Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:54
@Hans Esselink ja ovengedroogd essenhout. Het was voorverpakt in zakken van X liter en die zakken hebben we achter de veranda gelegd. In de veranda hebben we een rek waar we dan paar zakken los hout in stapelen.

Nu wat aan het stoken, maar merk er verder niks van, lijkt erg oppervlakkig.

[ Voor 15% gewijzigd door VidaR-9 op 16-03-2025 18:44 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:52

BeyondThunder

Lost Lightning

VidaR-9 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:32:
Hier voor het eerst een houtkachel en in de herfst ook voor het eerst hout gekocht en achter de veranda opgestapeld. Daar ligt het wel mooi droog maar het is blijkbaar toch te vochtig (of te weinig wind), want er is toch wat groene schimmel zichtbaar hier en daar.

Maar eens een betere plek zoeken in de tuin.

Dit hout met wat beginnende schimmelplekken kan ik wel gewoon opstoken neem ik aan?
Je kan bij de Welkoop van die kleine schimmeleterjes halen, werken hard en goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waTtKc3OweiCEd2QybaPwK8e7QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xBnpeicRUEbKUE1U4eMP1zne.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:32:
Hier voor het eerst een houtkachel en in de herfst ook voor het eerst hout gekocht en achter de veranda opgestapeld. Daar ligt het wel mooi droog maar het is blijkbaar toch te vochtig (of te weinig wind), want er is toch wat groene schimmel zichtbaar hier en daar.

Maar eens een betere plek zoeken in de tuin.

Dit hout met wat beginnende schimmelplekken kan ik wel gewoon opstoken neem ik aan?
Schimmel leeft van de energie van het hout. Dus flink verschimmeld heeft geen zin meer, brand amper en slecht. Een beetje is geen probleem.

Achter de varanda klinkt als dat het te lang vochtig blijft als het 's ochtend flink afgekoeld is (hoge luchtvochtigheid). Die vocht blijft dan idd hangen en kan ervoor zorgen dat het gaat schimellen. Klinkt ook als het op die plek heel lang (als in meerdere jaren) nodig zou hebben om goed te drogen als het nat hout is.
Dus prima plek als het hout al wat 'ingedroogd' is wellicht, maar voor vers houd niet. Lastige is natuurlijk dat het nogal afhankelijk is van het weer dat jaar en welk houtsoort je hebt. Kan ene jaar goed gaan, jaar erop weer gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
IJsbeer schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:13:
[...]
Schimmel leeft van de energie van het hout. Dus flink verschimmeld heeft geen zin meer, brand amper en slecht. Een beetje is geen probleem.

Achter de varanda klinkt als dat het te lang vochtig blijft als het 's ochtend flink afgekoeld is (hoge luchtvochtigheid). Die vocht blijft dan idd hangen en kan ervoor zorgen dat het gaat schimellen. Klinkt ook als het op die plek heel lang (als in meerdere jaren) nodig zou hebben om goed te drogen als het nat hout is.
Dus prima plek als het hout al wat 'ingedroogd' is wellicht, maar voor vers houd niet. Lastige is natuurlijk dat het nogal afhankelijk is van het weer dat jaar en welk houtsoort je hebt. Kan ene jaar goed gaan, jaar erop weer gedoe...
Deze winter was wel erg grauw en vochtig (veel mist). Wij stoken niet heel vaak, zeker niet in de winter - dus voor aankomende winter maar zorgen dat we slechts kleine voorraad over hebben voor de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:43:
@Hans Esselink ja ovengedroogd essenhout. Het was voorverpakt in zakken van X liter en die zakken hebben we achter de veranda gelegd. In de veranda hebben we een rek waar we dan paar zakken los hout in stapelen.

Nu wat aan het stoken, maar merk er verder niks van, lijkt erg oppervlakkig.
In het plastic gelaten? Dat zou ook niet mijn voorkeur zijn omdat als er vocht inkomt (wat vaak wel lukt) het er ook heel moeilijk weer uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
IJsbeer schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:02:
[...]
In het plastic gelaten? Dat zou ook niet mijn voorkeur zijn omdat als er vocht inkomt (wat vaak wel lukt) het er ook heel moeilijk weer uit kan.
Het zag in netten. Daarin gelaten idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hans Esselink schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:09:
@VidaR-9
Ovengedroogd of niet bekend?

Let wel op met ovengedroogd hout men meet alleen de buitenkant. Binnenkant kan nog nat zijn meer dan 20% vocht. Dat geeft schimmel enz. Eigen ervaring speelt mee.
Huh? Dat hoort niet hoor; gedroogd is gedroogd.

En zo gemakkelijk schimmelt hout sowieso niet. D.w.z. ook nog nat hout hoort bij aankoop niet noemenswaardig beschimmeld te zijn. (Al kun je het natuurlijk prima laten schimmelen als je het slecht opslaat.)

Klinkt alsof iemand je aardig bij de neus heeft genomen..

@BeyondThunder Nu wil ik ook schimmel op m'n hout. Zo schattig!!

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 18-03-2025 14:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 20:11

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Zo, de hokken weer een beetje aanvullen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfdgZF_0MVCkHCX8oE5b0_w2bbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyuqvJJQevORFBCSa0SfUN3z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJARdGVCdF7Oi7zSMoXWuTMxoiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7PZ6TsVk84JQBHFWpsUYt5P.jpg?f=fotoalbum_large

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Mooi hout hout hoor, zonde om weg te stoken ;-)
Ik heb altijd geleerd om met de schors naar beneden te stapelen. Maar ik heb geen idee of dat echt beter droogt dan. Ik stook eigenlijk uitsluitend gezaagd naaldhout (zonder schors).

Wat me echt opvalt is de hoeveelheid as, met stamhout veel as. Met dit naaldhout bijna geen as. En dan bedoel ik 2 of 3 maal de kachel leeg scheppen in een stook seizoen (dagelijks stoken, de hele dag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
BeyondThunder schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:48:
Mooi hout hout hoor, zonde om weg te stoken ;-)
Ik heb altijd geleerd om met de schors naar beneden te stapelen. Maar ik heb geen idee of dat echt beter droogt dan. Ik stook eigenlijk uitsluitend gezaagd naaldhout (zonder schors).

Wat me echt opvalt is de hoeveelheid as, met stamhout veel as. Met dit naaldhout bijna geen as. En dan bedoel ik 2 of 3 maal de kachel leeg scheppen in een stook seizoen (dagelijks stoken, de hele dag)
Schors boven en beneden.. zijn heel veel discussies over wat beter is... Ik doe onderstse x rijen schors naar beneden (want optrekkend vocht) en laatste stuk naar boven (want eventueel vocht van boven). Rest maakt me niet zoveel uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Semper Fight
  • Laatst online: 12-05 20:11

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Er gaat niets boven een ochtendje kloven.
Stress? Gejaagd? Helemaal niet! 😄
Muziekje erbij en hakken!

Iemand enig idee wat voor een houtsoort dit is?
Ik dacht aan essenhout.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO6abHg6-B_N9YlbP8MX2ujsFP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iL2HNWM4wjc8q8O1CGN6L3MD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:56
Nice!

Mijn ouders, zus en ik verstoken jaarlijks meer dan ik uit het bos kan zagen (via staatsbosbeheer).

Dus om te voorkomen dat we over 2-3jr zonder te komen zitten, een flinke voorraad laten komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Trp3Tu12DnfqPdT-mLIsKC5ttak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWxyzYRFDpu1Gp7tO4Wjdzdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg01Zd2jWWRWzmA2s8dvo5JHEyI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ht23Eyad83Ud1H608vh9aKcH.jpg?f=user_large

Zo'n 23 stère :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-05 11:51
Raymond schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:31:
Nice!

Mijn ouders, zus en ik verstoken jaarlijks meer dan ik uit het bos kan zagen (via staatsbosbeheer).

Dus om te voorkomen dat we over 2-3jr zonder te komen zitten, een flinke voorraad laten komen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo'n 23 stère :)
wow waar koop je dat? en wat kost het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
chimera2 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:49:
[...]

wow waar koop je dat? en wat kost het?
Bij een rondhouthandel, daar zijn er meerdere van. Ik heb gemerkt dat ze bij voorkeur relatief lokaal leveren. Je kan ff googlen en rondbellen :)
De leverancier die ik heb benaderd gaf aan geen nieuwe klanten aan te nemen.

Kosten zijn afhankelijk van welke houtsoort je wilt. Als je zo'n hele lading laat afleveren, betaal je wel merkbaar minder dan wat je op MP ziet staan. Maar het is nog steeds veel geld hoor. Ik weet nog dat mijn buren 5jr geleden gedroogd hout (beuk) lieten afleveren voor €90 per kuub (inc leveren). Dat is wat je nu ongeveer betaalt voor vers, ongezaagd en ongekloofd hout, in bulk. Het jammere is dat in 2025 het btw tarief van 9 naar 21% is gegaan, dat helpt ook niet.
Voor mij was het een eenmalige, particuliere levering. Wellicht als je afspraken maakt om elke maand een volledige vracht (dus ook met aanhanger) af te nemen, dat er nog flink wat af kan. Maar dan ben je wel je eigen houthandel begonnen :+

[ Voor 48% gewijzigd door Raymond op 28-03-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 21:36
En dan dacht ik dat we vorige week goed bezig waren met 11m3 weg te werken op een zondag. Wel dik zo'n stapel en super handig als je de ruimte hebt. Lekker in de avond paar stammetjes wegwerken elke keer.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dan ben je toch ook lekker bezig? Ik heb afgelopen winter ook ong 11kuub uit het bos gehaald enngezaags en gekloofd. Daar ben ik heel wat dagen zoet mee geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:03
Semper Fight schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:13:
Er gaat niets boven een ochtendje kloven.
Stress? Gejaagd? Helemaal niet! 😄
Muziekje erbij en hakken!

Iemand enig idee wat voor een houtsoort dit is?
Ik dacht aan essenhout.[Afbeelding]
Dat lijkt mij inderdaad Es. Heerlijk hout, zowel om te stoken als om te kloven.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Onze voorgaande schoorsteenvegers zijn er mee gestopt en heb nu een, voor ons, nieuwe partij binnen gehad. Ik was altijd gewend dat men van bovenaf de schoorsteen schoon borstelde, maar kreeg nu te horen dat dat ouderwets was en hij ging langs onderen met een borstel de schoorsteen in.

Ik was er zelf niet bij helaas. Ouderwets geloof ik gelijk, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter was :p Ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen?

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:11
Het scheelt wel eens. Bij hetzelfde bedrijf (ijmond) veegt de ene het van boven, de ander van onder af. (dit klinkt zo heel anders dan bedoeld _O- )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 19:37
Hier in de buurt wordt alleen maar vanaf de grond geveegd.

Hier hebben we nog geen verschil gemerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Alleen maar fijn dat hij niet het dak op hoeft. Toen iemand dat voor iets anders wel moest, heb ik 't laten controleren, die toch als moeilijk veegwerk klinkende kap: was helemaal prima gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 09:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik vind het nadeel dat ze de trekkap dan niet even rondom kunnen schoonmaken, gaat er na een paar jaar toch wat zwart uit zien bij ons. Maar ik krijg de laatste twee vergers het dak ook niet meer op.

Ik moet maar weer eens op zoek naar een nieuwe want de huidige zegt elk jaar dat hij zelf contact opneemt omdat hij dan betere controle over de planning heeft maar moet hem altijd weer een herinnering sturen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-05 19:06
Binnenkort verhuizen van een Hr++++ appartementje naar een hoekhuis met houtkachel/allesbrander. Tijd om dit topic te gaan volgen, bij deze. :P

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:31:
Nice!

Ik dacht dat je niet meer mochten kappen in het bos sinds een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:00
Numbers schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:47:
Onze voorgaande schoorsteenvegers zijn er mee gestopt en heb nu een, voor ons, nieuwe partij binnen gehad. Ik was altijd gewend dat men van bovenaf de schoorsteen schoon borstelde, maar kreeg nu te horen dat dat ouderwets was en hij ging langs onderen met een borstel de schoorsteen in.

Ik was er zelf niet bij helaas. Ouderwets geloof ik gelijk, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter was :p Ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen?
Een vriend is meesterschoorsteenveger
Hij doet het meestal van benedenaf
De enkele keer dat ie het dak op moet is als een schoorsteenkap wat werk nodig heeft
Of als het van onderaf niet lukt
Maakt geen verschil
Als ik
Zelf veeg is het wel van bovenaf
Want ik heb niet die flexibele stang die hij heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Zelf veeg ik ook van bovenaf, van onderen krijg ik de flexibele stang er niet in, omdat het kanaal een te scherpe bocht maakt.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:11
Van bovenaf is voor mij ook het lekkerst ;) :P

Kan ik gelijk de Chinesehoed en kraaienkorf inspecteren net als het voegwerk van de steen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Het stelt me wel gerust d:)b

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ijmond veegt hier altijd van onder, al zolang we de kachel hebben. Denk 10+ jaar.
Echter hierdoor vindt er geen controle van kap plaats, en hierdoor heeft de kap al 2 keer in de fik gestaan.
Inmiddels hebben we ook een nieuwe kap.
Ik ga hier de volgende keer wel een punt van maken, ook de kap moet gecontroleerd/ geveegd worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Goeie, hier afgelopen jaren ook alleen via onder geveegd.
Maar kap controleren hoort er mijn inziens wel bij als ik dit zo lees. Meestal is het volgens mij €85 en zijn binnen 10-15 min weer weg. Dus voor dat tarief mag er wel wat gedaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:57
Ik had een abonnement bij bedrijf A maar bedrijf B had blijkbaar de klanten overgenomen.

Lang verhaal kort, een hoop geklaag dat ze de gietijzeren vuurplaat niet los kregen (niet eens geprobeerd, alleen naar gekeken) en het dak op moesten. In 5 minuten waren ze weer weg en het kanaal voor de helft geveegd. Zelf een set gekocht en dit kreeg ik er zelf nog uit na dat ik de vuurplaat los had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxlXoBR9Fn3AHpk3ccbwiY4SZb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08qW344Pk2C5HLvme4kx7zxK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM6ydJ1MSEnS5E85EGXBtN4J9is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsPmMFfxbuRzv6Z8ntH7BXKh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik veeg in het vervolg zelf, weet ik zeker dat het goed gebeurd, kan eventueel zelf nog tussendoor vegen ook, geen overbodige luxe gezien wat er uit komt (hoofdverwarming)

Voor iedereen die ook zelf wil vegen, met de tips van @four38AM op YouTube kom je een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
iMode schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:51:
Ik had een abonnement bij bedrijf A maar bedrijf B had blijkbaar de klanten overgenomen.

Lang verhaal kort, een hoop geklaag dat ze de gietijzeren vuurplaat niet los kregen (niet eens geprobeerd, alleen naar gekeken) en het dak op moesten. In 5 minuten waren ze weer weg en het kanaal voor de helft geveegd. Zelf een set gekocht en dit kreeg ik er zelf nog uit na dat ik de vuurplaat los had:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik veeg in het vervolg zelf, weet ik zeker dat het goed gebeurd, kan eventueel zelf nog tussendoor vegen ook, geen overbodige luxe gezien wat er uit komt (hoofdverwarming)

Voor iedereen die ook zelf wil vegen, met de tips van @four38AM op YouTube kom je een eind.
Welke set heb je gekocht?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddle-sheep
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-05 12:32
Voor de regio Haarlem ben ik opzoek naar een nieuwe schoorsteen veger. Onze oude (feije) is helaas gestopt en verhuist naar het buitenland.
Heeft een van jullie goede ervaringen waar we op kunnen varen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:11
Cuddle-sheep schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:08:
Voor de regio Haarlem ben ik opzoek naar een nieuwe schoorsteen veger. Onze oude (feije) is helaas gestopt en verhuist naar het buitenland.
Heeft een van jullie goede ervaringen waar we op kunnen varen?
Hij is net 2 keer genoemd in dit topic, https://www.ijmondcontent.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Afgelopen weekend een aantal stammen van knotwilgen gekregen.
Ik kom er nu achter dat ondanks dat het middenstuk helemaal zacht is, ik dit niet goed klein krijg met mijn elektrische kettingzaag van black en Decker.

Iemand een goede tip om dit soort lompe stukken goed klein te krijgen? Of is hier simpelweg een (hele) grote kettingzaag nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU7_3AOY83nMJkE2HVI-CZAie5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNncO6iUQ4kuavSheSMJprx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Yaay schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:33:
Ik kom er nu achter dat ondanks dat het middenstuk helemaal zacht is, ik dit niet goed klein krijg met mijn elektrische kettingzaag van black en Decker.

Iemand een goede tip om dit soort lompe stukken goed klein te krijgen? Of is hier simpelweg een (hele) grote kettingzaag nodig?

[Afbeelding]
De ketting goed slijpen/ diepte goed instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Yaay schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:33:

[Afbeelding]
Oei! En die zijn een b#tch om klein te krijgen. Ik mijd ze liever juist om die reden en met het handje kloven lukt al helemaal niet.

Lompen stukken zoals deze worden klein met lomp geweld in de vorm van een stevige kettingzaag met vermogen en lang blad.
Een echte zaag lenen of huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:45:
[...]

De ketting goed slijpen/ diepte goed instellen.
Ik overweeg een nieuwe ketting aan te schaffen, dat wordt wellicht tijd.
Ik heb de black en Decker cs2040, dus echt een model om wat wilgen takken weg te zagen.
Zouden deze dikkere stammen haalbaar zijn met een nieuwe ketting?

Bijv:
https://www.bol.com/nl/nl...-chroom/9200000057567149/

Ik zie hier in de review al staan ‘niet geschikt voor dikke stammen’. Wat me wel wat zorgen maakt, ondanks dat wilg relatief zacht hout is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Yaay schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Ik heb de black en Decker cs2040, dus echt een model om wat wilgen takken weg te zagen.

Bijv:

Ik zie hier in de review al staan ‘niet geschikt voor dikke stammen’. Wat me wel wat zorgen maakt, ondanks dat wilg relatief zacht hout is natuurlijk.
Een reserve ketting is nooit weg dus gewoon proberen.
Dan kun je in de tussentijd je huidige ketting (laten)slijpen.

Het zal uiteindelijk vast wel lukken. Laat vooral de zaag het werk doen en niets forceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Bijv:

Een ketting slijp je na elke zaagdag. Dus als je die ketting nog nooit hebt geslepen, dan zal'ie heel erg bot zijn.
Wanneer je die nieuwe ketting besteld, bestel er dan ook een vijl en geleider bij (wel ff letten op de diameter van de vijl). Slijpen is met wat oefening een klusje van 5 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Klinkt inderdaad als een botte ketting; wilg is erg zacht en mag zelfs met een lichtere zaag geen probleem zijn i.m.h.o.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
Hier al een paar keer bestellingen gedaan en bevalt prima.
Ook wat kettingen van Longer mee laten komen om te proberen en doen het eigenlijk boven verwachting goed.

https://www.zaagkettingshop.eu/zaagkettingen/longer-pro.html

Ook vijlen, olie en eigenlijk al het andere kun je dan makkelijk gelijk mee laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

Bijv:

Met een scherpe ketting zou dit geen probleem moeten zijn. In principe is wilgenhout vrij zacht dus zaagt vrij snel weg.

Wat het wel iets lastiger maakt is dat hout niet in alle richtingen even gemakkelijk zaagt.
Een stam in schijven zagen gaat makkelijk, als je zo'n schijf dan op zijn kant legt, en vanaf bovenaf door zaagt (tot twee halve schijven,parallel aan de houtvezels) gaat het ook makkelijk. Maar als je zo'n schijf/plak plat op de grond legt, en dan van bovenaf probeert door te zagen (in twee halve schijven) kost het veel moeite.

En bij dit soort stukken hout gaan die vezels door de vertakkingen soms alle kanten op, maar probeer toch te zorgen dat je voornamelijk in de goede richting zaagt.

Daarnaast moet een ketting zeer regelmatig geslepen worden, na een uur of twee zagen is de het scherpe er wel vanaf en moet de ketting weer geslepen worden. En na het raken van iets hards of de grond is er zelfs gelijk een slijpbeurt nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Bedankt voor alle tips! Een nieuwe ketting gehaald en deze ging als een warm mes door de boter 👌.

Vanmiddag in een paar uur tijd alles klein kunnen krijgen.

Enige probleem wat resteert is dat mijn houthok te klein is 😉.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_v9coniVihm09q_WJ2HjGWNMNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VQM7OwCVaVb7YMTDt3oO9Tk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Yaay schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:05:
Bedankt voor alle tips! Een nieuwe ketting gehaald en deze ging als een warm mes door de boter 👌.

Vanmiddag in een paar uur tijd alles klein kunnen krijgen.

Enige probleem wat resteert is dat mijn houthok te klein is 😉.

Resultaat:

[Afbeelding]
Ziet er goed uit en herkenbaar dat zaagsel wanneer je met de nerf mee zaagt.

Nog een tip; Draai je zaagblad om voor gelijkmatige slijtage van je blad/neusdwiel.
Foto linksonder lijkt wel wat slijtage te laten zien :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Yaay Gebruik je wel kettingolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Ja, maar laatste keer dat ik het bij heb gevuld kwam ik er wel achter dat hij al droog stond, wat waarschijnlijk de beschadiging aan het zaagblad heeft veroorzaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:22
Ik ben toch wel voorstander van een zaagbroek bij gebruik van een kettingzaag.

Je zal de eerste niet zijn die zijn been in schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Yaay schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Ja, maar laatste keer dat ik het bij heb gevuld kwam ik er wel achter dat hij al droog stond, wat waarschijnlijk de beschadiging aan het zaagblad heeft veroorzaakt.
Dat gebeurt mij ook bij mn elektrische kettingzaag. Die gaat gewoon door. Dus geen automatische reminder als de benzine op is, om ook ff olie bij te vullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb deze kettingen gekocht, behoorlijk woekiefoekie, ik had er geen verwachtingen van.

Echter voor 7 euro per ketting hoef ik niet meer de moeite te nemen om ze te slijpen ;-)
De kettingen doen het prima op mijn Parkside Benzine kettingzaag.
Ik al best wat uurtjes gezaagd en heb nog niet de indruk dat ze veel botter zijn geworden, echter enkel zacht naaldhout gezaagd.

Voor mijn doel prima prijs/kwaliteit.

ps, ik betaalde altijd rond de 30-35 euro per ketting (merk: Arnold).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BeyondThunder schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:52:
Ik heb deze kettingen gekocht, behoorlijk woekiefoekie, ik had er geen verwachtingen van.

Echter voor 7 euro per ketting hoef ik niet meer de moeite te nemen om ze te slijpen ;-)
De kettingen doen het prima op mijn Parkside Benzine kettingzaag.
Ik al best wat uurtjes gezaagd en heb nog niet de indruk dat ze veel botter zijn geworden, echter enkel zacht naaldhout gezaagd.

Voor mijn doel prima prijs/kwaliteit.

ps, ik betaalde altijd rond de 30-35 euro per ketting (merk: Arnold).
Dan lijkt de tip van @RaRo74 hierboven een betere optie. €35 is ook wel extreem duur, dat kosten de originele Stihl, Husq of Oregon kettingen niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:33
BeyondThunder schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:52:
Ik heb deze kettingen gekocht, behoorlijk woekiefoekie
Er zijn ook "kettingzagen" die je op een haakse slijper kan hangen. Het ziet er op het eerste gezich slim uit: geen logge zaag (ook geen smering met olie overigens). Tot je er testen mee ziet op YT ;( .
Bij goedkope "brol" heb ik schrik dat een schakel lost, en dan is het niet woekiefoekie, maar what-the-fuck-ie in uw been ofzo :).
Is me de paar euro's meer voor een ketting van het merk zelf, niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:00
Veiligheid is nr 1 bij werken met een motorkettingzaag
Daar bezuinig je niet op
Je laat de ziektekostenverzekering toch ook niet schieten omdat je zo’n goede gezondheid hebt?
Die investeringen in een goede zaagbroek, schoenen en een goede ketting moet je zien als een verzekeringspremie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Hunegaart schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:26:
Veiligheid is nr 1 bij werken met een motorkettingzaag
Daar bezuinig je niet op
Je laat de ziektekostenverzekering toch ook niet schieten omdat je zo’n goede gezondheid hebt?
Die investeringen in een goede zaagbroek, schoenen en een goede ketting moet je zien als een verzekeringspremie
Voor een euro of 60 koop je tegenwoordig al een foekiewoekie benzine kettingzaag. Het nodigt dan toch uit om maar "eens te proberen" en dan komt die broek later wel ;(.

Het stomme is dat dat die dingen dan ook met een standaard 0.325" ketting komen, terwijl beginners beter met een 3/8" hobby ketting kunnen zagen omdat de kans op kickback veel kleiner is.

Ik probeer mensen in mijn omgeving in een veiligheidsbroek te krijgen, maar daar moet je soms behoorlijk je best voor doen (zoals zeggen dat je anders niet komt helpen of ze als verjaardagscadeau geven).

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 08-05-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 21:47
HandyLumberjack schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:47:
[...]

Voor een euro of 60 koop je tegenwoordig al een foekiewoekie benzine kettingzaag. Het nodigt dan toch uit om maar "eens te proberen" en dan komt die broek later wel ;(.

Het stomme is dat dat die dingen dan ook met een standaard 0.325" ketting komen, terwijl beginners beter met een 3/8" hobby ketting kunnen zagen omdat de kans op kickback veel kleiner is.

Ik probeer mensen in mijn omgeving in een veiligheidsbroek te krijgen, maar daar moet je soms behoorlijk je best voor doen (zoals zeggen dat je anders niet komt helpen of ze als verjaardagscadeau geven).
Klopt helemaal wordt volledig onderschat, en vooral de impact als het misgaat. Natuurlijk in alle gevallen beter van niet maar bijv. een snee van een zaag- of slijpmachine herstelt veel mooier (als er een vorm van herstel is). Bij een kettingzaag is dat wel even anders.

Geldt trouwens ook voor overige bescherming zoals ogen en oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Oh, dat wist ik niet. Hoe komt dat? Ik ben niet goed thuis in kettingen :)
Meestal is de kost "niet te rechtvaardigen" voor het aantal keer dat de zaag gebruikt wordt.
Tot je eens naar spoed moet natuuurlijk, daarna kan het meestal wel :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Slonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Oh, dat wist ik niet. Hoe komt dat? Ik ben niet goed thuis in kettingen :)
Het heeft voornamelijk te maken met de vorm van de diepteinstellers, waardoor de beitels aan de tip van het zaagblad minder diep het hout in gaan.

Maar daarnaast zijn de beitels op een 3/8" hobbyketting een stuk kleiner, waardoor het veel rustiger zaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 21:47
HandyLumberjack schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Het heeft voornamelijk te maken met de vorm van de diepteinstellers, waardoor de beitels aan de tip van het zaagblad minder diep het hout in gaan.

Maar daarnaast zijn de beitels op een 3/8" hobbyketting een stuk kleiner, waardoor het veel rustiger zaagt.
Daarnaast zijn de 3/8 kettingen voornamelijk half haaks, dit zaagt rustiger en minder agressief.

Dit is wel mijn persoonlijke ervaring, waarbij het formaat van de zaag ook meespeelt (ms211 vs 441)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Besmar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02:08
Wij bieden dagbesteding aan mensen met een verstandelijke beperking en zagen en kloven zon 1000 kuub per jaar. We hebben inmiddels aardig ervaring met zagen en kettingen.

Wij kopen tegenwoordig vaak " longer" kettingen en zwaarden.

Kettingen met haakse beitel zagen het snelst.goed oppassen met zand of andere verontreiniging anders beter een half haakse ketting kopen Wij hebben ook steek .325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het wordt weer mooi weer, er komen weer beestjes uit het hout. Deze herkende ik niet, of eigenlijk wel maar had ik nog niet eerder gehad.

Leek wel wat boktor achtig, even door OBSIdentify gehaald en inderdaad: Rode soldaatboktor.

De houtmand maar ff in het houthok gezet. Hopelijk laten ze m'n huis heel. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Beekforel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:19:
Het wordt weer mooi weer, er komen weer beestjes uit het hout. Deze herkende ik niet, of eigenlijk wel maar had ik nog niet eerder gehad.

Leek wel wat boktor achtig, even door OBSIdentify gehaald en inderdaad: Rode soldaatboktor.

De houtmand maar ff in het houthok gezet. Hopelijk laten ze m'n huis heel. :X
De meeste boktorren laten je huis met rust, over het algemeen veroorzaakt alleen de huisboktor echt serieuze schade aan woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:33
Beekforel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:19:Hopelijk laten ze m'n huis heel. :X
Wat achtergrondinformatie: https://natuurtijdschrift...2507/NFM2018050001005.pdf
Ik denk niet dat je enige schrik moet koesteren jegens dat beestje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cafe Del Mar schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Wat achtergrondinformatie: https://natuurtijdschrift...2507/NFM2018050001005.pdf
Ik denk niet dat je enige schrik moet koesteren jegens dat beestje :).
Als ik dat zo lees zal het de bruine wel zijn.

Ik heb ooit ergens gewerkt waar je de boktorren hoorde knagen aan de hanebalken. :X Dus toch altijd een beetje verdacht op die beestjes.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste