In een gemetselde schoorsteen wordt het ook vaak aangebracht, maar wellicht haal ik de termen wat door elkaar
Nee je zult het vast goed gebruiken, maar ik dacht dat dus echt. Zal in een gemetselde schoorsteen zomaar anders kunnen zijn - bij ons gaat ongeisoleerde pijp vanaf de houtkachel direct naar boven door het platte dak en eenmaal buiten is er gebruik gemaakt van geisoleerde pijp, om op die manier trek te bevorderen.robkrekel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:45:
In een gemetselde schoorsteen wordt het ook vaak aangebracht, maar wellicht haal ik de termen wat door elkaar
Binnen mag het ongeïsoleerd omdat die buis daar gewoon nuttige warmte afgeeft.
Is er iemand die interesse heeft in een grote autoband? Ik heb vandaag nieuwe banden onder mijn Tesla laten zetten en twee banden waren zo afgesleten dat ik ze niet kan doorverkopen. Een wil ik zelf houden voor mijn hakblok, de andere mag iemand overnemen.
Het gaat om 19" behoorlijk brede banden.
Het gaat om 19" behoorlijk brede banden.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Hier is het tot aan de verdiepingsvloer beneden enkelwandig, vanaf dan dubbelwandig door de bovenverdieping en vliering.
Bij mijn zwager pas geleden een flexibele dubbelwandige pijp door de gemetselde schoorsteen heen getrokken. Kachel brand veel schoner/beter (minder beslagen ruitjes b.v.), dus dat is nog wel een overweging.
Materiaalkosten waren iets van 700 euro meen ik, voor een huis met een zolder.
Bij mijn zwager pas geleden een flexibele dubbelwandige pijp door de gemetselde schoorsteen heen getrokken. Kachel brand veel schoner/beter (minder beslagen ruitjes b.v.), dus dat is nog wel een overweging.
Materiaalkosten waren iets van 700 euro meen ik, voor een huis met een zolder.
Knutselen aan een schouw zou ik precies niet zelf doen?
Mwah, kan prima hoor. Knutselen klinkt wel wat denigrerend voor een dhz'er. Goed ergens over nadenken, anderen om tips vragen (wat ik (onder andere) hier dus doe) en alles overwegen wat men zegt, en je komt een heel eind. Beetje boerenverstand erbij en er kan niks gebeuren.Cafe Del Mar schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:43:
Knutselen aan een schouw zou ik precies niet zelf doen?
Ik denk dat het alleen al vanwege een schoorsteenbrand/verzekering kwestie al beter is de schoorsteen door een schoorsteenboer te laten wijzigen. Dan heb jij een bonnetje als het fout gaat.robkrekel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:41:
Binnenkort gaat mijn dak er af, en wordt door een dakopbouw een stuk hoger. Hierdoor zal de uitlaat van de schoorsteen niet meer boven het dak uitkomen. Dat moet dus hoger. Wat heb ik daar voor nodig? Heb al wat zitten googlen, maar kan zo snel niks vinden.
Als de uitlaat van de schoorsteen niet meer boven het dak uitkomt en je de schoorsteen wilt verhogen, dan lijkt mij dat de oude uitkragende betonnen schoorsteenplaat moet worden verwijderd. Uit eigen ervaring weet ik dat zo'n betonnen schoorsteenplaat vervangen zwaar werk is en er een hoop bakstenen verloren gaan rondom de schoorsteen bij het verwijderen van de oude plaat. Je kan prefab zo een nieuwe schoorsteenplaat kopen die uit beton is gegoten, heb je wel een hijskraan voor nodig om het te plaatsen, of je maakt zelf een bekisting.. maar met een puntdak is dat niet zo simpel. Ik zou als dhz er niet aan beginnen, met een plat dak is dat nog wel het dhz overwegen waard, maar met een puntdak

@Sahara waar zijn die korrels dan goed voor? Wamte laat zo'n dubbelwandige pijp amer voor, dus dat vast houden lijkt me het niet waard. En tegen brand kan ik me ook niet voorstellen, gezien je nogal je best moet doen om zo'n dubbelwandige pijp weg te fikken..
@IJsbeer Kan me zomaar voorstellen dat de korrels voor wat stabiliteit gaan zorgen, zodat de buis niet binnen het kanaal kan gaan bewegen.
Trust me when I say this is only the beginning.
Ik kan het ook niet zo plaatsen. Er staat uitdrukkelijk bij dat ze flink uitzetten als ze warm worden. Zou me dan juist zorgen maken dat ze de buis in kunnen deuken.
Vermiculiet wordt als isolator gebruikt, zodat je hok niet afbrandt.
Normaalgezien niet nodig bij dubbelwandig.
Normaalgezien niet nodig bij dubbelwandig.
@IJsbeer De schoorsteenveger die de flexibele dubbelwandige pijp in de schoorsteen installeerde en vastmaakte aan de inzethaard, gooide langs de pijp in de schoorsteen meerdere zakken van die vermiculietkorrels tot het vol was. Hij zei toen dat ie dat deed omdat vermiculiet onbrandbaar is en het ook voor fixatie van die pijp zorgt zodat ie niet beweegt (met de wind enzo). Maar ik ga er maar vanuit dat ie de kans wilde verkleinen op een schoorsteenbrand, daar vermiculiet niet brandt.
Tweakers,
Vanavond klopte er iemand op de ramen, toen ik open deed vertelde hij me dat er vonken uit de schoorsteen kwamen. En inderdaad, vonken ;-)
Rustig gebleven, luchtinlaat van de kachel dicht.
Het lijkt allemaal mee te vallen, ziet eruit of er wat rommel onderaan de kap brandt.
Schoorsteen is afgelopen zomer geveegd, en zelf nog een keer geveegd 2 maanden geleden.
:strip_exif()/f/image/Ue8uQPP7YIzgnxZUU2j2omge.gif?f=fotoalbum_large)
Dit zou toch niet mogen gebeuren als je de schoorsteen laat vegen door een gerenommeerd bedrijf?
Wat maken jullie hiervan?
Vanavond klopte er iemand op de ramen, toen ik open deed vertelde hij me dat er vonken uit de schoorsteen kwamen. En inderdaad, vonken ;-)
Rustig gebleven, luchtinlaat van de kachel dicht.
Het lijkt allemaal mee te vallen, ziet eruit of er wat rommel onderaan de kap brandt.
Schoorsteen is afgelopen zomer geveegd, en zelf nog een keer geveegd 2 maanden geleden.
:strip_exif()/f/image/Ue8uQPP7YIzgnxZUU2j2omge.gif?f=fotoalbum_large)
Dit zou toch niet mogen gebeuren als je de schoorsteen laat vegen door een gerenommeerd bedrijf?
Sowieso voor de zekerheid van bovenaf inspecteren voordat je opnieuw gaat stoken.
Veeg je vanaf onder of vanaf boven?
Inderdaad vreemd en daar brand iets waar de harde wind van vandaag ook nog eens invloed op heeft.
Veeg je vanaf onder of vanaf boven?
Inderdaad vreemd en daar brand iets waar de harde wind van vandaag ook nog eens invloed op heeft.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ik, en de schoorsteen veger vegen altijd van onderen. Dus alle meuk wordt inderdaad naar boven gedrukt. Het was ook echt de kap die in de hens stond, en niet het kanaal zelf.
Dat vermoeden had ik al en vandaar mijn vraag.
Daarmee weet je zoals jezelf al aangeeft de oorzaak.
Het lijkt me verder geen kwaad te kunnen en alles is van metaal. Fraai is het echter niet.
Voor het mooie dus reinigen en het eerste stuk vanaf boven vegen.
Zelf gebruik ik dik 20 jaar dezelfde Chinese hoed met boldraadrooster. Daar zit dus inmiddels al een flinke aanslag op en is nooit gereinigd. Ik veeg echter vanaf boven dus alles vanaf de kap is ook echt schoon.
Daarmee weet je zoals jezelf al aangeeft de oorzaak.
Het lijkt me verder geen kwaad te kunnen en alles is van metaal. Fraai is het echter niet.
Voor het mooie dus reinigen en het eerste stuk vanaf boven vegen.
Zelf gebruik ik dik 20 jaar dezelfde Chinese hoed met boldraadrooster. Daar zit dus inmiddels al een flinke aanslag op en is nooit gereinigd. Ik veeg echter vanaf boven dus alles vanaf de kap is ook echt schoon.
In principe komt bij een goede verbranding geen/nauwelijks creosoot vrij en is een schoorsteenbrand dan ook bijna onmogelijk.BeyondThunder schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:35:
Dus:
Stook je dagelijkse/continue of af en toe?
Is je hout echt goed droog ?(handelaren beweren vanalles maar in de praktijk is aangekocht hout vaak nog te nat)
Hoe stook je? Luchtinlaat flink open en redelijk doorstoken, of smoren en enkel wat smeulende blokken in de kachel?
Gaat er aan het einde van de avond nog een blokje op, en dan de kachel bijna dicht, of gewoon helemaal uit laten branden en daarna pas dicht?
Is de kachel niet te groot voor de ruimte?
Vaak is een mooie schone ruit en een onzichtbare of dunne witte snel wegtrekkende rook een teken dat er netjes gestookt wordt.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dit kun je geen schoorsteenbrand noemen............
Voorgaande posts niet gelezen?
Voorgaande posts niet gelezen?
@HandyLumberjack Thanks voor je antwoord.
Ik stook inmiddels 8 jaar en het was echt de onderkant van de kap die in de fik stond.
Niet het rookkanaal zelf.
We gebruiken een JAcobus 9, een top kachel. Bijna altijd met de luchtschuif helemaal open.
We stoken dagelijks, CV gebruiken we niet meer.
Kachel laten we uitgaan met de schuif open als we naar bed gaan.
Ik stook uitsluitend naaldhout op het moment, af en toe een blokje azobe.
En dat is goed droog hout, ik meet het regelmatig.
Edit, raampje is eigenlijk altijd wel schoon, Maak ik eens in de week even schoon. As ik buiten ben werp ik automatisch een blik op de schoorsteen. Eigenlijk altijd "onzichtbare" rook.
Aan het hout, stookgedrag of kachel zou het niet mogen liggen.
Ik klim morgen even het dak op met een staalborstel om de kap schoon te poetsen. Daarna maar even vegen voor de zekerheid (derde keer in 6 maanden).
Ik stook inmiddels 8 jaar en het was echt de onderkant van de kap die in de fik stond.
Niet het rookkanaal zelf.
We gebruiken een JAcobus 9, een top kachel. Bijna altijd met de luchtschuif helemaal open.
We stoken dagelijks, CV gebruiken we niet meer.
Kachel laten we uitgaan met de schuif open als we naar bed gaan.
Ik stook uitsluitend naaldhout op het moment, af en toe een blokje azobe.
En dat is goed droog hout, ik meet het regelmatig.
Edit, raampje is eigenlijk altijd wel schoon, Maak ik eens in de week even schoon. As ik buiten ben werp ik automatisch een blik op de schoorsteen. Eigenlijk altijd "onzichtbare" rook.
Aan het hout, stookgedrag of kachel zou het niet mogen liggen.
Ik klim morgen even het dak op met een staalborstel om de kap schoon te poetsen. Daarna maar even vegen voor de zekerheid (derde keer in 6 maanden).
[ Voor 29% gewijzigd door BeyondThunder op 02-01-2024 22:15 ]
Ik zie dat het geen "echte schoorsteen brand" is en dat enkel het kapje in de fik staat, maar nogmaals, als er geen opbouw van creosoot is, kan er ook geen kapje in de fik staan.
Klinkt als keurig stookgedrag
Naaldhout hoeft echt geen probleem te zijn, zelf stook ik ook veel naaldhout, maar je moet dan wel redelijk doorstoken.
In jouw kachel komt dat neer op minimaal ca. 1,5 kg per uur.
Als je daar onder zit is de kachel eigenlijk te koud en krijg je ook creosoot in de schoorsteen met de luchtinlaat vol open.
En anders is het inderdaad een gevalletje niet goed genoeg geveegd....
Klinkt als keurig stookgedrag
Naaldhout hoeft echt geen probleem te zijn, zelf stook ik ook veel naaldhout, maar je moet dan wel redelijk doorstoken.
Als je daar onder zit is de kachel eigenlijk te koud en krijg je ook creosoot in de schoorsteen met de luchtinlaat vol open.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-01-2024 22:24 ]
Uit nieuwsgierigheid, hoe kom je tot die 1,5kg per uur?HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:22:
Ik zie dat het geen "echte schoorsteen brand" is en dat enkel het kapje in de fik staat, maar nogmaals, als er geen opbouw van creosoot is, kan er ook geen kapje in de fik staan.
Klinkt als keurig stookgedrag![]()
@BeyondThunder gelukkig is het hier bij gebleven!
De fabrikant geeft een inzetbaar vermogen op van 5-10 kW (nominaal 8,5 kW).
Dus je wil boven die 5 kW blijven, rekening houdend met het rendement van de kachel en de verbrandingswaarde van hout bij 20% vocht heb je voor die 5kW ongeveer 1,5 kg hout nodig.
Tegenwoordig zijn veel huizen best redelijk geïsoleerd, waardoor het buiten al behoorlijk koud moet zijn wil je het bij 5kW continu het niet veel te warm krijgen.
Bij mijn eigen woning, vrijstaand ca. 200m2 uit 1932, maar wel goed nageïsoleerd, is 5kW continue voldoende om het warm te houden bij -10°C buitentemperatuur.
Dus je wil boven die 5 kW blijven, rekening houdend met het rendement van de kachel en de verbrandingswaarde van hout bij 20% vocht heb je voor die 5kW ongeveer 1,5 kg hout nodig.
Tegenwoordig zijn veel huizen best redelijk geïsoleerd, waardoor het buiten al behoorlijk koud moet zijn wil je het bij 5kW continu het niet veel te warm krijgen.
Bij mijn eigen woning, vrijstaand ca. 200m2 uit 1932, maar wel goed nageïsoleerd, is 5kW continue voldoende om het warm te houden bij -10°C buitentemperatuur.
@Numbers Leuk om je hier ook te zien, ipv crypto forum.
Ik ga morgen even bellen met ijmond content, de zaak die hebben geveegd hier.
Zelf heb ik ook nog een keer geveegd.
Ik wil dat ze morgen even langskomen en van boven gaan vegen, als ze geen tijd hebben dan ga ik zelf wel het dak met een staalborstel om de kap even schoon te maken. En daarna dus even vegen.
@HandyLumberjack Ik heb wel de overtuiging dat ik heet genoeg stook. Ik stook op het moment vuren baken van 10 cm X 10 cm X 35 cm. Brand heel goed en geeft ook zeer weinig as. Er liggen er altijd wel twee te fikken. Mooie droge stukken. Heb ik een paar M3 van liggen op het moment.
Ik denk dat het puur een combinatie is geweest van de harde wind en de vieze kap.
Ik ga morgen even bellen met ijmond content, de zaak die hebben geveegd hier.
Zelf heb ik ook nog een keer geveegd.
Ik wil dat ze morgen even langskomen en van boven gaan vegen, als ze geen tijd hebben dan ga ik zelf wel het dak met een staalborstel om de kap even schoon te maken. En daarna dus even vegen.
@HandyLumberjack Ik heb wel de overtuiging dat ik heet genoeg stook. Ik stook op het moment vuren baken van 10 cm X 10 cm X 35 cm. Brand heel goed en geeft ook zeer weinig as. Er liggen er altijd wel twee te fikken. Mooie droge stukken. Heb ik een paar M3 van liggen op het moment.
Ik denk dat het puur een combinatie is geweest van de harde wind en de vieze kap.
Vandaag komen ze vegen van bovenaf en de kap schoonmaken, fijn dat dit bedrijf op zo'n korte termijn kan komen.
Nu staan de airco's de loeien om de tent behaaglijk te krijgen, niet optimaal.
Nu staan de airco's de loeien om de tent behaaglijk te krijgen, niet optimaal.
Toch begrijp ik het niet, bij iedereen waar ik kom met een kachel is het snel behaaglijk warm, en ik moet in mijn huis (Barbas inbouwkachel 12kW, energielabel A uit 2019, heeft veel weg van de UNILUX-6 LEFT/RIGHT) echt stoken als een malle wil ik het een graad of 2 warmer krijgen. En dat is alleen stralingswarmte. 5 meter verder is het even koud als voorheen. Dat terwijl het qua isolatie gewoon erg goed geregeld is (5kW warmteverlies bij -10). De CV staat bijvoorbeeld echt uit zijn neus te vreten met omgerekend ongeveer 2.4kW warmtevraag rond het vriespunt voor het hele huis.
Kan dat komen doordat ik een inbouwkachel heb?
Daarnaast hout.. Ik heb 3-4m3 hout bij het huis gekregen, droog. Maar misschien wel te droog. De helft is eiken geloof ik, en dat brandt echt lastig. Het ding moet echt heel heet zijn wil dat een beetje branden. Regelmatig niet hard genoeg en dan beginnen de ruitjes weer wat zwart aan te slaan, krijg dat meestal wel weer weggebrand overigens.
Daarnaast hout.. Ik heb 3-4m3 hout bij het huis gekregen, droog. Maar misschien wel te droog. De helft is eiken geloof ik, en dat brandt echt lastig. Het ding moet echt heel heet zijn wil dat een beetje branden. Regelmatig niet hard genoeg en dan beginnen de ruitjes weer wat zwart aan te slaan, krijg dat meestal wel weer weggebrand overigens.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Je afvoerkanaal is mooi weggewerkt bij een inbouwkachel, maar daarmee heb je ook gelijk datgene uit het zicht wat het eerste warmte zal uitstralen. Een dikke stalen kachel heeft meer tijd nodig om warmte af te geven dan een enkelwandige afvoer.Kuusj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:01:
Toch begrijp ik het niet, bij iedereen waar ik kom met een kachel is het snel behaaglijk warm, en ik moet in mijn huis (Barbas inbouwkachel 12kW, energielabel A uit 2019, heeft veel weg van de UNILUX-6 LEFT/RIGHT) echt stoken als een malle wil ik het een graad of 2 warmer krijgen. En dat is alleen stralingswarmte. 5 meter verder is het even koud als voorheen. Dat terwijl het qua isolatie gewoon erg goed geregeld is (5kW warmteverlies bij -10). De CV staat bijvoorbeeld echt uit zijn neus te vreten met omgerekend ongeveer 2.4kW warmtevraag rond het vriespunt voor het hele huis.
Verder weet ik niet wat 'iedereen' voor een kachel heeft staan, maar als die een goedkope bouwmarkt-kachel hebben staan, zullen zij bij het opstoken eerder warmte afgeven dan jouw dikwandige Barbas.
Ik weet niet of je vragen aan elkaar gerelateerd waren, maar een slechte warmteopbrengst is ook gelijk het gevolg van het stoken van onvoldoende gedroogd hout. Als eikenhout lastig brandt, is het gewoonweg niet droog genoeg. Eiken is een van de beste houtsoorten om te branden, maar heeft ook de langste droogtijd nodig. Als je het vers in je houthok stopt is het na 2 jaar (afhankelijk van de dikte van de blokken natuurlijk) nog verre van ideaal in vergelijking met iets als beuk of een andere traag groeiende boom.
@Kuusj Waarom staat er een 12kW model bij zo'n klein warmteverlies?
Wij hebben een vrijstaande Morso 1010, kleiner komen ze bijna niet (iets van 5kW), en die puft er binnen twee uurtjes zo vier graden bij. Dan gaat de kamerdeur open zodat de warmte naar boven ontsnapt.
Hoe is het met de ventilatie gesteld trouwens? Voldoende toevoer van verse lucht?
Wij hebben een vrijstaande Morso 1010, kleiner komen ze bijna niet (iets van 5kW), en die puft er binnen twee uurtjes zo vier graden bij. Dan gaat de kamerdeur open zodat de warmte naar boven ontsnapt.
Hoe is het met de ventilatie gesteld trouwens? Voldoende toevoer van verse lucht?
Wij hebben de Barbas Universal 65, ook een inbouwkachel, maar met een lager vermogen (9kw nominaal) dan wat jullie hebben. Van de straling moeten wij het ook niet zozeer hebben, maar er zit een ventilator in en deze blaast de warme lucht heerlijk de kamer in. Zelfs met rustig, maar wel aaneengesloten stoken zou menig senioren complex jaloers wordenKuusj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:01:
Achteraf wellicht ook meer geluk dan wijsheid. Er zat voorheen een open haard in en deze kachel paste erin zonder al teveel aanpassingen aan de schouw.
@Kuusj hoeveel kg hout stop je er in per uur? Als je die kachel stookt zoals het zou moeten, zou het binnen de kortste keren heet in de kamer moeten zijn.
Te droog hout bestaat eigenlijk niet.
Ter vergelijking, zelf stook ik met een kachel van 3000kg vuurvast beton/baksteen. In het voor en na seizoen stook ik een keer per twee dagen met ca. 7kg hout (1x volstapelen en bovenaan aansteken, en hij brandt dan 1 uur. Als het kouder wordt bouw ik dat op tot, als het echt koud is, 2x per dag met 14kg per stook. De buitenkant van de kachel en de ruimte begint pas warm te worden zodra het vuur alweer uit is.
Ter vergelijking, zelf stook ik met een kachel van 3000kg vuurvast beton/baksteen. In het voor en na seizoen stook ik een keer per twee dagen met ca. 7kg hout (1x volstapelen en bovenaan aansteken, en hij brandt dan 1 uur. Als het kouder wordt bouw ik dat op tot, als het echt koud is, 2x per dag met 14kg per stook. De buitenkant van de kachel en de ruimte begint pas warm te worden zodra het vuur alweer uit is.
@Kuusj Mijn ouders hebben van de zomer een "Barbas Unilux-6 270 three-sided" laten plaatsen. Maar in vergelijk met een JAcobus 9 valt de performance heel erg tegen. Constant zwarte ramen terwijl ze goed heet stoken.
We stoken hetzelfde hout. Ik heb nergens last van. (alleen af en toe een kap die in de hens staat ;-) )
Het is een mooi ding hoor, maar wellicht door het glas aan de zijkant is de kachel constant zwart. Valt niet tegen op te poetsen.
Ook de warmte opbrengst vind ik erg tegenvallen, waarschijnlijk door de schouw en het weggewerkte rookkanaal.
Bijvullen zonder dat er rook ontsnapt lijkt ook niet mogelijk. Ook al heb ik ze geleerd om eerst het deurtje op een kier te houden. De trek is verder prima, recht dubbelwandig kanaal van zo'n 7 meter.
Nu ik dit weet zou ik nooit voor dit model kiezen.
We stoken hetzelfde hout. Ik heb nergens last van. (alleen af en toe een kap die in de hens staat ;-) )
Het is een mooi ding hoor, maar wellicht door het glas aan de zijkant is de kachel constant zwart. Valt niet tegen op te poetsen.
Ook de warmte opbrengst vind ik erg tegenvallen, waarschijnlijk door de schouw en het weggewerkte rookkanaal.
Bijvullen zonder dat er rook ontsnapt lijkt ook niet mogelijk. Ook al heb ik ze geleerd om eerst het deurtje op een kier te houden. De trek is verder prima, recht dubbelwandig kanaal van zo'n 7 meter.
Ik hoor wel vaker dat kachels met aan 2 of 3 kanten ruitjes het beroerd doen. Heeft met de luchtstromingen te maken begreep ik. Maar het fijne weet ik er ook niet van.
Dus ziet er leuk uit in de showroom, maar moet je dus eigenlijk niet doen als je je kachel serieus wilt gebruiken.
Dus ziet er leuk uit in de showroom, maar moet je dus eigenlijk niet doen als je je kachel serieus wilt gebruiken.
Ik heb dit huis pas 4 maanden. Dus geen idee. Ik weet wel wat de vorige bewoners 400-500m3 gasverbruik hadden terwijl ze de kachel fanatiek stookten (bevestigd door de veger die ik heb laten komen). Ik kom aan die 500m3 met af en toe een keer de kachel aan voor de gezelligheid. Maar in welk geval ook leek het mij schromelijk overdreven ja.Gramser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:04:
@Kuusj Waarom staat er een 12kW model bij zo'n klein warmteverlies?
Ventilatie vroeg ik me ook af, dus ik heb CO2 meters (die wel nog meer meten dan CO2 trouwens) van Netatmo aangeschaft. Ik met mijn vriendin zorgen voor meer CO2 op een avond dan die kachel, dus dat zit wel goed. Boven de 800 ppm zet ik even een raam open.
Ja en dit is dus wat mij logisch lijkt om te hebben, want ik heb heel sterk het gevoel dat 50% van de warmte direct uit de schoorsteen verdwijnt. En ja het rookkanaal loopt door een slaapkamer en de zolder en die wordt als ik een beetje goed stook tussen de 50-60 graden (met Flir gemeten). En dat straalt wel wat warmte af, maar niet dat ik er een slaapkamer mee warm krijg.Numbers schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:09:
[...]
Wij hebben de Barbas Universal 65, ook een inbouwkachel, maar met een lager vermogen (9kw nominaal) dan wat jullie hebben. Van de straling moeten wij het ook niet zozeer hebben, maar er zit een ventilator in en deze blaast de warme lucht heerlijk de kamer in. Zelfs met rustig, maar wel aaneengesloten stoken zou menig senioren complex jaloers worden![]()
Achteraf wellicht ook meer geluk dan wijsheid. Er zat voorheen een open haard in en deze kachel paste erin zonder al teveel aanpassingen aan de schouw.
Dat moet ik eens gaan wegen. Goed punt. Ik probeer eigenlijk 1 á 2 redelijke blokken (maarja hoeveel gewicht moet ik dus wegen) per keer erin te leggen. Dit moet ik denk ik iedere 10-15 minuten bijvullen.HandyLumberjack schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:31:
@Kuusj hoeveel kg hout stop je er in per uur? Als je die kachel stookt zoals het zou moeten, zou het binnen de kortste keren heet in de kamer moeten zijn.
Nou, dit had ik zelf wel kunnen schrijven, precies mijn ervaring.. ook wat betreft de raampjes en ontsnappende rook. Wat voor kanaal ik precies heb durf ik niet te zeggen maar het is eens vervangen door een rechte buis en volgens de schoorsteenveger prima.BeyondThunder schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:46:
@Kuusj Mijn ouders hebben van de zomer een "Barbas Unilux-6 270 three-sided" laten plaatsen. Maar in vergelijk met een JAcobus 9 valt de performance heel erg tegen. Constant zwarte ramen terwijl ze goed heet stoken.
Rook en raampjes heb ik trouwens veel minder last van nu ik gewoon continu de luchttoevoer vol open heb en maar doorstook, maar van normale rustige vlammen is dan geen sprake, het klinkt als een straaljager (bij wijze van). Meer een furnace waar je iets van metaal op wil smelten.
Wat ik en mijn vriendin ook niet zo prettig vinden is een gigantische vlammenzee die de hele kachel vult. Ik weet gewoon niet of dat kwaad kan, ben bang dat ik brand krijg. Laatst was de dochter van een kachel-winkel eigenaar hier en die vertelde me dat dit geen kwaad kon, maarja..
Wij hebben een Hitze haard uit 2017:

Mooie haard maar ook hier wordt het glas elke keer stoken toch best vies en moet ik de dag erna het geheel schoonmaken anders zie ik echt niets meer...
We stoken altijd met de luchttoevoer (100mm) vol open, stoken droog hout (tussen de 15-20% vocht). Trek is goed, dubbelwanding 150mm naar boven met laatste stuk flexibel. Ik heb de schoorsteen zelf nog geveegd begin Oktober, dus die is ook schoon.
Is het niet gewoon het type kachel wat minder schoon verbrand?
Ik moet ook elke dag wel het as eruit scheppen, want er blijft best wat liggen. Op dit moment stook ik met een mix van onbekend hout moet ik zeggen. Ik denk vooral Es en Els.

Mooie haard maar ook hier wordt het glas elke keer stoken toch best vies en moet ik de dag erna het geheel schoonmaken anders zie ik echt niets meer...
We stoken altijd met de luchttoevoer (100mm) vol open, stoken droog hout (tussen de 15-20% vocht). Trek is goed, dubbelwanding 150mm naar boven met laatste stuk flexibel. Ik heb de schoorsteen zelf nog geveegd begin Oktober, dus die is ook schoon.
Ik moet ook elke dag wel het as eruit scheppen, want er blijft best wat liggen. Op dit moment stook ik met een mix van onbekend hout moet ik zeggen. Ik denk vooral Es en Els.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
@Kuusj hoe lang op een dag stook je?
Stook je ook wel eens een hele dag door, van 's ochtends tot 's avonds? Hoe is het dan qua warmte?
Stook je ook wel eens een hele dag door, van 's ochtends tot 's avonds? Hoe is het dan qua warmte?
@Kuusj Die gigantische vlammenzee is juist precies wat je wil! En dat kan helemaal geen kwaad. Dat is zelf beter dan een klein rustig vuurtje.
Precies - en aansteken via de Zwitserse methode. Dus kachel volstapelen, kleine aanmaakhoutjes bovenop met daaronder aanmaakblokje. Dat aansteken met schuifjes open en deurtje op een kiertje, en wachten tot het hout aan de bovenkant goed brandt. Dan sowieso deurtje dicht en afhankelijk van je type luchttoevoer ook een schuifje dicht.BeyondThunder schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:09:
@Kuusj Die gigantische vlammenzee is juist precies wat je wil! En dat kan helemaal geen kwaad. Dat is zelf beter dan een klein rustig vuurtje.
En laat die vlammen dan maar komen. Met de luchttoevoer regel ik het zo dat ze dan wel mooi branden, maar niet wild branden. En dan mag het van mij daarna een kolenbed worden voor ik bijvul. Dat bijvullen doe ik dan meestal per twee kleine stammetjes tegelijk. Ruitje schoonmaken is bijna nooit nodig hier.
Tussen de 15 en 20% vind ik nog niet erg droog. Ik probeer onder de 15% te blijven en met geduld is dat ook gewoon mogelijk.Atlas schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:00:
Wij hebben een Hitze haard uit 2017:
[Afbeelding]
Ik heb een https://contura.nl/kachel/669/contura-320 in een woonkamer van circa 70m2 staan. Heerlijke kachel, veel plezier van.
Nu hebben we 5 jaar geleden de keuze gemaakt om de zuurstof die de kachel nodig heeft gewoon uit de woonkamer te laten halen, en niet uit de kruipruimte. Reden was voornamelijk dat het niet nodig was, omdat we ook een open trap hebben in de woonkamer die tot de zolder loopt, en het huis genoeg kiert om voldoende zuurstof in de kachel te krijgen zonder dat we zelf zuurstof tekort komen.
Met de huidige stimulans/noodzaak/wens/younameit rondom isolatie (vloerisolatie wordt ergens komende tijd geplaatst, om mee te beginnen) kom komt de vraag bij mij naar boven om de keuze van destijds te herzien en toch een pijp door de vloer te laten boren. Op een dag zal ik ook de zolder en andere tochplekken gaan aanpakken en dan is de zuurstoftoevoer toch anders.
Wat zijn jullie ervaringen met zo'n aanpassing, zijn er nadelen die ik moet meenemen in mijn overwegingen? Zwaarwegende voordelen?
Nu hebben we 5 jaar geleden de keuze gemaakt om de zuurstof die de kachel nodig heeft gewoon uit de woonkamer te laten halen, en niet uit de kruipruimte. Reden was voornamelijk dat het niet nodig was, omdat we ook een open trap hebben in de woonkamer die tot de zolder loopt, en het huis genoeg kiert om voldoende zuurstof in de kachel te krijgen zonder dat we zelf zuurstof tekort komen.
Met de huidige stimulans/noodzaak/wens/younameit rondom isolatie (vloerisolatie wordt ergens komende tijd geplaatst, om mee te beginnen) kom komt de vraag bij mij naar boven om de keuze van destijds te herzien en toch een pijp door de vloer te laten boren. Op een dag zal ik ook de zolder en andere tochplekken gaan aanpakken en dan is de zuurstoftoevoer toch anders.
Wat zijn jullie ervaringen met zo'n aanpassing, zijn er nadelen die ik moet meenemen in mijn overwegingen? Zwaarwegende voordelen?
Als je besluit goed door te stoken met een flinke vlammenzee is het wel handig om dan vooraf de schoorsteen goed te laten vegen, zodat die schoon is en blijft. Als die vol zit met creosoot van slecht stoken is het vragen om problemen.
[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 03-01-2024 13:21 ]
Hij is 4 maanden geleden geveegd, ziet er nu zo uit:HandyLumberjack schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:20:
Als je besluit goed door te stoken met een flinke vlammenzee is het wel handig om dan vooraf de schoorsteen goed te laten vegen, zodat die schoon is en blijft. Als die vol zit met creosoot van slecht stoken is het vragen om problemen.
:strip_exif()/f/image/yspvn9mB6quEzDx2RgqFpTP8.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkent iemand het materiaal? Het lijkt metaal?
Hier exact dezelfde haard en dezelfde ervaring. Enorme tegenvallerBeyondThunder schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:46:
Ik heb een Dirk Geurts uit de hogere efficiency klasse in 2021 laten plaatsen en gebruik de lucht uit de kamer (en uit de hal, onder deur door). Dat ding is efficient genoeg dat ik de roosters op een klein kiertje kan laten staan (en ze staan dus altijd wel open) en nog trekt ie lekker door en merk je daar niets van (geen koudelucht). Dat was met mijn openhaard wel anders. Daar moesten de roosters vol open en dat merkte je ... niet aangenaamgarp schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:18:
Ik heb een https://contura.nl/kachel/669/contura-320 in een woonkamer van circa 70m2 staan. Heerlijke kachel, veel plezier van.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Yep. Wij hebben een Kachelofen, dus misschien is dat iets anders. Maar we (okee, ikBeyondThunder schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:09:
Het enige dat ik heb, is een witte waas op de binnenkant van de ruit, geen idee waar dat van komt. Is makkelijk weg te halen met een stukje keukenpapier oid. Roet komt er tijdens het branden wel, maar verdwijnt ook weer als alles goed heet is.
Hello. Is it me you're looking for?
Dat lijkt op een asbestcement rookkanaal. Even een klein stukje schoonkrabben en dan zie je vanzelf wat voor materiaal het is.Kuusj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:49:
[...]
Hij is 4 maanden geleden geveegd, ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Herkent iemand het materiaal? Het lijkt metaal?
Even een aanvulling ter verduidelijking; Ik herken namelijk de honinggraadstructuur en zie hier een voorbeeld:
https://asbest-info.be/wat-is-asbest/hoe-herken-ik-asbest/
https://asbest-info.be/wat-is-asbest/hoe-herken-ik-asbest/
/f/image/RsYpwouitz5U1RRYFBs8cH3R.png?f=fotoalbum_large)
Hmm. Lekker. Het kan geen kwaad lees ik. Alleen vraag ik me af of bij het plaatsen van de nieuwe kachel zoiets niet opgevallen moet zijn en of je er in dat geval wél iets mee moet. De verkopers van het huis hebben namelijk verklaard niet op de hoogte te zijn van asbesthoudend materiaal in huis. Nu kun je dat natuurlijk wel tegenkomen in een huis van 1972 maar ik was (mede door de schoorsteenveger) in de veronderstelling dat die van RVS oid was..RaRo74 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:31:
[...]
Dat lijkt op een asbestcement rookkanaal. Even een klein stukje schoonkrabben en dan zie je vanzelf wat voor materiaal het is.
Als het rookkanaal in goede staat is zonder scheuren of stukken eruit gewoon blijven gebruiken zoals gewend en (laten)vegen met een kunststof borstel. Metalen borstel zou ik niet willen adviseren en brengt mogelijk schade met zich mee aan het kanaal.
Lijkt me verder allemaal geen probleem.
Kanaal geveegd door ijmond content, kwam best weer wat zooi uit na 2 maanden flink stoken.Gramser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:47:
Ben benieuwd wat zij constateren - laat je het weten?
Kap geïnspecteerd, hij heeft het met zijn hand het creosoot er een beetje afgehaald.
Oorzaak van de brand is gewoon aangekoekte creosoot.
Zijn advies is om er een nieuwe kap op te zetten (is nu 10 jaar oud), wellicht laat ik dat door hun doen. Wel iets duurder, maar dan weet ik wel zeker dat het goed is.
Dit seizoen kan ik gewoon doorstoken zegt hij.
[ Voor 4% gewijzigd door BeyondThunder op 03-01-2024 15:43 ]
Net een inspectiecamera van 5m besteld op Ali, dan komen we daar snel genoeg achterRaRo74 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:30:
Als het rookkanaal in goede staat is zonder scheuren of stukken eruit gewoon blijven gebruiken zoals gewend en (laten)vegen met een kunststof borstel. Metalen borstel zou ik niet willen adviseren en brengt mogelijk schade met zich mee aan het kanaal.
@Kuusj laat even weten welke het is en of deze bevalt. Altijd handig om te hebben inderdaad.
Heb deze besteld: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=IqIJOALXCVXMBeyondThunder schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:44:
@Kuusj laat even weten welke het is en of deze bevalt. Altijd handig om te hebben inderdaad.
En dan de 8mm dual lens op 5 meter lengte. Alles bij elkaar voor 31 euro. Ik laat wel wat weten!
Bij een 12 kW kachel op een berekend warmteverlies van 5 kW, hoop ik dat die flink accumulerend is opgezet. D.w.z. je stookt niet rechtstreeks de ruimte warm met 12 kW, maar vooral steen / staal / whatever, wat vervolgens langzaam de warmte afgeeft.Kuusj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:01:
Toch begrijp ik het niet, bij iedereen waar ik kom met een kachel is het snel behaaglijk warm, en ik moet in mijn huis (Barbas inbouwkachel 12kW, energielabel A uit 2019, heeft veel weg van de UNILUX-6 LEFT/RIGHT) echt stoken als een malle wil ik het een graad of 2 warmer krijgen. En dat is alleen stralingswarmte. 5 meter verder is het even koud als voorheen. Dat terwijl het qua isolatie gewoon erg goed geregeld is (5kW warmteverlies bij -10).
Te droog bestaat niet. Sowieso blijft het niet jaar op jaar droger worden, maar ontstaat een evenwicht met het vocht in de lucht.Maar misschien wel te droog.
Wat erin hoort per keer zal in de gebruiksaanwijzing staan. Ik schat pakweg 4kg en dat je daar minsten een uur mee toe kunt. Bij de kleine hoeveelheden die je noemt, wordt zo'n kachel nooit goed warm (o.a. omdat je steeds de deur open doet).Kuusj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:57:
Dat moet ik eens gaan wegen. Goed punt. Ik probeer eigenlijk 1 á 2 redelijke blokken (maarja hoeveel gewicht moet ik dus wegen) per keer erin te leggen. Dit moet ik denk ik iedere 10-15 minuten bijvullen.
Vol open is doorgaans alleen voor aanmaken. Dat het dan als een straaljager klinkt en de helft de schoorsteen in jaagt zou kunnen. Ik zet 'm zelf zo ver terug dat je ziet dat de vlammen net iets rustiger worden en meer gaan rondspelen dan meteen afgezogen worden - maar ze mogen niet hun 'geel' kwijtraken, dan smoor je.ik heb heel sterk het gevoel dat 50% van de warmte direct uit de schoorsteen verdwijnt. En ja het rookkanaal loopt door een slaapkamer en de zolder en die wordt als ik een beetje goed stook tussen de 50-60 graden (met Flir gemeten). En dat straalt wel wat warmte af, maar niet dat ik er een slaapkamer mee warm krijg.
[..]
Rook en raampjes heb ik trouwens veel minder last van nu ik gewoon continu de luchttoevoer vol open heb en maar doorstook, maar van normale rustige vlammen is dan geen sprake, het klinkt als een straaljager (bij wijze van). Meer een furnace waar je iets van metaal op wil smelten.
Onze haard had veel teveel trek (nog steeds wat, eigenlijk), dat gaf ook dat effect dat veel teveel de schoorsteen in getrokken werd. Die kon ik dan boven nog wel aanraken (dus zeg 30 - 40 graden), maar dan heb ik het wel over metselwerk met daarbinnen een 'losse' pijp. Dat een pijp zelf (dubbelwandig neem ik aan) aan de buitenzijde dan 50 à 60 graden wordt, zou 'n beetje hetzelfde aanduiden.
Dat hoort eigenlijk wel. Als je het mooi door de haard ziet rollen, is het juist optimaal.Wat ik en mijn vriendin ook niet zo prettig vinden is een gigantische vlammenzee die de hele kachel vult.
Een asbest kanaal mag inmiddels toch niet meer geveegd worden?
Da's hier een van de redenen dat er nu een RVS pijp doorheen zit..
Ik vind 't super. Maar of je kachel zich op dit punt achteraf nog aan laat passen..garp schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:18:
Ja kan gewoon. Is wel wat werk en dus ook verre van gratis maar het kan absoluut.Gwaihir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:29:
[...]
Ik vind 't super. Maar of je kachel zich op dit punt achteraf nog aan laat passen..
Van wie zou dat niet mogen?Gwaihir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
Dat mag wel, maar alleen onder strenge voorwaarden.Gwaihir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
[...]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Uiterst vreemd dat de schoorsteenveger gisteren bleef volhouden dat een rookkanaal altijd geveegd moet worden door een bedrijf aangesloten bij de ASPB in verband met de verzekering.
Dat is simpelweg niet waar.
Je moet wel kunnen aantonen dat je het rookkanaal goed hebt onderhouden.
Maar dat mag je ook zelf doen
Arbeidsomstandighedenbesluit, Afdeling 5 'Aanvullende voorschriften asbest'.Gramser schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:33:
Wiens voorwaarden?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Om idd mezelf nog maar eens te quoten. Zie hierboven wat de Ohra mij vertelde.Atlas schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Dit is niet waar, althans bij de Ohra niet.
Brandweer geeft niets om een kwitantie, die doet zelf een inspectie. Is het goed, dan niets aan de hand. Is het niet goed gedaan, maar heb je wel de kwitantie: ook pech.
De Ohra gaf wel met klem aan om de datum te noteren wanneer je de schoorsteen hebt geveegd (gevogen?). Dus gewoon foto's voor en na bewaren en je zit safe
Dus: schoorsteenvegen mag prima zelf, maar noteer wel de tijden wanneer je het hebt gedaan.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
hansvk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Arbeidsomstandighedenbesluit, Afdeling 5 'Aanvullende voorschriften asbest'.
Ik maak foto's bij het vegen, die gaan automatisch naar de NAS en hebben een timestamp. Aanmaakdatum en in de metadata.
Schoorsteen vegen uiteraard ;-)
Schoorsteen vegen uiteraard ;-)
Daarin zie ik alleen maar staan wat er komt kijken bij het werken met asbest. Ik zie er niks staan over het vegen van schoorstenen. Maar het is veel tekst en wellicht lees ik er overheen?hansvk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Arbeidsomstandighedenbesluit, Afdeling 5 'Aanvullende voorschriften asbest'.
In welk artikel staat dit beschreven?
Het enige wat ik concreet kan vinden is een bijna 20jr oude kamerbrief, die verduidelijkt dat het vegen van asbestschoorstenen is toegestaan, mits er aan de voorwaarden is voldaan mbt het werken met asbest. Die kan intussen best achterhaald zijn, maar ik kan daar niks concreet over vinden.
Goede vraag. De kachelverkoper vertelde dit, in 2019. Me verder niet heel erg afgevraagd, daar een binnenbuis passend bij de nieuwe haard sowieso logisch leek.RaRo74 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:27:
Van wie zou dat niet mogen?
Nu wat speurend, vind ik primair de strenge voorwaarden, bij de schoorsteenvegers wellicht iets helderder neergezet dan in de al aangehaalde wet: https://www.schoorsteenveger.nl/gevaar/ (laatste alinea). Lijken me eisen waar vrijwel geen schoorsteenveger in mee gaat, dus effectief onveegbaar..
Dat van die 2040 was nieuw voor mij. Betwijfel sterk of dat echt al wet is. Kon nog niet meer vinden dan voorstel.
Verder inderdaad die kamerbrief uit 2004 waaruit blijkt dat verschillende gemeenten het destijds hebben geprobeerd te verbieden maar zijn teruggefloten: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25834-25.html
Voorzichtige conclusie: het is niet formeel verboden, maar praktisch gezien kan het alleen nog als degene die veegt de veiligheidseisen aan z'n laars lapt.
Inderdaad, wanneer de brandweer zegt niet goed geveegd moet jij aantonen wél goed onderhouden te hebben. Daarbij zal uitbesteden aan de erkend professional volstaan; dan mag je ervan uitgaan dat het goed is gebeurd. (En in het ergste geval draait zijn verzekering ervoor op, wanneer de jouwe weigert.)BeyondThunder schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:42:
Uiterst vreemd dat de schoorsteenveger gisteren bleef volhouden dat een rookkanaal altijd geveegd moet worden door een bedrijf aangesloten bij de ASPB in verband met de verzekering.
Misschien wordt het daarom gezegd als reactie op de vele (bijna) oplichtingspraktijken in die markt momenteel? Op welk moment moet je als consument beseffen dat je met beun de haas te maken hebt en dat je dus z'n werk zou moeten (laten) controleren om aan het vereiste te voldoen?
Overigens vermoed ik dat de verzekering bij zelf vegen juist ook heel geïnteresseerd is in de vóór foto's: veeg jij vaak genoeg, of laten de foto's van net voor het vegen zien dat je dat al eerder had moeten doen?
Het vegen van een asbest rookkanaal is ook het werken met asbest.Raymond schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Daarin zie ik alleen maar staan wat er komt kijken bij het werken met asbest. Ik zie er niks staan over het vegen van schoorstenen. Maar het is veel tekst en wellicht lees ik er overheen?
In welk artikel staat dit beschreven?
[...]
@Gwaihir Ik ga een nieuwe kap monteren (EW RVS trekkap met veegluik).
En ik ga na het zelf vegen het dak op om de kap ook schoon te maken.
2 of 3 X per jaar.
Dan kan ik gelijk van boven foto's nemen van het schone kanaal.
Zo'n brandende kap is niet leuk.
En ik ga na het zelf vegen het dak op om de kap ook schoon te maken.
2 of 3 X per jaar.
Dan kan ik gelijk van boven foto's nemen van het schone kanaal.
Zo'n brandende kap is niet leuk.
Die foto voor zegt meer over de manier van stoken dan wanneer er voor het laatst geveegd is.Gwaihir schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:25:
[...]
Inderdaad, wanneer de brandweer zegt niet goed geveegd moet jij aantonen wél goed onderhouden te hebben. Daarbij zal uitbesteden aan de erkend professional volstaan; dan mag je ervan uitgaan dat het goed is gebeurd. (En in het ergste geval draait zijn verzekering ervoor op, wanneer de jouwe weigert.)
Misschien wordt het daarom gezegd als reactie op de vele (bijna) oplichtingspraktijken in die markt momenteel? Op welk moment moet je als consument beseffen dat je met beun de haas te maken hebt en dat je dus z'n werk zou moeten (laten) controleren om aan het vereiste te voldoen?
Overigens vermoed ik dat de verzekering bij zelf vegen juist ook heel geïnteresseerd is in de vóór foto's: veeg jij vaak genoeg, of laten de foto's van net voor het vegen zien dat je dat al eerder had moeten doen?
Maar opzich wel slim, ik maak voortaan ook een foto vooraf.
Nogmaals, bij goed stoken met goed hout in een fatsoenlijke kachel/rookkanaal zit er nauwelijks roet in de schoorsteen, en dan is 1x per jaar ook genoeg.
Als er vaker dan 1x per jaar geveegd zou moeten worden, dan gaat er ergens iets niet goed.
Dus dan staat er niet in die wet dat het verboden is, maar slechts aan regels gebonden.hansvk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Het vegen van een asbest rookkanaal is ook het werken met asbest.
Ja, dus? De verplichting is goed onderhoud, niet jaarlijks één keer vegen. Met de voor foto's laat je zien dat je er tijdig bij bent (in elk geval historisch gezien). Want, zoals je al aangeeft: afhankelijk van de stookgewoonten kan meer dan 1x per jaar vegen nodig zijn.HandyLumberjack schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:56:
Die foto voor zegt meer over de manier van stoken dan wanneer er voor het laatst geveegd is.
Onze schoorsteenveger begon 2x per jaar, op basis van de kuubs die er door gaan. Bij zo ruim gebruik, ziet hij dat als doodnormaal (dus niets fout gegaan). Maar nadat hij zag hoe schoon we stoken, is hij naar 1x per jaar gegaan (met elk jaar weer een verbaasd compliment voor hoe goed het volstaat).
Klopt, ik heb dat ook niet gezegd.Raymond schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:27:
[...]
Dus dan staat er niet in die wet dat het verboden is, maar slechts aan regels gebonden.
Argh

Nu ik terugkijk, zie ik dat ik je post niet goed heb gelezen. Ik las dat je schreef dat het niet is toegestaan. Knullig, excuus.
Kan gebeuren, excuus aanvaardRaymond schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:53:
[...]
Argh
Nu ik terugkijk, zie ik dat ik je post niet goed heb gelezen. Ik las dat je schreef dat het niet is toegestaan. Knullig, excuus.
Goedemorgen,
Ik heb een vraagje. Ik stook nu ongeveer 2 jaar met onze binnenhaard en dat gaat prima; we hebben nu 2x een paar losgestortte kuubs gekocht met 'gemixed hout van berk/eik/essen/beuk. Ik merk dat eikenhout soms wat langzaam brandt en als hij niet al goed aan/warm is, dan merk je daarmee wel dat hij soms niet echt wil stoken.
Nu ben ik op zoek naar nieuw haardhout en zie door de bomen het bos niet meer (haha). Is er een manier om te ontdekken welke houtsoorten ik nu heb aan de hand van een stuk haardhout? (qua kleur, dikte, samenstelling, bast, etc).
En welk hout is nou gewoon goed om lekker binnen te stoken. Hebben we het dan over berk/essen/beuken hout? Of beter toch iets anders...
Alvast bedankt.
edit zoiets als dit, geen idee of ik er dan slim aan doe om alleen berk te kopen....
https://www.marktplaats.n...03-48eb-aff2-c82daa3ac3bd
Ik heb een vraagje. Ik stook nu ongeveer 2 jaar met onze binnenhaard en dat gaat prima; we hebben nu 2x een paar losgestortte kuubs gekocht met 'gemixed hout van berk/eik/essen/beuk. Ik merk dat eikenhout soms wat langzaam brandt en als hij niet al goed aan/warm is, dan merk je daarmee wel dat hij soms niet echt wil stoken.
Nu ben ik op zoek naar nieuw haardhout en zie door de bomen het bos niet meer (haha). Is er een manier om te ontdekken welke houtsoorten ik nu heb aan de hand van een stuk haardhout? (qua kleur, dikte, samenstelling, bast, etc).
En welk hout is nou gewoon goed om lekker binnen te stoken. Hebben we het dan over berk/essen/beuken hout? Of beter toch iets anders...
Alvast bedankt.
edit zoiets als dit, geen idee of ik er dan slim aan doe om alleen berk te kopen....
[ Voor 15% gewijzigd door kreator op 12-01-2024 10:49 ]
Alleen door kennis en ervaring op te doen.kreator schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:48:
Is er een manier om te ontdekken welke houtsoorten ik nu heb aan de hand van een stuk haardhout? (qua kleur, dikte, samenstelling, bast, etc).
Berk herken je op een gegeven moment makkelijk aan de schors en kleur van het hout.
Eik is goed te herkennen aan de structuur en het gewicht. Dit is namelijk zwaar hout.
Den herken ik aan de kleur, schors en is wat vettig.
Maar van heel veel soorten zou ik het niet weten echter pak ik elk hout aan wat er verkrijgbaar is.
Dus als je een mix hebt liggen eerst een goed heet vuur maken met de lichte blokken om daarna de zwaardere blokken te gebruiken om verder te stoken.
Wat verschillen in houtsoorten op een rij:
https://leelant.nl/informatie/volume-calorische-waarden/
ja, dat gewicht heb ik inderdaad ook wel gemerkt. Eikenhout voelt echt zwaarder dan de rest.
Dank voor je antwoord.
-edit- blijf het wel lastig vinden om een betrouwbare houtleverancier te vinden die ook levert wat hij zegt. Een losgestorte 'kuub' is ook geen gestapelde kuub bijvoorbeeld. De prijsverschillen zijn soms ook zo enorm dat het lastig is om iets te vinden dat bevalt.
Dank voor je antwoord.
-edit- blijf het wel lastig vinden om een betrouwbare houtleverancier te vinden die ook levert wat hij zegt. Een losgestorte 'kuub' is ook geen gestapelde kuub bijvoorbeeld. De prijsverschillen zijn soms ook zo enorm dat het lastig is om iets te vinden dat bevalt.
[ Voor 53% gewijzigd door kreator op 12-01-2024 11:11 ]
Essenhout zou ik dan nemen. Brandt langer als Berk en is makkelijker te stoken als Eik. Ik heb nu een mix van Eik en Es. Ik gebruik es om kachel aan te steken en na verloop van tijd gooi ik er eik inkreator schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:48:
Goedemorgen,
Alvast bedankt.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
@kreator
De mix die hebt gekregen is een mooie mix qua soorten. Die soorten hebben ook mijn voorkeur.
Mijn ervaringen:
Eiken geeft veel warmte, maar ik stook het altijd samen met ander hout wat beter brandt, om wel vuur te houden.
Beuk vind ik super, veel warmte en brandt ook makkelijk.
Essen is ook makkelijk hout, iets minder warmte.
Berk brandt helemaal simpel, maar wel wat minder warmte en rot ook wat sneller weg.
De mix die hebt gekregen is een mooie mix qua soorten. Die soorten hebben ook mijn voorkeur.
Mijn ervaringen:
Eiken geeft veel warmte, maar ik stook het altijd samen met ander hout wat beter brandt, om wel vuur te houden.
Beuk vind ik super, veel warmte en brandt ook makkelijk.
Essen is ook makkelijk hout, iets minder warmte.
Berk brandt helemaal simpel, maar wel wat minder warmte en rot ook wat sneller weg.
Mijn favoriet is beuk. Wat harder dan de rest, maar wat lichter dan eik. Beuk droogt dus ook wat sneller. En het klooft heerlijk
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
ok, dus ik ben niet de enige die wel eens wat gedoe heeft met eiken. 
ik vroeg me al af hoe mensen dat doen die 3 kuub eiken bestellen, dan moet je toch wel keihard kunnen stoken.
fijn dat de bevestiging is dat het verder niet zo gek veel uitmaakt en dat iedereen zijn voorkeur heeft. ik ga eens zoeken of ik ergens iets kan vinden voor een leuke prijs.
ik vroeg me al af hoe mensen dat doen die 3 kuub eiken bestellen, dan moet je toch wel keihard kunnen stoken.
fijn dat de bevestiging is dat het verder niet zo gek veel uitmaakt en dat iedereen zijn voorkeur heeft. ik ga eens zoeken of ik ergens iets kan vinden voor een leuke prijs.
Opstarten met zachter hout tot je kachel goed heet is dan over naar Eiken.kreator schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:36:
Of gewoon Essen pakken .
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik start mij Jøtul probleemloos op met eiken. Wel even wat langer extra zuurstof toe blijven voegen.
Ofwel, dat is per kachel verschillend.
Ofwel, dat is per kachel verschillend.
Bijna elk hout brandt wel. Belangrijkste is dat het droog is.
Dus koop een vochtmeter ;-) Ali heeft prima vochtmeters.
Het ene hout werkt en brandt wat fijner dan het andere hout.
Ik zou onder de 18% aanhouden.
Ik heb een goede gekregen toen ik de haard kocht en alle hout hier zit tussen de 15 en 20%. thx voor de tip.BeyondThunder schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:48:
Bijna elk hout brandt wel. Belangrijkste is dat het droog is.
Haagbeuk ftw, maar niet altijd even makkelijk aan te komen. Mijn vorige leverancier kan ik niet meer terugvinden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Die kreeg ik bij mijn Morso. Werkt prima.Numbers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:01:
Zelfs Stihl heeft een betaalbare vochtmeter.
https://www.detuinmachine...ucoYyUk1kBgBoCmCUQAvD_BwE
Ben nu voor het eerst beuken aan t stoken, bevalt me prima.TimmeStein schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:30:
Mijn favoriet is beuk. Wat harder dan de rest, maar wat lichter dan eik. Beuk droogt dus ook wat sneller. En het klooft heerlijk
Verder meestal berk in t begin en dan es/els/vuren/whatever ik heb liggen
Eiken doe ik nog wel, maar alleen als t voor een goede prijs te krijgen is.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik heb deze van de Ali. EUR 5,60.
Ik heb ook nog een andere, als ze beide ongeveer hetzelfde % aangeven dan weet je genoeg.
(Komt gewoon vanuit Nederland, met 3 dagen in huis)
Ik heb ook nog een andere, als ze beide ongeveer hetzelfde % aangeven dan weet je genoeg.
(Komt gewoon vanuit Nederland, met 3 dagen in huis)
ik heb zelf eikenbomen, dus ik stook 90% eik. ik vind het altijd wel een uitdaging om een stapel eiken op 1 aanmaakblokje aan te krijgen. Je moet het klein genoeg maken en dan met voldoende lucht door blijven stoken tot de kachel echt goed heet is voor de grote blokken gaan branden.kreator schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:36:
Alleen als onderste laag gaan er 2 a 3 grote blokken in, en daarbovenop steeds kleiner, de bovenste 10cm is echt tot aanmaakhoutjes klein gemaakt. En dan het eerste uur de luchtschuif helemaal open. Vanaf dat moment is de kachel zo heet dat als je er een groot blok in plaatst het goed gaat branden. Dan gaat de onderlucht dicht, en komt er alleen maar bovenlucht binnen zodat de secundaire verbranding optimaal meedraait.
[ Voor 5% gewijzigd door LinuxMan op 12-01-2024 13:31 ]
Eik kun je op verschillende manieren herkennen. Het gewicht is eerder al genoemd, maar je kan het bijvoorbeeld ook ruiken op een verse snede. Ook heeft eikenhout lichter gekleurde lijnen die vanuit de kern van het hout naar buiten stralen. De jaarringen zitten dichter op elkaar. En het is onmogelijk om op het zaagvlak met een nagel er een groef in te maken. Dit lukt je met es en berk wel. Beuk is ongeveer net zo hard als eik, maar een stuk lichter van kleur en heeft die stralen niet. Ook de geur is anders. In de loop van de jaren heb ik de gekke gewoonte gehad om aan hout te ruiken om te kijken of ik aan de hand van de geur de soort kan bepalen. Dat lukt inmiddels behoorlijk goed.
Zie hier een doorsnede van een stam eikenhout waarbij de stralen duidelijk zichtbaar zijn.
Zie hier een doorsnede van een stam eikenhout waarbij de stralen duidelijk zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/F2GlasFUHSEHXBB8AXkGnVes.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Who Am I? op 12-01-2024 14:53 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Prijs/volume
Zoek een volume dat "meetbaar" is, "losgestort" is bv niet meetbaar.
Een palox of een IBC is dat wel. Zo weet je alvast welk volume je koopt.
En dan bepaal je de prijs voor dat meetbaar volume.
Type hout
Ik heb een boek (Houtvademecum, ongetwijfeld is dit een oude en niet meer te krijgen versie) dat de volumieke massa van hout weergeeft, zowel nat/vers als droog. Aangezien de energie-inhoud van hout per kg min of meer gelijkaardig is, is het interessant om hout te kiezen met een hoog gewicht als het droog is (gewicht per volume).
Van courante types (eik, beuk, berk, ...) heb ik dat in een Excel-file die ik vlot kan consulteren. Komt er een exotische type langs, zoek ik het even op en voeg het toe aan de file.
Ik stookte (onwetend) altijd met beuk tot ik een partij berk stookte: een wereld van verschil. Met (even droge) berk ging de kachel (700kg speksteen) bijlange zo warm niet.
Ik focus nu op eik, beuk en es en reken de prijs om (zie hierboven) naar types hout met minder energie per volume.
https://www.notrace.nl/jo...energetische-waarde-hout/
Zoek een volume dat "meetbaar" is, "losgestort" is bv niet meetbaar.
Een palox of een IBC is dat wel. Zo weet je alvast welk volume je koopt.
En dan bepaal je de prijs voor dat meetbaar volume.
Type hout
Ik heb een boek (Houtvademecum, ongetwijfeld is dit een oude en niet meer te krijgen versie) dat de volumieke massa van hout weergeeft, zowel nat/vers als droog. Aangezien de energie-inhoud van hout per kg min of meer gelijkaardig is, is het interessant om hout te kiezen met een hoog gewicht als het droog is (gewicht per volume).
Van courante types (eik, beuk, berk, ...) heb ik dat in een Excel-file die ik vlot kan consulteren. Komt er een exotische type langs, zoek ik het even op en voeg het toe aan de file.
Ik stookte (onwetend) altijd met beuk tot ik een partij berk stookte: een wereld van verschil. Met (even droge) berk ging de kachel (700kg speksteen) bijlange zo warm niet.
Ik focus nu op eik, beuk en es en reken de prijs om (zie hierboven) naar types hout met minder energie per volume.
https://www.notrace.nl/jo...energetische-waarde-hout/
Het is, net als beuk, lekker veel hout voor de ruimte die het inneemt en niet al te vaak de haard vullenkreator schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:36:
Stook nu al weer enkele maanden op 100% eiken en dat is wel een aanpassing in het aanmaken, ja: dat is duidelijk lastiger (dan beuken en diverse andere soorten). Wel heel prettig dat het zo lang doorgloeit. Gooi ik anderhalf uur na de laatste vlammen er hout bij, dan brandt dat snel (weer), met groot enthousiasme.