:
Wat doet dat spul..? Wat dicht het af? Een minieme ruimte tussen vloer en plaat? Want dan zou je ook bijvoorbeeld 3M-helicoptertape kunnen zoeken. Da's ergens in Europa vast wel verkrijgbaar.
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Maar inderdaad dit lijkt er op. Maar dat is wel meer bij de Action, terwijl het best vaak net anders is.
[ Voor 56% gewijzigd door robkrekel op 31-10-2023 13:04 ]
Conrad heeft het ook van 3M en Tesa, maar daar zit je ook met €7,99 verzendkosten.robkrekel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:53:
Moguh,
[Afbeelding]
My favorite programming language is solder.
robkrekel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:53:
Moguh,
[Afbeelding]
Vandaag het trucje uitgeprobeerd. Binnen no time emmertje vol gekregen. Bedankt voor de tip!Slonzo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
...
Met de goeie stukjes aanmaakhout maken d.m.v. handbijltje in de bankschroef + houten hamer
Vanmorgen eerst maar even de rookvoorziening gevogen echter wederom nagenoeg geen residu.
Schijnbaar doen we toch iets goed ofwel een goede verbranding van het dennenhout en vooral nooit smoren.
Voor aanvang al bijna geen aanslag na een heel stookseizoen.
:strip_exif()/f/image/AVcb9U1sgA9tQd1FJYBiGjxe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nzTpdwNmnZjxCN1dgZ8XhSSu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qz7U9yhIfyDqOitkfYKb3MTv.jpg?f=fotoalbum_large)
En erna.
:strip_exif()/f/image/9zj1Ay2a79oY1IBgOzbIO0LL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1ljmx75nunxiD16VXOdvh1uo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0liJvzxovJ9vR7wJfwzMNZOi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mYgU19wDmb75ZuqKnbH6S3ZP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OUw7kNXS56kdKeyKMggvJod3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fT7r40j3qB08oJUcV6IEzFsy.jpg?f=fotoalbum_large)
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Dank je voor het delen.
Tegenwoordig hebben de meeste een dubbelwandige pijp denk, in een bestaande schoorsteen of niet.
Hier 7 meter dubbelwandig, en elk jaar een klein hoopje meuk.
Binnenkort zelf de eerste veeg beurt uitvoeren.
Goed bezig, hier brandt de kachel al bijna een maand. En niks mis met dennenhout, zolang je maar een beetje doorstookt.RaRo74 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:38:
Het begint nu wat kouder te worden in huis vandaar dat het stookseizoen vanaf nu voor mij begint en gaat dit de hoofverwarming in huis worden tot aan het voorjaar.
Vanmorgen eerst maar even de rookvoorziening gevogen echter wederom nagenoeg geen residu.
Schijnbaar doen we toch iets goed ofwel een goede verbranding van het dennenhout en vooral nooit smoren.
Voor aanvang al bijna geen aanslag na een heel stookseizoen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En erna.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een groot deel wel, maar heel veel ook niet.. zelf heb ik het onderste deel gemetselde schoorsteen (hebben ze twee soorten steen voor gebruikt, buitenkant zijn ijselsteentjes) en vanaf eerste verdieping naar boven een dikwandige stalen pijp en het laatste stukje dubbelwandig RVS.BeyondThunder schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:26:
Een echte schoorsteen, leuk om dit eens van binnen te zien!
Dank je voor het delen.
Tegenwoordig hebben de meeste een dubbelwandige pijp denk, in een bestaande schoorsteen of niet.
Hier 7 meter dubbelwandig, en elk jaar een klein hoopje meuk.
Binnenkort zelf de eerste veeg beurt uitvoeren.
Huis is van 1902 en steeds een stuk 'opgezet' tot in 2007 heel de bovenkant vervangen helaas was de schoorsteen een onderdeel van het project. Maar wel eerst laten inspecteren gezien wij de kachel ook als hoofdverwarming gebruiken..
Mijn ouders hebben nog een asbest schoorsteen die wel ingemetseld zit.
Ben benieuwd naar de ervaringen hier (na een paar jaar gebruik).
<knip> Ook hier zijn imitaties niet toegestaan.
[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 14-11-2023 13:31 ]
DIY Kindling Cracker voor 0 euroBeyondThunder schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:16:
Zijn hier nog mensen die Kindling Cracker nog regelmatig gebruiken? Is al het een en ander over geschreven hier. Maar ik vind 150 euro een hoop geld voor dat stuk staal.
Waarom zoveel geld uitgeven?
Met een handbijltje gaat het prima
Is hier de klus voor de kinderen
Vanaf een jaar of 10 is het hun taak
Af en toe een emmer vol te maken
Ze weten van de gevaren
Hoe ze de emmer vol krijgen is hun job
Zo leren ze gelijk 3 dingen
Werken voor de kost
Omgaan met gereedschap
Inventiviteit
En kom niet met stadse lulverhalen aan, hier op het platteland leren ze het vroeg
Hier in de stad doen de kids dat ook gewoon hoorLuzeklap schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:27:
[...]
Ze weten van de gevaren
Werken voor de kost
Omgaan met gereedschap
Inventiviteit
En kom niet met stadse lulverhalen aan, hier op het platteland leren ze het vroeg
[removed]
Die van mij doet het na jaren gebruik nog prima, maar ik gebruik 'm niet zo vaak en hij staat netjes droog in de berging. Dus niet heel representatiefBeyondThunder schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:16:
Zijn hier nog mensen die Kindling Cracker nog regelmatig gebruiken? Is al het een en ander over geschreven hier. Maar ik vind 150 euro een hoop geld voor dat stuk staal.
Ben benieuwd naar de ervaringen hier (na een paar jaar gebruik).
Daar zou ik ver van weg blijven, adverteren met 3 plaatjes van het originele product en dan als laatste foto een plaatje van wat het echt is: bijzonder brak in elkaar gelaste rommel, in plaats van daadwerkelijk gietijzer (waar ze ook mee adverteren).Ik zie ook *knip* voorbij komen, zou dat wat zijn?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ja! Vingers zatLuzeklap schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:27:
[...]
Ik heb hier een "No Axe" staan, gebruik ik zelf eigenlijk ook alleen maar, ik vind het een ideaal ding om aanmaakhoutjes te kloven of grotere blokken doormidden te tikken.Luzeklap schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:27:
[...]
Ze weten van de gevaren
Werken voor de kost
Omgaan met gereedschap
Inventiviteit
De kinderen hier gebruiken ook regelmatig deze, maar ook met de kloofbijl hakken ze wel eens.
Inderdaad, jong geleerd is oud gedaan.
Ha! Die autoband, in september toen ik 4 nieuwe zomerbanden kocht, keek die monteur wel enigszins raar op toen ik zei dat ik 2 van mijn oude autobanden wilde meenemen voor m'n hakblok.BeyondThunder schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:23:
Heldere antwoorden ;-) Dan hou ik het op mijn hakblok + autoband. Strak vol zetten en los gaan met de x27 ;-)
Ik gebruik m’n kindling cracker in het winter seizoen vrijwel dagelijks. Zou hem niet meer kunnen missen. Destijds wel aanzienlijk goedkoper gekocht maar ook voor de huidige prijs zou ik hem zeker weer aanschaffen.BeyondThunder schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:23:
Heldere antwoorden ;-) Dan hou ik het op mijn hakblok + autoband. Strak vol zetten en los gaan met de x27 ;-)
Waarom twee?Sahara schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:17:
Ha! Die autoband, in september toen ik 4 nieuwe zomerbanden kocht, keek die monteur wel enigszins raar op toen ik zei dat ik 2 van mijn oude autobanden wilde meenemen voor m'n hakblok.
Ik hou marktplaats in de gaten ;-)
Omdat als je een grote stam hout hebt, de twee op elkaar geplaatste banden wat hoger zijn, maar toch lager dan de stam hout. Ik heb filmpjes gezien waar men 1 (dus hoge) band van wel 21 inch of meer gebruikt, maar mijn bandmaat is slechts 16 inch, dus daarom bij hoge stammen dacht ik aan twee boven elkaar geplaatste banden. Anderzijds kan ik ook gewoon eentje gebruiken. Maar ja dat is voor straks, want de houtvoorraad op het moment is vol.
De breedte (of als hij plat ligt: hoogte) van de band zal eerder ergens tussen de 180 a 230mm zijn
Yup je bent een kennerSlonzo schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:39:
16" klinkt als de velgdiameter.
De breedte (of als hij plat ligt: hoogte) van de band zal eerder ergens tussen de 180 a 230mm zijn
Heb nog een stapel Defender banden liggen mocht er iemand interesse hebben. Klinkt als een nieuwe marketing campagne om er vanaf te komen..Sahara schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:03:
[...]
Yup je bent een kenner. Die belachelijke velgdiameters lijken volgens mijn niet getrainde ogen ook een stuk breder of hoger als hij plat ligt
. Bijvoorbeeld de velgen van een Land Rover Defender zijn toch veel breder dan van een normale personen auto.
En da's minstens de helft van de lengte van het houtblok, dus bij twee op elkaar zit ik (alleen) op staal-versterkt rubber te meppen, lijkt me..Slonzo schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:39:

[ Voor 94% gewijzigd door MG88 op 21-11-2023 11:44 ]
Wat voor schoorsteen hebben we het over?robkrekel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:41:
Binnenkort gaat mijn dak er af, en wordt door een dakopbouw een stuk hoger. Hierdoor zal de uitlaat van de schoorsteen niet meer boven het dak uitkomen. Dat moet dus hoger. Wat heb ik daar voor nodig? Heb al wat zitten googlen, maar kan zo snel niks vinden.
Screentje van streetview:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U9JW0tyicNpIHcRHWePO9FuN.jpg?f=user_large)
Edit: er zit inmiddels wel een Firemaster op
[ Voor 14% gewijzigd door robkrekel op 07-12-2023 10:43 ]
Ik denk dat je een kachelboer nodig hebt die je schoorsteen dan weer lang genoeg maakt😅 Als hij te laag is zuig je in je dakopbouw de rookgassen weer naar binnen, dat wil je niet.robkrekel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:41:
Binnenkort gaat mijn dak er af, en wordt door een dakopbouw een stuk hoger. Hierdoor zal de uitlaat van de schoorsteen niet meer boven het dak uitkomen. Dat moet dus hoger. Wat heb ik daar voor nodig? Heb al wat zitten googlen, maar kan zo snel niks vinden.
Je kan kijken of je de pijp binnenshuis kan laten lopen. Dan kun je nog wat warmte van de pijp in je huis laten afgeven.
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Maar da's weer een projectje op zich waarover een dakdekker zich mag buigen
@Gramser Schoorsteen zit er al 60 jaar op, die is nog prima. Ik vraag om de huidige sitatie te verlengen, niet om eerst af te breken en dan weer op te bouwen.
Het gemetselde kanaal loopt binnenshuis door tot plafond woonkamer. Daar ga ik nu niks aan veranderen.
[ Voor 36% gewijzigd door robkrekel op 07-12-2023 11:15 ]
Mara prima, dan verleng je hem. Ik denk dat je dan alsnog wat advies van een kachelboer zou kunnen inwinnen. Maar zo te horen zou je er al kunnen zijn met een metertje extra pijp.
Bij zo'n verbouwing zou ik gelijk een dubbelwandige pijp er in stoppen. Geen flauw idee of je dat zelf kunt doen, maar je bent dan van heel wat mogelijke problemen af. Want het sluit veel beter af en je hebt geen risico meer op lekkage. En verder geeft het een veel kleinere kans op een schoorsteenbrand en nog een veel kleinere op daadwerkelijke schade mocht het toch gebeuren. En normaal gesproken kun je zo'n pijp redelijk simpel aanbrengen in de bestaande schoorsteen.robkrekel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:13:
@Who Am I? Ja, daarom moet ie omhoog. En kachelboer begrijp ik, maar ik wil het zelf doen. Zo ingewikkeld kan het niet zijn
@Gramser Schoorsteen zit er al 60 jaar op, die is nog prima. Ik vraag om de huidige sitatie te verlengen, niet om eerst af te breken en dan weer op te bouwen.
Het gemetselde kanaal loopt binnenshuis door tot plafond woonkamer. Daar ga ik nu niks aan veranderen.
En mocht je later nog iets willen verbouwen kun je de stenen schoorsteen nog verwijderen en alleen de stalen pijp over laten (heb ik hier b.v. op de zolder gedaan om meer ruimte te krijgen.)
Maar als je het echt simpel wil doen kun je de schoorsteen gewoon verlengen (voorzien van een langere pijp, of de schoorsteen zelf verder opmetselen)
[removed]
Ik wil de meest simpele oplossing voor de verlenging, die ik zelf kan doen zodra de dakopbouw we op zit. Later, ooit als ik groot ben, wil ik wel dubbelwandige flex erdoor.
Ik zal eens bij een kachelboer gaan horen, maar dacht als ik het hier snel te weten kan komen scheelt het weer een ritje.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.