Dat is niet de manier waarop de NLse brandweer bij een schoorsteenbrand te werk gaat. Althans niet in ons dorp geloof ik
. Hier gaan ze met een hoogwerker naar boven, en laten een zware stalen bal met stekels door de schoorsteen zakken, die ze dan hard op en neer bewegen om het creosoot los te krijgen, die onder in een stalen emmer wordt opgevangen. En dan rustig laten uitbranden. Komt geen water aan te pas.
Er staat me wel 'n keer bij, toen ik als (pakweg) 10 jarige ging kijken wat er verderop in de straat aan de hand was.Cafe Del Mar schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:38:
Heb je al eens gezien hoe de brandweer zo'n schouwbrand fixt?
De brandweer maakte toen de schoorsteen simpelweg dicht, eerst van onder, vervolgens ook van boven. (Een gemetselde schoorsteen, zoals jij beschrijft.)
Ik kan me niet direct de situatie inbeelden die zo'n aanpak slim maakt.Ze hakken op elke verdieping de schouw open en spuiten er dan water in. Wat er dan uitkomt op de verdieping(en) eronder, is geen lelietjeswater.
Dat is behoorlijk destructief en kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen. Daarnaast met water blussen geeft super veel stoom, rook ontwikkeling en gevolg schade. Daar heeft niemand wat aan.Cafe Del Mar schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:38:
[...]
[...]
Heb je al eens gezien hoe de brandweer zo'n schouwbrand fixt? Ze hakken op elke verdieping de schouw open en spuiten er dan water in. Wat er dan uitkomt op de verdieping(en) eronder, is geen lelietjeswater.
[...]
Heb het vroeger thuis meegemaakt en dat was lucht toevoer van onderen dicht, vuur in de kachel uit en gecontroleerd laten uitbranden. Sindsdien hebben m'n ouders altijd een bak zand naast de kachel staan, om het vuur eventueel snel uit te kunnen maken.
Trust me when I say this is only the beginning.
Dat is hier ook de tactiek.Numbers schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:36:
[...]
Dat is behoorlijk destructief en kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen. Daarnaast met water blussen geeft super veel stoom, rook ontwikkeling en gevolg schade. Daar heeft niemand wat aan.
Heb het vroeger thuis meegemaakt en dat was lucht toevoer van onderen dicht, vuur in de kachel uit en gecontroleerd laten uitbranden. Sindsdien hebben m'n ouders altijd een bak zand naast de kachel staan, om het vuur eventueel snel uit te kunnen maken.
Mocht ie in de fik vliegen alles dicht dan gaat hij vanzelf uit.
Ik heb trouwens wel een dikwandige dubbelwandige schoorsteen.
Dus niet van dat blik spul maar 2,5 en 3 mm dik rvs.
Overigens veeg ik hem hier elk jaar net voor het stookseizoen zelf.
Er komt vaak maar weinig uit.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hier weer een kuubje essenhout laten leveren vandaag. Begin van de week toen het wat kouder werd de laatste restjes opgestookt van vorig seizoen. Ondanks dat het minder efficient is geeft het zoveel fijnere warmte in huis. Blijf toch altijd wel weer bij essenhout uitkomen, ook voor buiten in de vuurkorf vind ik het persoonlijk fijner hout.
Zucht...
Ik heb dus ook een dubbelwandig kanaal, dit is het advies van de fabrikant bij schoorsteenbrand:Ronald.42 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:42:
[...]
Dat is hier ook de tactiek.
Mocht ie in de fik vliegen alles dicht dan gaat hij vanzelf uit.
Ik heb trouwens wel een dikwandige dubbelwandige schoorsteen.
Dus niet van dat blik spul maar 2,5 en 3 mm dik rvs.
Overigens veeg ik hem hier elk jaar net voor het stookseizoen zelf.
Er komt vaak maar weinig uit.
Sluit de luchttoevoer
Doof het vuur
Uit voorzorg KUNT u de brandweer bellen, meld dan wel dat het om een Isoduct rookkanaal gaat
De pijp brandt aan de binnenkant schoon
De brand gaat vanzelf uit
Er ontstaat geen brandgevaar aan de buitenzijde
Ik vindt het toch bijzonder dat je de brandweer KAN i.p.v. moet bellen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ik ben even kwijt welk merk pijp het ook alweer was maar er is een soort geweest waar de isolatie naar beneden zakte.HandyLumberjack schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:13:
[...]
Ik heb dus ook een dubbelwandig kanaal, dit is het advies van de fabrikant bij schoorsteenbrand:
Sluit de luchttoevoer
Doof het vuur
Uit voorzorg KUNT u de brandweer bellen, meld dan wel dat het om een Isoduct rookkanaal gaat
De pijp brandt aan de binnenkant schoon
De brand gaat vanzelf uit
Er ontstaat geen brandgevaar aan de buitenzijde
Ik vindt het toch bijzonder dat je de brandweer KAN i.p.v. moet bellen.
Dan heb je bij de koppelingen aan de bovenkant dus een stukje waar geen isolatie meer zit.
En dan kan het daar vies heet worden worden bij een schoorsteenbrand en met wat cheapass aftimmering er omheen tja dan heb je wel een risico.
Overigens wordt hij daar dan ook al behoorlijk heet bij gewoon stoken...
Mijn pijp is uit één stuk althans een lengte van 6 meter met nog een paar meter eraan gelast.
Dan isolatie en de buitenpijp ook gelast.
Een 154x3 in een 204x3 mm. En het grootste deel zit buiten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ondanks dat er grote stukken in kunnen is het voor de verbranding niet beter om "normale" blokken erop te doen ?PheraX schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:51:
[Afbeelding]
In ons nieuwe huis stond deze jongen. Wat een genot zeg, elke dag vuur maken. Gaan halve boomstammen op dus hoef niet al te veel te kloven. Nu is uitzoeken waar ik (regio Utrechtsr heuvelrug) goed hout kan scoren.
Hangt af van aantal factoren - in sommige off-grid systemen kan je prima hele grote stukken in gooien. Deze ziet er niet echt ruim uit en zou het idd houden bij de standaard blokken.Millie-ano schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
Ondanks dat er grote stukken in kunnen is het voor de verbranding niet beter om "normale" blokken erop te doen ?
Het begint hier (finland) snel kouder te worden - afgelopen week iedere nacht wel vorst. Dus wij zijn ook rustig aan begonnen met stoken.
Heb 7 kuub berk laten leveren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/E5ss9PiEyRnu3fzPBTodG9PS.png?f=user_large)
En een stukje aangebouwd aan het tuinhuisje voor opslag:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QcM7Worpx9Hx1EKwyqKpFdEN.png?f=user_large)
gevuld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7TjTdlcsOUxN1IUvwTXM99Pn.png?f=user_large)
In gebruik:
:fill(white):strip_exif()/f/image/T9wSi0HcIamrNgCLHDe80yeX.png?f=user_large)
Ook de oven deze week gebruikt (is het deel boven de kachel) voor wat pizza's
Heb 7 kuub berk laten leveren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/E5ss9PiEyRnu3fzPBTodG9PS.png?f=user_large)
En een stukje aangebouwd aan het tuinhuisje voor opslag:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QcM7Worpx9Hx1EKwyqKpFdEN.png?f=user_large)
gevuld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7TjTdlcsOUxN1IUvwTXM99Pn.png?f=user_large)
In gebruik:
:fill(white):strip_exif()/f/image/T9wSi0HcIamrNgCLHDe80yeX.png?f=user_large)
Ook de oven deze week gebruikt (is het deel boven de kachel) voor wat pizza's
Ik heb hier een basis van gietijzer met bekleding van speksteen, maar zo'n grote speksteen unit lijkt me echt super.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik neem aan dat dit ook een kachel is die je batchgewijs (1x vullen, bovenop aansteken en uit laten branden) stookt, net als mijn massakachel?PheraX schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:51:
[Afbeelding]
In ons nieuwe huis stond deze jongen. Wat een genot zeg, elke dag vuur maken. Gaan halve boomstammen op dus hoef niet al te veel te kloven. Nu is uitzoeken waar ik (regio Utrechtsr heuvelrug) goed hout kan scoren.
Mijn ervaring is dat je daar ook prima zachthout (bijv. wilg/populier) of naaldhout in kan stoken, en dat mogen dan ook behoorlijke stukken zijn.
Vaak is de prijs daarvan aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld eikenhout. Ja,het is wat lichter dus je hebt wat meer nodig, maar het prijsverschil is vaak veel groter.
Warmte blijft enorm goed hangen. Bijv met de oven: was om 19:00 rond de 200 graden en de volgende avond was ie nog 50+ graden. We doen ook regelmatig in de avond de oven gebruiken voor koken en de volgende ochtend bijv brood (af)bakken voor ontbijt.Oogje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:59:
Ik heb hier een basis van gietijzer met bekleding van speksteen, maar zo'n grote speksteen unit lijkt me echt super.
Nadeel van deze units is dat je het niet zomaar kan installeren ivm het gewicht.
Ook dit jaar weer alvast een veegbeurtjeRaRo74 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:38:
Het begint nu wat kouder te worden in huis vandaar dat het stookseizoen vanaf nu voor mij begint en gaat dit de hoofverwarming in huis worden tot aan het voorjaar.
Vanmorgen eerst maar even de rookvoorziening gevogen echter wederom nagenoeg geen residu.
Schijnbaar doen we toch iets goed ofwel een goede verbranding van het dennenhout en vooral nooit smoren.
Ziet er allemaal nog hetzelfde uit en ook nu weer weinig roet en creosoot.
Voor:
:strip_exif()/f/image/uJO1AP8jLesuhuJDo0eNjMPo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ERJVaDAWgk6htT8sB5J0vvIx.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/WfhJOjEoLh7jfl83ELRWhH5k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0WspAjS2FvmE8gFaxJuZJ5aa.jpg?f=fotoalbum_large)
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Hier staat er nog eentje van 2,7 ton op reserveOogje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:59:
:strip_exif()/f/image/NVdOBKHiDuo8GZCvAlOnWLAj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek advies voor een kachel ventilator. Wij heb deze speckstenen kachel, de speckstenen bovenop worden niet bijzonder warm waardoor die ventilator niet aan gaat. De dubbelwandige pijp is niet magnetisch en plakt ook geen ventilator aan vast. Er zijn wel ventilators die je met een metalen riem eraan kan zetten maar ik vind het lelijk staan zo een ding er semi permanent aan vast. Daarnaast beschadigd die buis door het eraf halen en komen er lelijke krassen op.
Misschien dan maar een fancy accu ventilator of wellicht heeft iemand anders nog een tip....
Misschien dan maar een fancy accu ventilator of wellicht heeft iemand anders nog een tip....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Hj2au6Yf9s9E0ifgH0Xeu6C.jpg?f=user_large)
Heeft een ventilator dan nog wel zin?Woohooo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:07:
de speckstenen bovenop worden niet bijzonder warm waardoor die ventilator niet aan gaat.
Eerst uitproberen met iets wat je al hebt of goedkoops van Action?
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Je hebt een fan nodig die bij veel lagere temperaturen al gaat werken tov de gemiddelde fan. Je hebt ze speciaal voor speksteen.Woohooo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:07:
Ik zoek advies voor een kachel ventilator. Wij heb deze speckstenen kachel, de speckstenen bovenop worden niet bijzonder warm waardoor die ventilator niet aan gaat. De dubbelwandige pijp is niet magnetisch en plakt ook geen ventilator aan vast. Er zijn wel ventilators die je met een metalen riem eraan kan zetten maar ik vind het lelijk staan zo een ding er semi permanent aan vast. Daarnaast beschadigd die buis door het eraf halen en komen er lelijke krassen op.
[Afbeelding]
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Voor de 'gewone' fans voor op een metalen kachel: zit er veel verschil tussen de merkloze fans van 25-50eu vs. de Ecofans van 150eu?
Op hun eigen website is het bewijs natuurlijk overduidelijk..maar vraag me af of er hier ervaringen zijn?
Koop liever 1x een goede natuurlijk
Op hun eigen website is het bewijs natuurlijk overduidelijk..maar vraag me af of er hier ervaringen zijn?
Koop liever 1x een goede natuurlijk
Er zijn blijkbaar modellen die specifiek op lagere temperatuur draaien:Woohooo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:07:
Ik zoek advies voor een kachel ventilator. Wij heb deze speckstenen kachel, de speckstenen bovenop worden niet bijzonder warm waardoor die ventilator niet aan gaat.
pelletkachel / speksteenkachel / gaskachel: Ecofan® AirDeco. Deze Ecofans® hebben een lagere starttemperatuur, en zullen dus beter functioneren op deze lage temperatuur kachels
Voor een gewone (metalen) kachel begrijp ik het nut van een fan wel maar voor een speksteenkachel?
Een speksteenkachel heeft toch juist als hoofdoel te verwarmen via stralingswarmte en niet via convectie?
Stralingswarmte verwarmt objecten en oppervlakken zonder de lucht tussendoor te verwarmen. Die objecten worden direct warm en stralen terug. Alles binnen je huis wordt dus warm.
Convectie verwarmt de lucht, wat een drievoudige inefficiëntie is.
Overgedragen warmte groeit ook exponentieel met temperatuurstijging.
Convectiewarmteoverdracht groeit alleen lineair met de temperatuur .
Je hebt minder geïnstalleerde capaciteit nodig in een stralingsverwarmingssysteem.
Het grote voordeel van speksteen (met voldoende volume waar het bij kleine kachels die alleen met dunne platen speksteen bekleed zijn nog al eens aan wil ontbreken) is dat na een twee uur stoken (afhankelijk van opslagvolume, omvang ruimte, verliezen, verschil binnen- buitentemp., interieurmaterialen,....) je het stoken voor 24 tot 48 uur kan stoppen en dat je hele huis warm aanvoelt en niet alleen de lucht.
Het eerste geeft ook een veel comfortabeler gevoel dan het tweede waardoor je de ruimte ook minder warm moet stoken om het toch aangenaam te doen aanvoelen.
Een speksteenkachel heeft toch juist als hoofdoel te verwarmen via stralingswarmte en niet via convectie?
Stralingswarmte verwarmt objecten en oppervlakken zonder de lucht tussendoor te verwarmen. Die objecten worden direct warm en stralen terug. Alles binnen je huis wordt dus warm.
Je hebt minder geïnstalleerde capaciteit nodig in een stralingsverwarmingssysteem.
Het grote voordeel van speksteen (met voldoende volume waar het bij kleine kachels die alleen met dunne platen speksteen bekleed zijn nog al eens aan wil ontbreken) is dat na een twee uur stoken (afhankelijk van opslagvolume, omvang ruimte, verliezen, verschil binnen- buitentemp., interieurmaterialen,....) je het stoken voor 24 tot 48 uur kan stoppen en dat je hele huis warm aanvoelt en niet alleen de lucht.
Het eerste geeft ook een veel comfortabeler gevoel dan het tweede waardoor je de ruimte ook minder warm moet stoken om het toch aangenaam te doen aanvoelen.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 11:01 ]
Ah ja wellicht ben ik dan verkeerd geinformeerd. Vind nog steeds dat mn specksteen voor mijn gevoel minder warmte afgeeft in de rest van de kamer tov een metalen/keramische kachel, vandaar mijn gedachte voor een ventilator erop. Afgelopen jaar wat testen bekeken met een metalen/keramische kachel waar daar wel degelijk verschil was op te merken.IvoB2 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:57:
Voor een gewone (metalen) kachel begrijp ik het nut van een fan wel maar voor een speksteenkachel?
Misschien heb jij dan net een "worst of both worlds"... niet de snelle opwarming van een stalen / gietijzeren kachel, maar ook niet het langdurig afgiftevermogen van (voldoende) speksteen? De vraag die bij mij opkomt - stook je dan wel lang genoeg, m.a.w. krijgt de speksteen de tijd om de warmte op te nemen?
Met speksteen heb je normaliter geen ventilator nodig. De warmte komt na het stoken, terwijl bij de metale type kachels de warmte juist komt tijdens de verbranding. Nu ziet de kachel in de foto er niet naar uit als eentje met veel massa, dus ik weet niet tot in hoeverre dat opgaat.
Ik heb speksteen op mijn Jacobus 9, denk 6 a 7 cm dik. Daar staan 3 fans op van Ali en die doen het fantastisch! Het is natuurlijk geen echte speksteen kachel.
Edit, Ik zal vandaag eens kijken. Wellicht gooi ik de kachel aan. Er komen weer 2 fans binnen uit CN en ik heb een infrarood Temperatuur meter. Ik ga eens kijken bij welke temperatuur ze gaan draaien.
Edit, Ik zal vandaag eens kijken. Wellicht gooi ik de kachel aan. Er komen weer 2 fans binnen uit CN en ik heb een infrarood Temperatuur meter. Ik ga eens kijken bij welke temperatuur ze gaan draaien.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JDM1vF8Xj6UOXehHUPMDH4qP.webp?f=user_large)
[ Voor 56% gewijzigd door BeyondThunder op 08-10-2024 13:24 ]
Ik ben overtuigd, vandaag de installateur gebeld of ze niet alsnog de externe luchttoevoer kunnen plaatsen.
De eerste reactie: die kachel heeft zo weinig lucht nodig, dat is echt niet nodig.. Maar als u het echt wilt dan kunnen we het bekijken.
Hoewel het misschien niet echt nodig is, toch maar doen dus. Al is het maar om dat vervelende stemmetje uit mijn hoofd te halen dat het beter kan.
Bedankt voor de reacties hier!
De eerste reactie: die kachel heeft zo weinig lucht nodig, dat is echt niet nodig.. Maar als u het echt wilt dan kunnen we het bekijken.
Hoewel het misschien niet echt nodig is, toch maar doen dus. Al is het maar om dat vervelende stemmetje uit mijn hoofd te halen dat het beter kan.
Wanneer ik de foto bekijk lijkt me dat ook niet echt een massakachel maar een kachel bekleed met een laagje speksteen?Woohooo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:20:
[...]
Ah ja wellicht ben ik dan verkeerd geinformeerd. Vind nog steeds dat mn specksteen voor mijn gevoel minder warmte afgeeft in de rest van de kamer tov een metalen/keramische kachel, vandaar mijn gedachte voor een ventilator erop. Afgelopen jaar wat testen bekeken met een metalen/keramische kachel waar daar wel degelijk verschil was op te merken.
Een kachel uit spekteen komt pas goed tot zijn recht (kortstondig hard stoken gevolgd door langdurig gelijkmatig warmte afgeven) in een massa kachel. Je hebt massa nodig om voldoende warmte op te slaan en terug te kunnen afstralen.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 14:15 ]
Bij een massa speksteenkachel (maar dat lijkt me in dit specifiek geval niet zo te zijn, lijkt mee eerder een metalen kachel deels bekleed met een laagje speksteen) is het juist niet de bedoeling lang te stoken.Gramser schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:36:
Misschien heb jij dan net een "worst of both worlds"... niet de snelle opwarming van een stalen / gietijzeren kachel, maar ook niet het langdurig afgiftevermogen van (voldoende) speksteen? De vraag die bij mij opkomt - stook je dan wel lang genoeg, m.a.w. krijgt de speksteen de tijd om de warmte op te nemen?
Je moet top-down relatief kort en hevig stoken.
Toen we de speksteenkachel nog in gebruik hadden (massa 2700 kg) werd er nooit langer dan 2 uur gestookt en dat was voldoende (afhankelijk van de buitentemperatuur 12 tot 18 kg) voor de volledige woning 24 tot 48 uur op temperatuur te houden.
Ook beter berkenhout dan eik of beuk. Berkenhout brandt veel vlugger en heviger dan eik en beuk. Deze laatste dienen om lang te branden in een haard.
Hier een tip:
Ik heb een endoscope gekocht op Ali.
6 euro ofzo, 5,5 meter kabel. Vandaag binnen gekregen en sta versteld van het resultaat.
Let op, koop wel met stugge kabel.
Uiteraard gekocht voor inspectie van het rookkanaal.
Werkt prima voor Windows en Android. Al moet je wel wat vage apps installeren.
Ik heb een endoscope gekocht op Ali.
6 euro ofzo, 5,5 meter kabel. Vandaag binnen gekregen en sta versteld van het resultaat.
Let op, koop wel met stugge kabel.
Uiteraard gekocht voor inspectie van het rookkanaal.
Werkt prima voor Windows en Android. Al moet je wel wat vage apps installeren.
[ Voor 4% gewijzigd door BeyondThunder op 08-10-2024 15:25 ]
Ja dat zeker wel. Maar 'echt' warm (25+) wordt het niet zo snel voor mijn gevoel.Gramser schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:36:
Heeft geen van jullie met specksteenkachel zo een fan dan?
Warmte verspreiding of het nou metalen kachel is of specksteen zou toch op deze manier ook werken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3TWL74W30KF7NlKVJhiapxGT.png?f=user_large)
Het ziet er naar mijn idee wat overdreven uit, en de vraag is ook of je zo'n luchtstroom wel fijn vindt. Want wil zo'n fan dat echt zo door de hele kamer verspreiden zal ie toch redelijk wat lucht moeten verplaatsen.Woohooo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:48:
[...]
Ja dat zeker wel. Maar 'echt' warm (25+) wordt het niet zo snel voor mijn gevoel.
Warmte verspreiding of het nou metalen kachel is of specksteen zou toch op deze manier ook werken.
[Afbeelding]
Ik heb geen fan, maar ook nooit problemen gehad om het warm te krijgen. Ik heb eerder dat ik juist rustiger moet gaan stoken omdat het te warm aan het worden is.
[removed]
De luchtstroom voel je niet hoor, zoveel lucht wordt er niet verplaatst.redwing schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:29:
[...]
Het ziet er naar mijn idee wat overdreven uit, en de vraag is ook of je zo'n luchtstroom wel fijn vindt. Want wil zo'n fan dat echt zo door de hele kamer verspreiden zal ie toch redelijk wat lucht moeten verplaatsen.
Ik heb geen fan, maar ook nooit problemen gehad om het warm te krijgen. Ik heb eerder dat ik juist rustiger moet gaan stoken omdat het te warm aan het worden is.
Plaatje van Ecofan is wat overdreven. Je moet het meer zien dat de warmere lucht die zonder fan direct omhoog gaat, nu een beetje vermengt met de koudere lucht. Ik krijg het met fan sneller comfortabel in huis dan zonder. Al is dat verschil niet enorm, ik ben wel blij dat ik er ooit eentje gekocht heb.
Ik heb zo'n fan van Ali maar gebruik hem juist om de warmte weg te blazen anders is het veel te warm op de bank. 
Ik herken dat plaatje van Ecofan ook niet echt qua warmteverdeling.
Werkt prima trouwens, al heel wat jaren. Ik vond zo'n dure wel erg duur en wilde het eerst proberen. Geen idee vanaf welke temperatuur hij gaat draaien, onze kachel is altijd snel heet.
Ik herken dat plaatje van Ecofan ook niet echt qua warmteverdeling.
Werkt prima trouwens, al heel wat jaren. Ik vond zo'n dure wel erg duur en wilde het eerst proberen. Geen idee vanaf welke temperatuur hij gaat draaien, onze kachel is altijd snel heet.
Ik heb een speksteen, maar geen fan.
20 minuten na het starten van de kachel begint ie warmte te stralen.
Na +/-2u stoken laten we die rustig doen en is het in huis warm tot de middag de dag nadien.
Als het echt berekoud is, stoken we iets langer, zodat de warmte er 's morgens ook nog is.
20 minuten na het starten van de kachel begint ie warmte te stralen.
Na +/-2u stoken laten we die rustig doen en is het in huis warm tot de middag de dag nadien.
Als het echt berekoud is, stoken we iets langer, zodat de warmte er 's morgens ook nog is.
Er zit wel degelijk verschil in de warmteafgifte tussen een stalen kachel en een zware massa/speksteen kachel.Woohooo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:48:
[...]
Ja dat zeker wel. Maar 'echt' warm (25+) wordt het niet zo snel voor mijn gevoel.
[Afbeelding]
Bij een stalen kachel krijg je meestal in verhouding veel meer convectie (warme lucht) en minder stralingswarmte. Die convectie blijft bovenin de kamer hangen, terwijl stralingswarmte alle kanten op gaat.
Zeker bij een zware kachel die 24 uur per dag warm is trekt de warmte ook in de muren van het huis, waardoor die ook niet meer koud aanvoelen.
Mijn massakachel wordt maximaal 70 graden aan de buitenkant, dus zo'n ventilator zal geeneens gaan draaien verwacht ik.
En de maximale temperatuur haalt die vaak pas zodra het vuur weer uit is.
Als ik savonds de kachel aan steek is dat ook niet omdat het koud in huis is, maar omdat het de dag daarna anders koud zou worden.
In de ruimte, wil je die 25+ graden?Woohooo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:48:
Maar 'echt' warm (25+) wordt het niet zo snel voor mijn gevoel.
Dat is in het algemeen niet waar de installaties op ontworpen worden. Velen (de meesten?) van ons zullen je kachel dan te groot voor de ruimte vinden (en zouden je dus nu willen feliciteren dat het allemaal prima lijkt).
Vind het met de uitleg van @HandyLumberjack wel geinig om te lezen dat onze CV-haard inderdaad min of meer een speksteenkachel (b)lijkt voor huizen waar de kachel niet centraal genoeg staat
Convectiewarmte verdwijnt grotendeels het CV-water in en de kachel zelf weegt weliswaar lang geen 2700kg, maar met de waterbuffer meegeteld is het heel vergelijkbaar. En dan is er hier dus al met al heel flink techniek tegenaan gegooid om te doen wat in veel opstellingen al vele jaren langer passief kan
Toch één duidelijke bonus t.o.v. de speksteen-eigenaren: ik kan er lekker van in bad / onder de douche.
Waarom zou dat met een speksteenkachel niet gaan?Gwaihir schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:31:
Toch één duidelijke bonus t.o.v. de speksteen-eigenaren: ik kan er lekker van in bad / onder de douche.
In de achterwand van mijn speksteenkachel zit een (handgemaakte) koperen warmtewisselaar en die houdt, wanneer er vraag naar is, een boilervat van 300 liter constant op temperatuur.
Lijkt me ruim voldoende voor 2 personen.
De spiraal van de WP verwarmt in hetzelfde vat "maar" 150 liter en dat is al ruim voldoende.
Het watervat staat uiteraard niet in of naaste kachel in de leefruimte maar in de technische ruimte naast het binnendeel van de WP en zo dicht mogelijk bij de badkamer om leidingverliezen te beperken tussen vat en tappunt.
Wanneer de kachel brandt verbruikt dat een 70 tot 100 Wh per etmaal => het verbruik van de sturing en circulatiepomp tussen kachel en voorraadvat. Je hebt idd ook een sturing nodig want je wil toch niet dat er (nog) koud water tussen kachel en vat gaat circuleren of dat het water in de warmtewisselaar in de kachel te heet wordt? Circulatie tussen WW en voorraadvat begint hier dus op 40°C en de pomp gaat sneller draaien wanneer het water in de WW heter wordt en visa versa.
Met een speksteenkachel wil je ook geen 25° in huis (ik toch niet).
Gezien alles in huis veel warmer is dan bij een kachel die alleen de lucht opwarmt zou een normaal persoon bij 25°C omver vallen.
De warmte van een speksteenkachel zit na een tijdje niet alleen in de kachel maar in alle massa van het huis en verliest (bij een goed geïsoleerde woning) na een tijd ook minder warmte.
Verwarm je alleen lucht lekt dat langs alle kanten en bij een goed geïsoleerd huis zuig je het bij ventilatie ook mee naar buiten.
Nogmaals, een fan bij een speksteenkachel als massa (dus niet als oppervlakkige sier) heeft weinig zin.
Bij een convectiekachel wel want dat werkt op het opwarmen van lucht en die kan je met een fan over een grotere oppervlakte verspreiden.
[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2024 09:51 ]
Gaaf! Maar eh.. zegt 'handgemaakt' niet voldoende?IvoB2 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:40:
Waarom zou dat met een speksteenkachel niet gaan?
In de achterwand van mijn speksteenkachel zit een (handgemaakte) koperen warmtewisselaar en die houdt, wanneer er vraag naar is, een boilervat van 300 liter constant op temperatuur.
Lijkt me ruim voldoende voor 2 personen.
De spiraal van de WP verwarmt in hetzelfde vat "maar" 150 liter en dat is al ruim voldoende.
Het watervat staat uiteraard niet in of naaste kachel in de leefruimte maar in de technische ruimte naast het binnendeel van de WP en zo dicht mogelijk bij de badkamer om leidingverliezen te beperken tussen vat en tappunt.
Dat lijkt me ook wel logisch, want jouw speksteenkachel is nu ook (min of meer) een CV-haard, oftewel je hebt de kosten en complexiteit van beide. Daarnaast vermoed ik dat het lastiger dan bij mijn haard is deze wisselaar op temperatuur (van 60+ graden) te brengen en (voor wat langere tijd) te houden, juist omdat je speksteen helemaal bedoeld is voor het verspreiden van die warmte, het als één blok steen langzaam opwarmen en afkoelen.
Natuurlijk kan dat ook standaard.Gwaihir schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Zegt 'handgemaakt' niet voldoende?Tuurlijk gaat het, maar het is verre van standaard.
Maar zelf koos ik voor op maat gemaakt omdat dit een hoger rendement heeft, volledig op eigen behoeften is aangepast en goedkoper is.
Standaard kan ook maar heeft voorgaande voordelen niet want het zoekt het gemiddelde van de standaard klant.
De warmtewisselaar zit aan de binnenzijde van de kachel en daar is de temperatuur veel hoger dan 60°C.
Daarom dat de circulatiepomp sneller moet kunnen draaien. zoniet zou de temp. in de WW al vlug boven de 100°C uitkomen en de overdrukbeveiliging in werking stellen.
Een speksteenkachel met een WW wordt niet plots een CV haard.
De massa voor accumulatie van warmte blijft immers aanwezig in de leefruimte.
Je hebt alleen het bijkomend voordeel dat een klein deel van de warmte ook richting SWW gepompt kan worden.
Ik heb trouwens een dubbel verticaal SWW vat met een dubbele interne spiraal.
Het onderste deel zit verbonden aan de kachel waardoor deze tot 300 liter kan opwarmen.
Het bovenste deel zit verbonden aan de A2W WP waardoor deze tot 150 liter kan opwarmen (en meer hebben we eigenlijk niet nodig).
Uiteraard kan de WP het SWW hoger bijverwarmen (met een hoger rendement gezien de vertrektemp. van het water hoger is) wanneer de speksteenkachel langer niet actief is.
Beiden kunnen ook onafhankelijk van elkaar werken (wat hier nu de bedoeling van de speksteenkachel is => back up wanneer er in het stookseizoen eeentechnisch probleem met de WP zou zijn of back up bij langdurige dunkelflaute en gelijktijdig buitentemp. onder nul).
Wanneer je langdurig een speksteenkachel gebruikt laat je deze uiteraard intern ook niet volledig afkoelen om ze heet te stoken, terug volledig laten af te koelen en terug heet te stoken.
Eenmaal de woning op temperatuur ga je vervolgens gewoon minder hout stoken zodat de kachel op een gelijkmatige temperatuur blijft.
Het vraagt inderdaad enige tijd ervaring om in je eigen woning te weten te komen hoeveel kg hout je nodig hebt om bij een welbepaalde buitentemp. een gelijkmatige binnentemp. te handhaven en niet continu te warm te stoken waardoor je weer overmatig moet gaan koelen enz.
Maar dat is nu net het leuke om te leren omgaan met een speksteenkachel.
Ik ben met dezelfde kachel (in 2013) ooit begonnen om (in een niet geïsoleerde woning) 20 tot 22 kg hout per etmaal te stoken om het binnen rond de 21°C te krijgen.
Maar toen had je hier nog winters met buitentemperaturen onder de -15°C.
Jaren later (bij opvoeren isolatie) was dat al gezakt tot 12 tot 15 kg per 48 uur.
En nu (na optimalisatie isolatie en inzetten op verwarmen via onrechtstreekse kernfusie) dient ze nog alleen als back up bij voornoemde problemen.
De laatste twee jaar zakt de buitentemp. hier ook niet meer onder de -8°C en dat zijn dan nog maar uitzonderlijke dagen. Doorgaans komt de dagtemp. hier niet meer onder het vriespunt en dan is de WP meer aangewezen om te verwarmen dan de speksteenkachel.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2024 10:38 ]
Het zou dom zijn een (te) groot deel van de warmte af te voeren naar water en toch de speksteen óók te plaatsen, ja. Maar ik bedoel vooral dat je óók de hele infrastructuur van een CV-haard hebt: warmtewisselaar, pomp, beveiliging. Zo te horen (je heb het over oververhitten van het water) heb je zelfs de noodkoeling nodig?IvoB2 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:35:
Een speksteenkachel met een WW wordt niet plots een CV haard.
De massa voor accumulatie van warmte blijft immers aanwezig in de leefruimte.
Je hebt alleen het bijkomend voordeel dat een klein deel van de warmte ook richting SWW gepompt kan worden.
Hoe ga jij, 's zomers en nu je de kachel steeds minder gebruikt, om met het legionella risico, gegeven dat je de onderste helft van je SWW vat alleen met de kachel verwarmt?
De invoer zit aan de onderzijde van de boiler en de afvoer naar tapwater aan de bovenzijde.
De onderste helft is dus gewoon steeds verse aanvoer van leidingwater maar wordt in de zomer pas in de bovenste helft door de WP opgewarmd. De uitstroom is bovenaan en heeft dus steeds de max. temperatuur en wordt door opgaande druk van onderaan aangevuld.
Het is bovendien een huishoudelijk systeem met regelmatige doostroom. Het is dus geen langdurig stilstaand water wat het risico op legionella zou verhogen (maar dat is een discussie buiten dit topic).
De onderste helft is in de zomer dus geen stilstaand water maar heeft bij afname tapwater telkens een doorstroom van beneden naar boven.
Tijdens de echte zomermaanden (buitentemp. +18°C) wordt zelfs dit systeem niet bijgewarmd door de WP maar wordt douchewater rechtstreeks door de zon opgewarmd.
Een binnenbad hebben we niet.
Dit is idd geen "standaard" systeem van de gemiddelde woning (combinatie van opwarming woning en SWW door zon, PV, thuisaccu, BEV accu als back up, speksteenkachel en A2W WP voor CV en SWW en A2A WP voor tussenseizoen en koeling,...) maar dat is ook mijn streven niet.
Mijn streven is een huishoudelijke off grid situatie (naast eigen energieopwek via PV en eigen opslag dus ook nog 1 ha eigen bos voor onuitputtelijke voorraad hout via bosbeheer ≠ houtkap).
Beschouw het dus maar als een n = 1 verhaal.
De onderste helft is dus gewoon steeds verse aanvoer van leidingwater maar wordt in de zomer pas in de bovenste helft door de WP opgewarmd. De uitstroom is bovenaan en heeft dus steeds de max. temperatuur en wordt door opgaande druk van onderaan aangevuld.
Het is bovendien een huishoudelijk systeem met regelmatige doostroom. Het is dus geen langdurig stilstaand water wat het risico op legionella zou verhogen (maar dat is een discussie buiten dit topic).
De onderste helft is in de zomer dus geen stilstaand water maar heeft bij afname tapwater telkens een doorstroom van beneden naar boven.
Tijdens de echte zomermaanden (buitentemp. +18°C) wordt zelfs dit systeem niet bijgewarmd door de WP maar wordt douchewater rechtstreeks door de zon opgewarmd.
Een binnenbad hebben we niet.
Dit is idd geen "standaard" systeem van de gemiddelde woning (combinatie van opwarming woning en SWW door zon, PV, thuisaccu, BEV accu als back up, speksteenkachel en A2W WP voor CV en SWW en A2A WP voor tussenseizoen en koeling,...) maar dat is ook mijn streven niet.
Mijn streven is een huishoudelijke off grid situatie (naast eigen energieopwek via PV en eigen opslag dus ook nog 1 ha eigen bos voor onuitputtelijke voorraad hout via bosbeheer ≠ houtkap).
Beschouw het dus maar als een n = 1 verhaal.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2024 12:42 ]
Vandaag is de kachelman geweest om te komen kijken en uit te leggen dat het echt niet nodig is. De kachel pakt 24m3 per uur, en dat kan in mijn huis prima. De externe luchttoevoer is alleen een accesoire voor extreme gevallen als luchtdichte huizen met mechanische blokventilatie. Maar: hij is best bereid is om de externe luchttoevoer aan te sluiten om het uit mijn hoofd te halen. Dus daar zijn we op uit gekomen.Skoeddies schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:09:
Ik ben overtuigd, vandaag de installateur gebeld of ze niet alsnog de externe luchttoevoer kunnen plaatsen.
Overigens kost het alleen het extra onderdeel, de installatie zit bij de prijs in. Voor een hele kleine extra op een groot bedrag kan het dus gewoon een stapje beter..
Voordeel van dit verhaal: ik kan straks wel een vergelijk maken tussen met en zonder externe luchttoevoer. Nu ben ik erg benieuwd naar het verschil!
Het is niet alleen een punt van genoeg benodigde aangevoerde lucht.
Voornaamste punt van een externe aanvoer (in een goed geïsoleerde woning) is dat je extern buitenlucht gaat verbranden en bij intern reeds warme lucht aan de leefruimte gaat onttrekken die vervolgens aangevuld moet worden en die weer extra moet opgewarmd worden.
Kachelmannen zijn waarschijnlijk nog ergens in het verleden blijven steken waar iedere woning nog zo lek was als een vergiet en je à volonté kon blijven bijstoken want het kostte toch (bijna) niets en van klimaatproblemen had nog niemand gehoord.
Voornaamste punt van een externe aanvoer (in een goed geïsoleerde woning) is dat je extern buitenlucht gaat verbranden en bij intern reeds warme lucht aan de leefruimte gaat onttrekken die vervolgens aangevuld moet worden en die weer extra moet opgewarmd worden.
Kachelmannen zijn waarschijnlijk nog ergens in het verleden blijven steken waar iedere woning nog zo lek was als een vergiet en je à volonté kon blijven bijstoken want het kostte toch (bijna) niets en van klimaatproblemen had nog niemand gehoord.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2024 16:15 ]
Eigenlijk klopt ook dat nog niet helemaal, dat je het met meer stoken wel redt, want de aloude open haard delen we nu een rendement van -10% toe. D.w.z. niet alleen is de verbranding belabberd en dus laag van rendement, hij verplaatst ook nog 'ns zoveel warme lucht vanuit de kamer door z'n pijp naar buiten (waarvoor je weer nieuwe koude lucht naar binnen trekt), dat hij al met al je huis afkoelt.IvoB2 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:13:
waar iedere woning nog zo lek was als een vergiet en je à volonté kon blijven bijstoken want het kostte toch (bijna) niets en van klimaatproblemen had nog niemand gehoord.
In mijn jeugd hadden we zo'n ding en vond ik dat goed te merken; trok een nare temperatuurgradiënt door de woonkamer.
In het rijtje van 'blijven hangen': wij combineren een CV-haard met een warmtepomp. Het was lastig daar goede partijen voor de vinden, want de CV-haard leveranciers zijn zeker van het aanleggen van een mooi gebufferd systeem, maar snappen niet dat het een stom idee is van de warmtepomp óók altijd 60 graden te verwachten. "De VVW-verdeler mengt dat wel terug meneer."

Die combi hebben wij ook. Wat heel lastig is, is dat warmtepomp(regeling)en zijn geperogrammeerd met het idee dat een WP hrt zuinigst is en dat je die graag het meest wilt laten draaien. En pas wanneer de WP te kort schiet, iets anders bij schakelt. Bij ons is dat dus niet het geval: wij stoken de cv-haard. En pas wanneer die niet brandt, maar het wel warm moet worden, mag de WP aan. Dat krijgen we maar niet ingeregeld.Gwaihir schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:38:
In het rijtje van 'blijven hangen': wij combineren een CV-haard met een warmtepomp. Het was lastig daar goede partijen voor de vinden, want de CV-haard leveranciers zijn zeker van het aanleggen van een mooi gebufferd systeem, maar snappen niet dat het een stom idee is van de warmtepomp óók altijd 60 graden te verwachten. "De VVW-verdeler mengt dat wel terug meneer."
Dat werkt hier wel prima... dus het is mogelijk.Raymond schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:50:
[...]
Die combi hebben wij ook. Wat heel lastig is, is dat warmtepomp(regeling)en zijn geperogrammeerd met het idee dat een WP hrt zuinigst is en dat je die graag het meest wilt laten draaien. En pas wanneer de WP te kort schiet, iets anders bij schakelt. Bij ons is dat dus niet het geval: wij stoken de cv-haard. En pas wanneer die niet brandt, maar het wel warm moet worden, mag de WP aan. Dat krijgen we maar niet ingeregeld.
Jarenlang een openhaard gestookt, die trok (regelbaar met een klepje) zijn lucht uit de kruipruimte van het huis. Goede gemetselde schouw en schoorsteen tot op de zolder die veel warmte op kon nemen. Dus én de woonkamer warm én de kinderkamer erboven ook nog een beetje. Eigenlijk nooit iets van een koude trek gemerkt.Gwaihir schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:38:
[...]Eigenlijk klopt ook dat nog niet helemaal, dat je het met meer stoken wel redt, want de aloude open haard delen we nu een rendement van -10% toe. D.w.z. niet alleen is de verbranding belabberd en dus laag van rendement, hij verplaatst ook nog 'ns zoveel warme lucht vanuit de kamer door z'n pijp naar buiten (waarvoor je weer nieuwe koude lucht naar binnen trekt), dat hij al met al je huis afkoelt.
In mijn jeugd hadden we zo'n ding en vond ik dat goed te merken; trok een nare temperatuurgradiënt door de woonkamer.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bollocks / daar begon de optimalisatieYaksa schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Jarenlang een openhaard gestookt, die trok (regelbaar met een klepje) zijn lucht uit de kruipruimte van het huis. Goede gemetselde schouw en schoorsteen tot op de zolder die veel warmte op kon nemen. Dus én de woonkamer warm én de kinderkamer erboven ook nog een beetje. Eigenlijk nooit iets van een koude trek gemerkt.
Een open haard is natuurlijk zo'n ding dat via z'n open toegang tot het vuur ook z'n lucht aantrekt. Wat je beschrijft is dus al niet meer die klassieke -10% rendement opstelling.
Heb in ons huidige huis gezien dat de, eveneens van voor volledig open, haard waarmee het ooit gebouwd is ook zo'n aanvoer had. Vroeg me al af hoe goed het gewerkt heeft. Want met je klepje regel je natuurlijk niet dat er geen lucht uit de ruimte genomen kan worden. Dat zal vast altijd best fors blijven. Maar leuk om te horen dat zo'n eerste simpele toevoeging al zoveel deed. (Later zijn we de haarden toch maar dicht gaan maken, ook vanwege de hogere verbrandingstemperatuur die je dan haalt.)
Hoe heb jij dat geregeld?Ronald.42 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:04:
Dat werkt hier wel prima... dus het is mogelijk.
Wij liepen al bij de planning tegen het door @Raymond geschetste probleem aan. Uiteindelijk heb ik zelf de totaalregeling geschreven in een Loxone miniserver. Werkt prima
D.w.z. hoewel het allemaal nog niet zo ver gaat als wat @IvoB2 hier zoal deelt, hangt het toch al stevig in de n=1 hoek. Het zijn mogelijkheden die veel eigen tijd en initiatief vragen en zich daardoor slecht (kunnen) verspreiden, helaas.
Ik heb geen vloerverwarming maar bewust gekozen voor Jaga LT DBE convectoren en een ruimtethermostaat.
Vloerverwarming icm speksteenkachel vond ik niet goed samenwerken gezien de massa van de vloer dan niet flexibel genoeg is.
De ruimtethermostaat staat bv. op 20°C.
Wanneer de kachel de temp. in de leefruimte daarboven laat stijgen is er geen vraag voor de A2W WP en draait deze dus niet.
Wanneer de kachel niet brandt en de temp. in de leefruimte daalt onder de ingestelde temp. op de ruimtethermostaat dan is er vraag en slaat de WP aan.
Dat werkt (wat betreft de WP) dus niet anders dan wanneer er geen kachel zou zijn en de binnentemp. zou schommelen naargelang de verliezen in de woonruimte en de (dalende) buitentemperatuur.
Tijd vraagt dat niet.
Wel wat planning vooraf en zo (laten) uitvoeren.
De A2W WP en speksteenkachel werden hier in 2013 gelijktijdig geplaatst.
Zo kon ook het boilervat gelijktijdig afgestemd worden op aanvoer via WP en speksteenkachel.
De sturing verloopt via een Sanutal DeltaSol BX en een voeler in de kachel.
:strip_exif()/f/image/EBvPq5Fe8BQKf6Yc1v4Kvjsz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y1rwIWLHiXq2ZzJwLQFF7DMG.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarming icm speksteenkachel vond ik niet goed samenwerken gezien de massa van de vloer dan niet flexibel genoeg is.
De ruimtethermostaat staat bv. op 20°C.
Wanneer de kachel de temp. in de leefruimte daarboven laat stijgen is er geen vraag voor de A2W WP en draait deze dus niet.
Wanneer de kachel niet brandt en de temp. in de leefruimte daalt onder de ingestelde temp. op de ruimtethermostaat dan is er vraag en slaat de WP aan.
Dat werkt (wat betreft de WP) dus niet anders dan wanneer er geen kachel zou zijn en de binnentemp. zou schommelen naargelang de verliezen in de woonruimte en de (dalende) buitentemperatuur.
Tijd vraagt dat niet.
Wel wat planning vooraf en zo (laten) uitvoeren.
De A2W WP en speksteenkachel werden hier in 2013 gelijktijdig geplaatst.
Zo kon ook het boilervat gelijktijdig afgestemd worden op aanvoer via WP en speksteenkachel.
De sturing verloopt via een Sanutal DeltaSol BX en een voeler in de kachel.
:strip_exif()/f/image/EBvPq5Fe8BQKf6Yc1v4Kvjsz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y1rwIWLHiXq2ZzJwLQFF7DMG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TPbrhspPOzhLgbBHCvUqC9t6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2024 12:11 ]
Ik heb het analoog met relais en thermoschakelaars opgelost.Gwaihir schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:05:
[...]
Hoe heb jij dat geregeld?
Wij liepen al bij de planning tegen het door @Raymond geschetste probleem aan. Uiteindelijk heb ik zelf de totaalregeling geschreven in een Loxone miniserver. Werkt prima. Maar was flink zoeken voordat we deze oplossing hadden gevonden en leunt stevig op m'n zelfredzaamheid als tweaker.
D.w.z. hoewel het allemaal nog niet zo ver gaat als wat @IvoB2 hier zoal deelt, hangt het toch al stevig in de n=1 hoek. Het zijn mogelijkheden die veel eigen tijd en initiatief vragen en zich daardoor slecht (kunnen) verspreiden, helaas.
De houtcv hangt aan dezelfde buffer als de wp.
De wp krijgt aanvraag/vrijgave van de kamerthermostaat is het buffervat onder de 30 graden dan gaat de wp draaien.
Draait de houtcv en daarbij de laadpomp is de vrijgave voor de wp verbroken.
Komt de kamertemperatuur boven het setpoint gaat de vloerverwarming uit en worden alleen het buffervat en de radiatoren boven nog gevoed met warm water.
Lopen de radiatoren boven dicht dan gaat alle warmte van de houtcv naar de buffer.
Op de buffer zit dan nog op 1/3 van onder een voeler die als de temperatuur daar te hoog wordt een rode lamp laat branden bij de hout cv.
Dat laatste is me werkelijk nog nooit gelukt zelfs niet met moedwillig een beetje extra stoken.
1000 liter buffer is niet snel heet.
Is de buffer koud en hout cv uit dan draait de wp wel en die regelt zijn vermogen op de temperatuur die vanuit de wp de buffer in gaat.
Die voeler wil ik mischien nog wel eens wat aanpassen. Die zit nu op een plek waar de leiding wat warmer blijft ondanks dat de buffer dan nog maar 25 is.
Dus dan start hij wel eens wat laat, maar tot echte merkbare last met dat het een koude dip in huis geeft hebben we ook niet het is meer een constatering dat het gebeurd omdat je het meet en in de gaten houd.
Wellicht een minder technische vraag, maar wie heeft er nog meer last van wespen in de houtopslag? Het lijkt bij wel veel meer dan andere jaren. Zojuist een krat hout binnengehaald en 4 wespen koninginnen het huis weer uitgezet. Wat mij wel opvalt is dat het enkel in het berkenhout zit.
Om te voorkomen dat ze het huis binnenkomen sla ik normaal gesproken de blokken tegen elkaar dan vallen ze er doorgaans wel af.
Om te voorkomen dat ze het huis binnenkomen sla ik normaal gesproken de blokken tegen elkaar dan vallen ze er doorgaans wel af.
Komt hier met regelmaat voor dat er eentje ontwaakt van hout dat naar binnen is gehaald. Verschilt een beetje per jaar. Dit jaar erg weinig wespen hier dus zal nu wel mee gaan vallen. Ik heb vrijwel altijd essenhout.Hans Esselink schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:23:
Wellicht een minder technische vraag, maar wie heeft er nog meer last van wespen in de houtopslag? Het lijkt bij wel veel meer dan andere jaren. Zojuist een krat hout binnengehaald en 4 wespen koninginnen het huis weer uitgezet. Wat mij wel opvalt is dat het enkel in het berkenhout zit.
Nog even over de "ecofans", de kachel ventilatoren.
Deze gaan hier draaien als het speksteen waar ze op staan rond de 72 graden is, gemeten met een IR thermometer.
Mocht iemand zo'n ding willen testen, ik heb er zat liggen hier. (PM)
Deze gaan hier draaien als het speksteen waar ze op staan rond de 72 graden is, gemeten met een IR thermometer.
Mocht iemand zo'n ding willen testen, ik heb er zat liggen hier. (PM)
@Hans Esselink Ben eraan gewend geraakt. Ze zijn nooit wakker en energiek genoeg om veel drukte te maken
.
Deel je indruk dat ze (indien keuze beschikbaar) voorkeur voor bepaalde houtsoorten lijken te hebben. (Zoek evt. in dit topic; beide al langs gekomen.)
Deel je indruk dat ze (indien keuze beschikbaar) voorkeur voor bepaalde houtsoorten lijken te hebben. (Zoek evt. in dit topic; beide al langs gekomen.)
Vaker gehoord. Hier reageert de VVW daarom op een voeler in de haard (in aanvulling op de ruimtethermostaat). De VVW gaat dus uit zodra de haard aan gaat, niet pas als de oververhitting een feit is.IvoB2 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:58:
Die massa is voor verwarming met de WP juist een groot voordeel (en de VVW zat er simpelweg al).
Wanneer de speksteenkachel hier gestookt wordt heb je twee fasen van verwarming:
1. Verbranding van hout in de kachel => door het glas komt warmte in de ruimte.
2. Speksteen neemt warmte op en wanneer de kachel niet meer brandt (na ongeveer 2 uur) begint speksteen stralingswarmte af te geven.
Wanneer je de kachel aansteekt zit je vloermassa nog altijd volgestouwd met warmte. Die verdwijnt niet plotseling nadat je de kachel aansteekt. Je blijft dus gelijktijdig fase 1 en opgebouwde massa in vloer afgeven en beiden zijn niet terug te regelen.
Voordeel van Jaga DBE icm WP en kachel is dat de WP geen warmte buffert in de massa van de vloer maar alleen doorgeeft aan de alu/koper lamellen van de convector. Steek je de kachel aan en voelt de ruimtesensor dat de kachel warmte afgeeft (in eerste instantie door de verbranding in de kachel en straling door de ruit) stopt de WP onmiddellijk met aanvoer warm water en in no time geven de Jaga's geen warmte meer af want er is geen massa waarin dit wordt opgeslagen.
Omgekeerd idem. Geeft de kachel onvoldoende warmte af dan kan de WP onmiddellijk bijspringen want ze werkt op een LTV + laag watervolume.
VVV* + speksteen is twee keer volume en dat is beiden een inert systeem.
Ventilo convector + speksteen is slechts één keer volume waarbij de ventilo wel onmiddellijk kan reageren (naargelang de situatie aan of uit) op de kachel en geen warmte meer toevoegt of vlug warmte aanvult.
Een inert systeem zoals een VVV* kan nooit vlug warmte opbouwen noch afbouwen en is dus niet het meest efficiënte systeem om samen te werken met een kachel.
*Of je zou nog een VVV op basis van elektrische weerstanden moeten hebben maar dat is in de huidige omstandigheden sowieso geen efficiënt systeem en is alleen betaalbaar wanneer je nog energie kan salderen en per definitie geen energie onafhankelijk systeem (en met een dynamisch energiecontract ook al niet want afhankelijk van de prijs per uur en niet volgens de vraag van comfort).
1. Verbranding van hout in de kachel => door het glas komt warmte in de ruimte.
2. Speksteen neemt warmte op en wanneer de kachel niet meer brandt (na ongeveer 2 uur) begint speksteen stralingswarmte af te geven.
Wanneer je de kachel aansteekt zit je vloermassa nog altijd volgestouwd met warmte. Die verdwijnt niet plotseling nadat je de kachel aansteekt. Je blijft dus gelijktijdig fase 1 en opgebouwde massa in vloer afgeven en beiden zijn niet terug te regelen.
Voordeel van Jaga DBE icm WP en kachel is dat de WP geen warmte buffert in de massa van de vloer maar alleen doorgeeft aan de alu/koper lamellen van de convector. Steek je de kachel aan en voelt de ruimtesensor dat de kachel warmte afgeeft (in eerste instantie door de verbranding in de kachel en straling door de ruit) stopt de WP onmiddellijk met aanvoer warm water en in no time geven de Jaga's geen warmte meer af want er is geen massa waarin dit wordt opgeslagen.
Omgekeerd idem. Geeft de kachel onvoldoende warmte af dan kan de WP onmiddellijk bijspringen want ze werkt op een LTV + laag watervolume.
VVV* + speksteen is twee keer volume en dat is beiden een inert systeem.
Ventilo convector + speksteen is slechts één keer volume waarbij de ventilo wel onmiddellijk kan reageren (naargelang de situatie aan of uit) op de kachel en geen warmte meer toevoegt of vlug warmte aanvult.
Een inert systeem zoals een VVV* kan nooit vlug warmte opbouwen noch afbouwen en is dus niet het meest efficiënte systeem om samen te werken met een kachel.
*Of je zou nog een VVV op basis van elektrische weerstanden moeten hebben maar dat is in de huidige omstandigheden sowieso geen efficiënt systeem en is alleen betaalbaar wanneer je nog energie kan salderen en per definitie geen energie onafhankelijk systeem (en met een dynamisch energiecontract ook al niet want afhankelijk van de prijs per uur en niet volgens de vraag van comfort).
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2024 15:16 ]
Dat dik je m.i. best wel aan. Hetzelfde argument kan gemaakt worden voor de massa van je spektsteenkachel: daar gooi je ook heel veel niet terug te regelen warmte in. En toch geeft dat (doorgaans) geen probleem. En bij een VWW-verwarmde vloer is die opgebouwde warmtecapaciteit nog flink kleiner, daar je die (met een WP) zo'n 25 tot hooguit 35 graden maakt, een stuk minder dan de speksteen.IvoB2 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:15:
Ik kan vanuit de praktijk hier in elk geval zeggen dat er geen vervelende piek optreedt door de combinatie.
Maar WPs houden helemaal niet van 'onmiddellijk'; die hebben juist ook baat bij inertie en rustig doortuffen. En de verwarming kan simpelweg op tijd starten; daar zijn PID-geregelde thermostaten voor uitgevonden.Geeft de kachel onvoldoende warmte af dan kan de WP onmiddellijk bijspringen want ze werkt op een LTV + laag watervolume.
[Volledigheidshalve: de VVW nabij de haard wordt hier geblokkeerd zodra de haard aangemaakt blijkt (de eerste plotselinge temperatuurstijging in de haard) en weer vrijgegeven enige tijd nadat de haard voor het laatst is gevuld. Hij wordt dus concreet geblokkeerd bij een veel lagere temperatuur in de haard dan hij weer vrij gegeven wordt en zelf weer vooruit gaat kijken. Bovendien vindt deze blokkade bij extreme koude niet plaats.]
Klopt. Ik had dus al die eerste. En jij hebt er nu begrijp ik geen in gebruik, nu je die speksteen nauwelijks nog inzet..VVV* + speksteen is twee keer volume en dat is beiden een inert systeem.
Dat maakt toch eigenlijk niet uit? Zo lang je de massa van de vloer inzet, blijft het verhaal gelijk.*Of je zou nog een VVV op basis van elektrische weerstanden moeten hebben
Nee dat argument voer ik niet aan.Gwaihir schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:29:
[...]
Dat dik je m.i. best wel aan. Hetzelfde argument kan gemaakt worden voor de massa van je spektsteenkachel: daar gooi je ook heel veel niet terug te regelen warmte in. En toch geeft dat (doorgaans) geen probleem. En bij een VWW-verwarmde vloer is die opgebouwde warmtecapaciteit nog flink kleiner, daar je die (met een WP) zo'n 25 tot hooguit 35 graden maakt, een stuk minder dan de speksteen.
Ik geef net aan dat de speksteen een niet te regelen opslagwarmte heeft (de warmte die er eenmaal in zit krijg je niet meer gestopt en moet de ruimte in).
Net zoals een vloerverwarming met voldoende massa (wat een goed ontworpen VVV zou moeten hebben en je geeft nu zelf aan - toch wat betreft de vloerverwarming - eveneens een inert massasystemen in gebruik te hebben, toch wat betreft de vloerverwarming.
Vlug schakelen tussen vloerverwarming en speksteenkachel (in geval dit een massakachel is) heeft dus weinig zin. De WP houdt er niet van en de kachel kan het niet.
Mijn uitgangspunt was dan ook niet om telkens te gaan schakelen tussen WP en massakachel.
Maar een van beiden langdurig in te zetten en op elkaar te doen aansluiten.
Eenmaal twee uur gestookt houdt de speksteenkachel de leefruimte sowieso 24 tot 48 uur op een comfortabele temperatuur en moet de WP niet meewerken.
Bij gebruik van de kachel werkt de WP alleen wanneer het daarvoor eigenlijk te warm is (maar te koel om het binnen comfortabel te hebben) of bij afwezigheid. Voor de kachel moet er eenmaal per 24/48 uur immers altijd iemand gedurende minstens 2 uur aanwezig zijn.
De twee massa's versterken dus elkaar. Ze koelen niet onmiddellijk af en ze warmen niet onmiddellijk op.
Mijn argument was juist dat je dan niet met twee keer hetzelfde uitgangspunt moet werken maar juist met een vlug schakelbaar element. En wanneer je met een niet constant schakelbaar element zit als een speksteen massakachel (een massakachel dus, geen kachel met speksteen bekleed voor de sier) blijft alleen de CV over als vlug schakelbaar element in de keten.
Wanneer je vloerverwarming weinig massa bevat en/of je speksteenkachel geen echte massakachel is maar een houtkachel met een laagje speksteen voor wat extra warmte/sierelement heb je uiteraard een volkomen ander uitgangspunt en bekom je andere resultaten.
Sinds 2013 speksteen massakachel van 2,7 ton + LTV ventiloconvectoren (op A2W WP) gelijktijdig in gebruik genomen en combi in werking tot 2021.Klopt. Ik had dus al die eerste. En jij hebt er nu begrijp ik geen in gebruik, nu je die speksteen nauwelijks nog inzet..
Sinds de isolatie van de woning werd geoptimaliseerd en er als primaire verwarming vooral wordt ingezet op rechtstreekse zonne-instraling wordt zowel de speksteen als de CV op basis van A2W nog nauwelijks gebruikt. Laatste hoofdzakelijk alleen voor SWW en wanneer de buitentemperatuur tussen de 0 en 15°C zit en er gelijktijdig onvoldoende zonne-uren zijn (minder dan 2-3 per dag).
In de praktijk is dat tussen 2021 en heden dan alleen in de maanden december en januari.
In oktober-november en februari-maart volstaat de zonne-instraling door de dag en na zonsondergang en bij koude buitentemp. - aangevuld met A2A verwarming.
De speksteenkachel wordt idd alleen nog gebruikt indien er een lange periode zonder zon is en bij temp. onder de 0°C (want dan zakt het rendement van de WP enorm) of bij een technisch probleem van de warmtepompen. Maar tussen 2021 en heden nog niet moeten gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2024 17:03 ]
Ik dacht dat we het hadden over het (mogelijk) oververhitten van de ruimte bij inschakeling van de haard, doordat de VWW eventueel laat uitschakelt en nog lang blijft 'nastralen'. Ik erkende dat probleem en gaf aan dat het met een beetje extra (snuggere) regeling ok blijkt.IvoB2 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:55:
Mijn argument was juist dat je dan niet met twee keer hetzelfde uitgangspunt moet werken maar juist met een vlug schakelbaar element. En wanneer je met een niet constant schakelbaar element zit als een speksteen massakachel (een massakachel dus, geen kachel met speksteen bekleed voor de sier) blijft alleen de CV over als vlug schakelbaar element in de keten.
Mijn take daarmee al met al: inerte onderdelen vragen zorgvuldige regeling / vooruitkijken. (En geven dan een heerlijk constante temperatuur in huis.) Ik pleit dus zeker niet voor 'telkens snel schakelen'.
Dat je sowieso een snel schakelend element nodig hebt, herken ik niet. Ik begrijp denk ik ook niet zo goed waar je op doelt, daar het je kennelijk niet (meer) om die uitdaging bij inschakelen van de haard gaat.
Mijn situatie is inderdaad niet de jouwe: CV-haard (geen massakachel maar opslag in water) en W/W WP (dus geen dip in COP bij vorst, maar de WP kan het huis dan ook niet in z'n eentje aan). Maar ik heb niet meteen de indruk dat we daardoor langs elkaar praten..ander uitgangspunt en bekom je andere resultaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 12-10-2024 17:11 ]
Toch wel.
Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat je VVV met een massakachel combineerde.
Gezien dat niet het geval is en een gewone kachel geen warmte opslaat waar je niet vlug vanaf kan een totaal ander uitgangspunt dus.
De discussie - die er dus geen blijkt te zijn gezien ik het in jouw case verkeerdelijk over de combinatie van massa VVV en massa speksteen had -kan hierbij dus gesloten worden.
Dat je W2W WP in zijn eentje je woning niet kan verwarmen vind ik persoonlijk vreemd maar staat los van dit topic.
Daar zullen we dan ook niet verder op ingaan.
On topic is dan blijkbaar dat je houtkachel gewoon een noodzaak is omdat je WP bij vorst niet voldoet.
Onze situatie is dus net omgekeerd:
- jij gebruikt massa voor VVV/WP in combinatie met een kachel zonder massa.
- ik gebruik massa voor een kachel in combinatie met een WP zonder massa.
Beiden combi's zijn dus flexibel.
Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat je VVV met een massakachel combineerde.
Gezien dat niet het geval is en een gewone kachel geen warmte opslaat waar je niet vlug vanaf kan een totaal ander uitgangspunt dus.
De discussie - die er dus geen blijkt te zijn gezien ik het in jouw case verkeerdelijk over de combinatie van massa VVV en massa speksteen had -kan hierbij dus gesloten worden.
Dat je W2W WP in zijn eentje je woning niet kan verwarmen vind ik persoonlijk vreemd maar staat los van dit topic.
On topic is dan blijkbaar dat je houtkachel gewoon een noodzaak is omdat je WP bij vorst niet voldoet.
Onze situatie is dus net omgekeerd:
- jij gebruikt massa voor VVV/WP in combinatie met een kachel zonder massa.
- ik gebruik massa voor een kachel in combinatie met een WP zonder massa.
Beiden combi's zijn dus flexibel.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2024 17:19 ]
Ik heb dus de combinatie massakachel plus trage vloerverwarming op een kleine warmtepomp. Ik vindt het een ideale combinatie.
De warmtepomp draait op basis van een tijdklok, nu 2 uur per dag. Daarnaast is die gestuurd op een maximale watertemperatuur van 25° en een kamerthermostaat (maar die de laatste staat vrij hoog, waardoor die bijna nooit ingrijpt).
De afstemming op warmtevraag doe ik met de hoeveelheid hout die iedere dag de kachel in gaat. En soms sla ik het stoken 1 of zelfs 2 dagen over. Dit is niet lastiger als met alleen een massakachel.
Door ook gebruik te maken van de vloerverwarming voelt het een stuk comfortabeler in huis, zeker in de ruimte's die verder weg liggen van de massakachel, omdat die anders toch wel een beetje koud werden.
De warmtepomp draait op basis van een tijdklok, nu 2 uur per dag. Daarnaast is die gestuurd op een maximale watertemperatuur van 25° en een kamerthermostaat (maar die de laatste staat vrij hoog, waardoor die bijna nooit ingrijpt).
De afstemming op warmtevraag doe ik met de hoeveelheid hout die iedere dag de kachel in gaat. En soms sla ik het stoken 1 of zelfs 2 dagen over. Dit is niet lastiger als met alleen een massakachel.
Door ook gebruik te maken van de vloerverwarming voelt het een stuk comfortabeler in huis, zeker in de ruimte's die verder weg liggen van de massakachel, omdat die anders toch wel een beetje koud werden.
Mee eens.HandyLumberjack schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:04:
Maar hier ander uitgangspunt: alleen de leefruimte wordt verwarmd en dat is voor keuken/zitruimte/bureau in een open plan waarbij deze - afhankelijk van de buitentemperatuur, zonne-instraling en noodzaak ook nog eens in twee kan gedeeld worden (ieder deel zijn eigen zitruimte) en afgescheiden door een dubbele glazen wand.
De leefruimte heeft hier ook geen stenen vloer en geeft sowieso nooit een oncomfortabel gevoel.
De massakachel is sowieso overbemeten voor het te verwarmen deel. Stamt nog uit de tijd dat de woning niet optimaal geïsoleerd was en niet primair verwarmd kon worden door zonne-instraling.
De rest van de woning wordt gewoon niet verwarmd door kachel noch WP.
Leefruimte en rest van woning wordt ook met een eigen onafhankelijk systeem geventileerd. Dat heeft dus geen negatieve invloed op elkaar.
Soit, ik heb nu (my bad) pas de startertopic doorgenomen en kom (te laat) tot de vaststelling dat het hier in se niet gaat over verwarmen van je woning met een kachel maar over het stoken van soorten hout in een kachel.

Dat was hier dus berk en en aangevuld met naaldhout uit eigen bosbeheer.
Momenteel ligt er hier nog een droog gestapelde gestapelde berk en es voor een jaar of tien.
Aanmaken gebeurt met verzaagd palettenhout en de gedroogde schors van berk.
Na het uitbranden van de stookruimte wordt deze na een uurtje gekoeld onmiddellijk terug gevuld met het aanmaakhout zodat dit nog van de aanwezige warmte kan gebruik maken om volledig uit te drogen zodat aanmaken nooit een probleem is en de kachel steeds klaar staat om - indien nodig -onmiddellijk terug aan te maken zonder nog te moeten beginnen stapelen van aanmaakhout.
Aanmaken uiteraard altijd top-down met schors bovenaan gevolgd door eindjes palettenhout gestapeld in torenvorm en onderaan twee dikke berkenblokken tegen de wanden ter ondersteuning van het bovenliggend hout zodat er voldoende zuurstof door de onderrooster kan aangevoerd.
Niet onbelangrijk detail: uitlaat schoorsteen zit onderaan en niet bovenaan.
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2024 19:46 ]
Ik zie nog steeds niet waar je die flexibiliteit zo hard voor nodig denkt te hebben.
(De overgangen van het een naar het ander lijken mij in elk geval niet anders wanneer ik een massakachel zou gebruiken, of jij VVW.)
Bewuste ontwerpkeuze voor een hybride systeem (haard met substantiële ondersteuning van een WP). Zorgt er tevens voor dat wanneer het ons lukt beter te isoleren, we geen zwaar overgedimensioneerde systemen hebben. (Dat zou véél geld weggooien en levert m.b.t. haard een oververhitte kamer op en m.b.t. WP korte runs / een slechte COP.)
En ook bij ons doet zoninstraling dan hopelijk een flink deel mee. Goede zonligging, goede overstek tegen 's zomerse oververhitting, flinke warmtecollector aangesloten op het systeem.
(De overgangen van het een naar het ander lijken mij in elk geval niet anders wanneer ik een massakachel zou gebruiken, of jij VVW.)
Klopt, al zie ik het meer als dat een haard niet voldoet bij afwezigheid.IvoB2 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:17:
Bewuste ontwerpkeuze voor een hybride systeem (haard met substantiële ondersteuning van een WP). Zorgt er tevens voor dat wanneer het ons lukt beter te isoleren, we geen zwaar overgedimensioneerde systemen hebben. (Dat zou véél geld weggooien en levert m.b.t. haard een oververhitte kamer op en m.b.t. WP korte runs / een slechte COP.)
En ook bij ons doet zoninstraling dan hopelijk een flink deel mee. Goede zonligging, goede overstek tegen 's zomerse oververhitting, flinke warmtecollector aangesloten op het systeem.
[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 12-10-2024 20:06 ]
Het is weer tijd om wat hout te kopen. Heb de volgende opties, ik weet dat sinaasappelboom hout wat sneller brand maar ik weet dan nog steeds niet wat de beste deal is.
Orangetree wood 80 euro m3
Olive stump (wortel) wood 100 euro m3
Olive wood 120 euro m3
Heb veel gegoogled maar echt een duidelijk antwoord vind ik niet.
Olive wood 120 euro m3
Het wordt tijd om te stoken, hout kopen doe ik in de zomer, berk of eik. Met jou genoemde houtsoorten heb ik ook geen ervaring.Sunrise schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:17:
Het is weer tijd om wat hout te kopen. Heb de volgende opties, ik weet dat sinaasappelboom hout wat sneller brand maar ik weet dan nog steeds niet wat de beste deal is.
Olive wood 120 euro m3
Altijd per strak gestapelde kuub, niet meer los gestort.
[ Voor 5% gewijzigd door iMode op 13-10-2024 17:11 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door iMode op 13-10-2024 17:10 ]
Hout kopen doe ik sowieso niet.iMode schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Het wordt tijd om te stoken, hout kopen doe ik in de zomer, berk of eik. Met jou genoemde houtsoorten heb ik ook geen ervaring.
Altijd per strak gestapelde kuub, niet meer los gestort.
Het onderhouden van bos was altijd wel herfst en winter.
En dan in de opslag voor een paar jaar.
Maar niet iedereen is in die gelukkige omstandigheid.
Alhoewel je hebt er dan ook wel werk van.
Hout kopen zou ik ook zoveel mogelijk in de zomer doen als het moest.
Niet als iedereen al aan het stoken is.
Scheeld je zo een paar knaken op een m3.
Of wat schoon sloophout scoren kost vaak niks of weinig.
Op lengte zagen en in het hok ermee.
Is vaak wel mooi spul om de kachel mee aan te steken en dan daarna wat dikke blokken erop.
@Sunrise
Voor de duidelijkheid je woont wel in Nederland? Of in het buitenland zuiderlijke regio’s?
Geen ervaringen met orangetree wel
Met olijf maar dan niet gekocht.
Hout koop ik in de lente en dan kloven en
Drogen
Voor de duidelijkheid je woont wel in Nederland? Of in het buitenland zuiderlijke regio’s?
Drogen
Ik ben in Griekenland inderdaad, kocht altijd olijf maar ook weleens gemixt met een andere soort. Dat was misschien wel sinaasappelboom, oranje kleur.Hans Esselink schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:50:
@Sunrise
Drogen
Ja, ik denk nu ook ineens dat het vrij zinloos is om het hier te vragen, jullie hebben natuurlijk ander hout in Nederland, maar wellicht heeft iemand in het buitenland gewoond.
Ik weet ook dat het in de zomer goedkoper is, maar ik had niet gedacht hier nog een winter door te moeten brengen. (Huis staat te koop).Ronald.42 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:17:
[...]
Hout kopen doe ik sowieso niet.
Het onderhouden van bos was altijd wel herfst en winter.
En dan in de opslag voor een paar jaar.
Maar niet iedereen is in die gelukkige omstandigheid.
Alhoewel je hebt er dan ook wel werk van.
Hout kopen zou ik ook zoveel mogelijk in de zomer doen als het moest.
Niet als iedereen al aan het stoken is.
Scheeld je zo een paar knaken op een m3.
Of wat schoon sloophout scoren kost vaak niks of weinig.
Op lengte zagen en in het hok ermee.
Is vaak wel mooi spul om de kachel mee aan te steken en dan daarna wat dikke blokken erop.
Weinig last van.Hans Esselink schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:23:maar wie heeft er nog meer last van wespen in de houtopslag?
Er zitten sowieso wespen in, maar dat levert weinig last op.
Meestal zie ik ze al wanneer ik hout ga halen uit het houtkot. Mocht ik het toch gemist hebben, ontwaken die in de living. Ze zijn dan nog zo suf van de koude, dat ik ze meteen kan vangen.
Mooi plaatje zo! Zit je ver van de kachel?Analamoebe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:40:
[Afbeelding]
Wat is dat toch weer lekker, de kachel aan. Deze week de houtvoorraad weer aanvullen, ik heb nog zo'n 3m3. liggen. M'n buurman heeft z'n eigen "Forstbetrieb", dus ik zit nooit zonder hout gelukkig.
Ik betaal €90/m3. voor stooklaar hout, voornamelijk eiken en beuken.
Staat die kachel er uitsluitend voor bijverwarming/sfeerverwarming of is dat de hoofdverwarming?Analamoebe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:40:
Wat is dat toch weer lekker, de kachel aan. Deze week de houtvoorraad weer aanvullen, ik heb nog zo'n 3m3. liggen. M'n buurman heeft z'n eigen "Forstbetrieb", dus ik zit nooit zonder hout gelukkig.
Ik betaal €90/m3. voor stooklaar hout, voornamelijk eiken en beuken.
Lijkt me als hoofdverwarming weinig effectief gezien een metalen kachel en langs vier zijden volledig of deels ingesloten.
Heb zelf sinds begin dit jaar de Charlton & Jenrick Fireline Woodtec 5kW extra breed.
Ik stook zelf altijd Essen hout (netjes opgstapeld gekocht en thuis geleverd op een mooie pallet). Hiervoor stond er een oude kachel die niet goed aangesloten was. Bij het vervangen van de oude haard kwam ook naar voren dat ik 'geluk' had gehad en dat het plafond rondom de pijp al helemaal verkoold was.
Uiteraard allemaal vervangen en nu goed geisoleerd en door een net bedrijf alles laten vervangen en installeren maar toch zit er nog in mijn achterhoofd een kleine angst als ik hem opstook, hoe gaan jullie daarmee om? Af en toe een inspectie van de pijp en de schoorsteen levert niks geks op, ziet er allemaal perfect uit maar de angst blijft er een beetje zitten...
Ik stook zelf altijd Essen hout (netjes opgstapeld gekocht en thuis geleverd op een mooie pallet). Hiervoor stond er een oude kachel die niet goed aangesloten was. Bij het vervangen van de oude haard kwam ook naar voren dat ik 'geluk' had gehad en dat het plafond rondom de pijp al helemaal verkoold was.
Uiteraard allemaal vervangen en nu goed geisoleerd en door een net bedrijf alles laten vervangen en installeren maar toch zit er nog in mijn achterhoofd een kleine angst als ik hem opstook, hoe gaan jullie daarmee om? Af en toe een inspectie van de pijp en de schoorsteen levert niks geks op, ziet er allemaal perfect uit maar de angst blijft er een beetje zitten...
Zucht...
Dank je, credits gaan naar m'n wederhelft die dit zo bedacht heeft.detulp050 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:51:
[...]
Mooi plaatje zo! Zit je ver van de kachel?
Paar meter zitten we er vandaan, hier een overzichstfoto
(beetje wazig door een vuile lens)
:strip_exif()/f/image/2Ou4EIU7ocY80DCwH0Lspsvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanuit de kachel zit hier een metalen dubbelwandige geïsoleerde pijp tot een meter boven de bestaande schoorsteen.SgtElPotato schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:04:
hoe gaan jullie daarmee om? Af en toe een inspectie van de pijp en de schoorsteen levert niks geks op, ziet er allemaal perfect uit maar de angst blijft er een beetje zitten...
En deze dubbelwandige pijp zit dan nog eens in de originele stenen schoorsteen.
Gezien de schoorsteenaansluiting beneden tegen de vloer zit (en in het interieur aan de buitenzijde eveneens met speksteen is bekleed) en via een T-Stuk van beneden naar boven gaat in de oude schoorsteen weinig reden tot brandgevaar.
Het onderste T-stuk geeft aan de buitenzijde via een serviceluik ook toegang tot de schooorsteen zodat je deze van onderuit kan reinigen.
:strip_exif()/f/image/BJJzDM7k7MVr6HYMPk1diQvt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 11:15 ]
Is voor de sfeer, zit is onze zit/tv-kamer waar we alleen 's avonds een paar uurtjes zitten, of zoals gisteren een druilerige zondag.IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:00:
[...]
Staat die kachel er uitsluitend voor bijverwarming/sfeerverwarming of is dat de hoofdverwarming?
Lijkt me als hoofdverwarming weinig effectief gezien een metalen kachel en langs vier zijden volledig of deels ingesloten.
Ik heb daar geen angst voor. Als kind bij m'n ouders 3 of 4x schoorsteenbrand meegemaakt (open haard, dus veel roet). Dat was met een goed geïsoleerde dubbelwandige RVS pijp.SgtElPotato schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:04:
Heb zelf sinds begin dit jaar de Charlton & Jenrick Fireline Woodtec 5kW extra breed.
Reactie van de brandweer: "die is weer schoongebrand, u kunt weer zonder zorgen stoken". Wij hebben ook een goede pijp en de boel goed laten installeren (niks zelf gedaan). Schoorsteenveger komt elk jaar om te vegen en te controleren. Is allemaal goed in orde.
Dus kans dat er iets gebeurt is klein. En als er al wat gebeurt, dan zijn we goed verzekerd
Bij mij zit er binnen een enkelwandige RVS pijp die overgaat in een dubbelwandige geisoleerde RVS pijp in een bestaande schoorsteen, met daaromheen isolatie korrels. Dus dat zit ook wel snor.IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
Vanuit de kachel zit hier een metalen dubbelwandige geïsoleerde pijp tot een meter boven de bestaande schoorsteen.
En deze dubbelwandige pijp zit dan nog eens in de originele stenen schoorsteen.
Gezien de schoorsteenaansluiting beneden tegen de vloer zit (en in het interieur aan de buitenzijde eveneens met speksteen is bekleed) en via een T-Stuk van beneden naar boven gaat in de oude schoorsteen weinig reden tot brandgevaar.
Het onderste T-stuk geeft aan de buitenzijde via een serviceluik ook toegang tot de schooorsteen zodat je deze van onderuit kan reinigen.
[Afbeelding]
Ja ik weet dat het nu iig goed is en de veger komt 2x per jaar. En wat dat betreft dekt de verzekering het ook.Raymond schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Ik heb daar geen angst voor. Als kind bij m'n ouders 3 of 4x schoorsteenbrand meegemaakt (open haard, dus veel roet). Dat was met een goed geïsoleerde dubbelwandige RVS pijp.
Reactie van de brandweer: "die is weer schoongebrand, u kunt weer zonder zorgen stoken". Wij hebben ook een goede pijp en de boel goed laten installeren (niks zelf gedaan). Schoorsteenveger komt elk jaar om te vegen en te controleren. Is allemaal goed in orde.
Dus kans dat er iets gebeurt is klein. En als er al wat gebeurt, dan zijn we goed verzekerd
Weet niet, komt misschien omdat tijdens de installatie van deze nieuwe kachel allemaal gebreken zijn geconstateerd...
Zucht...
https://nos.nl/artikel/25...steenverbod-bij-nieuwbouw
Het bestuur van Utrecht wil een houtstookvrije stad vanaf 2030
Hier zeiden ze precies hetzelfde. Zolang het niet langer dan een half uur voluit brand kan er niets gebeuren met zo'n dubbelwandige pijp. En zo lang kan het eigenlijk niet branden omdat er niet genoeg zooi in de pijp zal zitten om zolang te branden.Raymond schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Ik heb daar geen angst voor. Als kind bij m'n ouders 3 of 4x schoorsteenbrand meegemaakt (open haard, dus veel roet). Dat was met een goed geïsoleerde dubbelwandige RVS pijp.
[removed]
Viel mij ook op, zo even tussen neus en lippen door.PLAE schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:00:
https://nos.nl/artikel/25...steenverbod-bij-nieuwbouw
:strip_exif()/f/image/jDPP6rVme37OoRmgan134Gee.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3EETNYRZBH2wY8KFg4KKkpmj.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn 'houthok' begint vorm te krijgen. Ik heb inmiddels een kuub of 6 liggen, een mix van eik, beuk, berk, laurier en sloophout. Berk, sloop en laurier gebruik ik voor de sierhaarden in de tuin. Beuk en eik gebruik ik voor het opstoken van de hottub. De zinken emmers worden gevuld met aanmaakhout, waar ik een kliever (Flint Spanmesser) voor heb gekocht:

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
@Fanta Het hout gaat er droog in neem ik aan?
Zeker. Ik heb helaas nog niet de luxe dat ik zelf kan kappen, dus ik bestel mijn hout voorlopig kant en klaar. Overigens geen goedkope hobby.
En één linkje verder staat dan doodleuk dat de zero-emissiezones bedoeld zijn om CO2 uitstoot te verminderen. Eh.. CO2? Dat is geen luchtvervuiling, geen geuroverlast, geen lawaai.. niets. Dat is zo 0,0 een lokale kwestie dat dergelijke verregaande lokale maatregelen om die reden wat mij betreft direct op EU niveau verboden mogen worden.Gramser schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
Viel mij ook op, zo even tussen neus en lippen door.
Echt, serieus, als we willen dat we met z'n allen achter het klimaat gaan staan, kunnen we dat dan serieus aanpakken, in plaats van zo idioot kneuterig? Ja, onze landelijke politiek laat ook in mijn ogen steken vallen, maar betekent dat dat lokaal bestuur maar meteen zo ver buiten z'n normale bestuursdoelen mag treden?
(De NOS gebruikt gelukkig een flink stuk van het artikel om de idioterie van die doelstelling enigszins uit te leggen.)
Ik zou voor je hottub ook lekker achter sloop/pallethout aan gaan. In ieder geval om hem op te stoken. Pallets zijn wel gratis te vinden, en stook snel heel warm op. Als ie op temperatuur is en je gaat dompelen mooi eiken er op, dan hoef je er niet zo vaak uit
Geen gek idee hoor, maar ik weet bij eiken en beuken dat mijn vuur mooi egaal brandt, waardoor ik goed kan inschatten wanneer de tub op temperatuur is. Bij sloophout weet je nooit hoe droog het is en hoe snel het weg fikt, mijn ervaring is dat ik dan te vaak heen en weer moet lopen om te kijken hoe het met het vuur gaat.robkrekel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:29:
Ik zou voor je hottub ook lekker achter sloop/pallethout aan gaan. In ieder geval om hem op te stoken. Pallets zijn wel gratis te vinden, en stook snel heel warm op. Als ie op temperatuur is en je gaat dompelen mooi eiken er op, dan hoef je er niet zo vaak uit
Een blok er op gooien als ik er in lig doe ik eigenlijk nooit. De tub is rondom geïsoleerd en koelt nauwelijks af. Ik stook meestal tot ca. 39-40 graden, ga dan 1-2 uur in de tub (en af en toe er uit om af te koelen). Na gebruik deksel er op en dan is hij de volgende ochtend nog ruim boven de 30 graden. In de zomer zelfs ruim 35 graden, dan kan je er zo weer in..
@Fanta Op ons vakantie adres stond ook een nieuwe, houtgestookte hottub. Prachtig. Heerlijk van genoten.
1 zakje haardhout van de bouwmarkt en dat ding was tegen de 40 graden.
De tweede dag zo weer warm met enkel blokjes.
Maar wat wordt dat water snel ranzig, de derde dag alles weg laten lopen en opnieuw vullen. Ik durfde er niet meer in.
Beetje off topic, maar hoe doe jij dat?
ps, ik heb zelf een zwembad wat ik altijd goed bij hou met chloor e.d. Dus ik weet wanneer het water vies door o.a. de glibberige wanden.
Maar wat wordt dat water snel ranzig, de derde dag alles weg laten lopen en opnieuw vullen. Ik durfde er niet meer in.
ps, ik heb zelf een zwembad wat ik altijd goed bij hou met chloor e.d. Dus ik weet wanneer het water vies door o.a. de glibberige wanden.
Wij douchen even voordat we er in gaan, en we verversen hem meestal na 2-3x gebruiken. Ik wil er geen chemicaliën in gooien, want ik loos hem op de sloot die ook door de boeren gebruikt wordt voor de bewatering van hun gewassen. Ik wil geen ruzie met mijn buren!BeyondThunder schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:21:
@Fanta Op ons vakantie adres stond ook een nieuwe, houtgestookte hottub. Prachtig. Heerlijk van genoten.
Oude Acacia's verliezen hun barst, en jaar erop krijg je dit.
:strip_exif()/f/image/wZOTkXtqIorsjSmGtdPFJpFE.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets van 35 jaar dus dan voel i me verplicht wat op te gaan ruimen :-)
:strip_exif()/f/image/Ji194aX4YjFF4LIBxstT9wXk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervelend genoeg tijdens het vellen een bak mieren en zand/grond 'gevonden' inde holle stam onderin. met als gevolg gelijk de ketting bot en dus warm gelopen blad. (want machinist was er op dat moment om te sturen..)
Deel van het resultaat.
:strip_exif()/f/image/rrozNASSjg3dUvVar49Z613x.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel de komende weken kloven. Als ik te lang wacht dan droogt dit hout in en dan sla je je te pletter is mijn ervaring.
Na 5 jaar drogen is het skitterend hout om te stoken; rustig branden en geen rook
Punt van aandacht; de komende paar jaar gaan er nog wel een paar komen die om moeten vanwege aantasting. En ik heb eigenlijk al 30m3 liggen
:strip_exif()/f/image/wZOTkXtqIorsjSmGtdPFJpFE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ji194aX4YjFF4LIBxstT9wXk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervelend genoeg tijdens het vellen een bak mieren en zand/grond 'gevonden' inde holle stam onderin. met als gevolg gelijk de ketting bot en dus warm gelopen blad. (want machinist was er op dat moment om te sturen..)
Deel van het resultaat.
:strip_exif()/f/image/rrozNASSjg3dUvVar49Z613x.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel de komende weken kloven. Als ik te lang wacht dan droogt dit hout in en dan sla je je te pletter is mijn ervaring.
Na 5 jaar drogen is het skitterend hout om te stoken; rustig branden en geen rook
Punt van aandacht; de komende paar jaar gaan er nog wel een paar komen die om moeten vanwege aantasting. En ik heb eigenlijk al 30m3 liggen
Heerlijke beelden, het gaat helemaal kriebelen, en dat terwijl er nog dik 20 m3 in het houthok op de kachel ligt te wachten.the noise schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:19:
Oude Acacia's verliezen hun barst, en jaar erop krijg je dit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deel van het resultaat.
[Afbeelding]
Qua uitharden van hout, ik probeer ook altijd zo snel mogelijk na het zagen alles gelijk te kloven, dat gaat echt zoveel makkelijker dan dat later doen
Radar heeft een pol over of er een stookverbod moet komen. Om te voorkomen dat alleen voorstanders van een stookverbod reageren lijkt het mij goed als wij een tegengeluid laten horen.
[ Voor 61% gewijzigd door Who Am I? op 25-10-2024 09:45 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Dat linkje werkt niet, die gaat naar jouw uitslag denk ik. Krijg de melding 'onderzoek is al afgerond'. Hier wel de juiste.Who Am I? schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:51:
Radar heeft een pol over of er een stookverbod moet komen. Om te voorkomen dat alleen voorstanders van een stookverbod reageren lijkt het mij goed als wij een tegengeluid laten horen.
Zucht...
Je kan uiteraard van alles gaan verbieden maar wanneer er geen mogelijkheid tot handhaven is* helpt dat doorgaans niet veel.Who Am I? schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:51:
Radar heeft een ... of er een stookverbod moet komen. Om te voorkomen dat alleen voorstanders van een stookverbod reageren lijkt het mij goed als wij een tegengeluid laten horen.
Of gaan ze dan een wet invoeren waarbij de handhaving op eigen goeddunken woningen mag betreden om fysiek in huis te controleren of de kachel of haard daadwerkelijk brandt?
*Wanneer je stookt met rookontwikkeling en/of geurhinder ben je sowieso niet goed aan het stoken en daar mag, mijn mening, in een dichtbebouwde wijk wel tegen opgetreden worden. En dat kan je ook buiten de woning vanaf de publieke ruimte waarnemen.
Ik heb daar ook aangegeven, ik wil geen stookverbod maar wel meer informatie / voorlichting over hoe je goed moet stoken. Dat zal al een hoop overlast voorkomen. Businessplan: website met goede voorlichting en tools om dat soort dingen te meten.IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:21:
[...]
Je kan uiteraard van alles gaan verbieden maar wanneer er geen mogelijkheid tot handhaven is* helpt dat doorgaans niet veel.
Of gaan ze dan een wet invoeren waarbij de handhaving op eigen goeddunken woningen mag betreden om fysiek in huis te controleren of de kachel of haard daadwerkelijk brandt?
*Wanneer je stookt met rookontwikkeling en/of geurhinder ben je sowieso niet goed aan het stoken en daar mag, mijn mening, in een dichtbebouwde wijk wel tegen opgetreden worden. En dat kan je ook buiten de woning vanaf de publieke ruimte waarnemen.
Zucht...
Dankjewel, ik heb de link aangepast.SgtElPotato schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:55:
[...]
Dat linkje werkt niet, die gaat naar jouw uitslag denk ik. Krijg de melding 'onderzoek is al afgerond'. Hier wel de juiste.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5