Ervaringen openhaardhout Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 71.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

__REMCO__ schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:35:
ik heb dit weekend een Kindling Cracker gekregen om zelf aanmaakhout te maken. Nou wil ik die ergens op monteren zodat ie stevig maar vooral hoger staat.

Nou dacht ik zelf (om in het thema te blijven) aan een houtstam maar waar koop je zoiets? Ik vind alleen maar haardhout wat al gekloofd is of je komt op planken/platen hout.

Aan degene die ook zo'n ding hebben (of de kloon): welke hamer gebruiken jullie?
Ik heb een smart splitter, geen hamer nodig. :)
https://www.houtklover.org/smart-splitter

Blok hout heb ik bij de partij gehaald waar ik ook mijn hout vandaan haal.
https://www.reinaerde.nl/home/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kasperaitis schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:57:
Sinds kort wonen we in een nieuwbouwhuis met een open haard. Gezien alle kosten komt de overkapping met houthok in het voorjaar. Om aankomende winter wel goed te kunnen stoken heb ik 2 kuub mooi hout op de kop getikt. Hoe kan ik dat aankomende winter het beste buiten bewaren? Opstapelen en een zeiltje er over heen (spannen)?
Zelf even iets in elkaar timmeren?
Ik geloof dat mijn houthok me misschien €100, €150 aan materiaal en 2 dagen werk heeft gekost.
Past 2,5m2 in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 13:29
unezra schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:39:
[...]
Blok hout heb ik bij de partij gehaald waar ik ook mijn hout vandaan haal.
https://www.reinaerde.nl/home/
oh das ook een goede idd! Wij halen het hout ook bij zo'n organisatie. Daar kan ik wel een mailtje aan wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 16:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Vraagje,

Sinds kort wonen we in een nieuwbouwhuis met een open haard. Gezien alle kosten komt de overkapping met houthok in het voorjaar. Om aankomende winter wel goed te kunnen stoken heb ik 2 kuub mooi hout op de kop getikt. Hoe kan ik dat aankomende winter het beste buiten bewaren? Opstapelen en een zeiltje er over heen (spannen)?
Kan je nergens aan oud pallet op de kop tikken? 4 palen rondom vasttimmeren. Bitumen dakje plaatsen waarin de palen uitgezaagd werden. dat leg je er gewoon van boven op. Het dakje zakt dan gewoon mee naar beneden naarmate je je hout verbrand. Veel goedkoper en makkelijker kan je het niet hebben.
Ik werk, vanwege de grootte nog steeds met touwen en (action) zeil. Maar dat laatste is toch te licht en vereist een hele hoop stenen en touwen om in de winter op zijn plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

__REMCO__ schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:57:
[...]
oh das ook een goede idd! Wij halen het hout ook bij zo'n organisatie. Daar kan ik wel een mailtje aan wagen
:) Aangetrouwde oom werkt bij deze specifieke organisatie, dat scheelt nog iets in de prijs.
Vind het sowieso wel fijn het daar te halen, je helpt er een maatschappelijke organisatie ook nog eens mee.

Plus, het kost een habbekrats. Laatste 2m2 was ook keurig droog. Kan zo de kachel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vraagje,

Gaaf wat voor haard heb je? Gesloten systeem of echt een open haard?

Voor de opslag hebben wij deze https://www.praxis.nl/tui...hout-1-89-m%C2%B2/5339123

Zeil zou ik niet doen , hout moet wel kunnen ademen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Ik heb dit gammele ding: https://www.gamma.nl/asso...ente-180x180-cm/p/B340934
Kost de helft. Met wat planken/balkjes als vloer kan je er ongeveer 1,3-1.5 m³ in kwijt.

Señor Sjon in "Ervaringen openhaardhout"

Note to self, volgende keer nog een klosje onder het midden leggen voor je er ~30 zakken van 50 liter in legt. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sport_Life schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

Gaaf wat voor haard heb je? Gesloten systeem of echt een open haard?

Voor de opslag hebben wij deze https://www.praxis.nl/tui...hout-1-89-m%C2%B2/5339123

Zeil zou ik niet doen , hout moet wel kunnen ademen
Daar moeten nog wel een paar pallets onder. Hout direct op de grond lijkt me minder handig.
Maar zoiets is an-sich prima als al dan niet permanente oplossing.

Zelf bouwen is wat meer werk en iets goedkoper, vooral flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
Klimaatakkoord gooit roet in het eten,

https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lees, ze kunnen het voor meer geld als biomassa verkopen. Maar die reden is niet zo leuk om te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
Señor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:19:
Lees, ze kunnen het voor meer geld als biomassa verkopen. Maar die reden is niet zo leuk om te melden.
Ja nu je het zegt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Joindry schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Kan je nergens aan oud pallet op de kop tikken? 4 palen rondom vasttimmeren. Bitumen dakje plaatsen waarin de palen uitgezaagd werden. dat leg je er gewoon van boven op. Het dakje zakt dan gewoon mee naar beneden naarmate je je hout verbrand. Veel goedkoper en makkelijker kan je het niet hebben.
Ik werk, vanwege de grootte nog steeds met touwen en (action) zeil. Maar dat laatste is toch te licht en vereist een hele hoop stenen en touwen om in de winter op zijn plek te houden.
Dit idd :Y) lekker simpel en kost weinig. Ik heb een soortgelijk iets, alleen dan het dak op de palen gemonteerd. Ik heb er ongeveer 1,5 kuub eik op liggen en ben bezig met een wat "permanenter" onderkomen want de stapel is het afgelopen jaar 2x omgevallen. Niets zo irritant als alles weer opnieuw op moeten bouwen.

Ik heb afgelopen jaar ook wat nieuwe bijlen geprobeerd van Fiskars. Eerst een X46 (kloofhamer van 5kg) want ja, je moet wel stammen kunnen klieven. Later een X27 (grote bijl) want het is toch wel onzinnig om voor alles een kloofhamer te gebruiken. En toen kwam ik een mooie X7 (kleine bijl) op het spoor en daar ben ik toch wel het meest van onder de indruk. Een kleine bijl, maar wat je er allemaal mee kan is echt ongelooflijk. Klein en licht, dus je kan er de hele dag mee werken zonder een centje pijn. De X27 is mooi voor het grovere werk, en de X46... vanwege het gewicht is het niet een bijl waar je de hele dag mee gaat werken. En ik gebruik hem nauwelijks meer om eerlijk te zijn. Als er iemand interesse in die X46 heeft, stuur gerust een berichtje :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-12-2023
Zelf even iets in elkaar timmeren?
Ik geloof dat mijn houthok me misschien €100, €150 aan materiaal en 2 dagen werk heeft gekost.
Past 2,5m2 in. :)
Gaat ook zeker gebeuren. Maar aangezien de houtopslag aan een overkapping voor de fietsen moet komen doe ik het liever in een keer goed😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1277214

Zelf heb ik ook een huis met openhaard gekocht. Een inbouwhaard aangeschaft die precies paste en dat scheelt 60% aan hout plus veel meer warmte. In de loop van de jaren een elektrische kettingzaag en een 7 tons kloofmachine gekocht. Ik woon op de Veluwe en koop stammen eiken en beuken bij bedrijven die werken in de bossen. Gekloofd komt dat neer op 20-30 euro per kubieke meter. Voor sinterklaas een vochtmetertje gevraagd, want droog en schoon hout stoken is een eerste vereiste. Denk aan veilig werken met de machines.Een kettingzaag is met onjuist gebruik een gevaarlijke machine. Ik stook 5 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

franssie

Save the albatross

@Anoniem: 1277214 met inbouwhaard bedoel je een houtkachelcasette die in de schouw past? Dat schijnt inderdaad wel te schelen en ik denk er zelf ook aan.
Als mijn aanname klopt, wat waren de kosten ongeveer?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1277214

Het is een inbouwhaard van Barbas en is 25 jaar geleden geplaatst, Fantastisch kacheltje. 3 emmertjes hout per avond en de CV slaat niet aan als het buiten rond het fries punt is. Meen me te herinneren dat het 1800 gulden heeft gekost incl aanpassen op de schoorsteen. Heb in de achterkamer een Faber alles brander en verwarm daarmee de gehele beneden verdieping van 65 m/m. Ventilator op standje 1 om de warmte te verspreiden, T-shirtje aan. Barbas brand nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
zo een hout splijter is best handig maar uh... ik denk dat ik moet wel een nieuwe stronk ( word ?) vinden..

Back to nature it goes.. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K13Wxk8.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door cpbox op 19-11-2019 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Ik vind dat kloven zo nu en dan juist lekker ontspannend. Flinke kloofbijl erbij en lekker rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
cpbox schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:53:
zo een hout splijter is best handig maar uh... ik denk dat ik moet wel een nieuwe stronk ( word ?) vinden..

Back to nature it goes.. :)

[Afbeelding]
Hoe bevalt zo'n ding voor het maken van aanmaakhout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

franssie

Save the albatross

Pizza_Boom schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:52:
Ik vind dat kloven zo nu en dan juist lekker ontspannend. Flinke kloofbijl erbij en lekker rammen.
Heb ik ook, tot een halver kuub ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

IJsbeer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:37:
[...]

Hoe bevalt zo'n ding voor het maken van aanmaakhout?
Mij bevalt ie uitstekend :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 11:50
Linkje O-)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Van die klover? Dat is de Kindling Cracker, zie https://www.kindlingcracker.com/

Oa te krijgen bij Amazon, maar ook genoeg NL shops:

https://www.amazon.de/dp/B01KKU8Z0Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 11:50
IJsbeer schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:34:
Van die klover? Dat is de Kindling Cracker, zie https://www.kindlingcracker.com/

Oa te krijgen bij Amazon, maar ook genoeg NL shops:

https://www.amazon.de/dp/B01KKU8Z0Q
Mooi ding, ik had gehoopt dat ik hem op mijn 30 euro verlanglijstje kon zetten :(

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Het is niet te gebruiken om te kloven maar inderdaad voor aanmaakhout
Had het gekocht vanwege een tijdelijke blessure bij mijn schouder, en met het idee dat mijn zoon en mijn vrouw zou mij kunnen helpen (mijn vrouw zou never nooit een bijl gebruiken !)
Het bevalt mij uitstekend, ik gebruik het regelmatig om een hele lading aanmaakhout te maken binnen een mum van tijd

Ben terug gegaan in mijn administratie : gekocht vorige jaar november bij kachelfan.nl, € 80,-
het was dus geen "kindling cracker" maar een "Hout splijter"

Niet meer te vinden op kachelfan.nl, maar misschien toch de moeite warde om te mailen ?
Was ook op bol.com, maar daar ook niet meer leverbaar https://www.bol.com/nl/p/kachelfan-hout-splijter/9200000095139527/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:15
Pizza_Boom schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:52:
Jammer genoeg vind mijn rug het vaak wat minder ontspannend :')

Maar nu ik een Fiskars kloofbijl heb gaat dat ook een stuk beter, moet er alleen nog een keer een mini bijltje bij kopen voor het aanmaakhout, daar is die grote echt te lomp voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
FabianGTI schreef op zondag 24 november 2019 @ 15:02:
[...]

Jammer genoeg vind mijn rug het vaak wat minder ontspannend :')

Maar nu ik een Fiskars kloofbijl heb gaat dat ook een stuk beter, moet er alleen nog een keer een mini bijltje bij kopen voor het aanmaakhout, daar is die grote echt te lomp voor :P
Die hebben wij ook. Vandaar dat ik het wel een lekker klusje vind. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Potverdikkie. :(
Vandaag mijn smart splitter gesloopt.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/1/1/6/9200000057916114.jpg
https://www.bol.com/nl/p/...PNAHQ.1_8.12.ProductTitle

Dacht handig te zijn even de steel er vanaf te halen zodat ik met een moker een blok kon splijten dat ik niet gespleten kreeg. Blok splijten lukte, helaas is nu de kop van het splijtblok kapot. (Don't ask, dit was gewoon dom.)

Anyhow, nu kan ik blind een nieuwe kopen (en de oude splijtbijl houden, de kop is nu toch stuk), maar zijn er goede alternatieven voor het splijten van blokken hout in hanteerbare stukken én het maken van aanmaakhout?
(De smart splitter doet beiden, er zitten 2 bijlkoppen in, 1 voor aanmaakhout, de ander om grote blokken te splijten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
FabianGTI schreef op zondag 24 november 2019 @ 15:02:
[...]

Houdt Marktplaats in de gaten voor een X7, is echt een heerlijk bijltje voor dat soort werk. Ik heb er ooit 25 euro voor betaald, veel bijl voor weinig geld :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

cpbox schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:20:
Het is niet te gebruiken om te kloven maar inderdaad voor aanmaakhout
Hoezo is het niet te gebruiken om te kloven? Ik gebruik het daar wel degelijk voor. Ook een kachelfan gekocht bij bol trouwens.

Vooral handig omdat ik in een overdekt hoekje kan gaan hameren :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 22:08
Ik wil binnenkort een uitgebreide post maken over de calorische waarde, de (brand) eigenschappen, droogwijze en droogtijd, van verschillende houtsoorten. Deels gebaseerd op informatie die op internet te vinden is en deels op basis van ruim 30 jaar ervaring in (vrijwillige) bosbouw en hout stoken.

Zijn er specifieke vragen die jullie graag beantwoord willen zien worden? Dan kan ik dat meenemen :)

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er moet toch een nieuwe topicstart komen, dus bij deze ben je aangewezen vrijwilliger. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat gemiddelde cijfertjes over soortelijk gewicht (idealiter zowel vers als gedroogd) is misschien ook wel interessant, voor degenen die zelf met een aanhanger ergens hout willen gaan halen en zich afvragen hoe vol ze die kunnen gooien :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 22:08
Orion84 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:30:
Wat gemiddelde cijfertjes over soortelijk gewicht (idealiter zowel vers als gedroogd) is misschien ook wel interessant, voor degenen die zelf met een aanhanger ergens hout willen gaan halen en zich afvragen hoe vol ze die kunnen gooien :)
Dat is zeker interessant en dat was ook het plan! Zo heb ik achteraf berekend dat ik ruim 400kg ver eikenhout in mijn (inmiddels verkochte) Hyundai Atos uit 2005 had weten te proppen :X 3 ritten achter elkaar :X :X Volgens het boekje mocht er geloof ik max 350kg mee ofzo. Hij trok nog beroerder op dan normaal O-)
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:24:
Er moet toch een nieuwe topicstart komen, dus bij deze ben je aangewezen vrijwilliger. >:)
Dat was dan weer niet helemaal de bedoeling... :P Dan moet ik even mijn GoT opmaakskills opfrissen :)

Verwacht het overigens niet morgen al.

[ Voor 22% gewijzigd door Who Am I? op 26-11-2019 16:48 ]

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:22
unezra schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:50:
Potverdikkie. :(
Vandaag mijn smart splitter gesloopt.

[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/p/...PNAHQ.1_8.12.ProductTitle

Dacht handig te zijn even de steel er vanaf te halen zodat ik met een moker een blok kon splijten dat ik niet gespleten kreeg. Blok splijten lukte, helaas is nu de kop van het splijtblok kapot. (Don't ask, dit was gewoon dom.)

Anyhow, nu kan ik blind een nieuwe kopen (en de oude splijtbijl houden, de kop is nu toch stuk), maar zijn er goede alternatieven voor het splijten van blokken hout in hanteerbare stukken én het maken van aanmaakhout?
(De smart splitter doet beiden, er zitten 2 bijlkoppen in, 1 voor aanmaakhout, de ander om grote blokken te splijten.)
je bedoelt dat de plastic ring stuk is? Daar heb ik namelijk een nieuwe voor gekregen. Na 15 kub met de hand kloven, wat de plastic ring op......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

jerh schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:50:
[...]
je bedoelt dat de plastic ring stuk is? Daar heb ik namelijk een nieuwe voor gekregen. Na 15 kub met de hand kloven, wat de plastic ring op......
Nope.
Ik heb de schroefdraad kapotgeslagen waar dat oranje blok mee vast zit. :)

Die plastic ring is heel en heb ik zelfs nog een reserve exemplaar van maar die bijtelkop is absoluut niet bedoeld om met een moker op te slaan omdat je een stuk hout moet kloven dat anders niet te kloven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Grolsch schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:39:
[...]

Mooi ding, ik had gehoopt dat ik hem op mijn 30 euro verlanglijstje kon zetten :(
Zag net wel een black friday aanbieding van de Kindling Cracker langskomen: https://www.wolfswinkel.n...ampaign=black_friday_2019

Scheelt behoorlijk, zelfs t.o.v. de duitse Amazon prijs, maar is helaas nog steeds wel meer dan €30 :P

• IJsbeer
  • Niet online
Het is wel 30 euro korting, of trappen ze daar niet in? :P
Nog wle een ander ideetje: De man en het Hout van Lars Mytting.. leuk boek over alles wat met stoken en hout te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zelf oogsten? Zie: https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout