Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 08:08
BeyondThunder schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:32:
@jrrooster wat kan het verschillen ;-). Onze situaties lijken wel sterk op elkaar. Hier ook paar jaar Airco, geen C.V.. alles op de houtkachel. Echter haal ik mijn hout uit de logistieke sector en wil er zo weinig mogelijk werk aan hebben. Ik heb meest balken van 7 * 7 * 150 cm ofzo. Leg ik op elkaar. Ongeveer 48 balken op een pallet. Spanband er omheen. Aldi Kettingzaag (bezine) erdoor op 30 tot 40 cm en (stook)klaar.
Ook gratis hout, weinig werk.
Wellicht iets voor jou @Grolsch ? Gewoon eens kijken op industrieterreinen.
Sterker, ik laat het afvalhout bij mezelf op de zaak gratis ophalen door de fanatiekelingen :+

Ik heb er geen tijd voor en geen zin in om ermee aan het werk te gaan, dus kies voor de makkelijke, wellicht dure oplossing.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skoeddies
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-08 11:49
Skoeddies schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:33:
Inmiddels is het hout mooi droog, en in september wordt dan eindelijk de schoorsteen gerenoveerd en een kachel geplaatst!!
Het gaat om een relatief kleine ruimte, dus er komt een Jotul F105 te staan. Relatief beperkt vermogen, maar daardoor kunnen we hopelijk vol en schoon stoken :)
Ik weet niet wat het weer in september wordt, maar van mij mag het gaan vriezen! :p
d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHyi4gsV64DKAU7VT5vMm8GOL0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SziMzqAhQPsFsxDAHky6G6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ykQxPc3BS67GKO4sd1lD2zSyBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x47lkn5XMWJEzUU7rcQJsyyC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 19:21
Mooi kacheltje hoor. Aardig volgestopt zo. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Goedemiddag,

Een vraag over de deskundigen.

Sinds maart dit jaar hebben we een kleine panadero kachel (9kW) geinstalleerd met een flexibel RVS rookkanaal door een bestaande schouw. Deze heeft ongeveer 3 maanden gebrand.

Ik heb me ondertussen een schouwveegset aangeschaft en heb vorige week voor de eerste keer geveegd.
De bocht van 90graden net achter de kachel kon ik gemakkelijk maken.

Nu viel me wel op dat er redelijk veel roet uit de schouw kwam. Ik denk alles samen ongeveer 1 tot 2 liter.
De roet is wel totaal bloemachtig, dus lijkt me zeker geen creosoot te zijn?

We stoken palettenhout en smoren de kachel niet. We zetten soms tijdelijk de aslade iets meer open om meer zuurstof te verkrijgen. Het valt me ook op dat ik elke dag de ruit schoon dien te maken. Roetvorming. De schouw trek genoeg.

Rookkanaal is 125mm en 6.5m. Zit een zeer kleine knik in. Net achter de kachel wel een bocht van 90graden aangezien het een horizontale uitgang is. Is zo voorgeschreven vanuit in de handleiding.

Is dit een normaal fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DeJos1985 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:53:
Goedemiddag,

Sinds maart dit jaar hebben we een kleine panadero kachel (9kW) geinstalleerd met een flexibel RVS rookkanaal door een bestaande schouw. Deze heeft ongeveer 3 maanden gebrand.

Ik heb me ondertussen een schouwveegset aangeschaft en heb vorige week voor de eerste keer geveegd.

Nu viel me wel op dat er redelijk veel roet uit de schouw kwam. Ik denk alles samen ongeveer 1 tot 2 liter.

We stoken palettenhout en smoren de kachel niet. We zetten soms tijdelijk de aslade iets meer open om meer zuurstof te verkrijgen. Het valt me ook op dat ik elke dag de ruit schoon dien te maken. Roetvorming. De schouw trek genoeg.

Rookkanaal is 125mm en 6.5m. Zit een zeer kleine knik in. Net achter de kachel wel een bocht van 90graden aangezien het een horizontale uitgang is. Is zo voorgeschreven vanuit in de handleiding.

Geen deskundige maar heb vergelijkbare haard en rookkanaal (zonder 90graden bocht) . Onlangs laten vegen en er kwam een vergelijkbare hoeveelheid fijn zwart poeder uit. De schoorsteenveger vond het niet veel. Ik stook zo'n 3 avonden per week wat pellethout (aanmaak), eiken, tropisch hardhout en schuttinghout (hardhout met veel hars). Het glas wordt wel wat vies maar blijft prima bruikbaar. Het meeste brand wel weer weg.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-08 19:29
DeJos1985 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:53:
Goedemiddag,

Totaal poederig/bloemachtig is in ieder geval een goed teken.

Pallets zijn vaak van naaldhout, en dat geeft iets meer roet.

Sommige kachels hebben wat moeite met al die dunne plankjes van pallets, omdat er heel veel contactoppervlak met het vuur is, en dus snelle verbranding en daarvoor wordt er in verhouding te weinig zuurstof aangevoerd. Het kan dan soms helpen om de plankjes wat strakker op te stapelen zodat we minder contactoppervlak met het vuur is.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJos1985
Dank voor de reactie. We stapelen de palletten idd om zo rustiger te verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Boeryepes schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:22:
[...]

Geen deskundige maar heb vergelijkbare haard en rookkanaal (zonder 90graden bocht) . Onlangs laten vegen en er kwam een vergelijkbare hoeveelheid fijn zwart poeder uit. De schoorsteenveger vond het niet veel. Ik stook zo'n 3 avonden per week wat pellethout (aanmaak), eiken, tropisch hardhout en schuttinghout (hardhout met veel hars). Het glas wordt wel wat vies maar blijft prima bruikbaar. Het meeste brand wel weer weg.
Heb jij ook last bij het openen van de vuldeur dat er veel rookvorming de kamer binnenkomt? Eigenschap van de kachel zo blijkt. Redelijk ver laten branden en rustig openen helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
DeJos1985 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:16:
[...]

Heb jij ook last bij het openen van de vuldeur dat er veel rookvorming de kamer binnenkomt? Eigenschap van de kachel zo blijkt. Redelijk ver laten branden en rustig openen helpt wel.
Vooral rustig openen is het devies

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-08 18:27
Boeryepes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 00:49:
[...]

Vooral rustig openen is het devies
Dat herken ik van mijn Leenders Mats ook. Komt door de naverbrander die verse lucht voor het deurtje langs laat gaan, geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 10:33
Deur rustig op een kiertje openen geeft bij ons een enorme trek naar binnen toe, waardoor rook geen kans heeft om naar buiten te gaan. Dan rustig verder openen en blokje erop :)
Als je het deurtje in 1x opentrekt komt er altijd wel rook naar buiten ja.. vooral aan het begin als ie nog niet heet is en de trek door de schoorsteenpijp nog niet optimaal is. Jotul F160 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 10:35
Wij hebben die probleem alleen als de afzuigkap in de keuken aanstaat.

Maar inderdaad stukje open even wachten en daarna verder is bij ons de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 08:08
En niet te lang wachten met hout erbij op gooien.

Als het begint te smeulen / vlammen weg zijn dan rookt het ook meer.
Zolang het brand heb je een mooie schone verbranding, als het vuur weg is gaat het smeulen en dus roken.

Tenminste, dat is onze ervaring.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Interesting. Bij ons, ook conform de gebruiksaanwijzing van de haard, juist wél lang wachten met erbij op gooien: totdat je geen vlammen meer hebt, maar nog slechts kooltjes.

(Wil je toch eerder, dan inderdaad even rustig aan doen met openen, vooral bij die eerste kier.)

Wanneer de vlammen weg zijn rookt het (doorgaans) verre van extra. Dat gebeurt alleen wanneer je 'm stevig gesmoord hebt en de vlammen daardoor uiteindelijk ook al doven terwijl er nog 'meer' materiaal is dan gloeiende kooltjes alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 10:00
MG88 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:07:
Wij hebben die probleem alleen als de afzuigkap in de keuken aanstaat.

Maar inderdaad stukje open even wachten en daarna verder is bij ons de oplossing.
Hier ook last van rook vorming bij het openen van de deur als de afzuigkap aanstaat. Oplossing bij ons is om te wachten met de afzuigkap tot de kachel goed heet is. Maar ik ga het klein stukje openen van het deurtje ook eens proberen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-08 07:16
En om vervolgens het hout weer goed vlam te laten vatten, werd mij aangeraden om niet 1 maar 2 blokjes toe te voegen.

Lijkt dan inderdaad direct mooier te ontbranden, maar dat kan wensdenken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Altijd 2 tegelijk inderdaad, ze steken elkaar aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-08 16:42
SuperKneus schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:48:
[...]
Hier ook last van rook vorming bij het openen van de deur als de afzuigkap aanstaat. Oplossing bij ons is om te wachten met de afzuigkap tot de kachel goed heet is. Maar ik ga het klein stukje openen van het deurtje ook eens proberen.
Als hier de afzuiging / afzuigkap aanstaat dan zet ik een raam in de keuken op een kier

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
iMode schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:54:
[...]

Als hier de afzuiging / afzuigkap aanstaat dan zet ik een raam in de keuken op een kier
Hier ook en de houtkachel deur op een kiertje

• ps4mm
Als je de mogelijkheid hebt zou ik echt een externe luchttoevoer adviseren.
Wij hebben 1 seizoen gestookt zonder, daarna in de zomer die toevoer geinstalleerd en het is zoveel beter!
Installateur had er niets over gezegd, dus later zelf uitgezocht hoe en wat, het is niet heel ingewikkeld om zelf te maken maar je kachel moet een aansluiting hebben, en een gat naar buiten kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Millie-ano schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:09:
[...]
Hier ook en de houtkachel deur op een kiertje
Waarom dan de houtkachel deur op een kiertje? Komen dan juist niet de rookgassen naar binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
SuperKneus schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:48:
[...]

Hier moet de kachel eerst goed branden voordat de afzuiging aan gaat. Het is wel afhankelijk van het weer, meestal trekt de kachel goed genoeg om hier geen last van te hebben, maar soms moet echt de afzuiging even uit.

[removed]

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:44

BeyondThunder

Lost Lightning

iMode schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:10:
[...]

Waarom dan de houtkachel deur op een kiertje? Komen dan juist niet de rookgassen naar binnen?
Om het vuur de tijd te geven om te wennen aan de extra luchttoevoer, dat is maar enkele momenten. Als je in één keer de deur open trekt schiet het vuur in de "stress" waardoor er veel rook naar buiten kan komen.

Dit heeft alles met de trek te maken.

• MG88
BeyondThunder schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:04:
[...]

Om het vuur de tijd te geven om te wennen aan de extra luchttoevoer, dat is maar enkele momenten. Als je in één keer de deur open trekt schiet het vuur in de "stress" waardoor er veel rook naar buiten kan komen.

Exact!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
BeyondThunder schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:04:
[...]

Oh bedoel je dat, ik snap hem, daar heb ik nog 2 aparte hendels voor, externe luchttoevoer.

Ik dacht dat je bedoelde dat je de deur op een kier zet als je de afzuigkap aan hebt staan

• Skoeddies
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-08 11:49
ps4mm schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:55:
Als je de mogelijkheid hebt zou ik echt een externe luchttoevoer adviseren.
Wij hebben 1 seizoen gestookt zonder, daarna in de zomer die toevoer geinstalleerd en het is zoveel beter!
Installateur had er niets over gezegd, dus later zelf uitgezocht hoe en wat, het is niet heel ingewikkeld om zelf te maken maar je kachel moet een aansluiting hebben, en een gat naar buiten kunnen maken.
Daarover..
Bij mijn onlangs geinstalleerde kachel had ik een externe luchttoevoer meebesteld. Vervolgens kreeg ik het advies van de monteur om hier van af te zien. Op mijn 4,5 kw kacheltje met 83% rendement zou het echt een overkill zijn, immers, die pakt volgens hem minder lucht dan de standaard benodigde verversing in een leefruimte.
Ik bracht er tegenin dat ik dan minder tocht zou hebben, en geen warme lucht stook, maar dat werd weggewimpeld.
Op zijn advies er van af gezien ook omdat het toch weer een verschil maakte in kosten (aansluiting, installatiewerk).

Mijn gedachte: het is een gerenommeerd bedrijf en hij verdient er gewoon aan, dus als hij het af raad dan zou het wel oke zijn..
Een tweede gedachte die nog altijd in mijn achterhoofd zit: hij had er geen zin in..

Kachel is een jotul F105LL. Zie bovenstaand op de vorige pagina.
Klopt zijn redenering, of ben ik er in gestonken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Skoeddies schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:38:
[...]

Een tweede gedachte die nog altijd in mijn achterhoofd zit: hij had er geen zin in..
Ik denk dit inderdaad..het is best wat extra werk als je bijv. door stenen gevel naar buiten moet.
Je geeft zelf al aan waarom je het juist wel zou willen, ik zou het alsnog (laten) doen :)
Ik heb zelf een zwarte metalen pijp en wat onderdelen bij warmteservice gehaald, diamantboor 130mm geleend en was voor 50euro klaar ongeveer

Ik zet vanavond een foto erbij, de aansluiting van jouw kachel zit op dezelfde plek. Heb je die adapter plaat er wel bij?

[ Voor 10% gewijzigd door ps4mm op 27-09-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb de toevoer aansluiting naar de kruipruimte gemaakt in plats van naar buiten. De kruipruimte had toch al meerdere grote ventilatieroosters. Voordeel is dat ik nu geen koudebrug naar buiten toe heb omdat er geen gat door mijn recent gerenoveerde muur is. Koudebrug naar de kruipruimte is er natuurlijk wel, maar daar is het toch iets minder koud in de winter dan buiten. We hebben een houten ondervloer, gat naar de kruipruimte was dus snel gemaakt.

Kachel heeft nu ook minder last van het type C ventilatie systeem dat wij hebben, dit was voor mij de hoofdreden om een toevoerpijp te willen hebben.

Dit wel allemaal bij installatie uitgevoerd, dus geen ervaring met hoe het anders geweest zou zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Laatst online: 18-08 14:05

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Wij hebben een Barbas Universal met buitenluchtaansluiting. Die zit onderaan de kachel en gaat met een dikke buis door de kruipruimte en komt buiten tegen de achtergevel naar boven. Als de kachel goed brandt, hoor je de lucht gewoon suizen daar.

Een kilo hout heeft 8 tot 10 kubieke meter lucht nodig om goed te verbranden. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om zoveel koude lucht via het vertrek van buiten te halen. Da's gewoon koude wind door je huiskamer.

En je hebt tijdens het stoken geen last meer van het ventilatiesysteem of de afzuiging (wel even opletten bij bijvullen).

@Skoeddies Mooi kacheltje trouwens die Jotul :9

[ Voor 4% gewijzigd door TimmeStein op 27-09-2024 10:08 ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Hier geen kruipruimte helaas ;) dus moest wel door de gevel. maar inderdaad, de kuubs lucht die de kachel erdoorheen jaagt zijn enorm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
TimmeStein schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:05:

Een kilo hout heeft 8 tot 10 kubieke meter lucht nodig om goed te verbranden. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om zoveel koude lucht via het vertrek van buiten te halen. Da's gewoon koude wind door je huiskamer.
Best mooi hoor zo'n aansluiting van buiten, zeker bij een redelijk luchtdichte woning of balansventilatie.

Maar overdrijven is ook een vak.

Voor een goede ventilatie heb je sowieso al gauw 100m3 verse lucht per uur nodig in de woonkamer. Een kachel die bijv. 2kg hout per uur verbrand heeft 16-20m3 nodig.Dat zorgt er echt niet voor dat je opeens een koude wind door de woning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Met @HandyLumberjack. Als je geen luchtdichte woning en/of ventilatie met warmtewisselaar hebt, zou ik er niet wakker van liggen. Het is mooi als het kan, je zal misschien een iets optimalere verbranding krijgen en een fractie meer comfort ervaren, maar verder is het echt geen 'probleem' als je binnenlucht neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Met een open keuken en afzuigkap naar buiten helpt het wel echt hoor :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
Een houtkachel hoort natuurlijk ook niet in huizen met die moderne fratsen.

Wel in een jaren ‘30 woning in een bosrijke omgeving.

Zo, even stoken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
Gramser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:31:
Een houtkachel hoort natuurlijk ook niet in huizen met die moderne fratsen.

Wel in een jaren ‘30 woning in een bosrijke omgeving.

Zo, even stoken :+
Op een gegeven moment ga je toch wat moderniseren he (alhoewel ik wel moet zeggen dat de afzuiging pas een 'probleem' werd toen de tuindeuren vervangen werden door tochtvrije versies.. :+)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:33:
[...]

Best mooi hoor zo'n aansluiting van buiten, zeker bij een redelijk luchtdichte woning of balansventilatie.

Maar overdrijven is ook een vak.

Voor een goede ventilatie heb je sowieso al gauw 100m3 verse lucht per uur nodig in de woonkamer. Een kachel die bijv. 2kg hout per uur verbrand heeft 16-20m3 nodig.Dat zorgt er echt niet voor dat je opeens een koude wind door de woning hebt.
Dat ligt wel wat genuanceerder. Een woonkamer is ongeveer 100 kuub (10m x 4m x 2.5m), dit is met natuurlijke ventilatie natuurlijk niet te doen (dus zonder WTW). Dan moet je elk uur je gehele woonkamer opnieuw verwarmen. In een normale situatie, met een paar mensen in de woonkamer die in rust op de bank zitten, kom je in praktijk nog niet eens aan de helft. En 2 kilo hout per uur is ook wat magertjes naar mijn idee.

edit: de verhouding zal in praktijk dus eerder 1:1 zijn dan 5:1 voor ventilatie en verbrandingslucht

[ Voor 5% gewijzigd door TimmeStein op 27-09-2024 12:57 ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fenrir schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:52:
Ik heb de toevoer aansluiting naar de kruipruimte gemaakt in plats van naar buiten. De kruipruimte had toch al meerdere grote ventilatieroosters.
Idem. Was relatief makkelijk aanleggen en verbetert de ventilatie van de kruipruimte.

T.a.v. de noodzaak: bij balansventilatie is die er zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
TimmeStein schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:54:
[...]

Dat ligt wel wat genuanceerder. Een woonkamer is ongeveer 100 kuub (10m x 4m x 2.5m), dit is met natuurlijke ventilatie natuurlijk niet te doen (dus zonder WTW). Dan moet je elk uur je gehele woonkamer opnieuw verwarmen. In een normale situatie, met een paar mensen in de woonkamer die in rust op de bank zitten, kom je in praktijk nog niet eens aan de helft. En 2 kilo hout per uur is ook wat magertjes naar mijn idee.

edit: de verhouding zal in praktijk dus eerder 1:1 zijn dan 5:1 voor ventilatie en verbrandingslucht
2 kilogram droog hout per uur levert ca. 8 kW aan warmte in een goede kachel. Een gemiddelde woning in Nederland houdt je daarmee op temperatuur bij -10°C.

Je hoeft ook niet je hele kamer opnieuw op te warmen, enkel de verse lucht.
Het opwarmen van 100m3/h lucht van -10°C naar 20°C kost ca. 0,75 kW. Dus dat is niet zoveel.

Als je een woning hebt met natuurlijke ventilatie haal je dat misschien niet altijd, maar dan is het verstandig om een raampje open te zetten voor frisse lucht, voor je eigen gezondheid en om vochtproblemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Een ander voordeel van zo'n externe luchtaanvoer is trouwens dat hij dicht kan. Schoorsteenkleppen zijn er nauwelijks meer en die te vroeg sluiten is ook 'n nare bedoening. Maar bij onze CV-haard en bijvoorbeeld ook bij een massakachel (zoals speksteen) is het tamelijk jammer als de na het stoken achtergebleven warmte (grotendeels) als nog de schoorsteen uit verdwijnt. Dus gaat de aanvoer enkele uren na het laatste vullen van de haard automatisch dicht.

(En ja, dat maakt echt uit. Met de klep dicht is het water in de haard de volgende dag nog behoorlijk warm. Voor de komst van de schoorsteenveger heb ik 'm wel eens bewust open laten staan en dan is het na één nacht op kamertemperatuur.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

@HandyLumberjack Ik heb je geplust vanwege de goeie discussie 😉

Ik merk dat je rekent volgens het boekje. Er zit 8 kWh in 2 kilo droog hout, maar da's heuveltje af en spiegels ingeklapt. En je kachel heeft ook geen rendement van 100%. Als je 100 kuub ventileert, moet je ook 100 kuub opwarmen. Enkel de verse lucht opwarmen? Dan ventileer je ook geen 100 kuub. Als je niet opwarmt wat je ventileert, daalt de temperatuur in je kamer.

Edit: maar inderdaad, het nadeel van het ontbreken van een buitenluchtaansluiting is minder groot dan gedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door TimmeStein op 28-09-2024 06:43 ]

• HandyLumberjack
TimmeStein schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:04:

Ik merk dat je rekent volgens het boekje. Er zit 8 kWh in 2 kilo droog hout, maar da's heuveltje af en spiegels ingeklapt. En je kachel heeft ook geen rendement van 100%. Als je 100 kuub ventileert, moet je ook 100 kuub opwarmen. Enkel de verse lucht opwarmen? Dan ventileer je ook geen 100 kuub. Als je niet opwarmt wat je ventileert, daalt de temperatuur in je kamer.

Edit: maar inderdaad, het nadeel van het ontbreken van een buitenluchtaansluiting is minder groot dan gedacht.
Nouja, dat voordeel is er wel, namelijk een betere trek, maar is voornamelijk bij woningen die goed luchtdicht zijn / een WTW hebben.

Zelf heb ik een massakachel staan zonder buitenlucht aansluiting, als die op vol vermogen brandt gaat daar een kilo of 7 hout per uur doorheen (ca. 20-25 kW). Zelfs bij dat hoge vermogen is er geen merkbare trek of tocht in de kamer als die aan staat.

Gelukkig brand die meestal maar 2 uur per dag, anders zou het al snel een sauna in huis worden :+.

• Boeryepes
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden (onder Utrecht)
Noot: heb er geen relatie mee. Kwam het tegen in de fb buurtgroep en de prijzen leken me schappelijk. Neem aan dat ik dit mag posten maar ben niet zeker ..

https://www.facebook.com/...mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xT2M3YJyJ8iqKtLqAc3yNQONhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d555LJEOWr0oLE5Pptymwgpz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Dinsdag wordt de schoorsteen geveegd, daarna mag het gaan vriezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EoGMdEykiu6JsGq4XfxkB_CgFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QUv3YVCRO12w1ltmUEd4G3M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Mooi, man. Eind september en het topic leeft weer op na een paar maanden niks ;)

• Naniyokore
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08 12:33
TimmeStein schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:04:

Voordat ik deze thread had gelezen wist ik niet dat een buitenluchtaansluiting bestond. Heb dat ook nog nooit eerder gezien (woon in Finland).

Wij hebben zelf een grote tulikivi die erg hongerig kan zijn in de winter, maar nog nooit een probleem gehad met de ventilatie.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
TimmeStein schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:58:
Mooi, man. Eind september en het topic leeft weer op na een paar maanden niks ;)
Vervelend is dat altijd dat hout stoken.
Ik stook nu sloophout van de verbouw van mijn tractorhok naar boothok.
Dat leverd ook warmte d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LmTdV_rWw07uxIAjTi6qJqxDs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDWv1slgvxMRg9Cg7wY69kCp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbhXH9DjLq9fej0_nMzd8pv8DV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCVfUYNSFjn3NAqWx5Nfe8fe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4mEClQW3h2r2sCEjMaul06lOTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbgFjuHs8BQmTO99v27rVBlo.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Gwaihir
  • Niet online
24.6 graad is 'warmte'? Niet onprettig, zo'n temperatuur? (Of meet je dat vlak bij die kachel?)

Ben blij dat 't hier rustiger aan gaat :).

• Ronald.42
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:07:
[...]

24.6 graad is 'warmte'? Niet onprettig, zo'n temperatuur? (Of meet je dat vlak bij die kachel?)

Ben blij dat 't hier rustiger aan gaat :).
Inmiddels staat ie op 25...
Dat is 5 meter van de kachel en nu de ramen open _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat heet nou stoken voor de buitenlucht :+

Ik heb net een kleine kuub hout verplaatst naar een nieuw houthok. Nu is alles echt mooi droog opgeslagen. Maar wij stoken sowieso alleen voor de lol, de warmtepomp doet zn ding wel… dus die kuubjes gaan maaaaaanden mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Gramser schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:03:
Dat heet nou stoken voor de buitenlucht :+

Ik heb net een kleine kuub hout verplaatst naar een nieuw houthok. Nu is alles echt mooi droog opgeslagen. Maar wij stoken sowieso alleen voor de lol, de warmtepomp doet zn ding wel… dus die kuubjes gaan maaaaaanden mee!
Hier ook een houthok gemaakt, kan 10 kuub gestapeld kwijt, ligt nu 5,5 in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DyMVzLB1ArCBF57ANt0mcYfmno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJm7W91UAF7UGcdRlDrqBhBL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
iMode schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:19:
[...]

Hier ook een houthok gemaakt, kan 10 kuub gestapeld kwijt, ligt nu 5,5 in

[Afbeelding]
Niet lullig bedoeld, maar hoe ga je dit hout ventileren? Het lijkt nu redelijk afgesloten aan meerdere kanten.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Numbers schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:32:
[...]
Niet lullig bedoeld, maar hoe ga je dit hout ventileren? Het lijkt nu redelijk afgesloten aan meerdere kanten.
Is allemaal ovengedroogd en stook ik in 1 winter weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 07:52
@iMode
Is dat allen berk? Of zit er ook nog ander hout tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
@iMode Dat hok zit er best dicht uit, hoe ventileer je daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Hans Esselink schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:29:
@iMode
Is dat allen berk? Of zit er ook nog ander hout tussen?
Alleen berk idd, kijken hoe dat dit jaar bevalt, eventueel volgend jaar gemengd stoken met eiken.

Vorig jaar 6 kuub dennenhout opgestookt en 0,5 berk, berk was al een wereld van verschil vergeleken met den.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Raymond schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:36:
@iMode Dat hok zit er best dicht uit, hoe ventileer je daar?
Niet eigenlijk, ja de deur die af en toe open gaat haha.

Het is ovengedroogd en gemeten met een vochtmeter allemaal zo rond de 12%, er komt geen vocht in de ruimte dus lijkt mij wel oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
iMode schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:49:
[...]

Vorig jaar 6 kuub dennenhout opgestookt en 0,5 berk, berk was al een wereld van verschil vergeleken met den.
Hoe bedoel je dat? In mijn ervaring brand Berk snel, makkelijk en mooi, maar laat het ook best wat as achter. Heb voor dit jaar juist veel Den liggen.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@iMode mooie lading, waar heb je gekocht?

Ik heb al wat liggen maar wil er nog wat bij, liefst al gedroogd zodat mijn eigen voorraad nog even kan drogen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Numbers schreef op maandag 30 september 2024 @ 06:38:
[...]
Hoe bedoel je dat? In mijn ervaring brand Berk snel, makkelijk en mooi, maar laat het ook best wat as achter. Heb voor dit jaar juist veel Den liggen.
Mijn ervaring was dat een blok berk minimaal 2x zo lang brand als een blok den, om nog maar te zwijgen over al het hars en de families boktorren (bah bah haha)

Daarom nu voor ovengedroogd gekozen, geen ongedierte en het kan gelijk het houthok in.

Ik heb trouwens ook zelf gezaagd en gekloofd, krijg je het meerdere keren warm van🤪. Vanwege gezondheidsproblemen kan dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Fraggert schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:57:
@iMode mooie lading, waar heb je gekocht?

Ik heb al wat liggen maar wil er nog wat bij, liefst al gedroogd zodat mijn eigen voorraad nog even kan drogen.
Omgeving hoekschewaard, oude man die de pensioenleeftijd als ruim heeft gehaald, ik hoop dat hij nog lang door gaat haha. Bij interessen kan ik je zijn nummer sturen, hij komt zelf net niet uit omgeving Zeeland, is soms wat moeilijk te verstaan.

Heeft berk, essen, eiken, en een mix van beuk, es, berk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

iMode schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:19:
[...]

Omgeving hoekschewaard, oude man die de pensioenleeftijd als ruim heeft gehaald, ik hoop dat hij nog lang door gaat haha. Bij interessen kan ik je zijn nummer sturen, hij komt zelf net niet uit omgeving Zeeland, is soms wat moeilijk te verstaan.

Heeft berk, essen, eiken, en een mix van beuk, es, berk.
OK thanks, ik zit net boven Amersfoort, dat is wel een heel eind voor hem ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Het stookseizoen begint hier ook weer te kriebelen, vandaag alvast maar even het rookkanaal geveegd, maar eigenlijk zat er nauwelijks roet in.

Foto van voor het vegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvsjklgrhwyz1dIYTvJCyUh-I8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQKqufKZO5ZN29jnjlRVDapX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MG88
Iedereen weer volop aan de gang, dit weekend ook weer wat hout gezaagd.

Voornamelijk staande dode bomen dus kunnen eigenlijk direct gestookt worden. Zal pas einde van het seizoen worden heb genoeg liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE4yK7nm7NjkS6d3um7kdDN7oTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRJniYrz2DJ6Q03HsGs6N3pu.jpg?f=fotoalbum_large

En heb enige tijd geleden een Dovre 750 gekocht en opgeknapt (nieuw glas, stenen, koord en gespoten). Was alleen te hoog voor de huidige aansluiting en had geen zin om de boel binnen te verbouwen dus de kachel aangepast (ja ik weet het.. >:) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3gtU7cmpUtjHkdTQjyqjDgBp-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cit09B2xzysUSf1DiNVtRMDX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
https://nos.nl/artikel/25...rote-stad-met-stookverbod

Amersfoort voert (een soort) stookverbod in. Geen slechte zaak vind ik - in dichtbevolkt gebied kun je best een beetje rekening met elkaar houden. En de stookwijzer is dan een redelijk objectieve beslisbron. Benieuwd hoe snel er tot handhaving wordt overgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 13:42
"Redelijk objectief". Ik zou dus nu niet mogen stoken. In de kop van NH. Waar het ALTIJD waait. Volgens windy.com nu 4 bft. Joe :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1sb3DU6ecZjYhc_dFpsgl0GpYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqMg7qvMvI3KUGZz5bM8ApWH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

robkrekel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:17:
"Redelijk objectief". Ik zou dus nu niet mogen stoken. In de kop van NH. Waar het ALTIJD waait. Volgens windy.com nu 4 bft. Joe :+ [Afbeelding]
Zoals daar rechts ook staat, is dit vanwege de kwaliteit van de lucht, niet vanwege de wind ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Redelijk objectief, als in een landelijk beeld. Dat je als bewoner altijd een reden tot uitzondering vindt, zal blijven (en is ontzettend (Noord-)Hollands :+ ), maar dat geldt dan ook voor iedereen. En: zou je ook NIET stoken als de stookwijzer zegt dat het WEL mag? Wetende dat er bijvoorbeeld lokale mist is, die door de stookwijzer niet wordt "gezien"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Zoals daar rechts ook staat, is dit vanwege de kwaliteit van de lucht, niet vanwege de wind ;)
Dan kunnen we beter een landelijke 'rijwijzer' instellen. Bij slechte luchtkwaliteit mogen ICE voertuigen niet de weg op...

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
wimpie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Dan kunnen we beter een landelijke 'rijwijzer' instellen. Bij slechte luchtkwaliteit mogen ICE voertuigen niet de weg op...
Daar is vast een ander topic voor :P . Het voordeel van verwijzen naar die stookwijzer is m.i. dat dit een landelijk beeld geeft waar je je heel simpel aan kunt houden, zonder in discussies te belanden over op welke bron je je stookactie startte.

Kies je ervoor de stookwijzer niet te volgen, dan kunnen de consequenties voor jou zelf zijn. Ik vind dat wel helder. Kan een einde maken aan een hoop zinloze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Gramser schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:12:
[...]Daar is vast een ander topic voor :P . Het voordeel van verwijzen naar die stookwijzer is m.i. dat dit een landelijk beeld geeft waar je je heel simpel aan kunt houden, zonder in discussies te belanden over op welke bron je je stookactie startte.
Kies je ervoor de stookwijzer niet te volgen, dan kunnen de consequenties voor jou zelf zijn. Ik vind dat wel helder. Kan een einde maken aan een hoop zinloze discussie.
Die discussies zullen zich dan gaan verplaatsen naar de buurt waar gestookt wordt.
Uit het nieuwsbericht: "Niet direct een boete. Alleen bij een melding van ongeoorloofd stoken gaat de handhaving bij een overtreder op bezoek. Als er gestookt wordt bij code rood of oranje, maar de buren onderlinge afspraken hebben gemaakt over het stoken, handhaaft de gemeente niet."

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Yaksa schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:18:
[...]

Die discussies zullen zich dan gaan verplaatsen naar de buurt waar gestookt wordt.
Uit het nieuwsbericht: "Niet direct een boete. Alleen bij een melding van ongeoorloofd stoken gaat de handhaving bij een overtreder op bezoek. Als er gestookt wordt bij code rood of oranje, maar de buren onderlinge afspraken hebben gemaakt over het stoken, handhaaft de gemeente niet."
Dan vindt de discussie in ieder geval plaats waar hij plaats hoort te vinden: waar de problemen worden ervaren. Zonder dat iedereen zich ermee bemoeit, maar dat zal wel een utopie blijven :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik vindt het nog best bescheiden qua regelgeving.

Als je een beetje vriendelijk bent voor je buren en je best doet om netjes te stoken, kun je dus altijd blijven stoken.

Veroorzaak je overlast (of heb je zeur buren) dan mag je een deel van de tijd dus niet meer stoken.

Ik ben voor het correct gebruik van houtkachels, maar als ik in sommige wijken kom dan is de stank toch echt niet te harden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:39:
Ik vindt het nog best bescheiden qua regelgeving.
[..]

Veroorzaak je overlast (of heb je zeur buren) dan mag je een deel van de tijd dus niet meer stoken.

Ik ben voor het correct gebruik van houtkachels, maar als ik in sommige wijken kom dan is de stank toch echt niet te harden.
En ik ben voor objectiviteit, dus zaken als de daadwerkelijke mate van vervuiling en aanleiding van stoken als criteria (vuurkorf voor de gein in de tuin, en nog bij mist ook vs. goed, verantwoord gestookte haard als verwarming, met goede schoorsteen, etc.).

Wie het hardst zeurt als criterium vind ik echt bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

En ik ben voor objectiviteit, dus zaken als de daadwerkelijke mate van vervuiling en aanleiding van stoken als criteria (vuurkorf voor de gein in de tuin, en nog bij mist ook vs. goed, verantwoord gestookte haard als verwarming, met goede schoorsteen, etc.).

Wie het hardst zeurt als criterium vind ik echt bizar.
Opzich ben ik het met je eens. Wat mij betreft worden er eisen aan de installatie en brandstof gesteld en als je daar niet aan voldoet mag je niet stoken, of er worden emissies gemeten of zoiets.

Maar er is natuurlijk weer geen mankracht voor dat soort zaken.

Op deze manier wordt er hopelijk toch opgetreden tegen de ergste vervuilers.

Maar ik ben bang dat er vroeg of laat toch een volledig verbod op houtstook komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 10:03
Ik vind die discussie over al dan niet stoken grappig, maar ook pijnlijk.
In Vlaanderen, waar ik woon, komt die discussie ook af en toe opduiken. Hier is echter geen handhaving, dus zelfs als je een matras opstookt in een allesbrander, gebeurt er niets.
Dat gezegd zijnde, en verder inpikkend op iemand die al verwees naar de niet bestaande ban op ICE-voertuigen "als de luchtkwaliteit slecht is", is er in België/Vlaanderen niemand die oppert om - net als in bv Oostenrijk - filters te verplichten.
Ik stook omdat het gezellig is, lokaal hout is (dus geen nucleaire staven uit Rusland, gas uit Qatar, kolen uit Polen of olie uit Saudi-Arabië) uit een bos dat verantwoord beheerd wordt (ik ga het zelf halen met de auto - nog enkele maanden een ICE) en het CO2 neutraal is (op het transport met een ICE-auto na).
Als er dus regelgeving zou komen om fijnstof ed te filteren: prima, laat maar komen. Maar die discussie wordt - voor houtstook - niet gevoerd. Hoewel we dat wel voor ICE hebben: roetfilters, EURO-normen, Lage Emissie Zones (LEZ), ...

En dan hebben we het nog niet gehad over de landbouw. Misschien lastig in NL met een populistische BBB-partij, maar ik heb in Vlaanderen alvast geen weet van beperkingen op landbouwactiviteiten, hoewel die wel een notoire bron van fijnstof zijn.
En dan als laatste, de dooddoener: zullen wij wel elkaar wat pesten met een stookverbod, als de Walen (Wallonië, op maar enkele 10-tallen kilometers van Vlaanderen of Nederland) zich een breuk stoken (met lokaal hout), of de Duitsers kolen verstoken om hun industrie aan de praat te houden. Dus misschien zijn grensoverschrijdende (= Europese) regels of afspraken toch niet zo'n gek idee.
We doen overigens hetzelfde met water: Duitsland, België en Nederland hebben akkoorden over zowel debieten, afnames als lozingen in (oa) de Maas. Het zou anders nogal een boeltje worden.

En dan als laatste nog een PS: natuurbeheerders willen geen stookverbod, omdat de verkoop van hout uit de natuurgebieden die zij beheren een belangrijk onderdeel van de financiering van die natuurgebieden is. En zo is het altijd ook geweest: in de polders (zowel BE/VL als NL) werden bomen geplant waarvan het (knot)hout zowel voor warmte (stook) als de economie (matten om de vaarten "open" te houden) diende.

Dus: stookverbod lijkt me prima, als de ICE en de landbouw meedoen (ain't gonna happen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Amersfoort die de COPD'ers gaat beschermen tegen rook. Zo hypocriet 70% en in de beschaafde wereld tot 90% van COPD wordt veroorzaakt door sigaret roken.
Dus de rokers die jarenlang hun eigen longen kapot gerookt hebben en de omgeving wat passief hebben laten meeroken gaan nu klagen van last van rook? Heerlijk gewoon.
(Nota heb wel medelijden met astma lijders die kunnen er helaas niet aan doen)

Maar zoals hierboven al gesteld kijk naar goede filters voor fijn stof kan relatief eenvoudig en goedkoop opgelost worden.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat vind ik juist het aardige aan het initiatief van Amersfoort: ze bieden een handreiking over hoe je kunt omgaan met stoken. Ik keek altijd al naar de stookwijzer. Wat is er op tegen om dat te doen en je eraan te houden? Ik zou het raar vinden als mensen in een stad echt een houtkachel nodig hebben om hun huis te verwarmen. Ze zullen er tussen zitten, maar ik vermoed dat verreweg de meesten gezelligheidsstokers zijn.

Het is altijd zo makkelijk om naar een ander te kijken voor de oplossing. Ik hou er ook niet van om tot probleem gemaakt te worden hoor, begrijp me goed. Maar in hoeverre ondervinden we hinder door een eenvoudige aanpassing in stookgedrag? Ik ben vooral benieuwd wat er in Amersfoort nu gaat veranderen. Effecten, bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:53:
Dat vind ik juist het aardige aan het initiatief van Amersfoort: ze bieden een handreiking over hoe je kunt omgaan met stoken.
Het is geen 'handreiking' of manier om de 'ergste gevallen' eruit te pakken (@HandyLumberjack), wanneer je om die mogelijkheid te creëren elke houtstoker tot wetsovertreder maakt. Dat is het playbook van de toeslagenaffaire: we hebben toch wel een lezing van 'dirt' over je, dus je bent volledig aan ons overgeleverd. En dan op basis van één fictieve vervuilingsgraad voor elke haard. Iets waar de hoge raad onlangs definitief korte metten mee heeft gemaakt in andere wetgeving (fictief rendement op beleggingen en belasting daarop).

Lees je dan verder, dan ontdek je dat het uitsluitend voor stook binnenshuis geldt: die vuurkorf in de tuin, die het meest vervuilt van alle opties voor het minste nuttige warmte, die mag nog gewoon. En daar mag geen COPD patiënt iets van vinden..

Ik zie hier buitengewoon slecht bestuur, geen weg voorwaarts.

Overigens meen ik dat bij StookAlert altijd duideljk stond dat dit over recreatief stoken ging en je dit mag negeren indien je het over je verwarmingsinstallatie hebt. Ik vind dat bij de StookWijzer niet meteen terug. Iemand enig idee hoe dat zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nou ik heb net eens even op de stookwijzer gekeken en ik heb even buiten gestaan...
Er branden tenminste 6 houtkachels in de straat inclusief ons eigen.

Code oranje.. gebaseerd op er is genoeg wind maar de luchtkwaliteit is al slecht, dus beter van niet.

Met mist en als het blijft hangen snap ik het, maar het waait nu over een paar kilometer land voor het in de buurt van andere huizen komt.

Nou ja we mikken er nog maar een blokje in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik heb dus de houtkachel als hoofdverwarming, dus die stookwijzer bekijk ik niet, want anders zit ik in de kou.

Maar ik doe best om zo schoon mogelijk te stoken in een efficiënte schone kachel, en ik woon buitenaf en het dichtstbijzijnde huis staat op ca. 80 meter.

Ik heb van de buren ook nog nooit een klachten gekregen, alleen de vraag of ik mijn kachel nog wel eens stookte _O-, terwijl die in de winter dus iedere dag aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, dat vind ik dus ook. Ik kijk naar mist, die ik direct lokaal kan zien, maar in de kou zitten omdat anderen de lucht alvast vervuild hebben, wat moet ik daar nu eigenlijk mee (en dan zeker al op 5/11e van de schaal..)?

Buurvrouw is één keer in de telefoon geklommen toen het ding rookte. Maar dat was oprechte bezorgdheid: of het allemaal wel goed ging (als in veilig). Zo sterk is ze niet gewend ooit rook te kunnen zien. (Oeps.. even niet opgelet en de luchttoevoer te ver open laten staan.)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-08 19:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abDO7wVh6EpwIQexLkKsvhr9W68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Y7L6DHOpabhxSYIPzCLFkIs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ronald.42 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:29:
Nou ik heb net eens even op de stookwijzer gekeken en ik heb even buiten gestaan...
Er branden tenminste 6 houtkachels in de straat inclusief ons eigen.

Code oranje.. gebaseerd op er is genoeg wind maar de luchtkwaliteit is al slecht, dus beter van niet.

Met mist en als het blijft hangen snap ik het, maar het waait nu over een paar kilometer land voor het in de buurt van andere huizen komt.

Nou ja we mikken er nog maar een blokje in.
Dit is dan denk ik ook niet de woonsituatie die de stad Amersfoort als use case had bedacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
HandyLumberjack schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:49:
Ik heb dus de houtkachel als hoofdverwarming, dus die stookwijzer bekijk ik niet, want anders zit ik in de kou.

Maar ik doe best om zo schoon mogelijk te stoken in een efficiënte schone kachel, en ik woon buitenaf en het dichtstbijzijnde huis staat op ca. 80 meter.

Ik heb van de buren ook nog nooit een klachten gekregen, alleen de vraag of ik mijn kachel nog wel eens stookte _O-, terwijl die in de winter dus iedere dag aan staat.
Stel nu dat je in de binnenstad van Amersfoort woonde, zou je dan hetzelfde stookgedrag vertonen? Je geeft ook aan dat de houtkachel de hoofdverwarming is - door keuze, of is er ook echt geen andere optie geinstalleerd?

Ik denk dat heel veel mensen in Amersfoort gewoon een CV-installatie hebben. Verwarming dmv houtverbranding zal dan vaak een keuze zijn, al dan niet gedreven door kosten.

Dat er niks wordt geregeld mbt BBQ of vuurkorf, is inderdaad raar.

Utrecht pakte het indertijd weer anders aan, door verwijdering van kachels te subsidieren, en vervanging van open haard door inbouwhaard ook te stimuleren. Dacht ik.

Het blijven mooie discussies. Maar met jullie ben ik bang dat notoire klagers weer de overhand krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gramser schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:37:
[...]

Stel nu dat je in de binnenstad van Amersfoort woonde, zou je dan hetzelfde stookgedrag vertonen? Je geeft ook aan dat de houtkachel de hoofdverwarming is - door keuze, of is er ook echt geen andere optie geinstalleerd?

Ik denk dat heel veel mensen in Amersfoort gewoon een CV-installatie hebben. Verwarming dmv houtverbranding zal dan vaak een keuze zijn, al dan niet gedreven door kosten.

Dat er niks wordt geregeld mbt BBQ of vuurkorf, is inderdaad raar.

Utrecht pakte het indertijd weer anders aan, door verwijdering van kachels te subsidieren, en vervanging van open haard door inbouwhaard ook te stimuleren. Dacht ik.

Het blijven mooie discussies. Maar met jullie ben ik bang dat notoire klagers weer de overhand krijgen.
De houtkachel is hoofdverwarming. Ik heb geen CV-ketel. Ik heb een jaar of 10 geleden bij een grote verbouwing wel vloerverwarmingsbuizen in het hele huis aangelegd (voor het geval de overheid houtstook zou verbieden, of ik om wat voor reden dan ook niet meer zou kunnen stoken). Jaren later heb ik daar een warmtepompje van een warmtepompboiler aan gekoppeld, maar die levert veel te weinig vermogen om het huis echt mee te verwarmen als het enigszins koud is (maar zorgt er wel voor dat de stenen vloer niet zo koud aan voelt).

Als ik in een stad zou wonen, dan zou ik zeker geen houtkachel als hoofdverwarming hebben. Als er geen houtkachel in het huis zou zitten zou ik er ok geeneens eentje installeren.
Als er wel eentje is zou ik die zeer weinig stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 13:42
Atlas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Ja, dat zal. Ik woon fucking 15 km van de kust af, en met 4 bft is de wind van zee dus in een half uurtje rond mijn huis. Luchtvervuiling van zee, joe.

Overigens kijk ik nooit op de stookwijzer, en ga dat ook niet doen. Ik woon middenin een dorp, en 10-15 huizen van de 30 in mijn directe omgeving stoken hout. Ook als het mistig is. Net als ik trouwens.
De houtkachel is ook mijn hoofdverwarming, en om het huis op gas op te warmen heb ik 15m3 gas per dag nodig, bij temperaturen boven nul. Onder 0 wil ik niet eens weten. Dan stop je wel met kijken op zoiets. Als ik me daar aan ga houden gaat me dat meer dan €100 per maand kosten. Dat heb ik niet over.

[ Voor 21% gewijzigd door robkrekel op 03-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Met ons, of met het Amersfoortse beleid? Daar staat vrijwel letterlijk in dat je van de notoire klager in je straat afhankelijk wordt gemaakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Je geeft ook aan dat de houtkachel de hoofdverwarming is - door keuze, of is er ook echt geen andere optie geinstalleerd?
Hier is de CV-haard de hoofdverwarming. Aangezien je zo'n ding zelf telkens moet vullen, zijn er wel een W/W WP om stevig mee te helpen door het etmaal heen en ruime buffers. Daarmee kunnen we tot nu toe stoken bij mist prima vermijden. Die Stookwijzer daarentegen, als je kijkt naar dat oranje, sluit tot nu toe 3/4 van de bruikbare dag uit. (Dat kan bijzonder zijn, voor net deze laatste paar dagen, maar historie of voorspelling verder weg heb ik niet kunnen vinden.)

Het is dus de verwarming ja, niet door de CV-ketel uit te laten, maar omdat het de CV-ketel is. Je doet alsof het een rare keuze is, maar op het moment van aanschaf, slechts vijf jaar geleden, promootte onze landelijke overheid deze keuze, stevig. Met subsidies en alles (niet op onze haard overigens, maar op alles zonder vuurzicht = zonder gezelligheidsaspect.) Uiteraard m.b.t. moderne installaties, die echt niet vergelijkbaar zijn met een willekeurig vuurtje stoken en serieus kosten ook. Een verwarmingsinstallatie gaat doorgaans 15 - 25 jaar mee, om dan alléén de unit zelf te vervangen (niet wéér van alles te verbouwen). Dat weet de overheid ook prima, dus het ene moment vragen 'doe dit alsjeblieft' en het volgende moment je letterlijk in de kou zetten, dat komt echt toeslagenaffaire op mij over.

De overweging was niet op kosten gebaseerd, maar op erin geloven - en nog steeds wel. Wij wonen op een ruim perseel, in een buitenwijk. In een provincie die zucht met het elektriciteitsnet. In Nederland, wat buitengewoon slecht scoort binnen Europa m.b.t. het percentage groene stroom in de mix. Er is diversificatie nodig. Ons huis / perceel leent zich dan voor deze aanpak. Gecertificeerd hout is lokaal beschikbaar. Dus..

In diezelfde periode, had die Gemeente Amersfoort trouwens grootse plannen voor stadsverwarming op hout. Die zijn voornamelijk niet doorgegaan omdat het aanleggen van het netwerk niet zo makkelijk bleek. Kortom.. behoorlijk hypocriet gedoe allemaal.

En dat leidt allemaal maar af van werkelijk zinnige bewustwording en verbetering (m.b.t. houtstook, verkeer, etc, etc.). Want natuurlijk moet je voorkomen dat je een stad langzamerhand achteloos in de smog zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-08 12:20
Waarom komt er in NL niet een schoorsteenveger-regeling zoals wij hier in Duitsland hebben?
Voorlichting op goed stoken, alleen goedgekeurde stookinstallaties en controle op wat gestookt wordt. Tevens gaat het een flink aantal schoorsteenbranden besparen als er meer controle is, zullen de verzekeringen ook wel blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dank voor jullie inzichten, dat maakt het voor mij weer wat duidelijker. Maar -net als ik- wonen jullie niet in een situatie zoals Amersfoort die wil aanpakken. Ik woon ook in een dorpje, en iedereen om mij heen heeft een houtkachel of een open haard. Als de brandweer in het dorp is, is dat 9 van de 10 keer om een schoorsteenbrand :)

@Gwaihir Ik denk dat mijn berichten op jou anders overkomen dan ze bedoeld zijn. Ik probeer niet te doen alsof iets een rare keuze is, maar ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegredenen en achtergronden die de standpunten voor en tegen beïnvloeden. Dus dank voor jouw toelichting.

In mijn geval zie ik de houtkachel gewoon als een leuke offgrid backup. Het hout komt allemaal van eigen perceel, en op de houtkachel kan ik water koken en eten bereiden als dat al nodig zou zijn. Want er ligt hier ook zat kampeerspul waarmee ik datzelfde kan doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gramser schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:07:
Als de brandweer in het dorp is, is dat 9 van de 10 keer om een schoorsteenbrand :)
En dat is naar mijn idee ook het teken dat er veel stokers onnodig veel vervuilen.

Met een goede kachel, passende bij ruimte waar hij staat, welke goed gestookt wordt met goed droog hout aangesloten op een fatsoenlijk rookkanaal is erg geen kans op schoorsteenbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Analamoebe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:47:
Waarom komt er in NL niet een schoorsteenveger-regeling zoals wij hier in Duitsland hebben?
Voorlichting op goed stoken, alleen goedgekeurde stookinstallaties en controle op wat gestookt wordt. Tevens gaat het een flink aantal schoorsteenbranden besparen als er meer controle is, zullen de verzekeringen ook wel blij van worden.
De verzekeringen maakt het niet uit; die keren niet uit als niet geveegd is. Helaas gaat daar weinig voorlichtende werking vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Wat ik mij afvroeg, en misschien wel buiten de range van dit topic valt waarvoor dan alvast excuses, is: Hoe zit het eigenlijk met mensen die kolen stoken? Ik fiets regelmatig 's winters door een straat waar iemand een kolenkachel heeft, maar die stookt volgens mij de slechtste kwaliteit kolen, geen antraciet maar vette kolenbriketten of zo die een penetrante zwavel/kolenstook geur afgeven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Yaksa schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:06:
Wat ik mij afvroeg, en misschien wel buiten de range van dit topic valt waarvoor dan alvast excuses, is: Hoe zit het eigenlijk met mensen die kolen stoken? Ik fiets regelmatig 's winters door een straat waar iemand een kolenkachel heeft, maar die stookt volgens mij de slechtste kwaliteit kolen, geen antraciet maar vette kolenbriketten of zo die een penetrante zwavel/kolenstook geur afgeven.
Gebaseerd op https://www.degroenestoke...trum/stoken-op-steenkool/ kan je beter op hout stoken dan op kolen mbt de uitstoot.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
fenrir schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:43:
[...]Gebaseerd op https://www.degroenestoke...trum/stoken-op-steenkool/ kan je beter op hout stoken dan op kolen mbt de uitstoot.
Het fotootje bij het artikel laat antraciet zien, dat is een steenkoolsoort die emissie-arm is met een hele hoge calorische waarde en daardoor ook navenant duurder ten opzichte van andere soorten kolen.
Eierkolen en briketten (ik weet eigenlijk niet eens of die nog te koop zijn) hebben een heel ander stookgedrag. En dan heb je ook nog vette kolen die in een smederij gebruikt worden, dat rookt ook behoorlijk wanneer je ze in een kachel zou gooien. Maar ik vroeg me dus af of er ook al regels zijn voor kolenstook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Yaksa schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Het fotootje bij het artikel laat antraciet zien, dat is een steenkoolsoort die emissie-arm is met een hele hoge calorische waarde en daardoor ook navenant duurder ten opzichte van andere soorten kolen.
Eierkolen en briketten (ik weet eigenlijk niet eens of die nog te koop zijn) hebben een heel ander stookgedrag. En dan heb je ook nog vette kolen die in een smederij gebruikt worden, dat rookt ook behoorlijk wanneer je ze in een kachel zou gooien. Maar ik vroeg me dus af of er ook al regels zijn voor kolenstook.
Je woont in Amersfoort en wil op stookalert dagen toch de kachel aan hebben? :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
HandyLumberjack schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:26:
[...]Je woont in Amersfoort en wil op stookalert dagen toch de kachel aan hebben? :+ _O-
Nou nee, ik woon heel ergens anders, heb geen houtkachel, maar vroeg het mij gewoon oprecht af.
Die steenkolengeur die ik dus soms ruik wanneer ik langs dat huis fiets lijkt mij een stuk erger dan houtstook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Stookwijzer en stookalert denken verschillend over wel of niet stoken.

Stookwijzer gister en vandaag doe maar niet.
Stookalert gister en vandaag niks aan de hand.

🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Yaksa schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Nou nee, ik woon heel ergens anders, heb geen houtkachel, maar vroeg het mij gewoon oprecht af.
Die steenkolengeur die ik dus soms ruik wanneer ik langs dat huis fiets lijkt mij een stuk erger dan houtstook.
Mag hopen dat die ambtenaren het in de APV omschrijven als "vaste brandstoffen" anders zullen er ongetwijfeld mensen deels overstappen op steenkool/bruinkool/turf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 10:03
Bij een non-beleid krijg je dat soort zaken.
Ik ken lui die spreekwoordelijk een matras in hun (gigantische) allesbrander stoppen. Handhaving zou zich op zulke duidelijke misbruiken moeten richten en niet op de brave stoker.
Er zijn nog heel wat zaken die de overlast en risico's kunnen beperken, opnieuw: net zoals dat al jaren in voege is voor ICE-voertuigen.
- recente modellen, met minder schadelijke uitstoot en efficiëntere verbranding (genre LEZ en EURO-norm beperking)
- fijnstoffilters
- controle op schouwvegen
Gwaihir schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:47:
De verzekeringen maakt het niet uit; die keren niet uit als niet geveegd is. Helaas gaat daar weinig voorlichtende werking vanuit.
In België is er niet zo'n regeling.
Heb je al eens gezien hoe de brandweer zo'n schouwbrand fixt? Ze hakken op elke verdieping de schouw open en spuiten er dan water in. Wat er dan uitkomt op de verdieping(en) eronder, is geen lelietjeswater.
Als dat onvoldoende incentive is om uw schouw elk jaar te laten vegen, dan zal een andere aanmaning evenmin helpen.

https://www.verzekeringen...g-schoorsteen-onderhouden
Je krijgt wel je schade uitbetaald, of je schoornsteen nu gekuist is of niet. Als je verzekeraar kan bewijzen dat er een rechtstreeks verband was tussen de brand en het feit dat je schoornsteen niet gekuist was, dan kan de verzekeraar wel je verzekering opzeggen. Hoe dan ook krijg je wel een schadevergoeding.
Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste