Nice! Had je direct bij Fiskars gekocht...?
Herkenbaar Fiskars en hun garantie is zoals hoort. Doen nooit moeilijk en staan in voor hun producten.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Bij de bol.com reseller van Fiskars. Op de pakbon stond iig het adres van het NL magazijn.Gramser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:30:
Nice! Had je direct bij Fiskars gekocht...?
:strip_exif()/f/image/75GJuuuhJItpGPmtTnJAiest.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan dus ook de garantie geclaimd via de reseller? Top dat je een nieuwe krijgt maar ik ben altijd benieuwd naar de weg van de garantie...
@Gramser Nee, via het contactformulier op de site.
Heb ik helaas anders meegemaakt. Ik kocht kort na mijn X25 nog een kloofbijl, de X39. Toen ik die ook voor de 25 jaar garantie wilde registreren, werd ik redelijk voor rotte vis uitgemaakt. Tja.. ze adverteren (tenminste destijds) toch duidelijk dat dit voor hun gehele 'X' assortiment bijlen gold. Even afkloppen: hij is nog primaRaRo74 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:32:
Herkenbaar Fiskars en hun garantie is zoals hoort. Doen nooit moeilijk en staan in voor hun producten.
Niet prima bleef de Xact onkruidtrekker. Die is na een maand of 6 - waaronder de winter - met behoorlijk morren onder fabrieksgarantie vervangen. Terwijl hij sneuvelde op een duidelijk zwak punt, wat ik later ook in veel reviews terugzag. Een ontwerpfout een product in die prijsklasse onwaardig. De betreffende winkelier, met nog altijd ruim Fiskars assortiment, is ook gestopt dit product te voeren.
Nog altijd fan van hun kloofaks en m'n sappie. Maar de bredere aanschaf van tuinspullen is op dat moment op Wolf Garten overgegaan.
Netjes van Fiskars! Ben wel nieuwsgierig hoe je dit (het breken) voor elkaar hebt gekregen? Heb de Sappie al een tijdje in gebruik en vind het best een geniaal concept. Het scheelt een hele hoop gebukrobkrekel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:21:
Mijn Fiskars XA22 is na enkele keren gebruik gesneuveld. Erg jammer, want wat een top ding om mee te werken. En ik heb hem nog wel even nodig. Berichtje naar Fiskars gestuurd, en ik krijg een nieuwe opgestuurd. Wat een top service![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Trust me when I say this is only the beginning.
Tjsa, hoe breekt zuks. Nou, in een blok kastanje van 30 kg slaan, en blijkbaar was het blok sterker. Heb de punt wel uit het blok moeten halen met een beitel en bijl, wat zat er wel goed in.Numbers schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Netjes van Fiskars! Ben wel nieuwsgierig hoe je dit (het breken) voor elkaar hebt gekregen? Heb de Sappie al een tijdje in gebruik en vind het best een geniaal concept. Het scheelt een hele hoop gebuk
En inderdaad, het is een top ding. Ik mis hem al heel erg, het is tot nu toe een korte maar heftige relatie gebleken, tot de breuk
[ Voor 7% gewijzigd door robkrekel op 15-02-2024 12:46 ]
Vervelend. Heb mijn bijlen nooit geregistreerd, wist destijds niet eens dat dat konGwaihir schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:44:
[...]
Heb ik helaas anders meegemaakt. Ik kocht kort na mijn X25 nog een kloofbijl, de X39

Maar wat kloof je met de X39 waar je met een x25 (of X27 die ik heb) niet door komt? Dat ding is 2 kilo zwaarder!
Niet zo veel, al met al.. maar dat leer je door de jarenrobkrekel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:49:
Maar wat kloof je met de X39 waar je met een x25 (of X27 die ik heb) niet door komt? Dat ding is 2 kilo zwaarder!
Ik kocht 'm om door lastige blokken te komen, waarvoor hij aangeraden werd. (Dat blijkt al met al vooral voor mensen die de X25 / 27 aks maar 'n raar ding vinden.)
Wat ik er al met al mee doe:
1. Ik kan er wiggen mee inslaan, in een lastig blok
2. Een van de hoveniers vindt lastige blokken een uitdaging. Maar dat moet voor hem dan wel met zo'n 'klassieke' kloofbijl. Dat is steeds minder effectief gebleken naarmate ik er handiger in ben geworden, met de X25. D.w.z. als ik het nog 'te lastig' vind, vindt hij dat ook inmiddels.
3. Ik pak 'm nog 'ns af en toe bij iets lastigs om te kijken of dat wel werkt. Is eigenlijk nooit het geval. Maar dan heb ik 'm wel vast gepakt, als het een blok is waar een wig wel helpt.
Haha, duidelijk, ik was nieuwsgierig waar je zo'n lomp ding voor gebruikt.
En inderdaad, al doende leert men. Ik kom inmiddels vrijwel overal wel door met de X27, en als dat niet lukt denk ik, zoals je ook zegt, niet dat het met een zwaardere wel gaan werken. Dan gaat het blok op de hoop 'nog een keer zagen'
Als wig-sla vind ik een X39 wat duur. Met een wig in de weer is me sowieso te veel moeite, dan zaag ik hem we een keer door de helft. Dat helpt meestal wel heel behoorlijk.
En inderdaad, al doende leert men. Ik kom inmiddels vrijwel overal wel door met de X27, en als dat niet lukt denk ik, zoals je ook zegt, niet dat het met een zwaardere wel gaan werken. Dan gaat het blok op de hoop 'nog een keer zagen'
Als wig-sla vind ik een X39 wat duur. Met een wig in de weer is me sowieso te veel moeite, dan zaag ik hem we een keer door de helft. Dat helpt meestal wel heel behoorlijk.
@robkrekel Die X39 kwam ik tegen bij iemand die met Fiskars stopte. Heb 'm zo redelijk geprijsd gekregen, dus zit er niet mee in m'n maag of zo. Zou die aanschaf met de kennis van nu waarschijnlijk inderdaad niet opnieuw doen. Dat hoewel ik niet kettingzaag. Daar mis ik 'n uitweg waar jij je van bedient. Misschien nog ooit 'ns een X27, maar ach..
Welke kettingzaag gebruiken jullie? Ik ben op zoek naar een prima accukettingzaag. Hoef geen professioneel spul, omdat het geen dagelijks gebruik is. Maar het is wel fijn als het degelijk is.
Het vinden van goede reviews vind ik lastig omdat ik meestal uitkom op de gesponsorde sites. Dat merk je meteen als je de review leest.
Ik heb een aantal wilgen stuk of 16 in de tuin met kleine takken en takken met een diameter van van 5cm tot 15cm.
Ik wil op termijn ook die wilgenbomen vervangen door wat anders. Essen en/of fruitbomen. Die wilgen waren vooral bedoeld om snel schaduw in de tuin te krijgen voor in de zomer.
Daarnaast wil ik ook gaan kijken naar plekken voor gratis (brand)hout die ik dan kan zagen om in de houtkachel te stoken.
Het vinden van goede reviews vind ik lastig omdat ik meestal uitkom op de gesponsorde sites. Dat merk je meteen als je de review leest.
Ik heb een aantal wilgen stuk of 16 in de tuin met kleine takken en takken met een diameter van van 5cm tot 15cm.
Ik wil op termijn ook die wilgenbomen vervangen door wat anders. Essen en/of fruitbomen. Die wilgen waren vooral bedoeld om snel schaduw in de tuin te krijgen voor in de zomer.
Daarnaast wil ik ook gaan kijken naar plekken voor gratis (brand)hout die ik dan kan zagen om in de houtkachel te stoken.
Heb je al een accu systeem van hand/tuin gereedschap? meestal is het interessant om daar op aan te sluiten.
Heb zelf ervaring met de makita duc 254 en makita duc 353, zeker die laatste is prima voor jouw gebruik.
Heb zelf ervaring met de makita duc 254 en makita duc 353, zeker die laatste is prima voor jouw gebruik.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
@Upbeat78 Ik heb 3 accu /stekker zagen versleten in een paar jaar. Allemaal troep.
Toen de benzine zaag bij de lids gehaald, die parkside. Echt een topding voor dat geld, nog geen 100 euro.
Vooral als je op pad gaat en niet altijd stroom hebt, ga voor een benzine zaag en leer hem onderhouden (is niet moeilijk)
Toen de benzine zaag bij de lids gehaald, die parkside. Echt een topding voor dat geld, nog geen 100 euro.
Vooral als je op pad gaat en niet altijd stroom hebt, ga voor een benzine zaag en leer hem onderhouden (is niet moeilijk)
Mwah, mijn Makita stekkerzaag is wel een prima ding. Ook daar geldt: leer ‘m onderhouden en schoonmaken. Ketting slijpen is ook niet moeilijk, en scheelt aanzienlijk!
Als je regelmatig de zaag wil pakken zou ik gewoon voor een ouderwetse knetterbiele van Stihl gaan.Upbeat78 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:41:
Welke kettingzaag gebruiken jullie? Ik ben op zoek naar een prima accukettingzaag. Hoef geen professioneel spul, omdat het geen dagelijks gebruik is. Maar het is wel fijn als het degelijk is.
Ik heb zelf een Dolmar en een Stihl, maar pak toch altijd liever de Stihl.
Heb ook een stekker Makita kettingzaag en ben er super tevreden over. Af en toe met een vijl erlangs en het gaat als een mes door de boter. Zelfs stammen met diameter van 50/60cm gaan zonder problemen door.Gramser schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:18:
Mwah, mijn Makita stekkerzaag is wel een prima ding. Ook daar geldt: leer ‘m onderhouden en schoonmaken. Ketting slijpen is ook niet moeilijk, en scheelt aanzienlijk!
Een 'stekkerzaag' lijkt me prima om achter het huis wat brandhout klein te zagen en dergelijke. Maar bij een tuin van het formaat dat je er 16 wilgen kwijt kan en je wilt die zaag gaan gebruiken om die wilgen te snoeien, dan ben je behoorlijk aan het hannesen met verlengkabel?
Accu of benzinezaag ligt dan meer voor de hand.
Voor dergelijk zaagwerk zou ik zeggen dat accu een prima optie is tegenwoordig. Je bent niet de hele dag aan het zagen, het is geen overdreven zwaar zaagwerk en je bent dicht bij huis om even een accu te wisselen / op te laden. En dan scheelt het een boel herrie en stank.
Als je al accugereedschap hebt van een merk dat ook fatsoenlijke kettingzagen maakt is dat de meest voor de hand liggende optie.
* Orion84 is erg tevreden met zijn inmiddels 3 Makita accukettingzagen (DUC353, DUC306, UC013G). Recent het eerste mankement in 4 jaar tijd gehad aan de DUC353: het mechanisme om de kettingrem er af te halen was stuk, waardoor die er direct weer terug op sprong. Bleek uiteindelijk een stukje plastic van het mechanisme afgebroken te zijn waardoor de veer niet goed op zijn plek werd gedrukt. Onder garantie een nieuw onderdeel ontvangen en daarmee zelf kunnen repareren.
Accu of benzinezaag ligt dan meer voor de hand.
Voor dergelijk zaagwerk zou ik zeggen dat accu een prima optie is tegenwoordig. Je bent niet de hele dag aan het zagen, het is geen overdreven zwaar zaagwerk en je bent dicht bij huis om even een accu te wisselen / op te laden. En dan scheelt het een boel herrie en stank.
Als je al accugereedschap hebt van een merk dat ook fatsoenlijke kettingzagen maakt is dat de meest voor de hand liggende optie.
* Orion84 is erg tevreden met zijn inmiddels 3 Makita accukettingzagen (DUC353, DUC306, UC013G). Recent het eerste mankement in 4 jaar tijd gehad aan de DUC353: het mechanisme om de kettingrem er af te halen was stuk, waardoor die er direct weer terug op sprong. Bleek uiteindelijk een stukje plastic van het mechanisme afgebroken te zijn waardoor de veer niet goed op zijn plek werd gedrukt. Onder garantie een nieuw onderdeel ontvangen en daarmee zelf kunnen repareren.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik denk dat de Makitas de enige betaalbare fatsoenlijke accuzagen zijn. Stihl en Husqy, Ego etc zijn nog wel een stapje beter, maar instappen in dat ecosysteem met accus is gewoon heel, heel erg kostbaar.
Mijn vader heeft sinds kort de MSA300 voor z'n werk. Doet niet onder voor mijn Husqy 545...!
Mijn vader heeft sinds kort de MSA300 voor z'n werk. Doet niet onder voor mijn Husqy 545...!
Mijn ervaring met de accuzaag van Lidl is in de afgelopen 2 jaar geen problemen onderhoud is simpel. Enige waar rekening mee moet houden is de duur van de volle accu.
Verplicht pauze huu ook den en andeee dingen doen. Of tweede set accu’s aanschaffen.
Verplicht pauze huu ook den en andeee dingen doen. Of tweede set accu’s aanschaffen.
Ik heb naar volle tevredenheid een accuzaag van Ego. Werkt vele malen betrouwbaarder dan de benzinezagen van m'n zaagmaatjes, die ofwel een oude Husq hebben, ofwel een zaag van de Lidl hebben. Ook een accuzaag moet je onderhouden (schoonmaken, vijlen, accu-onderhoud), maar ik ben onder de indruk van de betrouwbaarheid (start altijd) en is krachtig zat voor het zaagwerk dat wij doen (bosonderhoud via Limburgs Landschap).
Natuurlijk een stuk duurder qua aanschaf dan een zaag van de Lidl, maar ik had de accu's al.
Natuurlijk een stuk duurder qua aanschaf dan een zaag van de Lidl, maar ik had de accu's al.
Hoe lang gaat de accu mee is je ervaring? Lees vaak vrij goede reviews over het Lidl spul. Ben het nog niet aangegaan.Hans Esselink schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:15:
Mijn ervaring met de accuzaag van Lidl is in de afgelopen 2 jaar geen problemen onderhoud is simpel. Enige waar rekening mee moet houden is de duur van de volle accu.
En hoe eenvoudig is het onderhoud? Olie bijvullen, ketting, etc.
Daar noem je wat.. ik heb een Stihl Stiga accumaaier en accubosmaaier van 5 jaar oud. Lijkt erop dat ze het accu model hebben aangepast. Dus niet meer uitwisselbaar. Stihl is dan af wat mij betreft.[b]Orion84 in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"
Ik weet niet of andere merken dat ook doen. Want zo heeft het natuurlijk geen zin om voor een merk te kiezen als ze om de X jaar van accu model veranderen.
Edit: Was in de war met Stiga.
[ Voor 3% gewijzigd door Upbeat78 op 21-02-2024 12:36 ]
Olie bijvullen is simpel (dop open, olie er in gieten, dop weer dicht). Ketting slijpen is ook geen rocket science. Sowieso is dat onderhoud eigenlijk voor alle zagen (stekker/accu/benzine) hetzelfde, alleen krijg je er bij de benzine zaag nog wat onderhoud bij aan de motor.Upbeat78 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:59:
[...]
Hoe lang gaat de accu mee is je ervaring? Lees vaak vrij goede reviews over het Lidl spul. Ben het nog niet aangegaan.
En hoe eenvoudig is het onderhoud? Olie bijvullen, ketting, etc.
Hoe lang accu's mee gaan hangt erg af van het soort zaagwerk dat je doet. Wanneer je dikke stammen gaat zagen ga je er vrij vlot doorheen, met snoeiwerk of anderszins dunner hout houden ze het langer vol.
Ik heb bij mijn zagen 2 accu's of accusets (afhankelijk van of het enkel of dubbelaccu model is) en dan kan ik heel goed vooruit. Ik help regelmatig bij een vriend van mij om de wilgen bij zijn schoonouders te knotten en dan hoef ik met 2 sets accu's eigenlijk niet of nauwelijks op de accu's te wachten. Je bent vaak tussendoor toch ook bezig met opruimen van het gezaagde hout en even een koffiepauze of zo.
Zijn het daadwerkelijk accu's die Stihl nu niet meer gebruikt, of is het gewoon een ander accusysteem, want Stihl heeft meerdere systemen: https://www.stihl.nl/nl/stihl-technologie/accutechnologieUpbeat78 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Daar noem je wat.. ik heb een Stihl accumaaier en accubosmaaier van 5 jaar oud. Lijkt erop dat ze het accu model hebben aangepast. Dus niet meer uitwisselbaar. Stihl is dan af wat mij betreft.
Ik weet niet of andere merken dat ook doen. Want zo heeft het natuurlijk geen zin om voor een merk te kiezen als ze om de X jaar van accu model veranderen.
En datzelfde geldt voor veel andere fabrikanten. Vaak worden die systemen echt wel lang ondersteund, maar als je apparaten in 1 systeem hebt en dat is niet het systeem waar ze de kettingzagen in leveren, dan schiet je daar inderdaad weinig mee op en is dat geen reden om bij hetzelfde merk te blijven.
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 21-02-2024 12:21 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Klinkt niet slecht. Zeker voor de prijs.
Was in de war met Stiga.
Ga ook eens erin duiken voor merken die ook andere tuinproducten (zoals een maaier) leveren. Zou het bijzonder prettig vinden als je een merk hebt die lang doet met het model accu en uitwisselbaar is met ander gereedschap.
Was in de war met Stiga.
Ga ook eens erin duiken voor merken die ook andere tuinproducten (zoals een maaier) leveren. Zou het bijzonder prettig vinden als je een merk hebt die lang doet met het model accu en uitwisselbaar is met ander gereedschap.
Dit lijkt wel een mooi initiatief, maar zo te zien nu nog vooral merken uit de loodgieters wereld: https://www.cordless-alliance-system.com/nl/
Bij dat soort werk is een accuzaag ideaal. En daar gebruik ik hem zelf ook voor.Orion84 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:18:
[...]
Hoe lang accu's mee gaan hangt erg af van het soort zaagwerk dat je doet. Wanneer je dikke stammen gaat zagen ga je er vrij vlot doorheen, met snoeiwerk of anderszins dunner hout houden ze het langer vol.
Ik heb bij mijn zagen 2 accu's of accusets (afhankelijk van of het enkel of dubbelaccu model is) en dan kan ik heel goed vooruit. Ik help regelmatig bij een vriend van mij om de wilgen bij zijn schoonouders te knotten en dan hoef ik met 2 sets accu's eigenlijk niet of nauwelijks op de accu's te wachten. Je bent vaak tussendoor toch ook bezig met opruimen van het gezaagde hout en even een koffiepauze of zo.
Maar ik ben nu jaarlijks ca. 1000m2 bos aan het uitdunnen, geen stopcontact dichtbij en dan zaag ik achterelkaar meerdere bomen om (20-40cm. diameter) die ik dan gelijk op kachellengte zaag. En dan ben ik gewoon urenlang continue aan het zagen. Dan is werken met accu's gewoon onhandig, en ben ik erg blij met een motorzaag en jerrycan benzine.
@HandyLumberjack, Gelukkig heb je wel genoeg stroom om je accu's op te laden ;-)
Ik zaag hier veel balken van naaldhout. (grenen en vuren)
60 to 80 balken van 220 cm lang(7 x 7) per keer.
Op een stapel, op een pallet. Vastgezet met een spanband.
Gelijk op lengte voor de kachel.
Dit deed ik met stekker zagen, maar dat was echt hopeloos.
Wellicht lag dit aan de verschillende kettingzaken die ik heb versleten.
Maar 1 keer met een benzine zaag en ik was om.
De kracht, het gemak, heerlijk.
Een accu, stekker of benzine zaag?
Het ligt aan de klus denk.
Tja, da's dus Metabo + wat andere merken. En onverholen allemaal met accu's uit de Metabo fabriek. Hoezo meerdere fabrikanten?Nielson schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:10:
Dit lijkt wel een mooi initiatief, maar zo te zien nu nog vooral merken uit de loodgieters wereld: https://www.cordless-alliance-system.com/nl/
Er is ook een Bosch + wat anderen. Die lijkt nog toe te staan dat anderen ook echt accu's maken.
Afijn.. laat alvast zien hoe weinig het op schiet.
En da's dan ook beide nog 'ns alleen 18V, terwijl de serieuzere tuinmachines, zoals deze kettingzagen, doorgaans 36V pakken.
Dat kan ik me goed voorstellen jaHandyLumberjack schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:07:
[...]
Bij dat soort werk is een accuzaag ideaal. En daar gebruik ik hem zelf ook voor.
Maar ik ben nu jaarlijks ca. 1000m2 bos aan het uitdunnen, geen stopcontact dichtbij en dan zaag ik achterelkaar meerdere bomen om (20-40cm. diameter) die ik dan gelijk op kachellengte zaag. En dan ben ik gewoon urenlang continue aan het zagen. Dan is werken met accu's gewoon onhandig, en ben ik erg blij met een motorzaag en jerrycan benzine.

@Gwaihir Metabo heeft ook een 2x18V kettingzaag op dat CAS accuplatform. Geen ervaring mee verder (of met de rest van het CAS platform), maar het is er wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 21-02-2024 20:31 ]
Ja, Makita doet die truc ook, dacht ik? Best slim om zo toch 36V te doen 
En toch vraag ik me af hoe goed dat gaat, wanneer je twee accu's bijeen pakt die 'doorgaans' een geheel eigen leven leiden. (De ene in je boormachine, de andere in je strimmer, of zo.) Laat staan wat er gebeurt als je verschillende merken en capaciteiten samen inplugt. Waarmee ik vooral wil zeggen: die grootse uitwisseling van accu's.. da's zo makkelijk nog niet.
En toch vraag ik me af hoe goed dat gaat, wanneer je twee accu's bijeen pakt die 'doorgaans' een geheel eigen leven leiden. (De ene in je boormachine, de andere in je strimmer, of zo.) Laat staan wat er gebeurt als je verschillende merken en capaciteiten samen inplugt. Waarmee ik vooral wil zeggen: die grootse uitwisseling van accu's.. da's zo makkelijk nog niet.
[ Voor 25% gewijzigd door Gwaihir op 21-02-2024 20:44 ]
Gewoon random wisselen dus.Gwaihir schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:43:
Ja, Makita doet die truc ook, dacht ik? Best slim om zo toch 36V te doen
En toch vraag ik me af hoe goed dat gaat, wanneer je twee accu's bijeen pakt die 'doorgaans' een geheel eigen leven leiden. (De ene in je boormachine, de andere in je strimmer, of zo.)
Heb hier 9 accus en meerdere Makita 2x18V machines. Accus zijn eigenlijk altijd gelijktijdig leeg.
@bbbrumbrum En hoeveel 1x 18V machines hobbelen daar nog tussendoor?
Uuuh stuk of 10 denk ik.Gwaihir schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:46:
@bbbrumbrum En hoeveel 1x 18V machines hobbelen daar nog tussendoor?
Accu’s slijten natuurlijk en als je een nieuwe accu en een versleten accu combineert, dan zal dat de prestaties van het stel niet positief beïnvloeden. En als je twee accu’s met verschillende specs gebruikt dan zal de minst krachtige van die twee de prestaties van de set ook omlaag trekken stel ik mij zo voor.
Then again: hoe veel laad cycles krijgt een accu bij een doe het zelver nu echt te verduren? Het duurt nogal even voor je in het gebied komt dat je merkbare achteruitgang in capaciteit/vermogen hebt. Maar wel handig om een beetje op te letten dat je vergelijkbare accu’s combineert (zeker bij zo’n universeel / meer-merken systeem). Ik heb voor mijn Makita spullen 10+ 18V accu’s. 2x 6Ah en de rest 5Ah. Die 2 van 6 houdt ik dan dus wel bij elkaar wanneer ik 2x18V machines gebruik. De rest gaat vrij random (ook vanwege gebruik op 1-accu apparaten).
Ik heb van Makita ook een accu tester, dus als ik wil kan ik ook bewust setjes maken van accu’s die een vergelijkbaar aantal cycles gehad hebben en vergelijkbare spanning aangeven vers van de lader.
Then again: hoe veel laad cycles krijgt een accu bij een doe het zelver nu echt te verduren? Het duurt nogal even voor je in het gebied komt dat je merkbare achteruitgang in capaciteit/vermogen hebt. Maar wel handig om een beetje op te letten dat je vergelijkbare accu’s combineert (zeker bij zo’n universeel / meer-merken systeem). Ik heb voor mijn Makita spullen 10+ 18V accu’s. 2x 6Ah en de rest 5Ah. Die 2 van 6 houdt ik dan dus wel bij elkaar wanneer ik 2x18V machines gebruik. De rest gaat vrij random (ook vanwege gebruik op 1-accu apparaten).
Ik heb van Makita ook een accu tester, dus als ik wil kan ik ook bewust setjes maken van accu’s die een vergelijkbaar aantal cycles gehad hebben en vergelijkbare spanning aangeven vers van de lader.
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 21-02-2024 21:01 ]
Veel elektrische kettingzagen zijn volgens mij van bedenkelijke kwaliteit.BeyondThunder schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:48:
@HandyLumberjack, Gelukkig heb je wel genoeg stroom om je accu's op te laden ;-)
Ik heb hier ook nog een wat duurdere elektrische stekkerzaag (van Makita) liggen. Als er een stopcontact in de buurt is, is dat toch mijn favoriete zaag. Knopje indrukken en gaan, geen lawaai en het ding is redelijk krachtig (vergelijkbaar met een benzinezaag van 40-45cc.) en daarnaast behoorlijk degelijk gebouwd.
In een ochtend kan ik daarmee meer verzagen dan de meeste in een jaar verstoken.
Belangrijk is wel dat de ketting van goede kwaliteit is, scherp is en de diepte instelling correct, maar dat geldt voor iedere zaag.
Gebruik daar zelf dit tooltje van Stihl voor. Is een combinatie van ketting en hoogte afstelling tegelijk in 1 beweging slijpen. Voor de ervaren slijpers waarschijnlijk overkill, maar voor de af en toe slijpers wel erg handig. Door de vorm van de houder kun je ook direct zien of je onder de juiste hoek slijpt.HandyLumberjack schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:48:
[...]
Belangrijk is wel dat de ketting van goede kwaliteit is, scherp is en de diepte instelling correct, maar dat geldt voor iedere zaag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U19G9oh3wpls7eMwYzQJVrqi.jpg?f=user_large)
https://www.toolmax.nl/vi...fxuAS62AgyEhoCsagQAvD_BwE
Aardig ding inderdaad. Merk wel dat die de dieptestellers vrij agressief meevijlt.Numbers schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:23:
[...]
Gebruik daar zelf dit tooltje van Stihl voor. Is een combinatie van ketting en hoogte afstelling tegelijk in 1 beweging slijpen. Voor de ervaren slijpers waarschijnlijk overkill, maar voor de af en toe slijpers wel erg handig. Door de vorm van de houder kun je ook direct zien of je onder de juiste hoek slijpt.
[Afbeelding]
https://www.toolmax.nl/vi...fxuAS62AgyEhoCsagQAvD_BwE
Wat je bij een accu zaag juist niet per se wil aangezien die vaak juist moeten hebben van kettingsnelheid en niet van agressieve happen nemen.jpiscaer schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Aardig ding inderdaad. Merk wel dat die de dieptestellers vrij agressief meevijlt.
exact! Nu heb ik voldoende accu's (en voldoende bomen) om me er niet zo veel zorgen over te maken, en ook met die Stihl tool te vijlen. Vooral even tussendoor in het bos, met de zaag tussen m'n benen zittend op m'n knieen is 'ie prima.Orion84 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:32:
[...]
Wat je bij een accu zaag juist niet per se wil aangezien die vaak juist moeten hebben van kettingsnelheid en niet van agressieve happen nemen.
Recent overgegaan naar de MSA lijn van Stihl. Eerst een beetje huiverig of accu echt wel een goede vervanger zou zijn van mijn Stihl ms180 en ms290.
uiteindelijk gekozen voor de Stihl MSA 220 met 2x de AP300 accu met snellader. totaal 1150,- euro kwijt.
maar ik kan zeggen dat ik zeer blij ben met mijn aankoop. De power is meer dan genoeg om de dikke es van 40-50cm mee te kappen. Verder zaag je met 1 accu ongv. 30-40 min continu(zeg maar 1kuub openhaardhout), en als de accu op is is vaak de andere net weer klaar met laden (ca 45min).
Vroeger altijd last van een schrale keel na een dag zagen door de uitlaatgassen is nu voorbij. Ook methet geluid is het een verademing. ipv dan men 3km verderop mij nog kan horen zagen, is het echt een stuk stiller, en dat is wel zo prettig voor de buurt. Je moet nog wel oorkappen op, maar dat is meer omdat ik heel zuinig ben op mijn oren omdat ik Tinnitus(oorsuizen) heb. Het harde geluid (110dB) was trouwens 1 van de grootste redenen samen met de schadelijke uitlaatgassen die je inademend om over te gaan op accu.
ook het soms eindeloos aantrekken van de motor mis ik niet met de bijbehorende blauweplekken tussen de benen van het vastklemmen van de kettingzaag mis ik niet. verder is het nu nog belangrijker dat de ketting scherp blijft, want dat houdt de accu het langst vol.
uiteindelijk gekozen voor de Stihl MSA 220 met 2x de AP300 accu met snellader. totaal 1150,- euro kwijt.
maar ik kan zeggen dat ik zeer blij ben met mijn aankoop. De power is meer dan genoeg om de dikke es van 40-50cm mee te kappen. Verder zaag je met 1 accu ongv. 30-40 min continu(zeg maar 1kuub openhaardhout), en als de accu op is is vaak de andere net weer klaar met laden (ca 45min).
Vroeger altijd last van een schrale keel na een dag zagen door de uitlaatgassen is nu voorbij. Ook methet geluid is het een verademing. ipv dan men 3km verderop mij nog kan horen zagen, is het echt een stuk stiller, en dat is wel zo prettig voor de buurt. Je moet nog wel oorkappen op, maar dat is meer omdat ik heel zuinig ben op mijn oren omdat ik Tinnitus(oorsuizen) heb. Het harde geluid (110dB) was trouwens 1 van de grootste redenen samen met de schadelijke uitlaatgassen die je inademend om over te gaan op accu.
ook het soms eindeloos aantrekken van de motor mis ik niet met de bijbehorende blauweplekken tussen de benen van het vastklemmen van de kettingzaag mis ik niet. verder is het nu nog belangrijker dat de ketting scherp blijft, want dat houdt de accu het langst vol.
Ja, als je zoveel gebruik vaneen kettingzaag maakt is het een verstandige keuze inderdaad.
Ik heb toen zwaar zitten twijfelen over de aanschaf van een Stihl benzine zaag (tweedehands).
De gok gekomen met die Chinese benzine zaag de Lidl, toen voor 89 euro. Ik snap nog steeds niet hoe ze dat ding kunnen maken voor dat geld. Service en garantie is ook top.
Voor die paar keer per maand dat ik hem nodig heb, prima.
Volgende keer ga ik weer elektrisch overwegen, maar dan van een knap merk.
Ik heb toen zwaar zitten twijfelen over de aanschaf van een Stihl benzine zaag (tweedehands).
De gok gekomen met die Chinese benzine zaag de Lidl, toen voor 89 euro. Ik snap nog steeds niet hoe ze dat ding kunnen maken voor dat geld. Service en garantie is ook top.
Voor die paar keer per maand dat ik hem nodig heb, prima.
Volgende keer ga ik weer elektrisch overwegen, maar dan van een knap merk.
Hier ook een MSA 220. Erg blij mee!
Het kan niet op tegen een MS271 of 261 maar voor 90% van het werk meer dan voldoende.
Gelukkig heb 2 vrienden van me een MS261 of MS271 dus voor zware werk pakken we die even.
Het kan niet op tegen een MS271 of 261 maar voor 90% van het werk meer dan voldoende.
Gelukkig heb 2 vrienden van me een MS261 of MS271 dus voor zware werk pakken we die even.
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Balen.
Vandaag ff nieuwe zaagketting voor mn elektrische makita 35cm zaag gehaald.
Origineel zit er een hele fraaie dolmar ketting op. De vervangende ketting (van makita) is een oregon.
Dat snap ik niet, want dolmar is van makita, dus ik had verwacht dat ze gewoon hun eigen merk erbij zouden doen.
Vandaag ff nieuwe zaagketting voor mn elektrische makita 35cm zaag gehaald.
Origineel zit er een hele fraaie dolmar ketting op. De vervangende ketting (van makita) is een oregon.
Dat snap ik niet, want dolmar is van makita, dus ik had verwacht dat ze gewoon hun eigen merk erbij zouden doen.
Maar Oregon heeft toch prima spul?
Laatste elektrische Makita kettingzaag die ik heb gekocht werd ook met een Oregon ketting geleverd, en een tweede ketting en een vijl.
En dat was gewoon een prima ketting.
En dat was gewoon een prima ketting.
[ Voor 12% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-02-2024 20:20 ]
In dit geval vind ik de dolmar ketting beter. Daar bij zit er naast de dieptesteller nog een nokje van de voorgaande schakel. Daardoor gaat hij vloeiender door het hout.
Dat nokje is (tenzij ik je verkeerd begrijp) ter preventie van kickback. Die nokjes steken daar waar de ketting rond de punt van het zwaard gaat extra uit, waardoor de tandjes daar minder agressief happen. Op de rest van het zaaggedrag zouden die nokjes weinig verschil moeten maken.Raymond schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:43:
In dit geval vind ik de dolmar ketting beter. Daar bij zit er naast de dieptesteller nog een nokje van de voorgaande schakel. Daardoor gaat hij vloeiender door het hout.
Mijn Oregon kettingen hebben die extra nokjes overigens ook, dus wellicht even checken of je niet gewoon een andere Oregon ketting moet hebben? Als je nu een ketting zonder anti-kickback hebt gekocht is die misschien ook gewoon wat agressiever en is dat wat je ervaart als minder vloeiend?
Wat zijn de specs van je zaag/zwaard? En welke Oregon ketting heb je nu gekocht?
[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 28-02-2024 10:48 ]
Ja, is idd tegen kickback.
Ik vond het iig raar dat Makita overstapt van hun eigen productie naar spullen van Oregon.
Ik vond het iig raar dat Makita overstapt van hun eigen productie naar spullen van Oregon.
Is dit tegenwoordig het grote kettingzagen topic of nog steeds haardhout?
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Inderdaad, ik heb eerst weer goed haardhout nodig voordat er iets te zagen valt...Who Am I? schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:40:
[removed]
Ik ben in de markt voor een nieuwe haard, dan blijft er helemaal niks over van dit topic.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Een gesloten haard neem ik aan?
Die stammen hout vallen niet spontaan in mooie blokjes toch 
Handzagen, (elektrische) kettingzagen, (kloof)bijlen, no axe, zaagbokken, kachels alles komt hier langs. Dat is toch juist mooi centraal in één topic?
Handzagen, (elektrische) kettingzagen, (kloof)bijlen, no axe, zaagbokken, kachels alles komt hier langs. Dat is toch juist mooi centraal in één topic?
Moet je daar nou over doorzagen? Als 't 'ns een keer over de kloofbijlen gaat gooi je het bijltje er toch ook niet gelijk bij neer?Who Am I? schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:40:
* Gwaihir gaat nu even bijkomen: poot verzwikt bij het intrappen van deze deur omdat hij toch al wel erg wijd open bleek te staan.
Inderdaad.iMode schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:04:
Hahaha, gezellig joh lekker ouwehoeren over van alles mbt het stoken🪵🔥
2 kuub berk binnen, brand en ruikt heerlijk
Het blijft toch een mooie hobby
:strip_exif()/f/image/H3LbAAJwGOBXOXbGfBHEkK2V.jpg?f=fotoalbum_large)
Jep precies dat! biertje erbij (na het zagen).iMode schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:04:
Soms doen we ook de vuurton aan als we aan het kloven zijn, alles wat niet te kloven is (knoesten etc.) gaat er gelijk in

wat mij betreft mooiste vlammen, alleen wanneer ik uitsluitend berk stook, merk ik wel dat ik sneller door een m3 heen ben dan wanneer ik het meng met beuk/eiken. Deels logisch ook.iMode schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:04:
2 kuub berk binnen, brand en ruikt heerlijk![]()
[Afbeelding]
Ja klopt, voor mij is het een beetje zoeken en proberen wat ideaal is, dit is het eerste stookseizoen voor mij (na een seizoen in 12 graden gezeten te hebben ivm de gasprijzen).Sosua schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:51:
[...]
wat mij betreft mooiste vlammen, alleen wanneer ik uitsluitend berk stook, merk ik wel dat ik sneller door een m3 heen ben dan wanneer ik het meng met beuk/eiken. Deels logisch ook.
Ik heb afgelopen seizoen 7,5 kuub los gestort dennenhout weg gestookt, vloog de schoorsteen uit en heel veel hars (en boktorren).
Ik laat nog 3 kuub gestapeld eiken komen, zelfde soort pallets als bovenstaande foto.
Dan heb ik 2 kuub gestapeld berk en 3 kuub gestapeld eik. Totaal dus 5 kuub strak gestapeld wat neer komt op 7,5 kuub los gestort.
Kom ik denk ik goed de winter mee door, mooi gecombineerd stoken🪵🔥
Momenteel ben ik met mijn vriendin bezig met een houthok zodat we 10 kuub gestapeld kwijt kunnen.
Los gestort koop ik nooit meer nu ik gezien heb hoe mooi, schoon en strak dit geleverd wordt, buiten dat heb je veel meer waar voor je geld.
Zelf zagen en kloven gaat helaas niet meer lukken ivm de gezondheid. Heb ik overigens wel gedaan, dat moet nu nog 6 maanden drogen, al geeft de vocht meter aan de buitenkant al 18% aan, binnenkant is nog te vochtig denk ik.
Hoeveel betaalde je per kuub zo gebracht?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
185,- Euro voor 1 kist, berk of eiken.
Komt neer op 123,33 Euro los gestort.
Berk is ovengedroogd (dus geen ongedierte)
Eik is luchtgedroogd (ben ik nog een beetje huiverig voor ivm de hordes boktorren in mijn inmiddels opgestookte dennenhout)
Bezorging is 30,- Euro, ik woon redelijk in de buurt van de leverancier.
Pallethout zo te zien, hoelang brandt dat bij jou totdat je mag bijvullen? Heb een driekwart vol koekblik van al die spijkers inmiddels.HandyLumberjack schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:18:
[...]
Inderdaad.
Het blijft toch een mooie hobby![]()
[Afbeelding]
Lijkt mij eerder iets van Douglas restjes ofzo..Sahara schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:39:
[...]
Pallethout zo te zien, hoelang brandt dat bij jou totdat je mag bijvullen? Heb een driekwart vol koekblik van al die spijkers inmiddels.
Zag een spijker halverwege rechts erdoorheen steken, vandaar m'n vraag.MG88 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:42:
[...]
Lijkt mij eerder iets van Douglas restjes ofzo..
Het zijn inderdaad pallets, maar wel grote pallets van behoorlijk dik hout, ca. 3 cm.
En volgens mij is dit stapeltje douglas hout (de meeste pallets zijn vuren).
Het is een behoorlijk grote verbrandingskamer en er gaat een flinke mand hout (ca. 10-12 kg) per keer in.
Ik steek het bovenaan aan, en dan duurt het 1 a 1,5 uur voordat het weg is.
Meestal is dat voldoende om het hier ca. 24 uur warm te houden, anders leg ik er nog een kwart/half stapeltje bij in zodra het bijna op is, dat is dan met ca. 30 minuten weg.
En volgens mij is dit stapeltje douglas hout (de meeste pallets zijn vuren).
Het is een behoorlijk grote verbrandingskamer en er gaat een flinke mand hout (ca. 10-12 kg) per keer in.
Ik steek het bovenaan aan, en dan duurt het 1 a 1,5 uur voordat het weg is.
Meestal is dat voldoende om het hier ca. 24 uur warm te houden, anders leg ik er nog een kwart/half stapeltje bij in zodra het bijna op is, dat is dan met ca. 30 minuten weg.
Een stenen zelfbouw kachel van 3000 kg, op basis van een vuurkamer van een bergkachel.MG88 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:26:
Dat is best netjes eigenlijk, waar kijken we precies naar?
Dat is next level, woon jij in een kasteel in de bergenHandyLumberjack schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:17:
[...]
Een stenen zelfbouw kachel van 3000 kg, op basis van een vuurkamer van een bergkachel.
Gaaf, heb je een foto van hoe het eruit ziet? Komt de warmte puur vanuit de massa van de kachel of doe je ook nog iets met warm water o.i.d.?HandyLumberjack schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:17:
[...]
Een stenen zelfbouw kachel van 3000 kg, op basis van een vuurkamer van een bergkachel.
Puur de massa wordt als warmtebuffer gebruikt. De kachel zelf, en de andere kant van de muur waar die tegenaan staat is de hele dag 40 tot 60 graden bij flink stoken.MG88 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:56:
[...]
Gaaf, heb je een foto van hoe het eruit ziet? Komt de warmte puur vanuit de massa van de kachel of doe je ook nog iets met warm water o.i.d.?
:strip_exif()/f/image/C2z9c4nEvUYvOZN6Jz0FTkdo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb destijds (inmiddels staat hij er al bijna 10 jaar) overwogen om een warmtewisselaar om water te verwarmen aan te brengen, maar dat maakte het allemaal wat te complex t.o.v. het voordeel dat het biedt.
Ja, op basis van massa of van cv-water lijken me een beetje wederzijds exclusief.HandyLumberjack schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:31:
Ik heb destijds (inmiddels staat hij er al bijna 10 jaar) overwogen om een warmtewisselaar om water te verwarmen aan te brengen, maar dat maakte het allemaal wat te complex t.o.v. het voordeel dat het biedt.
Hier dat laatste. Wat ik dan nog wel graag 'ns in de markt zou zien: het schijnt dat de CV-haard zich goed leent voor een peltier element, doordat het water (pakweg 60 graden) t.o.v. van vuurkamer (honderden graden) altijd aangenaam koel is. Zo zou je een paar honderd Watt elektriciteit moeten kunnen krijgen.
Ik weet dat massa kachels wel eens worden uitgevoerd met een spiraal voor het verwarmen van tapwater (i.c.m. een zonneboiler), maar ideaal is het niet.Gwaihir schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Ja, op basis van massa of van cv-water lijken me een beetje wederzijds exclusief.
Hier dat laatste. Wat ik dan nog wel graag 'ns in de markt zou zien: het schijnt dat de CV-haard zich goed leent voor een peltier element, doordat het water (pakweg 60 graden) t.o.v. van vuurkamer (honderden graden) altijd aangenaam koel is. Zo zou je een paar honderd Watt elektriciteit moeten kunnen krijgen.
Er zijn wel pelletketels te krijgen met een stirling-engine . Maar met 55kW thermisch en 4,5kW elektrisch vermogen is dat een beetje overkill voor de gemiddelde woning in Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 01-03-2024 17:29 ]
Dat is helemaal niet eens zo gek. Waar ik ooit een keer besteld had kost een halve pallet berken 330euro inclusief verzending.iMode schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:34:
[...]
185,- Euro voor 1 kist, berk of eiken.
Komt neer op 123,33 Euro los gestort.
Berk is ovengedroogd (dus geen ongedierte)
Eik is luchtgedroogd (ben ik nog een beetje huiverig voor ivm de hordes boktorren in mijn inmiddels opgestookte dennenhout)
Bezorging is 30,- Euro, ik woon redelijk in de buurt van de leverancier.
Heb je een website van de leverancier?
Vorige week is mijn Stihl MSA 60 accuzaag binnen gekomen. Heb al 4 van de 16 wilgen om. Eerste keer met een kettingzaag dus ook wel spannend werk. Zeker als de boom de verkeerde kant op helt richting de schuur van de buren. Ze zijn ook best hoog en zwaar. Wilgen 3-4 jaar geleden als tak in de grond gestoken. Die zijn nu rustig 10m-20m hoog. Maar beetje voorzichtig te werk gaan en een beetje nadenken gaat dat best goed.
Houthok begint langzaam aan vol te lopen. Zal er straks nog 1 nodig hebben.
Wij hebben zo'n goed geïsoleerd huis dat ik enkel stook op de wat koudere en natte dagen. Thermostaat kan dan doorgaans op zo'n 19.5, daarnaast hebben we grote ramen dat met een beetje zon ook het huis warmer wordt.
Soms zet ik de thermostaat uit, zodat ik de kachel lekker kan opstoken. Is die ook weer meteen schoon.
Houthok begint langzaam aan vol te lopen. Zal er straks nog 1 nodig hebben.
Wat een ding man! Prachtig!HandyLumberjack schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:31:
[...]
Puur de massa wordt als warmtebuffer gebruikt. De kachel zelf, en de andere kant van de muur waar die tegenaan staat is de hele dag 40 tot 60 graden bij flink stoken.
[Afbeelding]
Wij hebben zo'n goed geïsoleerd huis dat ik enkel stook op de wat koudere en natte dagen. Thermostaat kan dan doorgaans op zo'n 19.5, daarnaast hebben we grote ramen dat met een beetje zon ook het huis warmer wordt.
Soms zet ik de thermostaat uit, zodat ik de kachel lekker kan opstoken. Is die ook weer meteen schoon.
Erg gaaf en vooral zeer functioneelHandyLumberjack schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:31:
[...]
Puur de massa wordt als warmtebuffer gebruikt. De kachel zelf, en de andere kant van de muur waar die tegenaan staat is de hele dag 40 tot 60 graden bij flink stoken.
Een goed geïsoleerde woning heeft nauwelijks warmte nodig om op temperatuur te blijven, en dan is zelfs de kleinste houtkachel al snel te groot in het tussenseizoen.Upbeat78 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:08:
Als ik hier te weinig hout in de kachel stop dan brandt hij ook niet echt lekker meer
Zelf los ik dat op door aan het begin en einde van het stookseizoen om de dag te stoken, de afgifte van warmte is traag genoeg om dan 48 uur te overbruggen zonder dat het oncomfortabel wordt.
Hebben wij ook met een Tulikivi. Hij moet lekker warm worden om perfect te branden, maar dan wordt het snel te warm in huis als het buiten niet flink onder nul is. Maar zorgt dan wel weer voor verkoeling in de zomerHandyLumberjack schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Een goed geïsoleerde woning heeft nauwelijks warmte nodig om op temperatuur te blijven, en dan is zelfs de kleinste houtkachel al snel te groot in het tussenseizoen.
Als ik hier te weinig hout in de kachel stop dan brandt hij ook niet echt lekker meer
Zelf los ik dat op door aan het begin en einde van het stookseizoen om de dag te stoken, de afgifte van warmte is traag genoeg om dan 48 uur te overbruggen zonder dat het oncomfortabel wordt.
Een Tulikivi, die heb ik altijd gewild. Maar voor ons toen te duur en de vloer te zwak.
Maar verkoeling in de zomer, stook je dan ijs?
Haha nee, maar omdat het zo'n blok steen is + de massa van de schoorsteen, zorgt het ervoor dat het in de zomer juist verkoelend werkt. We stoken dan natuurlijk niks en ook de bakoven wordt niet meer gebruikt als het buiten 15+ graden is.BeyondThunder schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:31:
Een Tulikivi, die heb ik altijd gewild. Maar voor ons toen te duur en de vloer te zwak.
Ik stook voornamelijk voor de gezelligheid
hebben een Dik Geurts Ivar 8 low
een van mijn favoriete dingen in de avond is naar een aflevering van een serie kijken terwijl de kachel brand en dan zachtjes aan indoezelen van de hitte
een van mijn favoriete dingen in de avond is naar een aflevering van een serie kijken terwijl de kachel brand en dan zachtjes aan indoezelen van de hitte
Herkenbaar + de heerlijke warmte. Heb zelf een Dik Geurts Inline 650. Gaat tot max 9kW maar kan ook goed rustig tuffen. Ik stook hardhout en momenteel ook eiken, vaak maar 1 of 2 blokjes per uur.Wolfp4ck schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:55:
Ik stook voornamelijk voor de gezelligheidhebben een Dik Geurts Ivar 8 low
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Al sinds 2022 is de houtprijs gigantisch gestegen. Logisch natuurlijk, aangezien de gasprijs enorm steeg. Inmiddels is de stijging van de gasprijs er allang uit. We zitten slechts iets hoger dan voor de oorlog in Oekraine.
Toch is de haardhoutprijs vrijwel niet meer gezakt. In ‘21 kocht ik een pallet elzenhout bij Hornbach voor 175 euro. Nu betaal je voor zo’n zelfde pallet €288.
De prijs per kWh is daarmee flink scheef aan het lopen. En zelfs met de duurste vorm van verwarmen (stadsverwarming), is het discutabel.
Ik zoek dan ook plekken waaf hout nog betaalbaar verkrijgbaar is, zonder dat je een boer kent, een kennis hebt of andere connecties.
Ik heb een kleine 5kW kachel welke graag hout als elzenhout heeft. Eikenhout gaat ook goed, maar alleen als de kachel al lekker aan is.
Herkennen jullie dit ook? Tips??
Toch is de haardhoutprijs vrijwel niet meer gezakt. In ‘21 kocht ik een pallet elzenhout bij Hornbach voor 175 euro. Nu betaal je voor zo’n zelfde pallet €288.
De prijs per kWh is daarmee flink scheef aan het lopen. En zelfs met de duurste vorm van verwarmen (stadsverwarming), is het discutabel.
Ik zoek dan ook plekken waaf hout nog betaalbaar verkrijgbaar is, zonder dat je een boer kent, een kennis hebt of andere connecties.
Ik heb een kleine 5kW kachel welke graag hout als elzenhout heeft. Eikenhout gaat ook goed, maar alleen als de kachel al lekker aan is.
Ik vind de bouwmarkt sowieso duur. Ik heb pas een kachel sinds 'nov 2023, maar ik haal briketten en soms hout in Duitsland, woon er vlakbij. Vorig jaar kon ik daar ook een kuub hout krijgen voor 155, in zo'n houten frame. Niet meegenomen, had geen aanhanger. De handelaar vertelde dat hij veel NL klanten had, ook omdat de briketten hier bijna 2x zo duur waren. Ik ben er zelfs een stel tegengekomen uit Soesterberg....
[ Voor 0% gewijzigd door Xenir op 02-08-2024 11:46 . Reden: typo ]
@t14wo is er in je buurt misschien een dagbesteding te vinden die hier iets mee doet? Ik ken er hier in de buurt meerdere. Je zou ook kunnen zoeken naar een boomzagerij. Denk dat het al snel goedkoper is dan bijvoorbeeld Hornbach.
Qua hout, zoveel mogelijk mixen bevalt mij altijd het beste.
Qua hout, zoveel mogelijk mixen bevalt mij altijd het beste.
Of lokale hoveniers bellen, die hebben dagelijks hout in handen en sommigen doen een houthandeltje ernaast, als ze de ruimte hebben om te verwerken en laten drogen.
En ik zou idd verder kijken dan eik/els, elke houtsoort heeft zo z'n charme
En ik zou idd verder kijken dan eik/els, elke houtsoort heeft zo z'n charme
Bouwmarkten zijn 1 van de duurste leveranciers. Soms hebben ze acties dat je 2 zakken koopt en 1 gratis krijgt maar dan nog tikt het niet aan.t14wo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:22:
Al sinds 2022 is de houtprijs gigantisch gestegen. Logisch natuurlijk, aangezien de gasprijs enorm steeg. Inmiddels is de stijging van de gasprijs er allang uit. We zitten slechts iets hoger dan voor de oorlog in Oekraine.
Ik zou verder kijken oa op marktplaats;
-houtbriketten.
-lokale houthandels
-alles wat zoal voorbij komt.
Ik snap dat bestellen bij een groot bedrijf veel makkelijker is maar de kunst is dus om je netwerk te gaan maken. Ja dat kost moeite en moet je aardigheid in hebben.
Hout kachel is eigenlijk alleen rendabel als het hout vrijwel gratis is. Zeker bij bouwmarkten etc gaat het 4x over de kop.t14wo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:22:
Zoals aangeven hoveniers zijn vaak blij als je het ophaalt (wel wanneer het hun uitkomt uiteraard).
Dat klinkt wel heel dramatisch, met een goede kachel heb je ongeveer 2kg droog hout nodig om 1 m3 aardgas te besparen. 1m3 aardgas kost ca. € 1,25 momenteel. Dus hout moet onder de €0,62 per kilo zitten, ofwel met €248,- voor een strak gestapelde m3 eikenhout (400 kg) draai je break-even. Maar liefst natuurlijk flink daaronder om ook overige kosten te dekken. Als je een warmtepomp hebt, moet dat hout wel aanzienlijk goedkoper zijn wil het rendabel zijn.MG88 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
Hout kachel is eigenlijk alleen rendabel als het hout vrijwel gratis is.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-08-2024 11:17 ]
Neem je dan puur de 1:1 kosten mee? ik betaal ook voor het genot van de gezelligheid van een vuurtje, het knisperen en de 'lekkerder' warmte dan die van de CV.HandyLumberjack schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:16:
[...]
Dat klinkt wel heel dramatisch, met een goede kachel heb je ongeveer 2kg droog hout nodig om 1 m3 aardgas te besparen. 1m3 aardgas kost ca. € 1,25 momenteel. Dus hout moet onder de €0,62 per kilo zitten, ofwel met €248,- voor een strak gestapelde m3 eikenhout (400 kg) draai je break-even. Maar liefst natuurlijk flink daaronder om ook overige kosten te dekken. Als je een warmtepomp hebt, moet dat hout wel aanzienlijk goedkoper zijn wil het rendabel zijn.
Vergeet niet dat je met een kachel één ruimte (straalt het wel wat door) verwarmt.HandyLumberjack schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:16:
[...]
Dat klinkt wel heel dramatisch, met een goede kachel heb je ongeveer 2kg droog hout nodig om 1 m3 aardgas te besparen. 1m3 aardgas kost ca. € 1,25 momenteel. Dus hout moet onder de €0,62 per kilo zitten, ofwel met €248,- voor een strak gestapelde m3 eikenhout (400 kg) draai je break-even. Maar liefst natuurlijk flink daaronder om ook overige kosten te dekken. Als je een warmtepomp hebt, moet dat hout wel aanzienlijk goedkoper zijn wil het rendabel zijn.
Wij stoken zo'n 15kub per jaar weg, voornamelijk omdat het gratis is. Echter zou ik niemand aanraden om kosten te bespraken vs een CV.
Maar voor in de weekenden of de koude avonden is het absoluut leuk, en dat mag iets kosten toch. Zoals @Millie-ano aangeeft niet te vergelijken met CV warmte.
Ik kijk dan puur naar energie inhoud en daadwerkelijk rendement.MG88 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:47:
[...]
Vergeet niet dat je met een kachel één ruimte (straalt het wel wat door) verwarmt.
Wij stoken zo'n 15kub per jaar weg, voornamelijk omdat het gratis is. Echter zou ik niemand aanraden om kosten te bespraken vs een CV.
Maar voor in de weekenden of de koude avonden is het absoluut leuk, en dat mag iets kosten toch. Zoals @Millie-ano aangeeft niet te vergelijken met CV warmte.
Wij hebben geen CV en gebruiken de kachel als volledige verwarming van het huis, met de optie om eventueel bij te verwarmen met een kleine warmtepomp. Ook ik heb gratis onbeperkt hout en verbruik ca. 7m3 per jaar.
Het is echt een hobby voor mij.
Als je alleen naar de kosten kijkt kun je beter een goede lucht/lucht warmtepomp en wat zonnepanelen plaatsen.
Ik gok dat bouwmarkten denken, blijkbaar zijn mensen bereid een hoge prijs te betalen, dus waarom zouden we de prijs laten zakken?
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
In België kan je vlot hout vinden voor €100 -120per "kuub" of "stère". Het lastige is dat iedereen een eigen (lees: creatieve) interpretatie heeft van het volume.
Ik zoek op 2dehands (NL: Marktplaats) en daar is de prijs inderdaad niet gedaald, maar wel staan loten soms weken open voor ze verkocht raken.
Overigens: niet vergeten dat Gamma etc hout aanbieden dat droog is en dus stookklaar. Hoveniers en boskap is "vers" hout. Afhankelijk van de soort moet dat nog 1 tot 3 jaar drogen.
Ik zoek op 2dehands (NL: Marktplaats) en daar is de prijs inderdaad niet gedaald, maar wel staan loten soms weken open voor ze verkocht raken.
Overigens: niet vergeten dat Gamma etc hout aanbieden dat droog is en dus stookklaar. Hoveniers en boskap is "vers" hout. Afhankelijk van de soort moet dat nog 1 tot 3 jaar drogen.
Drie jaar geleden heb ik voordelig (tegen een goede lunch) een paar kuub vers hout kunnen inslaan. De nodige tijd besteed aan het zagen, uitzoeken van bijlen, kloven, houthokken maken, stapelen, etc..
Met het oog op de prijzen nu heb ik toen een mooie slag geslagen
Inmiddels is het hout mooi droog, en in september wordt dan eindelijk de schoorsteen gerenoveerd en een kachel geplaatst!!
Het gaat om een relatief kleine ruimte, dus er komt een Jotul F105 te staan. Relatief beperkt vermogen, maar daardoor kunnen we hopelijk vol en schoon stoken
Ik weet niet wat het weer in september wordt, maar van mij mag het gaan vriezen!
Met het oog op de prijzen nu heb ik toen een mooie slag geslagen
Inmiddels is het hout mooi droog, en in september wordt dan eindelijk de schoorsteen gerenoveerd en een kachel geplaatst!!
Het gaat om een relatief kleine ruimte, dus er komt een Jotul F105 te staan. Relatief beperkt vermogen, maar daardoor kunnen we hopelijk vol en schoon stoken
Ik weet niet wat het weer in september wordt, maar van mij mag het gaan vriezen!
Ik ben nog op zoek naar nieuw hout voor komende winter.
Ik verbruik zo'n 2 m3 per jaar en kan 5m3 kwijt.
Ik wil er zelf weinig werk mee hebben, dus graag aan huis bezorgd.
Iemand nog tips voor regio Twente?
Wat ik op mp zie is zo'n 100 euro per m3 los gestort
Ik verbruik zo'n 2 m3 per jaar en kan 5m3 kwijt.
Ik wil er zelf weinig werk mee hebben, dus graag aan huis bezorgd.
Iemand nog tips voor regio Twente?
Wat ik op mp zie is zo'n 100 euro per m3 los gestort
Ik stook zelf al jaren met de houtkachel. Het is echt een hobby van me. Ik ben dan ook inbezit van 2 benzine zagen, en sinds kort een stihl accu zaag. Uiteraard mogen een goede aanhanger en een kloofmachine ook niet ontbreken.
Het lukt mij al 15 jaar om gratis aan hout te komen. We stoken altijd 15 kuub per jaar, en sinds 4 jaar hebben we een airco hebben en hebben we het stookseizoen flink kunnen verkorten, van september tot mei is het nu alleen van december tot maart. Daardoor stoken we nu nog maar 8 kuub, en plussen we 400kwh extra bij voor de airco.
Als ik een kettingzaag hoor, stap ik direct op de fiets om te kijken waar men aan het zagen is. Vervolgens maak ik een praatje en vraag of het hout toevallig in de weg ligt. Je zult verbaasd zijn hoe vaak je het hout gratis mag meenemen.
Verder als er storm wordt verwacht heb ik alles klaar staan en ga ik direct op pad en hou ik p2000 in de gaten over stormmeldingen. Afgelopen winter ook op een p2000 melding afgegaan en de gemeente wat net bezig met de brandweer om de weg vrij te maken. In mijn knal oranje zaagoverall met helm op de mannen afgestapt. Gevraagd of ze hulp nodig hadden. Heb even een uurtje lopen mee zagen, en als dank werd er met de knijpbek van de vrachtwagen mijn aanhanger volgeladen met eiken hout. Ook de rest van het hout mocht ik op eigenrisico ophalen(10kuub eiken).
Ook zijn ze 1 keer per jaar in onze gemeente bezig met een kapronde van (zieke) bomen. Als je naar de hovenier toe loopt brengen ze het hout op je oprit voor 60 euro per volle kuub.
En marktplaats goed in de gaten houden, juist in het voorjaar en zomer heb je de koopjes.
Het lukt mij al 15 jaar om gratis aan hout te komen. We stoken altijd 15 kuub per jaar, en sinds 4 jaar hebben we een airco hebben en hebben we het stookseizoen flink kunnen verkorten, van september tot mei is het nu alleen van december tot maart. Daardoor stoken we nu nog maar 8 kuub, en plussen we 400kwh extra bij voor de airco.
Als ik een kettingzaag hoor, stap ik direct op de fiets om te kijken waar men aan het zagen is. Vervolgens maak ik een praatje en vraag of het hout toevallig in de weg ligt. Je zult verbaasd zijn hoe vaak je het hout gratis mag meenemen.
Verder als er storm wordt verwacht heb ik alles klaar staan en ga ik direct op pad en hou ik p2000 in de gaten over stormmeldingen. Afgelopen winter ook op een p2000 melding afgegaan en de gemeente wat net bezig met de brandweer om de weg vrij te maken. In mijn knal oranje zaagoverall met helm op de mannen afgestapt. Gevraagd of ze hulp nodig hadden. Heb even een uurtje lopen mee zagen, en als dank werd er met de knijpbek van de vrachtwagen mijn aanhanger volgeladen met eiken hout. Ook de rest van het hout mocht ik op eigenrisico ophalen(10kuub eiken).
Ook zijn ze 1 keer per jaar in onze gemeente bezig met een kapronde van (zieke) bomen. Als je naar de hovenier toe loopt brengen ze het hout op je oprit voor 60 euro per volle kuub.
En marktplaats goed in de gaten houden, juist in het voorjaar en zomer heb je de koopjes.
@jrrooster wat kan het verschillen ;-). Onze situaties lijken wel sterk op elkaar. Hier ook paar jaar Airco, geen C.V.. alles op de houtkachel. Echter haal ik mijn hout uit de logistieke sector en wil er zo weinig mogelijk werk aan hebben. Ik heb meest balken van 7 * 7 * 150 cm ofzo. Leg ik op elkaar. Ongeveer 48 balken op een pallet. Spanband er omheen. Aldi Kettingzaag (bezine) erdoor op 30 tot 40 cm en (stook)klaar.
Ook gratis hout, weinig werk.
Wellicht iets voor jou @Grolsch ? Gewoon eens kijken op industrieterreinen.
Ook gratis hout, weinig werk.
Wellicht iets voor jou @Grolsch ? Gewoon eens kijken op industrieterreinen.