Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 07:52
Hier ook belangstelling mits in de buurt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Nog ff en @Dr_Frickin_Evil komt bos tekort :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-08 19:12
Klopt, maar de grote vraag blijft natuurlijk. Waar moeten we zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:31
®icha®d schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Klopt, maar de grote vraag blijft natuurlijk. Waar moeten we zijn. ;)
En, hoeveel m3 mogen we oogsten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:12

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het is maar 1000 m2 toch las ik? Dat levert nooit zoveel m3 op als hier nu gevraagd wordt.

Met een beetje ChatGPT kom ik op 20 tot 30 m3, maar dan is het kaal. Aangezien het een productiebos genoemd wordt zou ik denken dat je daar niet meer dan 10% uit moet gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:34
Beekforel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:14:
Het is maar 1000 m2 toch las ik? Dat levert nooit zoveel m3 op als hier nu gevraagd wordt.

Met een beetje ChatGPT kom ik op 20 tot 30 m3, maar dan is het kaal. Aangezien het een productiebos genoemd wordt zou ik denken dat je daar niet meer dan 10% uit moet gaan halen.
Het ligt nogal aan de vorm van het perceel, ik heb hier o.a. een houtwal van 10 meter breed en een paar honderd meter lang. Tot een paar jaar geleden is daar tientallen jaren niks aan gedaan en daar stond wel ca. 100m3 per 1000m2 op, maar dat krijgt ook veel meer zonlicht dan een normaal bos. Maar een normaal stukje bos zal het eerder rond de 20-30m3 liggen.

En uitdunnen is een breed begrip, op mijn bosperceel ben ik aan het dunnen er daar gaat bijna de helft weg, zo komt er weer licht op de grond waardoor nieuwe bomen kunnen groeien, en daarnaast is het werk anders niet te doen omdat er simpelweg geen ruimte is om de bomen te laten vallen. Ik doe dan ieder jaar een klein stukje op deze manier.

[ Voor 18% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-01-2025 15:51 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15
1000m2 is iets minder dan 32x32m. Dat is niet heel groot, maar er staat vast genoeg om een paar auto's te vullen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-08 18:27
Topidee, ben ik ook bij! Zaag nu wekelijks via Limburg Landschap ergens in midden-Brabant, elke vrijdagochtend weer genieten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Who Am I?
Nu we het toch over boswerk hebben. @breadje en ik zijn coördinatoren voor een groep vrijwilligers die essenhakhoutbeheer doen. We kunnen altijd wel extra handjes gebruiken en in ruil daarvoor mag je je auto volladen met hout. Het is in de horsten, een bos tussen Voorschoten en Wassenaar. Voor het verwachtingsmanagement, we werken enkel met de hand. Kettingzagen zijn niet toegestaan, dit vanwege de herrie en de veiligheid. Verder mag je zeker je auto volladen, maar het is niet de bedoeling om een aanhanger of busje vol te laden. Om de pijn te verzachten, we doen dit elke week t/m half maart, dus je kan elke week je auto helemaal volgooien met hout. Stuur mij of @breadje even een privébericht, dan kunnen we je meer info hierover geven.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
ff een Hummer limo regelen
Lijkt me interessant
Met de hand zagen dus
Welke dag is het in de week ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Who Am I? schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:21:
Nu we het toch over boswerk hebben. @breadje en ik zijn coördinatoren voor een groep vrijwilligers die essenhakhoutbeheer doen. We kunnen altijd wel extra handjes gebruiken en in ruil daarvoor mag je je auto volladen met hout. Het is in de horsten, een bos tussen Voorschoten en Wassenaar. Voor het verwachtingsmanagement, we werken enkel met de hand. Kettingzagen zijn niet toegestaan, dit vanwege de herrie en de veiligheid. Verder mag je zeker je auto volladen, maar het is niet de bedoeling om een aanhanger of busje vol te laden. Om de pijn te verzachten, we doen dit elke week t/m half maart, dus je kan elke week je auto helemaal volgooien met hout. Stuur mij of @breadje even een privébericht, dan kunnen we je meer info hierover geven.
Gratis fitness in de buitenlucht, een auto vol met hout en waarschijnlijk is het nog gezellig ook.

Klinkt leuk, maar voor mij helaas niet in de buurt. Zoiets wordt vast ook op andere plaatsen georganiseerd. Hoe vindt ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-08 19:12
HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Gratis fitness in de buitenlucht, een auto vol met hout en waarschijnlijk is het nog gezellig ook.

Klinkt leuk, maar voor mij helaas niet in de buurt. Zoiets wordt vast ook op andere plaatsen georganiseerd. Hoe vindt ik die?
Mijn voorkeur gaat vaak toch uit naar het gebruik van een kettingzaag :P, maar voor een keer zou dit best ok zijn. Helaas geldt ook voor mij dat het ruim 2 uur enkele reis is.
Zulke acties in het noorden van het land ben ik helemaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
®icha®d schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Mijn voorkeur gaat vaak toch uit naar het gebruik van een kettingzaag :P, maar voor een keer zou dit best ok zijn. Helaas geldt ook voor mij dat het ruim 2 uur enkele reis is.
Normaal gebruik ik ook de kettingzaag, en daarmee doe je zo maar 10x zoveel werk in dezelfde tijd.

Maar ik snap ook dat je vrijwilligers voor de veiligheid niet daarmee aan de slag laat gaan.

En daarnaast heeft het werken met handgereedschap ook iets rustgevends. En met zo'n groep zal het vast gezellig zijn omdat er met elkaar valt te communiceren, zonder het geluid van de knetterbijl.

Dat je wat hout mee mag nemen, is een extraatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:31
Hunegaart schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:48:
ff een Hummer limo regelen
Lijkt me interessant
Met de hand zagen dus
Welke dag is het in de week ?
Het is op zaterdagen van 10.00 tot een uur of 17.00. In de praktijk is er vaak een ochtendploeg en een middagploeg, want van al dat handzagen wordt je moe ;). Ik doe het zeker ook voor de gezelligheid, maar er zijn ook zagers die komen om flink te werken en daarna weer naar huis gaan.
Een van de voordelen van geen kettingzagen is overigens dat er ook gezinnen komen en dat geeft een prettige sfeer. Ik doe het zelf ook al vanaf mijn 3de en mijn kinderen zijn zelfs al eerder begonnen. Gelukkig is het perceel groot genoeg om die combinatie van vallende bomen en kinderen veilig te combineren, of beter gezegd, uit elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 21:09
Tweakers Houthak-meet ..... Ook deze vonkentrekker is best te porren voor wat werk in ruil voor wat hout :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
breadje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Het is op zaterdagen van 10.00 tot een uur of 17.00. In de praktijk is er vaak een ochtendploeg en een middagploeg, want van al dat handzagen wordt je moe ;). Ik doe het zeker ook voor de gezelligheid, maar er zijn ook zagers die komen om flink te werken en daarna weer naar huis gaan.
Een van de voordelen van geen kettingzagen is overigens dat er ook gezinnen komen en dat geeft een prettige sfeer. Ik doe het zelf ook al vanaf mijn 3de en mijn kinderen zijn zelfs al eerder begonnen. Gelukkig is het perceel groot genoeg om die combinatie van vallende bomen en kinderen veilig te combineren, of beter gezegd, uit elkaar te houden.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan! Ik kom zelfs al vanaf dat ik 18 maanden was en neem mijn kinderen (1 en bijna 5) ook mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Who Am I? op 14-01-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
®icha®d schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:06:
Doet u mij dan maar 'n beetje gemiddeld; Utrechtse Heuvelrug / Veluwe?

Herinner me verschillende zaag-de-jeneverbes-uit acties als kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
MrSparkels schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:12:
Tweakers Houthak-meet ..... Ook deze vonkentrekker is best te porren voor wat werk in ruil voor wat hout :)
Stuur mij of @breadje even een privébericht, dan kunnen we je van meer informatie voorzien.

Geldt ook voor anderen die een keer mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29

dbzfan

Nee.

Als er een plekje in omgeving Tilburg is ben ik ook te porren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:02
Ik heb nogal wat losgemaakt geloof ik :) bedankt voor de reacties. Het is in Eindhoven. Lastig begaanbaar gebied want erg nat.

Ik heb binnen mijn eigen netwerk al wat mogelijkheden die ik aan het bekijken ben maar ik zou ook graag kijken wat de kosten zouden zijn als ik volledig 'ontzorgd' ben :). Mocht ik nog interesse in een clubje tweakers hebben dan meld ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:38:
Ik heb nogal wat losgemaakt geloof ik :) bedankt voor de reacties. Het is in Eindhoven. Lastig begaanbaar gebied want erg nat.

Ik heb binnen mijn eigen netwerk al wat mogelijkheden die ik aan het bekijken ben maar ik zou ook graag kijken wat de kosten zouden zijn als ik volledig 'ontzorgd' ben :). Mocht ik nog interesse in een clubje tweakers hebben dan meld ik me.
Ken je nu maar een nieuwe vriend met een echt 4x4 voertuig voorzien van lieren welke eenvoudig boompjes naar het pad trekt om daar te verkorten met de nodige aanwezige Stihls 8)
En laat deze combinatie nu ook nog eens voorzien zijn van een helemaal lege aanhanger.

Stookhout voor de volgende winter is inmiddels weer welkom :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-08 07:16
Username checks out, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 07:52
@Dr_Frickin_Evil
Bedankt voor de locatie
Dat is niet in mijn buurt. Succes met de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-08 18:27
RaRo74 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Ken je nu maar een nieuwe vriend met een echt 4x4 voertuig voorzien van lieren welke eenvoudig boompjes naar het pad trekt om daar te verkorten met de nodige aanwezige Stihls 8)
En laat deze combinatie nu ook nog eens voorzien zijn van een helemaal lege aanhanger.

omgeving Oirschot hier, en heb mijn NKC4-zaagdiploma. Heb hout zat, maar mocht je hulp van een ervaren zager nodig hebben, help ik altijd graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
RaRo74 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:05:
Huh, droog je dat niet eerst?

Stookhout voor de winter van 26/27 welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 13:42
Gwaihir schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Huh, droog je dat niet eerst?

Stookhout voor de winter van 26/27 welkom :)
Bij mij is wat ik nu verzamel ook voor 25/26. Doe ik al jaren, en is altijd droog. Veel hangt af van hoe je houthok gesitueerd is. De achterkant bij bij ligt op het zuidwesten, en is afgesloten door zo'n plank half voor plank schutting, waarbij er dus geen regenwater in waait, maar wel de wind doorheen blaast. En 'zomers loopt de temperatuur ook wel lekker op door het zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Inderdaad en de grootste nieuwe voorraad die ik aanmaak ligt volledig overkapt pal op het zuiden.
Bij zon staat deze er vol op en droogt als een oven.
En dan ligt er nog een deel op zuidwest waardoor in de zomer tot 20 uur in de zon.
Daarmee krijg ik de zachte houtsoorten de volgende winter op ca. 15% vochtgehalte.
Eiken e.d. ligt wel 2 jaar te drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
RaRo74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:36:
Inderdaad en de grootste nieuwe voorraad die ik aanmaak ligt volledig overkapt pal op het zuiden.
Bij zon staat deze er vol op en droogt als een oven.
En dan ligt er nog een deel op zuidwest waardoor in de zomer tot 20 uur in de zon.
Daarmee krijg ik de zachte houtsoorten de volgende winter op ca. 15% vochtgehalte.
Eiken e.d. ligt wel 2 jaar te drogen.
de mijne ligt op oost maar wel in een windsluis en droogt ook snell (1 jaar)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Tot nu toe heb ik elk jaar meer hout verzameld dan ik opstook, dus droogtijd zat voor de nieuwe voorraad 🙂

Straks weer verder met houthakken als mn verkoudheid het toe laat. En ik eindelijk de juiste bijl vind. Ben ‘m kwijt 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hier hanteer ik standaard 2 jaar. Na 1 jaar kun je het ook stoken, maar 2 jaar brandt het gewoon wat beter.

Houthok is aan alle kanten open (betongaas) en met een flink overstek zodat het niet nat regent.

Ik kloof wel relatief grof (zeker bij zachtere houtsoorten) dus dan duurt het gewoon wat langer voordat het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik volg deze dude (de moeite waard). En hij laat zijn hout in de open lucht drogen, zonder afdekking. En behaald hiermee verrassend goede resultaten. Helaas heb ik de ruimte hier niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb meerder houthokjes, ik denk in totaal 3-4 kuub gestapeld. Allemaal droog, alleen krijgen ze niet allemaal evenveel zon of wind. Ben nog aan het ontdekken welke het beste droogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:56:
Ik volg deze dude (de moeite waard). En hij laat zijn hout in de open lucht drogen, zonder afdekking. En behaald hiermee verrassend goede resultaten. Helaas heb ik de ruimte hier niet voor.
Zonder afdekking duurt het drogen veel langer en bij regen heb je simpelweg nat hout.

Kijk naar de stooklanden landen om ons heen en de bovenkant is altijd afgedekt met een zeiltje of iets anders.
Zijkanten afdekken hoeft inderdaad niet en dan kan de wind er goed doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:56:
Ik heb dit in het verleden ook gedaan, later ook met een zeil erover. Maar ik ben blij dat ik inmiddels een houthok heb.

In de zomer droogt het prima, dat is het probleem niet.

Wat vervelend is dat het hout krimpt en daarmee de stapel niet te hoog kan zijn want anders wordt die instabiel, tenzij je in meter stukken zaagt en klooft en pas op het laatste moment op kachel lengte zaagt. In een houthok geven de wanden veel stevigheid aan de stapel.

Daarnaast wordt het hout tijdens de herfst nat van de regen, en ook als er een zeiltje overheen legt heb je nog steeds last van slagregens en condens wat onder het zeiltje blijft hangen.

Bij een afgedekte stapel moet je ook steeds het zeil goed terugleggen, zeker als het waait, wat gewoon een boel tijd kost.

Het is hooguit handig om het hout voor te drogen voordat je het in je houthok legt, als deze anders te klein is.

Maar met een houthok met 4 vakken van 6m3 is dat voor mij niet nodig.

En na 2 jaar in het houthok is het ook veel droger dan het ooit op de stapels buiten is geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 10:33
Ik had hetzelfde probleem met inregenen aan de voorkant van het hok in de natte maanden.
Heb toen een set gaasdoeken besteld die regen tegenhouden (zolang het hout niet tegen het doek aanligt erachter) maar wel wind doorlaat.
Werkt perfect! Aanrader, je kunt het op maat laten maken, met bevestigingsogen etc erbij.
Tijdens de zomer kun je de doeken eraf laten voor extra wind op je hout, maar vanaf november erop en heb je niet meer die natte blokken die je weer eertst bij de kachel moet laten drogen etc.
Ik kan wel even kijken waar ik ze had besteld, de basis doeken waren maar een paar tientjes voor 3 stukken van 1 m2 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

ps4mm schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:12:
Ik had hetzelfde probleem met inregenen aan de voorkant van het hok in de natte maanden.
Heb toen een set gaasdoeken besteld die regen tegenhouden (zolang het hout niet tegen het doek aanligt erachter) maar wel wind doorlaat.
Werkt perfect! Aanrader, je kunt het op maat laten maken, met bevestigingsogen etc erbij.
Tijdens de zomer kun je de doeken eraf laten voor extra wind op je hout, maar vanaf november erop en heb je niet meer die natte blokken die je weer eertst bij de kachel moet laten drogen etc.
Ik kan wel even kijken waar ik ze had besteld, de basis doeken waren maar een paar tientjes voor 3 stukken van 1 m2 ongeveer.
Kijk, dat probleem heb ik ook. Vooral sneeuw is killing.
Ik heb 3 hokken aan elkaar van elk z'n 6 tot 7 m3.

Heb je meer info over die gaasdoeken?

Ik stook overigens bijna uitsluitend gezaagde balken van naaldhout. Dit is al kurk droog als ik het binnen krijg. Maar kan dus wat vochtig worden in de hokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Heb de gaasdoeken bij VDE Nettenverkoop vandaan. 3 losse doeken van 1*1.3m, zal vanavond even fototje posten. Het materiaal is verandadoek/winddoek standard 180 gr/m2, windreductie 80%, kleur Black. Ze hebben verschillende kleuren en materialen, maar als je een foto/tekening van je hok naar ze mailt dan kunnen ze je per telefoon veder helpen, fijne partij om mee te werken.
Kwaliteit ook erg tevreden over tot nog toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8sgigFsSRKYOkYah91mD6l8fiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/913nC0gGKvIFAlZz0h7N5xgJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlGxeux6yABq3K8FLrL4N3E6Qdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suKF2TkGyRBKmdHSvkxQqCJc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEGylv1BbzHtI-805Cs3yXN3S8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cai8ngFJh3mQIs2KysRpdOyE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7G4T9mEnOOEznCncOfnkdSRSQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7hBmNbpposoSXb3Gu3ObtuI.jpg?f=fotoalbum_tile

De houtstapels in onze tuin. Linksboven de speelhut van mn zoon (die er toch te groot voor wordt), en nu dienst gaat doen als houthok. Ben ik nu aan het vullen met beuk. Wel de donkerste plek in de tuin, maar in de zomer droogt het er prima. De laatste twee foto’s zijn de houthokken die we onder een overkapping hebben geplaatst. Daar droogt het als een malle.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ps4mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03815JafWUogHzjxfhn_16uMjuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjxSX5SXvuXhX3Wy4wLdoczF.jpg?f=fotoalbum_large
Zo zit het doek dan ervoor. Rechter hok is vers hout dus nu even open, midden is in gebruik. Met RVS Loxx snelsluiters erin gezet is heel handig met hout pakken, je kunt het doek zo met 1 hand makkelijk weer sluiten. Ze kunnen ook ogen in de band ponsen, dat je zelf haakjes of rubberen bandjes erin zet, er zijn een aantal opties. Of zonder bevestiging dat je zelf wat maakt.
Werkt perfect, nooit meer natgeregend of gesneeuwd hout :)

Edit: Deze zeilogen kunnen ze ook in de band zetten, zijn alleen een stuk groter dus meer voor grotere doeken.

[ Voor 11% gewijzigd door ps4mm op 17-01-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ahhh, op die manier. Thanks.
Mijn hokken zijn een stuk groter dan deze, maar ik ga deze oplossing eens verder onderzoeken. Enkel met motregen, sneeuw of regen uit het zuiden heb ik een laag hout wat nat is.
Ik anticipeer hier nu op door een aantal zakken in de schuur te leggen.

ps, ik gebruik van die grote blauwe Ikea zakken voor het transport naar de kachel. Mega stevig goedkoop en groot. Ik heb nog niets beters gevonden. (Tips zijn welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 22:26
BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:40:
Ahhh, op die manier. Thanks.
Mijn hokken zijn een stuk groter dan deze, maar ik ga deze oplossing eens verder onderzoeken. Enkel met motregen, sneeuw of regen uit het zuiden heb ik een laag hout wat nat is.
Ik anticipeer hier nu op door een aantal zakken in de schuur te leggen.

ps, ik gebruik van die grote blauwe Ikea zakken voor het transport naar de kachel. Mega stevig goedkoop en groot. Ik heb nog niets beters gevonden. (Tips zijn welkom)
De lidl heeft af en toe boodschappenmandjes in de aanbieding. Die doen het hier bij mij en mn ouders ook goed.

Regen op hout is niet zo'n probleem qua drogen. Dat trekt alleen in de eerste mm (en komt niet eens door de bast heen). Wel vind ik het een probleem voor hoe "mooi" het hout blijft. Hout dat netjes is weggestapeld en uit het weer wordt gehouden, is veel netter dan hout dat in weer en wind heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ook mooi zo'n mandje, ga ik eens proberen denk. Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/895OFmIbsTXJESdlFdOfFBTn6CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJf4knjMHoGWfNWOwDwoWWBY.jpg?f=fotoalbum_large

Gehakt en gestapeld een kleine kuub. Niet gek voor gekregen beukhout!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ben vanmiddag ook weer eens bezig geweest, een door ziekte aangetaste es van 60cm dik ligt mooi aan stukjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOHwM1iItMuUwAMXmuJboMprHiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vR06ZHeRbdO51cJESa1PuQY0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En al die kleine stukjes vooraan, die laat je gewoon zo drogen? Niet meer splitten?

Beste klus geweest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gramser schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:34:
En al die kleine stukjes vooraan, die laat je gewoon zo drogen? Niet meer splitten?

Beste klus geweest!
Die kleine stukken gaan inderdaad zo de kachel in, tot ca. 10cm. dikte kloof ik niet. Het droogt wel aanzienlijk langzamer als je niet klooft, maar na 2 jaar is het toch wel droog.

Qua zagen is dat dunne spul wel wat meer werk, maar het niet hoeven kloven compenseert dat weer. En de dunste stukjes dienen gelijk als aanmaakhout. En anders is het meer werk om het resthout naar de vuurbult te verplaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 18-01-2025 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 13:42
Afgelopen jaar ook een klein gedeelte aan dunne takken van een cm of 5 zo het houthok ingedaan. Ik vind dat het ongekloofd minder makkelijk vlam vat. Ik begin er niet meer aan, dat dunne spul. Het is veel werk met zagen, ondanks de palletbok, en met stapelen ook veel werk. En het brand dus minder. Blij dat ik de kuub die ik ook nog had verkocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb er af en toe nog wel wat van tussen zitten, en ook een keer getest met dunne peren- en hazelaartakken, met van die gladde bast. Werkt voor geen meter als je kachel niet al goed aan is. Dus op gloeiende kolen gaat het wel maar voor het werk wat erin ging zitten beetje veel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
robkrekel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 07:22:
Afgelopen jaar ook een klein gedeelte aan dunne takken van een cm of 5 zo het houthok ingedaan. Ik vind dat het ongekloofd minder makkelijk vlam vat. Ik begin er niet meer aan, dat dunne spul. Het is veel werk met zagen, ondanks de palletbok, en met stapelen ook veel werk. En het brand dus minder. Blij dat ik de kuub die ik ook nog had verkocht heb.
Het brand hier prima, maar daarvoor moet het wel 2 jaar liggen. Na een jaar is het gewoon nog niet droog, en brand het slecht.

Ik probeer zoveel mogelijk gelijk van de boom af op lengte te zagen, dat gaat dan redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 22:26
Ongekloofd hout brandt prima. Het is niet alsof die bast brandwerend is ofzo :+
Het droogt wel langzamer. Maar met de tijd dat ik het laat drogen, is dat geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ja natuurlijk brandt het prima, mits droog. Maar het maakt voor het aanmaken voor de haard (bij mij) wel degelijk uit in hoe snel het ontbrandt. Daarom leg ik ongekloofd er alleen op als de boel al brandt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
Raymond schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:50:
Ongekloofd hout brandt prima. Het is niet alsof die bast brandwerend is ofzo :+
Het droogt wel langzamer. Maar met de tijd dat ik het laat drogen, is dat geen issue.
Bast is in veel gevallen wel degelijk brandwerend, of in elk geval brandvertragend. De evolutie heeft er zelfs voor gezorgd dat er boomsoorten zijn die zo'n dikke bast hebben dat ze een bosbrand kunnen overleven. De kurkeik is daar een mooi voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Inderdaad, daarom niet de de bast onderop op het vuur leggen
Kloof hier ook alles boven de ~5cm diameter, liggend op het kloofblok sla je het zo door. Dan is het gelijk ideaal aanmaakhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Who Am I? schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Bast is in veel gevallen wel degelijk brandwerend, of in elk geval brandvertragend. De evolutie heeft er zelfs voor gezorgd dat er boomsoorten zijn die zo'n dikke bast hebben dat ze een bosbrand kunnen overleven. De kurkeik is daar een mooi voorbeeld van.
Maar soms ook niet, vooral de bast van een berk brand als een dolle. En de bast van dunnere stukken van bijvoorbeeld wilg, populier en zwarte els brand ook prima.

En dat zijn ook de soorten die ik als aanmaakhout gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:02

Smurf

Detri

BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:40:
Ik heb toen ik ooit eens zo'n fancy leren draagtas zag zelf daar een "el cheapo" versie van gemaakt door zo'n linnen tasje met van die lange handvatten eraan langs de zijkanten open te knippen. Heb er nog 4 of 5 liggen (meegekregen als swag van een spellenbeurs ooit) maar de eerste gaat nu al minstens 5 jaar mee.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik gebruik mijn armen, die werken best goed :+ Stuk of 8 blokken, en die gaan dan in een rechtopstaand rustiek houten kratje naast de houtkachel.

Wel 2x lopen dan. Vooruit, toch een nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 10:03
Van het houtkot naar een tijdelijke opslag (+/- 1 week als het koud is) aan de achterdeur met de kruiwagen,
van de achterdeur naar binnen met een bak van de veiling die we ooit ergens verkregen hebben. Daar kan ongeveer de warmte in voor 2 (gewoon) koude dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-08 18:49
Who Am I? schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:45:
[...]

En kurk werd vroeger in de ruimtevaart gebruikt als hitteschild.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sci.esa.int/documents/33431/35217/1567216612462-Schiaparelli_heat_shields_mid-2014_7_625.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Niet als hitteschild maar als isolatie dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Oja ik wilde dit nog even delen. We hebben het nu toch over houthokken.

Ik zat al een tijdje te denken aan een lampje + stroom + bewegingssensor.
Voor de test deze in november aan het dak geplakt in de houthokken met het magneetje wat er aan zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a_YKYgO18yIbr5N2bAOgdi4z3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I33wrkfiiNFimWQQqbf747c8.png?f=fotoalbum_large

Deze dingen doen het nog even goed als de dag in november toen ik ze ophing. Werkt op 3 AA batterijen. (Die van de Action zijn trouwens erg goed, misschien wel beter dan dure duracell's).
Ik heb die andere ook getest (die met een accu), gewoon in huis. Maar dat is rotzooi.

Dit verbaast me oprecht, had ik niet verwacht (Nee, ik heb geen aandelen Action)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 10:03
BeyondThunder schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:32:
Oja ik wilde dit nog even delen. We hebben het nu toch over houthokken.

Ik zat al een tijdje te denken aan een lampje + stroom + bewegingssensor.
Ik heb een "trappenhuisautomaat" voor het licht van het houtkot: met een drukknop kan je het licht aandoen (typisch ga ik met lege handen naar het houtkot) en na 5 minuten gaat het licht automagisch uit.
Met een bewegingssensor gaat het licht vaak aangaan door poezen, vogels, bladeren van bomen in de wind, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 10:35
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:58:
[...]

Ik heb een "trappenhuisautomaat" voor het licht van het houtkot: met een drukknop kan je het licht aandoen (typisch ga ik met lege handen naar het houtkot) en na 5 minuten gaat het licht automagisch uit.
Met een bewegingssensor gaat het licht vaak aangaan door poezen, vogels, bladeren van bomen in de wind, ...
Mooie oplossing, bij mijn vorige houthok had ik gewoon de schakelaar op knie hoogte gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
MG88 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Mooie oplossing, bij mijn vorige houthok had ik gewoon de schakelaar op knie hoogte gedaan :)
:+ oplaadbaar koplampje werkt prima ... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzb6FhDoC8iWM27mUA9Rl-qbDo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3QaBqPVqNwYO0nlJMvYODMei.png?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
Ik pak m'n hout bij daglicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Afgelopen weken heb ik vanwege mist nagenoeg niet willen stoken.
Niet dat er ooit iemand heeft geklaagd of wat dan ook maar het voelt steeds minder goed om toch bij geen wind door te stoken. Vandaar dat ik dat de laatste jaren al niet meer doe maar het is alleen zo jammer dat we al weken (maanden??)veel mist hebben in Nederland.

Het is ook geen noodzaak en genoeg andere middelen maar er gaat niets boven een heerlijk zichtbaar kachelvuurtje :*)

Hoe doen jullie dat?

https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hetzelfde als jij, zelf inschatten. Mist icm windstilte betekent niet stoken. Het stookalert neem ik met een kortel zout, voor de wind kijk ik wel naar de boomtoppen om ons huis heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:48
Ik zaag die dunne takken met een wipzaag, gaat als een trein. Gelukkig woon ik in een land waar alles erg goed droogt in de zomer (Portugal).

Ik stook altijd maar er woont niemand binnen 500 meter hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Jron667 op 21-01-2025 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:02:
Hetzelfde als jij, zelf inschatten. Mist icm windstilte betekent niet stoken. Het stookalert neem ik met een kortel zout, voor de wind kijk ik wel naar de boomtoppen om ons huis heen.
Ja ik kijk ook zelf buiten maar daar zie ik de laatste tijd vooral mist. Zelfs al een beetje mist wil zeggen geen wind laat staan dat er boomtoppen bewegen. Wel jammer maar het moet wel goed voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
[b]Jron667 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:04:[/

Ik stook altijd maar er woont niemand binnen 500 meter hier.
En waarschijnlijk stookt die buur 500 meter verder net zo hard mee :P
Collectief stoken zou verplicht moeten worden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
RaRo74 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:59:
Afgelopen weken heb ik vanwege mist nagenoeg niet willen stoken.
Niet dat er ooit iemand heeft geklaagd of wat dan ook maar het voelt steeds minder goed om toch bij geen wind door te stoken. Vandaar dat ik dat de laatste jaren al niet meer doe maar het is alleen zo jammer dat we al weken (maanden??)veel mist hebben in Nederland.

Het is ook geen noodzaak en genoeg andere middelen maar er gaat niets boven een heerlijk zichtbaar kachelvuurtje :*)

Hoe doen jullie dat?

https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer
Ik gehoorzaam meestal de stookwijzer, soms kijk ik naar de golfslag in de vaart achter het huis.
Als wandelaar en hardloper kan ik wel aangeven dat het geen pretje is om te ademen als je over wegen loopt waar om de 500 meter wordt gestookt. Die rook en mist worden echt een stinkende deken. Voeg daarbij nog wat uitlaatgassen en dan weet je dat sporten op die plek niet gezond is. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Als fietser kan ik dat beamen. Die scherpe rook die blijft hangen, niet fijn. Als fietser ben je er misschien sneller doorheen, maar dan nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-08 10:24
Inderdaad is het al een paar dagen kou lijden bij ons. Een dekentje en kaarsjes is tóch minder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mist vind ik wel 'n no go inderdaad. Laatste dagen zoveel daarvan.. beetje balen. Niet lekker warm te houden zo.

Dat van die matige wind overdrijft de stookwijzer volgens mij enorm. (D.w.z. is lang niet zo universeel waar als dat ding suggereert.) Met temperaturen rond het vriespunt, stijgt warme rook stevig omhoog weg. (Juist dat lijkt de mist erg te doorbreken; de rook koelt meteen af op dat in de lucht hangend koud water.) Grijp nu dus de kans het weer bij te warmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2025 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik denk dat ik morgenavond m'n momentje weer pak!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hunegaart
Mist of geen mist wij stoken gewoon
Het huis moet wel warm blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hunegaart schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:39:
Klopt, daar is de centrale verwarming in de vorm van een warmtepomp dan ook hard mee bezig :+. Kan gewoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hunegaart schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:39:
Hier ook, we wonen vrijstaand. Niet in een wijk.
het is onze primaire verwarming.
Ik kan niet zonder houtkachel(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
BeyondThunder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Hier ook, we wonen vrijstaand. Niet in een wijk.
het is onze primaire verwarming.
Ik kan niet zonder houtkachel(s).
Tuurlijk wel joh, rest van het land lukt het ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Die rest van het land heeft maar matig succes van het gas af te komen.. zeker in provincies waarin de netbeheerder smeekt alsjeblieft geen warmtepomp meer neer te zetten.

Op een stadsverwarming op gas overstappen telt m.i. niet daarbij. En op een stadsverwarming op hout.. what's the difference?

Voortgang maken met de energietransitie vergt creativiteit. Daar hoort ook hout bij. Waarschijnlijk nooit zo grootschalig als in omringende landen, maar er is hier ook hout en er zijn hier ook geschikte huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik sloeg meer aan op “ik kan niet zonder”. Leek me wel wat overdreven, maar ik kan niet achter de voordeur kijken natuurlijk. Ik doelde niet eens op de energietransitie 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gramser schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:34:
Ik sloeg meer aan op “ik kan niet zonder”. Leek me wel wat overdreven, maar ik kan niet achter de voordeur kijken natuurlijk. Ik doelde niet eens op de energietransitie 🙂
Als het echt koud is kan ik ook niet zonder, de houtkachel is dan nodig om het warm in huis te houden.

Hier gaat de kachel ook aan ongeacht het stookwijzer advies. Maar ik woon erg afgelegen, niemand heeft er last van.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-01-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb een maat die een prima CV installatie heeft, maar toch de houtkachel verkiest. Ik snap het wel hoor. Maar hij zou dus prima zonder kunnen, het is een keuze.

Ia dat voor jullie ook zo of is de houtkachel echt zo ontworpen, als volwaardige verwarmingsbron? Helemaal geen CV-installatie? Of misschien isolatie-issues? Geen oordeel hier he, gewoon nieuwsgierig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gramser schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:48:
Ik heb een maat die een prima CV installatie heeft, maar toch de houtkachel verkiest. Ik snap het wel hoor. Maar hij zou dus prima zonder kunnen, het is een keuze.

Ia dat voor jullie ook zo of is de houtkachel echt zo ontworpen, als volwaardige verwarmingsbron? Helemaal geen CV-installatie? Of misschien isolatie-issues? Geen oordeel hier he, gewoon nieuwsgierig?
Isolatie is prima op orde, houtkachel kan het hele huis (vrijstaand uit 1932, ca. 200m2) warm houden met ca. 7m3 zachthout per jaar.

Vroeger waren er alleen 2 gaskachels. Ik heb ooit tijdens een verbouwing vloerverwarming aangelegd voor als houtstook ooit verboden zou worden. Later kon ik gratis een kleine warmtepomp (2,5kW) krijgen en die heb ik geïnstalleerd, dat werkt prima als bijverwarming, maar is te weinig om het huis warm te houden als het echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Helder verhaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
En waarom wij
We hebben een hoekwoning in een klein dorp een cv installatie hebben we wel maar we vinden de houtkachel veel fijner qua warmte maar ook voor de sfeer
Ik stook zo droog mogelijk hout en omdat het een speksteen is hoeven we overdag alleen wat hout in de kachel te gooien om de kachel een beetje op temperatuur te houden
Ook met mistig weer ruik ik de kachel nauwelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Da’s dus echt een gevalletje “liefhebberij”, en geen noodzaak, want er is een volwaardige CV installatie. Thanks!

Ik ben echt een gelegenheidsstoker. We hebben alleen vloerverwarming op de bg, maar die houdt het wel warm. Maar soms heb je gewoon de behoefte aan “echte” warmte. Vuur! En met de verhalen over een vollopend stroomnet, en mogelijke buitenlandse etters die de boel willen ontwrichten, is een back-up wel erg prettig.

Afgelopen paar weken is de Morso misschien 5-6x aangeweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 23-01-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-08 16:42
Hier staat de Nestor Martin elke dag aan.

De kachel laten plaatsen na de schandalige prijzen van ruim 5,- per kuub. Maanden lang in 12 graden gezeten, gebeurd mij nooit meer!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:12

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

iMode schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:40:
Hier staat de Nestor Martin elke dag aan.

De kachel laten plaatsen na de schandalige prijzen van ruim 5,- per kuub. Maanden lang in 12 graden gezeten, gebeurd mij nooit meer!
Mijn eerste gedachte was, 5 euro per kuub is niet duur voor haardhout! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik ben al bijna vergeten hoe het zat, maar was er geen energieprijsplafond ingesteld? Als burger heeft toch nooit iemand €5,- per kuub gas hoeven betalen?

Ik had de mazzel met een langlopend contract met gasprijzen van 0,76 ofzo. En daarna ging ik al snel over op een warmtepomp. Dat heb ik wel in de planning naar voren gehaald omdat ik het zag aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gramser schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:59:
Ik ben al bijna vergeten hoe het zat, maar was er geen energieprijsplafond ingesteld? Als burger heeft toch nooit iemand €5,- per kuub gas hoeven betalen?

Ik had de mazzel met een langlopend contract met gasprijzen van 0,76 ofzo. En daarna ging ik al snel over op een warmtepomp. Dat heb ik wel in de planning naar voren gehaald omdat ik het zag aankomen.
Net voor het energieprijs plafond zijn er wel wat mensen geweest die richting de €5,- per m3 aardgas moesten betalen. Maar dat zijn er volgens mij niet zoveel.

Zelf betaal ik €727,- per m3 gas, maar ik gebruik er maar 0,07 m3 per jaar van. (Vloeibaar butaangas om op te koken) :+

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 23-01-2025 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Gramser schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:59:
Helaas wel, het prijs plafond kwam maanden te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:15:
[...]
Net voor het energieprijs plafond zijn er wel wat mensen geweest die richting de €5,- per m3 aardgas moesten betalen. Maar dat zijn er volgens mij niet zoveel.

Zelf betaal ik €727,- per m3 gas, maar ik gebruik er maar 0,07 m3 per jaar van. (Vloeibaar butaangas om op te koken) :+
Meer dan je denkt, Ik was er 1 van en ken in mijn kringen nog 10 gezinnen, schandalig was het.

Gaat mij nooit meer gebeuren, gebruik alleen nog gas om te douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
iMode schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Meer dan je denkt, Ik was er 1 van en ken in mijn kringen nog 10 gezinnen, schandalig was het.

Gaat mij nooit meer gebeuren, gebruik alleen nog gas om te douchen.
Er was er maar eentje in mijn kringen die ermee geconfronteerd werd. Maar die zat met een gezin met jonge kinderen in de kou omdat die het niet meer kon betalen, dat is werkelijk schandalig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dit soort opmerkingen gaan net wat te ver

[ Voor 85% gewijzigd door Outerspace op 23-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
knip, een TR kan ook :)

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 23-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:48:
CV-haard is de primaire verwarming, een (bescheiden) WP is bijverwarming, evenals een flinke warmtecollector.

Wij kochten dit huis eind 2015 en gingen vanaf toen kijken naar hoe het verder te verduurzamen. De isolatie is niet slecht en nog verbeteren willen we graag, maar blijkt om diverse redenen behoorlijk lastig. Wel (grotendeels) vloerverwarming. Ruime ligging en schoorsteen helemaal bovenop (voor buitenwijkse begrippen) zeer geschikt voor hout. Duurzaam hout in de regio beschikbaar evenals voldoende droogruimte op eigen terrein. De overheid riep in die jaren volop, met subsidie en alles, op om die stap te maken. Dus als het je dan aanspreekt en je huis met gemak in de 5% meest geschikte huizen van Nederland zit..

Het adagium is altijd 'isolatie eerst'. Dat is omdat je anders je nieuwe verwarmingsinstallatie veel te zwaar uitvoert. Maar zo'n gemengde setup omzeilt dat mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:15:
Leuke berekening, maar je flest de boel natuurlijk wel met je vloeibare flessengas :+

(Een redelijk vergelijk zou per kilo zijn, een eerlijk vergelijk op calorische waarde.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Leuke berekening, maar je flest de boel natuurlijk wel met je vloeibare flessengas :+

(Een redelijk vergelijk zou per kilo zijn, een eerlijk vergelijk op calorische waarde.)
1m3 flessengas is vergelijkbaar met ongeveer 765m3 aardgas.

Het is nu ca. 25% goedkoper dan aardgas op basis van calorische waarde, en tijdens de energiecrisis was de prijs zelfs nog iets lager dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Er was er maar eentje in mijn kringen die ermee geconfronteerd werd. Maar die zat met een gezin met jonge kinderen in de kou omdat die het niet meer kon betalen, dat is werkelijk schandalig.
Dat zeg ik, schandalig. Ik kon het ook niet meer betalen en zat dus in 12 graden met 2 dochters en een hond. Daarbij ben ik ziek en werd de zenuwpijn door de kou ondraaglijk.

Houtkachel + installatie via familie gefinancierd na die ellende.

Maar goed, we zitten er nu warmpjes bij🪵🔥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:09:
[...]
1m3 flessengas is vergelijkbaar met ongeveer 765m3 aardgas.

Het is nu ca. 25% goedkoper dan aardgas op basis van calorische waarde, en tijdens de energiecrisis was de prijs zelfs nog iets lager dan nu.
Is dat echt zo? Hoe kan 1m3 butaan het zelfde zijn als 765m3 aardgas?

Ooit wel eens gelezen dat je in de CV ketel andere branders kan plaatsen zodat deze geschikt is voor butaan. Wel interessant als dat zo veel goedkoper is.
Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste