Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 10:36
BeyondThunder schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:22:
Ik heb deze van de Ali. EUR 5,60.

Ik heb ook nog een andere, als ze beide ongeveer hetzelfde % aangeven dan weet je genoeg.

(Komt gewoon vanuit Nederland, met 3 dagen in huis)
link werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

BeyondThunder

Lost Lightning

Deze wel bij jou? (zelfde maar dan nog goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:14:
Haagbeuk ftw, maar niet altijd even makkelijk aan te komen. Mijn vorige leverancier kan ik niet meer terugvinden. :(
Haagbeuk brand inderdaad heel goed. Het eerste jaar dat wij onze kachel hadden hebben we haagbeuk gebruikt in combinatie met berken. (Ovengedroogd bij Golden Flame voor €230,- )

Nu kloven wij ons hout zelf. Wij gebruiken veel verschillende houtsoorten. (stormschade) Twee jaar terug hebben we iets van twee kuub prunus opgeslagen. Dat zijn we we nu aan het verstoken en dat brand echt heel fel. Maar eigenlijk brand al het hout wel goed als het maar droog is.

Overigens haagbeuk is te herkennen door vaak golvende structuur van het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeGGie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 09:12
Afgelopen jaren veel haagbeuk gestookt, rond de 12 kuub per jaar. Vorig stookseizoen overgestapt op azobe gemixed met eiken. Dit jaar alleen azobe met wat mixhout om het aan te maken. Je moet wel weten hoe je het stookt en een temperatuurmeter hebben maar dan gaat het prima. Brand bijna 2x langer dan haagbeuk dus een stuk minder lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De insecten die je overwinterend tussen het hout tegen komt, verschillen die specifiek van jaar tot jaar of houtsoort tot houtsoort?

Valt me op dat we dit stookseizoen nog niet één wespenkoningin zijn tegengekomen (zoals voorgaande jaren in eiken / beukenmix) maar wel veel muggen, wat we eerdere jaren juist niet hadden. (Dit seizoen: tussen eikenhout.)

Was het zo'n slecht jaar voor de wespen en goed jaar voor de muggen, of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:17
Gwaihir schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:06:

Wespen eten (onder andere) muggen, ik zie daar een verband. ;)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
iamerwin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Wespen eten (onder andere) muggen, ik zie daar een verband. ;)
Ik heb deze winter al een aantal keer een muisje mee binnen gebracht met het haardhout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 15:52
Gwaihir schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:06:
De insecten die je overwinterend tussen het hout tegen komt, verschillen die specifiek van jaar tot jaar of houtsoort tot houtsoort?

Valt me op dat we dit stookseizoen nog niet één wespenkoningin zijn tegengekomen (zoals voorgaande jaren in eiken / beukenmix) maar wel veel muggen, wat we eerdere jaren juist niet hadden. (Dit seizoen: tussen eikenhout.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNrNqAHqPlPHpzDJO4g6cuXytVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uPKLvh6yprzIcRnuxARTxw8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dat alle wespen koninginnen bij mij in de houtstapel zitten🐝

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Who Am I? schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]
ik heb dit jaar ook eikenhout (vorig jaar gemengd met ik meen beuk en es) en inderdaad ook nauwelijks wespen. Aan het begin van het stookseizoen heb ik er wel 2 gehad maar sindsdien niet meer.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 15:52
Boeryepes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:52:
[...]

ik heb dit jaar ook eikenhout (vorig jaar gemengd met ik meen beuk en es) en inderdaad ook nauwelijks wespen. Aan het begin van het stookseizoen heb ik er wel 2 gehad maar sindsdien niet meer.
Op mijn foto zie je essenhout. Mijn ervaring is dat ze graag op wat harder hout zitten met een duidelijke voorkeur voor eik. In berk zitten vooral veel (grote) spinnen...

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 12:11
Who Am I? schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]
Zelfde hier, weet niet of ze van het afgelopen jaar zijn of van 2022. Maar inderdaad ook al een hoop gevonden, en als je ze mist zoemen ze na een halve dag in de woonkamer :'(

Kan dan wel weer de held spelen thuis :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamerwin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYRERQasOaCEGkwQSOb7nS4kdqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMkGm9guy0yvaqCFuBFjQUfI.jpg?f=fotoalbum_large

Zo moeten we de rest van de winter wel doorkomen. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Kleine blokjes of lijkt dit maar zo?

Nu nog even mooi stapelen natuurlijk (leukste werk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@iamerwin Dat heb je er met een maandje toch wel doorheen?
Of stook je niet elke dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
BeyondThunder schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:
@iamerwin Dat heb je er met een maandje toch wel doorheen?
Of stook je niet elke dag?
Jawel, maar we hebben een relatief kleine Kachelofen en combineren dat met een “normale” verwarming. En zo koud wordt het volgens mij niet meer…. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hier is het de sport geworden om de CV niet meer aan te doen, lukt aardig ;-) nog niet aan geweest deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
BeyondThunder schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:35:
Hier is het de sport geworden om de CV niet meer aan te doen, lukt aardig ;-) nog niet aan geweest deze winter.
Zou leuk zijn, maar in sommige ruimtes (zoals de keuken waar we vaak zijn) komt de warmte niet en da’s niet zo fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:57
Allen, klein advies vraagje. welke aszuiger gebruiken jullie om de haard schoon te maken? p.s. mocht deze vraag niet toegestaan zijn ivm product adviezen zal ik hem wissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Ik gebruik, na het leegscheppen, een bouwstofzuiger.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
TimmeStein schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:46:
Ik gebruik, na het leegscheppen, een bouwstofzuiger.
Ik ook - maar echt niet vaak. Leegscheppen en vegen met stoffer en blik haalt 95% wel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik gebruik Einhell TC-AV 1718 . Die heeft een dubbel filter, eigenlijk hoef ik het 'normale' filter nooit schoon te maken. De zak houdt genoeg tegen.
En idd, gebruik hem zelden. Eén of twee keer teijdens seizoen en natuurljk aan het einde om hem eens goed schoon te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door IJsbeer op 31-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Een bouwstofzuiger is qua filters de overtreffende trap. Heb je die toch (nodig), dan is dat zeker het overwegen waard. Maar een aszuiger is waarschijnlijk goedkoper en qua hittebestendigheid beter. (En er blijkt toch nog wel 'ns wat op te gloeien..) Onze Kärcher AD4 Premium bevalt prima.

Leegscheppen doe ik juist niet, trouwens. Ik zuig tussen de kooltjes door, met de zuigmond zo'n beetje op de steen. Alles wat niet spontaan klein genoeg uiteen valt is m.i. nog niet volledig opgebrand en het is ook beter voor de haard 'm niet geheel te legen. Ik doe dat ca. 1x per gestapelde kuub hout, een beetje afhankelijk van de houtsoort.

Edit, n.a.v. reactie hieronder: iets volgens die beschrijving kocht ik eerst, een Qlima ASZ 1020. Heb ik terug gebracht naar de bouwmarkt aangezien het volstrekt niet werkte. Vast leuk voor grove kooltjes - voor wie die weg wil zuigen - maar totaal ongeschikt voor de fijne as van volledig verbrand hout: filter zat meteen verstopt en was niet op (eenvoudige) reiniging ingesteld.

[ Voor 23% gewijzigd door Gwaihir op 31-01-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Tombuurman88 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:32:
Allen, klein advies vraagje. welke aszuiger gebruiken jullie om de haard schoon te maken? p.s. mocht deze vraag niet toegestaan zijn ivm product adviezen zal ik hem wissen.
Wij gebruiken zo'n ding wat je overal (bouwmarkt, lidl, kachelzaak) aangeboden ziet worden als aszuiger voor 4-6 tientjes.

Ik schep de kachel gedeeltelijk leeg (anders wordt de aslaag te dik en dan valt er te vaak wat uit de kachel) en dan zuig ik wat randjes in de deur en rond de asla schoon met die aszuiger.
Ik laat altijd wel een laagje as in de kachel achter, dus zuig hem niet helemaal schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:57
bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:09
Geen, gewoon leegscheppen in een stalen emmer en weer aansteken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:51
15 jaar geleden een blik bij Brico gekocht waar je vervolgens een willekeurige stofzuiger op aansluit.
Zoiets als https://dekachelwinkel.nl...VtFtQJA0RoCF20QAvD_BwEdit maar dan voor 15 euro,

Het is maar 2 á 3 keer op een heel stookseizoen met toch zeer regelmatig de kachel aan.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
RaRo74 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:14:
15 jaar geleden een blik bij Brico gekocht waar je vervolgens een willekeurige stofzuiger op aansluit.
Zoiets als https://dekachelwinkel.nl...VtFtQJA0RoCF20QAvD_BwEdit maar dan voor 15 euro,

Het is maar 2 á 3 keer op een heel stookseizoen met toch zeer regelmatig de kachel aan.
Ik heb met de stofzuiger alleen het probleem dat de fijnstof filters van de stofzuiger bijna meteen verstopt zitten na het kachel leegzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Heb de Karcher AD 2 aszuiger. Werkt erg handig.

Er zit een knop op om het filter schoon te blazen/kloppen. Hetzelfde idee als bij een goede bouwstofzuiger die zelf klopt. In de praktijk werkt dat echter niet en moet je praktisch na elk gebruik het filter schoonblazen met de compressor.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Numbers schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:08:
In de praktijk werkt dat echter niet en moet je praktisch na elk gebruik het filter schoonblazen met de compressor.
Zet je wel de slang er bovenin wanneer je die knop indrukt?
https://media.s-bol.com/gB5RXD8ro6D/550x825.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 03:39:
[...]

Zet je wel de slang er bovenin wanneer je die knop indrukt?
https://media.s-bol.com/gB5RXD8ro6D/550x825.jpg
Ja :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Die van de Action met snoer. Topding. (via de webshop)
Ze hebben er 1 op acc en 1 met snoer. Die met snoer is veel krachtiger.
En is uiteraard niet duur.

tip, zorg dat je slang op het juiste gat zit, zorg hierna dat je dit nog een keer controleert.
Zo niet, dan wordt het een asblazer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oogt identiek aan mijn AD4. Opmerkelijk verschil in ervaring.

Hier maakt 3 à 4x die knop hanteren 'm ruim voldoende vrij voor volle zuigkracht / hoorbaar laag toerental. Dat doe ik tussen legingen door al met al 4 à 5x en bij het legen klop ik e.a.a. wat verder uit.

De compressor hoeft er gelukkig nooit bij. Moet ik niet aan denken met zoveel ragfijn stof.

Groot voordeel van deze manier van werken (i.p.v. bijvoorbeeld scheppen) is dat ik de grovere delen zo gemakkelijk in de haard kan laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36

CeesKees

I rest my Kees

BeyondThunder schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:35:
[...]

tip, zorg dat je slang op het juiste gat zit, zorg hierna dat je dit nog een keer controleert.
Dat zou zo hilarisch zijn, bij een ander thuis natuurlijk.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Groot voordeel van deze manier van werken (i.p.v. bijvoorbeeld scheppen) is dat ik de grovere delen zo gemakkelijk in de haard kan laten liggen.
Ik zie het voordeel nog steeds niet, de kachel wordt vast wat beter schoon, maar na 1x stoken is die weer net zo vies.

Daarnaast heb ik nauwelijks grotere delen over in de kachel. Ik stook ca. 8m3 per jaar en daarvoor moet ik ca.10x de kachel leeg maken. Als ik al die restjes houtskool bij elkaar leg is het misschien vergelijkbaar met 1 blokje hout. Niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:31
BeyondThunder schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:35:
[...]

Die van de Action met snoer. Topding. (via de webshop)
Ze hebben er 1 op acc en 1 met snoer. Die met snoer is veel krachtiger.
En is uiteraard niet duur.

Hahaha, dat laatste, geweldig _O-

Heb je een link? Zie alleen die met accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:25:
Ik zie het voordeel nog steeds niet, de kachel wordt vast wat beter schoon, maar na 1x stoken is die weer net zo vies.
Vast, gaat het mij ook niet om. Vind heel schoon er eerlijk gezegd juist wat gek uitzien voor 'n haard.
Ik stook ca. 8m3 per jaar en daarvoor moet ik ca.10x de kachel leeg maken.
Heel vergelijkbaar.
Daarnaast heb ik nauwelijks grotere delen over in de kachel. Als ik al die restjes houtskool bij elkaar leg is het misschien vergelijkbaar met 1 blokje hout. Niet de moeite waard.
Ander soort kachel? Ander hout? Bij lichtere houtsoorten heb ik ook alleen maar in 1x ragfijne as. Maar bij eik en beuk blijft er doorgaans wel wat liggen. (Misschien ook beïnvloed door nog steeds wat teveel trek alhier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:08:

Ander soort kachel? Ander hout? Bij lichtere houtsoorten heb ik ook alleen maar in 1x ragfijne as. Maar bij eik en beuk blijft er doorgaans wel wat liggen. (Misschien ook beïnvloed door nog steeds wat teveel trek alhier.)
Zal dan waarschijnlijk aan de kachel liggen.

Ik merk dit jaar ook wat verschil qua as:

Meestal stook ik loofhout en is de as vrij grof en soms zelfs aan elkaar gesmolten tot brokken.

Ik stook nu op vurenhouten balkjes en plankjes (zonder schors) , daar blijft bijna niks van over behalve een klein beetje ragfijne as.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

iMode schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Hahaha, dat laatste, geweldig _O-

Heb je een link? Zie alleen die met accu
Inderdaad niet meer te vinden. Jammer.
Maar het is deze is het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ6X5jeNKqV3jpiYy5NkxJ_WRNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xREWUtbfBQCAxBqL1fShhgdR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Oogt identiek aan mijn AD4. Opmerkelijk verschil in ervaring.

Hier maakt 3 à 4x die knop hanteren 'm ruim voldoende vrij voor volle zuigkracht / hoorbaar laag toerental. Dat doe ik tussen legingen door al met al 4 à 5x en bij het legen klop ik e.a.a. wat verder uit.
Even voor de zekerheid. Slang erin zetten en dan kort paar keer op die knop drukken toch? Als ik op die knop heb gedrukt merk ik minimaal verschil in zuigkracht.
De compressor hoeft er gelukkig nooit bij. Moet ik niet aan denken met zoveel ragfijn stof
Ja, precies, dat is ook wel iets dat mij tegen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Numbers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:45:
Even voor de zekerheid. Slang erin zetten en dan kort paar keer op die knop drukken toch? Als ik op die knop heb gedrukt merk ik minimaal verschil in zuigkracht.
Aan zuigkracht heb ik niet vaak gebrek. Heel veel is niet nodig en hij trekt het bij door harder te werken. Ik hoor 'm vooral weer rustiger worden van deze procedure. Soms, want eigenlijk doe ik het standaard als ik klaar ben, of het geluid me er nu toe aanzet of niet. (Niet gekeken of er wellicht wat verschil in motorvermogen zit tussen de AD2 en AD4, trouwens.)

Ja, je zet de slang daarin - zodat die eigenlijk geblokkeerd is - en dan druk je de knop rustig helemaal door. En dat herhaal je een paar keer. Ik doe het 3 of 4 keer waarmee ik 'm al met al een totaal van pakweg 10 seconden ingedrukt houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
LinuxMan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Ik heb met de stofzuiger alleen het probleem dat de fijnstof filters van de stofzuiger bijna meteen verstopt zitten na het kachel leegzuigen.
Ik heb zo'n Lidl (on)ding. Die was na 1x verzadigd en sindsdien moet ik hem as 'voeren'. Ook de slang bovenop en de knop erbij haalt verrekte weinig uit.
HandyLumberjack schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Daarnaast heb ik nauwelijks grotere delen over in de kachel. Ik stook ca. 8m3 per jaar en daarvoor moet ik ca.10x de kachel leeg maken. Als ik al die restjes houtskool bij elkaar leg is het misschien vergelijkbaar met 1 blokje hout. Niet de moeite waard.
Bij mij heb ik een soort asbak met een gietijzeren dekseltje erop. Die is te klein om uit te kunnen scheppen en daar valt door het gat van het deksel om hem eruit te tillen toch wel wat as. Daar heb ik de zuiger voor, net als de randen langs het ruitje. Voor de rest is ie veel te snel verzadigd.

Maar goed, we willen ook een modernere haard voordat verkoop verboden wordt. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

HandyLumberjack schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Geen, gewoon leegscheppen in een stalen emmer en weer aansteken.
Zo doe ik het ook en dat werkt prima. En met de as kan ik het ruitje ook weer eens schoonmaken en andere zaken.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Slayer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Zo doe ik het ook en dat werkt prima. En met de as kan ik het ruitje ook weer eens schoonmaken en andere zaken.
Hiervoor trok ik altijd de asla eruit en kieperde hem om in de container, maar die la is vrij groot en zwaar, en het gaf een enorme stofwolk bij de container. En nadat ik daarmee een keer de overige inhoud van de container in de brand heb gestoken overgestapt naar de schep en emmer. ( De emmer laat ik ook een dag staan voordat ik die in de container leeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 08:26
Ik schepte de as altijd in een plastic zak en dan zo de container in.
Tot ik dat eens 's ochtends deed met as van de avond voordien nog te stoken.
Flits en de plastic zak was weggesmolten. As in de living.

Sindsdien doe ik het altijd in een stenen pot en laat ik die minstens een dag buiten "afkoelen" voor ik de pot uitkieper in een plastic zak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MG88
Google eens op hout as in de tuin. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MG88 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:42:
Tuin affikken is beter dan container affikken? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Ik gooi het idd ook gewoon in de tuin, goed voor de planten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wel oppassen, niet bij je groenten gooien.
Zit vol dioxines etc. die je liever niet in je wortels en tomaten wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
MG88 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:42:
Wel in het groeiseizoen doen. As spoelt snel uit, dus in de winter strooien dan wordt er niet veel opgenomen. Dus in een zak scheppen, en in het voorjaar uitstrooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
LinuxMan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:27:
[...]

Wel in het groeiseizoen doen. As spoelt snel uit, dus in de winter strooien dan wordt er niet veel opgenomen. Dus in een zak scheppen, en in het voorjaar uitstrooien
Dat klopt, wij bewaren het in een stalen emmer tot het voorjaar. Echter blijft er realtief weinig as over, we verstoken zo'n 10 / 15 kub per winter en houden ongeveer 20liter as over (twee keer de kachel legen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

MG88 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Dat klopt, wij bewaren het in een stalen emmer tot het voorjaar. Echter blijft er realtief weinig as over, we verstoken zo'n 10 / 15 kub per winter en houden ongeveer 20liter as over (twee keer de kachel legen).
Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe, ik schep elke 3 stookbeurten de kachel leeg en haal er dan ongeveer 2 liter uit.... Ik stook droog hout (tussen de 15 en 20%) en een mix van van alles (Es, plataan, appel etc).
lucht schuif staat altijd open, ik smoor de kachel nooit.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Geen idee hoe groot je kachel is maar 2 liter as is niet abnormaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Niet online
Hoeveel ton hout stop je er wel niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

--jasper-- schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:22:
Hoeveel ton hout stop je er wel niet in?
Per avond een blokje of 10 maximaal ofzo. Echt geen schokkende hoeveelheden, en ik moet toch echt elke 3 keer mijn kachel leegscheppen. De lucht komt ook van onderen, en als die bak vol zit doet hij het ook niet heel lekker meer.

Ik heb deze kachel: https://kachelkopen.shop/...iftdeur-albero-al9gh.html

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik ook hoor. Na 3x is de asla gewoon vol. Ik zie het maar zo dat er bij mij gewoon minder troep uit de schoorsteen komt, dat blijft gewoon netjes achter in de kachel :+

Modern kacheltje, Morso 1010. Op een avond een blokje of 8 die er doorheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Niet online
Wij moeten onze as la 1 keer in de twee weken legen denk. En dan zitten we ongeveer aan de 100 houtblokken. As valt door een tweede luchtrooster in een as la. In die la kan denk niet meer dan een liter. Een deel van as laten overigens wel leggen als isolerend laagje voor de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Er zal vast een verschil zijn in type hout en verbranding ofzo. Ik stook vooralsnog alleen naaldhout, dus ik heb geen vergelijk met andere houtsoorten. Ik smoor niet en het brandt helemaal weg, alleen witte stukjes "flaky" as blijven achter. Mijn asla is de grootte van een A4tje, en denk 5 cm hoog. Na 3x stoken is die wel vol - althans, niet aangedrukt ofzo. Weegt geen bal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Het type hout en de verbranding bepaald de hoeveelheid as.
Ik brand momenteel uitsluitend vuren en grenen balken, zonder schors.
We smoren nooit. Jacubus 9.
Bizar weinig as, bijna niets. eens in de 6 weken het as eruit.
Maar zelfs dan kan er nog een keer zoveel bij.

Ander jaren gewoon Hollands stamhout, Berk, Esdoorn, Plataan, etc (geen naaldhout)
En na 3 tot 5 keer stoken moet ik het as weghalen.

Ik heb het vermoeden dat dit komt door de bast en alle rotzooi uit de lucht (we wonen "onder" Schiphol). Deze rotzooi gaat denk in de bast zitten ofzo en zal niet verbranden.

Ik ben wel echt benieuw naar de theorie achter dit verschijnsel.

[ Voor 5% gewijzigd door BeyondThunder op 05-02-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Atlas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe, ik schep elke 3 stookbeurten de kachel leeg en haal er dan ongeveer 2 liter uit.... Ik stook droog hout (tussen de 15 en 20%) en een mix van van alles (Es, plataan, appel etc).
Kleine toevoeging, ik heb een vermont castings resolute. Deze kachel heeft geen as la alles ligt op de bodem van de kachel. Hier schep ik een volle emmer uit, en soms nog iets meer.

De kachel draait vrijwel altijd, opstarten is met wat 'zacht hout' en als hij eenmaal warm is voornamelijk harde houtsoorten. In groot formaat +- 45cm en flinke blokken vullen = +- 2 uur branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

BeyondThunder schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
Het type hout en de verbranding bepaald de hoeveelheid as.
Ik brand momenteel uitsluitend vuren en grenen balken, zonder schors.
We smoren nooit. Jacubus 9.
Bizar weinig as, bijna niets. eens in de 6 weken het as eruit.
Maar zelfs dan kan er nog een keer zoveel bij.
Dit viel mij laatst ook op inderdaad. Normaal heb ik ook wel eens een balkje of wat grenen, maar onlangs was een wat grotere partij balken "aan de beurt". Vergeleken met het hout wat ik normaal heb, wilg, es, els en meer vooral zachtere houtsoorten van (snoei)werkzaamheden in de buurt, kwam hier echt een stuk minder as vanaf dan ik gewend was.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:45:
Er zal vast een verschil zijn in type hout en verbranding ofzo. Ik stook vooralsnog alleen naaldhout, dus ik heb geen vergelijk met andere houtsoorten. Ik smoor niet en het brandt helemaal weg, alleen witte stukjes "flaky" as blijven achter. Mijn asla is de grootte van een A4tje, en denk 5 cm hoog. Na 3x stoken is die wel vol - althans, niet aangedrukt ofzo. Weegt geen bal.
Heb je wat meer ruimte en / of een mix van hout, dan vallen die sneeuwvlokken wel weer uiteen wanneer je erop door stookt. Ik vind het juist elke keer nog opvallen hoeveel de as (per volume) weegt. Dat ik bijv. uit moet kijken met de vuilniszak.

Ook wat dat betreft wel een goede herinnering van @MG88 om 'ns naar gebruik in de tuin om te zien. (Maar dan nog altijd wel na 24 uur afkoelen in de stalen stofemmer van de aszuiger. i.t.t. hoe de suggestie onlangs uitpakte :P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Atlas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:00:
[...]
er is een verschil tussen smoren, en de primaire luchttoevoer sluiten. Bij veel kachels is het de bedoeling dat je de primaire luchttoevoer sluit als hij eenmaal op temperatuur is, omdat de verbranding veel efficienter is met de secundaire luchttoevoer (of zelfs tertiaire luchttoevoer bij hoog rendementskachels).

Bij mijn kachel (een Barbas) is dat de zelfde schuif. Als je die op 50% zet dan staat alleen de primaire luchttoevoer dicht, maar ben je dus niet aan het smoren. Maar je stookt opeens veel efficienter, dus minder hout en meer warmte (en ook minder as).

Ik schep de as na het stoken in een stalen emmer, en die emmer leeg ik een paar keer in het stookseizoen in een plastic zak waar ooit 25 liter kunstmest in zat. Die zak komt na een seizoen stoken (iets van twee kuub hout) niet voller dan 8 a 10 liter, maar dan is de as wel samengeperst dus alle lucht is er dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Niet helemaal met je eens.
Hier op de "Jacobus 9" 2 standen; open- en smoor stand. (okay, en een beetje er tussenin)
De primaire luchtaanvoer is de deur die op een kier staat na het aansteken.
Als de fik erin zit gaat de deur dicht en blijft de luchtschuif 100% open.

Vaak wordt de smoorstand en stookstand door elkaar gebruikt.
De kachel fabrikant schept op met de smoor/stook stand
De schoorsteenveger zegt; luchtschuif 100% open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

LinuxMan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:11:
[...]

Bij mijn kachel (een Barbas) is dat de zelfde schuif. Als je die op 50% zet dan staat alleen de primaire luchttoevoer dicht, maar ben je dus niet aan het smoren. Maar je stookt opeens veel efficienter, dus minder hout en meer warmte (en ook minder as).
Alle lucht die je weghaalt met een schuif (bij een gesloten kacheldeur) is smoren in mijn beleving.

Maar ja, ik ben ook maar een leek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij gaat het eigenlijk in drie “stappen” (ook volgens de handleiding van mijn Morso 1010). Uitgangspunt hierbij is bovenste en onderste draaischuif helemaal open.

- na aansteken deurtje op een kier tot de boel goed in vlam staat
- dan deurtje dicht, alleen nog luchttoevoer via beide roostertjes
- wanneer de boel gloeit of de vlammen al te wild worden, onderste luchttoevoer dicht
- vanaf dat moment alleen nog regelen de bovenste luchttoevoer

Bij nieuwe blokken even wat meer zuurstof geven, ook gewoon met bovenste toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
BeyondThunder schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:37:
Niet helemaal met je eens.
Hier op de "Jacobus 9" 2 standen; open- en smoor stand. (okay, en een beetje er tussenin)
De primaire luchtaanvoer is de deur die op een kier staat na het aansteken.
Als de fik erin zit gaat de deur dicht en blijft de luchtschuif 100% open.

Vaak wordt de smoorstand en stookstand door elkaar gebruikt.
De kachel fabrikant schept op met de smoor/stook stand
De schoorsteenveger zegt; luchtschuif 100% open
De schoorsteenveger hier geeft cursussen schone houtstook, en bij een moderne kachel moet de primaire lucht dicht als de kachel op temperatuur is volgens onze schoorsteenveger. Dus blijkbaar is de ene schoorsteenveger de andere niet.

Een Jacobus 9 valt zeker onder de categorie moderne kachel. Het staat ook expliciet benoemd in de handleiding, dat je optimaal stookt in wat zij de "stookstand" noemen. Uit de handleiding:
Na plm. 20-30 minuten als ook de grotere houtblokken volledig branden, (de brandkamer
moet vol vuur zijn!) kan luchtschuif in de stookstand (25%) gezet worden, door de
luchttoevoerschuif in te drukken tot de voelbare klik. Een mooi rustig vlammenbeeld is een
goede indicatie van een optimale afstelling. Zie ook bijlage 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
LinuxMan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:52:
[...]

De schoorsteenveger hier geeft cursussen schone houtstook, en bij een moderne kachel moet de primaire lucht dicht als de kachel op temperatuur is volgens onze schoorsteenveger. Dus blijkbaar is de ene schoorsteenveger de andere niet.

Een Jacobus 9 valt zeker onder de categorie moderne kachel. Het staat ook expliciet benoemd in de handleiding, dat je optimaal stookt in wat zij de "stookstand" noemen. Uit de handleiding:

[...]
De ene kachel is andere niet, bij de mijne wordt de luchtinlaat geregeld door de asla een klein stukje open te trekken, verdeling is dan 10% primaire lucht en 90% secundair. Verder geen opstart stand of vermogensregeling.

Ik zou dus vooral de handleiding lezen als je wilt weten hoe je moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@LinuxMan Ja, klopt, de kachel fabrikant zegt iets anders dan de veger. Dat wist ik al.
Wij stoken altijd met de schuif helemaal open.
We stoken al bijna 10 jaar met de Jacobus en dat geeft voor ons het beste resultaat en de schoonste pijp.
Bij de Jacobus is het vol open of smoren op de "stookstand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
BeyondThunder schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:21:
@LinuxMan Ja, klopt, de kachel fabrikant zegt iets anders dan de veger. Dat wist ik al.
Wij stoken altijd met de schuif helemaal open.
We stoken al bijna 10 jaar met de Jacobus en dat geeft voor ons het beste resultaat en de schoonste pijp.
Bij de Jacobus is het vol open of smoren op de "stookstand".
Ik zei juist wat anders: mijn veger zegt dus dat de schuif niet helemaal open moet. Je raakt dan onnodig veel warmte kwijt door de schoorsteen. En met de secundaire lucht volledig open krijg je ook 100% verbranding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Vuur moet branden, niet smoren
Vuur heeft zuurstof nodig om te branden. Daarom moet je altijd voor volledige luchttoevoer zorgen. Misschien schuif je de luchttoevoerklep weleens dicht om het vuur te 'smoren', bijvoorbeeld als het te warm wordt of als je naar bed wilt. Dit kan je beter niet doen: het hout verbrandt dan niet volledig waardoor er extra veel schadelijke stoffen ontstaan (zoals kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK’s ) en koolmonoxide). Laat een houtvuur dus vanzelf uitbranden. En als het te warm wordt, kan je beter een raampje open zetten en minder hout op het vuur gooien.

bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Maar goed, zoveel websites en zoveel meningen.
Ga gewoon op je gevoel af, elke kachel is weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

De laatste is van de brandweer zelf, die zullen het wel weten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-09 07:34
LinuxMan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:11:
[...]
Hier sinds kort ook een Barbas (Unilux 265), maar de luchtschuif moet eigenlijk altijd helemaal open om de fik er een beetje in te houden. Als ik de schuif in het midden zet (wat volgens de handleiding de bedoeling is), wil hij niet echt enthousiast branden. Ik heb de indruk dat de luchtaanvoer te mager is of mijn rookkanaal teveel weerstand heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Welk hout stook je? En is het ook goed droog?

Wij hebben ook een Barbas (universal 6-65). De rechter helft van de schuif regelt de primaire luchttoevoer, dus de lucht recht van onderen. Met de linker helft regel je secundair en tertiair. Meestel staat ie bij mij inderdaad ongeveer in het midden, zoals de handleiding zegt. Soms een centimeter naar links, soms een centimeter naar rechts. Hangt een beetje van het hout, temperatuur en weer af. De kachel gebruikt buitenluchtaansluiting.

edit: ik krijg altijd een 9,5 van de schoorsteenveger (hij geeft geen tienen ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door TimmeStein op 06-02-2024 11:54 ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:50
Ik heb helemaal geen handmatige luchtregeling. Het kostte wat zoeken, wat ik dan wel heb: een Attika viva 100L met een cleverair systeem. Het bevalt prima. De cleverair stel ik me voor als een bi-metaaltje dat kromtrekt bij verwarming en daardoor de luchttoevoer vergroot of verkleint bij afkoeling. Persoonlijk zou ik verwachten dat - indien er regels aan kachels worden gesteld - dit een heel goede regel zou zijn. Want: geen onvolledige verbranding door het smoren van het vuur en daardoor minder overlast door stinkende rook voor omwonenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:00

The End

!Beginning

BeyondThunder schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:19:
Vuur moet branden, niet smoren
Vuur heeft zuurstof nodig om te branden. Daarom moet je altijd voor volledige luchttoevoer zorgen. Misschien schuif je de luchttoevoerklep weleens dicht om het vuur te 'smoren', bijvoorbeeld als het te warm wordt of als je naar bed wilt. Dit kan je beter niet doen: het hout verbrandt dan niet volledig waardoor er extra veel schadelijke stoffen ontstaan (zoals kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK’s ) en koolmonoxide). Laat een houtvuur dus vanzelf uitbranden. En als het te warm wordt, kan je beter een raampje open zetten en minder hout op het vuur gooien.

bron.
Er zit nogal een groot gat (haha) tussen luchttoevoer dicht en luchttoevoer open. Helemaal dicht is geen goed idee en ook niet de bedoeling. Helemaal open ook niet als de haard goed warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
Jailhouse schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:26:
Ik heb helemaal geen handmatige luchtregeling. Het kostte wat zoeken, wat ik dan wel heb: een Attika viva 100L met een cleverair systeem. Het bevalt prima. De cleverair stel ik me voor als een bi-metaaltje dat kromtrekt bij verwarming en daardoor de luchttoevoer vergroot of verkleint bij afkoeling. Persoonlijk zou ik verwachten dat - indien er regels aan kachels worden gesteld - dit een heel goede regel zou zijn. Want: geen onvolledige verbranding door het smoren van het vuur en daardoor minder overlast door stinkende rook voor omwonenden.
Dat heeft mijn kachel uit 1979 ook standaard ingebouwd;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H50GJFXdXnmVViEfaIJPKzsTSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MCEiVPVDfcAs1mM6xsBotlKJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BeyondThunder schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:19:
Vuur heeft zuurstof nodig om te branden. Daarom moet je altijd voor volledige luchttoevoer zorgen.
Dus? Er is ook nog zoiets als méér dan volledig. Dat is extra lucht die door de trek meegezogen wordt. Op z'n best haalt die je nuttig rendement omlaag doordat deze warmte ongebruikt je schoorsteen uit afvoert. Maar vervelender nog: ze haalt ook de tempratuur in je haard omlaag waardoor de temperatuur voor mooie schone verbranding niet meer gehaald wordt wanneer het hout al weer wat verder is verbrandt.

Een haard altijd laten branden met de luchtaanvoer bedoeld voor aanmaken / net vers hout erop, is dus geen goed idee.

En wat 'precies goed' inhoudt, moet eenieder toch echt zelf bekijken voor z'n eigen haard, hout, en weer. Daar kunnen we eeuwig over hakketakken, elk vanuit een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Gwaihir Don't shoot de messenger, het is gewoon een quote van een website, niets meer en niets minder.

Ik lees in ieder geval op meerdere websites "luchtaanvoer helemaal open zetten".
Enkel niet bij de kachel fabrikanten ;-) Die vertellen graag hoe zuinig hun kachel is door te smoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BeyondThunder Don't linkdrop / quotedrop? Je neemt m.i. deel aan het gesprek of niet.. :?
BeyondThunder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:55:
Ik lees in ieder geval op meerdere websites "luchtaanvoer helemaal open zetten".
Wat jij leest is niet wat er staat. Je citeert dat je niet moet smoren. Er staat nergens dat elke luchttoevoer altijd 100% open moet staan (en er dus helemaal voor niets op zit).

Zie mijn vorige bericht voor het essentiële punt dat je mist. Staat ook op een website: tweakers. Citeren mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
Het hangt (bij mij) ook af van het weer.
Waait het hard, zoals nu, dan staat de boven luchttoevoer echt bijna dicht, waait het niet dan staat hij op 50%.

Bij bijvullen staat hij wel even 100% open, zoals in de handleiding staat.
Ondertoevoer alleen open bij opstarten of bij branden op kolen (iets wat ik niet doe, alleen hout). Staat zo ook in de handleiding.

Het verschild natuurlijk echt per kachel, lengte rookkanaal, houtsoort, weer etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik denk dat we het hierbij moeten laten inderdaad. @iMode verwoord het prima:

"Het verschilt natuurlijk echt per kachel, lengte rookkanaal, houtsoort, weer etc."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Dunedin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Hier sinds kort ook een Barbas (Unilux 265), maar de luchtschuif moet eigenlijk altijd helemaal open om de fik er een beetje in te houden. Als ik de schuif in het midden zet (wat volgens de handleiding de bedoeling is), wil hij niet echt enthousiast branden. Ik heb de indruk dat de luchtaanvoer te mager is of mijn rookkanaal teveel weerstand heeft.
Ik heb bij het plaatsen van de kachel mijn rookkanaal laten renoveren. Van een 20x20cm vierkant gemetseld rookkanaal van een open haard naar een 13cm ronde RVS buis met isolatie er rondomheen. Dat geeft een perfecte trek.

Luchtaanvoer komt bij mij via ventilatieroosters boven de ramen. Ik heb er 5 op de benedenverdieping, die gaan alle 5 open bij het aansteken, en als de kachel eenmaal goed brandt dan heb ik er nog 2 open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
TimmeStein schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:38:
Welk hout stook je? En is het ook goed droog?

Wij hebben ook een Barbas (universal 6-65). De rechter helft van de schuif regelt de primaire luchttoevoer, dus de lucht recht van onderen. Met de linker helft regel je secundair en tertiair. Meestel staat ie bij mij inderdaad ongeveer in het midden, zoals de handleiding zegt. Soms een centimeter naar links, soms een centimeter naar rechts. Hangt een beetje van het hout, temperatuur en weer af. De kachel gebruikt buitenluchtaansluiting voor lucht.

edit: ik krijg altijd een 9,5 van de schoorsteenveger (hij geeft geen tienen ;) )
Dat is toevallig. Wij hebben dezelfde kachel :) De lucht wordt bij ons vanuit de kamer gepakt.

Heb wel een wat andere ervaring. Na opstarten deed ik voorheen de schuif van helemaal open tot halverwege. Kon vervolgens ieder weekend het ruitje poetsen, want het werd helemaal zwart en kon de vlammen nog maar slecht zien (heb een vochtmeter dus weet dat ik goed droog hout gebruik). Dit seizoen de schuif helemaal open gelaten en nog letterlijk 0 keer hoeven poetsen. Heb daardoor wel het idee dat, in ons geval, de verbranding veel beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 08:26
Bij ons hangt de hoeveelheid as af van het type hout: hoogenergetisch stammenhout (eik, es, beuk) levert nauwelijks as op. Takken (dia 3-4cm) van zachter hout (berk, wilg, els) levert massa's as op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@Numbers Zeker toevallig :)

Als ik de luchtschuif volledig open laat staan, krijg ik een inferno van jewelste. M'n ruitje wordt weleens wat vies, maar meestal niet heel erg. Als ik het as weg schep (eens per 2 of 3 weken) maak ik die ruit wel altijd even schoon.

Ik heb ook heel soms dat er een soort 'vuurspuit' tegen de ruit blaast, dan krijg je daar een mooie zwarte plek. Het lijkt me dat er dan rookgas uit een blok hout geblazen wordt en dat vat uiteraard vlam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naniyokore
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 11:31
Qua lucht maakt volgens mij veel uit wat voor type kachel je hebt, hoe de kachel is, hoe warm het buiten is.

Zelf zetten we alles volledig open de eerste ~20 minuten, daarna de schoorsteen schuif 5% open (is hier te koud in Finland om het verder open te houden ivm vertrek warmte) en vervolgens de asbak deur rustig aan van volledig open naar volledig dicht. Trekt voldoende lucht door de kiertjes als de kachel goed heet is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
Gister weer lekker aan de gang geweest. Mooi weer, geen wind, dus lekker zagen. Denk dat ik inmiddels de helft van 18m3 gezaagd heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7M5Eja89nj3nl2jQZXICXJjxzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VipcdvXHsqfXv2bipV4Ftm5.jpg?f=fotoalbum_large

Karretje mee naar huis, om te kloven en het hok alvast te vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKGBm_6J_iRYNLBphA63vmYkius=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSthLJLrZPNasluvrWdspwNX.jpg?f=fotoalbum_large
Alles doet weer zeer, deze kantoorpik is niks gewend, maar het was weer een mooie middag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@robkrekel Supertof, maar kan dat bakkie dat gewicht wel aan?
Heerlijk hoor, en straks lekker kloven met de x27 of heb je een machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
BeyondThunder schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:26:
@robkrekel Supertof, maar kan dat bakkie dat gewicht wel aan?
Heerlijk hoor, en straks lekker kloven met de x27 of heb je een machine?
Ja, dat kan ie wel hebben. Althans, in de praktijk :) Is ook maar 500 meter rijden naar huis, dat scheelt.
Alles met de X27 :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Je hebt mazzel met zo'n plek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
@Gramser Ik woon in een klein dorp, en ken de boeren in de omtrek wel. Deze boer toevallig niet zo heel goed, heb wel eens een biertje met hem gedronken, maar hij vond het prima dat ik even 18 kuub liet storten. Wou zelf ook wel een kuub.

Als het maar weg is als de bieten geoogst worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar je had dus 18kuub, en alleen een plek nodig om dat kwijt te kunnen om te zagen en het in delen weer op te halen? Da's natuurlijk helemaal mooi.

Ik woon ook in een klein dorp, maar boeren zijn hier best ver te zoeken. En ook al ben ik omgeven door bos, dat hout is no-go area :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Gramser schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:59:
Maar je had dus 18kuub, en alleen een plek nodig om dat kwijt te kunnen om te zagen en het in delen weer op te halen? Da's natuurlijk helemaal mooi.
Jup, is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@robkrekel Als het om suikerbieten gaat, heb je nog tot oktober ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
TimmeStein schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:20:
@robkrekel Als het om suikerbieten gaat, heb je nog tot oktober ;)
I know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37
Ik heb de afgelopen periode een aantal eiken bomen moeten omzagen. Een paar redelijke stammen en uiteraard alle takken wat daar bij hoort. Nu hebben we ongeveer 6 kuub losgestort eiken wat nat is en nog gekloofd moet worden. Wat zou dat ongeveer moeten opbrengen in de huidige markt? Ik zie wel wat websites met prijzen van ca 100 euro per m3 maar die zijn al van een aantal jaar geleden (kan natuurlijk goed dat de prijzen nog kloppen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hier in de buurt (oost-nl) lijkt de ergste druk wel weg van markt en lijken de prijzen weer wat te dalen.

Heb laatst hout verkocht voor 95€ per losgestorte m3 (was 50%eiken en 50% ander loofhout, gezaagd en gekloofd)

100€ of net daarboven lijkt me een redelijke prijs

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-02-2024 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Mijn Fiskars XA22 is na enkele keren gebruik gesneuveld. Erg jammer, want wat een top ding om mee te werken. En ik heb hem nog wel even nodig. Berichtje naar Fiskars gestuurd, en ik krijg een nieuwe opgestuurd. Wat een top service _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSlCBkHPZpHWqfH1-U4C6xtP3HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzIyaqDlAItKFahowimML6Et.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX9UYZhCTmrh3OqTLZwPpghks8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/99xKiELtVCoCyHHhL9eHjxf7.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door robkrekel op 15-02-2024 10:45 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste