Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
SgtElPotato schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:35:
[...]
Ik heb daar ook aangegeven, ik wil geen stookverbod maar wel meer informatie / voorlichting over hoe je goed moet stoken. Dat zal al een hoop overlast voorkomen. Businessplan: website met goede voorlichting en tools om dat soort dingen te meten.
Gaat dat echt helpen?
Wie anno 2024 nog altijd niet weet hoe en met welk hout goed te stoken wil het gewoon niet weten.
Je kan moeilijk blijven beweren dat er een tekort aan informatie beschikbaar is.

Mensen die zich van niets iets aantrekken, en dat is van toepassing op allerhande onderwerpen, gaan zich van zo'n "businessplan" ook niet veel aantrekken.

De ene heeft last van het aantal decibel van de warmtepomp van de buren, een ander van het stookgedag van de buren en een ander weer van het geluid van spelende kinderen.
Je kan altijd wel iets verzinnen om over te blijven mopperen.
Leven en laten leven blijkt met de dag een zeldzamer begrip te worden. :)

Op dit forum zit men aan de andere kant van het spectrum (het "duurzaamheidsforum") ook gewoon af te geven over het stookgedrag van de Nederlanders. :)
En er zal er ook wel ergens eentje zich zitten dood te ergeren aan het geluid van de fan van een WP. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-08 19:01
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Gaat dat echt helpen?
Wie anno 2024 nog altijd niet weet hoe en met welk hout goed te stoken wil het gewoon niet weten.
Je kan moeilijk blijven beweren dat er een tekort aan informatie beschikbaar is.

Mensen die zich van niets iets aantrekken, en dat is van toepassing op allerhande onderwerpen, gaan zich van zo'n "businessplan" ook niet veel aantrekken.

De ene heeft last van het aantal decibel van de warmtepomp van de buren, een ander van het stookgedag van de buren en een ander weer van het geluid van spelende kinderen.
Je kan altijd wel iets verzinnen om over te blijven mopperen.
Leven en laten leven blijkt met de dag een zeldzamer begrip te worden. :)

Op dit forum zit men aan de andere kant van het spectrum (het "duurzaamheidsforum") ook gewoon af te geven over het stookgedrag van de Nederlanders. :)
En er zal er ook wel ergens eentje zich zitten dood te ergeren aan het geluid van de fan van een WP. :+
Heb je ook gelijk in. Ik persoonlijk maak me er dan ook niet druk om, airco's die staan te loeien of warmtepompen, is het vervelend, een beetje, maar niet onoverkomelijk...

Maar stoken is gewoon slecht voor het milieu / mens, ik denk dat als je actief wat meer gaat informeren dat je mensen wel kunt bereiken. Ik denk niet dat mensen zelf actief gaan zoeken 'hoe moet ik mijn openhaard efficient en veilig aanmaken' namelijk. Gevolg is minder gezeik en schonere verbranding, win-win.

Ik kan me best voorstellen als dat ik in mijn tuin de vuurkorf stook met een half dronken hoofd en het vervolgens op zo'n manier doe dat er gigantisch veel rook ontstaat etc. maar ik hou er zelf rekening mee.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stoken met geschikt hout met een lage vochtigheidsgraad waarbij je het vuur aanmaakt volgens de regels van de kunst is niet slechter voor het milieu dan om het even wat.
Woon je in een dichtbebouwde omgeving kan je ook nog altijd een fijnstoffilter op de schoorsteen plaatsen.

Dronken vuurkorven opstoken met vochtig of scheikundig geïmpregneerd hout of de BBQ overgieten met vloeibare aanmakers is iets totaal anders dan je verantwoord verwarmen met daartoe geschikt hout.
Net zoals niet alle warmtepompen geluid maken en niet alle elektrische auto's op HE rijden.

Je kan zelfs WP en houtstook, naargelang de omstandigheden, met elkaar combineren om het milieu het minst te belasten.

Alles wat de mens doet heeft een impact op het milieu en zijn omgeving en zowat alles is te misbruiken.
Je kan alleen betrachten de impact te verminderen of zo laag mogelijk te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 10:33
SgtElPotato schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

.... Businessplan: website met goede voorlichting en tools om dat soort dingen te meten.
Hiervoor is er is bijv. al stichting groene stoker, met website waar veel handige tips en info op staat. Je kunt zelfs een online stook-cursus volgen, mét certificaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Who Am I? schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Dankjewel, ik heb de link aangepast.
Nope..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
SgtElPotato schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:08:
Heb je ook gelijk in. Ik persoonlijk maak me er dan ook niet druk om, airco's die staan te loeien of warmtepompen, is het vervelend, een beetje, maar niet onoverkomelijk...

Maar stoken is gewoon slecht voor het milieu / mens, ik denk dat als je actief wat meer gaat informeren dat je mensen wel kunt bereiken.
Denk je? Je weet je 'universeel oordeel' hier al niet uit te houden..

Stoken is niet slecht voor het milieu. Of, tenminste niet slechter dan het bestaan van de mens als zodanig is. Slecht stoken geeft een onnodige en onwenselijke belasting, in meerdere opzichten. Net zoals bijvoorbeeld een slecht afgestelde motor van een auto (of een hele oude). Veel kilometers maken. Etc. etc. Toch hoor je niemand over het verbieden van mobiliteit.

En die loeiende warmtepomp, die is voor mij wél onoverkomelijk. Niet iedereen kan geluid zo filteren als jij, ook niet als je dat in een wet voorschrijft. En die loopt op stroom, wat in Nederland één van de smerigste mixen van Europa is. En zwaar onvoldoende leverbaar - er staan vele duurzaamheidsinitiatieven in de wacht omdat ze niet aangesloten kunnen worden op het net. Zo kan ik met dezelfde stelligheid opschrijven 'stroomgebruik is slecht voor het milieu'.

Het helpt gewoon niet, qua voorwaarts komen, om sommige dingen te verketteren en voor andere een blinde vlek in stand te houden.

Onze overheid had m.i. ook nog steeds gelijk, toen ze enkele jaren geleden opriep tot wat meer houtstook om ons wat makkelijker van het aardgas af te helpen. Ze heeft ook enkele aspecten ernstig over het hoofd gezien. En we kunnen nog altijd van andere landen in Europa leren hoe daar goed mee om te gaan. Dat vind ik nog het absurde: we schreeuwen moord en brand hier in Nederland, over iets wat in vele landen, over vele jaren heen, al prima uitgezocht is. Houtstook is een wezenlijk onderdeel van de verwarmingsmix in Europa, vrijwel alleen Nederland worstelt ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:36:
[...]
Zo kan ik met dezelfde stelligheid opschrijven 'stroomgebruik is slecht voor het milieu'.
Toch al iets minder wanneer je de stroom grotendeels zelf produceert.
Wat trouwens ook van toepassing is op hout uit eigen bosbeheer. Korter kan de keten al niet zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Toch al iets minder wanneer je de stroom grotendeels zelf produceert.
Wat trouwens ook van toepassing is op hout uit eigen bosbeheer. Korter kan de keten al niet zijn. :+
Je mist m'n punt / citeert uit context, @IvoB2. Die uitspraak was bewust ongenuanceerd, net zo te ongenuanceerd als de stellingen waarop ik reageerde.

Ik geloof dat we op vele vlakken vooruitgang kunnen en moeten boeken. Iets wat telkens weer mis gaat door één heilige graal uit te roepen (die dat ook telkens weer toch niet blijkt te zijn) en alle overige zaken te verketteren.

Daar lijken we hier in NL trouwens wel 'n stuk extremer in dan bij jou in BE. Persoonlijk denk ik dat dat door ons aardgas komt: we hadden één universele oplossing voor verwarming in ons land. En denken wanhopig net zo'n universele vervanging te moeten aanwijzen, terwijl dat in de jaren voor het aardgas niet zo was en in landen om ons heen nooit zo geweest is. (Zo hebben jullie nog altijd hier en daar mazout..)

[ Voor 23% gewijzigd door Gwaihir op 25-10-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je vergeet het zuiden van het land België waar nog grotendeels op hout verwarmd wordt.

En geloven in iets is doorgaans een louter individueel gegeven waar je in de praktijk niet heel ver mee komt.

Ik verketter trouwens weinig tot niets. Van mij mag iedereen doen wat ie voor zichzelf het beste vindt.
Wil je hout stoken, mij goed. Wil je met een WP verwarmen evenzo, wil je beiden combineren ook goed.
Mij stoort het niet.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:48:
Je vergeet het zuiden van het land België waar nog grotendeels op hout verwarmd wordt.
Dat wist ik niet zo zeker! Afijn, NL staat nog meer alleen in de paniek dus dan ik dacht.

(En verder legde ik uit wat er kennelijk langs je heen gegaan was m.b.t. de post die je citeerde, waarin ik het woord verketteren gebruikte. Toelichting dus, niet op jou gericht. mocht dat nog onduidelijk zijn.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 23:19
SgtElPotato schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:08:
Maar stoken is gewoon slecht voor het milieu / mens, ik denk dat als je actief wat meer gaat informeren dat je mensen wel kunt bereiken. Ik denk niet dat mensen zelf actief gaan zoeken 'hoe moet ik mijn openhaard efficient en veilig aanmaken' namelijk. Gevolg is minder gezeik en schonere verbranding, win-win.
als je buitengedroogd hout uit de directe omgeving stookt is het niet slecht voor het mileu. (Ovengedroogd hout, of hout dat met vrachtwagen bezorgd is --> dat heeft wel een veel grotere ecologische footprint dan andere vormen van verwarming).

Het grote probleem van stoken is het fijnstof, wat gewoon slecht is voor je longen. Zelfs in landen waar bijna iedereen uit zijn eigen bos stookt als Noorwegen is tegenwoordig al een verbod op stoken in ouderwetse kachels in sommige steden.

Dus koop een kachel die de beste certificeringen heeft. Stook niet onder windkracht 3, en niet in dichtbebouwd gebied. Droog je eigen hout, en haal het uit je directe omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15
Vergeet niet dat er ook fijnstof filters op de markt zijn. Die halen tot ruim 90% fijnstof uit het rookgas.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Laatst online: 22:11
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:48:
Bij ons in de buurt (Zwarte Woud) ook, inclusief wij zelf. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:44

BeyondThunder

Lost Lightning

Who Am I? schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:54:
Vergeet niet dat er ook fijnstof filters op de markt zijn. Die halen tot ruim 90% fijnstof uit het rookgas.
Wij wonen letterlijk onder de rook van Schiphol. Elke 90 seconden een vliegtuig over ons heen. Als je ziet wat voor rotzooi er uit de lucht valt van die vliegtuigen. Het is bizar. Een terras hou je niet mooi hier. Alles zit onder een laagje zwarte meuk. Ook aan ons zwembad kan ik goed merken wat voor troep er telkens weer op de bodem ligt.
En daar wordt helemaal niets aan gedaan, 0,0. Het aantal vluchten mag zelfs weer omhoog.

En dan hebben we een discussie of ik de houtkachel aan mag doen of niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
LinuxMan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:00:
Stook niet onder windkracht 3, en niet in dichtbebouwd gebied.
Hier kan ik eerlijk gezegd al geen wijs uit - en niet alleen omdat het bij weinig wind óók koud wordt in huis.

stoken in dichtbebouwd gebied klinkt voor mij als een eufemisme voor stom bezig zijn. Zoals buurman bij ons vorige huis met zo'n mini-tuinhaardje (keramische pot, bovenzijde nog geen meter van de grond) op de binnenplaats van een flatcomplex. Of zoals allerlei schoorsteentjes net boven het dak van tuinhuis of uitbouw uit, dus onder de eerste verdiepingsramen van direct omliggende huizen. Daar blijft de rook dan wel hangen, ja, en zal de lokale overlast ook snel niet te genieten zijn.

Ik dacht dan ook altijd dat de schoorsteen van je haard boven de nok van je huis uit moet komen. Is die regel ooit afgeschaft, of simpelweg vergeten? En - als je huis niet toevallig veel lager is dan omliggende gebouwen - verandert dat de zaak nogal. Mits je het over een goede haard / kachel hebt, niet iets te ouderwets wat geen goede trek kent zonder flinke wind.

Bij ons merk ik dat je tot en met windkracht twee (wanneer het niet mistig is) helemaal niets ruikt, omdat de rook rustig omhoog weg trekt vanaf onze schoorsteen even hoog als enigszins nabije nokken. Pas bij windkracht 3 en hoger gaat de wind ook wat met die rook aan de haal (wind 'valt' zelf ook met het dak weer mee omlaag) en ruik je benedenwinds soms flarden*. Hoe harder de wind, hoe meer die verwaaien (verdunnen).

Ik ervaar windkracht 3 dus als het minst ideaal en dat hele gedoe over geringe wind als een zachtgekookt ei manier om niet te communiceren over erg slechte installaties. Of simpelweg te handhaven, want er zijn toch regels voor schoorstenen? En neem tenminste mist mee in de stookadviezen!

*Hier is trouwens ook een goed, alom genegeerd onderzoek naar. Een schoorsteen een halve meter hoger boven de nok dan alom gebruikelijk met een naar boven openende kap, zorgt ervoor dat er nauwelijks nog rook door de valwind over het dak mee naar beneden gevoerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
iamerwin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Bij ons in de buurt (Zwarte Woud) ook, inclusief wij zelf. :)
Net terug uit dardennnen.
Zelfs in het hotel en het restaurant stonden de kachels en open haarden nu al te ronken (overdag rond de 20°C 8)7 ).

Overal waren ze aan het klieven en reden tractors af en aan met gekloven hout.
Ze komen daar nog wel een paar decennia toe met de voorraad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 10:03
In "dardennen" (= Wallonië, Zuid-België) is er ook weinig alternatief.
Als je niet stookt op hout, dan stook je...
- op mazout/stookolie -> import vanuit bedenkelijke regimes en veel vervuiling (+ lekken zijn slecht voor bodem/milieu)
- op gas -> overal gasleidingen gaan leggen, wie gaat dat betalen?
- op elektriciteit -> netten zijn niet bestand tegen zo'n surge
Mensen wonen "nogal" verspreid in Wallonië, dus houtstook lijkt me nog zo gek niet.

Ter vergelijking: hout in dardennen is gewoon lokaal, uit de bossen gehaald. En zorgt voor lokale tewerkstelling (ga ginder eens wandelen, gigantische bossen opgekweekt om te kappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-08 16:42
Cafe Del Mar schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:59:
In "dardennen" (= Wallonië, Zuid-België) is er ook weinig alternatief.
Als je niet stookt op hout, dan stook je...
- op mazout/stookolie -> import vanuit bedenkelijke regimes en veel vervuiling (+ lekken zijn slecht voor bodem/milieu)
- op gas -> overal gasleidingen gaan leggen, wie gaat dat betalen?
- op elektriciteit -> netten zijn niet bestand tegen zo'n surge
Mensen wonen "nogal" verspreid in Wallonië, dus houtstook lijkt me nog zo gek niet.

Ter vergelijking: hout in dardennen is gewoon lokaal, uit de bossen gehaald. En zorgt voor lokale tewerkstelling (ga ginder eens wandelen, gigantische bossen opgekweekt om te kappen).
Heerlijk, lekker stoken🪵🔥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Cafe Del Mar schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:59:
Net terug van een wandel week-end in de ardennen dus wel een goed idee hoe het daar aan toegaat.
Maar de gevolgen van de "uitstoot" van de houtverbranding in de ardennen blijft uiteraard niet louter lokaal beperkt. :+
Ik woon overigens in centraal Vlaanderen en ook daar is het geen probleem om - indien nodig - mijn hout lokaal uit (eigen) bosbeheer te halen (mijn tuin gaat gewoon over in bos- en weilanden).
Sinds hout niet langer mijn primaire bron van verwarming is moet ik zelfs regelmatig aanbiedingen van de buren afwijzen om hun omgewaaide bomen te verwerken tot brandhout. Er is lokaal meer aanbod dan er te verbranden valt.

Uiteraard is er in de Ardennen, voor wie dat wenst, een alternatief: de zon schijnt er minstens even hard als in de rest van het land en het wil er ook wel eens waaien.

Maar economisch begrijp ik hen (en anderen wel).
Hier (België) krijg je zelfs subsidies voor het verbranden van hout (via ecocheques) en heeft men beslist dat de netkosten op elektriciteit vanaf 1/1/25 met 31% mogen stijgen en op gas met 2% mogen dalen.
Tot zover het verschil in theoretische politieke blabla en de praktische toepassingen. :)
Een verbod op stoken zie ik hier dus nog niet zo vlug doorgevoerd waardoor iedereen kan blijven kiezen wat voor hem of haar het beste uitkomt.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als het fris is, is er typisch niet echt veel zon.
Ik exporteert ook 8MWh per jaar, maar in de winter kan ik daar mijn WP niet mee voeden.

Als Vlaming stook ik ook liever met hout uit een bos vlakbij, dan met gas uit Rusland of olie uit Qatar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cafe Del Mar schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:37:
Als het fris is, is er typisch niet echt veel zon.
Dan zal het weer in de ardennen verschillen van dit in Nederland?
Wanneer het hier berekoud is gaat dat doorgaans gepaard met een open lucht en dus veel zon waardoor er alleen al op basis van de zon verwarmd kan worden.

Wanneer het zoals de laatste dagen van dat grijs kwakkelweer is gaat dat dan weer gepaard met hogere buitentemperaturen waardoor, toch in een goed geïsoleerde woning, het rendement van de WP weer hoger is en deze nauwelijks stroom verbruikt. Eén of twee dagen zon per week volstaan dan om de week op eigen lokale productie door te komen (ik heb ook eigen stroomopslag).
Ik exporteert ook 8MWh per jaar, maar in de winter kan ik daar mijn WP niet mee voeden.
Lokaal opgewekte energie exporteer ik zo weinig mogelijk.
Maar ik woon dan ook in Vlaanderen en niet in het salderende Nederland.
Energie exporteren brengt hier nauwelijks nog iets op dus exporteer ik het liever naar de EV.
Maar toegegeven, op jaarbasis had ik de laatste 365 dagen nog 282 kWh van het net nodig.
Dit jaar zit ik al op 72 kWh netafname. Maar ik hoop door de EV in te zetten als back up batterij dit jaar af te sluiten met minder dan 250 kWh netafname.
Maar dat zien we pas op 32/12 om middernacht.
Voorlopig moet de verwarming hier nog niet branden. Op hout noch op stroom. :)
Als Vlaming stook ik ook liever met hout uit een bos vlakbij, dan met gas uit Rusland of olie uit Qatar.
Hier liggen de prioriteiten dan weer iets anders.
Gas en olie kan ik zelf niet produceren dus gebruik ik deze - onafhankelijk vanwaar ze oorspronkelijk ingevoerd worden - al jaren niet meer voor de lokale energievoorziening.
In volgorde van belangrijkheid zet ik dan liever eerst in op zonnestroom/-kernfusie dan op lokaal opgewekte energie uit zon, dan op energie verstrekt door derden en opgewekt via zon, wind- en waterkracht en pas in nood uit hout uit eigen bosbeheer.
Wanneer de prijzen van de derden verder stijgen en ze steeds minder willen betalen voor mijn eigen groene overproductie zullen die laatste twee inderdaad van plaats wisselen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:33:
Dan zal het weer in de ardennen verschillen van dit in Nederland?
Wanneer het hier berekoud is gaat dat doorgaans gepaard met een open lucht en dus veel zon waardoor er alleen al op basis van de zon verwarmd kan worden.
Nee hoor, ik herken wat je hier zegt.

@Cafe Del Mar Juist als het vriest dat het kraakt in midden februari, doet de zonneboiler bij ons gezellig mee aan het verwarmen van het huis.

Ook niet meer dan dat 'doet mee' overigens, want de zon staat nog wel vrij laag en zo geïsoleerd is 't hier (nog) niet.
Voorlopig moet de verwarming hier nog niet branden. Op hout noch op stroom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ijskoud en open hemel
Vandaar dat ik "fris" zei en niet "berekoud" :).
Bij slecht weer (5°, regen), heb ik wel verwarming nodig, maar doen de PV's niets.
Idem als het écht koud is: 's nachts is er geen zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cafe Del Mar schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:30:
Bij slecht weer (5°, regen), heb ik wel verwarming nodig, maar doen de PV's niets.
Idem als het écht koud is: 's nachts is er geen zon.
Te weinig PV?
De dagen dat PV hier niets doet zijn op de vingers van één hand te tellen.
's nachts is er idd ook hier geen zon. Vandaar een thuisaccu om de overproductie van de dag bij te houden voor 's nachts en de dagen dat PV bijna niets doet. :)

Mijn uitgangspunt is dat je nooit alle eieren in één mand moet leggen.
Vandaar de combinatie van rechtstreeks verwarmen via zon (ook op berekoude vriesdagen met open luchten want dan moet de WP niet draaien en de kachel niet branden), een A2A warmtepomp (om tijdens de herfst en vroege winter de werk- en leefruimte 's morgens en 's avonds op een aangename temperatuur te brengen, een A2W WP om tijdens de wintermaanden bij voldoende PV-energie de ganse woning op temp. te houden en een speksteenkachel om tijdens het stookseizoen een dunkelflaute te kunnen overbruggen (en uiteraard bij een technisch probleem aan één van de WP'n want techniek blijft feilbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
Er zijn maar heel weinig huizen met genoeg ruimte op het dak om met PV het winterverbruik af te dekken. Daarbij moet je huis dan al heel goed geïsoleerd zijn. Die speksteenkachel of andere verwarming zal dus bij de meeste huishoudens heel wat dagen in de winter nodig zijn om het huis op temperatuur te houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Onze zonnepanelen doen in de donkere maanden november t/m februari niet bijzonder veel, zo'n 150kWh opgeteld voor deze 4 maanden (4000Wp). Ze liggen oost west en hebben veel last van schaduw van bomen van de gemeente. Dankzij de houtkachel verbruiken we slechts 150m3 gas per jaar, komend jaar nog minder omdat we onlangs over gegaan zijn op inductie voor het koken. Een warmtepomp is voor ons dus in 300 jaar niet terug te verdienen. Het hout is gratis, daar gaat geen enkel buisnessmodel tegenop kunnen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Who Am I? schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:33:
Het hout is gratis, daar gaat geen enkel buisnessmodel tegenop kunnen.
Hier is het hout uiteraard ook gratis. :)
Maar ik probeer wel rekening te houden met het volledige plaatje (en niet enkel met mijn persoonlijk businessmodel) en dan is verwarmen met de zon voor iedereen beter dan dat iedereen gaat vewarmen met hout.

Voldoende droog en geschikt brandhout inkopen via derden is voor wie niet in bosrijk gebied woont doorgaans ook duurder dan verwarmen met een warmtepomp.
Maar iedere situatie is anders en doorgaans richt ieder zijn eigen woning in naar eigen behoeften en gelukkig niet naar de behoeften van alle anderen. :+

Naast voldoende brandhout is hier ook genoeg zon aanwezig en is de PV installatie en opslag ingericht volgens het lokaal energetisch verbruik.
Op het ZZO gericht dak (75m²) is zelfs in de winter voldoende energie aanwezig (met de huidig beschikbare technologie tot 15,2 kWp) om te verwarmen met WP'en.
Uiteraard in een daartoe voldoende geïsoleerde woning.
Oost en west zou hier in de wintermaanden ook niets opleveren. Ten eerste staat de zon in het oosten en westen dan te laag en ten tweede wordt dat hier bijna volledig afgeblokt door de bossen (oost van de buren en west mijn eigen bos).
Ik heb het geluk (of destijds de goede keuze gemaakt) dat de lengte van mijn dak bijna volledig zuidelijk gericht is zodat er op heldere winterse dagen tussen 10:30 en 15:00 uur voldoende zoninstraling is in de woning om deze op te warmen en gelijktijdig via PV genoeg energie op te wekken voor de uren ervoor en erna.
En gas/stookolie wordt hier voor de woning al sinds Q1 2014 niet meer gebruikt.

Je kan uiteraard ook de keuze maken om niet te isoleren en/of in een ruime (kasteel)woning te gaan wonen omdat er toch ruim voldoende gratis brandhout ter beschikking is zodat je geen economische rem hebt om iedere winter tig m³ hout te verstoken.
Maar dat is niet mijn keuze. Wanneer er voldoende energie uit zon aanwezig is kies ik primair voor deze energievorm. Pas in noodsituaties (lange strenge winter gecombineerd met dunkelflaute of technische problemen met de elektrische verwarming) komt de kachel van pas.

Uiteraard staat het - mijn mening - iedereen vrij te handelen naar eigen mogelijkheden.
Maar het is ook mijn mening dat je beter niet alles inzet op één energiebron en al helemaal niet op energiebronnen aangeleverd door derden.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:56
Wij hebben sinds een maandje een nieuwe woning met een heerlijke veranda inclusief houtkachel. Dus direct hout gekocht en ook al een paar keer gestookt. Ik check de Stookwijzer ook en vind toch dat die best vaak aangeeft om niet te stoken. Uiteraard jammer, maar soit. Heb ik in deze korte tijd gewoon pech gehad op de dagen dat ik net wilde gaan stoken of staat die wijzer vaak op oranje/rood?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
VidaR-9 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:05:
Wij hebben sinds een maandje een nieuwe woning met een heerlijke veranda inclusief houtkachel. Dus direct hout gekocht en ook al een paar keer gestookt. Ik check de Stookwijzer ook en vind toch dat die best vaak aangeeft om niet te stoken. Uiteraard jammer, maar soit. Heb ik in deze korte tijd gewoon pech gehad op de dagen dat ik net wilde gaan stoken of staat die wijzer vaak op oranje/rood?
Beide :+
Hij staat idd vaak op oranje/rood.
Maar het is nu al meer dan een week heel rustig herfstweer, met veel mist en weinig wind. En dat zijn slechte condities om te stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-08 07:16
Raymond schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:39:
[...]

Beide :+
Hij staat idd vaak op oranje/rood.
Maar het is nu al meer dan een week heel rustig herfstweer, met veel mist en weinig wind. En dat zijn slechte condities om te stoken.
Vooral opvallend dat de code niet eens groen kán zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Alle voorwaarden voor een dunkelflaute lijken me de afgelopen dagen vervuld.
Zou er nu ook een code rood uitgevaardigd worden voor stoken met de warmtepomp via het net? :+

Hier gisteren om 15:00 uur toch maar de A2A WP geactiveerd (tot 22:00 uur).
De thuisaccu zat ook al op een kritisch niveau dus al moeten overschakelen naar de back up van de HV V2L en er 1,2 kWh voor de verwarming aan onttrokken.
Gelukkig geven ze zondag terug zonnig weer om de reserves terug aan te vullen. _/-\o_

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-08 19:29
Gramser schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:39:
[...]

Het idee erachter is dat hout stoken nooit goed is. Je kunt nog steeds overlast veroorzaken als de weersomstandigheden wel goed zijn.

Als ze nou eerlijk waren stond de volgende tekst erbij:

Pas op, door hout te stoken loopt de overheid energiebelasting mis. :+

[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-11-2024 09:07 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Gramser schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:39:
[...]

Inderdaad, hou toch op, en dan nog z’n NSB knop met meld hier je overlast van de buren, man man man…

Ik heb hem vorig jaar alleen een paar keer in de ochtend niet aan gehad toen het inderdaad erg mistig was, ik hou er dus wel rekening mee, maar kijk zelf wel naar buiten. Ik loop zelfs regelmatig even naar buiten om naar de pijp te kijken, ziet er altijd goed uit. Schoon, droog hout (berken) op de zwitserse methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HandyLumberjack schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:04:
[...]
Achterhaald idee.
Op eigen opgewekte elektriciteit betaal je ook geen bijdragen. :)
En wie zijn hout moet aankopen betaalt daar ook BTW over.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
HandyLumberjack schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:04:
[...]
Als ze nou eerlijk waren stond de volgende tekst erbij:

Inderdaad, boeven zijn het.
IvoB2 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:29:
[...]

Achterhaald idee.
Op eigen opgewekte elektriciteit betaal je ook geen bijdragen. :)
En wie zijn hout moet aankopen betaalt daar ook BTW over.
Bubbel.. Niks achterhaald idee, niet iedereen wekt zelf energie op. Hier een winter in 12 graden gezeten met een kuub prijs van bijna 5,- Euro, gaat mij nooit meer gebeuren, na die ellende de kachel laten plaatsen.

Overigens nog nooit BTW betaald op hout, betaal altijd contant, zonder factuur, zwart dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
iMode schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:02:
[...]
Niks achterhaald idee, niet iedereen wekt zelf energie op.
Correct.
Maar dan ook geen valabel tegenargument gezien niet iedereen hout stookt, laat staan het verhandelt op de zwarte markt. Net zomin als dat "iedereen" gas of stookolie verstookt. :X

Wie alleen nog wil argumenteren op basis van argumenten die voor en op iedereen van toepassing zijn is vlug uitgepraat. :+

Punt is dat wie zelf voldoende hout in voorraad heeft en opslaat om te verstoken net zo min energiebijdragen betaalt dan diegene die zelf hun elektriciteit opwekken en opslaan.
En je moet naar in beide gevallen dan ook niet eens de wet voor omzeilen.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@VidaR-9 Sinds dat ding hier eind september onder de aandacht kwam, heeft hij geloof ik twee keer een half avondje op geel gestaan. Diep in de nacht tot en met overdag wat vaker.

De representatie 'kijk ernaar en dan soms even niet stoken' lijkt dus nogal een ehm.. smokescreen.

Ik zou 't eigenlijk 'ns willen loggen, maar ja.. daarvoor is geen interface beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Gwaihir schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:44:
@VidaR-9 Sinds dat ding hier eind september onder de aandacht kwam, heeft hij geloof ik twee keer een half avondje op geel gestaan. Diep in de nacht tot en met overdag wat vaker.

De representatie 'kijk ernaar en dan soms even niet stoken' lijkt dus nogal een ehm.. smokescreen.

Ik zou 't eigenlijk 'ns willen loggen, maar ja.. daarvoor is geen interface beschikbaar.
Stookwijzer verandert met regelmaat, onderstaande is van de laatste 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEnqta_myzn2rlmYWEDeM81q7-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nezUdJFKXIscSXQUaEfZHRjS.png?f=fotoalbum_large

Dit komt van een Home Assistent integratie (Stookwijzer) en is op basis van postcode. Stookalert is op provincie niveau en verandert daardoor een stuk minder vaak.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fenrir schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:57:
[...]

[Afbeelding]

Dit komt van een Home Assistent integratie (Stookwijzer) en is op basis van postcode. Stookalert is op provincie niveau en verandert daardoor een stuk minder vaak.
Dat zeg ik: in de avonduren zo'n beetje altijd rood, daarbuiten wat wisselend.

Wel positief dat er kennelijk toch iets van een API is - ik kon daar niets over vinden. Als dat zo is, tenminste, want die data komt (nog afgezien van de vreemde kleuren) niet overeen met de 'echte' stookwijzer site; dat blok van 13:00 - 15:00 kan niet. Het zijn (sinds 'upgrade' een aantal dagen geleden) altijd blokken van 6 uur, uitsluitend wisselend op 04:00, 10:00, 16:00, en 22:00.

Afijn, in elk geval 'ns nagelezen hoe HA dat doet: blijkt niets officieel Stookwijzer aan: is een zelf-nabouw van de (nu) vorige versie van de stookwijzer - en dan op het oog alleen de waarde 'nu' (+ logging daarvan). Legt dus op geen enkele wijze de officiële voorspelling van de overheid vast, op basis waarvan je beboet kunt worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 02-11-2024 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

fenrir schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:57:
[...]

[Afbeelding]

Maar is jouw HA kleurenblind?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01:33
Nu nog een beetje kloven :*)

Iep!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp48Ob6bTQ1kZvz9Itr9dNktu1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPNTYoXd0U0lUX6orpZtmm2e.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 19:21
Iep. Dat is erg mooi hout. Wel hard en had bij mij echt 2 jaar nodig om te drogen. Er zitten ook snel beestjes in. Maar als het droog is brand het lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sinds een week weer wat aan het stoken, de warmte is toch wel erg fijn en met alleen de warmtepomp krijg ik m'n huis niet voldoende droog naar mijn mening.

Zodoende houd ik die Stookwijzer ook wat in de gaten. Het is hier nu nagenoeg windstil, ik zou de kachel niet aanmaken. Toch mag het van Stookwijzer wel...? Code geel.

Gister was het ook al matig. Toen rook ik brandlucht in huis dus even buiten gaan kijken. Maar de geur was typisch naaldhout en ik stook berk..? :? Zijn natuurlijk meer mensen die stoken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
Beekforel schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:51:
Sinds een week weer wat aan het stoken, de warmte is toch wel erg fijn en met alleen de warmtepomp krijg ik m'n huis niet voldoende droog naar mijn mening.

Zodoende houd ik die Stookwijzer ook wat in de gaten. Het is hier nu nagenoeg windstil, ik zou de kachel niet aanmaken. Toch mag het van Stookwijzer wel...? Code geel.
Stookwijzer is vaak erg vaag. Sommige dagen dat ik niet zou stoken geven ze aan dat je kunt stoken en sommige dagen dat er niets aan de hand is mag het plotseling niet. Ik kijk dus zelf wel wat voor weer het is.
Gister was het ook al matig. Toen rook ik brandlucht in huis dus even buiten gaan kijken. Maar de geur was typisch naaldhout en ik stook berk..? :? Zijn natuurlijk meer mensen die stoken.
Mijn ervaring is dat je vooral degenen ruikt die niet goed stoken. Zodra je je kachel goed warm stookt ruik je nog maar amper iets tot vaak zelfs helemaal niets.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Stookwijzer is echt waardeloos, vandaag komen de bladeren horizontaal met windvlagen door de tuin, geeft buienradar westenwind 3 en ook andere apps gewoon flinke wind… maar nee volgens Stookwijzer mag er niet gestookt worden omdat het niet hard genoeg waait. 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Sander schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:12:
Stookwijzer is echt waardeloos, vandaag komen de bladeren horizontaal met windvlagen door de tuin, geeft buienradar westenwind 3 en ook andere apps gewoon flinke wind… maar nee volgens Stookwijzer mag er niet gestookt worden omdat het niet hard genoeg waait. 😵‍💫
En hier is het nagenoeg windstil, maar is het wel code geel 8)7. Maar een paar kilometer verderop is het opeens code rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:36
Ik kom er niet uit, dus peil hier graag even wat ervaringen…

Het gaat om mijn Italiaanse huis: daar staat op de begane grond een La Nordica junior (5kW) houtkachel in een halletje met daar direct aan gekoppeld een ruime (rechte) trapopgang naar de eerste verdieping. Bovenaan die trap zit rechts een deur en dan sta je in de woonkamer. En nu komt het…

Als ik de kachel stook, blijft heel vele van die warmte natuurlijk beneden hangen. Er komt uiteindelijk wel iets naar boven, maar het effect is minimaal. Of ik zou echt weken achtereen moeten stoken omdat je natuurlijk ook de muren en vloeren opwarmt. Maar dat is vooralsnog niet het geval.

Wat ik me afvraag:

Gaat een goede kachelventilator (een Ecofan, ik roep maar eens wat) daar heel veel effect hebben? Ik snap dat zoiets in dezelfde ruimte prima zou werken, maar in dit geval moet die warme lucht dus een zetje krijgen, de trap op, en door een hoek van 90º. En ik vind dus nergens ervaringsverhalen voor zo'n scenario.

En als dit niet werkt…zijn er andere goede ideeën wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Laatst online: 23-08 18:27
MacArnold schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:53:
Ik kom er niet uit, dus peil hier graag even wat ervaringen…

Het gaat om mijn Italiaanse huis: daar staat op de begane grond een La Nordica junior (5kW) houtkachel in een halletje met daar direct aan gekoppeld een ruime (rechte) trapopgang naar de eerste verdieping. Bovenaan die trap zit rechts een deur en dan sta je in de woonkamer. En nu komt het…

Als ik de kachel stook, blijft heel vele van die warmte natuurlijk beneden hangen. Er komt uiteindelijk wel iets naar boven, maar het effect is minimaal. Of ik zou echt weken achtereen moeten stoken omdat je natuurlijk ook de muren en vloeren opwarmt. Maar dat is vooralsnog niet het geval.

Wat ik me afvraag:

Gaat een goede kachelventilator (een Ecofan, ik roep maar eens wat) daar heel veel effect hebben? Ik snap dat zoiets in dezelfde ruimte prima zou werken, maar in dit geval moet die warme lucht dus een zetje krijgen, de trap op, en door een hoek van 90º. En ik vind dus nergens ervaringsverhalen voor zo'n scenario.

En als dit niet werkt…zijn er andere goede ideeën wellicht?
In mijn geval doet zo'n Ecofan tussen verdiepingen eigenlijk niks. Tussen geschakelde ruimtes (woonkamer <> keuken) doet het wel iets, maar ook niet veel. Het effect dat ik merk is dat de gelijkvloerse ruimtes sneller en gelijkmatiger warm worden, versus extremere verschillen zonder de Ecofan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
jpiscaer schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:56:
[...]

In mijn geval doet zo'n Ecofan tussen verdiepingen eigenlijk niks. Tussen geschakelde ruimtes (woonkamer <> keuken) doet het wel iets, maar ook niet veel. Het effect dat ik merk is dat de gelijkvloerse ruimtes sneller en gelijkmatiger warm worden, versus extremere verschillen zonder de Ecofan.
Heb dezelfde ervaringen en hebben een ingebouwde fan. De deur naar de gang staat open en warmt ook wat mee op, maar boven niet of in ieder geval in mindere mate. Dit merk je vooral goed wanneer je de trap af loopt en de warme deken in stapt :P

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Vanmiddag meerdere stukken hout korter gezaagd zodat het beter in de kachel past. 3 kruiwagens hout verzaagd,kwam twee slapende wespen tegen. Paar weken geleden hadden we er al een mee naar binnen genomen (hout pakken in het donker is niet handig ).

Vrouw hier is panisch voor die beesten, hebben anderen ook zoveel wespen? Kan ik er iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Werkt hier maar 1 ding, afkloppen als je een kruiwagen/mand hout pakt...scheelt ook troep, pissebedden en spinnen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fenrir schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:26:
Vrouw hier is panisch voor die beesten, hebben anderen ook zoveel wespen? Kan ik er iets aan doen?
Hier eerst ook grote schrik en vervolgens wel aan gewend. Er zit nauwelijks leven in die beesten, wanneer ze wakker worden, en je hoort ze duidelijk.

Op dit moment meer last van muggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Hier toevallig net ook eentje, gebeurt een keer of 5-6 per stookseizoen. Wat Gwaihir zegt; weinig last van. Die beestjes zijn te slaperig om echt een gevaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
fenrir schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:26:
Vanmiddag meerdere stukken hout korter gezaagd zodat het beter in de kachel past. 3 kruiwagens hout verzaagd,kwam twee slapende wespen tegen. Paar weken geleden hadden we er al een mee naar binnen genomen (hout pakken in het donker is niet handig ).

Bij het pakken even 2 blokken hout tegen elkaar klappen voordat je ze in je kruiwagen gooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Grappig, hier ook al meerdere wespen. Meer dan andere jaren voor mij gevoel. Hadden eerder wel andere beestjes die je ook in het hout hoorde knagen... :o Bleek verder ook onschuldig te zijn maar toch ff schrikken als je in een houtskeletbouw huis woont. :X

Ondanks dat ik het vervelende beesten vind, wel sneu dat ze zo ruw aan hun eind moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Numbers schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:29:
[...]
Bij het pakken even 2 blokken hout tegen elkaar klappen voordat je ze in je kruiwagen gooit :)
Dat was ik dus in het donker en de regen vergeten…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Hier ook altijd meerder koninginnen wespen binnen elk stookseizoen. Klop altijd elk blokje af voordat die in de doos voor mee naar binnen gaat, maar het is nooit te voorkomen. Ik zie het maar als compliment dat wij als houtstokers een omgeving creëren dat insecten en andere dieren. een schuilplaats weten te vinden. Het zijn niet alleen de wespen, maar ik kom misschien wel 10 soorten spinnen, een aantal soorten(nacht) vlinders, af en toe een muizennest en ander gespuis tegen. Omdat ik een rouleer systeem heb, laat ik altijd een deel van de houtstapel met rust, dus ze kunnen altijd naar een ander plekje vluchten. Mijn ervaring is dat de wespen vooral het wat hardere hout fijn vinden. Es en eik zitten ze wel in, berk een stuk minder.
Mijn vrouw vond de wespen in huis in het begin ook wel spannend, maar inmiddels vangt ze die zelf ook als ik er niet ben. Ze zijn zo suf, ik heb ze zelfs al een paar keer met een bekertje en een stuk papier uit de lucht gegrepen. Daarna zet ik ze altijd buiten, ik maak ze nooit dood. Of ze buiten alsnog dood gaan weet ik niet, maar dan is er nog wel een vogel of ander dier die ze kan opeten.

[ Voor 21% gewijzigd door Who Am I? op 25-11-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Who Am I? schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:19:
Ik zie het maar als compliment dat wij als houtstokers een omgeving creëren dat insecten en andere dieren. een schuilplaats weten te vinden.
Zijn ze vet mee wanneer ze in hun winterslaap voortijdig gestoord worden.
Als ze al niet mee levend verbrand worden of eenmaal binnen doodgeklopt. :+

Lijkt me voor die beesten dan eerder een hinderlaag dan een beloning. :)

En versuft en verstoord in de winter buitengezet is eveneens een gewisse dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
Dank voor jullie reactie @jpiscaer en @Numbers! Mijn voorlopige conclusie: de fan gaat helpen om de warmte op de benedenverdieping beter te verdelen, maar bovenaan de trap hoef ik er zeker geen wonderen van te verwachten.

Waar ik nog aan zat te denken: op de eerste verdieping zit wel een soort van warmtewisselaar (zie foto) en als ik daar een ventilator op de pijp zet (ik heb ze ergens gezien, maar weet even niet meer waar), zou dat wellicht ook nog iets kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwdK5AQE7yGViUwc7xjrdpwddqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cifRRT4aZR6Q4MOupMwPxG3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 00:18

Smurf

Detri

IvoB2 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:32:
[...]

Zijn ze vet mee wanneer ze in hun winterslaap voortijdig gestoord worden.
Als ze al niet mee levend verbrand worden of eenmaal binnen doodgeklopt. :+

Lijkt me voor die beesten dan eerder een hinderlaag dan een beloning. :)

En versuft en verstoord in de winter buitengezet is eveneens een gewisse dood.
Dat zijn alleen degene die zo dom zijn geweest om in het hout voor dit stookseizoen te gaan zitten :P . Ik heb altijd voor 2 jaar liggen, dus de verstandige helft overleeft het sowieso. Beter dan niks lijkt me.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, zoals @Who Am I? ook aangeeft, helpen we e.e.a. sowieso te overleven door het hebben van die schuilplaatsen. Dat een deel van de schuilplaats niet zo'n goede bleek, houdt van een wespenplaag weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MacArnold schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:18:
Waar ik nog aan zat te denken: op de eerste verdieping zit wel een soort van warmtewisselaar (zie foto) en als ik daar een ventilator op de pijp zet (ik heb ze ergens gezien, maar weet even niet meer waar), zou dat wellicht ook nog iets kunnen helpen.
Zeker, maar je mag dan niet teveel succes hebben (te koud roest je schoorsteen van binnenuit weg). Ik verwacht er geen problemen van, maar wellicht voor de zekerheid toch ook de temperatuur van de schoorsteen bovenaan 'ns af en toe meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:18:
[...]

Zeker, maar je mag dan niet teveel succes hebben (te koud roest je schoorsteen van binnenuit weg). Ik verwacht er geen problemen van, maar wellicht voor de zekerheid toch ook de temperatuur van de schoorsteen bovenaan 'ns af en toe meten?
Inderdaad, en als je zo succesvol bent dan vermindert de trek in het schoorsteenkanaal ook behoorlijk, dat moet je ook niet willen.

Nou ken ik de situatie niet, maar je moet van zo'n warmtewisselaar en een stukje pijp ook niet teveel verwachten. Bij een dergelijke kachel (niet teveel vermogen en redelijk efficient) houdt het bij een paar honderd Watt wel op. Als de verdieping niet erg klein is en/of slecht of matig geïsoleerd ga je het daar inderdaad niet warm mee houden, ook niet met ventilatoren.

[ Voor 27% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-11-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
Klopt wel wat je zegt: van zo'n warmtewisselaar moet je niet te veel verwachten. Dat deed ik eerst wel, maar na het een paar weken geleden getest te hebben, kwam ik daar snel van terug… :N

Misschien moet ik het maar gewoon zo laten.

Gelukkig is het huis ook nog voorzien van een CV-installatie. Dan gebruik ik de houtkachel wel om gestaag het huis op te warmen en gebruik ik de CV voor de momenten waarop we wat extra comfort willen hebben. Bijkomend voordeel is dat die CV dan ook niet zo hard hoeft te stoken. Scheelt toch ook weer gas ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Veel mensen met beestjes zie ik
Zal hier wel meevallen deze winter,
Een deel van het hout was uit het hok gevallen
Moest dus heel wat opnieuw in stapelen
Maar niet op beestjes gelet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:50

dbzfan

Nee.

Iemand nog tips voor goedkoop en goed haardhout regio Tilburg? Ben net verhuisd en wil deze winter ook wat kunnen stoken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Vreemd dat niemand meer reageert hier
Is het stookverbod van de stad Utrecht al landelijk geworden? :-)
Gisteravond had ik wat grenen liggen
Hup er mee de kachel in
Dat fikt lekker zag ik
De buurvrouw kwam thuis en appte mij
Gaat het wel goed met je kachel?
De vonken vliegen uit de schoorsteen
Tja dus geen grenen meer stoken
Dan af en toe een stukje tussen het perenhout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hunegaart schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:40:
Hup er mee de kachel in
Dat fikt lekker zag ik
Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen hout, zolang het maar niet geverfd/geïmpregneerd is verdwijnt het in de kachel.

Binnenkort maar eens de kettingzaag aantrekken om de voorraad aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Te druk met zagen en kloven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Net 8 kruiwagens met beukenstammetjes gekregen. Kleine halve kuub als ik klaar ben met kloven denk ik. Mooie aanvulling van de voorraad, ik gebruik niet veel. Is puur een gelegenheidskachel ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
8 kruiwagens een halve kuub??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzfN6PAv-sowjNySpaquTOBEA3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q954rFR5uUFdYfNjAvYSUkUO.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien zo’n kruiwagen?
Gramser schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:18:
Net 8 kruiwagens met beukenstammetjes gekregen. Kleine halve kuub als ik klaar ben met kloven denk ik. Mooie aanvulling van de voorraad, ik gebruik niet veel. Is puur een gelegenheidskachel ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hunegaart schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:40:
8 kruiwagens een halve kuub??
[Afbeelding]
Misschien zo’n kruiwagen?

[...]
Nou nee, gewoon zo’n aluminium geval met oranje wiel en handvatten… zou het dan meer zijn? Ik vind het moeilijk in te schatten, hoeveel het is als ik het gekloofd heb. Alles meer zou mooi zijn :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHEXK9vSMM345c63UVZDIIiQc8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGgeuO9V9dNkaVzSfYSqz5a0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Gemiddelde kruiwagen is 80 liter...dus dan zit je met 6 kruiwagens krap aan een halve kuub.

Ik moet nog eens een keer kijken wat ik nou precies gestapeld overhoudt als ik een aanhangwagen vol stammetjes zaag/kloof. Ik weet wat een volle aanhanger is...en ik weet wat ik in mn hokken kan stapelen, maar heb die 2 nooit gematcht omdat t meestal meer is dan 1 aanhanger wat ik verwerk.

[ Voor 61% gewijzigd door Oogje op 11-01-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zal nog wel even duren voor ik dit heb verwerkt, iets teveel sociale verplichtingen dit weekend. Maar ik zal het eens opmeten als het gestapeld is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oogje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Te druk met zagen en kloven 8)
Ik wel, idd.
Afgelopen 3 weken 17 bomen omgezaagd. Nog 6 te gaan.
Ook allemaal al gezaagd, gekloofd en gestapeld. 5 aanhangers zit ik nu op. Er gaan er nog 3 uit het bos komen.
Ongeveer 10-11kuub is mijn inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En hoe lang doe je daar dan mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Gramser schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:13:
En hoe lang doe je daar dan mee?
Is niet alleen voor mezelf. Zus en ouders stoken er ook van. Dus het is te weinig voor 1 seizoen. We stoken met 3 gezinnen 15-20kuub per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dus wel hoofdverwarming gok ik. Ja dan heb je wel wat nodig. Met dit ladinkje doe ik makkelijk een seizoen denk ik. Mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:02
Ik heb aangrenzend aan een weiland een stuk productiebos van ongeveer 1000m2 (overgenomen van mijn vader). Daar staan enkele tientallen essen en elzen op. Op dit moment valt er af en toe 1 om en die gebruik ik dan voor in de kachel. Ook liggen er nog een paar om in het bos die moeilijk eruit zijn te krijgen zonder de juiste apparatuur. Naar mijn idee is dit een ecologische manier van hout stoken; zonde om het niet te gebruiken.

Ik zoek nu eigenlijk een partij die in ruil voor een deel van het hout (de stammen) het bos opruimt en uitdunt. Is dit een gebruikelijke regeling tegenwoordig? Hout heeft een behoorlijke waarde lijkt me? Ik zal een paar bosbouw bedrijven contacteren, maar ik zou graag van tevoren alvast willen weten wat ik kan/mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Dr_Frickin_Evil schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:14:
Ik heb aangrenzend aan een weiland een stuk productiebos van ongeveer 1000m2 (overgenomen van mijn vader). Daar staan enkele tientallen essen en elzen op. Op dit moment valt er af en toe 1 om en die gebruik ik dan voor in de kachel. Ook liggen er nog een paar om in het bos die moeilijk eruit zijn te krijgen zonder de juiste apparatuur. Naar mijn idee is dit een ecologische manier van hout stoken; zonde om het niet te gebruiken.

Ik zoek nu eigenlijk een partij die in ruil voor een deel van het hout (de stammen) het bos opruimt en uitdunt. Is dit een gebruikelijke regeling tegenwoordig? Hout heeft een behoorlijke waarde lijkt me? Ik zal een paar bosbouw bedrijven contacteren, maar ik zou graag van tevoren alvast willen weten wat ik kan/mag verwachten.
Met een dergelijke oppervlakte verwacht ik niet dat je een bedrijf zover gaat krijgen. Maar een hobbyist zou je toch zover moet kunnen krijgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Maar 1000 m2 is toch niet zo veel? Bedoel je niet 10.000? Ik denk dat er genoeg tweakers zijn die je willen helpen met een kettingzaag en een paar kruiwagens. Ik heb altijd hout genoeg. Maar er komen in dit topic vaak vragen voorbij hoe "wij" aan ons hout komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Dat is precies wat ik doe: Een perceeltje uitdunnen. Zo moeilijk is het niet dat hout uit het bos te krijgen. Wij zagen de bomen in stukken van 1m25 en die dragen we het bos uit. Soms is een boom wat dikker en dan maken we de stukken wat kleiner.

Veel handwerk, maar voor mij als kantoorpikkie is het wel mooi om een stuk of 8 zaterdagen zo buiten bezig te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Raymond schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:48:
Dat is precies wat ik doe: Een perceeltje uitdunnen. Zo moeilijk is het niet dat hout uit het bos te krijgen. Wij zagen de bomen in stukken van 1m25 en die dragen we het bos uit. Soms is een boom wat dikker en dan maken we de stukken wat kleiner.

Veel handwerk, maar voor mij als kantoorpikkie is het wel mooi om een stuk of 8 zaterdagen zo buiten bezig te zijn :)
Hout uitdragen met de hand gaat mij wat te ver. Hier gebruik ik een hele kleine 4WD trekker met kleine kar voor, dan kan ik ongeveer 1m3 per keer meenemen. En die is klein genoeg om hem direct naast de omgezaagde boom te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-01-2025 23:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Recent deze gekocht, de Kindling Cracker. Eigenlijk gekocht om aanmaakhoutjes klein te maken in plaats van met een hand bijltje in verband met veiligheid. Werkt echter ook super goed voor grotere blokken. Sloeg gisteren een kruiwagen hout in een paar minuten klein zonder enige moeite.

Had ik jaren eerder moeten kopen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuI0MBXVNWDP9Fcgk_yYgcoghCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXSNH1hixncw4fI4Do8q53N0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?

Waar woon je? Ik denk, zoals eerder gezegd, dat je best een paar Tweakers hier enthousiast voor kan krijgen. Ik zou het bijvoorbeeld wel interessant vinden, ware het niet dat ik elke zaterdag in de winter al zoiets doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-08 15:21
ik ben wel voor ( mits het in de regio is:))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:31
Mits het in de buurt is kan ik wel een vrijdag opofferen om te helpen, als ik dat samen met @Who Am I? Doe is het zo weg hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Numbers schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:09:
Recent deze gekocht, de Kindling Cracker. Eigenlijk gekocht om aanmaakhoutjes klein te maken in plaats van met een hand bijltje in verband met veiligheid. Werkt echter ook super goed voor grotere blokken. Sloeg gisteren een kruiwagen hout in een paar minuten klein zonder enige moeite.

Had ik jaren eerder moeten kopen _/-\o_

[Afbeelding]
Ik kan die hype echt niet begrijpen. Ik zet vele plankjes in een oude autoband, pak de kleine bijl en flop flop flop ik heb heel veel aanmaak hout. Op een Kindling Cracker kan dan niet sneller.
Ik kloof trouwens nooit meer, ik brand enkel bewerkt hout (schoon). Dus die vergelijking kan ik niet maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
BeyondThunder schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Ik kan die hype echt niet begrijpen.
Dat hoeft ook niet ;)
Ik zet vele plankjes in een oude autoband, pak de kleine bijl en flop flop flop ik heb heel veel aanmaak hout. Op een Kindling Cracker kan dan niet sneller.
Als dat voor jou goed werkt ook prima toch :)
Ik kloof trouwens nooit meer, ik brand enkel bewerkt hout (schoon). Dus die vergelijking kan ik niet maken.
Heb al best kuubs klein geslagen met verschillende bijlen, en of het een hype is weet ik niet, maar vind het voor nu wel echt heel prettig werken en daarom deelde ik het hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Numbers schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Dat hoeft ook niet ;)

[...]
Als dat voor jou goed werkt ook prima toch :)

[...]
Heb al best kuubs klein geslagen met verschillende bijlen, en of het een hype is weet ik niet, maar vind het voor nu wel echt heel prettig werken en daarom deelde ik het hier.
Mooie reactie. Meerdere 'waarheden' kunnen prima naast elkaar bestaan.

Edit : dit is geen sneer naar de eerdere reactie! Wilde slechts waardering uitspreken voor de reactie op de reactie 😁

[ Voor 12% gewijzigd door Boeryepes op 12-01-2025 16:53 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik kan die hype echt niet begrijpen. Ik zet vele plankjes in een oude autoband, pak de kleine bijl en flop flop flop ik heb heel veel aanmaak hout. Op een Kindling Cracker kan dan niet sneller.
Tsja, wat boeit dat? Het is toch gewoon een leuk en handig ding? Dat jij alles in een autoband gooit en ik een handbijltje op z'n kop in een bankschroef steek, verandert daar niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, ik volg deze dude:
https://www.youtube.com/@four38AM
Maakt echt wel leuke filmpjes. Ook helemaal fan van de KC
En als iets handiger kan ben ik de eerste die het wil proberen.
Minder tijd en minder moeite = meer beter

Ik zoek dus zeker naar de meest handige methode om aanmaakhout te maken.
Maar sterk afhankelijk van het hout wat je hebt liggen. Als je enkel stammetjes hebt zou het wellicht handig kunnen zijn, Ik heb heel veel plankjes van dezelfde maat. De autoband methode werkt dan volgens mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
[...]

Autoband werkt hier ook goed, en heb ook een Smart Splitter (bijv. https://www.houtklover.nl/smart-splitter). Die vind ik voor aanmaakhoutjes echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-08 19:12

Zoals eerdere reacties ook al aangeven, afhankelijk van de locatie zie ik best mogelijkheden.
De afgelopen jaren ben ik vooral dennebomen aan het zagen met mijn schoonvader op een stuk land van +/- 14000m2. Dit is een voormalig kerstboomkwekerij.

We rijden dan vaak met een minitractor en aanhanger naast de bomen en kunnen zo opladen.
Inmiddels hebben we zelfs een kleine uitrijwagen waarin je een stam kunt optillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
breadje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:34:
Mits het in de buurt is kan ik wel een vrijdag opofferen om te helpen, als ik dat samen met @Who Am I? Doe is het zo weg hoor ;)
Zeker! Daar wil ik met jou best een vrijdag voor opofferen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Same here, dat zijn ideale hobbydagen. Ligt er wel aan waar want andere kant van t land kan niet uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Hup er mee de kachel in
Dat fikt lekker zag ik
Bizar, hoe lang is je rookkanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
9 mtr
iMode schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Bizar, hoe lang is je rookkanaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-08 19:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Who Am I? schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Zeker! Daar wil ik met jou best een vrijdag voor opofferen😉
Hoor ik hier een Tweakers houthak-meet aankomen? * Orion84 is ook wel te porren voor zo'n klusje :)

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 13-01-2025 12:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Hunegaart ook wel
Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste