Ervaringen openhaardhout - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:04
supersoco80 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:10:
We hebben gisteren haardhout laten bezorgen. Bijna alles ligt in een houthok buiten tegen de gevel, maar ik had vast een klein voorraadje binnen in ons houtrek gelegd. Zitten we vanavond op de bank, horen we geknisper achter ons uit dat houtrek komen.

Met wat zoeken kwam ik deze larve tegen:

[Afbeelding]

Dit lijkt mij een larve van een boktor. Ik heb het hout direct buiten gelegd.

Er even vanuit gaande dat er in de rest van het hout ook boktorren zitten: Moet dit vernietigd worden? Opstoken duurt maanden.

Wat kan ik richting de verkoper?
Balen, had ik ook bij mijn eerste aankoop van 4 kuub. Was echt een plaag. Beestjes worden best groot en eten van binnen heel het hout op. Sommigen blokken branden zo weg omdat ze volledig geperforeerd waren.

Het jaar daar op overgestapt naar een andere leverancier en alleen ovengedroogd (Weet je zeker dat er niks in zit, op een spin van het transport na).

Ik heb nu ovengedroogd Berk en Beuk (en bruinkool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:04
supersoco80 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:10:
We hebben gisteren haardhout laten bezorgen. Bijna alles ligt in een houthok buiten tegen de gevel, maar ik had vast een klein voorraadje binnen in ons houtrek gelegd. Zitten we vanavond op de bank, horen we geknisper achter ons uit dat houtrek komen.

Met wat zoeken kwam ik deze larve tegen:

[Afbeelding]

Dit lijkt mij een larve van een boktor. Ik heb het hout direct buiten gelegd.

Er even vanuit gaande dat er in de rest van het hout ook boktorren zitten: Moet dit vernietigd worden? Opstoken duurt maanden.

Wat kan ik richting de verkoper?
Er zijn ontzettend veel soorten boktor, maar alleen de huisboktor kan serieuze schade aan je huis aanrichten. Deze zit dan weer eigenlijk alleen in bewerkt naaldhout.

Ik zou het hout op het laatste moment naar binnen halen en dan gelijk opstoken. En je kunt natuurlijk altijd even de verkoper benaderen, en anders eventueel op zoek naar een andere voor de volgende keer.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-10 11:47
Bedankt voor alle adviezen! Het hout heeft een half dagje binnen gelegen en ligt weer buiten. We gaan het deze winter opstoken (en daarna ergens anders ons hout vandaan halen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 23:03
iMode schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:03:
[...]

Balen, had ik ook bij mijn eerste aankoop van 4 kuub. Was echt een plaag. Beestjes worden best groot en eten van binnen heel het hout op. Sommigen blokken branden zo weg omdat ze volledig geperforeerd waren.

Het jaar daar op overgestapt naar een andere leverancier en alleen ovengedroogd (Weet je zeker dat er niks in zit, op een spin van het transport na).

Ik heb nu ovengedroogd Berk en Beuk (en bruinkool)
ik vind alleen overgendroogd zo'n raar idee. De leverancier verbrand gas om het hout te drogen zodat ik een beetje gas bespaar met hout stoken.. 8)7

Ik heb een houthok achter in de tuin gebouwd zodat de alle beestjes niet in mijn huis komen. En daar droog ik het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:31
Volgens mij is dat ovengedroogd niet bedoeld om jou gas te besparen, maar om ervoor te zorgen dat je het sneller kunt gebruiken zonder dat je nat hout stookt. Wat natuurlijk ook beroerd stookt. Ik denk niet dat een leverancier ervan gasbesparing voor ogen heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:04
Soms gebruiken ze ook houtresten van het hakken en zagen om hout te drogen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste