Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:20
iMode schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Is dat echt zo? Hoe kan 1m3 butaan het zelfde zijn als 765m3 aardgas?

Ooit wel eens gelezen dat je in de CV ketel andere branders kan plaatsen zodat deze geschikt is voor butaan. Wel interessant als dat zo veel goedkoper is.
Ondanks dat ze het butaangas noemen, koop je het als vloeistof (onder druk). Zodra je gas afneemt uit de fles/tank, daalt de druk en zal een klein deel van de vloeistof verdampen tot gas. Gastoestellen dienen aangepast te worden.

Het is momenteel goedkoper maar, praktisch is het niet. Je hebt flessen waarmee je moet sjouwen, voor koken zijn dat er een 2-3 per jaar. Maar voor verwarming heb je er in koudere periodes al snel meerdere per week nodig. Ook heb je grote tanks die met een vrachtwagen gevuld worden, maar dan heb je een grote tuin nodig om die te plaatsen.

Een houtkachel is beter alternatief als je onafhankelijk van de energieprijzen wilt zijn.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 06:26:
[...]

Het is momenteel goedkoper maar, praktisch is het niet. Je hebt flessen waarmee je moet sjouwen, voor koken zijn dat er een 2-3 per jaar. Maar voor verwarming heb je er in koudere periodes al snel meerdere per week nodig. Ook heb je grote tanks die met een vrachtwagen gevuld worden, maar dan heb je een grote tuin nodig om die te plaatsen.

Een houtkachel is beter alternatief als je onafhankelijk van de energieprijzen wilt zijn.
Uh en hoe sjouwt dat hout zich precies vanzelf de kachel in?

Als je de kachel als hoofdverwarming nodig hebt, en kan gebruiken, héb je een grote tuin…

En als je meerdere keren 765m3 aardgas per week verbruikt wil ik toch eens dat verwarmde tropische natuur zwemmeer zien…

Edit: lezen.... 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-01-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Uh en hoe sjouwt dat hout zich precies vanzelf de kachel in?

Als je de kachel als hoofdverwarming nodig hebt, en kan gebruiken, héb je een grote tuin…

En als je meerdere keren 765m3 aardgas per week verbruikt wil ik toch eens dat verwarmde tropische natuur zwemmeer zien…
Ten opzichte van aardgas is het gedoe. Maar houtstook is inderdaad nog veel meer gedoe, maar dat is hobby.

1m3 butaan is 53 standaard gasflessen, dus je moet dan vaak wisselen, tenzij je dus een grote gastank hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:11:
[...]
Die 765m3 aardgas slaat op een volume van 1m3 vloeibare butaan. Daarvan verbruik je er natuurlijk niet meerdere per week :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
Vandaag een hele berk van >20m in mijn auto weten te leggen. De dikste stukken alvast gekloofd in het bos omdat ze anders veel te zwaar zouden zijn om naar de auto te verplaatsen. Auto heeft niet eerder zo vol gezeten volgens mij😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S67xkKkfHDrTT0f9AV2ztFS3TrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vn5nEp9gyNnxgkDmmsRPpfqL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js2atu2G9VbmQX2331zQC8gOnLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bic6T5qWw3QL5p3nURDJBs9f.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Who Am I? schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:22:
Vandaag een hele berk van >20m in mijn auto weten te leggen. De dikste stukken alvast gekloofd in het bos omdat ze anders veel te zwaar zouden zijn om naar de auto te verplaatsen. Auto heeft niet eerder zo vol gezeten volgens mij😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]
en de vering nog niet op de eindaanslag? :9

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Boeryepes schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:23:
[...]

en de vering nog niet op de eindaanslag? :9
De Tesla Model S heeft luchtvering, die pompt zichzelf weer naar de juiste hoogte😊

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Who Am I? schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben ruim binnen het maximale laadgewicht gebleven. Inmiddels weet ik dat het strak gestapeld ongeveer 0,6m3 is. Met een soortelijk gewicht van berk van 600-660kg/m3, kom je op ongeveer 350-400kg uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz0s8wl9QP_sZgWxiOSACS12yrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32BQXJau313wVV4UvH636amL.jpg?f=fotoalbum_large

Op een randje onderin na helemaal gevuld met de lading van gister. Met hulp van mijn vader en mijn zoon van bijna 5 alles, met de hand, gezaagd en gehakt vandaag💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Berken klooft ook heerlijk.. welke handzaag gebruik je hiervoor? Zo'n grote beugelzaag? Zoek ook nog zoiets, om niet overal de kettingzaag voor te hoeven pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:50
Mijn buurman van 82 stookt bruinkool. Hij stopt om 23 uur 10 blokken in de kachel en smoort de boel. Dan is de kachel nog aan om 9 uur en kan hij op die manier doorstoken. De hele buurt staat blauw en wij als buren kunnen de ramen niet open hebben in de nacht.

Praten, alternatieven bieden en meedenken, niks helpt
Alle buren stoken hier, dus er is veel kennis bij iedereen en onder elkaar hebben we nergens overlast van. Iedereen stookt schoon en droog hout en afgezien van soms een rookpluim bij het opstarten van en kachel nergens rook uit de schoorsteen.

Om de buurman eens op een andere manier te benaderen zelf bruinkool in de kachel gestookt. Kijken of het bij mij ook rookt. Dit iom de naaste buren, want we verwachtten overlast.

En toen gebeurde het. Ik stook de kachel op met briketten en hout, zoals in altijd doe. Bij een mooi gloeiend bed van houtskolen heb ik er 4 bruinkool briketten erop gelegd. Geen rook, geen stank, geen overlast. Dus ik smoor de kachel volledig. Nog steeds geen centje pijn. De buurman en ik zijn enorm verbaasd. Komt geen kringeltje rook uit de schoorsteen. 15:45 gingen ze erop en ze gloeien nog heerlijk op dit moment. In schat in dat ik tot 22 uur niks aan de kachel hoef te doen.

Dit was niet het verwachte resultaat en ik zie mijzelf naar bruinkool kijken om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:16
Meestermaas schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:05:
Mijn buurman van 82 stookt bruinkool. Hij stopt om 23 uur 10 blokken in de kachel en smoort de boel. Dan is de kachel nog aan om 9 uur en kan hij op die manier doorstoken. De hele buurt staat blauw en wij als buren kunnen de ramen niet open hebben in de nacht.

Praten, alternatieven bieden en meedenken, niks helpt
Alle buren stoken hier, dus er is veel kennis bij iedereen en onder elkaar hebben we nergens overlast van. Iedereen stookt schoon en droog hout en afgezien van soms een rookpluim bij het opstarten van en kachel nergens rook uit de schoorsteen.

Om de buurman eens op een andere manier te benaderen zelf bruinkool in de kachel gestookt. Kijken of het bij mij ook rookt. Dit iom de naaste buren, want we verwachtten overlast.

En toen gebeurde het. Ik stook de kachel op met briketten en hout, zoals in altijd doe. Bij een mooi gloeiend bed van houtskolen heb ik er 4 bruinkool briketten erop gelegd. Geen rook, geen stank, geen overlast. Dus ik smoor de kachel volledig. Nog steeds geen centje pijn. De buurman en ik zijn enorm verbaasd. Komt geen kringeltje rook uit de schoorsteen. 15:45 gingen ze erop en ze gloeien nog heerlijk op dit moment. In schat in dat ik tot 22 uur niks aan de kachel hoef te doen.

Dit was niet het verwachte resultaat en ik zie mijzelf naar bruinkool kijken om te kopen.
Van 23 tot 9 uur en 10 blokken is toch wel wat anders dan 15:45-18:00 en 4 blokken, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Vraag eens aan de buurman hoe hij het doet? Je moet nl eerst zien uit te vinden hoe hij het doet in plaats van te doen wat jij altijd doet.

Ik kan mij zo voorstellen dat hij om 23:00 misschien geen mooi gloeiend bed heeft bijvoorbeeld. Misschien zijn zijn blokken vochtig? Etc, etc.

[ Voor 20% gewijzigd door fenrir op 26-01-2025 18:31 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
De ene kachel is de andere ook niet, het kan zijn dat uw houtkachel ook met de schuiven dicht voldoende (boven)beluchting toelaat om "schoon" kolen te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:02
Gramser schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:09:
Ik gebruik mijn armen, die werken best goed :+ Stuk of 8 blokken, en die gaan dan in een rechtopstaand rustiek houten kratje naast de houtkachel.

Wel 2x lopen dan. Vooruit, toch een nadeel.
Ik ga met een kruiwagen het huis in, compleet vol, doe ik een keer per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Ja alle buren gaan de strijd aan met deze oude buurman. Dat is zonder het gewenste resultaat gebleken. Ik ga een keertje lekker doorzakken tot een uur of 23 met de buurman en dan samen kijken wat hij doet, hoe zijn kachel werkt en waar dit beter kan.

Ik had dit echt niet verwacht, want online lees je ook alleen maar verhalen over stoomboten, weten dat de buurman thuis is en hele stinkende straten. Dacht dat het 100% zeker zou roken en stomen. Maar niet dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
ps4mm schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:05:
Berken klooft ook heerlijk.. welke handzaag gebruik je hiervoor? Zo'n grote beugelzaag? Zoek ook nog zoiets, om niet overal de kettingzaag voor te hoeven pakken
Een Bahco ergo beugelzaag van 759mm lengte en een zaagblad voor nat hout. Die herken je aan de wat grotere tanden tussen de kleine tanden door. Berk zaagt ook nog eens heerlijk, je vliegt er doorheen. Kloven is ook erg fijn ja, maar als er knoesten in zitten is het soms wel hard werken hoor😅

Deze zaag (ik heb geen belangen bij de winkel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Thx, heb er 1 bij Welkoop gehaald👍met extra zaagblad erbij.
Eens kijken hoe dat gaat met eiken, mocht vorige week een mooie partij afhalen in de buurt wat ze 'over' hadden. Prachtig hout, moet er wel een hok bij bouwen nu :) bijna alle blokken zijn net ~15cm te lang voor mijn kachel dus twijfel of ik eerst alles ga kloven en op maat zaag als het de kachel in gaat, of gelijk maar alles zaag.. maakt dat veel uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjQ9ZGuJBPpM2woNue5Y217NmV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLiPwd8ODheDWTVHtr5nGnKd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou het nu al op maat zagen. Kloot makkelijker (hoe korter hoe sneller je hem doorslaat), droogt het ook makkelijker, en het scheelt heel veel handelingen. Nu is het 1 keer zagen, later zijn het bijv. 5 'kleine' stukjes.
En toegeven, mooie blokjes liggen hier tussen! Die meest rechter kan nog wel een leuke zijn met de bijl.

[ Voor 19% gewijzigd door IJsbeer op 28-01-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
IJsbeer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:53:
Ik zou het nu al op maat zagen. Kloot makkelijker (hoe korter hoe sneller je hem doorslaat), droogt het ook makkelijker, en het scheelt heel veel handelingen. Nu is het 1 keer zagen, later zijn het bijv. 5 'kleine' stukjes.
En toegeven, mooie blokjes liggen hier tussen! Die meest rechter kan nog wel een leuke zijn met de bijl.
Dat klopt natuurlijk wel..het is alleen erg veel bij elkaar (~6 kuub, de foto is de helft ongeveer) dus dacht om wat werk uit te stellen tot het stookklaar is over een paar jaar. Qua gemak met kloven is korter natuurlijk veel beter idd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kwestie van tijd voor nemen. Ligt er natuurlijk aan hoe het in de weg ligt. Ik gooi het onder de overkapping, die gebruiken we toch pas eind maart / begin april. Dus ik had een maand of2 of alles te verwerken.

Bedenk je ook dat als je het met lange lengte in het hok legt, je het dus ook weer een keer moet leegstapelen, gaat zagen en weer instapelen. Ik zou het niet zien zitten om iedere keer dat ik in de winter hout moet halen ik moet gaan zagen. Of 1 keer per week een voorraad moet zagen, in de winter is het gewoon minder weer om buiten te werken.
Dus je mag aan het werk nu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik zou het ook gelijk zagen, als het vers is gaat dat veel sneller dan wachten tot het droog is. Nog los van het feit dat je dan allemaal kleine blokjes moeten zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
ps4mm schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:46:
Thx, heb er 1 bij Welkoop gehaald👍met extra zaagblad erbij.
Eens kijken hoe dat gaat met eiken, mocht vorige week een mooie partij afhalen in de buurt wat ze 'over' hadden. Prachtig hout, moet er wel een hok bij bouwen nu :) bijna alle blokken zijn net ~15cm te lang voor mijn kachel dus twijfel of ik eerst alles ga kloven en op maat zaag als het de kachel in gaat, of gelijk maar alles zaag.. maakt dat veel uit?
[Afbeelding]
Dat is een mooie partij! Succes met (hand)zagen, eik is keihard. Beter zagen als het vers is, dat gaat veel gemakkelijker dan als het droog is. Daarnaast heb je bladen gekocht voor vers hout😉 Vooral niet proberen sneller te zagen door de zaag naar beneden te duwen, gewoon de zaag het werk laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
De zaag werd verkocht met blad voor droog hout, heb er 1 bij gehaald voor nat. Altijd handig
Maar het stamhout ligt niet heel erg in de weg dus ga het rustig zagen en dan kloven, ben inmiddels overtuigd :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
Hier ook weer begonnen met het vullen van de houthokken.
Afgelopen zondag een week geleden een aanhanger hout gezaagd op stam. In de week erna bij mijn schoonvader gebracht. En afgelopen zondag gezaagd en gekloofd opgehaald :-)
Het is allemaal dennenhout maar toch.
Daarnaast zaterdag bij de buurman twee forse berken omgehaald en een dikke eik behoorlijk gesnoeid.
Al met al goed voor twee goed gevulde normale aanhangers vol hout. Die staan nu bij mijn schoonvader om te verdelen, zagen en kloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bowJhu9ln0QuXrggF89CDz1N1DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O50PgjzqzrAnkH2ix5O7dRNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
En zo heb ik een meevaller. De gemeente heeft hier net een forse berk omgezaagd tegenover onze woning.
Toen ik vroeg, "Zal ik hem vanavond opruimen?"
Kreeg ik als antwoord "Prima, wat weg is is weg, als je maar dik genoeg hout laat liggen voor de versnipperaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Even een vraag die misschien apart hoort, maar hier zitten wel de experts. Ik heb ondertussen een offerte liggen voor een nieuwe inzethaard om mijn Barbas met 35% rendement te vervangen. Hierdoor krijg ik een upgrade naar 70% effectief schat ik zo in (ze adverteren met 85%) en bespaar ik dus op hout/briketten. Heeft iemand deze upgrade onlangs gemaakt en hoeveel bespaart dit in de praktijk bij jou?

Nu stook ik met gemak een 12 m3 weg en hoop dit dus terug te brengen naar 5 m3. Met een m3 prijs van €100 bespaar ik dus €500 per jaar en heb ik de kachel in 14 jaar terug verdiend (dure Attika en installatie ivm extra's).

De prijs voor hout/briketten zijn erg gestegen afgelopen jaren, dus ik voorzie ook een stijging komende jaren. Iemand die hier iets onderbouwd over kan zeggen?

Gisteren weer 25kg bruinkool opgehaald en dat vandaag gestookt. 2 blokken op een goed houtvuur gelegd en afgezien van geur geen rook. Vandaag is erg slecht stookweer, dus ook met hout ruik je het momenteel. De geur van hout is lekkerder, maar was meer aanwezig. Vannacht ga ik de kamer op temperatuur houden met bruinkool en kijken of het scheelt in mijn gasverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Meestermaas schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:53:
Even een vraag die misschien apart hoort, maar hier zitten wel de experts. Ik heb ondertussen een offerte liggen voor een nieuwe inzethaard om mijn Barbas met 35% rendement te vervangen. Hierdoor krijg ik een upgrade naar 70% effectief schat ik zo in (ze adverteren met 85%) en bespaar ik dus op hout/briketten. Heeft iemand deze upgrade onlangs gemaakt en hoeveel bespaart dit in de praktijk bij jou?

Nu stook ik met gemak een 12 m3 weg en hoop dit dus terug te brengen naar 5 m3. Met een m3 prijs van €100 bespaar ik dus €500 per jaar en heb ik de kachel in 14 jaar terug verdiend (dure Attika en installatie ivm extra's).

De prijs voor hout/briketten zijn erg gestegen afgelopen jaren, dus ik voorzie ook een stijging komende jaren. Iemand die hier iets onderbouwd over kan zeggen?

Gisteren weer 25kg bruinkool opgehaald en dat vandaag gestookt. 2 blokken op een goed houtvuur gelegd en afgezien van geur geen rook. Vandaag is erg slecht stookweer, dus ook met hout ruik je het momenteel. De geur van hout is lekkerder, maar was meer aanwezig. Vannacht ga ik de kamer op temperatuur houden met bruinkool en kijken of het scheelt in mijn gasverbruik.
Ik zou me meer zorgen maken over hoe lang er nog hout gestookt mag worden. Ik verwacht dat dit steeds meer beperkt gaat worden.

En het volgende antwoord wil je waarschijnlijk niet horen, maar ik wil het toch even benoemen:

Als het echt een centenkwestie is zou ik kiezen voor een goede airco voor verwarmen en de huidige houtkachel behouden en voor de gezelligheid af en toe stoken. Een goede airco kost minder dan de helft van die kachel, en in gebruik is die ook goedkoper dan hout stoken a €100,-/m3 met 70% rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

Doe je de groeten aan de 19e eeuw :P

Ik begrijp dat dit het openhaardhouttopic is, en ik hou ook wel van een vuurtje, maar om te gaan rekenen aan terugverdientijden van inzethaarden klinkt mij als een achterhoedegevecht... Ik zit wat dat betreft meer in kamp @HandyLumberjack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
Ik heb reeds een (inbouw)airco en 3 losse units op de bovenverdieping. Ook heb ik nog vloerverwarming op een gasketel. In de kou zitten doe ik niet en ik kan zeker mee met de 21ste eeuw hoor!

Alleen vinden wij de warmte van airco's niet aangenaam en mijn vrouw heeft diabetes en daarom graag de temperatuur rond de 22 graden. Dit bereiken we het beste met de inzethaard.

Daarnaast ben ik graag aan het stoken, een hobby die ik kan combineren met iets nuttigs. Nu mogen hobbies geld kosten en deze dus ook. Als docent economie reken ik graag aan dingen en de inzethaard is er 1 van. Nu is hout zagen, kloven en stapelen geen hobby van mij. Ik stook dus ook veel briketten en dat is duurder dan mijn hout voorraad. Een pallet briketten kost mij €450. Economisch stoken is dus iets waar ik wel rekening mee wil houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:01
Meestermaas schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:53:
Daarnaast ben ik graag aan het stoken, een hobby die ik kan combineren met iets nuttigs. Nu mogen hobbies geld kosten en deze dus ook. Als docent economie reken ik graag aan dingen en de inzethaard is er 1 van. Nu is hout zagen, kloven en stapelen geen hobby van mij. Ik stook dus ook veel briketten en dat is duurder dan mijn hout voorraad. Een pallet briketten kost mij €450. Economisch stoken is dus iets waar ik wel rekening mee wil houden.
Wat is nu precies de hobby als ik vragen mag? Een briket in de kachel stoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Meestermaas Van 35 naar 70% rendement is 2x zoveel. Dan ga je dus van 12 naar 6 m3, niet naar 5.

Maar bedenk vooral ook hoeveel minder nodeloze rommel er dan uit je pijp komt. Wat mij betreft mogen haarden met 35% rendement ruim binnen die 14 jaar verboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Meestermaas schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:53:
Ik heb reeds een (inbouw)airco en 3 losse units op de bovenverdieping. Ook heb ik nog vloerverwarming op een gasketel. In de kou zitten doe ik niet en ik kan zeker mee met de 21ste eeuw hoor!

Alleen vinden wij de warmte van airco's niet aangenaam en mijn vrouw heeft diabetes en daarom graag de temperatuur rond de 22 graden. Dit bereiken we het beste met de inzethaard.

Dan zou ik eerder een l/w warmtepomp overwegen, met vloerverwarming helemaal ideaal en het kan qua comfort niet tippen aan airco of haard stoken. Dan kun je de hele winter op 22 graden stoken tegen lage energiekosten.

Dan heb je de haard voor de gezelligheid .

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2025 20:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:41
@Meestermaas Als docent economie kan je vast zelf ook wel uitrekenen dat stoken met €100/kuub nooit rendabel te krijgen is. 14jr terugverdientijd is ook niet interessant.

Dat gezegd hebbende: Wij hebben 2jr terug ook doodleuk €8K in een CV houtkachel gestopt (in combinatie met een warmtepomp en vloerverwarming). En daarmee een wat oudere houtkachel (met wel een prima rendement, maar intussen wel toe aan een flinke revisie) vervangen.

Financieel krijgen wij de businesscase niet rond. Maar qua comfort is het de investering dubbel en dwars waard.

Ook al heeft de WP de kamer naar 21 graden gebracht, de dames hier zijn pas tevreden als de houtkachel er ook bij brandt. De temp wordt niet zozeer hoger, maar het voelt zoveel lekkerder.

En deze kachel is een stukje efficienter dan de oude, dus met minder hout hebben we meer warmte. Dat scheelt een boel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 20:25
Ik weet niet wat je van plan bent, maar wij hebben in november onze inzet hoekhaard van barabas Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWjvQdMC_v5ytI-qMGooRUHWKt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHmyb9v0x4bQuP97QbilVjRf.jpg?f=fotoalbum_large
vervangen door de Contura I8 hoek. Daarbij is ook direct onze gemetselde schoorsteen voorzien van een ronde geisoleerde binnenpijp. De voornaamste reden om de barabas te vervangen waren de ventilatoren. Deze ware nogal storend en zo nu en dan wilde hij niet lekker trekken. Dat laatste had overigens te maken met de schoorsteen die een veels te grote diameter had en dus niet goed trok. De kachel kreeg het echter in no time goed heet in de kamer, zelfs zo veel dat het bijna niet onder de 22 graden te houden was. Ook niet met elke keer maar 2 blokjes op het vuur en alle ventilatie dicht.

Op naar de Contura dus, het ziet er prachtig uit, we zien veel meer vuur het brand rustiger. Maar )(*&%@ wat trekt dat ding verotte slecht door de circulerende afvoer. Ik moet 6 blokken hout er in gooien bij het aansteken en de luchttoevoer vol open en dan nog gaat hij bij het eerste bijvullen vol de kamer in omdat hij niet heet genoeg is. En hij mag dan stil zijn (heerlijk!) we krijgen het met flink stoken nu net aan 21,5 graden (we hebben een grote kamer). Hij mag dus wel efficiënter verbranden, maar door het gebrek aan actieve ventilatie is hij dat uiteindelijk niet in het verbruik. Hij kan gewoon minder lucht pakken (die barabas ging echt loeien als je wilde) waardoor je ook veel langer doet over de kamer opwarmen. In de oude situatie kregen we het van 17 naar 20 graden in ongeveer 1,5 tot max 2 uur. In de nieuwe situatie hebben we er zeker 3 uur voor nodig, als het flinkt waait langer.

Ook het gebrek aan asla is gewoon ronduit stupide (ja stom, hadden we zelf kunnen bedenken) en naar mijn mening brand hij minder schoon op.

Kortom, qua gezelligheid, is het er in de kamer erg op vooruit gegaan, maar als hoofdverwarming beneden zijn we er niet op vooruit gegaan. Wel een pré is dat de contura te regelen is terwijl de brabas gewoon standje loeiheet was of je wilde of niet. Al met al zijn we er nog niet over uit of het een verbetering is. Al komt dat misschien doordat het €4000,- heeft gekost of iets dergelijks en willen we niet aannemen dat het slechter is geworden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Contura staat bij mij wel bekend als een heel goed kachelmerk. Jammer dat je met je nieuwe kachel niet lekker kan stoken. Heb je de kachelboer er nog eens naar laten kijken? Misschien dat die nog iets kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Dank voor alle reacties. Rendabel en beter dan een l/w warmtepomp wordt het niet snel. Dus daar doel ik ook niet op. Het verhaal van Breadje is precies waar ik bang voor ben. Een grote investering en dan minder gemak en plezier. Ja mijn plezier is stoken. Dus ook briketten en gemak dient de man die graag een boek leest naast de warme straling van zijn kachel met een kop thee. Hond op mijn voeten en even een uurtje voor mijzelf als iedereen al in bed ligt.

De Barbas hier stookt heerlijk. Precies wat je zegt, met briketten in 1 uur op temperatuur en dan lekker hout erop en nu voor de nacht 3 bruinkool briketten.

Ik ken de haard door en door en weet precies hoe die werkt. Met de actieve ventilatie op minimale stand is de overlast ook minimaal en het is 23,5 graden in huis (deur naar boven en keuken staat open, daar rond de 18 graden). Ik ga nog even geen akkoord geven op de nieuwe haard. Voor de offerte wat die moet kosten kan ik heel wat verstoken. Milieuvriendelijk lijkt het me ook niet in het geval van Breadje.

Als mij dit zou overkomen gaat de nieuwe kachel er accuut uit en kwam er weer een Barbas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:11
Gisteren weer 25kg bruinkool opgehaald en dat vandaag gestookt. 2 blokken op een goed houtvuur gelegd en afgezien van geur geen rook.
Dacht dat dat echt antiek was, bruinkool. Schijnt erg slecht voor het milieu te zijn, en zelfs in Duitsland (waar nog energiecentrales op bruinkool draaien) wordt dat afgebouwd. Even Wikipedia erbij en het schijnt evenveel uitstoot hebben als hout. Toch voelt het tegen-natuurlijk om dit te stoken.

Verder ben ik het eens met een aantal eerdere posts: nu de prijs ver boven de 100,- per kuub ligt, is het economisch niet meer rendabel om hout te stoken en is het pure luxe. Gas is goedkoper nu. Ik zaag zelfs prijzen van prijzen van 140,- per kuub, waar ik jaren geleden nog 65,- betaalde. Meestal stookte ik zo'n 5-6 kuub per jaar. Maar tegenwoordig blijft de verwarming overdag uit, en 's avonds maar gewoon de cv-ketel aan. Wel jammer, want de kachel is zoveel lekkerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
breadje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:43:
In de oude situatie kregen we het van 17 naar 20 graden in ongeveer 1,5 tot max 2 uur. In de nieuwe situatie hebben we er zeker 3 uur voor nodig
Is dat dan niet volledig 'by design', zodat na die 2 uur je kamer niet meer oververhit?

Je installeerde nu 5-7kW. Hoeveel vermogen had die vorige haard?
Ook het gebrek aan asla is gewoon ronduit stupide (ja stom, hadden we zelf kunnen bedenken) en naar mijn mening brand hij minder schoon op.
Wie of wat is hier nu stom? Het is al met al niet handig gebleken kooltjes al half opgebrand in een asla te laten verdwijnen. Mijn ouders hadden zo'n ding als jij nu weg liet halen. De hoeveelheid resten die daaruit kwam was vele malen groter dan dat beetje ragfijne as wat ik nu over houd. Wij hebben een as zuiger. Die pakken we na ca. 1 m3 stoken en komt dan nog niet half vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kwam hier ooit op de rekensom dat we 100m3 gas bespaarden met 1m3 hout stoken..dus zolang ik mn hout goedkoper kan scoren dan 100m3 gas zit ik goed en dat lukt me nog wel vrij aardig (proberen stammetjes te scoren, mijn eigen tijd en wat slijtage aan de kettingzaag reken ik toch niet :+ )

Als ik aan de warmtepomp ga zal de rekensom vast wel anders uitvallen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Oogje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:16:

Als ik aan de warmtepomp ga zal de rekensom vast wel anders uitvallen.
Als je een overproductie van zonnepanelen hebt kan het in sommige gevallen bizar laag zijn momenteel. In de buurt van de €10,- per m3 (als referentie: gestapeld eikenhout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Ik stook toch echt veel voordeliger op hout.

In het verleden gas verbruik 1500m3
1500 x 1,39 (dag prijs gas vandaag) = 2085,- Euro.

Stook nu per seizoen 5 kuub strak gestapeld (= +/- 7,5 los gestort) berk voor 175,- per pallet/kuub
5x 175 = 875,-

Dus ruim een besparing van 1200,- per jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
iMode schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:18:
Ik stook toch echt veel voordeliger op hout.

In het verleden gas verbruik 1500m3
1500 x 1,39 (dag prijs gas vandaag) = 2085,- Euro.

Stook nu per seizoen 5 kuub strak gestapeld (= +/- 7,5 los gestort) berk voor 175,- per pallet/kuub
5x 175 = 875,-

Dus ruim een besparing van 1200,- per jaar..
Als je beide omrekent naar €/kWh warmte en het rendement mee neemt kom je tot de conclusie dat de prijs per hoeveelheid warmte ongeveer vergelijkbaar is in je voorbeeld.

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je ongelijk hebt. Er zijn allerlei redenen waardoor je toch goedkoper uit bent, de meest voor de hand liggende zijn:

1: CV ketels verwarmen vaak meer dan alleen de ruimte waar de houtkachel staat.
2: houtkachel geven in verhouding meer stralingswarmte, t.o.v. radiator waardoor het bij een lagere temperatuur comfortabel is.
3: afgelopen winters waren vrij mild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Tja ik was ook erg tegen bruinkool door de buurman die de boel blauw zet. Nu stook ik het zelf en als je het goed doet is de rook en geur minder dan bij hout. Wel is de geur anders en minder aangenaam vind ik. Ik gebruik het dus vooral in de nacht of als ik overdag enkele uren weg moet tussendoor en door wil stoken. Standaard stook ik hout, welke ik lokaal koop bij een kleine zelfstandige. Deze mannen zijn rond de 25 en hebben een boomverzorging bedrijf. Werken hard en hebben net een huis gekocht.

Daarvoor kocht ik mijn hout bij de dagbesteding. Die stapelen het zelfs in mijn houthok voor me. Geweldig dat ik mijn geld daar aan mag besteden en iets bij kan dragen aan de maatschappij.

Mijn centen hun ik deze mensen meer dan de Essent.

[ Voor 16% gewijzigd door Meestermaas op 31-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

BeyondThunder

Lost Lightning

Ander nadeel van bruinkool is die enorme berg smerig as.
Ik kan 4 m3 bewerkt naaldhout weg stoken voordat ik het as moet verwijderen.
Bij bruinkool kan je na 20 blokken de kachel leeg scheppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Plus dat de CO2 in die bruinkool mooi opgeslagen was in de bodem. En dat is net wat anders voor het klimaat als een boom opstoken die anders uiteindelijk weg zou rotten en daarmee net zoveel CO2 uitstoot als opbranden.

Als je toch een nieuwe kachel overweegt zou ik dan eerder voor een warmte accumulerende kachel kijken (speksteen, leem of beton). Die heb ik zelf ook en ik stook nu maar ongeveer 2 uur per dag, de kachel blijft daarna warmte uitstralen, waardoor er slechts 1°C verschil in kamertemperatuur zit in 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Ja het as is ander van bruinkool. Meer als zand en inderdaad niet weinig. Dat het slecht is voor het milieu is zeker, maar ik heb niet de illusie dat hout dat niet is. De verhouding hout-bruinkool is 90-10%, dus daar maak ik mij minder druk om.

Een spekstenen kachel is een droom. Maar we hebben nu een gemetselde schouw met dikke eiken balken en die vinden we ook heel mooi. Voor ons is dit de charme van het huis, dus die blijft. Hierdoor is een accumulerende kachel helaas geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 20:25
Gwaihir schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Is dat dan niet volledig 'by design', zodat na die 2 uur je kamer niet meer oververhit?

Je installeerde nu 5-7kW. Hoeveel vermogen had die vorige haard?

[...]

Wie of wat is hier nu stom? Het is al met al niet handig gebleken kooltjes al half opgebrand in een asla te laten verdwijnen. Mijn ouders hadden zo'n ding als jij nu weg liet halen. De hoeveelheid resten die daaruit kwam was vele malen groter dan dat beetje ragfijne as wat ik nu over houd. Wij hebben een as zuiger. Die pakken we na ca. 1 m3 stoken en komt dan nog niet half vol.
Ik weet niet wat ik je heb aangedaan, ik ken je ook niet, dus ik mis even waarom je de behoefte voelt je om je in deze sterke bewoordingen tegen mij uit te spreken? Volgens mij heb ik alleen mijn ervaringen beschreven, en dan ook nog met een ding, dus waarom dat ding zo verdedigd moet worden ontgaat me. Maar ik zal je proberen te beantwoorden als je dat geruststelt.

Om te beginnen met het vermogen, wij wisten niet wat het vermogen was. Ik heb dat ook nooit goed kunnen vinden omdat ik het type nummer en bijbehorende documentatie niet kon vinden van de oude haard. Barabas heeft nogal veel van dit type haarden gemaakt in die tijd heb ik uitgevonden. We konden echter vaststellen dat deze eigenlijk te hoog was voor de ruimte en dat hij slecht te temperen was.
We hebben de inhoud en isolatie van onze woonkamer meegegeven aan de verkoper toen we een nieuwe haard uitkozen. Deze man is ook nog eens komen kijken en vond dat de haard de kamer zou moeten kunnen verwarmen. We hebben hier vrij specifiek nog naar gevraagd.
Om een voorbeeld te geven mijn vrouw heeft vandaag om 14.30 de kachel aangezet de kamer was toen 17.2 graden. De kachel heeft de hele tijd vol open gestaan en om 19.30 was het 18.8 graden. Toen is de CV bijgesprongen om het naar 19.5 te krijgen. De kachel heeft toen nog tot 21.30 de tijd nodig gehad om het tot 19.7 te krijgen. (m.a.w. hij heeft het nog 0.2 graden omhoog gekregen in 2 uur tijd)
Ik vind dus dat mij een product is verkocht dat niet voldoet aan alle wensen.

Voor wat betreft de as la, ja ik gaf al aan dat het stom was dat ik daar niet meer over nagedacht heb. De barabas had natuurlijk nauwelijks stukken in de la, zoals ik al aangaf loeide dat ding als een malle, dus er is nooit sprake geweest van onvolledige verbranding. Ik heb in de I8 in een week of 4 een laag van 5 cm as. Meer kan ook niet, dan valt het er uit ;). Jij geeft aan dat je ragfijne as hebt, bij ons zijn het meer vlokken. Al kan dat zijn omdat ik op het moment behoorlijk veel es stook.
Het voordeel van de as la was dat ik hem er uit trok, leeg gooide en weer terug stak en mijn klus was geklaard. Nu kost het meer tijd. Ik had mij dat niet voldoende beseft en vind dat jammer. Bovendien laat de I8 een soort verkleefde brokken as zitten die je los moet steken. Niet dat het extreem vast zit, maar dat hadden we in de vorige kachel niet. Het is niet een reden waarom ik de I8 zou afraden, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
breadje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:04:
ik ken je ook niet, dus ik mis even waarom je de behoefte voelt je om je in deze sterke bewoordingen tegen mij uit te spreken?
:? Laten we dat maar zo laten dan, gezien deze overtrokken reactie op het teruglezen van je eigen bewoordingen.

Wie kaatst kan de bal verwachten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Jongens, lief spelen nu.

Ik ben ook wel erg fan van de asla. Heb een inzethaard in de woonkamer met asla en een hout fornuis in de keuken. Als ik het fornuis uit moet scheppen gebruik ik de la uit de inzethaard. Past mooi in de deuropening en heb hierdoor minder stof en rotzooi. Als ik alles los in een emmer moet scheppen ben ik bang dat er meer rotzooi en as op de grond komt.

Vandaag bruinkool getest in het fornuis weer. 2 blokken in 1x gaf veel rook. Nu meer hitte erin en 1 blok en niks aan de hand. Geen rook en veel warmte!

Heb mezelf een halve pallet cadeau gedaan, lekker stoken en fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:20
Meestermaas schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:53:

Heb mezelf een halve pallet cadeau gedaan, lekker stoken en fijn weekend!
Bij Hornbach zijn de bruinkool briketten al een paar jaar in prijs verdubbeld.
Net als bij Obi en Bauhaus.

Ergens nog verkrijgbaar voor wat oudere prijzen? :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Nee, duur geworden! Betaal nu minimaal €13 per 25kg bij afname van een hele pallet. Hoorde van de buurman dat hij het nog voor €2 per 25kg had gekocht. In 25kg zitten 44 blokken en ik stook er 4 per dag gemiddeld. Met een pallet kan ik 880/4=220 dagen stoken, 2 jaar.

Er zijn online veel oplichters actief die goedkoper aanbieden op Duitse websites, maar als je die opzoekt zijn het fake-sites. Ik heb mijn aanbieder gewoon in NL gevonden en een bevriende smid bestelt ook zijn kolen bij deze leverancier, dus ik ga ervan uit dat dit eerlijke handel is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wat een heerlijk weer vandaag om in het bos bezig te zijn. Druk bezig geweest met het uitrijden van hout. Dan vergeet je even hoeveel het geregend heeft de afgelopen tijd. Totdat je de trekker aan het einde van de dag ziet O-) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6p9cAiVTEJU13Nxe_5cymAxdrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gpUqL6STeWzAhfYT66JIALU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Het verschil tussen de cv ketel foto 2 en een houtkachel foto 1
Wie vervuilt er nou eigenlijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh0Uq40a3W8o_EN0afFblEObUvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPxmSKVY8p7qrrR3pIOSgFDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS2HosPPWNOIaIkjiWPJfnWYC1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAZytnHD9Whj2uCgS4ADax25.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Hunegaart schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Compleet ander licht en je kunt echt niet zien wat er precies uitgestoten wordt. Op deze manier kun je niet vergelijken. Uiteindelijk is het gewoon bekend dat als je naar de lokale omgeving kijkt de houtkachel slechter is.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat die CV op fossiele brandstoffen draait en die houtkachel niet. Alleen komt veel hout helaas nog steeds niet van goede kap.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rook vs waterdamp, bijvoorbeeld? Ik hoop niet dat je hiermee je omgeving wil overtuigen, of jezelf, wamt dan ga je nat… ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op dit forum wordt enigszins een beetje niveau verwacht.
Dit soort onzin hou je maar voor in de bruine kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Tweakers, ik denk dat @Hunegaart een geintje maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Zeg, we maken geen grappen over stoken he!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Gramser schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:59:
Zeg, we maken geen grappen over stoken he!
Nee, zeker niet. We zijn geen onruststokers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaXEUYCKtqLfj1mQAyfo1lDc-XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4dqWmlc8bfadjgTUKRznC3k.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door BeyondThunder op 02-02-2025 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:20
Je gaat toch geen olie op het vuur gooien?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Jongens jongens toch
Ik keek er echt van op , 2 foto’s vanaf de zelfde plek genomen
De buurvrouw naast die cv ketel klaagt altijd over onze “ stinkkachel” zelfs als de wind compleet de andere kant op waait
En dan zie je op een vroege ochtend dit
Als ik daarmee nat ga dan is dat maar zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

Bij verbranding van gas komt er relatief veel water vrij. Even gauw de formule opgezocht: CH4 (aardgas) + 2 O2 → CO2 + 2 H2O. Wat je dan, vooral in de winter, ziet is het condenseren daarvan op het moment dat het de schoorsteen verlaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 03-02-2025 08:47 ]

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Smurf schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:47:
Bij verbranding van gas komt er relatief veel water vrij. Even gauw de formule opgezocht: CH4 (aardgas) + 2 O2 → CO2 + 2 H2O. Wat je dan, vooral in de winter, ziet is het condenseren daarvan op het moment dat het de schoorsteen verlaat.
Tenzij je de installatie goed ingeregeld hebt, dan condenseert het voornamelijk in de ketel en zie je nauwelijks een pluim op het dak en bespaar je ca. 10% gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Witte pluimen bij een CV ketel kan 2 dingen betekenen.

1 = iemand is aan het douchen, niets aan het handje
2 = Slecht ingestelde CV ketel, aanvoertemperatuur veel te hoog.

Maar de "rook" van een CV ketel is allemaal water, en niet schadelijk.

De rook van een houtkachel kun je daar niet mee vergelijken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bij dit weer dan. De rook van hout bevat ook veel waterdamp, alleen die condenseert minder snel doordat de rook warmer is. Toen het enkele jaren terug -10 à -12 was, trok onze CV-haard als ik me goed herinner ook zo'n witte pluim.

Nu net nog even gekeken, temperatuur als het gisterochtend van die foto's: ik zie helemaal niets (alleen een vertekening door de warme stroming). Dus wat mij betreft mogen @Hunegaart en buurvrouw het allebei nog minder vervuilend doen (onnodige aardgas verstoken is m.i. ook vervuiling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Hunegaart schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:57:
Jongens jongens toch
Ik keek er echt van op , 2 foto’s vanaf de zelfde plek genomen
De buurvrouw naast die cv ketel klaagt altijd over onze “ stinkkachel” zelfs als de wind compleet de andere kant op waait
En dan zie je op een vroege ochtend dit
Als ik daarmee nat ga dan is dat maar zo
Zoals ik al zei is het licht compleet anders (je maakt de foto een andere kant op), want die van de CV is ook gewoon witte rook. Daarbij is het ene alleen waterdamp en bij het andere zitten er wel wat meer stoffen in. Je kunt die 2 dus gewoon niet met elkaar vergelijken.

En of ze teveel klaagt weet ik niet, maar dat je een kachel ruikt (zeker bij net aansteken) is natuurlijk wel zo.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:42:
Bij dit weer dan. De rook van hout bevat ook veel waterdamp, alleen die condenseert minder snel doordat de rook warmer is. Toen het enkele jaren terug -10 à -12 was, trok onze CV-haard als ik me goed herinner ook zo'n witte pluim.
Mijn houtkachel geeft vrij regelmatig een witte condens pluim die dan een paar meter verderop helemaal oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Geen rook hier hoor, ook niet bij het starten van de kachel.

Beginnen met brikettenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r7i8biu2NLrL6rfYyQLZufrfVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STOk1Die1iDSUHCiMVSj1PVn.jpg?f=fotoalbum_large

Even naar buiten gelopen voor een foto op dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86duwACsahOqsq_xcdvuXwblqfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovxBeh6Aiq59jGkHJt8Sov6T.jpg?f=fotoalbum_large

Niks aan het handje. Door de briketten warmt de kachel heel snel op. Op een gegeven moment slaat de ventilator aan en dan weet ik dat de kachel op temperatuur is voor de volgende stap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32A3XjMs_6MvSU3GWE-gnroRLOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkHNbQ1paJoWv374rJfOhMyS.jpg?f=fotoalbum_large

Na ongeveer 30 min met luchttoevoer vol open gaat er een paar blokjes droog hout op. Nog steeds geen rook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQeo7GH2TDk9kY1TENnRfhnTnkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE3GEmQjgjS5o5AHHwcj1OFp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PAXAmvNabJImMRfzftmOO9aBHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqm7kWHZRD9zGUKNfINbgIg7.jpg?f=fotoalbum_large

Dan na 30 minuten weer meer hout erop en als dat brand dan pas luchttoevoer dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru_j_oaMeXEGNB0AaXNUbUZBiX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQiS098bOKTkOpfF6RNmMAhX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2M4ld1DY06eFkuLA8UugotKCLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpeTrMvBXch9PEu14VfrNIcb.jpg?f=fotoalbum_large
Dan is de kachel op temperatuur en er is nooit rook geweest. En nu ik toch lekker aan het stoken en loggen ben...

Bruinkool:
Na het proces van de kachel opstarten hierboven, voeg ik op de hete houtresten een paar blokken bruinkool toe. Daarover heen leg ik een blok hout, zodat de gassen zo snel mogelijk ontbranden. Natuurlijk zuurstof toevoer weer even open zetten. Als de bruinkool goed aan is, dan weer dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGeOpePivgfIPIcFSKD9JBksnAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HvWU6VvMs1wKRJ5PfBcDRsW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1ftzH1UUBVDAbV3VhRMfZbGBM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abiqCulPfaLtU8uveDePPkv4.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet geen enkel moment rook, overlast of stank.
Alles vandaag gedaan bij code rood op de stookwijzer, windkracht 2. Officieel dus is het advies niet te stoken. De kachel is een Barbas uit de jaren 70 met ongeveer 35% rendement.

Laatste foto's: bruinkool brand nu goed, zuurstof toevoer dicht. Nu komende 4 uren niks meer aan doen en focussen op werk, familie, wandeling in het bos, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZrnMrBALjtyo4sWVc_Hqmy7rxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcohM81N9P4gBRvDY9FuZ2KO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krS1mBkjQ_TvmD1AyDOFPe2lTgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1LZPAfEVaOr1UUfkZKFdybI.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover mijn updates en toevoegingen.
Samenvatting: Je kan bruinkool stoken zonder te stinken en roken.

[ Voor 75% gewijzigd door Meestermaas op 03-02-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:54

Thompson

Beeromaniac

Nieuwe stoker hier. Barbas inzethaard (~70% redement?), een oude gemetselde schouw met daarin een nieuwe flexibele buis.

We stoken nu doorgaans een handjevol schoon sloophout om de kachel aan te krijgen en daarna gaat er eik op, wat we gekocht hebben voor 135€/kuub losgestort thuisbezorgd. Dat lijkt ons tot nu toe prima te bevallen maar we hebben dus weinig ervaring.

Andere houtsoorten of briketten die we zeker eens moeten proberen?
Hout adresjes in het westen van Noord-Brabant die aan te bevelen zijn?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Zie mijn post erboven, ook in een oude Barbas. Ik begin met goede kwaliteit Pini Kay briketten. Let op: prijs- en kwaliteitsverschil gaan hand in hand. Het zijn boefjes, want ze persen er as bij in. Dan heb je dus minder warmte en meer as van een briket. Pas betalen nadat je een pakketje hebt geprobeerd.

Eiken stookt heerlijk, maar andere hardhout ook. Als het maar goed droog is. Natuurlijk drogen duurt enkele jaren een oven gedroogd is perfect, maar duur. En blokje doormidden slaan en dan meten met een vochtmeter is de oplossing. Je mikt op minder dan 15%, maar onder de 20% is acceptabel.

Dan om het af te toppen en lekker door te stoken voor enkele uren afwezigheid kan je bruinkool gebruiken. Als je een heel heet bed hebt van ambers met liefst nog wat vlammen dan kan je er 3 of 2 blokken bruinkool op leggen. Tekst omhoog en minimaal duimbreed ruimte ertussen. Een blok eiken erop en kachel dicht. Dan blijft de kachel makkelijk 4 uur warm zonder omkijken en misschien wel langer. Dit ben ik nog aan het uitproberen en testen, want over bruinkool kan je weinig stook info vinden online. Het heeft last van een imago probleem...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik pak juist (lokaal, gecertificeerd) hout voor de korte kringloop. Bruinkool is fossiele brandstof en nog eentje die (extra) vuil stookt ook én waarvan de winning nogal een impact heeft op de winningsplaats. Dat slechte imago is dus m.i. geheel correct.

(Wat dat betreft ook trots erop voldoende plek gemaakt te hebben om het hout zelf natuurlijk te drogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
onderhoudsvraagje..
Het koord aan de binnenkant van mijn deurtje (contura 850) houtkachel, is gaan rafelen.
Naast de dikte, zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Ik zie namelijk veel prijsverschillen.
met lijm heeft denk ik de voorkeur boven een plakrand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:01
Millie-ano schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:12:
onderhoudsvraagje..
Het koord aan de binnenkant van mijn deurtje (contura 850) houtkachel, is gaan rafelen.
Naast de dikte, zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Ik zie namelijk veel prijsverschillen.
met lijm heeft denk ik de voorkeur boven een plakrand?
Heb het koord inmiddels bij meerdere kachels vervangen altijd hier besteld:
https://www.kachelmateria...rialen/koord-en-vilt.html

Zo'n setje incl. lijm blijft goed zitten en doet z'n werk.Veel spannender kan ik het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MG88 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Heb het koord inmiddels bij meerdere kachels vervangen altijd hier besteld:
https://www.kachelmateria...rialen/koord-en-vilt.html

Zo'n setje incl. lijm blijft goed zitten en doet z'n werk. Veel spannender kan ik het niet maken.
Thanks die had ik ook gevonden. Stond ergens bovenaan mijn lijstje als kanshebbers. Die maar doen dan.
Alleen even de dikte opmeten, komt goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:03:
Ik pak juist (lokaal, gecertificeerd) hout voor de korte kringloop. Bruinkool is fossiele brandstof en nog eentje die (extra) vuil stookt ook én waarvan de winning nogal een impact heeft op de winningsplaats. Dat slechte imago is dus m.i. geheel correct.

(Wat dat betreft ook trots erop voldoende plek gemaakt te hebben om het hout zelf natuurlijk te drogen.)
De beleving van een pak bruinkool van de pallet afhalen is natuurlijk ook wat anders dan in het bos spelen.

Vanochtend weer lekker bezig geweest met de kettingzaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7KWZQkLPF2Gm1OM-l6O382RiRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z81Def8EPJfDfnM0EDS52eNo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben voor dit jaar weer klaar in het bos. Dit weekend het laatste eruit gehaald. 9 aanhangers, ruwweg 1,3kuub per aanhanger.
De laatste dagen was heerlijk in het bos. Lichte vorst, zonnetje en windstil.
Nog 3 aanhangers hout te zagen en kloven, dan ligt alles weer in het houthok.

Toevallig vanmiddag nog even hout getest dat er april 2024 is ingegaan. Loopt uiteen van 16-20% vochtpercentage. Dat schiet lekker op met drogen :)

Daar zit ook populier tussen dat bij het kloven zo kletsnat was, dat de spetters me om de oren vlogen :P Da's nu al een heel eind gedroogd en weegt uiteraard niks meer. Gelukkig was dat bijna gratis, want echt goed stookhout is dat niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Meestermaas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:16:
Geen rook hier hoor, ook niet bij het starten van de kachel.

Beginnen met briketten[Afbeelding]

Even naar buiten gelopen voor een foto op dit moment.
[Afbeelding]

Niks aan het handje. Door de briketten warmt de kachel heel snel op. Op een gegeven moment slaat de ventilator aan en dan weet ik dat de kachel op temperatuur is voor de volgende stap.
[Afbeelding]

Na ongeveer 30 min met luchttoevoer vol open gaat er een paar blokjes droog hout op. Nog steeds geen rook.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dan na 30 minuten weer meer hout erop en als dat brand dan pas luchttoevoer dicht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan is de kachel op temperatuur en er is nooit rook geweest. En nu ik toch lekker aan het stoken en loggen ben...

Bruinkool:
Na het proces van de kachel opstarten hierboven, voeg ik op de hete houtresten een paar blokken bruinkool toe. Daarover heen leg ik een blok hout, zodat de gassen zo snel mogelijk ontbranden. Natuurlijk zuurstof toevoer weer even open zetten. Als de bruinkool goed aan is, dan weer dicht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zoals je ziet geen enkel moment rook, overlast of stank.
Alles vandaag gedaan bij code rood op de stookwijzer, windkracht 2. Officieel dus is het advies niet te stoken. De kachel is een Barbas uit de jaren 70 met ongeveer 35% rendement.

Laatste foto's: bruinkool brand nu goed, zuurstof toevoer dicht. Nu komende 4 uren niks meer aan doen en focussen op werk, familie, wandeling in het bos, etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor zover mijn updates en toevoegingen.
Samenvatting: Je kan bruinkool stoken zonder te stinken en roken.
Ik zie al hoe het komt dat er geen rook uit je schoorsteen komt: alle troep blijft aan je ruitjes plakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Ja, mag wel weer even poetsen. Het bereikt altijd deze situatie en dan verergerd het niet verder. Vaak binnen een dag alweer. Geen idee hoe dat kan, zou er graag een oplossing voor willen.

Haalt de lol er niet uit voor mij hoor. Net thuis en kachel was nog aan. Paar blokjes erop en mooi branden weer direct. Hond ook blij dat de kamer op temperatuur blijft.

En tot die tijd vind ik die zwarte plekken ook wel iets authentieks geven 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik snap het wel hoor. Maar ergens denk ik dat je vooral jezelf aan het overtuigen bent? Want ook al zie je niks, er ontsnapt natuurlijk gewoon troep uit die schoorsteen… of denk jij van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Jawel, dat weet ik ook wel. Maar ik denk dat we hetzelfde hebben met hout. Ook daarbij komt veel troep vrij.

Wat ik nergens online kan vinden is dat er mensen zijn die bruinkool stoken zonder te roken. Vandaar mijn foto verhaal hierover. Ook ruik je niks als ik bruinkool stook. Dit lees je nergens.

Natuurlijk is het vervuilende industrie tegenover bossen die gekapt worden en kan je beter hout stoken. Zeker als je dit zelf kan verwerken en drogen. Die luxe heb ik helaas niet.

Een alternatief is een pelletkachel voor mij. Maar dat vind ik echt niet leuk en dit gek genoeg wel. De warmte die eraf komt en het bij mijn tikkende kachel zitten met een kop thee en een laptop op schoot is hobby. Hopelijk wordt me dit nog wat jaren gegund. Afgelopen 5 jaar heeft bij mij niemand geklaagd over overlast en als ik mensen kan helpen dit ook te bereiken (bijvoorbeeld via dit forum) dan doe ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Meestermaas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:55:
Jawel, dat weet ik ook wel. Maar ik denk dat we hetzelfde hebben met hout. Ook daarbij komt veel troep vrij.

Wat ik nergens online kan vinden is dat er mensen zijn die bruinkool stoken zonder te roken. Vandaar mijn foto verhaal hierover. Ook ruik je niks als ik bruinkool stook. Dit lees je nergens.

Natuurlijk is het vervuilende industrie tegenover bossen die gekapt worden en kan je beter hout stoken. Zeker als je dit zelf kan verwerken en drogen. Die luxe heb ik helaas niet.

Een alternatief is een pelletkachel voor mij. Maar dat vind ik echt niet leuk en dit gek genoeg wel. De warmte die eraf komt en het bij mijn tikkende kachel zitten met een kop thee en een laptop op schoot is hobby. Hopelijk wordt me dit nog wat jaren gegund. Afgelopen 5 jaar heeft bij mij niemand geklaagd over overlast en als ik mensen kan helpen dit ook te bereiken (bijvoorbeeld via dit forum) dan doe ik dat graag.
Door jou post zit er ik ook aan te denken om het eens is te proberen.

Ik kan 16 pakken kopen (288 stuks) voor 120,-
Alleen daar komt het, hoe lang stook je dan met die 16 pakken? Voor 55,- meer kan ik een kuub strak gestapelde pallet (=1,5 kuub los gestort) ovengedroogd Berk krijgen (175,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
iMode schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Door jou post zit er ik ook aan te denken om het eens is te proberen.

Ik kan 16 pakken kopen (288 stuks) voor 120,-
Alleen daar komt het, hoe lang stook je dan met die 16 pakken? Voor 55,- meer kan ik een kuub strak gestapelde pallet (=1,5 kuub los gestort) ovengedroogd Berk krijgen (175,-)
Het gaat er toch niet om hoe lang het brand?
Maar hoeveel warmte je ervan krijgt. Anders kun je net zo goed een waxinelichtje aanzetten.

€120,-/160kg bruinkool/5,3(kWh/kg)=€0,14/kWh
€175,-/450kg hout/4,2(kWh/kg)=€0,09/kWh

En dan moet het nog gecorrigeerd worden voor kachelrendement.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-02-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
HandyLumberjack schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:37:
€175,-/450kg hout/4,2(kWh/kg)=€0,09/kWh

En dan moet het nog gecorrigeerd worden voor kachelrendement.
En berk fik je zo weg, want heeft amper massa. Kunt niet zomaar alle hout over één kam scheren. Berk is iets heel anders dan beuk en eik. Dus daar zou je ook in je berekening wel rekening mee moeten houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Makaja schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:41:
[...]

En berk fik je zo weg, want heeft amper massa. Kunt niet zomaar alle hout over één kam scheren. Berk is iets heel anders dan beuk en eik. Dus daar zou je ook in je berekening wel rekening mee moeten houden....
Eik ligt rond de 750kg / vaste m3, berk 600kg / vaste m3. Dus amper massa is wat overtrokken.

Ik zie diverse aanbieders die gestapelde m3 berk aanbieden van 450 kg. En als je echt strak stapel zal dat vast kunnen. En maak er wat mij betreft 400kg van, dan kost het nog steeds slechts €0,10,- per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Het gaat over energie per kilo en niet per volume.

Dus 100 kilo eik of 100 kilo berk maakt niet zo veel betreft energie.
Wel wat betreft volume.

Dus zoveel mogelijk kilo's hout scoren voor de laagst mogelijke prijs.
Dus voor de prijs van 1m3 eiken zou je bijv. 2m3 populier moeten kunnen kopen.
Je hebt alleen wat meer opslagruimte nodig en je moet wat vaker lopen.
En op een andere manier stoken.

Ik heb zelf liefst eik, beuk, es en vogelkers.
Dat brand vaak wat rustiger.
Maar ik stook ook spar,den, populier,wilg en kastanje.
Hout is hout als het maar goedkoop of gratis is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:39
[...]

De energiewaarde per KG is voor alle houtsoorten nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
Tillumen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:07:
[...]

De energiewaarde per KG is voor alle houtsoorten nagenoeg gelijk.
Toch heb ik liever een kuub gemengd hout, dan een kuub berk. Waar mijn opmerking op sloeg, was meer dat een blokje berkenhout niet zoveel weegt, en dus ook sneller verbrand dan bv eiken. Wel is het zo, dat voor de verbranding bij wat hogere buitentemperaturen berk weer wat mooier opbrandt. De kachel hoeft dan immers ook minder hard te werken, en hoef je minder hoog op te stoken, dan voor een mooie verbranding van eiken. Wat dus ook weer scheelt in rookontwikkeling en overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Welke houtsoort je kiest is irrelevant, ik ga even uit van het voorbeeld van @iMode omdat hij de vraag stelt.

En je kunt vast voor minder geld beter hout kopen als je er moeite in steekt. En dat maakt bruinkool alleen maar duurder. Maar zover ik weet is dat voor hem helaas geen optie.

Persoonlijk stook ik het liefst naaldhout en wilg/populier. Maar in de praktijk gaat er ook veel eiken de kachel in, omdat ik dat nou eenmaal beschikbaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Ook even een keutel over bruinkool
Wij gebruiken het snachts om de speksteen kachel warm te houden als het buiten vriest
Savonds laat 3 blokken in de hete as en een blok hout daarbovenop
De volgende ochtend wat aanmaakhout op de gloeiende restanten bruinkool
En als dat brand weer hout er op
We hoeven dan niet eerst de kachel weer warm te stoken
Bij wat warmer weer gewoon elke ochtend de Zwitserse methode en gebruiken we geen bruinkool
Dus met 3 pakken per stookseizoen zijn we geen grootverbruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Tja de prijs is hoger qua energie, maar voor mij is het belangrijk hoe deze wordt afgegeven. Ik vind het belangrijk dat de bruinkool dit constanter doet dan hout. Ik vind het ook leuk om verschillende bronnen qua brandstof te hebben.

16 pakken van 10kg voor €120 is een marktconforme prijs. Duurder dan hout, maar een ander doel. Ik stook hout als ik thuis en wakker ben. Ik stook gas als alternatief.

Gas is €1,25 per m3 voor mij. Dit is 10 kWh ongeveer. Dus €0,125 per kWh. Zolang de brandstof in de buurt blijft van deze prijs is het interessant.

Bij een betrouwbare aanbieder betaal je voor 1000 kg €529,-. Omgerekend is dit 529:1000:5,3=€0,10. Zolang dit lager dan de gasprijs is, kan het uit.

Maar zoals eerder gezegd, een hobby mag geld kosten. Extra leuk als het geld oplevert, maar niet noodzakelijk voor mij.

Op MP probeer ik wel een betere prijs te scoren, maar dan moet het maar net in de buurt te koop zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Meestermaas schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:47:
Tja de prijs is hoger qua energie, maar voor mij is het belangrijk hoe deze wordt afgegeven. Ik vind het belangrijk dat de bruinkool dit constanter doet dan hout. Ik vind het ook leuk om verschillende bronnen qua brandstof te hebben.

16 pakken van 10kg voor €120 is een marktconforme prijs. Duurder dan hout, maar een ander doel. Ik stook hout als ik thuis en wakker ben. Ik stook gas als alternatief.

Gas is €1,25 per m3 voor mij. Dit is 10 kWh ongeveer. Dus €0,125 per kWh. Zolang de brandstof in de buurt blijft van deze prijs is het interessant.

Bij een betrouwbare aanbieder betaal je voor 1000 kg €529,-. Omgerekend is dit 529:1000:5,3=€0,10. Zolang dit lager dan de gasprijs is, kan het uit.

Maar zoals eerder gezegd, een hobby mag geld kosten. Extra leuk als het geld oplevert, maar niet noodzakelijk voor mij.

Op MP probeer ik wel een betere prijs te scoren, maar dan moet het maar net in de buurt te koop zijn.
Je stelt eerder dat je houtkachel 35% rendement heeft, een CV haalt vaak rond de 90% in de praktijk. Als je daarvoor corrigeert kom je tot een andere conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Eens, des te meer reden voor mijn nieuwe houtkachel die erin komt deze zomer. Die heeft een rendement van ongeveer 85%, aldus de brochure.

Wat er van waar is, gaan we zien. En of de gasprijs en de bruinkool prijs gelijk blijft ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Hunegaart schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:38:
Ook even een keutel over bruinkool
Wij gebruiken het snachts om de speksteen kachel warm te houden als het buiten vriest
Slaagt je speksteen er dan niet in om na de stookbeurt minstens 24 uur warmte te blijven afgeven?

Wat betreft de verhouding volume/gewicht/warmteafgifte/lage vochtigheidsgraad gaat er naar mijn ervaring niets boven geperste briketten uit houtafval.
Naaldhout vermijd ik zo veel mogelijk. Niet omdat het minder warmte afgeeft per kg maar de aanwezige harsen zijn op termijn niet zo vriendelijk voor de schoorsteen.
Berk brandt niet alleen makkelijker maar is vers ook nog eens heel makkelijk te klieven. In een speksteenkachel doet een rustig brandend vuur er niet zo toe. Dan heb je juist een kort hevig brandend vuur nodig om de steen op temperatuur te brengen zodat je zo vlug mogelijk afgifte hebt.
Het groeit en droogt ook nog eens vlugger dan beuk en eik. Je mag het wel niet te lang in open lucht laten liggen want dan rot het weg waar je bij staat.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Nee
Independent schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Slaagt je speksteen er dan niet in om na de stookbeurt minstens 24 uur warmte te blijven afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Hoeveel kg stook je dan per stookbeurt en hoeveel m³ moet je ermee verwarmen?

Onder het vriespunt stook ik alleen briketten want per kg geven die meer warmte af dan berk.
Om hetzelfde resultaat te bereiken Dien ik 12kg eikbriketten te verstoken in verhouding tot 16 kg berk.
Eenmaal de buitentemperatuur terug boven de 5°C stook ik terug gewoon hout.

[ Voor 97% gewijzigd door Independent op 11-02-2025 14:09 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afgelopen weekend in dld geweest. Daar kan je voor een prikkie bij de supermarkt van die geperst hout briketten en ook bruinkoolbriketten krijgen.
Voor de lol wat meegenomen. Die geperst houtbriketten doen het prima. Branden net zo goed als gewoon hout en er blijft weinig as over.
Die bruinkoolbriketten geven wel veel warmte, maar gloeien vooral. En laten best een portie poederig as achter.

Ik vond het wel de moeite waard om te proberen, maar ik blijf wel bij hout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Inderdaad, een groot voordeel van de briketten is dat er nauwelijks as van overblijft.
Maar ik koop ze bij een lokale schrijnwerker met een eigen persmachine aan 10 cent de kg (per geleverd volume van 960 kg).
Nog een voordeel van houtbriketten is dat ik ze bij guur weer in voldoende voorraad binnen kan stapelen.
Zitten immers geen beesten in en zijn al mooi op maat en handelbaar. Stammetjes van elk 2 kg zodat je na 5 tot 6 stuks al rond bent voor de volgende 24 uur.
Hout blijft uiteraard goedkoper.
Maar die 99 € extra per stookseizoen maakt voor mij nu niet echt een onoverbrugbaar verschil. :)

Ik heb ze dit stookseizoen ook maar voor de eerste keer gebruikt als experiment.
Maar dat viel zo goed mee in warmteafgifte, handelbaarheid, vlot en in klein volume stapelbaar, geen rotzooi in huis dat het voor herhaling vatbaar is. Toch zolang ik ze aan de huidige prijs kan inkopen.

Grootste nadeel is dat in opslag je ze in plastic moet houden zodat ze geen vocht gaan opnemen wat wel wat afval met zich meebrengt.
En de vrouw wil de warmtepomp nu helemaal niet meer aan. :X

[ Voor 77% gewijzigd door Independent op 11-02-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Independent met 100eur/ton lijken mij die briketten goedkoper dan hout voor 75% van de mensen.

Ik moest in dld in de supermarkt 40ct per kg betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Het zijn geen briketten uit een lange commerciële keten maar rechtstreeks van producent (letterlijk zijn afvalverwerking) aan consument en beperkt tot eigen klanten.
Hout is hier trouwens gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Independent Waar is hier? Dan kom ik even langs ;-)
Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste