Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoeddies
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-08 11:49
Nu we toch lekker in de prijzen zitten..

Ik ben onlangs zelfstandig gestart in de boomverzorging, waarbij uiteraard eea aan hout vrij komt. Momenteel ben ik vooral mijn eigen voorraad aan het vullen, maar op termijn vind ik het interessant om ook wat in de verkoop te doen. In eerste instantie in de kennissenkring, daarna misschien verder?
Mijn idee is om het simpel te houden: alles in blokken gezaagd, maar niet gekloofd en vers, dus niet gedroogd. Op die manier houd ik de oprit een beetje vrij en ben ik er niet te veel tijd mee kwijt. Het gaat om veel takkenspul van zo'n 15-20 cm doorsnede, gemengd hout, maar relatief veel eiken (+- 70%). Het hoeft geen grote business te worden en niet de hoogste prijs, maar wel interessant om het te verslepen, zagen en af te leveren.

Nu de vraag: wat is een fijne prijsstelling?
Zelf denk ik aan €50 de kuub gestapelde blokken voor kennissen, en €75 de kuub daarbuiten..

En nee, ik neem nog geen orders aan, er is eerst voldoende behoefte en verwachting binnen de kennissenkring ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Skoeddies op 11-02-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:34
Skoeddies schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:31:
Nu we toch lekker in de prijzen zitten..

Ik ben onlangs zelfstandig gestart in de boomverzorging, waarbij uiteraard eea aan hout vrij komt. Momenteel ben ik vooral mijn eigen voorraad aan het vullen, maar op termijn vind ik het interessant om ook wat in de verkoop te doen. In eerste instantie in de kennissenkring, daarna misschien verder?
Mijn idee is om het simpel te houden: alles in blokken gezaagd, maar niet gekloofd en vers, dus niet gedroogd. Op die manier houd ik de oprit een beetje vrij en ben ik er niet te veel tijd mee kwijt. Het gaat om veel takkenspul van zo'n 15-20 cm doorsnede, gemengd hout, maar relatief veel eiken (+- 70%). Het hoeft geen grote business te worden en niet de hoogste prijs, maar wel interessant om het te verslepen, zagen en af te leveren.

Nu de vraag: wat is een fijne prijsstelling?
Zelf denk ik aan €50 de kuub gestapelde blokken voor kennissen, en €75 de kuub daarbuiten..

En nee, ik neem nog geen orders aan, er is eerst voldoende behoefte en verwachting binnen de kennissenkring ;)
"Af te leveren" ben je van plan om te bezorgen?

€75,- per gestapelde m3 lijkt mij een hele redelijke prijs waarmee je het wel kwijt raakt, ook als mensen het zelf moeten ophalen, misschien kun je zelf nog iets hoger gaan zitten.

(In het verleden verkocht ik af en toe wat vers gekloofd hout voor 75-90€ per los gestorte m3 via marktplaats, nu alleen nog 2 jaar gedroogd gestapeld gekloofd hout a €150,- m3 aan enkele kennissen)

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-02-2025 21:47 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skoeddies
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-08 11:49
HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:38:
[...]

"Af te leveren" ben je van plan om te bezorgen?

€75,- per gestapelde m3 lijkt mij een hele redelijke prijs waarmee je het wel kwijt raakt, ook als mensen het zelf moeten ophalen, misschien kun je zelf nog iets hoger gaan zitten.

(In het verleden verkocht ik af en toe wat vers gekloofd hout voor 75-90€ per los gestorte m3 via marktplaats, nu alleen nog 2 jaar gedroogd gestapeld gekloofd hout a €150,- m3 aan enkele kennissen)
Ja, het plan is om tzt een kipper op de dam te zetten, dus dan is het een kleine moeite om af te leveren. Gezien de start bij kennissen is het toch veelal in de buurt, en soms kan ik direct vanaf de klus doorrijden.
Daarbij, niet iedereen heeft een trekhaak, en ik denk dat veel mensen het niet erg vinden om hun auto enigzins schoon te houden :)

Om hier te drogen ontbreekt mij de ruimte, en om te kloven en te stapelen vooral de tijd.. Er kruipt hier net een kleine door het huis heen waar ik ook graag mee bezig ben :9

Bedankt voor de reactie en je eigen ervaring!

[ Voor 10% gewijzigd door Skoeddies op 11-02-2025 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 10:33
50 per gestapelde op maat gezaagde kuub afgeleverd is wel echt een vriendenprijs ja, maar leuk initiatief :)
Heb hier in de regio contact met een paar boomverzorgers, die appen dan tijdens/na een klus foto's in een groepsapp 'hier ligt een stapel stamhout, wie wil?' en wie het eerst kan mag het gratis ophalen. Wel netjes achterlaten en alles mee. Zelf nog thuis op maat zagen.
Zoiets zou evt. ook een aanpak kunnen zijn als je te veel hout hebt en zelf geen tijd om alles te verwerken. Er zijn regelmatig mensen heel erg blij mee en het werkt al een paar jaar goed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 13:42
Independent schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:00:
[...]Naaldhout vermijd ik zo veel mogelijk. Niet omdat het minder warmte afgeeft per kg maar de aanwezige harsen zijn op termijn niet zo vriendelijk voor de schoorsteen.
Wat een onzin. Is al lang een achterhaalde gedachte. Onderstaande komt van deze site, maar is al vaker de mening van velen, en ook van mij.

Naaldhout
Naaldhout (dennen,spar) wordt vaak als minderwaardig brandhout gezien.
Door het hars in het hout geeft het veel rook en aanslag (creosoot) in de schoorsteen. Toch zijn er hele regio’s waar zonder problemen uitsluitend met naaldhout wordt verwarmd (Canada, delen van Scandinavië, Oostenrijk, Duitsland)
De rook en de problemen met het hars treden eigenlijk alleen op bij een lage verbrandingstemperatuur, dus is niet geschikt in de openhaard, maar wel in de houtkachel. Indien het hout droog genoeg is en de kachel heet wordt gestookt, zullen de harsen in het hout volledig verbranden. Het hars fungeert hierbij als brandstof waardoor je snel een heet vuur krijgt.
Hierdoor kun je naaldhout evengoed stoken als elk ander droog hout.
Het nadeel is dat harsspetters het raam van de kachel sneller vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Grove Den ofwel Pinus Sylvestris is mijn favoriet :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Enige 'probleem' vind ik dat als je een groot blok dennen bijv. in een hete kachel gooit het binnen 2 seconden in lichterlaaie staat, het ontploft zo'n beetje. Dit geeft behoorlijk wat zwarte walmen uit de schoorsteen ook de eerste paar minuten (te veel rookvorming wat niet tegelijk kan verbranden?) dus als ik het nu krijg kloof ik het wel klein genoeg.
Kloven vind ik trouwens ook een drama met den, wat een taai spul, en uiteindelijk zit alles onder de hars..
Maar idd, voor kachel en rookkanaal maakt het niks uit hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Ja, het klooft voor geen meter, en alles zit onder :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Tja das gek , ik heb vaak Douglashout vind het prima te kloven….
robkrekel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:14:
Ja, het klooft voor geen meter, en alles zit onder :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-08 07:16
Ik heb bijna alleen maar naaldhout zoals (grove) den, maar ook conifeer en atlasceder, en met kloven nergens last van. Gaat wel makkelijker als het vers is.

Met m’n Lidlbijltje en elektrische Makitakettingzaag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
ps4mm schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:06:
Enige 'probleem' vind ik dat als je een groot blok dennen bijv. in een hete kachel gooit het binnen 2 seconden in lichterlaaie staat, het ontploft zo'n beetje. Dit geeft behoorlijk wat zwarte walmen uit de schoorsteen ook de eerste paar minuten (te veel rookvorming wat niet tegelijk kan verbranden?) dus als ik het nu krijg kloof ik het wel klein genoeg.
Kloven vind ik trouwens ook een drama met den, wat een taai spul, en uiteindelijk zit alles onder de hars..
Je moet het er ook rustig inleggen en niet gooien :+

Maar die ervaring heb ik niet. Het vlamt wel snel op, maar geen zwarte rook hier. Ik maak de blokken wel vrij klein, want kleine kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:17
ps4mm schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:06:
Voor de meeste houtsoorten is het beter om te kloven. Niet alleen omdat het beter droogt, maar ook omdat de bast warmte-isolerend is. Gekloofd kan het mooi van binnenuit branden, maar ongekloofd wordt het hout juist langzaam opgewarmd en gaat het inderdaad sneller roken.

Verder heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met kloven van den. Er zit natuurlijk wel wat hars in, maar niet dat het lastig klooft.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
redwing schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Voor de meeste houtsoorten is het beter om te kloven. Niet alleen omdat het beter droogt, maar ook omdat de bast warmte-isolerend is. Gekloofd kan het mooi van binnenuit branden, maar ongekloofd wordt het hout juist langzaam opgewarmd en gaat het inderdaad sneller roken.

Verder heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met kloven van den. Er zit natuurlijk wel wat hars in, maar niet dat het lastig klooft.
Ik bedoelde een groot gekloofd blok, als ik die erop gooi (i.e. voorzichtig neerleg ;) ) en de kachel is goed heet, dan ontvlamt het direct heel intens. Dus hoe kleiner gekloofd, hoe minder intens het de eerste paar minuten verlopen, en minder rook ook.
Ik snap dat een groot ongekloofd blok met bast langzaam opwarmt en rookt, maar daarom kloven we ook alles :) dan stook je gewoon niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Het dunnere hout kloof ik niet, die stukken gaan soms met tot ca. 50 tegelijkertijd de kachel in, de dunste bovenop, en dan bovenin een aanmaakblokjes ertussen en aansteken. Brandt prima zonder rook.

Wel minimaal 2 jaar gedroogd, wat dat gaat langzaam als je niet klooft.

[ Voor 18% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-02-2025 16:51 ]

• robkrekel
Hunegaart schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:37:
Tja das gek , ik heb vaak Douglashout vind het prima te kloven….

[...]
Ik weet niet wat ik had, denk een den. Was wel al even terug gezaagd (misschien wel een jaar) en het was zo taai als wat. Douglas gaat inderdaad prima.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58
robkrekel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:10:
[...]

Ik weet niet wat ik had, denk een den. Was wel al even terug gezaagd (misschien wel een jaar) en het was zo taai als wat. Douglas gaat inderdaad prima.
Geen conifeer? Dat heeft ook veel hars en is lastig te kloven. Volop verkrijgbaar. Kenmerkend is dat het een beetje naar citroen ruikt.

• robkrekel
Nee, zeker geen conifeer. Zaten bijna geen zijtakken aan. Maar het maakt niet uit, het is stuk inmiddels oOo

• Gramser
wmeester schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Geen conifeer? Dat heeft ook veel hars en is lastig te kloven. Volop verkrijgbaar. Kenmerkend is dat het een beetje naar citroen ruikt.
Totaal geen last gehad met conifeer.

Jullie kunnen gewoon niet kloven >:) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 22:26
Gramser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Totaal geen last gehad met conifeer.

Jullie kunnen gewoon niet kloven >:) :X
Zo'n conifeer telt niet :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ComFtp-T7cAF2SZ4HLGux3ia0v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1uc8RGu7XK46YggZqW3C31h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Met dat formaat schrob ik m'n schoorsteen!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15
Over schoorsteen schrobben gesproken, dat is vandaag ook weer gedaan bij ons. Mooie fijne roet zei de man. Het was wel erg veel. Niet gek ook, we stoken er zo 6m3 doorheen in een stookseizoen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat is tot nu toe hier ook altijd t commentaar gelukkig, veel maar prima

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Oogje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:45:
Dat is tot nu toe hier ook altijd t commentaar gelukkig, veel maar prima
Who Am I? schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:41:
Over schoorsteen schrobben gesproken, dat is vandaag ook weer gedaan bij ons. Mooie fijne roet zei de man. Het was wel erg veel. Niet gek ook, we stoken er zo 6m3 doorheen in een stookseizoen.
Als ik schoorsteenveger zou zijn zou ik dat ook zeggen. (iets met de eigen broek ophouden :))

• Oogje
  • Niet online
GrasshopperNL schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:27:
[...]

[...]

Als ik schoorsteenveger zou zijn zou ik dat ook zeggen. (iets met de eigen broek ophouden :))
Hoe bedoel je? Ik zie zelf ook wat er uit de pijp naar beneden komt, dat is niet weinig :P

• ps4mm
Conifeer klooft best inderdaad, grove den was een drama, daar begin ik niet meer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X01j-5gXUSDabt8aga4Eygllgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMByKO76KeM7ZogXoqxxeeE1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQulRH8FJXYqOvkQ7qVN0IcsRno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCLIozEW9sEZMzG5rGuBjWIr.jpg?f=fotoalbum_tile

Iemand een idee welke soort dit is? Iets lichter dan eik, klooft ongeveer hetzelfde.

• Gramser
Ziet er van binnen uit als de beuk die ik onlangs te klieven kreeg.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:54:
Ziet er van binnen uit als de beuk die ik onlangs te klieven kreeg.
Beuk heeft een gladd bast voor zover ik weet. Dit lijkt me meer een den-soort.

• Gramser
De beuken hier in het bos hebben een bast die niet veel gladder is dan die ik op de foto zie…

• ps4mm
Het is in ieder geval geen naaldhout :)

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

BeyondThunder

Lost Lightning

ps4mm schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:01:
Conifeer klooft best inderdaad, grove den was een drama, daar begin ik niet meer aan.
[Afbeelding][Afbeelding]

Iemand een idee welke soort dit is? Iets lichter dan eik, klooft ongeveer hetzelfde.
Doet mij denken aan de Gewone Es, de bast de kleurschakeling.
Ik ben benieuwd wat het blijkt te zijn.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Andere vraag, welke waarde zouden jullie geven aan zo'n partij hout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGhOCIhfkcN97qiEdlt9QBXEiNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A95wiDr35SgUbaknq8oPAY0A.jpg?f=fotoalbum_large

111 balken van 100 X 15 X 15 cm. Schoon naaldhout uit Portugal.
2.33 kuub (zonder lucht er tussen)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[Afbeelding][Afbeelding]

Wat voor geur heeft het?

Als het wat zuur mest achtig ruikt zou ik zeggen iep

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 13-02-2025 21:27 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
[Afbeelding][Afbeelding]

Een paar goede foto's van de bast zou helpen met determineren.

Ik gok op een Prunus.

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
BeyondThunder schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:20:
Andere vraag, welke waarde zouden jullie geven aan zo'n partij hout?

[Afbeelding]

111 balken van 100 X 15 X 15 cm. Schoon naaldhout uit Portugal.
2.33 kuub (zonder lucht er tussen)
Online zie je douglas palen van dat formaat voor €15,- ...
Dus wel/geen bulk korting ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Dat zal de winkelprijs zijn
Anders kom je voor die partij op €1665,00 uit das belachelijk
2,3 kuub geen lucht, maar wel zelf zagen , tenzij je een heel grote kachel heb…
€185,00 denk ik
Millie-ano schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:47:
[...]

Online zie je douglas palen van dat formaat voor €15,- ...
Dus wel/geen bulk korting ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Vooral zonde dat dat hout de kachel in gaat… dat had mooi bouwhout kunnen zijn🫤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:31
[Afbeelding][Afbeelding]

Dat ziet er uit als kers, met die rode schakering door het hout en die bast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Hier een betere foto van de bast.
Had vorig jaar een prunus weggezaagd waar boomgaardzwam in zat, daar deed het me inderdaad ook aan denken ja! Zal vanmiddag een een droog blok prunus pakken om te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2wRdKrsI4KUnZQY-UrN8OkBiQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOVpx7psfPL6Z9XjDaiod2M5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zal dat vanmiddag eens vergelijken met mijn vers gekloofde beuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Gramser schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:27:
Vooral zonde dat dat hout de kachel in gaat… dat had mooi bouwhout kunnen zijn🫤
De balken zijn net even te kort om er iets nuttigs van te bouwen. Ik wit wel te denken wat ik ervan zou kunnen bouwen. Maar de aanvoer is stabiel. Zelf dacht ik aan 2.5 tot 3 euro per balk.

Van een andere partij heb ik al een border gemaakt van 30 meter voor de scheiding asfalt met het gazon. 30 meter lang, 2 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken zo.

Dit is het topic voor haardhout. Dan zie ik naaldhout wat nog op lengte gezaagd moet worden. Voor 2,5 per balk is dat ca. 60 euro per los gestorte kuub. M.i. zeker niet exorbitant, maar ook niet heel goedkoop.

Voor constructiemateriaal lijkt het me dus wel goedkoop. En vraag ik me af hoe lang het goed blijft, gebruikt in / op de grond. Beide n.t.b. in een geschikter topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Gwaihir helemaal met je eens, niet voor hier. Terug naar on-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn twee centen staan ook op een (sier)kers zoals prunus, voor dat '?' hout.
GrasshopperNL schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:27:
Hmm.. De schoorsteenveger hier houdt z'n broek op (of eigenlijk zichzelf heel) door nieuwe klanten van zich af te houden omdat hij ram vol zit. Die hoeft echt geen blad voor z'n mond te nemen.

En hij geeft zelf ook aan hoe vaak hij langs meent te moeten komen. Toen hij ons gebruik hoorde, kwam hij dus 2x per jaar. Maar daar is hij snel mee gestopt, omdat het simpelweg niet nodig is. Dus ja, we horen tot nu toe elke keer weer dat het keurig droge, fijne roet is én dat hij meerdere klanten heeft waar hij er veel meer uit te halen heeft bij nog geen kuub per jaar gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Gwaihir schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:04:
Mijn twee centen staan ook op een (sier)kers zoals prunus, voor dat '?' hout.

[...]

Hmm.. De schoorsteenveger hier houdt z'n broek op (of eigenlijk zichzelf heel) door nieuwe klanten van zich af te houden omdat hij ram vol zit. Die hoeft echt geen blad voor z'n mond te nemen.

En hij geeft zelf ook aan hoe vaak hij langs meent te moeten komen. Toen hij ons gebruik hoorde, kwam hij dus 2x per jaar. Maar daar is hij snel mee gestopt, omdat het simpelweg niet nodig is. Dus ja, we horen tot nu toe elke keer weer dat het keurig droge, fijne roet is én dat hij meerdere klanten heeft waar hij er veel meer uit te halen heeft bij nog geen kuub per jaar gestookt.
Hier zit ook nauwelijks roet in het rookkanaal, omdat het "hoort" veeg ik iedere zomer netjes het kanaal en maak er een fotootje van voor de verzekering.

Terwijl de schoorsteenveger bij een kennis die aanzienlijk minder stook 2x per jaar langs moet komen omdat anders de trek teveel verminderd door de aangroei van roet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7RV6KtyZX5pupPvEVAIhK2OwPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqFfXK8sxB4rQKUS7Gy55DpU.jpg?f=fotoalbum_large

Hola, hier stoken we zo af en toe, voornamelijk in het weekend een avondje met schoon en droog hout. Toch kan ik elke volgende keer eerst weer de linkerbovenhoek van de kachelruit schoonpoetsen.

Heeft iemand een idee waardoor dit komt, specifiek op die plek? En daarmee: wat te doen om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:43:
[Afbeelding]

Hola, hier stoken we zo af en toe, voornamelijk in het weekend een avondje met schoon en droog hout. Toch kan ik elke volgende keer eerst weer de linkerbovenhoek van de kachelruit schoonpoetsen.

Heeft iemand een idee waardoor dit komt, specifiek op die plek? En daarmee: wat te doen om dit te voorkomen?
Je deurtje lekt in die hoek.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

WhiskyPhreak schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:43:
[Afbeelding]

Wees blij, ik moet elke dag de complete ruit schoonmaken want die zit dan zo enorm vol met roer dat ik de vlammen niet eens kan zien…
En ja we stoken droog hout :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Atlas schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Wees blij, ik moet elke dag de complete ruit schoonmaken want die zit dan zo enorm vol met roer dat ik de vlammen niet eens kan zien…
Ik maak hem alleen schoon als ik me echt verveel..
Ergens in december voor het laatst gedaan.
We stoken vaak alleen op de zaterdag en zondag avond.
Voor de rest is het de warmtepomp.
Majah er ligt nog ruim hout en dat moet toch eens op.
Bovendien is het ook wel heerlijk warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Myvnn_C6oJvuXWIGywkAqKqjA4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRRGUKC8MstduONl27V165Rh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 10:35
Atlas schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Ik maak hem elke zondag schoon (incl. as eruit) wij stoken 24/7. Echter wordt hij bij ons alleen vies wanneer we te rustig stoken.

Dus vaak in de ochtend is hij wat vies en als we hem dan weer even goed opstoken dan is het zo weer weg. Meestal alleen de hoekjes even met de hand, weet water en as is het zo weg. Maar dat is nog niet de helft van wat @WhiskyPhreak laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hier een Tichelaar die we vooral in het weekend stoken. Dan zijn we het meeste in de woonkamer en geeft hij een hele dag warmte na 1x portie hout stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz7lOieEVV2C85s15JSLaSmECZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYpnoI0UOVIki1Njkowh3tlr.jpg?f=fotoalbum_large

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Goed stoken en heet stoken, laat de kachel gewoon lekker loeien
Dan blijft de ruit schoon
1x per 14 dagen ff een doekje over de ruit vanwege het stof en in de hoekjes even het roet wegpoetsen
Dat is het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 10:03
Wij doen dat minder dan 1 keer per stookseizoen, ruitje blijft prima proper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hunegaart schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:58:
Goed stoken en heet stoken, laat de kachel gewoon lekker loeien
Dan blijft de ruit schoon
1x per 14 dagen ff een doekje over de ruit vanwege het stof en in de hoekjes even het roet wegpoetsen
Dat is het wel
Nou, ik kan je vertellen dat dit niet klopt.
Zie ook
BeyondThunder in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"

Mijn ouders hebben een Barbas Unilux-6 270 three-sided.
We stoken hetzelfde hout. De Jacobus 9 van ons blijft keurig schoon.
Denk 3 paar per seizoen het as eruit en raampje eens in de 2 weken schoon maken (we stoken elke dag, primaire verwarming). Maar zwart wordt het raampje nooit bij ons.

Die Brakke Barbas na 1 keer stoken pikzwart, je kan er dan niet meer doorheen kijken.
Elke keer weer. Waardeloos ding is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Afhankelijk van de kachel dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Bij onze Jotul F160 ligt het aan de luchtflow die langs de raampjes loopt, die voeren de rookgassen weer terug de verbrandingszone in zodat de gassen niet neerslaan op de koudere raampjes.
De voorruit blijft wekenlang schoon, terwijl de zijruitjes vrij snel grijzig uitslaan omdat de luchtflow daar weer niet zo lekker loopt.
Heet stoken helpt wel degelijk bij ons, een evt zwarte plek van een houtje wat er tegenaan is gevallen is zo weer weggestookt (is gewoon koolstof, op hoge temp + zuurstof verbrandt dit weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Zelfs het beste paard struikelt wel eens. Ondanks heel veel ervaring in het hakken met een bijltje is het mij afgelopen zaterdag toch gelukt om in mijn wijsvingervinger te hakken... Het resultaat, 6 hechtingen om de flap vlees weer helemaal te herenigen met de rest van de vinger. Ik zal geen onsmakelijke foto van de vinger zelf plaatsen, maar de foto van mijn handschoen zegt genoeg denk ik. De vinger functioneert gelukkig nog naar behoren en ook al het gevoel zit er nog in. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hf9429Oc8wJvKH47A93j_db8-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dX8xFlVJvHoGCXqKex8groU.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Ai! Ongelukje zit in een klein hoekje en het is zo gebeurd.

Juist de jarenlang ervaring maakt ons minder alert en herkenbaar.

Heel veel beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Who Am I? schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:22:
Zelfs het beste paard struikelt wel eens. Ondanks heel veel ervaring in het hakken met een bijltje is het mij afgelopen zaterdag toch gelukt om in mijn wijsvingervinger te hakken... Het resultaat, 6 hechtingen om de flap vlees weer helemaal te herenigen met de rest van de vinger. Ik zal geen onsmakelijke foto van de vinger zelf plaatsen, maar de foto van mijn handschoen zegt genoeg denk ik. De vinger functioneert gelukkig nog naar behoren en ook al het gevoel zit er nog in. [Afbeelding]
Het blijft een hobby met risico's.

Gelukkig hebben ze er nog iets van kunnen maken.

Sterkte met het herstel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 14:31
Ik heb eigenlijk maar een reactie voor de volgende keer: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItiC90Ii1h1HOEcSWF8J4rozRWU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1HrxPjuK0jih2HdNE01m1ObI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Oesters openen in plaats van houtjes hakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-08 19:12
Zelfs het beste paard struikelt wel eens. Ondanks heel veel ervaring in het hakken met een bijltje is het mij afgelopen zaterdag toch gelukt om in mijn wijsvingervinger te hakken... Het resultaat, 6 hechtingen om de flap vlees weer helemaal te herenigen met de rest van de vinger. Ik zal geen onsmakelijke foto van de vinger zelf plaatsen, maar de foto van mijn handschoen zegt genoeg denk ik. De vinger functioneert gelukkig nog naar behoren en ook al het gevoel zit er nog in. [Afbeelding]
Ai, sterkte met het herstel, als ik het zo lees dan heb je veel geluk bij het ongeluk gehad en was dit een serieuze wakeup call.

Inderdaad die jarenlange ervaring zorgt er soms voor dat je onbedoeld minder scherp bent.
Een hele gevaarlijke die ik in de praktijk ook wel eens zie is het gebruik van een tophandle kettingzaag. Natuurlijk erg makkelijk dat deze met 1 hand te bedienen is, maar daardoor is de andere hand wel een stuk vaker en sneller in de gevarenzone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
Ai, goed scherp bijltje altijd p(f)ijn...

Het kan de beste overkomen, in de eerst week maar ook na jaren. Gelukkig heb je nog gevoel daar heb je geluk mee. Kan uit ervaring zeggen dat gevoelloos niet prettig is, daar blijf je altijd last van hebben desondanks je er geen direct gevoel in heb.

Beterschap! Maar even extra genieten naast de kachel O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 07:52
@Who Am I?

Sterkte met herstel. Gevoel is lastig en kan heel lang duren. Ervaringsdeskundige hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Heel veel sterkte en beterschap gewenst, kan je iets meer vertellen hoe jou dat is gelukt? Met wat voor bijl? Al ik met de x27 in de weer ben is hakken met één hand/arm voor mij onmogelijk. Met een klein bijltje voor het maken van aanmaakhout kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Bedankt voor de waarschuwing, ik merk dat ik ook makkelijker wordt na verloop van de jaren. Ook met de kettingzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-08 19:01
Sterkte en beterschap! Hoe goed ik ook kan kloven / hakken (al zeg ik het zelf) ik hou altijd m'n hand ver weg de impactzone. Wijze les geleerd van iemand die ooit z'n vingertopje eraf hakte.. :+

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ai, hopelijk geneest t zonder gezeik en geen last ervan daarna.

Laat me raden, aanmaakhoutjes maken? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunegaart
Om dit soort dingen te voorkomen is er maar 1 remedie
De bijl met 2 handen vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Hunegaart schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:10:
Om dit soort dingen te voorkomen is er maar 1 remedie
De bijl met 2 handen vasthouden
Dat gaat lastig worden bij maken van aanmaakhoutjes.

Dan kun je nog beter met 2 handen het bijltje vasthouden en iemand anders het hout.
3 handen maken licht werk.

* en een reserve 4e hand :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
RaRo74 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:32:
[...]
Er zijn nog wel andere opties om aanmaakhoutjes te klieven dan met een bijl en twee handen.
Eén hand en een relatief lichte hamer volstaan ook al. :)

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Laten klieven is ook een optie :*)

Zo liet ik zakken vol aanrukken vanuit een pensionado hobbyist die heel de dag door, dag in, dag uit aan het zagen en klieven was. 2 euro voor een volle zak aanmaakhoutjes van 100 liter.

Zelf doen en vingers ontwijken is echter veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

[...]

Dan kun je nog beter met 2 handen het bijltje vasthouden en iemand anders het hout.

Vuren plankjes in een autoband op een hakblok. Korte bijl. paf, paf, paf kist vol met aanmaakhout. Zo doe ik het. En ja, soms even een plankje vasthouden, maar dat moet ik afleren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik was in dit geval een smal stammetje aan het klieven met een klein handbijltje. Met links houd ik het stammetje vast en met rechts sla ik dan net hard genoeg dat het bijltje vast komt te zitten, maar niet in 1x er doorheen gaat. Zo beperk je de risico's enigszins, maar het blijft natuurlijk bloedlink. Op deze manier heb ik al 100000x gehakt en nu ging het mis. Eigen schuld dikke bult. Het gekke is dat ik niet heb gezien dat ik mis sloeg. Er gebeurde veel om mij heen en waarschijnlijk was de focus net even weg. Met een x27 zou ik dit nooit doen natuurlijk.

Bedankt voor alle beterschapswensen! Herstel gaat goed, vandaag geen pijnstilling meer nodig gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Who Am I? op 04-03-2025 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
breadje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:04:
Ik heb eigenlijk maar een reactie voor de volgende keer: [Afbeelding]
Dan sla je je vinger gewoon helemaal tot moes. Ik weet niet wat nou erger is😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MG88
Who Am I? schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:57:
Ik was in dit geval een smal stammetje aan het klieven met een klein handbijltje. Met links houd ik het stammetje vast en met rechts sla ik dan net hard genoeg dat het bijltje vast komt te zitten, maar niet in 1x er doorheen gaat. Zo beperk je de risico's enigszins, maar het blijft natuurlijk bloedlink. Op deze manier heb ik al 100000x gehakt en nu ging het mis. Eigen schuld dikke bult. Het gekke is dat ik niet heb gezien dat ik mis sloeg. Er gebeurde veel om mij heen en waarschijnlijk was de focus net even weg. Met een x27 zou ik dit nooit doen natuurlijk.

Bedankt voor alle beterschapswensen! Herstel gaat goed, vandaag geen pijnstilling meer nodig gehad.
Herkenbaar, ik doe dit altijd bij het eerste houtje. Daarna gebruik ik dat als vinger vervanger om het blokje rechtop te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
MG88 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Herkenbaar, ik doe dit altijd bij het eerste houtje. Daarna gebruik ik dat als vinger vervanger om het blokje rechtop te houden.
Dat is een goeie tip! Die ga ik de volgende keer proberen. En dan tot het 'vingerhoutje' helemaal kapot geslagen is en dan een nieuwe pakken🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Dat is inderdaad een tip waar je wat aan heb
Mijn vingers blijven wel heel omdat het hier een zaterdagklusje voor de kinderen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik trek altijd m'n hand op het laatste moment weg. Dat is een goede gewoonte, juist omdat het een gewoonte is; ik zal het niet snel vergeten, omdat ik het altijd doe. Maar het is maar matig effectief; vaak heeft het blokje toch al net te veel bewogen voor het bijltje het (half) raakt / mist.

Een ander houtje gebruiken klinkt zo logisch en simpel dat ik me echt afvraag waarom ik dat hier moet lezen! 8)7
MG88 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:31:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Als het eenmaal zo ver is dat een blok niet meer wil staan dan leg ik hem neer en sla ik op het uiteinde van de zijkant. Dezelfde techniek gebruik ik ook bij de staande houtklover (maar dan met een nieuw houtblok eronder).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:02

Smurf

Detri

[...]

Iemand anders het hout laten vasthouden is inderdaad de beste manier om niet in je eigen hand te hakken. >:)

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-08 19:12
Ik zal wel erg lui zijn dan. Maar het meeste hout wordt hier gekloofd met een staande kloofmachine.
Hierop heb ik zelf de 2-handsbediening vervangen voor voetbediening.

Natuurlijk brengt dat weer nieuwe risico's met zich mee maar goed. Als ik tijdens het kloven zo af en toe een mooi recht stuk hout tegenkom zonder noesten en vergroeiingen, dan kloof ik dat in hele kleine stukjes zodat ik direct weer wat meer aanmaakhout heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Smurf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Iemand anders het hout laten vasthouden is inderdaad de beste manier om niet in je eigen hand te hakken. >:)
Iedereen zijn eigen methode maar zelf vind ik de beste manier om jezelf niet te verwonden nog altijd het te klieven hout niet vasthouden en geen bijl te gebruiken om te klieven.
Op die paar extra euro zal het ook niet steken gezien je dan gratis kan verwarmen.

Liever een paar euro extra naar materiaal dan - in het beste geval - naar de chirurg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEutL3Sju55GLco-63uWS5rK_XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Akh9JasYI3K9U5K3qZfBFU0g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYEnnxX4XvIxT2s8BdJj8ouGcM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPIhFjh7TyiVlXnRfIvRvIt4.jpg?f=fotoalbum_large
En na enkele tientallen seconden, nauwelijks inspanning en nul gevaar voor lijf en leden genoeg aanmaakhout voor de volgende 24 tot 48 uur. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki33BDHXNTFAP8-eIR0Utm-3QF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDJgKaMx9oHogwxpvUlVB9eg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Independent op 05-03-2025 11:55 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Iedereen zijn eigen methode maar zelf vind ik de beste manier om jezelf niet te verwonden nog altijd het te klieven hout niet vasthouden en geen bijl te gebruiken om te klieven.
Op die paar extra euro zal het ook niet steken gezien je dan gratis kan verwarmen.

Liever een paar euro extra naar materiaal dan - in het beste geval - naar de chirurg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En na enkele tientallen seconden, nauwelijks inspanning en nul gevaar voor lijf en leden genoeg aanmaakhout voor de volgende 24 tot 48 uur. :)
[Afbeelding]
En ik als gezelligheidsstoker zet de bijl in de bankschroef en splijt het hout daarop. Ook klaar in luttele seconden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Jailhouse schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:08:
[...]

En ik als gezelligheidsstoker zet de bijl in de bankschroef en splijt het hout daarop. Ook klaar in luttele seconden ;)
Plus een voor deze, maar ik gebruik een workmate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik heb een oude autoband die ik op t kloofblok gooi voor aanmaakhout. Dan kan het tegen de rand van de band leunen en blijven vingers uit de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:42:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja deze of een NO-AXE. Kost wat maar beide opties zijn een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
--jasper-- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:19:
[...]
Ja deze of een NO-AXE. Kost wat maar beide opties zijn een stuk veiliger.
De No-Axe lijkt me duurder en iets minder veilig?
De beschermende ring ontbreekt nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:35:
[...]

De No-Axe lijkt me duurder en iets minder veilig?
De beschermende ring ontbreekt nl.
Ja klopt maar je kan het aanmaakhout in wording laten leunen tegen de zijkant. Dus ook hier houd je het hout niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Nou, ik bedoelde eigenlijk dat wanneer je met de NO-Axe per ongeluk doorslaat je alsnog met de hand het scherpe deel kan raken.
Met de ring kan je nooit lager dan de ring en dus niet bij de scherpe kliever.

Maar waarschijnlijk iets te ver gezocht. :)

Zoals je op de voorgaande foto ziet hou ik de te klieven blok alleen even vast om er op de bovenzijde een korte tik met de hamer op te geven zodat de blok dan recht en vast op de kliever zit.
Vervolgens 2 tot 3 tikken en het blok is al gekloven.

Uiteraard heeft ieder systeem zijn voor- en nadelen.
Nadeel is dat de ring de dikte van de te klieven blokken beperkt tot iets minder dan de diameter van de ring. Maar om aanmaakhout te klieven doet dat er niet toe. Dan begin ik toch al vanaf hout dat reeds gevierendeeld is met de kloofbijl.

[ Voor 51% gewijzigd door Independent op 05-03-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:24
Interessante discussie!
En ook van mij beterschap!
Ik doe het weer anders, maar realiseer me nu dat het langzamer is.
Zet een plank op de grond, dan de handbijl op de kopse kant en sla met een lichte moker op de achterkant bijl. Geen vingers in gevaar en altijd goed gespleten. Het is natuurlijk langzamer omdat je verschillende elementen moet overpakken, maar ik ben het gewend en gaat redelijk snel.
Ik heb het dan over aanmaakhout van oude pallets, en ik doe het alleen per stookbeurt, niet een hele zak vol.

[ Voor 12% gewijzigd door lmb-s op 13-03-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
lmb-s schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:31:
Interessante discussie!
En ook van mij beterschap!
Ik doe het weer anders, maar realiseer me nu dat het langzamer is.
Zet een plank op de grond, dan de handbijl op de kopse kant en sla met een lichte moker op de achterkant bijl. Geen vingers in gevaar en altijd goed gespleten. Het is natuurlijk langzamer omdat je verschillende elementen moet overpakken, maar ik ben het gewend en gaat redelijk snel.
Ik heb het dan over aanmaakhout van oude pallets, en ik doe het alleen per stookbeurt, niet een hele zak vol.
Dat deed ik ook ooit, maar (bronvermelding heb ik niet) dat schijnt niet goed te zijn voor de 'steel-in-kop' verbinding. De bijl krijgt een klap van de verkeerde kant waardoor de steel los kan komen te zitten. Bij mij gebeurde dat inderdaad. Ik vroeg me wel af of de bijl überhaupt al niet in orde was. Hij was van de man van de vorige bewoonster en al een jaar of 15 niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Jailhouse schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Dat deed ik ook ooit, maar (bronvermelding heb ik niet) dat schijnt niet goed te zijn voor de 'steel-in-kop' verbinding. De bijl krijgt een klap van de verkeerde kant waardoor de steel los kan komen te zitten. Bij mij gebeurde dat inderdaad. Ik vroeg me wel af of de bijl überhaupt al niet in orde was. Hij was van de man van de vorige bewoonster en al een jaar of 15 niet gebruikt.
Nou nou, dit vind ik wel erg grote nonsens
Als je hak komt het geweld van de bijl aan heel de steel, niet alleen aan de voorkant
En moch de bijl wat los van de steek zitten, dan merk je dat snel genoeg
Die vliegt er echt niet zomaar op eens af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zal ook aan de bijl liggen. Bij de fiskars bijlen staat ook expliciet een waarschuwing dat je niet met een hamer op de achterkant van de kop moet slaan.
Sommige van hun kloofhamers hebben daarvoor een nylon dop op de achterkant zitten en daarbij mag het wel.

Het is ook niet goed om twee hamers met de koppen tegen elkaar te slaan. Het geharde staal kan dan barsten of zo geloof ik. Wellicht dat hetzelfde speelt bij hamer op bijl.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Orion84 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:54:

Het is ook niet goed om twee hamers met de koppen tegen elkaar te slaan. Het geharde staal kan dan barsten of zo geloof ik. Wellicht dat hetzelfde speelt bij hamer op bijl.
En ik geloof dat de aarde plat is
Kom eens met feiten joh

Feit is dat bijlen van smeedstaal gemaakt worden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat Fiskars er voor waarschuwt is in elk geval een feit, verder probeer ik ook maar mee te denken, een beetje vriendelijker mag ook wel :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Who Am I?
Wat wél kan is met een houten hamer op de bijl slaan. Of een rubberhamer, maar dan verlies je wat kracht in het rubber. Maar eerlijk is eerlijk, ik mep zonder enige twijfel met de achterkant van een kloofbijl op de achterkant van een handbijl. Soms heb je van die knoesten waar je alleen maar met geweld doorheen kunt snijden.

Ik begin mij af te vragen waarom ik nooit eerder ongelukken heb gehad🤔

Vinger gaat goed, hechtingen zijn er uit en het lijkt redelijk netjes vast te groeien allemaal.

En, laten we vooral lekker vriendelijk blijven voor elkaar. We zitten hier op Tweakers, niet op X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Hunegaart schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:17:
[...]

En ik geloof dat de aarde plat is
Kom eens met feiten joh

Feit is dat bijlen van smeedstaal gemaakt worden
Barsten weet ik niet, maar het kan wel versplinteren. Of kleine stukjes afschieten die tevens serieus scherp kunnen zijn.

Daarom zijn bijv. stalen wiggen ook van zachter metaal dan de hamer of bijl waarmee je erop slaat.

Echter zie je bijv. bij een smit dat hij ook met zijn hamer op het aambeeld slaat of stuitert (meestal voor het aanpassen van de grip) als dat zo slecht zou zouden ze het vast niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Veel bijlen hebben relatief weinig staal achter het oog (gat waar de steel in zit). Als je daar op gaat rammen met een flinke voorhamer dan vervormt het oog, en kan de steel los gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:35
Hier voor het eerst een houtkachel en in de herfst ook voor het eerst hout gekocht en achter de veranda opgestapeld. Daar ligt het wel mooi droog maar het is blijkbaar toch te vochtig (of te weinig wind), want er is toch wat groene schimmel zichtbaar hier en daar.

Maar eens een betere plek zoeken in de tuin.

Dit hout met wat beginnende schimmelplekken kan ik wel gewoon opstoken neem ik aan?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Geen probleem en mits droog genoeg gewoon verstoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 07:52
@VidaR-9
Ovengedroogd of niet bekend?

Let wel op met ovengedroogd hout men meet alleen de buitenkant. Binnenkant kan nog nat zijn meer dan 20% vocht. Dat geeft schimmel enz. Eigen ervaring speelt mee.
Branden van hout met schimmel mits droog geen probleem. Wel buiten het huis bewaren
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste